Mitä se Helminen höpisee?

2+5=7 ja 3+4=7 jne

Tänään Uutisvuoksessa kh:n puheenjohtaja Anna Helminen perustelee Ukonniemen uutta stadionia sillä, että siihen käytetty raha ei ole poissa vaikkapa vanhusten palveluista ja että ne ovat täysin eri asioita ja että rahoitus tulee eri lähteistä.
Kannatan stadionia. Kannatan kuitenkin myös poliitikoilta älyllistä rehellisyyttä.
Tottakai stadioniin käytetty raha on poissa muista palveluista, vaikkapa vanhusten palveluista. Kaupunki saa tuloja valtionavuista, verotuloista ja pienen osan palvelumaksuista. Kaupungin yhtiöt nyhtävät kaiken voittonsa erilaislla kaupunkilaisolta perittävillä maksuilla.
On poliitikkojen suuruudenhulluutta kuvitella, että kaupungilla jaettavissa olevat rahasummat olisivat "täysin erillsiä" ja "eri lähteistä", jos poliitikot ovat ne taousarviossa vain jakaneet eri laareihin. Kyse on kaupungin tasolla nollasummapelistä.

35

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hölmöläisten touhut

      Urheiluun heitetty raha menee hukkaan - vapaa-aikaan....
      On järjetöntä väitää että vapaa-aika tuottaisi lisäarvoa.... koska se on vain tuhlausta. Köyhyys tulee juuri näin ,turhia palveluita lisäämällä.

      • Imatran mallit

        Miksipä sitä enää vaikka kiinteistöveroa maksaa, jos katuvalot sammutetaan ja jo nyt kynnöspeltona olevaa katua entistä huonommin hoidetaan?! Imatralla muutenkin vain Imatrankosken aluetta viime vuosina kehitetty; olisikos aihe tuplata kiinteistövero Imatrankosken alueella ja puolittaa se toisaalla kaupungissa?

        Kunnallisten maksujen osalta (kaukolämpö, vesi, sähkö, jätehuolto ym.) Imatra on jo nyt Suomen kyseenalaisessa kärki-10:ssä kalleimmasta päästä ja kaupunkikuva on kuin jossain ex-Neuvostoliiton syrjäisen lähiön takapihalla... Miten ajatellaan, että tänne haluaisi joku muuttaa? Ei tarvitse ihmetellä muuttotappiota! Kunnallisveron maksajan kannalta palvelut ei toimi (terveydenhuolto, vanhustenhoito, peruskoulu ym.) ja vastine korkealle verolle sekä asumiskustannukselle erittäin heikko.

        Sitten on kuitenkin varaa uuteen jäähalliin, ampumahiihtostadioniin, kaupunkipuroon (suuren joen, Vuoksen rinnalle) ja vaikkapa teatterihankkeeseen. Nämä eivät ole kunnan lakisääteisiä, pakollisia palveluja.

        Miten tämä on mahdollista?! Ilmeisesti ns. paljon puhuttu "Imatran malli"! Kun demareilla on määräenemmistö kymmeniä vuosia ollut sekä kaupunginvaltuustossa ja kaupunginhallituksessa ym., seurauksena on voitu idiotismit sanella läpi ja veronmaksajat kärsii.


    • kuspääät

      Vai ei ole pois, eikös Imatra taas meinaa vähentää omaishoitajien vapaapäivä- seteleitä! Menkää lakkoon, saamari ja viekää ne hoidettavat stadionille, helvata kun on typerää porukkaa!!!

      • demaritt

        Kouluissa tarjotaan aivan surkeeta ruokaa, ja koululääkärit ei osaa edes suomea, kaikki hyvin Imatralla?


    • Imatralainen malli

      Ihmiset ovat saaneet Imatralla sitä, mitä ovat tilanneet. Ihmiset ovat itse poliitikot äänestäneet, valitettavaa on se, että Imatralaisessa "demokratiassa" kaikki vaan joutuvat kärsimään sitten seuraukset ja maksamaan kustannukset. Kiva oli vaikkapa tämä, että valtuustoryhmien pj:t totesivat, että valtuusto ei saa keskustella eräistä asioista; vaikka sitä varten käsittääkseni valtuutetut ovat, että kaikki mielipiteet tulisivat kuulluksi? Muutenkin se, että demarileiri pystyy puoluekurinsa turvin Imatralla ajamaan läpi kaiken haluamansa. Ja se näkyy ihan kaupunkikuvassakin, kaupunkikuva on kuin jostain ex-neukkulan rappeutuneesta elementtilähiöstä jossain syrjässä. Sopii käydä vertaamassa vaikka johonkin toiseen saman väestömäärän kaupunkiin Suomessa, jossa on ns. "monipuoluejärjestelmä".

      Huonot palvelut ja asumiskustannuksiltaan kärki-10:ssä Suomessa, huomioiden kaupungin yhtiöt (lämpölaitos, osuus seudun sähköstä sekä vesilaitos ym.). Että kyllä se raha kaupunkilaisilta nyhdetään. Ei vaan tarvitse ihmetellä, että ensinnäkin palveluelinkeinot kärsii, kun koko palkka ihmisiltä menee veroon ja kunnallisiin maksuihin; eipä silloin jää rahaa kauppoihin tai vaikka muuhun. No lisääntyypä työttömyys. Muutenkin kurjalaa, niin pahempaan vaan menee. Imatran mallista hyötyvät vaan tietyt tahot ja poliitikko&virkamiesleiri.

      Ja stadionin lisäksi rahaa pumpataan vaikkapa yh-rakennuttajien kautta tähän Einonkadun rakennusprojektiin. Eli suoraa rahansiirtoa sijoittaja-poliitikolle, että saa purkaa entisen iss:n/uv:n talon pois ja rakentaa tornitalon siihen toria pimentämään koskelle.

      Kummallista on myös se, että jatkuvasti terveydenhuollosta/vanhustenpalveluista/peruskoulusta ym. rahaa vähennetään, toisin sanoen pakollisista kunnallisista palveluista; silti ei kirpaise lainkaan kaupunkipuron rakentaminen Vuoksen rinnalle, uusi jäähalli, teatteriprojekti demarien "puoluetukena", kylpylän laajennus ym.; eli hupi- ja vapaaehtoisia juttuja, joista veronmaksajien sijasta kaiken lisäksi pääasiassa nauttivat turistit ym. Ja nämä kaupungin kassasta.

      • temaritunarit

        Ei demarien ajatukseen kuulu ajatella köyhiä, vanhuksia, lapsia eikä sairaita. Eikä kovin monelle muullekaan puolueelle. Imatran politiikassa näkyy valitettava yhden puolueen määräenemmistö, kaikki menee koplausmeiningillä. Eipä siinä muiden tahtomiset vaikuta, kun yksi lauma voi puoluekurin nimissä lisäksi sanella kaiken.


      • sahuri

        demarit ja kokoomus haluavat vielä siirtää Imatran budjetista 65 prosenttia helsinkiin.


    • Ällistynyt

      Kyllä on kh:n puheenjohtaja Helmiseltä täysin edesvastuutonta väittää, etteikö
      Ukonniemeen satsatut rahat ole poissa kaupungin muusta toiminnasta.Jos hän
      näin väittää, niin silloin meillä on todella asioista ymmärtämätön kh:n puheenjohtaja
      On tietysti arvostuskysymys mihin edelleen niukkenevat verovarat käytetään.
      Parhaillaan lautakuntien esittämistä talausarvioista edellytetään karsittavan
      8 miljoonaa euroa, joista suurin osa näyttäisi kohdistuvan sosiaali ja terveyden- hoitoon.On pöyristyttävää tässä tilanteessa esittää Ukonniemen pesäpallo-
      hiihto-ja ampumahiihtostadionin rakentamista.Miten se palvelee tavallisten
      Imatralaisten toimeentuloa tässä niukkenevassa taloustilanteessa.Ja kaiken lisäksi
      kaupunginhallitus oli yksimielinen päätöksessään.On aikoihin eletty !!!

      • Monoa ja nopeesti

        Kykypuolue kokoomuksen kaupunginhallituksen puheenjohtaja on siis keksinyt investoinneille rahoitusmallin, jossa "rahoitus on kaikesta erillinen ja ei ole muilta toimialoilta poissa"?! Käyttäisi nyt samaa mallia kaupungin muuhunkin toimintaan? Kun tiedetään jo rakennetut kaupunkipurot ja jäähallit, sekä huomioidaan suunnitellut stadionit & teatterit ja yhdistetään se veronkorotteluaikeisiin sekä tietoon sote-säästöistä ym., sanon ettei taida malli toimia!


    • EI TOD.

      Pesistä ei pelaa, kuin koululaiset pakotettuina. Kannattaako ihan oikeasti mokomaa lajia varten investoida. Hei, mutta joo, lakkautetaan iltapäiväkerhot ja pistetään pennut pesistä pelaamaan. Kunhan ensin kävelevät Karhumäelle. Saapahan lastensuojelu asiakkaita, kun huomaavat, etteivät kaikki lapset pärjää yksin. Iltapäiväkerhojahan käyttävät työssäkäyvien, eli juurikin tähän kuntaan veroja maksavien, perheet. Voiko kirjat siirtää Ruokolahdelle?

      Puro pesis ja pum, pum. Niitä typerykset maksamaan.

      • Pimiää

        Nyt menee jo liian pitkällä. Rahaa ei ole mihinkään tarpeelliseen niin kuinka on otsaa rakentaa jotain stadionia? Onko kaupungin päättäjät seonneet lopullisesti. Hakeutukaa hoitoon vai onko jo liian myöhäistä?


      • Säästöt vai tuhlaus
        Pimiää kirjoitti:

        Nyt menee jo liian pitkällä. Rahaa ei ole mihinkään tarpeelliseen niin kuinka on otsaa rakentaa jotain stadionia? Onko kaupungin päättäjät seonneet lopullisesti. Hakeutukaa hoitoon vai onko jo liian myöhäistä?

        Säästäminen on tärkeää tietysti silloin, jos ei ole rahaa. Mutta oleellista on, että mihin rahaa käytetään ja mistä säästetään. Tänään oli UV:ssa vaikkapa, että jätetään nurtsit leikkaamatta ja kadut entistä huonomalle hoidolle, samoin kuin sammutellaan katuvalot. Jos tilanne on taloudellisesti tuollainen, niin silloin pitäisi jättää vaikkapa ampumahiihtostadionit, jäähallit, kaupunkipurot ja teatterit rakentamatta. Siis jos ei ole rahaa edes nurmikkoa leikata tai katuvaloja polttaa... Koska kyllä niitäkin on ylläpidettävä; vrt. jäähallin käyttökulut yli 0,9 miljoonaa €/vuosi verrattuna katuvalojen sammuttelut ym. 0,1 milj. €/vuosi. Kumpi on oleellinen? Jäähallin jää vai sitten katuvalot liikenneturvallisuutta lisäämässä/murtoja ja ilkivaltaa vähentämässä sekä vaikkapa tapaturmia torjumassa; siis ainakin keskivertokunnallisveromaksajan näkökulmasta. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat lisäksi lakisääteinen asia, joten ihmettelen, miten Imatralla suurin säästövaade on sille osa-alueelle (8 miljoonan säästövaateesta 5 miljoonaa sote -osa-alueelle).


    • tutkikaaaa

      Imatran taloutta pitäisi valvoa. Joku ulkopuolinen taho. Miksi Imatra sooloilee esim. ryhmäkotimaksuissa, lääkekustannusten maksattamisissa ja jotenkin tuo muukin (rakennus-) kuvio on erityisen erikoinen.

    • Hiihtäjä 2014

      Puheenjohtaja Helminen on idiootti.

      • Ihmettelijä12

        Voisiko joku kh:n jäsen perustella päätöstä.Työt kyllä taidettiin jo aloittaa joillakin virkamiespäätöksellä ? Meniköhän kaikki ihan oikei?


      • Eespäin tiellä...
        Ihmettelijä12 kirjoitti:

        Voisiko joku kh:n jäsen perustella päätöstä.Työt kyllä taidettiin jo aloittaa joillakin virkamiespäätöksellä ? Meniköhän kaikki ihan oikei?

        Et sinä vastausta saa. Isot poliitikot ovat päättäneet, että asioitaei kommentoida ja pienemmät poliitikot eivät uskalla aukaista suutaan.
        Poliitikot halveksivat näitä kansalaismielipiteitä, kuten he tuntuvat halveksivan kansaakin. Eisinua jaminua tarvita, muulloin kuin vaaleihin äänestämään heitä. He sanovat, etteivåt edes lue nöitä kirjoituksia, vaikka todellisuudessa kyllä lukevat salaa ja ilm. kommentoivatkin nimimerkeillä.
        Entäpä jos seuraavissa vaaleissa -jo eduskuntavaaleissa - muistaisimme nykyisen porukan ja äänestäisimme valtaan kokonaan uudet henkilöt.


    • hyvällä päivät

      Mikään ei muutu. Se johtuu siitä että täällä narisevat makaavat kotona krapulassa äänestyspäivänä. Muutenkin tyypillinen nuoremmanpolven suomalainen on sellainen, että itsekseen muristaan ja kirjoitellaan mielipiteitä anonyymisti, mutta kun jotain pitäis tehdä, niin tekemättä jää.
      Sen sijaan suuret ikäluokat, jota on enemmistö, on ikänsä tottunut äänestämään ja kulkemaan kuin pässit narussa samaa polkua. Niin kauan kuin tuo porukka on hengissä, ei mikään muutu.

    • Kallista typeryyttä

      Keskustelun aloittajan toteamukseen on todettava, että meillä selkeästi joka ainoa poliitikko toimii kaupunkilaisten vahingoksi. Potti on kiinteä, ja jos menot kasvavat, on jostain leikattava tai kaupunkilaisten verorasitetta nostettava entisestään. Suomi on muutenkin kokonaisveroasteeltaan maailman kalleimpia, ja Suomessa taas Imatra on kunnallisten maksujen jne. osalta kärkikymmenikössä siellä kalleimmasta päästä.

      Näin ollen jokaisen kansalaisen tulisi tiedostaa se, että ainoatakaan ääntä ei saa antaa sellaisille poliitikoille, jotka ovat antaneet hyväksyntänsä kaupungille lisäkuluja aiheuttaviin asioihin. Esimerkkinä on nyt sanottava, että kaupunkipuro ison joen rinnalla ei suurta yleistä hyötyä tuo vaikka vuodeosastolla makaavalle, toisin kuin vaikka se, että olisi ko. osastolla yksi hoitaja lisää tai vaipat vaihdettaisiin edes kaksi kertaa vuorokaudessa. Aivan sama stadionin kanssa, sen rakentaminen tai tuleva latujen kunnossapito ei kovin montaa kunnallisveron maksajaa edesauta, toisin kuin vaikka katujen auraaminen talviaamuna tekisi. Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti stadionin rakentelut, joten kukaan heistä ei ansaitse jatkoa: ei ole ajateltu kunnallisveron maksajan etua vaan ihan jotain muuta.

      Ja koska tiedossa on ollut, että joka tapauksessa kustannukset tulevat nousemaan pakollisissa perusasioissa, kuten vaikka sote tai peruskoulu (valtionosuuksien pienennys ja opetussuunnitelman muutokset); niin poliitikkojen olisi ollut jo aikaa sitten syy maksaa vaikka kaupungin lainoja pois eikä tehdä vaikka jäähallia, jonka pelkkä vuotuinen ylläpitokustannus on miljoonan euron pintaan. Saati minkä verran pienempi olisi velkapotti, jos ei olisi rakennettu? Voi miettiä jokainen, montako kertaa on kyseisessä jäähallissa käynyt luistelemassa? Toisin sanoen paljonko on maksamansa veron muodossa hyötynyt kyseisestä investoinnista sen sijaan, jos verrataan vaikka laiminlyötyyn katuverkkoon tai vesijohtoverkkoon: oletko liikkunut kadulla tai pyörätiellä tai käyttänyt kaupungin vesijohtoverkosta vettä? Ehkä ne olisivat siis olleet oleellisempia kohteita?

      Näin ollen KUKAAN, joka on tehnyt ratkaisuja siitä, jotka ovat lisäkuluja aiheuttaneet, ei ansaitse koskaan toiste olla päättämässä. Kunnallispoliitikkojemme olisi toimittava eduksemme, siis niin, että mahdollisimman pienellä kulurasitteella tuotetaan lakisääteiset asiat tehokkaasti ja toimivasti. Mikään ei velvoita järjestämään vaikkapa urheilukisojen stadionia, bb-festivaaleja, kiekkohallia, turistivetonaulapuroja tai esimerkiksi verovaroin leikkimään pankkiiria yritystukia annettaessa. Yritystuissakin kun pankit ovat rahoituslähteitä, ja ne osaavat poliitikkoa tarkemmin tehdä riskikartoitukset jne. ja miettiä, onko laina ja minkä suuruinen perusteltu.

      Imatralla on toimittu selkeästi kaupunkilaisten vahingoksi, siis ihan jo katsomalla sitä, mihin on rahaa käytetty ja mistä on säästetty. Ja siis mitä kiinteitä kuluja tulevat jatkossa aiheuttamaan nämä "sijoituskohteet", jäähallit ym., kun on tiukkeneva kunnallistalous tiedossa. Näin ollen ei kunnallisveroa saa nostaa vaan sitä olisi merkittävästi laskettava, ettei vastuuttomilla poliitikoilla ole liikaa pelimerkkejä hukattavan?

      • 2+5=7 ja 3+4=7 jne

        Helminen se vain jatkaa höpinöitään!
        Nyt hän puhuu tilaaja-tuottajamallin puolesta ja peräänkuuluttaa sen tuloksia.
        Mikään yksityinen yritys ei pysyisi pystyssä Helmisen talousmallilla: kun raha ei riitä, korotetaan veroja.
        Kyllä tuloksellisuuden pitää löytyä toiminnasta.
        Koko kaupungin tilaaja-tuottajamallia on siunailtu koko valtuustokausi. Tuloksia ei vain näy. Byrokratia sen sijaan on lisääntynyt.
        Tietääkseni missään muuallakaan tällä mallilla ei ole saatu haluttuja tuloksia.
        Pitäisikö jo hyväksyä tosiasia, että kyse oli ison luokan töppäyksesta, josta ei jatkossakaan tulesilleasetettuja tuloksia. Miksi näin. Siksi, että tuloksen tekevät sivistystoimen, teknisen toimen ja sos. Ja terv.toimen asiantuntija-työntekijät. Eivät kaupungintalon virkamiehet, eivätkä poliitikot.


      • 2+5=7 ja 3+4=7 jne kirjoitti:

        Helminen se vain jatkaa höpinöitään!
        Nyt hän puhuu tilaaja-tuottajamallin puolesta ja peräänkuuluttaa sen tuloksia.
        Mikään yksityinen yritys ei pysyisi pystyssä Helmisen talousmallilla: kun raha ei riitä, korotetaan veroja.
        Kyllä tuloksellisuuden pitää löytyä toiminnasta.
        Koko kaupungin tilaaja-tuottajamallia on siunailtu koko valtuustokausi. Tuloksia ei vain näy. Byrokratia sen sijaan on lisääntynyt.
        Tietääkseni missään muuallakaan tällä mallilla ei ole saatu haluttuja tuloksia.
        Pitäisikö jo hyväksyä tosiasia, että kyse oli ison luokan töppäyksesta, josta ei jatkossakaan tulesilleasetettuja tuloksia. Miksi näin. Siksi, että tuloksen tekevät sivistystoimen, teknisen toimen ja sos. Ja terv.toimen asiantuntija-työntekijät. Eivät kaupungintalon virkamiehet, eivätkä poliitikot.

        Tilaaja-tuottaja mallissa on nyt se ongelma, että tuottaja on ruvennut sanelemaan hintoja.

        Se ei voi olla näin, vaan tilaaja tilaa määrätyllä könttäsummalla.

        Mitä jos summa ei riitä tuottajapuolen työllistämiseen. Eikä tuottajan silloin pitäisi itse miettiä uusia tapoja, joilla se voi tuottaa asioita halvemmin.

        Koko ohjaus on hallituksella ja sen pitää olla paljon tiukempi.


      • Tunarit temarit
        2+5=7 ja 3+4=7 jne kirjoitti:

        Helminen se vain jatkaa höpinöitään!
        Nyt hän puhuu tilaaja-tuottajamallin puolesta ja peräänkuuluttaa sen tuloksia.
        Mikään yksityinen yritys ei pysyisi pystyssä Helmisen talousmallilla: kun raha ei riitä, korotetaan veroja.
        Kyllä tuloksellisuuden pitää löytyä toiminnasta.
        Koko kaupungin tilaaja-tuottajamallia on siunailtu koko valtuustokausi. Tuloksia ei vain näy. Byrokratia sen sijaan on lisääntynyt.
        Tietääkseni missään muuallakaan tällä mallilla ei ole saatu haluttuja tuloksia.
        Pitäisikö jo hyväksyä tosiasia, että kyse oli ison luokan töppäyksesta, josta ei jatkossakaan tulesilleasetettuja tuloksia. Miksi näin. Siksi, että tuloksen tekevät sivistystoimen, teknisen toimen ja sos. Ja terv.toimen asiantuntija-työntekijät. Eivät kaupungintalon virkamiehet, eivätkä poliitikot.

        Tilaaja-Tuottaja -mallin kantoi Imatralle eräs todellisuudessa Pohjois-Karjalassa asuva Heikki, joka "kirjoilla" Tainion työväentalon siivuouskomerossa/tuulikaapissa... Malli on jo toimimattomuutensa Joensuussa näyttänyt, mutta kun Imatrallakin kaikki demarisuojatyöpaikat oli täynnä, piti täälläkin palkkivirkamiespaikat saada tuplattua kyseisellä mallilla. Ei sillä toimivuuden kanssa ole mitään tekemistä. Byrokratia ja kustannukset tuplaantuivat. Mutta ei väliä, demarithan yritti prosentin korotusta. Ei ihan mennyt läpi, mutta melkein.


      • kn696969
        anssi.p kirjoitti:

        Tilaaja-tuottaja mallissa on nyt se ongelma, että tuottaja on ruvennut sanelemaan hintoja.

        Se ei voi olla näin, vaan tilaaja tilaa määrätyllä könttäsummalla.

        Mitä jos summa ei riitä tuottajapuolen työllistämiseen. Eikä tuottajan silloin pitäisi itse miettiä uusia tapoja, joilla se voi tuottaa asioita halvemmin.

        Koko ohjaus on hallituksella ja sen pitää olla paljon tiukempi.

        Kyllä te siellä teknisessälautakunnassa olette hulluja. Ainahan se on tuottajan vika, jos homma kusee. Nyt te olette saaneet kolmoisorganisaation aikaiseksi kaupungin talo-Yh-Kipa. Kaupungin insinööriksi nousee kaveri joka on aivan kuutamolla. Koko paskan johdossa filosofian tohtori. Kattokaa peiliin niin näette syyllisen.


      • arkadianmäelläkin vastuu
        anssi.p kirjoitti:

        Tilaaja-tuottaja mallissa on nyt se ongelma, että tuottaja on ruvennut sanelemaan hintoja.

        Se ei voi olla näin, vaan tilaaja tilaa määrätyllä könttäsummalla.

        Mitä jos summa ei riitä tuottajapuolen työllistämiseen. Eikä tuottajan silloin pitäisi itse miettiä uusia tapoja, joilla se voi tuottaa asioita halvemmin.

        Koko ohjaus on hallituksella ja sen pitää olla paljon tiukempi.

        Jotta totuus ei unohdu: valtionosuusleikkaukset, uudet lakivelvoitteet ja lamasta johtuva verotulojen vähentyminen ei johdu tilaaja tuottaja mallista. On helppoa etsiä syyllisiä! Tuotamme Soten huomattavan halvalla naapureihin nähden.


      • arkadianmäelläkin vastuu kirjoitti:

        Jotta totuus ei unohdu: valtionosuusleikkaukset, uudet lakivelvoitteet ja lamasta johtuva verotulojen vähentyminen ei johdu tilaaja tuottaja mallista. On helppoa etsiä syyllisiä! Tuotamme Soten huomattavan halvalla naapureihin nähden.

        Olet oikeassa. Eduskunta miettii koko ajan, mitä uusia palveluita säädettäisiin kunnille. Samalla se leikkaa valtionosuuksia. Nytkin valtio leikkasi itselleen kiinteistöveron nostoosuuden. Se ottaa huomioon sen kyllä valtionosuuksissa, mutta ei täysimääräisenä. Maksamme vieläkin verontasausta takaisin. Samalla tulo ja yhteisöverot vähenevät ensi vuotena. Lakisääteisiä velvotteita on valtio lisännyt Imatralle 4 miljoonaa. Ei ole tarkoitus etsiä syyllisiä, vaan näitten tietojen valossa kertoa teille, miksi olemme säästö ja veronkorotuksen edessä.


      • Olette syyllisiä
        anssi.p kirjoitti:

        Olet oikeassa. Eduskunta miettii koko ajan, mitä uusia palveluita säädettäisiin kunnille. Samalla se leikkaa valtionosuuksia. Nytkin valtio leikkasi itselleen kiinteistöveron nostoosuuden. Se ottaa huomioon sen kyllä valtionosuuksissa, mutta ei täysimääräisenä. Maksamme vieläkin verontasausta takaisin. Samalla tulo ja yhteisöverot vähenevät ensi vuotena. Lakisääteisiä velvotteita on valtio lisännyt Imatralle 4 miljoonaa. Ei ole tarkoitus etsiä syyllisiä, vaan näitten tietojen valossa kertoa teille, miksi olemme säästö ja veronkorotuksen edessä.

        Kuulepas, te valtuutetut olette siellä sen takia, että te toteutatte ne valtion (eduskunnan) lainsäädännössä säätämät lakisääteiset palvelut (lähinnä sosiaali- ja terveyspalvelut, peruskoulu, palo- ja pelastus, katu- ja vesiverkot & niiden hoito, kaavoitus, jätehuolto) kunnallisverolla ja em. asioiden palvelumaksuilla. Missään kuntien velvollisuuksiksi, toisin sanottuna teidän valtuutettujen tehtävänkuvaan kuuluviksikaan, EI MAINITA ei jäähallia, ei kaupunkipuroa, ei teatteria, ei hiihtostadionia, ei... tarvitseeko jatkaa listaa??!

        Valtionosuudet ovat olleet lähinnä tulonsiirtoja rikkailta kunnilta köyhemmille kunnille sekä sitten valtion verojärjestelmän kautta esimerkiksi alkoholi- ja tupakkaveron tulojen antamista terveydenhuollon toteuttamiseen em. aineiden käytön seurauksien hoitamiseksi, auto- ja polttoaineveron kautta kertyneitä rahoja tieverkon parantamiseksi valtakunnan liikennettä palvelevien kuntien katujen hoitoon, ympäristöverojen ja maksujen kautta viemäri- ja kaatopaikkojen hoitoon jne. Aikaisemmin kyseiset rahat olivat "korvamerkittyinä" nimenomaisesti noihin asioihin, lähinnä terveydenhuolto, päihdehuoltotyö, peruskoulu, tietyöt, vesi- ja viemärijohtotyöt jne. Kun nyt on jo vuosia kunta saanut ne valtionosuudet käyttää miten haluaa, ettei ole niin jäykkä systeemi, niin näkee Imatrallakin teidän valtuutettujen typeryyden ja vastuuttomuuden: ne käytetäänkin tyhmistelyprojekteihin, kuten puoluetukiteatteri tai kaupunkipuro vaikka terveydenhuollon sijasta.

        Joten älä tyhmistele tai yritä siirtää vastuuta kenellekään toiselle. Valtuutetut Imatralla ovat toimineet vastuuttomasti ja unohtaneet kokonaan sen, mitä tekemään heidät on valittu. Kuntalaki kertoo aika tarkkaan, mitä teidän pitäisi siellä tehdä, ei ole noista muista siellä mainintoja.


    • yhtä juhlaa

      Olis nostanu vaikka 10 %. Ei se koske kun työssäkäyviä runkkareita. Mulla on aina 20 % työttömänä.

      • 2+5=7 ja 3+4=7 jne

        Väärin Anssi!
        Tilaaja- tuottajamalli on tehty markkinoille, jossa on usita tuottajia, joita tilaaja voi kilpailuttaa. Se ei toimi tilanteessa, jossa on yksi tuottaja.
        Imatran päättäjien markkinosaaminen on onnetonta!
        Imatran mallissa kaupunki ostaa itseltään asioita, joita se joka tapauksessa joutuu tuottamaan.
        Kustannuslaskenta on periaatteessa yksinkertaista. Ongelma on, että jotkut asiat on vain pakko tuottaa. Imatran mallissa poliitikot piileskelevöt tarpeettomien ja asiaa osaamattomien tilaajaorganisaatioiden slän takana.
        Lusäksi muistathan Anssi, että te poliitikot tieten tahdoin luovutitte vallan tilaajavrkamiehille.
        Siis: ei toimim eikä tule toimiman, vaikka mitö päätöksiä tekisitte.


      • m, n,
        2+5=7 ja 3+4=7 jne kirjoitti:

        Väärin Anssi!
        Tilaaja- tuottajamalli on tehty markkinoille, jossa on usita tuottajia, joita tilaaja voi kilpailuttaa. Se ei toimi tilanteessa, jossa on yksi tuottaja.
        Imatran päättäjien markkinosaaminen on onnetonta!
        Imatran mallissa kaupunki ostaa itseltään asioita, joita se joka tapauksessa joutuu tuottamaan.
        Kustannuslaskenta on periaatteessa yksinkertaista. Ongelma on, että jotkut asiat on vain pakko tuottaa. Imatran mallissa poliitikot piileskelevöt tarpeettomien ja asiaa osaamattomien tilaajaorganisaatioiden slän takana.
        Lusäksi muistathan Anssi, että te poliitikot tieten tahdoin luovutitte vallan tilaajavrkamiehille.
        Siis: ei toimim eikä tule toimiman, vaikka mitö päätöksiä tekisitte.

        Vastaa Anssi!!!


      • 2+5=7 ja 3+4=7 jne kirjoitti:

        Väärin Anssi!
        Tilaaja- tuottajamalli on tehty markkinoille, jossa on usita tuottajia, joita tilaaja voi kilpailuttaa. Se ei toimi tilanteessa, jossa on yksi tuottaja.
        Imatran päättäjien markkinosaaminen on onnetonta!
        Imatran mallissa kaupunki ostaa itseltään asioita, joita se joka tapauksessa joutuu tuottamaan.
        Kustannuslaskenta on periaatteessa yksinkertaista. Ongelma on, että jotkut asiat on vain pakko tuottaa. Imatran mallissa poliitikot piileskelevöt tarpeettomien ja asiaa osaamattomien tilaajaorganisaatioiden slän takana.
        Lusäksi muistathan Anssi, että te poliitikot tieten tahdoin luovutitte vallan tilaajavrkamiehille.
        Siis: ei toimim eikä tule toimiman, vaikka mitö päätöksiä tekisitte.

        Ensinnäkin, en ole tarkoittannut tehottomuudella teknistäpuolta. Me olemme pysyneet talousarviossa ja valvoneet, että investoinnit pysyvät myös. Tästä kiitos tuottajapuolen työntekijöille.

        Koska kumminkin jo olemme tilaaja/tuottajamallissa, niin pitää meidän katsoa sitä syvemmältä. Silloin näemme olemmeko epäonnistuneet palvelurakenteen muutoksessa.


      • tane91
        anssi.p kirjoitti:

        Ensinnäkin, en ole tarkoittannut tehottomuudella teknistäpuolta. Me olemme pysyneet talousarviossa ja valvoneet, että investoinnit pysyvät myös. Tästä kiitos tuottajapuolen työntekijöille.

        Koska kumminkin jo olemme tilaaja/tuottajamallissa, niin pitää meidän katsoa sitä syvemmältä. Silloin näemme olemmeko epäonnistuneet palvelurakenteen muutoksessa.

        Olette epäonnistuneet kaikessa. Surullista on kaupunkilaisten kannalla, että
        Imatran päätököksentekijöinä on vain moraalittomia oman edun tavoittelijoita. Eivät edes ymmärrä hävetä ja ovat kykenemättömiä siihen, mihin heidät on valittu.

        Toisaalta, ihmiset ovat saaneet ihan sitä mitä ovat tilanneet äänestämällä ne, ketkä valtuustossa istuvat. Kettumainen juttu demokratiassa vain on, että me loputkin ihmiset joutuvat sitten kärsimään näiden tekemisistä seuraukset.

        Kulttuuriin ja urheiluun riittää Imatralla miljoonia, kun hyvät veljet tykkäävät käydä kaupungin piikkiin teatterissa ja urheilukisoissa. Mitä järkeä on silloin panostaa vaikka sote-puoleen, kun eihän sillä voi mitenkään edesauttaa poliitikkojen vapaa-ajan harrastuksia?

        Imatralla ei kai tapahdu muutosta, ennen kuin ns. suuret ikäluokat on joko kuopattu Karhumäkeen tai julistettu vajaavaltaisiksi. Siihen saakka saamme kärsiä tästä menosta, jossa kaverit jakaa toisilleen ja vallansiivusta kiinni saaneet typerykset toteuttavat kuka mitäkin idiotismia verorahoin. Joko periaatteella kaveri hyötyy tai tuttu konsultti on jotain hauskaa taas suosittanut suurta palkkiota vastaan. Veronmaksajia ei armahdeta ja palvelut vain heikkenevät, kun pitää puoluetukia kaupunginkassasta yhä enemmän siirtää, jotta edelleen voidaan vallan kahvassa olla.


      • selkjglksjhelrkjhgf
        tane91 kirjoitti:

        Olette epäonnistuneet kaikessa. Surullista on kaupunkilaisten kannalla, että
        Imatran päätököksentekijöinä on vain moraalittomia oman edun tavoittelijoita. Eivät edes ymmärrä hävetä ja ovat kykenemättömiä siihen, mihin heidät on valittu.

        Toisaalta, ihmiset ovat saaneet ihan sitä mitä ovat tilanneet äänestämällä ne, ketkä valtuustossa istuvat. Kettumainen juttu demokratiassa vain on, että me loputkin ihmiset joutuvat sitten kärsimään näiden tekemisistä seuraukset.

        Kulttuuriin ja urheiluun riittää Imatralla miljoonia, kun hyvät veljet tykkäävät käydä kaupungin piikkiin teatterissa ja urheilukisoissa. Mitä järkeä on silloin panostaa vaikka sote-puoleen, kun eihän sillä voi mitenkään edesauttaa poliitikkojen vapaa-ajan harrastuksia?

        Imatralla ei kai tapahdu muutosta, ennen kuin ns. suuret ikäluokat on joko kuopattu Karhumäkeen tai julistettu vajaavaltaisiksi. Siihen saakka saamme kärsiä tästä menosta, jossa kaverit jakaa toisilleen ja vallansiivusta kiinni saaneet typerykset toteuttavat kuka mitäkin idiotismia verorahoin. Joko periaatteella kaveri hyötyy tai tuttu konsultti on jotain hauskaa taas suosittanut suurta palkkiota vastaan. Veronmaksajia ei armahdeta ja palvelut vain heikkenevät, kun pitää puoluetukia kaupunginkassasta yhä enemmän siirtää, jotta edelleen voidaan vallan kahvassa olla.

        Seuraavaksi tänne ehdotetaan jääpallokenttää, koska filosofi sitä haluaa. Muistakaa tämä!


      • Moka mikä moka
        anssi.p kirjoitti:

        Ensinnäkin, en ole tarkoittannut tehottomuudella teknistäpuolta. Me olemme pysyneet talousarviossa ja valvoneet, että investoinnit pysyvät myös. Tästä kiitos tuottajapuolen työntekijöille.

        Koska kumminkin jo olemme tilaaja/tuottajamallissa, niin pitää meidän katsoa sitä syvemmältä. Silloin näemme olemmeko epäonnistuneet palvelurakenteen muutoksessa.

        Nyt Anssi mokasit!
        Kun poliitikko kehuu teknisen pullen työntekijöitä talousarviossa pysymisestä, se tarkoittaa samalla moitetta niiden yksiköiden työntekijöille, jotka eivät ole pysyneet talousarviossa. Luen Anssin vihjauksen moitteena sosiaali- ja terveyskeskuksen työntekijöille, eli ylitykset ovat muka heidän syytään. En yhdy tällaiseen ajatteluun.
        Hyvähän teknisen puolen on kehua budjetissa pysymisessä, kun kaupungin viemärsit vuotavat ja kadut rapistuvat yhä enemmän. Niin ja kaukolämpömaksujakin korotettiin ja kaukolämpöön kuuluminen ei ole vapaaehtoista, eli kyseessä on veroluontoinen maksu.


      • Moka mikä moka kirjoitti:

        Nyt Anssi mokasit!
        Kun poliitikko kehuu teknisen pullen työntekijöitä talousarviossa pysymisestä, se tarkoittaa samalla moitetta niiden yksiköiden työntekijöille, jotka eivät ole pysyneet talousarviossa. Luen Anssin vihjauksen moitteena sosiaali- ja terveyskeskuksen työntekijöille, eli ylitykset ovat muka heidän syytään. En yhdy tällaiseen ajatteluun.
        Hyvähän teknisen puolen on kehua budjetissa pysymisessä, kun kaupungin viemärsit vuotavat ja kadut rapistuvat yhä enemmän. Niin ja kaukolämpömaksujakin korotettiin ja kaukolämpöön kuuluminen ei ole vapaaehtoista, eli kyseessä on veroluontoinen maksu.

        En ole missään tilanteessa kaatannut työntekijöiden niskaan, ettei toimiala pysy talousarviossa. Hallitus on tehnyt kumminkin päätöksen, että rakenteita tutkitaan. Tämä päätös olisi pitännyt tehdä jo kesäkuussa, kun lähdettiin suunnittelemaan uutta talousarviota. Silloin olisi ollut aikaa toimialoilla miettiä, mistä lähdetään tutkimaan, voiko jonkun asian tehdä toisin ja teemmekö mitä väärin.


      • Moka mikä moka!
        anssi.p kirjoitti:

        En ole missään tilanteessa kaatannut työntekijöiden niskaan, ettei toimiala pysy talousarviossa. Hallitus on tehnyt kumminkin päätöksen, että rakenteita tutkitaan. Tämä päätös olisi pitännyt tehdä jo kesäkuussa, kun lähdettiin suunnittelemaan uutta talousarviota. Silloin olisi ollut aikaa toimialoilla miettiä, mistä lähdetään tutkimaan, voiko jonkun asian tehdä toisin ja teemmekö mitä väärin.

        Pysyn väitteessäni!
        Rakenteita olisi ollut aikaa tutkia koko valtuustokausi.
        Toisaalta eivät rakenteet tee mitään. Eri yksiköiden työntekijät tekevät tuloksen. Kun et ole tyytyväinen muiden kuin teknisen työntekijöihin, pitää se sisällään arvostelun muiden alojen työntekijöille. Sinun höpinäsi rakenteista tulee tarkoittamaan käytnnössä, että esim. sos. ja terveystoimessa jatkossa yhä harvempien selkänahasta otetaan yhä enemmän. Samalla esimiesportaat jatkavat "rakenteiden tutkimista" ja samalla hidastavat tuottavaa työtä.


      • Haloo!
        anssi.p kirjoitti:

        En ole missään tilanteessa kaatannut työntekijöiden niskaan, ettei toimiala pysy talousarviossa. Hallitus on tehnyt kumminkin päätöksen, että rakenteita tutkitaan. Tämä päätös olisi pitännyt tehdä jo kesäkuussa, kun lähdettiin suunnittelemaan uutta talousarviota. Silloin olisi ollut aikaa toimialoilla miettiä, mistä lähdetään tutkimaan, voiko jonkun asian tehdä toisin ja teemmekö mitä väärin.

        Helppohan se teknisen puolen on ollut pysyä talousarviossa, kun siihen sektoriin kuuluvien lämpölaitoksen ja vesilaitoksen kautta toteutetaan iso osa kaupungin tuloista!

        Te vastuuttomat teknisen lautakunnan jäsenet olette mahdollistaneet Imatralla yhden kalleimmista kunnista asuinkustannuksiltaan muodostumisen ns. kunnallisten maksujen osalta, esimerkiksi otan vaikkapa lämpölaitoksen ja vesilaitoksen, joille on asetettu tuottotavoitteet, joita periaatteessa kunnallisella yleishyödyllisellä ja monopoliasemassa olevalla laitoksella ei edes pitäisi olla. Anssi varmaan voikin kertoa meille, kuinka monta miljoonaa on kaukolämpölaitoksen sekä vesilaitoksen tuottovelvoite?

        Ne ovat piiloveroa, joka kaiken lisäksi on luonteeltaan tasavero ja kohdistuu kaikkein kipeimmin pieni- sekä keskituloisiin ihmisiin. Asumiskustannukset, toisin sanoen vuokrat ja yhtiövastikkeet nousevat, ja niistä on ihmisten vaikea tinkiä. Suomessa ulkona kelit ovat sellaisia, että ei taivasalla oikein selviä. Lisäksi se aiheuttaa sitten vain epätaloudellisuuden lisääntymistä, koska pienituloiset joutuvat sitten niitä vaikkapa sosiaalitoimen luukulta hakemaan, joten itse asiassa te teknisessä lautakunnassa siirrätte kustannuksia sote-puolelle; heidän budjetistaan menevät sitten nämä kasvaneina kuluina nousseet lisämenot pienituloisille.

        Haitta em. asioista on myös muuten, koska silloin ei toteudu verotuksen tasa-arvoisuus. Suurituloisia ei nyt välttämättä hetkauta vuodessa vaikka 400 € kustannusten nousu, mutta vaikkapa pienituloiselle se saattaa olla yhden kuukauden koko nettotuloa vastaava summa.

        Koska olet valtuutettu, luulisi ymmärtävän, että tulot on kaupungin kerättävä kunnallisverolla, koska se on verottajan toimesta suhteutettu ihmisten tulojen mukaan; tasavero rankaisee suhteellisesti tarkastellen pieni- ja keskituloisia sekä suosii hyvätuloisia. Ja jos ei tulot riitä, niin silloin on koko kaupungin toiminta lain puitteissa mukautettava tuloihin. Ei silloin rakennella milloin mitäkin huvitteluhallia tai kaupunkipuroja turistien iloksi tai riesaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe