Mistä uudet patjat / päälliset

Aika vaihtaa

Kertokaahan, missä sopivalla hinnalla saa teetettyä uudet patjat tai pelkät päälliset Porvoo-Helsinki akselilta.
Kiitos.

15

18551

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyytyväinen asiakas

Hei!
      Netistä löytyy verhoilijoita, jotka tekevät myös venepatjoja käyttäen tarkoitukseen sopivia kankaita. Itse olen tilannut http://www.verhoomomalmberg.com/
      sijauspatjat, joihin olen erittäin tyytyväinen. Hinnatkin ovat käsittääkseni edullisimmasta päästä ja työn laatu silti erittäin hyvä. Hintavertailua kannaattaa tehdä toki itsekin.
      Nettisivulta löytyy myös hintaesimerkki Rami Malmbergin tekemänä.
      ps. petari on loistava myös veneessä

• Viki

Huonekaluverhoomoon sinun pitää mennä. Suosittelen 35 kg vaahtomuovia, 30 kg myös menettelee jos olet hoikka ihminen. Vaahtomuovi saman hintaista joka paikassa (n. 100 e/levy). Päällyskankaat 30-130 euro/m, hinnaston alapäästä löytyy ihan hyviä vaihtoehtoja. Päällyskangas suurin muuttuja patjaston hinnassa.

Työ tietysti myös, pyydä tarjous jossa materiaalit ja työ on eriteltyinä muutamasta verhoomosta. Jos eivät tähän suostu, vaan antavat pelkästään könttähinnan, niin tod. näköisesti ko. tarjous ei ole kilpailukykyinen muiden kanssa. Normaali työn hinta on 35-45 euro/patja eli tyyny (ei ole patjan koosta riippuvainen). Työn osuus kokonaiskustannuksista noin kolmasosa, jos kangas edullisemmasta päästä. Hyvästä työstä kannattaa maksaa jotta kalliit materiaalit eivät menisi pilluuseen...

Tuskin kannattaa teettää pelkkiä päällisiä.

• kallista

kannattaa todellakin vertailla!
        työn hintana 35eur ja ylöspäin per patja on kallista työtä, halvempiakin on.
        samaten kankaita löytyy laadukkaita JA edullisia - tosi on, kaikkialla ei kusta silmään.

• Viki
        kallista kirjoitti:

kannattaa todellakin vertailla!
        työn hintana 35eur ja ylöspäin per patja on kallista työtä, halvempiakin on.
        samaten kankaita löytyy laadukkaita JA edullisia - tosi on, kaikkialla ei kusta silmään.

No, jos tiedät hyvää ja halpaa niin anna lisää vinkkiä. Itse en löytänyt, mutta toisaalta en etsinytkään pääkaupunkiseudulta.

Alle kolmenkympin metri ei löytynyt minun vaatimukseni täyttäviä verhoilukankaita. Siis riittävä kulutuksenkesto, palosuojaus, jne... Puuvillasekoitteiset huonekalukankaat eivät sovi veneeseen, imevät kosteutta ilmasta ja homehtuvat. Hyvästä käyttölaadusta kannattaa maksaa reilusti, hienosta ulkonäöstä pikkuisen.

Entä mistä löytää alvinsa ja veronsa maksavan verhoilijan, joka tekee huomattavasti halvemmalla kuin 35 euroa/patja? Kerro ihmeessä muillekin, edullista ammatti-ihmistä mainostat kait mielelläsi.

Silmään kusemista ehkäisee pyytämällä tarjouksia, verhoomoala ei ole mitenkään kartellisoitunut. Omat patjani teki laadukkaasti (ehkä kalliilla?) ammatinharjoittaja eli pienyrittäjä, kalleimmat könttätarjoukset samoista patjoista ja materiaaleista olivat lähes tuplahintaisia (pyysin tarjoukset vain neljältä firmalta). Olin tyytyväinen lopputulokseen sekä hintaan. Jos tällä meiningillä silmään kustuna on onnellinen, niin ketä se haittaa?

• kallista
        Viki kirjoitti:

No, jos tiedät hyvää ja halpaa niin anna lisää vinkkiä. Itse en löytänyt, mutta toisaalta en etsinytkään pääkaupunkiseudulta.

Alle kolmenkympin metri ei löytynyt minun vaatimukseni täyttäviä verhoilukankaita. Siis riittävä kulutuksenkesto, palosuojaus, jne... Puuvillasekoitteiset huonekalukankaat eivät sovi veneeseen, imevät kosteutta ilmasta ja homehtuvat. Hyvästä käyttölaadusta kannattaa maksaa reilusti, hienosta ulkonäöstä pikkuisen.

Entä mistä löytää alvinsa ja veronsa maksavan verhoilijan, joka tekee huomattavasti halvemmalla kuin 35 euroa/patja? Kerro ihmeessä muillekin, edullista ammatti-ihmistä mainostat kait mielelläsi.

Silmään kusemista ehkäisee pyytämällä tarjouksia, verhoomoala ei ole mitenkään kartellisoitunut. Omat patjani teki laadukkaasti (ehkä kalliilla?) ammatinharjoittaja eli pienyrittäjä, kalleimmat könttätarjoukset samoista patjoista ja materiaaleista olivat lähes tuplahintaisia (pyysin tarjoukset vain neljältä firmalta). Olin tyytyväinen lopputulokseen sekä hintaan. Jos tällä meiningillä silmään kustuna on onnellinen, niin ketä se haittaa?

Oma patjaprojekti on vielä vaiheessa - kun patjat on maksettu voin kertoa loput, huomattava on että nyt ei ollakaan helsingissä..
        Kyllä kaikki maksetaan kuitilla jos sitä epäilet, toiset firmat vaan ottavat hinnat kahteen kertaan - kankaasta JA työstä.
        Kustannustasokin on eri jos firma toimii Mannerheimintiellä tai vaikkapa Mäntsälässä vanhassa teoll.kiinteistössä pellon reunalla.. ja tekee ihan eri töitä pääsääntöisesti kuin veneiden patjastoja sanan "vene" -lisineen.

Saahan sitä maksaa itsensä kipeäksi ja tosi on sekin että toisilla se nyt ei niin kipeää edeas tee jos menee vaikkapa 500-1000eur ylimääräistä, pikkuraha, etenkin jos on vielä tyytyväinen palveluun.
        Lisäksi vaivana on patjojen kuskaus pääkaup.seudulta muualle - eihän tuossa oikein teikäläisten tuntipalkoille pääse jos tunnin tai kaksikin joutuu ajamaan..
        ;)

Onneksi te helsinkiläiset enimmäkseen pysytte siellä omassa karsinassa, ette suotta nosta meidän muiden kustannustasoa..

• Viki
        kallista kirjoitti:

Oma patjaprojekti on vielä vaiheessa - kun patjat on maksettu voin kertoa loput, huomattava on että nyt ei ollakaan helsingissä..
        Kyllä kaikki maksetaan kuitilla jos sitä epäilet, toiset firmat vaan ottavat hinnat kahteen kertaan - kankaasta JA työstä.
        Kustannustasokin on eri jos firma toimii Mannerheimintiellä tai vaikkapa Mäntsälässä vanhassa teoll.kiinteistössä pellon reunalla.. ja tekee ihan eri töitä pääsääntöisesti kuin veneiden patjastoja sanan "vene" -lisineen.

Saahan sitä maksaa itsensä kipeäksi ja tosi on sekin että toisilla se nyt ei niin kipeää edeas tee jos menee vaikkapa 500-1000eur ylimääräistä, pikkuraha, etenkin jos on vielä tyytyväinen palveluun.
        Lisäksi vaivana on patjojen kuskaus pääkaup.seudulta muualle - eihän tuossa oikein teikäläisten tuntipalkoille pääse jos tunnin tai kaksikin joutuu ajamaan..
        ;)

Onneksi te helsinkiläiset enimmäkseen pysytte siellä omassa karsinassa, ette suotta nosta meidän muiden kustannustasoa..

Eipä ole näissä keskusteluissa tämän pahemmin vielä meikäläistä morkattu! Vai että hesalainen, hyi olkoon!!!

Miten moisen perusjunttia halventavan johtopäätelmän teit lauseestani: "Itse en löytänyt, mutta toisaalta en etsinytkään pääkaupunkiseudulta."

No en tietenkään etsinyt pääkaupunkiseudulta, kun lisäksi olisi vaivana ollut patjojen kuskaus täältä sinne pääkallonpaikalle, eikä meikän tuntipalkoilla moiseen kannata ruveta!

Mikäli minulla olisi ollut vinkkiä antaa alkuperäisen kysyjän toivomalta Porvoo-Hki akselilta, niin tietysti olisin kertonut ne kaksi huonekaluverhoomoa, jotka tekivät edullisimmat tarjoukset, etenkin se joka teki myös hyvät patjat.

Miksi et kerro tässä vaiheessa vielä mitään. Pelkäätkö lopputuloksen laadun puolesta, sopimuksen pitävyyden vai minkä takia?

Ylimääräistä ei voinut patjahankinnassani tulla 500-1000 euro, viisi patjaa (keulapiikkiin kaksi isoa pikkutyyny keskelle salongin 2 patjaa) tulivat maksamaan vähän alle kuudensadan, tästä työn osuus n. 160 euro. Tämä oli muutama vuosi sitten, joten arvelin nyt kohtuuhintaisen verhoilijan taksaksi tuota 35 euro/tyyny lähtien... Molemmat edullisimmista tarjoajista antoivat erittelyn materiaaleista ja työstä (molemmat xx euro/tyyny) Mutta mielenkiinnolla odotan lisäinfoa firmoista, jotka veloittavat vain kankaista.

Sehän on selvä, että verhoilija saa katteen myös kankaasta, sekä vaahtomuovista. Niin saa palahallikin (paitsi että sieltä et löydä oikean laatuisia kankaita) ja vaahtomuovin hinta kumikaupassa sekä verhoilijalla oli sama (siksi pyysin erittelyt materiaali/työhinnoista, kysyin myös materiaalien hinnat muualta ilman työtä).

Maksoinko 50-100 euro ylimääräistä? No, pikkuraha, etenkin kun olin tyytyväinen palveluun ja työn laatuun. Enkä tältä kulmalta halvempaakaan löytänyt.

• kallista
        Viki kirjoitti:

Eipä ole näissä keskusteluissa tämän pahemmin vielä meikäläistä morkattu! Vai että hesalainen, hyi olkoon!!!

Miten moisen perusjunttia halventavan johtopäätelmän teit lauseestani: "Itse en löytänyt, mutta toisaalta en etsinytkään pääkaupunkiseudulta."

No en tietenkään etsinyt pääkaupunkiseudulta, kun lisäksi olisi vaivana ollut patjojen kuskaus täältä sinne pääkallonpaikalle, eikä meikän tuntipalkoilla moiseen kannata ruveta!

Mikäli minulla olisi ollut vinkkiä antaa alkuperäisen kysyjän toivomalta Porvoo-Hki akselilta, niin tietysti olisin kertonut ne kaksi huonekaluverhoomoa, jotka tekivät edullisimmat tarjoukset, etenkin se joka teki myös hyvät patjat.

Miksi et kerro tässä vaiheessa vielä mitään. Pelkäätkö lopputuloksen laadun puolesta, sopimuksen pitävyyden vai minkä takia?

Ylimääräistä ei voinut patjahankinnassani tulla 500-1000 euro, viisi patjaa (keulapiikkiin kaksi isoa pikkutyyny keskelle salongin 2 patjaa) tulivat maksamaan vähän alle kuudensadan, tästä työn osuus n. 160 euro. Tämä oli muutama vuosi sitten, joten arvelin nyt kohtuuhintaisen verhoilijan taksaksi tuota 35 euro/tyyny lähtien... Molemmat edullisimmista tarjoajista antoivat erittelyn materiaaleista ja työstä (molemmat xx euro/tyyny) Mutta mielenkiinnolla odotan lisäinfoa firmoista, jotka veloittavat vain kankaista.

Sehän on selvä, että verhoilija saa katteen myös kankaasta, sekä vaahtomuovista. Niin saa palahallikin (paitsi että sieltä et löydä oikean laatuisia kankaita) ja vaahtomuovin hinta kumikaupassa sekä verhoilijalla oli sama (siksi pyysin erittelyt materiaali/työhinnoista, kysyin myös materiaalien hinnat muualta ilman työtä).

Maksoinko 50-100 euro ylimääräistä? No, pikkuraha, etenkin kun olin tyytyväinen palveluun ja työn laatuun. Enkä tältä kulmalta halvempaakaan löytänyt.

Ei pidä pultata, ei se niin pahasti ollut kirjoitettu.

Pelkään tietenkin sitä että hirveä kysyntä tuuppaa tietämäni verhoojan kädet töitä täyteen ennenkuin saan itse sovittua omien patjojen aikataulun, asia hoituu kuun vaihteeseen mennessä - aikataulutus siis.
        Välimatkaongelmia näetkös kun verhoilupaja ei ole aivan vieressä minullekaan.
        Jään kuvatussa tilanteessa nuolemaan näppejäni ja ilman uusia patjoja.

Mutta palataan asiaan tuonnempana.

• JRxxx
        Viki kirjoitti:

...olla hiukan haastamatta tuota kangasvalintaa... Onhan sellainen palosuojattu jne. kangas hyvää, en kiistä. Mutta toisaalta sanovat monet, että kangas kuin kangas homehtuu ("on vain kahdenlaisia venetekstiilejä, homeisia ja VIELÄ homeettomia"). Ja toisaalta homeongelmia voi pitkälle torjua ihan viemällä patjat talveksi kuivaan ja lämpimään tilaan kunnon kuivatuksen ja tuuletuksen kautta, mahdollisesti vielä kuivina saunalämmityksellä homeitiöt tappaen. Eikä ole pahitteeksi, jos päällysteet on tehty siten, että ne voi irrottaa ja pestä.
        Itselläni on ollut melkein 10 vuotta veneessä silkalla intianpuuvillalla päällystetyt patjat; rohkenen siten kokemusperäisesti kiistää väitteen, etteivät ne sopisi veneeseen. Tyypillinen metrihinta moiselle kankaalle on ehkä 20-25% Vikin valitseman kankaan hinnasta. Minun veneeni patjastojen uusiminen tuolla Vikin hinnalla merkitsisi, jos vielä työnkin teettäisi vieraalla, hyvin kepeästi sellaista 2000 euron satsausta. Siinä rupeaa äkkiä miettimään, onko sillä "homeenkestolla" ja palosuojauksella oikeastaan mitään väliä... Meinaan, jos ne kalliit patjat eivät kuitenkaan kestä 20 vuotta :))
        Yksi huomioonotettava asia on tietysti veneen luontainen kosteus ja tuuletus; jos kabiini luontaisesti tuulettuu hyvin, niin homeharmeja on paljon vähemmän. Ihan niinkin yksinkertainen asia kuin patjan sijainti suhteessa vesirajaan saattaa vaikuttaa yllättävän paljon.

• kallista
        JRxxx kirjoitti:

...olla hiukan haastamatta tuota kangasvalintaa... Onhan sellainen palosuojattu jne. kangas hyvää, en kiistä. Mutta toisaalta sanovat monet, että kangas kuin kangas homehtuu ("on vain kahdenlaisia venetekstiilejä, homeisia ja VIELÄ homeettomia"). Ja toisaalta homeongelmia voi pitkälle torjua ihan viemällä patjat talveksi kuivaan ja lämpimään tilaan kunnon kuivatuksen ja tuuletuksen kautta, mahdollisesti vielä kuivina saunalämmityksellä homeitiöt tappaen. Eikä ole pahitteeksi, jos päällysteet on tehty siten, että ne voi irrottaa ja pestä.
        Itselläni on ollut melkein 10 vuotta veneessä silkalla intianpuuvillalla päällystetyt patjat; rohkenen siten kokemusperäisesti kiistää väitteen, etteivät ne sopisi veneeseen. Tyypillinen metrihinta moiselle kankaalle on ehkä 20-25% Vikin valitseman kankaan hinnasta. Minun veneeni patjastojen uusiminen tuolla Vikin hinnalla merkitsisi, jos vielä työnkin teettäisi vieraalla, hyvin kepeästi sellaista 2000 euron satsausta. Siinä rupeaa äkkiä miettimään, onko sillä "homeenkestolla" ja palosuojauksella oikeastaan mitään väliä... Meinaan, jos ne kalliit patjat eivät kuitenkaan kestä 20 vuotta :))
        Yksi huomioonotettava asia on tietysti veneen luontainen kosteus ja tuuletus; jos kabiini luontaisesti tuulettuu hyvin, niin homeharmeja on paljon vähemmän. Ihan niinkin yksinkertainen asia kuin patjan sijainti suhteessa vesirajaan saattaa vaikuttaa yllättävän paljon.

ja että jokaisen reissun jälkeen viitsitään nostaa istuin / punkkien patjat pystyyn jolloin ne kosteat alapinnat kuivuvat myös.

tuuletus on koko homman äo, plus talvisäilytys lämmitetyissä kuivissa sisätiloissa.

tiedän että monelle se tuottaa tilaongelmia mutta jo kerrostalon vintin kanahäkkikomero on paljon parempi säilytyspaikka kuin umpinainen vene. vesistöjen läheisyydessä on ilma paljon kosteampaa kuin vähän etäämpänä rannasta ja kunhan säilytyspaikka on "kuiva ja ilmava" ei hometta esiinny vaikka se olisikin lämmittämätön säilytystila.

sama juttu purjeiden kanssa, kuomut, sprayhoodia ei sen ikkunamuovin takia edes saa säilyttää pakkasessa - monta venettä olen nähnyt vain kuomu pressunaan talvella lumen alla.
        käsittämätöntä laiskuutta ja saamattomuutta joka tulee kalliiksi.

moni tekee silti em. virheet säännöllisesti, ihan joka talvi - miksi?

patjarahalla ostaa vaihtoehtoisesti parikin sohvakalustoa tai matkustelee talvella lämpimämmille leveysasteille.

• Asiaa
        kallista kirjoitti:

ja että jokaisen reissun jälkeen viitsitään nostaa istuin / punkkien patjat pystyyn jolloin ne kosteat alapinnat kuivuvat myös.

tuuletus on koko homman äo, plus talvisäilytys lämmitetyissä kuivissa sisätiloissa.

tiedän että monelle se tuottaa tilaongelmia mutta jo kerrostalon vintin kanahäkkikomero on paljon parempi säilytyspaikka kuin umpinainen vene. vesistöjen läheisyydessä on ilma paljon kosteampaa kuin vähän etäämpänä rannasta ja kunhan säilytyspaikka on "kuiva ja ilmava" ei hometta esiinny vaikka se olisikin lämmittämätön säilytystila.

sama juttu purjeiden kanssa, kuomut, sprayhoodia ei sen ikkunamuovin takia edes saa säilyttää pakkasessa - monta venettä olen nähnyt vain kuomu pressunaan talvella lumen alla.
        käsittämätöntä laiskuutta ja saamattomuutta joka tulee kalliiksi.

moni tekee silti em. virheet säännöllisesti, ihan joka talvi - miksi?

patjarahalla ostaa vaihtoehtoisesti parikin sohvakalustoa tai matkustelee talvella lämpimämmille leveysasteille.

Joo talvisin olen käyttänyt patjojen säilytykseen kuivaa tilaa, ovatpahan kestäneet vuosikausia hyvinä. Ei homeessa. Ei se ole kovin suuri vaiva heittää patjat varastoon kauden lopussa. Yksi ongelma oli patjojen viemä tila. Nyt voin suositella että Vallilasta löytyy nykyään veneverhoomo, jossa säilytetään myös lämpimässä ja kuivassa tilassa patjastot. Iloinen yllätys olis myös se ettei se paljon maksanut. Voin suositella muillekin tilaongelmista kärsiville www.mauronet.fi

• Viki
        JRxxx kirjoitti:

Sehän on selvä että patjat säilytetään talven sisällä, ja vene tyhjennetään muustakin rojusta syksyllä, pestään leivänmurut ja paistirasvaroiskeet sekä tyhjennetään pilssistä se viimeinenkin sipuli.

Päälliset verhoiluliike teki tietenkin sellaisiksi että ne voi irroittaa ja pestä.

Se nyt on vaan niin, että puuvilla ei ole venekäyttöön sopiva materiaali. Se imee ilmasta kosteutta. Kostea puuvilla tuntuu nihkeältä ja kylmältä. Sen vuoksi tyynyliinoina meillä käytetään fleesekangasta (onko ehdottaa muita materiaaleja?). Ehkä sisävesillä tämä ilmakosteus ei ole ongelma, mutta avomerellä aina, myös silloin kun lämppäriä ei tarvitse/voi käyttää.

On JRxxx:llä melkoinen uiva hotelli! Minulla uusittiin kuten kerroin, 4 hlön petipaikat (keulapiikki salongin sohvat), hintaan vajaa 600 euroa. Kahdella tonnilla, mikäli ei ota huomioon paljousalennusta, uusii 14 hlön makuusijat, verhoilijan tekemänä ja laadukkaista materiaaleista.

Kangasta meni 6-7 m (niin, siis juoksumetriä, ja kangaspakan leveys on 1,6 m tai jotain sinne suuntaan), alapinnathan patjoista tehdään ns. tukikankaasta. Kangas maksoi reilun kolmekymppiä metri. Parisataa euroa eli kolmasosa patjojen hinnasta oli tuo.

Jos Palahallista olisi löytynyt riittävän paljon halvempaa ja huonompaa 6-8 euron metrihintaan, niin säästöä olisi tullut puolitoistasataa. Jos työn olisi turannut itse, niin kustannuksiksi olisi jäänyt vain viiskymppinen kankaista ja pari sataa uusista vaahtomuoveista. Mutta järjellä ajatellen, eiköhän tämän laatuiseen remppaan ne entiset pehmusteet olisi välttäneet, jolloin viidelläkympillä saa hyvinkin uusittua neljän makuusijan venepatjat!

Hmmm... olen tyytyväinen siihen mitä rahalla sain, tehköön joku toinen viidenkympin rempan ;-)

• Hone
        kallista kirjoitti:

;)

Höpöti höö... Mulla on kyllä useita kokemuksia, että mentäessä kaupungin ulkopuolelle on hintakin sen mukainen, eli kallis. Vaikka esim. liiketilojen vuokra syrjässä on halvempi, ei siellä syrjässä muutoin kaikenlaisen toiminnan pyörittäminen kokonaisuutena ole välttämättä halvempaa. Lisäksi alueella kilpailun puuttuessa, on helppo hinnoitella vapaammin palvelunsa ja tuotteensa.

Olen myös kyllä törmännyt edulliseenkin hinnoitteluun kaupunkien ulkopuolella...

• Saat

Tervehdys,

Osoitteesta www.mauronet.fi löytyy lisää. Olen "Vikin" kanssa samaa mieltä. Kyllä verhoilussa on omat juttunsa ja varmaan kannattaa kysellä OIKEILTA OSAAVILTA henkilöiltä, mitä pitää milloinkin tehdä. En minäkään putkiremonttia itse tekisi, vaan tilaisin siihen ammattilaisen. On se verhoiljakin jotakin investointeja tehnyt että saa esim. veneen patjat oikein - ja oikeilla materiaaleilla tehtyä, vai mitä?

• Mauronet

Vanhaketju, mutta kun mauronet verhoomosta täällä, niin on pakko sanoa, että älkää ikinä viekö verhoiltavaksi sinne yhtään mitään. Oikeasti.

• hoist

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      89
      7458
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      117
      6189
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      159
      4326
    4. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      42
      3076
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      229
      2958
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2866
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      88
      2577
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      90
      2318
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      186
      2249
    10. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      18
      1795
    Aihe