sotilasnimet

sukututkailu syvältä

sotilasnimet

Kuinka on helpointa tarkistaa ja mistä näitä
sotilasnimiä ?
Nyt kun olen tutkaillut netistä helposti löytyviä asiakirjoja, rippikirjoja ym. niin olen päässyt suvuissani niinkin pitkälle kuin 1700-luku,
ja on sitten näitä sotilaita myös, jos olen oikein tulkinnut.

Yhä syvemmälle sukuhaaroihin päästäkseen on näköjään luettava Suomen historia ja vieläpä tutustuttava sotiinkin, jotka myllersivät 1800- ja 1700-luvuilla.

Aika vaikeaa.

13

2501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korpr

      Missä mielessä haluat tarkastella *sotilasnimiä*? Et varmaankaan tarkoita nimistötutkimusta?

      Kyllä, historian tuntemus on oleellista myös sukututkimuksessa. Muuten voi mennä todella pahasti pieleen erityisesti siinä kohtaa, kun aletaan hankkia lihaa luiden päälle, eli sukutarinaa nimien ympärille.

      Sotilaiden tietoja on erilaisissa armeijan lähteissä, mutta pitäsi tietää ajankohtaa yms. Jotain kuvaa tietolähteistä:
      http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Ruotsin_ajan_sotilasasiakirjat
      http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Sotilasasiakirjat_1812–1905
      Esim. sshy on digitoinut jonkin verran sotilasasiakirjoja (vain jäsenille -osiossa).

      • sukututkailu syvältä

        Kiitos nopeasta vastauksesta!
        Olen siis tutkaillut isäni puoleista sukua, joka Korhonen Ristiina/Otava, ja sehän on jo paikkana sellainen, että kaikki asukkaat ovat olleet tekemisissä sotaväen kanssa 1800- ja 1700- luvuilla.
        Yksi Korhosen tytär oli ollut naimisissa Cupidon kanssa esimerkiksi. Ja sitten jostakin ruotu- vai mikä se nyt olikaan listaus, niin siellä oli jääkäri Korhois (en muista nimeä tarkkaan kuinka oli kirjoitettu), sekä myös joku Petteri oli karannut armeijasta. Mutta selaillut olen vain, ja ajattelin, että onko tällaisista
        sotilasnimistä
        joku luettelo, että tietää heti että on sotilasnimi kun esimerkiksi luurailen Korhosia rippikirjoista ja taloissahan asuu sitten kaikennimisiä.
        Tuskin siis Cupido oli hänkään sen kummemmin kumpi tai kampi kuin vain joku
        Härmäläinen Savossa.
        Vai oliko ?


    • 1+20

      Ota nyt jo järki käteesi!
      Älä lue yhtä sietä ja toista täältä, siitä ei synny lasta ei p...aa!
      Etsi järjestelmällisesti!
      Se on pitkäjänteistä työtä, ei mitään sinne-tänne pyrähtelyä.
      Olet saanut useita hyviä neuvoja, muttet ole ottanut niistä opiksesi.

      • sukututkailu syvältä

        Siis olen saanut ureita hyviä neuvoja,
        mutten ole ottanut niistä opikseni.

        ???

        Minähän tutkin isäni sukujuuria Otava/Ristiina suunnalla.
        Siellähän on niitä Korhosia ollut usean vuosisadan ajan.
        Mutta siitä minäkin olen lähes nakki, etteivät ole piirrelleet niitä
        kalliomaalauksia yksin vaan kimpassa!
        Voi hyvät hykkyrät.
        Eihän tämä sukututkimus ole mitenkään irrallista tutkimustyötä minulla,
        en ole mikään pilkuntarkka enkä edes saa selvää niistä rippikirjoista kuin sieltä täältä.
        Mielenkiintoisia juttuja kylläkin niissä asiakirjoissa, että viinaa ovat poltelleet ja armeijasta karanneet sekä myös armeijassa palkkaa nostelleet ja lapsiahan näillä Korhonen nimisillä on riittävästi.
        Luin kyllä juurikin Ristiina I historia / Wirilander, että kuninkaan ja virkamiesten mielestä Ristiinassa oli aivan liian vähäinen syntyvyys ja aivan liian paljon savutorppiakin joskus 1700-luvulla.
        Ja minähän olen tässä tutkimusvaiheessani sitä mieltä, että juurikin nämä minun kantajuureni ovat olleet täällä Saviniemen tietämillä ikiajat, turha tulla sanomaan, että olisivat jostakin rajan takaa punkeneet maisemiin.
        Mutta jos joku minulle senkin voi todistettavasti näyttää,
        niin
        antaa tulla sitä tietoa sitten !


    • 6+11

      Et ole antanut kuin sukunimen Korhonen, joka Suomen yleisin sukunimi, ohitettuaan Virtasen.

      Ei pelkällä sukunimellä voi tehdä mitään sukututkimusta!

      On tiedettävä myös etunimiä ja syntymäaikoja ennen vuotta 1900!

      • sukututkailu syvältä

        Minun "sukututkimukseni" on levähtänyt tosiaan kuin pullataikina, ja nyt tietysti sain ahaa-elämyksen sitten näistä sotilasnimistä, että onko niitä jotenkin kirjattu mitä nimiä näille Ristiinan/Otavan Korhola Cårhois -taloista on annettu poikia sotilaiksi ja mitä nimiä sitten annettu heille. Sen olen huomannut rippikirjoista, että Korhosen tyttäriä on useita naimisissa sotilaiden kanssa.
        Korhosen pojat ovat naimisissa nen-päätteisten naisten kanssa, eli samalta tasolta aviopuolisot ei koskaan näistä "aatelisista" joita seudulla vilisi ja taloja omivat.
        Mutta ilmeisesti hyvin vähän on tutkittu kantasuomalaisten sukuja ja sitten näistä Korhonen nimisistäkin vain oletuksia, että sieltähän ne ovat rajan takaa puskeneet tulemaan ja alkaneet kaskea polttelemaan.
        En purematta niele sellaista teoriaa, vaan oletan tässä vaiheessa tutkimustani, että ainakin nämä minun isänpuoleiset Korhoset ovat olleet niitä kaskenpolttajia ja maaomistuksia haalimassa aivan ensiriveissä Savossa, ei mitään karjalanpoikia viiksekkäitä,
        vaan enempikin on sukuni isänpuolelta sellaista kookasta isoklyyvarista porukkaa.
        Sanokaa mitä sanotte !


      • hohhoji
        sukututkailu syvältä kirjoitti:

        Minun "sukututkimukseni" on levähtänyt tosiaan kuin pullataikina, ja nyt tietysti sain ahaa-elämyksen sitten näistä sotilasnimistä, että onko niitä jotenkin kirjattu mitä nimiä näille Ristiinan/Otavan Korhola Cårhois -taloista on annettu poikia sotilaiksi ja mitä nimiä sitten annettu heille. Sen olen huomannut rippikirjoista, että Korhosen tyttäriä on useita naimisissa sotilaiden kanssa.
        Korhosen pojat ovat naimisissa nen-päätteisten naisten kanssa, eli samalta tasolta aviopuolisot ei koskaan näistä "aatelisista" joita seudulla vilisi ja taloja omivat.
        Mutta ilmeisesti hyvin vähän on tutkittu kantasuomalaisten sukuja ja sitten näistä Korhonen nimisistäkin vain oletuksia, että sieltähän ne ovat rajan takaa puskeneet tulemaan ja alkaneet kaskea polttelemaan.
        En purematta niele sellaista teoriaa, vaan oletan tässä vaiheessa tutkimustani, että ainakin nämä minun isänpuoleiset Korhoset ovat olleet niitä kaskenpolttajia ja maaomistuksia haalimassa aivan ensiriveissä Savossa, ei mitään karjalanpoikia viiksekkäitä,
        vaan enempikin on sukuni isänpuolelta sellaista kookasta isoklyyvarista porukkaa.
        Sanokaa mitä sanotte !

        Älä nyt jaksa sekoilla...

        Ja sun "sotilasnimitutkimuksen" kaataa heti alkuunsa se tosiasia, että sotilasnimet eivät yleensä periytyneet isältä pojalle, vaan sotilaalta seuraavalle.


      • sukututkailu syvältä
        hohhoji kirjoitti:

        Älä nyt jaksa sekoilla...

        Ja sun "sotilasnimitutkimuksen" kaataa heti alkuunsa se tosiasia, että sotilasnimet eivät yleensä periytyneet isältä pojalle, vaan sotilaalta seuraavalle.

        Sotilasnimet tosiaan siirtyivät seuraavalle. Ja Cupido niminen sotilas, joka oli 1700-luvulla vihitty
        Korhosen tyttären Mar. Mårt.dr. Kårhoin kanssa, oli ilmeisesti kotoisin Mikkelin Lyytikkälä Haikola alueelta. Vielä en ole ratkaissut hänen sukunimeään, etunimi oli Thomas. Mutta montako Cupido sukunimistä on tällä hetkellä Suomessa?
        Ja tulee tosiaan sellainen fiilis välillä täälläkin kun kyselen,
        että
        turha kysellä ja ihmetellä, tutkipa vaan itse ne omat sukujuuresi ja mieluiten ihan hissukseen.
        Mutta nykyisin kun voi ihan kotikoneella omissa nurkissaan poimia kaikenlaista tietoa asiakirjoista, niin minun mielestäni täällä voi hyvin ainakin kysellä niitä helpoimpia reittejä suoriutua ja edetä, jos niitä helppolukuisia listauksia ja tietoja ihan oikeasti on. - Muutamia väitöskirjojakin olen lueskellut netistä, koskien juurikin sotilasnimiä.
        Olen yrittänyt perehtyä historiaan käsittääkseni kokonaisvaltaisesti elämäntapaa, elinolosuhteita, ja se kirja Ristiinan historia I osa / Wirilander, jonka luin, antoi kyllä kattavaa tietoa ja erittäin tarkat tiedot kaikista niistä talo- ja maaomistuksistakin.


      • ei sotilaan jälkeläi
        sukututkailu syvältä kirjoitti:

        Sotilasnimet tosiaan siirtyivät seuraavalle. Ja Cupido niminen sotilas, joka oli 1700-luvulla vihitty
        Korhosen tyttären Mar. Mårt.dr. Kårhoin kanssa, oli ilmeisesti kotoisin Mikkelin Lyytikkälä Haikola alueelta. Vielä en ole ratkaissut hänen sukunimeään, etunimi oli Thomas. Mutta montako Cupido sukunimistä on tällä hetkellä Suomessa?
        Ja tulee tosiaan sellainen fiilis välillä täälläkin kun kyselen,
        että
        turha kysellä ja ihmetellä, tutkipa vaan itse ne omat sukujuuresi ja mieluiten ihan hissukseen.
        Mutta nykyisin kun voi ihan kotikoneella omissa nurkissaan poimia kaikenlaista tietoa asiakirjoista, niin minun mielestäni täällä voi hyvin ainakin kysellä niitä helpoimpia reittejä suoriutua ja edetä, jos niitä helppolukuisia listauksia ja tietoja ihan oikeasti on. - Muutamia väitöskirjojakin olen lueskellut netistä, koskien juurikin sotilasnimiä.
        Olen yrittänyt perehtyä historiaan käsittääkseni kokonaisvaltaisesti elämäntapaa, elinolosuhteita, ja se kirja Ristiinan historia I osa / Wirilander, jonka luin, antoi kyllä kattavaa tietoa ja erittäin tarkat tiedot kaikista niistä talo- ja maaomistuksistakin.

        Länsi-Suomessa sotilasnimet usein periytyivät jälkeläisille, mutta Itä-Suomessa sotilaalle palautui usein oma jo aiemmin ollut sukunimi kun hän ei enää ollut sotilas.


      • sukututkailu syvältä
        ei sotilaan jälkeläi kirjoitti:

        Länsi-Suomessa sotilasnimet usein periytyivät jälkeläisille, mutta Itä-Suomessa sotilaalle palautui usein oma jo aiemmin ollut sukunimi kun hän ei enää ollut sotilas.

        juupajuu, sehän minuakin hykerryttää, kun löysin tuon Thomas Cupido sotilaan vihityistä Ristiinassa Kårhois Mårten.dr. kanssa. Että jatkoivatko sitten Cupido sukunimellä, vai mikä oli Thomaksella oikea sukunimi. Ettei vaan olisi ollut siellä Lyytikkälässä joku Kuappinen !?
        En ole osannut vielä tähän päivään mennessä ratkaista, ehkä jätän jutun sikseen ja perehdyn niihin sotilaisiin, jotka huseerasivat ruotuväessä ihan omalla sukunimellään Kårhois, sillä niitäkin riittää kyllä. Ja jokuset ilmeisesti siirtyivät jossakin elämänsä vaiheessa väkensä mukana sotimaan hyvinkin kauas.
        Tutkittavaa olisi jos vain niitä asiakirjoja jaksaisi seuloa.


      • miten olikaan?
        ei sotilaan jälkeläi kirjoitti:

        Länsi-Suomessa sotilasnimet usein periytyivät jälkeläisille, mutta Itä-Suomessa sotilaalle palautui usein oma jo aiemmin ollut sukunimi kun hän ei enää ollut sotilas.

        Omalla esi-isälläni Pohjanmaalla sotilasnimi ei periytynyt. Sukunimen tapaan käytetty nimi oli alueella käytännössä osoite, kuten tuon sotilastorpan nimi. Tuon sotilastorpan ja nimen edelliset ja seuraava haltijat eivät olleet sukua keskenään.


    • Cupidon kiehtoma
      • sukututkailu syvältä

        Kiitos!
        ..............historia havisee todellakin, siis samoissa riveissä Dufva, ja kun selasin, niin löytyi näistäkin pari Kårhoin lisää, Michel ja Johan, ja jostakin aiemmista Hiski sivustolla löysin päivänä muutamana ainakin yhden Korhosen 1700 luvulla siis, jolla sotilasnimenä oli Ström.

        Nimiä riittää. Sukututkimukseni alkaa olla jokseenkin solmussa, mutta ei hätää, selvittelen pasmat miten edetä ja kyllä se siitä !
        Vaikka paras uutinen tässä vaiheessa olisi tietysti omalta kannaltani se, että joku näppärä sukututkija olisi jo selvittänyt Korhonen Ristiina sukujuuret, joihin minäkin kuulun, ja sukukirja olisi jo paperisena jossakin arkistossa
        valmiina,
        siis ei ole vai ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe