venttiilien säätö

Jorma™

FUDE,SAN REMO,BAOTIAN, SANILI jne muutkin kiinalaiset nelitahtiset...
neuvo/vinkki venttiilien säätöön:
kun olet poistanut penkin jne tarvitset työkaluiksi räikkä jossa jatko ja 8mm hylsy joilla saat venttilikopan aukin sen jälkeen pyöräytä kiksistä moottoria niin että nokka-akselin rattaassa näkyy kolme reikää (se iso ratas jonka ympärillä ketju) joista isoin jää jää keskelle ja ne kaksi pienempää jäävät sivuilleen... (kaikki siis samaan aikaa näkyvillä) silloin voit mitata ja säätää kummatkin venttiilin samaan aikaan... tarvitset siihen 9mm kiinto/lenkkiavaimen ja sen rakotulkin... peukalo/etusormi otteella helppo pyöräyttää (hieman) siitä säätö nupista (neliskanttinen) kunhan lukituksen ensin avaa...

ole hyvä :)

22

15874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitos

      kitos kiitos =)

      • ----

        kiitosta ajankohtaisesta neuvosta!


    • Piaggio.

      Mulla on vuoden 2002 Piaggio Chunlan, joka maksoi 800€ koskaan ei ole tarttenut venttiileitä säätää, ja vieläkin toimii kuin uusi

      • kloppii

        venttiilikoneistoissa on eroja kuten vesissäkin. Säädön tarve riippuu myös ajomäärästä ja siitä kuinka ne on tehtaalla säädetty sisäänajoa varten.

        Kyllä se Piaggiokin kaipaa säätöjä kuten kaikki muutkin moottorit. Toimiihan kone ilman venttiilinen säätämistäkin, varsinkin jos on 2-t mutta ilman säätöä tai tarkistusta saattaa tulla ylläreitä.


      • jiii

        taidat olla tyhmä tai sitten olen itse mutta eipä taida sun piaggios kyllä olla nelari? ja piaggiao chunlanista en ole kuullutkaan, chunlan ainakin on 2t halpis skootteri


      • Piaggio.
        jiii kirjoitti:

        taidat olla tyhmä tai sitten olen itse mutta eipä taida sun piaggios kyllä olla nelari? ja piaggiao chunlanista en ole kuullutkaan, chunlan ainakin on 2t halpis skootteri

        Rekisteriotteessa lukee Piaggio Chunlan, joo ja on 2t.

        Halppis? Ei toki se maksoi yli tonnin, se ei ole halpa kenellekään, paitsi tuolle ylihemmoitellulle paskalle


    • 1630 km fudella

      Niin tosiaankin jos vielä paljastaisit mikä on ventiilivälys joka pitää olla tai sitten säätää sellaiseksi

    • ----

      ..ne San Remon venttiilit ekan kerran tuossa hetki sitten. Helppo homma, kunhan sopivat työkalut ensin löysin.

      Imuventtiilin välys oli liian suuri ja pakoventtiilin liian pieni. Kannatti siis säätää.

      • jaska

        niin mutta mitkä on välys arvot joihin säädetään


      • ----
        jaska kirjoitti:

        niin mutta mitkä on välys arvot joihin säädetään

        ... näkyvät vaihtelevan hieman lähteestä riippuen.

        Oman San Remoni "ohje"kirjassa ilmoitetaan välyksiksi imu:0,05 ja pako:0,10


    • Fudeman

      Sinulta on saanut hyviä vinkkejä, mukava kun viitsit neuvoa täällä meitä.

      • Jorma™

        no kiitos vaan jos apu on kelvannut....

        sivutoimisena joutunut harrastelemaan kaikkea, joskus töikseen ja joskus jopa ajankulukseen... ja huomannut että on niin paljon tietämättömyyttä ja väärääkin tietoa joten jos voin auttaa niin hyvähän se on...

        ainoa huonopuoli tällä palstalla on nuo häiriköt ja "paskan" puhujat, tietty parempi jos tännekkin kaikki kirjoittelijat esiintyisivät rekatulla nikillä mutta taasen siinäkin tullut eteen joitakin huonoja puolia...(pitkä juttu)

        olisihan se hienoa että olisi "oma palsta" jossa voisi antaa apua ja kokemuksen tuomaa ajatusta... mutta sielläkin suurin osa olisi niitä kyselyjä joissa halutaan tietää miten saadaan kiinalainen kulkemaan 100km/h :) toisaaltahan täytyy muistaa että jarrut ja renkaat jne ovat suunniteltu hieman pienemmille nopeuksille kuin tuo mainitsemani 100km/h... mopohan tää kiinalainenkin on :)

        jos joku on seurannut kirjoitteluani niin eräässä vanhassa jutussa kerroin jopa privaatti mailini joihin vastaan kun aina vain ehdin (päivittäin) joten se ketä haluaa niin joutuu salapoliisiksi etsiessään sitä "juttua" (hymy)

        mutta niihin välyksiin... itse olen käyttänyt 0.10 välystä kummassakin ja todennut sen hyväksi jo senkin takia että 0.05 välys on niin pieni että ei tarvitse kuin yskäistä ja se välys muuttuu lukitus mutteria kiristäessä vieläkin pienemmäksi ja sen jälkeen kone tekeekin topin... (oma kokemus) omaan kiinalaiseen tein tänään 3000km huollon ja laitoin ne mainitsemani välykset ja hyvin pelaa.. ei ainakaan kanna :)

        ainoa ongelma mikä on ilmennyt on se vilkun äänimerkin ajoittainen häviäminen mutta se todennäköisesti selvii summerin vaihdolla ? ja olen kuullut että monissa malleissa ei sitä äänimerkkiä edes ole esim sanili ja san remo? minusta se on hyvä sillä niin usein jää vilkku päälle ellei satu kuulemaan sitä merkkiä piipittämässä että muistaisin sammutta vilkun jotta muut tieliikenteessä oleva eivät luulisin minun olevan kääntymässä vaikka en olisikaan ja toinen missä se on hyvä... pyörä tiellä polkupyörää ohittaessa ... se ei peloita ketään mutta kertoo muille että olen tulossa :)


      • ----
        Jorma™ kirjoitti:

        no kiitos vaan jos apu on kelvannut....

        sivutoimisena joutunut harrastelemaan kaikkea, joskus töikseen ja joskus jopa ajankulukseen... ja huomannut että on niin paljon tietämättömyyttä ja väärääkin tietoa joten jos voin auttaa niin hyvähän se on...

        ainoa huonopuoli tällä palstalla on nuo häiriköt ja "paskan" puhujat, tietty parempi jos tännekkin kaikki kirjoittelijat esiintyisivät rekatulla nikillä mutta taasen siinäkin tullut eteen joitakin huonoja puolia...(pitkä juttu)

        olisihan se hienoa että olisi "oma palsta" jossa voisi antaa apua ja kokemuksen tuomaa ajatusta... mutta sielläkin suurin osa olisi niitä kyselyjä joissa halutaan tietää miten saadaan kiinalainen kulkemaan 100km/h :) toisaaltahan täytyy muistaa että jarrut ja renkaat jne ovat suunniteltu hieman pienemmille nopeuksille kuin tuo mainitsemani 100km/h... mopohan tää kiinalainenkin on :)

        jos joku on seurannut kirjoitteluani niin eräässä vanhassa jutussa kerroin jopa privaatti mailini joihin vastaan kun aina vain ehdin (päivittäin) joten se ketä haluaa niin joutuu salapoliisiksi etsiessään sitä "juttua" (hymy)

        mutta niihin välyksiin... itse olen käyttänyt 0.10 välystä kummassakin ja todennut sen hyväksi jo senkin takia että 0.05 välys on niin pieni että ei tarvitse kuin yskäistä ja se välys muuttuu lukitus mutteria kiristäessä vieläkin pienemmäksi ja sen jälkeen kone tekeekin topin... (oma kokemus) omaan kiinalaiseen tein tänään 3000km huollon ja laitoin ne mainitsemani välykset ja hyvin pelaa.. ei ainakaan kanna :)

        ainoa ongelma mikä on ilmennyt on se vilkun äänimerkin ajoittainen häviäminen mutta se todennäköisesti selvii summerin vaihdolla ? ja olen kuullut että monissa malleissa ei sitä äänimerkkiä edes ole esim sanili ja san remo? minusta se on hyvä sillä niin usein jää vilkku päälle ellei satu kuulemaan sitä merkkiä piipittämässä että muistaisin sammutta vilkun jotta muut tieliikenteessä oleva eivät luulisin minun olevan kääntymässä vaikka en olisikaan ja toinen missä se on hyvä... pyörä tiellä polkupyörää ohittaessa ... se ei peloita ketään mutta kertoo muille että olen tulossa :)

        ..löytyy ainakin omasta 2005 San Remostani.

        Ja kantavaääninen piippari onkin. Itse pursotin hieman silikonia siitä piipin reiästä ja kiersin teippiä ympärille vielä varmuudeksi.

        Hiljenipä se ääni sellaiseksi sivistyneeksi piipiksi joka kuitenkin kuuluu sen mitä tarvii.


      • Kelmi

        Yhdyn edelliseen :)


      • thööni
        Jorma™ kirjoitti:

        no kiitos vaan jos apu on kelvannut....

        sivutoimisena joutunut harrastelemaan kaikkea, joskus töikseen ja joskus jopa ajankulukseen... ja huomannut että on niin paljon tietämättömyyttä ja väärääkin tietoa joten jos voin auttaa niin hyvähän se on...

        ainoa huonopuoli tällä palstalla on nuo häiriköt ja "paskan" puhujat, tietty parempi jos tännekkin kaikki kirjoittelijat esiintyisivät rekatulla nikillä mutta taasen siinäkin tullut eteen joitakin huonoja puolia...(pitkä juttu)

        olisihan se hienoa että olisi "oma palsta" jossa voisi antaa apua ja kokemuksen tuomaa ajatusta... mutta sielläkin suurin osa olisi niitä kyselyjä joissa halutaan tietää miten saadaan kiinalainen kulkemaan 100km/h :) toisaaltahan täytyy muistaa että jarrut ja renkaat jne ovat suunniteltu hieman pienemmille nopeuksille kuin tuo mainitsemani 100km/h... mopohan tää kiinalainenkin on :)

        jos joku on seurannut kirjoitteluani niin eräässä vanhassa jutussa kerroin jopa privaatti mailini joihin vastaan kun aina vain ehdin (päivittäin) joten se ketä haluaa niin joutuu salapoliisiksi etsiessään sitä "juttua" (hymy)

        mutta niihin välyksiin... itse olen käyttänyt 0.10 välystä kummassakin ja todennut sen hyväksi jo senkin takia että 0.05 välys on niin pieni että ei tarvitse kuin yskäistä ja se välys muuttuu lukitus mutteria kiristäessä vieläkin pienemmäksi ja sen jälkeen kone tekeekin topin... (oma kokemus) omaan kiinalaiseen tein tänään 3000km huollon ja laitoin ne mainitsemani välykset ja hyvin pelaa.. ei ainakaan kanna :)

        ainoa ongelma mikä on ilmennyt on se vilkun äänimerkin ajoittainen häviäminen mutta se todennäköisesti selvii summerin vaihdolla ? ja olen kuullut että monissa malleissa ei sitä äänimerkkiä edes ole esim sanili ja san remo? minusta se on hyvä sillä niin usein jää vilkku päälle ellei satu kuulemaan sitä merkkiä piipittämässä että muistaisin sammutta vilkun jotta muut tieliikenteessä oleva eivät luulisin minun olevan kääntymässä vaikka en olisikaan ja toinen missä se on hyvä... pyörä tiellä polkupyörää ohittaessa ... se ei peloita ketään mutta kertoo muille että olen tulossa :)

        kyselisin että mistä kohti tuo venttiilin välys pitää katsoa? onko isokin homma säätää venttiilit?
        minkäkokoinen on yleensä rakotulkin pienin liuska, omasta rakotulkista en erota lukuja:S


      • Jorma™
        thööni kirjoitti:

        kyselisin että mistä kohti tuo venttiilin välys pitää katsoa? onko isokin homma säätää venttiilit?
        minkäkokoinen on yleensä rakotulkin pienin liuska, omasta rakotulkista en erota lukuja:S

        välys mitataan sylinterinkannessa oleva keinuvivun päässä olevaa säätöruuvia avaamalla sulkemalla... muista avata ensin ruuvin ympärillä oleva lukitus mutteri
        se välys siis pitää olla sen aiemminmainitus ruuvin alapuolella ja jousen yläpuolella... toisin sanoen niiden välissä...
        jos et näe rakotulkkisi liuskoista paksuuksia niin osta ihmeessä uusi... maksaa noin 1,5-2,5 euroa :)
        pelkkien venttiilien säätöön(kaikkineen) menee aikaa noin 15minuuttia jos ei tarvitse työkaluja etsiskellä :)


    • "mekaanikko" =)

      Paljonkos fudessa on välykset?

      • Jorma™

        joissakin ohjekirjoissa olen nähnyt 0,05 ja 0,10 välykset ja kiinankielisissä 0,07 välykset mutta en suomesta ole löytänyt mistään 0.07mm rakotulkkia ja toisaalta kahden luiskan käyttö on "syvältä"
        no mutta omani on pelannut mainiosti 0,10 välyksellä kummatkin imu ja pako samalla... pääasiahan että ne ei kanna ja venttiili kuitenkin aukeaisi...


      • "mekaanikko" =)
        Jorma™ kirjoitti:

        joissakin ohjekirjoissa olen nähnyt 0,05 ja 0,10 välykset ja kiinankielisissä 0,07 välykset mutta en suomesta ole löytänyt mistään 0.07mm rakotulkkia ja toisaalta kahden luiskan käyttö on "syvältä"
        no mutta omani on pelannut mainiosti 0,10 välyksellä kummatkin imu ja pako samalla... pääasiahan että ne ei kanna ja venttiili kuitenkin aukeaisi...

        tuli tossa fude säädettäväksi mutta ilman ohjekirjaa.. Heitin lonkalta 0.10 kumpaankin ja hyvin pelitti... näköjään osui aikalailla oikeaan..


    • VENTTIILIT

      GY6 50 cc käyttöohjekirjan mukaiset venttiilinvälykset ovat 0,05 mm imu ja pako kylmänä. Käytännössä 0,075 mm on parempi koska välys ei ole vielä liian suuri ja säätövälit harvenevat. Ihanteellinen työkalu SAE rakotulkki ja sen välilehti 0.003 in (0,0762 mm). Koska SAE (USA) rakotulkkia on vaikea löytää, säätö tehdään yleensä metrisellä 0,1 mm välilehdellä tiukaksi.

    • VENTTIILIT

      Ja näin ne säädetään, rautalankamalli:

      www.youtube.com/watch?v=nkxEFfd_Kdw

    • "Arvi"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe