Yamahan sytytys, ja miksei vähän raketinkin

Proffa

Joku taisi kysellä tällaista.

Sytytysennakko pitää säätää siten että vahvin potku osuu kun kampiakseli on ylittänyt ykk:n noin 12-15 astetta.
Ennakko voidaan määritellä kun tiedetään polttoaineen palorintaman eteneminen.
Vapaassa tilassa polttoaineen eteneminen on noin 1.35-2.2 m/s, tämä ei riitä mihinkään.
Sylinterissä ja kannessa tapahtuvat pyörteet ovat riippuvaisia kierrosluvusta, jolloin tarvitsee tietää lisäksi
iskun pituus, yksinkertaistetaan laskentaa ja käytetään huuhtelukanavan kautta tulevan seoksen nopeutta pyörrenopeudeksi.
Joten saadaan 11.000/60*0.046*3.1415 = 26.5m/sec. (tätä kaavaa on yksikertaistettu ihan sikana, mutta periaate on tämä).
Yampuussa käytetään kierroslukua 11000 rpm ja iskun pituutta joka on 0.046m. Tämä antaa seokselle noin 26.5m/sec nopeuden kun se puristetaan palotilaan.
Tänään kävin Jyväskylän yliopistossa virtaustekniikan labrassa jossa oli mallinnettua Yamppua, päästiin arvoon 22m/sec, joten käytetään tätä. Tämä on varmasti parempi arvo,
koska kun puristukset kasvavat ja tila pienenee niin virtausnopeus laskee.


Laskennassa on pyöristyksiä.

Tarvittava paloaika

kannen korkeus/ virtausnopeus 0.014m/22m/sec -> 0.636ms

Koneen kiertoaika /aste

11000 /60 -> 183.333 rps -> 1/183.333/360 -> 0.0151515 ms/aste

Palamisaika asteina sytytyksestä

0.636/0.01515 -> 42 astetta -> 42 -15 -> 27 astetta eykk jos halutaan 15 astetta tuolle "optimaaliselle" räjähdykselle (palaminen).


Aika hassu juttu, insinpaska pääsi suurinpiirtein samaan arvoon kuin mitä on tehdasasetus.
Pyörteet on täysin riippuvaisia huhtelukanavien muodosta ja kulmista. Hyvä sylinteri tuottaa mahtavat pyörteet ja tapahtuu nopea samanaikainen palaminen.
Eli tärkeää ei ole vain aukkojen korkeus, vaan millaiset pyörteet se aiheuttaa palotilaan. Myös kannen muoto on tärkeä.
Ennakko pitää hakea jotain 7 astetta molemmin puolin tuosta 26 asteesta riippuen koneen luonteesta. Jotain 1.7-3.8 milleinä



Miten homma sitten tehdään käytännössä.

Strobota konetta porakoneella, mutta mieluiten kulmahiomakoneella jotta saat riittävästi kierroksia koneeseen. (hitsaa 17mm hylsy laikan kiristysmutteriin)
Merkka tämä kohta, joka on sinun referenssi, josta aina lasket tuon ennakon.


Mitä jos ei omista stroboa ja kulmahiomakonetta.

Aseta magneton keskinapa puolan keskinavan kohdalle.

Pyöräytä magneettoa 3.4mm verran vastapäivään, 0.45 -0.5mm ilmaraolla tämä on sytyskohta 8000 rpm:llä
Nyt olet "virtuaalistrobottanut" koneen noin 8000rpm.

Voit merkata kiinteästä tämän kohdan magneettoon.

Nyt kaikkien Jammumekaanikkojen pitää hyökätä verstaalle testaamaan pitääkö tämä paikkansa. Pääsette arvoihin välillä 3.3-3.6mm, riippuen porakoneen nopeudesta.
Odotan tässä hetken ennenkuin jatkan.

Tervetuloa takas, jatketaan.

Tästä sitten vaaan säätämään sytystä aloittaen 1.8:sta, kaveri radalle, kone kuumaksi ja kierroksia radalla. Muutetaan 0.4mm lisää ja kasvatetaan niin kauan kuin aika paranee. Sitten kun ei aika parane palataan edelliseen ja sitten mennään eteenpäin 0.1mm kerrallan. Tämän jälkeen kun sytkä on kohdallaan
haetaan ratas uudestaan (ratas pitää olla suurinpiirtein oikein). Tätä ei voi tehdä laskutikulla, testaaminen on pakollista, muuttujia on aivan liika, testaaminen on kivaa ja onhan kuskinkin treenattava ajamista.


Mikä sitten on tärkeintä tässä sytytyksen asettamisessa.

Putki pitää saada lämpimäksi, jos et saa putkea lämpimäksi, niin se ei toimi (tutki Walter Kaadanin teorioita), Aaltojen nopeus on verrannollinen pakolämpötilaan, jos lämpötila ei ole oikea, niin putken mittakaan ei ole oikea. On parempi laittaa sytytystä myöhäsemmälle, kuin että kuski joutuu laittaa ruuvia liian tiukalle.
Isolla ennakolla on vaarana detonaatio, eli lämmöt nousee niin korkeiksi että seos syttyy itsestään. Seurauksena männän sulaminen tms joka tuottaa kustannuksia.



Jos ruuvin kiristää liian tiukalle, niin voiteluainetta ei tule koneeseen, eikä polttoainettakaan, joka myös jäähdyttää konetta. Kone hyytyy, kuski hermostuu ja mekaanikko hyppii lippiksensä päällä.

Suurin voima pitää saada kohdistettua tuohon 12-15 asteeseen jykk. Tätä pistettä voidaan lähteä hakemaan heti kun kuski osaa ruuvata konetta oikein.

Kone ei myöskään lämpene toimintalämpötilaansa jos se ei tee riittävästi työtä, tämän takia aika useasti havaitaan että ratasta pienentämällä moottorin kierrokset kasvavat, syy on lämmön nousu ja putki rupeaa toimimaan, vähän niinkuin söis hernekeittoa.

Tässä teorioita jotka joskus menee ihan toisin päin.

Jos et saa palotilaa pieneksi, koita vähentää ennakkoa (1.8-2.2), puristussuhde on pienempi.Isompaa ratasta alle, koneesta pitää hakea kierroksia.
Ennakkoa vähennetään sen takia että saadaan lämpöä työnnettyä putkeen.

Raket kuskit vois ihan huvikseen kokeilla laittaa ennakoksi 1.8 ja maksimi pahvi alle palotilasta piittamatta, ottaen kuitenkin huomioon tuon 146 kulman
Sitten vaan normaalista pari piikkiä isompaa ratasta, putki 63-65cm ja radalle. Jos tuota ei saa kiertämään niin jo on ihme. Vihdin mäkeä kiipeää ihan kummasti.
Vääntöä ei ole kauheasti ja katastrooffi on valmis jos kierrokset pääsee putoamaan. Kuskin pitää osata ajaa kaikki mutkat tosi hyvin.


Jos et saa pakokulmaa isoksi, vähennä ennakkoa (2.4-2.6) jotta saat lämpöä putkeen. Koska pakokulma on pienempi voisi olettaa että putkea pitää lyhentää.
Vasta aallolla on vähempi aikaa palata takaisin sylinteriin, mutta vastaavasti kone ei kierrä yhtä paljon, joten putkea pitää oikeasti pidentää (hae max 0.5cm muutoksilla kerrallaan). Koneesta pitää hakea vääntöä, huuhtelun on oltava korkealla, jotta tällainen kone pelaa esitetyllä periaatteella.


Aika teoreettista, elämä on.

Terv. Proffa

17

8755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesku

      Näillä ohjeilla on hyvä lähteä sytkää säätämään.
      Onko pako lämpöihin jotain vinkkiä.
      Saisiko viellä kaasuttimen säätöön/huoltoon
      ohjeet.

      Tv. Vesku

    • Soffa

      Jos on 250 2000-luvun crossin kone ei tarvi tollasia murehtia

    • mielenkiintoista osa 1

      Laskeppa vielä miten kampikammion tilavuus vaikuttaa virtausnopeuteen ja oletetaanko tässä että ylösvirtauskanavien aiheuttama vastapaine "kitka" on lähes nolla, ja jos ei miten virtausnopeus muuttuu kanavien halkaisijoihin nähden. Bernoullin yhtälö voi auttaa. Kiinnostaa myös puristus-suhteen vaikutus kierrosten suhteessa syttyennakkoon. Myöskin kiinnostaa jos tuo teoreettisesti toimii 11 000 kierroksella millainen on teho/vääntö käyrä ajettavilla (7000-10000)kierroksilla kun huippuja saadaan aika harvoin. jos viitsit vielä valaista tyhmää.

      • Profffa

        Bernoullin periaate virtauksista kertoo näin, en viitsi kääntää, toivoittavasti osaat lontoota, toivottavasti myös tarkoitit tätä.

        The fluid can be either a liquid or a gas. For Bernoulli's Principle to apply, the fluid is assumed to have these qualities:

        1.fluid flows smoothly
        2.fluid flows without any swirls
        3.fluid flows everywhere through the pipe
        4.fluid has the same density everywhere

        Polttomoottorissa yksikään noista ei osu kohdalleen, joten on otettava mallinnus käyttöön.
        Laskennassa kitka on nolla, mutta käytännössä kanavia ei saa kiilottaa. Kanavat eivät ole saman mittaisia halkaisijaltaan koko matkalta, jolloin virtauksen pitäisi kiihtyä sylinteriä päin. En usko että tässä on mietitty Bernoullia vaan miten saadaan männänrengas ylittämään kanava, ilman että se pullahtaa reunaan kiinni. Voi olla että olen väärässä.

        Kanava kun kohtaa sylinterin niin kohta 3. ei enää päde, pintalan muutos on liian jyrkkä. Kanavan pintala sylinterin reunassa suhteessa sylinterin pintalaan tekee sen että ei oikein voi käyttää kaavoja.

        Ainoa kohta jossa Bernoullin yhtälö ja periaatetta voidaan käytää on pakoputken myötäkartiossa. Kun putki laajenee, virtaus hidastuu(tilavuus suhteessa poikkipintaan kasvaa (dV/dt, Eulerin yhtälössä).

        Kampikammion tilavuuden vaikutus kohtaa kohdassa "4. Fluid has the same jne.", silloin pitää olettaa että puristettu seos laajenee heti kanavan auettua saman kokoiseksi kuin mitä se oli kampiokammiossa puristamattomana imukanvan sulkeutimishetkellä, tällöin seos saavuttaa "käytännössä" saman nopeuden kuin mitä männän nopeus on kanavan avautumishetkellä. Toinen olettamus tässä on tietysti että kanavien yhteenlaskettu pintala on sama kuin männän pohjan halkaisija, joka ei pidä paikkaansa. Männän maksiminopeushan on silloin kun kampiakseli on vaakaasennossa, ja kanava aukeaa 115 asteessa. Tässä tämä ero 26.5 m/s ja 22 m/s.Teoriassahan virtaus lähenee nollaa kun palotila lähenee nolla. Lim arvoja hyödyntäen on helpompi tehdä päätelmiä.

        Lisäksi Bernoullinn periaate sanoo myös että kaasun /nesteen kiihtyvyyden kasvaessa poikkipintalan pienentyessä,paine laskee, eikä kasva kuten voisi olettaa.

        Laajentamalla kampikammiota saat enempi seosta sinne, mutta valitettavasti kampikammion puristussuhde laskee, jolloin paine jolla se puristetaan kanavaan on alhaisempi. Jos taas sen tilavuuttaa pienennetään liikaa, niin kampikammion paine nousee niin suureksi, että se rupeaa kanittamaan vastaan työtahtia ennenkuin huuhtelu aukeaa. Imukanavakin saattaa olla tässä vaiheessa vielä auki, jolloin paineet katoaa takaisin kaasuttimeen (paitsi jos käytössä on reedit, joita jammussa ei käytetä. Tää pitää testata.), balanssin haku on vaikeaa. Kavennettiin yhden Yammun alakertaa ihan sikana, 0.5mm, ja tulos oli hirveästi kierroksia, mutta vääntö erittäin kapealla alueella =käyttökelvoton peli ja uudet lohkot oli ostettava tilalle. Yritin leventää takas tiivisteillä mutta ne rupesivat vuotamaan hetken päästä.

        Puristussuhteen vaikutus syttysennakkon harmillinen juttu. Palotila on luokituksessa mainittu, kuten iskun pituus,iskutilavuus ja kammion leveys.
        TCI yksikön tehtävä on hoitaa tuo sytytysennakko siten että teho/vääntö pysyy siedettävällä tasolla laajemmalla kierrosalueella. Virtausnopeus laskee kun vastassa olevan kammion tilaa pienennetään. Virtausnopeus laskee kun kierrokset laskee joten tämä pitää ottaa huomioon rakennettaessa tuollaisen TCI yksikön ennakkokäyrää. Lisäksi pitäisi vielä ottaa oktaaniluvut huomioon.
        Puristussuhdetta kun kasvatetaan pitää ennakkoa pienentää. Palamista on muuten tapahtununt jo sen verran että kone potkaisee taaksepäin, se ei jaksa kiivetä yli yläkuolokohdan.
        Jotta päästään yläkuolokohdan yli, voidaan myös kierroksia lisätä (isompi ratas) ja vähentää ennakkoa. Sytysennaakoa kun ajattelee enempi ajan funktiona kuin asteina tai millimetreinä niin se tuo järkeä tähän peliin.

        Kohta 1. smoothly ja 2. without swirls, on pahin nakki tässä koko skenaariossa. Pyörteitä pitää saadaa niin paljon kuin mahdollista, seoksen nopeus pitää saada maksimoitua (kanavat muuten yampussa kapenee sylinteriin päin = Bernoulli teoria pätee kanavassa, ei muualla).

        Viimeiseen lauseeseen "jos viitsit valaista tyhmää", niin odottelen että oikaiset mun ajatuksia näistä, koska tiedät varmasti jotain kun tuo Daniel Bernoulli on sulle tuttu .

        Kaikkea ei aina voi ottaa huomioon. Mallinnus on teorian todentamista. Lisäksi kun mennään riitävän syvälle ja ruvetaan tutkimaan tätä ohut viipale kerrallaan, niin tuon kaksitahtimoottorin ei pitäisi toimia ollenkaan.

        Kaksitahtikone on erittäin kiinnostava peli.

        Toivottavasti sait vastauksen kaikkin kysymyksiin (jotka jo varmasti tiesit) ja lisää ruokaa "nahkakantiseen" näistä mun "näkemyksistä".

        Käy katsomassa tätä sivua.


        http://home.earthlink.net/~mmc1919/venturi.html


        Aika rankaa, elämä on

        Terv. Proffa


    • Jussi

      Arvoisa "Proffa"

      voisitko ystävällisesti ottaa yhteyttä osoitteeseen yllapito(at)kartingforum.net

      T: Ylläpito

      • Prost

        Olet tehnyt tästä asiallisemman foorumin kuin tuo toinen. Siellä lähetellään videoita toisilleen kun eivät saa keskustelua aikaiseksi muuten


      • näinhän
        Prost kirjoitti:

        Olet tehnyt tästä asiallisemman foorumin kuin tuo toinen. Siellä lähetellään videoita toisilleen kun eivät saa keskustelua aikaiseksi muuten

        olet avuksi suuremmalle joukolle alan harrastajia kuin se että tietosi ja taitosi valjastettaisiin pienen piirin hyödyksi. kiitos tähän astisesta.


      • näinhän kirjoitti:

        olet avuksi suuremmalle joukolle alan harrastajia kuin se että tietosi ja taitosi valjastettaisiin pienen piirin hyödyksi. kiitos tähän astisesta.

        Suuret kiitokset,myös puolestani.Olen seurannut kirjoituksiasi mielenkiinnolla aiheesta toiseen.
        Toivottavasti saamme lukea niitä myös jatkossakin.


      • nyy
        Prost kirjoitti:

        Olet tehnyt tästä asiallisemman foorumin kuin tuo toinen. Siellä lähetellään videoita toisilleen kun eivät saa keskustelua aikaiseksi muuten

        Ai olet tätä mieltä. Niinhän tietysti voitkin olla. En halua mitenkään sinua kieltää ja ohjailla missä itse liikut ja millaisia mielipiteitä esität, ainakin oma nimimerkkisi tuntuu jotensakkin narsistiselta. Toivon myös, ettet ohjaile muidenkaan mielipidettä, missä kirjoittelevat.
        Kyllä tän 24 foorumin jutut sori vaan on aika harrastaja painotteista ja monasti selkään ampuvaa. Voit tietysti (Prost) liikkua tällä palstalla jos tahot ja ottaa kantaa.

        Mut Proffa on ihan hyvä tyyppi ja tietoakin on, kirjoittaa myös hauskasti ja mukaansatempaavasti. Annetaan hänen itsensä kuitenkin päättää myös miten kirjoittelee ja missä, mut jonkinmoista yhteistyökuviota varmaan vois löytyä paremmin toiselta kanavalta joka on avattu nimenomaan alan tosi harrastajille ja kilpailijoille.


      • tietoa
        Prost kirjoitti:

        Olet tehnyt tästä asiallisemman foorumin kuin tuo toinen. Siellä lähetellään videoita toisilleen kun eivät saa keskustelua aikaiseksi muuten

        tietoa , kokemusta ym.. sielläkin halutaan ,
        tuskin on tarkoitus tätä foorumia pois-sulkea,
        kysymyksiä sielläkin on ja vastauksia , et sekaan
        vaan , voi se nimim. olla ihan mikä tahansa ,
        toisten moittimista en ole siellä vielä nähnyt,


      • anonyymi
        tietoa kirjoitti:

        tietoa , kokemusta ym.. sielläkin halutaan ,
        tuskin on tarkoitus tätä foorumia pois-sulkea,
        kysymyksiä sielläkin on ja vastauksia , et sekaan
        vaan , voi se nimim. olla ihan mikä tahansa ,
        toisten moittimista en ole siellä vielä nähnyt,

        Ei tätä foorumia ole tarkoitus kuihduttaa pois.
        Tänne voi laittaa nimettömänä mielipiteitä, joita ei siellä toisella voi.


      • Prost
        anonyymi kirjoitti:

        Ei tätä foorumia ole tarkoitus kuihduttaa pois.
        Tänne voi laittaa nimettömänä mielipiteitä, joita ei siellä toisella voi.

        Järjettömän vakavamielistä porukkaa....laitettiin nyt toinen silmä vinkkaamaan, josko jengi hiffaisi että tämähän on vain lasten harrastus. Proffalla on iso ja avoin sydän tälle harrastukselle, mutta haluaako hän julkisuuteen, minkä tuo toinen palsta vaatii jääköön Proffan päätettäväksi.

        nimim.
        i series
        my series


      • prost
        Prost kirjoitti:

        Järjettömän vakavamielistä porukkaa....laitettiin nyt toinen silmä vinkkaamaan, josko jengi hiffaisi että tämähän on vain lasten harrastus. Proffalla on iso ja avoin sydän tälle harrastukselle, mutta haluaako hän julkisuuteen, minkä tuo toinen palsta vaatii jääköön Proffan päätettäväksi.

        nimim.
        i series
        my series

        Ai msä aloit mielisteleen Proffaa vaik tos ylempänä olit ohjailemassa proffaa.


      • ???????

      • Prost
        prost kirjoitti:

        Ai msä aloit mielisteleen Proffaa vaik tos ylempänä olit ohjailemassa proffaa.

        Proffa on vietävissä mielin määrin. Otetaan vain pulisongista kiinni (se valkoinen korvan alapuolella) ja vedetään haluttuun suuntaan...mutta rauhalliseen tahtiin, jotta ei kompastu.

        Menkää nyt hyvät ihmiset nukkumaan.. Huomenna on äänestyspäivä.


      • kaikki on
        prost kirjoitti:

        Ai msä aloit mielisteleen Proffaa vaik tos ylempänä olit ohjailemassa proffaa.

        on luettavissa , ei tässä kumminkaan ole sen kummemasta kyse , proffa osaa et kateeksi käy,
        kumpa osais itekkin


    • Proffa

      Tuskin tätä kukaan enää lukee mutta kuitenkin.
      Löysin tällaisen netistä. Faktat aika samoja 10-15 astetta jykk on hyvä. Sytskä haetaan mieluummin pienestä ennakosta kuin isosta, eli aloitetaan tuosa 1.8:sta. Yampussahan squishi saadaan nyt kohdalleen sorvilla.
      Miettikää myös tuota "Dense mixture.." jne kun kuski vääntää ruuvia pienelle.


      From: Rich Rohrich
      Date: Friday, July 23, 1999 10:00 PM
      > In the message below, you wrote, run as little ignition timing as you
      > possibly can... What exactly do you mean? I suspect that you mean to run
      > timing with as little advance as possible.”

      Exactly. People tend to equate advanced timing with greater horsepower, but it's
      rarely the case. The manufacturers tend to advance the timing to help bikes run
      crisp at part throttle. They in many cases have to do this to compensate for
      squish bands, and deck clearances that are too loose. running proper squish
      clearance, with fuel that has a high flame speed will often times allow you to
      reduce the ignition advance and make lots more horsepower. In many cases just
      backing off the advance with no other changes can improve things.
      > How does this affect reading the plug.
      Too much ignition advance will usually show up on the center electrode and ground
      strap, as a bluing or scaling. It looks a lot like a pipe after you gas weld it
      :-) Detonation is probably the easiest way to tell if their is too much
      advance, but unfortunately other things can also play into the detonation
      equation, so it's not quite that cut and dried.
      > How little advance should you have, and how does it affect jetting?
      As little advance as possible without giving up response. Kind of vague I realize,
      but it's not an easy question to answer because there are so many things that
      effect it, and how much is enough will change ANY TIME you make a change to the
      engine. As for jetting, it's sort of the other way around. Jetting will tend to
      change the timing requirements. When the jetting is spot on the mixture tends to
      burn quickly so less advance is needed, get it too rich or lean and the burning
      slows down and the engine needs more advance to compensate. More compression
      will give you a denser charge, and less advance will be needed. Change the pipe
      and there is no telling what you'll need for an advance curve, let alone initial
      advance. Pipes are the ultimate timing curve snake pit.
      The basic idea behind ignition advance on any conventional piston engine is to
      try and time the peak cylinder pressure to occur so as to apply the pressure on
      the descending piston in the most mechanically efficient way. This tends to be
      in the range of 10-15 degrees ATDC. As rpm increases and less time is available
      for charge burning to take place the engine will need to fire earlier (more
      advance) to account for the diminished time. The overall idea is to use the
      minimum timing necessary to obtain the best possible torque. Dense mixtures
      burn considerably faster, so less timing is needed. Once the engine is operating
      in the range of the pipe tuning, the volumetric efficiency will be at it's
      highest which will obviously be the point where maximum cylinder filling
      occurs. Again this will improve the mixture density and speed things up, so
      less timing is needed. In a two-stroke race engine this tends occur at high
      rpm Two-stroke exhaust valve equipped engines will have higher dynamic
      compression ratios at high rpm which will also help reduce the burn time. It's
      pretty common in two-stroke race bikes to retard the high speed ignition timing
      on a two-stroke to use some of the available combustion heat to manipulate the
      pipe wave timing and improve the scavenging/ram tuning. Less efficient
      combustion tends to raise exhaust temperatures, so they are effectively trading
      off some thermal/combustion efficiency to improve the scavenging and increase
      the delivery ratio of fresh charge. Like most things in engine design, it's a
      tradeoff based primarily on the intended use of the engine. So when you change
      the pipe on your race bike, you really need to change the ignition curve to
      really take advantage of the pipes characteristics. Assuming that the pipe
      builder has taken this into account is giving them a LOT of credit (that may not
      be deserved :-)
      So as you can see there are lots of things that come into play here.

      >
      > How do you decide on how much advance to use?
      This is the toughest question of all. Experimenting is the simplest answer. A
      dyno is a good tool for this, but as Lazurus Sommers (GT Thunder ) can probably
      tell you, it's easy to be fooled by an ignition curve that looks great on the
      dyno but works less than spectacularly in the real world.
      Get a notebook and use it religiously to make notes about changes you've made
      and the results. That's the best way for most people to sort these things out.
      --
      Rich Rohrich
      Applied Fluid Dynamics

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe