Perikunnat mädättävät taloja

onko järkeä

Aikoinaan kyselin autiotaloja maaseudulta kesämökiksi. Kukaan ei ollut halukas myymään. Tyypillisesti asukas oli hoitolaitoksessa. Kiinteistöä ei tuolloin hoidettu mitenkään. Perillisillä ei ole maksuhalua, ja omistajalla ei maksukykyä. Taloa sitten ei haluta myydä, kun se tulee perinnöksi sitten joskus...

Paitsi että 10-30 vuoden kuluttua talo on jo niin huonossa kunnossa, että arvoa on enää vain tontilla. Ja ostohalukkaita varmasti olisi aikoinaan ollut.

Nykyisen asunnon naapurissakin on mökki. Kysyin sitä vuokralle omistajan perilliseltä. Minulla olisi ollut sille käyttöä vuodeksi tai kahdeksi. Pientä remppaakin olisin voinut tehdä. Omistaja kun ei tästä maailmasta enää mitään tajua hoitolaitoksessa. Ei voi vuokrata. Kun ei kiinnosta. Nyt syksyllä näkyi puu kaatuneen talon päälle. No, sielläpä kypsyy.

Tai sitten kyseessä oli jokin maalaiset vastaan kaupunkilaiset asenne. Että ei nyt ainakaan kaupunkilaiselle vuokrata.

162

7018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kullitetut muistot

      Kuka haluaa ostaa syrjäisen & kuolevan pikkukylän nurkilta kuivanmaan tontin, jolla on pari pystyyn lahonnutta rakennusta?

      Kyllä niistä ihan täysin arvottomia tulee. Tosin ei se nyht iso tappio riiteleville jälkeläisille ole.

      Näissähän painaa just tunnearvo se, ettei kukaan silti ole valmis laittamaan tikkua ristiin. Eihän sitä nyt mummon/vaarin mökkiä voi vieraalle myydä, kun sieltä on niin mukavia muistoja ja siellä olisi kiva käydä omien lasten / lastenlasten kanssa. Kunhan vaan joku pitäisi paikat kunnossa.... eihän nää haaveilijat itse osaa tai ei ole rahaa moiseen savottaan.

      Kukaan ei myöskään halua ostaa muita ulos, joten mökinrähjä jää yhteisomistukseen. Eikä sitä sitten voida myydäkään, kun aina vähintään yksi kuvittelee saavansa siitä kivan kesäpaikan / vaalii näitä ajan kullittamia muistoja. Tai ainakin pitäisi siitä saada 100 000 € kun se on niin ihqu ja/tai ahneus yllättää.

      Tosiasiassa vanhukset eivät enää viimeisten 20 vuoden aikana jaksaneet pitää paikkoja kunnossa ja tämän päälle mökki on ollut viimeiset 10 vuotta täysin kylmillään = on käytännössä jo nyt purkuvalmis.

      • Se viimeinen mohikaasnisaasen röttelön ja alkaa kunnosdtaan ja kupshtaa nyrkanpieleen ku sydän ei kestäny naulata sitä viimeistäkään lutaa nurkanpieleen.


      • pihhi kirjoitti:

        Se viimeinen mohikaasnisaasen röttelön ja alkaa kunnosdtaan ja kupshtaa nyrkanpieleen ku sydän ei kestäny naulata sitä viimeistäkään lutaa nurkanpieleen.

        Eise sydän kestä jos riidelly perikunannknssa vuosikymmeniä ;)


      • No jos nyt

        olisitkin halukas maksamaan siitä sen 100 tuhatta niin kyllä kauppa tulisi nopeasti, mutta kaupunkilaiset kun kuvittelee että maalaisilta voi kaiken huijata menne tullen. Jos nyt joku sitten myykin sen mökinrähjän jollain kymppitonnilla kun ostaja on perikunnalle vakuuttanut kautta kiven ja kannon sekä mörrimöykyn ruoaksi joutumisen uhallakin vannonut että omaan käyttöönhän minä tämän ostan. Kuluu sitten vuos tai kaks ja samainen mökki komeilee jossain etuovicomissa tai oikotiellä hintapyyntönään 150 tonnia. Ja mitään muuta ei ole tehty kuin joku terassi pykätty ja ehkä peltikatto laitettu. Kyllä sellainen pistää perikunnan kuin perikunnan miettimään että jollei kelpaa hintapyynnöllä niin mädäntyköön sitten ja kaupunkilainen hankkikoon sen omansa mistä hankkii.

        Suomalainen edellyttää oikeudenmukaisuutta, vaan saammeko me sitä tässä kaupunkilais-lahtarien hallitsemassa yhteiskunnassa?


      • Suuret kysymysmerkit
        No jos nyt kirjoitti:

        olisitkin halukas maksamaan siitä sen 100 tuhatta niin kyllä kauppa tulisi nopeasti, mutta kaupunkilaiset kun kuvittelee että maalaisilta voi kaiken huijata menne tullen. Jos nyt joku sitten myykin sen mökinrähjän jollain kymppitonnilla kun ostaja on perikunnalle vakuuttanut kautta kiven ja kannon sekä mörrimöykyn ruoaksi joutumisen uhallakin vannonut että omaan käyttöönhän minä tämän ostan. Kuluu sitten vuos tai kaks ja samainen mökki komeilee jossain etuovicomissa tai oikotiellä hintapyyntönään 150 tonnia. Ja mitään muuta ei ole tehty kuin joku terassi pykätty ja ehkä peltikatto laitettu. Kyllä sellainen pistää perikunnan kuin perikunnan miettimään että jollei kelpaa hintapyynnöllä niin mädäntyköön sitten ja kaupunkilainen hankkikoon sen omansa mistä hankkii.

        Suomalainen edellyttää oikeudenmukaisuutta, vaan saammeko me sitä tässä kaupunkilais-lahtarien hallitsemassa yhteiskunnassa?

        Lenin tykkää tällaisesta anarkiasta ja kateudesta. Se sahaa valkoihoisten yhteikuntaa ihan kivasti omalta osaltaan.

        Valkoihoiset katoavat planeetalta sadan vuoden sisällä, koska valkoihoiset eivät osaa edes perustaa omia intressejään puolustavia järjestöjä.

        Juutalaisilla esim. on jo jopa Euroopan Juutalainen Paramentti -järjestö...

        http://ejp.eu/

        Ja myös Euroopan Juutalainen Kongressi:

        http://www.eurojewcong.org/

        Ja taitaa niillä olla koko EU myös, hehän sen rakensivat tuhotakseen muut rodut, varsinkin valkoihoiset. Tämä onkin se syy miksi VAIN juutalaisilla voi olla oma RASISTINEN parlamentti ja RASISTINEN kongressi EU:ssa.

        Linkeissä paljon dokumentoitua faktaa, joten lue ajatuksella, ja tee omat tutkimuksesi:

        https://archive.org/stream/killTheBestGentiles_680/KillTheBestGentiles_djvu.txt

        http://jewishracism.blogspot.fi/2008/12/universal-enslavement-of-non-jew.html

        http://www.a-w-i-p.com/index.php/2010/09/25/organized-jewry-as-a-nation-dispersant


      • Doc Martin
        pihhi kirjoitti:

        Eise sydän kestä jos riidelly perikunannknssa vuosikymmeniä ;)

        Olisin saanut kyläkoulun naisopettajalta pil lu a, mutta kun huomautin pahanhajuisesta hengityksestä, pisti ämmä reidet yhteen ja potki minut ulos taksista. Kyllä muuten vi tut ti


      • kullitetut muistot
        No jos nyt kirjoitti:

        olisitkin halukas maksamaan siitä sen 100 tuhatta niin kyllä kauppa tulisi nopeasti, mutta kaupunkilaiset kun kuvittelee että maalaisilta voi kaiken huijata menne tullen. Jos nyt joku sitten myykin sen mökinrähjän jollain kymppitonnilla kun ostaja on perikunnalle vakuuttanut kautta kiven ja kannon sekä mörrimöykyn ruoaksi joutumisen uhallakin vannonut että omaan käyttöönhän minä tämän ostan. Kuluu sitten vuos tai kaks ja samainen mökki komeilee jossain etuovicomissa tai oikotiellä hintapyyntönään 150 tonnia. Ja mitään muuta ei ole tehty kuin joku terassi pykätty ja ehkä peltikatto laitettu. Kyllä sellainen pistää perikunnan kuin perikunnan miettimään että jollei kelpaa hintapyynnöllä niin mädäntyköön sitten ja kaupunkilainen hankkikoon sen omansa mistä hankkii.

        Suomalainen edellyttää oikeudenmukaisuutta, vaan saammeko me sitä tässä kaupunkilais-lahtarien hallitsemassa yhteiskunnassa?

        > olisitkin halukas maksamaan siitä sen 100 tuhatta niin kyllä kauppa tulisi nopeasti, mutta kaupunkilaiset kun kuvittelee että maalaisilta voi kaiken huijata menne tulle

        Juuri tätä tarkoitin. Huitsin helvetissä sijaitsevasta remonttipommista pitäisi maksaa 100 k€ ja sitten vielä upottaa 50 k€ remontteihin.

        Pitäkää homekorsunne. Saattehan sentään pari vuosikymmentä ihastella sen maatumista.


    • Rakennuslupa

      "että arvoa on enää vain tontilla."
      Kyllä siinä tapauksessa, että tontilla on asuinrakennus. Ja näinhän yleensä on.
      Tässä on sellainen juttu, jonka rakennuslupaa hakeneet kyllä tietävät.
      Nimittäin rakennusluvan saa nykyään helposti vain sellaiselle tontille, jossa on ennestään tai on ollut rakennus. Näin varsinkin ranta-alueilla ja vastaavissa paikoissa. Muunlaisille tonteille joudutaan hankalaan menettelyyn haettaessa kaavoittajan suostumusta ennakkoon. Ja tämähän kannattaa tehdä jo ennen tontin hankkimista.

      • miksi, oi miksi?

        Kuka haluaa rakentaa uuden talon taantuvalle alueelle, jolla myydään vanhoja (toki perusteellisen remontin tarpeessa olevia) OK-taloja 100 000 € pyynnöillä?


      • haloo hei taas

        Kuinka minä voisin hakea rakennusluvan tontille jota en edes omista, jos minulla ei ole kaavaviranomaisissa kivaa kaveria jonka voisin voidella?


      • Kokemustakin
        miksi, oi miksi? kirjoitti:

        Kuka haluaa rakentaa uuden talon taantuvalle alueelle, jolla myydään vanhoja (toki perusteellisen remontin tarpeessa olevia) OK-taloja 100 000 € pyynnöillä?

        On sul jutut,
        vai olisit vuokrannut
        napuin tyhjän talon?
        Uskotko oikeas itse tohon,
        jos näin on,niin se on huolestuttavaa!
        Mitä niistä taloista on jäljellä,
        kun uudemmatkin talot jo
        rempan tarpeessa muutaman
        vuoden jälkeen!
        Tosi harva haluaa asua
        jossain pusikossa,vaan kasvukeskuksissa!


      • Tieto edeltäkäsin
        haloo hei taas kirjoitti:

        Kuinka minä voisin hakea rakennusluvan tontille jota en edes omista, jos minulla ei ole kaavaviranomaisissa kivaa kaveria jonka voisin voidella?

        Nykyään on varsin tavallista, että tontin kaupanteon ehtona on jo olemassa oleva rakennuslupa tai rakennusvirastosta saatu tieto rakennusluvan saantimahdollisuudesta. Eihän sellaista tonttia kannata ostaa, jolle ei sitten saakaan rakennuslupaa. Kyllä rakennusluvan saantia voi tiedustella ennakkoon.
        Menettely selviää tontin sijaintikunnan rakennusvirastosta.


      • omalla riskillä
        Kokemustakin kirjoitti:

        On sul jutut,
        vai olisit vuokrannut
        napuin tyhjän talon?
        Uskotko oikeas itse tohon,
        jos näin on,niin se on huolestuttavaa!
        Mitä niistä taloista on jäljellä,
        kun uudemmatkin talot jo
        rempan tarpeessa muutaman
        vuoden jälkeen!
        Tosi harva haluaa asua
        jossain pusikossa,vaan kasvukeskuksissa!

        Lisä pointtina, myyjällä on riski joutua oikeuslaitos kierteeseen, koska se sinisilmäinen kaupunkilais-idiootti saa vanhaan taloon nopeasti homevaurion aikaan.


      • aassxxwwweqqqqqqqqqq
        omalla riskillä kirjoitti:

        Lisä pointtina, myyjällä on riski joutua oikeuslaitos kierteeseen, koska se sinisilmäinen kaupunkilais-idiootti saa vanhaan taloon nopeasti homevaurion aikaan.

        Tosiaankin näitä vanhempia rötisköjä, joista ei kuitenkaan niin paljon mitään saakkaan, ei kannata siksikään lähteä myymään, kun nykyään on näitä jälkipelikäräjöintejä otettu lainsäädäntöön joiden kanssa ostajat voivat ihan suunnitelmallisesti lähteä venkoilemaan.


      • eurot märkänee
        miksi, oi miksi? kirjoitti:

        Kuka haluaa rakentaa uuden talon taantuvalle alueelle, jolla myydään vanhoja (toki perusteellisen remontin tarpeessa olevia) OK-taloja 100 000 € pyynnöillä?

        sitä olen itsekkin miettinyt,että miksi eivät myy taloja maalta.ränsistyvät ja mätänevät kun kukaan ei huolehdi taloista katot olisi kiireesti katettava peltikatoilla ja savuhormit pellitettävä,hatut piipun päähän ettei sadevesi tuhoa hormistoja.vaan annetaan olla ja mädäntyä oikeaa rahaa satojen tuhansien edestä.kenellä hölmöllä on vara hapattaa omaisuus.itse ostaisin sellaisen 24 metriä pikän hirsikartanon ja kunnostaisin sen ulkomilta tuleville turisteille.hankkisin sinne muutaman suomalaisen eksoottisen eläimen,ja safarin kelkoille mönkijöille,ja mikä olisi mukavempaa autoradan jossa voisi ajaa vaikka pienimuotoista rallia talvella.se olisi oikeaa elämää luonnon helmassa,kalastusta verkoilla pilkillä ym metsästystä.johan jäisi roposet suomeen ja talouskasvu elpyisi.


      • Tolloille
        omalla riskillä kirjoitti:

        Lisä pointtina, myyjällä on riski joutua oikeuslaitos kierteeseen, koska se sinisilmäinen kaupunkilais-idiootti saa vanhaan taloon nopeasti homevaurion aikaan.

        Jep. Viime suvena vuokrasin vanhan mökin ns. pohjoisen pojalle. Voi kristus, se oli erhe. Pohjoisen poika kertoi saunaan tulleen muurahaisia!
        Annoin ohjeet mistä löytyy myrkkyä ja pyysin polttamaan puita saunomisen jälkeen. Kas kun mökillä ei ole sähköä, eikä siten myöskään lämmitystä ihan automaattisesti. No, kolmen viikon jälkeen menin itse lomailemaan ja aloin saunan lämmitykseen. Ei halavata, sauna oli täynnänsä höyryä kuten turkkilainen sauna konsanaan. OLIKO SE NIIN VITUN HANKALAA polttaa niitä puita saunomisen jälkeen JOTTA SAUNA KUIVUISI. Itse kun näin tein, hävisi muurahaiset. Uskomaton tollo oli tämä ns. lapin poika. Ei tule ensi suvena häsläämään ja saunaa lahottamaan!


      • teu,
        aassxxwwweqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Tosiaankin näitä vanhempia rötisköjä, joista ei kuitenkaan niin paljon mitään saakkaan, ei kannata siksikään lähteä myymään, kun nykyään on näitä jälkipelikäräjöintejä otettu lainsäädäntöön joiden kanssa ostajat voivat ihan suunnitelmallisesti lähteä venkoilemaan.

        ""aassxxwweeqq""

        Siis on myös hiljaisuudessa valmisteltu sellainen vero , että kun jokin myy,
        maita tai tilansa ,,siihen on tehty LIIKEVOITTO VERO ,joka on kohtuuton ,
        minulla Vävy poika myi tarpeeseensensa 9 ha peltoo 15 ha metsämaita ,
        kaikki ei ollut kuin pohjia osa oli kasvavaa , hän sai kohtuullisen hinnan ,
        sitten meni vuosi ja tuli 28'500 e veroa johon ei riitä loput maat ,siis mitä täällä
        suomessa tapahtuu ,,kannattaa ottaa selville todella ennenkuin kärsii.

        On jo muutenkin 2-3 vuotta ollut erittäin vaikea tehdä kauppoja hinnat on laskeneet
        ja usskon että ne taas nousee ,kun aika paranee, ja taas kauppa käy , en minäkään myisi jos ei siitä mitään saa, . sillä sellaista sanotaan lahjoitukseksi.


      • mmmm...
        eurot märkänee kirjoitti:

        sitä olen itsekkin miettinyt,että miksi eivät myy taloja maalta.ränsistyvät ja mätänevät kun kukaan ei huolehdi taloista katot olisi kiireesti katettava peltikatoilla ja savuhormit pellitettävä,hatut piipun päähän ettei sadevesi tuhoa hormistoja.vaan annetaan olla ja mädäntyä oikeaa rahaa satojen tuhansien edestä.kenellä hölmöllä on vara hapattaa omaisuus.itse ostaisin sellaisen 24 metriä pikän hirsikartanon ja kunnostaisin sen ulkomilta tuleville turisteille.hankkisin sinne muutaman suomalaisen eksoottisen eläimen,ja safarin kelkoille mönkijöille,ja mikä olisi mukavempaa autoradan jossa voisi ajaa vaikka pienimuotoista rallia talvella.se olisi oikeaa elämää luonnon helmassa,kalastusta verkoilla pilkillä ym metsästystä.johan jäisi roposet suomeen ja talouskasvu elpyisi.

        Kun on kaksi osakasta, ilman toisen suostumusta ei voi myydä.


      • Yksinomistaja
        mmmm... kirjoitti:

        Kun on kaksi osakasta, ilman toisen suostumusta ei voi myydä.

        Voi hakea käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Siitä se lähtee.


      • Tarviiko siihen rkennuslupaa ku polttaa tönön talvella j rakentaa kesällä uuden tilallu kukasen tietää oliko rkennus semnmonen ku on n ykyään


      • Ronanivo
        Yksinomistaja kirjoitti:

        Voi hakea käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Siitä se lähtee.

        Tuo prosessi vaatii käytännössä lakimiehen ja ei todellakaa tule ilmatteeks, plus hommassa vierähtää helposti 7v valituskierroksineen. Jos kyse on muutaman kymmen tonnin osuudesta, niin äkkiä palavat ne rahat tohon hommaan. Ei oo tehty ihan helpoks tota, arkijärjellä maaian yksinkertasta asiaa, joka pitäs yhellä paperin allekirjotuksella hoitua.
        ...terveisiä vaan savon-serkuilleni, jotka umpimielisyydessään ja vainoharhoissaan polttivat koko perinnön arvon vastaavassa prosessissa.


      • .loikkas.
        haloo hei taas kirjoitti:

        Kuinka minä voisin hakea rakennusluvan tontille jota en edes omista, jos minulla ei ole kaavaviranomaisissa kivaa kaveria jonka voisin voidella?

        Rakennuslupaa voi hakea toisen tontille,ei ole mitään estettä,et voi kuitenkaan rakentaa ennen kuin saat tontin hallintaoikeuden.
        Ja tietenkin tontin arvo nousee rakennusluvan myötä.


      • saa sen luvan
        .loikkas. kirjoitti:

        Rakennuslupaa voi hakea toisen tontille,ei ole mitään estettä,et voi kuitenkaan rakentaa ennen kuin saat tontin hallintaoikeuden.
        Ja tietenkin tontin arvo nousee rakennusluvan myötä.

        Eikös sen rakennusluvan saa, jos tontin koko on riittävä.


      • NäinVaanMenee
        omalla riskillä kirjoitti:

        Lisä pointtina, myyjällä on riski joutua oikeuslaitos kierteeseen, koska se sinisilmäinen kaupunkilais-idiootti saa vanhaan taloon nopeasti homevaurion aikaan.

        Vanha talo, jossa on yhtä sun toista laitettavaa kannattaa, laittaa kauppakirjaan ISOLLA ehto: KIINTEISTÖ MYYDÄÄN PURKUKUNTOISENA.

        Jos hintaa on vain muutama kymppitonni ja talo on ollut hunningolla. Ei tule ostajalle turhia odotuksia.


      • Näinhän sen...
        saa sen luvan kirjoitti:

        Eikös sen rakennusluvan saa, jos tontin koko on riittävä.

        ...kuvittelisi olevan. Ja tuo onkin edellytys rakennusluvan saamiselle. Mutta et välttämättä sittenkään sitä saa, elleivät virkamiehet tai se yksittäinen päättäjä halua sitä antaa. Päinvastoin, kuin ehkä luulet, ei heillä ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan. Eikä heidän tarvitse mitenkään perustella päätöstään. Vaan se riippuu täysin hiedän mielihaluistaan. Moni luvan hakija on tämän havainnut. Jos et tätä usko, niin katsopa vaikka kunnan ympäristölautakunnan, tai mikä kesämökkeihin liittyvistä luvista kyseisessä kunnassa päättääkin, pöytäkirjat netistä vaikkapa kolmelta viime vuodelta. Esimerkiksi oman mökkikuntani rakennuslupahakemuksista hyväksytään vain n. kolmannes.


    • Kädetön emäntä

      Vieläkö olisit valmis vuokraamaan? Osa vuokrasta askareilla. Maalia kaipaisi seinät.

      • onko järkeä

        Rakensin sitten mökkini itse. Tuli mieluinen ja minulle sopivalle paikalle. Joten rakennustarvetta ei nyt ole.

        "Kädetön emäntä" kannattaa laittaa ilmoitus lehteen/nettiin jos tarvitset remonttimiestä. Veikkaan, että homma onnistuu kyllä.


      • ammattihekilö maksaa
        onko järkeä kirjoitti:

        Rakensin sitten mökkini itse. Tuli mieluinen ja minulle sopivalle paikalle. Joten rakennustarvetta ei nyt ole.

        "Kädetön emäntä" kannattaa laittaa ilmoitus lehteen/nettiin jos tarvitset remonttimiestä. Veikkaan, että homma onnistuu kyllä.

        Ei nykyään kannata ottaa halpaa reinoa hommiin, vaikka sen kossupullopalkalla saisi. Kosteustilojen remontointi kannattaa antaa ammattimiehelle, sellaiselle jolla on todistus kyvyistä, muuten voi vuoden kuluttua odottaa kostea yllätys, jota ei vakuutuskaan korvaa.


      • remonttimies 1

        Missä päin kyseessä oleva mökki, mikä olisi vuokra.


      • mökitön mies

        Vielähän tuo on voimassa ja mökkiä etsiskelen,en mitään luksusta kunhan sähkö ja vesi löytyy ja ehkä saunakin. Remonttia voin ja teenkin mielelläni ja sehän varmasti palvelee myös omistajan etua vai kuinka? Minuun saa yhteyden numerosta 046-6857577


      • tönöt
        mökitön mies kirjoitti:

        Vielähän tuo on voimassa ja mökkiä etsiskelen,en mitään luksusta kunhan sähkö ja vesi löytyy ja ehkä saunakin. Remonttia voin ja teenkin mielelläni ja sehän varmasti palvelee myös omistajan etua vai kuinka? Minuun saa yhteyden numerosta 046-6857577

        Mökittömälle miehelle. oletko ostamassa vai vuoraamassa Joensuusta 37 km länsi / lounaan suuntaan 3ha rakennukset löytyisi myytävää että harrastetta numeron kyllä otin voin ottaa yhteyttä missä päin suomee asut itse hämeessä


      • Kädetön emäntä
        remonttimies 1 kirjoitti:

        Missä päin kyseessä oleva mökki, mikä olisi vuokra.

        Mökki on Mikkelissä, Saimaan rannalla.


      • Kädetön emäntä
        mökitön mies kirjoitti:

        Vielähän tuo on voimassa ja mökkiä etsiskelen,en mitään luksusta kunhan sähkö ja vesi löytyy ja ehkä saunakin. Remonttia voin ja teenkin mielelläni ja sehän varmasti palvelee myös omistajan etua vai kuinka? Minuun saa yhteyden numerosta 046-6857577

        Sähköä ei ole. Sitäkin kauniimpi maisema.


      • remonttimies 1
        Kädetön emäntä kirjoitti:

        Mökki on Mikkelissä, Saimaan rannalla.

        Tervehdys emäntä, jos voisi käydä katsomassa tai anna lisätietoja
        0447272106 / timonen
        Jos vaikka kohteesta kuvia jne. t sama


      • kädetön emäntä
        remonttimies 1 kirjoitti:

        Missä päin kyseessä oleva mökki, mikä olisi vuokra.

        Mökki on Ristiinassa, Saimaan rannalla. Sähköä ei ole. Hinnasta en suoraan osaa sanoa, se pitäisi neuvotella. Laitan tuohon sähköpostiosoitteeni, jos et pelästynyt :)
        < [email protected]>


      • mökitön mies
        tönöt kirjoitti:

        Mökittömälle miehelle. oletko ostamassa vai vuoraamassa Joensuusta 37 km länsi / lounaan suuntaan 3ha rakennukset löytyisi myytävää että harrastetta numeron kyllä otin voin ottaa yhteyttä missä päin suomee asut itse hämeessä

        vuokraamassa olisin mökkiä


      • ammattihekilö maksaa kirjoitti:

        Ei nykyään kannata ottaa halpaa reinoa hommiin, vaikka sen kossupullopalkalla saisi. Kosteustilojen remontointi kannattaa antaa ammattimiehelle, sellaiselle jolla on todistus kyvyistä, muuten voi vuoden kuluttua odottaa kostea yllätys, jota ei vakuutuskaan korvaa.

        Nii könet pitää kossupulloo vatupassina ni mikä siitä tullee ei paskaakaan ;)


      • pihhi kirjoitti:

        Nii könet pitää kossupulloo vatupassina ni mikä siitä tullee ei paskaakaan ;)

        Tuossa on pinta korkinkohalla ja eikse ole pullon keskellä tuo toinen pinta hyvä tästä tulleee ;)


      • pihhi kirjoitti:

        Tuossa on pinta korkinkohalla ja eikse ole pullon keskellä tuo toinen pinta hyvä tästä tulleee ;)

        Oveenkaan sitten stu ku pikkusen laitamyötäsessä selevin päin näyttäs et liva kaatuu ; )


      • mökitön mies kirjoitti:

        vuokraamassa olisin mökkiä

        Osta multa pikku kämppä lapista kaksiminjoonaa euroa siihen sisältyy vrtiolnti palvelu ainaku tarvii


      • pihhi kirjoitti:

        Osta multa pikku kämppä lapista kaksiminjoonaa euroa siihen sisältyy vrtiolnti palvelu ainaku tarvii

        Vartiointi sisältyy maksettuun hintaan


    • lahotkoon mökit

      Nyt ei kannata ostaa pitkään aikaan mitään!Antaa voudin viedä mökit!Oppiipahan velkaset maksamaan velkansa!

      • Mix v'ittuilet?

        Miksei kannattaisi ostaa? Jos on tarve saada mökki, rahoitus kunnossa ja mieleinen löytyy. Hintahan on aina neuvottelukysymys.


    • Ei järjen hiventä

      Näinpä se meni meilläkin. Puolet pesästä omistava äitimuori oli sitä mieltä, että ei kannata kattoa korjata eikä maaleja uuia, kun "kyllä tämä minun loppuelämäni kestää".
      Veljeni ja siskoni kanssa ei päässyt yksimielisyyteen mistään korjauksista ja muistakaan käyttötavoista. Heille kotitalo oli kuitenkin lähes jokaviikkoisessa käytössä oleva kesämökki. Kasvattivat siellä potut, porkkanat ja mansikat ja metsästä keräilivät marjat ja muun metsän viljan. Me kävimme paikalla kerran pari kesässä ja keväällä ja syksyllä istutus- ja raivaustalkoissa.

      Ensin mätänivät hyvä hirsiset riihet ja ladot. Sitten navetat ja aita. Nyt on myös itse iso (200m2) hirsitalo niin mätä, että ei kannata enää korjata.

      Lopulta kyllästyin omaan piikkiini korjaamiseen ja ehdotuksiin parannuksista ja myin osuuteni muille pesän osakkailla. Ostin rahoilla hyvän mökkipaikan suuren järven kalaisan selän ääreltä. Veistin ja veistätin sinne tarvitsemani rakennukset. Olen tyytyväinen valintaani.

      Muori elää edelleen yli 90 kymppisenä (asuu talvet kirkolla) ja valittaa, kun kotitalon lattiat painuu alas ja home haisee, uunia ei uskalla lämmittää ja on niin sotkuista kun hiiret paskoo joka paikan. Pellot ja pihapiirikin puskittuu umpeen. Veli ja sisko porukoineen säestävät päivät pitkät ruosteisen pihakeinun homeisilta patjoilta.
      Mitään ei ole saatu aikaiseksi vuosikymmeniin. Kertakaikkisen velttoja narisijoita, vaikka heiltä löytyisi osaamista korjauksiin (lanko poikineen kirvesmiehiä, veli metallimies). Mutta kun ovat auttamattoman saitoja ja laiskoja. Mitään ei saada aikaseksi ellei pomo käske. Ja kun pomo ja maksaja puuttuvat, siinä se.

      Huvittavinta asiassa on, että kateilevat minun kesäpaikkaani.
      Kuittaan kateilut, että olihan teilläkin hyvä paikka, mutta kun itse pilasitte.

      Nyt kun metsätkin (50 hehtaaria) on kaluttu taimikoiksi, ei tilalla tosiaankaan ole kuin maapohjan arvo. Kunnossa pidettynä, parin isohkon kaupungin välimaastossa kun sijaitsee, paikalle oli asumiskelpoisin rakennuksin löytynyt milloin vain ostaja. Esim hevosia pitävät ja metsästystä harrastavat etsivät tuollaisia paikkoja. Juuri erän ystäväni on myymässä perikuntansa maatilaa tällaisille ostajille, joita on useampia jättämässä tarjouksia. Vaikka sijainti on kaupunkeihin nähden paljon huonompi kuin kotitalollani on.

      • susikustaa

        Näin se käy! Riitaisat ja laiskat perilliset tuhoavat maaseudun rakennuksia ja maisemia. Jos esimerkiksi peltikaton saa omalla työllä rakennukseen 10 e/m2 ei luulisi tulevan kalliiksi! Mutta ei onnistu, ei. Kyllä vanha välttää - aikansa.


    • Timpuri osaa joo joo

      Näitä riittää, mutta aina ei kyse ole halusta korjata, vaan siitä, ettei ole rahaa maksaa rakennusliikkeille siitä.
      Kaikki eivät ole timpureita ja muurareita ammatiltaan ja taidoiltaan. Naisihmiselle tulee jo vastaan fyysisetkin voimat.

      Itse suren tilannetta, jossa iäkäs isäni (joo, niitä sotalapsia) ei ole halukas tekemään mitään korjauksia ja vastustaa kaikkea. Hänen nimissään kesämökki ja tontti. Kaikki lahoaa käsiin, jep jep.

      Meitä lapsia on kaksi, naisia 50 olemme molemmat. Itse ole leski ja sisko sairas, yksi 16v teinityttö.
      Mielellämme tekisimme, mutta pelkkä riihen katon uusinta ja korjaus maksoi 2v sitten 7000 euroa.
      Oli siihen säästäminen meillä.

      Millä sitä työtön ja sairaseläkeläinen yhdessä edes maksaa remonttifirmojen tähtitieteellisiä hintoja tai mökkitalkkarin maksuja. Ei millään! Ei muuten olla kädettömiä, mutta osaaminen rajoittuu pihatöihin ja maalaukseen.

      Myykää pois joo - niin, näin voi tehdä, mutta toisaalta jos ei kaipaa luksusta, niin pelkkä tontilla olokin tuo iloa ja rauhaa kaupungin kerrostalokoppeihin. Asumme molemmat pienissä asunnoissa, ei edes parveketta. Yritämme asua mökillä kaikki koulujen lomat, tulemme hyvin toimeen yhdessä.

      Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että viimeistään perintöverot pakottavat meidät myymään, varakkaat naapurit odottavat haukkoina, koska saavat tonttimme.

      Joku edullinen keino teettää korjausremonttia pitäisi olla, kotitalousvähennys on lähinnä naurettava ja leivottu remonttifirmojen hintoihin jo valmiiksi.

      Jos on rahaa, mikäs siinä teettää, tai jos on ammatiltaan timpuri tai muurari tai olisi kätevä puoliso. Silloin vain tarvikkeet maksaisivat.

      • mek

        Ei ne perintöverot paljon ole ja jos tontin ja mökin arvo on vaikka 40 tonnia niin vero on 4000 tonnia ja ei ole paljon. Äidilläni on kesämökki jota pidän kunnossa mutta on -70 kesäkäyttöön rakennettu já 11 hehtaarin tontilla. Rantaviivaa 600 metriä mutta pieni järvi niin arvo 40-70 tonnia ja jso verottaja hyväksyy esittämänne arvon niin vero menee sen mukaan ja se siitä. Saa olla hieno mökki jos arvo yli 100 tonnia ja talviasuttava jos on niin arvo nousee ja se siitä. Muistakaa että perintövero menee vasta 19999€ jälkeen ja jos kaksi perijaa niin melekin 40 tonnia arvosta pois mitä saa periä ilman veroja niin aika pieneksi vero tulee jäämään kun rintapeillisten vero on 10% arvosta minkä verottaja kohteesta hyväsyy.


      • ei kai
        mek kirjoitti:

        Ei ne perintöverot paljon ole ja jos tontin ja mökin arvo on vaikka 40 tonnia niin vero on 4000 tonnia ja ei ole paljon. Äidilläni on kesämökki jota pidän kunnossa mutta on -70 kesäkäyttöön rakennettu já 11 hehtaarin tontilla. Rantaviivaa 600 metriä mutta pieni järvi niin arvo 40-70 tonnia ja jso verottaja hyväksyy esittämänne arvon niin vero menee sen mukaan ja se siitä. Saa olla hieno mökki jos arvo yli 100 tonnia ja talviasuttava jos on niin arvo nousee ja se siitä. Muistakaa että perintövero menee vasta 19999€ jälkeen ja jos kaksi perijaa niin melekin 40 tonnia arvosta pois mitä saa periä ilman veroja niin aika pieneksi vero tulee jäämään kun rintapeillisten vero on 10% arvosta minkä verottaja kohteesta hyväsyy.

        40 000 tonnista, 4000 perintöveroa?


      • mek
        ei kai kirjoitti:

        40 000 tonnista, 4000 perintöveroa?

        10% on perintövero rintaperilliselle mutta en muista onko siinä perinnön määrästä kiinni.


      • progressio
        mek kirjoitti:

        10% on perintövero rintaperilliselle mutta en muista onko siinä perinnön määrästä kiinni.

        Oks tää muttunut? Aiemmn veroprosentti kyllä meni perittävän omaisuuden mukaan. Tai siis silleen, että summaan X asti ei veroa, sen ylittävältä osalta pieni vero, summan Y ylittävältä osalta vähän isompi jne.

        Mutta hirveän montaa tonnia ei rintaperillisen tarvi 100 k€ potistkaaan veroa maksaa & verottajakin näkyy kyllä uskovan sepustukset, että kierrätysmateriaalista 60-luvulla rakennettu ja yhteiskäytössä ollut ei-talviasuttava kuivanmaan mökki, joka on enää kaivinkoneella suoritettavaa remonttia vailla, on käytännössä arvoton.


      • verolaskuri
        progressio kirjoitti:

        Oks tää muttunut? Aiemmn veroprosentti kyllä meni perittävän omaisuuden mukaan. Tai siis silleen, että summaan X asti ei veroa, sen ylittävältä osalta pieni vero, summan Y ylittävältä osalta vähän isompi jne.

        Mutta hirveän montaa tonnia ei rintaperillisen tarvi 100 k€ potistkaaan veroa maksaa & verottajakin näkyy kyllä uskovan sepustukset, että kierrätysmateriaalista 60-luvulla rakennettu ja yhteiskäytössä ollut ei-talviasuttava kuivanmaan mökki, joka on enää kaivinkoneella suoritettavaa remonttia vailla, on käytännössä arvoton.

        Perintöveron määrän voit tuolla laskea suoraan verohallinnon sivulta:

        http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

        Lue ensin teksti ja näpäytä hiirellä kotaa "Perintöverolaskuri"


      • progressio
        verolaskuri kirjoitti:

        Perintöveron määrän voit tuolla laskea suoraan verohallinnon sivulta:

        http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

        Lue ensin teksti ja näpäytä hiirellä kotaa "Perintöverolaskuri"

        Ookei, ja homma menee edelleen just niinkuin minä sanoin. Ei se prosentti ole kiinteä, vaan riippuu perittävästä summasta. 100 tonnista menee 10 %, mutta 50 tonnista vain 5,6 % veroa.


      • mek
        progressio kirjoitti:

        Ookei, ja homma menee edelleen just niinkuin minä sanoin. Ei se prosentti ole kiinteä, vaan riippuu perittävästä summasta. 100 tonnista menee 10 %, mutta 50 tonnista vain 5,6 % veroa.

        Yleisesti mediassa on kirjoiteltu 10% perintöverosta ja itsekkin tarkistin Asian verottajan sivuilta ja nyt tietää mistä tietoa hakea ja voi etukäteen selvittää kuinkapaljon veroa joutuu maksamaan kun äidistä aika jättää ja voi vaikka varautua etukäteen tulevaan.


    • Mökit rapistuu

      Sama se on noissa saimaan mökeissä. Ostajat kadonneet, kun ei ole palveluita. Useammassa mökissä jo laudat ikkunoissa.

    • arvo pakkasella

      kun pitäisi vihdoin ne jätevesiasiat pistää kuntoon.

      • seth sthty

        Pitäisi saada ne poliitikot ulos, jotka yrittävät kaikin tavoin lypsää kansalaisilta rahaa ja sitten tyhjentää maaseudun. Kompostoiva huussi ja likakaivo riittävät mainiosti, ei mitään jätteenkäsittelytehtaita mummonmökin pihaan tarvita!


    • maatukoot rauhassa

      Tuol ois isän kotitalo lähellä Haminaa. Sekin on ollut jo vuoskymmenet huonolla hoidolla, sukua vainoavan alkoholismi nimisen sairauden johdosta.
      Mitäs sitä kunnossa pitämään? Aikoinaan ollut ihan ilmanen rakentaa ja eikä niille perillisille tartte mitään jättää.

    • tiesin jo 15v nuo

      ON JÄRKEÄ

      siitä talosta olisit maksanut ehkä kymppitonnin tai kaksi, käytä järkeen, ei perilliset olisi sitä saanut vaan se olisi mennyt 2 vuodessa hoitomaksuihin.

      Tietysti olisit ostanut myös tontin ja maksanut vaikkapa 50 000 e, tontti ja talo olisi mennyt hoitomaksuihin 5-8 vuodessa, riippuen kunnasta ja vanhuksen tilasta.

      Nyt perilliset saavat rahat tontista.

      Kirjoitit myös, omistaja ei tajua mitään, kenellä luulet olevan silloin oikeuden vuokrata, tai myydä. Myynti varsinkin on monimutkainen, aikavievä ja kallis juttu.

      Eikö omassa kodissasi ole tämänlaisia asioita puhuttu, ihmettelen.

      • Koittaisitte pärjätä

        Voi luoja minua ällöttää tämä ajatus, että puhutaan perillisistä jo toisen eläessä. Ainoa oikea tapa olisi juurikin realisoida omaisuutta niin, että henkilö itse voi hyötyä itse omaisuudestaan mahdollisimman hyvin elämänsä loppuun asti. Esimerkiksi käyttää hoitomaksuihin.

        Jotkut puhuvat vanhemmistaan "perittävinä". Parasta olisi, kun jokainen käyttäisi omat rahansa viimeiseen senttiin asti kun vielä kykenee. Niin paljon olen työssäni nähnyt tätä, että lapset eivät pätkääkään ajattele vanhempiaan vaan pelkkää perintöä. Ällöttää. Onneksi näitäkin yhä enemmän katsotaan rikosoikeudenkin näkökulmasta.


      • Koitetaan pärjätä
        Koittaisitte pärjätä kirjoitti:

        Voi luoja minua ällöttää tämä ajatus, että puhutaan perillisistä jo toisen eläessä. Ainoa oikea tapa olisi juurikin realisoida omaisuutta niin, että henkilö itse voi hyötyä itse omaisuudestaan mahdollisimman hyvin elämänsä loppuun asti. Esimerkiksi käyttää hoitomaksuihin.

        Jotkut puhuvat vanhemmistaan "perittävinä". Parasta olisi, kun jokainen käyttäisi omat rahansa viimeiseen senttiin asti kun vielä kykenee. Niin paljon olen työssäni nähnyt tätä, että lapset eivät pätkääkään ajattele vanhempiaan vaan pelkkää perintöä. Ällöttää. Onneksi näitäkin yhä enemmän katsotaan rikosoikeudenkin näkökulmasta.

        Hoitomaksuihin talon myyminen onkin järkevää?!?


    • hmmm...

      Taisi ne suuret ikäluokat hyvin pitkälle elää siten että heidän rakentamansa talo on ikuinen eikä tarvitse tehdä mitään. Vaimoni lapsuuden/nuoruuden talo valmistui -70
      erään pienen kaupungin arvo alueella. 20 vuotta sitten kävin anopin luona ensimmäistä kertaa ja hämmästyin jo silloin että kaikki alkuperäisessä kunnossa eikä puutalolle tehty mitään muuta kuin maalattu 10 vuotta aikaisemmin. Toista kertaa ei ole koskaan maalattu ja jo 10 vuotta sitten tiedustelin varovaisesti että olisiko syytä tehdä kuntotarkistus mikäli korjaustoimen piteitä tarvitaan. Hän oli ihan ihmeissään että talohan on kunnossa. No kyllä siellä jo silloin oli vuotoja räystäissä ja tallin katoksessa. Ja paljon muutakin korjailtavaa. Ajan myötä on kosteiden tilojen kaakeleita irronnut ja jätetty vain paikoilleen paikkaamaan reikiä. Jo jonkin aikaa olen huomannut erittäin tunkkaisen kosteantuntuisen hajun siellä ja vaimonikin Huomasi sen saman syksyllä. Vaimoni molemmat veljet ovat rakennus inssejä ja toinen heitä saneerannut oman vanhan talonsa peruusteellisesti. Anopin talon eteen eivät ole edes vaivautuneet tutkimaan asiaa..

      • ei vuoda 240m2

        Aloituksessa puhuttiin maaseudun taloista, jos mitään ei ole lähellä, tarkoitan kauppaa yms. niin ei niitä paljoa kannata korjailla, sillä vain10-15 % niistä tullaan ostamaan, monestakin syystä, ovat pieniä ja vanhanaikaisia, siellä asuminen on hyvin kallista.
        Huomauttaisin että uuden lisäsiiven rakentaminen, kylpy-, sauna- tilat ja 1 olohuone tulee maksamaan puolet koko talon rakentamisesta, koska työ on niin hankalaa ja kaikki samat työkoneet tarvitaan, säästää kai vaan sähköliittymän hinnan.
        Useimmat ostajatkin tulevat pettymään, ostavat vaan kun ei ole varaa parempaan, tai taitoa ostaa tontti ja rakentaa.

        Ei meilläkään ole kattoa korjattu 65 vuoteen kun vanhempani sen osti, oli silloin 20 v vanha korkea suuri taitekattoinen ja on vieläkin. On kuparikatto. On siitä asti kylpyhuone, öljylämmitys on muutettu maa- ja ilmapumppulämmöksi. Rakensi lääkäri/arkkitehti mutta muutti USA koska kaikki lapset muuttivat sinne opiskelemaan.
        Hyvän talon rakentaminen vaan maksaa paljon, eikä hyvää taloa kannata rakentaa halvalle tontille, mieluummin kannattaa rakentaa halpa talo, kalliille tontille, se menee hyvin kaupaksi.


      • yhteisomistuseitoimi

        Yhteisomistus ei vaan toimi, pilaa kaikkien välit lopullisesti. Yteisomistuksessa oma tahto ja järki pitää unohtaa.
        Meillä huseeraava veli huseerasi maksu perikunnan tilinltä. Kertoikin, että kun jää eläkkeelle on aikaa huseerata, ja tahtookin huseerata, kun oman mökin pihapiiri on täyteen kaikkea ahdettu.
        Jakamaton perikunta maksaa bileet, kun poika on isoon latoon laittanut diskon kohdevaloineen. Vanha jääkaappipakastin ladon nurkassa, ja toinen navetan lattialla, jossa aina jäitä janojuomiin. Kesän söhkölasku 600 euroa, talvisin ladossa ei tanssita.
        Mummon mökkiä ei siivottu vuoteen, poika rallatteli kesällä aina kyllä pihan puhtaaksi. Ostatti äidilla kunnon ajopelin hoitamaan autiotalon nurmikon.
        Anelin, että voitaisiinko sopia vuorot milloin kukin voisi tulla, ei käynyt. Kysyin voitaisko sopia, mitä laitetaan ja milloin, ei käynyt. Kysyin sovitaanko mökin säännöistä, siivous yms. ei käynyt.
        Luovuin mökistä, minulla on paljon ihania muistoja, ne kantavat.


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Tuttu juttu.

      Mutta vähän eri näkökulmasta.

      Taloja kyllä haluttas ostaa mutta tarjoukset on niin alhaisia että niitä ei myydä,

      Jos on varaa ostaa mökki, niin luulisi olevan varaa maksaa niistä oikea hinta vaikka ne onkin maaseudulla.

      • !!!!!!!!!!!!!

        Toinen asia.

        Talosta haetaan mikroskoopilla edes yksi pieni homeitiö ja kun se löydetään talo korjautetaan vielä myyjän kustannuksella. Kauppaa ei suostuta purkamaan vaan korjautetaan myyjän piikkiin. Korjaus maksaa aina enemmän kuin myyjä on saanut talosta rahaa.

        Nykyinen myyjän vastuulaki on niin rankka että ei kukaan uskalla myydä vanhaa taloa. Vastuusta ei pääse vaikka talon myy "siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on".


      • !!!!!!!!!!!!!!!!1
        !!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Toinen asia.

        Talosta haetaan mikroskoopilla edes yksi pieni homeitiö ja kun se löydetään talo korjautetaan vielä myyjän kustannuksella. Kauppaa ei suostuta purkamaan vaan korjautetaan myyjän piikkiin. Korjaus maksaa aina enemmän kuin myyjä on saanut talosta rahaa.

        Nykyinen myyjän vastuulaki on niin rankka että ei kukaan uskalla myydä vanhaa taloa. Vastuusta ei pääse vaikka talon myy "siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on".

        Vastuuaika on 10 vuotta ja siinä ajassa talo on voinut homehtua jo uuden omistajan toimesta....


      • pikku mökki
        !!!!!!!!!!!!!!!!1 kirjoitti:

        Vastuuaika on 10 vuotta ja siinä ajassa talo on voinut homehtua jo uuden omistajan toimesta....

        10 vuotta on kauan. Ja nykyisen homehysterian kaudella joka paikasta löytyy takuuvarmasti hometta. Ei käy myyjää katteeks...


    • tapauskohtaisesti

      Tyhjänä olevia rintamiestaloja on maaseutu täynnä. Sikäli kuin olen ymmärtänyt
      niitä ei haluta vuokrata sillä halutaan sittenkin säilyttää ne suvussa. Tällähetkellä
      vain ei ole varaa niiden kunnolliseen kunnostukseen. Niitä ei myöskään haluta
      vuokrata edes kunnossapitoa vastaan. Silloin kun ei itse voida käydä paikassa.
      Mikäli näitä sitten vuokrattaisiin, ne pitäisi hoitaa niin hyvään kuntoon ettei vuok-
      ralaisilla ole valittamista.
      Toisaalta olen kuullut että sekin tulee omistajalle liian kalliiksi .

    • Älytöntä haaskausta

      Olipa tuttua tarinaa! Vanhempieni kultua kotitalomme jäi meille lapsille, jota on 4 kpl. Talo on maalaistalo ja itse tontti peltoineen joen rannalla lähellä järveä, joten kaunis paikka. Vanhempani asuivat kuolemaansa asti talossa ja se oli todella hyvässä kunnossa. Sitten, kun se jäi tyhjilleen, halusin, että pidettäisiin peruslämpö päällä ettei paikat ummehtuisi ja homehtuisi. Muut olivat niin nuukia etteivät suostuneet pitämään lämpöjä päällä. Eivätkä halunneet laittaa myyntiinkään. Niin sitten jo neljässä- viidessä vuodessa huoneissa alkoi tuoksua ummehtuneelta ja varmaan tuli jo homettakin ja, jos taloa nyt lähtisi myymään, niin olisi myytävä purkukuntoisena! Onneksi sain lunastettua itseni ulos perikunnasta eli myin osuuteni sisaruksilleni, mutta itse koko iso talo on jo menetetty, mutta sehän ei enää ole minun harmini!
      Eli opetus on se, että pitäisi nuukuudellakin olla rajansa ja perikuntien pitäisi pystyä ajattelemaan järkevästi!

      • pikku mökki

        On se kumma, että nämä talot ovat vuosikymmeniä sitten olleet tyhjillään ilman peruslämpöä eivätkä ole käsiin lahonneet...


      • mek
        pikku mökki kirjoitti:

        On se kumma, että nämä talot ovat vuosikymmeniä sitten olleet tyhjillään ilman peruslämpöä eivätkä ole käsiin lahonneet...

        Se riippuu siitä miten on rakennettu eli jos talo on kylmillään ja kosteus kondensoituu rakenteisiin ja ei pääse poin sieltä niin hometta tulee varmasti. Varsinkin jos on vaikka sahanpuruilla eristetty niin ei montaa vuotta mene kun ei tartte tehdä enää mitään. Jos on vesijohdit talossa niin peruslämpö pitää olla talvella ettei mätäne talo pystyyn.


    • yksi talon om

      Et sinäkään varmaan luovu "eukostasi" jos et sitä käytä, se lahoaa ja kohta kaatuu ???
      Ota nyt järki käteen, et sinä voi määräillä toisen omaisuutta vaikka se antaa talon lahota, taidat yrittää saada edullisesti, kyllä niitä taloja on myynnissä kun menet kiinteistövälittäjien sivuille ja katsot siellä, pitää vaan olla "mania" tuo asenne jo kertoo paljon "maalaisten ja kaupunkilaisten asenne ????

      • ukkonooantalo

        Vanhusten ajattelutapa on usein "me ja meidän jälkeen vedenpaisumus".


      • dfgjhfgfj
        ukkonooantalo kirjoitti:

        Vanhusten ajattelutapa on usein "me ja meidän jälkeen vedenpaisumus".

        Ja miksei?


      • pikku mökki
        ukkonooantalo kirjoitti:

        Vanhusten ajattelutapa on usein "me ja meidän jälkeen vedenpaisumus".

        Riippuu. Omassa suvussa omia poikia ja tyttöjä on ajateltu. Omaisuus on siirretty heidän nimiinsä varhain ja taloista on pidetty huolta. Itsekin perin mökin osana isovanhempien "ennakkoperintöä" 7-vuotiaana.


    • tyhjän talon naapuri

      Olen huomannut saman asian. Mieheni kanssa kysyimme ostaa pientilaa ja sen rakennuksia. Aikaisemmin olimme kysyneet saada ostaa siitä pientilasta vahän maata oman tontin jatkoksi. Vastaus oli kielteinen. Perustelu, että maata ei voi myydä, oli, että joku alkaa pitämään siinä lampaita, joskun myöhemmin. Siinä pienentyneessä pinta-alassa ei voisi enää lampaita pitää. Koko tilaa kysyessämme , vastaus oli, että joku toinenkin on kysynyt ja he ovat nuoria, ja tarvitsevat uuden elämän alun ja heillä on eläimiäkin jo olemassa. Omistaja, yksinäinen henkilö, muutti itse pois vajaa 10 vuotta sitten vuokralle, kun sai sillä lailla hankittua sisävessan. Maatilan talossa ei ole sisävessaa. Talo on edelleen tyhjillään, siinä käydään vain kesäisin katsomassa pihaa ja omia tavaroita talon sisällä. Nuoriparikaan ei ole sitä saanut omistukseensa. Talossa ei ole lämmitystä sisällä.
      Ilmeisesti perikunta omistaa talon. Haltija aina vetoaa siihen, että siskonpoika saa päättää asian. Talon sisällä on haltijan ja suvun tavaroita. Luulen, että tavarat ovat yksi syy, miksi sinne ei voi kunnolla päästää edes ketään katsomaan. Talo kostuu, kun ei lämmitetä. Varmaan kalusteetini alkavat kärsiä. Tavarat ei mahdu kenellekään asuntoon, ei niitä VOI viedä pois.
      On kansantaloudellisesti VÄÄRIN tuhota sukupolvien työ. Rankka työ, joka on tehty hikeä säästämättä. Uusi perhe saisi kodin ja hoitaisi pihan kauniiksi kaikkien katsella.

      • Öyestä

        Teilläkin ongelma lie pohjimmiltaan siinä, että teidän olisi pitänyt saada talo puoli-ilmaiseksi. Kannattaa yrittää ostaa sellaisia taloja, jotka ovat myynnissä :>


      • ahneuden tulos
        Öyestä kirjoitti:

        Teilläkin ongelma lie pohjimmiltaan siinä, että teidän olisi pitänyt saada talo puoli-ilmaiseksi. Kannattaa yrittää ostaa sellaisia taloja, jotka ovat myynnissä :>

        Vanha pommi pitää saada puoli-ilmaiseksi. Muutoin touhussa ei ole järkeä.

        Mutta ahne myyjä kuvittelee saavansa täyden hinnan. Ja odottaa. Ja odottaa.

        Vaan ei se hinta nouse eikä edes pysy, kun kylmillään oleva talo lahoaa pystyyn. Pitäisi tehdä remonttia - sen jälkeen voisi sen täydenkin hinnan saada. Jos sijainti on hyvä. Muuten menee se remonttikin hukkaan.

        Mutta eihän nämä ahneet ja laiskat remonttia tee. Joten talo lahoaa pystyy eikä siitä saa edes sitä puolta hintaa.


    • näinsevainon

      Perikunnat on niin riitaisia. Sama juttu saariston vanhojen asuinpaikkojen kanssa. Perikunnassa voi olla kymmeniä osuudenomistajia. Kun olet selvittänyt jokaiselta erikseen, suostuuko kaupantekoon, niin sitten se osakas numero kolmekymmentä, joka on asunut viimeiset 20 vuotta Floridassa tjsp. Kieltäytyy. Siihen se sitten tyrehtyi.
      Perillisten ajattelua ohjaa kateus, kiukku ja pahansuopaisuus. En itsekään olisi ikinä uskonut todeksi, mutta ihan samoin vaan kävi omassakin suvussani. Vuosikymmenet naureskeltiin vanhempien polvien perintöriitoja. Mutta IHAN samalla tavalla riitaannuttiin itse, kun se hetki koitti.

    • Itsekkyys : Tila on

      Itsekkyys :

      Tila ontto sekä tyhjä itsekyydellä voidaan tuhota itsemme

      Sekä koko - kansa !

      Mallit :

      Työkansa :)

      Maakansa :)

      Kun Kylväämme

      Puolustaisamme Itsekyyden Siemenen

      Alitajunnassa :

      Näin Syntyy : J y t k y:)

      Pelastus Edelläkävijyyteen

      Kaikki mitä annamme saamme takaisin :)

      Tietoisuus Parantaa :)

      Nöyrtyminen Asia , , , Ymmärrys -Valmiiksi :)

      1:Asia Kaikeen rauhallinen Hengitys :)

      Terve Päivä Alkaa Mahasta siirry Pakurinkääpään :)

      Katse Omaan Peiliin

      Kiitos :)

      Olen Esimerkki

      Sekä Arvostus :)

    • ihan vain

      Tuli vain mieleeni sekin asia, että ehkä sitä ei edes saa myydä. Vaikka omistaja onkin hoitokodissa, eikä tiedä mistään mitään, ei perilliset silti voi asuntoa myydä, koska he eivät asuntoa omista. Perilliset voivat päättää täydellisesti omaisuudesta vasta perinnönjaon jälkeen, sitä ennen ainoastaan jos omistaja on julistettu kyvyttömäksi hoitamaan talouttaan voi perilliset rajoitetusti hoitaa hänen talouttaan. Asunnon myynti vaatii vielä uuden oikeuden päätöksen tuon lisäksi. Eihän kukaan voi vanhempiensakaan omaisuutta myydä, kyllä siitä aina joutuu vankilaan. Ihan sama, vaikka toinen vanhemmista olisi kuolemassa viikon päästä ja olisi tiedossa, että perillinen olisi saamassa kyseisen omaisuuden perinnöksi, ei sitä silti saa myydä.

    • ihan vain

      Et myöskään tainnut edes kysyä perijältä, saako hän ylipäätään vuokrata asuntoa. Jos omistaja on hoitokodissa ja ei tiedä mistään mitään, on hänellä joku joka hoitaa hänen omaisuuttaan, mutta yleensä hän ei ole yksikään perijöistä. Eli yhdelläkään perijöistä ei edes tuossa tapauksessa ole mitään oikeutta myydä tai vuokrata omistajan omaisuutta. Perijät voivat päättää omaisuudesta vasta perinnönjaon jälkeen.

    • kuin karamelli

      Kuten tossa jo aijemmin jo huomautettiin, niin liian monet ostajat ja valtion ylinjohto ovat pilanneet talomarkkinat. Kiinteistön myyjistä on tehty lainsuojattomia, joilla on ehtymätön korvausvastuu. Ei auta edes takaisinlunastus halukkuus.

      Kuntokartoitukset ja energia todistukset ovat olleet kelvottomia alusta alkaen, ja niiden tarkoituksena on ollut lisätä sekä pyrokratiaa, että virkamiesten määrää. Nämähän eivät suojaa myyjää, vaikka kustannukset niille lankeavatkin.

      Valtion johdon toimesta on myös pienet sahat tapettu, jotta kunnollista puutavaraa ei edes ole saatavilla. Edes omasta puutavarasta ei voi tehdä, koska ce merkintä puuttuu. Kuitenkin ce merkintä ei takaa mitään. Itsellänikin löytyy ce hyväksyttyä ulkoverhouspaneelia, josta paistaa päivä läpi. Ei sellaista voi rakentamiseen käyttää, mutta ehkä taantuneet kokoomusherrat ovat saaneet riittävät tarjoilut, pettääkseen taas kerran suomen, sen väestön, ja alhaisimmankin moraalin.

      Valtion päästötavoitteet maksatetaan rakentajilla, sekä perheiden terveydellä. Tervettä hengittävää taloa on lähes mahdoton rakentaa suomessa. Varttukaapa vain kun nämä passiivitalojen virheet konkretisoituvat. Siinä 70l tasakatot on pieni haitta.

      Siksi terve hengittävä talo riittävän suurella tontilla, on jo terveydellisistä syistä arvokkaampi, kuin koneen voimalla tekohengitetty savivuorattu uudempi muovipussi.

      Monilla talonetsijöillä on myös käsitys että ok-talossa asuminen on samanmoista kuin kerrostalossa, jossa ei tarvitse välittää mistään. Kun karu totuus paljastuu, että ok talo vaatii jatkuvaa huoltoa, yritetään saada myyjä korvaamaan oma ymmärtämättömyys.

      Olenkin yrittänyt jälkipolvianiakin opastaa, ettei myisi kiinteistöjämme, kun minusta aika jättää. Kaunis hyvinhoidettu vanha talo kun saattaa hyvinkin houkutella vääränlaisia ostajaehdokkaita.

      • ei käy sääliksi

        > Siksi terve hengittävä talo riittävän suurella tontilla, on jo terveydellisistä syistä arvokkaampi, kuin koneen voimalla tekohengitetty savivuorattu uudempi muovipussi.

        Ei ihme, että essonvaaria harmittaa, kun essonvaari tietää, ettei enää satuilu terveistä & henkittävistä rakenteista mene läpi, kun hometalo paljastuu hometaloksi.


      • eryturtyeriu

        'Kuin karamelli', kirjoitat hyvin. Näinhän se juuri on. Meitä onnisti. Löysimme terveesti rakennetun puutalon isolla hiekkatontilla. Ei homeongelmia, ei edes kellarissa. Kunnostellaan pikkuhiljaa. Työleirihän tämä on, mutta kun on kahden innokkaan käsityöläisen ahkerat kädet ja ripaus hulluutta, niin tämä koti on meille unelmien täyttymys.


      • hytresswe
        eryturtyeriu kirjoitti:

        'Kuin karamelli', kirjoitat hyvin. Näinhän se juuri on. Meitä onnisti. Löysimme terveesti rakennetun puutalon isolla hiekkatontilla. Ei homeongelmia, ei edes kellarissa. Kunnostellaan pikkuhiljaa. Työleirihän tämä on, mutta kun on kahden innokkaan käsityöläisen ahkerat kädet ja ripaus hulluutta, niin tämä koti on meille unelmien täyttymys.

        Hiekkatontti =RADON PESÄKE


    • Antero1958

      KAVERILLAKIN ON MYYNNISSÄ OIKEIN RAUHALLISELLA PAIKALLA MAATILA MUTTA EIPÄ OLE KIINNOSTUNEITA VUOKRAUSKIN TULISI KYSYMYKSEENHhEINÄVEDELLÄ ON KYSEINEN PAIKKA

    • jo4vUh,ssa

      Täällä iloisessa itäsuomessa, on OK taloja mistä valita. Tuossakin lähistöllä on 5000 neliön tontilla, täysin asuttavassa kunnossa OK . Tosin ei ihan korvessa, kauppaa apteekkia ja pankkia löytyy kävelymatkan päässa samoin avattuja latuja, sekä kesäisin valaistu pururata.Pyynti reilut 20000.
      Tässä esimerkki, eikä ole ainoa. Tervetuloa

    • Kaikki kaupan

      Kaikki on myynnissä sopivalla summalla. Pummeille ei anneta taloja sossurahoillasi.

      • Pois se meistä

        Home taloja kaikki


    • Huomattiin

      Ei tuolla avaajalla ainakaan ole kovin paljon järkeä.
      Mietippä ensin hieman itse vastauksia noihin kysymyksiisi ... jos osaat.

    • Öyestä

      Puolitotuutta?

      Kerroitko nyt varmasti kaiken? Kariutuiko homma siihen, mitä tarjosit talosta / vuokraksi?

      Eräidenkaltaisten "ostelijoiden" pitäisi nimittäin saada kaikki puoli-ilmaiseksi. Ja etenkin niiltä, joilla on toinen jalka jo puoliksi haudassa... Surullista, mutta näitä parasiittejä on keskuudessamme pilvin pimein :(

      • Öyestä

        Lisäisin vielä, että sinunkaltaistesi parasiittien kannattaisi yrittää ostaa sellaisia taloja, jotka ovat myynnissä. Silloin se on ehkä helpompaa saada myös ostetuksi :> :> :>


    • asutus korpi

      kai tuo autiotalo ynnä maaseutu on muuttanut sitten muotoaan kun tyttömyyden ja muuttotappio kunnissa jo taajamissa löytyy näitä autiotaloja.

    • Kukaan ei koskaan

      Kukaan järkevä mies ei moiseen syyllisty !

      Naiset eivät pysty myymään taloa ,niin on eripuraista porukkaa

      Autio taloja löytyy pilvin pimein,ei niissä voi asua homeessa kaikki paikat

    • mummonmökki

      Minullakin on autiotalo ja olen myyskennellyt sitä jo parivuotta ei ole kukaan tullut vakavasti ostattelemaan. Talo on hyvällä paikalla tien (4) vieressä ja lohijokikin vain parinsadanmetrin päässä. Ei se aina ole sitä ettei myytäisi !!

    • eläkää omillanne

      Elossa olevat vanhemmat omistaa talot, siis ei aikuiset lapset, lapsenlapset, miniät sun muut.

      Omaisuus kuuluu talon tai tilan omistajille.

    • ei pakkonyyntiä

      Et saa kauppoja aikaseksi kun yrität kusettaa omistajia ja ostaa arvokohteita pilkkahinnalla. Maasta ei ole mitään järkeä luopua halvalla.

      • ei myyntiä, ikinä

        Ahhaahhaahh. 10 vuotta tyhjillään ollut maalaistalo, jonka kunnossapito lopetettiin jo 30 vuotta sitten (kun omistaja/asukas ei enää vanhuuttaan jaksanut) = arvotalo?

        Ajoissa myymällä tällaisesta olisi voinut jotain saadakin. Nyt kukaan ei moista riesaa halua. Uutta ei kuolevan peräkylän tontille kannata rakentaa, kun asumiskelpoisiakin saa alehinnoilla.


    • RINTAMAMIESTÖLLI;)

      TALOA JONKA OMISTAA esim VANHAINKODISSA OLEVA VANHUS, SITÄ EI VOI MYYDÄ KUIN VANHUS ITSE TAI VALTAKIRJALLA JÄLKIPOLVI. TAI MYÖHEMMIN PERIKUNTA-
      SIKSI NE LAHOAA...
      kORJASIN SELLAISEN.. TULI HIENO... TSEMPPIÄ..

    • metsäkonemies

      se nyt on aivan sama kaupunkilainen tai maalainen who cares yhdessähän niitä mädätetään pysytään topicissa eikä ruveta jauhaa mistää kaupunkilaiset vs maalaiset paskasta se on vaan väärä asenne! perikunnat on varjoja viileessä ei mitää interestiä mihinkää suuntaan ja onhan noita puitakin tullu hakattua tonteilta joilla voisi vielä elämää olla uus tai vanha talo riippuu rakentajista hoidosta ynnä muusta minkä takia ne sitten lahoo MYÖS ne uudemmat

    • 1+2

      Suvun mökkejä ja tontteja ei sais myydä. Mulle varmaan jää joskus perinnöksi talo ja maita maaseudulla ja isän/suvun toivomus on ettei niitä sais myydä mihinkään. Enkä haluais suvun vihojakaan niskoilleni.

      • peka_naks

        Myy sukulaisille, varmaan haluavat ja ei kukaan suutu. Eivät kyllä halua maksaa mitään, mutta myyt sitten ulkopuolisille ja syytät sukulaisia että mitäs ette makseneet käypää hintaa-


    • nääs

      Perikunnan kannattaa verotuksellisista syistä mädättää tai muuten antaa luonnon tuhota talo niin ei voroa mee niin paljon.

    • N-40+

      Luulen, että suurimmassa osassa tapauksia kyse on rakennuksista, joihin ollaan kiintyneitä. Usein kyse on esim. vanhuksen lapsuudenkodista tai rakkaasta itse rakennetusta vaatimattomasta kesämökistä. Vanhus ei välttämättä ymmärrä, että rakennukselle olisi parasta, että se olisi käytössä ja sitä kunnostettaisi pikkuhiljaa, sillä se rakas talo tuhoutuu käyttämättömänä.

      Usein vanhuksen lapset tajuavat tämän, mutta kun heillä ei ole omistusoikeutta, niin eipä heillä myöskään ole oikeutta lähteä myymään mökkiä.

      Itse olen etsinyt nimenomaan surkeassa kunnossa olevaa mökkipahasta, joka olisi edes jollakin tavalla lähellä järveä, vaikkei olisikaan ihan järven rannassa, jotta olisi itselleni ja lapsilleni joku kesäpaikka. Ongelmana on vain se, että kun asuntolainaa on jo entuudestaan eikä pankki pirulainen anna juurikaan lainaa.

      Vaikka ostaisin jonkun 20 000 euron mökin, niin rahaa menee vesi- ja viemärijärjestelmän uusimiseen, joka voi olla kalliimpaa kuin itse mökin arvo. Minulla ei ainakaan olisi sellaisia rahoja. Rahaa olisi vain pienten remonttien tekemiseen itse pikku hiljaa enkä mökistä edes haluaisikaan mitään luksuskakkoskotia, kunhan nyt vain olisi joku paikka luonnon helmassa, jossa voisi marjastaa, sienestää ja onkia.

      • nääs

        ei ukkohuussi vaadi mitään viemäriä.nääs.


    • Työttömyys jumittaa

      Korjausten teettäminen ulkopuolisilla on tehty Suomessa niin kalliiksi, ettei tavallisella ihmisellä ole siihen ikinä varaa.

      Jos virallinen omistaja on vielä iäkäs, miksi ne lapset tai lapsenlapset siihen uhraisi rahojaan, ei se ole heidän omaisuuttaan.

      Riitaisa perikunta on taas oma lukunsa, monesti yksi sisaruksista on varakas besserisseri ja pompottaa muita. Mutta aina voi myydä osuutensa pois, siitä sitä pääsee ja samalla koko suvusta.

      Ei taida olla helppoa ratkaisua missään ja kun työttömyys vielä nousee koko ajan. Vielä vähemmän liikkuu ostajia taloilla ja kiinteistöillä ja remontteja lykätään. Ei ihmisillä ole ylimääräistä rahaa.

    • Elävät kuolleet

      Paha on perikunnan elävän perintöä mennä myymään. Jos omistaja on tästä maailmasta mitään tietämätön kiinteistön myyminen ei ole ihan yksinkertainen juttu. Voittepa itse kokeilla

    • Ostan ensi syksynä edullisen hirsirunkoisen mummonmökin/maatilan Keski-Suomesta jota ei ole pilattu remontilla .. Peltikatto saa olla ja toimivat uunit täytyisi olla, mukavuuksia ei välttämättä

    • Yksi syy voi olla se kun omistaja on hoitokodissa ja ei oikeustoimikelpoinen.Eläke menee hoitopaikan maksuihin ja tili on tyhjä. Kiinteä omaisuus ei vaikuta asiaan. Siis mökki tai asunto-osake. Jos mökki myydään niin rahat on hoitokodissa olevan ei siis tulevan perikunnan. Kun tilillä on taas rahaa niin tuet pienenee ja myynnistä saadut rahat valuu kunnanmaksuihin.
      -Meillä on Mummon yksiö jo pitkään ollut tyhjillään. Käydään sielä joskus ehkä kesällä kun ollaan lomalla.
      Kuka sitä mökkiä sitten korjaisi jos ei tiedä miten sille käy. Joku haluaa myydä ja saada rahat. Toinen taas säilyttää ja viettää sukujuhlia.

      • mek

        Jos vanhus on hoitokodissa ja asunot tai talo on perikunnan niin jos vanhemmista on toinen kuollut niin myynnistä saadut rahat jaetaan perikunnan jäsenten kesken ja ei mene kokonaan leskella. Sama homma jos leski haluaa myyntiluvan lesken ja perikunnan omistavaan asuntoon niin houtuu maksamaan muut osakkaat pois kun kohde myydään. Peikunnan omistajat jakavat omistusuhteen mukaan yksiöstä saadut rahat eli leskelle puolet ja toinen puoli muiden perijöiden kanssa jakoon kun ne perintöverotkin on siitä aikoinaan maksettu. Yksi kaverijoutui kunnnan painostuksesta muumään hänen ja äitinsä omisman kerrostalokolmion kun äiti oli hoitolaitoksessa ja hän sai oman osuuden asunnosta pois ja loput lesken tilille.


    • Tunnepuoli sotkee

      Se on se tunnepuoli, kun ei voi mitata järkevästi rahassa. Itse eräältä perikunnalta puolisoni kanssa olisimme halunneet ostaa 1980-luvun alusta saakka tyhjillään olleen pientilan. Kiinteistöstä pyydettiin kahdelta kiinteistönvälittäjältä arvio perustuen maapohjaan ja rakennuksiin. Perikunnalle tarjottiin 1,5 kertainen summa kyseiseen arvioon nähden, koska sijainti olisi ollut meille sopiva ja kaksi vuotta sitten kiinteistöjen hinnat eivät vielä olleet laskeneet. Perikunnan toinen jäsen ilmoitti, että ei myy sillä hinnalla. Lapsena oli niin mukava käydä siellä, kun täti teki hyvää mehua pihan pensaiden marjoista. Siis pensaista, jotka olivat vuosikymmeniä sitten jo kuolleet vesaikon keskelle ja hänen tätinsäkin kuollut kymmenen vuotta ennen talon tyhjilleen jäämistä, siis 1970-luvun alussa. Olisi kuulemma ollut saatava yli 6-kertainen summa kiinteistövälittäjien käypä arvo -hintaan nähden, tai siis ilmoitti summan ja laskennallisesti se oli siis 6-kertainen.

      No kyseisellä perikunnan jäsenen hinta-ajatuksella olisi sitten saanut pari vuotta vanhoja ja kunnossa olevia omakotitaloja kuntakeskuksesta, joten totesimme, että antaapi olla. Ehkä kyseisen henkilön lapset sitten joskus tuskailevat, mitä tekevät sillä, kun on siitä verot ainakin maksettava ja jos kunnan rakennustarkastus antaa korjaus- tai siivouskehotuksen, niin ainakin pintaremontti ja tontin raivaus.

      No totesimme, että lahotkoon sinne! Ostimme omakotitalon toisaalta ilman edes remonttihuolia.

      • Kukakyrpä tuola säätää etteisaaviestejä laittaa muka liikaa en sinulle oo vihanen ku ylläpidolle.


      • Ja turhaamksvat kiinteistöveroa


      • Myyjä sanoo hinnan

        "pyydettiin kahdelta kiinteistönvälittäjältä arvio"

        Just, joo, omistaja määrää paikan hinnan, ei kiinteistövälittäjän arvio!
        Rakennuta sillä kiinteistönvälittäjällä talo ja osta 1/3- hintaan rakennuskustannuksista.

        "sitten kiinteistöjen hinnat eivät vielä olleet laskeneet"

        Kuinka niin? Sanoiko OMISTAJA kinteistön hinnan laskeneen? Ei, vaan kiinteistönväliitäjä haluaa maksimoida oman välirahansa suuruuden.
        Kokeilepas ostaa siltä kiinteistönvälittäjältä niitä "halventuneita" taloja. Selviää, että "tämä onkin erityisen arvokas kiinteistö, jolla on kova kysyntä ja säolyttänyt arvonsa poikkeuksellisen hyvin...plääh..."


      • jalat irti maasta
        Myyjä sanoo hinnan kirjoitti:

        "pyydettiin kahdelta kiinteistönvälittäjältä arvio"

        Just, joo, omistaja määrää paikan hinnan, ei kiinteistövälittäjän arvio!
        Rakennuta sillä kiinteistönvälittäjällä talo ja osta 1/3- hintaan rakennuskustannuksista.

        "sitten kiinteistöjen hinnat eivät vielä olleet laskeneet"

        Kuinka niin? Sanoiko OMISTAJA kinteistön hinnan laskeneen? Ei, vaan kiinteistönväliitäjä haluaa maksimoida oman välirahansa suuruuden.
        Kokeilepas ostaa siltä kiinteistönvälittäjältä niitä "halventuneita" taloja. Selviää, että "tämä onkin erityisen arvokas kiinteistö, jolla on kova kysyntä ja säolyttänyt arvonsa poikkeuksellisen hyvin...plääh..."

        Markkinat määrää hinnan.

        Myyjä voi toki päättää, että haluaa 3x markkinahinnan. Mutta se on pelkkä haavekuva ja tarkoittaa käytännössä, että myyjä päättää mädättää mökin.


    • elämällä opitte

      Voi ristus teijän ihmettelijöien kanssa. Kyllä opitte sitä mukaan ymmärtämään kaikkia kusisia tilanteita kun itse niihin tahtomattanne jourutten. Voisin vaikka antaa oman osuuteni pois, jos vain jollain konstin voisin ja pääsisin mokomista murheenkryyneistä ja vastuusta. Miljoona erilaista tapausta, jotka ovat toinen toistaan kinkkisempiä. Kyllä se on yhteiskunnan laatimat säädökset, jotka vaikeuttavat ihmiselämiä.
      Se on ensiksi se leski, jolla on se ikuinen asumisoikeus siellä yhteisessä kodossa. Ja, jos se koto sattuu oleen vaikka 10 asuinhuoneen "kylmä" maatila, niin romahtaa ja homehtuu kaikki asuinhuoneet ja tilan rakennukset. Leski jos ei ole suostuvainen lähtemään ja elää vielä 10-30 vuotta siellä, irotettavaa rahaa ei ole. Omaisuuden saamapuoli muuttuu kuluiksi ajan myötä. Tässä vaan yksi esimerkki.

      • Aina opimme lissää ku luemme näitä sitävrtenhan onki tämmöset sivustot et toinen auttaa toista ja saapi tietoo.


    • Provoiliat

      Kuuleppas ny kaupunkilainen ! Kuinkas monta autiotaloa haluat ostaa ? Ihan oikeasti . Niitä on myytävinä hyvin runsaasti joten aloituksesi lie sieltä ja syvältä .

      • mikä niin vaikeaa?

        Kuinka montaa mätää mökkiä yrität myydä?

        Miksei niitä voinut myydä silloin, kun olivat vielä myyntikunnossa kunnossa & vain pientä remonttia vailla? Tunnesyyt, typeryys, harhaiset kuvitelmat huikeasta arvosta ja/tai kesämökkien hinnannoususta?

        Tässähän oli kyse just siitä, että ehjälle mökille voisi löytyä ostaja ja tämä saattaisi vielä olla sen mökin pelastus. 10 vuotta kylmillään kypsytetty on enää kaivinkonetta vailla ... mutta sitä kaivinkonetta ei tule. Kukapa haluaisi ostaa syrjäisen kuivanmaan tontin, maksaa purkukulut ja sitten upottaa 100 k€ uuteen mökkiin, alueella, missä myydään OK-talojakin samalla rahalla. Jolloin on varmaa, ettei siitä omasta mökistään ikinä saa omiaan pois.


    • Tilallinen

      Ei teillä rahattomilla reppanoilla ole varaa kuin käytettyyn telttaan, jos edes siihenkään !!

    • halkki ja poikki

      KYSELEPPÄ KYMENLAAKSOSTA....siellä moni haluaisi myydä mutta kukaan ei osta....

      elimäki, anjala , sippola hyvää seutua.... kysele suoraan paikkakunnien kaupoista, kioskeista, huoltoasemilta...antavat vinkkejä

    • yksi kesäasuja yes

      Koillissavossa esim kaavi on tarjolla useita määräaloja tontteja joissakin kohtuukuntoiset mökitkin.

      eikä ole hinnalla pilattu,alk.20 000egee mahtavvia sieni kalastus ja marjastus paikkoja ja luonnonrauhaa.

      Palvelujakin löytyy kyliltä kyselkääpä siltä suunnalta.

    • tarde3

      Kyse voi olla siitä että talo on vanha, homeinen tms.huonossa kunnossa.
      Pitäisi mielestäni myydä tontti jonka talo on purkukuntoinen. Myyjät voivat pelätä käräjiä ja isoja korvauksia jos talosta jälkeenpän semmoista ilmenee.

    • ÄLÄhimoitse. . . .

      Tiekkö tääkin on 'jonkuntoisenongelma', älä turhaan himoitse toisen omaisuutta :)

    • spiruliina3

      Vanhemmillani on äidin kototupa vielä omistuksessa, "kuivanmaanmökki", joki vähän kauempana mutta omaa rantaa siinä on muutaman kymmenen metriä. Tämä tupa on toki jo lahoamisvalmis, ei parane ovenpieleen nojata, ettei katto tipahda niskaan.

      10 vuotta sitten aateltiin, että näytetään sille pienelle tuvalle vähän kaivinkonetta ja rakennetaan siihen kiva kesäpaikka. Sellainen hyvinvarusteltu isompi "kesämökki". Ja vuokrataan se pitempiaikaisesti jollekin burn-outista kärsivälle insinöörikaupunkilaiselle joka voi sitten ottaa minipossun ja hevosen ja kasvattaa porkkanoita ja kuoputtaa kukkapenkkiä.

      Ajatus oli mun mielestä hirveän hyvä, mutta eipä siitä mitään tullut. Tokko sitä kukaan olisi vuokrannutkaan, vaikka keskustaan oli matkaa alta 10 km.

    • Mökkiläinen

      Typerintä on, että taustalla on usein tunnesyyt. "Ei raskita sitä isän / isoisän omin käsin rakentamaa taloa vieraalle myydä." Ja käytännössä annetaan sen isän / isoisän työn lahota käyttökelvottomaksi, vaikka myymällä se, mökki tai talo voisi saada parhaimmillaan vuosisadan lisäaikaa.

      Itse myös etsin kesämökkiä tuossa 2000-luvun vaihteessa. Kriteeri oli 1,5 tunnin ajomatka Helsingistä ja tältäkin alueelta löytyi useita perikunnan tärviölle päästämää mökkiä. Ja nämä olivat niitä jotka oli pistetty myyntiin. En viitsinyt ostaa mökkiä, josta ei tiennyt onko siitä johonkin vai pelkkä purkamiskustannus, kun eivät ne tuolla alueella ihan ilmaisia olleet. Lopulta löytyi yksi vielä pelastettavissa oleva hirsimökki. Siinäkin rantasaunasta piti uusia sekä katto että lattia - rakennettu metrin päähän rannasta, johon enää ei lupaa saisi.

      Toivottavasti perintöverolakia ei muuteta, sillä Vanhasen ja kumppaneiden ehdottama perintöveron poisto ja sen korvaaminen myyntivoiton verolla kannustaa entistä enemmän perintömökkien pystyynmädättämiseen. Nehän olisivat täysin "ilmaisia" niin kauan kun ovat perikunnalla, mutta verottaja veisi muhkean siivun jos möisi.

      Mutta kaikki me joilla mökki on: kerrotaan perillisillemme ajoissa, että jos te ette tätä halua minun jälkeeni käyttää, niin myykää jollekin joka haluaa.

    • PERIKUNNAN OSAKAS

      Oletteko tulleet ajatelleeksi, että sen perikunnan osakkaatkin saattavat tarvita sitä mökkiä, vaikka siellä harvakseltaan käydäänkin. Osa perikunnan osakkaista voi asua kaupungissa ja osa maalla, joten mitään jaottelua ei kannata yleistää.

      Loppujen lopuksi perikunnanhan se murhe ON talon kohtalosta, eikä sivullisen.
      Ei kaikki perikunnat ole riitaisia.

    • pali3

      joopajuu kaupunkilaiset on niin kauheita valittajia, parempi kuin pysyvät kaupungissa(paska haisee,valmetit pörisee,koirat alkaa haista paskalle,näkyy moottori kelkan jälkiä,ym)

    • Perikunnan osakas

      Ensinnäkään ei ole mitään asetelmaa maalaiset vastaan kaupunkilaiset, koska usein nämä perikuntien omistamat vanhat talot on kaupungissa asuvien omistuksessa ja osa perikuntien osakkaista ei edes ole koskaan käynnyt ko. paikkaa katsomassa.

      Monasti nämä perikunnat ovat aika suuria ja usein perikunnassa on jos useampikin perikunta, että käytännössä vuokraaminen on mahdotonta. Osa perillisistä asuu ulkomailla jne.

      Jos perikunnassa on vielä joku osakas, jolla on edunvalvoja, on tilanne vielä mutkikkaampi. Ja kun osakkaita on paljon, ei ketään kiinnosta alkaa vuokraamaan, koska korkeammastakaan vuokrasta ei ole yksittäiselle osakkaalle juuri mitään hyötyä, usein kulut ovat suuremmat (matkakulut vuokrasopimusten allekirjoitukseen, valtakirjojen ym. sähläykseen), että helpompi jättää vuokraamatta, myynti tysää samaan syyhyn kauppahinnasta saatava hyöty/osakas ei juuri jaksa kiinnostaa kaupungissa hyvällä palkalla olevaa, jos tiedossa on mittava ruljanssi paperitöiden muodossa.

      Jokainen voi miettiä omalle kohdalleen tilannetta, jossa on osakkaana perikunnassa osuudella 1/180, että paljonko sen osuuden eteen kannattaa ajella jos joku vuokraisi mummon mökin vaikkapa 4000€ vuodeksi (joka on jo huikea hinta ilman mukavuuksia olevasta mökistä), siitä oma osuutesi on 22€ vuokrana, niin lähdetkö tuon rahan vuoksi ajelemaan monta sataa kilometriä taikka tulemaan Suomeen jonakin tiettynä päivänä. Tuskin lotkautat korviasi moiselle vuokraukselle.

    • olli11

      Vanha röttelö tontilla on vain rasite.

    • nyrkki iisakki

      eii me sinulle ilmaiseksi,ei sitä ilman anneta vaikka huono aika onkin.
      eikös tuolla ite pitäne käydä,niin ja siinähän tuo mätänee vaikka ei kukaan käviskää.
      mitä se kaupunkilainen sillä mökillä,eikös siellä kaupungissa ole kaikki palvelut laidaltaan?
      vanhoja taloja nyt ilman myymään,tee uusi niin saat paremman

    • mäntteihinkyllästyny

      Mitä sinä toisten ihmisten omaisuudesta kitiset, hoida oma elämäsi!

    • Osuus

      Olisko kyse siitä, että se jolla on elinikäinen hallintaoikeus, on se ainoa joka voi vuokrata- eikä ainoa omistaja välttämättä ole edes yksi perillinen- joten hommaan pitäisi olla monen kirjallinen lupa. Leski saa tuoton, jos vuokraus onnistuu.

      Itse olen yhden tällaisen kuolinpesän osakas, jossa pystyyn lahoava talo- mutta leski ei anna käyttää, ei käytä itsekään- joten...
      Monet tällaisista taloista omaavat jo niin paljon puutteita, ihan perusasioissa, ettei elämä mitenkään romanttista ole niissä- on viemäröintiongelmia, vesiongelmia. Lämmitysongelmia jos hormit vaurioituneet.
      Kesällä tällaisissakin voi jotenkin asustella, jos vesikatto pitää, ja sitä vettä elämän eliksiiriä jotenkin saa- Sähköjäkään monessakaan ränsistyvässä perikunnan mökissä ei ole. Aika sissi, jos talvipakkaset näissä kestää terveenä.

      Kulkuyhteydet on toinen syy.

    • Öökstöks

      Katsotaan asiaa tuon maalaiskylän kannalta. Maatilan tuotantorakennusten rakentaminen ja laajennus vaatii hyväksynnän naapureilta ja jos joku kylässä haluaa kaataa tuon asian, on se tuossa kylässä pari viikkoa vuodessa majaileva kaupunkilainen, joka "torppaa"sen.

    • klooppi

      Sitten perikunta vielä ihmettelee jäte-maksuja ja kiinteistöveroja , eikä vieläkään myydä .

    • Sellainen ois kiva

      Minä haluaisin asua "autiossa talossa". Voihan niitä remppailla jos haluaa. Yleensä ne autiot talot on niin kiinnostavalla paikalla, metsässä luonnonläheisyydessä. Olen sellaisia etsiskellyt, ja joskus patikoimassa käytyäni löytänyt, mutta kun ei tiedä kenen ne edes on.

      • pikku mökki

        Kaavoitustiedot on jokaisen saatavissa.


      • Sellainen ois kiva
        pikku mökki kirjoitti:

        Kaavoitustiedot on jokaisen saatavissa.

        Niinhän ne on, mutta missä? :D


      • pikku mökki

      • En se mie ollut

        Ajattele, kun vanhenet niin pitkähameiset naiset alkaa tulemaan sinne ja pyytämään vettä juotavaksi.Sitten niillä on lakeerikengäiset autonkuljettajat mukana ja et huomaakkaan kun ihailijat on kiertäneet joka huoneen "ihailemassa"ja löytäneet muistoesineitä


    • poiujyhtgfd

      ai et tiedä mikset mene maanmittaustoimistoon ja tee kyselyä
      itsellä kanssa pikku taajamassa keskisuomessa tontti n 2000 neliötä kaava alueella ja huonokuntoinen talo ei sitö voi myydä kaupunkilaisella edes purkutalona kun kuitenkin sitten itkee ja vetää käräjille kun paljastuu yllätyksiä
      meinasin purkaa sen pois mutta voisin myydä kokonaisenakin mutta tiedä sitten

    • Sellainen ois kiva

      Paljonko pyydät jos ostaisin? Eikä mitään väliä missä kunnossa se on. :)

    • tavis mies

      Ehkä tarjouksesi ovat vain ihan surkeita. Ei mitään kannata myydä puoli ilmaiseksi pois tai vuokrata ihan surkealla hinnalla.

      Vuokraan en itse kyllä rupeaisi kun ei se kämpän kunto siitä asumisesta parane. Mieluummin käyn autiotalossani muutaman kerran kesässä yöpymässä ja talvella muutaman kerran.

    • likjhgfg

      pistä email osoite nin katotaan

    • Huom huom

      On epäkohteliasta tehdä ostotarjous talosta, joka ei ole edes myytävänä. Ihan sama kuin jos menisi avioparilta kysymään, voisivatko he erota tai saisiko vaimolta pillua.

      • pikku mökki

        Itse olen näihin huumorilla suhtautunut. Kysyjiä on jokunen ollut. Pari on meinannut keinotella "tollon" omaisuudella, rakennella mökkejä. Joo, ei ole kauppoja tullut, eikä muuten tule. Ja itse talossa nykyään asustelen.


    • Perikunnan osakas

      Ei näissä ole tosiaan mitään asetelmaa kaupunkilaiset vs. maalaiset, vaan ihan tosiasiat. Myynti ei onnistu, jos on mummolle, vaarille taikka jollekin sisaruksista jätetty asumisoikeus ko. kiinteistöön rasitteeksi, vaikka kukaan ei sitä asumisoikeutta käyttäisikään.

      Jos perikunnassa on monta osakasta, on myös monta mielipidettä ja jaettava potti ei ole per osakas mitenkään suuri, ei myynti taikka vuokraus kiinnosta juuri ketään. Lisäksi voi olla pahojakin riitoja perillisten kesken, joten mikään ei luista, on vain pattitilanne.

      Ihan esimerkkinä; isäni on osakkaana ja hänen edes menneen veljensä lapset 1/12 osalla eräässä "pesässä", jossa alkujaan on ollut 12 osakasta, mutta yhtään alkuperäistä osakasta tuosta "pesästä" ei ole enään hengissä, vaan kaikki ovat perineet osansa, kuten isänikin veljensä kanssa aikoinaan. Maata tuolla pesällä on hulppeat 0,25ha ja sen arvo lienee enimmilläänkin 800-1000€, muuta arvoa tuolla kiinteistöllä ei ole.
      Yhden kerran tuota "pesän" kiinteistöä oltiin jo myymässä, että siitä olis vain päästy eroon, pidettiin yksi kokous jossa päätettiin kiinteistön myynnistä eniten tarjoavalle. Toisessa kokouksessa oli tarkoitus myydä korkeimman tarjouksen tehneelle ja kaikilla kokouksessa läsnäolijoilla oli mukanaan erilaisia valtakirjoja kauppakirjan allekirjoittamista varten. Vaan kuinkas sitten kävikään, aivan viime hetkellä yksi osakas ilmoittikin, ettei hän myy osuuttaan ja kaikki päättyi siihen. Oli kuulkaa miestappo lähellä siinä tilanteessa, kun tuo osakas aukaisi viimein suunsa ja sai sanottua, ettei hän myy osuuttaan. Tämän tilaisuuden jälkeen kukaan ei ole enään puhunut mitään tuon kiinteistön myynnistä, eikä varmaan puhu. Kukaan ei tuosta kiinteistöstä maksa niin paljoa, että ketään osakasta kiinnostaisi alkaa järjestämään uusia kokouksia myyntiä varten. Se kiinteistö jää sinne metsän keskelle ikuisiksi ajoiksi, ellei jotain tietä rakenneta joskus valtion toimesta siihen kohdalle ja pakkolunasteta sitten valtiolle.

    • maaseudelle elämää

      miksei kodittomia sijoiteta näihin tyhjiin taloihin?

      • sdfsd

        Tai miksi ne ei itse sinne mene? Hylätyissä taloissa harvoin kukaan liikkuu niin siellähän vois yöpyä.


      • Kommunalka

        Suuret valtiomiehetkin ovat asuneet yhteisasunnoissa ja luola-asunnoissa. Miksei Suomessakin voitaisi tulevia ministereitä sijoittaa 10 v. asumaan korpeen säkki suolaa ja onkivapa sinttejä varten. Oppimaan massoilta, kuten XI Suuri kulttuurivallankumouksessa. Länsimainen hapatus tekee suomalaisista pehmeitä Kataisen tapaisia luikkeja.


      • hehhhhhheeeeee

        Yhtähyvä kysymys kuin tämä:

        Miksei kodittomia asuteta sinun kotiisi?


      • NO Shit
        Kommunalka kirjoitti:

        Suuret valtiomiehetkin ovat asuneet yhteisasunnoissa ja luola-asunnoissa. Miksei Suomessakin voitaisi tulevia ministereitä sijoittaa 10 v. asumaan korpeen säkki suolaa ja onkivapa sinttejä varten. Oppimaan massoilta, kuten XI Suuri kulttuurivallankumouksessa. Länsimainen hapatus tekee suomalaisista pehmeitä Kataisen tapaisia luikkeja.

        Kiinan presidentti Xi Jinping asui Shaanxissa seitsemän vuotta luola-asunnossa.


      • pali3

        joopajoo autio taloissa ei ole kaljaa eikä ruokaa parempi makailla kaverin sohvalla.ja joka pikku kunnassa on tyhjiä asuntoja.


    • kaapuntilainen

      Paljonko maksaisitte? Tila Kainuussa 50 ha 70- luvulla tehty tiilitalo ( kuin vasta tehty), kahden järven välissä ja toisen järven rannalla hirsimökki, rantasaunoineen.. Tarjouksia?

    • Katteinen puosu

      Olis tarvetta saara taas lisää töotä, kun entiset vähenee. Vielä riottää töitä toistaiseksi. Korsut eivät kiinnosta ketään, joten niitä saa,,kun myyvät velkojensa katteina.

    • maalline katoavainen

      Joskus aikoinaan on tehty kovasti töitä, että on saatu hankittua oma talo. No, sitten vuoskymmenet vierivät ja aika jätti. Sitten tulee joku sukulaispoika ja perii talon. Sillä on sitten päihde- ja peliongelmaa sen verran, että hää laittaa lyhyessä ajassa kaiken menemään taivaan tuuliin.

    • hmmm...

      Juuri noin minun anopilla. Ok-talo Kemissä ja eivät ole käynneet siellä vissiin 35-vuoteen. Minä ja hänen lapsensa puhuneet monet kerrat että myy pois. Vaikka jo kaupunki kasvanut niin että tontista jo tarjottu hyviä hintoja rakennusyhtiöiltä kun alue muuttunut halutuksi. Sauna kaatui jo 90-luvulla ja talo niin huonossa kunnossa että kun toinen pojista kävi siellä remppaamassa 12 vuotta sitten jätti kesken kun toivotonta oli. Juu ei anoppi sitä voi myydä kun kun kerran oma on ja siellä joskus asuttu.

    • MiksiEiMyydäMökkiä

      Myyminen on tehty lähes "rikolliseksi".
      Millä sitä uskaltaa edes vanhaa mökkiä myydä, kun ostaja haastaa kauppapäivästä 9v ja 11kk kuluttua oikeuteen ja syyttää "rakennusvirheitä ja homeesta"?
      Edes kaupan purku ei silloin auta, eikä se, että uusi ostaja olisi itse täysin syypää näihin vuosien kuluttua ilmeneviin vikoihin.

      Lainsäätäjä on varmasti ajatellut hyvää ja yrittänyt estää ns. huijarikaupat. Laista on vaan tullut toisin päin myyjää syrjivä ja ihan järjetön.
      Joku 3-6kk max katumisaika kaupoille ja aina oikeus sitten purkaa kauppa. Jos ostaja ei näe, mitä ostaa ja kuntotarkasturaportti tyydytä molempia osapuolia, mitä niillä kuntotarkastuksilla ja tarkastajilla sitten edes tehdään. Ihan turha A4 sitten.

    • Anonyymi

      Itsellä on kokemusta perikunnan omistamasta mummonökistä muuttotappiokunnassa Itä-Suomessa, kulut juoksee koko ajan, on tiemaksua, jätehuoltomaksua, vakuutukset ja sähkönperusmaksu, joka Itä-Suomessa on Suomen kallein n.300€/vuosi käytit sähköä, tai et. Mökissä on vesijohdot, sisävessa, sähköliittymä, sisäsauna, verotusarvo on 5000€. Ainut hyvä puoli tuossa on se, että mökin yhteyteen kuuluu metsäala, jonka turvin mökin saa myytyä, metsäyhtiöt "ostavat" talon metsän mukana, ilmeisesti tarjoavat myyntiin, ellei mene kaupaksi purkavat sen.

    • Anonyymi

      minilla oli samanlainen harminpesä, min koko tilan sijoitusyhtiölle.

      Valamon luostarin maisemissa on 2 taloa myynnisssä, entinen pankki mm.

      Itä-SUomi tyhjenee, nyt elokuu ja mökit tyhjinä...juu.

    • Anonyymi

      Jos omistaja itse ei pysty tekemään päätöksiä- ei hänen tuleva perillisensä niitä voi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe