Chihuahua?

niisku

Minkälaisia ovat chihunne luonteeltaan? räksyttävätkö paljon esim. ovikellon soidessa? Entäpä miten suhtautuu vieraisiin ihmisiin/koiriin? entäpä pitkäkarvaiset chihut, onko turkki vaikea hoitoinen/trimmaus/siistiminen? Tarviiko pitkiä lenkkejä (netistä luin, että on kuulemma hyvin liikunnallinen kokooonsa nähden...). Entä millaisia hintoja olette chihuistanne kustantaneet? Tässä liuta kysymyksiä, olisin kiitollinen jos muutama vastaus tulisi... =)

46

17129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitty

      itselläni ei siis ole chihua, mutta jotain "pientä" voin rodusta kertoa: chihut todellakin liikkuu mielellään pitkiäkin matkoja ja ne maksaa n.1000 euroa yleensä. pikku koirina voivat myös olla aikamoisia räksyttäjiä, mutta eiköhän turhan haukkumisen voi koulutuksella karsia... netistä löytyy varmasti lisää tietoa (esim. www.koirat.com)

    • chihu

      Vieraileppa Chihufoorumissa osoitteessa http://chihuahua.cjb.net

      Sieltä saat takuuvarmasti paljon tietoa rodusta! Ihania ovat. :)

    • chihun omistaja

      No itselläni on pitkäkarvainen urospentu joten en osaa kaikkeen vastata. Omastani maksoin 1000e,rekisteröity, tarkastettu jne. Näin pentuna ei hauku ovikellolle vielä yhtään, ja tehdään aina silleen ettei ees heti juosta avaan ovee, ni se ei aina ees hoksaa et on joku tulossa. On kovin innokas tutustumaan koiriin.. yrittää kovasti komentaa minua mutta ei miestäni. Ja niinkuin chihu kirjoitti mene käymään siellä (www.chihuahua.cjb.net) foorumissa, ja myös www.chihuahuamaailma.com on hyvä osoite...

    • chihua

      Itse olen juuri hankkimassa itselleni chihuahuaa ja hinnoista voin sanoa sen verran että onnekas olet jos sat terveen, virheettömän pennun 1000 eurolla. Alin hinta normaalista pennusta on 1100 euroa mihin olen törmännyt.

      Yleisin on 1200-1300 euroa nartusta, ehkä n. 1100-1300 uroksesta.

      Kuitenkin 1500 euroakin pyydetään, mutta mielestäni se menee jo liiallisuuksiin..

      • chihun omistaja

        No onnea minulla ehkä sitten olikin. Mutta hintaan saattoi vaikuttaa myös se että tuo oli kasvattajan ensimmäinen pentu minkä myi.. ja muutenkin ensimmäinen pentue. Ja kyllä joku muukin onnekas sieltä sai tyttöpennun 1000e ja ihan virheettömän! Mutta kyllähän se on tuurista kiinni jos näin käy. Mutta voin siis vakuuttaa että ostin pentuni hyvältä kasvattajalta, ja terveen ja rekisteröidyn jne.


      • tesse123

        olen itse viimeaikoina katsinut chihujen hintoja,jotkut pyytää 2400e ja jopa 2500eitse maksoin 1500e pentu on näyttely vanhemista ja kaikki ok.mutta 1000e chihu penusta ei oo kyllä paljoo!


      • mariaw_

        meidän chihuahua maksoi 1800€ sitten vielä varausmaksu 200€ yht = 2000€ ... taisi vain johtua siitä että pennun isä on euroopan valio


      • Anonyymi
        mariaw_ kirjoitti:

        meidän chihuahua maksoi 1800€ sitten vielä varausmaksu 200€ yht = 2000€ ... taisi vain johtua siitä että pennun isä on euroopan valio

        Ei kyllä minulla mennyt noin. Varausmaksu vähennetään koiran pyydetystä hinnasta pois silloin kun koiraa haetaan kotiin ja maksetaan loppu summa. Eli koiran hinta 1800€ - varausmaksu 200€ = 1600€ maksat hakiessa sen 1600€ .


    • chihua

      Molemmat uroksia ja kyllä ne räksyttää, yleinen vika pienillä koirilla... Lisäksi ongelmana ollut oikeestaan aina merkkailu sisälle. Tosi raivostuttavaa! Täytyy myöntää, että koulutus vähän lipsunut, mutta kyllä ne äkkiä oppii jos jaksaa käskeä. Itsepäisiä kun mikä, meinaan! Iso koira pienessä koossa.
      Tosta virheettömän chihun ostamisesta... eihän siitä pennusta vielä tiedä tuleeko näyttelykelpoinen. Mun ekalta jäi hampaita puuttumaan ja toiselta toinen kives ei laskeutunut. Joten se niistä näyttelyistä...
      Ihan kivoja koiria, mutta kouluta kunnolla ja ehkä narttu vois osata olla sisäsiistimpi :)

      • Kuseton

        Haukkuminen ei todellakaan ole mikään "vika". Se on omistajan kusipäisyyttä ja laiskuutta joten ottaa ja katsoo peiliin vaan. Sisälle kuseskelussa ihan sama juttu. Kirjoittajalla ei taida olla mitään hajua koirankasvatuksesta, ja turha ruveta uhoamaan, että on kun kirjoitti jo lipsuneensa koulutuksesta.

        Omistan leikkaamattoman uroschihuahuan, ei kuse sisälle eikä räksytä, kun se on pienestä opetettu olemaan tekemättä niin.

        Ihme otuksia täällä kirjoittelee...


      • Tuizu

        Eli oon yrittäny ettiä kennelliiton hyväksymiä chihukenneleitä helsinki/vantaa alueelta mut en ole löytänyt..
        Voisko joku linkittää tai laittaa s-postia?


    • MonaLisa1

      on pk uros chihuahua, 4kk vanha. Ei räksytä muuta kuin kissoille leikkimielellä. Turkki todella helppo/vähän vaativa.

      Maksoin 800€, kauneusvian takia. Normaali hinta pyörii 1200€ paikkeilla.

      • Härveli_M

        Mä maksoin 500 Eur.
        Koira on virheetön ...on tosin ihan perheenjäsenenä.
        Haukkuu todella harvoin ja lopettaa kun kieltää.
        Ei ole merkkaillut koskaan sisälle.
        Tykkää pitkistäkin ulkoilulenkeistä.


      • kämppikset
        Härveli_M kirjoitti:

        Mä maksoin 500 Eur.
        Koira on virheetön ...on tosin ihan perheenjäsenenä.
        Haukkuu todella harvoin ja lopettaa kun kieltää.
        Ei ole merkkaillut koskaan sisälle.
        Tykkää pitkistäkin ulkoilulenkeistä.

        meijän chihuahuat makso 500euroo 1kpl ja mistä ostit ne


      • chihuuu
        Härveli_M kirjoitti:

        Mä maksoin 500 Eur.
        Koira on virheetön ...on tosin ihan perheenjäsenenä.
        Haukkuu todella harvoin ja lopettaa kun kieltää.
        Ei ole merkkaillut koskaan sisälle.
        Tykkää pitkistäkin ulkoilulenkeistä.

        mistä kannataa ostaa chihuahuoita kun nhaluisn sellasen?


    • koira nainen

      Hei!
      chihuahuat maksavat 1100€-1500€ itselläni on pk narttu ja turkki on ollut TODELLA helppo hoitoinen, koira muutenkin on ollut tosi kiltti ja ihana, eikä hauku kuin silloin jos joku iso koira alkaa haukkumaan sille. On ollut tosi hiljainenkin.

      • .:Janne:.

        MOI
        Maksaako chihuahuat noin paljon olen ajatellut ostaa semmosen mut nyt kun näin ton hinnan meinasin melkein pyörtyä tiedätkö mitään semmosta koiraa joka olisi halvempi kuin chihu tai tiedätkö paljon Kiinanharjakoirat maksaa ?


      • etsii koiraa

        saako terveitä ja virheettömiä chihuahuan pentuja halvemmalla kuin 1000 euroa?


      • Marsu
        etsii koiraa kirjoitti:

        saako terveitä ja virheettömiä chihuahuan pentuja halvemmalla kuin 1000 euroa?

        Minulla on 5kk ikäinen narttu chihu. Maksoi 1500e. Hinnat vaihtelee 1000 ja 2000 välillä, kennelliittoon kuuluvilta kunnolliseilta kasvattajilta (ja kannattaa ostaa sellaiselta, mikäli haluaa terveen ja hyvä luonteisen, asianmukaisesti hoidetun ja rekisteröidyn koiran!). Meidän chihu on aivan ihana ja hyvin persoonallinen niinkuin chihut ovat.

        Luonteeltaan chihuni on energinen -> tarvitsee paljon leikkiä ja huomiota. Se tottelee käskyjä, istuu ja antaa tassua ja on oppimassa sisäsiistiksi. Pikkukoirat oppivat tämän taidon yleensä hitaammin kuin isot koirat. Ulkona on siis käytävä usein.

        Meidän koira ei hauku juuri lainkaan. Sitä on alusta asti totutettu muihin ihmisiin ja ulkona vastaantuleviin eläimiin. Se antaa leikata kynnet, tarkastaa korvat jne, kun sitä on alusta asti opetettu. Chihuahua on koira siinä missä muutkin koirat, vaikka onkin pikkuinen se tarvitsee rakkautta, rajat ja koulutuksen. Chihuahua ei ole perusluonteeltaan kovin miellyttämishaluinen ja on itsepäinen (näin myös meillä!) ja siksi koulutuksessa on oltava kärsivällinen ja johdonmukainen. Omista säännöistä, joita koiralle asettaa, on pidettävä kiinni. Toistamalla, onnistumisista palkitsemalla ja vielä toistamalla ja palkitsemalla koira oppii ajan kanssa kuka laumassa määrää kaapinpaikan ja miten pitää toimia eri tilanteissa.

        Suosittelen chihun hankkimista sellaiselle, jolla on paljon aikaa koiralleen. Ei sovi välttämättä perheisiin, joissa on pieniä lapsia, koska chihun käsittelyn kanssa on oltava huolellinen (ettei esim. tipu sylistä). Chihut myös elävät varsin vanhoiksi (jopa 17-v.) eli kannattaa miettiä tarkaan sopiiko chihu elämäntilanteeseen myös tulevaisuudessa.


      • Marsu
        Marsu kirjoitti:

        Minulla on 5kk ikäinen narttu chihu. Maksoi 1500e. Hinnat vaihtelee 1000 ja 2000 välillä, kennelliittoon kuuluvilta kunnolliseilta kasvattajilta (ja kannattaa ostaa sellaiselta, mikäli haluaa terveen ja hyvä luonteisen, asianmukaisesti hoidetun ja rekisteröidyn koiran!). Meidän chihu on aivan ihana ja hyvin persoonallinen niinkuin chihut ovat.

        Luonteeltaan chihuni on energinen -> tarvitsee paljon leikkiä ja huomiota. Se tottelee käskyjä, istuu ja antaa tassua ja on oppimassa sisäsiistiksi. Pikkukoirat oppivat tämän taidon yleensä hitaammin kuin isot koirat. Ulkona on siis käytävä usein.

        Meidän koira ei hauku juuri lainkaan. Sitä on alusta asti totutettu muihin ihmisiin ja ulkona vastaantuleviin eläimiin. Se antaa leikata kynnet, tarkastaa korvat jne, kun sitä on alusta asti opetettu. Chihuahua on koira siinä missä muutkin koirat, vaikka onkin pikkuinen se tarvitsee rakkautta, rajat ja koulutuksen. Chihuahua ei ole perusluonteeltaan kovin miellyttämishaluinen ja on itsepäinen (näin myös meillä!) ja siksi koulutuksessa on oltava kärsivällinen ja johdonmukainen. Omista säännöistä, joita koiralle asettaa, on pidettävä kiinni. Toistamalla, onnistumisista palkitsemalla ja vielä toistamalla ja palkitsemalla koira oppii ajan kanssa kuka laumassa määrää kaapinpaikan ja miten pitää toimia eri tilanteissa.

        Suosittelen chihun hankkimista sellaiselle, jolla on paljon aikaa koiralleen. Ei sovi välttämättä perheisiin, joissa on pieniä lapsia, koska chihun käsittelyn kanssa on oltava huolellinen (ettei esim. tipu sylistä). Chihut myös elävät varsin vanhoiksi (jopa 17-v.) eli kannattaa miettiä tarkaan sopiiko chihu elämäntilanteeseen myös tulevaisuudessa.

        ...että chihu on itsessään aika kallis, niin sen pitäminen maksaa myös. Vakuutukset esim. pelkkiin eläinlääkärikuluihin on n. 200e vuodessa, eikä vakuutukset kata rokotuksia, hammashoitoja ym. joita melko varmasti joutuu koiralle tekemään. Pienikin käynti eläinlääkärillä voi maksaa useita satoja euroja, josta vakuutus korvaa n.70%.

        Chihuissa on tiettyjä erityispiirteitä (esim. nenän niiskutus, silmien vuotaminen jne.) joita herkästi epäilee joksikin taudiksi. Välttääkseen turhat ja kalliit eläinlääkärikäynnit on senkin vuoksi erittäin tärkeää hankkia koira hyvältä kasvattajalta, jolta voi aina koko koiran eliniän kysyä neuvoa esim. koiran terveyteen liittyvissä ja askarruttavissa kysymyksissä. Kasvattajalta saa hyviä neuvoja koiran kotihoitoon ja neuvoja siitä, milloin chihu kannattaa viedä lääkäriin.


      • jks//
        Marsu kirjoitti:

        ...että chihu on itsessään aika kallis, niin sen pitäminen maksaa myös. Vakuutukset esim. pelkkiin eläinlääkärikuluihin on n. 200e vuodessa, eikä vakuutukset kata rokotuksia, hammashoitoja ym. joita melko varmasti joutuu koiralle tekemään. Pienikin käynti eläinlääkärillä voi maksaa useita satoja euroja, josta vakuutus korvaa n.70%.

        Chihuissa on tiettyjä erityispiirteitä (esim. nenän niiskutus, silmien vuotaminen jne.) joita herkästi epäilee joksikin taudiksi. Välttääkseen turhat ja kalliit eläinlääkärikäynnit on senkin vuoksi erittäin tärkeää hankkia koira hyvältä kasvattajalta, jolta voi aina koko koiran eliniän kysyä neuvoa esim. koiran terveyteen liittyvissä ja askarruttavissa kysymyksissä. Kasvattajalta saa hyviä neuvoja koiran kotihoitoon ja neuvoja siitä, milloin chihu kannattaa viedä lääkäriin.

        Moikka!
        Itselläni on aivan ihastuttava pikku tyttö chihu, joka on pitkäkarvainen. Ostin chihun ehkä epätavallista reittiä pitkin, mutta kannatti. Koirani nim. on venäjällä rekisteröity ja venäläisestä huippukennellistä. Koiranpennut olivat tuotu suomeen ja koska sain tarvittavat paperit(export pedigree) uskalsin pennun ostaa ja koirani on nyt rekisteröity suomen kennelliittoon. Koirani oli myös terve kaikinpuolin, joten ei kaikki Venäjältä tuodut koirat ole pentutehtailua ym. tosin varovainen pitää olla ja ottaa tarvittavat asiat selville. Narttupentu maksoi 1500e. Eläinlääkärit kehuivat koiraani ja suosittelivat näyttelyitä, koska pikkuisessa on kaikki kohdallaan. Mutta sen haluan sanoa, että ei kaikki halvat tai ulkomailta tuodut koirat ole välttämättä sairaita,sekarotuisia tms. vaikka niillä ei papereita olisikaan! Tosin nyk. paperittomastakin koirasta joutuu maksamaan helposti sen tonnin. Koira pitää ehdottomasti tarkastuttaa jne. ihan kuten kalliimmatkin ja rekisteröidytkin koirat. Itse ainakin käytin Venäläistä kasvattajaa ja olen ollut erittäin tyytyväinen ja koiran sainkin ihan Helsingistä eikä tarvinnut lähteä toiselle puolelle Suomea. Maksoihan se paljon, mutta oli ja on yhä joka sentin arvoinen!!


      • tesse123

        itelläni chihu pentu vähä päälle 4kk, syö4 tunnin välein nyrkillisen laitan kuppiin,niin kasvattaja neuvvoi,mutta oon miettiny et nyt ku se on jo kuitenk 4kk ni pitääkö anosta nostaa?ja mitä kaikkee chihulle voi syöttää?etsin viimes namupaloja pennuille mutta en löytäny prismasta,ja pentu rupee kyllästyy tohon samaan ruokaan on ollu jo monta päivää niin et ei oo kelvannu ruoka=(jos on penun ruokinasta tietoa jollakin niin laitappa vastauksia tänne päin niin oisin tosi kiitollinen.


    • chihu on

      luonteeltaan aktiivinen ja melko villikin. Chihumme on uros. Rekistöröity, hyväkuntoinen ja näyttelytasoinenkin. Hintaa oli 1500 euroa.
      Papereille tekee useimmiten tarpeensa, mutta lätäköitä sekä kakkakikkareita on löytynyt lattialta vielä satunnaisesti.

      • kolmaskin tervetullut

        Maksoin poika chihusta viime syksynä 2000 e.


    • sillyprincess

      No meitä löytyy yksi kohta 4v chihu ja osaan ehkä vähän valaista asiaa(8 Kuten usein pienillä koirilla, niin meidän pikkuiselta ainakin löytyy vahva luonne, joka on minusta ainakin hyvä juttu, että koiralla on omia tapoja ym. Räksyttää jonkun verran, eikä me ainekaan viellä olla keksitty miten sen hiljentäisi, paitsi sitruunapantaa ollaan mietitty ja tilattiinkin se pari päivää sitten, eli odottelemme sitä postissa. Meidän pikkuinen on ollut 4 vuotta meidän ainoa koira, paitsi nyt kun hommasimme harjiksen ja sen takia on viellä vähän epäsosiaalinen muille koirille, mutta ihmisten (myös lapsien) kanssa tulee hyvin juttuun8) Lenkit eivät ole olleet mitään kilmometriä pidempiä meillä, mutta se on jaksanut hyvin kyllä ne ainakin. Hinnasta en osaa sanoa, koska tällä ei ole papereita, kun se on mustasta pörssistä hommatta vajaalla tonnilla, koska emme kaipaa kummempaa näyttelykoiraa(8 Toivottavasti nämä auttaa (-------------8

      • EI TOSIAAN!!!!

        Kokeile mieluummin kouluttaa räksytys koiraltasi pois, chihuille pannat liian isoja/"tujuja", en suosittelisi.
        Ja nuo alle kilsan lenkitykset, ei ei ei ei, chihukin tarvitsee ja jaksaa pitempiä lenkkejä vähintään kerran päivässä!!!
        Ja kiitos kun tulit mainostamaan tukeneesi pentutehtailua. Todennäköistä että teit niin ostamalla paperittoman koiran ja maksamalla vielä siitä noin älyttömän summan, olisit voinut saada melkein samaan hintaan paperillisen koiran. Ja sillä ei ole mitään tekemistä käykö näyttelyissä vai ei, ostakaa ihmiset niitä paperillisia koiria!!!!!!


      • ...
        EI TOSIAAN!!!! kirjoitti:

        Kokeile mieluummin kouluttaa räksytys koiraltasi pois, chihuille pannat liian isoja/"tujuja", en suosittelisi.
        Ja nuo alle kilsan lenkitykset, ei ei ei ei, chihukin tarvitsee ja jaksaa pitempiä lenkkejä vähintään kerran päivässä!!!
        Ja kiitos kun tulit mainostamaan tukeneesi pentutehtailua. Todennäköistä että teit niin ostamalla paperittoman koiran ja maksamalla vielä siitä noin älyttömän summan, olisit voinut saada melkein samaan hintaan paperillisen koiran. Ja sillä ei ole mitään tekemistä käykö näyttelyissä vai ei, ostakaa ihmiset niitä paperillisia koiria!!!!!!

        Ei se paperillisuus sitä takaa, ettei pentu olisi "pentutehtaasta".. Ei noiden koirien olot nii kummallisia kenneleissäkään ole, vaikka muuta väittäisivätkin.


      • Arcadio
        ... kirjoitti:

        Ei se paperillisuus sitä takaa, ettei pentu olisi "pentutehtaasta".. Ei noiden koirien olot nii kummallisia kenneleissäkään ole, vaikka muuta väittäisivätkin.

        Itse olen 5 kk vanha uros chihun omistaja, kun ostin koiran oli koira neljä kuukautta ja ei ollut ikinä nähnyt ulkoilmaa, jostain syystä ei myyjä ollut sellaiseen nähnyt lainkaan tarvetta. No se sisäsiisteys opetus alkoi sitten ihan alusta kun koira pääsi kotiin. Nyt ollaan kuukausen harjoiteltu ja on melkein kokonaan opittu ssisäsiisteyden jalo taito. Ja muutenkin kaikki on mennyt hyvin. Chihumme ei hauku lainkaan, paitsi kun leikkii kissojen kanssa. Tämä kyseinen chihumme on valitettavasti paperiton koira, mutta sain kuitenkin vakuuttavamman kuvan tästä myyjästä kuin myyjästä joka on kennelliiton kasvattaja. Menin käymään tämän virallisen kasvattajan luona tutustumassa pentuihin, kun hän mainosti että hänellä on rekisteröityjä chihuja 800€. No ensin kun pääsin paikalle niin nämä koirat joista olin saanut kuvia olivat kaikki yllättäen menneet. Yhdessä yössä huom. No sitten katselin muita chihuja mutta sillä hetkellä minulla ei ollut vaadittavaa 1500€ jota myyjä pyysi pennuista. No kun sanoin että jos palaan asiaan kun olen saanut rahat kokoon, niin silloin tuli jos jonkinmoista koiramyynti ehdotusta, Osta tästä Yorkki jne. Tuli sellainen olo että jotain olisi tarvinnut ostaa. Kyseinen myyjä soitti vielä muutaman päivän jälkeen ja ehdotti taas jotain Yorkkia. Vaikka olin kertonut että en halua kyseistä rotua. Muutenkin alkoi epäilyttää kasvattajan periaatteet koska kun kauan kyselin koirien perimästä kävi ilmi että monet chihut oli juuri astutettu ja monella niistä oli astujana oma isä jne...


      • EiMeneLäpi
        Arcadio kirjoitti:

        Itse olen 5 kk vanha uros chihun omistaja, kun ostin koiran oli koira neljä kuukautta ja ei ollut ikinä nähnyt ulkoilmaa, jostain syystä ei myyjä ollut sellaiseen nähnyt lainkaan tarvetta. No se sisäsiisteys opetus alkoi sitten ihan alusta kun koira pääsi kotiin. Nyt ollaan kuukausen harjoiteltu ja on melkein kokonaan opittu ssisäsiisteyden jalo taito. Ja muutenkin kaikki on mennyt hyvin. Chihumme ei hauku lainkaan, paitsi kun leikkii kissojen kanssa. Tämä kyseinen chihumme on valitettavasti paperiton koira, mutta sain kuitenkin vakuuttavamman kuvan tästä myyjästä kuin myyjästä joka on kennelliiton kasvattaja. Menin käymään tämän virallisen kasvattajan luona tutustumassa pentuihin, kun hän mainosti että hänellä on rekisteröityjä chihuja 800€. No ensin kun pääsin paikalle niin nämä koirat joista olin saanut kuvia olivat kaikki yllättäen menneet. Yhdessä yössä huom. No sitten katselin muita chihuja mutta sillä hetkellä minulla ei ollut vaadittavaa 1500€ jota myyjä pyysi pennuista. No kun sanoin että jos palaan asiaan kun olen saanut rahat kokoon, niin silloin tuli jos jonkinmoista koiramyynti ehdotusta, Osta tästä Yorkki jne. Tuli sellainen olo että jotain olisi tarvinnut ostaa. Kyseinen myyjä soitti vielä muutaman päivän jälkeen ja ehdotti taas jotain Yorkkia. Vaikka olin kertonut että en halua kyseistä rotua. Muutenkin alkoi epäilyttää kasvattajan periaatteet koska kun kauan kyselin koirien perimästä kävi ilmi että monet chihut oli juuri astutettu ja monella niistä oli astujana oma isä jne...

        "Muutenkin alkoi epäilyttää kasvattajan periaatteet koska kun kauan kyselin koirien perimästä kävi ilmi että monet chihut oli juuri astutettu ja monella niistä oli astujana oma isä jne..."

        Tuota en kyllä usko.. Tuskin kukaan paperittomankaan koiran omistaja antaa nartun isän astua tätä, ellei ole vahinko ja siihen sitten saa taas keskeytyksen, mutta näin aikuisena en usko tuota kuviota että kasvattaja joka myy rekattuja pentuja, antaisi tämän tapahtua, kennelliitossa valvotaan sukusiitosprosenttia.


      • oend
        EiMeneLäpi kirjoitti:

        "Muutenkin alkoi epäilyttää kasvattajan periaatteet koska kun kauan kyselin koirien perimästä kävi ilmi että monet chihut oli juuri astutettu ja monella niistä oli astujana oma isä jne..."

        Tuota en kyllä usko.. Tuskin kukaan paperittomankaan koiran omistaja antaa nartun isän astua tätä, ellei ole vahinko ja siihen sitten saa taas keskeytyksen, mutta näin aikuisena en usko tuota kuviota että kasvattaja joka myy rekattuja pentuja, antaisi tämän tapahtua, kennelliitossa valvotaan sukusiitosprosenttia.

        Eipä kyllä valvota, menepä katsomaan koiranetistä, eräskin A:lla alkava chihuahua-kennel löytyy, jolla on paljon pentueita, joissa sukusiitosprosentti on esim. 32,12%.Tämän kasvattajan viimeisimmässä pentueessa äiti ja poika ovat saaneet keskenään pentuja. Eli kaikki toimivat omalla parhaaksi näkemällään tavalla.


      • chiwa
        oend kirjoitti:

        Eipä kyllä valvota, menepä katsomaan koiranetistä, eräskin A:lla alkava chihuahua-kennel löytyy, jolla on paljon pentueita, joissa sukusiitosprosentti on esim. 32,12%.Tämän kasvattajan viimeisimmässä pentueessa äiti ja poika ovat saaneet keskenään pentuja. Eli kaikki toimivat omalla parhaaksi näkemällään tavalla.

        Kennelliitto ei välitä pätkääkään koirien sukuprosentista. :( Mutta rotujärjestö välittää ja ainakin huomautuksia annetaan.


      • iipaliini
        oend kirjoitti:

        Eipä kyllä valvota, menepä katsomaan koiranetistä, eräskin A:lla alkava chihuahua-kennel löytyy, jolla on paljon pentueita, joissa sukusiitosprosentti on esim. 32,12%.Tämän kasvattajan viimeisimmässä pentueessa äiti ja poika ovat saaneet keskenään pentuja. Eli kaikki toimivat omalla parhaaksi näkemällään tavalla.

        MITÄ? :O järkyttävää, mikä kenneli se on???


      • että sellasta..

        Heh.. ..täs nähää ihmisen tietämättömyys - sillä chihu on jaksava eläin ja vaatii paljon liikuntaa ja tekemistä. Kilometrin lenkki ei tosiaan sille riitä, jos saa kunnollista ruokaa, esim. Acana pacific yms. Näillä pikku riiviöillä on enemmän virtaa, kuin useammalla isompikokoisella rodulla. Mutta koulutuksella tästä voimakasluonteisesta rodusta saa upeita yksilöitä aikaan, jotka ei kuse sisälle, eikä räksytä.


    • chihuahuafani1

      Mulla on ihana chihuahua!

    • Tuleva omistaja?

      Miten hyvin teistä chihu sopii työssäkäyvälle, yksinäiselle ihmiselle? Aikomukseni on jossain vaiheessa hankkia itselleni seurakoira, mutten ala hätiköityjä päätöksiä tekemään. Haluan ensin myös tutustua kouluttamiseen.

      Eniten mietityttää, jos lähden töihin tai opiskelemaan, miten koira pärjää sen ajan? Onko se koiraa kohtaa oikein, ettei minulla ole koko päivää aikaa antaa toiselle, vaan iltaisin olisin kotona? Sitä yrittää ajatella asiaa myös koiran kannalta. Sitoutumaan olen täysin valmis pitkäksi aikaa.

    • Pentukuumeinen

      Monilla yksin asuvilla on koiria ja hyvin pärjäävät,myös minä=) Ja teen yötyötä, eikä sekään ole ollut ongelma. Koira tottuu kyllä melkein mihinvaan kun sen vain pennusta pitäen totuttaa. Toki sitten vapaa-aika on mietittävä niin, ettei koiran tärvitsisisi olla hirveästi yksin. Mulla on tällähetkellä cavalier, seropi ja tulossa TOIVOTTAVASTI 2v.sisällä chihuahuanarttupentu=)

    • Tuleva omistaja?

      Hyvä tietää! Eipä noita muita menoja kyllä paljoa ole, ehkä pari viikossa korkeintaan. Siis voin hyvillä mielin jopa harkita koiranottamista ilman että teen hänelle hallaa.

    • nita

      meille on tulossa chihuahuan pentuja n. viikonpäästä. minulle molemmat, emä ja isä nähtävillä. emä rauhallinen ja hellyydenkipeä "kainaloinen", ei räksytä ja on muutenkin herttainen ja kiltti, isä leikkisä ja hellyydenkipeä, vilkas ja välillä haukkuu ohimeneville koirille tai pyörille. molemmat rekisteröityjä ja polvi ym tarkastettuja terveitä ja rokotettuja suomalaisia koiria. lisätietoja [email protected]

      • nita

        meidän koirilla sukusiitosprosentti n. 1% eli hyvin hyvin vähän. emä suklaa isä pennuilla vaalea brindle


    • Minchasa

      Tuleeko Chihut hyvin toimeen muitten eläinten kanssa? Mulla olis kotona kissa joka ei paljoa vaadi huomioita, tuleeko chihut kissojenkin kanssa toimeen=

    • ?

      kuinka noi voi maksaa noin paljon

    • eleni 2

      kysyn miten tällaset koirat pärjäävät suomen kylmyyttä?olen tulossa jouluna suomeen ja ottaisin koiramme mukaan, mutta miten koira pärjää pakkasella kun täälläkin jo välillä tutisee?onhan meillä koiratalvitakki.

    • enyornn

      minulla on yksi chihu uros, joka kyllä haukkuu kun joku tulee kylään, isottelee isommille koirille (ei itsensä kokoisille), kuseskellee nurkkiin varsinkin jos on kiimasia narttuja lähi naapureilla tai muuta.. tämä minun chihu on vähän semmoinen että tottelee milloin itseä huvittaa. kovan kurin tämä rotu vaatii, ei tosiaan oo helpoimmasta päästä! meillä koulutus vielä kesken, koira on puoli vuotias.. koira tuli talvella minulle joten oli vaikea opettaa silloin koska ei oikeen pystynyt edes pihalle menemään -30 pakkasilla. kesä ollaan reenailtua ja parempaa päin mennään pikku hiljaa, mutta työtä on vielä kovasti jäljellä. hinnoista voin kertoa sen verran että ainaki mitä itse olen seurannut niin lapissa on aika paljon halvempia nämä chihut, omastani maksoin 1000e , mutta hintaa nosti vielä se että koirani on vitivalkoinen ja pitkäkarvainen. kasvattaja jolta ostin koirani, kertoi että lapissa ei voida piettää koirille niin kauheita hintoja sillä ne ei mene niin helposti kaupaksi täällä. :)

    • per5

      räksyttävät aivan vitusti.. 3chihun omistajana sen tiedän, turha sanoa kenenkään muuta. uros ruikkii sisälle aina sillon tällon ja tytöt kakkoo myös silloin tällöin.. voi olla kouluttajassakin vika, mut näin aianakin meillä...

      • wtf??

        ..ai voi olla koulutuksessa vika?? ..kyl oot vitsin pistäny. :D ..voin iha kertoa, et itellä oli tosi voimakas tahtoinen chihu - ja KOULUTUKSEN avulla käyttäytyi todella hyvin = EI RÄKSYTTÄNY, tehny tarpeita sisää. niille ku on tajuttava jättää pienempi liikkumatila sillon, ku ne jää yksin. Liian iso tila saa niille merkkausvietin aikaisiksi, kun ne ei välttämättä hahmota tutuksi tilaksi sitä kaikkea. ..kannattaisko sunki nennä seuraamaa koulutettujen yksilöiden toimintaa, eikä leimata parin yksilön perusteella koko rotua? ..ja ikävää, kun ihmiset EI NOITA PIKKUKOIRIA KOULUTA!


    • meikä

      Mulla on 2 marsuu ja 1 koira omana ja oon vielä alaasteella et repikää siitä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe