joka pitää energianhinnat pilvissä, Suomen pyrkiessa kaikin keinoin samaan
Helsingin esiintyessä risusavoittoineen edelläkävijänä, mitään tosin ei näy
vielä tapahtuvan muualla kuin juhlapuheissa, mutta eiköhän kohta ala risu käryämään rekkarallin kera Sinninmäen päästessä puikkoihin.
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/energy/11256929/Britains-energy-policy-is-a-catastrophic-mess-that-will-keep-prices-high.html
Britannian energiapolitiikka katastrofaalinen sotku
25
54
Vastaukset
- huoh....
Tuota se viherhömppä teettää.
Ilmastouskonto on uskomattoman kallista, jopa ihmishenkiä menetetään sen takia, kun ihmisillä ei ole varaa edes lämmittää asuntojaan.- 181432
Energialaitos ei kykene enää tulouttamaan rahaa kaupungin kassaan. Päin vastoin energian hintoja on edelleen nostettava. Ja kaupunki joutuu nostamaan veroöyriä ainakin parilla pykälällä.
Kiitti, vihreät ja demarit.
- veturikuski Osmo
Eikö risuja voi kuskata junalla?
- hevsmies
Hevoskyyti työllistäisi enemmän.
- Sähköteurastaja
Ne vois kaivaa vanhat höyryveturit naftaliinista ja kuljettaa
päästöttömästi syöden kuormasta.
Varsinainen ekoteko. - näin on
hevsmies kirjoitti:
Hevoskyyti työllistäisi enemmän.
Työttömät ja kakarat kantamaan risuja. Prkl...
- lisää hakemaan
Sähköteurastaja kirjoitti:
Ne vois kaivaa vanhat höyryveturit naftaliinista ja kuljettaa
päästöttömästi syöden kuormasta.
Varsinainen ekoteko.Ja kuorma lopussa, kun päästään perille.
- Sähköteurastaja
lisää hakemaan kirjoitti:
Ja kuorma lopussa, kun päästään perille.
Se olisi sitten vihreä nollaenergiaratkaisu millä olisi työllistävä vaikutus.
- biounelma
Kuinka pitkän matkan risurekka kulkisi rekkakuormallisella sataprosenttista risubioa?
- 12113
Kiintokuutiosta puuta saa noin 200 litraa biodieseliä. Sillä rekka kulkee arviolta 400..500 km. Noin suunnilleen.
- jäätävää keliä
Rekka kuluttaa 20 - 40 litraa/100 km. Täällä http://www.puuntuottaja.com/biodieselin-valmistaminen-metsaenergiasta sanotaan, että kuutiosta karsittua energiarunkopuuta saadaan 80 litraa biodieseliä. Risukuormahan on melko hötöä tavaraa joten veikkaisin kuormassa olevan kiintokuutioita n. 5-10. Joten kyllä sillä kuormalla ehkä pääsisi Utsjoelta Helsinkiin.
- jäätävää keliä
jäätävää keliä kirjoitti:
Rekka kuluttaa 20 - 40 litraa/100 km. Täällä http://www.puuntuottaja.com/biodieselin-valmistaminen-metsaenergiasta sanotaan, että kuutiosta karsittua energiarunkopuuta saadaan 80 litraa biodieseliä. Risukuormahan on melko hötöä tavaraa joten veikkaisin kuormassa olevan kiintokuutioita n. 5-10. Joten kyllä sillä kuormalla ehkä pääsisi Utsjoelta Helsinkiin.
Pieni korjaus tuo 20-40 litraa on kuorma-auton kulutus. Täysperävaunullinen rekka kuluttaa noin 50l/100km.
- 112031
jäätävää keliä kirjoitti:
Pieni korjaus tuo 20-40 litraa on kuorma-auton kulutus. Täysperävaunullinen rekka kuluttaa noin 50l/100km.
"Teoriassa kiintokuutiosta puuta voisi saada 160 – 250 litraa dieseliä. 250 litraa dieseliä vaatisi raaka-aineeksi kuivaa koivua, kun 160 litraa syntyisi kosteahkosta sekapuusta".
Tuo muistelemani 200 litraa on näköjään teoriaa. Käytännössä näytti tosiaan olevan vain 80 litraa tuon linkin mukaan. Yllättävän heikko saanto. Ei tuolla kyllä lyö leiville, kun ottaa huomioon mikä työ ja vaiva siinä on.
Pelkästä sahatavarasta saa muistaakseni 250 e/m3.
- biounelma
Entä häkäpönttörekalla? Biodiesel antaa turhan positiivisen vaikutelman.
- 11415
Wiki:
" Perustuen pitkäaikaisiin käytännön kokeisiin todellisessa liikenteessä, puukaasutinperävaunulla varustettu Lincoln Mark V:n on todettu kuluttavan käytännössä 1,54 kertaa enemmän energiaa kuin sama auto kuluttaisi bensiinillä ajettaessa vastaavissa ajo-olosuhteissa. Näin ollen 1000 kg puuta on todettu korvaavan 385 litraa bensiiniä. Tarkastelutapa huomioi puukaasuttimen esilämmityksen ja kaasutinperävaunun tuoman lisämassan sekä lisääntyneen ilmanvastuksen".
Yllättävän hyvä ! - 14418
11415 kirjoitti:
Wiki:
" Perustuen pitkäaikaisiin käytännön kokeisiin todellisessa liikenteessä, puukaasutinperävaunulla varustettu Lincoln Mark V:n on todettu kuluttavan käytännössä 1,54 kertaa enemmän energiaa kuin sama auto kuluttaisi bensiinillä ajettaessa vastaavissa ajo-olosuhteissa. Näin ollen 1000 kg puuta on todettu korvaavan 385 litraa bensiiniä. Tarkastelutapa huomioi puukaasuttimen esilämmityksen ja kaasutinperävaunun tuoman lisämassan sekä lisääntyneen ilmanvastuksen".
Yllättävän hyvä !Häkäpönttökäytössä verollisen bensiinin korvaajana kuivan puun arvo olisi tuon mukaan noin 300 e/m3. Se on sahatavaran suuruusluokassa. Verottoman bensiinin korvajana arvo olisi vain noin 120 e/m3.
Vaikuttaa siltä, että nämä biopolttoaineet on haihattelua. - 141832
14418 kirjoitti:
Häkäpönttökäytössä verollisen bensiinin korvaajana kuivan puun arvo olisi tuon mukaan noin 300 e/m3. Se on sahatavaran suuruusluokassa. Verottoman bensiinin korvajana arvo olisi vain noin 120 e/m3.
Vaikuttaa siltä, että nämä biopolttoaineet on haihattelua.Suomessa kannattaisi keskittyä puun jalostamiseen mahdollisimman pitkälle ja ostaa energiaa saaduilla vientituloilla.
Jalostukseen keplaamaton roskapuu on tietysti eri asia, mutta sen kerääminen tullee taas kalliiksi.
- biounelma
Haen lähinnä sitä, kuinka paljon risukuormasta kuluisi rekan polttoaineeksi. Kuinka pitkän matkan nykyaikainen ajoneuvoyhdistelmä kulkisi omalla risukuormallaan? 30 tonnin painoinen rekka on eri juttu kuin henkilöauto. Uusiutuvasta energiasta on turha puhua, jos risuja ei saada kuljetetuksi lämpölaitoksiin ilman öljyä. Unohdan suosiolla ajoneuvojen valmistuksessa tarvittavat fossiiliset raaka-aineet.
- Sähköteurastaja
Ehkä aihetta pitäisi ensin tarkastella polttoaineen lämpöarvon perusteella,
jolloin vertailtavaksi tulee polttoöljy (Diesel) sekä risut.
Koska risuja ei löydy taulukosta pitää noukkia se jonka kuvittelee olevan lähinnä risukuormaa jolloin seuraa.
Polttoaine Mittayksikkö GJ MWh toe t/m3 (tai t/i-m3)
Dieselöljy tonni 41,5 11,528 0991 0,845
Kutterin lastu i-m3 1,8 0,5 0,043 0,1
Tuosta voinee päätellä että Dieselöljyn energiatiteys on yli 20 kertaa suurempi kuin risukuorman.
Jos nyt haluaa kulkea puukaasulla risut täytyy hiiltää jolloin itse
prosessi ottaa puolet saatavilla olevasta energiasta, toisesta puolesta tullessa puukaasua eli CO, minkä huonomman polttoarvon vuoksi ottomoottori tuskin saavuttaa edes 30% hyötysuhdetta.
Jos taas risuista tehdään Biopolttoainetta energiaa taitaa tulla samassa suhteessa kuin hiiltämällä eli polttoainetta tulee surkian vähän, jätän
risujen muuttamisen biopolttoaineeksi prosessin hyötysuhteen käsittelemättä, mutta näyttää että risukurman puhtia on liioiteltu, ei sillä pitkälle pötkitä muualla kuin sitra sosiologien haaveissa.
Siis on tarkasteltu risukurman kokoa, että kuinka pitkälle pääsee
että kuorma on syöty.
Pelikenttä on teidän.
http://www.hake.fi/lampokeskus/polttoaineidenlampoarvoja/- biounelma
Pidän lämpöarvoista lähestymistapaasi oikeana. Minusta on outoa ja aika pelottavaakin, että biohommia ei lähestytä tästä kylmän teknisestä näkökulmasta julkisessa keskustelussa. Kattava tekninen peruskoulutus, matematiikan, fysiikan ja kemian taidot sekä suuruusluokkien hallinta pitäisi asettaa ehdoiksi vihreän liikkeen jäsenyydelle. Tällä hetkellä tuntuu, että märkäkorvat julistavat ulkoa oppimiaan vailla punaisen langan pätkääkään.
- metsäveli
Siitä vaan laskemaan mutta ottakaa tällä kertaa huomioon että jos oljyyn tai
muuhun tuontipolttoaineeseen vertaatte, niin niiden ostamiseen tarvittava
raha tulee hankkia jollain muulla tavalla kuin vaikkapa tupeerauksia
värkkäämällä naikkosten päihin.
Tuonnin vastineeksi pitää olla saman rahamäärän tuottava vienti tai
käy hullusti.
Eli paljonko pitää tukkirekan ja metsäkoneiden polttaa tuontiöljyä että
puut saadaan tehtaan portista sisään?
Paljonko paperitehtaan hiomon mahtikokoiset sähkömoottorit repivät
valtakunnan sänköverkosta pohjoisen vesivoimaa, etelän ydinvoimaa
ja vielä venäläisestä maakaasusta kaasuturbiinilla tuotettua sähköä,
kuten tapahtuu vaikkapa Lohjalla Sappin hienopaperitehtaalla.
Tässä hullunmyllyssä "paha kiertää"
Sellainen energialähteiden vertailu joka jättää tuonnin lunnaat sivuun
on täysin kelvoton.
Väitän että Suomessa oikeansuuntaisia vertailuja ei tee kuin metsäveli-riepu.
Lyökääpä eteen vertailu jossa näin tehdään niin myönnän heti erehtyneeni. - Sähköteurastaja
Höpö höpö moinen lapatossu kauppataseisesi.
Juurihan yllä kirjoitettiin että puuta pitää jalostaa ja myydä tuotteet eikä polttaa.
Onneksi nuo vähä älyiset eivät ole keksineet että voisimme itse kasvattaa
etelän hetelmiä, banaaneita ja appelsiineja kauppataseemme hoivaamiseksi, mitä nyt pikkasen RKP,n hoivaamiseksi hallitukseen tekemällä pieni tulonsiirto
sähkönkuluttajilta Närpiöläisille sähköveron luokan ym. tukiaisten kautta, millä tosin on oikeasti työllistävä vaikutus, mutta kuitenkin subventiota.
Kohtahan täällä ei ole puuta jalostettavaksi jolloin metsien polttamisella saatua sähköäkään ainakaan selluteollisuus tule tarvitsemaan ropsien tultua poltetuksi ja sellutehtaiden lopetettua.
http://www.esaimaa.fi/Online/2014/11/13/UPM sulkee paperikoneen Kaukaalla/2014118184814/4. - metsäveli
No katson nyt sähkis kun Suomessa ei nimenomaan jalosteta puuta
pitkälle, vaan ihan onnetonta ja nälkärajalle kilpailtua bullkia tyrkätään.
Hienopaperikin joka nimensä perusteella harhauttaa luulemaan että sese
vasta riiari on, - onkin surkea läjäys Englannista tuotua kaoliinisavea ja
sähköllä puusta tahkottua puupölyä.
Hinnoittelu on sitä että jonain vuonna tulee aina väliin tappiota, jolloin
ulkomaan tuonnin maksamiseen ei heltiä yhtä ristuksen killinkiä, vaan
kaikki menee toiminnan pyörittämiseen suurta energiatappiota aiheuttaen.
Tällaisina kausina puut joutaisi polttaa vaikka juhannuskokossa ja tulisi
vielä jotain energiansäästöäkin. - villis.
Miksi risuja ei polteta maalla lähellä metsiä olevissa voilalaitoksissa, kuten Jyväskylässä ja Kuopiossa? Rekat vievät hiiltä jyväskylään ja proomut kesällä hiiltä Kuopioon ja sieltä tuodaan metsää Helsinkiin poltettavaksi.
Vastaus: metsä on niin kallista, että sitä ei kannata polttaa maalla, kun helsinkiläisillä on enemmän rahaa. Miksi Helsinki ei maksaisi maalaisille vaikkapa noiden rekkakustannusten verran siitä, polttaisivat hiilen sijasta noita biomassoja Kuopiossa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Pietarsaaressa? Eihän siitä mitään hyötyä kuvitellun ilmastonlämpenemisen suhteen ole, koska päästökauppa vapauttaa vastaavan määrän hiiltä poltettavaksi Saksassa, mutta kauppatase kuulemma vahvistuu, kun on kallista kotimaista energiaa uuneissa. hih hih! - metsäveli
Ei mitää hih hihhiä, - juuri noin pitää järkeä käyttää vaikka vaikka
kunka naurattaisi !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän412164Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p491707Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,331528- 421508
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71450Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21446Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis31417Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21351Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä41275Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta71243