Amerikkalaiset tekivät Talvisodasta elokuvan

Ski Patrol

20

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulis jepjep

      "Elokuvassa oli hyödynnetty pätkiä Luis Trenknerin elokuvasta Tuomittu pataljoona (1931), minkä ruotsalaiskriitikot aikanaan huomasivat. He myös olivat todenneet kritiikeissään, että niin ruotsalaiset kuin suomalaisetkin kokevat elokuvan vastenmielisenä ja arveluttavana.[1]"
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ski_Patrol

      • Tositarina

        Ski Patrol on totuudenmukainen kuvaus Talvisodasta. Siinä on keskitetty Salmavuoren ratkaisutaisteluun, siellä Suomen kohtalo ratkaistiin. Kertoi suomenruotsalaisesta joukkueesta joka sodassa kunnostautui:

        Näyttelijä … Rooli
        Philip Dorn … luutnantti Viktor Ryder
        Luli Deste … Julia Engel
        Stanley Fields … Birger Simberg
        Samuel S. Hinds … kapteeni Per Vallgren
        Edward Norris … Paavo Luuki
        John Qualen … Gustaf Nerkuu
        Hardie Albright … Tyko Gallen
        John Ellis … Knut Vallgren
        Henry Brandon … Jan Sikorsky
        Kathryn Adams Doty … Lissa Ryder
        Leona Roberts … Mother Ryder
        Abner Biberman … venäläinen sotamarsalkka
        Wade Boteler … saksalainen olympiatiedottaja
        Addison Richards … James Burton, selostaja
        Reed Hadley … Ivan Dubroski


      • Begga Smith
        Tositarina kirjoitti:

        Ski Patrol on totuudenmukainen kuvaus Talvisodasta. Siinä on keskitetty Salmavuoren ratkaisutaisteluun, siellä Suomen kohtalo ratkaistiin. Kertoi suomenruotsalaisesta joukkueesta joka sodassa kunnostautui:

        Näyttelijä … Rooli
        Philip Dorn … luutnantti Viktor Ryder
        Luli Deste … Julia Engel
        Stanley Fields … Birger Simberg
        Samuel S. Hinds … kapteeni Per Vallgren
        Edward Norris … Paavo Luuki
        John Qualen … Gustaf Nerkuu
        Hardie Albright … Tyko Gallen
        John Ellis … Knut Vallgren
        Henry Brandon … Jan Sikorsky
        Kathryn Adams Doty … Lissa Ryder
        Leona Roberts … Mother Ryder
        Abner Biberman … venäläinen sotamarsalkka
        Wade Boteler … saksalainen olympiatiedottaja
        Addison Richards … James Burton, selostaja
        Reed Hadley … Ivan Dubroski

        Hienoja suomalaisia nimiä. Birger Simberg, Per Valgren, Paavo Luuki, Gustaf Nerkuu, Tyko Gallen, Knut Vallgren.


    • Gustaf Nerkuu

      Olisi jo aika tehdä uusi versio - nimilistaan Ylen mallin mukaan Gustav Nekru.

      KorkeajännityssarjiksessaSuomen talvisodassa taisteli kersantti Luka Kekkonen.
      Hän ajeli lippalakki päässä avojeepillä sulkemaan ainoaa solaa jonka kautta oli pääsy Keski-Suomeen.
      Neuvostokolonna tuhottiin solaan ja talvisota päättyi onnellisesti.

    • hepulis jepjep

      "Ski Patrol on totuudenmukainen kuvaus Talvisodasta."
      Jossa siis oli hyödynnetty osia ruotsalaisesta elokuvasta vuodelta 1931.
      Eipä mikään ihme jos ruotsissa/suomessa tunnettiin hivenen myötähäpeää jenkkien "tribuutista".
      Suomenruotsalaisesta?
      Noh, ehkäpä se on helpompaa puhua englantia pseudo-ruotsilla, kuin puhua englantia pseudo-suomella.

      • Berge in Flammen

    • heppula kukkula

      Armeijaan ei otettu tostavaan jotain siviiliä mukaan joukko-osastoon.

      Vaikka elokuva koittaakin ylistää suomalaisia, niin voisi olla edes muutenkin todenmukaisempi, kuin että talvisodan aikana maassa oli lunta.

      • Tosi on

        Birger Simberg oli Talvisodan suurin suomalainen sankari!


    • Pöhkö leffa

      Olen nähnyt elokuvan, se on tahattoman koominen. Nimistä tuossa jo onkin, erään urhon morsian on "Lissa Ryder". Sehän on suomeksi "Ryynäsen Liisa". Nainen kertoo sulholleen kuinka maamme on kaunis, upeat laaksot ja vuoret, sitten näytetään jylhää vuoristoa. Sitähän Suomessa tunnetusti piisaa.

      Taistelu tapahtuu Selmavuoren hallinnasta. Joo-o, vihollisen pitää Suomeen tullakseen hyökätä tuon vuoren yli. Suomalaiset ovat syntyjään alppijääkäreitä, ovat tottuneet taistelemaan tuhansien metrien korkeuksissa. Siellähän Talvisodan ratkaisutaistelut käytiin...

      • Pöhkö leffa

        "Vaikka elokuva koittaakin ylistää suomalaisia, niin voisi olla edes muutenkin todenmukaisempi, kuin että talvisodan aikana maassa oli lunta."

        Olihan siellä korkealla vuoristossa lunta missä taistelut käytiin. Alhaalla laaksossa oli tietysti lämmintä niin kuin Suomessa talvella yleensä on. Kun urhot lähtivät sotaan oli kansa heitä kadulla saattamassa kesävehkeissään.


    • jepulis jep jep

      "Juoni pohjautuukin Alpeille sijoittuvaan saksalaiseen sotaelokuvaan Tuomittu pataljoona (Berge in Flammen, 1932)."
      http://www.elitisti.net/arvostelu/2011/12/001993/ski_patrol_1940_hiihtopartio.html
      Jumasleisson
      Jenkit olivat siis koplanneet suojattinsa vihollisen elokuvatuotannosta pätkiä. Kas kun eivät pistäneet "suomalaisiaan" pätkässään laulamaan bomben! bomben! bomben auf engelland.

      "Suomi kuvataan tirolilaistyyppisenä alppivaltiona, jossa päivät kuluvat leppoisasti nahkahousuissa tanhutessa.
      ...
      Murtomaahiihdossa kilpaillaan niin jyrkällä rinteellä, että laji vaihtuu kesken kaiken alppihiihdoksi."
      Ei mikään ihme jos suomalaiset saivat kiemurrella leffateatterin penkillä myötähäpeästä yhdysvaltain asukkaiden maantiedon "taitavuuden" edessä.
      Mutta tämähän muuttuu vielä paremmaksi!!!
      "Hahmogalleria edustaa sotaelokuvan suurimpia kliseitä. Aikakauteen nähden huomionarvoista on se, että hassuja aksentteja esiintyy varsin vähän. Edes venäläisiä ei kuvata erityisen stereotyyppisesti. Suomalaisia ei esitetä elokuvassa erityisen urheina, vaan vastahakoisena kansana, joka on pakotettu taistelemaan venäläisiä veljiään vastaan."
      Todella loistava "tribuutti" tosiaankin, luultavasti jokainen suomalainen sotaveteraani taputtaa karvaisia kämmeniään ja innokkaimmat varmaan haudastaankin.
      Päivän makoissimat naurut.
      Kiitokset "Berge in Flammen", kiitos.

      • Näin uskon

        Eihän elokuva mikään merkkiteos ole mutta varmasti se lisäsi sympatiaa Suomea kohtaan.


      • Ven-suom veljesriita
        Näin uskon kirjoitti:

        Eihän elokuva mikään merkkiteos ole mutta varmasti se lisäsi sympatiaa Suomea kohtaan.

        Ymmärtääkseni elokuvan amerikkalainen viesti talvisodassa oleville suomalaisille oli:

        "Hei, ettekö te voisi nyt jotenkin venäläisten kanssa vain sopia (esim. alueluovutuksin) tuon veljeskiistanne, ettei meidän amerikkalaisten tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa Suomen puolesta?" (Puhumattakaan, että tässä pitäisi vielä lähteä Eurooppaan sotimaan niin kuin 1916-18.)


      • Tuollasuat viestiä
        Ven-suom veljesriita kirjoitti:

        Ymmärtääkseni elokuvan amerikkalainen viesti talvisodassa oleville suomalaisille oli:

        "Hei, ettekö te voisi nyt jotenkin venäläisten kanssa vain sopia (esim. alueluovutuksin) tuon veljeskiistanne, ettei meidän amerikkalaisten tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa Suomen puolesta?" (Puhumattakaan, että tässä pitäisi vielä lähteä Eurooppaan sotimaan niin kuin 1916-18.)

        siinä ei ole. Elokuvaa ei myöskään esitetty Suomen teattereissa. Sehän oli tasoltaan aivan naurettava. Kaipa sitä jenkeissä jossain näytettiin.


      • Kuka tietää
        Näin uskon kirjoitti:

        Eihän elokuva mikään merkkiteos ole mutta varmasti se lisäsi sympatiaa Suomea kohtaan.

        Miksi tuota elokuvaa ei tuotu Suomeen välirauhan aikana vuosina 1940-1941? Se olisi varmasti nostanut suomalaisten moraalia, olisimme huomanneet ettei meitä ole unohdettu, Amerikassa saakka urhea taistelumme tiedetään ja sitä arvostetaan.


      • Kyseessä oli
        Kuka tietää kirjoitti:

        Miksi tuota elokuvaa ei tuotu Suomeen välirauhan aikana vuosina 1940-1941? Se olisi varmasti nostanut suomalaisten moraalia, olisimme huomanneet ettei meitä ole unohdettu, Amerikassa saakka urhea taistelumme tiedetään ja sitä arvostetaan.

        ala-arvoinen tekele. Se olisi herättänyt vain ärtymystä Suomessa.


    • rahat suomesta...

      heh heh , tirolilaishatut päässä suomessa alppi-vuoristossa.
      - suomalaisella rahalla ostettiin tämä halpatuote. Siis maksettiin, että saatiin julkisuutta. - Nekin rahat meni hukkaan hollywood juutalaisille !

      • Ei ostettu Suomeen

        tuota kyhäelmää. Se on keksitty jälkikäteen.


    • USA petti Suomen!

      USA MÖI TALVISODAN AIKANA MATERIAALIA VALTAVIA MÄÄRIÄ STALINILLE EIVÄTKÄ SODAN AIKANA TOIMITTANEET JUURI YHTÄÄN ASEITA SUOMELLE. JOS USA OLISI SUOMEA HALUNNUT AUTTAA NE ASEET KUTEN CURTISIT JA BREWSTERIT OLISI KYLLÄ SUOMEEN TUOTU VAIKKA VÄKISIN. MUTTA ROOSEVELT EI NIITÄ HALUNNUT TUODA SILLÄ ROOSELVELT RAKASTI STALINIA.

      • Höpöhöpö!!

        ISA ei myynyt aseita sotaa käyvälle maalle. Siksi Suomellekin myytävät aseet oli temppuiltava eri lailla.

        Brewsterien tuonti tapahtui osittain jo sodan aikana.

        Curtissit olivat Saksan sotasaalista Ranskasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe