Motivaatio hukassa :(

kolkytveks

Mistä saan oikeasti motivaatiota laihduttamiseen. Tavoitteena on 30 kiloa pois. Alku alkaa aina hyvin "nyt lopetan herkut ja alkoholin ja plaa plaa" sitten seuraavalla viikolla, olenkin jo mähryämässä herkkuja krapulaani... Harrastan kyllä liikuntaa, pyrin käymään kuntosalilla ja jumpissa joka viikko, mutta joskus tulee motivaation puute ja ei vaan kiinnosta.. silloin ajattelen että mähryänpä nyt ja ensi viikolla aloitan dietin. Välillä on usko niiiin loppu. Olen koko ikäni ollut reilusti ylipainoinen. Olen laihtunutkin välillä, mutta kilot ne vaan tulee takaisin. Enkä kaipaa tähän nyt mitään "pysy sitten läskinä, jos ei oma terveytesi kiinnosta"- kommentteja. Kyllä se kiinnostaa, siksi yritänkin kaikkeni, mutta sorrun aina herkkuihin !! Miten te muut oikeasti olette pitäneet selkärangan kurissa kiusauksille? Itselleni tulee oikein paha mieli itseinho, sortuessani suklaisiin ja sipseihin. Oon ihan loppu... Ei ole edes tukoijoita. Tai no oma mieheni yrittää ja yrittää mutta pieleen menee aina. Ei hänkään omaa niin terveitä elämäntapoja, kuin itse haluaisin omata. AArgh, en enää tiedä, miten alottaisin taas kerran uudestaan.

12

1068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efrgthyjukidktsjreh

      No, ainakin tähän asti se karkkipussi vaakakupissa on painanut terveyttäsi enemmän, vai kiistätkö oikeasti asian laidan?

      Terveet elämäntavat, tahdonvoima, sisäinen motivaatio ja mielihyvän tuottaminen toisesta lähteestä ovat muutoksen perusta. Jos sä oikeasti haluat laihtua, niin sitten sä koostat ja muutat elämäsi tukemaan tavoitteesi toteutumista, etkä surkuttele "ei vaan vittu jaksa/tee mieli nähdä vaivaa tavoitteeni eteen" tekemättä asialle mitään. Askel askeleelta kohti maalia ottamatta taka-askelia aka repsahduksia, niin kyllä se maaliviiva ylittyy ajan mittaan. Aseta tavoitteita joka hetki ja pidä niistä kiinni, niin eiköhän onnistu.

    • - 15 kg

      tänä vuonna. Alko olla polvet niin kipeet ettei enää meinannu päästä rappuja kulkemaan. Ja hengästyin pinestäkin kävelystä. Suvussa on myös diabetestä eli senkin välttämiseksi oli pakko tehdä jotain.

      Ensimmäisenä laitoin ruokarytmin kuntoon, eli syön 5 krt päivässä. Syön max 3 viipaletta täysjyväleipää päivässä. Jätin höttöhiilarit pois. Lisäsin kasviksia runsaasti. Syön 2-3 hedelmää päivässä. Aamulla puuro. Pitää myös muistaa hyvät rasvat. En käytä kevyttuotteita. Perunaa syön harvoin. Cuscus ja linssit on hyviä korvaamaan pastaa ja perunaa. Soijarouheesta saa hyvät pihvit. Syön kalaa ja kanaa usein. Myös punaista lihaa harvakseltaan.

      Alussa pidin herkkupäivän lauantaisin, ts. suklaapatukka, pulla tms. Kun syö usein ja pieniä annoksia verensokeri pysyy tasaisena eikä makeanhimoa tule.

      Liikuntaa en ole paljoakaan harrastanut.

      Tää on toiminu miulla, hitaasti hyvä tulee, eikä ole nälkä ollut. Ruokavalio on sellainen että voin syödä näin loppuikäni.

      Enää ei ole kuin 5 kiloa tavoitteeseen :)

      Tsemppiä!

    • Vielä 16kg

      Minä liityin kalorilaskuriin. Merkkaan sinne joka päivä kaikki syömiseni ja liikuntani, ja koitan pitää syömiseni sallituissa rajoissa. Alkuun tuli lipsumisia jopa päiviä peräkkäin, nyt olen saavuttanut jonkunlaisen tasapainon. Ruokavalion voi hiljalleen tehdä itselle sopivaksi. Viitseliäisyyttä se vaatii, mutta sopi ainakin minulle.

    • 20+4

      Mä olen laihduttanut noin 30 kiloa ja oikeastaans e ei ollut edes vaieaa ja aikaa meni puoli vuotta.

      Ensinnäkin pitää tehdä päätös, että nyt laihdutan ja en haali kiloja enää takaisin.
      Toisena kannattaa miettiä miten meinaa laihdutuksen toteuttaa ja sitten niitä tavoitteita. Vaikkapa, että ennen uuttavuotta pitää olla tietty kilomäärä pois, sitten vaikka vappuun mennessä joku seuraava tavoite.

      Minua ainakin motivoi suunnattomasti jatkamaan se että vaaka näytti -5kg jo kahden viikon jälkeen. Olokin oli huomattavasti energisempi ja tajusin, että aika nopeasti peilikuvanikin näytti jo huomattavasi hoikemmalta.

      Repsahduksia ei tule, jos ei osta kotiin mitään herkkuja. Kauppaan kannattaa mennä syömisen jälkeen, ettei nälissään sorru turhuuksiin.

      Muutenkin ruokia kannattaa suunnitella etukäteen ja miettiä useamman päivän syömiset etukäteen. Herkutteluun voi varata vaikka sokeroimatonta mehukeittoa, noin 10 kcal/100g tai jotain muuta lähes kaloritonta.

      Takapakkia, repsahduksia ja painon jumitusta tulee ihan varmasti jokaiselle jossain vaiheessa, mutta niihin kannattaa varautua ja suhtautua asiaan niin, että homma jatkuu repsahduksen jälkeen normaalisti tai vaikka paino jumittaisi samoissa lukemissa kuukauden, niin ei kannata menettää toivoa,

      Painonpudotusprojektin aikana kannattaa opetella terveellisemmät ruokailutottumukset ja ei missään nimessä palata onnistuneen projektin jälkeen vanhoihin tapoihin.

    • Ei tarvitse tuskailla, kun on oikeat eväät!

      Laita viestiä niiin kerron lisää!

      • kolkytveks

        Ja mitkähän eväät? :D


    • certtu

      Tiedän niin tunteen. Päätin tossa jokin aika sitten että nyt riittää, kiloja on ihan liikaa. Kuukausi meni ihan hyvin ja sit huomaankin että on ruvettu lipsumaan. Jotenkin takaisin ruotuun palaaminen tuntuu ihan tuskaisen vaikealta. Mielessä pyörii että huomenna palaan ruotuun, eli tänään voi vielä ottaa vähän löysemmin. Voin sanoa ettei näin tule käymään. Eli ruotuun pitää palata heti.

      Mulla paino lähti siis tippumaan sillä että rupesin pitämään ruokapäiväkirjaa kalorilaskurissa ja en ostanut kotiin mitään ylimääräistä. Vain ihan puhdasta perusravintoa.

      Olen ihan mahdoton sokeriaddikti, joten kotona ei tosiaan kaapeissa voi olla mitään ylimäärästä - minä ne sieltä kyllä löydän ja syön huonon omantunnon kera.

    • kokeile tätä...

      Mistä saan oikeasti motivaatiota laihduttamiseen. Tavoitteena on 30 kiloa pois. Alku alkaa aina hyvin "nyt lopetan herkut ja alkoholin ja plaa plaa" sitten seuraavalla viikolla, olenkin jo mähryämässä herkkuja krapulaani...

      .....Kuulostaa tutulta. Ratkaisin tuon ongelman aloittamalla cambridge ohjelman. Ekaksi mässäilyputki ja vanhat tottumukset poikki syömällä vain ateriankorvikkeita muutama viikko ja sitten sirryn seuraavalle tasolle jossa lihaa ja kasviksia saa syödä 200kaloria. Muutama päivä on hankalaa, mutta sitten olo piristyy. Näin jatketaan. Valmentajan tykönä käyn joka viikko. Tuloksia tulee nopeasti. Voit olla jo tammikuun loppupuolella 15kg kevyempi jos nyt aloitat. Tämä auttaa jaksamaan kun saa tukea, eikä viitsi peruuttaa jo varattuja aikoja tai jättää laihdutusta kesken. Jos haluat onnistua, niin sun kannattaa kokeilla jotain uutta juttua, jota et ole tähän mennessä kokeillut, sen sijaa, että uskottelisit itsellesi että huomenna tai ensi maanantaina aloitat. Näitä lupauksia minäkin tein itselleni vuosikausia. Kun laihduttamiseen saa tukea ja maksat siitä, niin mietit kaksi kertaa ennenkuin repsahdat. Ja se on erilaista kuin yksinään laihdutus.

    • hajonnut_rasva-%:iin

      Pystyn kuvittelemaan, kuinka ärsyttävää tuo lipsuminen on. Itse aloitin pari viikkoa sitten dieetin, jonka tarkoituksena oli alentaa rasvaprosenttia. Olen mitoiltani 190/93/28v mies. Laskin juuri tänään painoindeksin ja BMI näyttää minun olevan lievästi ylipainoinen. Luulin kalorikulutukseni olevan 2100 kcal päivässä (niin ainakin kehonkoostumusvaaka väittää), mutta ilmeisesti se on silti vähemmän.

      Aloitin pari viikkoa sitten dieetin, jonka tarkoituksena oli laskea rasvaprosenttia ja lisätä lihasmassaa. Tavoitteena saada näkyvät vatsalihakset viimeistään kesään 2015 mennessä, mutta aikaisemminkin kelpaa ;) Niinpä Laskin eka viikon ajan tasan tarkkaan, että syön tarpeeksi proteiinia ja kaikki päivän kalorit. Kaloreita söin n. 1000 kcal / pvä ja proteiinia vähintään 1 g per painokilo. Päätin, että käyn puntarilla vain kerran viikossa. Viikon päästä kävin ja paino oli laskenut VAIN 300 g. Liikuin viikon aikana 5 kertaa kävelylenkillä ja kävin 4 kertaa salilla. Vaaka mittaa kehonkoostumuksen, ja näytti lihaksia lähteneen 100 g ja rasvaa 200 g.

      No ei mitään.. aattelin, että kyllä tää tästä. Jatkan samalla linjalla rauhallisesti ja hillitysti, vaikkka mulle sopisikin paremmin on / off -meininki. Tänään kävin vaa'alla ja paino oli grammalleen sama kuin viikko sitten. Rasva- ja lihasprosentit täsmälleen samat! Viimeksi eilen kävin 10 km lenkin ja 1,5 h salilla. Ja ahkeralla liikunnalla oon ollut muutenkin koko viikon! Niin hajottavaa!

      Nyt sitten päätin, että parempi dieetata sokka irti -meiningillä. Tajusin tarvitsevani sitä, että käyn lähes päivittäin vaa'alla ja näen vaikka ees sen 100 g laskun pikku hiljaa. Joten tästä päivästä eteenpäin muutin sitten dieettiä rankasti:
      - Päiväkulutus n 500 - 600 kcaliin
      - Protskut pitää silti laskea
      - 5 kävelylenkkiä viikossa
      - 4 kertaa salille viikossa
      - Auton käytön lopettaminen ja kaikki liikkuminen muutenkin pyörällä
      - Lisäkaloreita saa syödä, kunhan sitä kompensoi liikunnalla
      - Muutamana päivänä viikossa voi vetää kuitenkin 1200 kcalin
      - Syönnin ajoittaminen ennen salia, jotta siellä jaksaa tehdä jotain

      Käväsin vielä ostamassa apteekista kunnon purkin Konjak-valmistetta, koska sen on todettu parantavan 60% laihdutustuloksia yhdistettynä vähäkaloriseen ruokavalioon.

      Tuolla ajattelin jatkaa pari viikkoa, sekä seurata kehonkoostumusvaa'alla dieetin vaikutusta lihas-rasva-prosenttiin. Jos vaikuttaa, että lihasta alkaa palaa suhteessa rasvaan enemmän, silloin suostun lisäämään proteiinia entisestään vaikka kalorit nousisivatkin jälleen lähemmäs tonnia.

      • neuvo.

        Kaloreita söin n. 1000 kcal / pvä ja proteiinia vähintään 1 g per painokilo.

        Mun mielestä olet syönyt liian vähän, varsinkin kun olet liikkunutkin noin paljon. Kokeilepa lisätä ruokaa 1500 kaloriin. Vois olla vähän enemmänkin jos liikut tosiaan noin paljon. Muista juoda reilusti vettä ja syödä hyvälaatuista rasvaa tarpeeksi, näiden huomioimatta jäättäminen hidastaa pudotusta. Myös kalorien jakaminen usealle aterialle on tärkeää, että pysyy elimistö käynnissä.
        Olen kans mies ja laihdutin onnistuneesti vuosia sitten. Sinun mittainen ja muutaman kilon painavampi kun aloitin. Söin noin 1500 kaloria ja kävin kävelemässä 2 kertaa viikossa kohtuullisesti. Hyvin tippui. Vähensin kalorimäärää,koska halusin entisestään vauhdittaa pudotusta. Paino näytti pysyivän paikallaan tai lähti vain pienen määrän viikossa. Kun lisäsin ruokailua, niin alkoi taas lähtä kunnolla. Elimistö meni säästöliekille ja aineenvaihdunta hidastui. Se ei ole välttämättä niin yksinkertaista, että mitä vähemmän syöt niin sitä paremmin lähtee. Runsaampi ruokavalio voi olla tiukkaa tehokkaampi ja kilot lähtevät sieltä mistä pitääkin, ylimääräisestä rasvasta eikä lihaksista.
        Kokeile, josko ruoan lisääminen auttaisi. Se voi auttaa, vaikka tämä voi kuulostaa epäuskottavalta! Jos tosiaan liikut noin reilusti, niin tuo 1500 voi olla liian vähän. Kalorivaje voi olla maksimissaan 1000 kaloria päivässä liikunnat mukaanlukien. Tiukalla ruokavaliolla et saa myöskään tarpeeksi vitamiineja ym.


    • hajonnut_rasva-%:iin

      Okei, kiitos neuvosta. Mä tietty matemaattisena ihmisenä aattelen sen olevan puhdasta matematiikkaa: syö vähemmän ku kulutat. Mut eihän se välttämättä aivan niin yksioikoisesti mene.

      Olen nyt innostunut kokeilemaan tuota tiukempaa linjaa toistaiseksi. Ajattelin, että yritän sitä nyt vähän aikaa ja seuraan, miten se vaikuttaisi mihinkään. Toki jos jonkun järkyttävän suuren kuntosuorituksen teen, niin ymmärrän, että pitää syödä.

      Jos tämä alkaa vaikuttaa nääntymiseltä ja toimimattomalta, nostan kalorit tuohon 1500:an ja jatkan hitaan kaavan kautta ;) Alkujaan vain alkoi niin ärsyttää, kun kuvittelin vetäväni hyvinkin oikeaoppisesti ja hitaasti.. ja parissa viikossa tulokset näyttivät lähemmäs nollaa ja se tuntui niin kertakaikkisen hitaalta. ;)

      Voi toki olla, että oon katsonut yhden Suurin pudottaja -jakson liikaa, ja siellähän sitä pystytään viikossa mahdottomuuksiin. ;)

      • lisäys...

        "Mut eihän se välttämättä aivan niin yksioikoisesti mene."

        Tiukalla ruokavaliolla aineenvaihdunta voi puolittua, joten dieetti ei ole niin tehokas mitä sen luulisi laskelmien perusteella olevan. Lisäksi aineenvaihdunta ja hormonitoiminta sekoittuu, lämmöntuotto vähenee, sydämen syke hidastuu. Keho alkaa käymään säästöliekillä. Lisäksi lihaksia lähtee, jolloin peruskulutus pienenee entisestään. Se on harmi jos niin käy, kun rasvasta nimenomaan pitäisi päästä eroon.

        parissa viikossa tulokset näyttivät lähemmäs nollaa ja se tuntui niin kertakaikkisen hitaalta. ;)

        Yhtäkkinen kova liikunta ja kuuri voi olla elimistölle shokki, ja pahimmillaan mitään ei tapahdu. Vika voi olla myös kilpirauhasessa, mikä pitää tutkia jos mitään ei tapahdu. Todennäköistä on ruokavalio on vääränlainen.

        "nostan kalorit tuohon 1500:an ja jatkan hitaan kaavan kautta ;) "

        Itse ainakin sain tuolla 1500 kalorilla ja kevyellä kävelyllä kilon viikkovauhtia painoa pois. Se on maksimimäärä joka voi lähteä rasvaa, kun laihduttaa ruokavaliolla. Loppu menee lihaksista. Tiukka kuuri ja raskas liikunta voi ajatuksena tuntua tehokkaalta, mutta se voi käytännössä ollakin se hitaampi keino. Voi olla että sulla on nyt menossa tämä hidas kaava, joka vaatii kovaa kuria ja työtä lisäksi.
        Ainakin itse olen saanut parhaat tulokset syömällä tarpeeksi, ehkä se soveltuu sinullekin.

        Olen itse pudottanut painoa myös tiukalla kuurilla käyttämällä nutrilett ateriankorvikkeita. Niistä saa kaikki ravintoaineet., vastaavan energiamäärän ruokavaliosta et saisi. Miesten 6 pussia on 660 kaloria päivässä. 8 kiloa on lähtenyt muutamassa viikossa kun olen sillä ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe