ja tässä laskelma jolla verotulot korvataan.
Valtion verotulot autoverosta vuonna 2013 oli 932 miljoonaa euroa http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta
Liikennekäytössä Suomessa oli vuonna 2012 yhttensä 4,91 miljoonaa ajoneuvoa.
Pakkomatematiikalla laskettuna 932 / 4,91 on 189 euroa per ajoneuvo, elikkä verotulot korvataan nostamalla vuotuista ajoneuvoveroa 189 eurolla ja valtion verotulot turvataan samalla kun autovero poistetaan vuoden alussa.
Helppoa kuin heinänteko.
Autovero poistuu 1.1.2015
7
208
Vastaukset
- 12+18
Laskuvirhe. Henkilöautoja on vain 2,56 miljoonaa http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2057/liikenteessa_olevien_ajoneuvojen_maara_lahestyy_5_miljoonaa
Lasketaanpa uusiksi. 932 / 2,56 = 364 euroa per ajoneuvo per vuosi joka on vielä sietorajan sisäpuolella. Elikkä vuotuista ajoneuvoveroa tämän verran nostetaan (ja tämähän on jo uutisoitu) ja sitten uudenvuoden aattona uutisissa kerrotaan että autovero poistuu seuraavana päivänä.- voi tyhmyyttä
Tänä päivänä on myös uutisoitu autoverotukseen liittyviä muutoksia, ulkomaisen auton käyttämisestä Suomessa autoveroa maksamatta, sekä muuttoautojen ja taksiautojen veromuutoksista ym., jotka astuvat voimaan 1.1.2015.
Aika hassua, että nämä muutokset tehtiinkin ihan turhaan kun autovero nyt poistuukin samana päivänä.
Ei sinne eduskuntaan paljon päivänvalo paista.
- vanha nokikolari
Tuo 364 €/vuosi korotus on lähellä autoveron vuotuista poistumaa keskimääräisellä autoverolla, joka lienee nykyisin hieman alle 7000 €. Jos keskimääräinen romutusikä olisi 19,2 vuotta, saataisiin juuri tuo 364 €. Näin siis tasaisen poistuman mukaan laskettaessa.
Jotkut kuitenkin voittaisivat ja jotkut häviäisivät muutoksessa. Tietenkään auton arvon alenema ei ole tasainen, vaan ensimmäisinä vuosina suurempi kuin vanhempana. Uusien autojen omistajat siis hyötyisivät. Hinnaltaan keskimääräisen uuden auton hyöty voisi ehkä hyvinkin olla lähellä 1000 €/vuosi, kun taas häntäpäässä tuo 364 € monenkin kohdalla varmaan ylittäisi moninkertaisesti sen mitä autoveron osuus auton arvon alenemisesta olisi. Samoin kalliiden autojen ostajat tietysti hyötyisivät oikein kunnolla.
Ehkä nämä muutokset on tarkoituskin saada aikaan. Tarkoittaahan se, että vanhoja autoja ei enää olisi monillakaan varaa pitää liikenteessä.
Muutoinkin ehdotuksessa on pitkälti sitä samaa kuin tuloverotukseen toisinaan ehdotetussa tasaverossa. Autovero onkin juuri siksi niin ärsyttävä, kun se todellakin on koko kulutusverojärjestelmän harvoja jäljellä olevia progressiivisiä piirteitä. Hui olkoon! Kyllä sellaisesta pitää päästä eroon. Eihän se käy, että ihminen valitsee liikkumisestaan maksamansa verot lompakkonsa mukaan.
Jos muutos tehtäisiin nyt, se tarkoittaisi 2,56 miljoonalle autoilijalle tuplaverotusta. Hehän olisivat maksumiehinä. Aika monet sitä paitsi ovat äänestäjiä - liekö persut arvioineet, että ei ne kuitenkaan laskea osaa. - automieskorjaa
Unohtuiko että kalliimpia autoja myytäisi enemmän ja ALV-tulot kasvavat samassa suhteessa. Eli hankintalistalla olisikin osalla M5 BMW eikä 518d tai Skoda Octavia RS sen tavallisen 1.6ecopask sijaan. Suomessa ei järjettömän verotuksen vuoksi osteta kalliimpia malleja kuten normaalissa valtiossa. Lisäksi esittämäsi mallin mukaan autoverotulot korvataan muilla autoilijoihin kohdistuvilla veroilla. Näinhän on jo tehty eli korotettu käyttömaksua, käyttövoimaveroa, polttoaineen veroa ja vakuutusmaksujen veroja sekä samalla näiden päälle lisättävää ALV:tä. Eli autovero on jo korvattu, mutta sitä ei ole poistettu. Perussuomailaiset edusta järjen ääntä, Kokoomus, SDP ja Keskusta sen sijaan on sitä mieltä että suomalainen joutaa kuolemaan kuoliaaksi verotetun vm. 90 Corollan rattiin loskaisella nelostiellä.
- Einser
Asiaan mitenkään liittymättä, olin tunnistavani tuon Simon vastaantulevien kaistalle vetäneen onnettomuuden aiheuttaneen auton ykkössarjan BMW : ksi.
- Aimo autoilija.
Käyttömaksut auton päästöjen mukaan yksinkertaista? Näinhän se olilisi jotenkin tasapuolista.
- Epäkohtaa
Näetkö että tämä on tasapuolista:
Auto A:
Päästöt 300g/km, ajot 2000km/v.
Vuosittaista ajoneuvoveroa mallisi mukaan esim. 1000e, vaikka vuoden päästökuorma on vain 600kg.
Auto B:
Päästöt 80g/km, ajot 30 000km/v.
Vuosittaista ajoneuvoveroa mallisi mukaan esim. 100e, vaikka vuoden päästökuorma onkin jopa 2400kg.
Auto B siis saastuttaa luontoa nelinkertaisesti vuoden aikana autoon A verrattuna. Tämä on myös päästöpohjaisen AUTOVERON ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän412164Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p491707Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,331528- 421508
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71450Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21446Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis31417Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21351Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä41275Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta71243