Toimiiko kaukorakkaus

Muiden vastauksista kiitollin

Te, joilla on kokemuksia, ja miksei myös te, joilla ei ole kokemusta, kertokaapa omia mielipiteitä ja ajatuksia siitä, toimiiko kaukorakkaus? Ja jos se toimii, kertokaapa myös, mitkä asiat ovat auttaneet sen toimimista? Taas, jos suhteenne on kariutunut, kertokaa, mistä syistä se kariutui?

Olen utelias kuulemaan muiden mielipiteitä, sillä olen vähän aikaa sitten aloittanut kaukorakkaussuhteen.

31

7959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauko Rakastaja

      Menin ja rakastuin aikoinaan japanilaiseen tyttöön, joten tapauksessani voidaan kai puhua todellisesta kaukorakkaudesta. Siihen aikaan ei edes ollut internetiä ja puhelumaksujen kalliin hinnan vuoksi yhteydenpito sujui lähinnä kirjeitse, joita saatoimme lähetellä toisillemme jopa monta kertaa viikossa;)) Mahtoi postinkantajalla olla hauskaa=) Kirje on loppujen lopuksi aika intiimi väline, paljon henkilökohtaisempi ja romanttisempi kuin sähköposti, tekstarit tai edes puhelinsoitto. Suosittelen.

      En kuitenkaan tiedä, kuinka kauan kaukorakkaus olisi ollut ylläpidettävissä pelkän kirjetulvan avulla. Tapauksessamme se kesti noin vuoden (mikä tuntui vastarakastuneelle ikuisuudelta!), minkä jälkeen muutin Japaniin ja sittemmin tulimme yhdessä Suomeen. Nyt ollaan oltu onnellisesti naimisissa jo 10 vuotta:)

      PS: Kaukorakkauden toimivuus riippuu lähinnä ihmisen henkisistä voimavaroista, sillä se on aika riuduttavaa. Tarve tavata kasvaa joskus valtaviin mittasuhteisiin. Jos kaukorakkaus tarkoittaa sitä, että kulta asuu Rovaniemellä ja itse Helsingissä, ei ongelmaa tietenkään ole, koska äkkiäkös Rovaniemellekin lentää tai junailee. Mutta ulkomaille, toisiin maanosiin, on hiukan vaivalloisempaa ja kalliimpaa lähteä.

      Ehkä se kirjeiden tuhertelu kuitenkin oli toimiva ratkaisu: rakkaaseen saattoi tutustua varsin monipuolisesti ja syvästi ennen varsinaista suhdetta. Varsinkin kulttuurieroista johtuen se oli tapauksessani käsittääkseni suhteen elinehto.

      • SB

        kertoisitko viela, miten tutustuit vaimoosi?


      • Kauko Rakastaja
        SB kirjoitti:

        kertoisitko viela, miten tutustuit vaimoosi?

        Hän oli opiskelijavaihdossa Saksassa ja koska oli kiinnostunut Suomesta, tuli täälläkin käymään. Sattumalta tavattiin Suomenlinnassa. Katsoin, että käveleepä siinä nätti likka ihan yksikseen ja tarjouduin oppaaksi=) Niinhän siinä kävi, että opastuskierrokseni hieman venähti kun tultiin niin hyvin juttuun keskenämme. Hyvä kun ehdittiin viimeiseen lauttaan. Saatoin hänet hotellille, annoin puhelinnumeroni ja pyysin, että soittaa seuraavana aamuna jos haluaa tavata. Ja niinhän hän sitten soittikin=))


        Loppuvuosi sitten reissattiin Suomen ja Saksan väliä puolin ja toisin. Kun hän palasi Japaniin, suhde jäi noin vuodeksi kirjeitten varaan, mutta sen jälkeen muutettiin yhteen, mentiin kihloihin ja lopulta naimisiin=) Romanttista, eikö totta?


      • SB
        Kauko Rakastaja kirjoitti:

        Hän oli opiskelijavaihdossa Saksassa ja koska oli kiinnostunut Suomesta, tuli täälläkin käymään. Sattumalta tavattiin Suomenlinnassa. Katsoin, että käveleepä siinä nätti likka ihan yksikseen ja tarjouduin oppaaksi=) Niinhän siinä kävi, että opastuskierrokseni hieman venähti kun tultiin niin hyvin juttuun keskenämme. Hyvä kun ehdittiin viimeiseen lauttaan. Saatoin hänet hotellille, annoin puhelinnumeroni ja pyysin, että soittaa seuraavana aamuna jos haluaa tavata. Ja niinhän hän sitten soittikin=))


        Loppuvuosi sitten reissattiin Suomen ja Saksan väliä puolin ja toisin. Kun hän palasi Japaniin, suhde jäi noin vuodeksi kirjeitten varaan, mutta sen jälkeen muutettiin yhteen, mentiin kihloihin ja lopulta naimisiin=) Romanttista, eikö totta?

        on romanttista! :) olen onnellinen puolestasi! onko teilla ollut niita kulttuuriongelmia, ja niista aiheutuvia vaarinymmarryksia yms.? minulla ja amerikkalaisella miehellani niita ei juurikaan ole ollut, mutta ehka pari. ne eivat ole olleet kyllakaan mitaan vakavia.


    • -R-

      Vaikkei omassa tapauksessani välimatkaa ollutkaan kuin parisataa kilometriä. Päivittäinen yhteydenpito ja mahdollisuus (jota ei sitten koskaan tullutkaan) että pääsisimme asumaan samalle paikkakunnalle auttoivat pitämään suhdetta yllä, lopulta hommat kuitenkin alkoivat kuihtua kasaan.

      • Pera

        Voihan se jollain toimiakin. Mulla kävi muutama vuosi sitten niin, rttä muija toi kotio kondylooman. Ei ollu malttanu pitää housuja jalassa ja oli antanu jonku kapakkatuttavuuden nylkyttää paljaalla melalla. Tunnusti kyllä kaiken ja pyysi anteeksi vaan minähän en reva levällään lentäviä muijia kauaa kattele.


    • vallu

      ..juu mun tapauksessa ei toimi.. olen vieläkin täs tilanteessa.. välillä 500km ja työt estää näkemisen (ainakin nyt kesällä) se on sitä että alkaa vilkuilemaan heti muita, mut ei omantunnon tuskan takia pysty tehdä mitään uskotonta. sitten tällainen mustasukkainen ihminen kun olen, sitä tulee laskettua, että kumpi soittelee enemmän ym. ja aina kun soittaa kysäsee ekaksi, että missä oot? mitä teet? kenen kanssa? ei toimi ei todellakaa, kaipaa vaan toisen kainaloon tai sitten pitää olla helvetin luja luottamus..

      • E

        Mies on kosovossa, ja pysyy, ensi vuoteen. Kirjoitellaan, nähdään kerran kahdessa kuukaudessa. Rakkaus vain voimistuu. Olen onnellinen. Tulevaisuudesta en tiedä, odotan suuria.


      • Mr_Furious
        E kirjoitti:

        Mies on kosovossa, ja pysyy, ensi vuoteen. Kirjoitellaan, nähdään kerran kahdessa kuukaudessa. Rakkaus vain voimistuu. Olen onnellinen. Tulevaisuudesta en tiedä, odotan suuria.

        ..ainakaan tarvi pettämistouhuja pelätä. Ainut mitä kiväärikulit pääsee rassaan on RK 62 :)


      • deserton

        Suhteeni on kestänyt tähän asti (noin 9kk) ja on tarkoitus muuttaa jouluna yhteiseen kotiin.

        Alan kyllä tapaamistaukojen aikana vilkuilla muita ja suon sen itselleni, mutten ole pettänyt tms, vaikkei siinä ole minulla kysymys omasta tunnosta. Ystävät ovat tässä kohdassa olleet vieraisiin ihastumisissa tärkeitä: heille olen kertonut, jos olen ollut ihastunut toiseen, ja he ovat sitten myös takoneet järkeä kalloon.

        Seurustelukumppanini kanssa on muutamia eriäviä näkemyksiä siitä, minkä koemme pettämiseksi ja hän ei antaisi pettämistä anteeksi, toisin kuin minä.

        Pahemmin ei meidän suhteessa ole mainittua ongelmaa, että koko ajan olisi tiedettävä, missä toinen on. Mustasukkaisuus on kumppanini ongelma kyllä, mutta sanoisin, että tasoitan sitä. Mustasukkaisuuden, pelkojen ja muiden tunteiden kanssa on vain päästävä sinuiksi. Minä luotan pelosta puhumalla itsestäänselvyyden tekemisen voimaan.

        Tunnen itseni onnelliseksi valtaosan ajasta. Taukojen pituus näkemisessä ahdistaa, mutta kirjeiden kirjoittelu on romanttista ja tuntuu usein syvällisyydessään paremmalta kuin fyysinen läsnäolo, jossa on vähemmän tarkkaan ajateltuja sanoja.

        Juuri ennen tapaamisia alkaa miettiä, haluaako tavata toisen kasvokkain, kun kaukosuhde on toiminut niin hyvin. Se, että suhde on yllättäen fyysinen muutaman päivän tai viikon, hämmentää. Kuitenkin kumppanin näkeminen on sitten saanut minut aina tähän asti unohtamaan moiset ajatukset ja siinä en ole sitten enää kysellyt itseltäni haluamisestani!


    • SB

      minun kaukorakkauteni toimi mainiosti! ja todellakin kyseessa oli kirjaimellisesti kaukorakkaus: mina asuin siella suomessa, ja poikaystavani USAssa. nyt asun myos USAssa, ja olemme onnellisesti naimisissa!

    • minä

      ollaan seurusteltu reilu vuosi, minä asun suomessa ja kultsini norjassa. vielä pitäis vuosi kestää näin sitten kultsini muuttaa takaisin suomeen. Välillä elämä on yhtä tuskaa kun on niin ikävä toisen luo, mutta yhdessä olo aika korvaa sen kaiken sitten moninkertaisesti. en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta toiveet meillä molemmilla on korkealla! Kaukorakkaus kuluttaa ihmistä niin paljon että pitää olla vahva jotta jakssaa,mutta tsemmpiä kaikilla kaukosuhteessa eläville!

      PS. ja älkää tosiaankaan laskeko kaukosuhteeksi mitään rovaniemi-helsinki välejä, ne on vain järjestely kysymyksiä!

    • Elyon

      Itse olen tällä hetkellä "kaukosuhteessa".Olen kyllä ehkä väärä ihminen sanomaan tähän mitään nimittäin en edes ole nähnyt livenä omaa kultaani.Suhteemme toimii niin ja näin,olemme jo kerran eronneetki mutta palasimme uudestaan yhteen.Ongelmia kyllä on ehkä enempi kuin mitä suhteessa että näkee toista vaikka joka päivä sillä mun ja mun jätkäfrendin suhde ei kuitenkaan ole kovin vakava ja eihän sitä ikinä tiedä mitä se toinen tekee siellä kaukana.Tämä viesti ei varmaankaan auttanut sinua paljon mutta onhan tämäkin tyhjää parempi...?Jos kiinnostaa niin voit lukee mun ja mun jätkän "ongelmasta" tältä palstalta jossa nimimerkkini on Elyon...:)
      Mutta onnnea teille...!

    • Laa

      Itse aloitin myös kaukosuhteen jossa kultani asuu hollanissa. Nähdään seuraavan kerran kuukauden päästä... Suhteen toimivuus on kai kiinni luottamuksesta ja tahdosta. Itselläni näitä on :D

      • johz

        moi! itsellänikin on tällä hetkellä kaukorakkaus hollanista, amsterdamin läheisyydestä. tällainen palava rakkaus kera pitkän etäisyyden tuo mieleen paljon kysymyksiä ja pelkoja, joista haluaisin paria kysyä sinulta. eniten minua pelottaa tuo hirmuinen kielimuuri. hoidatteko asiat englanniksi vai luonnistuuko hollanti sinulta? onko se pitemmän päälle raskasta kun ei voi keskustella ns. normaalisti kun äidinkieli ei ole sama? tietenkin olisi mukava kuulla että onko teidän suhteenne vieläkin elossa vai onko välimatka tuonut ongelmat mukanaan?


    • ......

      20 vuotta välillä turkki - Suomi

      • angel_prinsecc

        minulla ei ole viellä seurustelusuhdetta mutta oisi yksi poika joka on 300km päässä minusta en tiiä toimiiko se yn


      • 6+5+1=?
        angel_prinsecc kirjoitti:

        minulla ei ole viellä seurustelusuhdetta mutta oisi yksi poika joka on 300km päässä minusta en tiiä toimiiko se yn

        Itse olen kaykosuhteessa intialaisen pojan kanssa ei olla vielä livenä tavattu mutta silti kirjotellaan joka päivä.


    • oli liikaa

      Ex-mieheni ei kestänyt pari vuotta jatkuneita n. neljän kuukauden eroja, joita meillä oli töiden takia. Luulin että suhteemme kestäisi erillään olot koska olimme joutuneet olemaan aiemminkin erillään. Mies ei ollut tohtinut sanoa että ei haluaisi enää olla erillään, vaan otti lohduttajaksi salarakkaan. Salasuhde oli kestänyt melkein sen koko kaksi vuotta mitä olimme joutuneet olla eri paikoissa. Ihmettelinkin miksi mieheni oli ollut niin omituinen aina kun tapasimme, vaisu ja ärtyisä. Valehtelu ja se että mies ei ollut voinut kertoa miltä hänestä tuntuu oli minulle liikaa. Kaiken lisäksi miehen versio salasuhteesta vaihteli niin että en todellakaan voinut luottaa häneen enää. Olihan minullakin ikävä eikä erillään olo ollut helppoa, mutta jos se olisi mennyt minulle liian vaikeaksi olisin siitä hänelle kyllä sanonut. Voisi sanoa että kaukosuhse toi esiin miehen todellisen luonteen. Siksi hän on nyyään ex-mies.

    • 28

      Minä ja mies tapasimme netissä ja olemme kohta olleet yhdessä neljä vuotta. Olemme kihloissa ja häitä suunnitellaan. Olimme kaukosuhteessa hieman yli vuoden ja välimatkaa oli 150 km. Näimme lähes joka viikonloppu ja välillä saimme tilaisuuksia viettää pidempiäkin aikoja yhdessä. Kaukosuhteemme päättyi, kun muutimme asumaan mieheni kotikaupunkiin.
      Näin jälkikäteen katsoen olisi ehkä ollut järkevämpää muuttaa ensin erikseen samaan kaupunkiin. Minä en ollut edes ennen häntä koskaan seurustellut, joten yhtäkkinen siirto kaukosuhteesta avoliittoon aiheutti hieman kitkaa alussa. Kaikki kuitenkin kääntyi parhain päin lopussa.

      Sanoisin, että kaukorakkauden kestoon vaikuttaa eniten se, sopiiko pari oikeasti toisilleen ja se, kuinka paljon he toisiaan rakastavat. Eli oikeastaan aivan samat asiat, kuin lähisuhteessakin vaikuttavat. Kaukosuhteessa on hyvänä puolena se, että tapaamiset tihkuvat romantiikkaa ja hohtoa, kun ei näe rakastaan joka päivä. Kaipaus on myös äärimmäisen romanttista.

    • :))))

      En todellakaan tiiä toimiiko, mutta toivoisin että toimii...koska itse olen rakastunut turkkilaiseen joka on minua 5 vanhempi eikä koskaan tavattu livenä, mutta viestitellään ja webkamerassa ollaan nähty toisemme :) tarkoitus on lähteä kolmen vuoden päästä turkkiin, mutta ei ole vielä päätetty lopullisesti... ja miten löydän rakkaani turkista? ja kolme vuotta on pitkä aika:( kaukorakkaus on jännittävää mutta pelottavaa.. kuitenkin ollaan molemmat nuoria niin ei tiedä mitä tapahtuu vielä :/

      • fbhdsva<

        No mulla on ainakin toiminut, välissä kumpiki ollaan oltu niin epätoivoisia, että ollaan meinattu luovuttaa. Mutta kyllä se siitä aina sitten... Eli siis hullulta tämä kuulostaa, ja ehkä onkin mutta...Kaikki lähti lomaromanssista ja nyt ollaan oltu 11kk yhdessä ja kertaakaan ei olla tuon loman jälkeen nähty. Mutta vielä vähän yli 2 kk ja sitten


    • RakastunutElämään

      Tapasin kihlattuni reilu 8 kuukautta sitten. Taisin rakastua häneen heti ensimmäisillä treffeillä. ja olemme edelleen rakastuneita. Välimatkan sekä elämäntilanteidemme vuoksi näemme 2-3 kertaa kuukaudessa. Ikävä on kroonista ja välillä pahenee ja välillä se helpottaa. Kaukosuhde on vaikeampaa, kuin jos toinen asuisi lähellä. Ja joissain tapauksissa se on vaarassa kariutua juuri siihen välimatkaan. Mutta jos toiset rakastavat toisiaan, ei rakkaus katoa ja välimatkaan on totuttava. Me olemme kihlatumme kanssa edelleen kovin rakastuneita, ja en voisi kuvitella enää elämää ilman häntä. Ensimmäistä kertaa ajattelen, että tässä se ihminen on, jota olen odottanut koko elämäni

    • RakastunutElämään

      mitäs sinun kaukosuhteelle kuuluu? :)

    • Ikää 40+

      Minun tarinani. Tapasin nettideittisivustolla miehen, joka asuu naapurimaassa (on suomalainen). Ihastuimme, rakastuimme ja menimme kihloihin muutaman kk päästä tapaamisestamme. Suhdetta on jatkunut nyt n. 7 kk. Ikää meillä ja - 50v. Hän oli jo tutustuessamme päättänyt palata Suomeen asumaan, suunnitellut sitä jo vuosia.

      Olemme nähneet tänä aikana n. 3-4 vkon välein. Viimeksi hän oli luonani reilun viikon,kesällä pari viikkoa. Riitelyä on riittänyt etenkin alkon ollessa mukana kuvioissa. Skypessä syntyy riitaa etenkin, jos jompi kumpi on nauttinut alkoa, tunteet kärjistyvät ja tulee sanottua loukkaavasti.

      Mies on lakannut nättien viestien lähettämisen. On viileä eikä millään saa sanotuksi ikävöivänsä. Nyt hän päätti ilman mitään ennakkoilmoitusta lähteä etelään tekemään etätöitä. Hänen piti tulla luokseni, mutta tekikin tällaisen tempun. Tuntuu todella pahalta. Hän on syytellyt minua, nimitellyt joskus juovuksissa todella rumasti. Ja sitten tämä reissu yllättäin kuin päin naamaa. Tuntuu todella pahalta. Löydän hänestä paljonkin niin itsekkäitä piirteitä, että nyt on suhde vaakalaudalla. Hän ei huomaa loukkaavansa minua, mutta itse ei pysty unohtamaan huonoja asioita vaan vetoaa niihin jatkuvasti syyllistäen.

      Ei ole helppoa toisessa maassa asuvan kumppanin kanssa. Luottamuspulaa, turhaa mustasukkaisuutta, läheisyyden puutetta. Itse kärsin siitä, että tapaamiset harvassa, kaipaan kosketusta ja hellyyttä. Mies ei samoin ilmaise.

      • Poppiis

        Mies sai ylennyksen ja sen seurauksena oli kuukaudesta aina vähintään kaksi viikkoa ulkomailla. Mä sorruin pettämään muiden miesten kanssa aluksi ja myöhemmin aloitin suhteen toisen miehen kanssa. Olin tämän toisen miehen kanssa suhteessa parisen vuotta ja suhde loppui vasta kun mieheni vaihtoi työpaikkaa ja jatkuva reissaaminen ympäri maailmaa loppui.


    • hulluuttako 22

      Tapasin miehen täällä netissä kaksi viikkoa sitten, ja tuskaa, kun haluaa niin toista, soitellaan,tänää hän soittan kolme kertaa, facessa kokoajan.Mut ei riitä, haluu nähdä, olen viimeeksi ollut rakastun tai edes ihanstun yli 10 vuotta sitten. sydän tykittää niin, et rytmihäiriöitä, pillerit jo käytössä. En pysty nukkumaan kun 4 h yössä. Olemme lähettäneet kuvia ja niitä sitten katson ja hän mun.

    • Toimiiiiiii

      Kyllä toimii ja jos rakkaus on aitoa, se siitä jossain vaiheessa lähisuhteeksi muuttuu :)

    • Anonyymi

      14 kuukautta todella läheisessä suhteessa meksikolaisen miehen kanssa. Rakastamme toisiamme enemmän kuin olisin voinut ennen uskoa että toista voisi rakastaa. Whatsappissa videochatissa joka päivä. Joskus hän katsoo kun nukun tai makaa vieressäni siellä 10 000 km päässä. Ja minä vien hänet videopuhelussa mihin vain, aamupalalle, suihkuun, töihin, kauppaan.. En voi lakata rakastamasta häntä, vaikken tiedä voimmeko koskaan olla oikeasti yhdessä. Minulla on lapset täällä ja hän käy yliopistoa siellä. Hän on elämäni suurin rakkaus.

    • Anonyymi

      En ole kokeillut kaukaorakkautta, mutta mieluummin lyön naulan päähäni, kun lähden sitä kokeilemaan. Piste.

    • Anonyymi

      Tässä tarkoitetaan kai etäsuhdetta. Kaukorakkaus tarkoittaa sitä, kun joku rakastuu vaikkapa Mikko Leppilampeen tuntematta häntä henkilökohtaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe