Joulukuun alusta astuu voimaan katsastuksen itsevalvonta. Siinä pieni prosentuaalinen osuus katsastuksista tarkastetaan ikään kuin uudestaan. Eli aseman päällikkö kulkee pöytäkirjan kanssa katsastajan rinnalla ( kuinTrafin tarkastajana ) ja laatii pöytäkirjan tarkastuskohteista ja niistä kohteista mitä katsastaja ei huomannut. Määräajoin aseman päällikkö / vastuuhenkilö lähettää raportit Trafiin.
Kysympähän vain sitä, että miten kaikki katsastusasemat suomessa voidaan "puristaa samaan muottiin" ? Eli vikakohteita tarkastetaan ajoneuvoissa ikäryhmittäin, eikä mitään muita tekijöitä huomioida. Entäs sitten, jos katsastusasemalla katsastetaan paljon ajoneuvoja mitkä tulevat suoraan korjaamoilta ja ne on laitettu etukäteen kuntoon. Samoin vanhojen ajoneuvojen kunto on erilainen Ivalossa ja Helsingissä. Trafin tarkastaja sanoi aikoinaan koulutuspäivillä, että hylkäysprosentit voivat vaihdella suuresti eri katsastusasemilla, mikäli niille löytyy syy: paljon korjaamokalustoa, vähän katsastuksia ja mm. maantieteelliset erot.
Lisäksi tällä menettelytavalla tulee paljon turhaa työtä, mikä on pois oikeasta tuotannollisesta toiminnasta. Ei se asiakas maksa siitä yhtään enemmän, että ajoneuvo tarkastetaan kahden katsurin toimesta. Tällaisessa itsearviointiprosessissa lisäksi saatetaan katsastajien ammattitaito outoon valoon, jopa naurunalaiseksi. Vuosia töitä tehneet katsurit (ko) eivät osaa hommaansa ?? Varmasti osaavat tarkastaa ajoneuvon nopeasti ja tehokkaasti turhia näpertelemättä, toisin kuin nämä kaiken maailman "tarkastajat". Saattaa siinä monen katsastajan niska alkaa punoittamaan ja pulssi nousemaan neuvoja kuunnellessa....
Trafilta kysyisin, että mitenkähän tällainen toiminta lisää kilpailua ja alentaa katsastusmaksuja ? Turhaan lisää byrokratiaa. Lisäksi aika katsastettavaa ajoneuvoa kohden tulee lisääntymään ja sehän tulee huomioida tietenkin ajanvarauksessa. Kerrotteko vielä, miksi tämä uusi korjaamokatsastuslaki on täysi susi jo syntyessään - en minä ainakaan tiedä yhtään korjaamoa mikä olisi alkanut katsastamaan. Niitä uusia asemiahan piti syntyä "satoja". Pienille paikkakunnille ei tule mitään raskaan kaluston "sivutoimipisteitä" kevennetyillä luvilla.
Katsastuksen itsevalvonta.
8
235
Vastaukset
No joku taho voisi tehdä "testiauton" jolla voitaisi tutkia miten hyvin katsastus suoritetaan.
Auto voisi olla 2010 vuoden farkku, jossa seuraavat viat:
- Avaimen saa pois koneen käydessä virtalukosta
- Ohjauslukko ei mene päälle
- Pohjassa pieni reikä
- Tuulilasi "samea" mutta ei halkeamia
- Vilkun väri liian valkoinen
- Takapenkin vasemman turvavyön nykäisylukko ei toimi
- Takapenkin keskimäisen turvavyön lukituslaite ei toimi
- Takapenkin oikeanpuoleinen turvavyö rispaantunut (näkyy kun vetää kokonaan ulos)
- Jarrulevyt sorvattu millin ohjearvoa kapeammaksi (näyttää lähes uusilta, ja pitää tarpeeksi hyvin)
- Jarruletkussa pieniä lohkeamia
- Vetokoukun pistorasian suojaläppä haljennut
- Varoituskolmio puuttuu, kotelo löytyy
- Runkonumerossa 1 numero väärin
Tässä nyt muutama kohdetta mikä tuli mieleen...
Jotkut katsastajat ei huomaisi noista ainuttakaan, joku katsastaja ehkä jopa puolet puutteista- P A
Omat kokemukset
- Avaimen saa pois koneen käydessä virtalukosta
Yhdessä autossa ainakin jäänyt testaamatta, muista en tiedä, koska niissä tuo toiminut
- Ohjauslukko ei mene päälle
Kerran testattu
- Pohjassa pieni reikä
En tiedä itsekään mitä reikiä jäänyt huomaamatta
- Tuulilasi "samea" mutta ei halkeamia
Tuohan on ihan selvä juttu, jopa palstalta löytyy keskusteluja kymmeniä miten tuulilasin arvostelut on tulkinnanvaraisia
- Vilkun väri liian valkoinen
Itseläni monesti ollut vilkku liian valkoinen, joillekin valitettu aiheesta
- Takapenkin vasemman turvavyön nykäisylukko ei toimi
Noita testattu yhden kerran
- Takapenkin keskimäisen turvavyön lukituslaite ei toimi
Ei testattu ikinä, pari kertaa katsastaja laittanut oman turvavyön kiinni
- Takapenkin oikeanpuoleinen turvavyö rispaantunut (näkyy kun vetää kokonaan ulos)
Ei testattu ikinä
- Jarrulevyt sorvattu millin ohjearvoa kapeammaksi (näyttää lähes uusilta, ja pitää tarpeeksi hyvin)
Mitattu yhden kerran
- Jarruletkussa pieniä lohkeamia
Jäänyt joskus huomaamatta
- Vetokoukun pistorasian suojaläppä haljennut
Ei ole tullut eteen tuollaista tilannetta
- Varoituskolmio puuttuu, kotelo löytyy
Ei ole ikinä tarkastettu
- Runkonumerossa 1 numero väärin
Runkonumero katsottu lähes joka katsastuksessa, numero ollut aina oikein
- opserver
Kuinka monta huomaisit itse ?
- k.atsastajat.
"pankkiautomaatti", olen monta kertaa sanonut että pidä pääsi kiinni ja painu helvettiin selittämästä täältä asioista, joista et ymmärrä!
Ensinnäkin tämän taho joka näitä testiautoja aika-ajoin lähettää kentällä, on TraFi!
Yksikään vm. 2010 ei olisi niin mätä, että siinä reikä olisi. Jos noita em. vikoja alkaisi noin uudesta autosta löytymään, jokainen katsastaja arvaisi että kyseessä on testiauto, mutta tämänhän varmaan tiesit alalla työskennelläsi?Etkö kykene asialliseen keskusteluun? Etkö millään? Onko se kunnon kielenkäyttö niin vaikeaa?
Mutta sano vielä seuraavaksi "olen itse katsataja, ja takistan AINA nuo kohteet"
- opserver
Ei liene kenellekkään epäselvää mistä päästä suomea olet. Sieltäpäin ne epäkäytännölliset ihmiset yleensä ovat kotoisin. Tulee mieleen että sinulla varmasti on legoja, mutta et osaa leikkiä niillä. Syy ei ole sinun, vaan vanhempasi. Hekään eivät olleet käytännön ihmisiä. Et voi puolustautua kun tämä on totta. Autotieto ei ole sinun ala.
- opserver
Näin sammutettiin virta pankkiautomaatista.
- hatuttaa
Kuinkahan sen aseman päällikkö ehtii tarkastamaan jo katsastettuja autoja katsurin jälkeen kun hänellä on omatkin provikkarajat saatava yli päivän minimirajan että bonusta alkaa kertymään?
Trafi siirtää omaa, viranomaisen valvontavastutaan asiakkaiden maksettavaksi, kun tehokasta työaikaa kuluu hukkaan, niin omistaja nostaa tarkastushintoja asemalla.
Voi vattu mitä leipomista täällä suomessa osataankaan kehitellä.
Olisiko mahdollista myös poliisipäällikön seurata omalla autollaan maijan perässä ja puhalluttaa asiakkaat uudestaan, tullipäällikön tarkastaa viinalastia tuovan automatkailijan ostokset uudestaan ja kauppiaan tarkastaa kassan jälkeen onko kaikki ostokset lyöty kassaan oikein?
Tämä byrokratia ja elämisen haittaaminen on niin joka-alaista ettei absurdiutta huomaa kun liian läheltä katselee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61247Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän171225Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11159- 41154
Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01134Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,01133Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin01118Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411114Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21105Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11100