SAKSA vs. RANSKA

mikä kieli??

Elikkäs kumman kielen otitte yläasteella?? Oletteko katuneet? Ite mietin et kumpi pitäis ottaa... Älkää laittako et "OTIN RANSKAN" vaan se, kumpi teistä olisi PAREMPI ottaa :D

58

7485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :):)

      Minä otin saksan ja olen tyytyväinen valintaani. Minusta tuntuu että ranskaa en ehkä käyttäisi melkein koskaan, mutta saksa on valtakielenä keskieuroopassa ja sitä käytetään paljon kaupankäynnissä jne. Saksa on ainakin hyvä valinta, murtta ei ranskassakaan mitään vikaa ole. Olen jo huomannut että saksaan törmää eri tilanteissa ja sen osaamisesta on hyötyä. Ranska on sitäpaitsi vaikeampi kieli oppia.

      • fsffdsffsd

        saksa se on, hienoimman kuulonen kieli koko maailmassa!


    • ...

      ...ranskan, ja nyt kyllä kaduttaa, että en ottanut Saksaa. Omaan korvaani ainakin saksa on alkanut kuulostamaan kauniimmalta (toisin kuin silloin kuin ranksan valitsin). Ranskan kielioppi ja ääntäminen ovat myöskin melko kuivaa puhaa :p

      Mutta, makuja on monia, enkä ole itse koskaan lukenut saksaa, joten jos olisinkin valinnut saksan ranskan sijaan, niin voisi olla, että olisin tässä nyt ruikuttamassa saksan kieliopista ;)

      • ...

        Itse otin saksan ala-asteella ja yläasteella ranskan. Molemmista kielistä on hyötyä. Totta ranskaa on vaikeampi ääntää ja mitä nuorempana aloittaa sitä helpommin oppii. Saksasta taas sanotaan, että se on helppo kieli matemaattisesti lahjakkaille. Lähinnä sen "loogisen" kieliopin takia (itse en kyllä ole matemaattisesti lahjakas ja mielestäni saksa on helppo kieli). Kaupallisella alalla on hyödyksi jos osaa saksaa, mutta myös siellä tarvitaan ranskan osaajia. Voithan ottaa nyt toisen ja ehkä lukiossa tai minne jatkakin siellä ottaa toisen tai vaikka vaan kokeilla.


    • C.Willem.A

      Jos haluat oppia helppo kieli joka on kiva, otta hollantia tai afrikaans. Hallantin kielioppi on aika helppoa, ääntmisen voi olla vähän vaikea, ehdottomasti suomalaisille, mutta kyllä sekin menee jos harjoitelet. Ottin itse hollantia koulussa, ja sen jälkeen olen jatkanut opiskelta afrikaans. (aika samanlaista) Hollantia voit puhua koko hollannissa ja pohjois Belgiassa.

    • saksa

      ota saksa

      • Willem van Preussen

        Sprechen Sie Deutsches? Ich denke nicht, daß Sie an ihm so gut sind. Ich bin das sichere rahter, daß Sie haben zu erlernen gerade in der Schule. Aber haben Sie nie irgendwie deutsch, ein frend gesprochen, oder haben Sie in Deutschland gewohnt?


      • Saksaa puhuva
        Willem van Preussen kirjoitti:

        Sprechen Sie Deutsches? Ich denke nicht, daß Sie an ihm so gut sind. Ich bin das sichere rahter, daß Sie haben zu erlernen gerade in der Schule. Aber haben Sie nie irgendwie deutsch, ein frend gesprochen, oder haben Sie in Deutschland gewohnt?

        Ich habe ja nie in Deutschland gewohnt. Ich habe Deutsch in der Schule gelernt. Aber Sie wohnen in der Niederlande?


    • Saksaa puhuva

      Itse otin yläasteella saksan, sillä olin jostain kummasta syystä kiinnostunut kyseisestä kielialueesta. Ehkä syynä myöskin saksan maine bisneskielenä ;)

      Luen saksaa edelleenkin lukiossa ja en ole päivääkään katunut valintaani. Aion myös suorittaa yo-tutkinnon saksasta. Lisäksi saksa on minusta kaunis kieli.

      Jos vielä vertaillaan saksaa ja ranskaa niin suomalaiset työnantajat arvostavat enemmän saksaaa, tietysti alakohtaisia eroja on.

      Pitää kuitenkin muistaa, että saksa on nimenomaan EUROOPAN valtakieli ja ranska ennemminkin ns. MAAILMANKIELI, jonka kilpailija toisena maailmankielenä on englanti (ja jokainen varmaan huomaa tuon englannin valta-aseman! :D). Eli siis yksinkertainen yhtälö, joka näkyy myös arvostettujen yliopistojen kielitutkimuksessa: ranskan kielen merkitys jää englannin ja espanjan jalkoihin kun taas saksa säilyttää asemansa tai jopa hieman vahvistaa sitä.

      Sinänsä tärkeitä kieliä molemmat.

      • Saksaa puhuva

        Vielä sellainen lisäsäys, että jos aloitat saksan niin älä ihmettele vaikket aluksi tajuaisikaan kaikkea kieliopista. Siellä tulee akkusatiivia ja prepositioita, mutta kunhan keskityt pieninä paloina kieleen niin kaikki selviää myöhemmin.


      • OIKEA WILLEM
        Saksaa puhuva kirjoitti:

        Vielä sellainen lisäsäys, että jos aloitat saksan niin älä ihmettele vaikket aluksi tajuaisikaan kaikkea kieliopista. Siellä tulee akkusatiivia ja prepositioita, mutta kunhan keskityt pieninä paloina kieleen niin kaikki selviää myöhemmin.

        Spreekt u nederlands? Ik begrijp deustch.


    • ja mikä kiinnostaa

      Miulla alkoi saksa jo ala-asteella 3. luokalla. Älä kysy miksi, mutta sellaisen valinnan tein =) Mutta jos valinta olisi tullut eteen vasta yläasteella, olisin valinnut samoin, koska kieleni ei yksinkertaisesti taipuisi edes siedettävään ranskan lausumiseen.

      Siitä en tiedä kummastako on hyötyä, omat kielivalintani olen tehnyt sen mukaan mikä suussa tuntuu sopivimmalta (saksa, englanti, venäjä).

      • Hehhheee

        jaa, mulle noista mikään ei sovi suuhun tuskin osaan enkkukaan lausua vaikka kirjotan sujuvasti...

        japani ja suomi ja sellasseet kielet sopii ja kyl ranskakin sujuuxD


      • Monikielitaituri

        Умеешь говорить по русски? :D No tietenkin puhun suomee jos sieltä olenkin ja Saksaakin osaan, se oli valintani ylä-asteella. Itellä oli ala-asteella valintana Viro. Ja Venäjää alkoin oppia lukiossa. :) sukulaiseni sanovat etteivät pärjää ilman mua :D


      • homo
        Monikielitaituri kirjoitti:

        Умеешь говорить по русски? :D No tietenkin puhun suomee jos sieltä olenkin ja Saksaakin osaan, se oli valintani ylä-asteella. Itellä oli ala-asteella valintana Viro. Ja Venäjää alkoin oppia lukiossa. :) sukulaiseni sanovat etteivät pärjää ilman mua :D

        Kjeh kjeh viunaa pittää hakkee ni otetaas se virommaisteri tulukaamaan =) KJEH KHEJ ====)


    • zymi

      vähän aikaa sitte saatiin valita valinnaisaineet kasille ja ysille ja otin saksan. se vaan kiinnostaa mua vähän enemmän ja aion sit kans opiskella sitä tunnollisesti

    • Das ist krieg!

      Otin saksan enkä ole katunut sillä se on maailman mahtavin kieli eikä Ranska pärjää missään saksalle, Ranskahan polvistui Saksan edessä alle kuudessa viikossa!!!

      • Åsa larsson

        TOTTA SAKSA MENEE KOHTA AFRIKASSA!!! Ranska ei pärjää missään pilaavat vain euroopan maineen!!!


      • fdfdfg

        hiljaa


    • lukiossa......

      Itse otin saksan yläasteella ja tänä vuonna kirjotan sen (yo-kirjotuksissa.) Ei mua kaduta mut ei se ranskakaan varmaan mikään huono valinta olis ollu. Yks luokkakaverini joka kans alotti yläasteella saksan sano et se katuu sitä koska saksa on niin ruma kieli :>

    • ranskisXD

      No ranskan.... mostly siks et mun sukulaisia aasuu ranskas ja kieli on ihana ja oon muutenki kiinnostunu ranskasta paaljon enemmän ku saksasta joka ei oo koskaan kiinnostanu. :)
      on saksast varmaa hyötyy mut ei voi väittää että ranskast ei ois, sitä puhutaan monessa monessa maassa jokasessa maanosassa! :)

    • wefwefwefwe

      saksa

    • Ranskannn opiskelija

      Noniin, elikkäs olen nyt ysillä, ja otin molemmat, saksan ja ranskan. Saksasta en tykkää yhtään kielenä, ja se on ruman kuuloistaki btw. ;)
      ranskaa rakastan, ja jatkan sitä lukiossa. Sen ääntäminen on helppoa kun opettelee vaan, ja kielioppi PALJON HELPOMPAA! Kuin saksassa siis :)
      Haluan ehkä kirjoittaa ranskan.

    • gfrdvgf

      Otin ala-asteella Ranskan, kaduttaa koko valinta. En tee noilla kielillä mitään. 3 kieltä on liikaa, Ruotsi, Enkku ja Ranska.. Äääh, ei sitä voi meillä päin ees vaihtaa. Masentaa hemmetisti.

      • oletko ennustaja?

        Miten voit sanoan että "En tee noilla kielillä mitään?" Oletko kenties ennustaja?

        Itse valitsin ranskan ja nyt olen asunut Ranskassa jo parikymmentä vuotta. Enpä valitessani tiennyt, että näin tässä tulee käymään.


    • Tyttö 17vee

      Otin yläasteella ranskan ja harmittaa kun en silloin jo ottanut saksaa. Lukiossa aloitin saksan ja oon ollut tosi tyytyväinen etten jatkanut ranskaa. Saksa on mun mielestä kivempi kieli.

      • James-95

        "Kivempi kieli"
        Mutta suomenkielesi ei taida olla parhaimmasta päästä.


      • Blorb.
        James-95 kirjoitti:

        "Kivempi kieli"
        Mutta suomenkielesi ei taida olla parhaimmasta päästä.

        No jaa, mites niin? :D Puhekieltä daa?


      • metsä
        James-95 kirjoitti:

        "Kivempi kieli"
        Mutta suomenkielesi ei taida olla parhaimmasta päästä.

        suomen kielesi


    • Blorb.

      Otin ranskan ja olen katunut sitä nyt sen lähes viisi vuotta, mitä olen sitä lukenut. Minusta tuntuu että saksa on ihan rutosti helpompi kieli kuin ranska, kuulemma varsin "matemaattinen" ja selkeä, ainakin verrattuna poikkeuksen-poikkeuksen-poikkeus -ranskaan. :D

      • fytjhyut

        Nein, es ist nicht.
        Saksa on hyvin kuuluisa poikkeuksen poikkeuksista.


    • vauhtihymy50

      Itse otin saksan siksi, koska se on selkeämpi, melkein samanlainen kuin ruotsi ja englanti, lsusutaan aika samalla lailla kirjoituksen kanssa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (jotka oppii hetkessä),saksa on KOLMANNEKSI KYSYTYIN vieras kieli, jos haet työpaikkaa.

    • pjooop

      Jees saksaa opiskelin peruskoulun ja ehkä en kadu että sen otin mutta mielelläni olisin sen ajan edestä opiskellut jotain muuta kieltä. Kieli kuulostaa niin saatanan tyhmältä. Helppohan se olisi oppia mutta kun ei mielenkiinto riittänyt. En voi sanoa että olisin mieluummin ranskaakaan opetellut koska en näe käyttämässä sitäkään kieltää muutenkuin lyhyissä sanonnoissa ja ne nyt voi opetella ilmankin.

    • ihra55

      Deutsch ist Super! Deutschland ist auch Schönen Zustand

      • Anonyymi

        Varmaan toikin kääntäjästä katottu


    • saksa

      Heh:)
      Iskä saksalainen ja oon syntyny saksas:)
      Iskän kanssa puhutaan saksaa.

      • Anonyymi

        Älä puhu paskaa


    • ...

      Saksa, sitä puhutaan mones paikas ja muutenkin parempi kun ranska

      • hyjyu

        Missä "mones paikas"? Onko niitä enemmän kuin ranskalla?
        Miten niin parempi? Olet siis Von Humboldtin linjoilla.


      • hyjyu kirjoitti:

        Missä "mones paikas"? Onko niitä enemmän kuin ranskalla?
        Miten niin parempi? Olet siis Von Humboldtin linjoilla.

        Pohjois-Afrikassa puhutaan myös Ranskaa.


    • ytjyujuy

      Useimmat ei ota kumpaakaan, vaan vetävät perus tylsän ruosi-englanti-kielitaidon. Myös muut kielet esim. venäjä ovat hyviä.

      Mutta jos näitä nyt pohditaan.
      Itse otin saksaa jo ala-asteella (englannin lisäksi) ja pidin siitä paljon enemmän. Yläasteella alkoi vain ruotsi.
      En ole varsinaisesti katunut, vaikka nyt jo saksaa taitavasti unohdankin. Ruotsin kanssa ne tukevat toisiaan aika hyvin.

      Tosin ranska on kauniimpaa. En silti sitä ole myöhemminkään ottamassa. Maailma on niin täynnä kivampia kieliä.

    • Das Boot

      Kadun, etten ottanut Saksaa yläasteella enkä lukiossa. Hienompaa kieltä ei maailmasta löydy. Taitaa olla turhan vaikea kieli opiskeltavaksi yksin.

      • jtiuytijuy

        Arabia on ihanaa!

        Miksei sitä voisi opiskella yksin?


    • Työmarkkinoilla taitaa tällä hetkellä olla ranska kysytympi. Ajattelin EU:ta, kansainvälsitä politiikkaa ja sitten kaikkia niitä maita (Ranskan lisäksi), joissa myös puhutaan ranskaa.

      Ei saksakaan huono ole.

    • :Pd:

      Otin saksan jo ala-asteella, koska oonjostain syystä aina vihannu Ranskaa maana ja ranskalaisia ihmisinä. Siinä mun perustelu. :D Varmaan siksi vihaan Ranskaa, että oon kuullu niistä pelkkää huonoa ja stereotypioita. Ja ranska kuulostaa oudolle.

      Nykyään mulla on ala-asteella aloitetut ruotsi, saksa ja enkku, yläasteella aloitettu venäjä ja ajattelin vielä jotakin ihan huvin vuoksi. Norjaa ja espanjaa olis vielä kiva osata, ehkä viroa.

      • retew

        Koska olet kuullut stereotypioita, päätit alkaa toistamaan niitä, vaikka ymmärrät niiden olevan stereotypioita?


      • Anonyymi

        Ite rakastan Ranskaa maana ja kulttuurina mutta kieli vaikuttaa vähän omituiselta. XD


      • Anonyymi

        Ite rakastan Ranskaa maana ja sen kulttuuria, mutta kieli vaikuttaa vähän omituiselta. XD


    • ertyujikoiuyt

      En saanut koskaa valita mitään kieltä, en ala-asteella enkä yläasteella. Vituttaa saatana kun nyt sitten pitäis mennä kansalijypreowqerg VITTU EN JAKSA KIRJOTTAA!!!!

      • Eine Frau penis

        iChat bin paska huone frau bin ei r manne. Sugar wiener traisterb tfsa terg


    • Ranskan otin

      Otin ranskan.

    • Jokuvaan344

      Olisin ottanut kummatkin, mutta saksasta ei tullut ryhmää. Ystäväni lopetti ala-astella otetun saksan koska vihasi sitä ja muutkin ovat sanoneet että eivät pidä saksasta. Omakohtaisia kokemuksia ei ole saksasta mutta ranskaa todella rakastan

    • Fegelein!

      Ota ranska, Hitler parodiat ei ole enää hauskoja jos osaa oikeeta saksaa.

    • Ydvdisbwkwj

      Olen kuullut että tytöt valitsee ranskan ja pojat ottaa saksan valinnaisena jos ottaa jonkun niin olikos teillä tällä tavalla koska en haluaisi olla ainoa poika ranskan ryhmässä

    • languagelover

      Hienoa, kun tartutte tilaisuuteen opiskella muutakin kuin normienkkua!
      (Saisiko vielä nillittää ja toivoa, että muistaisitte suomen kielen kirjoitussäännöt:
      maiden nimet isolla alkukirjaimella, kielten pienellä. Kiitos :))

    • Itse otin Mandariinikiinan. Enkä ole katunut sen ottamista päivääkään. Voittaa mennen tulen EU-alueen sisäiset speanola kielet, jopa kauppasuhteiden osalta. Venäjäkin jää sen rinnalla viimiseksi.

    • b- kielenä suosittelen myös ottamaan Pohjois-Seintineelin. Tunnetaan tuttavallisemmin Maya-nimisenä kielenä. Tätä kieli valintaa kannattaa tarkemmin tiedustella omakohtaiselta englannin opettajalta. Työ-paikkaa haettaessa neljänneksi kysytyin kieli kauppamarkkinoilla maailmanlaajuisesti.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti molemmat.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe