Mikä nykynuoria vaivaa?

16Boy98

Olenko oikeasti ainoa, joka ei polta, juo tai mitenkään muuten tuhoa kehoansa, biletä ja vittuile aikuisille? Näin 16-vuotiaana jätkänä tunnen oloni epävarmaksi tässä tilanteessa, kun kaikki kaverit lähtee vetää viinaa ja juhlimaan. Itseäni ei vaan itseni raiskaaminen kiinnosta. Olenko oikeasti jotenkin epänormaali? Olisi mahtavaa tavata samanlaisia ihmisiä, kuin minä. Olisi kiva saada palautetta.

59

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P17_

      Moro!

      Ensiksi, ei, et ole epänormaali :)

      Kyllä meitä täältä löytyy, ei ehkä vaan olla usein niin paljon esillä.
      En mäkään juokse kylillä kaljoittelemassa yms, vaan käyn salilla, vien koiraa lenkille, ja olen ylipäätään mielestäni sympaattinen ja huolehtiva ihminen.

      Mä oon ehkä välillä liiankin kiltti ja sympaattinen, jolloin se itsensä huomioiminen jää vähemmälle. (Tarkoitan siis sitä, että joskus on hyvä ajatella myös sitä omaa hyvää, ei muiden) Sanotaanhan sitä myös, että usein ne muita ajattelevat jäävät itse huomiotta, ja mun mielestä tää on omalla kohdalla ihan tosiasia.

      Joskus mietin, että jos olisin ylä-asteella polttanut tupakkaa, ryypännyt, ylipäätään yrittänyt olla muiden mukana siinä sen ajan meiningissä, niin luultavasti olisin paljon suositumpi kuin tällä hetkellä. Kuitenkaan ei sitä omaa persoonaa kannata mun mielestä lähteä muuttaan, vaan pitää olla se oma itsensä. Tän seurauksena tulee kuitenkin eräänlainen "nuoruuden menettämisen" tunne, kun en yritä sosiaalisesti olla mukana missään, vaan oon lähes kaiken ajasta omissa oloissani, lukuun ottamatta parin kaverin satunnaisesta tapailusta, kun en tosiaan siellä kylillä rellestä.

      Mä elän siinä toivossa, että näitä piirteitä aletaan sitten vanhetessa arvostaa.
      Tiedostan myös sen, että muita minunkaltaisia löytyy ja paljon, mutta niin kuin jo mainitsin, ei me olla sillä tavalla "tyrkyllä.

      Sä vaikutat tosi asialliselta ihmiseltä, muista nyt vaan olla oma ittes, äläkä lähe muuttumaan. Sun kaltaset ihmiset tulevat olemaan sitä halutuinta kamaa, kunhan sunkin ikäryhmäs vähän vanhenee ja ennen kaikkea kypsyy sun tasolles!

      • 16Boy98

        Kiitoksia palautteestasi! Tämä todella piristi päivääni! Ystäväni ovat sanoneet minulle, että olen liian kiltti ja sympaattinen ihminen. Kiitoksia oikeasti! Sä vaikutat todella mahtavalta ihmiseltä myös!


    • Tyttö 18v.

      Et ole ainoa. Itse juon hyvin harvoin, mutta silloinkin hyvin vähän. En polta enkä käytä huumeita.
      Kunnioitan niitä vanhempia ihmisiä, jotka kunnioittavat minuakin.
      Ainoa tapa, jolla olen "pilannut" ihoni on se, että olen ottanut pienen tatuoinnin (läheiseni muistolle).

      • 16Boy98

        Itse en pidä tatuoinnin ottamista mitenkään tyhmänä, jos sen kantaja oikeasti pitää siitä!


      • veio
        16Boy98 kirjoitti:

        Itse en pidä tatuoinnin ottamista mitenkään tyhmänä, jos sen kantaja oikeasti pitää siitä!

        " jos sen kantaja oikeasti pitää siitä". Niinpä, jos. Useimmiten tatuointi otetaan jonkin villityksen tai hetken huuman seurauksena. Sitä ei saa katua, koska se on usein loppuelämän "kaveri" josta ei pääse eroon vaikka haluaisi. Siksi ei saa kuulostella itseään eli pitääkö siitä oikeasti. Usein sen avulla yritetään olla jotain, pitää kiinni jostain mitä ei ole.


    • Eiköhän tollane komeroituminen oo loppupeleissä haitallisempaa kun se bilettäminen. Jokainen TAVALLINEN nuori bilettää. Loput on sitten näitä säälittäviä syrjäytyneitä paskoja jotka itkee täällä kun ei ole kavereita.

      • Take Care

        Älä hei viiti.

        Kyllä tuo bilettämällä ja päihteiden käyttämisillä oman katu-uskottavuutensa todisteleminen on yleensä se tie, joka johtaa elämän kannalta todella vaikeisiin asioihin. Suomalaisittain ihan "normidokaamisellakin" päänuppi alkaa prakaamaan, joka näyttäytyy monesti sillä tavalla, että jotkut kaverit alkavat muuttumaan omituisiksi; monenlaiset mielenterveysongelmat ovat mahdollia. Kovalla juomisella saadaan itsensä niin vaisuksi, että se "vanha, iloinen persoona" tulee taas esille vasta kun korkki on jälleen aikaistu. Tämäkin "iloinen vanha minä" on lähinnä joku karikatyyri itsestä, joka nolaa itsensä muiden kannustaen vieressä.

        Se on hemmetin surillista, miten monilta 30 täyttäviltä on ikään kuin elämä mennyt ohi. Mikään ei tunnu miltään, pää lyö tyhjää, tulevaisuus näyttäytyy ahdistavana ja pelottavana. Ja kuin taikaiskusta kaikki nämä elämänpohdinnat ovat kuin unohtuneet heti ja välittömästi kun viinipullon korkki on ruuvattu irti tai ensimmäinen stobe tilattu naaman eteen.

        Älkää nuoret menkö tohon ansaan samalla tavalla kuin edeltävät sukupolvet. Homma lähtee käsistä aivan huomaamatta ja vaikka kyseessä olisikin viikonloppukännit, niin se on aivoille jo ihan liikaa. Ei kännissä örveltäminen ole hienoa ja sitä seuraava päivä ei nyt takuulla ainakaan tule olemaan hohdokas. Iän myötä kun krapulat vielä pahenevat ja muuttuvat psyykkisemmiksi kun aivot ovat alkaneet pehmenemään kovista kertakänneistä.

        Jos nyt on ihan pakko bilettää ja juoda, niin välttäkää kovia kännejä. max. 5 alkoliannosta vaikka sitten pe ja la. Rentous ja hyvä mieli ovat tärkeämpiä kuin vakavat aivomuutokset mitä joka kova kännitila aiheuttaa.


      • xxxxxx

        Jostain syystä lampaat haluavat olla samanlaisia kuin kaikki muutkin. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisten halua olla "tavallinen".


    • pöhhhhp

      Mulla on usein paska olo. Siihen viiltelen tai vedän viinaa. En polta, tatuoinnit ja lävistykset eivät kiinnosta. Ei kaikki ole välttämättä massan mukana menoa...ite tykkään ku saan pään sekasin hetkeks eikä tarvi miettii mitää

    • kungpao

      Mä olen samanlainen ja ollaan samanikäisiäki.

    • *****************

      Et ole ainoa. Oon itekki samallaine

    • Alex DeLarge

      Kuinka helvetin monta kertaa mun pitää tällä yhellä ja samalla sivustolla vaivautua pätemään siitä, että nuoriso on aina ollut ihan vitun tyhmää... Luuletteko te oikeasti että nyt kun asioista ja kaikki mahdolliset riskit tiedetään ja kerrotaan, nuoret (vaikkapa) dokaavat enemmän kuin kakskyt vuotta sitten?

    • mies18

      Ite en vielä 16vuotiaana ryypänny ku ehkä kerran kuussa jos ees niinkään usein. Nyt täysikäsenä joka viikonloppuna menee se 24 pack kaljaa. Kyllä se epänormaali on suomessa jos ei juo kun täällä on kännäys kulttuuri. Eli kannattaa rupee juomaa ellei halua sosiaalisesti syrjäytyä. Absolutistit ei ole suosittuja.

    • ernuko?

      Tuolla tulikin jo semmosta kommenttia että "absolutistit eivät ole suosittuja"
      Noh, mitä ihmeen väliä sillä on? Itse en ainakaan aio tuhota omaa kehoani typerillä tavoilla vain ollakseni mieliksi muille.

      Olen 17v tyttö (-97) enkä ole ikinä polttanut enkä juonut tai käyttänyt huumeita tms. Suurinosa kavereistani on polttanut/polttaa. Alkoholi ei kiinnosta, toki ihmiset olettaa että se johtuu uskonnostani, etten juo, mutta se on tietoinen päätös ja se on minun päätökseni, etten juo. En joisi vaikken enää uskoisikaan. Hauskaa voi olla ilman alkoholiakin.

      Olen muutenkin harvinaisen kiinnostunut terveydestäni siinä missä suurinosa nuorista ei ole. Mitä ruokavalioon tulee, en väitä syöväni superterveellisesti, ehkä en vain osaa vastustaa suklaata, mutta tietoisesti välttelen monia roskaruokia mikä on vaikeaa kun kavereiden lempipaikka on mäkkäri ja hese...

      • 16Boy98

        Sä kuulostat toodella fiksulta ja mahtavalta ihmiseltä! Jatka samaa rataa c:


      • 5+13

        "absolutistit eivät ole suosittuja" ei vittu, jos näin ajattelet ei varmaan ole soveltuvaa käyttää nimimerkkiä "MIES18". Täysi-ikäinen MIES ja vieläkin pitää lähteä ryyppäämään kun "kaikki muutkin tekee niin". Itsekkin toki juon silloin tällöin, enkä sitä tuomitse, mutta tuo lainaamani lause saattaa kertoa siitä että sinulla on jotain sosiaalisia ongelmia, etkä uskalla puhua ihmisille ellet ole lamaannuttanut keskushermostoasi kuningas-alkoholilla (saatan olla väärässäkin). Kunhan kasvat henkisesti aikuiseksi alat ymmärtämään, että absolutistit saattavat ollakin suosittuja. Jos ei ole muuta elämää, kuin istua koneen ääressä ja ainut sosiaalinen kontakti muihin ihmisiin koetaan silloin kuin lähtetää dokaamaan, niin kysymys kuuluu "olisiko aika hankkia joku harrastus?"

        Itse arvostan paljon enemmän tämän 17v tytön kaltaisia ihmisiä, jotka osaavat ajatella itse, eikä tee asioita massan mukana vain sen takia, että saisi hyväksynnän jossain porukassa

        Sori naiset/tytöt jos nyt esineellistän teitä, mutta teen sen vain jotta tämä MIES ymmärtäisi, eli kumman kanssa viettäisit mieluummin loppuelämäsi? tytön kanssa joka pitää huolta itsestään ja on hyvässä kunnossa kaikinpuolin vielä siinä 30-40 ikäisenä, vai sen naisen kanssa joka viihtyy radalla vähän liikaakin? Noh ainakin tämän jälkimmäisen kanssa pysyt itse hyvässä kunnossa, kun tätä siiderin turvottamaa valasta yrität raahata pilkun jälkeen lähibubista kotiin, kun tämä ei enää promillejen takia meinaa pystyssä pysyä. Tämä on kyllä todella huono ja kärjistetty esimerkki, mutta rupeaa ärsyttämään että MIES joka juo vain sen takia että olisi hyväksytty sosiaalisesti kutsuu itseään MIEHEKSI.

        Toki voin myös esittää kysymyksen toisin päin, kummasta luulet naisten pitävän? Siitä kunnostaan huoltapitävästä, virkeästä ja naisesta välittävästä miehestä, vai siitä joka tuijottaa jalkapalloa kalja kädessä ja pitsa toisessa,aamuisin heräten krapulaisena korkaten uuden kaljan?


      • tarukaljojenherrasta666

        Itse en kunnioita sinua yhtään koska jeesus, kaikki uskovaiset ovat pidättyväisiä ja kuolevat sellaisena, toivottavasti oli hyvä elämä. En sano että pitäisi ryypätä mutta lopeta tuo uskominen, se jos joku on haitallista ihmiselle vaikkei sitä itse huomaisi.


    • Ohor

      Yllätyin kun huomasin tämän keskustelun. Harvoin on tullut minua vastaan tuollaisia ihmisiä kuin sinä. Olen itse samanlainen, ja siksi ehkä vähän syrjitty. Eihän tällaiset erilaiset kuulu joukkoon. Muut juopottelevat kadulla, kun minä istun kotona koneella. Hyvä että tuollaisiakin ihmisiä löytyy. He taitavat vain olla piilossa. :)

    • Served*

      Ei niit mikää vaivaa! Mut sua kyllä jokin vaivaa!

      -Served*

      • Tyttö 15 kesää takana

        Et hei oo ainoa! :)

        Olin laiska enkä jaksanu alkaa lkueskelee noita keskutelun muita kommenteja kuin sivusilmällä, mnutta päätin nyt heittää tämmösen väli komman tähän :) Toivottavasti ei kuulosta liian randomilta.

        Oon nuor tytö hesast ja mua usein melkee huvittaa ku kaverit puhuu et "Joo mul oli viikon loppuna ne ja ne bileet ja vedin nii ja nii paljon röökii ja siis omg sit mul oli nii hirvee darra et..." oi hyvää päivää! Kyllä minulle käy pieni juominen aina silloin tällöin ja vaikken itse sitä harrasta en katso kirooon jos joku toinen ottaa. Mutta se että ikätoverini lähtevät suurinpirtein jokainen viikonloppu ryyppäämän ja tekevät kaikkea tyhmään,. on minusta surullista. Jos juot niin paljoin että seuraavana päivänäaivot valuu korvista pihalle, miten voisit muistaa kaikkia niiitä hauskoja hetkiä jotka viimeyölnä koit?

        MInusta on vain ja ainoastaan surullista, että nykyään niin monet nuoret kokee et niitten pitää juua ku sillon on kivaa. Siis oikeasti, surullista, mä ainakin ahdistuisin suunnattomasti jos mulla ois hauskaa vain ja ainoastaan humallassa.

        Ju ja sitten selvennykseksi että en ikinä ole käyttänyt minkääntasoisia päihteitä, muttareilu vuosi takaperin minula oli parin kolmen vuoden ajan vakava masennus ja raju itsetuhoisuus ongelma. Thnk God sitä on nyt päästy yli ja pystyn käyttää niitki asioita vaaa elämäni rakennuspalikoina.

        Mut hei, älä turhaan koe ns. "epävarmuutta" taialemmuutta siit ettet tee noit juttuj. Musta sun asenne on vain ja ainoastaan ihailtava ja siit mikä on sulle tärkeet onpidettävä kiinni. Muuten on liian suri riski siin et annat toisten ohjata sun elämää ja tuut ite mukana vaan kyytiläisenä.

        Tseppii sinne! :D


      • 15vt
        Tyttö 15 kesää takana kirjoitti:

        Et hei oo ainoa! :)

        Olin laiska enkä jaksanu alkaa lkueskelee noita keskutelun muita kommenteja kuin sivusilmällä, mnutta päätin nyt heittää tämmösen väli komman tähän :) Toivottavasti ei kuulosta liian randomilta.

        Oon nuor tytö hesast ja mua usein melkee huvittaa ku kaverit puhuu et "Joo mul oli viikon loppuna ne ja ne bileet ja vedin nii ja nii paljon röökii ja siis omg sit mul oli nii hirvee darra et..." oi hyvää päivää! Kyllä minulle käy pieni juominen aina silloin tällöin ja vaikken itse sitä harrasta en katso kirooon jos joku toinen ottaa. Mutta se että ikätoverini lähtevät suurinpirtein jokainen viikonloppu ryyppäämän ja tekevät kaikkea tyhmään,. on minusta surullista. Jos juot niin paljoin että seuraavana päivänäaivot valuu korvista pihalle, miten voisit muistaa kaikkia niiitä hauskoja hetkiä jotka viimeyölnä koit?

        MInusta on vain ja ainoastaan surullista, että nykyään niin monet nuoret kokee et niitten pitää juua ku sillon on kivaa. Siis oikeasti, surullista, mä ainakin ahdistuisin suunnattomasti jos mulla ois hauskaa vain ja ainoastaan humallassa.

        Ju ja sitten selvennykseksi että en ikinä ole käyttänyt minkääntasoisia päihteitä, muttareilu vuosi takaperin minula oli parin kolmen vuoden ajan vakava masennus ja raju itsetuhoisuus ongelma. Thnk God sitä on nyt päästy yli ja pystyn käyttää niitki asioita vaaa elämäni rakennuspalikoina.

        Mut hei, älä turhaan koe ns. "epävarmuutta" taialemmuutta siit ettet tee noit juttuj. Musta sun asenne on vain ja ainoastaan ihailtava ja siit mikä on sulle tärkeet onpidettävä kiinni. Muuten on liian suri riski siin et annat toisten ohjata sun elämää ja tuut ite mukana vaan kyytiläisenä.

        Tseppii sinne! :D

        Oh my... Olinxjust tulos kirjottaa noi tismalleen samat jutut tän, mut sä olitki pukenu jo mun ajatukset sanoiks.


    • zdthtgfrd

      Oot itekkin just tätä ''nuorison'' ydintä. Et oo mitään vitun uutta sukupolvee saatana :D

      Parempi otsikko ois mm: ''Olen absolutisti, muut ovat häiriintyneitä koska eivät itse ole'' tai vastaavaa. Itse juon usein, ja mietin kuinka joku voi olla absolutisti.

    • 18v poika

      En juo, koska minulla ei ole kunnon kavereita! Polttaminen on nyt muuten vain tyhmää ja yksin juominen ei kannata. No, en tullut kuitenkaan sääliä kerjäämään. Aloittajalle, mikäli hän vielä lukee tätä, sanon vain sen, että on todella fiksu ja ainakin minä arvostan päätöstään.

    • Tervenuori

      Et ole todellakaan ainoa! Saatat vain sattua tuntemaan harvinaisen itsetuhoisia (jos määritelmä sallitaan) nuoria. Netissäkin syntyy paljon vääriä mielikuvia normaaliudesta.

    • 16Boy98

      Kiitoksia teille kaikille mielipiteistänne! Olisi mahtavaa tutustua samanlaisiin ihmisiin, kuin minä. Tsemppiä kaikille! :333

    • Tyttö15

      Ite en juo, enkä polta. Polttamiseen menee rahat, aikaa ja terveys.
      On mulla käyny mielessä, että juominen vois olla hauska kokemus, mutta tjaa. Vanhemmat suuttuis, enkä oikee hengaa sellasten tyyppien kaa jotka bilettää joka viikonloppu :D Ja sitte tää kliseinen "kerkeehän sitä sitten täysi-ikäisenäkin". Ja siihen vastataan yleensä tällä "menetät ja haaskaat nuoruutes" jutulla. Ihan niiku nuoruus päättyis heti ku on 18 :D Eiköhän se kestä sinne reilusti päälle parikymppiseks ^^ Sen sijaan mulla on kavereita, joiden kanssa on monesti juhlittu, mutta ilman alkoholia ja on ollu tosi hauskaa! :D

      Sunlaiset pojat tulee olemaan halutumpia kavereita vielä parin vuoden päästä :)

    • MMZGames

      Noniin , nyt löyty joku nuori joka ei polta , juo tai mitenkään muuten tuhoa kehoansa
      , alle 18-vuotiaana . Ite olen 18-vuotias , ja juonu kerran.

    • 15tytsy

      Itse en päihteitä käytä. Ei en oo epäsuosittu tai muutenkaan itsetuhoinen. Enkä ole absolutisti tai katso kieroon niitä jotka juo. Kaveriporukkani ei vaan ole niitä kännibile bädässejä. Koulussamme on muutenkin suosittuina niitäkin jotka eivät päihteitä erityisesti käytä. Toki muunlaisiakin löytyy.

    • 17vpoika

      Itse en polta, koska se on typerää keuhkojen pilaamista ja en ole luonteeltani sellainen että tarvitsen kerjätä huomiota polttamalla kavereiden kesken.
      Ja mitä juomiseen tulee, niin en juo koska olen kohtuu yksinäinen nuorimies, ujompaa sorttia ja en ole päässyt ns. ''kaveriporukoihin''.

      Olen siis 17v poika. Huolehdin ulkonäöstäni, olen kohtelias ja ulospäin näytän ihan normaalilta. En ole nörtti yms, mutta olen vain hieman ujompi ja en ole löytänyt oikeita ihmisiä kenen kanssa hengata.

    • itseni

      Se, että luulet olevasi ainoa ja ainutlaatuinen yksilö, joka on muita häiriköiviä nuoria parempi, kertoo sinusta jo aika paljon. Kokeilet nostaa itsesi muiden yläpuolelle kysymällä että "Mikä nykynuoria vaivaa", vaikka olet toki itse sellainen. Ymmärrän pointtisi, toki. Mutta katso peiliin ja kysy itseltäsi, olisitko huonompi ihminen jos joisit vaikkapa kerran kuussa kun kävisit kavereiden kanssa ulkona?

    • kkk

      Itse sekoillut nuorena niin että meinasin kuollakkin. Juominen on paskaa, kuin myös lääkkeet. Mutta kannabista kannatan

    • scanf

      Itse oon tyttö ja nyt 14-vuotta. Saan vähän väliä kommentteja siitä että "oon liian kiltti". Se kyllästyttää koska yritän vaan olla hyväkäytöksinen enkä poikkee millään muulla tavalla.
      Tiiän että mun kaveripiirissä ja rinnakkaisluokilla on ihmisiä jotka polttaa ja juo ja oon saanu joskus jopa huomautuksen että "sullekkin sopis tupakka". En oo ikinä ollu kiinnostunu millään tavalla mistään tollasesta ja sillä aikaa kun mun kaverit on jollain riehumassa ja säätämässä niin oon itse kotona ja kuuntelen musiikkia.
      Itse mun mielestä ihmiset jotka käyttäytyy fiksusti antaa paljon paremman kuvan itsestään. Mielummin tutustuisin sellaseen ihmeen kun sellaiseen, joka polttaa ja juo sekä sekoilee.

    • 16AndNoAlcohol

      Jees, hienoa nähdä ettei jok'ikisen nuoren elämää täytä viina yms. !!

    • lets_face_the_truth

      Siis sehän vasta lammasta on jos lähtee juomaan "koska kaveritki meni". tollanen massaan sekoittuminen ja hyväksymisen haku ei oo kovin hyväks omalle persoonalle loppujen lopuks

    • helvetinhyvinmenee

      Yks kaverini haukku mua pelkuriksi ja mammanpojaksi, koska en "uskaltanut" juoda niin kuin hekin. Sanoin sitten, että mulle juominen ei koskaan oo ollu mikään uskalluskysymys eikä alkoholin kittaaminen vaadi mitään rohkeutta, vaan juuri toisin päin: suurempaa rohkeutta vaatii se ettei juo, vaikka ryhmäpaine siihen koko ajan vetää. Sitten kun kaverille tuli ikää lisää niin se järkevöity ja tajusi oman tyhmyytensä. Pyytelihän tuo jo anteeksikin käytöstään, oli tosin tukevassa jurrissa mutta kuitenkin. Nykyään viihdyn heidän seurassaan oikein hyvin vaikka he ryyppäisivät ja itse en ottaisi mitään, toisaalta selvinpäin olevia arvostetaan jo siksikin, että saadaan pätevä kuski niille perjantai- ja lauantai-illan reissuille. Toisinaan saatan ottaa pari olutta, mutta siihen se jääkin. En halua nimittäin tehdä sellaista, mikä on haitallista terveydelle ja ennen kaikkea aivoille.

    • seli

      onks tää joku homo sivusto???

      • utahh

        Ei oo tämä sivusto homoa nähnykkään ennenku sä tänne ilmestyit.


    • 15v

      moi oon kans ihmetelly tota siks mulla ei oo niin kavereita kun en välitä sellasista jotka huutaa polttaa juo ym :(

      • M18vM

        Toisaalta ei välttämättä kannata sen takia vetäytyä syrjään, että kaverit juovat. Minulla ainakin on ihan hauskaa kavereiden seurassa vaikka itse en juurikaan mitään juo. Jos pelkästään juomisen takia valikoisi kaverinsa, se olisi vasta pinnallista. Tietysti ymmärrän, jos kaverit hölmöilevät (mikä on liian yleistä), ettei silloin nappaa! Harrastuksissa on tietty hyvä mahdolliisuus tavata kavereita muutoin kuin biletyksen merkeissä.


    • veio

      Moni nuori on hankalassa tilanteessa. Heidän minäkuva on vain luuloja ja kuvitelmia itsestään. Ajattelepa, nuori on saanut aina kuulla miten mahtava on, olet niin maailman paras, oikea söpöliini......Silloin luulot itsestä perustuu siihen muut ovat keroneet.

      Myöhemmin tuo ei halua muuta kuulla ettei luulot romutu. Siksi tuo jatkossa hakee ympärilleen niitä joilta saa kerjättyä arvostusta, koska arvonsa on sidottu siihen mitä muut antavat. Oma arvo on kadoksissa. Tuo epänormaali tila aiheuttaa myös tuskaa jota on puudutettava jotenkin, usein alko, tupakka, huumeet, ... ja kierre on valmis. Mieti vaikka missien tilanne.

      • M18vM

        Ehkä tuo pitää paikkansa monen nuoren kohdalla. Mutta olisi kyllä tasapainon vuoksi hyvä tuoda esille myös toinen puoli totuudesta. Kyllä alkoholia käyttävät monet ja monet hyvällä itsetunnollakin varustetut nuoret, koska se yksinkertaisesti antaa hyvän olon ja voitelee sosiaalista kanssakäymistä. Äläkä yritä teeskennellä ettei omanarvontunto olisi KAIKILLA riippuvainen myös siitä mitä muut sinusta ajattelevat. Kukaan ei elä tyhjiössä oman itsensä kanssa.. on täysin tervettä ja normaalia että muut ihmiset vaikuttavat siihen mitä itsestä ajattelee. Vanhempana toki riippuvuussuhde muiden mielipiteisiin ja ajatteluun ei tietenkään ole niin vallitseva, koska omaa identiteettiä on jo keritty rakentaa nuoruudesta asti ja siihen saatu tietynlaista pysyvyyttä.


      • veio
        M18vM kirjoitti:

        Ehkä tuo pitää paikkansa monen nuoren kohdalla. Mutta olisi kyllä tasapainon vuoksi hyvä tuoda esille myös toinen puoli totuudesta. Kyllä alkoholia käyttävät monet ja monet hyvällä itsetunnollakin varustetut nuoret, koska se yksinkertaisesti antaa hyvän olon ja voitelee sosiaalista kanssakäymistä. Äläkä yritä teeskennellä ettei omanarvontunto olisi KAIKILLA riippuvainen myös siitä mitä muut sinusta ajattelevat. Kukaan ei elä tyhjiössä oman itsensä kanssa.. on täysin tervettä ja normaalia että muut ihmiset vaikuttavat siihen mitä itsestä ajattelee. Vanhempana toki riippuvuussuhde muiden mielipiteisiin ja ajatteluun ei tietenkään ole niin vallitseva, koska omaa identiteettiä on jo keritty rakentaa nuoruudesta asti ja siihen saatu tietynlaista pysyvyyttä.

        Alko antaa, ei hyvää oloa, vaan puudutetun olon eli täytyy siis olla jotain mitä puuduttaa. Sama tilanne sosiaalisessa kanssakäymisessä, se tarvii alkoa jos on ongelmia.
        Tuo kuulostaa huolestuttavalta. Ei ole normaalia ja tervettä että muut vaikuttaa siihen mitä itsestä ajattelee. Se vaikuttaa jos itsetunto on kehitelty korvikkeiden avulla, kuten isojen lihasten, kalliin auton, kumppanin, omaisuuden........siis sen varaan, että yrittää olla jotain.

        On tosi, että elämme sairaassa maailmassa ja kaikki olemme saaneet enemmän tai vähemmän kolhuja ja vääriä arvioita itsestämme matkan varrella, Mutta nuo kaksi asiaa on erotettava toisistaan.


      • M18vM

        Väitteesi siitä, ettei alkoholista tulisi hyvää oloa, on yksinkertaisesti väärä, ei pelkästään kokemuksellisesti vaan myös aivokemiallisesti. Kokemuksellisesti voidaan sanoa, että nousuhumala on miellyttävä ja jopa euforinen kokemus, eli hyvää oloa on vaikea silloin päästä pakoon. Tätä taas selittää aivokemia: alkoholi lisää endorfiinien ja enkefaliinien sekä dopamiinin vapautumista, mistä seuraa hyvän olon ja mielihyvän vahvistuminen. Esimerkiksi endorfiini on kehon sisäsyntyinen mielihyvähormoni, sama hormoni, mitä erittyy esimerkiksi liikunnan ja seksin aikana. Alkoholilla on toki myös puuduttava (ja ahdistusta lievittävä) vaikutus, mitä aivan oikein tuot esille. Nämä kaksi vaikutusta ovat rinnakkain, eivätkä sulje toisaan pois.

        Sanot, että kuulostaa huolestuttavalta, että muut vaikuttavat siihen, mitä itsestä ajattelee. Lieneekö se sitten huolestuttavaa (minusta se ei sitä ole useinkaan), mutta tärkeintä on miettiä, onko se totta vai ei. Käsityksesi ihmisestä, joka voisi rakentaa itsetuntonsa täysin tyhjiössä ilman muiden ihmisten negatiivista tai positiivista vaikutusta, on yksinkertaisesti väärä. Psykologian oppikirjat pursuavat kuvauksia (mitkä arkikokemus todistaa oikeiksi) siitä, kuinka itsetunnon kehittymiseen vaikuttavat muut ihmiset. Se on siis täysin NORMAALIA ja kuuluu ihmisyyteen, että muut vaikuttavat siihen, mitä kukin itsestä ajattelee. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että, kaikki se mitä muut sinusta ajattelevat, vaikuttaisi aina sinuun. Minusta tuntuu, anteeksi nyt vain, perin kummalliselta, että jotain muuta voidaan edes väittää. Silloin on kyseessä oltava joko hyvin syvä tietämättömyys tai yksinkertaisesti paljas välinpitämättömyys sille, millainen ihminen on.


      • veio
        M18vM kirjoitti:

        Väitteesi siitä, ettei alkoholista tulisi hyvää oloa, on yksinkertaisesti väärä, ei pelkästään kokemuksellisesti vaan myös aivokemiallisesti. Kokemuksellisesti voidaan sanoa, että nousuhumala on miellyttävä ja jopa euforinen kokemus, eli hyvää oloa on vaikea silloin päästä pakoon. Tätä taas selittää aivokemia: alkoholi lisää endorfiinien ja enkefaliinien sekä dopamiinin vapautumista, mistä seuraa hyvän olon ja mielihyvän vahvistuminen. Esimerkiksi endorfiini on kehon sisäsyntyinen mielihyvähormoni, sama hormoni, mitä erittyy esimerkiksi liikunnan ja seksin aikana. Alkoholilla on toki myös puuduttava (ja ahdistusta lievittävä) vaikutus, mitä aivan oikein tuot esille. Nämä kaksi vaikutusta ovat rinnakkain, eivätkä sulje toisaan pois.

        Sanot, että kuulostaa huolestuttavalta, että muut vaikuttavat siihen, mitä itsestä ajattelee. Lieneekö se sitten huolestuttavaa (minusta se ei sitä ole useinkaan), mutta tärkeintä on miettiä, onko se totta vai ei. Käsityksesi ihmisestä, joka voisi rakentaa itsetuntonsa täysin tyhjiössä ilman muiden ihmisten negatiivista tai positiivista vaikutusta, on yksinkertaisesti väärä. Psykologian oppikirjat pursuavat kuvauksia (mitkä arkikokemus todistaa oikeiksi) siitä, kuinka itsetunnon kehittymiseen vaikuttavat muut ihmiset. Se on siis täysin NORMAALIA ja kuuluu ihmisyyteen, että muut vaikuttavat siihen, mitä kukin itsestä ajattelee. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että, kaikki se mitä muut sinusta ajattelevat, vaikuttaisi aina sinuun. Minusta tuntuu, anteeksi nyt vain, perin kummalliselta, että jotain muuta voidaan edes väittää. Silloin on kyseessä oltava joko hyvin syvä tietämättömyys tai yksinkertaisesti paljas välinpitämättömyys sille, millainen ihminen on.

        Niin, edellinen sanomani on edelleen voimassa. Kemiat päässä toimivat sen mukaan miten paljon ihmisellä on tuskaa. Jos ihmisellä ei ole tuskaa, ei ole mitä puuduttaa ja olo on ok eikä sitä pilaisi alkolla. Mitä enemmän on tuskaa, sitä enemmän tarvetta puuduttaa ja sitä varmemmin jää koukkuun johonkin aineeseen tai tekemiseen.

        Älä sano vääräksi ennenkuin ymmärrät oikein. En missään sanonut tyhjiössä rakentuvasta itsetunnosta. Ihminen joka on viisi vuotiaaksi saanut oikeaa palautetta, siis oikeaa, ei siis positiivisuus/negatiivisuus oppien mukaista, on kasvanut siihen pisteeseen jossa ympäristön palaute ei pysty nujertamaan.

        Kaikki maailman sairaus johtuu siitä, että lapselle on annettu liikaa tai liian vähän joko positiivista tai negatiivista palautetta.
        Monet vanhemmat yrittävät korvata asioita antamalla positiivista palautetta lapselleen. Paha juttu.


      • M18vM

        Kirjoitat edelleen siitä, miten alkoholi puuduttaa. Se on oikein. Mutta jos haluaa olla täysin rehellinen, on mukaan tuotava myös se puoli, että alkoholi antaa hyvää oloa ja iloa, siis myös silloin, kun mitään ahdistusta ei ole olemassa. Tätä yritin selittää aivokemialla sekä kokemuksesta saatavalla tiedolla. Niinpä täysin hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ja joilla ei ole ahdistusta tms., voivat siitä huolimatta kokea alkoholin iloa elämään tuovaksi asiaksi. Ei siis tarkoita, että ihmisellä pitäisi olla ahdistusta tai ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä, jos hän ottaa alkoholia.

        ”Ei ole normaalia ja tervettä että muut vaikuttaa siihen mitä itsestä ajattelee”. Tämä lause sai minut kirjoittamaan, mitä kirjoitin. Jos et kuitenkaan usko tyhjiössä rakentuvaan itsetuntoon, niin asia on selvä. Mutta sen jälkeen lausut jotain perin hämmentävää: että lapsi viisivuotiaaksi kasvettuaan (ja saatuaan oikeaa palautetta) voisi olla tämän jälkeen itsetunnoltaan nujertumaton(!) Itsetunto voidaan valitettavasti tämänkin jälkeen vielä nujertaa moneen otteeseen, erityisesti kun lapsi on 6-12 –vuotias, milloin monet taidot opitaan ja niissä kehitytään omaa tahtia tai haavoittuvassa nuoruusiässä, missä on normaalia elää kaikkivoipaisuuskuvitelmien ja arvottomuuden tunteiden vuoristoradassa.

        ”Kaikki maailman sairaus johtuu siitä, että lapselle on annettu liikaa tai liian vähän joko positiivista tai negatiivista palautetta.” Kun sanot että "kaikki sairaudet" niin se tarkoittaa että _ei yksikään_ maailman sairaus johdu muusta. Silloin minulle riittäisi että voisin osoittaa yhdenkin maailman sairauden (millä tarkoitat pahaa oloa yms?), mikä johtuisi jostain muusta, jolloin lauseesi olisi epätosi. Saat toki koittaa perustella tuota käsittämätöntä lausettasi, mikäli siihen enää itsekään uskot. Toisaalta tämä voisi olla ihan oma keskustelun aiheensakin.


      • veio
        M18vM kirjoitti:

        Kirjoitat edelleen siitä, miten alkoholi puuduttaa. Se on oikein. Mutta jos haluaa olla täysin rehellinen, on mukaan tuotava myös se puoli, että alkoholi antaa hyvää oloa ja iloa, siis myös silloin, kun mitään ahdistusta ei ole olemassa. Tätä yritin selittää aivokemialla sekä kokemuksesta saatavalla tiedolla. Niinpä täysin hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ja joilla ei ole ahdistusta tms., voivat siitä huolimatta kokea alkoholin iloa elämään tuovaksi asiaksi. Ei siis tarkoita, että ihmisellä pitäisi olla ahdistusta tai ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä, jos hän ottaa alkoholia.

        ”Ei ole normaalia ja tervettä että muut vaikuttaa siihen mitä itsestä ajattelee”. Tämä lause sai minut kirjoittamaan, mitä kirjoitin. Jos et kuitenkaan usko tyhjiössä rakentuvaan itsetuntoon, niin asia on selvä. Mutta sen jälkeen lausut jotain perin hämmentävää: että lapsi viisivuotiaaksi kasvettuaan (ja saatuaan oikeaa palautetta) voisi olla tämän jälkeen itsetunnoltaan nujertumaton(!) Itsetunto voidaan valitettavasti tämänkin jälkeen vielä nujertaa moneen otteeseen, erityisesti kun lapsi on 6-12 –vuotias, milloin monet taidot opitaan ja niissä kehitytään omaa tahtia tai haavoittuvassa nuoruusiässä, missä on normaalia elää kaikkivoipaisuuskuvitelmien ja arvottomuuden tunteiden vuoristoradassa.

        ”Kaikki maailman sairaus johtuu siitä, että lapselle on annettu liikaa tai liian vähän joko positiivista tai negatiivista palautetta.” Kun sanot että "kaikki sairaudet" niin se tarkoittaa että _ei yksikään_ maailman sairaus johdu muusta. Silloin minulle riittäisi että voisin osoittaa yhdenkin maailman sairauden (millä tarkoitat pahaa oloa yms?), mikä johtuisi jostain muusta, jolloin lauseesi olisi epätosi. Saat toki koittaa perustella tuota käsittämätöntä lausettasi, mikäli siihen enää itsekään uskot. Toisaalta tämä voisi olla ihan oma keskustelun aiheensakin.

        Voin kääntää sen myös toisinpäin. Jos lapsi on viisivuotiaaksi saanut väärää palautetta itsestään, on kaikki menetetty tai jos ei täysin menetetty niin ainakin kovan tuskan ja työn takana.
        Viisivuotiaaksi oikeaa palautetta saanut, niin yritetään nujertaa 6-12 vuoden iässä, koska muut pelkäävät oikeaa palautetta saanutta, mutta jos onnistutaankin väliaikaisesti nujertamaan, ei tuo kerran oikean suunnan saanut jää kuin sika rapakkoon vaan nousee sieltä pois omaa kotiaan eli itseään kohti.

        " Niinpä täysin hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ja joilla ei ole ahdistusta tms., voivat siitä huolimatta kokea alkoholin iloa elämään tuovaksi asiaksi."
        Näyttää siltä, että puhut koko ajan siitä hyvästä itsetunnosta joka hankitaan kulisseiksi sairauden päälle jotta kehtaisi muille näyttää. Juuri tuo kehittää salassa olevaa tuskaa, jota on puudutettava kuka milläkin tavalla. Moni on niin tottunut tuskaansa ettei edes huomaa sitä vaan kokee alkon puudutuksen hyvänä olona.


      • M18vM
        veio kirjoitti:

        Voin kääntää sen myös toisinpäin. Jos lapsi on viisivuotiaaksi saanut väärää palautetta itsestään, on kaikki menetetty tai jos ei täysin menetetty niin ainakin kovan tuskan ja työn takana.
        Viisivuotiaaksi oikeaa palautetta saanut, niin yritetään nujertaa 6-12 vuoden iässä, koska muut pelkäävät oikeaa palautetta saanutta, mutta jos onnistutaankin väliaikaisesti nujertamaan, ei tuo kerran oikean suunnan saanut jää kuin sika rapakkoon vaan nousee sieltä pois omaa kotiaan eli itseään kohti.

        " Niinpä täysin hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ja joilla ei ole ahdistusta tms., voivat siitä huolimatta kokea alkoholin iloa elämään tuovaksi asiaksi."
        Näyttää siltä, että puhut koko ajan siitä hyvästä itsetunnosta joka hankitaan kulisseiksi sairauden päälle jotta kehtaisi muille näyttää. Juuri tuo kehittää salassa olevaa tuskaa, jota on puudutettava kuka milläkin tavalla. Moni on niin tottunut tuskaansa ettei edes huomaa sitä vaan kokee alkon puudutuksen hyvänä olona.

        Päädyt edelleen esittämään, että viisivuotiaaksi oikeaa palautetta saaneen itsetunto ei olisi lopullisesti nujerrettavissa. Väitteesi ei kestä tosiasioita. Jopa aikuiseksi asti oikeaa palautetta saanut voi olla lopullisesti nujerrettavissa; mietitään esimerkiksi avioliittoa narsistin kanssa, mikä voi jättää toisen (aluksi todella vahvallakin itsetunnolla varustetun ihmisen) lopulta pelkäksi ihmisraunioksi! Minua kiinnostaisi tiedustella (vaikka epäilen ettet asiaan kykene), että antaisit jotain perustelua siitä miten olet päätynyt näkemykseesi, ja mistä tuo mielivaltainen viiden vuoden raja oikein tulee.

        Kun puhun niistä, kenellä on hyvä itsetunto, tarkoitan sillä kaikkia niitä ihmisiä kenellä on hyvä itsetunto (oli se sitten hankittu miten tahansa; mutta tarkoitan myös niitä ihmisiä ketkä eivät ole hankkineet sitä, kuten asian ilmaiset: kulisseilla). Nämä ihmiset voivat siis käyttää alkoholia myös ilman että olisivat jotenkin ongelmaisia millään tasolla. Miksi? Siitä olen jo kertonut, mutta kertaus ei taida olla pahitteeksi: Eli siksi, koska alkoholissa on myös hyvää oloa tuottavia tekijöitä (muista aivokemia), eivätkä ne kaikki perustu ahdistuksen lievitykseen (vaikka joillain perustuvat myös niihinkin). Näkemyksesi leimaa aivan aiheetta sellaisetkin ihmiset, keitä olen koittanut tuoda tässä esille.


      • veio
        M18vM kirjoitti:

        Päädyt edelleen esittämään, että viisivuotiaaksi oikeaa palautetta saaneen itsetunto ei olisi lopullisesti nujerrettavissa. Väitteesi ei kestä tosiasioita. Jopa aikuiseksi asti oikeaa palautetta saanut voi olla lopullisesti nujerrettavissa; mietitään esimerkiksi avioliittoa narsistin kanssa, mikä voi jättää toisen (aluksi todella vahvallakin itsetunnolla varustetun ihmisen) lopulta pelkäksi ihmisraunioksi! Minua kiinnostaisi tiedustella (vaikka epäilen ettet asiaan kykene), että antaisit jotain perustelua siitä miten olet päätynyt näkemykseesi, ja mistä tuo mielivaltainen viiden vuoden raja oikein tulee.

        Kun puhun niistä, kenellä on hyvä itsetunto, tarkoitan sillä kaikkia niitä ihmisiä kenellä on hyvä itsetunto (oli se sitten hankittu miten tahansa; mutta tarkoitan myös niitä ihmisiä ketkä eivät ole hankkineet sitä, kuten asian ilmaiset: kulisseilla). Nämä ihmiset voivat siis käyttää alkoholia myös ilman että olisivat jotenkin ongelmaisia millään tasolla. Miksi? Siitä olen jo kertonut, mutta kertaus ei taida olla pahitteeksi: Eli siksi, koska alkoholissa on myös hyvää oloa tuottavia tekijöitä (muista aivokemia), eivätkä ne kaikki perustu ahdistuksen lievitykseen (vaikka joillain perustuvat myös niihinkin). Näkemyksesi leimaa aivan aiheetta sellaisetkin ihmiset, keitä olen koittanut tuoda tässä esille.

        Väitteeni ei siis kestä tosiasioita.? Esititkö niitä tosiasioita mitä väitteeni ei kestä.? Jotkut ovat saattaneet elää "sinä olet oikea enkeli tai sinä olet maailman paras ".- vankiloissa joista eivät halua nähdä ulos, koska siinä luulossa on houkuttelevaa elää. Ihminen jonka itsesuojeluvaisto toimii ei ole narsistien kanssa saman katon alla. Ihmisellä on taipumus löytää kaltaisensa narsisti tai eheä ihminen.

        Ihmisen mielellä, aivan kuten keholla on taipumus korjata itseään ellei se ole rikottu tai eksytetty niin pahasti että se alkaa pelosta puolustamaan eksyneisyyttään. Pelolla on ihmiseen väkevästi ohjaava voima. Viitisen vuotta riittää, silloin muukin kuin kehon eli solumuisti on kehittynyt riittävästi palautuakseen oikeaan suuntaan ilman kovaa tuskaa.

        Yksi hyvä mittari hyvään itsetuntoon on puudutuksen tarve. Rikottu itsetunto aiheuttaa tuskaa ja pelkoa ja se huutaa puudutusta jotta jaksaisi näytellä hyväitsetuntoista ihmistä. ( Siksi moni huippu-urheilijä repsahtaa paettuaan aikansa urheilu-uraansa jonka aikana ihmiset ovat häntä katselleet ja ihailleet.) Muista, että alko on myös myrkkyä jolla ei mielellään itseään pilaisi sen enempää kuin narsistisen kumppanin kanssa. Toki "myrkkyä voi ottaa terveydeksi mutta hyvä mittari on puudutusten koukuttaminen. Jotkut puuduttavat syömällä.......etc. Mitä enemmän on puudutettavaa, sen pahemmin jää koukkuun löytämäänsä konstiin.


      • M18vM
        veio kirjoitti:

        Väitteeni ei siis kestä tosiasioita.? Esititkö niitä tosiasioita mitä väitteeni ei kestä.? Jotkut ovat saattaneet elää "sinä olet oikea enkeli tai sinä olet maailman paras ".- vankiloissa joista eivät halua nähdä ulos, koska siinä luulossa on houkuttelevaa elää. Ihminen jonka itsesuojeluvaisto toimii ei ole narsistien kanssa saman katon alla. Ihmisellä on taipumus löytää kaltaisensa narsisti tai eheä ihminen.

        Ihmisen mielellä, aivan kuten keholla on taipumus korjata itseään ellei se ole rikottu tai eksytetty niin pahasti että se alkaa pelosta puolustamaan eksyneisyyttään. Pelolla on ihmiseen väkevästi ohjaava voima. Viitisen vuotta riittää, silloin muukin kuin kehon eli solumuisti on kehittynyt riittävästi palautuakseen oikeaan suuntaan ilman kovaa tuskaa.

        Yksi hyvä mittari hyvään itsetuntoon on puudutuksen tarve. Rikottu itsetunto aiheuttaa tuskaa ja pelkoa ja se huutaa puudutusta jotta jaksaisi näytellä hyväitsetuntoista ihmistä. ( Siksi moni huippu-urheilijä repsahtaa paettuaan aikansa urheilu-uraansa jonka aikana ihmiset ovat häntä katselleet ja ihailleet.) Muista, että alko on myös myrkkyä jolla ei mielellään itseään pilaisi sen enempää kuin narsistisen kumppanin kanssa. Toki "myrkkyä voi ottaa terveydeksi mutta hyvä mittari on puudutusten koukuttaminen. Jotkut puuduttavat syömällä.......etc. Mitä enemmän on puudutettavaa, sen pahemmin jää koukkuun löytämäänsä konstiin.

        ”Väitteeni ei siis kestä tosiasioita.? Esititkö niitä tosiasioita mitä väitteeni ei kestä.?”

        Olen iloinen, että kysyit. Seuraavassa muutama seikka, minkä varassa uskallan väittää, mitä väitän. (1) Suora maininta asiasta: ”However, no type of self-esteem is indestructible, and due to certain situations or circumstances in life, one can fall from this level into any other state of self-esteem.” Eli vapaasti käännettynä: “Kuitenkaan, mikään itsetunnon tyyppi [edes korkea] ei ole rikkoutumaton, ja elämän eri tilanteista ja olosuhteista johtuen voi tämä [korkea] itsetunto laskea mihin tahansa itsetunnon tilaan [jotka ovat huono, haavoittuva tai vahva]. Lähde: Martin Ross (löytyy enkunkielisestä wikipedian artikkelista: Self-esteem).

        (2) Itsetunnon kehittymistä käsittelevä tutkimus mainitsee jotain perin mielenkiintoista: “Ne, kenellä on verrattain korkea itsetunto jossain kohtaa elämää, on todennäköisimmin verrattain hyvä itsetunto vuosienkin päästä. Tämä pysyvyys [stability] on jossain määrin vähäisempää lapsuudessa ja vanhuudessa kuin aikuisässä…”. Siispä, vaikka hyvällä itsetunnolla on yhteyttä myöhempään hyvään itsetuntoon, tämä yhteys ei ole niin vahva lapsuuden aikana (eli hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi voi myöhemmin potea huonoa itsetuntoa); ja huomaa että ei mitään mainintaa mistään viiden vuoden iästä tai muustakaan iästä, jolloin olisi saavutettu pysyvä itsetunnon tila! (lähde: http://cdp.sagepub.com/content/14/3/158.short).

        (3) Lopuksi ehkä painavin syy: Jos tuo viiden vuoden ikä pitäisi paikkaansa, olettaisi siitä löytyvän edes joitain mainintoja itsetunnosta kertovissa (tieteellisissä tai vähemmän tieteellisissä) artikkeleissa yms. kirjoituksissa; kuitenkaan sellaisia mainintoja en ole löytänyt yhtäkään. Niinpä olisi nyt aika kuulla sinun perusteesi tuosta viiden vuoden iästä.

        Lopuksi sanot: ”Ihminen jonka itsesuojeluvaisto toimii ei ole narsistien kanssa saman katon alla. Ihmisellä on taipumus löytää kaltaisensa narsisti tai eheä ihminen.”

        Tässä olisi tietysti jo kokonaan alku uuden aiheen keskusteluun, eikä yllä oleva vastauksesi liity alun perin käsittelemääni asiaan – siis siihen, että narsisti voi tuhota toisen, myös hyvällä itsetunnolla varustetun ihmisen. Väität siis, että toimiva itsesuojeluvaisto suojelee, ettei ihminen voi asua narsistin kanssa. Mielenkiintoinen aihe, ja olisin (jälleen) kiinnostunut tarttumaan siihen mitä suurimmalla innolla, mutta yritän tässä pitää alunperäisen aiheen jotenkin raiteellaan (missä se on luullakseni toistaiseksi vielä hyvin pysynyt), ettei se nyt lähtisi rönsyilemään eri suuntiin, mihin sillä on niin monesti aina tapana lähteä.


    • Naumanen88

      olet kauhean epänormaali, häpeäisit. Sinä senkin homo, sinusta tulee vanhempana rekkaspede. :((((((((((((((((((((((((((((

    • heppahullu14

      Et oo ainoo mäkään en tee mitään noista vaikka oon yläasteel siis en polta tai tee mitään vastaavaa

    • lauleskelija

      Minäkään en voi ymmärtää niitä nuoria jotka oikeesti vaan rellestää joka viikonloppu ja viikollakin jos vaan intoa riittää. Ei siinä, osa tällaisistakin nuorista on muuten ihan fiksuja ja hoitaa ainakin kohtuullisesti opiskelut ja työt, mutta se on tällaiselle raittiille tytölle ärsyttävää kuunneltavaa kun ne sitten rehentelee ja yrittää keksiä hauskaa sanottavaa ryyppyreissuistaan.
      Olen tavannut niitäkin, jotka ovat parantaneet elämäntapojaan ja ovat lähes lopettaneet ryyppäämisen ja rauhottuneet. Ja haluavat tehdä jotain kehittävämpää kuten käydä töissä.

      Mutta kaipa suurimmasta osasta kasvaa "yhteiskuntakelpoisia" ihmisiä. (:

    • pikkukyy

      Et ole ainoa. Se vain ei ole kaikkien juttu. Olen 26-vuotias, enkä koskaan ollut humalassa (enkä krapulassakaan, hehe :D).

      Tapaan ystäviäni kahvilla, pubeissa, puistossa, kirjastossa ja leffassa. Kukaan meistä ei oikein välitä melusta.

      En ole maistanut tupakkaa tai kokeillut muitakaan päihteitä. Ei vaan ole ollut tarvetta.

    • Totuusontämä

      Totuushan on että juominen on sosiaalista kanssakäymistä ja se pään sekottaminen on hauska sivuvaikutus. Kännissä on helppo avautuu ja jauhaa paskaa kaikesta mitä mielee tulee ja se vahvistaa yleensä ystävyyssuhteita, kun ollaan yhdessä juomassa. Itse suosittelen sitä kaikille. En ollu niin suosittu koulussa, mutta sitten yks kerta mua kysyttii mukaa juomaa ja en kadu hetkeekää että lähin. Kännissä oon tavannu niin paljon uusii ihmisii ja ystävystyny heidän kanssaan. Sen lisäksi olen nyt todella hyvässä kaveriporukassa ja sosiaalinen elämä hymyilee. Kaikki kiitos ensi kännien

      • veio

        Nielaisit koukun ja nyt olet vietävissä minne siima vetää. :-)
        Juuri tuollaisilla sanoilla saadaa itsensä pakolaisia juoksemaan kaikenlaisten innostusten perässä.


    • 14vtyttödiileri

      Oon 14v tyttö ja poltan ja juon, koska se oli mahdotonta välttää, , sillä kavereitten kanssa tuli riita ja välit poikki. Päädyin poikien kanssa liikkumaan minusta tuli alle viikossa koulun suosituin tyttödiileri, koska kaverit ei saanu piettyä minua pois poikien tyköä. Se oli väistämätöntä, koska olen tosi itse tuhoinen

    • kilttityttötäällä

      oon just samanlainen kun sä ::D en ole ikinä polttanut, juonut, ja mielummin jään kotiin kattomaan netflixiä tai käyn lenkillä, kuin että menisin bileisiin. bileet ei vaan oo mun juttu. kaverit pitää mua outona, onneks ei oo painostanu kuitenkaa tekemään mitään, kuten polttamaan. mutta nii. ehkä en vaan halua pilata omaa kehoani ja terveyttäni

    • dbs

      Eipä tää maailma ihan mustavalkonen oo. On tietenki olemassa niitä, jotka ylpeilee niide rappiolla ja ylipäätänsä käyttäytyy niinku mitkäki kapinalliset, mut on myös porukkaa joka käyttäytyy päällepäi todella hyvi ja asiallisesti sekä ovat sosiaalisii, mut juo, polttaa ja narkkaa. Yleensä nää henkilöt ei vaa pidä sitä siistinä, vaan päinvastoi, vihaa omii päätöksii, eikä sen takii pahemmi ylpeile asialla.

    • etoleainoa

      Juu et todellakaan ole ainoa. Itse olen 23 vuotias, enkä ole ryypännyt, polttanu, bilettänyt ikinä. Olen omissa oloissani, teen omia juttujani piittaamatta siitä, missä muut ryyppäävät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe