AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Kevarikortti!

38 Vastausta 31 981 Lukukertaa
Sellaista kysyisin, että mitä suunnilleen maksaa kevarikortti eli A1-luokan ajokortti kokonaisuudessaan, eli kaikki maksut sisältäen, ajo-opetukset jms? Muistaakseni siihen täytyy ottaa ajotunteja 9.

Kiitos vastauksista.

EDIT

Unohdin mainita, että minulla ei ole minkäänlaista korttia ennestään, ei mopokorttia eikä muitakaan ajotaitoja, paitsi polkupyörällä ajo.

ei tarvi olla

sun pitää käydä terkkarilta hakeen nuorison terveystodistus. ajokoulussa ei katota muita ajokortteja. suosittelen kuiteski että harjottelet käyttään vaihteita ja kytkintä

Riippuu

Autokoulusta. Soita ja kysy.

...

No varmasti joku osaa kertoa että miltä vaäliltä hinta on suunnilleen.

täällä ajokoulussa ainaski

18 ajokertaa(25 min) ja 14 teoriatuntia.
aikasempana vuonna oli 14 ajokertaa nyt laki määräs nostamaan niitä.
täällä kevarikortti maksaa 782 euroa + veikkaus 56 euroa + kytille 40 euroo + passikuvat ja lääkärin todistus. jos on jo mopokortti niin et tarvi lääkärintodistusta.
täällä ajokoululla on oma pyörä ja se nostaa vähän tota hintaa.
pääkaupunkiseudulla hinta voi olla 900 euroa.
täällä on aika halpa autokoulu

Juu no...

Turun puolessa asustelen.

Hintahaarukka

Jos otat A1-kortin harjotteluluvalla niin se tulee melkein puoltahalvemmaksi kuin että kävisit normaalit tunnit ja ajo-opetukset. Tämä johtuu tietysti siitä että liikennesäännöt suun muut harjoitellaan itse suurimmaksi osaksi.

Ainaki täällä Oulun korkeudella se harjotteluluvalla oleva kortti tulee maksamaan suunnilleen 200-400 e. Jos taas käyt tavalliset teoriatunnit ja vaaditut ajo-opetukset niin se on jotain 700-900 e. Nämä on arvioita sitten.

Järkevintä on soitella eri ajokouluihin paikkakunnallasi ja tehdä hintavertailuita. Saattaa olla suuriakin hintaeroja nimittäin!

hgy v

meillä on täällä semmonen 650. asustelen täällä hieman pääkaupunkiseudun ulkopuolella

missä noin halpa

Moi, voisitko kertoa mistä täällä Oulussa lähtee kortti 200e:lla

harjotuslupa

mitä harjotus lupa niin sanotusti sisältää?

Kevarikortti

Eli iha sama mitä kortti maksaa niin saat saman verran rahaa alennusta autokortista sitten kun semmosen hankit eli rahat tulee takas.

minä

saaks siitä siis ihan varmasti sen kevarikortista maksetun hinnan pois ku hankkii autokortin?
"saaks siitä siis ihan varmasti sen kevarikortista maksetun hinnan pois ku hankkii autokortin?"

Ei, korkeintaan muutaman satasen.

Kevarikortti Lahdessa 690-770€ ja harjoitteluvalla 530-650€ + viranomaismaksut ja muut tarvittavat.

Ylihinnoiteltu(ko)

Kouvolassa maksaa sen 1000e

kortin hinta

itse asun mäntsälässä ja suoritan tällä hetkellä kevarikorttia ja maksaa noin 1 000€ + viranomaiskulut ja katsastuskonttorille menevä maksu 58€ ( tämä 58€ siis järvenpään katsastuskonttorilla)

maksaa

Kyselin autokoulusta hintoja koska poikani on menossa kevarikouluun : kokopaketti 915euroa, muut kulut 40+58 euroa. Osakortti 565 euroa ja muut kulut 40+58.

Eli 5440 vanhaa markkaa...

Onneksi suomalaiset ovat tyytyväisiä poliitikkoihinsa. Muistakaa Tuttu Turvanheitto ensi kerrallakin.
onko ajotunnit vaikeita ? esim hidasajo tai muut. ja millaisia ne teoria tunnit on ?
Paljonko maksaa suunilleen kevari uutena.Mietin mit' tekis ei jaksais ajaa 45km/h mutta kevari taitta olla kallis)
Sellaset 4 tuhatta (2v vanha reply juu)
Piikkikortti kannattaa ehdottomasti käydä opetusluvilla.. Motot.netissä lukee, että maksaa 186 € + petroolit. Itse olen juuri aloittamassa käymään sillä tavoin.
Paitsi että opetusluvilla kevari ei saa olla TT, kun pitää katsastaa opetuskäyttöön...
Paljonko maksaisi mikkelissä päin kevarikortti? :)
TEHDÄÄMPÄ NYT KAIKKI SELVÄKSI.

Tunnit ajokoulussa

-Minimimäärä ajokertoja on 18 ajokertaa (yleensä n. 9 ajotuntia) ja 12 teoriatuntia kortin suoraan ajaessa. Harjoitusluvalla ajokertoja on 8 (4 ajotuntia) ja teoriatunteja 12.
-Yksi ajokerta on 25 minuuttia. Yleensä niitä pidetään kaksi peräkkäin, jolloin saadaan yksi ajotunti (50 minuuttia).
-Yksi teoriatunti on 45 minuuttia. Useimmissa autokoulussa nämä otetaan kahden tai kolmen teoriatunnin jaksoina (1h 30min tai 2h 15min kerta).
-Saman vuorokauden aikana saa suorittaa neljän ajokerran mittaisen ajon, eli 100 minuuttia ajoa.

Suorittamisen vaiheet

Ensin käydään 12 teoriatuntia (eli n. 4-6 teoriailtaa), ja 18 ajokertaa (eli n. 7-9 ajotuntia riippuen opettajan ajatustavasta). Tämän jälkeen saat, kun olet täyttänyt 16, suorittaa kokeet. Ensin suoritetaan kirjallinen koe, johon kuuluu kirjalliset ja kuvalliset kysymykset. Tämän jälkeen on vuorossa käsittelykoe, johon kuuluu kuusi tehtävää. Tämän jälkeen on vuorossa inssiajo joka kestää yleensä 30-60 minuuttia. Kannattaa lukea koska uusiminen maksaa.

Teoriakoe

Tankkaa hirveästi autokoulun tietokoneella olevia kysymyksiä ja varsinkin kuvallisia. Kortin suoritus on sellainen asia, jossa kannattaa pingottaa ja pelata varmaan päälle. Ja onhan se inhottavaa, jos sitten ajotunneilla pitää alkaa opettajan kanssa kertaamaan liikennesääntöjä ja arvokkaat pärräilyminuutit valuvat hukkaan. Myös autokoululta annettu kirja kannattaa lukea tarkkaan ja tehtävävihkonen käydä läpi.

Teoriakokeeseen tulee

-30 kuvakysymystä, joista 6 saa olla väärin
-10 kirjallista kysymystä, joista 3 saa olla väärin

käsittelykoe

Käsittelykoe aloitetaan työntämällä pyörä U-käännöksellä ensimmäiselle kohteelle, eli hidasajoon. Hidasajossa ei ole aikaa, sääntönä on vain se, että pyörä liikkuu hitaammin kuin tyhjäkäynnillä. Seuraava kohde on pujottelu. Pujottelun jälkeen väistö (jossa väistät 0,5 metrin levyisen esteen 50km/h nopeudessa). Neljäs kohde on portit, jossa mennään porttien läpi 30km/h nopeudella. Viides kohde on jarrutus, jossa jarrutat pyörän pysähdyksiin 40km/h nopeudessa, vaihdat vaihteen ykköselle, laitat vasemman jalan maahan pysähtymisen merkiksi, väistät esteen ja jatkat matkaasi. Kuudes kohde on hätäjarrutus, jossa sinun pitää pysäyttää pyörä 50km/h nopeudessa 14 metrin pituisen alueen sisään.

Ennen käsittelykoetta kannattaa varmistaa, että varmasti osaa kaikki sen tehtävät (ei olisi ensimmäinen kerta, kun joku ajattelee, että läpi se menee harjoittelematta, ja munaakin sitten kokeen). Käsittelykoe voidaan hylätä pyörän osuessa merkkiviivaan, jalan osuessa maahan tai väärästä ajonopeudesta. Lisäksi on mahdollista, että käsittely hylätään epävarmasta ajosta. Harjoittele siis mieluummin vaikka vähän lisää itseksesi käsittelykokeen harjoituksia, kuin että jättäisit kokonaan harjoittelematta (jos suoritat kortin harjoitusluvalla, et saa välttämättä yhtään harjoitusta käsittelykoetta varten, ellet sitä erikseen pyydä). Muutenkin kaikki harjoittelu parantaa pyörän käsittelyvarmuutta ja tekee sinusta taitavamman sekä turvallisemman kuljettajan.

harjoituslupa

opettaja on suorittanut oman teoriansa.

Kulut

Autokoulussa suoritettuna opetuksen hinta vaihtelee kouluittain ja paikkakunnittain paljonkin, eikä mitään vakiohintaa ole. Kannattaa kysellä hintaa lähimmistä autokouluista. Yleensä hinta on jotain n. 400-1000€ väliltä, ja se vaihtelee melko paljonkin. Joillakin paikkakunnilla kortin ajo-opetus on saatu edullisimmillaan n. 400€, joillakin paikkakunnilla se on taas maksanut jopa 1000€. Näihin tietysti lisätään vielä viranomaiskulut.

A1-kortin hintaa lisäävät seuraavat viranomaiskulut:

Ajokorttilupamaksu, 40€
Tutkintomaksu katsastuskonttorille, 81€
mikä sisältää teoria-, käsittely- ja ajokokeen
Harjoituslupa (mikäli suoritat kortin harjoitusluvilla) 20€
Passikuvat n. 10€

Opetusluvalla opettajan teoria 18 e, opetuslupa: 24 e ja ajokorttihakemus: 40 e + oppilaan teoriakoe (19 e), käsittelykoe ja inssiajo (yht. 34 e). Tuohon lisäksi vielä katsastus opetus-ajoneuvoksi 47,5 e. Yhteissummaksi kertyy 186 e. Tuohon vielä pikku-kustannukset, ts. bensat, mahd. uusinnat, passikuvat, jos haluat uusilla kuvilla ottaa, jne...
Harjoitusluvalla

ajaminen tarkoittaa A1 ajokortin ajamista normaalista poikkeavalla, halvemmalla tavalla. Harjoitusluvalla ajettaessa tarvitsee ajotunteja ottaa vähemmän kuin normaalisti ja puuttuvat ajotunnit suoritetaan itsenäisesti liikenteessä, näin ollen sinun ei tarvitse maksaa jokaisesta ajotunnista ja säästät rahaa.

Harjoitusluvalla ajettaessa on kuitenkin tiettyjä rajoituksia. Harjoitusluvan saat vasta, kun olet käynyt tietyt ajotunnit ja suorittanut teoriakokeen. Teoriakokeeseen päästäksesi sinun pitää olla 16-vuotias. Kun sinulle myönnetään harjoituslupa, se on voimassa minimissään 1kk ja maksimissaan 3kk. Tuona aikana on tarkoitus ajaa liikenteessä itsenäisesti, jonka jälkeen (minimissään 1kk) saat varata ajan inssiajoa varten. Harjoitusluvalla saat ajaa vain tietyllä alueella, ei koko maassa. Alue on yleensä tietty kaupunki tai muutaman kunnan yhdistelmä. Oma alue selviää kysymällä. Lisäalueita saa perusteltua syytä vastaan (koulunkäynti toisella alueella, tyttöystävä asuu naapurialueella jne.).

Harjoitusluvilla ajettaessa ei saa kuljettaa matkustajia eikä tavaraa. Repun, olkalaukun tms. pienen kantamuksen mukana kuljettaminen lienee kuitenkin sallittua. Erillistä nopeusrajaa ei ole, harjoitusluvilla ajettaessa saa ajaa aivan normaalisti nopeusrajoitusten mukaan.

Harjoitusluvilla ajettaessa moottoripyörän taakse on oltava kiinnitettynä valkoinen tasasivuinen kolmion muotoinen kilpi, jonka sivun pituus on 16-25cm.

Opetuslupa

A1-kortin voi suorittaa opetusluvilla, jolloin aikuinen, joka asuu samassa taloudessa kanssasi, voi opettaa kortin. Harjoittelemisen voi aloittaa puoli vuotta ennen kuin täyttää 16, jolloin siis pääsee itse jo ajamaan tiellä piikillään. Ajella saa missä vaan.
Pyörä

Tarvitset omissa, tai vanhempien nimissä olevan kevarin ja opettajan, joka asuu samassa taloudessa kanssasi.

Kevari täytyy katsastaa opetuskäyttöön. Radioyhteys on pakollinen opettajan ja oppilaan välillä. Myös puhelin handsfreella kelpaa. Radioyhteydeksi riittää opettaja->oppilas suuntainen yhteys, eli oppilaan ei tarvitse pystyä puhumaan opettajalle kesken ajon. Kiellettyä se ei silti liene olevan.

Moottoripyörän taakse on oltava kiinnitettynä valkoinen tasasivuinen kolmion muotoinen kilpi, jonka sivun pituus on 16-25cm. Sen saa helposti tehtyä vaikka MDF-levystä tms, materiaalilla ei ole väliä, kunhan kolmio pysyy hyvässä kunnossa, joten pahvi ei ole paras materiaali.
Opettajan pätevyys

Isän / äidin (eli opettajan) täytyy käydä opetuslupatesteissä katsastusasemalla.
16.6.2010 käytäntö siis muuttunut koko suomessa, asia tarkistettu poliisilta 18.6.2010. Eli nykyään siis tarvitaan kirjallinen todistus pyörän omistajalta että opettaja on ajanut vähintään 3 vuotta tai sitten kirjallinen todistus kahdelta asiasta tietävältä että ajokokemusta on vähintään 3 vuotta.

Kysymykset ovat samoja kuin A-kortin suorittamistestissä + mukana on OL-osio. OL-osion asiat liittyvät opetusluvalla ajamiseen ja moottoripyörän hallintaan (vastaohjaus yms. yksinkertaiset asiat). OL-osioon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, koska siinä tulee virheitä yleensä joiden takia ei pääse läpi. Muuten, jos on liikenteessä ajanut niin ongelmia ei pitäisi ilmetä. -
Paperit

Sitten poliisiasemalta kannattaa hakea loput paperit ja täyttää ne kotona.

Eli tarvitaan ajokorttihakemus (sininen paperi), vanhempien suostumus, paperi jossa luvataan ettei ole ajokiellossa, opetuslupapaperi (vihreä, jonka saa katsastusasemalta samalla kun opettaja tekee teoriakokeen), kevarin omistuspaperit kannattaa myös ottaa mukaan. Muita ei tainnut olla. Kannattaa kysyä sieltä kaikki paperit sieltä mitä tarvitsee A1-kortin suorittamiseen.

Sitte pitää viedä täytetyt paperit poliisiasemalle (ja ottaa mukaan henkilöllisyystodistus ja passikuvia, ellei käytä samoja kuvia kuin vanhassa kortissa, siis m-kortissa) ja siitä noin viikon päästä voi hakea opetusluvan asemalta.
Kokeet

Sitte kun on opetusluvat, niin teoriakokeeseen voi mennä heti, kun teoriatunnit on suoritettu, ts. opettaja kirjoittanut lappuihin, että on opiskeltu. Käsittely- ja inssiajoon saa mennä kuukauden päästä opetusluvien saannista. Itselläni ei mennyt edes noinkaan kauaa vaan heti, kun olin suorittanut teoriakokeen soitin AKE:lle ja varasin ajan käsittelykokeeseen ja inssiin.

Opetuksen aikana opettajan on pidettävä opetuspäiväkirjaa johon kirjataan, millon on ollut teoriatunti ja milloin ajettu, mutta siis oikeastaan siihen voi kirjottaa ihan mitä tulee mieleen. Myös teoriat voi opiskella itsenäisesti ilman, että opettaja opettaa mitään, kunhan hän kirjaa lappuun jotain. Lapun saa kun
opettaja on suorittanut oman teoriansa.

Kulut

Autokoulussa suoritettuna opetuksen hinta vaihtelee kouluittain ja paikkakunnittain paljonkin, eikä mitään vakiohintaa ole. Kannattaa kysellä hintaa lähimmistä autokouluista. Yleensä hinta on jotain n. 400-1000€ väliltä, ja se vaihtelee melko paljonkin. Joillakin paikkakunnilla kortin ajo-opetus on saatu edullisimmillaan n. 400€, joillakin paikkakunnilla se on taas maksanut jopa 1000€. Näihin tietysti lisätään vielä viranomaiskulut.

A1-kortin hintaa lisäävät seuraavat viranomaiskulut:

Ajokorttilupamaksu, 40€
Tutkintomaksu katsastuskonttorille, 81€
mikä sisältää teoria-, käsittely- ja ajokokeen
Harjoituslupa (mikäli suoritat kortin harjoitusluvilla) 20€
Passikuvat n. 10€

Opetusluvalla opettajan teoria 18 e, opetuslupa: 24 e ja ajokorttihakemus: 40 e + oppilaan teoriakoe (19 e), käsittelykoe ja inssiajo (yht. 34 e). Tuohon lisäksi vielä katsastus opetus-ajoneuvoksi 47,5 e. Yhteissummaksi kertyy 186 e. Tuohon vielä pikku-kustannukset, ts. bensat, mahd. uusinnat, passikuvat, jos haluat uusilla kuvilla ottaa, jne...
vdffff: mutta niin tartte myös harjoitusluvalla katsastaa harjoituskäyttöön ja kannattaa ensin opetella ajamaan ja sitten vasta lkaa laittaa kevarii täystehoseks
vaasassa koko kortti maksuineen ymson n.1100 mutta harjoitusluvalla n.300 vähemmän
Siis pitääkö olla 16 ennen kuin pääsee suortittamaan teoriakoetta? Kun jossain lukee, että 1kk ennemmin pääsee ja jossain lukee, että pitää olla 16 -vuotias.
Kysy ja ota selvää lähin autokoulu kertoo kyllä.
Joensuussa tinkimällä 800€ + viranomaiskulut, hyvää keväänjatkoa! :D
paskahousut kuopiossa joku 1100 e -.-
Opetuslupaan tuli muutoksia 1.1.2014. Kevaria ei tarvitse enää katsastaa opetuskäyttöön ja opettajalta ei vaadita myöskään todistuksia kolmen vuoden ajoista mp:llä. Riittää, että opettajalla on vähintään A-kortti ja ikää yli 25v.

Opetuslupa on edullinen; opettajan kirjallinen koe noin 30€, ajokorttilupa oppilaalle noin 50€, opetuslupa noin 30€, oppilaan kirjallinen koe noin 30€ ja käsittelykoe ja inssi noin 40€. Näin siis ainakin Raisiossa 2014 keväällä.
Pitääkö opettajan olla samasta perheestä jos meijä mutsilla on
Ystävä joka ajaa pyörällä?
ei sen tarvi olla ei, kunhan on parivuotta muistaakseni omistanut kortin, kysy asiaa tarkemmin ajokoulun opettajalta, kuitenki sinun pitää siellä käydä teoriatunnit, harjoitusajoja voit opetella äitin ystävän kanssa
Ei tarvi käydä autokoulussa teorioita lukemassa, nekin hoituu opetusluvalla.
Tietokoneella vain opetustehtäviä tekemään.
Kiitos paljon :) putos kivi sydämeltä :D

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta