Minä olen tätä ihmetellyt.
Miksi ihmiset menevät naimisii?
Me ollaan oltu avoliitossa nyt vuodesta -89, eikä vielä olla keksitty syytä miksi mennä naimisiin.
Lapset myös suhtautuvat lähinnä naureskellen kavereilleen jotka menevät naimisiin. 24 vuotias tyttäremme sanoi että kolmannes hänen vanhoista lukiokamuistaan on jo naimisissa.
Miksi?
Miksi naimisiin
118
29947
Vastaukset
- pulma
Samaa saa ihmetellä, olen ollut saman miehen kanssa yli 20 vuotta ja ei naimisiin. Ne jotka on menneet ja mitä komeammat häät järjestäneet on eronneet. (ainakin tuttavapiirissä).
- Kullervopien
En ikinä. Mitä järkee, ku avoliittoki on keksitty.
Isä ja äiti oli naimisis, mut eivät enää. Nykyisin äidilläni on ollut jos jonkinlaista ukkoa.
Nykyisen kans se on ollut pisimpää, ja senki kanssa avoliitossa.
Hekin sanoi, että avioliitto instituutiona on aivan turha. Mihin immeinen avioliittoja tarvihtee?- että avo-
liitto ei olekkaan mikään liitto, kuten nimikin avo sanoo. Äitilläs on ollut ukkoja vaikka kuinka.......nii...i.Varmaan, jos olis mennyt uudelleen naimisiin, ei ois niin helposti ukot vaihtunut...taitaa olla oikein ......palkinto/ko?
- virkistää
että avo- kirjoitti:
liitto ei olekkaan mikään liitto, kuten nimikin avo sanoo. Äitilläs on ollut ukkoja vaikka kuinka.......nii...i.Varmaan, jos olis mennyt uudelleen naimisiin, ei ois niin helposti ukot vaihtunut...taitaa olla oikein ......palkinto/ko?
Jollei omalta saa tarpeeksi ni sit vieraisii
- Tane_k
Ensiksin taloudellisia syitä: perintövero on pienempi, perintöasiat helpompia hoitaa ja toiminimi on helpompi hoitaa, kun ollaan avioliitossa. Tosin en ole tarkistanut, onko verolaki muuttunut siitä, kun näitä asioita selvittelin aikoinaan.
Sitten henkinen puoli. Avioliittoa pidetään suurimpana sitoutumisena, jota pari voi osoittaa. Monet hankkivat jopa lapsia, mutteivat mene naimisiin, koska "eivät halua vielä sitoutua". Eli vaikka avioliitto käytännössä muuttaa hyvin vähän, sen henkinen arvo on monelle todella suuri. Sillä ilmoitetaan itselle ja toisille, että ollaan niin sitoutuneita kuin voidaan.
Jos sinä et ymmärrä tuota henkistä puolta, niin eipä sille sitten mitään voi. Elä oma elämäsi onnellisena sellaisten arvojen kanssa, joita ymmärrät.- uuuwiii
Tottakai se toisilla toimii että sitoo paremmin toisiinsa kun on avioliitossa.
Vaan kyllä se luo painetta toisille. Että siinä sitä sitten ollaan loppuelämä tän yhen kanssa (niinhän avioliiton olis tarkotus kestää). Ja ollaan tosiaan niin sitoutuneita että!
Ja hei samanlailla sitä petetään kun ollaan naimisissa kun avoliitossa missä toiset kokee että ei silmukka kiristä kaulaa niin pahasti. - quovadiz
uuuwiii kirjoitti:
Tottakai se toisilla toimii että sitoo paremmin toisiinsa kun on avioliitossa.
Vaan kyllä se luo painetta toisille. Että siinä sitä sitten ollaan loppuelämä tän yhen kanssa (niinhän avioliiton olis tarkotus kestää). Ja ollaan tosiaan niin sitoutuneita että!
Ja hei samanlailla sitä petetään kun ollaan naimisissa kun avoliitossa missä toiset kokee että ei silmukka kiristä kaulaa niin pahasti...olet varmaan itse juuri tuollainen sika, joka pettää missä ja miten vaan. Mutta kaikki EIVÄT ole sellaisia! Itse kannatan avioliittoa erityisesti sen henkisistä syistä ja symbolisesta merkityksestä. Sitä paitsi haluan tehdä selvän pesäeron kaiken maailman avoihmisiin ja pettäjiin. Haluan viettää mieheni kanssa loppuelämäni - avioliitossa. Eikä siihen kuulu muita osapuolia, paitsi ehkä lapset. :)
- Minä
En osaa sitä sen kummemmin selittää. Sitä vain tuntuu siltä, että haluaa naimisiin menemisellä "sinetöidä" jotain. Ei se varsinaisesti muuta suhdetta eikä tunteita, mutta "symbolisoi" rakkauttamme... No joo kuulosti hölmöltä.
Mutta ei mulla ole naimisiin menemistä mitään vastaan ainakaan. Ehkä se tuntuu isommalta sitoutumiselta. Vaikka ei sekään varmaa ole, sen kertoo avioerotilastot.
Moni ainakin tuntuu pelkäävän avioitumista, koska ei halua sitoutua. Ja ovat naimisiin menemistä vastaan. Ymmärrän, jos se on "yks ja sama" onko naimisissa vai ei. Ja ei ole syytä mennä naimisiin tai olla menemättä.
Haluan koko perheelle yhteisen sukunimen, avopuolisoni ei tarvitse maksaa niin isoa veroa jos kupsahdan eikä tarvi tehdä testamenttia.
Avoliittoon mennään helpommin kuin naimisiin. Kai avioliittoa pidetään silloin jotenkin erilaisena.
Itse lapsena (siis pikkulapsena) laskin, että onko äiti ja isä ollut varmasti jo naimisissa ennen kuin isosiskoni on laitettu aluille. Mutta en kyllä ole tyyppiä, joka olisi haaveillut häistä lapsesta saakka. Ja en haaveile isoista juhlista yms. - :-)
Miksi ei?
- eelia
Jotta saamme viisumin helpommin. Rakastamme toisiamme älyttömästi mutta häitä on hiukka kiiruhdettava muutto asian takia. Muutoin voisimme odottaa vielä vuoden. Mieheni on myös ammatissa, jossa voi toimittaa minut leskeksi jos oikein huonosti käy. Avioliitto tuo turvallisuutta parisuhteeseemme.
Meillä on eri määrä omaisuutta, minulla on talo ja miehelläni ei. Teemme avioehdon aiemmin hankitusta omaisuudesta ja perimme aikanaan toisiltamme yhdessä hankitun. Näin ei avoliitossa olisi. - tartun epäolennaiseen
Minulla on paha tapa tarttua epäolennaiseen. Olette eläneet yhdessä 16 vuotta ja teillä on 24-vuotias tytär? Vai onko tytärenne ehkä edellisestä liitosta...?
- Anna K
Samaapa ihmettelen minä, tosin en pannu merkille kuin tuosta edellisestä viestistä. Ja onhan se mahdollista että se on edellisestä liitosta. Kaikkea sitä nykyään on ;)
Naimisiin meno on aika "turhaa", juuri sen takia kun se ei muuta suhteessa mitään. Naimisiin meno on ihan ok, jos se tapahtuu ilman suuria hääkekkereitä. Miks tuhlata rahansa tollaseen hömpötykseen?
Ja yks juttu on varma, on vaikeampi erota. Ja älkää nyt väittäkö että ei naimisiin menevät ihmiset muka eroa, tota ette itsekään usko. - amen
Anna K kirjoitti:
Samaapa ihmettelen minä, tosin en pannu merkille kuin tuosta edellisestä viestistä. Ja onhan se mahdollista että se on edellisestä liitosta. Kaikkea sitä nykyään on ;)
Naimisiin meno on aika "turhaa", juuri sen takia kun se ei muuta suhteessa mitään. Naimisiin meno on ihan ok, jos se tapahtuu ilman suuria hääkekkereitä. Miks tuhlata rahansa tollaseen hömpötykseen?
Ja yks juttu on varma, on vaikeampi erota. Ja älkää nyt väittäkö että ei naimisiin menevät ihmiset muka eroa, tota ette itsekään usko.samaa mieltä olen.itse vasta sitten naimisiin kun eroamiseen saadaan kuolemanrangaistus lakiin.nykyään on meno sellaista että valehdellaan rakkaalleen heti alttarilla päin naamaa.
- markkinoilla
Anna K kirjoitti:
Ja yks juttu on varma, on vaikeampi erota. Ja älkää nyt väittäkö että ei naimisiin menevät ihmiset muka eroa, tota ette itsekään usko.Ei muuta mitään ja on "turhaa", mutta silti on ok? Miksi on ok?
Voihan joku pitää naimisiin menemistä täysin turhana (en tarkoita juhlia). Eihän siinä naimisiin menemisessä suuri vaiva ole (jos ei järjestä juhlia), mutta ei kai sitä silti tarvi tehdä, jos siitä ei mitään koe saavansa.
Tässä tapauksessa kumpikin kokee naimisiin menemisen turhaksi (alkuperäinen kirjoittaja). Mutta näissä tapauksissa epäilen, missä toiselle naimisiin meneminen olisi tärkeää ja toinen ei voi mennä kun se on "turhaa" ja "ei muuta mitään" (muuttaa ainakin sen että toinen on tyytyväisempi?). Taitaa olla syy jossain muualla? Kyllä minä voin tehdä jotain turhaakin, jos toiselle se on tärkeä asia? Ja siitä ei ole minulle mitään haittaa. Mutta jos toinenkaan ei halua, niin ehkä sitten ei ole sitä yhtäkään syytä. - markkinoilla (vielä)
markkinoilla kirjoitti:
Ei muuta mitään ja on "turhaa", mutta silti on ok? Miksi on ok?
Voihan joku pitää naimisiin menemistä täysin turhana (en tarkoita juhlia). Eihän siinä naimisiin menemisessä suuri vaiva ole (jos ei järjestä juhlia), mutta ei kai sitä silti tarvi tehdä, jos siitä ei mitään koe saavansa.
Tässä tapauksessa kumpikin kokee naimisiin menemisen turhaksi (alkuperäinen kirjoittaja). Mutta näissä tapauksissa epäilen, missä toiselle naimisiin meneminen olisi tärkeää ja toinen ei voi mennä kun se on "turhaa" ja "ei muuta mitään" (muuttaa ainakin sen että toinen on tyytyväisempi?). Taitaa olla syy jossain muualla? Kyllä minä voin tehdä jotain turhaakin, jos toiselle se on tärkeä asia? Ja siitä ei ole minulle mitään haittaa. Mutta jos toinenkaan ei halua, niin ehkä sitten ei ole sitä yhtäkään syytä.Niin tuo on kuultu monta kertaa, että "naimisiin meneminen ei muuta mitään". Pitäisikö sen muuttaa? Jos suhteessa esim. menee huonosti, ei se paremmaksi muutu naimisiin menemisellä?
Tavallaan se ei muuta. Mutta se kuvastaa sitä, että halutaan olla loppuelämän yhdessä. Se on viesti toiselle ja muille siitä.
Avioeroa pidetään myös jotenkin isompana asiana kuin ”avoeroa”. Minulla on tuttuja jotka ovat olleet useamman kerran avoliitossa. Naimisiin mennessään he sanoivat, että eivät halua mennä kuin kerran naimisiin ja olivat jotenkin enemmän tosissaan sen homman kanssa. En ole kuullut kenenkään suusta, että haluaa mennä vaan kerran avoliittoon… Vaikka usean vuoden avoliitosta eroaminenkin on rankka paikka. Mutta vuoden avoliitosta eroaminen ja vuoden avioliitosta eroaminen on minusta eri asia. On isompi kynnys ottaa ero jo vuoden avioliiton jälkeen. Siksi avioliittoon menemistä harkitaankin usein pidempään.
Avioliitossa on puolen vuoden harkinta-aika, avoliitossa ei ole. Erot ei ole isoja, mutta kyllä niitä on. - PPP
Anna K kirjoitti:
Ja yks juttu on varma, on vaikeampi erota. Ja älkää nyt väittäkö että ei naimisiin menevät ihmiset muka eroa, tota ette itsekään usko.Hei,
Sinun mielestäsi avioliitto on ehkä turhaa, mutta toisen mielestä ei.
Minusta avioliitto on vielä vahvempi sitoutuminen kuin avoliitto. Halusin sinetöidä suhteemme ystävien ja perheen edessä. Ja Jumalan? Ehkä hänenkin, vaikken muuten käy kirkossa.
En itse usko, että avioliitto johtaa herkemmin eroon. Kyllähän ne avoliitotkin repeävät aika tiuhaan tahtiin mutta tiloastoa niistä ei ole kun niitä ei rekisteröidä... :-) Jos katson omaa kaveripiiriä niin kyllä moni on ollut avoliitossa > 1 kertaa... - Heinähattu
amen kirjoitti:
samaa mieltä olen.itse vasta sitten naimisiin kun eroamiseen saadaan kuolemanrangaistus lakiin.nykyään on meno sellaista että valehdellaan rakkaalleen heti alttarilla päin naamaa.
Olet siis sitä mieltä, että avioliiton ja avoliiton välillä on eroa tai pitäisi olla. Alttarilla ei saa valehdella ja ei saa erota. Avoliitosta saa mielestäsi erota? Entä pettäminen?
Et siis mene naimisiin koska pelkäät eroavasi (esim. toinen ottaa eron)? Avoliittoon voit mennä, ero ei haittaa niin paljon? Siis tässähän on kohdallasi selvä ero avo-ja avioliiton välillä?
Sinun syysi olisi siis mennä naimisiin siksi, että se toisi varmuuden, että toinen on kanssasi lopun elämäänsä. Harva haluaisi ottaa kuolemanrangaistuksen. Mutta voisihan sitä vain kieltää eromisen? Tehdä siitä mahdottoman, kun avioeroja ei myönnetä? Vai tarkoitatko myös asumuseroja?
Pitäisikö pettämisestäkin sitten laatia rangaistus? Vai pitäisikö siitäkin rangaista, että avioliitto ei enää toimi, ei rakasta enää toista...? Kuka haluaa väkisin olla kuolleessa suhteessa (ja tunteilleen ei voi mitään)? Ehkä avioliittokoulut tai pakolliset pariterapiat olisi parempia? - xxx_1
Heinähattu kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että avioliiton ja avoliiton välillä on eroa tai pitäisi olla. Alttarilla ei saa valehdella ja ei saa erota. Avoliitosta saa mielestäsi erota? Entä pettäminen?
Et siis mene naimisiin koska pelkäät eroavasi (esim. toinen ottaa eron)? Avoliittoon voit mennä, ero ei haittaa niin paljon? Siis tässähän on kohdallasi selvä ero avo-ja avioliiton välillä?
Sinun syysi olisi siis mennä naimisiin siksi, että se toisi varmuuden, että toinen on kanssasi lopun elämäänsä. Harva haluaisi ottaa kuolemanrangaistuksen. Mutta voisihan sitä vain kieltää eromisen? Tehdä siitä mahdottoman, kun avioeroja ei myönnetä? Vai tarkoitatko myös asumuseroja?
Pitäisikö pettämisestäkin sitten laatia rangaistus? Vai pitäisikö siitäkin rangaista, että avioliitto ei enää toimi, ei rakasta enää toista...? Kuka haluaa väkisin olla kuolleessa suhteessa (ja tunteilleen ei voi mitään)? Ehkä avioliittokoulut tai pakolliset pariterapiat olisi parempia?Hah!
Ongelma on lähinnä se suuri joukko henkilöitä, jotka eivät muuta tee kuin vaihtavat pariaan, koska se on NIIN jännää! Ja siten aiheuttavat varsin suurta tarpeetonta päänvaivaa niille, jotka olisivat vakavammin liikenteessä! Kyseessä on samankaltainen luonne kuin on näpistelijällä kaupoissa... näpistellään siitä saadun tunteen takia, ilman että se olisi edes tarpeellista.
Samalla lailla kyseiset puolisonvaihtajat eivät muuta elämässään teekkään kuin yrittävät iskeä yhä uusia ja uusia kumppaneita ("huoraluonne"). Varsin yleinen harrastus ns. sinkkukaupungeissa. Lopputulos on, että kaikkien suhteet ovat pilalla ja kaikki ovat lapsettomia sinkkuja. Ja ihmettelevät miksi mikään ei toimi.
Toimiva parisuhde edellyttää molemminpuolista positiivista suhtautumista, uskollisuutta sekä luottamusta! Ja siitä huolimatta kyllästymisen vaara on erittäin suuri, nykyisessä tarjonnassa.
Jokainen suhde on kuollut jossain vaiheessa, mutta ei ainainen parinvaihtokaan hyödytä... samat ongelmat löytyvät TAAS seuraavasta suhteesta, aivan varmasti! Ongelma on yleensä jokaisessa itsessään! Pitäisi valita yksi ja sitten panostaa siihen riittävästi! Niin saisi enemmän tuloksia!
"Valittavat sinkut kaatopaikalle!" - Tiina
Anna K kirjoitti:
Ja yks juttu on varma, on vaikeampi erota. Ja älkää nyt väittäkö että ei naimisiin menevät ihmiset muka eroa, tota ette itsekään usko.ja saa siunauksen suhteeseen.
- tosta mekin puhuttu
xxx_1 kirjoitti:
Hah!
Ongelma on lähinnä se suuri joukko henkilöitä, jotka eivät muuta tee kuin vaihtavat pariaan, koska se on NIIN jännää! Ja siten aiheuttavat varsin suurta tarpeetonta päänvaivaa niille, jotka olisivat vakavammin liikenteessä! Kyseessä on samankaltainen luonne kuin on näpistelijällä kaupoissa... näpistellään siitä saadun tunteen takia, ilman että se olisi edes tarpeellista.
Samalla lailla kyseiset puolisonvaihtajat eivät muuta elämässään teekkään kuin yrittävät iskeä yhä uusia ja uusia kumppaneita ("huoraluonne"). Varsin yleinen harrastus ns. sinkkukaupungeissa. Lopputulos on, että kaikkien suhteet ovat pilalla ja kaikki ovat lapsettomia sinkkuja. Ja ihmettelevät miksi mikään ei toimi.
Toimiva parisuhde edellyttää molemminpuolista positiivista suhtautumista, uskollisuutta sekä luottamusta! Ja siitä huolimatta kyllästymisen vaara on erittäin suuri, nykyisessä tarjonnassa.
Jokainen suhde on kuollut jossain vaiheessa, mutta ei ainainen parinvaihtokaan hyödytä... samat ongelmat löytyvät TAAS seuraavasta suhteesta, aivan varmasti! Ongelma on yleensä jokaisessa itsessään! Pitäisi valita yksi ja sitten panostaa siihen riittävästi! Niin saisi enemmän tuloksia!
"Valittavat sinkut kaatopaikalle!"Miehen kans paljon puhutaan noista ongelmista ja ollaan suunnilleen samaa mieltä asiasta.
Jotkut ihmiset luulee, että on varmempaa kun on esim. "joku varalla" kun seurustelee yhden kanssa. Mikään muu ei todellisuudessa ole sen epävarmempaa - mutta kerropa se heille !
Monien on myuös vaikea tajuta sitä pysähtynyttä tilannetta, joka tulee jokaiseen suhteeseen jossain vaiheessa. He ovat myös liian lyhytnäköisiä käsittämään, että se pysähtynyt vaihe menee ohi ja sen jälkeen seuraa taas kaksin verroin antoisampaa aikaa. Vaan jos ei jaksa odottaa, ei koskaan saa kokea mitään elämää suurempaa. Mutta - kerropa se jollekin joka ei sitä ymmärrä....
Osasyy parin vaihtamiseen ja houkutuksiin lankeamiseen on toki se, että ihmisillä on keskimäärin huono itseluottamus. Hiukan kun joku kiinnittää huomiota, iskee tai flirttaa, tämä huonon itseluottamuksen omaava henkilö luulee, että hän on maailman ihmeellisin ihminen ja unohtaa sillä hetkellä olevansa varattu.
Jos ihmisellä on noin yleensä paha olla, hän on huomattavasti alttiimpi tarjolla olevaan syrjähyppyyn. Jos hän ajattelee olevansa ruma, riittämätön, ei tarpeeksi kaunis jne, niin jonkun ulkopuolisen vakuuttelut ja seksuaaliset ehdotukset pistävät tällaiselta ihmiseltä pään pyörälle: "Joku huomasi mut !" - joopajaapa
Tiina kirjoitti:
ja saa siunauksen suhteeseen.
Jumalan silmissä nainen ja mies on naimisissa, kun ne harrastavat seksiä ensimmäisen kerran. "Maallista" avioliittoa siihen ei sinänsä tarvita. Tietysti tämä tarkoittaa myös sitä, että sen ensimmäisen kumppanin pitäisi olla myös viiminen.
- vielä
joopajaapa kirjoitti:
Jumalan silmissä nainen ja mies on naimisissa, kun ne harrastavat seksiä ensimmäisen kerran. "Maallista" avioliittoa siihen ei sinänsä tarvita. Tietysti tämä tarkoittaa myös sitä, että sen ensimmäisen kumppanin pitäisi olla myös viiminen.
Raamatun kohdan jossa asia noin ilmoitetaan?
- ajattelua
tosta mekin puhuttu kirjoitti:
Miehen kans paljon puhutaan noista ongelmista ja ollaan suunnilleen samaa mieltä asiasta.
Jotkut ihmiset luulee, että on varmempaa kun on esim. "joku varalla" kun seurustelee yhden kanssa. Mikään muu ei todellisuudessa ole sen epävarmempaa - mutta kerropa se heille !
Monien on myuös vaikea tajuta sitä pysähtynyttä tilannetta, joka tulee jokaiseen suhteeseen jossain vaiheessa. He ovat myös liian lyhytnäköisiä käsittämään, että se pysähtynyt vaihe menee ohi ja sen jälkeen seuraa taas kaksin verroin antoisampaa aikaa. Vaan jos ei jaksa odottaa, ei koskaan saa kokea mitään elämää suurempaa. Mutta - kerropa se jollekin joka ei sitä ymmärrä....
Osasyy parin vaihtamiseen ja houkutuksiin lankeamiseen on toki se, että ihmisillä on keskimäärin huono itseluottamus. Hiukan kun joku kiinnittää huomiota, iskee tai flirttaa, tämä huonon itseluottamuksen omaava henkilö luulee, että hän on maailman ihmeellisin ihminen ja unohtaa sillä hetkellä olevansa varattu.
Jos ihmisellä on noin yleensä paha olla, hän on huomattavasti alttiimpi tarjolla olevaan syrjähyppyyn. Jos hän ajattelee olevansa ruma, riittämätön, ei tarpeeksi kaunis jne, niin jonkun ulkopuolisen vakuuttelut ja seksuaaliset ehdotukset pistävät tällaiselta ihmiseltä pään pyörälle: "Joku huomasi mut !"Juuri näin. Pitää hyvin pitkälti paikkansa tämä "huonon itsetunnon" teoria. Se aiheuttaa myös ylimääräistä jännitettä parin välille sekä eripuraa ja epäluottamusta.
Ja pidettäköön nyt hyvä itsetuntemus erillään tulvivasta egoismista! Kultainen keskitie tässäkin asiassa. Eli tunne itsesi, luota itseesi, mutta älä pröystäile äläkä anna itsetuntosi aliarvioida muita! - höh
vielä kirjoitti:
Raamatun kohdan jossa asia noin ilmoitetaan?
Ja mitäköhän tekoa Raamatulla on Jumalan kanssa?
Sehän on vain ihmisten tuhansia vuosia sitten kirjoittama tarinakirja. - B.Wisser
xxx_1 kirjoitti:
Hah!
"Valittavat sinkut kaatopaikalle!"Puhut täyttä asiaa, enkä siksi enää toistele näkemyksiäsi kun kerran olen niistä samaa mieltä. Sen sijaan puran omia käsityksiäni:
Ihmiset, jotka eivät usko pitkään liittoon siitä syystä että eivät ole löytäneet useista yrityksistä huolimatta sellaista ihmistä johon uskaltaisivat sitoutua, eivät ymmärrä sitä että ei av(i)opuolisoa valita kuin kaupasta: "siinä pitää olla tämä, tämä ja tämä ominaisuus ennen kuin kelpaa, ja missään tapauksessa en suostu itse muuttamaan mitään itsessäni että saisin suhteen toimimaan"
Näillä ihmisillä kestävän suhteen perusteet ovat vääristyneet. Ei kestävä suhde rakennu vain sillä, että X kohtaa vihdoin sen oikean Y:n kahdensadan epäonnistuneen yrityksen jälkeen. Toimiva suhde ei synny rakentamatta.
Kaikki tuntemani pariskunnat jotka ovat pysyneet yhdessä pitkään, ovat tinkineet alkuperäisistä vaatimuksistaan huomattavasti. Eräskin paatunut citysinkku ei löytänyt mielestään miestä mistään, kunnes sitten jossain vaiheessa ilmeisesti vakuuttui, että tällaisin näkemyksin hän ei puolisa saa, ja otti eri asenteen. Nyt hän on naimisissa, ja on suoraan sanoen junttiutunut kovasti siitä mitä oli ennen, mutta on ilmeisen tyytyväinen tilanteeseensa kuitenkin. - AVAAT RAAMATUN
höh kirjoitti:
Sehän on vain ihmisten tuhansia vuosia sitten kirjoittama tarinakirja.huomaat, ETTÄ NIILLÄ ON TOSIPALJON.Avaa Raamattu niin yllätyt.Et ilm. ole katsonut kun tuollaista kysyt?
- lisää, että...
B.Wisser kirjoitti:
Puhut täyttä asiaa, enkä siksi enää toistele näkemyksiäsi kun kerran olen niistä samaa mieltä. Sen sijaan puran omia käsityksiäni:
Ihmiset, jotka eivät usko pitkään liittoon siitä syystä että eivät ole löytäneet useista yrityksistä huolimatta sellaista ihmistä johon uskaltaisivat sitoutua, eivät ymmärrä sitä että ei av(i)opuolisoa valita kuin kaupasta: "siinä pitää olla tämä, tämä ja tämä ominaisuus ennen kuin kelpaa, ja missään tapauksessa en suostu itse muuttamaan mitään itsessäni että saisin suhteen toimimaan"
Näillä ihmisillä kestävän suhteen perusteet ovat vääristyneet. Ei kestävä suhde rakennu vain sillä, että X kohtaa vihdoin sen oikean Y:n kahdensadan epäonnistuneen yrityksen jälkeen. Toimiva suhde ei synny rakentamatta.
Kaikki tuntemani pariskunnat jotka ovat pysyneet yhdessä pitkään, ovat tinkineet alkuperäisistä vaatimuksistaan huomattavasti. Eräskin paatunut citysinkku ei löytänyt mielestään miestä mistään, kunnes sitten jossain vaiheessa ilmeisesti vakuuttui, että tällaisin näkemyksin hän ei puolisa saa, ja otti eri asenteen. Nyt hän on naimisissa, ja on suoraan sanoen junttiutunut kovasti siitä mitä oli ennen, mutta on ilmeisen tyytyväinen tilanteeseensa kuitenkin....mitä nuorempana sen kumppanin löytää, sitä helpommin yhteiselo saa tuulta alleen. Nimittäin nuorena on elämä silläviisiin vasta alussa, että vasta mietitään ja kokeillaan, eikä siis kaikki asiat ole jo päässä & sydämessä järjestäytyneet.
Toisinsanoen nuorempana on paljon sopeutuvaisempi toisten tavoille ja tottumuksille, kun ei ehkä itsellekään ole selvää minkälaiseen elämäntyyliin itse pyrkii. Jos parinetsintä on käynnissä vielä liki (tai yli) kolmikymppisenäkin, niin siinä vaiheessa kuka tahansa on jo ehtinyt hankkia itselleen paljon erilaisia "pinttyneitä" tapoja. On molemmin puolin rankkaa yrittää elää yhdessä, jos aina törmäillään elintapojen erilaisuuteen. - hohhoijaa
Tiina kirjoitti:
ja saa siunauksen suhteeseen.
pitääkö sitä jumalaa ja uskontoa jokaiseen paikkaan tunkea??? jeesustelijat ei varmaan tajua oikeesti ärsyttävänsä muita ihmisiä joille jumalat ja uskonnot on ihan yks hailee!!! ja jotka ei sitä OMASTA TAHDOSTAAN HALUA USKOA!!!!! kunnioittaisitte sitä hiukan ja muitakin kuin vain teitä omianne... me sentään annetaan teidän paasata joka nurkassa omia näkemyksiänne ihan rauhassa.. kohta alkaa vaan ihan oikeesti menee hermot...
- Tympääntynyt
hohhoijaa kirjoitti:
pitääkö sitä jumalaa ja uskontoa jokaiseen paikkaan tunkea??? jeesustelijat ei varmaan tajua oikeesti ärsyttävänsä muita ihmisiä joille jumalat ja uskonnot on ihan yks hailee!!! ja jotka ei sitä OMASTA TAHDOSTAAN HALUA USKOA!!!!! kunnioittaisitte sitä hiukan ja muitakin kuin vain teitä omianne... me sentään annetaan teidän paasata joka nurkassa omia näkemyksiänne ihan rauhassa.. kohta alkaa vaan ihan oikeesti menee hermot...
Ihan samaa mieltä! Kun avaan jonkun viestin (otsikosta ei aina tiedä mitä on tulossa) suljen sen saman tien lukematta loppuun kun huomaan, että siellä on tätä paasausta. Kun ei kiinnosta tippaakaan. Vaikka tottakai hekin saa kirjoittaa tänne ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä... Kunhan hekin muistavat sen myös. Ja kunnioittavat muita.
Tosin tuntuu, että onko ne edes heidän mielipiteitänsä ja ajattelevatko itse. Luettelevat (siteeraavat) usein pelkkiä Raamatun lauseita.
Jos ja kun en ole uskovainen niin mua ei kiinnosta eikä se vaikuta mun mielipiteeseeni (ja tekoihin) avioliitosta, avoliitosta eikä mistään muustakaan mitä Raamatussa sanotaan. - fox
höh kirjoitti:
Sehän on vain ihmisten tuhansia vuosia sitten kirjoittama tarinakirja.eihän sitä tiedä minkälainen huru ukko noitakin on kirjoitellut nyt muutaman tuhannen vuoden päästä uskotaan et se on ollu joku taivaan lahja ..
- Appu
Lystikästä tässä keskustelussa on seuraava:
"Naimisiin meno ei merkkaa mitään, koska avioliitotkin purkautuvat."
"Avoliitto on parempi, koska minä tunnen kaksi paria, jotka ovat olleet yhdessä 10 vuotta avoliitossa."
Tosiasia on, että avoliittoja purkautuu huomattavasti enemmän kuin avioliittoja. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki avoliitot aikanaan purkautuisivat. Mutta eiköhän jokainen meistä ole huomannut, että avoliitto aloitetaan hyvin usein asenteella "katsotaan kuinka sujuu", kun taas avioliittoa ajatellaan melko sitovana. Eiköhän silloin ole ihan selvää, että avioliittoon on paremmin sitouduttu ja sitä on tarkemmin harkittu.
Moni avoliitto toki havaitaan hyväksi ja siitä voi tulla lopullinen liitto, mutta sen alkuvaiheeseen liittyy lähes aina ajatus "koeajasta" jota avioliittoon ei liity.
Avioliitto myös muuttaa asioita joissain tilanteissa (perimissysteemeit, adoptio helpottu, lasta ei tarvitse tunnusta ym asioita, jotka voivat monelle olla tärkeitä). Juhlat ovat monen mielestä turhat, mutta yhtä turhia ovat sitten joulu, juhannus, synttärit, kastajaiset, valmistujaiset ja rippijuhlat. Mikä tekee muka häistä turhemman tavan kuin noista muista? Ihmisillä on luontainen taipumus riitteihin ja lisäksi nautimme juhlista. Voiko hääjuhlia siis pätää turhina, jos hääpari itse sellaiset haluaa?- Heinähattu
Tottakai luulisi avoliittoja purkautuvan enemmän. Moni muuttaa yhteen huomattavan lyhyemmän yhdessäolon jälkeen kuin menevät naimisiin. Naimisiin menemistä saatetaan harkita useita vuosia esim. 10 vuotta. Ja ei saa kovin suurta ihmettelyä, jos muuttaa yhteen 6 kk seurusteltuaan. Jos menee naimisiin siinä ajassa niin ihmiset pitää sitä kiirehtimisenä.
Joo minä tunnen avoparin jotka olivat 25 vuotta yhdessä. Mutta ei kaikki tuntemani avioparitkaan ole eronneet lyhyemmässä ajassa.
Ja juhlista: Jos kokee ne turhaksi niin ei pidä niitä. Mutta kaikki ei koe niitä turhaksi ja saa pitää juhlat jos haluaa. Minä koen monta asiaa turhaksi mitä joku toinen ei koe jne. Makuasioita. Ja jos omilla rahoillaan maksaa niin mitä se muita haittaa?
Eli vastaukseni kysymykseen on, ei voida pitää turhina. - jenna-05
Erittäin monen kohdalla, ellei lähes jokaisessa suhteessa varmasti ajatellaan avoliittoa "koeaikana", jolloin katsotaan miten elämä saman katon alla sujuu. Sitähän se käytännössä on, ja hyvä niin. Jos heti avioituisi kun yhteen muuttaa, olisi avioerotilasto vieläkin ikävämpi. Jos joku ei katso tarpeelliseksi edetä avoliitosta avioon, niin eipä siihen kukaan pakota. Kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.
Minulle ja miehelleni on itsestäänselvyys, että haluamme naimisiin. Muuta syytä en osaa sanoa, kuin että se tuntuu oikealta. Rakastamme toisiamme ja haluamme sitoutua avioliittoon-toisiimme. Kun aikanaan perustamme perhettä, niin yhteenkuuluvuuden tunne on vahvempi kun kaikki ovat virallisesti samaa perhettä. Niin minusta tuntuu. Ja näistä henkisen puolen tunteista on paha väitellä. Ne ovat niin henkilökohtaisia asioita.
Minua häiritsi, kun joku sanoi hääjuhlaa turhaksi. Sekin on aivan henkilökohtainen näkemys. Mikä kenellekin on turhaa ja mikä ei. Kuten Appu totesi, mikä hääjuhlasta tekee turhemman kuin muista perhejuhlista? On totta, että rahaa siihen saa kulumaan, sen määrän tosin jokainen pari saa itse päättää. Minulle hääjuhla on tärkeä.Haluan juhlistaa tätä onnellista tapahtumaa läheisteni kanssa. Kyllä sitä rahaa voi turhempaankin laittaa kuin iloiseen yhdessäoloon rakkaiden ihmisten kanssa hyvän ruuan ja musiikin parissa Suomen kauniissa luonnonhelmassa :) - Avioliiton puolesta
Moni pitää esim. oman lapsen ylioppilaaksi pääsyä niin tärkeänä ja hienona asiana, että haluaa järjestää sen kunniaksi juhlat. Moni juhlii esim. 50 -vuotissyntymäpäivään. Itse olin sellaisissa juhlissa ja oli yhtä suuret kuin jonkun häät ja rahaa oli käytetty.
Moni pitää myös naimisiin menemistä sellaisena asiana, että sitä haluaa juhlistaa. Ainahan juhliin ei tietysti tarvitse syytä. Jos joku haluaa juhlia ja rahaa on niin mikäs siinä! Ja ei hyvät juhlat ole aina kalliit.
Oletteko muuten juhlistaneet yhteen muuttamistanne? Siis avoliittoon menemistä? Jos se on yhtä hieno asia, miksi sitä ei juhlita? No kyllä minua esim. ainakin yksi tai kaksi onnitteli, kun muutin poikaystäväni kanssa aikoinani yhteen. Lahjoja sen sijaan eivät ostaneet. Enkä tarkoita, että lahjat ja juhlat olisi pääasia. Vaan ne kertovat ehkä jostain. Siitä, että naimisiin menemistä arvostetaan ja se on asia josta halutaan onnitella ja jota halutaan juhlia.
- vaimo
Naimisiin kannattaa mennä esimerkiksi jos:
1. Kunnioittaa perinteitä
2. Haluaa suvun ja ystävien läsnäollessa luvata rakastaa puolisoaan.
3. Haluaa Jumalan siunauksen liitolleen.
4. Haluaa ihanat häät kirkossa, hääpukuineen ja huntuineen, joita on kiva muistella myöhemmin. - 2x eronnut
ero vois ,tehdä terää,jos ette tiedä miksi ootte menneet naimisiin
- 2 euroo
halvaks tulee. ei osamaksua. ei jälleenmyyjille
- Mimmi60
Onko se nyt ihan fiksua naureskella toisten ihmisten ratkaisuille? Eikö se ole jokaisen oma asia meneekö naimisiin vai ei?
Kannattaisko sun opettaa lapsille, että toisten ihmisten ratkaisuja tässä asiassa kannattaisi kunnioittaa vaikkei niitä ymmärtäisikään?
Luulen, että lapsesi eivät tykkää siitä jos joku aikanaan naureskelee heidän avoliitolleen?- Avioliiton kannalla
Samaa ihmettelen!
Toivottavasti nämä lapset ei mene koskaan kenenkään häihin vieraaksi. Miksi juhlia toisten naimisiin menemistä, jos pitää sitä naurettavana touhuna? Saahan sitä naureskella, mutta kyllä minä kunnioittaisin muiden päätöstä ja elämäntyyliä. Joku voi naureskella yhtä hyvin lapsenne elämän valinnoille. Miksi joku valinta olisi oikeampi kuin toinen? Kaikille ei sovi samat tavat.
- O Silama
1. rakastaa kumppaniaan.
2. Jumalan tahdon noudattaminen. - mataleena1
kai sitä rakastuu ja ajattelee että sitä ihanaa tunnetta kestää läpi elämän. rakastuminen menee ohi ehkä noin vuodessa parissa. tulee arki vastaan ja yleensä ne ovat pienet asiat jotka alkavat ärsyttämään toisessa. on kyllä ihanaa nähdä joskus pari, vanha pariskunta joista säteilee yhteenkuuluvaisuuden tunne sekä rakkaus. tämä on harvinaisempaa. monelle yhteinen omaisuus on sellainen joka pitää liiton yhdessä, muuta yhteistä ei sitten olekaan. kenelle lapset jne.
vastamäessä rakastaminen onkin sitten jo huomattavasti vaikeampaa. voihan olla että joku nai rahasta. minä en kyllä voisi. kenellä mitkäkin syyt. toisille tulee pakkoavioliitto jos on jälkikasvua tulossa.- Matti ihan oikeasti!
Kiitos Mataleena 1!Olet oikeassa,rakkaus kestää KAIKEN!Ja siittä esimerkkinä 44 aviovuoden jälkeen yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa ja sen kuvan voit katsoa tästä: http://spaces.msn.com/members/kotisavu/ ja siellä aidanvieressä kaksi onnellista kaikesta huolimatta mitä muut kirjoittelevat:Turhaa löpinää?!
Matti ja Anja.
- masa
niin lapsetko tarkoitit ÄPÄRÄT ihmiset jotka todella rakastaa toisiaan ja kunnioittaa jotakin tässä elämässä menee naimisiin paitsi tuollaiset keski ajan jotka ei välitä mistään
- -------
menin naimisiin siksi ettei vanhempieni tulot olisivat vaikuttaneet opintotukeeni ja mahdollisiin toimeentulotukiin. Naurettavaa että nuoren ihmisen joka asuu omillaan täytyy vielä toimittaa vanhempiensa tuloselvityksiä kelalle yms...No enpä kuollut nälkään tai joutunut asumaan kadulle. onneksi byrokratian solmukohtia voi kiertää...
Muuten avio- ja avoliitolla ei ole eroa, kuin oikeusasioissa.- ateisti
Me mentiin naimisiin pelkästä rakkaudesta, kun tuntu siltä et yhdessä tätä elämää eletään kuitenkin. Kymmenen vuotta taivalta on nyt takana naimisissa ja eikä tosiaan ollut mitään juhlia, maistraatissa kävästiin keskiviikkona ja sen jälkeen töihin.
- Möhvö
Minun mummoni (äitini äiti) meni naimisiin, kun aviomies kuoli äitin ollessa kolme vuotias. Uusi aviomies möi kaiken äitin äitin omaisuuden (metsät ja pellot) halvalla omille lapsilleen. Olisiko tätä tapahtunut, jos he olisivat eläneet avoliitossa?
- Häh?
Mites se onnistui? Olivatko he eronneet tämän uuden avomiehen kanssa? Jos metsät ja pellot oli mummon nimissä tai molempien ei hän olisi voinut niitä myydä. Vaikka olisivat olleet naimisissa. Ilman mummosi suostumusta. Naimisissa ollessa omaisuus ei ole yhteistä vaan erotessa vasta niitä aletaan jaella.
Vai olenko väärässä? - Häh?
Häh? kirjoitti:
Mites se onnistui? Olivatko he eronneet tämän uuden avomiehen kanssa? Jos metsät ja pellot oli mummon nimissä tai molempien ei hän olisi voinut niitä myydä. Vaikka olisivat olleet naimisissa. Ilman mummosi suostumusta. Naimisissa ollessa omaisuus ei ole yhteistä vaan erotessa vasta niitä aletaan jaella.
Vai olenko väärässä?Ei kun siis uuden aviomiehen kanssa piti kirjoittaa eikä avomiehen... ratkaiseva kirjain jäi pois!
- Jurri
Häh? kirjoitti:
Vai olenko väärässä?Onnistuu. Eiköhän se suostumus ole silloin annettu kun oltu rakastuneita. Sit jälkikäteen kun toinen esim. kuollut tai perilliset tulee katkeriksi kun omaisuus onkin myyty... Huom! Jälkikäteen. Silloinhan ketään ei ole haitannut kun omaisuutta myyty.
- Häh?
Jurri kirjoitti:
Onnistuu. Eiköhän se suostumus ole silloin annettu kun oltu rakastuneita. Sit jälkikäteen kun toinen esim. kuollut tai perilliset tulee katkeriksi kun omaisuus onkin myyty... Huom! Jälkikäteen. Silloinhan ketään ei ole haitannut kun omaisuutta myyty.
No jos on antanut suostumuksen niin sen voi antaa avoliitossakin. Eli miten tuo omaisuuden myyminen liittyi avioliittoon? Yhtä hyvin se olisi voinut tapahtua avoliitossakin! Silloinkin voi olla rakastunut...
- minulla näin
olin omaisuutta puolisolle ja se ei ollut hyvää elämää.Kestin sitä liian kauan ja kaikilla avioliitto ei ole onnea.Vapaana olen nyt ja elämäni on paljon turvallisempaa.Myös kaltoinkohtelu on väärin jos lupaa vihkimisessä kohdella tasavestaisesti ja arvostaa puolisoaan.
- Häh?
On omituisia kirjoituksia! Tuskin tuo pelkästään avioliitosta johtui! Miehesi (vaimosi?) oli jokin sadisti.
Ei ole tietenkään kaikkien avioliitto onnellinen, tuskin kukaan on niin väittänytkään. Mutta ei ole avoliittokaan.
- ei ahdistusta enää
vihitään,siinä ei luvata Jumalalle mitään.Eli silloin voi myös erota helposti jos ei voida jatkaa enää.
- avioliitosta
Onpa sinulla kummallinen käsitys avioliitosta. Vaikka kirkkohäät pidämmekin, annan lupauksen ikuisesta yhdessäolosta MIEHELLENI, en pelkästään Jumalalle.
Olet siis sitä mieltä, että puolisolle tehdyn lupauksen voi rikkoa, mutta Jumalalle tehtyä ei? Olen kyllä vähän eri mieltä.
- naimisiin
Eihän heterot ole menneet enää naimisiin kymmeniin vuosiin, se on homojen juttu.
Myös persaukisten on parempi olla menemättä naimisiin.- KYLLÄ TOTTA
Eiks oo maailma vinksahtanut päälaelleen.Nyt tosiaan homot ja lesbot "taistelee" avioliiton puolesta. Ja se perinteinen asetelma avioliitosta miehen ja naisen välillä on muotoutunut taisteluksi avioliittoa vastaan!!!!Hu, hu mihin tää boltsi on menossa.....
- Tosimies
Olen toista kertaa naimisissa, enkä tiedä mitä järkeä on ollut mennä ensimmäistäkään kertaa.Eka häät oli kirkossa ja se oli ihan hölmöä, hävettää vieläkin naivi touhu. Naimisissa yli 35 vuotta, enkä pysty sanomaan onko siitä ollut mitään hyötyä. Luulisin, että enemmän haittaa.
- jotain elämälles
Tuntuu kuin olisit aina kulloisenkin virtauksen ja kumppanisi vietävissä. Tee jotain elämälles, äläkä katso sivusta. Vaan kykenisitkö lopulta yksin yhtään mihinkään?
Jos ihminen ei tota vertaa osaa pitää huolta siitä, että tietää, missä mennään, on varmaan parempi antaakin itsemääräämisoikeus suosiolla viisaammalle.
- vielä
No joo en päätyny naimisiin(luojan kiitos)vaikka 10 vuotta seurustelin ja asuin avoliitossa saman miehen kanssa
Varmuudeks erosin viel kirkosta ettei tule tehtyä mitään hätäisiä ratkaisuja tulevaisuudessa..
Eli ei mitn järkee mennä naimisiin kun avoerossakin saa tapella yhdessä ostetuista tavaroista ja autoista jo tarpeeksi..
Sit harkitsen naimisiin menoa kun suomessakin tulis käytäntöön jenkkien ns.elatusmaksut ex-puolisoille..
No meillä tää toimii jo nyt kun ex tienaa sen verran paremmin ja yhteinenkin lapsi on olemassa..- Häh?
Vielä täällä ihmettelen...
Kannatat elatusmaksuja, mutta et tappelua yhteisesti ostetuista omaisuudesta? Elastusmaksuista sitä riitaa vasta varmaan tuleekin. En ymmättä jenkkien elatusmaksuja. Sehän on puolisolle, ei lapselle (lapsettomatkin siis saa). Kamalaa rahanahneutta. No tietysti jos on mennyt naimisiin paremman elämän toivossa (rahallisesti)ja puoliso on sitä luvannut ja sitten jättääkin köyhän puoliso parkansa niin huijaustahan se on ja ei pidä joutua puille paljaille... Heh.
- pekkapuupää72
menevät naimisin koska se on luonnollista. Ihmien sitoutuu toiseen koska on rakastunut.
ja avioliitto on pyhää.
"Pitäkää avioliitto kunniassa ja aviovuode saastumattomana" sanoo sana.
esiaviollinen seksi on syntiä - TÄRKEIN SYY
Löytyy Raamatusta, Jumalan sanasta. Se että nykyään erotaan niin paljon johtuu siitä että uskosta osattomat ihmiset, menevät itse valitsemansa miehen/naisen kanssa, vielä usein hyvin lyhyen tuntemisen jälkeen yhteen. Kun ei olla, eikä ole eletty uskossa Jeesukseen, eli elätään hengellisesti kuolleessa tilassa, niin ei siinä ole rukoiltu Jumalan johdatusta kumppanin valinnassa,on oma valinta, TÄMÄ ON SE SUURIN SYY EROIHIN.Vielä kerran AVIOLIITTO, on Jumalan säätämä ainoa OIKEA tapa olla ja elää!Ja ainoastaan avioliittoon kuuluu yhdyselämä, kaikki sen sen ulkopuolella tapahtuva sukupuoliyhteys on HUORUUTTA ja so. synti! Kikki tämä ja paljon muuta löytyy Raamatusta.Jopa se miten ihminen PELASTUU kadotuksesta.
- mieltä olet,
tapauksesta,jossa jo 2 kertaa eronnut,ja kolmannesta eroava?Onko se synnittömämpää olla yhdyselämässä silloin niissä avioliitoissa?Kuitenkin,eikö vihittäessä luvata,kunnes kuolema eroittaa?Elikä onko synnillisempää edellinen,vai avopari joka ollut vuosikymmeniä yhdessä?Silloinhan,myöskin avioero on syntiä,koska onhan luvattu,että kunnes kuolema eroittaa,ja jos mies pahoinpitelee vaimoaan jatkuvasti,ja pettää häntä,niin pitäisikö vai jatkaa liittoa?
- näin sinulle
mieltä olet, kirjoitti:
tapauksesta,jossa jo 2 kertaa eronnut,ja kolmannesta eroava?Onko se synnittömämpää olla yhdyselämässä silloin niissä avioliitoissa?Kuitenkin,eikö vihittäessä luvata,kunnes kuolema eroittaa?Elikä onko synnillisempää edellinen,vai avopari joka ollut vuosikymmeniä yhdessä?Silloinhan,myöskin avioero on syntiä,koska onhan luvattu,että kunnes kuolema eroittaa,ja jos mies pahoinpitelee vaimoaan jatkuvasti,ja pettää häntä,niin pitäisikö vai jatkaa liittoa?
Kuten tuossa edellä kirj. useammat avioliitot solmitaan uskosta osattomien, joukossa myös uskonnollisia ihmisiä joka kuitenkin on sama kuin uskomaton(Jeesus nimittäin edellyttää taivaseen pääsyksi UUDESTISYNTYMISEN, kts. Johanneksen evankeliumi Raamatusta luku 3, siis Joh 3: jakeet 5-..7, teidän tarvitsee uudestisyntyä...päästäksenne Jumalan valtakuntaa). Uudestisyntömätön ihminen, hän voi periaatteessa solmia vaikka kuinka monta avioliitto tai olla ns. avoliitossa vaikka kuinka monen kanssa.Jos eronnut tulee uskoon, hän saa kaikki synnit anteeksi, siis KAIKKI, myös erot, näin sana lupaa.Nyt uskoon tulleena, uudestisyntyneenä hän voi solmia avioliiton uskovan kanssa, näin halutessa.AVIOERO= mahd. jos esim. vaimo on uskossa ja mies on väkivaltainen häntä ja lapsia kohtaan, terrorisoi, pahoinpitelee, ei suostu tekemään elämässään parannusta, ei kenenkään , ei uskovankaan pidä tällaista maan päällistä "helvettiä" kestää.
- n20
avioliitolla ei ole tänä aikana mielestäni mitään virkaa, ei sitä kovin moni enää oikeasti tosissaan ota. Se on samanlainen opittu tapa kuten koko tapakristittynä olokin. Itse en mene naimisiin. Ehkä joskus tulevaisuudessa vain lainopillisista syistä, esim. jos tiedetään että toinen saattaa kuolla johonkin sairauteen yms, mutta en nyt ainakaan vielä. Mun mielestä on nykyään suurempi vala vannoa rakkauttaan uskollisesti ILMAN naimisiin menoa ja elää yhdessä pitkään rakkaudesta eikä elä huonossa liitossa pitkään vain koska eroaminen on liian vaikeaa etc. (kuten mun äiti on joskus sanonut)Jos ei sitä rakkautta ja sitoutumista voi toiselle vakuuttaa ilman häitä, niin ei se suhde onnellisena pitkään kestä.
- ei ja juu
Niin on monta mieltä kuin miestä tässäkin asiassa.
En tiedä minkä vamma minulla on ollut aina kun en ole mennyt naimisiin.
Sormus, kahle.Kahlehdittuna.Jo alaikäisenä tiesin etten halua olla millään kahleilla sidottuna toiseen ihmiseen.
Perintö ja omaisuus asiat nekin rasittavia.
Toinen avoliitto kestänyt jo yli 20 vuotta.
En halua olla kiinni mammonassa vaikka sitäkin on lajinsa kertynyt.
En ajattele miten ne jaetaan jos ero tulee.
Voin lähteä samoin kuin nuorena tyttönä ,kävellä asemalle ja miettiä mikä paikka tuntuisi mukavalta. Ainoastaan reppu selässä ja siinä kaikki millä pärjää.
En ole vastuun tunnoton huithapeli kuitenkaan.
Tärkeimpää on kokea uutta,oppia uutta, mennä eteenpäin ilman mitään painolastia. - tiina
ei ja juu kirjoitti:
Sormus, kahle.Kahlehdittuna.Jo alaikäisenä tiesin etten halua olla millään kahleilla sidottuna toiseen ihmiseen.
Voin lähteä samoin kuin nuorena tyttönä ,kävellä asemalle ja miettiä mikä paikka tuntuisi mukavalta. Ainoastaan reppu selässä ja siinä kaikki millä pärjää.
Tärkeimpää on kokea uutta,oppia uutta, mennä eteenpäin ilman mitään painolastia.Tilastojen mukaan avoliitot päätyvät eroon helpommin avioliitot ja avoeroja tapahtuu paljon enemmän.
myös ne,jotka ovat ennen nykyistä vakisuhdetta ennen asuneet avossa,eroavat helpommin. eli kun nykyiset nuoret parit ovat tottuneet hatkojen ottamiseen,niin sitten sama kyvyttömyys sitoutua vaan jatkuu ja jatkuu.
moni tässä kohtaa sanoo,että no ehkä on vaan helpompi lähteä kuin avioliitosta ja että se on hyvä asia. mielestäni ensinnäkin pitäisi miettiä, kenen kanssa muuttaa yhteen ja tajuta,että se on jo avioliiton kaltaista elämää ja jos siitä lähtee,niin se on sama kuin avioero. rahoja ei ehkä jaeta samalla tavalla, mutta muuten tilanne on sama ja avoero ei todellakaan ole sen helpompi henkisesti kuin avioerokaan. samalla tavalla siinäkin pettyy ja suree.
parasta olisi,jos jokainen eläisi yksin ja menisi naimisiin sitten kun varmasti on löytänyt sen oikean. ei kannattaisi "kokeilla" onnistuuko yhteiselämä vaa tehdä se tosissaan.
näistä kokeiluista yleensä seuraa ero,koska ollaan lähdetty kokeilemaan asiaa miettimättä sen tarkemmin,koska ajatellaan,että avosta on sitten helppo lähteä. taikka siksi,että kun kokeilee suhdetta,niin silloin väistämättä etsii vikoja eli syitä jättää se kesken. viat alkavat nousta pinnalle. sen sijaan,että elettäisi anteeksiannossa ja sopien,eletäänkin vaatimusten kehässä.
jos kaksi ihmistä,jotka todellakin haluavat sitoutua rakastamaan toista myötä-ja vastoinkäymisissä, antamaan anteeksi toisen puutteet ja jokaisen joskus sanomat loukkaavat sanat,ja tekemään työtä suhteen eteen,niin silloin ollaan hyvällä pohjalla.
sen sijaan jos haetaan täydellistä kumppania,joka täyttää minun kaikki tarpeeni,ollaan hakoteillä.
kumppanien pitäisi sitoutua täyttämään toistensa tarpeita,eikä "sitoutua vaatimaan toista täyttämään omat tarpeensa".
jos kumpikin sitoutuu tähän tietyissä rajoissa,niin molempien tarpeet täyttyvät,eikä suhteesta tule vaatimuspesäkettä.tosin kyllä tässäkin on tärkeintä rakkaus. rakkaus ei tee kenellekään mitään pahaa ja rakkaus haluaa antaa omastaan. - tiina
tiina kirjoitti:
Tilastojen mukaan avoliitot päätyvät eroon helpommin avioliitot ja avoeroja tapahtuu paljon enemmän.
myös ne,jotka ovat ennen nykyistä vakisuhdetta ennen asuneet avossa,eroavat helpommin. eli kun nykyiset nuoret parit ovat tottuneet hatkojen ottamiseen,niin sitten sama kyvyttömyys sitoutua vaan jatkuu ja jatkuu.
moni tässä kohtaa sanoo,että no ehkä on vaan helpompi lähteä kuin avioliitosta ja että se on hyvä asia. mielestäni ensinnäkin pitäisi miettiä, kenen kanssa muuttaa yhteen ja tajuta,että se on jo avioliiton kaltaista elämää ja jos siitä lähtee,niin se on sama kuin avioero. rahoja ei ehkä jaeta samalla tavalla, mutta muuten tilanne on sama ja avoero ei todellakaan ole sen helpompi henkisesti kuin avioerokaan. samalla tavalla siinäkin pettyy ja suree.
parasta olisi,jos jokainen eläisi yksin ja menisi naimisiin sitten kun varmasti on löytänyt sen oikean. ei kannattaisi "kokeilla" onnistuuko yhteiselämä vaa tehdä se tosissaan.
näistä kokeiluista yleensä seuraa ero,koska ollaan lähdetty kokeilemaan asiaa miettimättä sen tarkemmin,koska ajatellaan,että avosta on sitten helppo lähteä. taikka siksi,että kun kokeilee suhdetta,niin silloin väistämättä etsii vikoja eli syitä jättää se kesken. viat alkavat nousta pinnalle. sen sijaan,että elettäisi anteeksiannossa ja sopien,eletäänkin vaatimusten kehässä.
jos kaksi ihmistä,jotka todellakin haluavat sitoutua rakastamaan toista myötä-ja vastoinkäymisissä, antamaan anteeksi toisen puutteet ja jokaisen joskus sanomat loukkaavat sanat,ja tekemään työtä suhteen eteen,niin silloin ollaan hyvällä pohjalla.
sen sijaan jos haetaan täydellistä kumppania,joka täyttää minun kaikki tarpeeni,ollaan hakoteillä.
kumppanien pitäisi sitoutua täyttämään toistensa tarpeita,eikä "sitoutua vaatimaan toista täyttämään omat tarpeensa".
jos kumpikin sitoutuu tähän tietyissä rajoissa,niin molempien tarpeet täyttyvät,eikä suhteesta tule vaatimuspesäkettä.tosin kyllä tässäkin on tärkeintä rakkaus. rakkaus ei tee kenellekään mitään pahaa ja rakkaus haluaa antaa omastaan.Itse menin rakkaudesta naimisiin koska halusin antaa itseni kumppanille kokonaan ja hän itsensä minulle. häät oli erittäin romanttiset ja rakkaudentäyteiset ja ne kruunasivat meidän rakkautemme. myös suku ja ystävät pääsivät näin iloitsemaan kanssamme siitä,että olemme löytäneet tällaisen rakkauden ja että sovimme niin hyvin yhteen ja olemme onnellisia.
siis oikeasti,jos tapaat sen,jonka Jumala sinulle on tarkoittanut,niin silloin te sovitte oikeasti yhteen. - ajattelee
ei ja juu kirjoitti:
Tärkeimpää on kokea uutta,oppia uutta, mennä eteenpäin ilman mitään painolastia.uudestisyntymätön, pelatumaton ihminen.Ei sovi esimerkiksi.Raamattu, vanhatestamentti 1 Mooseksenkirja 2luku jakeesta 21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla.22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.23 Ja mies sanoi:-Tämä se on!Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani.Naiseksi häntä sanottakoon:miehestä hänet on otettu.24 Siksi mies jättäköön isänsä jA äitinsä ja liittyköön VAIMOONSA, niin he tulevat yhdeksi lihaksi.25 Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen VAIMONSA, eivätkä he tunteneet häpeää.
Uudentestamentin puolella esim.1 Korinttilaiskirjeessä 7 luvussa kirjoitetaan avioliitosta jakeesta 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman VAIMONSA ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. - Heinähattu
tiina kirjoitti:
Tilastojen mukaan avoliitot päätyvät eroon helpommin avioliitot ja avoeroja tapahtuu paljon enemmän.
jos kumpikin sitoutuu tähän tietyissä rajoissa,niin molempien tarpeet täyttyvät,eikä suhteesta tule vaatimuspesäkettä.tosin kyllä tässäkin on tärkeintä rakkaus. rakkaus ei tee kenellekään mitään pahaa ja rakkaus haluaa antaa omastaan.Avoliittojahan ei varsinaisesti rekisteröidä mihinkään joten ihan totuuden mukaista tilastoa ei taida saada. Mielestäni siihen, että avoeroja tapahtuu enemmän on tosiaan ainakin tämä yksi luonnollinen selitys. Avoliittoon mennäänkin helpommin. Esim. muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Avioliittoa yleensä harkitaan pidempään. Jotkut muuttavat yhteen kun käytännössä kuitenkin vietetään aikaa niin paljon toisen luona, yövytään jne. ja turha on maksaa kahdesta asunnosta jne.
- Hienähattu
Heinähattu kirjoitti:
Avoliittojahan ei varsinaisesti rekisteröidä mihinkään joten ihan totuuden mukaista tilastoa ei taida saada. Mielestäni siihen, että avoeroja tapahtuu enemmän on tosiaan ainakin tämä yksi luonnollinen selitys. Avoliittoon mennäänkin helpommin. Esim. muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Avioliittoa yleensä harkitaan pidempään. Jotkut muuttavat yhteen kun käytännössä kuitenkin vietetään aikaa niin paljon toisen luona, yövytään jne. ja turha on maksaa kahdesta asunnosta jne.
Ja tarkennuksena, että minusta ei ole paha asia, jos ensiksi asuu avoliitossa jonkin aikaa ennen kuin menee naimisiin.
- elokuun morsian
ei ja juu kirjoitti:
Tärkeimpää on kokea uutta,oppia uutta, mennä eteenpäin ilman mitään painolastia.Ei se sormus mitään kahlehdi, koruhan se vaan on. Toki sillä on tunnearvoa kantajalleen. Tuo kuvailemasi tilanne ei kyllä ole normaali parisuhde. Ei suhteella ole mitään pohjaa, jos ajattelee että lähtee sitten kun siltä tuntuu. Et ilmeisesti kykene sitoutumaan toiseen ihmisen. Ja lapsiahan sellaiseen suhteeseen ei voisi ajatellakaan. Lasten kasvatus vaatii vakaan parisuhteen ja sitoutumisen yhteiseen kasvatusprojektiin ja perheeseen.
Ei ole oikein kumppania kohtaan, jos tietoisesti ajattelee häipyvänsä, sitten kun siltä tuntu. Ellei sitten tällainen suhde ole keskenään sovittu. Mutta mitä järkeä on elää suhteessa, johon ei halua sitoutua?
Mutta jokainen tekee omat valintansa. Minä valitsen avioliiton syvästi rakastamani miehen kanssa. Ja me pakataan reput yhdessä kun halutaan vaihtaa maisemaa :) Kyllä vakaassa parisuhteessakin opitaan uutta koko ajan ja saadaan elämänkokemusta. Lasten aika on sitten kun on maailmaa nähty tarpeeksi ihan kahdestaan, ilman vastuuta lapsesta.
Mutta me kaikki vanhenemme. Kannattaa miettiä myös niitä aikoja kun sängystä nouseminen ei ole itsestään selvyys. Ei toki liikaa kannata miettiä, mutta sen verran että mitä siinäkin elämäntilanteessa toivoo. Miehen rinnalle ja lapset lapsineen piristämään päivää. Vai yksinäisyden... Enkä nyt tarkoita että lapsia synnytettäisiin vaan vanhuuden iloksi ja turvaksi.
En koe avioliittoa millään tavalla kahleena. Ei ole mitään tarvetta vaihtaa miestä, kun on sen oikean löytänyt. Minusta elämä maailmalla seikkailuineen vaan on mukavampaa rakkaan ihmisen kanssa.
- repe
Naimisiin kannattaa mennä siksi, että
a) jo ennen mainitut perintöasiat; verot ovat pienemmät, ja sitä paitsi jos toinen ehtii kuolla ilman testamenttia, siinäpähän olet etkä saa mitään rakkaasi tavaroista.
b) jos toinen sairastuu/loukkaantuu vakavasti, sinä et voi määrätä hoitoa etkä välttämättä saa edes TAVATA häntä, koska et ole lähiomainen. Olet täysin hänen perheensä armoilla.
c) jokainen virallinen asia pitää sopia erikseen, esim. lasten asiat, jos ei ole naimisissa. Kaikki lakijutut pitää osata ottaa huomioon.
d) itse menin naimisiin jo suoraan lukiosta toista vuosikymmentä sitten. Halusimme kyllä heti naimisiin, mutta sitä paitsi tiesimme, että jos emme olisi naimisissa, meillä ei olisi varaa elää/opiskella, koska naimattomien alle 20-vuotiaiden vanhempien tulot vaikuttavat tukiin. Mikä on hävytöntä, koska niinkuin mekin tiesimme ettemme saisi, monet eivät saa penniäkään vanhemmiltaan.
e) sitten tietysti ihan "tunnesyyt"; yhteenkuuluvuus, se että on sama sukunimi (myös jos olisi lapsia, en "avoperheen" joko puolisona tai lapsena pitäisi siitä, että vanhemmillani/lapsellani on eri sukunimi kuin minulla), eikä toista lasketa vain "tyttöystäväksi" tai "poikaystäväksi" tai niinkuin isoäitini nimitti puolisoani ennen naimisiinmenoamme: "kaveri". Vähän niinkuin "me vastaan muut", irtaantuminen vanhasta lapsuudenperheestä (jota valitettavasti ei voi valita, perhe vain "arvotaan" sinulle ja siinä sitä ollaan) ja uuden, toivotun perheyksikön perustaminen.
Avoliitossa kauan asuvat herättävät sitäpaitsi lievää ihmetystä: tulee tunne, että kyseiset kaksi ihmistä eivät välitä toisistaan tarpeeksi sitoutuakseen "oikeasti", vaan haluavat pitää avoinna helpon tien ulos suhteesta kun kyllästyy, mahdollisuuden vaihtaa paria heti kun alkaa tökkimään.
Avioliittoon kuuluu, että kaikki jaetaan fifty-fifty. Avokit eivät näköjään halua jakaa toisen kanssa yhtään mitään.
(Olenkin miettinyt, että jos avopuolisoilla on "omat rahat" eli varat eivät ole yhteisiä, niin miten tämä hoidetaan oikeudenmukaisesti esim. kun ruoasta on kyse? Ensinnäkin usein nainen syö vähemmän kuin mies, ja toiseksikin, vaikka puolisoni maksaisi yhtä paljon kuin minä, niin jos minä taas olen se, joka ainaa laittaa sen hemmetin ruuan ja muutenkin teen suurimman osan kotitöistä ja hoidan mahdolliset lapset, niin eiköhän vaaka ole epätasapainossa. Sama pätee niihin ihmeellisiin "avioliittoihin", joissa puolisoilla on omat rahat ja nainen tekee kaiken.)- Heinähattu
En sanoisi noinkaan! Kyllähän jotkut tekevät avioehdonkin! Ja monella avioparilla ei ole "yhteisiä" rahoja vaan omat tilit jne. Ihan samoin kuin avopareillakin. Ja avopareilla taas voi olla yhteinen tili. Ei se minusta ole kiinni siviilisäädystä. Ja on jokasien oma-asia miten haluavt raha-asiansa hoitaa. Mikä itselle sopii.
Että ei kuulu eikä ole aina näin.
- Irina
Musta ei ainakaan saa kenenkää "pikkuvaimoa" ja toisaalta eron tullessa saisi riidellä enemmän, kun erot muutenkin on vaikeita.
Jos taas aikoo olla aina yhdessä, niin mielestäni siihen riittää avoliittokin.
Ja miehen sukunimeä en ainakaan ottaisi. Ihmettelenkin, miksi naiset eivät arvostaa omaa sukuaan ja nimeään. Harva mies vaihtaa sukunimensä.
Mies ehkä hyötyy avioliitosta..- arvot kunniaan
Tyhmää kun nykyään kaikki lasketaan rahassa ja hyödyssä ja sitten ollaan katkeria.. Antamisen aidosta ilosta ei ole kukaan kuullut mitään. Miettikää välillä elämän oikeita arvoja ja miksi oikeasti voidaan pahoin.
- lilli
Olisikohan se omistushaluisten ONNELA !
Olisikohan parasta ottaa käytäntöön 20 v koe-avoliitto ja jos se on mennyt hyvin niin pappi vois käydä kylässä ja vihkiä parin avioliittoon. - Jaska
Siinä menee ensin kirkkohäihin/maistraattihäihin paljon rahaa ja sitten vielä jälkeiseen juhlatilaisuuteen.
ja mikä pahinta suurin osa avioliitoista kariutuu ja omaisuus menee puoliksi eli kaikki mitä ennen avioliittoa on itse ansainnut ja tehnyt niin kaikki tyhjää kun toinen vie puolet siitä. Vaikka ei sitä olis ansainnutkaan.
Tietysti jos tekee avioehtosopimuksen mutta harvat sellaiseen suostuu.
Avoliitto on yhtä pyhä kuin avioliitto eikä avioliitto muuta tunteita. korkeintaan huonoon suuntaan.- elokuun morsian
Ensiksi yksi käytännön juttu, kirkossa vihkiminen ja maistraatissa virka-aikana vihkiminen EI MAKSA MITÄÄN. Ja se, mitä juhlaan menee on jokaisen oma asia, jollain se voi olla 1000€, jollain 10000€. Oma päätös joka tapaksessa. Ei ole pakko laittaa rahaa juhlaan. Naimisiin pääsee ihan ilmaiseksi.
Kirjoitit: "Avoliitto on yhtä pyhä kuin avioliitto eikä avioliitto muuta tunteita. korkeintaan huonoon suuntaan. "
Pyhä se avoliitto ei ole sanan varsinaisesas merkityksessä, eikä sitä edes rekisteröidä millään tavalla juridisesti. Itse pidän avoliittoa hyvänä välivaiheena, jolloin kumppaninsa oppii tuntemaan kunnolla ja huomaa haluaako hänen kanssaan jakaa loppuelämän.
Turha sun on väittää että avioliito muuttaa tunteita huonompaan suuntaan. Miksi ihmeessä se niin tekisi? Että meillä alkaisi suhteessa alamäkin reilun kuukauden kuluttua? Tuskin, uskon että yhteenkuuluvuuden tunne vain vahvistuu. Niin on tapahtunut koko häävalmistelujen ajan. Olen erittäin onnellinen että saan maailman ihanimman miehen aviomiehekseni. - Nina
elokuun morsian kirjoitti:
Ensiksi yksi käytännön juttu, kirkossa vihkiminen ja maistraatissa virka-aikana vihkiminen EI MAKSA MITÄÄN. Ja se, mitä juhlaan menee on jokaisen oma asia, jollain se voi olla 1000€, jollain 10000€. Oma päätös joka tapaksessa. Ei ole pakko laittaa rahaa juhlaan. Naimisiin pääsee ihan ilmaiseksi.
Kirjoitit: "Avoliitto on yhtä pyhä kuin avioliitto eikä avioliitto muuta tunteita. korkeintaan huonoon suuntaan. "
Pyhä se avoliitto ei ole sanan varsinaisesas merkityksessä, eikä sitä edes rekisteröidä millään tavalla juridisesti. Itse pidän avoliittoa hyvänä välivaiheena, jolloin kumppaninsa oppii tuntemaan kunnolla ja huomaa haluaako hänen kanssaan jakaa loppuelämän.
Turha sun on väittää että avioliito muuttaa tunteita huonompaan suuntaan. Miksi ihmeessä se niin tekisi? Että meillä alkaisi suhteessa alamäkin reilun kuukauden kuluttua? Tuskin, uskon että yhteenkuuluvuuden tunne vain vahvistuu. Niin on tapahtunut koko häävalmistelujen ajan. Olen erittäin onnellinen että saan maailman ihanimman miehen aviomiehekseni.Kyllä se vaan tulee kalliiksi jos häät aikoo pitää. Harvoin kumppani varsinkin naispuolinen suostuu pelkkiin kirkkohäihin ilman juhlatilaisuutta. ME naiset kun ollaan vähän pikku prinsessoja.
itse ainakin jäin jätetyksi avioliitto oli aluksi ihanaa kuin saduissa sitten yht´äkkiä se ei enää ollutkaan ja tuli ero velkoja ja menetyksiä tuli taloudellisesti.
Mutta ehkä sä olet eritapaus ehkä sulla on onnellinen loppu.
Että onneksi olkoon ja kestäkööt suhteesi. - Eila
Me pidimme syksyllä -89 juuri senkokoiset (pienet) häät, jotka viitsimme maksaa. Ilmaiseksikin olisi naimisiin "päässyt" (huom lainausmerkit, ei se ollut sen kummemmin pääsemistä tai joutumista), jos olisi mennyt niissä vaatteissa, joita jo oli kaapissa valmiina ja napannut kadulta pari todistajaa mukaan maistraattiin tai papin kansliaan.
Ja huom: minä itse - köyhempänä osapuolena - ehdotin miehelleni avioehtoa juuri siksi, että hän tietäisi, että hän itse on tärkeämpi kuin rahat. Se ei ole tippaakaan huonontanut olosuhteitani avioliitossa ollessa vaan mieheni on yhtä lailla huolehtinut perheestään kuin nekin, jotka eivät ole avioehtoa tehneet. Siis avioliiton aikaiseen rahankäyttöön ehdon ei tarvitse vaikuttaa sitä eikä tätä.
Siksi toiseksi: avioehto jopa ehkäisee sen, ettei köyhempi osapuoli äkäpäissään pistä sitä varakkaampaa ulkoruokintaan. Se voisi ollakin kinkkinen tilanne, jos suvun perintötalo menisikin sille puolisolle.
On myös toinen vaihtoehto, jos kyseessä on jokin suvun omaisuus, jonka ei haluta joutuvan mahd ex-vävyille ja -miniöille: vanhemmat tekevät testamentin, jossa mainitaan, että lasten puolisoilla (tai sen-ja-sen lapsen puolisolla) ei ole avio-oikeutta heiltä perittyyn eikä sen tilalle tulleeseen omaisuuteen (esim jos he antavat rahaa, se mahd tilalle tullut omaisuus voi olla vaikkapa kyseisellä rahalla ostettu talo). Se on jopa tiukempi kuin avioehto, koska avioehdoa voi joissakin tilanteissa sovitella, tuota testamentin ehtoa ei.
Syksyllä on 16-vuotishääpäivämme, eivätkä tunteet ole muuttuneet yhtään huonompaan suuntaan - eikö liene päinvastoin. :) - Pikku prinsessa?
Nina kirjoitti:
Kyllä se vaan tulee kalliiksi jos häät aikoo pitää. Harvoin kumppani varsinkin naispuolinen suostuu pelkkiin kirkkohäihin ilman juhlatilaisuutta. ME naiset kun ollaan vähän pikku prinsessoja.
itse ainakin jäin jätetyksi avioliitto oli aluksi ihanaa kuin saduissa sitten yht´äkkiä se ei enää ollutkaan ja tuli ero velkoja ja menetyksiä tuli taloudellisesti.
Mutta ehkä sä olet eritapaus ehkä sulla on onnellinen loppu.
Että onneksi olkoon ja kestäkööt suhteesi.Höpö höpö! Itse ainakin voisin hyvin mennä naimisiin ilman juhliakin. Mutta aiomme järjestää juhlat joihin tulee n. 30 vierasta (mies on meillä se joka haluaisi vieläkin isommat juhlat). Vähemmän kun työkaverini 50-vuotis syntymäpäiville. Ja jos joku haluaa järjestää isot juhlat niin sehän on heidän asiansa.
Ja eräs ystäväni (nainen) sanoi, että hänelle on tärkeintä että he menevät naimisiin. Ja "hääpuku" maksoi 60 euroa ja voi pitää muutoinkin. Miehellä vanha puku. Naisella sormus, miehellä ei. Kihlasormuksia ei kummallakaan. Menivät naimisiin maistraatissa. Ei hääkuvia, kahvitilaisuus kotona muutamalle hengelle. Itse tehty kakku ja vähän suolaista. Ei tullut kalliiksi (se on tietysti suhteellista).
Toinen ystäväni piti isommat häät (maksoin n. 5000 euroa), mutta molemmat halusi niin. Ja maksoivat puoliksi.
Maailmaan mahtuu jos jonkinlaisia tapauksia. - Pikku prinsessa?
Kuulostat hiukkasen katkeralta? Veikö joku rahasi?
Ota puoliso jolla on myös omaisuutta yhtä paljon tai enemmän kun sulla. Tai jos toinen ei suostu avioehtospimukseen niin älä mene naimisiin! Jos se avioehtosopimus on sinulle tärkeätä. Ja sano, että sinä et maksa häistä yhtään mitään (jos et halua maksaa). Haluat laittaa rahasi johonkin tärkeämpään kuin tuollaisen turhanpäiväisen naimisiin menemisen juhlistamiseen.
Sinun mielestäsi siis avioliitossa ihmiset on onnettomampia? Miten ne huonompaan suuntaan muuten tunteet menisi? Kummallista... - ..................
Naimisiin menohan on lähes ilmaista eli rahaa ei mene. Muistaaksehni rahaa pitää käyttää vain muutama kymppi jos tahtoo, mikään pakko ei ole pitää suuria juhlia ym.
- mika
Kuunnelkaa Maija Vilkkumaan kappale : Niinkuin muutkin !!!!!!!!!!!
Sama homma kun että naapuri vaihtaa auton tai että on se vaan pakko taas mennä sinne Thaimaaseen tai Kreikkaan ?????????
voi,voi- lotta-leena
Ehkä ne sanat putos vaan teikäläiseen, ei kai arvoja voi omaksua noin vain biiseistä? Kyllä sillä avioliitolla moni takaovi sulkeutuu vaikka avioliitotkin päätyy eroon aika usein, mutta yrittänyttä ei laiteta, vai miten se meni? Eikä aina voi voittaa??
- Naimisiin en mene!
lotta-leena kirjoitti:
Ehkä ne sanat putos vaan teikäläiseen, ei kai arvoja voi omaksua noin vain biiseistä? Kyllä sillä avioliitolla moni takaovi sulkeutuu vaikka avioliitotkin päätyy eroon aika usein, mutta yrittänyttä ei laiteta, vai miten se meni? Eikä aina voi voittaa??
En tiedä rokista mutta Polttaribiisissä on asiaa http://www.lasvegas.fi/Jenkki-Makke.mp3
- Kyllän
Naimisiin en mene! kirjoitti:
En tiedä rokista mutta Polttaribiisissä on asiaa http://www.lasvegas.fi/Jenkki-Makke.mp3
Täyttä asiaa :-)
- p.vierailija
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...
Miksi ihmettelet? Ihmiset ovat vain erilaisia. Ne jotka eivät ymmärrä miksi haluaisivat avioliittoon ei tule sitä solmia koska he eivät saa siitä mitään.
Monet haluavat avioliitolla siunata yhdessä olonsa ja se saa heidät TUNTEMAAN itsensä enemmän yhdeksi yhteiseksi kokonaisuudeksi.
Toiset tykkää asua kaupungissa ja toiset maaseudulla. Toiset tykkää olla avoliitossa toiset avioliitossa. Minkä vain kukakin tuntee enemmän omaksi ratkaisukseen. - Olli
Olen uskovainen mies ja avioliiton solmiminen on julkinen todistus vaimoni ja minun rakkaudesta. Lisäksi haluan avioliitolla osoittaa vaimolleni että hän on minun elämänkumppanini niinkauan kun armonpäiviä riittää. Avioliitto on myös Raamatun mukainen ja haluan toteuttaa sitä toimintamallia mikä Isoon Kirjaan on kirjoitettu.
Se että avioliitot eivät kestä ei tee avioliitosta yhtään huonompaa. Avioeron tullessa molemmat avioliiton osapuolet saavat tutkia elämäänsä. Meillä on tehty päätös heti avioiduttua ettei avioero ole meille vaihtoehto lainkaan. Tästä näen sen hyödyn että voimme käsitellä kaikkein vaikeimmatkin asiat mitä suhteeseemme tulee, koska tiedän toisen osapuolen sitoutuneen liittoon.
Jos avioerot tekevät liitosta kelvottoman niin samalla logiikalla voimme lopettaa monia muitakin instituutioita ja tapoja joita kansamme keskellä vallitsee. Toisaalta onko avosuhde moraaliltaan sen parempi vaihtoehto. Siinähän himon loppuessa voi toisen osapuolen kivutta vaihtaa. - naimisiin
Onko kukaan koskaan ajatellut, mitä avoliittolapsista tuntuu? Onhan siitä tehty jopa tutkimuskin, että avoliitossa syntyneet lapset ovat epävarmempia vanhempien liiton suhteen. Pelko jomman kumman poislähtemisestä on suurempi kuin avioliitossa syntyneillä lapsilla. Ja kyllähän järkikin sen sanoo. Avoliitto on "kokeillaan tätä" ja avioliitto on sitoutumista.
Elin aviomieheni kanssa avoliitossa 2 vuotta ennen kuin menimme naimisiin. Avoliitto oli meille sitä "kokeillaan". Kun rakkaus vain syveni, halusimme sitoutua ja elää loppuelämämme toistemme kanssa. Me halusimme häät, pienet sellaiset. Halusimme kertoa pienelle suvullemme, että haluamme elää toistemme kanssa loppu elämämme. Ja samalla he saivat juhlistaa meidän kanssa tätä tilaisuutta.
Tosi asia on, että minä ainakin tunsin oloni paljon "turvallisemmaksi", kun menimme naimisiin. Tiedän, että me puhallamme yhteen hiileen ja me teemme työtä meidän yhteisen elämämme puolesta.
Jokainen saa tehdä kuinka haluaa, mennä naimisiin tai olla menemättä. Mikäs minä olen ketään neuvomaan. Minulle avioliitto sopii. Se on minulle oikea ratkaisu.
Mieheni sanoi minun mielestäni aika osuvasti, että avioehtoa emme tee, jos meinaamme erota, niin sitten ei kannata mennä ollenkaan naimisiin. Ihan samahan se on pitkillä avoliitoilla; ei kannata mennä naimisiin jos meinaa erota. - jepjep
varmaan löytyy yhtä monta syytä mennä naimisiin kuin olla menemättä
kukin elää tavallaan
joku valitsee avioliiton
joku avoliiton
joku ei kumpaakaan
kaikkiin valintoihin löytyy varmaankin perustelut- tarja
avoliitossa olleena meidän "syitä" ettemme ole vieläkään (oltu yhdessa 21v) menneet naimisiin on esim ettemme ole millään lailla uskonnollisia vaikka kirkkoon kuulummekin,eli ei ole synnissä elämisen tuntua.
Juhlia emme kanssa haluaisi,joulut ja muut vietämme oman perheen kesken muutoinkin.
Meillä ei myöskään juuri ole jaettavaa omaisuutta ja tämän hetken "omaisuutemme" on ihan fifty-fifty molempien käytössä tasapuolisesti.
Meille kolme lastamme on ilmeisesti sitten se sinetti ikuisesta yhdestä olosta niinkuin toisille on papin aamen.
Ja lapset ovat isänsä sukunimellä ja minä en varmaankaan omaani ainakaan tässä vaiheessa enää vaihtaisi,kenties joskus silloin nuorempana olisin voinutkin mutta näin nyt.
Eli näin meillä...
- vaimo
Meille avioliitto oli selvä asia, pidän sitä ainoana tapana elää pitkässä suhteessa. Komeita häitä meistä kumpikaan ei halunnut, siinä taitaa olla liittomme onnellisuuden salaisuus ;)
En pidä siitä, että postilaatikossa on vino pino sukunimiä, enkä siitä, että soitellessani esim. lasteni kouluun, neuvolaan jne esittelen itseni "maija meikäläiseksi, tyyne niemisen äidiksi" vaan haluan, että perheellä on sama sukunimi.
Lisäksi voin elää turvallisemmilla mielin, kun tiedän, että omani tai mieheni kuoleman sattuessa jäljelle jääneen elämä on turvatumpaa, eikä kummankaan tarvitse miettiä perintöasioita. Lesken eläke ei suuren suuri ole, mutta auttaa sekin, jos yksin joutuu selviämään.
Ehkä karua, että avioliitto on/oli meille lähinnä käytännöllinen ja juridinen kysymys, mutta näin se vaan oli. Rakkaus ja sitoutuneisuus oli olemassa jo kauan ennen "amenta" eikä avioliitto ole sitä miksikään muuttanut.- Avioliiton kannalla
Tuo oli varmaan vitsi? Se tuskin on teidän liittonne onnellisuuden salaisuus. Muutenhan tarkoittaisit sitä, että jos on komeat häät niin avioliitto ei voi olla onnellinen tai pitkä...
Kuten täällä on kirjoitettu niin muitakin asioita juhlitaan. Jos on komeat ylioppilasjuhlat varmaan tulee ylioppilaalle kuoppainen tulevaisuus...
- Eila
...että tyttärenne (minäkin muuten huomasin, että hän on 8 v vanhempi kuin avoliittonne) voisi avovaimosi kuoltua ilmoittaa, että hän haluaa perintöosansa sitten heti - ja jos teillä on esim yhteinen asunto, sinulla ei olisi edes asumisoikeutta, ja jos asunto on avokkisi nimissä, sinulla ei ole siihen mitään oikeuksia. Tai vaikka tyttäresi olisi valmis joustamaan, ehkäpä hänellä olisi avomies, jolla ei olisi samoja tunnesiteitä kuin sinulla ja tyttärelläsi, ja tämä avomies keksisi, että nythän heillä olisi varaa ostaa se haaveilemansa asunto tms... Vaikka avopuolisolla ei olisi muita oikeuksia, hänen on mahdollista manipuloida rakastunut tyttäresi... ;)
Ja olen muutenkin samaa mieltä kuin jotkut muut: 1) avioliitto osoittaa tietyn sitoutumisen myös muille
2) kun hoitaa yhden muodollisuuden (maistraatissa asia hoituu muutamassa minuutissa - tosin meidät vihittiin pienimuotoisesti kirkossa), välttyy monilta muilta muodollisuuksilta: lapset tulivat automaattisesti isänsä nimelle, testamentin teko ei ollut pakollista jne.
3) minä en keksinyt syytä olla menemättä naimisiin - veroasiat !
Niin pitkään kuin asutte yhdessä ja olette molemmat elossa, no problem !!!
Mutta sitten kun toiselta henki luiskahtaa, huomaakin jäljelle jäävä olevansa täysin ulkopuolinen kotonaan. Jos on yhteisiä lapsia, niin sentään onneksi lapset perii kuolleen, mutta kinkkiseks asian tekee se, ettei avoleskellä ole mitään sanomista kuolleen omaisuuteen, joka saattaa olla vaikka esim. asunto, jossa leski asuu.
Jos taas tekee keskinäisiä testamentteja, niin verolautakunta pistää lesken, joka tapauksessa ostamaan kovalla hinnalla yhteiset tavarat itselleen. Keskinäiset testamentit ei nimittäin vaikuta mitenkään perintöveron prosenttiin.
Avoeron sattuessa ei taas ole mitään aviooikeuksia toisen omistamaan omaisuuteen, joten yleensä nainen saa laillisesti avoeron yhteydessä vain murto-osan omaisuudesta, koska yleensä miehen nimiinhän niitä tavaroita ostellaan.
Ja vaikka kuinka nyt rakkaus roihuaa, ja ollaan hyvää pataa, niin auta armias kun ero tulee, ja ruvetaan vihaspäissään jakamaan omaisuutta, ihan varmasti mistään ei luovuta, jos kuitti löytyy.
Mutta !!! Niin pitkään kuin asutte yhdessä ja olette molemmat elossa, no problem !!!
Laillinen avioliitto antaa turvaa silloin kun ei menekään hyvin. Miettikää esim. liikenneonnettomuutta, nopeasti henki saattaa luiskahtaa ihmiseltä. Kyllä se vain on koetettava järjestää asiat aina itse itselle edullisimmin, valtiohan ei sitä tee avoliittolaisille !!!! - Aviomies
Aluksi olin minäkin vastaan, mutta tosiasiat painoivat vaakakupissa ja mentiin naimisiin, siviilivihkiminen (olen ns pakana):
-juridinen tasavertaisuus, perimyskiistoja ei synny, koska kaikki hankittu (avioliiton aikainen) on yhteistä, yhteinen "business"
-on yhdistävää kun on sama sukunimi molemmilla
-ollaan näytetty sukulaisille ja ystäville, että ollaan tosissaan yhdessä perustamassa perhettä
P.s. En väheksy avoliitossa eläviä, mielestäni molemmat vaihtoehdot ovat yhtä hyviä, makuaisia. - vanha nuori
avomiehen kans keskusteltiin asiasta kun aloimme seurustella.hän oli juuri eronnut vaimostaan kun tämä oli pettänyt 2krt.ensimäisen kerran jälk.yritys vielä koska 2 pientä lasta.toisen kerran jälk.ero.nykyään ei avioliitolla ole samaa merkitystä ja sitä ei arvosteta.luovutetaan liian helposti.silloin ei järkeä mennä naimisiin jos on valmis heittämään rukkaset kehään ekan kriisin jälk.Jos rakastaa on valmis tekemään KAIKKENSA suhteen pelastamiseksi.meille avio ei vielä ajankoht. koska seurustelua takana vasta 4kk.asiasta on kyllä juteltu mutta vain hahmottaaksemme toistemme asenteen ja mielipiteen ja suunnitelmat asiaa kohtaan.lopputulos keskustelussa:kyllä sanomme tahdon sitten kun olemme oppineet tarpeeksi toisistamme.
- vanha nuori
niin ja vielä...eksyin vähän aiheesta...naimiisiinmeno on yksi askel eteenpäin suhteessa ja siten voi osoittaa VIELÄ paremmin ja tehokkaammin toiselle oman rakkautensa.toinen ymmärtää siten että puoliso haluaa todellakin sitoutua eikä ole syytä epäröidä suhteen akavuuttä...tämäkin vain jos osaa suhtautua avioliittoon asianmukaisella tavalla,elikkä keskustelua puolison kanssa liiton merkityksestä ja tarkoituksesta kummallekin.
- minä
Naimisiin mennään, koska Jumala on säätänyt avioliiton miehen ja naisen väliseksi siteeksi jota ei pidä rikkoa. Ainoastaan avioliitossa ihminen on tarkoitettu elämään yhdessä,lisääntymään ja jatkamaan sukuaan.
Avoliitossa eläminen ja siinä lasten saaminen katsotaan näin ollen synniksi, koska se on Jumalan sanan vastaista. Tämä on tai ainakin pitäisi olla naimisiin menon tärkei peruste.
Jos avioliittoa katsellaan hieman maallisemmin, se tuo tietynlaista turvallisuutta ja läheisyyttä miehen ja naisen välille, halua rakentaa yhteistä tulevaisuutta ja tahtoa rakastaa toinen toistaan vioista ja virheistä huolimatta. Ja koska avioiliitto on tarkoitettu elinikäiseksi aviopuolisoilla on myös halu sopia riidat ja erimielisyydet ja näin kasvaa entistä enemmän yhteen. Avioliitossa miehen ja naisen suhteella on siunaus, avoliitossa sitä ei ole. - B.Wisser
Esitettyyn kysymykseen pystyvät vastaamaan vain ne, jotka ovat menneet naimisiin (vaikka olisivat sittemmin eronneetkin). He voivat kertoa syynsä, joita ei käy kiistäminen koska ainakin heille ne ovat riittäneet.
Avoliitossa asuvat yms näyttävät auliisti esittelevän näkemyksiään, mutta vakavasti sanottuna, he eivät pysty vastaamaan esitettyyn kysymykseen, koska heiltä ei löydy syitä naimisiinmenolle.
Jos olet itse sitä mieltä, että naimisiin ei kannata mennä, ei sinun paljon kannata yrittää keksiä syitä ja tuoda niitä julki suurinakin totuuksina. Parhaassa tapauksessakin no ovat vain luuloja toisten motiiveista - suomeksi sanottuna siis ns. kukkua.
En moiti ihmisiä, jotka eivät halua avioliittoon koska heillä on varmasti hyvät syyt valinnalleen. Mutta avioliiton sättiminen hatarin perustein muinaisjäänteeksi, opituksi tavaksi tai typeryydeksi on vain itseään muita viisaampina pitävien oman hännän nostamista.- Vielä naimaton
Mielestäni hekin voivat hyvin vastata jotka eivät vielä ole naimisissa? He voivat haluta naimisiin ja ovat löytäneet syyn. Ja ovat kenties jo kihloissa ja häät tulossa.
En laita syitä miksi haluan naimisiin koska kaikki mitä itse pidä syinä ovat tainneet täällä tulla esille. - Vielä naimaton
Vielä naimaton kirjoitti:
Mielestäni hekin voivat hyvin vastata jotka eivät vielä ole naimisissa? He voivat haluta naimisiin ja ovat löytäneet syyn. Ja ovat kenties jo kihloissa ja häät tulossa.
En laita syitä miksi haluan naimisiin koska kaikki mitä itse pidä syinä ovat tainneet täällä tulla esille.Niin heillä jotka ei ole naimisissa ei tietysti ole henk.koht. kokemusta avioliitosta. Ei voi varmaksi tietää, että millaset ne tuntemukset sitten naimisissa ollessa on. Verrattuna avoliittoon.
Tosin ei hekään, jotka ovat naimisissa ja ei ole ollut koskaan avoliitossa voi verrata avioliittoa ja avoliittoa. Paitsi tietysti lakiin liittyvissä asioissa. - Naimisissa
Vielä naimaton kirjoitti:
Niin heillä jotka ei ole naimisissa ei tietysti ole henk.koht. kokemusta avioliitosta. Ei voi varmaksi tietää, että millaset ne tuntemukset sitten naimisissa ollessa on. Verrattuna avoliittoon.
Tosin ei hekään, jotka ovat naimisissa ja ei ole ollut koskaan avoliitossa voi verrata avioliittoa ja avoliittoa. Paitsi tietysti lakiin liittyvissä asioissa.Naimisissa olevat eivät ole olleet avoliitossa...?
Kai kaikki naimisissa olevat ovat jonkin aikaan avoliitossa eläneet ennen kuin menevät naimisiin vai meinasitko että heti ensi tapaamisella otetaan suunta kohti kirkkoa ja mennään naimisiin? - Vielä naimaton
Naimisissa kirjoitti:
Naimisissa olevat eivät ole olleet avoliitossa...?
Kai kaikki naimisissa olevat ovat jonkin aikaan avoliitossa eläneet ennen kuin menevät naimisiin vai meinasitko että heti ensi tapaamisella otetaan suunta kohti kirkkoa ja mennään naimisiin?Tottakai suurinosa nykyään on ensiksi avoliitossa. Mutta niitäkin löytyy jotka muuttavat vasta sitten yhteen kun menevät naimisiin. Saattavat seurustella esim. vuoden tai useampia vuosia.
Seurusteleva pari jotka ei asu yhdessä ei ole avoliitossa. Joten en suinkaan tarkoittannut, että heti ensi tapaamisella mennäään naimisiin! Ja eihän se ole edes lain puitteissa mahdollista. Ja harva kai avoliittoonkaan menee heti ensitreffien jälkeen... - quovadiz
Naimisissa kirjoitti:
Naimisissa olevat eivät ole olleet avoliitossa...?
Kai kaikki naimisissa olevat ovat jonkin aikaan avoliitossa eläneet ennen kuin menevät naimisiin vai meinasitko että heti ensi tapaamisella otetaan suunta kohti kirkkoa ja mennään naimisiin?..aion ainakin mennä naimisiin ILMAN AVOLIITTOA. Se on ollut minulle ja poikaystävälleni selvää alusta alkaen. Ja tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että ensi tapaamisella päätettiin mennä naimisiin. Kai sitä voi seurustella neljä vuotta (ja asua erilleen) ja mennä sitten naimisiin ja muuttaa yhteen. Kuten kaverini teki, ja hyvin toimii.
- saminen
"sinulla on ollut ja se jonka kanssa nyt elät ei ole miehesi"
Tämä siis koski henk. koht. erästä avosuhteessa elänyttä naista Jeesuksen aikana. Kaivolla Jeesus vain osoitti tietävänsä naisen elämästä kaiken, sekä välittävänsä ja halusi auttaa / ojentaa.
Avoliitto on täynnä luottamuspulaa eikä sillä ole Jumalan siunausta. Jumala tietää kuka tarkoitettu kenellekin ja kun ehkä väärä valinta ja tulee vaikeat ajat, saa syyttää vain itseään.
Valheessa on paha elää. Olen sen kantapään kautta oppinut enkä toivoisi kellekään samaa rypemistä avoliittoläävässä tytön kanssa joka ei ollut minulle tarkoitettu. No, sitä ei enää ole. jee.
Sami - huomioitu.
Luin ketjun noin puoleen välin ja huomaan ettei ainakaan niissä puhuttu mitään siitä tosiasiasta jos elämässä tapahtuu jomman kumman puolison kuolema. Mitä nuorempi on sen tärkeämpää olisi silloin olla avioliitossa. Leski saa leskeneläkettä=perhe-eläke kuoleman tapauksessa 65 ikävuoteen saakka. Avopuoliso ei tätä saa.
Lekeksi joudutaan tietenkin harvemmin. - Hyvä niin!
Me mentiin naimisiin ennenkuin alettiin tehdä lapsia, jotta meidän ei tarvinnut alistua kuuntelemaan ihmetyksiä lapsenteosta "susiparina".
Oli mukavaa kutsua koko lähin suku yhteen paikkaan juhlimaan naimisiinmenoamme, jolloin niin suurelle ihmismäärälle tuli kertaheitolla selväksi suhteemme laatu. Ei ole tarvinnut joka kulmalla sitä selvitellä.
Koko perheemme jäsenillä on sama sukunimi, mikä on hyvin tärkeää meidän mielestämme. Ei minusta tuntuisi olo kovinkaan perheelliseltä, jos minun sukunimeni olisi vielä "oma" ja toiset olisivat toisennimisiä!
Tunnen ihan liikaa perheenäitejä, joiden sukunimi on eri kuin lapsilla, koska he eivät ole naimisissa, ja heidän lapsensa ovat yleisimmin saaneet isänsä sukunimen. Koskaan ei voi tietää minkä sukunimisiä lastemme kaverit ovat, kun ei tiedä ovatko he saaneet sukunimensä isältä vai äidiltä. Mutta heidän asiansahan se on, pidän heitä vieraina ihmisinä verrattuina lapsiperheisiin, joiden kaikki jäsenet ovat saman sukunimisiä.
Mutta siis siitä naimisiinmenosta on sekin hyöty, että eroaminen ei ole helppoa. Se ei ole ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, jos on hetken aikaa vähän vaikeaa puolison kanssa! Eripurat kyetään selvittämään rakentavasti, kun toinen ei voi vain lähteä pois sanomatta mitään, mikä taasen avoliitossa on täysin mahdollista. Avoliitossa eläessä voi ottaa omat tavaransa mukaan ja häipyä, jos siltä tuntuu...- mieleen tullut eroavaisuus)
Siis kelle vieraina? Toisilleen vai sinulle? Minun ystävieni ja siskoni lapset ovat kaikki minulle "samalla viivalla" oli vanhemmat naimisissa tai ei. Ei se mitään vaikuta. En edes aina tiedä onko joku naimisissa vai ei. (ja kaikkihan ei ota toisen sukunimeä!), eikä sillä ole väliä.
Jos olen tutustunut lapsiin lapseni kavereiden kautta en vanhempien usein tiedän kyllä hiedän sukunimensä tai lapseni voi muistaa. Jos en voin kysyä. Ja pelkkä sukunimen tietämättömyyskö tekee vieraaksi? En muutoinkaan aina muista kaikkien sukunimeä.
Ei pitkästä avoliitostakaan monelle ole helppo lähteä vaan pakkaamalla tavaransa kun siltä tuntuu ja ilmoittamatta mitään. Itselleni ei ainakaan todellakaan olisi!
Mutta itsekin kyllä haluan naimisiin. Yks mikä tuli mieleen on se, että kun avomieheni esittelee minut jollekkin hänen tarvitsee vähän miettiä miksi minua sanoo. Usein hän sanoo emännäksi (heh) ja mieluummin olisi vaimo. Vaikka en tiedä sanooko sitten vaimoksi kun olemme naimisissa...
Ja muutkin kun puhuu avomiehestäni sanoo häntä miesystäväksi, kaveriksi, avomieheksi, milloin miksikin...
Ja niinkuin joku mainitsi niin kaikki ei voi mennä naimisiin. Naimisiin menemisessä on ikäraja ja pitää olla eri sukupuolta. Ja ei voi olla monen kanssa naimisissa. Harva asuukaan useamman kanssa, mutta periaatteessa voisi... Kun oikein miettii niin eroja onkin aika paljon avoliittoon verrattuna! Mikä sitten itselle on tärkeä ero... - Vielä avovaimo
Mä en toisaalta usko, että avioliitosta olisi vaikeampi erota. Jotkut avioliitot kestää vuoden tai kaksi ja ei nyt ihan ilmoittamatta voi häipyä, jotenkin se toinen saa tiedon siitä, että toinen hakee avioeroa ja on se harkinta-aika. Mutta periaaatteessa aviopuolisokin voi muuttaa vaikka toiseen osoitteeseen toiselle kertomatta. Avioeron saa nykyisin niin helposti ja moni sen myös ottaa kevyin perustein.
Mutta eiköhän avoliitossakin hoksaa, että mies/nainen on häippässyt jos tavarat on lähtenyt. En ole kovin monesta kuullut joka olisi lähtenyt mitään sanomatta. Yhden avoparin tiedän.
Usein avopareilla on lapsiakin ja se on monelle syy miksi ei lähde heti pienen vastoinkäymisen tultua. Toinen syy on yksinkertaisesti se kun rakastaa eikä halua menettää toista ja antaa heti periksi. Ja kun on kenties oltu jo pitkään yhdessä. Minulle ei ole koskaan tullut ero mieleen vaikka on ollut ongelmiakin. Isojakin. Ja ero olisi kova paikka, jos sellainen tulisi. Henkisesti. Ja onhan meillä yhteistä omaisuutta kuten asunto joiden myyminen tms. pitäisi sopia. Ero ei todellakaan olisi helppo ja pikkujuttu. Ehkä parin vuoden avoliiton jälkeen se olisi ollut helpompi (mutta ei silloinkaan helppo), mutta ei enää.
Olin naimisissa tai ei se ei tunteitani muuksi muuta. Mutta naimisiin meneminen vaan on sen "virallistaminen"/"konreettiseksi tekeminen"/"todistus", että olemme siirtyneet suhteessamme "toiselle tasolle" (erona alkuaikoihin) ja rakastamme toisiamme, olemme sitoutuneita ja haluamme olla loppuelämämme yhdessä. Me siis haluamme jo nyt eikä vasta sen jälkeen kun meidät on vihitty.
Ja toiseen asiaan: Nykyään on lisääntynyt se, että nainen ottaa yhdistelmänimen tai pitää omansa. Silloinkaan ei ole kaikilla perheenjäsenillä samaa sukunimeä.
- Harri -55
Huomasin tuossa lyöntivihreen. Yhdessä on oltu siis vuodesta -79.
Enkä edelleenkään keksi mitään syytä miksi mennä naimisiin.
Leskeneläke on minusta aivan käsittämätön idea. Kas kun ei tapporaha.
Kun aikoinaan mentiin yhteen, minä sanoin olevani tässä niin kauan kuin rakastan. Ei siihen minkään taikauskon poppamiehet voi mitään lisätä.
Uskollisuus ei ole maailman tärkeimpiä asioita, ja sitä en ole koskaan luvannut tai vaatinut.
Nuorempana kun olin reissutöissä, niin en minä koskaan kysellyt tai selitellyt mitä silloin tapahtui.
Niin kuin vanha työkaverini sanoi "maailmassa tapahtuu erilaisia asioita; niihin voi valmistautua, mutta tulevaisuuteen ei voi sitoutua."- Uskollinen
Mikä siinä jos kumpikaan ei vaadi uskollisuutta. Sehän on pariskunnan oma asia. Mutta jos se on toiselle tärkeää ja ei hyväksy pettämistä niin se on pa..ka juttu. Tai onko se edes pettämistä silloin jos on sovittu, että muiden kanssakin saa olla?
- Teemu23
Minä olen kanssa niitä jotka eivät välitä tahi kunnioita avioliiton instituutiota. Voin jo tältä seisomalta vannoa että elämäni aikana en tule menemään naimisiin. Mutta elämänkumppanin vielä löydän jonka kanssa elämäni vietän ja lapset hankin.
Jos pitää avioliittoa jonain hengenluojana niin se on samaa mutu-peräistä hihhulismia kuin "jos et usko jeesukseen niin et myös pääse taivaaseen" oppia. - logiikka
Miksi mennä vai miksi ei mennä, siinäpä vasta pulma. Kristilliset ja taloudelliset syyt ainakin painavat ensimmäisessä....
- Orange78
Syy taitaa olla uskollinen, tietty kuoleman tapauksessa avioliitto on yksi helpottaja, eli asiat ovat selkeempiä jos omaisuus on puoliksi hankittua. Esim. jos omistaa omakotitalon 50/50 niin kuoleman jälkeen esim toisen äiti ja isä omistaa toisen 50 ja jos välit ei ole kunnossa niin ongelmia voi olla luvassa, tai jos on lapsia niin lapset omistavat 50 ja sitten pitää nimetä puolueton edunvalvoja lapsille siihen asti kun he ovat 18v. yleisesti omaisuuden jako toisenkuoleman jälkeen on helpompi juttu, perintöverot ym. murheet tulee kuvioihin.
Muuten tuo avioliitto taitaa olla pyhäasian juttuja, eli rakkauden tunnustus kaikkien edessä ja ym. sellaiset jutut. mutta jos ei omista mitään niin ihansamantekevää se sitten on kait :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama215003Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634016Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723584Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732678Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472453Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602338Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272087- 1301594
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505