Miten saa lavuaarin vesilukon putsattua?

huonot käsivoimat

Onko mitään työvälinettä jolla saisi ne kauhean tiukkaan väännetyt kierteet auki? Kokeilin mutta ei riitä voimat käsissä. En haluaisi alkaa käyttämään mitään vahvoja myrkkyjä viemärin avaamiseen.

127

10571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+12

      Putkitongit

      • huonot käsivoimat

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?


      • Ilman työkalujakin
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?

        Kokeile lämmittää ensin vaikka kiehuvaan veteen kastetulla pyyhkeellä.
        Sit kuivaus ja kierrät auki. Saattaa olla pienestäkin kiinni se irtoaminen.


      • Putkireiska
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?

        Ei käy,vaan joka tarkoitukseen pitää
        tietenkin olla juuri oikeanlaiset putkitongit.
        Ehkä on parempi,et avaat niillä "myrkyillä"!
        Uskon vahvasti,et parempi niin,
        mutta onnea valitsemallasi tiellä!


      • iiskson
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?

        On, mutta siirtopuheilläkin se käy ovat kevyrakeenteisimmat kuin putkipihdit. Toki niilläkin hajalle nuo lavuaarin alla olevat liitokset saa. Jotain ystävääsi kannatttaa apuna käyttää siis sellaista joka on jokus hajulukon purkanut,. ainakin eka kerralla.. i Ei tarvi senttään mitään ammattlaista hälyttää.


      • huonot käsivoimat kirjoitti:

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?

        huonot käsivoimat
        Ei tarvitse putki tongkeja riittä papukaija pihditkin hajulukon aukaisuus rikki vain menee ohuet seinäiset lukko kupit on kokemusta siltä puolen.
        Jon son vanhassa asunnossa.


      • hajustin
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?

        älä missään nimessä työkaluja käytä
        Pelkillä sormilla täytyy irrota hajulukko


      • 2kärpästä 1llä iskul
        Ilman työkalujakin kirjoitti:

        Kokeile lämmittää ensin vaikka kiehuvaan veteen kastetulla pyyhkeellä.
        Sit kuivaus ja kierrät auki. Saattaa olla pienestäkin kiinni se irtoaminen.

        Hahahhhaaa..Metalli laajenee lämmetessään!! Kokeile valuttaa kylmää vettä ja kauan,sitten kokeile tongilla.Parasta että ostat "Kodin putkimiestä" kaupasta mutta vielä parempaa olisi jos saman rapun aikamies-pojalle tarjoat päiväkahvit ja kerrot ongelmastasi... :)


      • Äly hoi!
        2kärpästä 1llä iskul kirjoitti:

        Hahahhhaaa..Metalli laajenee lämmetessään!! Kokeile valuttaa kylmää vettä ja kauan,sitten kokeile tongilla.Parasta että ostat "Kodin putkimiestä" kaupasta mutta vielä parempaa olisi jos saman rapun aikamies-pojalle tarjoat päiväkahvit ja kerrot ongelmastasi... :)

        Sunpa vastaus vasta röhönaurut ansaitsee.!
        Tarkoitushan nimenomaan on että se ulkokuori lämpiää ja laajenee ja kierteet aukeavat!


      • RÖHÖNAÜRÜ
        Äly hoi! kirjoitti:

        Sunpa vastaus vasta röhönaurut ansaitsee.!
        Tarkoitushan nimenomaan on että se ulkokuori lämpiää ja laajenee ja kierteet aukeavat!

        vittü et sä olet tyhmä!!! ulkokuori..? laajenee..? hähää,ne kierteet kun tulee vain ahtaammiksi lämmetessään,urpo.ai Teillä on putkissa ulkokuoret ja niissä kierteet???? RÖHÖNAURUT SULLE TEKNIIKAN IHMELAPSI!! Please,mene ja näytä naapurille tätä viestiketjua..ja sano että Sä olet sitä mieltä että ulkokuoren pitää lämmetä..


      • oma nilkka
        Äly hoi! kirjoitti:

        Sunpa vastaus vasta röhönaurut ansaitsee.!
        Tarkoitushan nimenomaan on että se ulkokuori lämpiää ja laajenee ja kierteet aukeavat!

        "Äly hoi!" äly hoi älä jätä !!!!!!!!!!! ulkokuori(?) ja ??? Sinä ne röhönaurut ansaitset,esim. pultti ja mutteri kierteineen lämpiävät yhtäaikaa ja laajenevat !! Ulkokuori?? Muovi-osat sulavat.


      • kiitih1
        oma nilkka kirjoitti:

        "Äly hoi!" äly hoi älä jätä !!!!!!!!!!! ulkokuori(?) ja ??? Sinä ne röhönaurut ansaitset,esim. pultti ja mutteri kierteineen lämpiävät yhtäaikaa ja laajenevat !! Ulkokuori?? Muovi-osat sulavat.

        kaik konstit käy karhupumppu öljy kuumavesi kylmävesi oli sitte muovi tai teräs pajavasara ja kumivasara ja tuo noi muovinen purkin avvaaja jossei muu auta mee punttisalille :D


      • putkimies.
        RÖHÖNAÜRÜ kirjoitti:

        vittü et sä olet tyhmä!!! ulkokuori..? laajenee..? hähää,ne kierteet kun tulee vain ahtaammiksi lämmetessään,urpo.ai Teillä on putkissa ulkokuoret ja niissä kierteet???? RÖHÖNAURUT SULLE TEKNIIKAN IHMELAPSI!! Please,mene ja näytä naapurille tätä viestiketjua..ja sano että Sä olet sitä mieltä että ulkokuoren pitää lämmetä..

        Ulkokuorta lämmitetään, ja samalla valutetaan kylmää vettä altaasta.
        Helpointa ostaa putkipihdit, työkaluja tarvii aina.


      • vihreä
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Jos tilaan verkkokaupasta putkitongit, niin käyvätkö ne tuohon nimenomaiseen tarkoitukseen, vai onko niitä monia eri kokoja?

        Jatkat istumista sohvalla ja jos mahdollista ponnistat läppärisi auki. Netistä sitten tilaat 5-10 internettiä, niin aukeaa. Jos läppäristä on virta loppu, olet pulassa.


      • osaatkin olla tyhmä!
        RÖHÖNAÜRÜ kirjoitti:

        vittü et sä olet tyhmä!!! ulkokuori..? laajenee..? hähää,ne kierteet kun tulee vain ahtaammiksi lämmetessään,urpo.ai Teillä on putkissa ulkokuoret ja niissä kierteet???? RÖHÖNAURUT SULLE TEKNIIKAN IHMELAPSI!! Please,mene ja näytä naapurille tätä viestiketjua..ja sano että Sä olet sitä mieltä että ulkokuoren pitää lämmetä..

        Käsittääkseen hajulukon kuppi on kierteitten päällä ja kun sitä kuppia jos haluu välttämättä lämmittää nii silloin kierteet on väljemmät kun se metalli lähenee ---> hajulukko aukee helpommin


      • Ürpo
        osaatkin olla tyhmä! kirjoitti:

        Käsittääkseen hajulukon kuppi on kierteitten päällä ja kun sitä kuppia jos haluu välttämättä lämmittää nii silloin kierteet on väljemmät kun se metalli lähenee ---> hajulukko aukee helpommin

        kuulepas nyt,NE KIERTEET MYÖS LAAJENEVAT


    • lls

      laita vaan viemärinavaus rakeita sinne.Jos sulla vanha kromattu hajulukko niin ne yleensä joko hajoo käsiin tai rupee vuotamaan ja putkitpihdeillä on aika varovasti kokeilla avata niitä ei se hajulukko mitään terästä ole..Tai vaihda muovinen hajulukko,paljon halvempia ja kestävät kauemmin,toki niissäkin on eroja mutta esim raksa hajulukko missä on kierrepultti millä hajulukko kiinnitetään ovat idioottivarmoja

    • nallepuhuu

      Kokeile ensin karhupumppua, paljon hellävaraisempi kuin muhvien irroitukset väkisin.

    • rubberrubber

      Onko vesilukko metallia vai muovia? Materiaalilla on väliä työkalun valintaan.

      Metalliseen käyttäisin papukaijapihtejä kunhan leukojen koko riittää - muoviseen taas kumihanskat käteen ja vääntäen oikeaan suuntaan eli kellonsuuntaan vastaisesti.

      • huonot käsivoimat

        Metallia.


      • huonot käsivoimat

        Onko papukaijapihdit ja siirtoleukapihdit sama asia? Minkähän kokoiset tuollaiseen lavuaarin vesilukon avaamiseen tarvitaan?


      • 6+14
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Onko papukaijapihdit ja siirtoleukapihdit sama asia? Minkähän kokoiset tuollaiseen lavuaarin vesilukon avaamiseen tarvitaan?

        Osta varmuuden vuoksi joka sorttia, älä vaan missään nimessä tilaa putkaria, jolla ko. välineet omasta takaa.


      • palveluammatti?
        6+14 kirjoitti:

        Osta varmuuden vuoksi joka sorttia, älä vaan missään nimessä tilaa putkaria, jolla ko. välineet omasta takaa.

        Eihän kukaan putkimiestä tilaa sen takia että hajulukko pitää avata. Huoltomiehet taas eivät tule tuollaista hommaa tekemään kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Huoltomiehen saa pikaisesti paikalle vain jos unohtaa avaimet kotiin ja on tarjota se setelitukko suoraan käteen. :P


      • papekoija
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Onko papukaijapihdit ja siirtoleukapihdit sama asia? Minkähän kokoiset tuollaiseen lavuaarin vesilukon avaamiseen tarvitaan?

        Samma kamma http://fi.wikipedia.org/wiki/Siirtoleukapihdit.

        Mitäköhän tuollainen vesilukko halkaisijaltaan on - jotain 6 senttiä varmaankin, joten leukojen koon tulisi mieluusti olla muutaman sentin suurempi.

        Toinen asia mikä tulisi huomioida on vesilukon pinnoitus - jos kromattu ja haluaa säilyttää sen kauniina edelleeen niin kannattaa käyttää hammastuksen ja kromauksen välissä jotain, joka estää naarmuuntumisen vaikka riittävän paksuista kumia. Joidenkin papukaijapihtien mukana tulee muoviset suojat hammastuksen päälle.

        Kierteet yleensä aukenevat vastapäivään vääntämällä kuten yritin huonosti neuvoa aikaisemmin eli vesilukkoa irroitettaessasi ota tiukka ote edestä nähden ja käännä vasemmalle. Itselleni nurinpäin olevat kiinnitykset aiheuttavat joskus hämmennystä ja oikein pitää pysähtyä miettimään asiaa tarkemmin.

        Yksi hyvä keino on käyttää vesilukkoja tai muita vääntäessä esim. kumisia siivoushanskoja, joilla saa huomattavasti paremman ja tiukemman otteen väännettävästä.


      • sadsdafsdfa
        palveluammatti? kirjoitti:

        Eihän kukaan putkimiestä tilaa sen takia että hajulukko pitää avata. Huoltomiehet taas eivät tule tuollaista hommaa tekemään kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Huoltomiehen saa pikaisesti paikalle vain jos unohtaa avaimet kotiin ja on tarjota se setelitukko suoraan käteen. :P

        Tämäkään ei tietenkään riippune millään lailla taloyhtiön sopimuksesta huoltoyhtiön kanssa, johon hyvin yleisesti kuuluu tukkeentuneiden viemäreiden avaus.


      • huonot käsivoimat
        sadsdafsdfa kirjoitti:

        Tämäkään ei tietenkään riippune millään lailla taloyhtiön sopimuksesta huoltoyhtiön kanssa, johon hyvin yleisesti kuuluu tukkeentuneiden viemäreiden avaus.

        Olen ainakin itse kuullut huoltomiehen suusta että "Me emme näitä avaa". Tuo huoltomies kävi kuitenkin kun olin hiukan eri asiasta joutunut valittamaan ja sen yhden kerran tarkisti että hajulukossa ei ollut ylimääräistä möhnää (kun olin itse sen putsannut hiukan ennen tuon käyntiä) ja samalla kerralla huoltomies väänsi ne kierteet niin tiukkaan etten niitä enää saa omin voimin auki.

        Ymmärsin tuon huoltomiehen puheista, että pitäisi ennemmin käyttää näitä viemärinaukaisuun käytettäviä myrkkyjä, mutta sittenhän niitä pitäisi käyttää aika usein. Onko ihan OK alkaa noita myrkkyjä käyttämään jos kuitenkin pienellä vaivalla sen hajulukon voisi avata ja puhdistaa?

        Itse en ollenkaan kaipaa tänne mitään "luomakunnan kruunua" auttamaan vaan mieluiten teen mahdollisimman paljon itse.


      • ljkhgf
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Olen ainakin itse kuullut huoltomiehen suusta että "Me emme näitä avaa". Tuo huoltomies kävi kuitenkin kun olin hiukan eri asiasta joutunut valittamaan ja sen yhden kerran tarkisti että hajulukossa ei ollut ylimääräistä möhnää (kun olin itse sen putsannut hiukan ennen tuon käyntiä) ja samalla kerralla huoltomies väänsi ne kierteet niin tiukkaan etten niitä enää saa omin voimin auki.

        Ymmärsin tuon huoltomiehen puheista, että pitäisi ennemmin käyttää näitä viemärinaukaisuun käytettäviä myrkkyjä, mutta sittenhän niitä pitäisi käyttää aika usein. Onko ihan OK alkaa noita myrkkyjä käyttämään jos kuitenkin pienellä vaivalla sen hajulukon voisi avata ja puhdistaa?

        Itse en ollenkaan kaipaa tänne mitään "luomakunnan kruunua" auttamaan vaan mieluiten teen mahdollisimman paljon itse.

        eiköhän se pienempi vaiva olis kun laitat viemärinavaus raetta sinne


      • huonot käsivoimat kirjoitti:

        Olen ainakin itse kuullut huoltomiehen suusta että "Me emme näitä avaa". Tuo huoltomies kävi kuitenkin kun olin hiukan eri asiasta joutunut valittamaan ja sen yhden kerran tarkisti että hajulukossa ei ollut ylimääräistä möhnää (kun olin itse sen putsannut hiukan ennen tuon käyntiä) ja samalla kerralla huoltomies väänsi ne kierteet niin tiukkaan etten niitä enää saa omin voimin auki.

        Ymmärsin tuon huoltomiehen puheista, että pitäisi ennemmin käyttää näitä viemärinaukaisuun käytettäviä myrkkyjä, mutta sittenhän niitä pitäisi käyttää aika usein. Onko ihan OK alkaa noita myrkkyjä käyttämään jos kuitenkin pienellä vaivalla sen hajulukon voisi avata ja puhdistaa?

        Itse en ollenkaan kaipaa tänne mitään "luomakunnan kruunua" auttamaan vaan mieluiten teen mahdollisimman paljon itse.

        Mitä jos kuitenkin nöyrtyisit ja pyytäisit apua joltain tuttavalta tai sukulaiselta tai naapurilta.
        Taikka sitten lähde rautakauppaan ostamaan putkitongit ja varmista kysymällä että ovat tarpeeksi suuret hajulukon avaamiseen. Sittenhän sinulla on työkalu, jota voit käyttää uudelleen ja uudelleen.


      • suuver
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Olen ainakin itse kuullut huoltomiehen suusta että "Me emme näitä avaa". Tuo huoltomies kävi kuitenkin kun olin hiukan eri asiasta joutunut valittamaan ja sen yhden kerran tarkisti että hajulukossa ei ollut ylimääräistä möhnää (kun olin itse sen putsannut hiukan ennen tuon käyntiä) ja samalla kerralla huoltomies väänsi ne kierteet niin tiukkaan etten niitä enää saa omin voimin auki.

        Ymmärsin tuon huoltomiehen puheista, että pitäisi ennemmin käyttää näitä viemärinaukaisuun käytettäviä myrkkyjä, mutta sittenhän niitä pitäisi käyttää aika usein. Onko ihan OK alkaa noita myrkkyjä käyttämään jos kuitenkin pienellä vaivalla sen hajulukon voisi avata ja puhdistaa?

        Itse en ollenkaan kaipaa tänne mitään "luomakunnan kruunua" auttamaan vaan mieluiten teen mahdollisimman paljon itse.

        Olet aivan oikeassa välttäessäsi myrkkyjä ja pyrit tekemään vesilukon puhdistuksen ihan itse ja käsin.

        Sitäpaitsi kemikaalit eivät auta vierasesineiden ja kiinteiden aineiden (esimerkiksi vihannesten pesusta kertyneet maa-ainekset) poistossa ja hajottamisessa - viemäriin ja vesilukkoon kertyy kaikenlaista vuosien aikana, minkä poistoon tehoaa vain lukon aukaisu ja manuaalinen skrabaus.

        Kemikaalit myös haittaavat vedenpuhdistuslaitoksen toimintaa ollen haitallisia luonnolliselle hajottamiselle - pieneliöstö kärsii myrkyistä.


      • Putkimies Rööri
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Onko papukaijapihdit ja siirtoleukapihdit sama asia? Minkähän kokoiset tuollaiseen lavuaarin vesilukon avaamiseen tarvitaan?

        Nämä pihdit, papukaija/siirtoleukapihdit tunnetaan myös kansanomaisemmin v...upihdit nimellä. Mutta samoista pihdeistä on kysymys. Mutta jos ei saa auki, niin ruuvaa sieltä lavuaarin puolelta talttapäisellä ruuvimeisselillä auki ja heitä tällä hajulukko systeemillä vaikka naapurin vihaista koiraa. Ja laita muovinen lavuaarisarja, on ensiksi puola halvempi kuin uusi kromattu versio. Ja saa helpommin jatkossa auki kunhan muistaa vain tiivisteiden kanssa olla huolellinen.


      • pirunpihdit
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Onko papukaijapihdit ja siirtoleukapihdit sama asia? Minkähän kokoiset tuollaiseen lavuaarin vesilukon avaamiseen tarvitaan?

        Papukaijapihdeilla nakerretaan laattoihin reikiä, siirtoleuka, eli pirunpihdit käy avaukseen.


      • Rakeet parhaita
        huonot käsivoimat kirjoitti:

        Olen ainakin itse kuullut huoltomiehen suusta että "Me emme näitä avaa". Tuo huoltomies kävi kuitenkin kun olin hiukan eri asiasta joutunut valittamaan ja sen yhden kerran tarkisti että hajulukossa ei ollut ylimääräistä möhnää (kun olin itse sen putsannut hiukan ennen tuon käyntiä) ja samalla kerralla huoltomies väänsi ne kierteet niin tiukkaan etten niitä enää saa omin voimin auki.

        Ymmärsin tuon huoltomiehen puheista, että pitäisi ennemmin käyttää näitä viemärinaukaisuun käytettäviä myrkkyjä, mutta sittenhän niitä pitäisi käyttää aika usein. Onko ihan OK alkaa noita myrkkyjä käyttämään jos kuitenkin pienellä vaivalla sen hajulukon voisi avata ja puhdistaa?

        Itse en ollenkaan kaipaa tänne mitään "luomakunnan kruunua" auttamaan vaan mieluiten teen mahdollisimman paljon itse.

        "Ymmärsin tuon huoltomiehen puheista, että pitäisi ennemmin käyttää näitä viemärinaukaisuun käytettäviä myrkkyjä, mutta sittenhän niitä pitäisi käyttää aika usein. Onko ihan OK alkaa noita myrkkyjä käyttämään jos kuitenkin pienellä vaivalla sen hajulukon voisi avata ja puhdistaa?"

        Käytät niitä "myrkkyjä" niin pääset kaikkein helpommalla. Sellaiset ammattikäyttöön tarkoitetun rakeet ovat parhaita, niitä pari kertaa vuodessa laittaa niin ei tule tukoksia.


      • huonot käsivoimat kirjoitti:

        Metallia.

        Motonetistä käy remminen suodatinavain sillä pitäis aueta


    • pppp2

      ihan papukaijapihdeillä aukeaa.
      Pyydä jotain avaamaan vaikka mielumminkun myrkkyjä kaadat. JOs ei voima riitä.
      Takaisin laittaessa tarkkana että vesilukon tiiviste osuu kohilleen..
      Ikävää jos on esim allas kaappi pilalla


      T putkari

    • röörirape

      naapurin miestä avuksi pyytämään!

    • valitse mies

      Ota kunnon mies kaveriksi, älä sitä naapurin nössöä tai remonttireiskaa jolla on kumminkin muut touhut mielessä.

      • bargeabr

        Onkos kunnon mies sellainen jolla ei ole mitään muuta mielessä. Aika omituinen määritelmä. Normaalilla miehellä on se mielessään. Nykäsen sanoin: Pilluhan se on mielessä mutta hypätään nyt ensin.


    • Tuntuu olevan

      vaikeaa. Mitäpä jos kuitenkin antaisit jonkun sellaisen tehdä joka osaa edes nämä yksinkertaisimmat asiat. Olen ketjun luettuani vakuuttunut ettei sinusta ole koko hommaan koska yksinkertaisimmatkin asiat näyttävät olevan hakusessa.

      • 11+20

        Jokainenhan tässä ketjussa on ollut seppä syntyessään... joka asiassa.

        Miten mitään voi ikinä oppia jos ei kysele ja tee?


      • seppä
        11+20 kirjoitti:

        Jokainenhan tässä ketjussa on ollut seppä syntyessään... joka asiassa.

        Miten mitään voi ikinä oppia jos ei kysele ja tee?

        Itse kyllä onnistuin hajulukon tyhjäämisessä, kun sen ensi kertaa tein pari kuukautta sitten. Ei tullut mieleenikään katsoa saatika kysellä netistä. Toisilla siis lienee järjenkäyttö paremmin hallussa.


    • Rööri Roopinen

      Jos ei näillä pihdeillä aukea, niin ei aukea ollenkaan.

      http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Putkipihdit-12461/

      Kevyt mekaaninen avaus käy karhupumpulla.

      Kevyt kemiallinen avaus:

      - Kiehuvaa vettä kuplivaa leivinsoodaa etikkaa. Aluksi litra-pari kievuvaa vettä vesilukkoon. Sitten avaus kaatamalla ensin 1 dl soodaa viemäriin ja perään 2 dl etikkaa. Vartin päästä pari-kolme litraa kiehuvaa vettä perään.

      Jos hajulukossa on paljon hiuksia, mekaaninen puhdistus pitää tehdä perään. Ellei hajulukkoa saa mekaanisesti vääntämällä auki, rakeiset lipeä (NaOH) tai KOH ovat ainoat vaihtoehdot. Ne syövät hiuksia möyten kaiken tieltäään, ja niitä saa rautakaupasta.

    • uutta

      Kannattaa vaihtaa muovinen tilalle niin on helppo putsata seuraavallakin kerralla. Vaihto on helppo, lavuaarin ritilän keskiruuvvi auki ruuvvarilla ja nosta koko hoito pois lattian rajasta, asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Koko vempain maksaa alle 20e.

      • rassarii

        Älä hitto vie vaihda tollasta uudempaa ja pienempää muovista. Se on putkimiesten ja kauppiaiden keksintö, niitä saa availla jatkuvasti. Jos jostain sais vielä 50mm kalusteet niin vaihtaisin itselle sellaiset...


    • tauno1

      Siirtoleukainen kiintoavain käy kaikkeen avaamiseen.

      • Kiintoleukainen

        "Siirtoleukainen kiintoavain " Tarvitaanko näissä leukojen siirtämiseen rälläkkää ja hitsaus invertteriä?


    • minä vaan
    • ainoa lääke

      hommaat itsellesi iki oman miehen

    • Kikka kakkonen

      Irrota ruuvi lavuaarin pohjasta, jolloin koko hajulukon saa yleensä helposti irti, Irtonainen kokonaisuus on helposti pestävissä, vaikka kuuppa ei aukeaisikaan.

    • miki-66

      Hanki itellesi mies. Taikka vahva nainen. :)

    • 112233

      Kyllä minä yleensä olen saanut sen auki ihan käsillä,jos sillä ei saa sit on syytä ottaa kikkatongit niillä yleensä saa mutta pi tää olla varovainen ,että ei purista kasaan sitä lukkoa onnea vaan avaajalle,toivoo putkimies.

    • Helpoin konsti

      lienee hommata sellainen kumitutti, laskea vähän vettä lavuaariin ja lurpsauttaa muutaman kerran tutilla. Mönjä lähtee liikkeelle ja huuhtoutuu veden mukana eteenpäin. Ei siihen tarvita yleensä edes mitään kemikaalia ja kumitutti ei montaa € maksa. Näin meillä vaikka on toki happokristallejakin.

    • sfjksdjgkjg

      Jos kovin vanha liitos niin voinee vanha vihollinen, ruoste olla siellä vastustamassa aukeamista. Kokeile nitkutella liitosta molempiin suuntiin ensin pienellä voimalla jota kasvatat tasaisesti, mikä toivottavasti murtaa ruosteen kiinnipitävän vaikutuksen.
      Tai sitten raakasti jatkovartta pidentäen ja väkisin auki, uusii sitten hajonneet osat.

      Itsekin pitäisi muuten lavuaarin vesilukko putsata, on alkanut vetämään vähän huonosti. Muutama vuosi sitten viimeksi avasin sen, lähti helposti auki eikä siellä ollut juuri mitään.

      • messinkiä

        ei ole ruostetta, putket yleensä kromattua messinkiä joka ei ruostu...


    • kaija vaan

      Minä sain väännettyä auki kun laitoin käteen talouskäsineet, onko ne kumia tai mitä lienee, niillä saa pitävän otteen.

    • Ellotuksen ellotus

      Rautakaupasta saa koko hajulukkosysteemin parilla kympillä, heitä vanha limanuljaska mäkeen.

      • sienineuvoja

        Limanuljaska on ruokasieni, jos ei vertailija sattunut sitä tietämään! Eipä ole paljoa yhtäläisyyksiä lavuaarin hajulukon kanssa. Jatkakaa sitä hyvien neuvojen antamista, otan minäkin, sinkkueläjä, niistä oman osani saman ongelman ratkaisemiseen.


    • se se on

      se on hajulukko

    • uskova2

      kyllä ne myrkyt on oiva keino avaamiseen. sanoisinko ainoa käytetty.

    • putkisto pentti

      kuvassa sinulla on juuri oikeat työkalut tukoksen avaamiseen sekä oikea asenne:) olisipa meidän pääministerimmekin yhtä tiedostava siitä mitä tekee,mutta valitett6avasti kaikilta ei voi vaatia enempää kuin mitä lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.mutta sinä jatka harjoituksia kuten teet kuvassa suosittelen että otat vielä käyttöön esimerkiksi sellaisen kuumailma puhallis pistoolin sillä kun lämmität niin kyllä tokenee vaivat:)

    • Ruokasoodaa etikkaa laita ehtoolla..

      kun et muutamaan h kaada viemäriin...luonnonmuk., turvallinen
      "Keittää myös hiukset, ruoan tähteet, mm.".

      • Viemäri-Väiski

        Hajulukosta tarvitsee irroittaa vain alin kuppiosa, josta saa puhdistettua koko värkin. Ole varovainen kupin tiivisteen kanssa, koska kun se säilyy kunnossa ei kuppia tarvitse kiristää kuin käsin takaisin. Jos tiiviste katkeaa, mallin kanssa putkiliikkeeseen ja uusi tiiviste. Jos kuppi on tiukka lainaa öljysuodattimen avainta jostain, se ei naarmuta kromipintaa ja aukaisee kupin.


    • rolofi

      Katsopa lavuaaria, onko siinä mistä vesi menee, ruuvi? Jos on, poista se. Jos ei ole, katso onko jossakin muovinen "haka". Se laitetaan reiistä ja käännetään kunnes sihti irtoaa. Katso lavuaarin alle. Kun sihti on irti, voit kääntää sen sivuun ja irroittaa poistoputkesta. Puhdista hyvin ja muista laittaa vati alle, koska helposti unotaa poistaneensa sihdin ja huuhtelee vedet lattialle. Toivottavasti homma hoituu. t, nainen 60 v

    • örinäää

      Myyt kämpän ja ostat sellaisen jossa viemäri / vesilukko vetää.
      Tosi helppoa, joutuu tosin muuttamaan 1 - 2 kert. vuodessa....mutta mitäs me pienistä.

    • Paras-Apu

      Hommaa itsellesi Kunnollinen Tullimies on apu hätään kuin tarpeeseen saat aina miestä kun tekee mieli ja samalla hoituu putkihommatkin..

      Vakipano tai säätö on nyky-naisen paras apu..

      • "väkipänö"

        juuri luin tuossa, että lähemmäs tuhat suomalaista sairastaa kantaa HIViä tietämättään, pääasiassa munansa joka helvetin reikään työntävät huoramiehet.


      • Kodin putkipanomies
        "väkipänö" kirjoitti:

        juuri luin tuossa, että lähemmäs tuhat suomalaista sairastaa kantaa HIViä tietämättään, pääasiassa munansa joka helvetin reikään työntävät huoramiehet.

        Sen tussu reiän sijasta voi työntää kankinsa, sinne tukkeutuneeseen putkeen.


    • kokeiltu on

      Laita ruokasoodaa reilusti, ruokaetikkaa loraus ja anna kuohua ja lopuksi kuumaa vettä ja toista ellei ensimmäisellä kerralla lähde hajut viemäristä tai lavuaarista.On halpa ja luontoa säästävä puhdistusaine..

    • käsinvaan

      mitä lujempaa puristat pihdeillä sitä enemmän voimaa tarvitset irroittamiseen, pitäis aueta ihan pelkillä sormilla, pihdit vain puristavat kierteen tiukasti kiinni vastapuolen kierteisiin..

    • Hapan arska
    • Tee-se-itse miäs

      Joskus nyt vaan on parasta ulkoistaa tietyt hommat,niin itsekin teen mitä en itse kykene tekemään,vaikka osaan ja pystyn kyllä tekemään paljon...Aina noita ei edes välttämättä saa ehjänä irti,tuossa tapauksessa hajulukko kyllä lähtisi irti kun olisi vain tarpeeksi ruista ranteessa,tiiviste se siellä vain vastustaa,missä päin asut voin käydä löysyttämässä hajulukon ihan ilman päiväkahvejakin,saat sitten loput irrottaa itse ja laittaa takaisinkin...

      • Imukuppi varrella.

        Talomiehen "pusu" on paras,ei tarvii purkaa mitään.


    • pyydä huoltomies paikalle, se ei maksa mitään.

    • käsin saapi irti ja käsin saapi ne kiini laitettuva oon ite puhastanut putket

    • Työkaluilla rikot...

      Kannattaa unohtaa työkalut, jos ei se käsivoimin aukea niin työkalujen kanssa todennäköisesti rikot sen (muovinen halkeaa ja metallisessa sen kupin kierteet jäävät sinne runkoon). Viemärinavausaineellä lähtee useimmat tukokset, jos ei tehoa niin vuoroin mahdollisimman kylmää ja lähes kiehuvaa vettä sinne viemäriin (pari litraa kerralla ja minuutti-pari odottelua välissä). Muutaman vesisatsin jälkeen käsin kääntö, usein lähtee auki (lämpötilanvaihtelu -> supistuu ja laajenee hieman -> auttaa jumiutuneita osia irtoamaan).

      Niin ja kun joku kuitenkin kehuu työkaluja tähän perään, useammastakin metallisesta on kupin kierteet jääneet sinne runkoon käsivoimin avattaessa. Varsinkin vanhemmissa ne kupin kierteet murtuvat todella helposti kun ne ovat hapettuneet (kromattua messinkiä, messinki hapettuu aika helposti ja se ei näy päällepäin kromatussa ulkopinnassa).

    • Kyl sen pitäis ihan käsivoimin aueta. Se on sit oikeen kunnol laitettu kiinni..kyl ite vaan käsin saan sellasen auki..

    • keimow

      No, miten olisi ammattitaitoinen putkimies?

      Maksaahan se, kyllä :=) Mutta tuleepahan sitten ainakin asia hoidettua ;=)

    • sähkäri

      soita minulle niin tulen aukaisemaan

    • Tosi on

      Kaada ruokasoodaa tulpan reijästä vesilukkoon ja laita märkärätti reijän päälle anna olla muutaman tunnin ja huuhtele kuumalla vedellä.

    • pihto

      Knipex on ainoa oikea pihti.

    • -AIT-

      Jos lähdet itse soheltamaan, vastaat myös mahdollisista epätoivotuista seurauksista. Huonosti asennuttu "pullo" saattaa pikkuhiljaa valuttaa vettä alleen ja sitä kautta talon rakenteisiin. Hyväksi havaitulla putkarilla - tai firmallaan - on toki vastuuvakuutus.

    • Näin on.

      Jos ei kerran voimat riitä, niin eikö silloin pääse helpommalla jos käyttää vahvoja myrkkyjä. Eli Tukos-Tuomasta jota myydään ainakin joissain isommissa Tarjoustaloissa. Sillä aukeaa varmasti, mutta sen kanssa pitää olla varovainen ettei polta itseään. Onhan kaupoissa miedompiakin viemärinavausaineita, mutta itse en ainakaan ole saanut sellaisilla mitään auki.

    • Kokeilepa seuraavaa kotikonstia,ruokasoodaa ja kuumaa vettä.Jos asut rivi tai kerrostalossa,niin taloyhtiöllä on huoltosopimus ja kiinteistöhoitaja tulee aukaisemaan hajulukon ilman lisäveloitusta,lasku menee taloyhtiölle.

      • kuntosalille!

        Ja jos tulee paljon laskua taloyhtiölle, niin kyllä se alkaa näkyä yhtiövastikkeessakin tai vuokrassa.

        Ratkaisu, alat treenata ja käydä firman kuntosalilla. Kuukauden päästä on jo lisää ruista ranteessa ja aukeaa!


    • turppa1

      Tänään juuri rassailin wc:n lavuaarin vesilukosta lähtien koko systeemin auki ja putsailin koko helahoidon, tulipahan sekin samalla hoidettua, kun aukaisin samalla tukkeutuneen wc:n pöntön.

      Oli todella terapeuttista tehdä itselle ja rauhassa ilman sitä selän takana huohoittavaa ja niin saatanan tyhmiä kyselevää "asiakasta".

      Ei kuulu aina huoltosopimukseen noiden avaamiset, kuin ei myöskään lattiakaivojen puhdistus. AVAAMISET SITTEN ASIA erikseen.

      Jumankauta mitä sakkia!!!! Eivät osaa edes persettään pyyhkiä, kun ei wc paperista löydy käyttöohjeitä,että kummalla puolella pyyhkii paremmin!! BUAHHAHHAA!!!

    • hakkaa kirveellä
      • Älä tee tätä kotona

        Kulmahiomakoneella vetelet lavuaarin putket poikki vaan, kyllä se siitä.


    • Kyllä nyt

      jo pitäisi saada hajulukko auki neuvoja on tullut korikaupalla ja työvälineitä monen sukupolven tarpeiksi.Navanaluslukkokin on myös aukaistu moneen kertaan.

    • Laskuämpäri

      Varmaan, jos ei aukea, niin hajulukko on aikanaan väännetty väärille kierteille, ei pitäisi olla normaalisti tiukassa.

    • IDO pois
    • 111111111111

      Te hikoilette kovasti.Ei teistä ole töihin!!

      • hehehehe5

        heheh...


    • pääset helpommalla

      Siihen käy ihan siirtoleukapihdit, ovat vielä huomattavasti kevyemmät kun putkipihdit. Jos tosissaan ovat kunnolla jämähtäneet niin osta kokonaan
      uusi vesilukko ja putki, ota vanha malliksi niin tulee oikeanlainen.
      Alle 20€ pitäisi olla koko setti tiivisteineen.

    • votvot

      Mielettömästi on arvauksia. Eihän tohon kysymykseen voi antaa vastausta. Vaihtaisin ketjun aloittajan paikalle toisen henkilön, avot.

    • jk521

      Käytä" niakaraa",on nestemäistä viemärin aukaisuainetta.Saa rautakaupasta.Sillä saa myös wc pytystä lian irti.

    • putki auki

      Vähän samanlaisesta asiasta kysyn.

      Vessasta lähtevä viemäriputki kulkee noin parin metrin päähän, jossa on padotusventtiili. Siitä jatkuu pääviemäriin. Vesi valuu suht koht ok, mutta padotusventtiili on vanha ja aikanaan unohdettu. Sen on korvannut alajuoksulla toinen padotusventtiili.

      Padotusventtiilin läppä pitäisi saada jyrsyttyä palasiksi tai irti niin, että virtauma paranee.

      Padotusventtiiliin ei pääse ylhäältä käsin kun lattia on muurattu umpeen. Matkaa avoimesta viemäristä itse läppään on noin pari metriä ja siitä vielä pääviemäriin toiset kaksi metriä. Itsepääviemäri on suora ja en usko, että jos läppä saadaan palasiksi niin palat kulkeutuvat alas kaivoon, joka on on viiden metrin päästä. Putki on jo kuvattu ja näin tosiaan näyttää olevan.

      Onko jonkinlaista jyrsintä tms mistä kannattaisi kysyä ratkaisua tähän. Pyrimme välttämään tilannetta, jossa lattia piikataan auki, jos vain muut ratkaisu onnistuu.

      Löytyi toisesta ketjusta tämmöinen. Jotain samantapaista tarvittaisiin tosin yksinkertaisempaan kun ei tarvi tehdä reikää vaan vain kairata läppä palasiksi.
      https://www.youtube.com/watch?v=aQMXCjg8GPI

    • soita heille

      Hyvä putkimies autaa sinua ja putki ongelmassasi!

      • kalleKurittaja

        Mina hoita homma huvin ja nopeasti palvellua. Soita Kallele hki


    • rööri sanna

      Kuuleppas nyt vanhan ajan konsti. Laita viemäriin 3-4 ruokalusikallista ruokasoodaa sen jälkeen kaadat sinne pari desiä etikkaa tai itse olen laittanut vichy vettä.
      Jo aukesi putket ruokasooda on hyvä aine moneen lähtöön sillä saat myös pinttyneen lian pois paikasta kuin paikasta.

    • se onnistuu

      Riippuu vesillukon materiaalista. Vanhoissa taloissa voi vielä tulla vastaan valurautaisia vesilukkoja. Sitten on näitä metallisia vesilukkoja joissa päällä on kromaus. Ja sitten on näitä uusia muovisia vesilukkoja.

      Viisas tunnistaa ensin materiaalin ja toimii sen mukaan. Ensin kannattaa varmistaa omat käyttötavat eli ei päästä sinne vesilukoon aivan mitä tahansa jätettä.
      Ensin kannattaa yrittää kemiallista avausta ja sitten kannattaa yrittää vesilukon avausta välttäen liian rajuja työtapoja. Valurautaista lukkoa ei kannata itse yrittää irrottaa. Muut metalliset ja muoviset vesilukot pitää yrittää avata ensin käsivoimin ja vasta sen jälkeen kannattaa käyttää työkaluja VAROVAISESTI.
      Tarkoitushan ei ole rikkoa mitään. Jos avaus onnistuu niin sitten se vesilukko puhdistetaan tukoksesta (pidä likasankoa alla) ja asennettaessa uudelleen kokoon kannattaa katsoa niiden tiivisteiden kunto. Ne kumiset tiivisteet kovettuu ajan myötä joten ne kannattaa vaihtaa uusiin.

      Jos omatoiminen homma ei onnistu niin sitten ota yhteys osaavaan henkilöön. Ja muista jatkossa se, että et laske vesilukkoa tukkoon omilla toimilla. Esim. perunankuoret ja vaatteista irtoava nöyhtä ja silppu ei kuulu vesilukkoon.

    • Soita orjalle

      Talonmies on hyvä työkalu.

    • huomiota haluan

      netistä löytyy tietoa ja kuvia tongeista ja pihdeistä.... ja ohjeita
      tänne osaat kirjoittaa vaan et etsiä kuvia ja tietoa netistä ?

    • Vähälahjaiset pellet

      Juurisyy on tuossa IDO pullovesilukon ripa-varsisysteemissä, siitä hankkiutuu eroon, niin ongelma poistuu ilman, että tarvitsee pelleillä hammasharjojen ja hulperien kanssa turhaan.

    • Sinulle "HUONOT KÄSIVOIMAT" sanon: Pitää alkaa putkien avaaminen oikeassa järjestyksessä.
      "Jätevesiputken" avaaminen pitää aloittaa sen hajulukon sivulla olevasta liittimestä ja vasta sitten sen liittimen avaaminen - joka kuvassasi näkyy - ja sitten muut liittimet. Jos sittenkään ei Sinun voimillasi onnistu, pyydä joku miestuttavasi kaveriksesi.
      Minun pitää kotonani tehdä kaikki lavuaarien huoltotyöt kun vaimoni ei saa niitä auki.
      Kyllä se taito löytyy korvien välistä, ei käsivoimista.

      • wetwetet

        Niin että vaimosi on tyhmempi, kuin sinä?


      • Järki hoi

        No voi pyhä yksinkertaisuus tuonkin "Salmonmanin" kommentti....Et kai luule totissaan että aloittajan kuva on tuossa aloitusviestissä?Sehän
        on vain rekvisiittaa,niin kuin kaikki muutkin kuvat noissa aloituksissa...HUOH!


    • joka kodin talkkari

      Talonmies on Hyvä!

    • Risto Eräsaari

      Itse sain ne auki kaatamalla kierteisiin reippaasti öljyä. Sen jälkeen kitka kierteissä pieneni, minkä jälkeen sain ne auki ihan käsin, ilman työkaluja.

    • Selvää säästöä

      Vessan lavuaari on vuosia ollut tukossa mutta en sitä käytä vaan pesen käteni suihkussa joka on vieressä. Aika fiksua, ei tarvitse tilata mitään kallista putkimiestä...

      • yyyyyyerer

        Kaada mr musclea tai kodin putkimiestä ym sinne purkin ohjeen mukaan, saattaa auttaa ainakin hetkellisesti. Prot käyttää kovempaa kamaa, mutta sitä ei saa kaupasta. Jotain kiteinä olevaa happoa, joka viskataan lavuaariin, sisäänhengitys seis ja vettä hanasta


      • Sigh1

        Kas kun et pese vessanpöntössä


    • helluuna

      Muka aikuiset ihmiset kettuilevat toisilleen. Eikö ole parempaa tekemistä näillä joka viesti ketjuun oman erinomaisen mielipiteen kirjoittajilla?

    • putkimiespate

      lavuaarissa on se ruuvi siellä altaassa kierräse auki niin ei tarvi niitä putkipihtejä ja pyydä naapurin poika kylään ja kun aukasee putket nin korkaa myös sinun siinä samalla,hyvä maksu sinulta sitten ,kun taas menee putket tukkoon:).

    • Kokeilkaa vaikka!

      Vesilukon voisi avata vesiavaimella, mutta se on liian vetelä, joten jääavain on paras.

    • mattikaiver

      Muista ostaa oikean käden putkitongit niin aukeaa paremmin, vasemman käden tongeilla ei koska vasen on yleensä heikonpi,paitsi vasureilla.

    • Taatusti aukenee

      Kaadat jotain "putkireiskaa" sinne lavuaarin hajulukkoon ja annat vaikuttaa yön ylitse, uusit käsittelyn tarvittaessa.
      Joe em. konstilla ei vieläkään aukene, ostat kaupasta viemärinavauspumpun http://hintaseuranta.fi/tuote/viemarinavauspumppu-karhupumppu/1902920, ellet sellaista jo omista, teippaat lavvuaarin ylivuotoreiän tukkoon esim. jesseteipillä taikka pidät kättä sen reiän päällä ja toisella kädellä hurskutat tuolla viemäripumpulla. Lavuaariin on hyvä laskea hieman vettä toimenpiteen ajaksi.

      On ihme, jos ei tuolla konstilla aukene yksi hajulukko ja muista ottaa teippi pois siitä lauvaarin ylivuotoreiän päältä!

    • Öljynsuodatinavain

      Hihnalla.
      Motonet,Biltema,Hongkong,Tarjoustalo..

    • T555

      auton öljynsuodattimen vaihtotyökalu

    • motorman98

      Auton öljynsuodatin avain se vyömalli toimii eikä rikokkaan

    • jake20

      Hae honkkarista auton öljynsuodatinavain a 2,5 euroo.sillä lähtee helpoiten.

    • mohikaani 39

      Jos asut kerrostalossa, niin pyydä talonmies apuun, homma hoituu niin. Jos asut omakotitalossa, niin eiköhän naapurin isäntä tulisi auttamaan, kun nätisti pyydät, ja kerrot ongelman. Tai sitten ostat kaupasta putkimiestä(putkireiskaa), tai muuta vastaavaa myrkkyä, niin kyllä aukeaa, kun toimit ohjeiden mukaan.

    • kuppijoulu

      käytä Duutsonien putkisto avaajaa
      tynamentti pötkö lavuaariin sitkeinkin tukos lähtee.

    • vitun avuton paska

      kuse sukkaan

    • huonot käsivoimat

      Kokeileppa vanhan ajan niksiä, siis jos olet nainen. Menet ulos ja haet taipuisia tuoreita oksia..
      vaikka kymmenen ja työnnät ne kaikki yksitellen altaan sihvilän kautta sinne hajulukkoon.
      Ei ehkä heti aukea mutta kun ukkos erehtyy tiskipuuhiin niin eipä aikaakaan..niin johan aukee.
      nyt tämä poika lähtee takas oman kundin kainaloon.

    • siina100

      Lavuaarista ruuvi irti, töhnät pois mutta se naittaminen yhteen olikin työlästä että osuus kohdilleen.

    • Pudottelija

      Mitä tästä opimme?
      Ei pidä päästää "ammattimiestä" vääntämään hajulukon jenkoja niin tiukalle, ettei niitä omin voimin ja paljain käsin saa avattua.

      Hajulukko nyt kummiskin on sellainen, joka tarpeen tullen on pakko avata. Olisin itse montaakin korvista köyhempi, jollen olisi vessan lavuaarin hajulukkoa hätätilanteessa nopsaan aukaissut.

      Miksi edes pitäisi vääntää tiukkaan kiinni? Kertokaapa ammattimiehet. :O

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe