Tarina omakoti-Suomesta

untoko

Tarina omakoti-Suomesta

Suomen taantuma on järkyttänyt myös asuntomarkkinoita ja etenkin suurten kasvukeskusten ulkopuolista omakotiasumista.

– Ennen uskottiin, että asunnot säilyttävät arvonsa kaikkialla Suomessa. Se liittyy siihen isompaan myyttiin, että näin pieni kansa voisi pitää koko Suomen asutettuna. Ei se vain toimi, sanoo Hypoteekkiyhdistyksen toimitusjohtaja Ari Pauna.

Nykyisistä omakotitaloista vain 300 000 on suurimmissa kasvukeskuksissa ja niiden lähiympäristössä. Loput 800 000 ovat muualla. Näiden talojen arvo todennäköisesti vain laskee tulevaisuudessa.

– Suuri osa kotitalouksien nykyisestä velkaantumisesta rakennettiin vuosina 2000–2008, kun maassa oli kehyskunta-ajattelu. Kaikki halusivat muuttaa pääministerin naapureiksi Nurmijärvelle ja ajaa moottoritietä pitkin töihin. Melkein kymmenen vuotta tätä myyttiä ylläpidettiin.

Euroaika hämmensi Paunan mukaan ihmisiä entisestään.

– 300 000 euron omakotitalo on jotain ihan muuta kuin kahden miljoonan markan omakotitalo. Sitten vielä pankit verissä päin tappelivat markkinaosuuksista ja ostivat asuntolainoilla ja korkeilla luototusasteilla kokonaisasiakkaiksi kotitalouksia.

Nyt synkkä taloustilanne ja nuorten muuttunut asenne asumiseen on muuttamassa ajattelua. Koti ei enää ole kaikille heidän "linnansa ja varallisuuden pesämuna" ja velkaa otetaan harkiten.

107

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä minä sanoin

      Melkein miljoona pirttiä jää arvottomiksi palloiksi omistajansa jalkaan eikä vauraat eläkepäivät etelän leppeässä lämmössä toteudukaan. Lumitöitä vain kaiket talvet kunnes eräänä räntäsateisena aamuna viikatemies tulee noutamaan eläkeläisen mukaansa omakotipihan nuoskalumisen lumipenkan juurelta.

      Älkää nyt sitten vaan sanoko ettei teitä varoitettu tästä asiasta.

      • Tuntematon kolaaja

        Sinne jäivät rinnatusten lumihankeen, Lahtinen ja lumikola.....


      • haaah haah....

        Se on ihan sama miten arvottomiksi meidän taloista tulee. Ne tulee silti olemaan aina liian kalliit sinulle ostettavaksi.


      • Minun elämä

        Mitäpä sina sanoit. Ennen lähen kotipihaltani kuin terveyskeskuksen vuodeosastolta jossa on pahimmassa tapauksessa maannut vuosia. Onnellinen on minun lähtöni. Ei kaikki vauraat halua lähteä etelän lämpöön, vaan lämmittävät omaa pirttiään mm. leivinuunilla. Kattelee talvella lintutuja lintulaudalla ja kaunista vuodenaikojen vaihtelua ja varsinkin kevättalvea, Semmoista on minun elämä. mitään ei puutu.


      • sääli on sairaus
        haaah haah.... kirjoitti:

        Se on ihan sama miten arvottomiksi meidän taloista tulee. Ne tulee silti olemaan aina liian kalliit sinulle ostettavaksi.

        Haah haah:Sinä jäät tänne asumaan pakkaseen ja maksamaan veroja kalliisti kun minä lähden ulkomaille lämpimään ja elän herroiksi teidän kuplauunojen tekaistuilla asuntojen arvonnousulla,Osasin myydä tyhmille jo aiemmin rötisköni karsealla ylihinnalla ja nyt nautin niistä kahisevista auringossa.


      • hajoa lintuines!
        Minun elämä kirjoitti:

        Mitäpä sina sanoit. Ennen lähen kotipihaltani kuin terveyskeskuksen vuodeosastolta jossa on pahimmassa tapauksessa maannut vuosia. Onnellinen on minun lähtöni. Ei kaikki vauraat halua lähteä etelän lämpöön, vaan lämmittävät omaa pirttiään mm. leivinuunilla. Kattelee talvella lintutuja lintulaudalla ja kaunista vuodenaikojen vaihtelua ja varsinkin kevättalvea, Semmoista on minun elämä. mitään ei puutu.

        Minun elämä:kattelet kun katainen vei sun rahas?Hahahaaa!!!!Ei vienyt minun!


      • sinne vaan
        Minun elämä kirjoitti:

        Mitäpä sina sanoit. Ennen lähen kotipihaltani kuin terveyskeskuksen vuodeosastolta jossa on pahimmassa tapauksessa maannut vuosia. Onnellinen on minun lähtöni. Ei kaikki vauraat halua lähteä etelän lämpöön, vaan lämmittävät omaa pirttiään mm. leivinuunilla. Kattelee talvella lintutuja lintulaudalla ja kaunista vuodenaikojen vaihtelua ja varsinkin kevättalvea, Semmoista on minun elämä. mitään ei puutu.

        Melkein kaikki eläkeläiset kuolevat kusisiin vaippoihin suomessa ja tervarin "kuoleman osastolla"miksi sinä olisit pikkeus?


    • Pelleily seis

      Kai niissä on ollut pääasiassa tarkoitus asua, eikä vaan laskea tuottoa. Jos keskellä metsää muutaman kymmenen kilometrin päässä kasvukeskuksista on asunut vaikkapa 40 vuotta, voi huoletta alkaa miettimään niitä eläkepäiviä etelän lämmössä. Mikä tässä on tuhnun niin vaikea ymmärtää. Vaikka se pirtti menisi purkuun, niin jo pelkistä maista saa senverran, että pärjää loppuikänsä paremmin kuin tuhnu.

      Sitäpaitsi maaseutu on ja pysyy, ja tullaan aina asuttamaan, vaikka vuokrakasarmin tuhnu ei moista ymmärräkään. Sieltä se vilja siihen leipääsi tulee ja makkara levän päälle, tai tuhnun kohdalla vilja kaljaan ja ainekset maksalaatikkoon.

      • untoko

        no koska kerrot sen kyprokkikasasi päivän arvon? onko sillä arvoa enemmän kuin sulla on velkaa?

        tuo sun fantasiasi maan arvosta jossain keskellä ei mitään on jo sen luokan vitsi että et ole todellakaan mikään talousmies, heh heh hee....


      • untoko

        tää pelleilijä on selvä keskustaluolueen mies. huutaa naama punaisena samaa mantraa kuin matti vanhanen lautakasansa päältä pääministerinä. vaarallisia miehiä suomalaisille veronmaksajille. haluavat asua toisten kustannuksella savipelloillaan. varokaa keskustapuoluetta ja sen palsta-agitaattoreita, heh heh hee!!!!


      • Buhahahahaa
        untoko kirjoitti:

        no koska kerrot sen kyprokkikasasi päivän arvon? onko sillä arvoa enemmän kuin sulla on velkaa?

        tuo sun fantasiasi maan arvosta jossain keskellä ei mitään on jo sen luokan vitsi että et ole todellakaan mikään talousmies, heh heh hee....

        Höpsistä. Pelleilyllä on talous osaamista enemmän kuin palstan tuhnuilla yhteensä. Nii, että silleen.

        t. asian tuntia


      • untoko
        Buhahahahaa kirjoitti:

        Höpsistä. Pelleilyllä on talous osaamista enemmän kuin palstan tuhnuilla yhteensä. Nii, että silleen.

        t. asian tuntia

        ei siltä näytä heh heh hee!!!

        pelleilijä on keskustapuolueen agitaattori ja veronmaksajalle vaarallinen mies!!!
        aina käsi toisen taskulla.


      • Tietäjä

        Höpöhöpö. Suomi sukeltaa, aivan kaikki: asunnot, kiinteistöt, metsät, pellot, maanviljelys, työpaikat.


      • Mikä on tuhnu? Ts. miten määrittelet sen, että joku on tai ei ole tuhnu?

        Ja vielä: onko 'vuokrakasarmi' jokin erityisesti kamala osittain tai kokonaan vuokralaisten asuttama kiinteistö? vai onko se ylipäätään kiinteistö jossa on vähintään yksi asunnoista vuokrattuna?


    • voiei

      Vetää sanattomaksi. Otan osaa kaikkien väärän sijainnin talolle valinneiden puolesta :(

      Paljon tulee asiaa pankeilla velallisille tulevina vuosina. Ja paljon karmaisevia tapauksia kun omistajalle paljastuu että talolla ei ole mitään arvoa. Ei edes purkukustannusten vertaa.

      • untoko

        "Paljon tulee asiaa pankeilla velallisille tulevina vuosina. Ja paljon karmaisevia tapauksia kun omistajalle paljastuu että talolla ei ole mitään arvoa. Ei edes purkukustannusten vertaa."

        ei onnettomat "väärän" sijainnin valinneet sitä vielä edes ymmärrä. todellisuus iskee päin pläsiä kuin märkä rätti kun tulisi sen kultaisen eläkkepotin realisoinnin aika. kun sitä ei sitten olekaan alkaa itku ja parku. valtio ja veronmaksajat apuun, heh heh hee!!! only in your dreams savieinarit!


      • savieinari
        untoko kirjoitti:

        "Paljon tulee asiaa pankeilla velallisille tulevina vuosina. Ja paljon karmaisevia tapauksia kun omistajalle paljastuu että talolla ei ole mitään arvoa. Ei edes purkukustannusten vertaa."

        ei onnettomat "väärän" sijainnin valinneet sitä vielä edes ymmärrä. todellisuus iskee päin pläsiä kuin märkä rätti kun tulisi sen kultaisen eläkkepotin realisoinnin aika. kun sitä ei sitten olekaan alkaa itku ja parku. valtio ja veronmaksajat apuun, heh heh hee!!! only in your dreams savieinarit!

        Savieinari asuu onnellisesti, lähes velattomassa tilavassa arvotalossa hyvällä sijainnilla, eikä myy taloaan. Näitä kirjoituksia on hauska lukea, leivinuunitulen lämmössä, juoden kaffia soffalla.

        Enpä edes viitsi kysäistä,mutta kysytään kuitenkin.

        Mites kassulla, juoksiko kerrostalokyttääjä pihalle tarkistamaan jätitkö auton taloyhtiön ainoalle vieraspaikalle?


      • untoko
        savieinari kirjoitti:

        Savieinari asuu onnellisesti, lähes velattomassa tilavassa arvotalossa hyvällä sijainnilla, eikä myy taloaan. Näitä kirjoituksia on hauska lukea, leivinuunitulen lämmössä, juoden kaffia soffalla.

        Enpä edes viitsi kysäistä,mutta kysytään kuitenkin.

        Mites kassulla, juoksiko kerrostalokyttääjä pihalle tarkistamaan jätitkö auton taloyhtiön ainoalle vieraspaikalle?

        epäilen hyvää sijaintiasi. mulla sentään on paras mahdollinen. kaksio stadin ydinkeskustassa. revi siitä savieinari heh heh hee!

        mun kaksio on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi.


      • savieinari
        untoko kirjoitti:

        epäilen hyvää sijaintiasi. mulla sentään on paras mahdollinen. kaksio stadin ydinkeskustassa. revi siitä savieinari heh heh hee!

        mun kaksio on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi.

        Kiva, että viihdyt kaksiossasi stadissa. Minä viihdyn mainiosti omassa "gyprokkikasassani". Terkkuja sinne!


      • hmmjaa
        untoko kirjoitti:

        epäilen hyvää sijaintiasi. mulla sentään on paras mahdollinen. kaksio stadin ydinkeskustassa. revi siitä savieinari heh heh hee!

        mun kaksio on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi.

        !"!"ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi. ""

        Miten niin arvokkaampi. Senhän pitää rommatta vähintään 70-90%.


      • suosielävetelätäälä
        untoko kirjoitti:

        epäilen hyvää sijaintiasi. mulla sentään on paras mahdollinen. kaksio stadin ydinkeskustassa. revi siitä savieinari heh heh hee!

        mun kaksio on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi.

        untoko: "mun kaksioni on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi."

        Voi sinun ydinkeskustan arvokiinteistösi olla niin homeessa, ja purkukuntoinen ja aiheuttaa sinulle todella pahan velkavankeuden lopuksi ikääsi, korjauslainojen muodossa, että eipä käy katteeksi syrjäkylän asukilla.
        Ja myyntihinta tipuu, etkä saakaan arvokiinteistöäsi myytyä asumiskelvottomuuden vuoksi, ennen tehtyjä korjauksia. Ja voittosi korjausvelkojen jälkeen jäävätkin olemattomiksi, ellet pidä kämppääsi vuosikymmeniä omistuksessasi. Että se siitä rikastumisesta! Sama lama se koskee sinuakin.
        Ja kun ostajat ovat suurimmalta osalta köyhiä, eikä heillä ole varaa ostaa sitä sun miljoonakämppääsi, niin voi jäädä sinunkin tienestit pelkiksi haavaiksi. Pakko tiputtaa hintaa, että saa luukkunsa myytyä tai jos ei halua myydä asuu luukussaan velkavankeudessa vuosikymmeniä, kalliit taloyhtiönlainat vastikkeet ja se oma suuri asuntolaina pankille maksettavana. Huoletonta kerrostaloasumista tosiaan!
        Ja koska palkkataso on matala ja keskustan asuminen ainakin lapsiperheille mahdotonta, niin kyllä se on vaan periferiaan suunnattava, että en usko että ainakaan Etelä-Suomessa kehyskuntien omakotitalojen hinnat niin romahtavat kysynnän puutteessa. Kaikki kun ei nyt vaan pysty maksamaan ylisuuria hintoja keskustaasumisesta, etenkin perheelliset, jotka isompia asuntoja tarvitsevat.
        Ja jos kaikki muuttais keskustaan ja paine asuntorakentamiseen siellä vaan kasvaisi ja lisäksi paineet samalla myös infrastrukstuurin rakentamiseen, lisäisi se entisestään kaupunkikuntien menopaineita.
        Olisi pakkoo rakentaa kouluja päiväkoteja ja ym. palveluita koko ajan lisää. Ja maaseudulla jo olevat rakennetut palvelut jäisivät arvottomiksi ja niihin sijoitettu raha olisi kankkulan kaivoon heitettyä veronmaksajain rahaa.
        Samassa hintakierteessä olet jokatapauksessa kaupungissa, jos haluat isompaan joskus vaihtaa.
        Kaksiostasi saat hyödyn vain sillä tavalla jos isompaan haluat vaihtaa vaan hankimalla sen isomman lukaalin kehyskunnasta tai maaseulta, jossa kasion hinnalla saa omakotitalon ja sen jälkeenhän olet sitten itse se kehyskunnan luuseri gyprokkiasuja. Ja ei sinun omakotitalollasi sittenkään tulevaisuudessa mitään myyntiarvoa olisi.
        Nyt siunulle kävi niin, että sinun pitää jöpöttää siellä kaksiossasi lopun ikääsi,jos et halua, että tulee tappiota asumisesta. Onneksi olkoon!


      • untoko
        suosielävetelätäälä kirjoitti:

        untoko: "mun kaksioni on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi."

        Voi sinun ydinkeskustan arvokiinteistösi olla niin homeessa, ja purkukuntoinen ja aiheuttaa sinulle todella pahan velkavankeuden lopuksi ikääsi, korjauslainojen muodossa, että eipä käy katteeksi syrjäkylän asukilla.
        Ja myyntihinta tipuu, etkä saakaan arvokiinteistöäsi myytyä asumiskelvottomuuden vuoksi, ennen tehtyjä korjauksia. Ja voittosi korjausvelkojen jälkeen jäävätkin olemattomiksi, ellet pidä kämppääsi vuosikymmeniä omistuksessasi. Että se siitä rikastumisesta! Sama lama se koskee sinuakin.
        Ja kun ostajat ovat suurimmalta osalta köyhiä, eikä heillä ole varaa ostaa sitä sun miljoonakämppääsi, niin voi jäädä sinunkin tienestit pelkiksi haavaiksi. Pakko tiputtaa hintaa, että saa luukkunsa myytyä tai jos ei halua myydä asuu luukussaan velkavankeudessa vuosikymmeniä, kalliit taloyhtiönlainat vastikkeet ja se oma suuri asuntolaina pankille maksettavana. Huoletonta kerrostaloasumista tosiaan!
        Ja koska palkkataso on matala ja keskustan asuminen ainakin lapsiperheille mahdotonta, niin kyllä se on vaan periferiaan suunnattava, että en usko että ainakaan Etelä-Suomessa kehyskuntien omakotitalojen hinnat niin romahtavat kysynnän puutteessa. Kaikki kun ei nyt vaan pysty maksamaan ylisuuria hintoja keskustaasumisesta, etenkin perheelliset, jotka isompia asuntoja tarvitsevat.
        Ja jos kaikki muuttais keskustaan ja paine asuntorakentamiseen siellä vaan kasvaisi ja lisäksi paineet samalla myös infrastrukstuurin rakentamiseen, lisäisi se entisestään kaupunkikuntien menopaineita.
        Olisi pakkoo rakentaa kouluja päiväkoteja ja ym. palveluita koko ajan lisää. Ja maaseudulla jo olevat rakennetut palvelut jäisivät arvottomiksi ja niihin sijoitettu raha olisi kankkulan kaivoon heitettyä veronmaksajain rahaa.
        Samassa hintakierteessä olet jokatapauksessa kaupungissa, jos haluat isompaan joskus vaihtaa.
        Kaksiostasi saat hyödyn vain sillä tavalla jos isompaan haluat vaihtaa vaan hankimalla sen isomman lukaalin kehyskunnasta tai maaseulta, jossa kasion hinnalla saa omakotitalon ja sen jälkeenhän olet sitten itse se kehyskunnan luuseri gyprokkiasuja. Ja ei sinun omakotitalollasi sittenkään tulevaisuudessa mitään myyntiarvoa olisi.
        Nyt siunulle kävi niin, että sinun pitää jöpöttää siellä kaksiossasi lopun ikääsi,jos et halua, että tulee tappiota asumisesta. Onneksi olkoon!

        sorry mutta ei taida aiheuttaa isoja ongelmia. on sen verran uusi talo kyseessä ja takuukorjaukset on vasta tehty. jos kampissa joskus arvo laskee niin alas että en omiani pois saa niin sitten otan tuon arvon menetyksen piikkiini. tosin odotettavaa se ei kaksioiden kohdalla ole.

        hintakierre on sikäli hyvä pienestä isoon vaihtavalle stadissa (ei ajankohtaista mulle) että pienten asuntojen hinnat laskevat suhteessa vähemmän, jos laskevat. savella sinä menetät konkreettisesti paljon enemmän riippumatta asunnon koosta tai tyypistä.

        koskaan en muuta sinne savelle enää, lapsuus siellä oli jo niin ankeaa että never again. siellä asuu lähinnä henkisesti eristäytyneitä ja liian kauan samalla paikalla viihtyneitä (tarkoitan sukupolvia) :D


      • suomi vajoaa
        suosielävetelätäälä kirjoitti:

        untoko: "mun kaksioni on arvokkaampi kuin sun gyprokkikasasi. ja tulevaisuudessa vielä paljon arvokkaampi."

        Voi sinun ydinkeskustan arvokiinteistösi olla niin homeessa, ja purkukuntoinen ja aiheuttaa sinulle todella pahan velkavankeuden lopuksi ikääsi, korjauslainojen muodossa, että eipä käy katteeksi syrjäkylän asukilla.
        Ja myyntihinta tipuu, etkä saakaan arvokiinteistöäsi myytyä asumiskelvottomuuden vuoksi, ennen tehtyjä korjauksia. Ja voittosi korjausvelkojen jälkeen jäävätkin olemattomiksi, ellet pidä kämppääsi vuosikymmeniä omistuksessasi. Että se siitä rikastumisesta! Sama lama se koskee sinuakin.
        Ja kun ostajat ovat suurimmalta osalta köyhiä, eikä heillä ole varaa ostaa sitä sun miljoonakämppääsi, niin voi jäädä sinunkin tienestit pelkiksi haavaiksi. Pakko tiputtaa hintaa, että saa luukkunsa myytyä tai jos ei halua myydä asuu luukussaan velkavankeudessa vuosikymmeniä, kalliit taloyhtiönlainat vastikkeet ja se oma suuri asuntolaina pankille maksettavana. Huoletonta kerrostaloasumista tosiaan!
        Ja koska palkkataso on matala ja keskustan asuminen ainakin lapsiperheille mahdotonta, niin kyllä se on vaan periferiaan suunnattava, että en usko että ainakaan Etelä-Suomessa kehyskuntien omakotitalojen hinnat niin romahtavat kysynnän puutteessa. Kaikki kun ei nyt vaan pysty maksamaan ylisuuria hintoja keskustaasumisesta, etenkin perheelliset, jotka isompia asuntoja tarvitsevat.
        Ja jos kaikki muuttais keskustaan ja paine asuntorakentamiseen siellä vaan kasvaisi ja lisäksi paineet samalla myös infrastrukstuurin rakentamiseen, lisäisi se entisestään kaupunkikuntien menopaineita.
        Olisi pakkoo rakentaa kouluja päiväkoteja ja ym. palveluita koko ajan lisää. Ja maaseudulla jo olevat rakennetut palvelut jäisivät arvottomiksi ja niihin sijoitettu raha olisi kankkulan kaivoon heitettyä veronmaksajain rahaa.
        Samassa hintakierteessä olet jokatapauksessa kaupungissa, jos haluat isompaan joskus vaihtaa.
        Kaksiostasi saat hyödyn vain sillä tavalla jos isompaan haluat vaihtaa vaan hankimalla sen isomman lukaalin kehyskunnasta tai maaseulta, jossa kasion hinnalla saa omakotitalon ja sen jälkeenhän olet sitten itse se kehyskunnan luuseri gyprokkiasuja. Ja ei sinun omakotitalollasi sittenkään tulevaisuudessa mitään myyntiarvoa olisi.
        Nyt siunulle kävi niin, että sinun pitää jöpöttää siellä kaksiossasi lopun ikääsi,jos et halua, että tulee tappiota asumisesta. Onneksi olkoon!

        Ei kukaan enää suomeen mitään perhettä perusta!Lapsilisätkin häviää kuulemma kokonaan!Eikä niille mukuloille ole edes töitä suomessa,katsokaa nyt nuorisoakin!Otan osaa kuka perheellinen on mennyt ostamaan kuplatalon;OLET KUSESSA!


      • xxxxxxx-sukupolvi
        suomi vajoaa kirjoitti:

        Ei kukaan enää suomeen mitään perhettä perusta!Lapsilisätkin häviää kuulemma kokonaan!Eikä niille mukuloille ole edes töitä suomessa,katsokaa nyt nuorisoakin!Otan osaa kuka perheellinen on mennyt ostamaan kuplatalon;OLET KUSESSA!

        Toi on nii totta. Ei munkaa frendit perheitä perustele ja ollaan 25 ikäisiä. Eikä kellään oo edes omaa kämppää. Siis ostettuu. Paitsi yhellä on. Sai faijalta.


    • Pelleily seis

      Kiitos pojille päivän kevennyksistä. Jos olette kassulla onnellisia, niin olkaa. Joku muu on sitä turvallisen ja kohteliaan matkan päässä. Teille lienee mitään viisasta turha kirjoittaa, mutta senverran sanon, että Kepun miehiä en ole, vaan Kokoomuksen kannattaja. Mutta ei Kepukaan huonomvaihtoehto ole, kunhan vaan ei äänestä yhtää kolmesta punikkipuoluseesta, persuja, demareita tai kommareita, eikä varsinkaan vihreitä. Siihen tällä maalla ei yksinkertaisesti ole varaa. Tai siis teillä ei ole varaa, mulla on nyt ja jatkossakin. Kun tietää mitä tekee, pärjää. Eikä tarvitse kitistä toisten itseään fiksumpien ja menestyneempien tekemisillä. Siinä se pieni ero meidän välillä.

      • untoko

        ero meidän välillä on se että sun gyprokkikasasi arvo tulee laskemaan dramaattisesti kun taas mun keskustakaksion arvo säilyy tai nousee, mutta ei laske. ymmärrän että väärä valinta savelle harmittaa mutta tyhmyydestä pitää maksaa jopa keskustapuolueen agitaattorin heh heh hee!!!

        tuo todistelusi puoluekannasta paljasti että kalikka kolahti oikeaan osoitteeseen, näin se menee.


      • Luki.

        Ajattele nyt pelleily seis hemmo,kun minäkin käsitän tämän jo vuosia sitten niin miten sinä et käsitä,ja minä sentään olen maaseutua ja heidän etujaan aina puoltamassa mutta pitää nähdä totuus edes jossain vaiheessa.

        Onneksi olen erinlainen ihmisenä ja omaksun heti kaiken faktan mikä totta.


    • Pelleily seis

      Näytät tietävän ihan kaiken. Suuri kumarrus moisen ennustajan ja suuren tietäjän edessä. Tai sitten ei, ja röhönaurua perään. Kaikkea se leipä elättää. Ja vielä meidän hyvätahtoisten ja varakkaiden kustannuksella.

      • untoko

        kaikkea se tosiaan leipä elättää. sunlaisiakin keskustalaisia parasiitteja. veronmaksajien kuppaajia. hyväntahtoinen, my ass heh heh hee!!!
        kieron hymyn taakse ei edes kätkeydy ahne toisen lompakolla oleva virnistys heh heh hee!!! älkää äänestäkö keskustaa koskaan valtaan. kuppareita koko porukka!

        totuus alkaa sattumaan savieinarin pirtaan. väärä valinta ja omaisuuden arvon lasku on edessa.


    • Luki.

      Kyllä se tosiasia on että vain keskuksiin kannattaa rahojaan enään laittaa,tai niitä pankin rahoja,maaseutu ja maalaiskaupungit on jo oikeasti huonoa sijoittamista,saatikka maksaa esim:joensuusta niitä hintoja joita sielä kulissi pitää yllä.

      Ankeehan se on niille joilla on terveyttä mennä kaupunkiin mutta se terveys ei ole ikuista useimmilla,jossain vaiheessa kun pitää saada käsistään mökki,vaikka 2005 luvun talo ja kauppaan on matkaa 10km tai se on syrjässä niin jokainen sellaisen omistaja tuntee nahoissaan virheensä,kukaan ei osta järki hintaan ja lainaa ei myönetä niina kaus,pankit tietää ettei se kannata enään niin 2000 -2010 luvun hulluina vuosina.

      Olen itsekkin saanut nähdä useita nuoria jotka ostivat 2005 ja 2012 välisenä aikana,heidän lainansa ei ole lyhentynyt tarpeeksi,monilla myynissä ja kertovat ettei pankki anna myydä kun velkaa on liikkaa.

      Onhan se harmillista kun vaelsivat eivätkäuskoneet etteivät maksa sitä mitä pyydetään,ei auttanut vaan päämäräksi vaan ja nyt se on myymätöntä kamaa,arvotonta.

    • papetee

      No niin, asiaan. Meikäläinen pykäsi alun toistasadan neliön omakotitalon just sillä paljon mainostetulla 70-luvulla. Itse tein ja kappaletavarasta, niin että tiedän joka seinän välin ja lattianraon. Sen ajan malliin, takkahuone ja öljylämmitys. Siinä asuessa kohensin aina yhtä ja toista paikkaa, ja 2000-2010 välillä sitten isommat rempat. Uusi katto, uudet ikkunat ja ovet, uusi öljykattila, käyttövesiputket pintatyönä, keittiö, sauna ja pesuhuone pohjia myöten uusiksi.

      Me kait on asuttu tässä noin 40 v, kasvatettu perhe ja nyt aletaan jäädä eläkkeelle. Velat on maksettu aikoja sitten. Talo on edelleen asuttava ja siisti, asumiskustannukset edulliset. Kysyisin vaan, että mikä arvo tässä on laskenut? Se tulee se lähtö sitten kun tulee, olipa sitä vaikka sitten siinä lumikolan varressa. Penskat myyvät talon ja saavat siitä sen sen tontin hinnan sitten. Ja lumi sataa haudan päälle ja peittelee.

      Ja jos joku joskus hakee asuttavaa taloa, saatetaan me myydäkin ja muuttaa sellaiseen asuntoon, ettei lunta tarvi kolata. 10 kilometriä on kaupunkiin matkaa ja koulut ja harrastusmahdollisuudet talosta kilometrin säteellä. Vielä tässä ainakin yhden perheen kasvattaisi. Mutta ihan kuinka vain. Molemmin on hyvä, ja kaikki arvot kohillaan.

      • ei tosiaan ei

        Papetee:Kukaan ei halua asua noin vanhassa talossa kun sulla on....sorry nyt vaan.Kymppitonnin arvo,tuskin enempää kukaan viisas tarjoaa.


      • papetee

        Hyvää uutta vuotta. Pitipä selata pitkästi ennen kuin löytyi tämä, mitä joulun pöhinässä kirjoittelin. Sitä minä vain että minä se möin tämän talon. Tuossa kun "ei tosiaan ei" oikeen pahoitteli ettei kukaan halua vanhaa taloa, niin nyt se on todistettu: kyllä semmosiakin on. Huomenna menen ostamaan kerrostaloasunnon, ja panen hihat heilumaan muuton kanssa.

        Eikä ollut edes missään tarjolla tämä minun talo. Aukaisin vain suuni oikeassa paikassa, että myyn jos ostaja löytyy, ja kas, se ostaja oli siinä.

        Vissiin mietittä, että sainko minä tuon kymppitonnin. Sen verran sain, että saan tilalle muutaman vuoden vanhan asunnon ja pikkusen jää vielä tilillekin. Saa muori sillä pienemmän sohvan ja sitten päästään vielä hautaan omillamme. Siinä sitä onkin sitten suoritettu tämä elämä meidän osalta.


      • papetee

        Tervepä ter Sitä on nyt muutaman päivän päälle kuukausi asuttu kerrostaloa.Vielä ei osaa sanoa, tehtiinkö muorin kanssa viisaasti vaiko tyhmästi, kun omakotitalosta luovuttiin. Just nyt ei jaksa käsiä taputtaa, kun kevat puskee päälle ja ruohikkoa ei ole kuin pikku läntti talon ja pyöräkatoksen välissä. Pitää odottaa aikaa, kun tuuli viheltää ja lunta tulee vaakasuoraan. Silloin voi olla mukava kuunnella kiinteistöhuollon traktorin ääntä aamuyöllä ja kääntää kylkeä. Ei tosin ole mitään negatiivista tullut esille, mitä nyt ensimmäisenä yönä säikähti rymähdystä eteisessä. Muori pomppasi metrin ilmaan sängyssä ja minäkin jo muistelin, että missä sitä olisi kättä pitempää tässä huushollissa. Vaan kun hiivin ääntä kohti, niin eipä hätää. Lehti se vain tuli, kello 2.20. Ja sisälle asti. Ei tarvitse muuta kuin kalsarisillaan poimia se lattialta. Niin että menee ne 70luvun taloitkin kaupaksi. Niistä vain pitänyt pitää huolta niin kuin muustakin omaisuudesta. Ja hyötyä on siitäkin, että talo on rakennettaessa sillä lailla yksinkertainen, että sitä on helppo päivittää uuteen kuosiin. Ja hinta sitten. En nyt eurolleen sano, mutta saatiin sillä hinnalla alle 5 vuoden vanha osake eikä mennyt edes kaikki. .


      • On se tiedetty, ettei kauppa ole seis.
        Eräskin yrittää minulle uskotella, että Suomi on täynnänsä 0Euron arvoisia taloja. Ei vain ole vastaan vielä tullut sellaista, joka olisi asumiskunnossa.

        Nythän sinulla on aikaa kirjoitella tänne palstalle kun ei tarvitse sitä jatkuvaa ruohonleikkuuta tms. tehdä?

        Kun on niin asiallista tekstiä, niin mielellään lukisin lisää.
        Ja onnittelut kaupoista!


      • 12-6

        ne on vaan ne suntapaisten omaladon omistajien kauppa seis. ja sieltä teikäläisiltä löytyy ne nollaarvoiset ladot :D

        säkin huomaat sen kun yrität myydä. nolla-arvoinen on. ei mene kaupaksi, sorry vanhus sullakin on mustapekka kädessäsi :D


    • Luki.

      Niinpä, kysehän ei ole siitä kuinka kaun on saanut asua ja kuinka kaun ehkä perilliset saa asua ja suostuuko ne asumaan edes kun trendi on muuttunut ihan täysin.

      Omakotitalot on ongelma kohteitaa maakunissa,10 km on ihan tarpeeksi kaupoilta ja se toinen 10km takaisin tekee 20km yhteensä.

      Jos ajatellaan sitä missä sinun talosi oikeasti sijaistsee? erikoisesti kun mainitset tontin hinnan sitten.

      Se ei ole kaksinen mikäli kysessä ei ole aivan eteläinen suomi kehä kolmen sisäpuoli,jos se onkin satoja kilometrejä pääkaupungista niin tonttien arvot ei ole mitään,useimmilla 5000-30000euroa riippuen joistakin tekijöistä.

      Sitten kun ajattelee myyntiä josta itse mainitsetkin 1970 luvun talo on kaikista hankalin myytävä ja vaarallisin ostettava oikeastaan koko talotuotanoista.

      Joten se ei tuo halukkuutta vaan vähentää entisestään,älä nyt ota hernettä kuminkaan tästä,olethan saanut asua kumminkin ja sinähän et ehkä myy vaikka sinua onkin hieman huolettanut koska osallistuit asuntojen hintojen palstalle.

      Kun kysyt mikä arvo tästä on laskenut no se on se arvo jonka olisit saanut 2 vuotta sitten kun muulit osti vielä päämärkänä,jos sen tiedät mitä sillä oisi saanut parhaimmillaan ja nyt käyt kauppaamaan tai ehkä 5-10 vuoden aikajänteellä niin siitä sinä näät mitä se on mahdollisesti voinut laskea.

      Ajoitus on a ja o kun puhutaan eläköitymisestä,ei nyt käsrsi niiden käydä odottelemaan jotka meinaavat myydä seuraavan 5 vuoden sisään,siitä tulee hyvin kallista asumista,arvot laskee kaikissa ok-taloissa kautta suomen maan.

    • Luki.

      Esim:maaseudun 1970 luvun taloista saa nyt nykäistä samantien esimerkkinä 100000euron omakotitalo, siitä 30000euroa pois heti,muuten ei saa ostajaa jolloin päädytään pyynnissä 70000euroon ja tässä kohtaan astuu heti sijainti ja varustus,mikäli laitettavaa on tippuu se samantien 40000-50000euron tietämille.

      Sittenkin on kuka suostuu maksamaan ja saako lainaa siis suostuuko pankkit rahoittamaan enään,lueppa tämä esimerkki linkistä niin saatat saada hyvän havainnon.

      http://www.talouselama.fi/uutiset/ollaan dramaattisessa tilanteessa yle monien vanhuuden pesamunan arvo on pudonnut jo nyt nollaan/a2247147

      • untoko

        multa pyysi yksi kotopaikan tuttu 50-luvun rinsikasta 75 000 euroa 2010. sanoin silloin että voisin ostaa ton kesäpaikaksi 30 000 eurolla. loukkaantui mutta kuulin puskaradion kautta että talo ei mennyt koskaan kaupaksi vaan jäi perikunnalle joka vuokrasi sen sukulaiselle. peruskuntoinen talo oli kyseessä keskipohjanmaalla.


      • Luki.
        untoko kirjoitti:

        multa pyysi yksi kotopaikan tuttu 50-luvun rinsikasta 75 000 euroa 2010. sanoin silloin että voisin ostaa ton kesäpaikaksi 30 000 eurolla. loukkaantui mutta kuulin puskaradion kautta että talo ei mennyt koskaan kaupaksi vaan jäi perikunnalle joka vuokrasi sen sukulaiselle. peruskuntoinen talo oli kyseessä keskipohjanmaalla.

        Joo o,kyllä ne pyytää hulluja hintoja ja ihan korvesta tai syrjästä vieläpä.

        Katoppa kun vetäsin listaa etuovelta alkaen 1940-1960 niin jo vain on aikoihin eletty.

        http://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/tulokset?haku=M30833435


      • Luki.
        Luki. kirjoitti:

        Joo o,kyllä ne pyytää hulluja hintoja ja ihan korvesta tai syrjästä vieläpä.

        Katoppa kun vetäsin listaa etuovelta alkaen 1940-1960 niin jo vain on aikoihin eletty.

        http://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/tulokset?haku=M30833435

        Niin se 70000euroa on kevyttä tavaraa tuolloin 2010 kun vertaat näitä hulluja pyyntöjä,voi hemmetti noita hulluja,10 000 euron mökkejä.


      • Luki.
        Luki. kirjoitti:

        Niin se 70000euroa on kevyttä tavaraa tuolloin 2010 kun vertaat näitä hulluja pyyntöjä,voi hemmetti noita hulluja,10 000 euron mökkejä.

        No miltä näyttää pyynnöt?

        Ei siinä enään järkipäätäpakota ei.

        10000 euron mökeistä hullut pyytää hulluja.viisaat ei vaan enään maksa.


      • untoko
        Luki. kirjoitti:

        No miltä näyttää pyynnöt?

        Ei siinä enään järkipäätäpakota ei.

        10000 euron mökeistä hullut pyytää hulluja.viisaat ei vaan enään maksa.

        noi pyynnit on ihan järkyttäviä. 50-uvun ja sitä vanhempaa tuotantoa. olet oikeassa että noi on 10 000 mökkejä suurin osa. toi arvonalenema tulee olemaan kova järkytys monelle. vielä sitä ei olla sisäistetty.


      • untoko
        untoko kirjoitti:

        noi pyynnit on ihan järkyttäviä. 50-uvun ja sitä vanhempaa tuotantoa. olet oikeassa että noi on 10 000 mökkejä suurin osa. toi arvonalenema tulee olemaan kova järkytys monelle. vielä sitä ei olla sisäistetty.

        jopa 50 000 euroa noista olisi liikaa vaikkakin realistisempi pyynti.


      • ucco1

        Valtion toimesta työpaikat on keskitetty pk- seudulle ja asukkaat perässä. Kun havaitaan että maakunnissa on saatavissa halpoja asuntoja , valtio rupeaa patistamaan joutoväkeä sinne säästäen mm asumistuissa


    • kaikki on muuttuu

      Jonain päivänä vielä tullaan hämmästelemään, kuinka asuntojen hinnat saatiin pumpattua nykyiselle tasolleen, vaikka maan taloudellinen tilanne sallisi niiden olevan korkeintaan neljäsosa nykyisestään. Vastaus on tietysti, että velalla on maksettu palkkoja, jotka eivät perustuneet mihinkään tuotantoon, joten syntyi massiivinen ostovoimakupla. Samaanaikaan satojen tonnien asuntolainoja alkoi samaan kuka tahansa siivooja. Pankkien puhuvat päät ovat kovasti leikkineet olevansa tästä täysin tiedottomia.

      • untoko

        ja tähän yhtälöön kun lisää 2002 alkaneen euroajan. se hämärsi monelta markkaan tottuneelta hintatason lopullisesti.


      • noin se on

        ^^Hyvin kiteytetty.


    • Pelleily seis

      Täytyy varmaan alkaa ostamaan lisää OK-taloja, siis heti kun noita hintoja TODELLA on tarjolla. Aika hiljaista on tosin ollut täällä PKS liepeillä. Luki varmaan vihjaa, kun on aika ostaa. Vai vihjaako tai tuleeko sitä rommia lainkaan.

      Kumma juttu muuten, että ne joilla ei ole mitään tekemistä kanssasi tai tietoa asioistasi, tuntuu tietävän täällä sinusta eniten. Kristallipallostako vai hatustako ne noita juttujaan vetelee.

      • untoko

        älä nyt helvetissä osta! ethän sä ole maksanut sitä nykyistäkään kyprokkikasaasi.
        ja kasan arvo vaan jatkaa laskemistaan. toisin kuin mun keskustakaksion.

        se on se sijainti. mun kaksio on arvokkaampi kuin sun kyprokkikasasi ei missään.


      • Luki.

        Niin kuin miten tietää minusta eniten?

        Onhan ne toki palstalla moni ollut ja saanut lukea vuosia joten siinä mielessä kyllä.


    • totuusonse

      jos syy päätä etsitään niin se on kokoomus ja vihreät.

      ilman niiden politiikkaa asutus jakautuisi tasaisemmin

      nyt ryöstetään kansa.

    • Pelleily seis

      Se ei edelleenkään ole kyprokkia.

      Politiikasta edellisen kanssa eri mieltä.

      • untoko

        totta kai keskustapuolueen mies kannattaa vanhasen lanseeraamaa koko maa puutarhakaupungiksi teemaa. pirun kallis tapa pitää maa asuttuna. pitää käydä toisten taskulla että saa toteutettua. mutta sun kyprokki-lautakasa-asuminen on juuri tuota puhtaimmillaan. sääli vaan että sun kasan arvo on jatkossa ehkä neljännes siitä mitä luulit sen olevan. vastauksistasi päätellen harmittaa vietävästi.


      • häkää päässä?
        untoko kirjoitti:

        totta kai keskustapuolueen mies kannattaa vanhasen lanseeraamaa koko maa puutarhakaupungiksi teemaa. pirun kallis tapa pitää maa asuttuna. pitää käydä toisten taskulla että saa toteutettua. mutta sun kyprokki-lautakasa-asuminen on juuri tuota puhtaimmillaan. sääli vaan että sun kasan arvo on jatkossa ehkä neljännes siitä mitä luulit sen olevan. vastauksistasi päätellen harmittaa vietävästi.

        Harmittaako kun yläkerran naapuri hakkaa alvariinsa luudan varrella lattiaan? :D lol


      • teekko jappo
        untoko kirjoitti:

        totta kai keskustapuolueen mies kannattaa vanhasen lanseeraamaa koko maa puutarhakaupungiksi teemaa. pirun kallis tapa pitää maa asuttuna. pitää käydä toisten taskulla että saa toteutettua. mutta sun kyprokki-lautakasa-asuminen on juuri tuota puhtaimmillaan. sääli vaan että sun kasan arvo on jatkossa ehkä neljännes siitä mitä luulit sen olevan. vastauksistasi päätellen harmittaa vietävästi.

        Taitaa lisäksi harmittaa oman kerrostalo-kaksion hinnanlasku:

        http://www.iltalehti.fi/asuminen/2014122918958040_an.shtml


      • untoko
        häkää päässä? kirjoitti:

        Harmittaako kun yläkerran naapuri hakkaa alvariinsa luudan varrella lattiaan? :D lol

        en ole kuullut moista.

        taidat puhua omasta kokemuksestasi :D


      • untoko

      • savieinari
        untoko kirjoitti:

        ei niin paljon kuin sun savieinarin pellolla tapahtuva dramaattinen hinnanlasku :D

        Heh, savieinari sitä, savieinari tätä..

        Savieinari asuu isossa omakotitalossa, tilaa löytyy ja asunto on kohtapuolin velatonkin, jonka jälkeen asumisen kustannukset ovat olemattoman pienet. Vaikka hinnat omakotitaloissa laskevat, niin se ei haittaa, nääs kun ei ole aikeissa eikä tarvi myydä. Ehkä sitä on joidenkin niin vaikea tajuta.... ;=)

        Lisäksi savieinari ei kadehdi tai ole katkera muiden ihmisten, rikkaampien tai köyhempien asumismuodosta, oli ne sitten kt-omistusasunto stadissa, kt-vuokra-asunto Jakomäessä, rivitalo, asumisoikeus, tai velkainen/velaton omakotitalo savella tai missä tahansa. Kukin taaplaa tyylillään, toivottavasti jokainen on onnellinen valinnoissaan ja asumismuodossaan.

        Hyvää uutta vuotta stadiin, ja myös muille palstalaisille! :)

        t.savieinari


      • untoko
        savieinari kirjoitti:

        Heh, savieinari sitä, savieinari tätä..

        Savieinari asuu isossa omakotitalossa, tilaa löytyy ja asunto on kohtapuolin velatonkin, jonka jälkeen asumisen kustannukset ovat olemattoman pienet. Vaikka hinnat omakotitaloissa laskevat, niin se ei haittaa, nääs kun ei ole aikeissa eikä tarvi myydä. Ehkä sitä on joidenkin niin vaikea tajuta.... ;=)

        Lisäksi savieinari ei kadehdi tai ole katkera muiden ihmisten, rikkaampien tai köyhempien asumismuodosta, oli ne sitten kt-omistusasunto stadissa, kt-vuokra-asunto Jakomäessä, rivitalo, asumisoikeus, tai velkainen/velaton omakotitalo savella tai missä tahansa. Kukin taaplaa tyylillään, toivottavasti jokainen on onnellinen valinnoissaan ja asumismuodossaan.

        Hyvää uutta vuotta stadiin, ja myös muille palstalaisille! :)

        t.savieinari

        kiitos samoin sinne savelle :)


      • savieinari
        untoko kirjoitti:

        kiitos samoin sinne savelle :)

        Kiitos! :)


    • 16+12

      Tämä uutinen herätti kovasti keskustelua Taloussanomienkin palstalla. Musta tuntuu myös että ihmiset ei oikein vielä ole sisäistäneet tätä suurta omaisuuden tulevaa arvonlaskua. Ehkä siksi, että ihmiset katsovat hintakehitystä lyhyellä ajanjaksolla ja toisekseen siksi että tämä arvonalenema tulee olemaan aivan eri juttu kuin mikään ennen.

      Nyt talojen arvot sukeltavat pysyvästä alemmalle tasolle, kun meidän elintasoa ajetaan samalla kohti itä-euroopan vastaavaa. Parinkymmenen vuoden kuluessa me tullaan olemaan jollain Puolan tasolla taloudellisesti, hyvä jos silläkään. Kyse ei ole vain jostain taantumasta tai lamasta vaan pysyvästä EU:n reuna-alueen talouden painumisesta sille kuuluvalle tasolle.

      Ainoa, mikä meidät voisi tästä kurjistumisesta pelastaa, olisi viennin valtava kasvattaminen. Mutta ei ole viennin veturia, ei tuotteita, ei ideoita. Siksi tämä maa taantuu itä-euroopan tasolle ja hyvä jos pysyy edes sillä.

      • untoko

        realistinen näkemys. suurin osa suomalaisista menettää merkittävän osan omaisuutensa laskennallisesta arvosta. minäkin menetän mutta toivon mukaan vähemmän kuin pellolle rakentaneet keskustalaiset savieinarit.


    • dystopia2040

      Ei sillä ole merkitystä, miten arvo nousee tai laskee. Kun energiakriisi iskee kunnolla ja sähköäkin joudutaan säännöstelemään, voipi kaupunkilaiselle tulla kylmä hiki. Pikkuinen torppa omalla isolla (omavarais)tontilla ja suurella uunimuurilla taas tuottaa talvipakkasella sen lämpimän hien. Tästä maailmasta kun ei tiedä, mihin karjalaan joudutaan. Sota-aikanakin pahin pula ruuasta, hiilistä/puista oli kaupungeissa ja onnellinen se perhe, jolla sukulaisia maalla. Täällä puutarhakauoungin kainalossa kun on mahdollista tuottaa peruselintarpeet itse, jos paha paikka tulee. Eli ei sillä rahan arvolla väliä.

      • whoknowswins

        Jessuksen hienoon elämään te siellä valmistaudutte näämmä. Ja ihan vaan Lukin, minun, teräsmuulin, Haansin ja muiden tietävien juttuja lukemalla ja tietoa soveltamalla olisitte voineet tehdä unelmien tilin vielä 2013. Mutta ei. Porukka alkaa nyt elvistellä sillä että skutsista saa kalikkaa hellaan ja puhdistamolietteestä tehdyllä pihalla voi kasvattaa pottuja ja porkkanoita!


      • untoko

        epätoivosi on jo käsinkosketeltavaa. olet jo hyväksynyt talosi dramaattisen arvonlaskun ja valmistaudut katastrofivaihtoehtoon...


      • dystopia2040
        untoko kirjoitti:

        epätoivosi on jo käsinkosketeltavaa. olet jo hyväksynyt talosi dramaattisen arvonlaskun ja valmistaudut katastrofivaihtoehtoon...

        Talolla ei ollut rahallista arvoa ostettaessakaan. Tunnearvoa kyllä.


      • untoko
        dystopia2040 kirjoitti:

        Talolla ei ollut rahallista arvoa ostettaessakaan. Tunnearvoa kyllä.

        ei rahallista arvoa ostettaessakaan?? no mitä maksoit siitä?


      • dystopia2040
        untoko kirjoitti:

        ei rahallista arvoa ostettaessakaan?? no mitä maksoit siitä?

        Maksoin sen verran, että saisin hyvän, homeettoman ja hyödyllisen kodin. Minulle ei ole merkitystä, mitä arvolle sen jälkeen käy. Asumme sen aikaa mitä asumme (mielellään hautaan saakka), kuitenkin edullisemmi0n kuin vuokralla, koska asumisesta joutuu jotain joka tapauksessa maksamaan. Jos joskus joudumme myymään otamme sen hinnan mitä saa. Jos jää perinnöksi lapsille, tehkööt mitä lystäävät. Tietävät hekin, että rahassa tätä ei mitata.


      • untoko
        dystopia2040 kirjoitti:

        Maksoin sen verran, että saisin hyvän, homeettoman ja hyödyllisen kodin. Minulle ei ole merkitystä, mitä arvolle sen jälkeen käy. Asumme sen aikaa mitä asumme (mielellään hautaan saakka), kuitenkin edullisemmi0n kuin vuokralla, koska asumisesta joutuu jotain joka tapauksessa maksamaan. Jos joskus joudumme myymään otamme sen hinnan mitä saa. Jos jää perinnöksi lapsille, tehkööt mitä lystäävät. Tietävät hekin, että rahassa tätä ei mitata.

        jos joudutte joskus myymään ja talo oli jo ostettaessa käytännössä arvoton niin ei suuria tuotto-odotuksia voi olla :D

        toki hyvä tietää että tiesit tuon jo etukäteen. itse en maksaisi tuollaisesta kuin sen jo mainitun max. 10 000 erkkiä. vähemmän jos kunto huono. ihan hävettää että 2010 tarjosin jopa 30 000 erkkiä. hyvä että myyjä oli pihalla kuin lumiukko :D


    • Luki.

      Kyllä tämä vaan on hanakala tilanne,kun ketään ei voi oikein edes enään auttaa,kun enkelien kielillä kirjoitin useamman vuotta ettei taloista pidä maksaa paljoa, niin eihän vaan ottanut tulta.

      Nyt sitten media rummuttaa ja saa vanhukset pahimmassa tapauksessa masennukseen tai elämän fiilikset kaikkomaan kun tietää mitä on tuleman.

      Oikein varoitin suuresta lamasta ja ettei sieltä tulla nousemaan tai meillä pitää olla viennissä joku huikea veturi joka vie todella suomea,me olemme nyt todella vähitellen menossa pysyväisluonteisesti alaspäin.


      Se että pienen perheen kanssa elo maalla/kautta kaupungin huoneistossa jos pitäisi valita se edullisin vaihto ehto niin osalle maaseutu ja osalle kaupunki mutta se asunto pitää saada nyt tulevaisuudessa halvalla.

      Kun siis jäädään suomeen ja on kaksivaihto ehtoa,ja kun katsotaan suomen kurjistumista niin halvimmalla pärjää maaseudulla perheenä,mutta yksilönä ehkä kaupunki osake,mutta nyt vain pitää ennakoida,meille syötetään mediasta pajun köyttä hinnoista ym....muttei nämä tule maakunissa enään nousemaan mikäli ei tule vienti junaa meille joka kuittaa suomen velat ykkösvuodessa.

      Pahoin pelkään taantuvia kaupunkeja ,sielä on osaketta ja ok-taloa kohta tyhjänä.

      • Leuku1

        No, älä ota sitä niin raskaasti ! Parhaasi yritit.

        :)


    • varaudu!

      Minä ostaisin kymppitonnin talon jostakin lievekunnasta. Pelkäänpä, että dystopia-nmerkki on oikeassa. Venäjä höökii siihen malliin, epävakautta esiintyy koko maailmassa kautta linjan. Haluaisin varautua, suojella perhettäni tulevilta vaikeuksilta. Omavaraisuus on helpompaa maalla kuin kaksiossa keskustassa, vaikkakin "kalliissa" kaksiossa. Jos löydän puulämmitteisen, kaivollisen , asumiseen kelpaavan maaseututalon ( remontointi sujuu), niin ostaa pätkäisen sen.

      • untoko

        mitä ihmeen survival-touhua täällä sikiää :D

        ei tässä mitään sotia tule. talous se on nykypäivän sodankäyntiä. siinä mielessä on tietysti sota päällä jatkuvasti :D

        jos jotain sisäistä häikkää alkaa suomessa ilmenemään niin kyllä haja-asutusalueella ainakin on täysin omillaan jos ryöstelevät joukkiot alkavat liikkumaan. kyllä järjestyksen säilyttäminen kaupungeissa on kuitenkin ykkösprioriteetti.


    • omatokitalo

      Toisaalta, asunto hankitaan siksi, että jossakin on asuttava. Kaikki eivät siis hanki velkaista asuntoa keinotellakseen kohoavilla hinnoilla tai ottaakseen persnettoa hintojen laskiessa. Yhtäältä velkaisessa asunnossa, joka on ostettu eilisen markkinahintaan pitää voida asua vielä huomennakin, vaikka hinnat laskisivatkin. Ainoa kymysys on tietysti se, että onko jokin pakottava tekijä laskevassa taloustilanteessa myydä: työttömyys, sairaus, muuttaminen toiselle paikkakunnalle. Tässä tilanteessa syntyy ongelma, omiaan ei saa todennäköisesti takaisin ja jonkinmoinen velkataakka jää maksettavaksi vielä asunnon myymisen jälkeen. Eli hirvittävä mesoaminen täällä keskustelupalstalla ei kosketa todellakaan jokaista omakotiasujaa.

      • untoko

        juuri näin. omakotiasuja muuttotappioalueella on ansassa sen talonsa kanssa. jos tulee tarve myydä, sitä ei saa kaupaksi. talolla ei ole käytännössä mitään arvoa. jos ei ole tarvetta myydä, ongelmaa ei ole jos talo on asuttavassa kunnossa.

        käytännössä yli 500 000 omakotitaloa menettää yli puolet luullusta arvostaan tai on jo menettänyt.


    • Häviäjiä on paljon

      Totuus on että etenkin haja-asutus alueen okt:t tulee halpenemaan ja rajusti noin -70%.Se hinta tippuu myi tai ei ihan sama.Totuus on tämä.Ja se hinta alennus on siis laskettava 2010:nen hinnoista.

    • ok-kuvernööri

      Tyffeillä taitaa peräreikää kutittaa, no anustappia sisään, kyllä holkki helpottaa.
      Kaikista ei ole Ok-taloon, itsellä omakotitalo, 15 minuttia Stokmannille Espoossa paremmalla alueella, ei naamalävistyksiä ja ituhippejä ei narkkareita, eikä ördäripenoja.
      Pystykoira vartioi taloa, piukkapeppuvaimo hoitaa huushollin ja isännän, takan edessä kohtaa alkaa imutus, se on Voi, Voi tyffelit, siellä kassulla.

      • 4+19

        EI HELVETTI mitä unelmia kassulta kajahtaa BUAHAAAHAAHAA!!


    • Pelleily seis

      Kassulaisilla akaa olemaan jo niin vaikeaa, ettei tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa. Tuota se sisäsiittoinen sukurutsa tässä maassa on saanut aikaan. Kateutta, katkeruutta ja kyynisyyttä. Melkein sääliksi käy.

      • älä muuta sano

        Savellahan se sukurutsaisuus on aina ollut suurta, naapurista naitu peltojen ja lehmien takia. Yhtään täysjärkistä sukua ei savella ole. Ei kassuilla naida naapurista.


      • Ei naida ei
        älä muuta sano kirjoitti:

        Savellahan se sukurutsaisuus on aina ollut suurta, naapurista naitu peltojen ja lehmien takia. Yhtään täysjärkistä sukua ei savella ole. Ei kassuilla naida naapurista.

        Eikä kassuilla naida muualtakaan

        BUAHHAHHA

        MUAHHAHHA

        RUAHHAHHHA

        kerta kiellon päälle

        BUAHUAHAHHAA MUAHAHHHAAAA RUAHAHHHHAAAA


      • sinua tarkoitin
        Ei naida ei kirjoitti:

        Eikä kassuilla naida muualtakaan

        BUAHHAHHA

        MUAHHAHHA

        RUAHHAHHHA

        kerta kiellon päälle

        BUAHUAHAHHAA MUAHAHHHAAAA RUAHAHHHHAAAA

        kun sanoin, että ei yhtään täysjärkistä...


      • ja minä sinua
        sinua tarkoitin kirjoitti:

        kun sanoin, että ei yhtään täysjärkistä...

        kun sanoin, ettei naida muualtakaan

        MUAHUAHHAHHAHHAHHAHHAHAHAHAAAA

        HAHHAHHAAAHHAAAAA :D


      • maanpuolustusta
        ja minä sinua kirjoitti:

        kun sanoin, ettei naida muualtakaan

        MUAHUAHHAHHAHHAHHAHHAHAHAHAAAA

        HAHHAHHAAAHHAAAAA :D

        Eikun kun nyt kasvattamaan vaan yhtä suurkaupunkia Helsinkiä ja autioitetaan muu Suomi kokonaan. Pääsee näin mahdollinen miehittäjä helpommalla ja vähillä materiaalitappioilla, kun ei tarvii pudottaa kuin yksi suuri pommi ja homma sillä selvä.


      • whoknowswins
        maanpuolustusta kirjoitti:

        Eikun kun nyt kasvattamaan vaan yhtä suurkaupunkia Helsinkiä ja autioitetaan muu Suomi kokonaan. Pääsee näin mahdollinen miehittäjä helpommalla ja vähillä materiaalitappioilla, kun ei tarvii pudottaa kuin yksi suuri pommi ja homma sillä selvä.

        Ketä se konkkaava, pimeä, sateinen ja kylmä maa enää kiinnostaa? Ainoa merkittävä luonnonvara, Soklin 40 Mrd Euron fosfaattiesiintymä on myyty NATO -maa Norjaan. Käytävä Jäämerelle ja samalla oikeudet sen merenalaisiin öljyesiintymiin hävittiin jo 1944.
        Kyllä Venäjä somalialaisia tarvitessaan saa niitä lennätettyä Aeroflotilla Mogadishusta itsekin.


    • Pelleily seis

      Säälinsekainen nauraminen jatkuu edelleen.

      Onhan se toki hienoa asua kassulla yksiössä tai kaksiossa yksinään ja olla muille, jotka ovat elämässään onnistuneet kateellinen. Sitä se veren perintö teettää. Tuleeko vaan mieleen,,ettei ihan kaikki meistä halua siihen koirankoppiin, tai siis ainakin sen kokoiseen koppiin asumaan. Oli sijainti mikä tahansa. Jos sijainti on ainoa kriteeri asunnon ostajalle, niin hankkikaa merikontti tai pakettiauto Alkon takapihalle. Näin teillä on edelleen kaikki tarvittava lähietäisyydellä. On se semmonen tyylikästä elämää. Otetaanko taas pienet...

      • savieinari

        Asiapuhetta Pelleilyltä! Ja hyvä alko vertaus :D

        Kyllä tosiasia on se, että näiden yksiössä/kaksiossa asuvien kassujoonaksien viimeinen naimajuna meni jo vuosia sitten, kun eivät ajoissa perhettä perustaneet. Nyt on jo myöhäistä. Täällä sitten katkerana huudellaan älyttömiä kommentteja okt-asukeille, joilla on perheet, omakotitalot ja asiat kunnossa jne.


      • avatkaa simmut jo
        savieinari kirjoitti:

        Asiapuhetta Pelleilyltä! Ja hyvä alko vertaus :D

        Kyllä tosiasia on se, että näiden yksiössä/kaksiossa asuvien kassujoonaksien viimeinen naimajuna meni jo vuosia sitten, kun eivät ajoissa perhettä perustaneet. Nyt on jo myöhäistä. Täällä sitten katkerana huudellaan älyttömiä kommentteja okt-asukeille, joilla on perheet, omakotitalot ja asiat kunnossa jne.

        Itse asun okt Tampereella ja 2km keskustasta.Mutta siihen en usko että kaikilla okt asukeilla on asiat reilassa!!En tosiaan!Ja vielä vähemmän 2015 vuonna kun kaikesta verotetaan vielä enemmän!


      • 15+14

        Et sä oo onnistunut. Tänne kirjoitteleva ei ole onnistunut :b

        Sä vaan kirjoittelet haaveitasi tänne :-D


    • Pelleily seis

      Kiitos. Samaa voin sanoa sinunkin kommentistasi.

      • savieinari

        Jep, kiitos


    • Debarmentit......

      Säälittävää, :D:, vastaa itselleen ja kehuu itseään, no ymmärtää toisaalta, jos ei ole mitään, eikä ketään ja itsensä ulkoistanut normaalista elämästä, niin apu ei kävele ovesta sisään.

      • 19+7

        Pelleily seis ja savieinari on sama multinikki :-D

        Ei se ole perhettä, omakotitaloa eikä mitään muutakaan kuin nähnyt.
        Levittelee täällä haaveita muka tosiasioina. Säälittävää.


      • savieinari
        19+7 kirjoitti:

        Pelleily seis ja savieinari on sama multinikki :-D

        Ei se ole perhettä, omakotitaloa eikä mitään muutakaan kuin nähnyt.
        Levittelee täällä haaveita muka tosiasioina. Säälittävää.

        BUAHHAHHHAHHHA BU BU RUAHHAHHAHHAHAHAHAHAAAA!!!

        Parhaat naurut pitkään aikaan, ensinnäkään savieinari ei ole Pelleily seis, toisekseen savieinari asuu uudehkossa, kohta velattomassa omakotitalossa (eikä vartsuvarmasti ainakaan kassulla), ja perhettäkin löytyy. Perusasiat siis kunnossa.

        Joskus savieinari saattaa päästää ns. "hullunnaurua" paljussa, niin että savella kaikuu, mutta sehän on vain merkki siitä, että huumoria löytyy, elämä ei ole liian vakavaa.

        Pelleilyn kirjoituksia savieinari arvostaa, jos jostain asiasta olemme samaa mieltä, niin se ei vielä tee meistä samaa multinickkiä.... Eli ihan oma tolkullinen muheltajansa tuo savieinari on. :D

        BUAHHAHHHAAA


      • HAHAHAHAHAH
        savieinari kirjoitti:

        BUAHHAHHHAHHHA BU BU RUAHHAHHAHHAHAHAHAHAAAA!!!

        Parhaat naurut pitkään aikaan, ensinnäkään savieinari ei ole Pelleily seis, toisekseen savieinari asuu uudehkossa, kohta velattomassa omakotitalossa (eikä vartsuvarmasti ainakaan kassulla), ja perhettäkin löytyy. Perusasiat siis kunnossa.

        Joskus savieinari saattaa päästää ns. "hullunnaurua" paljussa, niin että savella kaikuu, mutta sehän on vain merkki siitä, että huumoria löytyy, elämä ei ole liian vakavaa.

        Pelleilyn kirjoituksia savieinari arvostaa, jos jostain asiasta olemme samaa mieltä, niin se ei vielä tee meistä samaa multinickkiä.... Eli ihan oma tolkullinen muheltajansa tuo savieinari on. :D

        BUAHHAHHHAAA

        Mä luulen että savieinari on lisäksi paljon useampi nikki kuin vaan Pelleily seis. Aika moni nikki suoltaa tasan tarkkaan samantyylistä tekstiä.


    • All hell is breaking

      Veret seisauttava todellisuuden kuvaus. Maaseudun talot on täysin arvottomia. Kuinkahan paljon Osuuspankit (oranssi ja koivunlehti) tulee nettoamaan vakuustappioita noista noin 800 000 arvottomasta talosta? Helvetillinen skenaario pankeille ja omaisuutensa menettäville asujille. Saa nähdä koska pankit alkavat aktivoitua asiassa.

      • whoknowswins

        Kävin juuri katsomassa täällä yhdessä "etelän hulivilimaassa" olevaa 2005 valmistunutta 240 neliöistä omakotitaloa. Kaupunki on ehkä verrattavissa Jyväskylään tai Lahteen ja talo on kukkulanrinteessä pari kilsaa keskustasta. Talo on hieno, erittäin näyttävä ja se on täysin kalustettu.
        Hinta 105 000 euroa. Noille lukemille se hintataso vääjäämättä Suomessakin asettuu. Vaikka jäisi tuplaksikin, on se 50 prossan rommaus Suomessa täysin selviö.


      • All hell is breaking
        whoknowswins kirjoitti:

        Kävin juuri katsomassa täällä yhdessä "etelän hulivilimaassa" olevaa 2005 valmistunutta 240 neliöistä omakotitaloa. Kaupunki on ehkä verrattavissa Jyväskylään tai Lahteen ja talo on kukkulanrinteessä pari kilsaa keskustasta. Talo on hieno, erittäin näyttävä ja se on täysin kalustettu.
        Hinta 105 000 euroa. Noille lukemille se hintataso vääjäämättä Suomessakin asettuu. Vaikka jäisi tuplaksikin, on se 50 prossan rommaus Suomessa täysin selviö.

        Olen samaa mieltä hintojen tulevasta tasosta. Mielenkiintoista vain nähdä, miten pankit tulevat asiaan suntautumaan? Jos hinnat romahtavat puolella eikö silloin tule asiaa pankkiin vakuusneuvotteluihin?


      • Niin varmaan
        whoknowswins kirjoitti:

        Kävin juuri katsomassa täällä yhdessä "etelän hulivilimaassa" olevaa 2005 valmistunutta 240 neliöistä omakotitaloa. Kaupunki on ehkä verrattavissa Jyväskylään tai Lahteen ja talo on kukkulanrinteessä pari kilsaa keskustasta. Talo on hieno, erittäin näyttävä ja se on täysin kalustettu.
        Hinta 105 000 euroa. Noille lukemille se hintataso vääjäämättä Suomessakin asettuu. Vaikka jäisi tuplaksikin, on se 50 prossan rommaus Suomessa täysin selviö.

        "Kävin juuri katsomassa täällä yhdessä "etelän hulivilimaassa" olevaa 2005 valmistunutta 240 neliöistä omakotitaloa. Kaupunki on ehkä verrattavissa Jyväskylään tai Lahteen ja talo on kukkulanrinteessä pari kilsaa keskustasta. Talo on hieno, erittäin näyttävä ja se on täysin kalustettu.
        Hinta 105 000 euroa. Noille lukemille se hintataso vääjäämättä Suomessakin asettuu. Vaikka jäisi tuplaksikin, on se 50 prossan rommaus Suomessa täysin selviö."

        Olisit ny laittanu vähän kuvaaki tosta mielikuvituskohteesta LOL

        V...ttu että jotkut jaksaa rollata LOL


      • Diipa duupa
        All hell is breaking kirjoitti:

        Olen samaa mieltä hintojen tulevasta tasosta. Mielenkiintoista vain nähdä, miten pankit tulevat asiaan suntautumaan? Jos hinnat romahtavat puolella eikö silloin tule asiaa pankkiin vakuusneuvotteluihin?

        ei kai pankitkaan ihan todellisuudesta irti voi olla. jos hintataso laskee täytyyhän sen näkyä vakuusarvossa.

        en muuten tiedä että missä tilanteessa pankki rupeaa noita vakuusarvoja uudelleen vääntämään.

        jos on lyhentää lainaansa tunnollisesti niin ei kai siinä mitään ongelmia tule.
        ei ainakaan meille ole tullut ja toista talolainaa maksellaan.


    • ei ei ei
      • Varokaavelkaa

        Älkää hyvät ihmiset laittako itseänne velkakiikkuun tässä talouskatastrofissa. Juuri itse joudun seuraamaan kaverin epätoivoista tilannetta avioeron tapahduttua. Kummallakaan ei ole varaa lunastaa toisen puoliskoa, velkaa yht. yli 300 000 euroa. Talosta (vm.2011) pyynti tasan velkasumma eikä yhtään kiinnostunutta tarjouksen tekijää 2 kuukauden aikana. Sokkelinpotkijoita on käynyt kymmenkunta paikalla.


      • 19-3
        Varokaavelkaa kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset laittako itseänne velkakiikkuun tässä talouskatastrofissa. Juuri itse joudun seuraamaan kaverin epätoivoista tilannetta avioeron tapahduttua. Kummallakaan ei ole varaa lunastaa toisen puoliskoa, velkaa yht. yli 300 000 euroa. Talosta (vm.2011) pyynti tasan velkasumma eikä yhtään kiinnostunutta tarjouksen tekijää 2 kuukauden aikana. Sokkelinpotkijoita on käynyt kymmenkunta paikalla.

        ei mene kaupaksi pyyntihinnalla. vaikka olisi etelä-suomessa. ei kannata mennä naimisiin tai ainakaan ostaa naisen kanssa mitään puoliksi. moni mies on sen karvaasti kokenut ja opiksi ottanut.


    • lukihäiriöinen

      Pankin kanssa ei tule onglmia niin kauan kun lyhennykset maksetaan.

      Se että pitää nyt pankkien ehdottavan vapaa vuoden lyhennyksen osalta voi olla huono juttu.

      Jos on varaa joitaa normaalisti lainaa niin ei kannata sortua tuohon varsinkin jos sitä lainaa on aika reippaasti vielä jäljellä.

      Ne on kauheita nuo avioerot,ja syy siihen usein miten vaan on viina ja sen jälkeen pettäminen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe