turvavyö

ammattimieskö

mua ihmetyttää miksi taxi kuskit ei käytä turvavyötä ??? ne on olevinaan ammatti autoilioita mutta eivät tommosta perusasiaa hoksaa että jo alhaisessa nopeudessa tapahtuva kolari voi aiheuttaa vakavia kasvonalueen vammoja.
taxi kuskien on aivan turha perustella millään syyllä esim autosta joutuu nousemaan useasti tms...
en ymmärrä en todellakaan.

40

3499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xqxq

      ,miksi minulla on aina ajossa kaasu mukana,tai sen takia, miksi taksissa on hälytysjärjestelmä.

    • Wanha-myös

      Turvallisuuden kannalta täytyisi pitää ja turvallisuuden kannalta ei tarvitse pitää.

      • Tietämätönkö

        Miten turvavyön pitämättä jättäminen lisää turvallisuutta?


      • Wanha-myös
        Tietämätönkö kirjoitti:

        Miten turvavyön pitämättä jättäminen lisää turvallisuutta?

        Noh, jos siitä työpaikalta tulee kiire pois, niin ei ole aikaa repiä vöitä auki, se voi katsos pelastaa hengen.
        Tiesitkö muuten että rauhanajalla on eniten kuollut meidän ammatinedustajia väkivaltaisesti työpaikallaan.


      • heh
        Wanha-myös kirjoitti:

        Noh, jos siitä työpaikalta tulee kiire pois, niin ei ole aikaa repiä vöitä auki, se voi katsos pelastaa hengen.
        Tiesitkö muuten että rauhanajalla on eniten kuollut meidän ammatinedustajia väkivaltaisesti työpaikallaan.

        no mikäs taxin turvallisuutta uhkaa kun ne ajelee ilman kyytiläistä ei ne silloinkaan käytä turvavyötä, keksikää hyvä selitys


      • muuten
        Wanha-myös kirjoitti:

        Noh, jos siitä työpaikalta tulee kiire pois, niin ei ole aikaa repiä vöitä auki, se voi katsos pelastaa hengen.
        Tiesitkö muuten että rauhanajalla on eniten kuollut meidän ammatinedustajia väkivaltaisesti työpaikallaan.

        Tiesitkö muuten sen että näistä vakivaltaisesti työpaikalla kuolleista kukaan ei ole käyttänyt turvavyötä.

        Mietippä hetki seuraavaa. Onko suurempi todennäköisyys joutua liikenneonnettomuuten kuin väkivallan kohteeksi työpaikalla?


      • seliseli
        muuten kirjoitti:

        Tiesitkö muuten sen että näistä vakivaltaisesti työpaikalla kuolleista kukaan ei ole käyttänyt turvavyötä.

        Mietippä hetki seuraavaa. Onko suurempi todennäköisyys joutua liikenneonnettomuuten kuin väkivallan kohteeksi työpaikalla?

        Taas on taksijärjestöt saaneet lobattua läpi lain, mukamas väkivallalla perustellen. Pelkkää mukavuuden halua.


      • banaani katolla
        seliseli kirjoitti:

        Taas on taksijärjestöt saaneet lobattua läpi lain, mukamas väkivallalla perustellen. Pelkkää mukavuuden halua.

        Sehän on kiva,että on mukavaa.
        Ja sua vi..ttaa ja sehän on kiva,mulle.
        On tää taksarin homma sitten kadehdittu ala.Miksihän meillä on suomessa yli 1000 kuskin vaje?


      • Kapitalisti
        banaani katolla kirjoitti:

        Sehän on kiva,että on mukavaa.
        Ja sua vi..ttaa ja sehän on kiva,mulle.
        On tää taksarin homma sitten kadehdittu ala.Miksihän meillä on suomessa yli 1000 kuskin vaje?

        Siksi koska ala on hintasäännöstelty ja lupasäännöstelty ja velvoitettu.

        Jos näitä velvoitteita ei olisi, jokainen taksiyrittäjä, joka pärjää kilpailussa saisi riittävästi palkkaa.


      • Wanha-myös
        seliseli kirjoitti:

        Taas on taksijärjestöt saaneet lobattua läpi lain, mukamas väkivallalla perustellen. Pelkkää mukavuuden halua.

        Saa sitä käyttää jos haluaa, itsekkin käytän tienpäällä lähes aina.


    • pirssi

      Se on sen oma naama jos hajoo. Useimmiten asiakkaat ei käytä turvavöitä. Jos takanani istuu hklö, niin katson että tällä on turvavyö kiinni. Muihin en puutu.

      Ennen kun auto pysähtyy, aukaisen turvavyön.

      Mikään hälytys ei auta jos asiakas alkaa tökkiä puukolla. Silloin on päästävä ulos ja äkkiä.

      • Pate II

        Minä en käytä ikinä taksissa vyötä. Jos kuljettaja siihen jotenkin puuttuu, vaihdan taksia.


      • Wanha-myös
        Pate II kirjoitti:

        Minä en käytä ikinä taksissa vyötä. Jos kuljettaja siihen jotenkin puuttuu, vaihdan taksia.

        niin puutumme, muuten ei kiinnosta pätkän vertaa.
        Ihmetyttää kanssa kun aikuiset ihmiset kysyvät kuinka vyö laitetaa kiinni, aivan kuin olisivat ensimmäistä kertaa auton kyydissä.


      • xqxq
        Wanha-myös kirjoitti:

        niin puutumme, muuten ei kiinnosta pätkän vertaa.
        Ihmetyttää kanssa kun aikuiset ihmiset kysyvät kuinka vyö laitetaa kiinni, aivan kuin olisivat ensimmäistä kertaa auton kyydissä.

        Heille laitan vyöt.Muilta kysyn,ovatko laittaneet vyöt päälle.
        Ai, jos kovin epämääräinen tyyppi ja istuu viereen,niin hän laitta myös vyön kiinni!


      • Ekku

        Kyllä minä turvavyötä käytän.

        Olis ainakin pari vuotta sitten hirvikolarissa sattunut nenään jonkin verran ilman...


    • rouva taksinkuljettaja

      käyttää turvavyötä, taksikuljettajat ovat vapautettuja turvavyön käytöstä lain nojalla. Ehkä mahdollisuus joutua kolariin on suurempi, mutta itse ainakin olen ilman, kun asiakas on kyydissä. Kerran olen joutunut myös nopeasti poistumaan, kun alkoi nyrkki heilumaan minua kohti... Onneksi sitä vyötä ei ollut, ainoaksi osumaksi jäi käsivarsi...

      Kun olen vienyt kyydin pidemmälle ja ajelen yksin tyhjänä takaisin, silloin tietenkin vyö menee kiinni.

      • chs

        Itse en juurikaan ajaessani käytä nimenomaan em. syystä. jos asiakas vilauttaa jotakin terävää ruotsalaisvalmistetta niin kyllä otan mieluummin suoraan jalat alle, kuin rupean ensin rempomaan vyötä auki. yleensä tyhjänä ajellessa tulee pidettyä vyö kiinni.
        mielenkiintoisinta tässä on se, miksi se kysyjää sapettaa, antakaa meidän toki itse hajottaa omat päämme =)


      • rtt
        chs kirjoitti:

        Itse en juurikaan ajaessani käytä nimenomaan em. syystä. jos asiakas vilauttaa jotakin terävää ruotsalaisvalmistetta niin kyllä otan mieluummin suoraan jalat alle, kuin rupean ensin rempomaan vyötä auki. yleensä tyhjänä ajellessa tulee pidettyä vyö kiinni.
        mielenkiintoisinta tässä on se, miksi se kysyjää sapettaa, antakaa meidän toki itse hajottaa omat päämme =)

        Jos se ruotsalaisvalmiste vilahtaa niin se on ihan sama oli sulla vyöt kiinni tai se. Eikös se näin ole.


      • vaan...
        rtt kirjoitti:

        Jos se ruotsalaisvalmiste vilahtaa niin se on ihan sama oli sulla vyöt kiinni tai se. Eikös se näin ole.

        Siinä ruotsalaisvalmisteen viuhumisessa on monta eri vaihetta:

        1. Mahdollinen uhkaus
        2. Ruotsalaisvalmiste tulee esiin
        3. Ruotsalaisvalmiste heilahtaa
        4. ...toisen kerran
        5. ...kolmannen kerran
        6. ...n:nnen kerran

        Mitä aikaisemmassa vaiheessa tätä tapahtumasarjaa pystyy poistumaan, sanoisin, että sen parempi...

        Ja pyydän anteeksi kollegoiltani tätä ikävänkuuloista ilmiasua, mutta joidenkin oma älli ei vaan riitä.


      • naistaksari

        Mä en ymmärrä, et mikä ihmisiä risoo jos taksikuski ei käytä turvavyötä. Itse en käytä muulloin kun kauempaa palatessa. Jos olisin käyttänyt vyötä niin tämäkin viesti olisi jäänyt kirjoittamatta, päälläni olisi pari metriä multaa. Ja siitä, että kumpi todennäköisempää, joutua kolariin vai ryöstetyksi.. olen ajanut lähelle kymmenen vuotta ja yhtään kolaria en ole ajanut mutta ryöstetyksi joutunut.


      • Stadilainen pirssi
        naistaksari kirjoitti:

        Mä en ymmärrä, et mikä ihmisiä risoo jos taksikuski ei käytä turvavyötä. Itse en käytä muulloin kun kauempaa palatessa. Jos olisin käyttänyt vyötä niin tämäkin viesti olisi jäänyt kirjoittamatta, päälläni olisi pari metriä multaa. Ja siitä, että kumpi todennäköisempää, joutua kolariin vai ryöstetyksi.. olen ajanut lähelle kymmenen vuotta ja yhtään kolaria en ole ajanut mutta ryöstetyksi joutunut.

        Ihme jauhantaa. Olen ajanut 45 vuotta, kertaakaan ei ole edes yritetty ryöstää tai käydä päälle. Turvavyötä olen käyttänyt siitä asti kun ne autoihin tuli joskus 70-luvulla. Käytän niitä AINA oli asiakas kyydissä tai ei. Jos asiakas ei halua käyttää vöitä saa hän vapaasti valita toisen auton, mun selkääni en norsua halua.
        Sitä paitsi en epäile omaa ajotaitoani mutta kylläkin kaikkien muiden.


      • Hdhdbjbe
        Stadilainen pirssi kirjoitti:

        Ihme jauhantaa. Olen ajanut 45 vuotta, kertaakaan ei ole edes yritetty ryöstää tai käydä päälle. Turvavyötä olen käyttänyt siitä asti kun ne autoihin tuli joskus 70-luvulla. Käytän niitä AINA oli asiakas kyydissä tai ei. Jos asiakas ei halua käyttää vöitä saa hän vapaasti valita toisen auton, mun selkääni en norsua halua.
        Sitä paitsi en epäile omaa ajotaitoani mutta kylläkin kaikkien muiden.

        Oikea asenne! Jos 70 kg painava henkilö istuu takana ja sattuu kolari, hänen painonsa kasvaa moninkertaisesti ja vammauttaa edessä istuvan selkärankaa ja niskaa erittäin vakavasti, joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa lopunikäiseen vammautumiseen tai kuolemaan.


    • ???

      just oon ihmetelly ihan samaa, onse vaan kumma kun taximiesten pitäisi olla ammattikuljettajia mutta näin ei vaan ole sillä ammattilainen käyttää turvavyötä sanokaa mitä lystäätte.

      • Wanha-myös

        Edes kuukaudeksi istumaan noi vuorot mitä teemme niin saattaisi asenne muuttua.


      • Taksin käyttäjä
        Wanha-myös kirjoitti:

        Edes kuukaudeksi istumaan noi vuorot mitä teemme niin saattaisi asenne muuttua.

        Toivottavasti sinä istut jossain muualla kuin taksiautossa kuljettajan paikalla. Jos taas istut niin sääliksi käy niitä kyydittäviä jotka joutuvat kärsimään sinunlaisen asennevammaisen ja ylimielisen palvelusta.


      • Wanha-myös
        Taksin käyttäjä kirjoitti:

        Toivottavasti sinä istut jossain muualla kuin taksiautossa kuljettajan paikalla. Jos taas istut niin sääliksi käy niitä kyydittäviä jotka joutuvat kärsimään sinunlaisen asennevammaisen ja ylimielisen palvelusta.

        Mikä tossa oli ylimielistä?


      • mievuan
        Taksin käyttäjä kirjoitti:

        Toivottavasti sinä istut jossain muualla kuin taksiautossa kuljettajan paikalla. Jos taas istut niin sääliksi käy niitä kyydittäviä jotka joutuvat kärsimään sinunlaisen asennevammaisen ja ylimielisen palvelusta.

        Näkeehän sen millasia ihmisiä täällä meuhkaa "asennevammoista". Perustelematta tietenkään muuten kuin muita vähättelemällä. Jos vaan malttaa lukee noi muutkin viestit niin kyllä ne syyt löytyy ihan tasan tarkkaan sieltä. Mut näitähän sattuu joskus asiakkaiksikin, melko harvoin onneks, ja silloin jos ei kuunnella mun perustelua esitetylle mielipiteelle niin loppumatka menee aika mukavasti tyyliin "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos"... Joidenkin ongelmista ei vaan kannata murhetta itselleen ottaa.


      • Erotajan tolppa
        mievuan kirjoitti:

        Näkeehän sen millasia ihmisiä täällä meuhkaa "asennevammoista". Perustelematta tietenkään muuten kuin muita vähättelemällä. Jos vaan malttaa lukee noi muutkin viestit niin kyllä ne syyt löytyy ihan tasan tarkkaan sieltä. Mut näitähän sattuu joskus asiakkaiksikin, melko harvoin onneks, ja silloin jos ei kuunnella mun perustelua esitetylle mielipiteelle niin loppumatka menee aika mukavasti tyyliin "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos"... Joidenkin ongelmista ei vaan kannata murhetta itselleen ottaa.

        No jonkun aikaa tuon Wanha-myös kirjoituksia seuranneena voi vain todeta että kaveri ei ole kovin hyvää mainosta ammattikunnalle.

        Jos on todella taksiautoilija eikä joku teinispede provokaattori, niin toivotaan että se saataisiin pian kuriin.


      • Wanha-myös
        Erotajan tolppa kirjoitti:

        No jonkun aikaa tuon Wanha-myös kirjoituksia seuranneena voi vain todeta että kaveri ei ole kovin hyvää mainosta ammattikunnalle.

        Jos on todella taksiautoilija eikä joku teinispede provokaattori, niin toivotaan että se saataisiin pian kuriin.

        Perustele mikä on ollut väärin!
        Alalla olen ollut liki 20v ja sanon suoraan sen mitä ajattelen.
        Yhdenkään asiakkaan on aivan turha tulla neuvomaan minua miten työni teen, arvostella toki saa mikäli aihetta on, mutta jos alasta on tullut kokemusta ainostaan takapenkin ja yleisönosaston kautta niin voivoi, luulo ei ole tiedon väärti sanotaan.

        Itselläni ei tule mieleenkään mennä neuvomaan esim. rautakauppaan myyjiä kuinka maali tulisi sekoittaa,
        jokainen on oman alansa ammattilainen.
        Ja muistakaa, taksikyyti on aivan vapaaehtoinen ketään emme kyytiin pakota (pois kylläkin välillä) jos ei palvelu miellytä kävelkää, menkää bussilla tai ihan millä tahansa mutta kunhan ette istua autoon vittuilu mielellä!


    • Naisrenki

      On yllättävän paljon muitakin ammattiryhmiä jotka laistavat työtehtävissään joidenkin turvalaitteiden käyttöä.
      Siksi saamme lukea rakennustyömaillakin tapahtuvista tapaturmista jatkuvasti ja moni menettää henkensäkin.

      Taksialan ihmiset harvoin kuolevat liikenneonnettomuudessa mutta surmattuina ja sydäninfarkteihin kylläkin.

    • Väliseinä taksiin

      Miksei Suomessakin voitaisi laittaa väliseinä etu- ja takapenkkien väliin, kuten Amerikassa? Tämä lisäisi uhkaavassa tilanteessa huomattavasti kuljettajan turvallisuutta ja hän voisi huoletta käyttää turvavyötä joka tilanteessa.

      • Hdhdnmdö

        Niin ja toinen väliseinä etupenkille kuskin ja vänkärin väliin.

        Voi valopää sinua.


      • Valopää
        Hdhdnmdö kirjoitti:

        Niin ja toinen väliseinä etupenkille kuskin ja vänkärin väliin.

        Voi valopää sinua.

        Onhan busseissakin kuljettajalla ovellinen ja erillinen "koppi" ohjaamossa juurikin turvallisuussyistä.


      • sdfgtryuio89

        Päätit sitten kaivella 8 vuotta vanhan ketjun......


      • Vanha ketju so what?
        sdfgtryuio89 kirjoitti:

        Päätit sitten kaivella 8 vuotta vanhan ketjun......

        Sattui nyt vaan silmään kun googletin aiheen. En ollenkaan jaksaisi teikäläisiä "vanha ketju prkl" tyyppejä. Tuskin aloittaja enää näitä lukee mutta muut voivat hyvin jatkaa keskustelua.


      • ergthyu6i798o0p+
        Vanha ketju so what? kirjoitti:

        Sattui nyt vaan silmään kun googletin aiheen. En ollenkaan jaksaisi teikäläisiä "vanha ketju prkl" tyyppejä. Tuskin aloittaja enää näitä lukee mutta muut voivat hyvin jatkaa keskustelua.

        No eiköhän tämäkin asia ole läpikäyty silloin vuonna 2006, tuskin tulee mitään uutta näkökulmaa asiaan.

        Takseilla on turvavyönkäyttö pakollista, mutta asiakkaan kanssa ajettaessa voi kuljettaja jättää vyön laittamatta ihan työturvallisuussyistä. Kun asiakas on poistunut autosta pitää vyö laittaa kiinni. Jos joku ajaa ilman vöitä niin so what sekin?


    • hyvät ajotavat

      Totuuden nimissä:

      Totta kai on niin että kukaan ei voi taata sitä että et joutuisi kolariin vaikka
      olisit kuinka hyvä kuljettaja, ethän voi tietää sitäkään että avaruudesta
      tulee ilmakehän läpi se auton kokoinen meteoriitti josta jää jäljelle
      golfpallon kokoinen kovi joka osuu päähäsi. Tätä varten pitäisi siis olla
      sen kestävä kypärä päässä?

      Mutta koska kaikkeen ei voi vaikuttaa vaikka omilla ajotavoilla voi ehkäistä
      99% kolareista niin jää se pieni riski vielä edelleen. Emmekä me aina
      kukaan hyvätkään kuskit aina aja 100% samalla tasolla koko ajan eli
      ollaan väsyneitä, ajatukset harhailee, voi tulla tilanne jossa ei osaakkaan
      heti ajatella fiksusti niin alkaa kehittyä se riski.

      Siksi kyllä käytän turvavyötä yleensä mutta jotkut pienet matkat tulee
      välillä ajeltua ilman vyötä myös.

      Kuten jo alussa kirjoitin niin että voimme aika paljon vaikuttaa siihen
      että oletko riski liikenteessä, joku muu mokaa mutta ajotapasi ja taitosi
      tunnistaa muiden virheet etkä joudu kolariin. Todellisuudessa siis kun haistat
      sen toisen virheen heti niin pienet toimet jo kaikessa rauhallisuudessa
      tekee sen että tilanne ei ole edes mikään vaarallinen.

      Turvavyö ei ole tae sille että ei voi käydä mitään, se on vaarallinen
      ajattelumalli sekin että kun revitään sitä vyötä kiinni vain siksi että
      se on ainoa ajatus turvallisuudesta. Älkää ajatelko niin vaan sillälailla
      että turvallisuus perustuu hyviin ajotapoihisi eikä turvavyöhön.

      • ei turhaan

        Minä olen aina kiinnittänyt turvavyön vähän ennen kolaria, varmuuden vuoksi. Suosittelen ellei ole turvavyötä käyttänyt.


    • taksit.sirkuspellejä

      Hehe, joo parikymppisestä opiskelijaluuserista tuleekin tosiaan aina öisin "ammattikuljettaja"

      Sanoisin että vyö kaikille taksipelleille kiinni. Jos ei kiinnosta niin turpaan vaan ja onnea.

      Ei ehkä kannata hakeutua auton rattiin jos tulee paskat housuun jostain turvavyön käytöstä!

    • Pölö120

      Ootko vähän Himmee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe