Sappihapporipuli

tummy

Kärsin tästä oi niin yleisestä aamuripulista eli vessassa pitää käydä kymmenen kertaa ja vieläkin tuntuu ettei kaikki tullut ulos. Lisäkuiduista ei ainakaan minulla ole ollut apua. Ajattelinkin että onko jollakin tietoa sappihapporipulista. Nettisivuja tai omakohtaisia kokemuksia kaipailisin. Googlesta ei mitään kunnollista löytynyt. Lähettääköhän lääkäri mielummin kokeisiin vai määrää lääkettä kokeiltavaksi (vai suostuuko kumpaankaan)?

124

78650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fze

      Tf97:ssa mainitaan, kuinka kolestyramiinia voidaan käyttää sappihapporipuliin pienin annoksin.

      • kelluvaa

        Mulla on ollut maksasairaus, jolloin oli sappihapporipulia. Uloste oli harmaata ja rasvaista ja jäi pytyn pintaan kellumaan. Se piti vetää monta kertaa, saadakseen sen alas putkistoon. Rasvat siis ei imeytyneet elimistöön. Löytyisikö mitään rasvojen imeytymishäiriöstä?


    • jatkuva ripuli

      Itselläni vaivasi jatkuva ripuli - aamupäivisin pahempi - useamman kuukauden ennenkuin syy selvisi. Ja tutkimuksista aloitettiin: laktoosi-intoleranssi, keliakia, parasiitit ja lopulta paksunsuolen tähy. Ensin kolonoskopiassa löytyi koepalojen perusteella mikroskooppinen koliitti ja siihen söin Asacolia pari kuukautta ilman vaikutusta.

      Sitten oikeastaan kokeiltiin Questrania (kolesterolilääke, joka tepsii myös sappihapporipuliin) ja se auttoi, jopa muutamassa päivässä. Niin ja tehtiin vielä ylävatsan ultra, jolla kait tutkailtiin noita sisäelimiä muiden ongelmien varalta.

      Eli otan Questran-jauhetta puoli pussillista päivässä eikä ripulista ole enää haittaa ja samalla myös kolesteroliarvoni ovat entisestään parantuneet (kokonaiskolesteroli 4,7 => 3,6).

      Questran pitäisi ottaa mieluumin aamulla ennen aamiaista (koska kuulemma juuri aamusta noita sappihappoja syntyy suoleen eniten), mutta itse olen joutunut siirtämään sen lounaan yhteyteen, koska Questranin yhteydessä ei saisi muita lääkkeitä ottaa tuntiin ennen ja neljään jälkeen. Ja mulla kun on muitakin lääkkeitä sen verran, että tuo lounas ajankohtana onnistui kokonaisuutta mietittäessä parhaiten. Ja onneksi sekin ajankonhta itselläni sopi ripulin hillitsemiseksi.

      Ja sitä en tiedä onko tuollainen tutkimusrumba tavallista. Itse olen muista syistä sisätautien erikoislääkärin potilaana erikoissairaanhoidossa ja siellä ainakin homma hoidettiin tutkimalla ja sitten vasta kokeilemalla. Eli suljetaan ainakin joitain syitä pois ennen kokeilua :)

      t. tyyytyväinen ripuloimaton

      • jatkuva ripuli

        Niin, tuo Questran on juuri fze:n mainitsemaa kolestyramiinia sisältävä lääke, resepti-sellainen.


      • vellihousu

        Minulla on ollut vuosia ripuli,joskus säännöllisesti joka viikko joskus joka päivä.On tehty 3x paksunsuolen tähystys sekä mahalaukun tähystys. Keliakiat,maitohappobakteerit(on lievä allergia).Muutaman kerran on kaikki tullut housuihin julkisella paikalla.Noloa! Sisätautilääkäri sanoi,että minulla on vain ylivilkas suoli.Se ei paljon lohduta ripulit housuissa. Tällä viikolla kuulin erään henkilön tarinan; On käyttänyt vuosia Listed nimistä pulveria,mikä on myös kolesterolia sitova lääke.Ottaa sitä 5mg aamuin illoin eikä ole enää ripulia. Sain lääkäriltä reseptin,mutten ole vielä kokeillut,mutta olen kovin toiveikas. Minulta on sappirakko poistettu,mutta se ei ole vaikuttanut jatkuvaan ripuliini. Imodium auttanut,mutta tuntuu,että se ei enää tehoa. Questra on kuulemma kovin pahan makuinen ja kallis ja sen takia en halunnut ottaa sitä. Tämä Lestid on hajuton ja mauton. Onnea yrityksillesi.


      • jatkuva ripuli
        vellihousu kirjoitti:

        Minulla on ollut vuosia ripuli,joskus säännöllisesti joka viikko joskus joka päivä.On tehty 3x paksunsuolen tähystys sekä mahalaukun tähystys. Keliakiat,maitohappobakteerit(on lievä allergia).Muutaman kerran on kaikki tullut housuihin julkisella paikalla.Noloa! Sisätautilääkäri sanoi,että minulla on vain ylivilkas suoli.Se ei paljon lohduta ripulit housuissa. Tällä viikolla kuulin erään henkilön tarinan; On käyttänyt vuosia Listed nimistä pulveria,mikä on myös kolesterolia sitova lääke.Ottaa sitä 5mg aamuin illoin eikä ole enää ripulia. Sain lääkäriltä reseptin,mutten ole vielä kokeillut,mutta olen kovin toiveikas. Minulta on sappirakko poistettu,mutta se ei ole vaikuttanut jatkuvaan ripuliini. Imodium auttanut,mutta tuntuu,että se ei enää tehoa. Questra on kuulemma kovin pahan makuinen ja kallis ja sen takia en halunnut ottaa sitä. Tämä Lestid on hajuton ja mauton. Onnea yrityksillesi.

        Jaa, en minä sanoisi Questrania mitenkään erityisen pahanmakuiseksi. Itse sekoitan puoli pussillista vajaaseen lasilliseen vettä eikä juominen ole mikään ongelma. Ongelma on lähinnä se, etten malta aina kiireessä sekottaa jauhetta tarpeeksi hyvin, jolloin suuhun jää sellainen jauheen tunne. Mutta sekin on ihan oma moka. Kunnon sekoitus, niin ei ole mitään ongelmia.

        Onhan tuolla lääkkeellä hintaa, mutta mulla sitä kuluu todellakin vain puoli pussia vuorokaudessa eli noin 20 centtiä tulee vuorokausihinnaksi (laskettu uusien KELA-korvausprosenttien mukaan). Kait suunnilleen sama tulisi myös tuolla toisella lääkkeellä.

        Lueskelin tuosta Lestid-lääkkestä. Siitä on olemassa sekä 5 g jauhe että 1 g tabletti. Tabletti vaikutti edulliselta, mutta siinähän onkin paljon vähemmän vaikuttavaa ainetta kuin yhdessä pussissa, joten tabuja pitäisi luultavasti napsia sitten useampia...

        Ja eiväthän nämä enää minulla yrityksiä ole, sillä ripulia ei ole enää ollut lainkaan, siis 03.2005 jälkeen, jolloin tuon jauheen käytön aloitin :)

        Lääkkeiden hintojana voi muuten itse tutkailla esim. tuolta Yliopiston apteekin nettisivuilta.


      • Anonyymi

        minulle taisi lääkäri juuri määrätä tuota


    • toinen samaa tauti kärsivä

      Hei sinä tummy,
      täällä olisi toinen joka kärsii kanssa sappihapporipulista. Olet kirjoittanut jo 3 vuotta sitten että tuleekohan tämä viesti sinulle asti enää, hopes. Olisi mukava vaihtaa jotenkin kuulumisia tämän taudin suhteen koska tosiaan netistä eipä paljon muualtakaan löydy tietoa tästä taudista, saati sitten lääkäreiltä.
      Vastaile jos saat tämän viestin.

      • Janina

        Tämän viestiketjun pohjalta, lähden vielä kerran hakemaan apua. 4 vuotta olen ripuloinnista kärsinyt, "diagnoosina" ärtynyt paksusuoli. Nyt oireet muistuttavat kovasti sappihapporipulia. En tiedä vastaako kukaan kolmen vuoden takaa, mutta minä ainakin haluaisin vielä aiheesta keskustella. Parin tunnin päästä on aika gastrolle. Pyydän kolestyramiini -reseptiä, se on viimeinen toivoni. Kaikki muu on tutkittu ja poissuljettu. Jos vaan pyyntööni suostuvat, aloitan kokeilun heti huomenna.


      • *iitukka*
        Janina kirjoitti:

        Tämän viestiketjun pohjalta, lähden vielä kerran hakemaan apua. 4 vuotta olen ripuloinnista kärsinyt, "diagnoosina" ärtynyt paksusuoli. Nyt oireet muistuttavat kovasti sappihapporipulia. En tiedä vastaako kukaan kolmen vuoden takaa, mutta minä ainakin haluaisin vielä aiheesta keskustella. Parin tunnin päästä on aika gastrolle. Pyydän kolestyramiini -reseptiä, se on viimeinen toivoni. Kaikki muu on tutkittu ja poissuljettu. Jos vaan pyyntööni suostuvat, aloitan kokeilun heti huomenna.

        Mitkä teillä on sappihapporipulin oireet? Olen yrittänyt netistä etsiä oireitä ko. taudille mutta enpä ole löytänyt.


      • voi että
        *iitukka* kirjoitti:

        Mitkä teillä on sappihapporipulin oireet? Olen yrittänyt netistä etsiä oireitä ko. taudille mutta enpä ole löytänyt.

        minulla ainakin suolisto kivut (runsaasti ilmaa se pakottaa)ja ripuli joka tahtoo karkailla questran jauheesta huolimatta.pitäis olla tiukka ruokavalio,kun on sappirakko poistettu,tietäsköhän kukaan miten näistä vaivoista pääsis eroon


      • mellus1
        *iitukka* kirjoitti:

        Mitkä teillä on sappihapporipulin oireet? Olen yrittänyt netistä etsiä oireitä ko. taudille mutta enpä ole löytänyt.

        Kyselit oireista. Turvottelu ,pakonomainen ulostamisen tarve löysä vetinen ulostus .Aamuisin erityisen pahana . tuntuu kuin ei loppuisi ikinä (vessa on paras kaveri). toivottavaasti saat apua minulle lääkärit sanoo on niin vaikeaa tutkia eivät viiti täällä maalla kun tulee niin kalliiksi.


      • ripulitodettu
        mellus1 kirjoitti:

        Kyselit oireista. Turvottelu ,pakonomainen ulostamisen tarve löysä vetinen ulostus .Aamuisin erityisen pahana . tuntuu kuin ei loppuisi ikinä (vessa on paras kaveri). toivottavaasti saat apua minulle lääkärit sanoo on niin vaikeaa tutkia eivät viiti täällä maalla kun tulee niin kalliiksi.

        Sappihaponimeytymishäiriö voidaan todeta todella vaivattomasti, nielaiset "säteilypillerin" ja sinut mitataan radiologisesti ja noin kahden viikon kuluttua sinut mitataan uudelleen. Jos säteilyn määrä on vähentynyt sinun sappihapposi ei imeydy takaisin ja sinulla voi olla sappihapporipulia. Todella helppo tutkimus potilaan kannalta jos sairaalassa on nää laitteet.


      • Kukkakakka
        ripulitodettu kirjoitti:

        Sappihaponimeytymishäiriö voidaan todeta todella vaivattomasti, nielaiset "säteilypillerin" ja sinut mitataan radiologisesti ja noin kahden viikon kuluttua sinut mitataan uudelleen. Jos säteilyn määrä on vähentynyt sinun sappihapposi ei imeydy takaisin ja sinulla voi olla sappihapporipulia. Todella helppo tutkimus potilaan kannalta jos sairaalassa on nää laitteet.

        Kertokaa vielä tästä sappihapporipulista. Mulle lääkärit määrää (työpaikka) psyykelääkkeitä jatkuvaan ripuliin. Uloste on juuri vastaavaa kun kuvaatte. Suvussa sappivikaa.


      • 20 vuotta vessassa
        Kukkakakka kirjoitti:

        Kertokaa vielä tästä sappihapporipulista. Mulle lääkärit määrää (työpaikka) psyykelääkkeitä jatkuvaan ripuliin. Uloste on juuri vastaavaa kun kuvaatte. Suvussa sappivikaa.

        Minä kärsin 20 vuotta ripuloinnista ja nyt vasta sain avun. Tämä sappihapporipuli on harvinainen. Saman polun olen kulkenut kuin muutkin, suljettu pois ruoka-aineallergiat ja tähystetty. Vasta erittäin kokenut gastroenterologi määräsi Questrania.
        Nyt olen ottanut sitä muutaman päivän ja jo helpottaa. Minulla oli annostus 1 pussi kolmesti päivässä, vaikka aloitusannoksen pitäisi kai olla puoli pussia aamulla...Joten olo on ollut kuin puuduksissa, kuivun ihan kokonaan, vaikea puhua, kun suu on rutikuiva. Tuntuu, että ihosta puoli senttiä sisäänoäin kaikki neste on paennut jonnekin...!Samoin olen ollut puutuneen väsynyt, uupumus hyvin outoa, ei normaalia väsymystä. Nyt vasta löysin tiedon annostuksesta, joten tälläkin lääkkeellä lienee sivuvaikutuksensa.


      • ripaska
        20 vuotta vessassa kirjoitti:

        Minä kärsin 20 vuotta ripuloinnista ja nyt vasta sain avun. Tämä sappihapporipuli on harvinainen. Saman polun olen kulkenut kuin muutkin, suljettu pois ruoka-aineallergiat ja tähystetty. Vasta erittäin kokenut gastroenterologi määräsi Questrania.
        Nyt olen ottanut sitä muutaman päivän ja jo helpottaa. Minulla oli annostus 1 pussi kolmesti päivässä, vaikka aloitusannoksen pitäisi kai olla puoli pussia aamulla...Joten olo on ollut kuin puuduksissa, kuivun ihan kokonaan, vaikea puhua, kun suu on rutikuiva. Tuntuu, että ihosta puoli senttiä sisäänoäin kaikki neste on paennut jonnekin...!Samoin olen ollut puutuneen väsynyt, uupumus hyvin outoa, ei normaalia väsymystä. Nyt vasta löysin tiedon annostuksesta, joten tälläkin lääkkeellä lienee sivuvaikutuksensa.

        minulta poistettiin sappi rakko vuonna 2002 ja sen jälkeen olen kärsinyt jatkuvasta ripuloinnista ja minua on tutkittu ja hutkittu mutta sitten yksi lääkäri sanoi että olisi ehkä hyvä kokeilla questrania ja siinä oli apu kaikkiin vaivoihin,mutta jos en ota vähintään puolta pussia päivässä niin sit on taas vessa paras kaveri. mihinkään ei uskalla lähteä kun ei tiedä että tarviiko mennä heti vessaan kun lähtee kotoa.ei kiva vaiva. mutta kuten kaikilla lääkkeillä myös tällä lääkkeellä on joillekin ihmisille sivuvaikutuksia.mutta minulla tämä on toiminut ainakin toistaiseksi ainut mikä on pahinta niin sen maku se maistuu aivan hirveälle.oksettaa pelkkä ajatus kun pitäisi juoda se.


      • sapeton
        ripaska kirjoitti:

        minulta poistettiin sappi rakko vuonna 2002 ja sen jälkeen olen kärsinyt jatkuvasta ripuloinnista ja minua on tutkittu ja hutkittu mutta sitten yksi lääkäri sanoi että olisi ehkä hyvä kokeilla questrania ja siinä oli apu kaikkiin vaivoihin,mutta jos en ota vähintään puolta pussia päivässä niin sit on taas vessa paras kaveri. mihinkään ei uskalla lähteä kun ei tiedä että tarviiko mennä heti vessaan kun lähtee kotoa.ei kiva vaiva. mutta kuten kaikilla lääkkeillä myös tällä lääkkeellä on joillekin ihmisille sivuvaikutuksia.mutta minulla tämä on toiminut ainakin toistaiseksi ainut mikä on pahinta niin sen maku se maistuu aivan hirveälle.oksettaa pelkkä ajatus kun pitäisi juoda se.

        Olin sappileikkauksessa -06 ja sen jälkeen tämä paskominen alkoi! Aluksi muutama kuukausi joka päivä 5-10krtaa vetistä ripulia,mahan poltetta. Juoksin lääkäriltä toiseen,eikä kukaan osannut vaivaan syytä kertoa kunnes työkaveri puhui omasta kokemuksesta samaisen leikkauksen jälkeen ja oli saanut questran lääkityksen ainaiseen ripuliin.
        Ei muuta kun taas lääkriä tilaamaan ja lääkettä pyytämän ja se auttoi kerta laakista. Nyt 3v lääkettä syöneenä ajoittain tulee päiviä jolloin saa wc.ssa istua lääkkeestä huolimatta ja yleensä ripuli kestää 1-3pv kunnes tasaantuu. Kysyisin muilta samasta vaivasta kärsivältä että onko teillä mahan turvotusta ja ilmavaivoja,meikä kärsii niistäkin lähes päivittäin:( Olen miettinyt onko questran lääkkeen haittavaikutuksia kun 3v. syönyt.


      • pk
        sapeton kirjoitti:

        Olin sappileikkauksessa -06 ja sen jälkeen tämä paskominen alkoi! Aluksi muutama kuukausi joka päivä 5-10krtaa vetistä ripulia,mahan poltetta. Juoksin lääkäriltä toiseen,eikä kukaan osannut vaivaan syytä kertoa kunnes työkaveri puhui omasta kokemuksesta samaisen leikkauksen jälkeen ja oli saanut questran lääkityksen ainaiseen ripuliin.
        Ei muuta kun taas lääkriä tilaamaan ja lääkettä pyytämän ja se auttoi kerta laakista. Nyt 3v lääkettä syöneenä ajoittain tulee päiviä jolloin saa wc.ssa istua lääkkeestä huolimatta ja yleensä ripuli kestää 1-3pv kunnes tasaantuu. Kysyisin muilta samasta vaivasta kärsivältä että onko teillä mahan turvotusta ja ilmavaivoja,meikä kärsii niistäkin lähes päivittäin:( Olen miettinyt onko questran lääkkeen haittavaikutuksia kun 3v. syönyt.

        mulla on ihan samat oireet eli välillä maha ihan kuralla kestää noin pari päivää todettu noin 3 vuotta sitten sappinesteiden imeytymishäiriö . minulla on quesranista hyviä että huonoja kokemuksia. hirveästi turvottaa pierettää ja sitten on tullut lääkkeen myötä erittäin kovia närästyksiä. muuten on auttanut ripulointiin ja koviin vatsakipuihin.jos pitää välillä taukoa lääkkeestä vaikka parikin päivää niin sitten on maha taas ihan sekasin ja huomaa kun alkaa tavallaan kutittamaan sapen kohdalta ja nipristelemään oikealta alvatsasta. minä olen huomannut että quesranin maun saa pois kun ottaa sen aamuisin aktivia-jukurtin kanssa. (ja vielä haittavaikutuksista myös paino on hieman noussut.)


      • nunneli

        Mulla kans käytössä Questran, reseptissä lukee et 4-7 pussia pitäis päivässä nautiskella. En pysty niin paljon sitä käyttämään, tulee kovat poltot mahaan (tosin Litalgin auttaa siihen hieman). Sappihapporipulini johtuu viime syksynä tehdystä suolisto-operaatiosta, lukuisat verisuonitukokset kuolettivat suolistoa. Nyt ohutsuolta n.metri jäljellä, myös alkuosa paksusuolesta ja ileumi jouduttiin poistamaan. Yhtenä diagnoosina lyhytsuolisyndrooma.

        Kesällä lähiseudun apteekeista (70km säteellä) oli Questran loppu, pääsin aika heikkoon kuntoon, ennen kuin sain taas lisää jauhetta. Jauheseos oli aluksi kammottavaa, mutta nyt siihen on jo tottunut. Tosin suu ja huulet täytyy huuhtasta juomisen jälkeen, jauhoa jää inhottavasti. Valitin gastroentereologille (kirjoitinkohan oikein...) ylävatsapoltoista, joita Questran aiheuttaa, tämän jälkeen tuli ohjeistus ottaa puoli pussia kerralla. Mua ohjeistettiin ottamaan puoli pussia puoli tuntia ennen aamupalaa ja aamulääkkeitä, aamupalan kanssa toinen annos (puolikas pussillinen). Ja aina puoli tuntia ennen ruokailua /lääkkeittenottoa.

        Kallista se kyllä on, varsinkin kun mulla menee sitä aika paljon. Ja on loppuelämän käytössä, ellei sitten keksitä jotain muuta. Mutta en siitä kyl luopuis, koska vaihtoehtona on 30-50 kertaa vessas ramppaaminen/päivä.

        Olis kyllä hyvä, jos Questranille tulis vaihtoehto, sitten voitais saada hintaakin alemmas.


      • -maikki-
        nunneli kirjoitti:

        Mulla kans käytössä Questran, reseptissä lukee et 4-7 pussia pitäis päivässä nautiskella. En pysty niin paljon sitä käyttämään, tulee kovat poltot mahaan (tosin Litalgin auttaa siihen hieman). Sappihapporipulini johtuu viime syksynä tehdystä suolisto-operaatiosta, lukuisat verisuonitukokset kuolettivat suolistoa. Nyt ohutsuolta n.metri jäljellä, myös alkuosa paksusuolesta ja ileumi jouduttiin poistamaan. Yhtenä diagnoosina lyhytsuolisyndrooma.

        Kesällä lähiseudun apteekeista (70km säteellä) oli Questran loppu, pääsin aika heikkoon kuntoon, ennen kuin sain taas lisää jauhetta. Jauheseos oli aluksi kammottavaa, mutta nyt siihen on jo tottunut. Tosin suu ja huulet täytyy huuhtasta juomisen jälkeen, jauhoa jää inhottavasti. Valitin gastroentereologille (kirjoitinkohan oikein...) ylävatsapoltoista, joita Questran aiheuttaa, tämän jälkeen tuli ohjeistus ottaa puoli pussia kerralla. Mua ohjeistettiin ottamaan puoli pussia puoli tuntia ennen aamupalaa ja aamulääkkeitä, aamupalan kanssa toinen annos (puolikas pussillinen). Ja aina puoli tuntia ennen ruokailua /lääkkeittenottoa.

        Kallista se kyllä on, varsinkin kun mulla menee sitä aika paljon. Ja on loppuelämän käytössä, ellei sitten keksitä jotain muuta. Mutta en siitä kyl luopuis, koska vaihtoehtona on 30-50 kertaa vessas ramppaaminen/päivä.

        Olis kyllä hyvä, jos Questranille tulis vaihtoehto, sitten voitais saada hintaakin alemmas.

        Mulla oireina oli 2-3 viikon väleinen "kohtaus" jossa meni vesiripulille rajusti ja tajunta saattoi lähteä.
        Ei ole diagnosoitu sappiripulia, mutta questran tosiaan vei sen pois. Nyt ollut jo 3 vuotta kurissa.
        Mutta nyt suututtaa kun questran on taas kerran tukusta loppu. Ja ei löydy mistään enää. Saas nähdä mitä tapahtuu ennen kuin sen taas saan.


      • rullaulla
        -maikki- kirjoitti:

        Mulla oireina oli 2-3 viikon väleinen "kohtaus" jossa meni vesiripulille rajusti ja tajunta saattoi lähteä.
        Ei ole diagnosoitu sappiripulia, mutta questran tosiaan vei sen pois. Nyt ollut jo 3 vuotta kurissa.
        Mutta nyt suututtaa kun questran on taas kerran tukusta loppu. Ja ei löydy mistään enää. Saas nähdä mitä tapahtuu ennen kuin sen taas saan.

        Mieheni kärsi monta vuotta pahasta ripulista, joka rajoitti elämää kaikin tavoin.
        Hän sai avun monien tutkimusten jälkeen Questranista. Nyt on vaan ongelmana lääkkeen saatavuus, ei löydy mistään ja tämä toistuu aika usein. Varmaan hauska pääsiäinen tulossa, ei uskalla lähteä mihinkään
        vessan läheltä.


      • Parantua
        rullaulla kirjoitti:

        Mieheni kärsi monta vuotta pahasta ripulista, joka rajoitti elämää kaikin tavoin.
        Hän sai avun monien tutkimusten jälkeen Questranista. Nyt on vaan ongelmana lääkkeen saatavuus, ei löydy mistään ja tämä toistuu aika usein. Varmaan hauska pääsiäinen tulossa, ei uskalla lähteä mihinkään
        vessan läheltä.

        Minulla on ehkä(tutkimus kesken) sappihapporipuli. Voiko tästä sairaudesta parantua vai pitääkö loppu elämä olla lääkityksessä?


      • HUONOMMINKIN VOISI O
        Parantua kirjoitti:

        Minulla on ehkä(tutkimus kesken) sappihapporipuli. Voiko tästä sairaudesta parantua vai pitääkö loppu elämä olla lääkityksessä?

        Olen kärsinyt kauheasta ripulista yli vuoden. On tutkittu, paksunsuolen tähystys 2 kertaa ja1 mahalaukun
        tähystys. Syitä on löytynyt, antibiootti-kuurit vuoden sisällä 4eri antibioottia sädevauriot (26 vuoden takaa). Questrania on määrätty, mutta se on tosi tarkkaan räätälöitävä lääke. 1/3 osa pussia 2 kertaa päivässä. Auttaa ja ei. Pahinta ovat kovat kivut. Nyt on uusi resepti Entocort tablettina, kokeilin peräsuoleen vaahtona: lääkärit antoi. Ripuli pahimmillaan, ei ehdi vessaan se on jo "vaipassa". Uusi lääke on vain niin kallis, että en ole vielä ostanut. Yritän taiteilla ruoan kanssa, mkä sopii eikä aiheuta aina ripulia.
        Kun olen oikein väsynyt kaikkiin lääkkeisiin otan YKSI RUOKALUSIKALLINEN PERUNAJAUHOJA LASILLISEEN VETTÄ: NIIN PÄRJÄÄ PARI PÄIVÄÄ. Surettaa, kun en uskalla lähteä matkalle puoli Suomea pojan poikani lakkiaisiin, Jos sattuu "vahinko" eikä pääse mihinkään,,Hajut,,Kai tästä ripulista on kärsittävä elämäni loppusuora olen nyt 81 vuotias.


      • Ei enää ripulia
        HUONOMMINKIN VOISI O kirjoitti:

        Olen kärsinyt kauheasta ripulista yli vuoden. On tutkittu, paksunsuolen tähystys 2 kertaa ja1 mahalaukun
        tähystys. Syitä on löytynyt, antibiootti-kuurit vuoden sisällä 4eri antibioottia sädevauriot (26 vuoden takaa). Questrania on määrätty, mutta se on tosi tarkkaan räätälöitävä lääke. 1/3 osa pussia 2 kertaa päivässä. Auttaa ja ei. Pahinta ovat kovat kivut. Nyt on uusi resepti Entocort tablettina, kokeilin peräsuoleen vaahtona: lääkärit antoi. Ripuli pahimmillaan, ei ehdi vessaan se on jo "vaipassa". Uusi lääke on vain niin kallis, että en ole vielä ostanut. Yritän taiteilla ruoan kanssa, mkä sopii eikä aiheuta aina ripulia.
        Kun olen oikein väsynyt kaikkiin lääkkeisiin otan YKSI RUOKALUSIKALLINEN PERUNAJAUHOJA LASILLISEEN VETTÄ: NIIN PÄRJÄÄ PARI PÄIVÄÄ. Surettaa, kun en uskalla lähteä matkalle puoli Suomea pojan poikani lakkiaisiin, Jos sattuu "vahinko" eikä pääse mihinkään,,Hajut,,Kai tästä ripulista on kärsittävä elämäni loppusuora olen nyt 81 vuotias.

        Minulta leikattiin kesällä 2009 vuonna 2003 poistetun kohtusyövän etäpesäke peräsuolen ulkopuolelta ja samalla jouduttiin poistamaan pala peräsuolta. Tämän seurauksena minulle tehtiin väliaikainen ohutsuoliavanne. Avanne poistettiin 3/2010 ja samaan aikaan poistettiin myös sappirakko. Siitä alkoivat todelliset ripulivaivat. Mihinkään ei voinut kotoa liikkua, koska vessaan joutui menemään pahimmillaan kahdeksan kertaa tunnissa. Vaippoja oli käytettävä. Suolistolääkärit eivät asiaan paneutuneet. Totesivat vain, että avanteen poiston jälkeen voi olla ripulia ennen kuin suoli alkaa toimia normaalisti. "Normaalisti toimimisen" aikaa eivät kyenneet edes suurinpiirtein arvioimaan.Kukaan suolistolääkäreistä ei ottanut huomioon mahdollista sappinesteripulia. Onneksi apu löytyi sisätautilääkäriltä, joka ripulista kuultuaan heti osasi yhdistää ripulin sappinesteisiin. Hän määräsi Questrania ja olo helpottui. Olen nauttinut Questarania aluksi kolme pussia vuorokaudessa, mutta se oli liikaa. Nyt annostus on yksi pussi aamuisin. Olo on ollut lähes normaali nyt puolitoista kuukautta. Kolmisen kuukautta kärsin vesiripulista. Pystyn liikkumaan kodin ulkopuolella ja käymään töissä. Ripulia ei ole enää ollut. Harmi vaan, että Questranin saaminen on vaikeaa. Nyt sitä saa ehkä vasta elokuun lopulla. Vastaava lääke Quantalan on tullut avuksi. Se ei ole svkorvattava lääke ja vaatii erikoisluvan. Quantalan on kuitenkin ollut vaikutuksiltaan samanlainen kuin Questran. Koska Quantalan ei ole svkorvattava, sen hinta on kallis: 50 kappaletta 40 g:n pussia maksaa yli 100 euroa. Jos avun saa, siitä olen valmis myös maksamaan.


      • HuolestunutTyllerö
        Ei enää ripulia kirjoitti:

        Minulta leikattiin kesällä 2009 vuonna 2003 poistetun kohtusyövän etäpesäke peräsuolen ulkopuolelta ja samalla jouduttiin poistamaan pala peräsuolta. Tämän seurauksena minulle tehtiin väliaikainen ohutsuoliavanne. Avanne poistettiin 3/2010 ja samaan aikaan poistettiin myös sappirakko. Siitä alkoivat todelliset ripulivaivat. Mihinkään ei voinut kotoa liikkua, koska vessaan joutui menemään pahimmillaan kahdeksan kertaa tunnissa. Vaippoja oli käytettävä. Suolistolääkärit eivät asiaan paneutuneet. Totesivat vain, että avanteen poiston jälkeen voi olla ripulia ennen kuin suoli alkaa toimia normaalisti. "Normaalisti toimimisen" aikaa eivät kyenneet edes suurinpiirtein arvioimaan.Kukaan suolistolääkäreistä ei ottanut huomioon mahdollista sappinesteripulia. Onneksi apu löytyi sisätautilääkäriltä, joka ripulista kuultuaan heti osasi yhdistää ripulin sappinesteisiin. Hän määräsi Questrania ja olo helpottui. Olen nauttinut Questarania aluksi kolme pussia vuorokaudessa, mutta se oli liikaa. Nyt annostus on yksi pussi aamuisin. Olo on ollut lähes normaali nyt puolitoista kuukautta. Kolmisen kuukautta kärsin vesiripulista. Pystyn liikkumaan kodin ulkopuolella ja käymään töissä. Ripulia ei ole enää ollut. Harmi vaan, että Questranin saaminen on vaikeaa. Nyt sitä saa ehkä vasta elokuun lopulla. Vastaava lääke Quantalan on tullut avuksi. Se ei ole svkorvattava lääke ja vaatii erikoisluvan. Quantalan on kuitenkin ollut vaikutuksiltaan samanlainen kuin Questran. Koska Quantalan ei ole svkorvattava, sen hinta on kallis: 50 kappaletta 40 g:n pussia maksaa yli 100 euroa. Jos avun saa, siitä olen valmis myös maksamaan.

        Etsin netistä ja kelan lääkehausta tätä mainitsemaasi quantalan lääkettä, eikä siitä löytynyt mitään suomenkielisiltä sivuilta. Questran on jälleen tukusta loppu ja en voi ymmärtää miksi sitä on niin vaikea saada...eikö Suomi vain tajua tilata sitä ajoissa vai missä vika?

        Jos Quantalan on vastaava tuote, toivoisi siitä pian infoa suomeksikin ja toivottavasti se joka näitä asioita ajaa, saisi tämän uuden lääkkeen pian korvattavuuden piiriin.

        Jos jollakin tästä questranin tukku-ongelmasta tietoa tai tästä uudesta lääkkeestä, niin olisin kiitollinen jos kertoisit.

        =)


      • Q
        HuolestunutTyllerö kirjoitti:

        Etsin netistä ja kelan lääkehausta tätä mainitsemaasi quantalan lääkettä, eikä siitä löytynyt mitään suomenkielisiltä sivuilta. Questran on jälleen tukusta loppu ja en voi ymmärtää miksi sitä on niin vaikea saada...eikö Suomi vain tajua tilata sitä ajoissa vai missä vika?

        Jos Quantalan on vastaava tuote, toivoisi siitä pian infoa suomeksikin ja toivottavasti se joka näitä asioita ajaa, saisi tämän uuden lääkkeen pian korvattavuuden piiriin.

        Jos jollakin tästä questranin tukku-ongelmasta tietoa tai tästä uudesta lääkkeestä, niin olisin kiitollinen jos kertoisit.

        =)

        on tämänhetkinen arvio toimitukselle, juuri tänään kysyin apteekista. Farmaseutti heitti kyllä ilmaan, että saa nähdä miten sille lääkkeelle käy...Paniikki päällä, kun viimeinen paketti menossa. Arvelivat apteekissa, että raaka-ainetta vaikea saada. Tiedä sitten?


      • aivanniintaas
        Q kirjoitti:

        on tämänhetkinen arvio toimitukselle, juuri tänään kysyin apteekista. Farmaseutti heitti kyllä ilmaan, että saa nähdä miten sille lääkkeelle käy...Paniikki päällä, kun viimeinen paketti menossa. Arvelivat apteekissa, että raaka-ainetta vaikea saada. Tiedä sitten?

        joo aivan älytöntä tän lääkkeen kanssa... eikö jotain vois keksiä, ettei se pääse loppumaan? edes jotain korvaavaa lääkettä..


      • Loc
        aivanniintaas kirjoitti:

        joo aivan älytöntä tän lääkkeen kanssa... eikö jotain vois keksiä, ettei se pääse loppumaan? edes jotain korvaavaa lääkettä..

        Itselläni loppui Questran joitakin aikoja sitten ja paninkin heti ystävieni kautta viidakkorummun soimaan, että löytyykö mistään ja kappas kummaa Questrania löytyi Tukholmasta nimellä Questran Loc (vaikuttava aina Kolestyramin)! Ei muuta kuin resepti ja kopio passista postiin ja ystävä nouti lääkkeen ja lähetti minulle. Hinnaksi tuli postituskuluineen 46 e ja kaikki kävi ihan laillisesti, koska Pohjoismaiset apteekit tekevät yhteistyötä ja yhdellä reseptillä saa ostettua yhden kerran esim. Ruotsista kyseistä lääkettä. Ajattelin vinkata asiasta, jos vaikka joku on lähdössä Ruotsin suuntaan ja lääkkeet vähissä niin voipa samalla kysäistä, jos sieltä vaikka vielä löytyisi. Itse olen käyttänyt nyt "Ruotsin" Questrania kolme päivää ja yhtä hyvin on tehonnut kuin "kotimainenkin".


      • Q
        Loc kirjoitti:

        Itselläni loppui Questran joitakin aikoja sitten ja paninkin heti ystävieni kautta viidakkorummun soimaan, että löytyykö mistään ja kappas kummaa Questrania löytyi Tukholmasta nimellä Questran Loc (vaikuttava aina Kolestyramin)! Ei muuta kuin resepti ja kopio passista postiin ja ystävä nouti lääkkeen ja lähetti minulle. Hinnaksi tuli postituskuluineen 46 e ja kaikki kävi ihan laillisesti, koska Pohjoismaiset apteekit tekevät yhteistyötä ja yhdellä reseptillä saa ostettua yhden kerran esim. Ruotsista kyseistä lääkettä. Ajattelin vinkata asiasta, jos vaikka joku on lähdössä Ruotsin suuntaan ja lääkkeet vähissä niin voipa samalla kysäistä, jos sieltä vaikka vielä löytyisi. Itse olen käyttänyt nyt "Ruotsin" Questrania kolme päivää ja yhtä hyvin on tehonnut kuin "kotimainenkin".

        Quantalan on ihan vastaava lääke eli kolestyramiini vaikuttava aine. Sain yhdeltä lääkäriltä reseptin Quantalan nimellä, aion käydä kysymässä sitä Ruotsin puolelta. Quantalan löytyy ruotsissa myytävien lääkkeiden "listalta",mutta asiahan selviää varmasti kunnolla vasta apteekissa. Asun lähellä Ruotsin rajaa, ilmoitan tänne miten kävi...tietääkö kukaan onko Suomessa edelleen luvattu toimitusaika viikko 45?


      • kiinnostaistietää
        Q kirjoitti:

        Quantalan on ihan vastaava lääke eli kolestyramiini vaikuttava aine. Sain yhdeltä lääkäriltä reseptin Quantalan nimellä, aion käydä kysymässä sitä Ruotsin puolelta. Quantalan löytyy ruotsissa myytävien lääkkeiden "listalta",mutta asiahan selviää varmasti kunnolla vasta apteekissa. Asun lähellä Ruotsin rajaa, ilmoitan tänne miten kävi...tietääkö kukaan onko Suomessa edelleen luvattu toimitusaika viikko 45?

        Onko kukaan saanut vastausta, miksi Questran on aina loppu?


      • Tietoa ja muuta
        kiinnostaistietää kirjoitti:

        Onko kukaan saanut vastausta, miksi Questran on aina loppu?

        Luin eräästä apteekin lehdestä tästä lääkkeestä, miksi sitä on vaikea saada. Vastaus suoraan lehdestä.
        Tilanne on todella ongelmallinen silloin kun markkinoilla on vain yksi lääke joka auttaa potilaan oireisiin. Questranin valmistajan edustaja kertoo, että raaka-aineen saatavuudessa on ollut ongelmia. Lisäksi tilannetta on vaikeuttanut se, että Questranin valmistusta ollaan siirtämässä tuotantolaitoksesta toiseen. Lääkkeen valmistus lääketehtaaassa on pitkä prosessi. Yleensä valmistuksen suunnittelu ja toteutus on niin sujuvaa, että potilaan hoito sujuu ongelmitta. Tavallisin valmistuskatkoksia aiheuttava syy on se että lääketehdäs ei saa jotain lääkkeen valmistuksessa tarvittavaa raaka-ainetta. Useinmiten on kyse muutamasta viikosta.Ja melkein aina puuttuvan lääkkeen tilalle löytyy korvattava toisen tehtaan valmistama lääke. Vaikka toimitus katkokset lääkevalmistuksessa ovat harvinaisia ovat ne mahdollisia.

        Olen mielenkiinnolla lukenut näitä tekstejä. Itse kärsin samasta vaivasta. Toissa keväänä aloin ripuloida, ja siihen ei auttanut mikään.Syksyllä jouduin sitten kolonaskopiaan, ja sieltä löytyi koepalasta koliitti. Siihen sain lääkkeen asacol, joka ei sanottavammin auttanut. Toisen sain sitten jonka nimeä en enää muista mutta oli kortisonia, joka turvotti niin että alkoi olla vaikea hengittää. Sitten kävin keskussairaalassa tutkimuksissa eli nielin sen kapselin, ja siellä todettiin sappihappojen virtauksessa vikaa, ja sain tämän saman lääkkeen joka on tuossa ylhäälläkin.
        Samaan aikaan olen ottanut Vi Sibliniä, joka auttaa myöskin. Mutta nyt ei ole enää kuin kolme pussia jäljellä, ja ei ole apteekissa, joten tässä menee ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun, että miksi ei ole toista lääkettä, eivät ainakaan meidän apteekissa edes puhuneet moisesta.
        Menen tänään kysymään kun vein muutkin reseptit uusintaan, olisiko saatavilla tuota.
        Vaikka se ei ole sanottavammin vaikuttanut, joskin iltapäivät ja illat on sellaisia että vähemmällä vessassa ravaamisella säästyy.
        Lenkille ei uskalla lähteä, ja jos lähtee niin pitää mennä metsään, jossa on helppo kyykistellä puskan taa jos siltä tuntuu.
        Tämä vaikuttaa sosiaaliseen elämäänkin aika paljon. Kylään lähtiessä pitää mennä vasta iltapäivällä, tai sitten sanottava sinne mennessä että tällainen vaiva on ja voin joutua juoksemaan vessaan koska vain.
        Ei tee mieli kyläillä, jos pitää istua vessassa sekin aika.


      • syrjäytynytXXX
        Tietoa ja muuta kirjoitti:

        Luin eräästä apteekin lehdestä tästä lääkkeestä, miksi sitä on vaikea saada. Vastaus suoraan lehdestä.
        Tilanne on todella ongelmallinen silloin kun markkinoilla on vain yksi lääke joka auttaa potilaan oireisiin. Questranin valmistajan edustaja kertoo, että raaka-aineen saatavuudessa on ollut ongelmia. Lisäksi tilannetta on vaikeuttanut se, että Questranin valmistusta ollaan siirtämässä tuotantolaitoksesta toiseen. Lääkkeen valmistus lääketehtaaassa on pitkä prosessi. Yleensä valmistuksen suunnittelu ja toteutus on niin sujuvaa, että potilaan hoito sujuu ongelmitta. Tavallisin valmistuskatkoksia aiheuttava syy on se että lääketehdäs ei saa jotain lääkkeen valmistuksessa tarvittavaa raaka-ainetta. Useinmiten on kyse muutamasta viikosta.Ja melkein aina puuttuvan lääkkeen tilalle löytyy korvattava toisen tehtaan valmistama lääke. Vaikka toimitus katkokset lääkevalmistuksessa ovat harvinaisia ovat ne mahdollisia.

        Olen mielenkiinnolla lukenut näitä tekstejä. Itse kärsin samasta vaivasta. Toissa keväänä aloin ripuloida, ja siihen ei auttanut mikään.Syksyllä jouduin sitten kolonaskopiaan, ja sieltä löytyi koepalasta koliitti. Siihen sain lääkkeen asacol, joka ei sanottavammin auttanut. Toisen sain sitten jonka nimeä en enää muista mutta oli kortisonia, joka turvotti niin että alkoi olla vaikea hengittää. Sitten kävin keskussairaalassa tutkimuksissa eli nielin sen kapselin, ja siellä todettiin sappihappojen virtauksessa vikaa, ja sain tämän saman lääkkeen joka on tuossa ylhäälläkin.
        Samaan aikaan olen ottanut Vi Sibliniä, joka auttaa myöskin. Mutta nyt ei ole enää kuin kolme pussia jäljellä, ja ei ole apteekissa, joten tässä menee ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun, että miksi ei ole toista lääkettä, eivät ainakaan meidän apteekissa edes puhuneet moisesta.
        Menen tänään kysymään kun vein muutkin reseptit uusintaan, olisiko saatavilla tuota.
        Vaikka se ei ole sanottavammin vaikuttanut, joskin iltapäivät ja illat on sellaisia että vähemmällä vessassa ravaamisella säästyy.
        Lenkille ei uskalla lähteä, ja jos lähtee niin pitää mennä metsään, jossa on helppo kyykistellä puskan taa jos siltä tuntuu.
        Tämä vaikuttaa sosiaaliseen elämäänkin aika paljon. Kylään lähtiessä pitää mennä vasta iltapäivällä, tai sitten sanottava sinne mennessä että tällainen vaiva on ja voin joutua juoksemaan vessaan koska vain.
        Ei tee mieli kyläillä, jos pitää istua vessassa sekin aika.

        Syön nyt Nogasin ruoansulatusentsyymiä ja auttaa. Miten tämä lääkärin määräämä Questran poikkeaa noista entsyymeistä?

        Kannattaako edes kokeilla jos entsyymit auttavat?


      • HuolestunutTyllerö
        syrjäytynytXXX kirjoitti:

        Syön nyt Nogasin ruoansulatusentsyymiä ja auttaa. Miten tämä lääkärin määräämä Questran poikkeaa noista entsyymeistä?

        Kannattaako edes kokeilla jos entsyymit auttavat?

        Itse kävin Ruotsissa kyselemässä tätä questrania ja sielläkin oli tukussa loppu. Samainen juttu siis ilmeisesti kuin suomessa... Quantalanista tiedustelin Yliopiston apteekista, ja se on kuulemma sellainen lääke (vastaava siis kuin questran) jota ei toistaiseksi ole edes tuotu suomeen. Sitä voi kuulemma tilata erikoisluvalla (joka pitää anoa lääkehallinnolta tms ilmeisesti lääkärin kirjoittamilla lappusilla) ja se lupa maksoi kai jotain 12 euroa eli ei kallis. Mutta quantalan oli n.80 e 50 pss ja siihen ei saa kela-korvausta.

        Soitin tänään juuri apteekkiin kun sain uuden reseptin ja questranin osalta toimitusvko on edelleen 45, mutta ensiviikollahan se saattaa olla taas esim.51... Surkeata kaiken kaikkiaan. Itse sain diagnoosin eilen ja kun lääkettä tulee saataville jälleen ostan kerralla niin paljon kun apteekista irtoaa... elämä turvattu muutamaksi kk eteenpäin sitten...


      • Q
        HuolestunutTyllerö kirjoitti:

        Itse kävin Ruotsissa kyselemässä tätä questrania ja sielläkin oli tukussa loppu. Samainen juttu siis ilmeisesti kuin suomessa... Quantalanista tiedustelin Yliopiston apteekista, ja se on kuulemma sellainen lääke (vastaava siis kuin questran) jota ei toistaiseksi ole edes tuotu suomeen. Sitä voi kuulemma tilata erikoisluvalla (joka pitää anoa lääkehallinnolta tms ilmeisesti lääkärin kirjoittamilla lappusilla) ja se lupa maksoi kai jotain 12 euroa eli ei kallis. Mutta quantalan oli n.80 e 50 pss ja siihen ei saa kela-korvausta.

        Soitin tänään juuri apteekkiin kun sain uuden reseptin ja questranin osalta toimitusvko on edelleen 45, mutta ensiviikollahan se saattaa olla taas esim.51... Surkeata kaiken kaikkiaan. Itse sain diagnoosin eilen ja kun lääkettä tulee saataville jälleen ostan kerralla niin paljon kun apteekista irtoaa... elämä turvattu muutamaksi kk eteenpäin sitten...

        Ruotsissahan tuo Quantalan on saatavissa lääkkeissä eli ei erikoisluvalla. MIkähän sen tilanne on Ruotsin osalta. Itse pyysin reseptin nyt sen vuoksi Quantalan nimellä. Tarkoitus lähteä kysymään sitä Haaparannalta, jos Questrania ei nyt saa Suomesta parin kuukauden sisällä.

        http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051215000457&DocTypeID=30&UserTypeID=2


      • Barrikadeille!
        Q kirjoitti:

        Ruotsissahan tuo Quantalan on saatavissa lääkkeissä eli ei erikoisluvalla. MIkähän sen tilanne on Ruotsin osalta. Itse pyysin reseptin nyt sen vuoksi Quantalan nimellä. Tarkoitus lähteä kysymään sitä Haaparannalta, jos Questrania ei nyt saa Suomesta parin kuukauden sisällä.

        http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051215000457&DocTypeID=30&UserTypeID=2

        Maahantuojalta kerrottiin, että questrania olisi saatavilla EHKÄ joulukuun lopulla.
        Ei muuta kuin valituksia sosiaali-ja terveysministeriöön asiasta. Jos ei yksi maahantuoja pysty sitä toimittamaan, niin euroopassa on muitakin vastaavia tuotteita. Questran on vain ainoana Suomen markkinoilla. Ei tämä näin voi mennä, että ihmisiä suorastaan rääkätään sillä, että lääkettä, jonka avulla saat elämäsi pysymään suhtkoht normiraiteilla kaikin puolin, ei ole saatavilla. Ihminen, joka questranin avulla pystyy käymään töissä, kylässä ja kaupassa ihan normaalisti, sulkeutuu kotiin viimeistään viikon kuluttua siitä sairaslomalle kun lääke on loppunut.
        Minä olen oman viestini sosiaali-ja terveysministeriöön laittanut,laittakaa tekin! Ei jäädä sanattomaksi!
        http://www.stm.fi/yhteystiedot


      • zipeque
        *iitukka* kirjoitti:

        Mitkä teillä on sappihapporipulin oireet? Olen yrittänyt netistä etsiä oireitä ko. taudille mutta enpä ole löytänyt.

        Sappihapporipuli ilmeni minulla hirveenä ripulina. Ennen aamupalaa piti käydä vessassa viisikin kertaa. Mulla on aina ollut ongelmia mahan kanssa (melkein koko elämä 50 v on mahaan koskenut), mutta sappihapporipuli tuli sappirakonpoistoleikkauksen v 2000 jälkeen. Uloste oli tummanvihreää ja mustaa, vetistä. Joskus tuli pöntöllinen pelkkää sappea. Kukaan ei ollut kuullutkaan tuollaisista oireista, eivät edes lääkärit, joita oireeni eivät pahemmin kiinnostaneet. Laihduin yli 10 kg ja aina piti olla vessa lähellä. Sitkeä kun olin pääsin vatsan tähystykseen, paksusuolentähystykseen ja vihdoin ihan vahingossa sappihapon imeytymiskokeeseen.Aikaa tosin kului pari vuotta kun aina piti odottaa tutkimusaikoja. Diagnooseja on ollut laktoosi-intoleranssi, ärtynyt paksusuoli, krooninen gastriitti, sappikivet ja vihdoin tuo sapen imeytymishäiriö. Lääkkeksi Questran. Kyllä se auttoi, muttei poistanut vaivaa, Lisäksi söin Losecia. Parhaan avun sain kuitenkin Librax-nimisestä lääkkestä=vastan toimintaa rauhoittava lääke. Siinä on vähän bentsodiatsepiinia,joten en uskaltanut sitä kovin usein ottaa. Mutta varsinainen parantuminen alkoi kun päätin unohtaa koko vaivan ja tyhmän mahani ja ripuloinnin. Rupesin kuuntelemaan rentoutuslevyjä, kävin hypnoositerapiassa ja akupunktiossa ja tein kaikkea mikä tuntui mukavalta. Parantuminen on kestänyt useita vuosia mutta nyt minulla ei ole enää ripulia eikä mahaan koske kuin silloin tällöin. Edelleen olen vatsalla reagoija mutta nyt voin elää ihan kuta kuinkin normaalia elämää. Parempia päiviä kaikille! tv entinen ripuloija


      • Ripaska
        Barrikadeille! kirjoitti:

        Maahantuojalta kerrottiin, että questrania olisi saatavilla EHKÄ joulukuun lopulla.
        Ei muuta kuin valituksia sosiaali-ja terveysministeriöön asiasta. Jos ei yksi maahantuoja pysty sitä toimittamaan, niin euroopassa on muitakin vastaavia tuotteita. Questran on vain ainoana Suomen markkinoilla. Ei tämä näin voi mennä, että ihmisiä suorastaan rääkätään sillä, että lääkettä, jonka avulla saat elämäsi pysymään suhtkoht normiraiteilla kaikin puolin, ei ole saatavilla. Ihminen, joka questranin avulla pystyy käymään töissä, kylässä ja kaupassa ihan normaalisti, sulkeutuu kotiin viimeistään viikon kuluttua siitä sairaslomalle kun lääke on loppunut.
        Minä olen oman viestini sosiaali-ja terveysministeriöön laittanut,laittakaa tekin! Ei jäädä sanattomaksi!
        http://www.stm.fi/yhteystiedot

        Hei! Löysin sattumalta tämän keskustelun. Itselläni diagnosoitiin sädesairaalalla sappihappojen imeytymishäiriö (malabsorptio) jo joskus 1990-luvun lopulla. Muutama vuosi sitten toisessa sairaalassa tosin diagnoosi on taas kyseenalaistettu. (Ei kuulemma olla varmoja, aiheuttaako sappihappojen imeytymishäiriö ripulia vai ripuli imeytymishäiriötä, väitti sisätautilääkäri.)

        Anyway, söin usean vuoden ajan Questrania päivittäin ja pari viimeistä Questran-vuotta vuosin verta peräsuolesta välillä päivittäin, välillä viikoittain ja välillä harvemmin. Lääkärit eivät syytä verenvuotoon löytäneet (ileum terminalessa oli lievä tulehdusmuutos, mutta vuotokohtaa ei löytynyt). Luin, että Questran saattaa pidemmässä käytössä heikentää rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä. Päättelin siis, että K-vitamiini ei minulla imeytynyt tarpeeksi, joten veren hyytyminen oli häiriintynyt. Lopetin Questranin omin päin ja yllättäen aivan pian myös verentulo lakkasi. Ripulia sain pidettyä kurissa rankalla ruokavaliolla.

        Nyttemmin on selvinnyt myös, että minulla on ilmeisesti myös hartsiallergia. En tiedä, onko Questranin hartsi sellaista, jolle voi allergisoitua, mutta enää en uskalla sitä käyttää.

        Onko muilla n. 5 vuotta tuota lääkettä syöneillä ilmennyt pahoja sivuvaikutuksia?


      • sadly-eyes
        Ripaska kirjoitti:

        Hei! Löysin sattumalta tämän keskustelun. Itselläni diagnosoitiin sädesairaalalla sappihappojen imeytymishäiriö (malabsorptio) jo joskus 1990-luvun lopulla. Muutama vuosi sitten toisessa sairaalassa tosin diagnoosi on taas kyseenalaistettu. (Ei kuulemma olla varmoja, aiheuttaako sappihappojen imeytymishäiriö ripulia vai ripuli imeytymishäiriötä, väitti sisätautilääkäri.)

        Anyway, söin usean vuoden ajan Questrania päivittäin ja pari viimeistä Questran-vuotta vuosin verta peräsuolesta välillä päivittäin, välillä viikoittain ja välillä harvemmin. Lääkärit eivät syytä verenvuotoon löytäneet (ileum terminalessa oli lievä tulehdusmuutos, mutta vuotokohtaa ei löytynyt). Luin, että Questran saattaa pidemmässä käytössä heikentää rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä. Päättelin siis, että K-vitamiini ei minulla imeytynyt tarpeeksi, joten veren hyytyminen oli häiriintynyt. Lopetin Questranin omin päin ja yllättäen aivan pian myös verentulo lakkasi. Ripulia sain pidettyä kurissa rankalla ruokavaliolla.

        Nyttemmin on selvinnyt myös, että minulla on ilmeisesti myös hartsiallergia. En tiedä, onko Questranin hartsi sellaista, jolle voi allergisoitua, mutta enää en uskalla sitä käyttää.

        Onko muilla n. 5 vuotta tuota lääkettä syöneillä ilmennyt pahoja sivuvaikutuksia?

        te ketkä olette tämän vaivan kanssa taistelleet ja puhutte tuosta ruokavalioata,niin kertokaa ihmeessä1 Itselläni imeytymishäiriö todettiin 2 kk takaperin ( Vihdoin ja viimein,monen vaivan vuoden jälkeen !),Questran on käytössä,mutta haluaisin tukea sitä ruokavalion avulla.Auttakaa ja kertokaa,kiitos.


      • Q
        HuolestunutTyllerö kirjoitti:

        Itse kävin Ruotsissa kyselemässä tätä questrania ja sielläkin oli tukussa loppu. Samainen juttu siis ilmeisesti kuin suomessa... Quantalanista tiedustelin Yliopiston apteekista, ja se on kuulemma sellainen lääke (vastaava siis kuin questran) jota ei toistaiseksi ole edes tuotu suomeen. Sitä voi kuulemma tilata erikoisluvalla (joka pitää anoa lääkehallinnolta tms ilmeisesti lääkärin kirjoittamilla lappusilla) ja se lupa maksoi kai jotain 12 euroa eli ei kallis. Mutta quantalan oli n.80 e 50 pss ja siihen ei saa kela-korvausta.

        Soitin tänään juuri apteekkiin kun sain uuden reseptin ja questranin osalta toimitusvko on edelleen 45, mutta ensiviikollahan se saattaa olla taas esim.51... Surkeata kaiken kaikkiaan. Itse sain diagnoosin eilen ja kun lääkettä tulee saataville jälleen ostan kerralla niin paljon kun apteekista irtoaa... elämä turvattu muutamaksi kk eteenpäin sitten...

        Teidustelin juuri apteekista viikoloppuna luvattua toimitusaikaa. Olivat apteekista kysyneet maahantuojalta, joka ei suostu antamaan mitään luvattua toimitusaikaa enää. Eli oliko lääke sitten tässä? Huolestuttaa kovasti...


      • Q
        Q kirjoitti:

        Teidustelin juuri apteekista viikoloppuna luvattua toimitusaikaa. Olivat apteekista kysyneet maahantuojalta, joka ei suostu antamaan mitään luvattua toimitusaikaa enää. Eli oliko lääke sitten tässä? Huolestuttaa kovasti...

        Tehtaalta saadun tiedon mukaan toimitusvaikeudet tulevat jatkumaan ainakin tämän vuoden loppuun, todennäköisemmin myös ensi vuoden puolelle. Seuraava Suomeen saapuva erä noin 3000 pakkausta joulukuussa. Lääkeraaka-aine ongelmat ja kesällä tapahtunut tuotantolaitoksen vaihtuminen Ranskassa syynä siihen, että lääkettä on pystytty valmistamaan suunniteltua vähemmän ja kysyntä on ollut suurempaa kuin tarjonta. Tämänsuuntaisen vastauksen sain tiedusteluuni.


      • Jotain tehtävä
        Q kirjoitti:

        Tehtaalta saadun tiedon mukaan toimitusvaikeudet tulevat jatkumaan ainakin tämän vuoden loppuun, todennäköisemmin myös ensi vuoden puolelle. Seuraava Suomeen saapuva erä noin 3000 pakkausta joulukuussa. Lääkeraaka-aine ongelmat ja kesällä tapahtunut tuotantolaitoksen vaihtuminen Ranskassa syynä siihen, että lääkettä on pystytty valmistamaan suunniteltua vähemmän ja kysyntä on ollut suurempaa kuin tarjonta. Tämänsuuntaisen vastauksen sain tiedusteluuni.

        Sosiaali-ja terveysministeriöstä oli keväisen toimituskatkoksen aikaan kysytty maahantuojalta katkoksen syytä. Silloin maahantuoja oli selittänyt että toimitusvaikeudet loppuvat kesällä, kunhan tuotantolaitos vaihtuu. Nyt soitin itse Bristol&Myersille ja siellä kierrellen ja kaarrellen änkytettiin raaka-ainepulasta, että sen takia ei nyt ole tuotetta saatavilla.
        Mitäs tehtäisiin seuraavaksi? Alammeko pommittamaan muita maahantuojia? Euroopassa olisi monella eri lääkenimellä kolestyramiinia, ja useamman eri lääketehtaan valmistamana. Miksi me täällä Suomen perukoilla joudumme olemaan yhden lääkkeen varassa?


      • sureva tytär
        Jotain tehtävä kirjoitti:

        Sosiaali-ja terveysministeriöstä oli keväisen toimituskatkoksen aikaan kysytty maahantuojalta katkoksen syytä. Silloin maahantuoja oli selittänyt että toimitusvaikeudet loppuvat kesällä, kunhan tuotantolaitos vaihtuu. Nyt soitin itse Bristol&Myersille ja siellä kierrellen ja kaarrellen änkytettiin raaka-ainepulasta, että sen takia ei nyt ole tuotetta saatavilla.
        Mitäs tehtäisiin seuraavaksi? Alammeko pommittamaan muita maahantuojia? Euroopassa olisi monella eri lääkenimellä kolestyramiinia, ja useamman eri lääketehtaan valmistamana. Miksi me täällä Suomen perukoilla joudumme olemaan yhden lääkkeen varassa?

        Hei,

        minulla on 100 questran pussia, Helsingissä. Sain ne hamstrattua sairasta äitiäni varten, mutta hän kuoli toissapäivänä, joten niille ei ole enää tarvetta. Paketit ovat tietysti avaamattomia eli kaksi avaamatonta 50 pussin pakettia. Kun kerran tilanne on tämä, että monella olisi tarvetta niille, niin tiedän että äitini ei olisi halunnut niiden menevän hukkaan. Hinta on luonnollisesti sama kuin apteekissa, en halua tehdä voittoa vaan auttaa.
        Asiaa saa tiedustella osoitteesta: [email protected]


      • lääkkeetön
        sadly-eyes kirjoitti:

        te ketkä olette tämän vaivan kanssa taistelleet ja puhutte tuosta ruokavalioata,niin kertokaa ihmeessä1 Itselläni imeytymishäiriö todettiin 2 kk takaperin ( Vihdoin ja viimein,monen vaivan vuoden jälkeen !),Questran on käytössä,mutta haluaisin tukea sitä ruokavalion avulla.Auttakaa ja kertokaa,kiitos.

        Vähähiilihydraattinen ruokavalio ja aloegel juoma auttoivat minua pääsemään ripulista ja questran lääkkeestä eroon.


      • sureva tytär
        sureva tytär kirjoitti:

        Hei,

        minulla on 100 questran pussia, Helsingissä. Sain ne hamstrattua sairasta äitiäni varten, mutta hän kuoli toissapäivänä, joten niille ei ole enää tarvetta. Paketit ovat tietysti avaamattomia eli kaksi avaamatonta 50 pussin pakettia. Kun kerran tilanne on tämä, että monella olisi tarvetta niille, niin tiedän että äitini ei olisi halunnut niiden menevän hukkaan. Hinta on luonnollisesti sama kuin apteekissa, en halua tehdä voittoa vaan auttaa.
        Asiaa saa tiedustella osoitteesta: [email protected]

        Hei,
        Questranit on jo myyty. Toivon että ongelma lääkkeen saannin kanssa helpottuu. Onhan se ihan käsittämätöntä, että tällaista voi tapahtua Suomessa. Itselläni usko terveydenhoitoon on mennyt. Lääketehtaat eivät ole sen parempia. Kaikesta huolimatta, Lämmintä Joulua kaikille!


    • RÄÄKÄTTY

      LÄÄKÄRINI EPÄILI SAPPOHAPPO RIPULIA.SÖIN CUOSTRAN PULVERIA NOIN 5V VÄLILLÄ 1PS SIT 2PS LÄÄKÄRI SANOI KOKEILE3 PUSSIA PÄIVÄSSÄ EI AUTTANUT.MENIN YKSITYISELLE OTETTIIN ISOTOOPPI KOKEET.LOPETETTIIN.PULVERIT KOKONAAN.EI OLE SAPPINESTE RIPULIA.NOIN NELJÄS OSA LÄÄKKEISTÄ MUISTAKIN LOPETETTIIN KUTEN ESIM ASACOL PILLERI,JOTKA OLI PIRUN KALLIITKIN.SÄRKYLÄÄKE MÄÄRÄÄ PIENENETTIIN.MUTTA VAIHDETTIIN TEHOKKAASEEN YHTEEN,KUN ON KOLOTUKSIA 70MUMMOLLA.

      • sappohappo

        Kuulostaa aika kenkulta tuo sappohapporipuli, onneksi ei ole itselle vielä tullu.


    • 21.03.2011

      Olen kärsinyt sappihapposairaudesta jo kaksi vuotta. Ripuli alkoi melko heti sappileikkauksen jälkeen, eli kun koko sappirakko on poistettu niin ei ole "varasto"paikkaa sappihapoille. Kävi kaikki mahdolliset tähystykset yms. kunnes vihdoin pääsin sappihappojen imeytymiskuvaukseen. Jossa todettiin imeytymishäiriö. Sain lääkkeeksi Questrania, mutta sain pian lääkkeen aloitettuani suu oireita, eli suuni limakalvot rikkoutuivat. Olen joutunut lopettamaan lääkkeen käytön. Ja tuskainen ripuli palasi välittömästi. Olen työkyvytön, enkä voi kotoani poistua. Olo on aika epätoivoinen. Minulla kokeillaan nyt jotain uudempaa kolestroli lääkettä, joka mahdollisesti sisältää samoja aineosia kuin edellä mainittu. kyseinen uusi lääke on todella hinnakas (n.160,00) per. pakkaus, eikä siihen saa sv. korvausta. Lääke on tapletti muotoinen, joten ehkä ei aiheuta suu oireita. Saas nähdä auttaako lääke ripuliin!?

    • onnellinen äiti

      Pojallani on sappihapporipuli kestänyt koko nuoruuden. Koulu jäi peruskoulun jälkeen kun ei pystynyt elämään ilman vessaa. Yläasteelle ruokatunnilla äkkiä kotiin ja takas kouluun. Todistus oli erinomainen lukuisista poissaoloista huolimatta. Jääkiekkoa harrasti C-junnu tasaolla, mutta matkustaminen oli lähes mahdotonta linja-autossa, joten isän ajoi linja-auton perässä pojan kanssa.Läpi käytiin kaikki kokeet ja tähystykset. Kun ei mitään löytynyt käytiin psykiatreilla.Pillereitä annettiin pilvin pimein. Lopuksi poika meni mielenterveystoimistoonkin itse kun luuli olevansa aivan sekopäinen. Olisi luullut,että psykiatrit olisi huomanneet että poika on ihan fiksu. Ja rahaa paloi! Tuhat eikä kaksi euroa riitä kuluihin.Kerran osui silmiini nimi Olli-Pekka Koivurova Oulun Mehiläisestä, joka oli erikoistunut suolistosairauksiin. Tipahti eteeni kuin taivaasta. Voi sitä riemun päivää, kun saimme taudille diagnoosin ja Questran jauheen. Aluksi 1 ½ pussia/pv ja nyt pärjää ½ pussilla. On totta että lääke on ollut loppu useamman kerran, mutta nyt varaamme sen etukäteen apteekista. Meille taas kerrottiin että syynä heikkoon saatavuuteen on kun siinä ei ole suomenkielistä tekstiä. Siis pojan elämästä puutuu melkein koko nuoruus. Vanhempina olemme syyttäneet jopa itseämme vaikka teimme kaikkemme ja olimme tukena ja apuna. Jotkut pitivät poikaa laiskana ja saamattomana. Noin 15 vuotta kesti. Nyt mieliala aivan toinen ja nauttii työelämässä olosta, josta ei voinut edes kuvitella. Kauppoihin mentäessä ensin kyseli onko siellä vessa. Sosiaaliset suhteet kärsi jne.Nyt on 26- vuotias ja urheilullinen nuori mies. Toivottavasti tämä auttaa muita vastaavassa tilanteessa olevia. Hyvää kesää ja terveyttä kaikille !

    • Loppuelämän vaiva

      Sappihapporipuli

      Sappi leikkauksen jälkeen sain kuin sainkin sappihapporipulin. Tauti on kiusallinen ja aina ei ole edes WC lähellä. Matkustamisen piti ajatella etukäteen. Aamuisin ei voinut syödä, jos matkusti vieraalle paikkakunnalle. Sain Questrajauheen, en todellakaan tykännyt siitä, kun tuntui et koko ihminen meni tukkoon, eli lopetin sen. Hyvän avun sain Valion Emmentaljuustosta, kokeilin et riittääkö pari palaa vai yksi isompi pala. Juusto ja jatkuvasti valuva sappineste tykkäävät toisistaan. Tosi pahoina päivinä syön enemmän juustoa. Ei muuta kuin kokeilemaan.

    • lähihoitsutar

      Multa poistettiin sappirakko -08 ja siitä kanssa alkoi tuo ripuli :(
      Olin jo oppinut kulkemaan puhtaat alkkarit mukana, sillä koskaan ei tiennyt vesiripulin alkamishetkeä ja töissäkin pitää olla...
      Kaikki mahdolliset mömmöt olen koittanut, vi-siblinit sun muut. Kunnes hoksasin lukea käyttöohjeet lääkkeistä...
      Imocur ripulilääke... Myös pitkäaikaiseen käyttöön...
      Ihan omin lupineni oon koittanu sitä. 2 kuukautta on kulunut ja ripuli on poissa ! Otan vain yhden tabletin joka aamu ja saan taas kulkea ilman alkkareita kassissa :) koska sappihapot kuitenkin jyllää niin liian kovaksi vatsa ei ole päässyt, imocur on auttanut pääsemään ripulista normaaliin olotilaan.
      Kannattaa kokeilla, josko auttaisi edes jotakuta teistä !
      Mutta imocur ja questran ei sovi yhteen joten ei samaan aikaan !

    • Matkapaskoja

      Joo itsekin tullut kärsittyä kyseisestä taudista jo 15 vuotta ja täytyy myöntää että on todella kiusallinen vaiva. Ei voi lähteä oikein kotoa minnekään ilman kovia ripulilääkkeitä. Monta kertaa on tullut kaupungilla paskottua housuunsa mikä on todella masentavaa. Pitää harkita toden teolla että kannattaako ulkomaille lähteä. Itse olen käyny 2 kertaa näiden 15 vuoden aikana ulkomailla ja täytyy myöntää että vaikeita matkoja ovat olleet. Paskahädän yllättäessä ei auta ku juosta ja etsiä mahdollista vessaa. Kerran Ibizalla ollessani olin tulossa vaimoni kanssa baarista hotellille kun vatsa ulahti. Silloin tiesin että pitää päästä vessaan ihan pirun äkkiä ja lähdin juosten vessaa etsimään hotellilta, mutta en löytänyt tarpeeksi nopeasti ja sitten minun oli hädässä paskottava lasten uima-altaaseen.Tosiaankin vittumainen vaiva, mutta onneksi nykyään on lääkkeet.

    • Erikoistuva

      Questran oireisiin.

      • palleatyrä

        Minulle tetiin palleatyrä leikkaus n vuosi sitten . Ja komplikaatiot samanlaiset kuin haima leikkauksissa .
        Mutta mulla meni ruokaa säätetevä hermo poikki tai jäi pinteeseen.
        Ja juostaan paskalle n. 15 min ruokailun jälkeen .
        Hoitovirhe ?


    • ex-täysnutraaja

      Onko teillä, joilla sappihapporipuli ilmestynyt sappileikkauksen jälkeen, sappiripuli pahempi vaiva kuin itse sappivaiva oli?

    • Lähihoitsutar

      Täytyy myöntää, että ennemmin tää ripuli kuin ne aiemmat sappikivut !! Se oli jotain ihan hirveetä ! Mutta edelleen vedän imocuria ja ripuli on pysyny kurissa.
      Mutta nyt kun ajattelee, niin olisi pitänyt poistattaa vain sappitiehyet eikä sappirakkoa... mutta eipä tuota tienny etukäteen :( Eikä tullu siinä kivussa, ensiavussa aikanaan liikoja kyseltyä, kun leikkaussaliin lähdettiin...

    • hei.onko teilä muita vaivoja kuin ripuli?ja minkälaista ripulia tulee?pahoittelen noin hen.koh. kyssäriä mutta mistään ei oikein kunnolla löydy tietoa tuosta vaivast.tai ainakaan kunnon oire listaa

    • Lähihoitsutar

      Helppohan täällä on nimettömänä vastailla... eipä sitä oo tullu tutkittua lähemmin, mutta tyylillä "yskäse ja vellit housussa", niin ihan vesiripulia on ainakin mulla. Ja kun hätä tulee niin kiire on vessaan, ei liikoja pidätellä...
      Eipä muita oireita...

    • sattuuko alavatsaan ennen wc menoa?ja tuleeko ihan kesken ruoan kiire?

      • Lähihoitsutar

        Mulla ei ainakaan yleensä satu.... Eikä kesken ruuan tarvii hypätä, mutta aikaslailla usein saa mennä heti pöydästä vessaan. Riippuu myös paljon ruuan laadusta. Lomilla etelässä jää kuidut vähiin, niin hapoilla on tekemistä ruuan kanssa, pihvissä on sulattelemista, silloin ravaan harvemmin vessassa. Mutta kotona, jos syön enempi kuituja niin enempi saa ravata :(


    • voih ei :( luulis et kuidut ois hyvästä.tai ainakin vaalee leipä ku eikös se sido nesteit tai jotain?

    • Apu löytyi

      Multa poistettiin sappirakko syksyllä 2010. Vähän sen jälkeen alkoi ripulointi. Oli tuskaa päästä aamuisin töihin ja sielläkin joutui istumaan pitkiä aikoja pikkulassa. Aloin pelätä liikkumista kodin ulkopuolella ja varsinkin syömistä muualla kuin vessan läheisyydessä - syöminen kun tuntui ärsyttävän suolta erityisesti. Krampit olivat kovia.

      Päättelin, että ripulilla oli yhteys sappileikkaukseen, koska sitä ennen olin kärsinyt vaivasta vain muutaman vatsaflunssan yhteydessä. Lääkäri arveli, ettei vaivalla ollut mitään yhteyttä sappileikkaukseen ja halusi lähettää tähystykseen.

      En niellyt lääkärin arviota, vaan lähdin surffailemaan nettiin ja huomasin pian, että kyseessähän onkin yllättävän yleinen ongelma - nimenomaan sappileikkauksen jälkeen. Ja lääkäri ei tiennyt mitään!

      Aloin ihan kokeilumielessä syödä maitohappobakteerijugurttia. Aika pian huomasin, että oireet helpottivat; jatkuva turvotus, ilmavaivat, krampit ja ripuli alkoivat hellittää. Jos jätän jugurtin pois, oireet palaavat parin viikon sisään. Nyt en enää aloita päivää ilman jotain maitohappovalmistetta.

      Kannattaa siis kokeilla - ainakin itse sain avun ilman sivuvaikutuksia tai tolkutonta rahanmenoa (no, onhan tavallinen jugurtti toki halvempaa). Niitä kalliita erikoisjugurtteja ei tarvitse syödä joka päivä. Riittää, kun ottaa pari-kolme kertaa viikossa ja muina päivinä ihan tavallista jugurttia (maitohappojahan on kaikissa jugurteissa). Hapankaali on myös hyvä.

      • Apu löytyi

        Ai niin, unohtui mainita:
        Leipä pahentaa oireita. Itse olen alkanut vältellä kaikkia viljatuotteita. Napostelen nykyään pähkinöitä leivän sijaan.


      • kuratonoon
        Apu löytyi kirjoitti:

        Ai niin, unohtui mainita:
        Leipä pahentaa oireita. Itse olen alkanut vältellä kaikkia viljatuotteita. Napostelen nykyään pähkinöitä leivän sijaan.

        hei vaan, täälläkin yks sappensa menttänyt. Mulla alkoi kans heti leikkauksen jälkeen kauheat kuratouhut. Heti kun olin syönyt niin ei mennyt kuin muutama minuutti niin vasemmalla puolen väänsi suolta ja sitten huussiin kiireesti. Sai kyllä paskoa otsa punaisena.
        Täytyy kyllä ihmetellä, että lääkärit on tosi tietämättömiä tämän taudin kanssa.
        Ja sitten, avot keksin lactosevenin, siinä on inuliinia ja se imeytyy just sopivassa kohti suolta ja siihen loppui multa kuratouhut kertaheitolla. Otin sitä vain puoli tablettia ja se riitti mulla. Monta vuotta käytin sitä; nyt en enää tartte niitä. Mutta ei oo vieläkään ummetusta, vatsa toimii tosi hyvin. Kannataa tosiaan kokeilla sitä, on paljon halvempaa ja terveellisempää käyttää sitä !!
        Onko muuten kukaan muu käyttänyt lactoseveniä ? Mulla leikattin sappi 2003.


    • Malabsorptio

      Hei!

      Minulla todettiin sappihappojen melkein täydellinen imeytymishäiriö 2kk sitten. Yli vuoden kärsin kamalasta ulostamispakosta ja ripulista. Tähystettiin ylä- ja alapäästä, tehtiin vatsan tietokonetomografia, jossa todettiin sappikivet ja sitten sappirakko leikattiin. Ja siitäkö se tauti sitten oikein räjähti käsiin... 30 kertaa päivässä vesiripuli. Menin tosi huonoon kuntoon. Suolatasapaino oli sekaisin ja magnesiumin puute aiheittu raajojen puutumista jne. Sitten niitä korjattiin ja aloitin Questranin. Nyt elämä alkaa näyttää valoisammalta ja olen pitkästä aikaa työkykyinen. Sosiaalinen elämä kärsi tosi paljon, koska en koskaan voinut lähteä ystävien kanssa syömään jne.... Mutta kai tämän kanssa vaan pitää opetella elämään vähän niin kuin diabeteksen tms. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

      • 75v hevat

        kokenut 15 samoja,niin haluan kertoa. Ä lkää alistuko guestan pulverin syöntiin ennenkuin saatte tai vaadittua ISOTOOPPIkokeen-ilmeisesti on kallis ,mutta tiedon antaa ei turhaa kallista pulveria syödä. Samalta linkiltä lukekaa 15v kärsinyt
        niin siitä näette miten vaikea on lääkärille takoa päähän asia.Ilmeisesti saavat
        boonuksia lääkkeiden myynnistä ja niitä kuuluisia Seminaari matkoja Amerikkaan...


    • vatsan vanki

      Sappirakkoni poistettu jo v 1971, senjälkeen ruokavaliota, löydetty keliakia, vatsavaltimoaneurysma, laktoosi-intoleranssi ja pari vuotta sitten taas tiehyeissä muutama sappikivi. Vessa käynnit puolen sekunnin varoajalla 6 10 krt/vrk.

      Tästä ei tunnu pääsevän vapaalle jalalle tai lomalle kuten esim. murhaajat voivat :(

      Useat allergiat rajaavat suurimman osan sallituiksi jääneistä ruoka-aineista.

      Pikkarit mukana kun pitää joskus apteekissakin käydä - joskus ehtii, joskus ei.

      "Vatsan vanki"

      Lääkäriaikoja ei ole, sairaanhoitajat toimivat kerberoksena, nyt kuitenkin saatu labra-aika :)

    • ripuloivamummi

      Hei Sinä,ripulista kärsivä.Miulla todettiin -13 lokakuussa sappihaponimeytymisen häiriö ja alotettiin Colestyraminlääkitys,1 pussi menee pvän aikan isojen ruoklailujen yhtetydessä.
      Kävin Isotooppi kuvaukset ja sieltä syy selveni.
      20v kärsiny vaivoista ja juuri aamut oli pahimmat,10-20krt wc reissu ennen kuin mihinkään pystyi lähtemään.
      Nyt tosi hyvin mennyt,joskin kaikilla lääkkeillä joitakin sivuvaikutuksia niin täll'äkin,mutt kestän ne paremmin kuin jatkuvan ripuloinnin.
      Näkö hämärässä huonontunut,päänsärkyä,nivel/lihas särkyjä,muttein mitenkään haitaksi asti kuitenkaan juili paikkoja.

      Eikun vaan tutkimuksiin ja colestyramia kokeilemaan,suosilltelen,elämisen laatu parani 100 %

      Kevät terveiset Joensuusta :)

      • Parani jo

        Hei, sain Questran Loc 4 g ripulivaivoihin. Ei apua. Jos näistä 44 pussia jollekin iloa, laitan postituskulujen hinnalla. Voim 09.12.2015


      • pete669
        Parani jo kirjoitti:

        Hei, sain Questran Loc 4 g ripulivaivoihin. Ei apua. Jos näistä 44 pussia jollekin iloa, laitan postituskulujen hinnalla. Voim 09.12.2015

        Minä voisin ostaa:[email protected]


    • jk8555661

      Minulta leikattiin sappirakko syyskuussa 2013. Saman vuoden lopulla alkoivat
      vatsavaivat, tuli muutaman kerran köntsät housuun. Lisäksi vatsan seudulla oli
      selittämättömiä kipuja. Hakeuduin TK:lle, labrassa perus TVK, ihmettelivä HB-
      arvoa 171 (nyt ymmärrän että se johtui elimistön kuivumisesta), lääkkeeksi sain
      somacia ja litalginia. No eihän ne vatsavaivat siitä toenneet, vatsa vaan turposi,
      ja kivut lisääntyivät. Hakeuduin tammikuussa päivystykseen, ja sain vihdoin lä-
      hetteen KYSiin paksun suolen tähystykseen ja isotooppi kuvauksiin, joista todettiin
      sappihappojen imeytymishäiriö. Lääkkeeksi Questran Loc annosjauhe pusseja.
      Ei sopinut minullekaan, kyseessähän on kolestrooli lääke (paljon sivuvaikutuksia)
      Kun vaadin, minulle määrättiin aika ravitsemusterapeutille KYSiin, seka laboratoriokokeita pitkä litania, joilla selvitetään kasvannaisten mahdollisuus.
      Lääkkeeksi määrättiin ennenkuin labrakokeet valmistuvat Panacodia 1tbl/vrk,
      koska sillä on ummettava vaikutus. Samaistun lähes kaikkien kertomuksiin,
      onneksi sain hoitoa ajoissa, enkä vasta vuosien päästä.
      Sappihappo ripuli on invalidisoiva sairaus, koska se rajoittaa elämää radikaalisti
      Kun lähtee liikkeelle, ei voi tietää milloin palaa köntsät housuissa. Ja minulle
      kun sanottiin ennen sappirakon poistoa, että se on ihmisen turhin elin.

      Voimia meille kaikille

    • Keltaripuli

      Päädyin tänne etsiessäni tietoa sappiripulista. En ole toistaiseksi käynyt lekurilla, mutta epäilen että joku sappiripuli mulla varmaan on. Uloste on usein ryynimäistä ja kellertävää, ei kuitenkaan rasvaista vaan enemmänkin vetistä.

      Ripuloinut olen jo vuosia ja joskus myös tällaisia ryynimäisiä. Usein kuitenkin lähinnä vettä. Nyt on tällaista ripulointia kestänyt jo viikon ja mukaan on tullut heikohko olo. Sellaista ellottavaa oloa on koko päivän, mutta en ole toistaiseksi oksetanut ja pystyn kyllä liikkumaan ja tekemään asioita. Ripuli ajoittuu aamuun eli se ei häiritse päivämenoja. Se pahoinvointi kyllä alkaa vähän häiritä.

      Voiko pahoinvointi johtua kuivumisesta tmv.? Ripuloidessahan vissiin menettää aika paljon nesteitä ja kuivumisen vaara on suuri. Joskus olen myös huomannut ulosteessa ruuanpalasia (esim. paprikaa tai jotain salaatinpalasia) eli ilmeisesti eivät imeydy kunnolla? Liittyykö muilla pahoinvointia tähän ripuloimiseen? Mitään kipuja ei sinänsä ole; joskus vatsaa nipistää niin kuin jännittäisi kovasti, mutta se ei siis ole kipua. Ja olen ns. vatsajännittäjä.

      Toivottavasti joku lukee vielä tätä ketjua ja voisi auttaa!

      • jk8555661

        En ole terveyden huollon ammattilainen, mutta sappi happo ripulista jotain tiedän.
        Sinuna menisin lääkärille. Ensinnäkin sappihappo ripuli on usein vesiripulia,
        joka saattaa yllättää keskellä kauppakeskusta. Ainakin minulla kun tuli köntsät
        housuun, niin uloste oli keltaista ja ryynimäista. Mulla kun oli pitkä vesiripuli, niin
        tein ravintoliuoksen jossa oli puolet keltaista jaffaa(sokerillista) ja toinen puoli
        vischy vettä jossa oli suolaa. Kyllä tunnistin myös ns öklön olon. Minullahan nousi
        kun kävin labrassa hb 140 - 171, joka selittyi kuivumisella. Minulla tauti oli
        pahimmoillaan aamuisin, ja iltaisin vatsa oli turvoksissa kuin rumpu. Se minkä
        takia tätä sappihappo ripulia diaknosoidaan niin vähän johtuu, terveyden huolto
        henkilöstön tietämättömyydestä. Vaadi päästä suoraan lähimpään keskus-
        sairaalaan tutkittavaksi, nimen omaan gastroentrologiselle polille.
        Mainitsin alussa, että questran loc ei minulle sopinut, mutta tämän ketjun
        kirjoittajilta sain rohkaisua kokeilla ottaa sitä aamupalan ja lounaan vålillä,
        kyllä on hyvä lääke, ei ole sen jälkeen tarvinnut olla köntsät housuissa.

        Pidä ihmeessä puolesi


    • Mitä syötte?

      Olisi kiinnostavaa tietää, onko teillä minkälainen ruokavalio? Oletteko huomanneet onko joitakin ruokia, jotka aiheuttavat enemmän ripuli? Esim. viljat?

      • jk8555661

        Jos sinulta on diagnosoitu sappihapporipuli, niin valistunut gastroentrologi ohjaa
        sinut pyydettäessä myös keskussairaalatasoiselle ravitsemusterapeutille. Omalla
        kohdalla hänellä oli minulle ja puolisolleni aikaa 2 h. Jos lähdetään vihanneksista,
        niin ei käyviä ovat raaat sipulit, kaali, nauris , lanttu, herne jne, hyviä raakana syötä-
        viä ovat porkkana, salaatit, tomaatti,kurkku. Loput voi itse kokeilla mitkä sopivat
        kullekin. Sipulitkin sopivat kypsennettynä. Viljatuotteista ei sopivia ovat tuore ruis-
        leipä, suurin osa vaaleista viljoista, hyvää on 100% kauraleipä, koska siinä olevat
        kuidut ovat ns liukokuitua. Ruisleipää hän suositteli näkkileipänä, tai sitten kuivat-
        tuna. Itselleni sopii näkkileipä. Maitotuotteista parhaita ovat vähärasvaiset maito,
        piimä, jogurtit tai soijapohjaiset tuotteet, lisäksi vähärasvainen emmental juusto
        käy hyvin. Levitteistä sydäntuotteet. Liharuokalistalta pois punainen liha lähinnä
        nauta, ja rasvainen porsaanliha. Tilalle kala väh 2 krt viikossa, maustamaton
        broileri, 10% jauheliha, porsaan ulko tai sisäfile. Kyseesähän on hyvin terveellinen ruokavalio. Hedelmät käy, jolleivat ole liian hapokkaita.

        Toivottavasti tästä on jollekin apua. Pitää kuitenkin muistaa, että olemme
        ruuan suhteen yksilöitä


    • Keltaripuli

      Kiitos jk8... vastauksestasi! En ole tosiaan lääkärillä vielä käynyt tämän takia, koska olen vähän lääkärikammoinen. Miten ne tutkivat? Verikokein ja pitääkö antaa ulostenäyte tmv? Tämä pahoinvointi alkaa nyt ottaa päähän ihan tosissaan. Ripulin kyllä kestän, mutta tätä oloa en enää jaksaisi.

      Edelliseen kommentin ruokailuun liittyen; olen laktovege eli en syö lihaa lainkaan, mutta käytän jonkin verran maitotuotteita mm. maitoa kahvissa, raejuustoa ja juustoa. En syö pahemmin leipää ja jos syön, niin yleensä näkkileipää tai ruisleipää. Mausteita en käytä juuri lainkaan. Olen alkanut sitäkin epäillä, että joku puutos voi olla.

      • jk8555661

        Tuossa sinun tekstisi yläpuolella olen kertonut ravinnosta sen mitä sain ravitse-
        musterapeutilta sain tietää ja toi raejuusto on hyvä lisäys. Pääsääntönä on turvata
        D-vitamiinin saanti (kala, sienet lisäksi sitä on lisätty useimpiin maitotuotteisiin),
        toinen on Omega pohjaiset rasvat.
        Tutkimukset: Jos epäilet sappihapporipulia, niin verikokeista viitteen antaa korkea
        Hb ja ehkä kohonnut crp. Mutta niiden pohjalta ei voi tehdä diagnoosia. Minä
        vaadin päästä keskussairaalaan ja isotooppitutkimuksen jälkeen sain diagnoosin.
        Täysin kivuton tutkimus. Minulta ei otettu ulostenäytettä, koska verinäyttein poissul-
        jettiin mm keliakia. Mutta niinkuin todettua en ole lääkäri ja vatsavaivat voivat
        johtua useista eri syistä ja lääkärin pelko poistuu käymällä lääkärissä. On vielä
        unohtunut kysyä, onko sinulta poistettu sappirakkoa.


    • jk8555661

      Jos täällä ryhmässä on terveydenhuollon ammattilaisia, niin haluttaisi tietää, mikä
      on rasvaisen ruuan osuus sappihapporipuliin. Muistelen ravitsemusterapeutin
      maininneen, että sapen eritys maksasta lisääntyy mitä rasvaisempia ruokia syö.
      Kun kysyin esim lohen syönnistä hän sanoi, että se on turhan rasvainen kala
      syötäväksi usein, koska maksa, joka tuottaa sappihappoa ei osaa eritellä rasvan
      laatua. Maitopohjaisista tuotteista hän kehotti syömään 0-1 rasvaprosentin tuotteita.
      Leikkeleistä 2% kalkkuna tms. Levitteistä Oivariini ja voi kuuluvat kiellettyjen listalle,
      tilalle sydämerkillä varustetut tuotteet. Kasviksia keitettynä, ja salaattia runsaasti ja
      salaatikastikken voi tehdä itse esim rypsiöljystä(Keiju). Minä olen noudattanut
      ohjeita, olo tuntuu kevyemmältä ja vatsa voi paremmin. Questran loc pussillisen
      ota ennen lounasta. Tämä on ollut hyvä opetus entiselle lohtusyöjälle, jolla
      saattoi menna litra jäätelöä illassa. Paino on pudonnut 92 - 85:n. Ajattelin
      kokeilla jossain vaiheessa päiviä ilman lääkettä ihan vain uuden ruokavalion
      varassa.

    • jk8555661

      Questran loc, joka on kolestrolilääke (statiini), toi muutaman viikon jälkeen
      haittavaikutuksena lihaskivut/ väsymyksen. Kiinnitin entistä enemmän huo-
      miota ruokavalioon, ja pudotin questran annoksen puoleen, ja homma toimi.
      Lihaskivut lievenivät, eikä ripulointia ole esiintynyt.
      Syön kaksi salaattiannosta päivässä ryyditettynä lusikallisella ruokaöljyä,
      välipaloina rasvatonta jugurttia 3-4 prk päivässä ja 3-5 näkkileipää 16%:lla
      juustolla ja 2%:lla kalkkunaleikkeellä päällystettynä. Toisen salaattiannoksen
      saatan korvata kypsennetyillä kasviksilla parsakaali, porkkana ja kukkakaali.
      Onko teillä muilla ollut ongelmia Questran locin kanssa.

      PS tästähän voi selvitä

      • Tiuskuinen

        8 vuotta kärsin diagnoosina pelkkä ärtyväsuoli, vaikka vessa kertoja 10-30 vrk jokaisena päivänä vuodesta.
        Kaksi kertaa diagnosoitiin colitis tähyssä, kun paksusuoli täynnä haavoja. Colitis peruttiin aina koepalatulosten jälkeen. Ei solumuutoksia.

        Helmikuussa alkoi limaripulin mukana tulla paljon hyytynyttä verta. Jatkui niin kauan, että sain reseptin Questran Lociin, joka paransi vaivan täysin kahdessa päivässä.
        Verentulon ja haavaumat suolistossa oli aiheuttanut imeytymättömät sappihapot.

        Mikä yllätys se olikaan! Voin taas matkustella ja nauttia elämästä.

        Lääkkeen tueksi tarvitsin ruokavalion, joka laadittiin ravitsemusterapeutin ja lääkärin yhteistyöllä: ei enää kasviksia! Peruna tällä hetkellä ainut sopiva ja sekin pieninä annoksina.
        Vihersalaatti käy myös, mutta kurkku on ehdoton ei.

        Viljoista ruis on kokonaan kiellettyjen listalla.

        Hiiva, xylitol ja sorbitol kielletty. Näitä muuten on tungettu mielestäni yllättäviinkin ruokiin/herkkuihin. Sorbitolia löytyi esim. vanukkaasta.

        Aluksi jätettiin maitokin pois, nyt hieman lisätty laktoosittomia maitotuotteita.

        Kuitulisäksi joko kaurakuitusta tai pellavansiemenrouhetta.

        Maitohappobakteereista xylitoliton/sorbitoliton ja ehdottomasti inuliiniton versio. Inuliini aiheuttaa terveellekin vatsalle ripulia.

        Paljon olen oppinut nyt seuraamaan tuoteselosteita.

        Vinkkinä vielä tuohon Questranin makuun: todella kranttu kun olen, niin sekoitan jauheen mustikkakeittoon. Ei maistu lainkaan läpi ja mustikka tekee hyvää vatsalle. :)

        Tsemppiä! Joskus se aurinko paistaa meillekin.


    • jk8555661

      Itse olen ruokavalion seurauksena saanut pudotettua questran loc annoksen
      otettavaksi joka toinen päivä. Minulle sopii kuitutuotteeksi näkkileipä, joita syön
      4 - 5 palaa päivässä kevytjuustolla päällystettynä Minun ravitsemuterapeutti
      suositteli kuivattua ruisleipää ja näkkileipähän on sitä jos mikä, kuituakin 18%.

    • Granunge

      Questran 4 g vedettiin pois apteekeista valmistajan toimesta.Tilalle tuli väliaikaisluvalla Questran Loc (seloste vain norjaksi).Kuinka kauan ??!!!
      . Lääke on ok eli ongelma on poistunut. Kipuja on ollut: paksusuolessani johtuen divertkkelitaudista koko suolen osalta. Olen käyttänyt Vi-SIBLIN jauhetta viiden vuoden ajan eli kaikki onkunnossa.

    • KM54

      Voi miten tutuntuntoisia kirjoituksia teiltä kaikilta. Ei ole yksin tämän sairauden kanssa. Ja mikä parasta täältä löytyy uusia lääkeitä, joita ei ole vielä kokeiltu. Minä kävin itse n.4v sitten keskussairaalassa nielemässä sen kapselin ja parin viikon kuluttua sain vastauksen. Sappihappojen imeytymishäiriö. Siitäpä alkoikin sitten sellainen elämänjakso joka ei ole vieläkään loppunut.
      Sain Questran lääkettä, se ei minulle auttanut. Olen syönyt pakettikaupalla Imodiumia. Käsikauppalääkkeitä. Nyttemmin olen saanut reseptillä, niin ei maksa yhtä paljon, ja paketissa on enemmän. Koskaan ei voi lähteä aamusta mihinkään. Ole vain vessojen lähettyvillä. Ja jos menen jonnekin, ensin on katsottava mistä löytyy lähin vessa. Kävimme perheen kanssa kahtena vuonna Unkarissa, vanhimman pojan luona, ja imodiumilla selvisin sinne, siellä ja pois sieltä. Jännitystä vähän kun ei kaupoissa tiennyt missä vessat on, jos vaikka olis tarvetta.
      Ruokavaliokin supistunut niin paljon ettei paljon enää ole listalla. Näin ollen painokin on tippunut, ei vielä paljon, mutta kuitenkin.
      Kävin tiistaina lääkärissä jälleen kerran, ja kun kerroin hänelle mikä nyt on, hän antoi sellaista lääkettä kuin Guarem lääkettä joka alentaa kolestrolia, ja pitäisi kuulema auttaa tähänkin vaivaan. Saa nähdä, alku ei ole lupaava. Mutta imodiumia kuulema saa käyttää vaikka loppuiän. Jäi vain epäselväksi auttaako se aina.
      Hän sanoi minulle vielä että tätä tautia ei voi parantaa, vaan sen kanssa on opittava elämään. Hyvä sanoa, vaikea toteuttaa, ainakin sellaisina päivinä kun olet kotisi "vanki".
      Nyt on ollut vielä sellainen lisä, että aina kun syö, tai juo jotain, turpoaa vatsa. Ei tee mitään mieli syödäkään, turvotuksen vuoksi.

      • kakkahousu22

        Tuttua tarinaa sinultakin lukuisilta muilta. Aamulla ei ilman suunnittelua voi lähteä mihinkään ellei tiedä missä vessa on, kaupassa kokee tosi usein kauhun hetkiä. Imodium ei heti auta, ei edes edellisenä iltana ja aamulla uudestaan otettuna. En voi lenkkeillä ja siksi pyöräilen nyt talvellakin, koska pääsee nopeammin paikasta toiseen ja istuessa "tavara" pysyy paremmin sisällä. Tästä vaivasta ei lähipiirissäkään moni tiedä.

        Vuosien mittaan tätä on tutkittu, nyt tänään taas kerran ja ensi kerran kuulin mahd. sapesta johtuvasta ongelmasta (sappihapporipuli?) ja lääkäri määräsi tuota paljon tälläkin palstalla mainittua Questrania 4 x päivässä 4-5 päivän ajan. Jos ei auta, sitten Lopexia 1-2 x päivässä jatkuvasti. Syön suht normaalisti enkä ymmärrä, miten sitä kakkaa riittää joskus lähes 10:een kertaan jo aamupäivän aikana. Ns. normaalit ihmiset toimittavat asian kerran ja se on siinä.

        Emme siis ole yksin mutta eipä se juuri lohduta kun aina on lähes kakka housussa. Ja öisin vaippahousut, koska vahinkoja on sattunut, isojakin. Nähtäväksi jää, onko Questranista apua.


    • Tiuskunen

      Aiemmasta kirjoituksestani jo kaksi vuotta. Nyt menty taas roimasti huonompaan!
      Sappirakkopoistettiin syksyllä. Krooninen tulehdus ja useita sappikiviä. Siitä se ripuli sitten taas paheni ja kahdesti on töissä tullut housuihin. Miten noloa!

      Questrania, lopexia ja vivomixxiä menee päivittäin. Paino tippunut viimeisen kahden viikon aikana 5 kiloa. Pian ei enää ole mitään mistä tiputtaa.

    • mies7791

      Hei.
      Ihana kun löysin tämän palstan ja ymmärsin että en ole tämän asian kanssa yksin. Sappirakko meni noin 3 v sitten. Aluksi oli erittäin huono noin 3-4 kk mutta sitten tilanne tasottui. Nyt kuitenkin viimeiset 6 kk on ollu suunta vaan huonompaan. Lopulta sitten menin lääkärin missä sitten pyysin että saisin reseptin Questrani. Nyt toinen päivä menossa ja alkaa tuntu jo paremalta. On laitettu Tähytsys ensikuulle.

      Miksi halusiin kirjoitta oli se että tämä oire on ehkä pahin mitä minulle on sattunut kohtilleen. Sosiallinene elämä, työelämä ja itsetunto on romahtaunut ei pohjalukemiin vaan siitä läpitse johnokin viellä syvemälle. On ollu aika raskasta mutta nyt kuitenkin toivoa on.
      Olen muuttanut ruokavalion. Poissa ovat maitotuoteet ja viljatuoteet, tärkkelys eli perjatteessa paleo ruokavaliolla mennään- väherasvaisella. Alkoholin käytön olen lopettanut täysin.

      Uskon että suurin osa ihmisia saa ruokavaliolla asiat kuntoon. Omalla kohdalla ruokvalaio ja liikunta oli tähän asti aika huono, mutta nyt olen tehnyt täydellisen elämäntapan muutoksen. Olen siis 40v mies.

      • Anonyymi

        Sama homma täällä. Älkää poistattako sappi rakkoja ihan vähällä minäkin tein tuon virheen.

        Olen löytänyt avun ihan juustoa syömällä!. Täällä palstalla joku kirjoitti, että pääsi eroon tuosta lääkkeestä syömällä emmentaalia!.

        Minä ole syönyt nyt 2kk kermajuustoa 17% ja en ole tarvinnut enää juoda tuota litkua!. Kokeilkaa ihmeessä tätä juustoa ihmiset!. Aamulla, päivällä, illalla juustovoileivät ja AB piimää niin ei tarvitse juoda tuota Questran mikä on aina muutenkin loppu Apteekeista.


    • sappijaripuli

      Apua! Olen katsellut aihetta netista ja keskusteluja. Nyt kun nain sanan sappiripuli, tuli paniikki. Mulla on ollut sappiripulia jo 2,5kk ja leikkaus VASTA TULOSSA. Mun diagnoosi on kolekystiitti ja sappirakko ei toimi kuulema ollenkaan. Verikokeista lahtien kaikki tehty, heliko- gluteeni- jne, ultra ja HIDA skannaus jossa suoneen laitettiin varjoainetta. Sappikivi on kerran aiheuttanut kovan kivun 23 v sitten !!! Nyt se nakyy siella n puolen sentin kokoisena, muita pienia useampia. Mutta jos nyt jo on ripuli, mita sitten on leikkauksen jalkeen???? Kaikki valittaa kivuista ja vatsavaivoista. Talla hetkella mulla ei ole kuin se vessassa juokseminen, joka siis alkoi jo alkuvuodesta. Luin myos tuosta Questran jauheesta. En tietenkaan ole kuullut moisesta enka myoskaan sappiripulista. Laakarithan haluaa leikata, yleensa, mutta heidan ei tarvitse painiskella leikkauksen jalkeisten vaivojen kanssa...

      • sappijaripuli

        Lisaan tuohon viela etta mika tutkimus se on jossa niellaan kapseli: onko se juuri sen imeytymishairion toteamistutkimus. Ja onko se sama kuin HIDA jossa suoneen laitetaan ainetta joka nayttaa miten sappi toimii, jos toimii ja meneeko se neste lapi sappeen asti.


    • GML

      Kävin Jorvissa n. 2 kk sitten. Poistettiin sappirakko, minusta ihan turhaan. Näkyi 2 pientä kiveä, mitkä olisi voitu poistaa muutenkin. Siitä se h---tti vasta siis alkoi, ripulia joka ikinen päivä. Ihmettelin että lääkäri ei kertonut mitään tästä ennen leikkausta. En olisi ikinä antanut leikkaukseen lupaa, jos olisin tiennyt seurauksista.

      • Anonyymi

        Sama homma täällä. Älkää poistattako sappi rakkoja ihan vähällä minäkin tein tuon virheen.

        Olen löytänyt avun ihan juustoa syömällä!. Täällä palstalla joku kirjoitti, että pääsi eroon tuosta lääkkeestä syömällä emmentaalia!.

        Minä ole syönyt nyt 2kk kermajuustoa 17% ja en ole tarvinnut enää juoda tuota litkua!. Kokeilkaa ihmeessä tätä juustoa ihmiset!. Aamulla, päivällä, illalla juustovoileivät ja AB piimää niin ei tarvitse juoda tuota Questran mikä on aina muutenkin loppu Apteekeista.


    • Lottamo

      Nyt löytyi vaivaan mahtava ja helppo tuote : Fermix juoma. Uskomattoman nopeasti tehosi:) Kokeilkaa ihmeessä sillä olin tosi kipeä ja nyt täysin oireeton 2 viikossa :)

      • Anonyymi

        Kokeilkaa juustoa sen jälkeen ei tarvitse juoda enää Questrania ja lisänä AB piimä se viellä parantaa oloa.


    • Tektek

      Olen kaksi päivää lukennut teidän kakkaripuli juttuja ja nyt rupes jo turvottaa mahaa ja huonovointisuus iski...pelkästään lukemalla teidän Kakka Sipuli juttuja..

    • Mummoihiminen

      Niin. Mulla sama juttu. Olen 60 v. Sappirakko poistettiin 2009. Sen jälkeen keltaista ripulia. Sitten piti vuonna 2016 leikata kasvain paksusta suolesta. Ärtyneestä suolesta ja jatkuvista ripuleista (myös housuun) olen sen jälkeen kärsinyt päivittäin. Hiukan rajoittaa elämää.

      Tiettyjä ruoka-aineita vältän, lääkkeitä en käytä (toistaiseksi). Mutta, olin niin TOTTUNUT näihin päivittäisiin suolen tyhjennyksiin, että kun huomasin ainaista heikotusta, en pitkiin aikoihin tajunnut, että kyseessähän on nestehukka!

      Netti on pullollaan sitä, miten pikkulasten nestehukkaa pitää hoitaa, tai lämpimässä ilmassa tai urheilusuorituksessa huolehditaan nesteytyksestä... Mutta, kun on krooninen ripuli..

    • Mummoihiminen

      Meitä on paljon, joilla on ripuli vaivana sappirakon poiston jälkeen.

      Miksikähän virallisilla terveys-sivuilla sitä pidetään harvinaisena seurauksena sappirakon poistosta? Missä kohden tieto ei mene perille asti?

    • Mummoihminen

      Pitkä ketju aiheesta täällä. Joskus tuntuu, ettei koko vaivaa lääkäreiden mielestä ole edes olemassa. Eihän sitä voi mitata, on vain henkilön oma kertomus.

      Tuli tässä mieleen pöljä ajatus. Jospa ottaisi joka aamu ulosteet astiaan ja kiikuttaisi ämpärin joka päivä jonnekin lääkärille, että tämmöistä paskaa tämmöinen määrä. Joka päivä. :-).

      Ehkä se herättäisi ymmärtämään, että se todella tekee elämästä h..ttiä. Tai sitten saisi passituksen jonnekin säilöön.

      • Anonyymi

        Olin tiputuksessa kun olin kuivunut sappihappo ripulista. Potilas kotiutettiin hyvä kuntoisena. Päästin pytyn täyteen vihreää ripulia ja vaadin lääkäriä katsomaan. Ei ollut ennen nähnyt moista. Mutta ei näytettä pytystä voitu ottaa. Se siitä.


    • Vatsavaivainen

      Olipa hyvä että tänne eksyin, kun komennus sappirakon poistoon määrätty yhden kohtauksen vuoksi. Usein on aamupäiväripulia minkä takia esim. mökillä yöpyminen mahdotonta. Kommenttien perustella näyttäisi siltä että ripuli vain lisääntyy leikkauksen myötä, taidanpa ensin koittaa sitä edellä mainittua lääkettä ja sitten miettiä sitä leikkausta jos uusia sappikivikohtauksia ilmenee. Kiitos vinkeistä!

    • Mahanpuruja

      Luin läpi koko pitkän ketjun ja vaikka itselleni ei ole koskaan tehty sitä testiä, mistä näkyisi onko sappihapporipuli vai ei, niin olen lähes varma asiasta. Niin on tuttua tarinaa ketjussa!

      Minulta vietiin sappirakko jo 1978 enkä ikinä olisi antanut sitä poistaa jos olisin tiennyt, mitä siitä seuraa! Yksi sappikivikohtaus oli ollut monta vuotta aikaisemmin ja sen perusteella laitettiin leikkausjonoon. Mikään ruoka ei aiheuttanut vaivoja, ainoastaan tiehyeeseen juuttunut kivi sen teki, mutta kun kuulemma sappirakko on "turha" elin, niin "poistetaan varmuuden vuoksi"..

      Kun ripulointi ja vatsakivut alkoivat, tutkittiin kaikki mahdollinen, niin ylä- kuin alakauttakin. Kokeiltiin monia lääkkeitä, joista yhdelle olin allerginen. Tuli 40 asteen kuume ja ihottuma.. Ja ripuli vaan jatkui. Sisätautilääkäri totesi, että vaiva johtuu löysästä mahanportista ja siksi sappineste pääsee valumaan toisinaan väärään paikkaan. En lopulta uskaltanut syödä enää juuri mitään, koska töissäkin oli käytävä eikä vessaa voinut kantaa selässä mukanaan. Laihduin n. 10 kg ja olin valmiiksi hoikka. Lopulta eräs lääkäri määräsi Imodiumia ja silloin oli kuin olisi taivas auennut! Imodium oli tuolloin vain reseptillä. Kymmenet vuodet se on ollut ainoa lääkkeeni tähän ongelmaan ja se auttaa aina joksikin aikaa. Otan lisää jos ripuli palaa vaikutuksen lakattua. Joskus voi olla pidempiäkin aikoja ilman ripulia ja sitten taas toisinpäin. Varahousut on aina kassissa mukana, koska yhtäkkiä saattaa mahassa muljahtaa ja jos ei vessa ole puolen minuutin päässä, niin tapahtuu ikäviä!

      Kuvittelin pitkään olevani harvinaisuus, jolle sappirakon poisto ei lainkaan sopinut. Tunsin näet monta henkilöä, joille vastaavaa ripuliongelmaa sappirakon poiston jälkeen ei tullut! Nyt kun olen lukenut näitä kirjoituksia, niin aion kokeilla joitakin noista lääkkeistä, mitkä on tuoneet avun toisille.

    • Lurtdis

      Mullakin oli sappileikkauksen jälkeen aamuripulointia...aloin syömään näkkileipää ja nyt vaiva helpottanut! En sit tiiä auttoiko näkkileipä vai oisko loppunut muutenkin!? Kannattaa kokeilla! Halpa ja helppo keino

    • Ponyride

      Mahtava ketju, "ihanaa" että teitä on muitakin!

      Itse kärsin kovista ylävatsakivuista ensin 19-20-vuotiaana ilman, että lääkärit siihen löysivät mitään syytä, ja nyt reilu vuosi sitten (28-vuotiaana) ne palasivat. Sappirakosta löydettiin sappikivi ja laitettiin lähete tähystysleikkaukseen. Leikkauksen jälkeen sappirakon todettiin olleen kroonisesti tulehtunut, joten veikkaisin sen olleen tulehtunut koko tuon 8 vuotta.. Vaikea vatsa mulla on ollut jo ennen leikkausta, jolloin mm. ViSiblinistä on haettu apua ilman suurempia tuloksia, jonka veikkaisin kans viittaavan loppujen lopuksi tuohon kroonisesti tulehtuneeseen sappirakkoon. Koska vatsakivut olivat olleet sietämättömiä, luulin sappirakon poiston olevan pelastus, vaan ei.

      Leikkauksen jälkeen kärsin jatkuvasta, pahenevasta (vetisestä, kellertävästä) ripulista vuoden ajan 3-7 kertaa päivässä, ja kokeilin kaiken maailman maitohappobakteereita, vatsaentsyymejä, runsaskuituista ruokaa ja ruuansulatusjugurtteja. Mm. salaatti ja paprika tuli läpi sulamattomana, joten jonkinlaisesta imeytymishäiriöstä täytyi olla kyse. Lääkäri käski kokeilemaan (taas) ViSibliniä. Sillä ripuli kiinteytyi, mutta silti vessassa sai käydä tiuhaan.. Seuraavalla käynnillä lääkäri oli keksinyt Questranin, jota olen nyt syönyt ohjeen mukaan neljä päivää (ohjeistuksen mukaan 1. viikko ½ pussi päivässä, jonka jälkeen 1-3 pussia päivässä) ja olen ihan hämmentynyt, kun vessassa ei tarvitsekaan käydä kuin ehkä korkeintaan kaksi kertaa päivässä, ilman ripulia! Myös mahan möyryäminen ja turvottelu tuntuu helpottaneen jonkin verran, mutta kovasti on väsyttänyt viimeiset pari päivää.. Olen toki joutunut nukkumisen kanssa taistelemaan kohta puolisen vuotta muutenkin, joten en osaa sanoa johtuuko väsymys Questranista vai yleisestä vireystilasta. Virallista diagnoosia mulla ei ole, mutta helpotus vaivaan on. <3

      Mutta täytyy sanoa, että jos mulle olis ennen leikkausta kerrottu, että sappirakon poisto voi aiheuttaa hirvittävän ripulin loppuelämäksi, niin olisin kyllä kaksi kertaa harkinnut koko rakon poistamista pelkkien kivien poiston sijaan.. Miksi tämä on niin tuntematon "oire"? :o

    • Ippatäti

      Sappirakkoleikkauksen jälkeen alkoi ripuli keväälllä 2017. Sain tämän vuoden helmikuussa kokeiluun Questran jauheen. Se ei aina toimi. Jotain pitää syödäkin . Ja tPaino on pudonnut 15 kg yhtään ei saa enää pudota. Nyt taas ripulivaivaa aamulla. . Olen ottanut jauhetta puolipussia 3 kertaa päivässä. Aamulla 2 ranskanleipäpalaa ja lääkkeet kalkki, kalsium, dvitam ja vähän kahvia ja tunnin päästä Q jauheen ja soijajuomaan keitetty kaurapuuro. Aamulla herättyä käyn ulostamassa ja toisen kerran joko ennen jauheen ottamista tai heti sen jälkeen. Ripulina tulee. Jospa laitan kokeiluun niin että aamulla vessan jälken Questran ja puuro, lääkkeet 4 tunnin päästä. Questranista väsymystä ja jalkasärkyä joka herättää aamuyöstä. Olen väsynyt ja vatsa aamupäivän niin herkillä että pitää pysyä kotona. Miten saisin vähennettyä Questranin päiväannoksen ja vaikka iltaannoksenkin. Käyttääkö joku Visipliiniä ja mitn usein päivässä.

    • vuosienkurailu

      Heips,

      kävisiköhän täällä ketään, joka tietäisi kolestyramiinilääkityksestä ja hartsiallergiasta? Tai että onko Questranille tai Lestidille tullut mitään vaihtoehtoa, jossa ei hartsia olisi?

    • Omaarvioni

      Täällä myös yksi, jolta leikattu sappi. Sain pari viikkoa sitten tuttavan kautta kuulla sappiripulista, josta innostuneena kävin työpaikkalääkärin juttusilla. Kerroin hänelle epäilyksistäni ja pyysin saada reseptin Questranin ostoon. Lääkäri myöntyi tähän.

      Nyt on neljäs päivä menossa, ja ripulointi on historiaa! Jo ensimmäisenä päivänä kun otin Questrania yhden pussillisen (4 grammaa) alkoi vatsa toimia normaalisti. Tarkemmin sanoen puoli tuntia lääkkeenotosta tunsin, ettei ollut enää tarvetta ravata vessassa. Edelleenkin olen hämmästynyt, kun voin lähteä vaikkapa kauppaan, eikä tarvitse pelätä housuun paskomista. Kolmena seuraavana päivänä olen ottanut puoli pussia aamulla ja toisen puolikkaan yhden kahden aikaan iltapäivällä. Ja homma on toiminut! Käsittämätöntä!

      Olen samaa mieltä monen muun kirjoittajan kanssa. Oli virhe antaa poistattaa sappirakko noin seitsemän vuotta sitten. Minulle sanottiin, etten tarvitse sitä. Olivat kyllä pahasti väärässä..

      Vihdosta viimein minulla on tunne, että voin taas elää normaalia elämää. Tulen olemaan pitkään kiitollinen tästä..

    • Anonyymi

      Sama homma täällä. Älkää poistattako sappirakkoa ihan vähällä minäkin tein tuon virheen.

      Olen löytänyt avun ihan juustoa syömällä!. Täällä palstalla joku kirjoitti, että pääsi eroon tuosta lääkkeestä syömällä emmentaalia!.

      Minä kokeilin ja ole syönyt nyt 2kk kermajuustoa 17% ja en ole tarvinnut enää juoda tuota litkua!. Kokeilkaa ihmeessä tätä juustoa ihmiset!. Aamulla, päivällä, illalla juustovoileivät ja AB piimää niin ei tarvitse juoda tuota Questran mikä on aina muutenkin loppu Apteekeista. Maitotuotteet ei tietysti käy jos laktoosi häiriö, mutta minulla toimii 100%.

      • Anonyymi

        Aion kokeilla juusto-AB-piimäkuuria, sillä Quetrania ei tosiaan ollut apteekissa.

        MInulta ei ole sappea poistettu. Lääkäri on epäillyt diabeteslääkettäni Januviaa, mutta toinen lääkäri sanoi ettei diabetsrä voi hoitaa ilman sitä. Hän sanoi myös sen että : Tiedämme vasta sitten onko kyseessä sappihapporipuli kun Quetsran auttaa.

        Itse olen huomannut että sekä fyysinen, että psyykinen rsitus saa ripuloimaan. ONko muilla näin ? En haluaisi käyttää mielialalääkkeitä.


    • Anonyymi

      Hei!

      Kuljen samaa polkua kuin moni teistä ja olen väsynyt odottamaan ilmiselvää diagnoosia sappihapporipulista. Sain juuri pitkän kortisonikuurin mikroskooppiseen koliittiin, vaikka olisin halunnut päästä sappihapporipulin kuvantamiseen... Lääkäri totesi, ettei se ole vaihtoehto koska lääkettä ei kuitenkaan siihen ole???

      Tietääkö joku saanko tehtyä testiä vaikka omalla rahalla yksityisellä?

      Tietääkö joku oikeaa syytä MIKSI Questran lääkettä ei saada Suomeen?

      T. Ripuli-Riitta

    • Anonyymi

      Minulla mikroskooppinen koliitti ja sen paheneminen on ilmeisesti liittynyt alentuneisiin rauta-arvoihin. En tiedä kumpi johtuu kummasta mutta jotenkin nämä varmasti toisiinsa liittyy, koska ovat yleensä erityisesti ongelmana yhtäaikaa.

      Onko jollain muulla samaa havaittavissa?

      T. Ripuli-Riitta

    • Anonyymi

      Onko Questrania tai korvaavaa lääkettä vieläkään saatavilla apteekeista?

      • Anonyymi

        Tsekkaa Colestryramin Ratiopharm-jauhe netin uudesta lääkehausta. Viime viikolla sai vielä monesta apteekista ympäri Suomea. On toistaiseksi Kela-korvattava.


    • Anonyymi

      Minulla myös todettiin viime vuonna sappinesteiden imeytymishäiriö. Sitä ennen kärsin päivittäin vesiripulista. Koskaan ei voinut olla varma, miten päivänsä suunnittelu meni nappiin.
      Ja tämä kaikki, koska eräs intomielinen erikoistuva sisätautilääkäri totesi minulla ihan sattumalta UÄ:ssä sappikiviä v 2018. Koskaan ei ollut kipuja niiden takia ollut.
      Hän halusi kuitenkin, että sappirakko poistetaan, vaikka itse olin sitä vastaan.
      Viime syksy oli yhtä painajaista vatsakipuineen ja ripuloimisineen.
      Mikä ihme buumi noilla lääkäreillä oikein on poistaa noita sappirakkoja?!
      Onko menossa joku PITKÄAIKAISTUTKIMUS siitä, että kuinka monelle meistä kehittyy kyseinen sairaus?!
      Vaikuttaa vahvasti siltä.
      Ja kaiken huipuksi lääke ei ole samalla lailla Kela-korvattava kuin esim verenpainelääkkeet tai kuten minulla, epilepsialääke, vaikka kyse on LOPPUELÄMÄN KÄRSITTÄVÄSTÄ SAIRAUDESTA!!!
      ” vihainen uhri ”

      • Anonyymi

        Tiesittehän (en lukenut koko viestiketjua läpi) että on olemassa myös RESINCOLESTIRAMINA 4 g annosjauhe 50x4 g -lääke, jossa sama vaikuttava aine kuin Questranissa. Sain tähän toiseen valmisteeseen nyt reseptin ja täytyy hakea se apteekista ja toivoa että pääseen näistä helvetillisistä oireista vihdoin eroon!!


    • Anonyymi

      Onko varma että kyseessä on sappihapporipuli? Tutkimus tehdään etikoisairaalan udoyooppigöntgenis/ siihen on kyllä lääke.
      Fimean kautta lääkäri kirjoittaa eroisluvan .
      Lääkkeen nimin on Golestid / sairaus on vaikea.

      • Anonyymi

        Kyllä se on jos lääkärin määräämät lääkkeet esim. Questran tai Resincolestiramina tehoaa oireisiin. Minä kysyin noista tutkimuksista niin ei pidetty niitä tarpeellisena, sanoivat että lääkekokeilusta se selviää ja niihän siinä kävi, että ne tehoaa joten kyllä se on minulla ainakin diagnoosina.


    • Anonyymi

      Vihdoin eilen sain lääkityksen jo kaksi vuotta jatkuneeseen ripulointiin.
      Olen jo 78-vuotias ja oikein vahvavatsainen nuorempana. Nyt on ollut todella hankalaa, kun pitäisi tietää vessapaikat etukästeen jos on johonkin menoa.
      Niitä on poistettu esim. narkomanien pitäessä niitä paikkoinaan, ja muutenkin ovat yleiset vessat vähentyneet.
      Ruokakauppareisulla olen monesti joutunut turvautumaan henkilökunnan tiloihin. Olen S-marketille kiitollinen, että ovat avanneet ovan. Muuten olisi monta kertaa mennyt housuun.
      Vaikka olisin aamiaisen jälkeen käynyt kaksi kertaa, niin liikunta kauppaan ja kaupassa, ja taas tulee ! Maksimissaan 7-8 kertaa päivässä.
      Sain Imocurin toista vuotta sitten ja sen avulla pärjäsin jotenkin.
      Viime joulukuussa tehtiin kolonoskopia, otettiin 10 koepalaa ja määrättiin labroja ja sirto terveyskeskukseen. Lääkäri epäili että kärsin ummetuksesta sen perusteella mitä hän näki. Siihen Pecorion ja Visi-blin.
      Vain Lasko oli hiukan koholla, mutta koepaloissa ei mitään.
      Itse kun googlailin, sen jälkeen kun erikoislääkäri epäili ohivuotoripulia, löysin sanan sappihapporipuli. Siihen kaikki kokemukseni sopivat.
      Eilen sain sitten Questranin. Lääkäri sanoi: Jos se auttaa, se on todellakin sappihapporipuli. Toivon parasta, on jo aika että helpottaa. Huomena ostan lääkkeen.

    • Anonyymi

      Suurin toivein menin apteekkiin ostamaan reseptillä Questran-lääkkeeni ja D-vitamiinit joita sen lisäksi määrättiin tupla-annos.
      Ei oota farmaseutti myi. Katsoi koneelta, että tukusta on loppunut, saadaan maalis-huhtikuun vaihteessa. Eikä mitään korvaavaankaan ollut ennen kuin kahde viikon päästä jotakin.

      Mikähän on tätä ripulointia lisännyt ! Xylitol, sorbitol, ehkä.
      Minulla on sappi jäljellä, mutta diabetes on, ja Janumet jota käytän voi olla yksi mahdollinen aiheuttaja.
      Koetan Imocurin, Pecorioin ja Vi-Siblin kanssa saa elettyä toistaiseksi.
      Ajoituksen mestariksi on opittava, että onnistuu asioiden hoito ja kauppareissut.

      Kiitos vinkeitsä ruokien suhtee. Tykkään onneksi juustosta.

      • Anonyymi

        Yhdestä apteekista Lahdessa löytyi Kolestyramin ratiopharm-lääkettä 50 pussin paketti.
        Aloitin eilen, ja kokeilen varovaisesti, sillä pelkään sen mahdollisesti aiheuttamia lihaskipuja.

        Juon nyt AB-piimää ja otn itbl maitohappobakteeria /pv. Varon tiettyjä ruokia.
        Haluan epätoivoisesti päästä eroon tästä kamalasta ripuloinnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdestä apteekista Lahdessa löytyi Kolestyramin ratiopharm-lääkettä 50 pussin paketti.
        Aloitin eilen, ja kokeilen varovaisesti, sillä pelkään sen mahdollisesti aiheuttamia lihaskipuja.

        Juon nyt AB-piimää ja otn itbl maitohappobakteeria /pv. Varon tiettyjä ruokia.
        Haluan epätoivoisesti päästä eroon tästä kamalasta ripuloinnista.

        oma kokemukseni ripulointiin auttanut: Kaurapuuro !!
        jopa paremmin kuin vaikkapa imodium, Lopex, tms.
        avun, saanut noin 3-4 tunniksi, joten kauppareissut ja muu asiointi onnistuu hyvinkin, kaurapuuro ei siis lopeta /paranna ripulointia , mutta päivittäin 2-4 kertaa päivässä kaurapuuroa n, 2 dl annoksia , ja kovaan ripulointiin vielä illalla ennen nukkumaanmenoa, niin pärjää taas aamuyöhön asti.
        sillä pärjännyt melkoisen hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdestä apteekista Lahdessa löytyi Kolestyramin ratiopharm-lääkettä 50 pussin paketti.
        Aloitin eilen, ja kokeilen varovaisesti, sillä pelkään sen mahdollisesti aiheuttamia lihaskipuja.

        Juon nyt AB-piimää ja otn itbl maitohappobakteeria /pv. Varon tiettyjä ruokia.
        Haluan epätoivoisesti päästä eroon tästä kamalasta ripuloinnista.

        Inhottavaa kun näillä lääkkeillä on jatkuvasti saatavuusongelmia. Itsellä onneksi tuolla täysi paketti Questrania, pitääkin jossain kohtaa taas apteekista alkaa näitä etsimään hyvissä ajoin ennen kuin loppuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oma kokemukseni ripulointiin auttanut: Kaurapuuro !!
        jopa paremmin kuin vaikkapa imodium, Lopex, tms.
        avun, saanut noin 3-4 tunniksi, joten kauppareissut ja muu asiointi onnistuu hyvinkin, kaurapuuro ei siis lopeta /paranna ripulointia , mutta päivittäin 2-4 kertaa päivässä kaurapuuroa n, 2 dl annoksia , ja kovaan ripulointiin vielä illalla ennen nukkumaanmenoa, niin pärjää taas aamuyöhön asti.
        sillä pärjännyt melkoisen hyvin.

        Kaurapuuro on kuulunut säännöllisesti aamuin-illoin, ei tosin aivan joka päivä. Välillä syön viiliä ja VisiBliniä. Ei auttanut.

        Kun olin ottanut ensimmäiset 2 pss Kolestyraminia, ripulointi loppui. Alkoi mennä jo kovaksi. Lisäsin VisiBliniä ja pärjään.
        Kolonoskopia oli minulle tarpeellinen, sillä epikriisissä sanotaab että minun ripuli on ohivirtaus-ripuli. Eli kakka on kova ja sappihappoa pääsee suolistoon ja ulos tulee vesiripulia, mutta näkyi että suolen seinämissä oli kovaa ilostetta vaikka tyhjennys oli onnistunut hyvin.
        Vanhana, vähän liikkuvana ja monia reseptilääkkeitä käyttävänä olen ollut todella ongelmissa. Elän monien sairauksien lääkkeiden varassa ja nyt tuli yksi kallis lääke lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inhottavaa kun näillä lääkkeillä on jatkuvasti saatavuusongelmia. Itsellä onneksi tuolla täysi paketti Questrania, pitääkin jossain kohtaa taas apteekista alkaa näitä etsimään hyvissä ajoin ennen kuin loppuu...

        Nyt Kela on laittanut Kolestyraminin saannin luvanvaraiseksi, ilmoitti apteekkini joku aika sitten.
        Se toimi ja oli kela-korvattava lääke. Questran maksaa 30 e/ satsi.


    • Anonyymi

      Colestid on hyvä lääke- mutta sen hakemiseen tarvitaan erikoislupa . Se haetaan Fimealta jos lääkäri kirjoittaa reseptin ja hakemuksen.

    • Anonyymi

      Eipä siotä parane! Lääkitys auttaa jonkin verran- mitta vaikea sovittaa jos on muita sairauksia- koettelee kyllä voimia!

    • Anonyymi

      Mulla epäillään sappihapporipulia ja kun kokeet ovat kalliimmat niin työterveys ei niihin kuulu. Lääkärini kirjoitti perinpohjaisen lähetteen julkiselle puolelle koska minulla on aikoinaan todettu pahemman luokan IBS minkä kanssa olen elellyt. Lääkkeeksi kokeilumielessä kirjoitti Questran lääkityksen. Tätä käytän nyt ja lääkäri soittelee tiettyjen päivien välein ja kysyy vointia.
      Nykyinen vointini on kestänyt n 4 kk. Vatsa toimii n 3-4 kertaa vrk;ssa, Se kurisee koko ajan. Ihan kuin sillä olisi oma elämänsä, Etova olotila, ruoka ei oikein maistu. Vatsan yläosa on arin kohta. Ilmavaivoja sekä turvotusta. Eli näillä mennään.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe