AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Kokemuksia Fiat Ducato 1.9 TD vm. 97-00

Kokemuksia Fiat Ducato 1.9 TD vm. 97-00

31 Vastausta 25 858 Lukukertaa
Pakettiauto kuume iski ja olen katellut otsikon mukaista autoa. Olisin kysellyt kyseisen mallin käyttökokemuksia?

Hieman kokemusta

Ducato 10 VAN 1.9 TD Intercooler, vm 2000.
Kohta 90 tkm mittarissa, kevyessä ajossa.
(+)pisteitä:
* Edullinen hankintahinta verrattuna muihin vastaaviin pakuihin Suomen markkinoilla (Tosin Suomessa on verotuksen takia rosvohinnat, mutta se on toinen juttu.)
* Tavaratila, ovet
* Kohtuulliset ajo-ominaisuudetkin
* Kuskin penkiltä näkee hyvin, hyvät peilit
* Kulkee ihan siedettävästi. PSA:n diesel ihan OK.
* Tehokkaat ajovalot
* Varaosahinnat eivät ihan pilvissä.

(-) pisteitä:
* Maalivikoja voi olla ( ei pysy kiinni)
* Alapallonivelet ja raidetangon päät kuluvat väljiksi aika nopeasti. Omassa jo kaksi kertaa vaihdettu.
* Etupään jousi/iskari (McPhersson) systeemin yläpään painelaakerit saavat kuraa ja alkavat jumittamaan. Kehno tiivistesysteemi. Lokarit auttavat hieman, jos on. Tämän huomaa siita, että ohjaus jää puoltamaan aina edellisen käännöksen suuntaan. Omassa kerran vaihdettu laakerit ja iskarit.
* Pyöränlaakereissa pitää olla pieni, tuntuva välys,jotta toimii ja kestää. Tästä voikin sitten katsastusmiehen kanssa väitellä, että mikä on sopiva/liian suuri välys.
* Ajovalojen korkeuden säätösysteemi (hydraulinen, mallia LADA)) kyllä toimii, mutta ei ole pitkäikäinen. Uudemmissa on sähköinen.
* Pieniä sähkövikoja joskus.
* Lämmityslaitteen puhaltimeen tarttis lisää tehoa.
* Polttoaineen kulutus hieman liian suuri.

Mutta kyllä se pakuksi kelpaa ja kun katselee liikennettä, niin onhan noita menossa ja tulossa.

Kiitos vastauksesta

Noista alapallonivelten kulumisesta olinkin kuullut.
Syynä ilmeisesti ducaton etupaino. Mutta kuluvia osiakin nekin on.

Samoin että varaosien hinnat ovat halvempia verrattuna kilpailijoihin.

Tuossa tuli hyvin uuttakin tietoa, josta ei ollut hajuakaan.

Minkä hintaisia

Ynnä muut tyyppiviat on korjata?

Hieman kokemusta

Noin-hintoja ulkomuistista.

- Alapallonivelet n. 35 € kpl
- Raidetangon päät n. 32 € kpl
Kokemuksen mukaan ns. italilaiset osat ovat kyllä hiukan halvempia, mutta heikompia. Kannattaa valita laadukkaammat tarvikeosat, jos itse tekee rempan. Tämä homma ei ole vaikeata, jos vain on viitseliäisyyttä ja työkalut. Korjaamoveloituksesta en tiedä.
- Lisäksi aurauskulmien tarkistus (nelipyörämittaus) ja säätö, taisi olla noin 45 €. Tätä ei voi tehdä itse.

Etupyörän ripustuksen yläpään laakerit.
- Tämä onkin jo työläämpi homma ja vaatii enemmän työkalujakin, mm. HYVÄT jousenpuristimet, 2 kpl.
- Itse laakeri taisi olla n. 12 € kpl (laatulaakerit, autotarvikeliikkeestä), 1 kpl / puoli.
- Tiivisterengas (K-rengas), pakko ostaa merkkiliikkeestä, n. 15 € kpl, 1 kpl / puoli.
- Iskarin joutuu ottamaan kokonaan irti, jotta pääsee käsiksi laakeriin. Samalla uusi iskari ja sen suoja- ja vaimenninkumit. Taisi olla hieman alta 300 € / puoli.
- Tähän menee jo hieman enemmän aikaa.

Korjaamolta voi kysäistä, mitä maksaisi.

Pyörän laakerit
- Niissä pitää siis selkeasti tuntua pieni välys, jotta kestää ja toimii. Pyörä ylhäällä, ravista käsin.
- Eivät ole mitenkään säädettävissä. (noin periaatteessa)
- Jos on liikaa välystä, niin se tarkoittaa sitä, että laakerit ovat jo loppuun kuluneet ja tarvitaan uudet laakerit ja tiivisteet. Etupyörän laakerisatsi (2 viistorullalaakeria, 2 tiivistettä) maksaa tarvikeliikkeessä n. 95 € / pyörä.
- Hyvää pyöränlaakerivaseliinia
- Tämä korjaus vaatii jo erikoisosaamista. Ei kannata yrittää itse, jos ei ole ihan "ammattilainen"
- Kyllä nämä laakerit kestävät ihan normaalisti.
- Sama juttu takapyörän laakereiden kanssa.

Korjaamolta voi kysäistä, mitä maksaisi.

Sitten se ajovalojen korkeuden säätö.
- Kun se hajoaa (neste vuotaa ulos säätösysteemistä), niin tarvii vaihtaa koko systeemi.
- Merkkiosa, hinta n. 250 €. Vuoden takuu.
- Sen voi vaihtaa itsekin kun on toinen kaveri auttamassa. Harkintaa ja huolellisuutta vain hommaan.
- Katsastuksessa sen täytyy toimia.

Muuta mieleen tullutta.
- Moottorin kampikammion huohotusputkessa on sähkövastus (lämmitys), jotta putki ei pakkasella "jäätyisi" tukkoon. Kuulemma tyyppivika, että ei kestä. Hintaa en muista, useita kymppejä kuitenkin.
- Pakkasella ajessa pitää laittaa jokin maski (pahvi) keulaan, jotta Ranskalaiselle dieselille ei tule liian kylmä. Se kun tykkää enemmän Välimeren ilmastosta.

Matka jatkuu vaikka toisinaan on vähän korjattukin....

kokemus

"Moottorin kampikammion huohotusputkessa on sähkövastus (lämmitys), jotta putki ei pakkasella "jäätyisi" tukkoon. Kuulemma tyyppivika, että ei kestä. " tämä on seurausta kun käytetään PSAn "hyvää" teknikkaa

lisää ominaisuuksia

Edellä oli hyvää listaa opminaisuuksist,vielä lisää
+hyvä ohjaamo,voi kulkea läpi,mahtuu kolme ihmistä hyvin istumaan
+tavaratilan muoto hyvä,jousitus kestää kuormaa
+PSA:N kone kestää
+valot erityisen hyvät
-nuoviset ovenkahvat murtuu pakkasella
-vastoin huolto-ohjelmaa suosittelen vaihdelaatiiko öljyn tarkastusta 20000km välein,öljyjen vaihtoa 40000km:n väleinJa sitten täyssynteettiset,muuten voimansiito kovilla pakkasilla jäykkä.Jos auto uusi ja takuu voimassa,niin älä vaihda synteettisiin laattikkoöljyihin.
Tiivisteytyusti:moottori ja voimansiirto auton paras osa,kori hyvä mutta maalaus voi yllättäen hilseillä,muoviosat vähän heppoisia,edellä mainittu pallonivelongelma tyyppivika samoin pyöränlaakeriviat

Kaikkinensa Ducato on melko karu auto,mutta vastoin yleistä käsitysta kestävä,saat sijoitetulle rahalle hyvän auton.Ei tarvi maksaa tähtimerkistä tai jostain 20v takaisesta laatu-uskomuksesta

Hyviä autoja

Eipä taida olla moititumpaa pakua kuin Ducato. Mutta tässä karua faktaa, tosin 2,8 koneella varustetusta Ducato Maxi Vanista vm-99.

Ostettiin uutena. Oli ainoa auto joka saatiin ostettua, esim Mersumyyjää ei koko homma kiinnostanut - jutteli vaan kaveriensa kanssa. Sama Fordilla. Ostettiin muuten käteisellä ilman vaihtokalua.

No, Ducato sitten tuli. Ilman Webastoa aluksi, siis kylmä kun jääkaappi, kuten kaikki nykyiset moderneilla dieseleillä varustetut.

Ammattiliikenteessä touhattiin, kaupunkijakelussa, 300.000 km, eikä ollut juuri muuta vikaa kuin tuo ominaisvika eli ohjauksen puoltaminen aina sinne minne viimeksi käännettiin. Aivan erinomainen ajaa, LOISTAVA moottori ominaisuuksiltaan, alhainen kulutus. Etuveto yliveto siellä missä sprinterit lpsahtelivat minne sattuu.

Fiat/Peugeot/Citroen Ducatoissa on aivan ylivoimainen hinta-laatusuhde. Vilipittömästi suosittelen.

Kannattaa tietysti muistaa, että jokainen auto tulee tiensä päähän, olkoon Mersu tai Fiat, joten käytettyä ostettaissa ducatojen kohdalla ajokilometrimäärää mielellään 100.000 km tai alle, niin silloin on autoa siviilikäyttöön vielä tosi moneksi vuodeksi.

Onnea hankinnoille!

Lähes yhtä huono kuin ranskalaiset autot.

En ostaisi itse koskaan kyseistä autoa, mutta kun firman auto on niin minkäs teet. 267 000 km kohta ajettu, ja karmeassa kunnossa niin sisältä kuin ulkoa. No onhan se kovassa käytössä ollut. Kuskin penkki riekaleina, ulkoa irronnut takalista yms. Aika monesta muustakin Ducatosta olen huomannut samaa. Lämmityslaite toimii silloin kuin haluaa, ja silloinkin vain jaloille, lasit huurtuvat.
TOdella jäykkä kytkin, laiska moottori kovemmissa vauhdeissa/kierroksilla, hyvä alavääntö tosin. Pakki ei aina halua mennä päälle. Vaihteet eivät muutenkaan ole mitkään parhaat kytkeä mielestäni.
Lämmöt seilaavat 70-95 välillä. Surkeat peilit, monesti joku meinannut jäädä alle kun kuolleeseen kulmaan mahtuu pakettiautokin. Käsijarru väärällä puolella, löystyy äkkiä. Ovissa paskat saranat, myös takana, eivätkä aina mene kiinni asti.
Vilkku ei jää aina päälle, rattia pitää pyöritellä kunnolla ja viiksestä kuuluu silloin ihme ääniä. Melua isommissa vauhdeissa niin paljon, ettei puhelimessa puhumisesta tule mitään. Ärsyttävä kaksipuolainen ratti ja liian herkkä töötti.
Polttoaine mittari valehtelee, kerran onnistuin saamaan sen takia löpön loppumaan.
Kai tuohon vielä olisi lisättävääkin. :)

fiat ducato 1.9

Minulla on ducato 1.9 ajettu 76 tuhatta josta tuli juuri kiertokanki ulos ja koko moottori menee uusiksi,joten revi tuosta hinta tulee kaikkineen paskoineen maksamaan noin 6.500-7000

Ducato 1.9

Olisko Latelta jäänyt öljyt vaihtamatta? Ducatosta kuin mistä tahansa muustakin moottorista saa kamat ulos jos niin haluaa! Mutta normaali ajossa 1/2-miljoonaa kilometriä kevyesti. Parempaa pakua (laatu- hintasuhde) saa hakea, eikä löydä. Ja jos Ducatosi on "paska" niin suosittelen katsomaan peiliin!

Kertokaas lisää....

Elikkäs itse katselen juuri Ducaton 1.9 TD -02 ml. noin 100 000. Tuntuu aika fiksulta vaihtoehdolta etenkin hinnan suhteen ja nyt kiinnostaakin, että työntääkö siinä hanskansa pas**an jos kattoo vaan sitä hintaa?? Eli voiko tekniikkaan nyt sitten luottaa vai ei? Ja mikähän mahtaa olla kulutus tyhjänä ajettaessa? Dieselveron suuruus? Vakuutusten hinat?

Ducato 1.9 td

Itsellä ducatoja ollut kaksi. Toisella ajettiin liki 600 tkm. Ei suurempia vikoja, toki kaikki kuluvat osat (jarrupalat yms) vaihdettu useaan kertaan ja joitakin niveliä+iskarit. Koneelle ei tehty mitään ja lienee edelleen ajossa.
Toinen on nyn menossa vuosimalli 01. Sillä ajettu vasta 90 tkm.

Ihmettelen näitä lämmityslaitteen huonoudesta puhuvia. Itsellä kakkosautona V70TDI ja kylmempi se on vaikka siinä lisälämppäri...
Meitsin ducatossa kuskin penkin alla on se lisäkenno+puhallin, eikö sellainen ole kaikissa? Olen ajatellut kääntää sen puhaltamaan tavaratilaan niin saa senkin lämpimäksi, koska tarpeeton ohjaamon lämmitykseen.
Ducaton oma peitto keulalle niin lämpäö riittää 20 asyeen pakasessa niin paljon että voi lyhythihaisella paidalla ajella ja lämmitystä saa kaiken lisäksi pienentää. Toki iso tuulilasi tahtoo lumisatella jäädyttää pyyhkijänsulat, mutta itse lasi pysyy sulana. Suurin puute minusta omassa ducatossa se ettei peilin lämmittimiä, saaneko jälkiasenteisena jostakin?

Jos pakut pitäisi laittaa johonkin järjestykseen hankinnan kannalta paras olisi tietysti hiace, mutta sen jälkeen tulee jo tasaisempaa ehkä transportteri olisi seuraava ja sitten nämä loput painelee samassa kastissa, silloin kannattaa katsoa kukkaroa ja ostaa sen mukaan, erot kohtuullisen pieniä. Viton hinnat tippuu uudesta nopeasti, mutta käytettynä hinnan lasku tasaantuu. Hintoja vertaillessa kannattaa tietysti huomioida kilometrit ja minkälaisessa käytössä auto ollut. Vanerit perällä ehdottomasti!

1,9 / 2,5

Kumpi kone parempi vuosimalleissa 1995 - 2002. Kulutus, kestävyys, korjaus kulut / vaikeusaste, vaikutus hintaan yms.

vinku

Vanhemmat (-98 asti) 1.9 on Fiatin omia koneita ei PSA:n, tuo 1.9:n kone on vähän pieni Ducatoon, jos on raskasta kuormaa. Itellä ollu 1.9TD vm.2001. Lämmin se oli, oli tosin toi puhallin penkin alla ja oli mulla ne nokkapeitotkin, peilitkin oli hyvät, oli se kuolleenkulman peilikin. Hinta/laatu on ainakin käytettyä ostaessa mielestäni kohdallaan.

Älä osta

Ostin uutena vm. 99.
Huohotin letku vastus sytytti konehuoneen palamaan 60 tkm kohdalla.
Palloniveliä meni ja tuli.
Kone laukesi = etukammio tippui männä päälle 135 tkm kohdalla. Kone oli siis entinen. Vaihdettiin tehtaan vaihtokone. Sen jälkeen yritin hinnalla millä hyvänsä päästä eroon, ennenkuin turbo tai joku menee seuraavaksi. Silloin auto oli 3 v vanha ja en saanut juuri mitään. Mutta kuitenkin vaihdoin Hiaceen ja ongelmat loppuivat siihen.

Hyvä ajaa ja suht pirteä liikkumaan. Huollettiin kokoajan merkkikorjaamolla ja ihan normaalia ajoa.

" en saanut juuri mitään"

ITSE OSTIMME JUURI TÖIHIN VUODEN 97 DUCATON HINTAAN 3 TONNIA, VARSIN HYVÄ HINTA, ETENKIN KUN AUTO ON 13 VUOTTA VANHA, JA TOSIAAN EI MIKÄÄN TUNNETTU MERKKI.

HUOMAA KUITENKIN AUTON KOKO, JOKA ON AIKA TÄRKEÄÄ PAKUISSA, ELI HIACEEN MENEE VÄHÄN ALLE SATA PULLALAATIKKOA, KUN TAASEN DUCATOON NIITÄ MENEE 495, MIKSET SIIS SAMANTIEN OSTANUT VOLVO V40 PAKUA?
onko ollut sellaista vikaa että ajovalot eivät toimi.mutta pitkät ja vilkut ym, muut toimivat eikä vikaa löydy.Vaihdettiin jo viikset mutta ei auttanut. Fiat Ducato Maxi 03 .Muuten toimii tosi hyvin ja on hyvä ajaa ja turvallinen.Vinkistä kiitollinen
Kuulemma maadoitusjohto? hankautuu-kuluu ???

Sen uusiminen on auttanut sähköhäiriöihin.
Sytty mulla kuskin penkki tuleen kesken ajon moottoritiellä.

Nyt asialle jo voi nauraa , silloin ei !

Ducato vm. 2000
töissä oli 1,9jtd vm-02 ajettu silloin n.20000km jolla rullasin sellaiset 800-1000km per viikko n. 6kk ajan. ainoat viat oli polttoainetankin reikä, ajovalot palo n kuukauden välein ja tuulilasi halkeili tosi helposti..... muuten hyvä ajaa eikä suurempia vikoja
Lainaus
No, Ducato sitten tuli. Ilman Webastoa aluksi, siis kylmä kun jääkaappi, kuten kaikki nykyiset moderneilla dieseleillä varustetut.

Lainaus

vivarossani 2.5cdti ei ikinä ole ollut mitään maskia yms ja aina on ollut lämmin. Työkaveri sanoi että lämpiää nopeammin kuin hänen 4d4 90hp hiace. Ja mun webasto toimii vain kun sen kytkee päälle. ei siis mene päälle automaattisesti, kun kone on liian kylmä.
Ihmetyttää nuo Hi-Acen kehujat. Itse kävin heittään 1100 km:n keikan 04 vuosimallin bussi Hiacella ja enpä kamalampaa kokemusta muista. Karmiva auto!!! Jäänyt 80-luvun kehitysasteelle.

Mutta ajoin tosi rämän näköisellä Ducato Maxilla 2.8 muuttokeikan ja se yllätti ajo-ominaisuuksillaan ja suorituskyvyllään. Oli pirteä kulkeenja kuormattunakin miellyttävä.

Näin korjaamoalan ihmisenä en pidä Ducatoja mitenkään korjaamoiden onnenä. Noita tekstissä mainittuja pallonivel ja yläpään laakerivikoja on, mutta ne on suhteellisen edullisia korjata.

Näitä kamalampia moottoriesimerkkejä löytyy kaikista autoista, mutta eivät ne ole mitään Ducaton erityisongelmia, suurin osa käyttäjän tavalla tai toisella aiheuttamia.
firmalla ollut nyt kahden vuoden ajan kaksi 1.9td ducatoa, 2.5 ducato, pari bokseria ja sprinter.. vuosimalleja on -99 ja -01 välillä, ducatoihin ja boksereihin on jokaiseen vaihdettu iskarin yläpään laakerit ainakin kertaalleen, etupyörien laakerit, raidentankojen päitä, palloniveliä jne.. tuboihin on vaihdettu turbot ja kannet.. 2.5 on noista ollut se edullisin vaihtoehto, sprinteriin ei ole muuta vaihdettu kuin jarruja ja koiranluita, kerran laturi ja dieselsuodatin.. toisaalta jakopään vaihto hiivatteihin käy käden käänteessä eikä tarvitse välttämättä "ammattitaitoa" sama juttu kytkimen kanssa, suht edullinen vaihdattaa kun on tilaa tehdä toisin kuin sprinterissä.. mersun vitot on taasen halpoja jo hankintahinnaltaan jos ei uutta ole ostamassa, ja pitää muistaa että nekin ovat volkkareita eli ei mitään huonoimpia vaihtoehtoja nekään
Minulla on Ducato Maxi 2.8 moottori tiellä sammu yhtä äkkiä ja ei käyntiin millään konstilla onko vastaavia kokemuksia? Nyt seisoo pihassa ! Mittasin sammutinsolenoidin virrat päällä niin ei tullu jännite ! ( pitääkö tulla) ? Painoin myös sitä kolari nappia mikä katkasee syötön polttoaine pumpulta! Siitä olen aika varma että se on polttoaine puolella! Onko ideoita ennen kun vien liikkeeseen!
Fiat Ducato 1.9TDi vm1999,ajettu 260000.Alapallonivel toiselle puolen,iskarinyläpään laakeri ja lämmityskenno.Olen ollu erittäin tyytyväinen autoon.Muistaa huoltaa niin pelaa.Pääsääntösesti ajan huonoja teitä harrastuksien takia.
onko kellään tietoo käykö ducato 10 (1999) uudemman malliset penkit
Ducato 2.8 idtd vm 2000

Talvella tarkenee kun tekee esim. motonetissa myytävästä alumiinipintaisesta solukumiretkipatjasta eteen nokka.aukkojen peitot. (nippusiteillä kiinni pikku reijistä helppo napsia sivareilla pois tarvittaessa) Koneeseen mobilin 3000 täysysnteettistä liki max merkkiin.
Tällä tarkenee jo, jos lisä eristystä niin pohjalevy moottoritilan alle. Esim Sheriff pohjapanssari. ( ei mene raksatyömaillakaan öljypohja rikki)
100Ah:n akku jaksaa tartti pyöriä. Ja varsinkin jos sitä akuntuhooijavepastoa käyttää. Matkailuautossa kandee laittaa se vapaston virranotto hupiakulle, säästää tarttiakkua ja pelittää kun on keskuskaapelissakiinni.Ts. virta tulee puskuroituna.

Jos siitä on ajovalot sököt ja muut toimii, vaiha polttimot. Mulla meni just viime viikolla Lidlistä tyhmänä ostettujen polttimoiden molemmat lähivalot. Ilmeisesti ei kestä dukaton virtoja kun paketissa luki panda :D

Toi ajovalojen säätölaite ei ole pakko olla ehjä. Jos valot on muuten oikein säädetty.On leimattu auto niin Suomessa kuin Saksassakin ilman että tuo toimii.Elikkäs on ollut rikki varmaan tuosskin koslassa yli viis vuotta.Viime vuonna viimeksi leimattu risoila säätimillä.
Ihan saatanan turhake koko säädin oikeasti.

Muuten pakettiautoksi ihan kamala kapine. istuma-asento ihan perseestä. Melutaso iso vaikka lattialla kolminkertaset matot eristyksellä.
Jos on mania osta jenkkipaku. jenkit tekee auton. Eurooppalaiset ovat ihan roskaa. Aina jotain rikki ja joillakin seisoo pajalla enemmän kuin liikenteessä.
On todella ihme kun ei Suomeen tuoda jenkkivalmisteista kalustoa. Ehkä tämä varaosakauppa elättää liian monia.
Ok auto .minulla on ollut useampi ducato, ja ei sen kummenpia vikoja kuin muissakaan.Motti kestänyt hyvin.
Normi vikoja, iskarin yläpäät kuten täällä mainittu.
Syyläri vaihdettu , lämppäri kuluu.. jne
Halpoja ovat, jäykkä kytkin, mutta jso ei jaksa polkea, niin sitten punttisalille.
Ihme valitusta täällä ja asiatonta. Jos on firman auto, niin käyttö on sen mukaista.
Myös firman ducatoa olen ajanut. j asiellä kanssa monenlaista käyttäjää.
Suosittelen, halvin paku suomessa, hyvä auto.
Täällä kehutaan autoja joita pitää korjata. Oikea auto kestää 300 000 km ilman vikoja. On kai elämässä muitakin ongelmia kuin miettiä että toimiiko se auto tänään.
fiat dugato turbodiselin moottorinkuva ylhäältä
Kyllä kai auton kestävyys riippuu siitäkin miten autoa käytetään ja huolletaan.
Kaikki autot saa ajamalla rikki jos on niin hölmö!
Ducato on lähtiessä edullisempi mutta taas käytettynä edullisempi kuin esim.Mersu/Toyota yms.
 /   /  / Kokemuksia Fiat Ducato 1.9 TD vm. 97-00

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta