K1, Mäntsälä

Hylkäys tuli

Johan on markkinat. Katsastusmies ei löytänyt hakemallakaan mitään vikaa autosta, mutta alkoi lopuksi vaatimaan, että autoon pitää asentaa hella kiinteästi, säilytystilaa, penkit pitää pystyä muuttamaan vuoteiksi ja yksi penkki oli kuulemma liikaa, joten poistettava. Kuulemma jokin laki on muuttunut tuon osalta.
(kaivoi lakipykäläpumaskat vielä mukaan)

Kyseessä on pikkubussi joka on aikanaan muutettu matkailuautoksi ja on aina aiemmin mennyt katsastuksessa läpi, eikä ole koskaan ollut aiemmin mitään vaatimuksia näin mittavasta muutoksesta ihan tosta vaan.
Muutokset tulevat todennäköisesti maksamaan lähemmäs kymppitonnin. Mistä suurperheellinen löytää yhtäkkiä tommoisen summan.

Itse teen sähkötarkastuksia ja voisinko talon omistajaa vaatia yht.äkkiä muuttamaan asuntonsa sähköjärjestelmää nelijohdinjärjestelmästä viisijohdinjärjestelmään? Minun oikeustaju sanoo, että ei voi. Ei voi takautuvasti vaatia aivan järjettömiä muutoksia.

Tuli kyllä mieleen, että olikohan katsastusmien aivan tolkiuissaan. Tiedä vaikka seuraavalla kerralla vaatisi kiukaan asennusta takapenkille joka täytyy olla ehdottomasti päällä ajon aikana. Taisi olla viimeinen kerta kun kurvaan tai yrityksemme autot kurvaavat K1 Mäntsälään.

Olisiko kenelläkään vihjeitä mitä köyhä perheenisä voisi tehdä tällaisen laillistetun terrorismin aikana. (emmehän kujitenkaan ainakaan vielä kuulu venäjään)

31

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verokarhu
      • Hylkäys tuli

        Joo, mutta miksi lain laatijan mokia joutuu tavallinen kansalainen maksamaan jälkikäteen. Siitä on nyt kysymys.

        Eli kansalainen ostaa auton hyvässä uskossa, että hinta on siinä kun se autoliikkeelle maksetaan. Sitten vuosien päässä tulee yllätys lakia"korjaillaan" kun
        laki ei ole huolellisesti valmisteltu ja säädelty, että porsaanreikiä ei ole , että oho nyt taisi tulla virhe, muutetaas lakia niin että tuo puute korjautuu ja vieläpä niin, että jälkikäteen vaaditaan kalliita muutoksia. Se ei ole länsimaiden demokratian ja oikeustajun mukaista. Sellainen toimintaqmalli kuuluu jonnekin periferiaan vaikkapa tuonne itärajan taakse mutta ei meille. Liekkö nyt kyseessä porvarihallituksen kommunistiministerin aikaansaannoksia, haiskahtaa pahasti skdl¨: lle.

        Löytyyköhän suomen laista mitään kohtaa johon voisi vedota, että kansalaisen ei tarvitse kärsiä huonosta laista näin raskaasti. Vain sen takia, että lain laatija on ollut laiska ja huolimaton, eikä ole viitsinyt vaivautua tekemään lain pykälää huolella.
        Kyllä ainakin minä joudun vastaamaan huolimattomasta työstä myös taloudellisella vastuulla. Saavatko kommariministerit täyden vastuuvapauden.


    • k.atsastajat

      Tämä on taas tällainen veronkiertomatkailuauto -tapaus! Miten se voi olla matkailukäytössä jos kaikki em. varusteet puuttuvat??? Matkailuautonhan on nimeenomaan tarkoitus olla tehty MATKAILUkäyttöön, ei veronkiertoon. Eikä sinne mitään hellaa tarvitse laittaa, esim. keittolevy riittää. Mutta varmasti tiedät tämän, esität vain tyhmää! Todennäköisesti alunperin nämä varusteet on muutoskatsastuksessa olleet mutta olet ne ottanut pois. Tämän jälkeen on vain ollut puusilmiä katsastamassa (tai tod.näk. sinun tuttuja) ja nyt tuli asiansa osaava inssi.

      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288776672597.html, tämä tapaus on taas aivan eri asia. Kyseinen auto on ollut autoverovapaa aikoinaan (M1G), ja nyt kun se on muutettu M1-luokan ajoneuvoksi, tulee tietenkin vero maksuun.

    • Hylkäys tuli

      Mitään ei puuttunut ei hellaa ei sammutinta, kaikki mitä auton ostohetkellä ja ilmeisesti myös muutoskatsastuksessa oli, oli myös nyt katsastuksessa ja on olleet myös aiemmissa määräaikaiskatsastuksissa, mutta nyt se ei enää riittänyt.

      Auto on perheemme käytössä nimenomaan matkailukäytössä. Ja luuletko, että olen niin tyhmä ja tai katsastusmies niin tyhmä etteikö näitä varusteita voisi nostaa autoon vain katsastuksen ajaksi. Helppoa sekin olisi, mutta kamat ovat ja on olleet autossa penkin alla aina. Se ei liene suuri ongelma.

    • Verot ja kierto

      Taitaa olla taas diisseli, bensakäyttöisillä autoilla ajelevien ajatukset ovat vain autoiluun liittyvää, eikä verojenkiertämiseen suuntautuvia.

    • jabskb

      mitä varusteita siitä puuttui, säänöt ei paljon ole muuttuneet, tulkinta ehkä kiristynyt.
      jos siinä kiinteä keittomahdollisuus , riittävät säilytystilat ja vaaditut makuupaikat löytyy niin homma on suht ok.

      hankaluutena on jos auto on hyväksytty kevyesti tai sitä on muutettu vuosien varrella.

      Katsastaja toteaa tietysti sen mitä katsastushetkellämon tilanne ja jos edellytykset ei täyty on katsastaja velvollinen tekemään trafin veroyksikköön ilmoituksen, jonka perusteella auton omistajalta tehdää selvityspyyntö verotusta varten.

      Myös poliisin on tehtävävä vastaava ilmoitus jos tien päällä on auto josta puuttuu kyseiset varusteet.

    • Hylkäys tuli

      Korostaisin, että mitään, siis mitään varusteita mitä auton ostohetkellä oli, niin ei puuttunut. Siis MITÄÄ, EI MITÄÄN. Katsastaja oli tosin nuori ja kokematon, eikä viitsinyt kurkotella penkkien alle( jouduin etsimään ja näyttämään hänelle nämä varusteet) ja oli ilmeisesti jo laittanut koneelleen hylkäyspäätöksen, kun alkoi itkemään näistä varusteista.

      Ongelma on tosin jo ratkennut. Poikkesin kotimatkalla hieman kokeneemman
      katsastajan luona hakemassa "leiman".

      Mutta EI KOSKAAN ENÄÄN MÄNTSÄLÄN K1 !!!!!

      Olkaahan tekin kaikki jotka vielä uskallatte käyttää K1 :stä tarkkoina.


      Tuoikin nastasääntö teki kylmää, kun jouduin repimään n.180kpl nastaa irti, että nastasääntö toteutuisi. Jokaisen nastan kohdalla ajattelin, että tämäkö on se joka johtaa jonkin perheenjäsenen hautaan, niin "liukkaaksi" auto muuttui. Siis aivan järjetöntä.

      Mutta muistakaa: EI KOSKAAN K1

    • smsmsks

      no mitä varusteita puuttui, jotka puuttuivat jo ostohetkellä.
      ostohetki ja sen varusteet ei vaikuta vaatimuksiin vaan ne pitää olla autossa paikallaan kun sitä käytetään liikenteessä.

      jos autossa oli kaikki varusteet paikallaan ja sellaisina hyväksytty teki katsastaja tietysti virheen


      jos poistetaaan 180 nastaa eli kahdesta renkaasta kaikki nastat, niin olisi ollut ehkä järkevämpi ostaa kaksi uutta.

      • Hylkäys tuli

        En usko, että puutui mitään. Ei ainakaan katsastusmiehen mukaan, kun kaikki oli näytetty sormella osoittaen. Aiemmat katsastukset ovat menneet läpi juuri samalla varustuksella ja niin meni myös tuo viimeisin, mutta K1:llä ei.
        Sensijaan lisävaatimukset oli kuten em. olen luetellut.


    • Hylkäys tuli

      Jos olisi ostettu 2 uutta ei nastasääntöolisi toteutunut.

      • Kunhankyselen..

        No selitäppä miten lämmität pottumuusia siellä penkin alla olevalla KIINTEÄSTI asennetulla keittolevyllä? Ruuvataanko ensin penkki irti ku pennut huutaa nälissään?
        Missä nastasäännöissä on sanottu et nastoja pitää mennä repimään irti?
        Saiko niistä autossa olevista istuimista tehtyä tasaisen vuoteen? Huom. muotoillut"linja-auto tyyliset" penkit ei käy.
        Oliko autossa vaatekaappi tms. kiinteästi asennettu äilytystila. Pelkkä hanskalokero koetaulussaei riitä.


    • Lakimies1

      Pelkkää veronkiertoa! Kyllä tämän ketjun aloittajan tämän tietää itsekin, esittää vain tyhmää..

      Niin kauan olen alalla ollut että näitä vastaavia tapauksia on tullut useita vastaan. Kerro nyt vielä mikä oli ongelma jos sieltä autosta kerran katsastus hetkellä löytyi:

      - keittomahdollisuus (kiinteästi asennettu)
      - pöytä (joka voi olla helposti siirrettövissä)
      - väh. 2 makuupaikkaa (jotka voivat ollat penkeistä muunneltavat)
      - säilytystiloja

      Niin ja olikos tämä veronkiertoauto vieläpä yrityksen käytössä!?

    • Hylkäys tuli

      Joo, ei kyll koskaan ole lämmitelty pottumuuseja reissussa vaikka usein reissussa ollaankin. Liesi ei ole kiinteä eikä sitä laki edes edellyttänyt kun auto muutoskatsastettiin luotettavan myyjän toimesta.
      Rahaa on ilmeisesti säästynyt rutkasti dieselveroissa. En edes tiedä paljonko, mutta
      auto painaa reippaasti yli kaksi tonnia, kuten kunnon matkailuauton kuuluukin.
      Matkailemme autolla todella paljon ja se on ainoastaan matkailukäytössä. Emme koskaan yövy autossa, emmekä laita sapuskaa siellä. Siksi meille soveltuu tällainen kevyemmin matkailuun varustettu.

      Mitään ongelmaa ei ole, koska löysin ammattitaitoisen katsastusaseman. Ja kuten se on myös aiemmin katsastettu. Nyt vain sattui tällainen harrastelukatsastaja K1 ja ongelma on jo ohi.

    • veronkiertoa

      Kaikesta päätellen se sinun autosi ei ole lain mukainen. Se on jo alkujaan tehty veronkiertoautoksi (huonosti), ja tainnut olla vielä tuttu katsastusmies hyväksymässä.
      Käytänhän minäkin autoani matkailuun, mutta en minä sitä sillä perusteella saa katsastettua matkailuautosi. Ymmärrettävää, koska eihän meillä tavallisia autoja olisikaan, jos pelkkä suullinen ilmoitus auton käyttötarkoituksesta hyväksyttäisiin.
      Sinun ei ainakaan kannata arvostella ketään veronkierrosta, koska olet siihen itse valmis.

      Olisi kyllä hyvä jos säädettäisiin korvausvelvollisuus niin, että se ensimmäisen kerran näitä laittomuuksia hyväksyneet katsastusmiehet joutuisivat vastuuseen virheistään, loppuisi nämä hölmöilyt. Rakenteethan voisi vaikka kuvata, ja tallentaa. Ei tulisi erimielisyyttä siitä onko jotain muutettu vai ei.

      Kyllä minuakin otti päähän, kun avolavani aurausvilkut todettiin 10v jälkeen väärinasennetuiksi. Jos katsastusmies olisi aikoinaan hoitanut tehtävänsä kunnolla (määräykset eivät ole muuttuneet), muutostyön olisi joutunut tekemään myyjä aikanaan, enkä minä nyt omalla kustannuksellani. (Ostin auton aikanaan uutena valmiiksi auraus- ja hikoituslaittein varusteltuna).

    • Hylkäys tuli

      Itse en ole katsastanut autoa eikä ostohetkellä paljoa kiinnostanut oliko se pikkubussi, matkailuauto tai pienoislinja-auto. Ostin vain hienon auton. Mutta nyt huomaan että se olikin varsin hyvä ostos. Kyllä laki pitää olla yksiselitteinen ja sellainen, että tulkintavaikeuksia ei tule. Jos tulee, se on lainlaatijan vika. Me kansalaiset rakentelemme ja luovimme pykälien viidakossa niin, että se on meille
      edullisin mahdollinen. Niin tekee myös verottaja.

      Suunnitelkoot lait sellaisiksi, että kiertomahdollisuutta ei ole. Miksi eivät suunnittele.

      Mitenkähän mahtaa olla noissa suuremmissa matkailuautoissa. Lasketaanko niissä jokainen veitsi ja haarukka ja jos jokin puuttuu, katsastus hylätään. Ajattelisin, että katsastuksella taataan liikenneturvallisuutta ja luodaan autoon sellainen katsaus jota autoilijan on vaikea ja jota ei yleensä edes viitsi edes tehdä. Ja se on esim. syy hylkäämiseen, eikä perunakattilat kuten nyt.

      Työssäni kierrän myös veroja juuri niin paljon kun se on lain puitteissa mahdollista.
      Turhia kustannuksia myös vältetään niin paljon kuin se on mahdollista. Manuaalisia töitä siirretään automaation hoidettavaksi. Veroja maksetaan niin vähän kuin mahdollista. Se vaan on pelin henki markkinataloudessa, sori.
      Se on henkiinjäämisen edellytys. Niin tekevät kilpailijatkin siksi me myös.
      Lain laatija hoitakoon tehtävänsä parhaan kykynsä mukaan. Sen noudattaminen on ilomme.

      • veronkiertoa

        Niinpä niin, minä itte ja muista viis.

        Kuten sanottua, muista sitten olla valittamatta, kun maksat Kreikkalaisten velkoja.


    • tarkastajat pois!

      huomautus:

      "voisinko talon omistajaa vaatia yht.äkkiä muuttamaan asuntonsa sähköjärjestelmää nelijohdinjärjestelmästä viisijohdinjärjestelmään? Minun oikeustaju sanoo, että ei voi. Ei voi takautuvasti vaatia aivan järjettömiä muutoksia"

      kyllä voi asuntoonkin vaatia muutamaan sähköjohdotuksen. kun talossa oli "maaton" kaksi johtoa rasiaan. tuli kalliiksi vetää joka piuha uudestaan. kiitos sähkötarkastaja ja rakennus tarkastaja.

      Asiaan:
      jos haluuaa pakoilla veroja niin kokoajan pitää katsoa muutoksia lakipykäliin. terve järkikin jo sanoo että "porsaanreiät" tukitaan pikku hiljaa.

    • Hylkäys tuli

      Siis mikä hemmetin maaton 2 johtoa tuli kalliiksi. Ei kait ole vaan kusettaneet sinua.

      Nyt en kyllä tajunnut sanaakaan

      Sähkötarkastaja

      • sähkäri

        Kuinka nuori sinä oikein olet?
        Maaton 2 johtoa = kaksi, yleensä yhen neliön, lyijykaapelia peltiputkessa. Pistorasiat yleensä maadottamattomia, mutta jos piti maadottaa niin vedettiin vaan pistorasiassa maa ja nolla yhteen. Käytettiin varsinkin ns. rintamamiestaloissa. Löytynee varmaankin paljon vieläkin käytössä olevia.
        En minäkään ole kuullut, että niitä tarvitsisi purkaa, ja vaihtaa uusiin, mutta korjattaessa uusittava nykysäännösten mukaan.

        Pelkkä vanha sähkäri

        Anteeksi, ei liittynyt oikeestaan aiheeseen, mutta kun kerran kysyit.


      • työtön vanha sähkäri
        sähkäri kirjoitti:

        Kuinka nuori sinä oikein olet?
        Maaton 2 johtoa = kaksi, yleensä yhen neliön, lyijykaapelia peltiputkessa. Pistorasiat yleensä maadottamattomia, mutta jos piti maadottaa niin vedettiin vaan pistorasiassa maa ja nolla yhteen. Käytettiin varsinkin ns. rintamamiestaloissa. Löytynee varmaankin paljon vieläkin käytössä olevia.
        En minäkään ole kuullut, että niitä tarvitsisi purkaa, ja vaihtaa uusiin, mutta korjattaessa uusittava nykysäännösten mukaan.

        Pelkkä vanha sähkäri

        Anteeksi, ei liittynyt oikeestaan aiheeseen, mutta kun kerran kysyit.

        Saatto ne olla nollaseitevitosiakin ne johdot, ja taloon ei yleensä tullut kuin valovirta. Jos rupeet tekeen remonttia, niin todellakin on tilattava 3x25 ja uusittava keskuksesta lähtien kaikki. Hintoihinsa tulee.


      • sähkäri

        Hatustako ton "sähkötarkastaja" vetäsit?


    • katsuri vaan

      Tuo sinun esimerkki on hyvä kuvaus siitä, miten "lipilaari" linjauksilla takavuosina minibusseja sai matkailuautoiksi.
      Trafin (Aken) linjaukset oli, kunhan ne on "sinne päin". Toki varusteet pakolliset piti olla, sijoitusten ym. mitoitusten kanssa oli vähän niin ja näin.
      No nyt Trafi mukamas yrittää korjailla virheitään, katsurin pitäisi tehdä "veroilmoitus" Trafille näistä autoista. Yhtään en ole tehnyt, enkä tule tekemään.
      Sama se on huoltoautojen kanssa. Viilapenkki ja työkalulaatikko = huoltoauto ?? Vitsi, vitsi.....OIKEASSA huoltoautossa on laatikostot, työpöydät, mitoitus on niin suuri että siellä pystyy töitä tekemään jne...eikä mikään viritys.

      En ota sinänsä kantaa autosi varustukseen. Toki siellä on oltava pakolliset varusteet, on niin kuin kerroit.

      Aina olen ihmetellyt, että miksi autot pitää pilata sen takia, että saa jonkun veroporsaanreiän täytettyä. Eikös ne verot voitaisiin harmonisoida/kerätä muutenkin.

      Heeh...näillä virityksillä on ainoastaan "työllistävä vaikutus".

      Autokatsastaja.

      • starkastaja

        Niin ja se on varsin hupaisaa. Sirkushuvejahan kansa kaipaa.


    • suurmulukku

      Ota välittymästi yhteys aikoinaan muutoskatsastuksen tehneeseen katsastusasemaan ja vaadi niitä maksamaan muutostyöt kun ovat laittomasti hyväksyneet puutteellisen auton eri ajoneuvoluokkaan. Näin se vastuu tulee kuvaan mukaan.

      • Hylkäys tuli

        Ei, en ota, auto on katsastettu ja laillinen. Sillä ajetaan vielä ainakin n.300-500tkm ja varsin laadukasta matkaa, voimakkaalla johtotähdellä.

        Katsastusasema on tehnyt aivan oikean ratkaisun hyväksyessään auton matkailuautoksi joka se myös on pykälien mukaan.

        Muutamat kateelliset vaan välillä pistää vähän riekkuen asiasta.


    • Matkailuautoasiantuntija

      Tässäkään koko tarinassa ei ole päätä eikä häntää. Ensin tämä auto ei täytä matkailuauton määräyksiä (josta hylättiin) ja yhtäkkiä taas täyttää. Täyttä naalinpaskaa koko juttu! Tämänkin tarinan aloittaja voi rakennella legoista matkailuauton ja leikkiä sillä. Parempi niin ja pysyä erossa näistä aikuisten jutuista.

      • matomatkamiesmaan

        Ei luehan tarkkaan. Ensin kuultiin, että tämä auto ei ole matkailuauto. Sitten auto vietiin ammattitaitoiselle katsastajalle ja selvisi, että auto on täysin liikennekelpoinen matkailuauto.
        Älähän sinäkään alkaa riekkumaan tästä asiasta.


      • Ei mitään kummaa, yks asema hylkää, toinen hyväksyy...

        Sama juttu mulla kävi auton kanssa, ekalla asemalla hylky koska levyt millin liian ohuet, toiselle ajaessa ne oli ihmeesti korjaantunut


      • Ei mitään kummaa, yks asema hylkää, toinen hyväksyy...

        Sama juttu mulla kävi auton kanssa, ekalla asemalla hylky koska levyt millin liian ohuet, toiselle ajaessa ne oli ihmeesti korjaantunut1


      • ksksksk
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Ei mitään kummaa, yks asema hylkää, toinen hyväksyy...

        Sama juttu mulla kävi auton kanssa, ekalla asemalla hylky koska levyt millin liian ohuet, toiselle ajaessa ne oli ihmeesti korjaantunut1

        no eihän ne liian ohuet levyt siinä korjaantuneet, vaan toinen katsastaja arvioi levyt virheellisesti eikä mitannut levyn paksuutta.

        Tietysti vaihdoit kuitenkin liian ohuet levyt, koska koska tiedät niiden olevat vaihtokunnossa..
        Toisaalta toisilla asemilla voi olla rajat koska levyihin puututaan. toiset puuttuu heti jos minimi mitassa ja toiset puuttuu kun minimin alle on menty milli tai jotain.
        minimi mitassa olevaa levyä ei pidä hylätä, koska mittalaite jolla levy mitataan on tarkuudeltaan sellainen että se millin toleranssi on lähemänä totuutta.


      • ksksksk kirjoitti:

        no eihän ne liian ohuet levyt siinä korjaantuneet, vaan toinen katsastaja arvioi levyt virheellisesti eikä mitannut levyn paksuutta.

        Tietysti vaihdoit kuitenkin liian ohuet levyt, koska koska tiedät niiden olevat vaihtokunnossa..
        Toisaalta toisilla asemilla voi olla rajat koska levyihin puututaan. toiset puuttuu heti jos minimi mitassa ja toiset puuttuu kun minimin alle on menty milli tai jotain.
        minimi mitassa olevaa levyä ei pidä hylätä, koska mittalaite jolla levy mitataan on tarkuudeltaan sellainen että se millin toleranssi on lähemänä totuutta.

        Toinen katsastaja katsoi että levyt on kunnossa silmämääräisesti ja ne pitää tarpeeksi hyvin, eli ne korjaantui ihmeen saattelamana 30 minutissa....

        Uskon muuten myös että esim. rikkinäinen ohjauslukko myös korjaantuisi samassa ajassa ihan itsestään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe