Maksapihvit

Vanhan kansan tyyli

Paistoin tänään naudanmaksa pihvejä pannulla.
Käänsin maksapihvejä, kun paistopuoli alkoi saamaan ruskeaa väriä n. 10 min ajan ja toinen puoli samoin.
Isäntä tokaisi ruokapöydässä, että olisi saanut paistaa vielä kauemmin, mutta kyllä ne maksapihvit täysin kypsiä olivat.
Siinähän menee toisenlainen pihvi vaan pilalle, jos niitä paistaa täysin koppuraksi.
Että ei kannata ostaa mitään kalliimpaa lihaa, jos sitä paistaa ylikypsäksi, niin tulee lihasta kuiva, eikä mehukas ja maukas.
Jos jotain naudan sisäfilettäkin paistaisi paistinpannulla niin kauan, että se on lähes mustaksi palanut, niin siitähän tulee kuiva ja sitkeä.
Joku raja sentään paistamisessakin, ettei aina paista liikaa.

18

1667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon maksaa..

      Minun mielestä oot paistanut ehkä liikaakin , teen kerta viikossa maksaa uunissa paistopussissa, n 700-800g kerralla. varttitunti 250 asteisessa uunissa ja maustan vasta paistettua ne.
      Saa olla sisältä rosee, liikaa jos paistaa niin joutaa koiran kupiin...

    • mureaa maksaa

      Taisi olla hyvä provo vain tuo aloitus, että 10min. Siitä kun ottaa 9 minuuttia pois, niin alkaa olla oikeassa ajassa, mikäli maksa on leikattu ohuiksi siivuiksi.

      Jokinen tekee toki tyylillään, uskoo aloittajan juttuihin sitten, tai ei.

    • Maaseutu ruoka

      Minä ainakin muistan, kun mummolassa oli ruokana sianlihaa, niin sitä oli paistettu niin kauan, että se oli kovettunut ja osa oli hiiltynyt.
      Vanhemmat söivät sitä ja kehuivat, että hyvää on ja lihanpala suupielessä ja toisella kädellä kiinni pitäen väänsivät lihanpalaa, kun oli niin sitkeää ja kovaa, ettei hampailla saanut purtua.
      Taisi olla liikaa paistettu, kun liha tuollaiseksi koppuraksi meni.

    • kyllä nyt

      jo menee yli hilseen nuo teidän jutut ei päätä ei häntää

    • Syömämies

      Oma äitini (jo vainaja, eli 1916–2013) valmisti maksan aina padassa isona palana, uunissa, padan pohjalla vähän nestettä. Tulos oli lähempänä keitettyä kuin paistettua, ja joka tapauksessa varmasti läpikypsää. Tuota maksaa syötiin sitten lähinnä leikkeleenä.

      Itse en haikaile tuollaisen maksan perään lainkaan.

      Ainoa oikea tapa (IMHO) valmistaa naudan maksaa on paistaa se pihveinä pannulla voissa, ottaen nopeasti väri pintaan mutta polttamista varoen. Minun maksapihvieni paksuus on luokkaa 10–12 mm. Sisältä maksapihvien on ehdottomasti jäätävä punertaviksi. Läpiruskeaksi paistunut täyskypsä maksa on likimain kengänpohjaa, auttamattomasti pilalla.

      • myös voi olla

        Maksapihvi voi tarkoittaa myös jauhemaksa pihviä ?


      • Syömämies
        myös voi olla kirjoitti:

        Maksapihvi voi tarkoittaa myös jauhemaksa pihviä ?

        Tottapa hyvinkin! Meidän jo 2-henkiseksi supistuneessa ruokakunnassamme on vaimoväki eli Syöjätär pitänyt huolta hirvenmetsästyksestä, jo yli 35 vuoden ajan! Toi juuri tänään metsästä noin 800-grammaisen naarashirven maksaklöntin. Minun huolenani on vääntää se läpi lihamyllystä, tehdä taikina (johon raakaa perunaa,kuullotettua sipulia, kananmunaa ja ainakin makeaa soijakastiketta muiden mausteiden lisäksi) ja paistaa pihvintapaisiksi lettupannulla. Nämä kypsäksi asti – itse asiassa olen pitänyt tapanani komentaa maksaletut paistinpannun jälkeen vielä isompana eränä uuniin joksikin ajaksi.

        Maistuu. Taidetaan siis huomennakin herkutella!

        On näitä väännetty naudankin maksasta, joten tuo edellä sanottu ”ainoa oikea tapa” taisi mennä ilmaisuna hiukka överin puolelle.


      • paljon maksaa...
        Syömämies kirjoitti:

        Tottapa hyvinkin! Meidän jo 2-henkiseksi supistuneessa ruokakunnassamme on vaimoväki eli Syöjätär pitänyt huolta hirvenmetsästyksestä, jo yli 35 vuoden ajan! Toi juuri tänään metsästä noin 800-grammaisen naarashirven maksaklöntin. Minun huolenani on vääntää se läpi lihamyllystä, tehdä taikina (johon raakaa perunaa,kuullotettua sipulia, kananmunaa ja ainakin makeaa soijakastiketta muiden mausteiden lisäksi) ja paistaa pihvintapaisiksi lettupannulla. Nämä kypsäksi asti – itse asiassa olen pitänyt tapanani komentaa maksaletut paistinpannun jälkeen vielä isompana eränä uuniin joksikin ajaksi.

        Maistuu. Taidetaan siis huomennakin herkutella!

        On näitä väännetty naudankin maksasta, joten tuo edellä sanottu ”ainoa oikea tapa” taisi mennä ilmaisuna hiukka överin puolelle.

        Hirven maksaa ? liotatko sen ensin ennen jauhamista ?
        Minä pidän naudan maksaa tunnin pari rasvattomassa piimässä tai kevytmaidossa ennen paistamista.


      • Suomenmieli
        paljon maksaa... kirjoitti:

        Hirven maksaa ? liotatko sen ensin ennen jauhamista ?
        Minä pidän naudan maksaa tunnin pari rasvattomassa piimässä tai kevytmaidossa ennen paistamista.

        Miksi?


      • Syömämies
        paljon maksaa... kirjoitti:

        Hirven maksaa ? liotatko sen ensin ennen jauhamista ?
        Minä pidän naudan maksaa tunnin pari rasvattomassa piimässä tai kevytmaidossa ennen paistamista.

        Tänään ei ainakaan liotettu eikä tuntunut olevan syytäkään. Kyseessä oli nuori aikuinen naarashirvi (”hieho”) eikä maksa ollut lainkaan väkevän makuista. Naudan maksaa en muista liottaneeni koskaan.

        Tällaista tuli taikinaan:

        • nuoren hirven maksaa
        • kuullotettua sipulia
        • raakaa perunaa

        Edelliset läpi lihamyllystä, sitten lisäksi

        • kaksi kananmunaa
        • siirappia
        • mustapippuria
        • valkosipulipulveria
        • makeaa soijakastiketta
        • Herbamare-yrttisuolaa
        • ripaus aromisuolaa

        Määriä en mitannut, hyppystuntumalla mentiin. Olisikohan maksaa ollut nelisensataa grammaa, perunoita neljä (keskikokoisia) ja sipuleita pari kpl.?

        Lettupannulla lyhyt ruskistus miedohkolla lämmöllä molemmin puolin, sitten kymmenkunta minuuttia uunissa parinsadan asteen lämpötilassa.

        Tuli meidän makuhermojemme mukaan vietävän hyviä, mutta kahdelta syöjältä jäi silti toisemmaksikin kerraksi. Perunaa oli jo pihveissä itsessään, joten lisukkeena meillä olivat pakaste-kasvispihvit ja tomaattivoittoinen salaatintapainen.


      • paljon maksaa..
        Syömämies kirjoitti:

        Tänään ei ainakaan liotettu eikä tuntunut olevan syytäkään. Kyseessä oli nuori aikuinen naarashirvi (”hieho”) eikä maksa ollut lainkaan väkevän makuista. Naudan maksaa en muista liottaneeni koskaan.

        Tällaista tuli taikinaan:

        • nuoren hirven maksaa
        • kuullotettua sipulia
        • raakaa perunaa

        Edelliset läpi lihamyllystä, sitten lisäksi

        • kaksi kananmunaa
        • siirappia
        • mustapippuria
        • valkosipulipulveria
        • makeaa soijakastiketta
        • Herbamare-yrttisuolaa
        • ripaus aromisuolaa

        Määriä en mitannut, hyppystuntumalla mentiin. Olisikohan maksaa ollut nelisensataa grammaa, perunoita neljä (keskikokoisia) ja sipuleita pari kpl.?

        Lettupannulla lyhyt ruskistus miedohkolla lämmöllä molemmin puolin, sitten kymmenkunta minuuttia uunissa parinsadan asteen lämpötilassa.

        Tuli meidän makuhermojemme mukaan vietävän hyviä, mutta kahdelta syöjältä jäi silti toisemmaksikin kerraksi. Perunaa oli jo pihveissä itsessään, joten lisukkeena meillä olivat pakaste-kasvispihvit ja tomaattivoittoinen salaatintapainen.

        Oukkei, kuulostaa hyvältä. Liotan veret ja pois ja mahdollisen kitekryyden. Joskus kaupan maksa voi olla semmoista, kerran jäi nimittäin jopa koiralta syömättä, siksi
        liotan aina ensiks.

        Mutta enpäs ole tullut ajatelleeksi että vois laittaa myös siirappia ja makeaa soijakastiketta, pitää ihan testata, kiitos vinkistä.


    • hirvimees

      Hirven maksaa, meillä eteläisessä Suomessa ei syödä kuin vasan maksaa, koska sitä vanhemmassa hirvessä alkaa maksassa olla jo raskasmetalleja. Vanhojen naarashirvien maksat joutaa suoraan kettuhaaskalle.

      Itse kyllä liotan hirven vasan maksaa maidossa, jotta saan veret liotettua, sen jälkeen maku on kyllä raikkaampi.

      • katalysaattoria ei

        Kylläpä vain syödään. Juokse sinä mutkia metalleisinasi! Ja uroksen maksa toimii sitten aivan eri tavalla, vai mitä, neropatti.


    • kukin tavallaan

      Siinähän hölmöt sitten syötte, meille ei kelpaa kuin vasanmaksa.

    • Eiän sitä maksaa

      nyt jokapäivä syödä ,etes kertaakaa viikossa lopettakaa jo joutava höpöttäminen.

    • sdsfsf
    • nyn mummni muni mun

      Näin mummolan tyylin. Potut höyrykattilaan ja sitten
      Haudutin ensi sipulia ja paljon pannulla. Maustoin hunajalla, ripaus suolaa ja siirsin syrjään.

      Pihvit nopsasti puolelta toiselle puuhtaassa kuumassa pannussa ja voissa ,Pippuria, suolaa
      Lötkäytä sipulit mukaan ja kaada kerma, kun poreilee, lisää maustetta /Maksa tykkää meiramista esim ja ähelyksen aikan kypsyneet potut ja maksa soosseineen lauatselle ja työtarpeeksi puolukkausrvosta / siihenkin mummo laitto hunajaa.

      Kelpas vaaraista "vauvaan"

    • naminami...

      Ei pysty syömään maksapihvejä taikka maksakastiketta. Hyi!

      Mutta maksalaatikko ja maksamakkara ovat herkkua, nam...

      Eikö näissä ole maksaa, vaikka nimi siihen viittaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe