Avatkaas tsi.n omistajat öljykorkki auki.katsokaa onko korkin alapuoli täynnä ruskeaa öljy mönjää.voitte vaan kuvitella mitä löytyy öljypohjasta suodattimesta ja huohottimesta.nuo on sellaisia öljykirnuja ettei voi kestää..
Liian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.
Uskon että ylenpalttinen öljynkulutus vielä lisää tuota ongelmaa sillä jatkuva lisäily aiheuttaa väärän turvallisuudentunteen öljyn kunnosta. Ei pysy kauaa kunnossa jos noin helposti kulkeutuu suuntaan jos toiseenkin. Litra / 1000tkm on varmasti liikaa jos ajatellaan että koneella pitäisi päästä useampi satatuhatta kilometria (tai vastaava määrä tunteja kaupunkikäytössä) jokunen fakta löytyy netistä kun etsii.
tämäkin riesa vielä
120
8070
Vastaukset
- ruskeaa mönjää
tdi ja tsi
Huohottimen jäätymisestä moottorivaurio
Kaasujen sisältämä vesihöyry muuttuu ongelmaksi, jos se jäähtyy ja tiivistyy imusarjaan johtavassa letkussa vedeksi. Kovalla pakkasella vettä saattaa kertyä huohotinletkuun niin paljon, että se tukkeutuu. Moottorin sisään syntyy kova paine.
Tämä paine voi saada monenlaista pahaa aikaan. Joskus käy niin, että kampi- tai nokka-akselin akselitiiviste eli stefa pullahtaa pois paikaltaan. Pettäneen tiivisteen kautta moottoriöljy pakenee nopeasti saastuttamaan luontoa. Kun öljyä poistuu riittävästi, öljynpaineen merkkivalo syttyy. Sen syttyessä on moottori pysäytettävä heti.
Yleisempää on, että öljytikku ponnahtaa ylös, ja paine alkaa purkautua sitä kautta. Joidenkin moottorin rakenteessa on varauduttu öljyn pikavaihtoon siten, että öljytikku kulkee miltei pohjaan saakka putkessa. Huollossa putken päähän liitetään öljynvaihtokoneen imuletku, ja tätä kautta saadaan käytännössä kaikki öljy pois moottorista. Työ sujuu helposti, ei tarvitse avata öljytulppaa eikä valuttaa öljyä hihaan.
Mutta jos tallaisessa moottorissa huohotin jäätyy umpeen, seurauksena on helpoti täystuho. Kampikammioon tällöin syntyvä paine pullauttaa ensiksi öljymittatikun ylös. Sitten putkesta alkaa tulla torven täydeltä öljyä moottoritilaan. Öljyn tulo loppuu vasta kun öljykin loppuu.
Kaikkein katalinta on, että öljynpaineen merkkivalo ei välttämättä varoita tilanteesta. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, öljynpaineen merkkivalon anturi sammuttaa merkkivalon varsin matalassa paineessa, tyypillisesti 0,15–0,4 barin paineessa.
Varsinkin maantieajossa ohivirtauskaasuja saattaa tulla kampikammioon niin paljon, että jos huohotin on tukossa, kaasunpaine moottorin sisällä nousee tuota kytkentärajaa korkeammaksi. Merkkivalo pysyy pimeänä, koska anturi tunnistaa paineen riittävän suureksi. Tyhmä anturi ei vain ymmärrä, että kyseessä ei olekaan öljyn- vaan kaasunpaine
Kun autolla on tällä "kaasuvoitelulla" ajettu riittävän pitkään, moottori leikkautuu voitelun puuttuessa kiinni, ja matka katkeaa siihen. Sillä moottorilla ei sitten enää ajeta kuin vasta julmetun kalliin remontin jälkeen. Usein vaihtomoottori on edullisempi ratkaisu.
Nokkapeitto ja sähkölämmitys
Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.
Huohotuskaasujen sisältämä lämpö ei riitäkään pitämään letkua kuivana, ja ensiksi sen seinämiin alkaa tiivistyä kosteutta, joka öljyhöyryjen kanssa muodostaa limakerroksen. Pikkuhiljaa tämä limakerros paksunee ja alkaa jäätyä.
Ongelmaan on etsitty erilaisia ratkaisuja. Eräs keino on eristää huohotusletku, jolloin se pysyy paremmin sulana. Toinen ja parempi keino on varustaa se sähkölämmitysvastuksella. Myös kunnollinen nokkapeite sekä maskin ja puskurin tuuletusaukkojen tukkiminen auttaa. Tilkkeet pitää muistaa ottaa pois kelien taas lämmettyä, muuten moottori ei saa riittävää jäähdytystä.
Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa
Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla,
Volkswagenilla on ollut ongelmia pikkumoottoreissa. Niihinkin on tiettävästi asennettu sähkölämmityksiä.- Lisää_asiajuttuja
Tuohan oli kuin taannoisesta Auto-Aron asiakaslehdestä. Melko hyvin selostettu.
- kyöstit
Kunhan kestää sen takuuajan, siirrän itse harmin eteenpäin.
- Toyota_Corolla
Takuuajan jälkeen Skoda kannattaa vaihtaa Toyotaan. Toyotissa ei ole mitään vikoja. Toyota on meluttomampi, mukavampi ja parempi ajettavuudeltaan kuin Skoda.
- paljon muutakin harm
Jokaisessa VAGn koneessa on jonkun sortin tyyppivikoja, mutta 1.2 & 1.4 TSI / TFSI koneet on kyllä omaa luokkaansa. Hieno kone, mutta pelkästään valmistajan tunnustamien tyyppivikojen määrä on aika uskomaton kun vertaa mihin tahansa muuhun koneeseen konsernin sisällä.
Satuin eilen katsomaan uudet kampanjat ja TPI:t läpi ja 1.2 & 1.4 TFSI, sekä 1.4 TSI koneille löytyy mm. seuraavat TPI:t:
1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä) sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.
1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).
1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.
1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.
1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.
1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.
1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.
1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.
1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.
1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.
1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.
1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.
1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.
1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.
1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvataan tarvittaessa parannetulla osalla.
1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.
1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.
Luonnollisesti viat eivät koske kaikkia kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja tai yksilöitä. Kuitenkin mm. näitä vikoja esiintyy yleisesti kyseisissä moottorityypeissä.
Kyseessä on siis valmistajan tiedostamia yleisiä vikoja, mutta 1.2 TSI koneen venyvää jakoketjua lukuunottamatta millekkään niistä ei löydy varsinaista takaisinkutsu tai vaihtokampanjaa.
Toisinsanoen takuuajan jälkeen menee virhevastuusta vääntämiseksi. Esimerkiksi "kolahtaneen" yläkerran (jakoketju / kiristin -> jako tarpeeksi pieleen) vaihtaminen normaaleilla tuntiveloituksilla ja osahinnoilla kustantaa suurinpiirtein 30-50% koko auton markkinahinnasta, iästä ja kilometreistä riippuen.- joko muodostu
mul`kuusi jotakin töhnää,aivoissa ainakin tuntuu olevan
- ahtoputket jäässä
joko muodostu kirjoitti:
mul`kuusi jotakin töhnää,aivoissa ainakin tuntuu olevan
Näkyyhän noita skodia olevan pajat täynnä.nyt kovien pakkasten aikaan ei skeidoja liikenteessä näy.liekkö niin kylmiä vai hettikö öljyt aholle.
- kupla oli hyvä
joo vikoja ja 2000 mallit olivat niin bensa syöppöjä että piti vuoden loppuun mennessä rekistöröirä, ei sellaisia saanut enää rekisteriin 2001
- Sielä sitä on
Ei ole ruskeaa mönjää öljykorkissa. Ainoa ruskea mönjä löytyy ääliöiden alushousujen persuksista.Ruppunaru lienee valskaa.
- turbo-skoda
Paljon noita ongelmia on tsi-koneissa ollut, kyllähän kaikki sen jo tietää. Itselläni on vähän kaksijakoiset ajatukset, kun oma 186 tkm ajettu Skoda 1.8 tsi vm.-10 toimii loistavasti, mutta velipojan 135 tkm ajettu VW Touran 1.4 tsi vm.-07 on jo kolmatta kertaa jakopääremontissa. Viimeisin remontti johtui siitä, kun auto oli jätetty ylämäkeen parkkiin pelkän vaihteen varassa, kun käsijarrua ei voinut kuulemma käyttää kun vaijereilla on tapana jäätyä pakkasella. Kerran siihen on vaihdettu myös turbo, ja kone on pitänyt avata karstanpoiston takia. Kovin oli lastentautinen tuo 1.4 tsi tuplaturbo markkinoille tullessaan. Hyvä, että Skodassa otetaan nuo uudet keksinnöt tuotantoon vähän myöhemmin kuin VW:ssä ja Audissa.
- skoda harmittaa
Aloittaja kiteytti ongelman hyvin, juuri noin se menee:
Lainaus:
"iian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.- valitettavasti näin
Vain kesäkäyttöön.silloinkin lyhyille matkoille.skoda meinaan.
- ketosenjuttu
Tuulilasi lehdessä 13/13 kerrotaan koodi jolla vika menee valmistajan piikkiin..
- Sitä saa mitä ostaa
Ja vaihtoautohallit pullistelevat näistä "helmistä". Tervemenoa kaupoille, Skodapellet.
- persu81
Pyydämmä Kia takuun näille moottoreille jos kauppa syntyisi?
Pörhö myy kohta Kiaa niin siinähän sitä voi kysellä mikä Saksalaisessa huonoa kun takuuta ei juuri ollenkaan.Saman katon alla verailupohja.. - auttaa ongelmissa
persu81 kirjoitti:
Pyydämmä Kia takuun näille moottoreille jos kauppa syntyisi?
Pörhö myy kohta Kiaa niin siinähän sitä voi kysellä mikä Saksalaisessa huonoa kun takuuta ei juuri ollenkaan.Saman katon alla verailupohja..Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.
- vääristelemätöntä asiaa
auttaa ongelmissa kirjoitti:
Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.
Moni varmaan onkin.asiallisesta jutusta
- julli66.
auttaa ongelmissa kirjoitti:
Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.
Kiitoksia vaan, mutta nuo asiatiedot ovat olleet kaikkien tiedossa jo vuosia.
- julli2015larvanto
auttaa ongelmissa kirjoitti:
Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.
Jos on mitään ymmärrystä, niin julli kuin junttikin tiettää, että pitkillä öljynvaihtoväleillä ja katkoajossa Suomen oloissa mainittua "mönjää" löytyy auton kuin auton öljykorkin alta. Jullinjuntille asia on uusi. Hienoa!
Lue vähän enemmän vagarenaa. Sieltä voisi löytyä uudempaakin settiä.
- Turhaa työtä
Suotta vaahtoatte, eihän Skodakaan vaahtoa
- tsi dsg pomppiva akseli
Samaa ruskeaa mönjää löytyy jullin kalsareista pompivalla laverilla ajon jälkeen.
- TM:0.5l/30tkm
Tämänkin pari vuotta vanhan tarinan kävit suoraan kopioimassa netistä. Onneksi ei uusia ongelmia enää löydy eivätkä omat kykysi riitä niiden keksimiseenkään.
- majoneesia
Hieman arveluttaa kirjoittaa asiaa tällaiselle törky-trollipalstalle, mutta kun ei tällä hetkellä ole parempaakaan tekemistä, kerron kokemuksestani tästä asiasta.
Mönjä on majoneesiksikin kutsuttua öljysumun ja vesihöyryn muodostamaa seosta, joka emulsiona on tiivistynyt moottorin kylmimpään sisäpintaan, eli yleensä öljykorkkiin.
Omistin aikoinaan uutena ostetun vm. -84 Volkswagen Jetta 1,8:n, jossa oli aikalaisekseen pitkä öljynvaihtoväli, 15000km synteettisillä öljyillä. Autossa ilmeni talviaikaan juuri po majoneesia öljykorkissa. Asiaa ihmeteltiin, mutta sille ei tehty mitään, koska tuttu autoinsinööri selitti mistä on kyse.
Auto romuttui koriltaan korjauskelvottomaksi 470tkm ajettua 18 vuoden iässä.
Auton ehjäksi jäänyt voimapaketti irrotettiin tutkimista varten, koska sille olisi kunnossa olevana ostaja tiedossa.
Moottorista irrotettiin sylinterinkansi ja öljypohja. Jo tässä vaiheessa pystyi näkemään ettei moottorissa ole mitään hälyttävää ja kuluminen on äärimmäisen vähäista. Kaikki laakerit kuitenkin avattiin ja akselit mitattiin, samoin sylinterit ja männät, sekä öljypumppu. Kaikki olivat sallituissa mitoissa ja kasattiin uusia pultteja käyttäen. Sylinterinkansi purettin ja mitattiin myös. Ainoastaan pakoventtiilien seetipinnat kaipasivat kunnostusta hiomatahnalla, imuventtiilit kelpasivat sellaisenaan. Kansi kasattiin uusilla venttiilinohjainten suojakumeilla.
Moottori kasattiin ja asennettiin toiseen autoon, jolla tietojeni mukaan omistaja ajoi yli 100tkm ennen kuin myi sen eteenpäin.- jullinjuntti
Edellä esimerkki säälittävästä jullin trollauksesta. Valetta kaikki. Kylmä kosla on paalattu jo 80-luvulla.
Missä linkit? Oma kokemus? Aivan uskomatonta settiä. - röllin aivopieru!
jullinjuntti kirjoitti:
Edellä esimerkki säälittävästä jullin trollauksesta. Valetta kaikki. Kylmä kosla on paalattu jo 80-luvulla.
Missä linkit? Oma kokemus? Aivan uskomatonta settiä."Missä linkit?"
Mitkä linkit? Tyyppihän kirjoitti ansiokkaasti omasta kokemuksestaan. Ei omia kokemuksia aina linkeistä löydy. Toisekseen linkki ei ole tae tiedon oikeellisuudesta. Tämä palsta on siitä hyvä esimerkki. Näistä röllien aivopieruistakin saisi linkkejä tehtyä, mutta niitten todistusarvo muusta kuin röllin tyhmyydestä on pyöreä nolla. - jullinjuntti
röllin aivopieru! kirjoitti:
"Missä linkit?"
Mitkä linkit? Tyyppihän kirjoitti ansiokkaasti omasta kokemuksestaan. Ei omia kokemuksia aina linkeistä löydy. Toisekseen linkki ei ole tae tiedon oikeellisuudesta. Tämä palsta on siitä hyvä esimerkki. Näistä röllien aivopieruistakin saisi linkkejä tehtyä, mutta niitten todistusarvo muusta kuin röllin tyhmyydestä on pyöreä nolla.Julli on hiljaa ja itkee. Larvannolla niska punottaa. heh hehe heeehhheeeee........
aivio pieru köyhä mopo kiesi ämpäri muovi heheheheheheheeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
kjhbkjjk
kaikki hajoooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- ÖLJYT PIHALLE
Eikö skeidat meinaa kestää isoja lämpötilan vaihteluita??? Kahdesta skeidasta on tullut öljyt pihalle pienen ajan sisällä pakkasella, kummatkin uudempia kuin 2010. Kummatkin octavioita. Noloja prutkuja, ei voi muuta sanoa. On muuten omistajat olleet NOLOINA ! Tässä läheisellä kerrostalon parkkialueella
- 90-luvun desing
Kalliiksi käy vw.n halppis merkillä ajo.
- Buahhaaahhaaaaa
Ja tieto on noinkin luotettavalta taholta kuin sinulta
- nolo.molo
Noloja,nolompi, nolo, etkö mitään muuta sanaa osaa käyttää, kuvastaa suuresti itseäsi kohtaan tuntemaasi alemuudentunnetta, no, ehkäpä sinut on joskus tai aina NOLATTU ja siksi se on vakio sanasi.
- klimppejä
Minunkin skodassa öljykorkki oli aivan ruskean mönjän peitossa alapuolelta.kurkistin myös moottorin sisään öljykorkin reiästä.Näytti että sielläkin oli hivenen.pitäisikö huolestua.
- lisäänviikottain
Onko kukaan saanut korvauksia kohtuuttoman suuresta öljyn kulutuksesta.
- artistimaksaa
ei varmasti ole.
- mönjäätyrkkää
Eipähän tarvitse skeidaan öljyjä vaihdella lisää vaan.Joka toinen vuosi vaihdetaan koko kone.tshii
- faktaajulleille
Miksi näin on.jullit.
- harmaakippa
skeidaiset kalsaritkin julleilla.
- öljykirnuja
Kerran vuodessa skeidasta otettava öljypohja irti ja puhdistettava mönjä pois etenkin öljypumpusta.Muuten sanoo tshii poks
- miksinäin
Turbo kannattaa vaihtaa myös jakopään korjauksen yhteydessä.
- eihymyilejulli
Todellinen harmi.Mutta liisinki kippana ei haittaa.Liike on vastuussa kaikesta sopimuksen ajan.sitten sulattoon tai jollekkin kova onniselle jullille lyhyellä takuulla todelliseksi riesaksi.
- kumit-meinaan-vinkuu
Ei löydy ruskeeta mönjää ku housuista jos kovaa pedaalia painaa, on muuten sen
verran tykki peli. Öljyä vie mut sitä saa kaupasta. - skeidaatyrkkää
kaikenlaista harmia joka paikassa,sulattoon koko kajakki
- uuvattit
Koetat pitää typerää trolliasi yllä, mutta alkaako hieman harmittamaan kun pitää toistaa yhtä ja samaa vanhaa trollia, Tuo sun kommentis osoittaa juurikin sen ,että et pysty ajattelemaan tuon enempää. Tuossa kaikki ymmärrys autoista, sorry
- loppuOnJoLähellä
Alkaa jullinjuntin pää hajoilemaan pahasti. Jokin "työpaikka", jossa saisi ilmaset "lääkkeet" voisi tehdä saattohoidon tehtävän. Ehkäpä Viipurin kaduilta löytyisi itä-reuhkalle "apu ja koti".
- sakkaasakkaa
Kannattaa avata öljypohja ja poistaa sakka.Muutoin saattaa tukita öljypumpunsihdin ja aiheuttaa moottori vaurion tsi moottoreissa.tuo sakkaantuminen johtuu öljyn liiallisesta rasituksesta pienissä turbo moottoreissa.öljyt kannattaisi vaihtaa jo 10tuhannen kilometrin välein jos ei hirveästi joudu lisäämään.Tämäkin on tsi moottorien huono ominaisuus.
- huollon.tarve
Tuolla konstilla koneen saa kestämään normaalilukemiin. Tulee vaan kalliiksi jos ei osaa tai ole mahdollisuutta tehdä työtä itse
- niin_se_taitaa_olla
Ei taida kirjallinen ilmaisu olla vahvuuksiasi.
- lonlifemönjää
Asialinja.huollossa ovat puhdistelleet noita öljypohjia asiakkaille ilmoittamatta.jälkeenpäin kerrottu kun ihmetelleet laskun suuruutta.
- höpöhöpöhöpö
Huollossa käydään lasku läpi asiakkaan kanssa autoa noudettaessa ja ei suuria töitä tehdä ilman lupaa. Jos taas putsaavat kertomatta Helkaman piikkiin, niin hyvä homma...
- kuluttajavalistus
Mitään normaalista huolto-ohjelmasta poikkeavia töitä, joita on tarkoitus laskuttaa, ei tehdä ilman asiakkaan lupaa muuta kuin trollin mielikuvissa.
Kasva aikuiseksi ja osta auto jota voit käyttää huolossa niin tiedät.
- ennakoivahuolto
Paljonkos tuo öljypohjan putsaus ja uuden öljypumpun vaihto maksaa.
- PuhelinKeksitty
Jos vaikka otat yhteyttä valtuutettuun huoltopisteeseen ja tietysti myös pärnäselle sekä Eestin poikiin.
- ajan_ratikalla
Vain köyhät miettivät tuollaisia.
- halpaaon
Muutaman satasen.Ei tunnu muiden kulujen sakissa missään.
- sirppijavasara
Up.
- kiintoavainsarja
Olipa terävä kommentti.
- ei.hyvältä.näytä
Katsoin just omasta Ocusta tsi 1.4 joka on vuosimallia 2011 ja siinä ainakin oli tuota kyseistä mömmöä siellä korkin alapinnalla. Putsasin pois mutta tuleekohan sitä lisää.
- TärkeintäNimimerkki
Annatko autosta lisää tuntomerkkejä. Harmaa ja haisee kaalille?
- kaalikuorma
Kesällä sakka aiheuttaa ylikuumenemistaki.öljypumppu ja turbo hajoo ensimmäisenä.
- kaikenlaisia.harmeja
Meillä olis skoda oktaavia pari vuotta, onneksi ei enää. Siinä ei pysynyt öljytikku paikallaan vaan nousi itsestään ylös. Missään muussa autossa ei ole tuotakaan harmia ja riesaa esiintynyt.
- Ei_löydy_ei
Ei löydy ruskeaa, eikä sinistä, eikä muunkaan väristä "sakkaa". Kilometrejä tällä öljyllä jo 23 000 km.
- kaikilleharmi
Öljykirnut.
- ylläripylläri
Öljyt voi löytyä noissa tsi koneissa myös syyläristä.
- Kohan_kyselen
Mistä ne sinne menee?
- no_kunhan_kysyn_jälleen
Oletko ajatellut opiskella kirjallista ilmaisua?
- liisinkibiilisti
Omistaja edustajineen pitäkööt näppinsä irti käyttämästäni autosta.
- sakkaakirnu
Sihdit tukossa.
- ylösnousemus
upsista
- vepsukkapössis
Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.
- Kohanlässyttävät
Kalsarit teillä on ruskeat.
- Eivarmanaooo
ei ooo
- jjss1
Ei s...ta,
millästä paskaa tämäkin täys. onistan octavia turbo 1.8l
ja ei ikinä ole ollut ongelmii vaikka ajettu 204000km.
vai pitäiskö olla alla Vauxhal veloks 3.7 koneella?
pitääkö teidän pätee tällä osastolla (oon kyykännyt skodan tai muu vastaava) Oon ite kyykänny monta autoo moottoritiellä mut en kehtaa mainostaa siitä täällä. (skoda 257hp alfa 404hp)- TojoObsessio
"mut en kehtaa mainostaa siitä täällä. "
PS. jos skodassa ei voi olla vikaa niin miksi niihin sitten saa varaosia ja korjauksia?
- isoörkki_pössine
nost
- Kaikkienharmi
Ikuinen harmi
- Korjaussuma
Nyt häkä korjauksien yhteydessä öljynkulutukset kuntoon myös.
- tarkista-liejut
Olikohan se "mönjä" kaaliliejua? Kaalilavetissa voi olla sellaisia ominaisuuksia.
- Samaaperua
Sama ruskea lieju oli aikoinaan kuplan öljyntäyttökorkissa, lienee siis ominaisuus.
- Kaikenlaistakivaaskodas
Viallinen tuote
- vepsukka-pössis
kivakiva skoda jeejee
- tiesmitä.visvaa
ainahan noi korkit skeidasissa on mömmössä ja mönjässä alapuolelta.
- huh_huh
Ja sekin vielä.
- LyhyetKilsat
Eipä tunnu tekniikasta, huohottimesta ja palotapahtuman lopputuotteista polttomoottorissa kirjoittajalla olevan minkäänlaista ymmärrystä.
- surullinen_tapaus
Ainoa ruskea mönjä löytyy möllin housuista.
- juh_lintaa
Sielläkin vielä,herra jestas sentään
- RapidElegance
En ole avannut omasta Skodastani koskaan öljykorkkia. Edellisestä öljynvaihdosta on kulunut jo yli vuosi. Ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Öljytikusta toki tarkkailen silloin tällöin.
- turha_huoli
En minäkään itse ole avannut. Olen vaan katsellut kun huoltomies vaihtaa öljyt ja filtterin. Ainakaan silloin ei ollut minkään väristä mönjää korkissa.
- SkodaniKuluttaaöljyä
Mulla on paketti kertakäyttö hanskoja ja pyyhepaperiakin skodan takakontissa ettei kädet öljyynny ja voin pyyhkiä skodani moottorin päälle valuneet öljyt pois.Noin kerran viikkoon lisään öljyä.
- öljypoltinaudiVW
Taitaa herroilla ottaa aivoon kun pitää öljyä lisätä vähänväliä.Ei rahamiesten hommaa kun audi savuaa.
Näkyy huoltsikoilla paljon näitä audikuskeja etsimässä öljytikkua.
- Siwastaeisaa
Skeida kuskit lisäilevät öljyä puuilon tai tokmannien takapihoilla.
- hehehetshiii
Jullien sinappia.
- Sakkaa.sakkaa
Öljykirnuja
- seataudiskodaVWsamasaast
Katsastusraportit kertovat lähinnä sen, kuka huollattaa autonsa. Omissani ei ole siksi ollut katsastuksessa vikoja 25 vuoteen, vaikka en aja Audilla tai Mersulla. Ja luultavasti myös kalliit prem. autot huolletaan säännöllisemmin kuin halvat autot.
Olennainen asia mielestäni myös alla. Siis ajon estävät "isot" viat eivät näy katsastuksen raporteissa
Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.- Tzädää
näin laaditaan skottaraisen myynti ilmoitus
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/aleksi-laati-skodastaan-hairitsevan-rehellisen-myynti-ilmoituksen-kuin-heiluttaisi-dildoa-hattarakulhossa/6378222#gs.=0XsrR8
onhan tuo paljon mageempi kuin tämä uusin faabio
https://www.youtube.com/watch?v=kZnULo8sN64
sinänsä hyvin kerrottu,että kuka hitto tollaisia ostaa,sama koskee ed,mainittua octaviaa.
halvimmat osat niinkuin skodissa on..
uusin octavia samaa skodaa
https://www.youtube.com/watch?v=-k4ZyLbJffU
Vaikiaa on skeidasta eroon päästä,viimeaikaisten uutisien vuoksi.
http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201710192200472258_oa.shtml
Sama koskee myös 1.2 1.4 ja 1.8 tsi skodia.
Noista vaaditaan kuitit myös jakopää remontista,sama koskee myös dsg laatikolla varustettuja skodia
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201710182200469303_oa.shtml
ja
TDI autosta lähti puolet vaihtoarvosta
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ruotsi-hyvaksyi-dieselkiellot-ihmiset-myyvat-autojaan-pilkkahinnalla
Ja nuo VWskodaudiseat konerempat maksaa 3000-15000e Mutta jos dsg hajoo myös,sitten tuli skodaselle hintaa.
Mitäs näille on tehty.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/vwlla-massiivinen-logistinen-ongelma-yhdysvalloissa-mita-tehda-100-000
Uusiin skodiin tekniikkaa - Kandee.lukee
Paljon fakta tietoa.
- tsieikestäVWaudi
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u
ja ylihintaa korjauksista. - Vw.hävetköön
Sääliksi käy vanhaa miestä.
- ruskeamönjä
Ruskea öljymönjä jäämiä meidänkin Ocun öljykorkissa. Huollossa sanovat, että siitä ei tarvi välittää mitään. eli en sitten välitä.
- konevaahtoaaVW
omistajan syy.liikaa lisänny öljyä!
- Taasko.käyttövirhe
Niinpä niin.
- öljypoltinVWskodaudi
satayks
- Ford.apuun
TÄMÄ UUTINEN SAI VW.AUTOJEN OMISTAJAT PAKOKAUHUN VALTAAN.
MISTÄ MOOTTORIT VW AUTOIHIN
suuri päästöisten ja kulutuksisien Tsi ja tdi moottoreiden aika loppuu.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e22fbbe4-3a96-406d-80b0-9e29a3f89d5b
Kun ei menen hyvin niin pitää keksiä kiireesti jotain:
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/d052e5c4-69df-3215-bee5-c950b695caf0
Pelastaako ford volkswagenin.
Tuleeko vokkeloihin fordin moottorit ja vaihdelaatikot
Ihmisten ja eläinten ja koko maapallon tappajien autot takaisin ostettuina ja varastoituna autiomaassa.
http://www.viikonloppu.com/wp-content/uploads/2018/04/61-619x411.jpg
http://www.viikonloppu.com/wp-content/uploads/2018/04/61-619x411.jpg
Tavoitteita ja tuloksia vertaillessa huomaa, että VW-yhtymä on epäonnistunut surkeasti DSG-vaihteistonsa tuotekehittelyssä.
Sama koskee myös öljyä kuluttavia päästö ja kulutus huijaus moottoreita..Tsi ja tdi
Niin ja volkswagenin hybridit ja sähköautot täysin vitsi.
Keskeneräisiä tekeleitä.
No eipä vw edes noita uskalla mainostaakkaan.
Volkswagen käyttää varmaan halppis merkissään nuo vanhat onnettomat tdi tsi ja dsg viritykset pois.
Itäpulkka tuskin saa fordin tekniikkaa pellin alle vielä vuosiin
- otsiiippiikkkiisu
Vaavilla paukahti ruskeamämmi vaippassa jo 3v 8kk
- sokota.kaput
Lehden mukaan muun muassa Skodaa maahantuovassa Helkama-Autossa on ihmetelty takuukorjausten lisääntymistä myös Vaasan seudulla. Yhtiön takuukäsittelijä Anton Henriksson kertoo lehdessä,
skodissa ollut vakavia moottori rikkoja,tiesuolan syövyttämien jakopään hammaspyörien vuoksi. - Tottakerrot
Korjaamot suorastaan rakastaa vag autoja.
Moottorin jakohihna meni poikki Kemissä ja moottori hajosi, vaikka Transportterilla oli ajettu vasta 70 000 kilometriä", harmittelee oululainen antenniasentaja Jussi Niskala.
skoda octavia jakopään hihnan vaihdossa ilmeni että hihnapyörät oli täysin piloille kuluneet totesi asentaja janne kenttälä
"Minulla katkesi Oulussa jakohihna Saksasta tuomastani Audista. Moottoriremontti maksoi lähes 5 000 euroa", kertoo AD-Varaosamaailman Oulun-liikkeenjohtaja Jari Sinkkonen.
Tiesuola ongelma on aiheuttanut riitoja siitä, kuka vahingon maksaa. Takuu on korvannut osan vahingoista, mutta usein auton omistaja on joutunut maksamaan korjauksen itse - Kallis.korjaus
Jokos tänä talvena vag autoja ollut korjattavana kyseisen vian vuoksi.
- Tulee.tuho
Kyllähän nuo jakopään hihnapyörät kannattaa vaihtaa,ennenkuin hajoo koko moottori.
Hihna kun katkee on moottori entinen. - Sulatto.kutsuu
Totta,jos hihna napsahtaa poikki ei skeidaa enää kandee korjata.
- MENEE.HENKEEN.JA.NAHKAAN
Ainakin tuo 1.5 vie VW Tiguanissa koko ajan yli 10 l/100km. Kovemmilla pakkasilla myös matka-ajossa 12l/100km.
Jotenkin polttoaineen kulutus on räjähtänyt käsiin tuolla uudella 1.5 koneella. Jos vertaa tuota suurempitehoiseen Qashqain kulutukseen niin Qashqai selviää nyt talvellakin aina alle 8l ja moottorin ominaisuude ovat ihan toista maata tuossa uudessa 160hp koneessa.
Volkswagen-konsernilla ei ole nyt tähän markkinatilanteeseen sopiavaa autoa lainkaan tarjolla.
Saatikka vokkelon halppis pirkalla. - Uskokaa.pois
Tulevaisuus on hynridien ja polttokenno autojen,sähköautot jää vain välivaiheeksi
- Skoda.väri
Skodista tuota ruskeaa mönjää näyttää löytyvän monista eri paikoista.
Mainitsen muutamia.
Venttiili kopan alta ja öljypumpustakin.
Jakopään koteloista (tiesuola syövyttää huokoiset hihnapyörät)
Ovista ja koteloista (veden sekaista ruostetta)- SkodaJulliOriginal
Myös kuskin penkillä olen havainnut ruskeaa mönjää.
- Samoin.harmaa
Ruskia o skodan väri
- Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/auton-moottori-meni-rikki-vrn-junassa-nain-kuluttajariitalautakunta-punnitsi-ja-ratkaisi-kiistan/4c284b06-dac6-47ca-82aa-9b738f659511?ref=iltalehti:2c0d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_tekniikkatalous_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.88066648.1148698640.1605387795-728951057.1559578665
Uusi hihna tsihii moottori paskana...jakopään koppa päästää lumet sisään.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/auton-moottori-meni-rikki-vrn-junassa-nain-kuluttajariitalautakunta-punnitsi-ja-ratkaisi-kiistan/4c284b06-dac6-47ca-82aa-9b738f659511?ref=iltalehti:2c0d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_tekniikkatalous_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.88066648.1148698640.1605387795-728951057.1559578665
Uusi hihna tsihii moottori paskana...jakopään koppa päästää lumet sisään..tiesuola tuhoaa myös vw.n heikkolaatuiset jakopäänhihnapyörät hetkessä,aiheuttaen moottorin täystuhon.
- Anonyymi
wille hyi VW
- Anonyymi
ja vw pesee kätensä kaikesta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja vw pesee kätensä kaikesta...
tyypillistä toimintaa vag konsernilta
- Anonyymi
moktarVW
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän381933Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p431496Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61421- 171418
Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,231412Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11385Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis21347Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11290Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21220Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta51207