Autoliikkeestä ostetun käytetyn auton virhevastuu, onko sitä ???

unhappycustomer

Kokemuksia kaipaisin...

26

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.V.G.
    • jouman2

      on,paperilla.Mutta kun jos/tai jotain tulee olet maksumiehenä joka tapauksessa,yleensä liike ehdottaa vastaantulemista joka tarkoittaa kuluja 50/50.Liike tietysti arvioi mahdollisen rempan kulut jotka kokemuksesta tiedän yleensä suhteellisen yläkanttiin jolloin asiakas käytännössä maksaa myös tuon liikkeen lupaaman osuuden.Yksityiseltä jos ostaa kannattaa harkita vakuutusyhtiön kuntoturvaa jolloin korjauskuluja mahdollisen rempan takia voi kysellä monestakin korjaamosta.Kaikkiin kulkupeleihinhän sitä ei saa mutta kunnon tutustuminen ostettavaan autoon yleensä kertoo paljon.Olimme kerran katsomassa autoa tähti liikkeessä Tampereen Lielahdessa joka kiinnosti mutta liekö myyjällä ollut huono päivä mutta edes koeajo ei onnistunut kun olisi joutunut muutaman auton ensin siirtämään ja kellokin oli jo jotain.Myyjä oli sitä mieltä että kyllähän sen auton kunnon voi todeta jo pelkällä katsomisella?????
      Auto jäi meidän osalta ostamatta mutta eipä ole tarvetta käydä siellä enää muulloinkaan,myydäänhän noita mersuja muuallakin.Ostettiin sitten samanlainen MB yksityiseltä joka meillä vieläkin, kilometrejä kertynyt vajaa 100thkm ilman minkäänlaista ylimmääräistä murhetta.Meidän puolesta liikkeet saavat jatkossa pitää menopelinsä ja käyppä katsomassa näillä sivustoilla miten nämä ns.automyyjät parjaavat kilpaa asiakkaita niin tiedät missä mennään ja mitä asiakkaista ajatellaan.

      • Autoliike maksaa

        Käytetyn auton virhevastuu kestää jopa viisi vuotta

        Saimaa Invest Oy / Vauhti-Vaunu, Kotka
        Asiakas osti käytetyn auton 21 500 eurolla. Auton moottori rikkoutui 5 vuoden päästä, jolloin autolla oli ajettu reilut 85 000 kilometriä. Myyjän mukaan autoa ei ollut huollettu merkkikorjaamolla, eikä siihen ollut huoltokirjan mukaan tehty muita huoltoja kuin öljynvaihdot. Asiakas vaati korjauskuluja 3 880 euroa.

        Lautakunta katsoi, että autossa on virhe, koska moottori oli rikkoutunut ennen aikojaan. Laiminlyödyillä vuosihuolloilla ei ollut yhteyttä moottorin rikkoutumiseen. Myyjän piti palauttaa asiakkaalle 2 400 euroa.


      • hyppyheikki1

        Pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden kokemuksen perusteella. Ei milloinkaan, ei koskaan kannata ostaa käytettyä autoa yksityiseltä. Aina kannattaa yrittää myydä itse oma auto yksityiselle.
        Siitä ajattelusta kannattaa lähteä, että yhtäkään käytettyä autoa ei ole myynnissä esim. nettiautossa, että siinä ei olisi mitään huomautettavaa tai sanottavaa. Näin ollen aina kannattaa ostaa autoliikkeestä ja mieluiten vähän isommasta ja nk. merkkiliikkeestä. Ja aina kannattaa myydä oma auto vaihdon tullessa ajankohtaiseksi yksityiselle ostajalle.


      • Merkkiliike hyvä?
        hyppyheikki1 kirjoitti:

        Pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden kokemuksen perusteella. Ei milloinkaan, ei koskaan kannata ostaa käytettyä autoa yksityiseltä. Aina kannattaa yrittää myydä itse oma auto yksityiselle.
        Siitä ajattelusta kannattaa lähteä, että yhtäkään käytettyä autoa ei ole myynnissä esim. nettiautossa, että siinä ei olisi mitään huomautettavaa tai sanottavaa. Näin ollen aina kannattaa ostaa autoliikkeestä ja mieluiten vähän isommasta ja nk. merkkiliikkeestä. Ja aina kannattaa myydä oma auto vaihdon tullessa ajankohtaiseksi yksityiselle ostajalle.

        "Näin ollen aina kannattaa ostaa autoliikkeestä ja mieluiten vähän isommasta ja nk. merkkiliikkeestä."

        Musta lista kertoo niistä yrityksistä, jotka eivät ole noudattaneet Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä.

        http://archive.today/IlgWW#selection-444.0-907.19

        Autopale Oy, Jyväskylä

        PP-auto Oy / Salon Automyynti, Salo

        Astrum Auto Oy, Salo

        Auto Sein Oy, Hyllykallio

        Delta-Auto Oy, Oulu

        EsaMatti Oy, Pori

        Tammiston Autovaruste Oy, Tuusula

        AutoÅström Oy, Kokkola

        Nurmijärven Laatuauto Oy, Nurmijärvi

        Jagro Oy / Autosilta Espoo

        jne.

        Mustalla listalla on jatkuvasti myös paljon merkkiliikkeitä. Liikkeen koko tai mahdollinen merkkiedustus ei siis kerro yhtään mitään siitä, kuinka hyvin tai huonosti liike noudattaa kuluttajansuojalakia, tai kuinka luotettava ko. liike on muutenkaan.

        Usein pienissä liikkeissä on yrittäjä itse töissä, ja hän vastaa omalla työpanoksellaan koko yrityksen toiminnasta ja maineesta. Isoissa liikkeissä on provisiopalkkaisia vaihtuvia myyjiä, joille yrityksen maine ei ole niin tärkeä.

        Poikkeuksia on tietysti aina, joten kumpaankaan suuntaan ei kannata liikaa yleistää.


    • Kuluttajavirasto

      Autoliike joutui palauttamaan asiakkaalle 60 % kauppahinnasta.

      Vantaan Autogroup Oy, Tuusula

      Asiakas osti käytetyn pakettiauton 2 600 eurolla. Reilun kuukauden kuluttua hän huomasi, että auton jäähdytysjärjestelmässä oli vikaa. Järjestelmään pääsi vuotamaan pakokaasuja ja nestettä hävisi. Korjaamolla todettiin, että auton termostaatti oli otettu pois, ja paisuntasäiliön korkki oli jätetty löysälle.

      Lautakunta katsoi, että vika oli autossa jo ostohetkellä, ja vikaa oli yritelty peitellä. Myyjän piti maksaa asiakkaalle 1 500 hinnanalennusta.

      Kyseessa on hinnasta päätellen melkoisen vanha ja paljon ajettu pakettiauto. Silti autoliike joutui palauttamaan asiakkaalle yli puolet 2600 euron kauppahinnasta.

      • unhappycustomer

        Tuo on kyllä tosi harvinainen tapaus kun tuon hintaisesta ja ilmeisesti melko vanhasta autosta kyse.


      • Virhevastuu toimii

      • unhappycustomer
        unhappycustomer kirjoitti:

        Tuo on kyllä tosi harvinainen tapaus kun tuon hintaisesta ja ilmeisesti melko vanhasta autosta kyse.

        Tosin ei tiedetä tarkkoja tietoja ko. tapauksesta onko esim. moottori menny rikki tai onko myyjä yritellyt peitellä vikaa tms....


    • unhappycustomer

      Tietääkö kukaan tai onko kokemusta että saako asiakas valita itse esim. halvemman korjaamon kuin myyjä ehdottaa ja sitten virhevastuu menis 50/50???

    • tietoa on

      Myyjällä oikeus päättää .

    • happyseller

      Tuossahan niitä kuluttajaneuvonnan ratkaisuja tulikin muutama sata... ei vaan nähtävästikään vielä "unhappycustomer" vakuuttunut virhevastuun olemassaolosta? Ja itkukuoroon yhtyi "jouman2" omine viisauksineen... toisille näemmä ei riitä mitkään myyjäliikkeen vastaantulot ja hyvitykset.

      Juuri kaltaisiensa takia kuluttajaneuvonta ruuhkautuu kun eivät kelpuuta liikkeen tarjoamaa hyvitystä/korjauskustannuksien jakamisehdotusta ja vaikka kuluja on jaettu/liike hoitanut velvoitteensa kunnialla ja lainmukaisesti, silti liikkeistä levitetään aiheettomia juoruja ja mustamaalauksia kun ei sitä takuuta ollut ja joutui itsekin osallistumaan autonsa kunnostuksiin.

      • nowhappycustomer

        Joskus vaan myyjän ja asiakkaan arviot korjauskustannuksista ovat liian kaukana toisistaan.

        Oletko muuten miettinyt "happyseller" miksi tällaisia keskustelupalstoja yleensä edes on.??


    • happyseller

      Myyjäpuolen kokemuksia "unhappycustomer" tuskin hakikaan vaan "ei toimi ei korvaa" taisi olla hakusessa?
      Muutaman korvatun asian kerron kuitenkin, ihan ulkomuistista luetellen:

      1)
      Reilustikin 500tkm ajettu, yli 10-vuotias "luxus-bussi" eli vanha ja vtusti ajettu tilataksi. Myytiin, olikohan se luokkaa 7000euroa, eli "Suomen halvin"-tyylisesti hinnoitellen.
      Viikon päästä ostaja soittelee ja harmittelee ilmastoinninkompuran menneen rikki. Oli käytetyn kompuran jo katsonut maksavan 600euron luokkaa.
      Pyydetty lähettämään kuitti kompurasta ja maksettu kompressorin hinta kokonaisuudessaan asiakkaalle. Ilman kuluttajaneuvonnan "ohjeistuksia", sieltähän olisi tullut tuon ikäiseen/paljon ajettuun luultavimmin vain osasuositus (20%?), mutta kun myydessä luvattu toimiva ilmastointi niin näin tällä kertaa toimittiin.

      2)
      Myyty juuri katsastettuna 14-vuotias pikkuauto, jolla ajomääränäkin jo 250000km. Eli suoraan sanoen, ihme että vielä liikkui ja isompi ihme että läpäisi katsastuksenkin kirkkaasti insinöörinkin ihmetellessä auton noinkin hyvää kuntoa. Myyntihinta taas "Suomen halvimpia" luokassaan, olikohan vähän yli tuhat euroa. Asiakas ostaa auton. Parin viikon kuluttua käy merkkihuollossa ihan vaan normaalissa öljynvaihdossa/renkaiden vaihdossa. Sielläpä onkin sitten juuri koulunpenkiltä palkattu huoltomiehenalku (=tietää kaikesta kaiken ja vähän enemmänkin) ja hänen mielestään moottori hajoaa ihan minä hetkenä tahansa ja kustannusarvio hieman enemmän kuin koko auton hinta (!?).
      Asiakas ihan peloissaan, että nyt se sitten hajoaa... pyydetty vaan ajelemaan (ensin juteltu tämän huoltopojan kanssa tyyliin että mitä vttua sekoilet???) ja jos hajoaakin niin kirjallisella lupauksella luvattu maksaa auton remontti ilmaiseksi kuntoon omalla korjaamollamme.
      Eipä tuo pariin kuukauteen hajonnut, mutta nyt peloteltu naisihminen ei millään jaksa odotella että moottori hajoaa. Ei uskalla edes ajella kuin pakolliset ajot. Eihän siinä muu auttanut, kuin ostella takaisin koko pska. Ja edelleen täyspäiselle ostajallehan tuo myytiin muutamassa päivässä ja ei lie hajonnut vieläkään se korjaamoklopin "kohta se hajoaa" tuhoon tuomitsema moottori.

      Siinäpä sitä tositapahtumia, myyjän kertomina ja toki aivan sieltä ääripäästä miten virhevastuut toimii. Mutta taivahan tosia jokatapauksessa ja tältä vuosikymmeneltä molemmat.
      Riittikö vastaukseksi "unhappycustomer" ja "jouman2", että toimiihan tuo virhevastuu ja jotkut jopa sitä enemmänkin noudattavat hyviä kauppatapoja?

    • ei välttämättä

      Oikeastaan on täysin väärin sanoa noudattaako joku liike kuluttajasuojalakia vai ei. Kuluttariitalautakunta antaa suosituksen, jolla ei ole mitään virallista arvoa. Jos asia on puitu oikeusasteissa ja liike häviää, niin se velvoitetaan korvaamaan kuluttajalle, mikäli ei korvaa on tapahtunut kuluttajasuojalain noudattamatta jättäminen. Ennenkuin tämä prosessi kokonaisuudessaan läpikäyty ei myyjä ole velvollinen korvaamaan kuluttajalle senttiäkään. Voi olla , että kuluttaja häviää jutun oikeudessa, vaikka kuluttajariitalautakunta oisikin antanut toisen suuntaisen suosituksen, jolloin myyjäliike vastaavasti saa tuntuvat korvaukset kuluttajalta.

    • Subaru WRXSti

      Toimi ainakin,kun liikkeestä ostetussa (pikkuliike n.30autoa) autossa huomattiin vikaa vasta pidemmällä ajolla kun moottorin vikavalo syttyi viikko oston jälkeen. Liike tarkasti vian vikakoodilaitteella ja todettiin jonkun ilmamittarinanturin viallisuus olevan aiheuttaja. Sovittiin,että liike tilaa sellaisen ja seuraavana päivänä vaihdettiin siellä liikkeessä se anturi ja kulut puoliksi. Maksoimme anturista puolet ja liike ei asennuksesta,vikakoodien lukemisesta ja kuittauksesta veloittanut mitään.
      Anturi maksoi varaosaliikkeestä hankittuna 180euroa (tästä saimme kuitista kopion huoltokirjamme liitteeksi) ja maksoimme siitä 90euron omavastuuosuuden. Minusta se oli reilua kaupan jälkihoitoa. Piruuttani kyselin merkkihuollosta saman vian korjaamisen kustannusarvion; pelkkä osa maksaisi sieltä tilattuna 290euroa, vikakoodien lukeminen ja vian paikannus ja kuittaus 80euroa lisäksi n.tunti työtä 80euroa/tunti.

      Eli on se virhevastuu olemassa vaikka sitä ei joka paikassa niin kovaan ääneen mainostetakaan.

      • Jos myyjä maksaa

        Tossa tapauksessa olisin vaatinut autoliikettä vaihtamaan merkkiliikkeestä hankitun IMM-anturin, noi varaosaliikkeitten tarvikeanturin on aika heikkolaatuisia, mutta toivottavasti pelaa pitkään.


      • Maksa sitten itse.
        Jos myyjä maksaa kirjoitti:

        Tossa tapauksessa olisin vaatinut autoliikettä vaihtamaan merkkiliikkeestä hankitun IMM-anturin, noi varaosaliikkeitten tarvikeanturin on aika heikkolaatuisia, mutta toivottavasti pelaa pitkään.

        "Tossa tapauksessa olisin vaatinut..."

        Vai että olisit oikein vaatinut? (Huoh ja Heh...)

        Se olisi liike sitten voinut ilmoittaa, ettei heidän ehdottamansa vian korjaus asiakasta kiinnostanut/hänelle kelpaa, joten voi korjailla oman autonsa ihan niillä osilla ja missä haluaa; täysin omilla rahoillaan.

        Ei se vaan näytä toisille paksuun kalloon mahtuvan, että tuollaiset antureitten vaihdot (ja monet muutkin "vastaantulemiset") ovat täysin virhevastuiden ulkopuolisia goodwill-hyväntahdon eleitä liikkeiltä.
        Siinä kun hyväähyvyyttään (goodwill) yrittää olla reilu, niin vttu jos asiakas alkaa vielä vaatimaan jotain niin suksikoon vttuun ja korjatkoon itse autonsa.


    • minäkin asiakas

      Taas tyyppiesimerkki, että ei ole kerjäämisellä ja vaateilla typeryksillä mitään rajaa. Siinä näkee minkälaisia osa ostajista on täys pellejä.

      • Mielensäpahoittajia?

        Se on juuri näin.
        Onhan se varmaan niinkin, että ihmisillä on vaan niin witun pahaolo kokoajan ja joka witun päivä wituttaa. Kun on sitten se halpa auto ajokiksi hankittu eikä se uudenveroinen olekaan, niin kauppiaan niskaanhan sekin pahamieli pitää kaataa ja tehdään siitä syntipukki kaikelle muullekin mielipahalle.

        Se nyt kuitenkin on niin, ettei autoliike ole pelastusarmeija, eikä autokauppias laupias samarialainen tai edes sosiaaliterapeutti. Kauppiaallakin on oikeuksia, vaikka ostaja muuta kuvittelisikin.
        Virhevastuu ei ole täystakuu, vaikkakin moni liike joitain kunnostuksia kaupan jälkeen tekee "goodwill" eli asiakastyytyväisyyden merkeissä vaikka pakko ei olisi.
        Harmillista näissä "goodwill" käsittelyissä toisaalta on se, että sellaisen ylimääräisen palvelun saanut kuvittelee sen olevan yleinen käytäntö tai lainmukainen pakkokin, eikä ymmärrä saaneensa erikoisen hyvää palvelua ja yli minkään valtakunnanlakien vastaantuloa liikkeeltä ja ihan ilmaiseksi.

        Onpa lähimuistissa sellainenkin omakohtainen kokemus, kun joku pallonivel pari-kk kaupan jälkeen vaihdettiin asiakkaalle ilmaiseksi "goodwill", niin ottipa tuo ja tuli puolenvuoden kuluttua katsastuksen vikalapun kanssa ja ihan vakavissaan oletti, että mehän liikkeenä se kunnostetaan hänelle ilmaiseksi ja oli jo myyntirivistä sijaisautonkin itselleen valikoinut korjauksen ajaksi.

        Öööö... arvata voitte, että ihan pikkuisen oli hölmistynyt olo.
        Kylläpä sitten jäi itselle sellainen olo että tehdään vaan lisää näitä "goodwill" kunnostuksia muillekin. Loppupeleissähän tällekin asiakkaalle, kun emme nyt hänen autoaan edelleen kuntoon reparoineet ja laina-autoa antaneetkaan, saattoi jäädä mielikuvaksi "ihan pazkaliike".


    • ympyrä

      Tottahan se nyt autokauppiaan syy on, kun ei akka anna toosaa ja pomo vittuillee tekemättä jätetyistä hommista lisäksi pankki painostaa, että meidän kämpässä ilmasiks ei asuta. Mutta ei huolta akka lähtee heti kun löytää parempiosaisen, kuin sinä, eikä pomokaan enää vittuile, kun antoi sulle kenkää, pankkikaan ei enää painosta, koska......... Siis taas kun pääset jaloillesi jotenkuten palaat autokauppiaan luo.

    • On ja toimii se.

      Virhevastuuturva on aina kun autonsa ostaa autoliikkeestä.
      Virhevastuuturva sisältää aina mahdollisuuden pyytää apua kuluttajaneuvonnasta, jos kokee tulleensa petetyksi. Sieltä virhevastuulait tunteva kuluttajaneuvoja antaa asiaan oman suosituksensa jota 99% autoliikkeistä noudattaa sellaisenaan (ellei jopa ole jo sovintoehdotusta asiakkaalle ehdottanut itsekin, ennen kuluttajaneuvonnan suositusta).
      Tämä kuluttajaturvan saaminen kuluttajaneuvonnasta ei riipu auton hinnasta tai ajomäärästä tai iästä. Tämä kuluttajaturva sisältyy 100euron autoon, 500000km ajettuun autoon ja 30-vuotiaaseen autoon aina, kun sen on virallisesta autoliikkeestä hankkinut.

    • näin menee

      Niin voi siinä kuluttajaturva ollakkin, mutta ostaja ei valitettavasti tuonkaltaisiin tuotteisiin positiivista suositusta kuluttajariitalautakunnalta saa, vaikka se entinen sosiaalityöntekijä, nykyinen kuluttajaneuvoja onkin jotain omaa mieltänsä. Mielestäni nämä tantat pitäisi ulkoistaa, koska ne kaavakkeet voi tulostaa ja tarvittessa täyttää netissäkin. Täysin turhia ihmisiä oman ammattitaidottomuutensa takia.

      • Siis täh?

        No voi vttu.
        Tämäkin keskustelu osoittaa, että kaikkiin autoihin sisältyy virhevastuuturva ilmaiseksi, kun sen ostaa virallisesta autoliikkeestä.
        Ni ei vttu; aina löytyy "näin menee" älykääpiö vastaan väittämään selkeitä faktoja muuksi muuntelemaan!?!

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

        Tuosta linkistä löytyy vain jäävuorenhuiput, eli vain muutamia satoja toteutuneista virhevastuulakiin perustuvista päätöksistä. Miten helewetissä voit tuon vielä vähätellä ja suorastaan pyyhkäistä olemattomiin!?!
        Tyhmäkö olet vai yksinkertainen vaiko ihan umpihullu??

        Ehkä vahan tuhma?


    • Eemeli Va.....

      Todellakin ei niin vähänkään tuhma. Päätöksiä löytyy läjäpäin ja silmiin pistävää, että myyjän vastuuseen kuuluu poikkeuksetta vain osa kuluista, jos kilometrit yli 100 tkm mitä enemmin sen vähemmin kuuluu myyjälle samoin iän kanssa. Myöskin näkyy olevan läjäpäin päätöksiä, missä täällä liikettä suureen ääneen haukkuva on suosituksen mukaan väärässä, eli ei korvattavaa. Hyvä ihminen saa hyvää palvelua ja jos päässä on kusta, niin valitettavasti myös palvelu usein sen laatuista, no hyvä on ehkä joskus säälistä vähän , koska silloin tunnen taas tehneeni päivän hyväntyön.

    • Berit G

      Hyvin veti Eemeli. Ainakin näytti tarkistaneen faktoja etukäteen, ei mikaan tuhma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe