Ajokortti ja pistejärjestelmä

Suomi24toimitus

Ajokortin voi jatkossa menettää pisteiden kautta pois. Helsingin Sanomien verkkoliitteessä kerrotaan uudesta ehdotuksesta, jonka mukaan jokaiselle ajokortille annetaan lähtöpisteet ja rikkeen sattuessa siitä vähenee aina tietty määrä pisteitä.

Nykyisen mallin mukaan ajokortin menettää esimerkiksi liian usean ylinopeuden sattueassa tietyn ajanjakson aikana. Niin myös uusi pisteytys toimisi.

Muun muassa Saksassa ja Espanjassa on pisteytysmalli jo käytössä.

Koko uutinen:
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980440321

Toimisiko sinun mielestäsi uusi ehdotus Suomen liikenteessä?

110

17640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • observerium

      taas virkamiesten ajankulun puuhastelua ja pelleilyä


      valitukset emaililla liikenneministeriöön ja kansanedustajille !!!

      • apina

        \.,/ \,./


      • Nimetön

        ÄLÄ MUUTA SANO!!


      • Auto- Antero

        Täällä kyykytyksen ja kaikenkieltävän valtiossa. Saunaoluttakaan ei saa enää 21.00 jälkeen. Pillua kun tekee mieli, pitää matkustaa panoretkelle Viroon.
        Ja jotta kaikki olisi täydellistä, matka alkaa töyssyillä ja punaisilla liikennevaloilla, joita riittää rantaan asti!

        Milloin täällä Jumalan persreijässä löysätään hieman naruja?
        Mikä vitun pistejärjestelmä???Eihän nytkään tarvita kuin yksi sakko kortin hyllyttämiseen.
        Lisäksi rikkinäisellä tai puutteellisella ajoneuvolla ajosta saatu sakko vaikuttaa kortin lähtöön.
        Ajapa romullasi kolme kertaa ratsiaan, niin kävelet!

        Minulla ei onneksi romusakkoja tule! Ajelen taitavasti loistoautollani! Kyykyttäjäpellet jäävät heti minun niin halutessani!
        Minua ei kiinni saada, sillä olen siihen liian taitava.


      • Nimim. nuhteeton

        Minusta tämä saattaisi olla aika hyvä järjestelmä.


      • Mopo-antero
        Auto- Antero kirjoitti:

        Täällä kyykytyksen ja kaikenkieltävän valtiossa. Saunaoluttakaan ei saa enää 21.00 jälkeen. Pillua kun tekee mieli, pitää matkustaa panoretkelle Viroon.
        Ja jotta kaikki olisi täydellistä, matka alkaa töyssyillä ja punaisilla liikennevaloilla, joita riittää rantaan asti!

        Milloin täällä Jumalan persreijässä löysätään hieman naruja?
        Mikä vitun pistejärjestelmä???Eihän nytkään tarvita kuin yksi sakko kortin hyllyttämiseen.
        Lisäksi rikkinäisellä tai puutteellisella ajoneuvolla ajosta saatu sakko vaikuttaa kortin lähtöön.
        Ajapa romullasi kolme kertaa ratsiaan, niin kävelet!

        Minulla ei onneksi romusakkoja tule! Ajelen taitavasti loistoautollani! Kyykyttäjäpellet jäävät heti minun niin halutessani!
        Minua ei kiinni saada, sillä olen siihen liian taitava.

        Minusta tällainen järjestelmä selkeyttäisi prosessia. Minullahan ei olisi mitään hätää, koska ajan sääntöjen mukaan.


      • Asiasta eikä sen vierestä
        Auto- Antero kirjoitti:

        Täällä kyykytyksen ja kaikenkieltävän valtiossa. Saunaoluttakaan ei saa enää 21.00 jälkeen. Pillua kun tekee mieli, pitää matkustaa panoretkelle Viroon.
        Ja jotta kaikki olisi täydellistä, matka alkaa töyssyillä ja punaisilla liikennevaloilla, joita riittää rantaan asti!

        Milloin täällä Jumalan persreijässä löysätään hieman naruja?
        Mikä vitun pistejärjestelmä???Eihän nytkään tarvita kuin yksi sakko kortin hyllyttämiseen.
        Lisäksi rikkinäisellä tai puutteellisella ajoneuvolla ajosta saatu sakko vaikuttaa kortin lähtöön.
        Ajapa romullasi kolme kertaa ratsiaan, niin kävelet!

        Minulla ei onneksi romusakkoja tule! Ajelen taitavasti loistoautollani! Kyykyttäjäpellet jäävät heti minun niin halutessani!
        Minua ei kiinni saada, sillä olen siihen liian taitava.

        Voi sinua reppanaa kun ei ole varaa ostaa noita saunaoluitakaan ihan normaaliin aikaan vaan täytyy sitten uikuttaa kun kaupat on jo kiinni!Jos sinulla varaa on niin etkö voi pitää senverran varastossa että kun saunainto iskee, on oluetkin jo kylmässä :-)
        Saati, että pitäisi naista lähteä Virosta hakemaan! Huh, ompa sinulla poikaparka asiat todella huonosti jos noin on ettet Suomesta naista saa, vaan täytyy Viron maksullisiin turvautua!!!!
        No jos nyt sitten tuhon itse pisteytysmenetelmäään mennään, niin ei minun nähdäkseni noilla pisteillä ajella. Se joka muutenkin rikkoo lakia se ei pisteistä piittaa!


      • jatkoa
        Asiasta eikä sen vierestä kirjoitti:

        Voi sinua reppanaa kun ei ole varaa ostaa noita saunaoluitakaan ihan normaaliin aikaan vaan täytyy sitten uikuttaa kun kaupat on jo kiinni!Jos sinulla varaa on niin etkö voi pitää senverran varastossa että kun saunainto iskee, on oluetkin jo kylmässä :-)
        Saati, että pitäisi naista lähteä Virosta hakemaan! Huh, ompa sinulla poikaparka asiat todella huonosti jos noin on ettet Suomesta naista saa, vaan täytyy Viron maksullisiin turvautua!!!!
        No jos nyt sitten tuhon itse pisteytysmenetelmäään mennään, niin ei minun nähdäkseni noilla pisteillä ajella. Se joka muutenkin rikkoo lakia se ei pisteistä piittaa!

        pitää hankkia.Jos ei muusta niin sitten autoilusta. Bemari on tunnetusti itsetunnon jatke monessakin mielessä,mutta että olutta pitää illalla saada, että uskaltaa taas naisiin niin kyllä itsetunto on nollilla ja siitä ja pisteitä pitää ruveta hankkimaan lisää.


    • järkeä

      Tämä uudistus kohtelisi oikeudenmukaisesti kaikkia ajokortinhaltijoita. Joukosta seuloutuisivat asetuksista piittaamattomat. Joskin heillä olisi, pistetilin mukaan, mahdollisuus ajotapamuutoksiin, ilman, että kortti vielä menisi!

      • Nimetön

        kulkekoot junalla ja antakoot tosimiesten ajaa rauhassa kilpaa, pässit..


      • Rahat pois!

        Voi terve tasa joku viherpeippo kukka hattu täti jolla ei ole edes ajokorttia ehdotelle!!


      • oikeassa

        olet!! Nähtäisiinpä ainakin kortin pisteiden perusteella kuka ajaa maltillisesti eikä hankkimalla hanki korttiansa hyllylle.. Täällä valittelevat tämän säädöksen järjettömyydestä ihmiset, joiden oma kortti olisi tämän säädöksen takia vaarassa. Ajaisitte maltillisemmin ja sääntöjen mukaan, niin ei tarvitsisi pelätä oman nahkansa puolesta.


      • jarrupoljin
        oikeassa kirjoitti:

        olet!! Nähtäisiinpä ainakin kortin pisteiden perusteella kuka ajaa maltillisesti eikä hankkimalla hanki korttiansa hyllylle.. Täällä valittelevat tämän säädöksen järjettömyydestä ihmiset, joiden oma kortti olisi tämän säädöksen takia vaarassa. Ajaisitte maltillisemmin ja sääntöjen mukaan, niin ei tarvitsisi pelätä oman nahkansa puolesta.

        Luulen että osa vastustaa senkin vuoksi että tällainen uusi järjestelmä tuo kustannuksia ja paineita lisätä virkamiesten määrää. Täytyyhän jonkun huolehtia tuon pistejärjestelmän "plussapisteiden" taltioinnista huipputurvallisessa ympäristössä, ettei väärinkäytöksiä pääse tapahtumaan... :)

        Ja onhan se outoa että nykyisinkin on selkeät säännöt milloin kortti lähtee. Useimmiten se viedään ihan syystä ja samantien kun syyllistyy törkeään liikenteenvaarantamiseen. Toisiko pistejärjestelmä uutuutena sen että törkeästi liikennettä vaarantavat saisivat toisen mahdollisuuden jos jäisi vaikka yksi piste korttiin...?

        Suurin ongelma kortin poisottamisessa tuntuu olevan se että ajaminen jatkuu siitä huolimatta. Etenkin jos sattuu olemaan hieman alkoholisoitunut kuljettaja. Minusta auton käynnistämiseen pitäisi vaatia sekä voimassa oleva ajokortti että avaimet. Näin kortittomat eivät voisi ajaa. Tämä olisi oikea uudistus eikä mikään pistejärjestelmä.


    • mutta rankaisee

      vain ajokortillisia, kortittomat pellet eivät kärsi esityksestä mitenkään.

      • tuo kortittomat

        Pitää myös soveltaa Espanjan tapaan, että iso sakko kortitta ajosta, kolmesta ikuinen ajokiellon peruutus, ja samalla linnaan! (Tenerife)


    • jejejejejejejejejejje

      Peltipoliisit hevonkuuseen jos tämmönen tulee. Kohta ei saa enää varmaan edes ajaa autoa .. siiyä kyllä pitää huolen hinnat viime kädessä.

    • Gstar

      Omas asias on jos ajaa hiljaa :D Varsinkin minä =). tuntuu ihan turhalta sellainen pelleily

    • Ilmari

      Mielummin poliiseille kunnon pamput ja lupa hakata. Liikenteessä on liikaa tyyppejä jolla
      on pieni kulli ja heikko itsetunto. Näitä
      puutteita paikataan ajelemalla autolla muista
      ihmisistä ja heidän terveydestään välittämättä.

      • O_O

        hahaa xDDD mut oikeesti toi piste järjestelmä o iha turhaa pelleilyä se toimaa jo nytki iha hyvi...


      • Elmeri
        O_O kirjoitti:

        hahaa xDDD mut oikeesti toi piste järjestelmä o iha turhaa pelleilyä se toimaa jo nytki iha hyvi...

        Niinpä! Hyvin toimii tämä nykyinenkin järjestelmä. Turhaa työtä tuommoinen muutos toisi, ja sehän luonnollisesti näkyisi taas veronmaksajien lompakoissa:( On niitä tähdellisempiäkin kohteita uhrata työtunteja ja verovaroja.


      • TooFast
        Elmeri kirjoitti:

        Niinpä! Hyvin toimii tämä nykyinenkin järjestelmä. Turhaa työtä tuommoinen muutos toisi, ja sehän luonnollisesti näkyisi taas veronmaksajien lompakoissa:( On niitä tähdellisempiäkin kohteita uhrata työtunteja ja verovaroja.

        Itelläni kohta edessä kolmas kerta kirjallisiin ja insiin :D. Eka kerta kortti lähti lomareissulla ohituskaistalla... siinähän tunnetusti pääsee rajoitusten mukaan ohi... Seuraava kerta olikin sitten hölmöilyä, mutta koska edellisestä kerrasta ei olekaan kuin vähän yli KAKSI VUOTTA!! niin taas lykätään väliaikainen kortti käteen. Että kyllä kannattaa mennä sinne kakkosvaiheeseen hyvissä ajoin. Eka kerralla oli kaksi viikkoa kortti pois, sain sen takas, ajelin vuoden ja kävin kirjaaliset ja inssin :D. Että hyvin toimii tämä nykynen malli.


    • Tapani

      Järjetöntä..laittaisivat tiet kuntoon, missä voi turvallisemmin ajaa mutta rattijuopoille kova rangaistus sekä narkkareille. Euroopassa ajetaan välillä kovaa eikä sielläkään juuri enemmän kolareita joskin ovat pahempia, mutta onhan uudet autotkin turvallisempia..Järjen käyttö kuskeilla kuten etenkin päättäjillä on sallittua.

    • kannatusta

      Kyllä jollakin tavoilla on saatava suomalainen ajattelutapa kuriin.
      Kun muuten ei opita niin nyt kaikki kärsivät...
      omista tyhmyyksistään.

    • 25 v vasta

      tänä kesänä (älyllisesti) keskenkasvuiset 18-24 v pojat ovat saaneet monia surullisia tapauksia aikaiseksi kun ovat hormoonien hyrrätessä ajaneet ylinopeutta heikoilla "autoillaan", joilla pitäis ajaa korkeintaan 70 km/t. Turvavyötä ei käytetä kunh se on mamista.

      Olisi viisasta nostaa ajokortin saanti-ikä 25 vuoteen. Sitten jo pahimmatnäyttämisvimmat ja hormoonit ovat rauhoittuneet päässä. Turvallista ajoa.

      Tätä Monika

      • 23v rekkakuski

        Sehän auttaa kaikkia, vittu sä oot jäässä. Jos miehet saa kortin 25v vanhana ni naisille ei sitte ollenkaa. Muistakaa että nainen on aina matkustaja, istu se autossa missä tahansa


      • mies

        Vai niin taas. Siellä se joku "viisas" taas kirjottelee. Mietippä oikeesti jos ajokortin sais vasta 25 vuotiaana niin ainakaan minä nuorena henkilönä EN voisi vielä tehdä sitä TYÖTÄ mitä nyt teen...

        Kyllähän se niin on että jokainen itse päättää miten liikenteessä käyttäytyy, ja sen on kiinni ASENTEISTA ei iästä!

        Ei muuta kuin turvallisia ajokilometrejä KAIKILLE ajokortin haltijoille. Ajetaan ihmisiksi ja otetaan ne toisetkin huomioon siellä liikenteessä.

        Ja vielä ,että "vain köyhillä on kiire" heh heh!


      • äijä2005

        Pistetään kortinsaantiperusteeksi älykkyystesti. Kaahailukolarit johtuvat ajotaidon puutteesta. Vaatii päätä tajuta missä menee oikea raja, jota ei kannata ylittää.

        Testillä ehkä saataisiin vaihdettua karu luonnonvalinta (henki pois) ihmisten luomaan pehmeämpään tapaan.


      • Rekkanainen
        23v rekkakuski kirjoitti:

        Sehän auttaa kaikkia, vittu sä oot jäässä. Jos miehet saa kortin 25v vanhana ni naisille ei sitte ollenkaa. Muistakaa että nainen on aina matkustaja, istu se autossa missä tahansa

        Ei kaikki naiset ole tampioita liikenteessä ja vastaisesti, miestenkin joukosta niitä löytyy...... myös ammattikuljettajien joukosta!!!


      • kokenut, eri mieltä
        mies kirjoitti:

        Vai niin taas. Siellä se joku "viisas" taas kirjottelee. Mietippä oikeesti jos ajokortin sais vasta 25 vuotiaana niin ainakaan minä nuorena henkilönä EN voisi vielä tehdä sitä TYÖTÄ mitä nyt teen...

        Kyllähän se niin on että jokainen itse päättää miten liikenteessä käyttäytyy, ja sen on kiinni ASENTEISTA ei iästä!

        Ei muuta kuin turvallisia ajokilometrejä KAIKILLE ajokortin haltijoille. Ajetaan ihmisiksi ja otetaan ne toisetkin huomioon siellä liikenteessä.

        Ja vielä ,että "vain köyhillä on kiire" heh heh!

        Jokainen itse päättää miten liikenteessä käyttäytyy? Mihin unohtui tieliikennelaki ja terve järki? Jos nämä otetaan ohjeiksi, tulee varmasti turvallisia ajokilometrejä KAIKILLE TIEN KÄYTTÄJILLE. Minä Itse en voi päättää läheskään kaikkia asioita liikenteessä.


    • kortti jo 10kk

      Aika naurettavaa. kerran ajaa punasilla, kerran jätät vilkun pois ja sitte ajat autolla mistä on palannu takavalo esim, ni siitä saa jo 1kk ajokieltoo. teeppä kolme jotain muuta rikosta esim näpistys, viet auton ja maalaat sprayllä, niin jos saat näist kolmest vaikka 10kk selliä ni sun tuomio kohtuullistetaan ja siit lähtee osa pois ensikertalais alennus. mutta ylinopeuden ajaminen on niin rikoksien kuningas että siitä sakotetaan ihan HOMONA. Sitte vielä joku kamera valvonta... saa jännittää että enkai mä vaan aja nyt sitä ylinopeutta ja puolet ajoajasta menee sen mittarin tarkkailuun. Jes poliisi, Jes suomi, JES EU

    • h.l

      ehdottomasti ei... ihan hullua toimintaa mihin tämä maailma on menossa..eikö se riitä että kortti viedään pois jo 30km/h

      • _make_

        ihan turhaa tollanen..


      • alkuunkaan

        nopeusrajoitukset on säädetty noudatettaviksi. jos et pysty hillitsemään kaasujalkaasi, on parempi ettet aja ollenkaan.
        vihdoinkin sellainen systeemi joka oikeasti vaikuttaa ihmisten ajotapoihin. LOISTAVAA!!


      • pedaali pohjaan
        alkuunkaan kirjoitti:

        nopeusrajoitukset on säädetty noudatettaviksi. jos et pysty hillitsemään kaasujalkaasi, on parempi ettet aja ollenkaan.
        vihdoinkin sellainen systeemi joka oikeasti vaikuttaa ihmisten ajotapoihin. LOISTAVAA!!

        Itse osaan arvioida tilannenopeuteni paremmin kuin joku partainen mies tai kukkahattutäti valtion virastotalossa. Joskus ajan alle rajoituksen ja useimmiten reilusti yli. Ette te tätä pysty estämään muuta kuin hengen viemällä. Aivan sama, mitä pistesysteemejä tänne viritellään.

        Jos pelottaa, ei kannata lähteä liikenteen joukkoon!


    • kyllä tietävät paremmin

      No jopas on perseestä tämäkin uudistusehdotus. Tätä vastausta ei kait liiemmin tarvitse edes perustella. Yhdyn myös edellisen kirjoittajan mielipiteeseen kameravalvonnan lisäämisestä.

      Tuntuu siltä, että suomesta ollaan luomassa poliisivaltiota "isoveli valvoo" ettei tyhmät kansalaiset hölmöile.

    • pelleilyä

      kas kun ei olla kieltämästä kokonaan autoilua, ei tulisi sakkoja eikä onnettomuuksia!

      • autoilia

        on ollu jo pitkään odotettavissa.minusta se on hyvä juttu ,ompahan vähemmän perseessä roikkujia yms.linja-autossa saa ja voi läähättää toisen hanurissa kiinni eikä saa sakkoja\pilaa sääntöjä noudattavan matkaa paskalla asenteellaan.niin metsä vastaa kun ,,,.


    • keneen

      kalikka kalahtaa! Huomaa ketkä eivät pysty hillitsemään kaasujalkojaan...
      Vihdoin sellainen uudistus joka saattaa jopa hyödyttää jotakin! Aivan mahtavaa!

      • rapu

        Tien tukoilta kortti pois jotka eivät aja
        uskalla ajaa rajoituksien mukaan


    • Esim. alhaisiin rajoituksii...

      En ole lukenut muita aiheen viestejä, joten pahoittelut jos on toistoa paljon.

      Aina nämä suomen vähä-älyiset päättäjät perustelevat näitä linjauksiaan "kun se muuallakin toimii" -periaatteella, perehtymättä olosuhde-eroihin sen kummemmin.

      Ajappa nyt hyvällä kesäkelillä, hyvällä tiellä ja hyvällä ajoneuvolla 80km/h. Siellä on sitten tämä pisteytysjärjestelmän innostama koppalakki tutkan kanssa jossain tiheässä pusikossa kyyläämässä. BANG! 15pistettä pois.

      Saksassa tämmöinen voi toimia, kun siellä on nuo rajoituksetkin hiukan korkeammat ja näin ollen ei välttämättä niin paljoa ylinopeuksia suhteessa suomeen.

      Mielestäni tavoitteena on saada jokaiselta autoilijalta kortti kerran pois.

      Jos tälläinen systeemi otetaan, niin saisivat prkl parantaa teiden kuntoa ja sitä myötä myös nostaa nopeuksia!

      Saatanan ääliöt...

      • opelix1234567

        mitä se hyödyttää parantaa teitä jos kuskeilla on kusta päässä se on aivan sama jos rajoitus on 80 km ja ajat sillä 100km kuin jos on hyvä tie ja siinä rajoitus 120km kun kuitenkin nää kusipäät jotka eivät piittaa muista ajaisivat 140km eli aivan hyvä olisi tää pisteytys.


      • nam
        opelix1234567 kirjoitti:

        mitä se hyödyttää parantaa teitä jos kuskeilla on kusta päässä se on aivan sama jos rajoitus on 80 km ja ajat sillä 100km kuin jos on hyvä tie ja siinä rajoitus 120km kun kuitenkin nää kusipäät jotka eivät piittaa muista ajaisivat 140km eli aivan hyvä olisi tää pisteytys.

        Joo ja kortti pois kaikilt jotka ajaa alle nopeusrajoituksen


      • SITTEN MYÖHÄISTÄ

        Nyt olisi toimittava,sitten kun laki on laadittu on jo vaikeampi muuttaa.Riittävän kovat otteet nyt.


      • Oikein
        SITTEN MYÖHÄISTÄ kirjoitti:

        Nyt olisi toimittava,sitten kun laki on laadittu on jo vaikeampi muuttaa.Riittävän kovat otteet nyt.

        Minulla on ehdotus.

        Te jotka vastustatte tätä ajokortin pisteytys järjestelmää, menkää autoilu lakkoon. Eiköhän valtiovalta sitten opi.

        Ja meille joita se ei haittaa jää enemmän tilaa ajaa sääntöjen mukaan.


      • Elmeri
        Oikein kirjoitti:

        Minulla on ehdotus.

        Te jotka vastustatte tätä ajokortin pisteytys järjestelmää, menkää autoilu lakkoon. Eiköhän valtiovalta sitten opi.

        Ja meille joita se ei haittaa jää enemmän tilaa ajaa sääntöjen mukaan.

        Vaikka bensiinin hinta korotettaisiin 10e/litra, niin voi olla että siitä maristaisiin lehdissä, mutta ei suomalaiset lakkoon rupeaisi. Sehän olisi kerrassaan vastenmielistä semmoinen.


    • Wery

      hitaasti ajosta pitäisi myös lähteä pisteitä.

      Nykyinen järjestelmä on riittävän hyvä ja turha alkaa siihen sotkemaan jotain pisteitä. Kuullostaa ihan siltä, että lapset olisivat keksineet uuden leikin.

      • Pistemies

        saksassa toimiikin...siis liian hitaasti ajostakin tulee virhepisteitä.


    • tottahan toki erittäin hyvä

      Ja lisäksi pitäisi nuorten ajokortin saanti vähän laittaa myöhäisemmäksi esim 20 vuotiaana vasta auton rattiin ja kunnolliset tarkat vaatimukset ja ajokokeet ja seurannat .
      sitähän se on vain ollut nuorilla kaahaamista ja kännäämistä ei sellaiset autoa tarvii eikä ajokorttia .

      • sinivilkku

        >>esim 20 vuotiaana vasta auton rattiin


      • Jäppinen-84
        sinivilkku kirjoitti:

        >>esim 20 vuotiaana vasta auton rattiin

        Aivan. Yhdyn tuohon "ylivarovaisiin". En minä tiedä ovatko nuo ylivarovaiset sinällään uhka, mutta muut jotka menettävät hermonsa ylivarovaisten tientukkojen perässä ja lähtevät hulluina ohittamaan, ovat todellinen riski liikenteessä. Niinhän se on, että ei ensimmäinen auto jonoa tee vaan se seuraava auto useimmiten kuormauton tai vastaavan kotteron perässä.

        Joo ja todellakin. Kyllä ne pahimmat kännääjät ratintakana ovat ne keski-ikäiset alkoholisoituneet miehet. Pelkästään nuotret ratijuopot nostetaan otsikoihin siksi, että he ajavat kännissä/kokemattomuutensa vuoksi herkemmin ojaan.

        Yhdeksi pahimmista uhista nostan ne "ylivarovaiset" autoilijat, jotka ovat useimmiten liikenteessä pahalla Ladan -retkulla ja jotka eivät kirveelläkään tahdo päästää muita ohitseen. Kun tulee suora ja hyvä näkyvyys niin vauhti nousee helposti 80 alueella 100 seen ja kun tulee ohittamaton paikka niin vauhti tippuu 60 iin. Kun joku yrittää ohi, niin vauhti kohoaa ja auto hipoo keskiviivaa ja välillä väärää kaistaa. Usein olen joutunut näyttämään keskisormea, perkle!

        ...ja tiedän kanssa mistä puhun, kun ajan vuosittain 100 000 kilometriä.


      • sinivilkku
        Jäppinen-84 kirjoitti:

        Aivan. Yhdyn tuohon "ylivarovaisiin". En minä tiedä ovatko nuo ylivarovaiset sinällään uhka, mutta muut jotka menettävät hermonsa ylivarovaisten tientukkojen perässä ja lähtevät hulluina ohittamaan, ovat todellinen riski liikenteessä. Niinhän se on, että ei ensimmäinen auto jonoa tee vaan se seuraava auto useimmiten kuormauton tai vastaavan kotteron perässä.

        Joo ja todellakin. Kyllä ne pahimmat kännääjät ratintakana ovat ne keski-ikäiset alkoholisoituneet miehet. Pelkästään nuotret ratijuopot nostetaan otsikoihin siksi, että he ajavat kännissä/kokemattomuutensa vuoksi herkemmin ojaan.

        Yhdeksi pahimmista uhista nostan ne "ylivarovaiset" autoilijat, jotka ovat useimmiten liikenteessä pahalla Ladan -retkulla ja jotka eivät kirveelläkään tahdo päästää muita ohitseen. Kun tulee suora ja hyvä näkyvyys niin vauhti nousee helposti 80 alueella 100 seen ja kun tulee ohittamaton paikka niin vauhti tippuu 60 iin. Kun joku yrittää ohi, niin vauhti kohoaa ja auto hipoo keskiviivaa ja välillä väärää kaistaa. Usein olen joutunut näyttämään keskisormea, perkle!

        ...ja tiedän kanssa mistä puhun, kun ajan vuosittain 100 000 kilometriä.

        Kaupunki/taajamaliikenteessä nämä ylivarovaiset vasta "mukavia" ovatkin.
        Milloinkaan ei voi tietää mitä niiden pään sisällä liikkuu....vai liikkuuko mitään.
        Joka ainoaan risteykseen tultaessa painetaan jarrua, että töks vaan. Sitten yhtäkkiä singahdetaan johonkin suuntaan, minne? Sitä voi vain arvailla, milloin paniikissa toiselle kaistalle kun onkin huhheijaa vahingossa taas kerran jäänyt opasteet katsomatta.
        Toisinaan taas pysähdytään vaikka olisi etuajo-oikeutettu, sitten joku apukuskin puolelta valistaa ja juuri kun joku on lähtenyt purkamaan sumaa niin tämä sankari ampaisee liikkeelle ja kiroilee sitten toisten malttamattomuutta.

        Näitähän juttujahan riittäisi vaikka miten paljon.


      • Jussi

        JUURI ED.MAINITUSTU PITÄISI TEHDÄ.


    • perse

      toivon vain että millonka alkaa tulla ruumita pelkässä liikennevalvonnassa kuten ameeriikan malliin...eikö sama ole tappaa kun siitä alkaa saada saman kuin ajaen 20km/h yli ohjearvon..

    • nono

      koko homma pisteytys on käytössä englanissakin ja meille kohta tulee varmaan vasemman puoleinen liikennekin.

      • sinivilkku

        älä pelottele!
        Seuraavaksi saadaan pian hörökorvainen hallitsija!! *puistattaa ajatuskin*


    • Herätys

      Pitäisikö valtion toimet pisteyttää ja kun riittävästi virheitä niin pudottaa juna kiskoilta.

      • juu

        Hhhheheh hyvää läppäää :D:D:D:D:D:D:D:D


        XD


    • peltiseppä

      Taas on herrat olleet saunomassa ja ryyppäämässä ja paikalla on ollut jo haimansa ryypännyt virkamies kirjurina. Kännissä on sitten pohdittu parannusehdotuksia ja kaikkein hulluin ajatus on kirjattu muistiin.
      Suomeen samantapainen järjestelmä kuin Tanskassa,,nopeusrajoituksia hieman ylöspäin, ylinopeudesta roima sakko,,toisesta sakko ja kortti pois vähintään vuodeksi ja kolmannesta elinikäinen ajokielto ja poliisi saa taluttaa ko.henkilön suoraan vankilaan ja tuomio vähintään vuosi. Pysyisivät ainakin vähän aikaa kaaharit pois liikenteestä ja tuomioita kärsivät tienparannustöihin niinluin ennenvanhaa rakennettiin Seutulan lentokenttää.

      • pyöräillä vain

        niillä aina noita sinisiä ajatuksia,mut yksi mikä sataprosenttisen varmaa tekevät omiin kortteihinsa jonkun jipon ja nuo pisteitten menetykset ei herroja itseään koskisi vaikka kännissä ajelisivat,rekisteröimätttömällä autolla.


    • repe

      Aivan tyhmä ajatus,eikö herroilla ole muuta
      tekemistä kuin kiusata autoilijoita.
      Laskekaa bensan ja auton veroa,ois hyöty
      koko kansalle.Tälle köyhälle'

    • m20

      musta saattais olla ihan hyvä järjestelmä

    • Timo

      ja vielä alkolukko autoihin ja kortitta ajaville kovemmat rangaistukset.

      • tarkastaja

        oletko jo muistanut katsastaa autosi ,,ettei vaan olis katsastus myöhässä?


    • ollijii

      Uudenlaisia pistesysteemeitä on turha laatia, jos liikenneturvallisuutta aiotaan parantaa. Liikenteessä hölmöileminen tai törttöileminen on Suomessa yksinkertaisesti liian halpaa.
      Jos taloudellisia seuraamuksia kiristettäisiin niin tilanne teillä ja kaduilla alkaisi parantua aivan silminnähden.

      • tarkastaja

        puhuu joku parempaa väkeä oleva oikein varakas henkilö...hyvä sopiihan se laitetaan vaikka kun seuraavalla kerralla jat päin punaisia valoja maksusi ainakin 20 kertaiseksi(eli tarkastetaan nuo rikesakkojenkin määrä 20 kertaisiksi nykyisistä,joko alkaisi havaita punaisen valonkin ,vaikka liikennevaloissa).


      • pedaali pohjaan

        Etkö ymmärrä, että Suomessa on jo nyt maailman ankarin sakotusjärjestelmä! Harmittomasta nopeusrajoituksen ylityksestä, josta muualla ei tulisi mitään seuraamuksia, voi täällä joutua maksamaan tuhansia euroja.

        Viimeaikoina on otsikoitu karkuunlähtemisillä. No ihmekös tuo että lähdetään karkuun, kun rangaistukset ovat aivan järjettömän suuria! Karkuun lähtemällä on edes mahdollisuus tältä välttyä. Jos vielä pienestäkin ylityksestä menettäisi autonsa valtiolle, niin uskon että monikin tavallinen perheenisä saattaisi ajatella uuden perhevolvonsa ratin takana karkuunlähtemistä huomattuaan ajaneensa tutkaan ylinopeudella.

        Suomessa taitaa nyt olla asiat kyllä liian hyvin, kun suurin huolenaihe maassa on ylinopeus, jota 90% ihmisitä joskus ajaa, ja jonka seurauksena keskimäärin kolme ihmistä viidestä miljoonasta vuodessa kuolee! Luku ei ole hatusta revitty, vaan liikenneturvan tutkimuksen tulos, pelkästään selkeän ylinopeuden vuoksi aiheutuneita kuolonkolareja sattui vuonna 2001 vain pari kappaletta!

        Miettikää ennemmin, miksi meillä hukkuu joka kesä enemmän ihmisiä kuin kuolee liikenteessä. Missä rangaistukset/vaatimukset? Miksi meillä kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa tupakkaan ja silti sitä myydään. Miksi väkivaltaan kuolee ja vammautuu satoja ihmisiä vuodessa ja silti rangaistukset näistä ovat jopa pienempiä kuin ylinopeudesta!? Rattijuopot ja sairaat tappavat vuodessa kumpikin noin sata ihmistä, eikö olisi fiksumpi koettaa ehkäistä näitä puhallutuksin/lääkärintarkastuksin, kuin kerätä rahaa ohituskaistojen päässä tutkaamalla?


      • ÄLYKÄS
        pedaali pohjaan kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että Suomessa on jo nyt maailman ankarin sakotusjärjestelmä! Harmittomasta nopeusrajoituksen ylityksestä, josta muualla ei tulisi mitään seuraamuksia, voi täällä joutua maksamaan tuhansia euroja.

        Viimeaikoina on otsikoitu karkuunlähtemisillä. No ihmekös tuo että lähdetään karkuun, kun rangaistukset ovat aivan järjettömän suuria! Karkuun lähtemällä on edes mahdollisuus tältä välttyä. Jos vielä pienestäkin ylityksestä menettäisi autonsa valtiolle, niin uskon että monikin tavallinen perheenisä saattaisi ajatella uuden perhevolvonsa ratin takana karkuunlähtemistä huomattuaan ajaneensa tutkaan ylinopeudella.

        Suomessa taitaa nyt olla asiat kyllä liian hyvin, kun suurin huolenaihe maassa on ylinopeus, jota 90% ihmisitä joskus ajaa, ja jonka seurauksena keskimäärin kolme ihmistä viidestä miljoonasta vuodessa kuolee! Luku ei ole hatusta revitty, vaan liikenneturvan tutkimuksen tulos, pelkästään selkeän ylinopeuden vuoksi aiheutuneita kuolonkolareja sattui vuonna 2001 vain pari kappaletta!

        Miettikää ennemmin, miksi meillä hukkuu joka kesä enemmän ihmisiä kuin kuolee liikenteessä. Missä rangaistukset/vaatimukset? Miksi meillä kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa tupakkaan ja silti sitä myydään. Miksi väkivaltaan kuolee ja vammautuu satoja ihmisiä vuodessa ja silti rangaistukset näistä ovat jopa pienempiä kuin ylinopeudesta!? Rattijuopot ja sairaat tappavat vuodessa kumpikin noin sata ihmistä, eikö olisi fiksumpi koettaa ehkäistä näitä puhallutuksin/lääkärintarkastuksin, kuin kerätä rahaa ohituskaistojen päässä tutkaamalla?

        Ootko koskaan kuuleppas miettinyt sitä, mikä vaikutus ihmisen älykkydellä / jären käytöllä on edellä esittämiisi ongelmiin? Kannattaisiko joskus harkita vaikkapa sitä pedaalin asentoa, - tai sitä nortin röyhettelyn mielekkyyttä, yleensä sitä tolkuttömassa kaasussa / kamoissa örveltämistä! Aatteleppa ite.


      • on ilman mitään kivaa?
        ÄLYKÄS kirjoitti:

        Ootko koskaan kuuleppas miettinyt sitä, mikä vaikutus ihmisen älykkydellä / jären käytöllä on edellä esittämiisi ongelmiin? Kannattaisiko joskus harkita vaikkapa sitä pedaalin asentoa, - tai sitä nortin röyhettelyn mielekkyyttä, yleensä sitä tolkuttömassa kaasussa / kamoissa örveltämistä! Aatteleppa ite.

        On aika tylsää elämä, jos ei koskaan tee mitään vaarallista, haitallista tms. Urheilussa voi satuttaa itsensä, seksistä voi saada taudin, autoilussa voi kuolla, humalassa voi kaatua jne. Hyppäähän ne jotkut hullut laskuvarjollakin ja väittävät jopa pitävänsä siitä.

        Yli rajoitusten voi ajaa järki päässäkin ja toisaalta aivotta voi ajaa rajoitusten mukaankin. Harva tuonne liikenteeseen lähtee aikomuksenaan satuttaa itseänsä tai muita tielläliikkujia, aivan kuten harva tupakanpolttaja polttaa siksi, että saisi syövän.


      • no häh?
        pedaali pohjaan kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että Suomessa on jo nyt maailman ankarin sakotusjärjestelmä! Harmittomasta nopeusrajoituksen ylityksestä, josta muualla ei tulisi mitään seuraamuksia, voi täällä joutua maksamaan tuhansia euroja.

        Viimeaikoina on otsikoitu karkuunlähtemisillä. No ihmekös tuo että lähdetään karkuun, kun rangaistukset ovat aivan järjettömän suuria! Karkuun lähtemällä on edes mahdollisuus tältä välttyä. Jos vielä pienestäkin ylityksestä menettäisi autonsa valtiolle, niin uskon että monikin tavallinen perheenisä saattaisi ajatella uuden perhevolvonsa ratin takana karkuunlähtemistä huomattuaan ajaneensa tutkaan ylinopeudella.

        Suomessa taitaa nyt olla asiat kyllä liian hyvin, kun suurin huolenaihe maassa on ylinopeus, jota 90% ihmisitä joskus ajaa, ja jonka seurauksena keskimäärin kolme ihmistä viidestä miljoonasta vuodessa kuolee! Luku ei ole hatusta revitty, vaan liikenneturvan tutkimuksen tulos, pelkästään selkeän ylinopeuden vuoksi aiheutuneita kuolonkolareja sattui vuonna 2001 vain pari kappaletta!

        Miettikää ennemmin, miksi meillä hukkuu joka kesä enemmän ihmisiä kuin kuolee liikenteessä. Missä rangaistukset/vaatimukset? Miksi meillä kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa tupakkaan ja silti sitä myydään. Miksi väkivaltaan kuolee ja vammautuu satoja ihmisiä vuodessa ja silti rangaistukset näistä ovat jopa pienempiä kuin ylinopeudesta!? Rattijuopot ja sairaat tappavat vuodessa kumpikin noin sata ihmistä, eikö olisi fiksumpi koettaa ehkäistä näitä puhallutuksin/lääkärintarkastuksin, kuin kerätä rahaa ohituskaistojen päässä tutkaamalla?

        Jeps, jos pari kuolee vuodessa ylinopeuden takia, niin minkä takia ne sadat muut?

        Hiukkasen epäilyttää toi "pari vuodessa"...


      • Auto- Antero
        no häh? kirjoitti:

        Jeps, jos pari kuolee vuodessa ylinopeuden takia, niin minkä takia ne sadat muut?

        Hiukkasen epäilyttää toi "pari vuodessa"...

        Vitutukseen, kun joka paikassa on esteitä ja rajoituksia. Ainoastaan syvällä junteissa voi ajella kuten haluaa. Siellä on myös parhaat tiet, kun määrärahat jaetaan tasaisesti ympäri maata.


    • Fidyy

      No johan nyt.Ottakaa kaikilta samantien kortti pois.
      Onhan se muuten nykyäänkin niin ,että jos saat tietyn ajan sisällä tietyn määrän sakkoja ,niin kortti lähtee.

    • ja papukaijamerkki

      On jo aikakin saada PATOLOGISET sääntöjen rikkojat kuriin. Vähintään yhtä hyvä ja tarpeellinen uudistus kuin moninkertaisten rattijuoppojen auton menetys valtiolle.
      Toivottavasti päästään sanoista tekoihin!

    • Jollain tavallahan pitää saada taottua autoilijoille ja varsinkin motoristeille, jotka ajavat vähintään kahtasataa, järkeä päähän.

      Peltipoliiseista vielä; peltipoliisi ottaa valokuvan, kun ylinopeutta on väh. 11 km/h, ja poliisit eivät ala sakottaa, ennen kuin ylinopeutta on väh. 6 km/h. Tämä kuitenkin on jo ylinopeutta.

    • Minun mielestäni nykyinen järjestelmä parempi, vaikka en ole vielä saanut yhtään liikeenne rikkomus sakkoa ja takana yli 600tkm.
      Ainahan voi vahinkossa ajaa ylinopeutta jos jää huomaamatta aleneva nopeus rajoitus. Jos pistetili ei palaudu automaattisesti
      esimerkiksi vuoden tai parin aikana niin turhan ankara systeemi olisi. Jokin aika raja kuten nykysessäkin systeemissä olis hyvä olla.

    • Kulkija m

      Asia on täysin naurettava osoitta kuinka naurettavaa on yleinen päätöksentekijöiden näkökulma .aivan sama jos annat lapsellesi pistetaulukon aina kiukutellessa menettää tietyn pistemäärän .Torella osoitta meidän pättäjien henkilöiden järjettönyyttä.Aivan sama kuin autonkäyttömaksu silloin kun se tuli sen piti olla vaan hetkelline mutta siinä kusetettiin ihmisiä täysin ja siitä tuli valtiolle melkoinen rahasampo .Nyt moiseen asiaan jäitä hattuun ja järki käteen .Onko todella meillä niin hyvin jo asiat että Päätöksentekijöiltä menee harkintakyky asioiden hoitamiseen .Aivan sama kun sanoo lapselle ole kiltti niin saat karkkia Aivan alarvoisia päätöksiä .Rupeeko olemaan jo kaikki asiat niin hyvin .Ei todellakaan ole :Mutta moinen ajatus on täysin naurettava ja järjetön .

    • Ville Sika

      Voikohan tarvittaessa käyttää plussapisteitä jos Kyttä Bonus on menny nollille? Poliisit varmaan järjestää tuplabonus-päiviäkin suurina juhlapyhinä(kaksinkeraiset pistemenetykset).

      Kyllä täytyy olla tolloa sakkia, kun tuollaista edes mietii!

      • Sari

        Noin juuri sanoo joka haluaa rikkoa normeja. Säälittävää suhtautumista.


    • akra83

      ens vaaleihin vaan ei kukaan menisi äänestään ketään... kyl se vaalien aikaan on helppo puhua läpiä päähänsä ja luvata kaikkee, mutta kun päästään ns. ylöspäin, niin unohdetaan kaikki duunarit ja muut! Tottakai päättäjien on hyvä tehdä tälläsiä päätöksiä kun ne ei joudu siitä itse kärsiin... mennään vaan taksilla veronmaksajien laskuun ja omalla kortil ei tee mitään! Tää suomi on todellinen "hyvinvointi- ja tukivaltio"... Kaikki tänne vaan antaan kortti pois ja vetään sen jälkeen tukee sossusta ku ei enää pääse millään töihin! Päättäjille järki käteen... nykyinen systeemi toimii tarpeeks hyvin!!!

    • SSSSSS

      HIENOA!

      LISÄÄ KURIA LIIKENTEESEEN!


      JUOPOT JA TUNING PELLE LÄLLÄRIT VÄHENTÄÄ AJELUA!HII!

      • höpöhöpö

        Kaikkien tällaisten sääntöjen teho perustuu valvontaan. Jos valvonta ei muutu, ei vaaraa kiinnijäämistestä ole.


    • Nykyinen systeemi toimii ainakin yhtä hyvin kuin pisteytys riippumatta siitä mikä pisteytysjärjestelmän tarkempi sisältö olisi pistepalautuksineen jne.

      Nykyistä systeemiä pitää tiukentaa vielä tai ainakin noudattaa eräiden poliisipiirien ottamaa tiukempaa linjaa kortin hyllyttämisestä.

      Nyt saa maksimissaan kortin kuivumaan 6 kk. Pitää koventaa siten että skaala on 100% ylitys/12 kk ja jos syyllistyy uusintaan tai kortitta ajoon ko. aikana niin kokonaan pois 3 vuodeksi minkä jälkeen suoritettava uudelleen ajo-opetus ja tutkinto.

      Lisäksi yli 6 kk kortin menetykseen tulee liittyä väliaikainen auton menetys (takavarikko) ja yli 12 kk ajokiellossa auton menetys valtiolle tai rahakorvaus 3x sakon määrä, tällöinkään autoa ei saa käyttöön ennen kuin ajokortti on voimassa.

      Pisteytysjärjestelmäesitys on todella yhteiskunnasta vieraantuneiden päättäjien puuhastelua. Nykyistä lakia täydentämällä ja sanktioita koventamalla homma toimii.

    • Huvittunut!!!

      Onkohan virkamiehillä tylsää työssään? Siinä sitä taas nähdään mitä se joutilaisuus teettä. Voisi olla viisainta antaa muutamille kenkää kun tuntuu olevan liian vähän tekemistä.

      • Roki

        Se on ihan oikein, että pistehomma alkaa rulettaa.

        Mulla on tuttavapiirissä moottoripyörä- ja tuning -tyyppejä jotka perseilee ihan sikana liikenteessä. Ne kehuu kahvitunnilla kuinka taas on ajettu ainakin kuuttasataa ja poliisi oli ihan äimän käkenä. Mun mielestä niiltä pitäisi ottaa kortit pois, ja moottoripyörien ja tuning-autojen nopeudet rajoittaa johonkin kuteenkymppiin. Jos ylittää, niin katkotaan vaikka sormia.

        Saatana kun harmittaa, kun ei voi edes kyläkauppaan kävellä ilman kuin pelko persiissä että joku äitin velliperse ajaa yli ja naureskelee vaan kun on halpaa ja hauskaa.


    • laskutikku

      Uuden ajokortin saaminen taitaa sitten vielä yllättäen tulla todella kalliiksi. Ilmassa on kaikki merkit uudesta megaluokan rahastuksesta varsinkin, jos vielä kontrollia kiristetään ja kortti lähtee tekomuodoista, joita on äärimmäisen helppo valvoa.

    • taidonnäyte hah

      taas taas näkyy olevan pölkkypäät touhuamassa hiekkalaatikolla ois kiva kun jotain ajattelis itsekkin.mallia muista maista ei uutta miksei suomalaiset ole sotimassa irakissa sehän on nyt muotia.herätys liikenteen nopeudet entiselleen niin liikenne sujuu kännyköitten käyttökielto autolla ajaessa autossa ajetaan eikä jutella puhelimessa tai touhuta muuta vaan ajetaan autoa.vielä uusiksi keskitytään ajamaan.kun seurataan liikenettä vähenee kolarit ja muut ikävät jutut.ja sit pennuille jotka kaahaa siellä, vakioauto ei ole kestoltaan kaahattavissa oleva eikä turvallinen

    • hanurista

      Nämä suomen ajokielto systeemit ovat tällä hetkelläkin hanurista.
      Minulla on kolmet ylinopeus sakot vuoden sisään (viimesin tosin 37km/h yli rajoituksen). Kortti pois 1kk, työn takia selvisin näin vähällä, muuten olisi ollut 2-3kk pois. Mutta kaverilla jolla on rattijuopumuksia vuoden sisään 2 kpl (toinen vielä törkeä yli 2promillea) selviää myös 1kk kortitta ololla. Kumpikahan meistä on ollut vaarallisempi kuski? Kaveri sai 0.6 ylituksen jälkeen kortin seuraavana päivänä takaisin, vaikka ei tartte korttia muuhun kuin kylärallin ajoon. No sakkotkin minulla paaaallljon isommat, kun tulot isommat.

      Pikkusenko tässä ollaan vitutuksesta katkeria.

      • sittenkin

        tämä kortin säilyminen itsestä kii????????????


    • Kissa

      Yleensä maailmalla käytetään pistemenetyksiä rangaistuksena, ja sakot ovat sitten pienemmät kuin meillä Suomessa.

      No, nyt me saadaan tilanne, jossa sakot on edelleen maailmanennätysluokkaa, MUTTA LISÄKSI tulee vielä pistemenetykset.

      Selkeä ylinopeus aiheutti v. 1999 vain 5 kuolonuhria liikenteessä (lähde: http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm), joten tuntuu järjettömältä tämä energia mikä on laitettu nopeudenvalvontaan, kun rattijuopomuksien aiheuttamana tuli 83 kuolonuhria!

      Siis rattijuopomus aiheuttaa 16 kertaa enemmän kuolonuhreja kuin selkeä ylinopeus, mutta kukaan ei ole vaatimassa että rattijuopot pitäisi saada pois maanteiltämme tappamasta. Sen sijaan maanteille ollaan pystyttämässä tuhansia valvontakameroita, jotka eivät saa ainuttakaan rattijuoppoa kiinni.

      Silkkaa rahastusta.

      • koiro

        ei aina tartte olla selkeää ylinopeutta. onhan näitä tärkeileviä tuppimuna wannabe mersubemariaudeilijoita jotka ajavat koululasten yli taajamissa. kun ei nuo säännöt kaikkia koske.

        sääntöjä muille, poikkeuksia itselle


    • stadin kundi

      Paljos näiltä menee pisteitä jotka ajaa ilman korttia?
      Ideanahan on perustaa joka kuntaanjohtavien
      pistelaskupäälliköiden virkoja
      kepulaisille ja demareille ja katsokaapas
      kun yhtäkkiä näistä pisteistä pitää alkaa
      vielä erikseen maksamaan

    • oikein

      niitä kohtaan jotka koheltavat liikenteessä tarpeeksi usein, että vievät kortin pois ja pistetään autokoulun penkille takaisin..

      minun mielestä ihminen joka kerran menettää korttinsa, joka on yleensä omaa hölmöyttä/hölmöyilyn seurausta, ei tarviis kyseistä läpyskää enään ikinä takaisin..

      kun kaikki koheltajat ja rajua ylinopeutta ajavat (tai ihan liian hiljaa matelevat) pysyisivät pois liikenteestä, niin automatkailusta voisi jopa nauttia joskus..

    • M82

      Mielestäni tuo on todella hyvä systeemi. Itse ajoin tuossa kortti hyllylle ja venähti ajokortin saanti kun olen vielä ensimmäisessä vaiheessa. Se mikä minussa muuttui oli se etten nyt jälkeenpäin edes ole ajatellut ajaa yhtä lujaa kun saan kortin. Opetukseksi tuo kortin menetys oli liian kova.

      Itse ainakin opin ekasta kerrasta ja tuolla systeemillä varmasti olisin tullut nyöremmäksi jo ekalloilla pisteen menetyksillä.

      Nyt kun meni heti kortti vaikka en ole sitä ennen saanut sen ensimmäistakään rikesakkoa.

    • mitään

      Turha on odottaa mitään järkevää parannusta lainsäätäjien toimesta. Älyttömiä rangaistuksia kiristetään vain entisestään.

      Aika huvittavaa on tässä se että liikennekuri on tärkeintä, sujuvuus ja turvallisuus ovat täysin sivuseikkoja.

      Mielestäni liikenteen turvallisuus on erinomaisella tasolla, eikä tavallisten ihmisten vitutusta tarvitsisi enää lisätä. http://www.autoalantieto.fi/turva.asp kuvaajasta voi nähdä miten absoluuttiset liikennekuolemat ovat pysyneet samalla tasolla vaikka liikennemäärät ovat huimasti kasvaneet.

    • ajaa ylinopeutta

      90% autoilijoista ei noudata nopeusrajoituksia. Jotenkin tänne palstalle kirjoittelee aina ne jotka vinkuvat kovempia rangaistuksia ja alempia nopeusrajoituksia. Monellakahan näistä vinkujista on edes ajokortti?

      Pitäisikö noilta 90% ottaa sitten kortti pois? Kuinkahan te itkiät sitten liikkuisitten kun bussikuskienkin kortit olisivat hyllyllä?

      • ei ole

        lähelläkään totuutta. Aseta % jonnekin tonne 25 kohdalle ja siinäkin on liikaa. Väitteesi on niin ylimalkainen, että vaatii tarkennusta. Jos puhutaan joskus ylinopeutta ajaneista, niin luku lähentelee 100%. Jos taas kyseessä jatkuvasti tahallaan ylinopeutta ajavista henkilöistä eli lähes päivittäin tai ainakin viikoittain, niin % on todellakin jossakin tuolla alle 25 selkeästi.
        Viime viikolla 3000 km Suomen teillä ajaneena vain suurinta sallittua nopeutta käyttäen taajamissa sekä valtatellä, ei autoani ohittanut kuin alle 20 ajoneuvoa.

        Ps. Mittari pitää kutinsa. Gps sekä Tielaitoksen mittauspisteet sen kertovat todeksi.


      • varmaan
        ei ole kirjoitti:

        lähelläkään totuutta. Aseta % jonnekin tonne 25 kohdalle ja siinäkin on liikaa. Väitteesi on niin ylimalkainen, että vaatii tarkennusta. Jos puhutaan joskus ylinopeutta ajaneista, niin luku lähentelee 100%. Jos taas kyseessä jatkuvasti tahallaan ylinopeutta ajavista henkilöistä eli lähes päivittäin tai ainakin viikoittain, niin % on todellakin jossakin tuolla alle 25 selkeästi.
        Viime viikolla 3000 km Suomen teillä ajaneena vain suurinta sallittua nopeutta käyttäen taajamissa sekä valtatellä, ei autoani ohittanut kuin alle 20 ajoneuvoa.

        Ps. Mittari pitää kutinsa. Gps sekä Tielaitoksen mittauspisteet sen kertovat todeksi.

        Olen itse seurannut, jos ajan gps mukaan 60kmh alueella ko. nopeutta. Niin se 90% menee ohi ja parhaimmat autoiliat vielä huudattavat tööttiä. Sitten vielä mitä uudempi kulkine sitä varmammemmin menevät ohi. Tietenkin seassa on niitä jotka ajavat joka paikassa 10-15kmh alle niitä on se 9%. Itse kyllä seuraan gps:sstä kuinka suurella ylinopuedella ajan. Pyrin kulkemaan sen liikenne virran mukana, menipähän se mitä nopeutta vaan. Ne yli yli varovaiset törtöt ovat yhtä suuri vaara liikenteessä kuin ne yli yli nopeutta ajavat.


    • sinivilkku

      muuallakaan. Nyt joku Kinisjärvi on innostunut Espanjan mallista ja tuomassa sitä tänne Suomeenkin.
      Hän vaan unohtaa erään oleellisen asian. Niissä maissa missä pistejärjestelmä on voimassa, ihmiset ovat niin tympääntyneitä kyseiseen järjestelmään, että ajavat surutta ilman korttia koska kokevat järjestelmän vähintäänkin kyseenalaiseksi.

      Tottahan se on, että Suomessakin pisteitä ropsahtelisi enimmäkseen niille, joilla on vähän raskas kaasujalka matka-ajossa mutta jotka taajama-ajossa ajelevat toiset tienkäyttäjät huomioonottaen.
      Sensijaan juoppokuljettajat ajavat alle nopeusrajoitusten ja välttyvät näinollen rangaistukselta.
      Ne jotka kaahaavat hullunkovaa, tekevät sitä jatkossakin ja onnettomuuksia tapahtuu entiseen tahtiin. Eivät he kaahatessaan ajattele pisteiden ropinaa kun kerran eivät ajattele omaa turvallisuuttaankaan.

      Tulevaisuuden visio on siis se, että sujuvasti ajavilta on kortit hyllyllä ja liikenteessä katselemme kun nytkyttäjäpapparaiset hiipivät kahtakymppiä taajamissa, jarrutellen joka harakan ja koppakuoriaisen kohdalla :D

      • teme

        No sanotaan näin, että ihan jees ajatus. VOisihan sen käyttöön ottaa.
        Tosin se ei kyllä yhtää sen enempää vähennä näitä über-kaahareita. Ne kaahaavat joka tapauksessa ja menettävät kortin, oli sitten uusi tai vanha järjestelmä.
        Mutta meille muille, keneltä joskus sattuu lipsahtamaan vähän ylinopeuden puolelle tai tulee ajettua liian vanhoilla vihreillä, se saattaisikin olla ihan hyvä.


      • Runttaaja

        ...niille, jotka ajavat paljon voi niitä pieniä virhepisteitä kertyä lähes mitättömistä asioista vuodenkin aikana enemmän kuin jollekin pari kertaa viikossa kaupassa autollaan käyvälle papparaiselle yli kymmenessä vuodessa.

        Milloinhan joku innostuis tuomaan esim. Saksan mallin noissa poliisin puhalluttamisjutuissa? Ei silti, että sellaista kaipaisin, mutta ihan muuten vaan. Saksassa poliisi kun ei voi ihan noin vaan mennä puhalluttamaan autoilijaa, homma pitäisi kestää oikeudessa, eli tarvitaan tosi vahva epäilys. Siihen ei kuulemma riitä edes se, että ajaa hiukan mutkitellen, tai päin punaisia jne.

        Rattistuomiot kuulostavat alkuun aika lieviltä, eka kerrasta 250 € sakkoa ja kuukaudeksi kortti pois, mutta uusimisesta kovenee ja törkeästä menee kortti vuosiksi ja sen lisäksi tulee jotain psykologisia testejä ym. No, saksalaiset kun eivät oikein helposti läpäise niitä testejä, niin tarjolla on porsaanreikä, nimittäin jossain toisessa maassa ajettu EU-ajokortti ja niitä on halukkaille saksalaisille järjestetty tarvittavine ajo-opetuksineen ja oleskelulupineen.

        Tuon jutun kuulin radiosta tänään Varkauteen ajaessani.


      • siis

        Onko sinulla siis tuttuja esim. espanjassa vai kuinka luotettavalta taholta tuon olet kuullut? Joskus oli huhua siitä, että espanjassa sakotettaisiin moottotiellä köröttelijöitä vaikka ajelivat tasan nopeusrajoituksen mukaan. Itse jokus kävin italiassa. Siellä mentiin torinon kiertotietä 150 viidenkympin alueellä, eikä kukaan ollut kyttäämässä. Kaupunkialueella kanssa-autoilijat vilkuttelivat valoja jos tutkattiin tms.


      • sinivilkku
        siis kirjoitti:

        Onko sinulla siis tuttuja esim. espanjassa vai kuinka luotettavalta taholta tuon olet kuullut? Joskus oli huhua siitä, että espanjassa sakotettaisiin moottotiellä köröttelijöitä vaikka ajelivat tasan nopeusrajoituksen mukaan. Itse jokus kävin italiassa. Siellä mentiin torinon kiertotietä 150 viidenkympin alueellä, eikä kukaan ollut kyttäämässä. Kaupunkialueella kanssa-autoilijat vilkuttelivat valoja jos tutkattiin tms.

        Eilisessä Hämeen Sanomassakin siitä on juttua.
        Hämeen ammattikorkeakoulun liikenneopettajankoulutuksen johtaja Pekka Ahlgren varoittaa tekemästä järjestelmästä liian tiukkaa.
        Ahlgren ottaa varoittavan esimerkin Ranskasta, jossa järjestelmä on käytössä. Kun ranskalaisella autoilijalla tulee tietty virhepistemäärä täyteen, hän menettää ajokorttinsa ja joutuu autokoulun penkille.
        Ranskalaiset ovat äänestäneet jaloillaan sillä seurauksella, että kortittomia on liikenteessä miljoonatolkulla. Nykyisen tiedon mukaan siellä on pari miljoonaa korttinsa menettänyttä, jotka ovat viitanneet kintaalla ajokiellolle.


      • tai skannaa
        sinivilkku kirjoitti:

        Eilisessä Hämeen Sanomassakin siitä on juttua.
        Hämeen ammattikorkeakoulun liikenneopettajankoulutuksen johtaja Pekka Ahlgren varoittaa tekemästä järjestelmästä liian tiukkaa.
        Ahlgren ottaa varoittavan esimerkin Ranskasta, jossa järjestelmä on käytössä. Kun ranskalaisella autoilijalla tulee tietty virhepistemäärä täyteen, hän menettää ajokorttinsa ja joutuu autokoulun penkille.
        Ranskalaiset ovat äänestäneet jaloillaan sillä seurauksella, että kortittomia on liikenteessä miljoonatolkulla. Nykyisen tiedon mukaan siellä on pari miljoonaa korttinsa menettänyttä, jotka ovat viitanneet kintaalla ajokiellolle.

        Ota tuo talteen, olisi kiva lukea tuon. Lehden nettiversiosta ei löytynyt edes haulla tuota juttua.


    • Liiannuori

      Jos ei osata autolla ajella kunnolla, niin ois ihan oikein että sitä harjoteltas sitte. Eli tohon malliin pitäs kyllä vielä liittää se autokoulun uudelleen käyminen, joka on jo joissain maissa käytössä, eli kun pisteet menetetty niin uudestaan autokouluun.

      No ei sen autokoulun tarttis olla mitään taskuun parkkeeraamista, vaan esim. reittisuunnittelua, opetusta sääolosuhteiden huomioimisesta, riskien arviointia ja psykologista valmennusta jolla autetaan asennoitumaan kiireettömään matkantekoon.

      Ne jotka autoa tarttee esim. työnsä takia osaa kyllä tarvittaessa ajaa niinkin, ettei kortin menettämisestä ole pelkoa.

    • on sama

      idea kuin Fifth Element -leffassa.

    • Jaska

      Pistesysteemi on nimenomaan se mitä kaivataan, kunhan se toteutetaan järkevästi.

      Ainakin seurvaavat asiat pitäisi huomioida:

      1. Samalla pitää poistaa päiväsakkokäytäntö. Sama euromääräinen sakko kaikille, pistejärjestelmä pitää huolen siitä, että varakkaat eivät hurjastele lompakolla ja verotus taas tasaa tuloja jo aivan riittävästi. Näin se on muuallakin.

      2. Alin ylinopeudesta saatava rikesakko voisi tulla alle 10 km/h ylinopeudesta, taajamassa alle 5 km/h ja siitä EI tulisi virhepisteitä. Sellainen on vahinko eikä vielä mikään rike.

      3. Ylinopeus 10-15 taajaman ulkopuolellakaan ei saisi tuottaa kovin paljon virhepisteitä.

      4. Maistissa ajamisesta (0.3-0.5 promillea) voisi antaa pari pistettä, mutta ei niin paljon, että kortti menee jo parista kolmesta kerrasta.

      5. Seuraavista rikkeistä pitäisi antaa niin paljon pisteitä, että kortti lähtee heti:

      A. Kuorma-autolla takapuskurissa roikkuminen.
      B. Punaista päin ajo vilkkaassa liikenteessä.
      C. Suojatiellä jalankulkijan tai pyöräilijän päälle ajaminen
      D. Kolaripaikalta pakeneminen
      E. Poliisia pakeneminen
      F. Rattijuopumus (yli 0.5 promille kortti pois heti vähäksi aikaa, yli 1.0 promillea vähän pidemmäksi aikaa)

      Seuraavista pitäisi saada niin paljon pisteitä, että kortti lähtee parista kerrasta:

      A. Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä
      B. Henkilöautolla takapuskurissa roikkuminen yli 80 km/h nopeudessa
      C. Punaista päin ajaminen vaaraa aiheuttamatta
      D. Maantiellä yli 40 km/h ylinopeus, taajamassa yli 20 km/h
      E. Invapaikalle pysäköiminen ilman lupaa
      F. Puistossa tai pyörätiellä ajaminen autolla (esim. oikaisu omalle pihalle pyörätien kautta, sitä näkee lähes päivittäin)
      G. Suojatielle astuvan jalankulkijan väistämättä jättäminen

      • järkevää

        Kerrankin jotain järkevää. Täsmentäisin pari kohtaa:

        "Seuraavista pitäisi saada niin paljon pisteitä, että kortti lähtee parista kerrasta:

        D. Maantiellä yli 40 km/h ylinopeus, taajamassa yli 20 km/h"

        Tähän pitäisi vielä vaikuttaa ERITTÄIN radikaalisti olosuhteet. Liikennemäärät ja kellonaika ym. Ei pidä katsoa puusilmäisesti km/h ylitystä.

        "G. Suojatielle astuvan jalankulkijan väistämättä jättäminen"

        Tämä on liian tulkinnanvarainen. Suojatien ylitykseen pitäisi saada joku tapa kuten italiassa, jossa yleensä katsekontakti kuljettajan ja jalankulkian välillä on merkki ylitysaikeista. Jos joku pitää torikokousta jalkakäytävällä niin ei siitä pidä vielä pisteiden ropista. Monesti myös jalankulkijat rikkovat surutta liikennesääntöjä, joten tätä pitäisi vielä hioa.

        Nämä kuitenkin on kaikki pelkkää toiveunta niinkin autoilijavihamielisessä maassa kuin suomessa. Turha toivoa, että joku liikenneministeriön lautakunta tekisi mitään järkevää ja reilua.


    • ...

      muistetaanhan kuitenkin että saksassa moottoriteillä ei ole nopeusrajotuksia, ja espanjassa nopeusrajoituksia ei ole lainaan (ainakin luulen näin kun kerran esim Madridissa kaikkia ajaapi 60n alueella satasta ja poliisit siellä seassa sanomatta asiasta mitään).

      • koiro

        niin ja suolaavikolla ajetaan nopeusennätyksiä 1500 km/h, mix ei meilläkin?


    • näitä sivuja

      liikenneopettuksen ammatilaisenaesim. suraavista asioista; väistämissäännöt liikenneympyrässä, suojatien eteen pysähtyminen pysäköinti tai ylinopeussakojen kiroilijat ym. tiedot ovat ihan hukassa. Suosittelen pisteyttämis järjestelmää, kun tietotaito on näin huono, on syytä tulla autokouluun kertaamaan tietojaan ja meillä riittää töitä.

      • taas koko

        joukko kirjoitus virheitä mutta koittakaa kestää


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe