AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / Aito-kiukaan lämmitys?

Aito-kiukaan lämmitys?

8 Vastausta 12 307 Lukukertaa
Hei, neuvoisiko joku, miten lämmitetään aito-kiuas? 3 - 4 pesällistä puita? Hiiloksen tultua (liekit ja siniset liekit poissa) heitetään häkälöylyt ja pelti kiinni? Ja sitten löylyyn? Onko parempaa ohjetta?

oikea tapa

lämmitä niin kauan, että ylimätkin kivet on hehkuvan punaisia ja vasta sen jälkeen häkälöylyt ja pelti kiinni.

hankala kiuas

On ollut aitokiuas ja sauna on kuin mustalla tussilla olisi piirrellyt joka puolelle. Ei ole hyvä ja helppo kiuas .. vaihtoon meni.. onnea ja menestystä.

juuniin

Minä lämmitän niin että kivet punertuvat.
Sitten annan hiilloksen hiipua ja harjaan pesän tyhjäksi. Vasta tämän jälkeen heitän ensimmäiset löylyt ja suljen pellin.

Kun lämmittää tarpeeksi kuumaksi ei tule mustaa saunan pinnoille.

Kiitos

Näillä neuvoilla kokeilen tänään. Kerron sit miten käy.

Aito

Kauanko Aitokiuasta pitää lämmittää. Ilmeisesti hätäisen lämmityksen ansiosta saunan saa mustaksi. Onko näin?

niin

Nimenomaan liian vähäisellä lämmityksellä lentää nokea löylyn mukana.

meillä on AK-57 sisäsaunassa ja sen lämmittäminen kestää noin 2,5 tuntia. Juurikaan lyhyemmässä ajassa ei saa kiviä punahehkuisiksi.
Jos AK-47 riittää löylytilaan niin se on jonkin verran nopeampi.

Lämmitys

Minä teen näin:
1.Pesään tuli.
2.Täyttä höökyä kunnes ylimmätkin kivet aivan tulipunaiset.
3.Hiillos vaiheessa suljen pellit
4.Pesä musta, harjaan tuhkat, avaan pellit ja heitän häkälöylyt.
5.Sujen pellit
6.Haen kylmää olutta kellarista
7.En pidä turhaa kiirettä.
8.Saunon perheen/ystävien kanssa 2-4 tuntia

Minulla ikivanha AK-57 jonka tuliluukku on rikki ja takana pellissä jo pikku reikiä.
Pidän tuhkaluukkua auki lähes koko polton ajan.

Vanha AK47

Minulla on alkuperäinen Reunanen@Roviola AK 47. Sellanen alumiininvärinen. Pari kertaa uusittu löylyluukku. Kerran uusittu alaosan valuosat(3) ja nielu (2 kpl). Kivee uusittu tarvittaessa. Nyt on ekaks normaalit periodiittikivet , päällä semmoisia pienempiä Hyvät Löylyt pyoreitä kiviä. Kaikki lämmitän aina punahehkuiseksi. Ei tule mitään mustaa kunlämmittää kunnolla ja koivulla.
Saunassa ei ole kiire ja siellä viihdytään. Lauteilta saan säädettyä löylyluukkua portaattomasti (laiska) , normaalisti kiinni (65 C) mutta jos haluu kunnolla niin luukkua vähän auki ja vettä perään (95 C). EI VEDÄ MIKÄÄN KIUAS VERTOJA TÄLLE. Ilmanvaihto tulee pesuhuoneen kautta ja poistuu hieman avatun hormin läpi , sehän onnistuu AK:ssa. Ja olut juodaan lauteilla kylmänä - eikä ole kiire. Saunassa makoillaan eikä istuta. Näin meillä. Hyvää kesää.
 /   /  /  / Aito-kiukaan lämmitys?

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta