Kuuluuko tää anorexiaan vai kuvittelenko vaan?

Onko normaalia ettei saa kunnolla edes juotua päivässä kun vaan miettii miten paljon siitä lihoo? Oon osittain huolissani itestäni kun mulla on hirvee jano mutta ei mä en saa juoda koska musta tulee taas hirvee pullukka. Miten siitä pääsee eroon että pystyis juomaan vähän enemmän kun kaks lasillista vettä päivässä?

1

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori nainen

      Kyllä tuo johtuu anoreksiasta aivan selvästi, mutta löheskään kaikilla ei onneksi tuota juomisongelmaa ole. Jotkunhan päin vastoin kittaavat sitä litratolkulla kuten minä sairauden alkuvaiheessa.

      Nykyään minulla on aivan sama ongelma kuin sulla. Tai siis mulle tulee jotenkin huono olo jopa siitä juomisesta ja vesi on mautonta, ei sitä tee mieli juoda, eikä minulla ole herkästi janokaan. Joskus olen joutunut tiputukseen vahingossa, en vaan muistanut juoda. Ja vaikka mulla olis jano, en jotenkin tajua tehdä asialle mitään, eli juoda. Mehuja en yleensä ole juonut koska kalorit ja koska pahaa. Mulla on sellanen ongelma välillä että kaikki maistuu pahalta, varsinkin kaikki missä on vähänkin makua, eli siis että joku laimea tee nyt menee ja sitten toisaalta vesi taas on jotenkin liian mautonta tai entiedä jostain syystä vaan hirmu kuvottavaa.

      Ajattelen myös sitä että vesi painaa elimistössäni ja näkyy vaa'assa. Ja joskus ajattelen että kun ei juo, tulee laihemman näköiseksi menettäessään nesteitä. Mutta totuushan on että juoda on pakko! Muuten kuolee. Itse saatan joskus olla koko päivän juomatta tai juoda vain puolisen desiä vettä päivässä ja satunnaisesti nutridrink (2dl ja jonkun hedelmän mukana tietysti tulee vähän nestettä ja joskus söin mysliä ja sen kanssa vähän soijajuomaa. Mutta nyt lähiaikoina en ole syönyt oikein mitään. Kerran päivässä ehkä kaurapuuroa. Siitäkin tulee kauhean huono oma tunto ja välillä paastoan vedellä, teellä, hunajalla ja kasvisliemellä useita päiviä. Kaikesta mitä laitan suuhun: vesi, purkka, kasvisliemi, tee, hunaja tulee syyllisyys, mutta koetan vaan kestää sillä pakko on juoda edes vähän ja saada suoloja muuten ei elä. Sydän tarvii suoloja kuten muutkin lihakset ja koko keho tarvii nestettä, hapenkuljetus, verenkierto, sydän... Aivot tarttee myös glukoosia. Vaikka mä söin sitä hunajaa, no paskanmarjat, jouduin kuitenkin päivystykseen hypoglykemian takia ja pakkojuottivat sokeroitua mehua, tajusin että se sokeri nimenomaan on se juttu, että jos ei syö, niin täytyy saada se glugoosi joka tapauksessa jostain, sillä normaalistihan keho valmistaa glukoosia ruoasta. Mutta jos sitä ei ole... Muu keho pystyy ottaa lihaksista (ja rasvasta jos sitä riittävästi on) energiansa tiettyyn rajaan asti, mutta aivot ei elä pelkällä ligasenergialle. Ne voi korvata glukoositarvetta jonkin verran lihasten energialla mutta ei kokonaan. Noin 500 kcal on ehdoton minimimäärä päivässä joka pitäis syödä turvatakseen aivot, eikä ne silloinkaan toimi yhtä hyvin kuin normaalisti, sillä ligasenergiaa se ei yhtä mielellään käytä. Eli siis lihasenergialla tarkoitan ketoaineita ja ketoosissa oleva ihminen haisee joten itse yritän väittää sitä, siinä harvoin onnistumatta... 800 kcal pitäs syödä jos haluaa olla haisematta. Elintoiminnot puolestaan tarvitsee 1300 päivässä, mutta se tarkottais levynä maksamista, jos vähänkin liikuskelee asunnossaan esim vessaan lisää se jo kulutusta, eli... Kuulostaa mahdottomalta tehtävältä... Tällä hetkellä. Joskus pystyin jonkin aikaa melko hienosti noudattamaan 1800-2000 kcal ateriasuunnitelmaa, osastolta kotiuduttuani se kuitenkin pikku hiljaa kariutui ja nyt tilanne on kaottisempi kuin koskaan aiemmin. Ei ole kivaa voida huonosti. Minua särkee nestehukan takia päähän ja selkään, käsiin ja jalkoihin ja huippaa ja on rytmihäiriöitä ja on semmonen heikko ja nuutunut olo, ei oikein jaksa tehdä mitään mutta en jaksa vain koko ajan maatakaan. Kaikkein kauheinta on pahoinvointi, siitä ei usein pääse muuta kuin tiputukselka: nestehukka aiheuttaa pahoinvointia, pahoinvoinnin takia ei voi pistää sisuksiin mitään ja noidan kehä on valmis...

      En todellakaan siis tiedä miten me saatas tää juomattomuus kuriin...

      Pilli on toki yks apuväline. Hauskat mukit, esim muumimukit voivat tehdä juomisesta mukavamman tapahtuman. Mehu voi joissain tapauksessa toimia tai muu neste josta pidät. Sokerittomiakin mehuja on olemassa, jopa terveysmehuja. Ruokina kannattaa tosiaan suosia nestepitoisia kuten hedelmät, keitot ja kurkku jos vaan pystyy niitä syömään, saa sitten niistä nestettä. Kasvisliemi on hyvä koska ilman suolaa neste ei myöskään eimeydy, se pienikään määrä mitä juot. Mites teet? Tykkäätkö, kokeilisitko kaikkia lukemattomia makuja ja löytäisit suosikin? Tubtuisiko dietti/proteiinijuomien juominen paremmalta kuin syöminen ja vesi? Proteiinijuomista minulle ainakin tulee semmonen terveellisyysimago-olo jota ristiriitaisesti tavoittelen samaan aikaan kun tavoittelen anorektista sairaan haurasta ja huono-vointista olemusta. Dieettijuomat taas voi ajatella et ne laihduttaa. Nutridrinkit puolestaan on "lääkettä" tällasia keinoja mulle nyt tulee mieleen. Sit yks ois jääpalojen imeskely, ei tunnu juomiselta, sehän on vain imeskelyä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe