Ei niin tärkeä

Tyroksiini

Mietin tässä, että yleensä lääkekuurin saatuani, otan sitä lääkettä säännöllisesti ja ohjeita noudattaen. Nyt kun olen elinikäisellä Tyroksiinihoidolla,niin olen huomannut, että en niin jotenkin pidä tärkeänä juuri tätä lääkettä.
Sitten hoksasin, että se varmaan johtuu näistä kilpparipalstoista,kun tämmösissä paikoissa kirjoitellaan,kuinka lääkettä lisätään tai vähennetään miten sattuu läkärin ohjeista huolimatta. Onpa joku antanut sitä kaverilleenkin kokeeksi,kun tämä epäili itsellään vajaatoimintaa. Ja moni haluaa testailla tätä lääkettä,kun lekurin puheista huolimatta epäilee itsellään jotain kilpirauhasvikaa.

Tästä lääkeestä on siis tullut vähän niinkuin sellainen muotipilleri...mikä taas ei mulle maistu.. :))

13

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittajapimu

      Oho..jäi kirjoittamatta siis se asia,että Tyroksiinilääke ei enää tunnu oikealta tai tärkeältä lääkkeeltä.
      Hassua,että tää vaikuttaa näin ,mut niin se vaan menee. :))

    • adasdadafsd

      En ole itsessäni huomannut moista ajattelutapaa. Minulle tyroksiini on elintärkeää, senkin vuoksi että kilpirauhaseni on poistettu. Kyllä tyroksiinin ottaminen on aika suuressa osassa päivittäistä prioriteettilistaani, samoiten tarkistan varmaan miljoona kertaa reissuun lähtiessäni että tabut tuli mukaan :)

      Että minulla ehkä päinvastainen tilanne kuin sinulla aloittaja - muut lääkkeet eivät tunnu yhtään niin orjallisen tärkeiltä kuin tyroksiini.

      • aloittajapimu

        Minultakin on kilppari poistettu kokonaan. En tiedä oisko vaikutusta ton lääkkeen vähättelemisellä sekin, että minulle ei mitenkään leikkauksen jälkeen kerrottu yhtään mitään mistään. Lyötiin vain resepti kouraan. :)
        On silläkin varmaan vaikutusta, että olen ollut aina jotenki huono ottamaan pillereitä. Sillä en käytä mitään vitamiinejakaan. Esim.korvatulehduslääkkeet taas muistaa ottaa,kun kipu muistuttaa.


    • elintärkeä

      Jos kilpirauhasta ei ole tai kilpirauhanen ei toimi ei ihminen kauaa elä ilman kilpirauhashormoonia. Se on yhtä tärkeä kun insuliini diabeetikolle.

      • aloittajapimu

        Voi olla tyhmä kysymys,mutta mitä yleensäkin sitten tapahtuu,jos ei ota Tyroksiinia? :)


      • aloittajapimu kirjoitti:

        Voi olla tyhmä kysymys,mutta mitä yleensäkin sitten tapahtuu,jos ei ota Tyroksiinia? :)

        Jos sinulla on kilpirauhanen kokonaan poistettu, tarvitset sen tyroksiinin, eikä sitä kannata vähätellä. Ensin haetaan sinulle sopiva annos mittaamalla sitä hormonin pitoisuutta jotain noin 2 kk välein.
        Jos et ota sitä voit turvota ja vetelöityä ja tukka kärsii. On kuin olisi veto poissa, Voi tulla särkyjä yms. Mieliala on veltto, ajatus ei kulje.


      • boxi kirjoitti:

        Jos sinulla on kilpirauhanen kokonaan poistettu, tarvitset sen tyroksiinin, eikä sitä kannata vähätellä. Ensin haetaan sinulle sopiva annos mittaamalla sitä hormonin pitoisuutta jotain noin 2 kk välein.
        Jos et ota sitä voit turvota ja vetelöityä ja tukka kärsii. On kuin olisi veto poissa, Voi tulla särkyjä yms. Mieliala on veltto, ajatus ei kulje.

        Todella huonoa, että sinulle , aloittaja ei kerrottu asiasta tarpeeksi. Ehkä tulee seuraavalla vastaanotolla?


      • aloittajapimu
        boxi kirjoitti:

        Jos sinulla on kilpirauhanen kokonaan poistettu, tarvitset sen tyroksiinin, eikä sitä kannata vähätellä. Ensin haetaan sinulle sopiva annos mittaamalla sitä hormonin pitoisuutta jotain noin 2 kk välein.
        Jos et ota sitä voit turvota ja vetelöityä ja tukka kärsii. On kuin olisi veto poissa, Voi tulla särkyjä yms. Mieliala on veltto, ajatus ei kulje.

        No,vetelä ja väsynyt olen ollut jo kauan. Veto on useimmiten poissa,kuin paikalla. Onneksi hiukset on pysyneet ja ajatuskin kulkee joten kuten.

        Olen kyllä muistanut ottaa ton tabun,vaikka se kylläkin tulee otettua vähän myöhässä..parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

        Kiitos Boxi vastauksesta! :)

        Jk. Sitä hasssusti ajatteli sillai,että kun ei ole koko kilpparia,niin eihän silloin voi olla liika-tai vajaatoimintaakaan..;)


      • aloittajapimu kirjoitti:

        No,vetelä ja väsynyt olen ollut jo kauan. Veto on useimmiten poissa,kuin paikalla. Onneksi hiukset on pysyneet ja ajatuskin kulkee joten kuten.

        Olen kyllä muistanut ottaa ton tabun,vaikka se kylläkin tulee otettua vähän myöhässä..parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

        Kiitos Boxi vastauksesta! :)

        Jk. Sitä hasssusti ajatteli sillai,että kun ei ole koko kilpparia,niin eihän silloin voi olla liika-tai vajaatoimintaakaan..;)

        ole hyvä. Vointeja!


    • Vajavainen

      Huomaan itsessäni muutoksia jos en ota tyroksiinia päivittäin. Struuma alkaa särkemään, polvia särkemään ja päänahkaa tulee paukamia. En voi lepsuilla tämän lääkkeen kohdalla.
      Jokainenhan tekee itse niin kuin parhaaksi näkee.

      • aloittajapimu

        Toivottavasti et joudu leikkaukseen tuon struuman takia..


    • Tärkein lääke miulle

      Muistan kyllä miten sairas olin ennen lääkitystä. Siihen olotilaan en halua takaisin, ihan mielelläni otan thyroxin pillerin joka aamu elämäni loppuun asti.

      • aloittajapimu

        Sun tapauksessa se lääkkeen ottaminen varmaan onkin tärkeetä,ku sulla on ollut kaikenlaisia oireita.Minulla kun ei ollut vajaa-tai liikatoimintaa.Ainoastaan oli todella kookas struuma,joka sit leikattiin pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe