Jouluseurat Hml.

Mukana ollut

Meillä oli Jouluseurat 21.12. Ensin veisattiin juoluvirsi sitten rukous. Sitten pyhäkoululapset tuli keskikäytävääpitkin eteen tähteä kantaen. Valot sammutettiin muualta salista paitsi edestä. Lapset lauloivat joulukuvaelma asuissa muutamia juolulauluja. Tunnelma oli suorastaan liikuttava. Lasten esityksen jälkeen kuultiin saarna joka johdatteli meitä Jouluun. Saarnassa tuli selväksi,kuinka armosta ja vaan armosta meidät pelastetaan. Seurojen jälkeen Diakonia ryhmän valmistama joulupuuro ja torttukahvit nautittiin iloisesti seurustellen. Puuron syönnin lomassa saatiin kuunnella vielä lukkareitten joululauluja. Tämä tilaisuus toi sydämeen ja sieluun Joulunrauhaa. Varjele Jumala näitä keitaita,että siellä saadaan puhdasoppi kuulla näinä vaikeina aikoina.

50

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten on

      Tarviiko yhtään omaa askelta ottaa sinne pelastuksen suuntan vai viekä armo ihan väkisin perille ?

      • ????

        "I. Että me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herran Jesuksen Kristuksen kautta,
        2. Jonka kautta myös meillä oli tykökäymys* uskossa tähän armoon, jossa me seisomme ja kerskaamme Jumalan kunnian toivosta.
        3. Mutta ei ainoasti siitä, vaan me kerskaamme myös vaivoissa*; sillä me tiedämme, että vaiva saattaa kärsivällisyyden ,
        4. Mutta kärsivällisyys koettelemuksen, koettelemus toivon.
        5. Mutta toivo ei anna häpiään tulla, että Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka meille annettu on.
        6. II. Sillä Kristus, kuin me vielä heikot olimme, on ajallansa jumalattomain edestä kuollut.
        7. Tuskalla nyt joku kuolis vanhurskaan edestä, ehkä hyvän edestä mitämaks joku tohtis kuolla.
        8. Mutta Jumala ylistää rakkauttansa meidän kohtaamme, että kuin me vielä syntiset olimme, on Kristus meidän edestämme kuollut.
        9. Niin me siis paljoa enemmin varjellaan hänen kauttansa vihan edestä*, että me nyt hänen verensä kautta vanhurskaiksi tulleet olemme.
        10. Sillä jos me Jumalan kanssa olimme sovitetut* hänen Poikansa kuoleman kautta, kuin me vielä hänen vihollisensa olimme , paljoa ennemmin me autuaiksi tulemme hänen elämänsä kautta, että me sovitetut olemme.
        11. Mutta ei ainoasti siitä, vaan me kerskaamme myös Jumalasta, meidän Herran Jesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovinnon saaneet."

        Eikö armo siis vie perille? Eikö todellakaan?


      • xwducb

        Hämeenlinnassa armo kyllä vie aivan väkisten perille, yli kantojen ja kivien. Et mahda mitään jos asut Hlinnassa ja oot ns. kristittyjen jälkeläisiä.


    • ????

      "Mukana ollut", kuulostaa tosi hienolta tapanne viettää jouluseuroja!

      Nykyään ei kouluissa oikein hyväksytä jouluevankeliumin esittämistä eikä joululaulujakaan ja jotkut haluavat poistua juhlasta näiden elementtien aikana - sellaisesta kuulin Ylen uutisista viikonloppuna.

      Lapsille ne vanhanaikaiset koulujen joulujuhlat olivat kohokohtia elämässä ja jäivät mieleen, vaikka elämä saattoi olla muuten niukkaa ja köyhää. Nyt niukkuus ja köyhyys on toisenlaisissa asioissa ja ikävältä tuntuu se, että hyvinvointi ei ole tuonut välttämättä mitään hyvää ihmisten elämään.

      Toivottavasti perinteenne saa jatkua!

    • Voittajan puolella

      Voi kunpa saisimme muuallakin kokea yhtä vapauttavaa yhdessäoloa! Pitäisiköhän muuttaa sinne Hämeenlinnaan.Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille sekä siunattua alkavaa vuotta 2015!

    • Olipa ihanaa.

      Oliko siellä myöskin ristinsaatto, niin kuin kirkossamme joka on tuotu itse paavilta.

      Yksin uskosta yksin armosta, mutta ilman pyhitystä ette näe herraa.

      • a jos. iso sellainen

        Siellä hml vasta se mätä paise on.


      • 5+7#

        Olipa ihanaa. 22.12.2014 16:47

        Mitä ymmärrät sanalla pyhitys?


      • 8+2

        Miten Pyhitys tapahtuu? Eiköpä Jeesus itse vaikuta pyhityksen?

        Luther selittää sitä kohtaa, kun aasien omistajat sanovat opetuslapsille: "Mihin te niitä viette?"

        Luther sanoo, että kaikkialla, missä elävä usko ilmaantuu, ilmaantuu ihmisiä, jotka sanovat: "Tehän teette aivan kelvottomia kansalaisia, kun saarnaatte synnit anteeksi pelkästä armosta."

        Tässä edellisessäkin kirjoittaja haluaa kuitenkin tekoja ja muotomenoja vastineeksi syntien anteeksiantamisesta. Se vainon puettu pyhityksen kaapuun.

        Se on aivan väärin ymmärretty pyhityksenkin kannalta. Jos me alamme tekemään tekoja pyhittyäksemme ja näyttääksemme perinteisiltä kristityiltä, niin olisimme jo tekoinemme saaneet ajallisen palkkamme.

        Kun Jeesus itse vaikuttaa pyhityksen, niin se tapahtuu niin, ettemme sitä edes huomaa itse, vaan tulemme toimineeksi eteen tulevissa tilanteissa kristityn lailla.
        Elävä usko ei tee teoista numeroa.


      • 5+7#
        8+2 kirjoitti:

        Miten Pyhitys tapahtuu? Eiköpä Jeesus itse vaikuta pyhityksen?

        Luther selittää sitä kohtaa, kun aasien omistajat sanovat opetuslapsille: "Mihin te niitä viette?"

        Luther sanoo, että kaikkialla, missä elävä usko ilmaantuu, ilmaantuu ihmisiä, jotka sanovat: "Tehän teette aivan kelvottomia kansalaisia, kun saarnaatte synnit anteeksi pelkästä armosta."

        Tässä edellisessäkin kirjoittaja haluaa kuitenkin tekoja ja muotomenoja vastineeksi syntien anteeksiantamisesta. Se vainon puettu pyhityksen kaapuun.

        Se on aivan väärin ymmärretty pyhityksenkin kannalta. Jos me alamme tekemään tekoja pyhittyäksemme ja näyttääksemme perinteisiltä kristityiltä, niin olisimme jo tekoinemme saaneet ajallisen palkkamme.

        Kun Jeesus itse vaikuttaa pyhityksen, niin se tapahtuu niin, ettemme sitä edes huomaa itse, vaan tulemme toimineeksi eteen tulevissa tilanteissa kristityn lailla.
        Elävä usko ei tee teoista numeroa.

        8 2 23.12.2014 14:14

        "Se on aivan väärin ymmärretty pyhityksenkin kannalta. Jos me alamme tekemään tekoja pyhittyäksemme ja näyttääksemme perinteisiltä kristityiltä, niin olisimme jo tekoinemme saaneet ajallisen palkkamme."

        Toisaalta kyllä näinkin, mutta myös niin kuin Jaakob sanoo: "14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
        15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
        16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
        17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
        18. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
        19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
        20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
        22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
        23. ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
        24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
        25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
        26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. "

        Tässä meillä on jokaisella oppimista.


      • 18+8
        5+7# kirjoitti:

        8 2 23.12.2014 14:14

        "Se on aivan väärin ymmärretty pyhityksenkin kannalta. Jos me alamme tekemään tekoja pyhittyäksemme ja näyttääksemme perinteisiltä kristityiltä, niin olisimme jo tekoinemme saaneet ajallisen palkkamme."

        Toisaalta kyllä näinkin, mutta myös niin kuin Jaakob sanoo: "14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
        15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
        16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
        17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
        18. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
        19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
        20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
        22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
        23. ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
        24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
        25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
        26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. "

        Tässä meillä on jokaisella oppimista.

        Kiitos!

        Tässäpä onkin oppimista.

        Kuitenkin ihmettelen, miksi juuri ko. paikkakunnan kristityt nähdään sellaisiksi, ettei heidän uskonsa vaikuta tekoja.

        Eikö meidän tule tarkata oman sydämemme tilaa. Kain ja tuhlaajanpojan vanhempi veli tarkkailivat vain lähimmäisten vikoja eivätkä omiaan.

        Kuuntelin tänään Håkanin saarnan Jellivaarasta. Hän opetti aivan Raamatun mukaan seurakuntaopin niin, että seurakunnan rajat määrittelee Kristuksen oppi. Siis Jumalan Sana. Se on jotenkin turvallistakin uskoa niin.

        Jäin kuitenkin ihmettelemään, miksi hän sitten erikseen sulki pois joitakin muita yhteisöjä mainiten mm. vapaakirkot. Miksi hänen sitten piti ottaa ne esille, jos seurakunnan rajat määrittelee Jumalan Sana.

        Emmehän me tiedä, miten siellä saarnataan. Emme tiedä onko Sana elävää siellä Puhumattakaan heidän sydämiensä tilasta.

        Gunnar Jönsson aikanaan totesi, että emme halua ottaa kantaa muihin liikkeisiin, koska emme heitä tunne. Haluamme vain puhua siitä, mitä itse olemme saaneet kokea.

        Miksi emme nykyäänkin voisi noudattaa Jeesuksen käskyä?"Antakaa heidän olla. Joka on meidän puolellamme, ei voi olla meitä vastaan."


      • Näin sitä pitää
        5+7# kirjoitti:

        8 2 23.12.2014 14:14

        "Se on aivan väärin ymmärretty pyhityksenkin kannalta. Jos me alamme tekemään tekoja pyhittyäksemme ja näyttääksemme perinteisiltä kristityiltä, niin olisimme jo tekoinemme saaneet ajallisen palkkamme."

        Toisaalta kyllä näinkin, mutta myös niin kuin Jaakob sanoo: "14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
        15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
        16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
        17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
        18. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
        19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
        20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
        22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
        23. ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
        24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
        25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
        26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. "

        Tässä meillä on jokaisella oppimista.

        Tässä me näemme kun kirjoittaja kirjoittaa itsestään ja raamatulla lyö itseään korvalle. Näin sitä pitää paljastaa tietämättömyyden.


    • Ristisaatto ei ole katolinen hapatus.

      Ristisaatto on vanhan kirkon traditio, jolla on peruste Raamatussa:

      2. Kor 12:14 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!

      Ristisaattoa EI HYLÄTTY uskonpuhdistuksessa, vaan vasta pietismin vaikutuksen myötä.

      • kaukana herrasta

        Kysykää jos saisitte ortodoksit mukaan teijän ristinsaattoon.
        Mitä pimeyttä alkaa pikkuhiljaa valkenemaan


      • kaukana herrasta kirjoitti:

        Kysykää jos saisitte ortodoksit mukaan teijän ristinsaattoon.
        Mitä pimeyttä alkaa pikkuhiljaa valkenemaan

        Mitä uskoa sinä oikein haluat, jos vanhan kirkon kristillisyys tai uskonpuhdistuksen ajan alkuperäinen luterilaisuus ei kelpaa?


      • Aivan turhia rituaal

        Onpa kaukaa haettu kirkon hapatuksen puolustus. Olen satavarma ettei kirkko-isä Luther ole tuollaisia ristisaattoja luonut kirkkoonsa, vaan ne on reväisty paavin- ja ortodoksioista kirkosta kaikkine turhine rituaaleineen aivan viimevuosina.
        Korinttolaiskirjeen jae ei kyllä puolusta tämän päivän ristinsaattoa. Alkuseurakunnassa näitä saattohoitoja kaikkein vähiten on voinut olla, siitä ei ole ainuttakaan todistetta. Tälläiset rituaalit ei ole mitenkään raamatulla perusteltuja, kaikki lihan töitä ja lihan pyhitystä.


      • 5+7#
        Aivan turhia rituaal kirjoitti:

        Onpa kaukaa haettu kirkon hapatuksen puolustus. Olen satavarma ettei kirkko-isä Luther ole tuollaisia ristisaattoja luonut kirkkoonsa, vaan ne on reväisty paavin- ja ortodoksioista kirkosta kaikkine turhine rituaaleineen aivan viimevuosina.
        Korinttolaiskirjeen jae ei kyllä puolusta tämän päivän ristinsaattoa. Alkuseurakunnassa näitä saattohoitoja kaikkein vähiten on voinut olla, siitä ei ole ainuttakaan todistetta. Tälläiset rituaalit ei ole mitenkään raamatulla perusteltuja, kaikki lihan töitä ja lihan pyhitystä.

        Aivan turhia rituaal 22.12.2014 23:11

        "Sitten pyhäkoululapset tuli keskikäytävääpitkin eteen tähteä kantaen."

        Ei tuossa mitään ristisaattoa ollut. Tähtikään ei kait kuulu tavalliseen Jumalanpalvelukseen, mutta en usko Jumalaa niin pikkumaiseksi, että alkaa tulikiveä niskaan syytämään, jos jossain käytetään vaikka tähteä muistuttamassa omalla tavallaan Hänen Poikansa syntymästä maailmaan.

        Voin sanoa monta tärkeämpää kohtaa, jotka ovat Raamatussa, mutta sellaisia käytäntöjä ei meillä käytetä. Esimerkiksi saarnaajien valinnat ja heidän työnsä, tai vastuualueensa.

        Muistatko koskaan lukeneesi tätä:
        "Mutta jos sanot: Onpa p. Paavali käskenyt Timoteusta ja Tiitusta asettamaan pappeja; ja Apostolien teoissakin 14:23 luemme että Paavali ja Barnabas sääsivät seurakuntiin pappeja; sentähden ei seurakunta voi ketään kutsua, eikä kukaan saa itse astua julkisuuteen saarnatakseen kristittyjen keskuudessa, vaan täytyy sellaiseen olla lupa ja käsky piispoilta, apoteilta tahi muilta hengellisiltä, jotka ovat apostolien sijassa.

        Tähän vastaan: Jos meidän piispamme ja apottimme j.n.e. olisivat apostolien sijassa, kuten he kehuvat, kävisi kenties päinsä, että annettaisiin heidän tehdä, mitä Tiitus, Timoteus, Paavali ja Barnabas tekivät pappeja asettaessaan j.n.e. Mutta kun he ovat perkeleen sijassa ja susia, jotka eivät tahdo opettaa evankeliumia eikä sitä kärsiä, niin sopii saarnaviran ja sielunhoidon käyttö kristittyjen keskuudessa heille yhtä hyvin kuin turkkilaisille ja juutalaisille. Aaseja tulisi heidän ajaa ja koiria ohjata.

        Sitäpaitsi, vaikka he nyt olisivatkin piispoja, jotka tahtoisivat pitää evankeliumin sekä asettaa oikeita saarnamiehiä, niin ei heidän kuitenkaan pitäisi sitä tehdä ilman seurakunnan tahtoa, valitsemista ja kutsumista, paitsi silloin kuin olisi huutava hätä, niin että sielut menehtyisivät jumalallisen sanan puutteesta.

        Sillä sellaisessa hädässä, kuten olet kuullut, ei ainoastaan kukin hankkiko saarnamiestä joko anomuksilla tahi maallisen vallan avulla, vaan tulee hänen itsekin kiiruhtaa esiintymään ja opettamaan, jos taitaa. Sillä hätä ei lakia lue, samoinkuin jokamiehen on riennettävä toimimaan kun kaupungissa tuli on irti, eikä odotettava kunnes tullaan pyytämään."

        Miten on valinnan kanssa? Meneekö Raamatun mukaan?


      • paavinko pallin alta
        tyhmelin kirjoitti:

        Mitä uskoa sinä oikein haluat, jos vanhan kirkon kristillisyys tai uskonpuhdistuksen ajan alkuperäinen luterilaisuus ei kelpaa?

        MINÄ haluan sitä uskoa joka nousee Raamatusta, eikä pätkän vertaa kiinnosta luterilainen sekulaari hapatus olkoot kotoisin niinkaukaa kuin aurinko nousee.


      • paavinko pallin alta kirjoitti:

        MINÄ haluan sitä uskoa joka nousee Raamatusta, eikä pätkän vertaa kiinnosta luterilainen sekulaari hapatus olkoot kotoisin niinkaukaa kuin aurinko nousee.

        Samat sanat, voin allekirjoittaa tuon. Ei minuakaan sekularismi kiinnosta pätkän vertaa. Luulitko ?

        Voitko vasta kysymykseeni, vai oliko tuo jo vastaus?


    • ELFANI

      Haluan kirjoittaa neutraalina, mutta olen vapaamielinen ja arvostan esikoislestadiolaisia.
      Voidaanko tälläinen lasten esitys verrata teatteriesitykseksi?
      Oliko lapsien esityksessä kuorolaulun piirteitä?
      Haluan vain tietää, miten esimerkiksi lapinvanhimmat suhtautuu tällaiseen?

      • 4-8

        Lapparit ja ti repivät pelihousunsa, kun tuosta kuulevat.
        Mutta varmasti oli ikimuistettava juhla.


      • teu,

        Sinun ei kannattai asettaa sanoja noin .

        Voidaanko tälläinen lasten esitys verrata teatteriesitykseen ? Ei missään nimessä
        oletko kuullut vastaavaa , minä olen maailmassa heillä tapahtuu seuraava he lähtevät ulos uttavat paukkuja , en ole sitäkään nähnyt koskaan kristillisyydessä

        Voi herra isä sentään oliko kuorolaulu piirteitä .? kun kirjoitat kumpaa ajattelet
        Jumalaa kunnioittavasi,, vai LV:t siihen varmaan vastaa ne mustat linnut joista
        he puhvat monasti ..

        Haluat tietää , mikset halunut tietää mitä he kailotti täällä viime kesänä.
        sellaisien puheitten perään ,en viitsisi kovin hiehosti asettaa kysymyksiä.
        Jos puhuttiin 55 kpl ihmisoppia , ja 1käskystä , mieti missä mennään

        Minä nostan hattua kaikille Hml , osallistujille ja Saarnaajille,, "5 7# "
        nimimerkki teki taas kauniin viestin tähänkin ketjuun ,

        Minun viesti ei ole kaunis mutta en voi sille mitään että joku luulee ,,


      • ELFANI
        teu, kirjoitti:

        Sinun ei kannattai asettaa sanoja noin .

        Voidaanko tälläinen lasten esitys verrata teatteriesitykseen ? Ei missään nimessä
        oletko kuullut vastaavaa , minä olen maailmassa heillä tapahtuu seuraava he lähtevät ulos uttavat paukkuja , en ole sitäkään nähnyt koskaan kristillisyydessä

        Voi herra isä sentään oliko kuorolaulu piirteitä .? kun kirjoitat kumpaa ajattelet
        Jumalaa kunnioittavasi,, vai LV:t siihen varmaan vastaa ne mustat linnut joista
        he puhvat monasti ..

        Haluat tietää , mikset halunut tietää mitä he kailotti täällä viime kesänä.
        sellaisien puheitten perään ,en viitsisi kovin hiehosti asettaa kysymyksiä.
        Jos puhuttiin 55 kpl ihmisoppia , ja 1käskystä , mieti missä mennään

        Minä nostan hattua kaikille Hml , osallistujille ja Saarnaajille,, "5 7# "
        nimimerkki teki taas kauniin viestin tähänkin ketjuun ,

        Minun viesti ei ole kaunis mutta en voi sille mitään että joku luulee ,,

        Kiitos Sinulle TEU kommenteista.
        Et varmaan ymmärtänyt asiaani.
        Minä en vastusta Hämeenlinnan tilaisuutta, päinvastoin, varmaan ihana ja lämminhenkinen tilaisuus. En ole missään olosuhteissa tuomitsemassa heitä. Tuli mieleen nämä puheet, mistä tälläkin palstalla on kirjoitettu (viitaten niihin viime kesäisiin). Lähinnä siinä mielessä, että nouseeko "juttua" tästä tilaisuudesta "ylemmällä taholla"?


      • ulkona on kylmä
        ELFANI kirjoitti:

        Kiitos Sinulle TEU kommenteista.
        Et varmaan ymmärtänyt asiaani.
        Minä en vastusta Hämeenlinnan tilaisuutta, päinvastoin, varmaan ihana ja lämminhenkinen tilaisuus. En ole missään olosuhteissa tuomitsemassa heitä. Tuli mieleen nämä puheet, mistä tälläkin palstalla on kirjoitettu (viitaten niihin viime kesäisiin). Lähinnä siinä mielessä, että nouseeko "juttua" tästä tilaisuudesta "ylemmällä taholla"?

        Kaikki ovat pihalla


      • teu,
        4-8 kirjoitti:

        Lapparit ja ti repivät pelihousunsa, kun tuosta kuulevat.
        Mutta varmasti oli ikimuistettava juhla.

        4-8 etkai meinaa ettei asialla olisi Jumalalla ja Jeesuksella ja Pyhällä Henkellä
        Jotakin sanomista , tuon esiin sellaisen seikan , että lappareillä niinkuin TI llä
        ei voi olla mitään sanomista , mutta Puhällä Kolmiyhteisellä on. .

        Tämän takia minä' olen karheena en ihmisten takia , sillä heillä on vain
        omia motkotuksia , ja siksi ei sellainen ainakaan minua kiehdo .
        Muistakaa että ette koskaan anna ihmiselle kunniaa , Niinkuin Johannes
        Ilmetyskirjan aikoihin , erehtyi kumartamaan Engelia , ja hänelle sanottiin älä
        sitä tee , sillä me olemme veljiä, .


      • teu,
        ELFANI kirjoitti:

        Kiitos Sinulle TEU kommenteista.
        Et varmaan ymmärtänyt asiaani.
        Minä en vastusta Hämeenlinnan tilaisuutta, päinvastoin, varmaan ihana ja lämminhenkinen tilaisuus. En ole missään olosuhteissa tuomitsemassa heitä. Tuli mieleen nämä puheet, mistä tälläkin palstalla on kirjoitettu (viitaten niihin viime kesäisiin). Lähinnä siinä mielessä, että nouseeko "juttua" tästä tilaisuudesta "ylemmällä taholla"?

        No ei varmaankaan "ellet mene kertomaan " Traditio on jo vanha 80 luvulla
        sen aloitti pyhäkoululaiset , eskarilaiset ja leikkikoululaiset , 2000 luvulla koululaiset
        ja tämä onneksi jatkuu ;minä varoitan teitä jotka luulee LV:t vsaavan tehdä mitä
        vaan ,olen itse tullut -79 seurakuntaan jostain meren rannalta ja tykastyin siihen

        Siellä oli yksi vanha saarnaaja joka oli sieltä kotoisin mistä minä tulin M.Eeriksson
        Hän oli saanut Kristillisyyden muistaakseni Porissa Isäni veli oli armeijassa samassa
        yksikössä , ja poriin tuli suuret seurat , ja koska hän oli ME. heränneellä tilalla setäni
        sanoi mennäänkö sinne Max oli ollut heti valmis ja sillä rieissulla teke parannuksen ,
        Vuosi on ollut 1936-7, mutta kuitenkin ennen sotaa , muista kiemuroista en tiedä
        kovin tarkasti mutta isäni veli kaatui sodassa ja Max selvisi ja rauhan tullen taisi
        mennä HML. vankilan töihin /toimeen , Hän oli minulle vilä tuntematon mutta .
        kun keskusteltiin tulimme tutuiksi,Hänen mukaan olin Paavon näköinen eikä hän
        tiennyt että Paavo oli kaatunut, ja oli kaatuessaan Sotilasmestari.
        jatkan joskus kun nyt on Joulu , Armorikasta Jumalan Pojan syntymäpäivää.


    • ihmisoppi pannassa

      Tunnen Hml. seurakuntalaisia sekä saarnaajia. Heille on tärkeää että julistus seuraa raamatuntotuutta. Kaikenlainen ihmisten palvonta saarnataan siellä synniksi. Saattaa olla ainoita paikkakuntia jossa saarnataan synti synniksi.

      • harmi vaan,

        Heh heh tuota en usko. Ovat eksyneet ja pahasti.

        Kirkko uskovaiset on parempi nimi


      • teu,
        harmi vaan, kirjoitti:

        Heh heh tuota en usko. Ovat eksyneet ja pahasti.

        Kirkko uskovaiset on parempi nimi

        ""harmi vaan ""'¨

        mikä sinua vaivaa ,haa haa tukseskanssa Jospa selvittäisit aluksi
        mikä on synti ? Minä näen että sinä asioista jotka ei ole Raamatun
        mukaisia syntejä ,vaan LV:t määräämiä. He on eksyneet pahasti .
        Ja sinä itse . Sen sanot oikeen että kirkkouskovainen on sinua parempi.


      • Taija2

        Hyvä HPK!


    • Rakas ystävä

      Siellä misä oppi puhtaasti julistetaan,sinne hyökkää ihmisoppi voimalla. Muistetaan kuitenkin,raamattu on kirja jota tutkitaan. Farisealaisuus ja ihmisopit vihaavat vapaita kristittyjä. Sen todistaa raskaasti myös tämä keskustelu ketju.
      Aina on hyökätty vapaaksi ostettua laumaa vastaan. Jumalansanaa ei kukisteta vihalla. Rakkaus Kristukseen voittaa aina. Jumala varjele tätä vapaaksi ostettua laumaa,ihmisten opeiltta. Vihaa me kestetään,koska Keistus on suurempi.

    • 22x21

      Varmasti hieno juhla ,mutta on siellä hml:ssa pari ärsyttävää lukkaria...mitähän ne luulee olevansa

      • teuta

        No eikö tämä väite ole ,katsojan silmässä. Minusta heki ovat
        ei luule ,Jumalan seurakunnan esilaulajia ..KIITOS. .


    • Muutan H:linnaan

      • näköjään näin on

        Jutuista päätellen luulis et asut siellä
        kumma juttu kun saarnaavat eritavalla kuin muualla paikkakunnilla


      • teu,
        näköjään näin on kirjoitti:

        Jutuista päätellen luulis et asut siellä
        kumma juttu kun saarnaavat eritavalla kuin muualla paikkakunnilla

        ""näköjään näin on ""

        Kun tulin -79 16.6 paikkakunnalle oli Seurat 17.6 -79 ensimmäiset jotka kävin
        vaikka monenlaista mahtui väliin , Rakensin OK-talon Lammille saimme muutto
        luvan 2004 vapun aatoksi En ole muuta surrut kun se oli eri seurakunta .

        Sitten päätimme muutaa ,P-joelle ei yhtään parantunut seurakunta asia , Ja
        nyt olemme Myyneet asuntomme vuoden , ja kun kauppa alkaa käymään .
        olemme sitä mieltä , että HML. on meidän paikka , Jumala sen päättää
        ja siihen päätökseen on tyytyminen .

        Minusta olet oikeassa , mutta siinämielessä väärässä että muualla saanataan
        ihmisoppien perään ,ja ihmissyntien mukaan , että ei välitetä enää Raamatusta
        vaan LV:t on jotain ,,niis siksi pitääkin saarnata eritavalla kuin muualla Esim.
        hesa , joensuu ,ym. paikkoja ,Turku , ja kyllä tiukksia riittää Suomessa ,,


    • näköjäännäinon

      Saarnaavat erilailla? Vähän vaatis perusteluja näköjäältä.

    • Näköjäälle ! Alle 200km H:linnaan ! Sanassa ovat pysyneet. Ihmisopeista viis .
      Loppiaisena on viimeisetkin lahjat avattu.

    • humpuukipum

      Jos ihmisoppeja ja isäin sääntöjä tarkoitan niin saarnaavat kyllä erilailla.

    • mekkaan tarttuu ihmi

      Viikon päästä onkin sitten jo omat omat kotiseurat.

      • esles

        Kuulin ilokseni että OP lähti Jeltsuun. Oliskohan asiat vihdoinkin Hämeenlinnan osalta selviämässä/muuttumassa.


    • älä muuta sanaa

      älä esles murhetta kanna. Raamatun totuus pysyy muuttumattomana maailmanloppuun asti. Tällänen lupaus on annettu jo alkulehdillä. Rukoile esles itsellesi synnin ja armon ymmärtämistä sillä sinut myös on jo pelastettu. Ota se armolla ja nöyryydellä vastaan. Pyri pois synnistä joka sinua kiusaa....älä yritä Jumalan sanaa muuttaa,se on pysyvää. Mikään muu ei tässä maailmassa ole pysyvää kuin sana. Rakas esles, usko kirjoitettuun sanaan niin pelastut.

      • EsLes

        Eli oletko sinäkin sitä mieltä että Hämeenlinnassakin muutos mahdollinen? Jumalan sana on totisesti muuttumaton ja voimallinen.


      • Kulkuri
        EsLes kirjoitti:

        Eli oletko sinäkin sitä mieltä että Hämeenlinnassakin muutos mahdollinen? Jumalan sana on totisesti muuttumaton ja voimallinen.

        Olen esles;n kanssa huolestunut hämeenlinnalaisten sieluntilasta ja julistuksesta. Rukoillaan, että kristillisyys pysyisi elävänä myös Hämeenlinnan kristittyjen parissa.


      • Lihvalammas
        Kulkuri kirjoitti:

        Olen esles;n kanssa huolestunut hämeenlinnalaisten sieluntilasta ja julistuksesta. Rukoillaan, että kristillisyys pysyisi elävänä myös Hämeenlinnan kristittyjen parissa.

        Kuule kulkuri. Oletkos sieltä esson nurkilta päässyt Hämeenlinnaan sanankuuloon kun niin hyvin tiedät mitä siellä saarnataan? Epäilempä. Kannattasi mennä kokeilemaan. Ei tarvitsisi toisten korvilla kuunnella ja toisten synneistä huolta pitää. Siellä kyllä osoitetaan sinutkin syntiseksi jos sinulla yleensä synnintuntoa.


    • kusles ja elkuri

      esles ja kulkuri,teidänkin viha ja katkeruus joka kumpuaa kirjoituksistanne on anteeksi annettu. Uskokaa vapaasti Kristukseen ja iloitkaa. Te vapaudutte myös tuosta tuomihengestä jota kohdistatte puheissanne kokonaiseen kaupunkiin. Jumala on suuri ja Kristus pelastaja. Uskokaa ja iloitkaa rakkaat esles ja kulkuri.

    • Jumalarauhaa

      Uudenvuoden päivänä on meillä seurat,siellä julistetaan raamattuun perustuva Jumalansana. Uskon vahvistusta ja Jumalanrauhaa tarvitaan tämän melskeen keskellä jota pohjoisen omanvanhurskauden huutajat on seurakuntaan tuonut.

    • Hämeenlinna taistele

      Rakas ystäväni. Tämän harhaopin keskellä on hml.n saarnaajat esitaistelijoita tätä vastaan. Vahvistakaa ja rukoilkaa heidän puolesta,että heidän pyhyytensä pysyy Kristuksessa. Tulkaa ja kuunnelkaa Hämeenlinnan seuroja. Seurakuntalaisen tehtävä on arvoida ja arvostella saarna. Minä pyydän koko Suomen kristillisyyden laveudelta,tulkaa ja arvostelkaa saarnat. Onko kyse Raamatun mukaisesta opetuksesta. Tule sinä ihmisopeilla vaivattu sielu meidän seuroihin.

    • herätkää

      Olen tyrmistynyt! Olen kuullut paljon puhetta ihmispalvonnasta kohdistuen seurakuntamme vanhimpiin. Haluankin kysyä kuinka moni teistä tämän viestiketjun kirjoittajista olette niihin puheisiin "syyllistynyt". Mielestäni tässä ja eräässä muussakin viestiketjussa haisee pahasti sama ihmispalvonta kohdistuen tällä kertaa Hämeenlinnan saarnaajiin.

      • teuta

        Ottasitko vähän hitaammin ,en oikein hifffaa .
        minusta tuntruu ettet ollut perehtynyt kaikkiin
        asia osallisiin . minä olen kirjoittanut paljon noi-
        ta LV:t koska 20 v, takaiset heidän riitelyt ei ole
        missään paljastettu , ja anteeksi anottu .

        vaan on näkyvissä että Ihmismääritteet synneistä on vain lisääntynyt
        ja Raamatttu sanoo vain Jumalan määritys on synti , turhaa on tuisku
        joa kevät on lämmin ,miksi sinä alat sättimään ihmisiä on nimittäin niin
        Että Henkivaltojen on taistelut ,,kuuntelen..


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe