tämäkin riesa vielä

sakkaa sakkaa

Avatkaas tsi.n omistajat öljykorkki auki.katsokaa onko korkin alapuoli täynnä ruskeaa öljy mönjää.voitte vaan kuvitella mitä löytyy öljypohjasta suodattimesta ja huohottimesta.nuo on sellaisia öljykirnuja ettei voi kestää..

Liian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.

Uskon että ylenpalttinen öljynkulutus vielä lisää tuota ongelmaa sillä jatkuva lisäily aiheuttaa väärän turvallisuudentunteen öljyn kunnosta. Ei pysy kauaa kunnossa jos noin helposti kulkeutuu suuntaan jos toiseenkin. Litra / 1000tkm on varmasti liikaa jos ajatellaan että koneella pitäisi päästä useampi satatuhatta kilometria (tai vastaava määrä tunteja kaupunkikäytössä) jokunen fakta löytyy netistä kun etsii.

120

8070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruskeaa mönjää

      tdi ja tsi

      Huohottimen jäätymisestä moottorivaurio

      Kaasujen sisältämä vesihöyry muuttuu ongelmaksi, jos se jäähtyy ja tiivistyy imusarjaan johtavassa letkussa vedeksi. Kovalla pakkasella vettä saattaa kertyä huohotinletkuun niin paljon, että se tukkeutuu. Moottorin sisään syntyy kova paine.

      Tämä paine voi saada monenlaista pahaa aikaan. Joskus käy niin, että kampi- tai nokka-akselin akselitiiviste eli stefa pullahtaa pois paikaltaan. Pettäneen tiivisteen kautta moottoriöljy pakenee nopeasti saastuttamaan luontoa. Kun öljyä poistuu riittävästi, öljynpaineen merkkivalo syttyy. Sen syttyessä on moottori pysäytettävä heti.

      Yleisempää on, että öljytikku ponnahtaa ylös, ja paine alkaa purkautua sitä kautta. Joidenkin moottorin rakenteessa on varauduttu öljyn pikavaihtoon siten, että öljytikku kulkee miltei pohjaan saakka putkessa. Huollossa putken päähän liitetään öljynvaihtokoneen imuletku, ja tätä kautta saadaan käytännössä kaikki öljy pois moottorista. Työ sujuu helposti, ei tarvitse avata öljytulppaa eikä valuttaa öljyä hihaan.

      Mutta jos tallaisessa moottorissa huohotin jäätyy umpeen, seurauksena on helpoti täystuho. Kampikammioon tällöin syntyvä paine pullauttaa ensiksi öljymittatikun ylös. Sitten putkesta alkaa tulla torven täydeltä öljyä moottoritilaan. Öljyn tulo loppuu vasta kun öljykin loppuu.

      Kaikkein katalinta on, että öljynpaineen merkkivalo ei välttämättä varoita tilanteesta. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, öljynpaineen merkkivalon anturi sammuttaa merkkivalon varsin matalassa paineessa, tyypillisesti 0,15–0,4 barin paineessa.

      Varsinkin maantieajossa ohivirtauskaasuja saattaa tulla kampikammioon niin paljon, että jos huohotin on tukossa, kaasunpaine moottorin sisällä nousee tuota kytkentärajaa korkeammaksi. Merkkivalo pysyy pimeänä, koska anturi tunnistaa paineen riittävän suureksi. Tyhmä anturi ei vain ymmärrä, että kyseessä ei olekaan öljyn- vaan kaasunpaine

      Kun autolla on tällä "kaasuvoitelulla" ajettu riittävän pitkään, moottori leikkautuu voitelun puuttuessa kiinni, ja matka katkeaa siihen. Sillä moottorilla ei sitten enää ajeta kuin vasta julmetun kalliin remontin jälkeen. Usein vaihtomoottori on edullisempi ratkaisu.

      Nokkapeitto ja sähkölämmitys


      Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.

      Huohotuskaasujen sisältämä lämpö ei riitäkään pitämään letkua kuivana, ja ensiksi sen seinämiin alkaa tiivistyä kosteutta, joka öljyhöyryjen kanssa muodostaa limakerroksen. Pikkuhiljaa tämä limakerros paksunee ja alkaa jäätyä.

      Ongelmaan on etsitty erilaisia ratkaisuja. Eräs keino on eristää huohotusletku, jolloin se pysyy paremmin sulana. Toinen ja parempi keino on varustaa se sähkölämmitysvastuksella. Myös kunnollinen nokkapeite sekä maskin ja puskurin tuuletusaukkojen tukkiminen auttaa. Tilkkeet pitää muistaa ottaa pois kelien taas lämmettyä, muuten moottori ei saa riittävää jäähdytystä.

      Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa


      Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla,

      Volkswagenilla on ollut ongelmia pikkumoottoreissa. Niihinkin on tiettävästi asennettu sähkölämmityksiä.

      • Lisää_asiajuttuja

        Tuohan oli kuin taannoisesta Auto-Aron asiakaslehdestä. Melko hyvin selostettu.


    • kyöstit

      Kunhan kestää sen takuuajan, siirrän itse harmin eteenpäin.

      • Toyota_Corolla

        Takuuajan jälkeen Skoda kannattaa vaihtaa Toyotaan. Toyotissa ei ole mitään vikoja. Toyota on meluttomampi, mukavampi ja parempi ajettavuudeltaan kuin Skoda.


    • paljon muutakin harm

      Jokaisessa VAGn koneessa on jonkun sortin tyyppivikoja, mutta 1.2 & 1.4 TSI / TFSI koneet on kyllä omaa luokkaansa. Hieno kone, mutta pelkästään valmistajan tunnustamien tyyppivikojen määrä on aika uskomaton kun vertaa mihin tahansa muuhun koneeseen konsernin sisällä.

      Satuin eilen katsomaan uudet kampanjat ja TPI:t läpi ja 1.2 & 1.4 TFSI, sekä 1.4 TSI koneille löytyy mm. seuraavat TPI:t:


      1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä) sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.

      1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).

      1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.

      1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.

      1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.

      1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.

      1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.

      1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

      1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.

      1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.

      1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

      1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.

      1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.

      1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.

      1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvataan tarvittaessa parannetulla osalla.

      1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.

      1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.

      Luonnollisesti viat eivät koske kaikkia kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja tai yksilöitä. Kuitenkin mm. näitä vikoja esiintyy yleisesti kyseisissä moottorityypeissä.

      Kyseessä on siis valmistajan tiedostamia yleisiä vikoja, mutta 1.2 TSI koneen venyvää jakoketjua lukuunottamatta millekkään niistä ei löydy varsinaista takaisinkutsu tai vaihtokampanjaa.

      Toisinsanoen takuuajan jälkeen menee virhevastuusta vääntämiseksi. Esimerkiksi "kolahtaneen" yläkerran (jakoketju / kiristin -> jako tarpeeksi pieleen) vaihtaminen normaaleilla tuntiveloituksilla ja osahinnoilla kustantaa suurinpiirtein 30-50% koko auton markkinahinnasta, iästä ja kilometreistä riippuen.

      • joko muodostu

        mul`kuusi jotakin töhnää,aivoissa ainakin tuntuu olevan


      • ahtoputket jäässä
        joko muodostu kirjoitti:

        mul`kuusi jotakin töhnää,aivoissa ainakin tuntuu olevan

        Näkyyhän noita skodia olevan pajat täynnä.nyt kovien pakkasten aikaan ei skeidoja liikenteessä näy.liekkö niin kylmiä vai hettikö öljyt aholle.


      • kupla oli hyvä

        joo vikoja ja 2000 mallit olivat niin bensa syöppöjä että piti vuoden loppuun mennessä rekistöröirä, ei sellaisia saanut enää rekisteriin 2001


    • Sielä sitä on

      Ei ole ruskeaa mönjää öljykorkissa. Ainoa ruskea mönjä löytyy ääliöiden alushousujen persuksista.Ruppunaru lienee valskaa.

    • turbo-skoda

      Paljon noita ongelmia on tsi-koneissa ollut, kyllähän kaikki sen jo tietää. Itselläni on vähän kaksijakoiset ajatukset, kun oma 186 tkm ajettu Skoda 1.8 tsi vm.-10 toimii loistavasti, mutta velipojan 135 tkm ajettu VW Touran 1.4 tsi vm.-07 on jo kolmatta kertaa jakopääremontissa. Viimeisin remontti johtui siitä, kun auto oli jätetty ylämäkeen parkkiin pelkän vaihteen varassa, kun käsijarrua ei voinut kuulemma käyttää kun vaijereilla on tapana jäätyä pakkasella. Kerran siihen on vaihdettu myös turbo, ja kone on pitänyt avata karstanpoiston takia. Kovin oli lastentautinen tuo 1.4 tsi tuplaturbo markkinoille tullessaan. Hyvä, että Skodassa otetaan nuo uudet keksinnöt tuotantoon vähän myöhemmin kuin VW:ssä ja Audissa.

    • skoda harmittaa

      Aloittaja kiteytti ongelman hyvin, juuri noin se menee:

      Lainaus:

      "iian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.

      • valitettavasti näin

        Vain kesäkäyttöön.silloinkin lyhyille matkoille.skoda meinaan.


      • ketosenjuttu

        Tuulilasi lehdessä 13/13 kerrotaan koodi jolla vika menee valmistajan piikkiin..


    • Sitä saa mitä ostaa

      Ja vaihtoautohallit pullistelevat näistä "helmistä". Tervemenoa kaupoille, Skodapellet.

      • persu81

        Pyydämmä Kia takuun näille moottoreille jos kauppa syntyisi?

        Pörhö myy kohta Kiaa niin siinähän sitä voi kysellä mikä Saksalaisessa huonoa kun takuuta ei juuri ollenkaan.Saman katon alla verailupohja..


      • auttaa ongelmissa
        persu81 kirjoitti:

        Pyydämmä Kia takuun näille moottoreille jos kauppa syntyisi?

        Pörhö myy kohta Kiaa niin siinähän sitä voi kysellä mikä Saksalaisessa huonoa kun takuuta ei juuri ollenkaan.Saman katon alla verailupohja..

        Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.


      • vääristelemätöntä asiaa
        auttaa ongelmissa kirjoitti:

        Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.

        Moni varmaan onkin.asiallisesta jutusta


      • julli66.
        auttaa ongelmissa kirjoitti:

        Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.

        Kiitoksia vaan, mutta nuo asiatiedot ovat olleet kaikkien tiedossa jo vuosia.


      • julli2015larvanto
        auttaa ongelmissa kirjoitti:

        Luulisi jullien olevan kiitollisia tämänkin linkin asiatiedoista.

        Jos on mitään ymmärrystä, niin julli kuin junttikin tiettää, että pitkillä öljynvaihtoväleillä ja katkoajossa Suomen oloissa mainittua "mönjää" löytyy auton kuin auton öljykorkin alta. Jullinjuntille asia on uusi. Hienoa!

        Lue vähän enemmän vagarenaa. Sieltä voisi löytyä uudempaakin settiä.


    • Turhaa työtä

      Suotta vaahtoatte, eihän Skodakaan vaahtoa

      • tsi dsg pomppiva akseli

        Samaa ruskeaa mönjää löytyy jullin kalsareista pompivalla laverilla ajon jälkeen.


    • TM:0.5l/30tkm

      Tämänkin pari vuotta vanhan tarinan kävit suoraan kopioimassa netistä. Onneksi ei uusia ongelmia enää löydy eivätkä omat kykysi riitä niiden keksimiseenkään.

    • majoneesia

      Hieman arveluttaa kirjoittaa asiaa tällaiselle törky-trollipalstalle, mutta kun ei tällä hetkellä ole parempaakaan tekemistä, kerron kokemuksestani tästä asiasta.
      Mönjä on majoneesiksikin kutsuttua öljysumun ja vesihöyryn muodostamaa seosta, joka emulsiona on tiivistynyt moottorin kylmimpään sisäpintaan, eli yleensä öljykorkkiin.
      Omistin aikoinaan uutena ostetun vm. -84 Volkswagen Jetta 1,8:n, jossa oli aikalaisekseen pitkä öljynvaihtoväli, 15000km synteettisillä öljyillä. Autossa ilmeni talviaikaan juuri po majoneesia öljykorkissa. Asiaa ihmeteltiin, mutta sille ei tehty mitään, koska tuttu autoinsinööri selitti mistä on kyse.
      Auto romuttui koriltaan korjauskelvottomaksi 470tkm ajettua 18 vuoden iässä.
      Auton ehjäksi jäänyt voimapaketti irrotettiin tutkimista varten, koska sille olisi kunnossa olevana ostaja tiedossa.
      Moottorista irrotettiin sylinterinkansi ja öljypohja. Jo tässä vaiheessa pystyi näkemään ettei moottorissa ole mitään hälyttävää ja kuluminen on äärimmäisen vähäista. Kaikki laakerit kuitenkin avattiin ja akselit mitattiin, samoin sylinterit ja männät, sekä öljypumppu. Kaikki olivat sallituissa mitoissa ja kasattiin uusia pultteja käyttäen. Sylinterinkansi purettin ja mitattiin myös. Ainoastaan pakoventtiilien seetipinnat kaipasivat kunnostusta hiomatahnalla, imuventtiilit kelpasivat sellaisenaan. Kansi kasattiin uusilla venttiilinohjainten suojakumeilla.
      Moottori kasattiin ja asennettiin toiseen autoon, jolla tietojeni mukaan omistaja ajoi yli 100tkm ennen kuin myi sen eteenpäin.

      • jullinjuntti

        Edellä esimerkki säälittävästä jullin trollauksesta. Valetta kaikki. Kylmä kosla on paalattu jo 80-luvulla.

        Missä linkit? Oma kokemus? Aivan uskomatonta settiä.


      • röllin aivopieru!
        jullinjuntti kirjoitti:

        Edellä esimerkki säälittävästä jullin trollauksesta. Valetta kaikki. Kylmä kosla on paalattu jo 80-luvulla.

        Missä linkit? Oma kokemus? Aivan uskomatonta settiä.

        "Missä linkit?"
        Mitkä linkit? Tyyppihän kirjoitti ansiokkaasti omasta kokemuksestaan. Ei omia kokemuksia aina linkeistä löydy. Toisekseen linkki ei ole tae tiedon oikeellisuudesta. Tämä palsta on siitä hyvä esimerkki. Näistä röllien aivopieruistakin saisi linkkejä tehtyä, mutta niitten todistusarvo muusta kuin röllin tyhmyydestä on pyöreä nolla.


      • jullinjuntti
        röllin aivopieru! kirjoitti:

        "Missä linkit?"
        Mitkä linkit? Tyyppihän kirjoitti ansiokkaasti omasta kokemuksestaan. Ei omia kokemuksia aina linkeistä löydy. Toisekseen linkki ei ole tae tiedon oikeellisuudesta. Tämä palsta on siitä hyvä esimerkki. Näistä röllien aivopieruistakin saisi linkkejä tehtyä, mutta niitten todistusarvo muusta kuin röllin tyhmyydestä on pyöreä nolla.

        Julli on hiljaa ja itkee. Larvannolla niska punottaa. heh hehe heeehhheeeee........

        aivio pieru köyhä mopo kiesi ämpäri muovi heheheheheheheeeeeeeeeeeeeeeeeeeee





        kjhbkjjk

        kaikki hajoooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • ÖLJYT PIHALLE

      Eikö skeidat meinaa kestää isoja lämpötilan vaihteluita??? Kahdesta skeidasta on tullut öljyt pihalle pienen ajan sisällä pakkasella, kummatkin uudempia kuin 2010. Kummatkin octavioita. Noloja prutkuja, ei voi muuta sanoa. On muuten omistajat olleet NOLOINA ! Tässä läheisellä kerrostalon parkkialueella

      • 90-luvun desing

        Kalliiksi käy vw.n halppis merkillä ajo.


      • Buahhaaahhaaaaa

        Ja tieto on noinkin luotettavalta taholta kuin sinulta


      • nolo.molo

        Noloja,nolompi, nolo, etkö mitään muuta sanaa osaa käyttää, kuvastaa suuresti itseäsi kohtaan tuntemaasi alemuudentunnetta, no, ehkäpä sinut on joskus tai aina NOLATTU ja siksi se on vakio sanasi.


    • klimppejä

      Minunkin skodassa öljykorkki oli aivan ruskean mönjän peitossa alapuolelta.kurkistin myös moottorin sisään öljykorkin reiästä.Näytti että sielläkin oli hivenen.pitäisikö huolestua.

    • lisäänviikottain

      Onko kukaan saanut korvauksia kohtuuttoman suuresta öljyn kulutuksesta.

    • artistimaksaa

      ei varmasti ole.

    • mönjäätyrkkää

      Eipähän tarvitse skeidaan öljyjä vaihdella lisää vaan.Joka toinen vuosi vaihdetaan koko kone.tshii

    • faktaajulleille

      Miksi näin on.jullit.

    • harmaakippa

      skeidaiset kalsaritkin julleilla.

    • öljykirnuja

      Kerran vuodessa skeidasta otettava öljypohja irti ja puhdistettava mönjä pois etenkin öljypumpusta.Muuten sanoo tshii poks

    • miksinäin

      Turbo kannattaa vaihtaa myös jakopään korjauksen yhteydessä.

    • eihymyilejulli

      Todellinen harmi.Mutta liisinki kippana ei haittaa.Liike on vastuussa kaikesta sopimuksen ajan.sitten sulattoon tai jollekkin kova onniselle jullille lyhyellä takuulla todelliseksi riesaksi.

    • kumit-meinaan-vinkuu

      Ei löydy ruskeeta mönjää ku housuista jos kovaa pedaalia painaa, on muuten sen
      verran tykki peli. Öljyä vie mut sitä saa kaupasta.

    • skeidaatyrkkää

      kaikenlaista harmia joka paikassa,sulattoon koko kajakki

      • uuvattit

        Koetat pitää typerää trolliasi yllä, mutta alkaako hieman harmittamaan kun pitää toistaa yhtä ja samaa vanhaa trollia, Tuo sun kommentis osoittaa juurikin sen ,että et pysty ajattelemaan tuon enempää. Tuossa kaikki ymmärrys autoista, sorry


      • loppuOnJoLähellä

        Alkaa jullinjuntin pää hajoilemaan pahasti. Jokin "työpaikka", jossa saisi ilmaset "lääkkeet" voisi tehdä saattohoidon tehtävän. Ehkäpä Viipurin kaduilta löytyisi itä-reuhkalle "apu ja koti".


    • sakkaasakkaa

      Kannattaa avata öljypohja ja poistaa sakka.Muutoin saattaa tukita öljypumpunsihdin ja aiheuttaa moottori vaurion tsi moottoreissa.tuo sakkaantuminen johtuu öljyn liiallisesta rasituksesta pienissä turbo moottoreissa.öljyt kannattaisi vaihtaa jo 10tuhannen kilometrin välein jos ei hirveästi joudu lisäämään.Tämäkin on tsi moottorien huono ominaisuus.

      • huollon.tarve

        Tuolla konstilla koneen saa kestämään normaalilukemiin. Tulee vaan kalliiksi jos ei osaa tai ole mahdollisuutta tehdä työtä itse


      • niin_se_taitaa_olla

        Ei taida kirjallinen ilmaisu olla vahvuuksiasi.


    • lonlifemönjää

      Asialinja.huollossa ovat puhdistelleet noita öljypohjia asiakkaille ilmoittamatta.jälkeenpäin kerrottu kun ihmetelleet laskun suuruutta.

      • höpöhöpöhöpö

        Huollossa käydään lasku läpi asiakkaan kanssa autoa noudettaessa ja ei suuria töitä tehdä ilman lupaa. Jos taas putsaavat kertomatta Helkaman piikkiin, niin hyvä homma...


      • kuluttajavalistus

        Mitään normaalista huolto-ohjelmasta poikkeavia töitä, joita on tarkoitus laskuttaa, ei tehdä ilman asiakkaan lupaa muuta kuin trollin mielikuvissa.
        Kasva aikuiseksi ja osta auto jota voit käyttää huolossa niin tiedät.


    • ennakoivahuolto

      Paljonkos tuo öljypohjan putsaus ja uuden öljypumpun vaihto maksaa.

      • PuhelinKeksitty

        Jos vaikka otat yhteyttä valtuutettuun huoltopisteeseen ja tietysti myös pärnäselle sekä Eestin poikiin.


      • ajan_ratikalla

        Vain köyhät miettivät tuollaisia.


    • halpaaon

      Muutaman satasen.Ei tunnu muiden kulujen sakissa missään.

    • sirppijavasara

      Up.

      • kiintoavainsarja

        Olipa terävä kommentti.


    • ei.hyvältä.näytä

      Katsoin just omasta Ocusta tsi 1.4 joka on vuosimallia 2011 ja siinä ainakin oli tuota kyseistä mömmöä siellä korkin alapinnalla. Putsasin pois mutta tuleekohan sitä lisää.

      • TärkeintäNimimerkki

        Annatko autosta lisää tuntomerkkejä. Harmaa ja haisee kaalille?


    • kaalikuorma

      Kesällä sakka aiheuttaa ylikuumenemistaki.öljypumppu ja turbo hajoo ensimmäisenä.

    • kaikenlaisia.harmeja

      Meillä olis skoda oktaavia pari vuotta, onneksi ei enää. Siinä ei pysynyt öljytikku paikallaan vaan nousi itsestään ylös. Missään muussa autossa ei ole tuotakaan harmia ja riesaa esiintynyt.

    • Ei_löydy_ei

      Ei löydy ruskeaa, eikä sinistä, eikä muunkaan väristä "sakkaa". Kilometrejä tällä öljyllä jo 23 000 km.

    • kaikilleharmi

      Öljykirnut.

    • ylläripylläri

      Öljyt voi löytyä noissa tsi koneissa myös syyläristä.

      • Kohan_kyselen

        Mistä ne sinne menee?


    • no_kunhan_kysyn_jälleen

      Oletko ajatellut opiskella kirjallista ilmaisua?

    • liisinkibiilisti

      Omistaja edustajineen pitäkööt näppinsä irti käyttämästäni autosta.

    • sakkaakirnu

      Sihdit tukossa.

    • ylösnousemus

      upsista

    • vepsukkapössis

      Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.

    • Kohanlässyttävät

      Kalsarit teillä on ruskeat.

      • Eivarmanaooo

        ei ooo


    • jjss1

      Ei s...ta,
      millästä paskaa tämäkin täys. onistan octavia turbo 1.8l
      ja ei ikinä ole ollut ongelmii vaikka ajettu 204000km.
      vai pitäiskö olla alla Vauxhal veloks 3.7 koneella?
      pitääkö teidän pätee tällä osastolla (oon kyykännyt skodan tai muu vastaava) Oon ite kyykänny monta autoo moottoritiellä mut en kehtaa mainostaa siitä täällä. (skoda 257hp alfa 404hp)

      • TojoObsessio

        "mut en kehtaa mainostaa siitä täällä. "

        PS. jos skodassa ei voi olla vikaa niin miksi niihin sitten saa varaosia ja korjauksia?


    • isoörkki_pössine

      nost

    • Kaikkienharmi

      Ikuinen harmi

    • Korjaussuma

      Nyt häkä korjauksien yhteydessä öljynkulutukset kuntoon myös.

    • tarkista-liejut

      Olikohan se "mönjä" kaaliliejua? Kaalilavetissa voi olla sellaisia ominaisuuksia.

    • Samaaperua

      Sama ruskea lieju oli aikoinaan kuplan öljyntäyttökorkissa, lienee siis ominaisuus.

    • Kaikenlaistakivaaskodas

      Viallinen tuote

    • vepsukka-pössis

      kivakiva skoda jeejee

    • tiesmitä.visvaa

      ainahan noi korkit skeidasissa on mömmössä ja mönjässä alapuolelta.

    • huh_huh

      Ja sekin vielä.

    • LyhyetKilsat

      Eipä tunnu tekniikasta, huohottimesta ja palotapahtuman lopputuotteista polttomoottorissa kirjoittajalla olevan minkäänlaista ymmärrystä.

    • surullinen_tapaus

      Ainoa ruskea mönjä löytyy möllin housuista.

    • juh_lintaa

      Sielläkin vielä,herra jestas sentään

    • RapidElegance

      En ole avannut omasta Skodastani koskaan öljykorkkia. Edellisestä öljynvaihdosta on kulunut jo yli vuosi. Ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Öljytikusta toki tarkkailen silloin tällöin.

      • turha_huoli

        En minäkään itse ole avannut. Olen vaan katsellut kun huoltomies vaihtaa öljyt ja filtterin. Ainakaan silloin ei ollut minkään väristä mönjää korkissa.


    • SkodaniKuluttaaöljyä

      Mulla on paketti kertakäyttö hanskoja ja pyyhepaperiakin skodan takakontissa ettei kädet öljyynny ja voin pyyhkiä skodani moottorin päälle valuneet öljyt pois.Noin kerran viikkoon lisään öljyä.

      • öljypoltinaudiVW

        Taitaa herroilla ottaa aivoon kun pitää öljyä lisätä vähänväliä.Ei rahamiesten hommaa kun audi savuaa.
        Näkyy huoltsikoilla paljon näitä audikuskeja etsimässä öljytikkua.


    • Siwastaeisaa

      Skeida kuskit lisäilevät öljyä puuilon tai tokmannien takapihoilla.

    • hehehetshiii

      Jullien sinappia.

    • Sakkaa.sakkaa

      Öljykirnuja

    • seataudiskodaVWsamasaast

      Katsastusraportit kertovat lähinnä sen, kuka huollattaa autonsa. Omissani ei ole siksi ollut katsastuksessa vikoja 25 vuoteen, vaikka en aja Audilla tai Mersulla. Ja luultavasti myös kalliit prem. autot huolletaan säännöllisemmin kuin halvat autot.

      Olennainen asia mielestäni myös alla. Siis ajon estävät "isot" viat eivät näy katsastuksen raporteissa

      Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

    • Vw.hävetköön

      Sääliksi käy vanhaa miestä.

    • ruskeamönjä

      Ruskea öljymönjä jäämiä meidänkin Ocun öljykorkissa. Huollossa sanovat, että siitä ei tarvi välittää mitään. eli en sitten välitä.

      • konevaahtoaaVW

        omistajan syy.liikaa lisänny öljyä!


      • Taasko.käyttövirhe

        Niinpä niin.


    • öljypoltinVWskodaudi

      satayks

    • otsiiippiikkkiisu

      Vaavilla paukahti ruskeamämmi vaippassa jo 3v 8kk

      • sokota.kaput

        Lehden mukaan muun muassa Skodaa maahantuovassa Helkama-Autossa on ihmetelty takuukorjausten lisääntymistä myös Vaasan seudulla. Yhtiön takuukäsittelijä Anton Henriksson kertoo lehdessä,

        skodissa ollut vakavia moottori rikkoja,tiesuolan syövyttämien jakopään hammaspyörien vuoksi.


      • Tottakerrot

        Korjaamot suorastaan rakastaa vag autoja.

        Moottorin jakohihna meni poikki Kemissä ja moottori hajosi, vaikka Transportterilla oli ajettu vasta 70 000 kilometriä", harmittelee oululainen antenniasentaja Jussi Niskala.

        skoda octavia jakopään hihnan vaihdossa ilmeni että hihnapyörät oli täysin piloille kuluneet totesi asentaja janne kenttälä

        "Minulla katkesi Oulussa jakohihna Saksasta tuomastani Audista. Moottoriremontti maksoi lähes 5 000 euroa", kertoo AD-Varaosamaailman Oulun-liikkeenjohtaja Jari Sinkkonen.

        Tiesuola ongelma on aiheuttanut riitoja siitä, kuka vahingon maksaa. Takuu on korvannut osan vahingoista, mutta usein auton omistaja on joutunut maksamaan korjauksen itse


      • Kallis.korjaus

        Jokos tänä talvena vag autoja ollut korjattavana kyseisen vian vuoksi.


      • Tulee.tuho

        Kyllähän nuo jakopään hihnapyörät kannattaa vaihtaa,ennenkuin hajoo koko moottori.
        Hihna kun katkee on moottori entinen.


      • Sulatto.kutsuu

        Totta,jos hihna napsahtaa poikki ei skeidaa enää kandee korjata.


      • MENEE.HENKEEN.JA.NAHKAAN

        Ainakin tuo 1.5 vie VW Tiguanissa koko ajan yli 10 l/100km. Kovemmilla pakkasilla myös matka-ajossa 12l/100km.
        Jotenkin polttoaineen kulutus on räjähtänyt käsiin tuolla uudella 1.5 koneella. Jos vertaa tuota suurempitehoiseen Qashqain kulutukseen niin Qashqai selviää nyt talvellakin aina alle 8l ja moottorin ominaisuude ovat ihan toista maata tuossa uudessa 160hp koneessa.

        Volkswagen-konsernilla ei ole nyt tähän markkinatilanteeseen sopiavaa autoa lainkaan tarjolla.

        Saatikka vokkelon halppis pirkalla.


      • Uskokaa.pois

        Tulevaisuus on hynridien ja polttokenno autojen,sähköautot jää vain välivaiheeksi


    • Skoda.väri

      Skodista tuota ruskeaa mönjää näyttää löytyvän monista eri paikoista.
      Mainitsen muutamia.

      Venttiili kopan alta ja öljypumpustakin.

      Jakopään koteloista (tiesuola syövyttää huokoiset hihnapyörät)

      Ovista ja koteloista (veden sekaista ruostetta)

      • SkodaJulliOriginal

        Myös kuskin penkillä olen havainnut ruskeaa mönjää.


    • Samoin.harmaa

      Ruskia o skodan väri

    • Anonyymi

      wille hyi VW

      • Anonyymi

        ja vw pesee kätensä kaikesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja vw pesee kätensä kaikesta...

        tyypillistä toimintaa vag konsernilta


    • Anonyymi

      moktarVW

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe