Perussyy lestadiolaisten liikkeiden ongelmiin

pankaapa merkillen

Ei ole sydämelle avautunut se vanhurskaus joka tulee uskosta Kristukseen,
ilman lain tekoja.

Muuta syytä ei tarvita siihen, että kaikki muukin seurakunnassa on pielessä.

34

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan todistus

      Room. 3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, ...
      '
      ... että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

      Room. 3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
      =============

      Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, ...

      ***) ... on ilmoitettu ilman lakia,

      Room. 3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; ...

      .... sillä ei ole yhtään erotusta.

      Room. 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla


      **) Room. 3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      Room. 3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      Room. 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa,

      ***) ... sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

      Room. 3:27 Missä siis on kerskaaminen?

      Se on suljettu pois.

      Minkä lain kautta? Tekojenko lain?

      Ei, vaan uskon lain kautta.
      _____________

      ***) Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

      • tämä on nähty

        Tämä on todellista myrkkyä tekojensa kautta vanhurskautta tavoitteleville lestadiolaisille.

        He eivät kaihda keinoja, tukahduttaessaan Kristuksen vanhurskaudesta todistavat
        kristityt pois keskuudestaan.


      • oh hoijakkata
        tämä on nähty kirjoitti:

        Tämä on todellista myrkkyä tekojensa kautta vanhurskautta tavoitteleville lestadiolaisille.

        He eivät kaihda keinoja, tukahduttaessaan Kristuksen vanhurskaudesta todistavat
        kristityt pois keskuudestaan.

        Tässä olisi ihana mahdollisuus koota kaikki Jeesukseen uskovat yhteen eri lestadiolaisryhmistä. Ja aloittaa yhdessä puhtaalta pöydältä. Jätettäiin nämä
        ylpeät itseriittoiset muita tuomitsevat ryhmät muhimaan omiin joukkoihinsa
        ylistämään siellä omia katumisiaan ja syntiensä poispanemisia. Muhimaan
        ts. omassa hengellisen ylpeyden liemessään. Saisivat siellä iloita yhdessä
        ja ylpeillä nöyryydestaan.


      • huomioikaa
        tämä on nähty kirjoitti:

        Tämä on todellista myrkkyä tekojensa kautta vanhurskautta tavoitteleville lestadiolaisille.

        He eivät kaihda keinoja, tukahduttaessaan Kristuksen vanhurskaudesta todistavat
        kristityt pois keskuudestaan.

        Joo tämähän ei ole myöskään pakkolaitos


    • Ulkopuolinen mies

      Lestadiolaisuuteen liittyy tietty vahva halu uskoa ilman kompromisseja. Tämä jyrkkyys ja yksimielisyyden vaade ovat johtaneet siihen, että eri näkemysten törmätessä on tullut hajaantumisia. Ei siinä tarvitse olla kuin pieni ero jonkin Raamatun jakeen tulkinnassa, niin jo on porukkaa alkanut ryhmittyä eri puolille. Kun siihen vielä yhdistetään ajatus ainuasta oikeasta uskosta, niin ei mielestäni mikään ihme, että Lestadiolaisuuden historia on hajaannusten täyttämä.

      Onko hajaantuminen sitten ongelma onkin aivan toinen kysymys. Ihmissuhteisiin se kyllä aiheuttaa ongelmia. Näkisin hajaantumisten ongelmallisena myös kristillisen rakkauden ja uskontunnustuksen kannalta (pyhäin yhteyden, pyhän yhteisen seurakunnan, syntein anteeksi antamisen...) Hajaantumisiin liittyy tietty rakkaudettomuus ja toisten tuomitseminen, mikä ei ole Raamatullista. Raamatun mukaan rakkaus on suurempi kuin usko tai toivo.

      Minun oma lapsuuden kotini on hyvin jyrkän linjan vl ja äitini suvussa on jo useiden sukupolvien ajan ollut vl-saarnaajia. Suhtautuminen hajaannuksissa erkaantuneisiin (myös sukulaisiin) oli äärimmäisen tuomitsevaa. Kun joku hajaannuksessa erkaantunut sukulainen oli kuollut, niin kadotukseen hänen kerrottiin joutuneen. En ymmärrä mistä moinen halu tuomita, kun Raamattukin sen kieltää.

      Minusta hassu ilmentymä vl-liikkeen hajaantumisesta oli Niemeläläisyys, jossa telkkarin katsomisen takia pahentuneet erkanivat omaksi ryhmäkseen. Aika pikkumaista ja epäRaamatullista sanoisin.

      • an sori mut mut

        Yli 60 vuotta esikoislestadiolaisena, ja sen piirissä Kristuksen kohdanneena tiedän tarkoin mistä kiikastaa.

        Tuo mitä kerroit on totta sekin, mutta se on vasta seuraus siitä ettei se vanhurskaus joka uskosta Kristukseen tulee ilman lain tekoja ole kirkastunut.

        No sen jälkeen tie on auki kaikille mahdollisille käsityksille ja niistä kiistelemiselle, kun ihmisen toiminnoista autuutta etsitään. Ei tarvitse olla muuta kuin pukkusormen heilautus ehdoksi autuudelle niin ollaan kaukana pois Kristuksesta, siitä vanhurskaudesta jonka Jumala on valmiiksi tehnyt ja tarjoaa lahjaksi syntisille
        ihan ilmaiseksi.


      • avaajan terveiset

        Onko hajaantuminen ongelma?

        On, se todistaa maailmalle kiistattomasti että kristittyjen puheet keskinäisestä rakkaudesta ovat pelkkää sanahelinää.

        Silloin kun syntejä ja vikoja aletaan nähdä toisissa ja niistä ryhdytään tekemään parannusta, on jo luovuttu Kristuksesta. Kristus tuli sovittamaan nimenomaan minun syntini, ja sydämeni puhdistuu JUmalan armolla, Kristuksen uhrin tähden.

        Ihminen joka on Kristuksen tähden uskonut kaikki syntinsä anteeksi ei enää vikoile lainkaan toisia, vaan kertoo heillekkin Kristuksesta joka pois ottaisi heidän syntinsä ku nhan he vain uskoisivat Jeesukseen.


      • Samarialainen
        an sori mut mut kirjoitti:

        Yli 60 vuotta esikoislestadiolaisena, ja sen piirissä Kristuksen kohdanneena tiedän tarkoin mistä kiikastaa.

        Tuo mitä kerroit on totta sekin, mutta se on vasta seuraus siitä ettei se vanhurskaus joka uskosta Kristukseen tulee ilman lain tekoja ole kirkastunut.

        No sen jälkeen tie on auki kaikille mahdollisille käsityksille ja niistä kiistelemiselle, kun ihmisen toiminnoista autuutta etsitään. Ei tarvitse olla muuta kuin pukkusormen heilautus ehdoksi autuudelle niin ollaan kaukana pois Kristuksesta, siitä vanhurskaudesta jonka Jumala on valmiiksi tehnyt ja tarjoaa lahjaksi syntisille
        ihan ilmaiseksi.

        Yli 60 vuotta esikoislestadiolaisena, ja sen piirissä Kristuksen kohdanneena tiedän tarkoin mistä kiikastaa.

        Kerro missä ja miten kohtasit Kristuksen? Livenä Jerikon tielläkö? Tiedät tarkoin mistä kiikastaa, kerro se esim. minulle tietämättömälle?


      • ja kahden kesken yksinän
        Samarialainen kirjoitti:

        Yli 60 vuotta esikoislestadiolaisena, ja sen piirissä Kristuksen kohdanneena tiedän tarkoin mistä kiikastaa.

        Kerro missä ja miten kohtasit Kristuksen? Livenä Jerikon tielläkö? Tiedät tarkoin mistä kiikastaa, kerro se esim. minulle tietämättömälle?

        Se varmaan tuli puuntakaa


      • Sivusta seuraava

        Tampereella on vallalla niemiläisyys . Onkohan sukua niemeläisyydelle.
        Vallan himo on kova ja kirkosta olis pakko päästä kauas vaikka ovat syntyneet melkein sen portailla.


      • äläpä jäkätä tyhjiä
        Samarialainen kirjoitti:

        Yli 60 vuotta esikoislestadiolaisena, ja sen piirissä Kristuksen kohdanneena tiedän tarkoin mistä kiikastaa.

        Kerro missä ja miten kohtasit Kristuksen? Livenä Jerikon tielläkö? Tiedät tarkoin mistä kiikastaa, kerro se esim. minulle tietämättömälle?

        Kerro missä ja miten kohtasit Kristuksen? Livenä Jerikon tielläkö? Tiedät tarkoin mistä kiikastaa, kerro se esim. minulle tietämättömälle?

        Avauksessa kerroin mistä kiikastaa.

        Kopioit itse kohdan jossa kerroin missä kohtasin
        Kristuksen. Miksi et lukenut viestiä?

        Koitas toinen kerta jos onnistuisi!! Yli 60 vuotta esikoislestadiolaisena, ja sen piirissä Kristuksen kohdanneena tiedän tarkoin mistä kiikastaa.


      • faktan poikasta
        Sivusta seuraava kirjoitti:

        Tampereella on vallalla niemiläisyys . Onkohan sukua niemeläisyydelle.
        Vallan himo on kova ja kirkosta olis pakko päästä kauas vaikka ovat syntyneet melkein sen portailla.

        Sivusta seuraavalle

        Ei viitsitä nimetä ketään, mutta Tampereen ev.lut. seurakuntien kiinteistöpäällikkö on rakennusinsinööri Pekka Niemi. Poikansa on saarnaaja, - ja hyvin maltillinen.

        Pistit vähän turhan pahan nyt. SP käsittääkseni johtaa lakihenkisyyttä Suomessa,
        siinä on meillä todellinen ongelma. Jumala armossaan auttakoon häntäkin takaisin terveen evankeliumin vaikutuspiiriin.

        2. Kor. 3:16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
        2. Kor. 3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.


    • Auki on sinne jeesus

      Avaa siis sydämmesi

    • Ad hoc

      Liikkellä ei ole ongelmia.

      Itse teissänne ahtaalla olette.

      Siinä missä olettekin ahtaalla se uskosta puuttuu.

      Sapienti sat.

      • ehei poika, käänny

        zot zot Ad hoc

        Voi kunpa edes hetken pääsist nauttimaan sydämessäsi sitä iloa ja rauhaa, joka meillä Kristukseen uskovilla on joka hetki sydämissämme.

        Mistä tämä rauha tulee? Jeesukselta Kristukselta joka on meidän vanhurskautemme pyhyytemme ja puhtautemme. Tätä iloa ei omassa vanhurskaudessa elävä saa koskaan nautti. ellei hän nöyrry sitä henkilökohtaisesti Jeesukselta anomaan, ja rukoile uskoa myös tämän ilosanoman vastaanottamiseen uskossa.


      • TEU,
        ehei poika, käänny kirjoitti:

        zot zot Ad hoc

        Voi kunpa edes hetken pääsist nauttimaan sydämessäsi sitä iloa ja rauhaa, joka meillä Kristukseen uskovilla on joka hetki sydämissämme.

        Mistä tämä rauha tulee? Jeesukselta Kristukselta joka on meidän vanhurskautemme pyhyytemme ja puhtautemme. Tätä iloa ei omassa vanhurskaudessa elävä saa koskaan nautti. ellei hän nöyrry sitä henkilökohtaisesti Jeesukselta anomaan, ja rukoile uskoa myös tämän ilosanoman vastaanottamiseen uskossa.

        kUINKA VOI JOKU PUHUA ETTÄ LIIKKEELLÄ EI OLE ONGELMIA ,JA SAMAANM
        AIKAAN PUHUU ETTÄ ITSE TEISSÄNNE TE AHTAALLA OLETTE ..
        SIINÄ MISSÄ OLETTEKIN AHTAALLA SE USKOSTA PUUTTU ..


        jOS ,EHEI POIK ..:
        JOSPA SINÄ OLET SAKRAMENTIN , OTTAJA ET VOI OLLA TUOTAMIELTÄ
        JOS SINÄ ET OLE OTTAJA . PIDÄ VAIN OMINA TIETOINA VANHURSKAUTESI.
        PYHYYTEMME JA PUHTAUTEMME , KOSKA SITÄ ON MEILLÄ VAIN JEESUKSELTA

        OMAVANHURSKAUS EI ANNA KOSKAAN NAUTTIA. AIVAN NIIN
        ELLEI HÄN NÖYRRY SITÄ ANOMAAN JEESUKSELTA JA RUKOILE
        USKOA , AIVAN..


      • Näin se menee
        TEU, kirjoitti:

        kUINKA VOI JOKU PUHUA ETTÄ LIIKKEELLÄ EI OLE ONGELMIA ,JA SAMAANM
        AIKAAN PUHUU ETTÄ ITSE TEISSÄNNE TE AHTAALLA OLETTE ..
        SIINÄ MISSÄ OLETTEKIN AHTAALLA SE USKOSTA PUUTTU ..


        jOS ,EHEI POIK ..:
        JOSPA SINÄ OLET SAKRAMENTIN , OTTAJA ET VOI OLLA TUOTAMIELTÄ
        JOS SINÄ ET OLE OTTAJA . PIDÄ VAIN OMINA TIETOINA VANHURSKAUTESI.
        PYHYYTEMME JA PUHTAUTEMME , KOSKA SITÄ ON MEILLÄ VAIN JEESUKSELTA

        OMAVANHURSKAUS EI ANNA KOSKAAN NAUTTIA. AIVAN NIIN
        ELLEI HÄN NÖYRRY SITÄ ANOMAAN JEESUKSELTA JA RUKOILE
        USKOA , AIVAN..

        Täällä kiihotuksia ja herjauksia kirjoittavat kovin rikkinäiset ihmiset, jotka näyttävät olevan itsessään kuin koko Lestadiolainen liike. Todellisuudessa he ovat siitä erkaantuneet niin kuin Leeviläisetkin aikanaan. He käyvät samaa valheparjaustaan näyttääkseen että esikoisilla olisi ongelmia, vaikkä heillä itsellään on suuri ongelma. Heiltä puuttuu seurakunta. Oikein etoo lukea heidän hurskastelua puhtaudestaan.


      • Ulkopuolinen mies
        TEU, kirjoitti:

        kUINKA VOI JOKU PUHUA ETTÄ LIIKKEELLÄ EI OLE ONGELMIA ,JA SAMAANM
        AIKAAN PUHUU ETTÄ ITSE TEISSÄNNE TE AHTAALLA OLETTE ..
        SIINÄ MISSÄ OLETTEKIN AHTAALLA SE USKOSTA PUUTTU ..


        jOS ,EHEI POIK ..:
        JOSPA SINÄ OLET SAKRAMENTIN , OTTAJA ET VOI OLLA TUOTAMIELTÄ
        JOS SINÄ ET OLE OTTAJA . PIDÄ VAIN OMINA TIETOINA VANHURSKAUTESI.
        PYHYYTEMME JA PUHTAUTEMME , KOSKA SITÄ ON MEILLÄ VAIN JEESUKSELTA

        OMAVANHURSKAUS EI ANNA KOSKAAN NAUTTIA. AIVAN NIIN
        ELLEI HÄN NÖYRRY SITÄ ANOMAAN JEESUKSELTA JA RUKOILE
        USKOA , AIVAN..

        Arvoisa teu:
        Minusta isoilla kirjaimilla kirjoittaminen vaikuttaa agressiiviselta huutamiselta. Olisi mukavampi lukea kirjoituksiasi, jos voit kirjoittaa normaaliin tapaan pienillä kirjaimilla. Kun isoihin kirjaimiin yhdistää ripauksenkin paheksuntaa, niin kirjoitus vaikuttaa huutaen luetulta tuomiolta.


      • Ad hoc
        TEU, kirjoitti:

        kUINKA VOI JOKU PUHUA ETTÄ LIIKKEELLÄ EI OLE ONGELMIA ,JA SAMAANM
        AIKAAN PUHUU ETTÄ ITSE TEISSÄNNE TE AHTAALLA OLETTE ..
        SIINÄ MISSÄ OLETTEKIN AHTAALLA SE USKOSTA PUUTTU ..


        jOS ,EHEI POIK ..:
        JOSPA SINÄ OLET SAKRAMENTIN , OTTAJA ET VOI OLLA TUOTAMIELTÄ
        JOS SINÄ ET OLE OTTAJA . PIDÄ VAIN OMINA TIETOINA VANHURSKAUTESI.
        PYHYYTEMME JA PUHTAUTEMME , KOSKA SITÄ ON MEILLÄ VAIN JEESUKSELTA

        OMAVANHURSKAUS EI ANNA KOSKAAN NAUTTIA. AIVAN NIIN
        ELLEI HÄN NÖYRRY SITÄ ANOMAAN JEESUKSELTA JA RUKOILE
        USKOA , AIVAN..

        Alkaako Teun housut tutista, kun ei voi katsoa totuutta silmiin.


      • kehottaisin,
        Näin se menee kirjoitti:

        Täällä kiihotuksia ja herjauksia kirjoittavat kovin rikkinäiset ihmiset, jotka näyttävät olevan itsessään kuin koko Lestadiolainen liike. Todellisuudessa he ovat siitä erkaantuneet niin kuin Leeviläisetkin aikanaan. He käyvät samaa valheparjaustaan näyttääkseen että esikoisilla olisi ongelmia, vaikkä heillä itsellään on suuri ongelma. Heiltä puuttuu seurakunta. Oikein etoo lukea heidän hurskastelua puhtaudestaan.

        Tulkaa seuroihin ja uskokaa omalle kohdalle se sana


      • teu,
        Näin se menee kirjoitti:

        Täällä kiihotuksia ja herjauksia kirjoittavat kovin rikkinäiset ihmiset, jotka näyttävät olevan itsessään kuin koko Lestadiolainen liike. Todellisuudessa he ovat siitä erkaantuneet niin kuin Leeviläisetkin aikanaan. He käyvät samaa valheparjaustaan näyttääkseen että esikoisilla olisi ongelmia, vaikkä heillä itsellään on suuri ongelma. Heiltä puuttuu seurakunta. Oikein etoo lukea heidän hurskastelua puhtaudestaan.

        ""Näin se menee""

        En ole Leeviläinen , enkä näe ,mkitään pahaa heidän toimissaan . Jos ei
        puututa Rätti kristillisyyteen , verrattuna Tähän tilanteeseen joka on LV;n .
        vaikutteista tilanne on yhtä soopaa kuin 1965 ,voitte uskoa ..

        Toiseksi ,omj,gp ,ll, hg. kaikki vetää samaan köyteen ,kyllä Heille syyt langeaa
        kun asiat ovat mallillaan se on varma , kenenkään ei tule tehdä pahenpaa .
        vaan jokaisen näistä tulee varmemmaksi vakuudeksio tehdä parannus ,sillä
        muuten me lähdemme heti slev kirkkoon . Siellä ei ole kuin miespappia , siellä
        on selvitetty ,jo 35 vuotta sitten ,että LV;n ovat ihmis jumalia .

        Niin sanoit että leeviläisitä puuttuu seurakunata , sen varsin valehtelet , minä en tiedä , paljonko on pöytyällä , liedosa /liedon perässä ,mutta Honkilahdessa on
        kuitenkin 299 (eurassa ) ja Säkylassä, laitila ,mynämäki, karjala tl. muutama muu

        kyllä tuossa on ainesta seurakuntaan , jos tarkoitit Steniläisiä ,heidän 12 ei taida riittää ,oikeesti seurakuntaa, ,,mutta siitä pitää puhua oikealla nimellä. kun .
        kirjoitin alussa ,,en ole Leeviläinen ? vielä mietin koska sinunkin sanasi on
        hubaderia ,, voin minäkin heittää hetulaa ( minulla on siellä lunastamaton )
        saarnaajan paikka . . Heidän toinen vanhin on E.M: hän on serkkuni vaikka
        n,20 vuotta sitten juuri EM: sanoi että hänellä on vain muutama serkku hän
        tarkoitti isänsä sukua eli velet YM, ja VM. poikia niitä oli silloin 3 entä nyt?

        Minä tarkoitan tätä Lain mukaan on sisojenkin lapset serkkuja .. EM äiti oli
        isäni sisko näin , tulee mahtavasti lisää serkkuja , jotka vanhimmasta päästä
        kalle.3. viljo 2, maija 2 ,SK,PT. VT. 4. HT. 6-7. eT. PT. 1. ja Am oli SM, vaimo .


      • teu,
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Arvoisa teu:
        Minusta isoilla kirjaimilla kirjoittaminen vaikuttaa agressiiviselta huutamiselta. Olisi mukavampi lukea kirjoituksiasi, jos voit kirjoittaa normaaliin tapaan pienillä kirjaimilla. Kun isoihin kirjaimiin yhdistää ripauksenkin paheksuntaa, niin kirjoitus vaikuttaa huutaen luetulta tuomiolta.

        Minä kirjoita ,millä kirjoitan , koska silmät vaatii toisinaan lepoa.
        minun silmät ne on ,,ei siihen vaikuta sinun mukavuutesi.,


      • teu,
        Ad hoc kirjoitti:

        Alkaako Teun housut tutista, kun ei voi katsoa totuutta silmiin.

        mitä tarkoitat ARKAJALKA, m inä olen virjoittanut ,tänne n.80'000 tuhatta vierstiä
        n.8,5 vuoden aikana ,toiset on saanut ollatoiset ei ,mutta en siksi jätä kirjoittamatta
        yhtään viestiä ,sinun enkä muitten takia..


      • jossain välissä
        Ad hoc kirjoitti:

        Alkaako Teun housut tutista, kun ei voi katsoa totuutta silmiin.

        Olin näkevinään jotain ruskeeta


      • Hei, hei sitten
        teu, kirjoitti:

        ""Näin se menee""

        En ole Leeviläinen , enkä näe ,mkitään pahaa heidän toimissaan . Jos ei
        puututa Rätti kristillisyyteen , verrattuna Tähän tilanteeseen joka on LV;n .
        vaikutteista tilanne on yhtä soopaa kuin 1965 ,voitte uskoa ..

        Toiseksi ,omj,gp ,ll, hg. kaikki vetää samaan köyteen ,kyllä Heille syyt langeaa
        kun asiat ovat mallillaan se on varma , kenenkään ei tule tehdä pahenpaa .
        vaan jokaisen näistä tulee varmemmaksi vakuudeksio tehdä parannus ,sillä
        muuten me lähdemme heti slev kirkkoon . Siellä ei ole kuin miespappia , siellä
        on selvitetty ,jo 35 vuotta sitten ,että LV;n ovat ihmis jumalia .

        Niin sanoit että leeviläisitä puuttuu seurakunata , sen varsin valehtelet , minä en tiedä , paljonko on pöytyällä , liedosa /liedon perässä ,mutta Honkilahdessa on
        kuitenkin 299 (eurassa ) ja Säkylassä, laitila ,mynämäki, karjala tl. muutama muu

        kyllä tuossa on ainesta seurakuntaan , jos tarkoitit Steniläisiä ,heidän 12 ei taida riittää ,oikeesti seurakuntaa, ,,mutta siitä pitää puhua oikealla nimellä. kun .
        kirjoitin alussa ,,en ole Leeviläinen ? vielä mietin koska sinunkin sanasi on
        hubaderia ,, voin minäkin heittää hetulaa ( minulla on siellä lunastamaton )
        saarnaajan paikka . . Heidän toinen vanhin on E.M: hän on serkkuni vaikka
        n,20 vuotta sitten juuri EM: sanoi että hänellä on vain muutama serkku hän
        tarkoitti isänsä sukua eli velet YM, ja VM. poikia niitä oli silloin 3 entä nyt?

        Minä tarkoitan tätä Lain mukaan on sisojenkin lapset serkkuja .. EM äiti oli
        isäni sisko näin , tulee mahtavasti lisää serkkuja , jotka vanhimmasta päästä
        kalle.3. viljo 2, maija 2 ,SK,PT. VT. 4. HT. 6-7. eT. PT. 1. ja Am oli SM, vaimo .

        Vie sley porukkaa terveisiä


      • Ulkopuolinen mies
        teu, kirjoitti:

        Minä kirjoita ,millä kirjoitan , koska silmät vaatii toisinaan lepoa.
        minun silmät ne on ,,ei siihen vaikuta sinun mukavuutesi.,

        teu:
        Kirjoita ihan rauhassa vaan niin kuin kirjoitat. Mainitsin kaikessa ystävyydessä asiasta, koska en tiedä olitko itse havainnut sitä miltä niillä kirjoitettu viesti vaikuttaa. Itse käytän suuria kirjaimia vain huutamistarkoituksessa eli käytännössä en juuri koskaan. En usko että olen ainut tämän palstan seuraaja, joka ajattelee kanssani samoin tästä suurilla kirjaimilla kirjoittamisesta.


    • Ulkopuolinen mies

      Eipä tarvitse kun tätä ketjua lukea, niin jo löytyy syitä Lestadiolaisten liikkeiden hajaantumisongelmiin. Varsin monessa tekstissä kirjoittaja kokee olevansa vanhurskas ja erimieltä olevat omavanhurskaita. Minä puolestani en ole millään tavalla vanhurskas vaan pelkkä ukopuolinen pakana.

      • khfjflhklkäjhgkkfvj

        Tilanne on se että kun omalle kohdalle ei ole vielä auennut eläväksi tekevää uskoa. Niin kylvetään että omavanhurskas ,omavanhurskautta Lappi oppia.

        Uskoa on kyllä paljon mutta ei se pelasta


      • usko ja usko
        khfjflhklkäjhgkkfvj kirjoitti:

        Tilanne on se että kun omalle kohdalle ei ole vielä auennut eläväksi tekevää uskoa. Niin kylvetään että omavanhurskas ,omavanhurskautta Lappi oppia.

        Uskoa on kyllä paljon mutta ei se pelasta

        Puhe uskosta on ilmapallo silloin, kun ei puhuta siitä mihin uskotaan.

        Yleisin usko suomessa on usko rahaan.
        Toiset uskovat valtaan,

        Ihmiset tavoittelevat kiihkeästi sitä mihin he uskovat.


      • tunne syntisi.....
        usko ja usko kirjoitti:

        Puhe uskosta on ilmapallo silloin, kun ei puhuta siitä mihin uskotaan.

        Yleisin usko suomessa on usko rahaan.
        Toiset uskovat valtaan,

        Ihmiset tavoittelevat kiihkeästi sitä mihin he uskovat.

        Niin ja jotkut uskovat niin paljon itsestään hyvää kun on kastettu niin pelastuu ja käy ehtoollisella mut jos koskaan ei ole tarvetta pyytää anteeksi omia vikoja ja sillä omalla vanhuskaudella elää ilman minkäänlaista mieleen muutosta. Se ei kuitenkaan ole pelastava usko silloin ei lunastajaa ole koskaan tarvinnut ja se on juurikin omavanhurskautta se.


      • Kirppu23
        tunne syntisi..... kirjoitti:

        Niin ja jotkut uskovat niin paljon itsestään hyvää kun on kastettu niin pelastuu ja käy ehtoollisella mut jos koskaan ei ole tarvetta pyytää anteeksi omia vikoja ja sillä omalla vanhuskaudella elää ilman minkäänlaista mieleen muutosta. Se ei kuitenkaan ole pelastava usko silloin ei lunastajaa ole koskaan tarvinnut ja se on juurikin omavanhurskautta se.

        Taidan olla niitä "joitakuita", jotka kehtaa ajatella, että joka uskoo ja on kastettu, pelastuu. Ilman mitään omia töitä. Jännä.


      • korvatulppa
        Kirppu23 kirjoitti:

        Taidan olla niitä "joitakuita", jotka kehtaa ajatella, että joka uskoo ja on kastettu, pelastuu. Ilman mitään omia töitä. Jännä.

        Uskon kohde ratkaisee. Mikä on uskosi kohde? Onko se Jeesus Kristus vai onko se "minä uskon", siis minun uskoni. Usko on käsivarsi jolla Jeesus Kristus Jumalan lahjana otetaan omaksi, eli Hänen vanhurskautensa, puhtautensa ja pyhyytensä omaksi pyhyydeksi, puhtaudeksi ja vanhurskaudeksi. Vähempi ei riitä, niin se vain on.

        Sydän ja omatunto puhdistuu kaikesta synnistä ja omasta pyhyydestä USKOLLA, ei millään omalla tekemisellä. Näin opettaa Raamattu.


      • näin se menee
        Kirppu23 kirjoitti:

        Taidan olla niitä "joitakuita", jotka kehtaa ajatella, että joka uskoo ja on kastettu, pelastuu. Ilman mitään omia töitä. Jännä.

        Kirppu23

        Eli juuri niin kun Raamattu opettaa.

        Lakihenkisethän perustavat autuutensa omiin tekemisiinsä, katumisiinsa, poruihinsa, anteeksianomisiinsa, tunteisiinsa, ja he ovat ylpeitä nöyryydestään.
        Rippi isä seljässänsä he tekevät ylpeinä matkaa ruksillaan, tuomiten Jeesuksen verellä Jumalan omiksi ostetut, pyhät puhtaat ja vanhurskaat helvettiin. He eivät tajua kulkevansa ylpeinä saastaisissa rääsyissään kohti iankaikkisuutta. Maailman evankelioiminen Kristukselle ei heitä kiinnosta, vain oma rituaalinen puhtaus ja toisten kristittyjen tuomitseminen on heille tärkeätä.

        Kun heiltä kysyy onko sinulla usko jonka kanssa voin lähteä seuraavan minuutin aikana tästä maailmasta, niin käy selville ettei sellaista uskoa ole.


      • rudiini
        tunne syntisi..... kirjoitti:

        Niin ja jotkut uskovat niin paljon itsestään hyvää kun on kastettu niin pelastuu ja käy ehtoollisella mut jos koskaan ei ole tarvetta pyytää anteeksi omia vikoja ja sillä omalla vanhuskaudella elää ilman minkäänlaista mieleen muutosta. Se ei kuitenkaan ole pelastava usko silloin ei lunastajaa ole koskaan tarvinnut ja se on juurikin omavanhurskautta se.

        "tunne syntisi...", mihin tarkoitukseen sinä käyt ehtoollisella? Meille luterilaisille ehtoollisella käynti on todellakin syntien anteeksisaamiseksi, uskon vahvistukseksi ja kristittyjen yhteydeksi nautittava ateria. Nythän esikoislestadiolaiset ovat katkaisemassa tätä yhteyttä kristuksen ruumiiseen. Eipä ole kuulunut mitään selvitystä siitä, mihin tarkoitukseen esikoissaarnaajat tulevat ehtoollista jakamaan.

        Alla ote Kristinopista. Kannattaa lukea, mitä kaikkea se meille ja meissä vaikuttaa (en vaihtaisi esikoisten ehtoolliseen mistään hinnasta):

        KRISTINOPPI

        KUUDES LUKU, PYHÄN EHTOOLLISEN SAKRAMENTTI
        PYHÄN EHTOOLLISEN HYÖDYSTÄ



        Mitä tämä syöminen ja juominen hyödyttää? Sen ilmoittavat meille nämä sanat: Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Näillä sanoillahan tässä sakramentissa annetaan meille synnit anteeksi, elämä ja autuus. Sillä missä syntien anteeksiantamus on, siinä on myös elämä ja autuus.


        351.

        Millainen hyöty on ehtoollisen sakramentista?


        Sakramentin nauttiminen tuottaa meille mitä suurimman hyödyn. Sillä Herramme Kristus antaa siinä syntien anteeksiantamuksen, elämän ja autuuden. Siitä ovat takeena ja sinettinä hänen tosi ruumiinsa ja verensä, jotka hän on uhrannut meidän itsekunkin edestä maksaessaan syntivelkamme ja jotka hän antaa meille ehtoollisessa.



        1 Joh. 5: 11: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän ja tämä elämä on hänen Pojassansa.



        Room. 4:7-8: Autuaita ovat ne, joiden rikokset ovat anteeksiannetut ja joiden synnit ovat peitetyt. Autuas on se, jolle Herra ei lue syntiä.


        352.

        Missä tarkoituksessa nautimme pyhää ehtoollista?


        Nautimme pyhää ehtoollista, jotta

        1. Uskomme virkistyy ja vahvistuu saadessamme siinä erityisen vakuutuksen syntiemme anteeksiantamisesta.



        Jer. 31:25: Minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen.


        2. Voimme paremmin elää Jumalan tahdon mukaan, kun uskomme vahvistuu.



        Ps. 119:32: Minä juoksen sinun käskyjesi teitä, sillä sinä lohdutat minun sydämeni. (Lutherin käännöksen mukaan).



        Joh. 15:5: Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se tuottaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.


        3. Samalla tunnustamme oikean uskon yhteyttä.



        1 Kor. 10:17: Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis. Sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.



        1 Kor. 10:21: Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.



        1 Kor. 11:26: Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa siihen asti kun hän tulee.


        Luther: "Pyhästä sakramentista on se hyöty, että Kristus pitää sillä pienen joukkonsa koossa... Mutta se ei voi koskaan tapahtua, ellei ole yhtäläisyyttä opissa... Rakas Herramme Kristus asetti sakramentin pitääksensä niin sydämellisesti voimassa yksimielisyyden opissa, uskossa ja elämässä." (Saarna ehtoollisesta).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe