Onko ikämies jo 61 v

Saunottaja

Aamun lehti markkinoi ilmeisesti untuvikko toimittajan näkökulmasta, Tulipalosta pelastui 61v ikämies ilman vammoja!
Huh mikä näkemys haiskahtaa jo ikärasismilta. Mielestäni 61v henkilö on keski-ikäinen, mutta minkä ikäinen on ikäihminen?

Ihmisten psykofyysinen kokonaisuus elintason kohoamisen myötä säilyy hyvin muorekkaana pitkälle ylitettyään eläkeiän. Monelle lähellä 90 ikävuotta tehdään tilanteen niin vaatiessa hyvin suuria, laaja alaisia operaatioita, jonka jälkeen kuntoutuksen myötä tiellä astelee varsin nuorekkaan oloinen pappa tai mummo, niin että kepit vain vilahtaa. ihmisten elinikä on pidentynyt ja pidentyy hyvien elinolosuhteiden kehittyessä eteenpäin.

Ihmiset ikääntyvät eri tavalla, sanoisin jonkun ajatusmmaailma on pysähtynyt oman pienen mielipide ympyrän sisältöön, ei ole pysytty ajan rattaan pyörimisen mukana. Myös omilla mielipiteillä on oltava valmius uusiin näkökulmiin ajan hengen mukkaisesti.

Näitä uutisankkoja vilisee lehtien sivuilla silloin tällöin. Taannoin aikamoisen media mylläkän sai aikaan lehden uutisointi, 50v vanhus jäi suojatiellä auton alle. Tänään onkin sitten 61v jo ikämies. Tällaisa ovat uutisankat, kun pännä on liukkaampi ajatusta.

16

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Potkut toimittajalle

      Mies on mies ja ikä on ikä. 61v ei ole vielä mikään ikä jota tarvitsisi erityisesti korostaa.

    • vanha mies

      Yli 60-vuotias on ikämies.

    • Pari päivää vielä, niin olen 65V.
      Vanha mies olen ollut jo 25V. synttäreistäni alkaen.
      Niin ilkeästi tää elämä ihmiselle ilveilee.
      Ilveilen elämälle takaisin.
      Olen iloinen jokainen päivä jokaisesta päivästä.
      Yhä enemmän pääsen haukkumaan ikä-ihmisiä kakaroiksi.


      H.

    • äidinkieli

      Mietipä otsikkoasi aloittaja. Tarkoitit varmaan aloituksen sisällöstä päätellen: onko 61 vuotias jo ikämies, vai miten?

    • Hei kun keikuskelen

      No mä vastaan tähänkin aloitukseen, kun oon päässyt vauhtiin, enkä millään ilveellä ole vielä saanut imettyä itseeni inspiraatiota alkaa tekemään niitä hommia, jotka pitäisi tehdä.

      Kysyit "Onko ikämies jo 61v"

      Oon sitä mieltä että On ja Ei ja Lähellä on ja Ei, ei laisinkaan.

      Ota nyt tuosta selevää.

      Elikkä riippuu ihan siitä, kuka pohdiskelee kyseistä asiaa.

      Muistan kun oli viistoista ja siskoni täytti 25-vuotta, kymmenen vuotta ikäeroa. Voi että että että mä SÄÄLIN häntä, kun hän oli jo NIIN vanha :)
      Heh naurattaa tuo muistelo ihan satasen verran :)

      Tänä syksynä yks oppilas kertoi luokanopettajastaan. Kertoi että hän on jo Vanha.
      Nyt en enää tarkalleen muista kuinka vanha opettaja oli, mutta kysyessäni ikää oppilaaltani sain vastauksen: "On se ainakin yli 30v".

      Mitä sillä on väliä, millä nimityksillä kukin kutsuu vaikkapa nyt 61-vuotiasta.
      Minä itsekin kutsun itseäni Muoriksi ja joku voisi aateskella, että muorien Täytyy olla VANHA. Mut tradaa, mä en ookaan :)

    • L - L

      Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vanhat hyvät kaverini potkaisivat tyhjää ennen 60v rajaa. Kiireisin sotkeentui kalaverkkoihin jo 60-luvullä.

      Ainoa pitkäikäinen oli myös ainoa töissä käynyt ja elikin 63:ksi.

      Elinkaaren perusteella lienevät olleet ikämiehiä?

      Itse aloitin 6-kymppisenä säännölliset punttitreenit 38:n rappiovuoden jälkeen enkä edes salilla tunne mitään "ikähäpeää".
      Naamapuolesta vaimoni väittää minun olevan vähintäänkin ikäiseni näköinen jota käsitystä vahvistaa herkkyys jolla saan istuimen täpötäydessä ratikassakin.
      En tosin Suomessa.

      Kyllä laiskuus on iskenyt tietyissä asioissa.
      Vieroksun yli 6:n tunnin lentoja. Emme enää viitsi lähteä Eurooppaankaan umpimähkään vaan varaan majoitukset etukäteen tai vähintäänkin auton valmiiksi kentälle ja ensimmäisen yön majoituksen.
      Aikatauluista riippuen joskus viimeisenkin yön.

      Kyllä kierrokseet ovat vähentyneet. Samoin impulsiivisuus ja uusien asioiden kokeiluhalu.
      Lavi: Näin lähestyypi maa!

    • pieni on kaunista

      Kyllä minusta jo 4-kymppinen alkaa olla ikämies.
      Ikämiessarja alkaa urheilussa jo 35.

      Olisiko pitänyt uutisoida '60-vuotias teini'.

      • att2

        Pyöräilyssä aikaisemmin.


    • att2

      Ollessani riiuumatkoilla Suomessa n.4 vuotta sitten, sanoi nainen nyt täytyy 50 kymppiset lähteä tanssiin, vastasin olen 63 kohta 64.

      Nousu oli kuin 20 vuotiaalla. Luulen naiset tarvitsevat vaihtelua siis paljon "ystäviä" itse en kuitenkaan kuulu siihen piiriin, tapasin paljon naisia joilla oli paljon ystäviä tämä ei ole vain Suomessa vaan yleistä kaikkialla, kai johtuu siitä että aika kulkee nopeasti ja kuolema lähestyy.

    • How about "60-vuotias mies"?

      Jokainen voi sitten itse luoda mielikuvansa onko mies nuori, keski-ikäinen vai vanha. Ikä kuin ikä.

      Minä reagoin uutiseen kolumbialaisessa päivälehdessä: "63- vuotias vanhus (nainen) menehtyi kauneusleikkauksessa". Ensin luulin että olinlukenut väärin ja että kysymys oli jostain 85 ikäisestä. Toiseksi jäin miettimään miksi hän katsoi tarpeelliseksi mennä skulpteeraamaan kroppaansa kirurgin veitsen alle. Kolmanneksi mietin että eikö sairaaloissa tehdä ensin terveystarkastukset että näkee kestääkö kroppa tuntikausia viiltelyä ja nukutuksia, implantteja ja uudelleenrakennuksia.

    • saunottaja

      Taakse jääneet vuodet ovat kaikilla mausteilla elettyjä antoisia vuosia. Ikuista nuoruuuuutta kun täällä ei k e n k ä ä n saa, tallella ovat päivät rikkaat, kirkkaat, rakkaat, koettelevatkin ajat taakse jääneitä.

      Herättää miltei sydämen tykytyksiä aiheuttavia satunnaisia tapaamisia esim marketissa, kun huomaa ajan patinoineen harmaahiuksisen herrasmiehen työntävän ostoskärryä vaimonsa avuksi. Osaako vaimo olla onnellinen kumppanista. Joskus näkee vaimon olevan myrtynyt ilme naamalla, jota paheksun.

      Mutta miehet eivät vanhene samaa tahtia kun naiset. Kasvojen juonteet miehillä antavat odottaa varsin myöhäiseen vaiheeseen, niiden esiintuloa kasvoille. Peili kertoo allakirjoittaneen jo vuosia kantaneen juonteita suupielissä, "naururyppyjä" silmien seudlla, hampaat murenevat. Kuulo ja simien näkö tarvitsevat huoltoa, ainakin päivittämistä varmuudeksi.

      Missä ovat hyvät haltijat olleet silloin kun jakoivat syntymähetkellä lahjoja elämän varrelle. Lohdukkeeksi kuuntelen, ah niin sydämeen menevää Pentti Siimeksen esitystä Hopeahapset:

      https://www.youtube.com/watch?v=3jiNpOJpMXU

      • Saunan taa

        Ei kenkään mutta entä saappaaseen?

        Siimes on ikämies (85v).


      • att2

        Kiitos, totuudesta.


      • Saunottaja
        Saunan taa kirjoitti:

        Ei kenkään mutta entä saappaaseen?

        Siimes on ikämies (85v).

        Hyvä kommentti, sitä odotin jo kirjoittaessani, tietty joku naurahtaa sanonnasta.
        Tosi on "kenkään" kuuluu suutarin sanontaan
        # kenkään ei täällä uutta paikkaa saa#,
        tarkoittaa elämme vain kerran ja se on sitten siinä, joten uutta jaksoa ei tule.
        Olihan tuo sanonnan lainaus edelliseen viestiin arveluttavaa laittaa.
        Joko meni kaaliin?


      • ******
        Saunan taa kirjoitti:

        Ei kenkään mutta entä saappaaseen?

        Siimes on ikämies (85v).

        Sanasuutari on runoilijakin.

        *Ei paha ole kenkään ihminen,
        vaan toinen on heikompi toista.
        Paljon hyvää on rinnassa jokaisen,
        vaikk' ei aina esille loista. * ..Eino Leino


    • eppu2

      Muutama päivä sitten luin lehtijuttua, missä mies oli soittanut vanhaikotiin tutulleen.

      Hoitaja tuumasi,´´eipä meille ole ennemmin 103 vuotias soittanut 100 vuotiaalle.´´

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe