Hevoset ja ratsastus on kiehtoneet minua jo pienestä lähtien, mutta teini-ikäisenä en tietenkään voinut alkaa harrastamaan ratsastusta, koska olin poika ja ratsastus olisi ollut tyttöjen juttu... sittemmin muut asiat on vieneet ajan, mutta nyt tuli taas mieleen tuo ratsastaminen ja pohdinkin, olenko liian vanha aloittamaan ratsastusta ihan "tyhjästä" eli aloittelijana kun ikää on jo 28 vuotta?
Miten ratsastusharrastuksen voi aloittaa? Onko opetteleminen tässä iässä vaikeaa? Ja vaikuttaako oudolta jos ikäiseni kundi menee ja ilmoittautuu jollekin kurssille?
kundi ratsastamassa ?!?
12
1533
Vastaukset
- Ratsastajalikka
Et tosiaan ole liian vanha aloittamaan ratsastusta!!! Ikinä ei ole liian vanha aloittamaan!!! Monet aloittaa ratsastuksen vasta noin 40- vuotiaina kun on aikaa!! Sun tosiaan kannattaa aloittaa se. Ite olen tyttöna pienestä asti ratsatellut ja nyt kun olen vanhempi niin olen itse pitänyt tunteja ja mulla on ollut tunnilla niin vanhempia naisia kuin miehiäkin ja kaikilla on ollut aina mukavaa... Sun kannattaa mennä jollekin kunnon tallille tai etsiä sellainen yksityinen talli/hevonen jolla voisit aloitella. Kaikista paras olisi että menisit ihan kunnon tunnille jonnekin tallille ja sitten kun taidot karttuu niin esim. vuokrata jotain kilttiä hepoa kerran viikossa joltain yksityiseltä. Ja ei sitä yleensä pitäisi katsoa oudosti... Joillain talleilla on myös aikuisten aloittelija- kursseja... Kannattaa soitella oman paikkakunnan talleille ja kysellä!!! Ja Rohkeutta!!! Olet aloittamassa harrastusta joka vaikuttaa selvästi fyysiseen kuntoosi ja sitä kautta mielialaasi. Mahdollisesti myös tyttöystäväväsi mielialaan kun ratsastaessa takapuolen, vatsan ja käsien lihakset saa timmiin kuntoon... =) Onnea uuteen harrastukseen!!! =)
- tsemppiä
Lisäyksenä edelliseen viestiin vielä semmoista, että nykyään on joillakin talleilla vain miehille tarkoitettuja alkeiskursseja, jos tuntuu vaikealta lähteä tyttöjen sekaan. Näitä on myös näitä seniorikursseja aikuisille. Siellä varmaan suurimmalla osalla muillakin jännittää eka ratsastustunti, ettet kyllä joukosta erotu, vaikka mies oletkin. Mielestäni itse tallille on ylpeyden asia, jos siellä käy myös miehiä tunneilla. Monesti on ollut sellainen nunnaluostari tunne ;D *vitsailee*
Houkuttele joku kaveri mukaan!
- niinuliiii
Kyllähän ratsastamaan voi opetella melkeimpä missä iässä vain :D Aikuisillekkin järjestetään omia alkeiskursseja eli kannattaisi vain ottaa yhteyttä lähimpään ratsastuskouluun ja kysyä sieltä lisää neuvoa :D
- Yks tyttö
Kyllä sä voit aloittaa!!Ei ikä ratkaise kaikkea.Mä ainakin suosittelen että aloitat.Mun kaverin äiti aloitti 50-vuotiaana!!!!Aloita vaan!!!!
- joku vaa...
osta tarpeeks tai vuokraa semmoi 180 cm hepo.. kyllä aina saa ratsastaa vaik oisit kuinka vanha!!!!!!!!!!!!!!!
- gami
on monta poikaa jotka ratsastavat...ei muuta kuin ota puhelin käteen ja soita ja varaa ALKEIS-TUNTI!!!!
- kisu.89
et todellakaan oo liian vanha alottamaan ratsastus jos siit tykkäät....
- mies
Kyllä kannattaa aloittaa antoisa harrastus. Et tosiaankaan ole liian vanha. Vaan on ehkä parempikin kun on ikää enemmän.
Itse olen m36 ja olin ekan kerran hevosen selässä reilu vuosi sitten. Aloitin homman suoraan maastolenkeillä. Olin siis ajanut hevosella muutaman kerran, joten maasto kutsui. Ekat kerrat selässä olivat lähinnä tutustumista hevosen liikkumiseen ja oman tasapainon hakemista. Ja alkuun kyllä paikat kipeytyy satulassa istumisesta, mutta yllättävän äkkiä kroppa tottuu uuteen touhuun. Olen kyllä käynyt kentälläkin pari kertaa, mutta ei se ringin kiertäminen oo mun juttu. Maastossa on paljon mielekkäämpää ja tutustuu nopeasti hevosen käyttäytymiseen erilaisissa tilanteissa. Yksikään lenkki ei ole samanlainen.
Olen nyt vuodessa innostunut ratsastuksesta niin paljon, että käyn lähes joka päivä tunnin puolentoista lenkin ja ratsastan säännöllisesti kahta eri hevosta.
On siis toinenkin tapa aloittaa kuin alkeiskurssit, mutta ihan kumpi vaan, se kannattaa. - abc
SRL:n hyväksymät ratsastuskoulut
Maassamme toimii yli 160 ratsastuskoulua ja yli 40 harrastetallia, jotka ovat Suomen Ratsastajainliiton hyväksymiä ja valvomia. Ratsastajainliitto asettaa ratsastuskouluille ja harrastetalleille tiettyjä perusvaatimuksia ja valvoo hyväksyttyjen ratsastuskoulujen ja harrastetallien toimintaa.
http://www.ratsastus.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=ratsastus&mid=8&sid=20081
Hyväksyttyjen koulujen ja tallien www-sivuja
http://www3.webotek.com/cgi-bin/iisi3.pl?cid=ratsastus&mid=185&sid=20081 - Aikuinen
Mene osoitteeseen http://www.hevostalli.net --> Foorumi --> Seniorit.
Saat asiallisia vastauksia aikuisilta ihmisiltä, myos miehiltä.
Täällä suomi24:ssä käy vain pikkulikkoja :)- nominä
joo no kaikki tosin ei oo pikkulikkoi...
- ratsu fani
hei ratsastusta voi harrastaa vauvasta vaariin ja ei kukaan siellä kato sitä!! tsemii kauheesti!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1314501Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k803250- 1021530
- 881385
- 96917
- 79794
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka18762- 42710
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?112699- 42628