Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Purentakisko

Hei

Onko jollakulla kokemusta purentakiskoista,auttavatko ongelmiin?
Ja paljonko tälläinen lysti tulisi maksamaan?
Kiitos.

44

43645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

      mulle purentakisko tulee kunnallisella maksamaan 78e 30€ (18€/käyntimaksu). Olen opiskelija, joten vaikuttaa kait hintaan. Mihin vaivaan sulle purentakisko? Hiotaanko sinulla hampaita ennen tuon laittoa? Itseltäni poistetaan kaikki viisurit.

      • Hei

        minulla on kaikki viisurit poistettu ja hampaita on yritetty hioa parempaan päin,mutta hampaat eivät vieläkään osu yhteen oikealla tavalla.Tähän syynä on epäonnistunut paikka, jota ei saada oikein suuhuni sopivaksi.


    • yli vuoden

      yksityiseltä hommasin, reilun satasen maksoi, muistaakseni.
      Vaivat mitä minulla oli hampaiden narskuttelusta (päänsärky, niskakivut, hampaiden jomotus ja vihlinta) hävisivät kuin taikaiskusta n. viikon käytön jälkeen.
      Mikään ei saa minua enää luopumaan purulelustani!

    • tintti23

      ..ja auttaa tosi paljo!!!!suosittelen!leukasäryt on hävinny, mutta aamulla on kipeet hampaat ku oon purru niitä niin lujaa yhteen. Pääkään ei oo enää todellakaan niin usein kipee. Makso 105 39 (tampere)(käynnit: tekeminen ja sovitus). Jälkitarkastuskäynti ei maksanu mitää (n. 2 viikkoa; vielä katotaan ettei kisko oo aiheuttanu purentavikoja). Oon opiskelija ja hinta ei todellakaa tippunu sen takia mihkään suuntaan. Ei kannata tupakoida, muuten kisko muuttuu karseen keltaseksi ja nikotiini kertyy siihen..mun vanhalle kiskolle kävi niin. Uusi kisko (puoli vuotta) on tosi hyvässä kunnossa nyt kun en enää polta. Ja ilman kiskoa hampaat kuluu tosi nopeesti, kiille huononee ja tulee kariesta enemmän ja enemmän..ja sehän sitte maksaa, ku aletaan purupintojen reikiä hoitaan..elikkäs kisko tulee siinä suhteen paljo halvemmaksi!!!!

    • purentakis....

      Tuttu juttu tuo purentakisko.Auttaa ja helpottaa kovasti.
      Kallishan se on.Toisaalta itsekkin voi jumpata purentakihaksia ja sillälailla auttaa itseään.

      • Hei

        Kiva kuulla,että kiskosta on sitten oikeesti hyötyä.
        Narskuttelun (-->kasvolihakset kipeät, hampaat alkaneet heilua oikealla puolella, kulumat, hammassäryt jne)on syynä siihen miksi olen näitä purentakiskoja hankkimassa.
        Itsekin olen opiskelija (amk) ja kunnalliselta puolelta tarkoitus on nämä hankkia. Ihmetyttää vaan se,että minulle sanottiin että hinnaksi tulee n.200e..
        Kummallista,jos kerta teillä muilla ei kunnallisella puolella noin paljoa maksa.

        Mutta innolla odotan, josko nämä kivut ja säryt katoaisivat.
        Kuinka nopeasti kiskot saa?

        Kiitos paljon!


      • tintti23
        Hei kirjoitti:

        Kiva kuulla,että kiskosta on sitten oikeesti hyötyä.
        Narskuttelun (-->kasvolihakset kipeät, hampaat alkaneet heilua oikealla puolella, kulumat, hammassäryt jne)on syynä siihen miksi olen näitä purentakiskoja hankkimassa.
        Itsekin olen opiskelija (amk) ja kunnalliselta puolelta tarkoitus on nämä hankkia. Ihmetyttää vaan se,että minulle sanottiin että hinnaksi tulee n.200e..
        Kummallista,jos kerta teillä muilla ei kunnallisella puolella noin paljoa maksa.

        Mutta innolla odotan, josko nämä kivut ja säryt katoaisivat.
        Kuinka nopeasti kiskot saa?

        Kiitos paljon!

        muistaakseni 2-3 viikossa. Ton perusteella, että hamaapt jo heiluu ja lihakset on kipeet nii kannattaa hankkii!!ihmettelen tota hintaa kylläkin..ku kisko maksaa sen 105 € ja sen tekee aina yksityinen. Kunnalla ei ole kiskon tekijää..kait ne sitten vaihtelee ne kiskon hinnat..riippuu tekijästä..


      • tjjaaa
        tintti23 kirjoitti:

        muistaakseni 2-3 viikossa. Ton perusteella, että hamaapt jo heiluu ja lihakset on kipeet nii kannattaa hankkii!!ihmettelen tota hintaa kylläkin..ku kisko maksaa sen 105 € ja sen tekee aina yksityinen. Kunnalla ei ole kiskon tekijää..kait ne sitten vaihtelee ne kiskon hinnat..riippuu tekijästä..

        tuo hintojen vaihtelu johtuu juurikin siitä, että kiskot teetetään yksityisillä hammasteknikoilla, jotka sitten voivat itse määrätä mihin hintaan tekevät.


      • maksoi
        tjjaaa kirjoitti:

        tuo hintojen vaihtelu johtuu juurikin siitä, että kiskot teetetään yksityisillä hammasteknikoilla, jotka sitten voivat itse määrätä mihin hintaan tekevät.

        yht. melkein 200e käynteineen päivinee. Sain kiskon 2 viikkoa sitten ja olin kunnallisella puolella. Itse hammalääkäriin meni noin 80e ja sitten labra otti kiskon tekemisestä 105e. Kuulema aika yleinen taksa enkä usko että sillä hirveän suuria eroja on. Helposti menee yhteensä tuonverran kun laskee kaikki käyntimaksut samaan.


      • Hammaskeiju
        maksoi kirjoitti:

        yht. melkein 200e käynteineen päivinee. Sain kiskon 2 viikkoa sitten ja olin kunnallisella puolella. Itse hammalääkäriin meni noin 80e ja sitten labra otti kiskon tekemisestä 105e. Kuulema aika yleinen taksa enkä usko että sillä hirveän suuria eroja on. Helposti menee yhteensä tuonverran kun laskee kaikki käyntimaksut samaan.

        Minulle tehtiin kunnalla purentakiskot, ne tulivat maksamaan 139 euroa (sisältää hammaslääkärikulut labratyön). Siinä kunnallisessa jossa kävin oli oma labra. Yksityisellä kiskot voivat tulla maksamaan reilusti yli 200 euroa. Hinnat kai johtuvat paljon paikasta, paikkakunnasta, labran taksoista ja siitä onko lääkäri erikoistunut ym. Kiskot ovat todella auttaneet vaivoihin, hampaat eivät ole enää arat aamuisin.


      • tuskaa
        Hammaskeiju kirjoitti:

        Minulle tehtiin kunnalla purentakiskot, ne tulivat maksamaan 139 euroa (sisältää hammaslääkärikulut labratyön). Siinä kunnallisessa jossa kävin oli oma labra. Yksityisellä kiskot voivat tulla maksamaan reilusti yli 200 euroa. Hinnat kai johtuvat paljon paikasta, paikkakunnasta, labran taksoista ja siitä onko lääkäri erikoistunut ym. Kiskot ovat todella auttaneet vaivoihin, hampaat eivät ole enää arat aamuisin.

        mun pitäis myös hankkia purentakisko. tässä tänään pitäis lääkärille soitella. on hampaat yyberkipeet olleet taas vähän aikaa. kun kävin terveyskeskuslääkärillä niin se sanoi että sellainen 250 euroa tulee maksamaan. on siis aika paljon enemmän kuin kenenkään muun hinnat. mahtaiskohan yksityiseltä sitten löytyä halvempi vaihtoehto..


      • Kiskon
        tuskaa kirjoitti:

        mun pitäis myös hankkia purentakisko. tässä tänään pitäis lääkärille soitella. on hampaat yyberkipeet olleet taas vähän aikaa. kun kävin terveyskeskuslääkärillä niin se sanoi että sellainen 250 euroa tulee maksamaan. on siis aika paljon enemmän kuin kenenkään muun hinnat. mahtaiskohan yksityiseltä sitten löytyä halvempi vaihtoehto..

        monta yksityistä läpi koska ajattelin että niistä voisi (tai oletin että pakko) saada halvemmalla kun saa kelan korvauksenkin, mutta eipä saanutkaan, hinta taisi olla loppujenlopuksi tisamalleen sama jokapaikassa. Saattoi ehkä kympillä heittää mutta kuitenkin.


    • ani

      Muutama kysymys purentakiskoa koskien:

      Liikkuuko teillä kisko pystysuunnassa eri asentoon riippuen siitä painatteko sen viimeiseksi kiinni etu- vai takahampaisiin? Siis mulla jää varmaan joku milli rakoa taakse tai eteen. Jos puren etualahampaat kiinni kiskoon, se nousee takaa irti hampaiden pinnoista. Kun puree takahampaat yhteen, kisko nousee etuhampaista. Ei se siis irti lähde tai mitään, lonksuu vaan.

      Ja toinen: mille teillä kisko tuntuu suussa? Mulla se tuntuu vetävän etuhampaita taakse ja kulmahampaita sisään.

      Entä kuinka hyvin teillä on kisko hiottu? Minulla se tuntuu paikoin karhealle kielessä.

      Mulla on ihan uusi kisko, ehkä se tästä muuttuu. Ärsyttää vaan kun se "lonksuu" suussa.

      Mun kisko maksoi noin 150e kaikkineen.

      • kysymyksiin

        Purentakisko ei saa yhtään keinua, vaan sen täytyy olla tukevasti ja tasaisesti paikallaan. Ei myöskään saisi "painaa" hampaita, voivat kipeytyä. Tämä voi johtua kiskon "uutuudesta" eli tiukkuutta ei ole vielä huomattu. Samaan piikkiin menee pinnan epätasaisuudet. Ei maksa vaivaa heti hioa aivan sileäksi koska yleensä vielä koekäytön jälkeen joutuu hiomaan lisää. Mutta kun on sopiva, myös pinnan tulisi olla sileä.


      • hammashoitaja

        Moi!

        Kuulostaa siltä että sun purentakiskoa ei ole hiottu valmiiksi! Se ei saisi "klonksua" suussa eikä varsinkaan vetää/kiristää hampaita!
        Mene nopeasti hammaslääkärisi luokse hiomaan kiskosi kuntoon. Sen pitäisi kuulua hintaan, eli siitä ei tule erillistä maksua!


    • kolmas kisko

      Sain ekan kiskon jo 80-luvulla, nyt toinen kisko on käynyt epäsopivaksi. Kolmas pitäs hankkia, mutta Hesan terveyskeskuksen purentakiskojonossa on tänään 14001 asiakasta.
      Kaupunki käyttää myös yksityisiä hammasteknikoita eli hintaero muodostuu lääkärin hinnoista.
      Hampaani tarvitsevat kiskon pian, joten ehkä kuitenkin yksityiselle.
      Käyttäkää kiskoa säännöllisesti, pitkät tauota saattavat muuttaa kiskon muotoa ja istuvuutta.

      • viikon päästä valmis

        Hammaslääkäri kertoi että hinta on noin 130 euroa ja kunnallisella käyn Hesassa. Saas nähdä lähteekö hartia- ja päänsäryt kiskolla. Toivottavasti.


    • N-26v.

      sain kiskon noin viikko sitten (ma) ja heti aloin käyttämään sitä (öisin). ensin se tuntui ihan hyvälle (taivaalliselle pari yötä) mut sitten tuli takapakkia.. kisko ei itsessään tunnu hampaissa pahalta (istuu hyvin), mutta kun aamulla otan ne pois tekee pureminen kipeää (esim. ruoan pureskelu) ja hampaat tuntuu olevan koko päivän ihan oudossa (uudessa) asennossa (eivät ota kunnolla yhteen purtaessa jne.). myös haukottelu on hengenvaarallista - leuat tuntuu jämähtävän niille sijoilleen (on ollut vaivaa ennenkin, mut nyt epäilen kiskojen takia pahentuneen). huomenna menen lääkärille, tätyy sanoa kaikki tuntemukset, jospa se sillä hiomisella tms. helpottaisi?! tällaisenaan tilannne tuntuu tässä vaiheessa vaan pahentuneen... mut toivon et kiskosta pitkällä tähtäimellä olis hyötyä! ps. mulla tulee maksamaan yht. n. 240 e, yksityisellä (keski-suomi).

      • toinen N

        Minulle h-lääkäri sanoi, että kun pitkään juntturassa olleet purulihakset kiskon käytön myötä rentoutuvat, voi olla, että purenta ei enää täsmää, vaan sitä joudutaan korjaamaan.

        Miten sinulle kävi?


      • N-26v.
        toinen N kirjoitti:

        Minulle h-lääkäri sanoi, että kun pitkään juntturassa olleet purulihakset kiskon käytön myötä rentoutuvat, voi olla, että purenta ei enää täsmää, vaan sitä joudutaan korjaamaan.

        Miten sinulle kävi?

        kiitos 'toinen N' aiheellisesta huomautuksestasi, sen olen kyllä tässä parin kuukauden kiskojenkäytön aikana saanut huomata että noinhan se asia on. pari eri kertaa olen lekurin pakeilla käynyt - kiskoja on hiottu - ja nyt tilanne näyttää jo valoisemmalta. hammaslääkärini sanoikin (toissapäivänä viimeksi) että no nyt on purentalihakset jo paljon rennommat ja siitä siis johtuu se että kiskojen "tuntuma" suussa muuttuu ja niitä voidaan joutua hiomaan yms. suositan kuitenkin kiskoja jos on ns. "purentavammainen", pitkällä aikavälillä niistä on enemmän iloa kuin niitä ilman!


      • jäykkäniska
        N-26v. kirjoitti:

        kiitos 'toinen N' aiheellisesta huomautuksestasi, sen olen kyllä tässä parin kuukauden kiskojenkäytön aikana saanut huomata että noinhan se asia on. pari eri kertaa olen lekurin pakeilla käynyt - kiskoja on hiottu - ja nyt tilanne näyttää jo valoisemmalta. hammaslääkärini sanoikin (toissapäivänä viimeksi) että no nyt on purentalihakset jo paljon rennommat ja siitä siis johtuu se että kiskojen "tuntuma" suussa muuttuu ja niitä voidaan joutua hiomaan yms. suositan kuitenkin kiskoja jos on ns. "purentavammainen", pitkällä aikavälillä niistä on enemmän iloa kuin niitä ilman!

        Odotan tässä malttamattomasti kiskojeni saamista. 15.2. otettiin terveyskeskuksessa muotit hampaista ja tietty hammaslääkäri jäi lomalle heti sen jälkeen. 19.4. leikataan viisaudenhammas ja viikko sen jälkeen 26.4. saan kiskot. Odotuksen niiden suhteen on kyllä kovat, toivottovasti en joudu pettymään. Hintakin 170e oli älytön jos ei tuokkaan apua pää- ja niskavaivoihini.


    • JUST JOO

      Sain äsken purentakisko. En tiedä vielä onko siitä hyötyä tai haittaa mutta hinta mua ihmetyttää.
      Joudun maksaa siitä koko hela hoidosta 480 euroa.
      Että semmonen tapaus

    • Uusi kiskoilija

      Hei,

      onko teille muille tullut sellaista vitivalkoista värjäytymää hampaisiin kiskon käyttämisen aikana? Olen pitänyt kiskoa vasta ensimmäisen yön ajan ja mietin, tuleeko noita värjäytymiä lisää ja miten ne saa pois... Ei lähtenyt hammasharjalla ja -tahnalla.

      Onko tuosta kiskon käyttämisestä haittaa kun sylki pysyy osittain kiskon sisässä? Aiheuttaako reikiä? (Ei sylki siis vaan sen mahdollisesti mukanaan tuomat bakteerit jotka saavat sitten rauhassa kököttää kiskon suojissa)

      Nykyään pidetään muuten tekarit kuivassa eikä vesilasissa, bakteeritasapainon vuoksi. Siksi mietin, että onko haittaa, kun kiskot pitää olla kosteassa (mulla muovipussissa, en kuivannut niitä kun pesin).

      • do diih

        Minulle sanottiin, että hammaskiskoja pitää säilyttää esim. vesilasissa, johon saa kannen päälle. Se kiskojen kuivuminen voi tehdä jotain ilkeetä niille kiskoille.
        Hammaslääkäri sanoi myös, että kun kiskoja käyttää, on suun terveyteen kiinnitettävä erityistä huomiota, just sen takia kun ne bakteerit möllöttää yön ajan siellä hampaiden ja kiskojen välissä. Ja sanoi myös sen että ne kikostkin pitää pestä aamuin illoin harjalla tahnalla niin saa ne möllöttäjät kyytiä.


      • kiskontaa?
        do diih kirjoitti:

        Minulle sanottiin, että hammaskiskoja pitää säilyttää esim. vesilasissa, johon saa kannen päälle. Se kiskojen kuivuminen voi tehdä jotain ilkeetä niille kiskoille.
        Hammaslääkäri sanoi myös, että kun kiskoja käyttää, on suun terveyteen kiinnitettävä erityistä huomiota, just sen takia kun ne bakteerit möllöttää yön ajan siellä hampaiden ja kiskojen välissä. Ja sanoi myös sen että ne kikostkin pitää pestä aamuin illoin harjalla tahnalla niin saa ne möllöttäjät kyytiä.

        Tuossa nopeasti katsastin purentakiskon hintoja kun operaatio edessäpäin niin hintahaitari alle 100sta yli 500 sataan..eli vaihtelua aivan järkyttävästi.. tuommoisen löysin, tiedä sitten toiminnanlaadusta mutta hinta ainakin ihan toista luokkaa..www.purentakisko.com

        lekuri sanoi viimeks tänään että 225noin suurin piirtein..kyllähän hampaista huolta kannattaa pitää muttei ehdointahdoin tulla ryöstetyksi =)


      • onpa jännää
        kiskontaa? kirjoitti:

        Tuossa nopeasti katsastin purentakiskon hintoja kun operaatio edessäpäin niin hintahaitari alle 100sta yli 500 sataan..eli vaihtelua aivan järkyttävästi.. tuommoisen löysin, tiedä sitten toiminnanlaadusta mutta hinta ainakin ihan toista luokkaa..www.purentakisko.com

        lekuri sanoi viimeks tänään että 225noin suurin piirtein..kyllähän hampaista huolta kannattaa pitää muttei ehdointahdoin tulla ryöstetyksi =)

        Tulin juuri kunnan hammaslääkäsiasemalta, sain ekat kiskoni jotka toivottavasti tuovat helpotusta ikävään narskutteluun. Hampaat on jo vähän kuluneet hankauksesta. Kiskoille tuli hintaa noin 200e. Saa nyt nähdä miten tuleva yö sujuu...


      • että niin
        onpa jännää kirjoitti:

        Tulin juuri kunnan hammaslääkäsiasemalta, sain ekat kiskoni jotka toivottavasti tuovat helpotusta ikävään narskutteluun. Hampaat on jo vähän kuluneet hankauksesta. Kiskoille tuli hintaa noin 200e. Saa nyt nähdä miten tuleva yö sujuu...

        Purentakiskoa ei saa pestä tahnalla! Se pestään pesuaineella ja esim. puhtaalla kynsiharjalla!


      • kjfdjk
        että niin kirjoitti:

        Purentakiskoa ei saa pestä tahnalla! Se pestään pesuaineella ja esim. puhtaalla kynsiharjalla!

        Joo, tahnassa on niitä hiovia partikkeleita jotka voivat hioda sen kiskon pilalle.


    • PURENTAKISKO

      Minulla on ollut sellaiset käytössä vajaa 2kk.Ovat todella olleet hyvät..Olen nukkunut 7-8 tunnin unia jollaisia
      en ole nukkunut noin 20 vuoteen.Olen todella paljon virkeämpi kuin aiemmin jolloin heräsin noin 1-2 tunnin välein joka yö en saanut hegitettyä kunnolla ja oli hengityskatkoksia. Kustannukset kaikkineen olivat noin 200€ luokkaa.Olisipa joku neuvonut aiemmin kokeilemaan tälläistä mahdollisuutta.Ystävättäreni
      kertoi sisarellaan olleen sellaiset ja sanoi hänen olleen tosi tyytyväinen niihin.MINÄKIN OLEN TOSI TYYTYVÄINEN.

      • c

        Mulla on ollu purentakiskot n. 8kk ja kun niitä on hiottu niin vaiva vaan paheni. Lisäks tuli niska ja hartia kivut sekä nyt naksuu vieläkin enemmän. Oon kyllä käyny kunnallisella ja kuulin jokin aika sitten että monet muutkin apua sieltä hakeneet eivät ole saaneet helpotusta vaivaan.täytyy ilmeisesti kysellä ja etsiä joku alan ammattilainen...


    • piik

      Mulle sanottiin kunnallisessa hammashuollossa, että purentakiskon hankkiminen vaatii 3 käyntikertaa, ja yhteensä laskua tulee n.190e.

    • milaaaa

      Moi!
      Mä olen 14-vuotias; hammashoito siis minulle ilmaista. Mulla on tosi usein ohimeneviä 'sykähtäviä' pääkipuja, korvakipuja, tinnitusta hampaiden vihlontaa; lisäksi heräilen välillä öisin 'hampaiden kiristykseen'. Eli, viittaavatko oireet narskutteluun? Itse olen vahvasti sitä mieltä... Saisinkohan minä tuon kiskon ilmaisiksi, vai pitääkö maksaa tuo hirveä hinta?!

      • rouskis-mursu

        Hei, milaaaa,

        oireet kuulostavat aika samalta kuin minulla, joten mene ihmeessä hammaslääkäriin. Alle 18-vuotiaiden pitäisi saada ainakin ensimmäiset kojeet ilmaiseksi. Mulla oli aikanaan oikomishoito ja jostain kojeesta sanottiin, että jos tämän rikot, joudut itse maksamaan korvaavan.


    • 15.v pentu

      Ite sain purentakiskot tänään leukavaivan takia välilevy paikoiltaan suu ei aukea kunnolla.. ainakin mitä äsken pidin nii särki jo vähän ajan päästä :D

    • FakeLove888

      On tullut käytettyä kiskoja jo vuosia ja juuri menossa hakemaan uudet kiskot, kun edelliset järsin rikki. Minulla ainakin kiskojen myötä hävisi kovat päänsäryt, jotka siis johtuivat juurikin narskuttelusta. Päänsäryt kestivät välillä kuusikin tuntia ja päätyivät usein oksenteluun. Muita oireita en itse huomannut. Noita ei kiskojen saamisen jälkeen ole ollut ja kiskoja käytön joka yö.

      Minulla narskuttelu selvisi hammaslääkärissä, kun siellä kauhisteltiin kuinka kuluneet hampaat mulla oli. Kerroin sitten vielä noista päänsäryistä ja muotit otettiin heti. Tämä tapahtui kunnallisella ehkä vuonna 2005 ja maksoi silloin 300€.

      Nyt olen menossa siis hakemaan yksityiseltä uudet kiskot ja ja saman verran tuntuvat sielläkin maksavan. Sinne 300€-400€ väliin menee, joten halvalla olette kyllä kiskonne saaneet, jos sadan euron tuntumaan kunnalliselta ovat irronneet. Pk-seudulla on tällä hetkellä niin mieletön jono, että käytännössä pakko hakea kiskot yksityiseltä, jos jollakin järkevällä ajanjaksolla meinaa ne saada.

      Mielelläänhän sitä ilman kiskoja olisi, mutta mitään tietoa en narskuttelun syistä ole onnistunut löytämään, enkä toisaalta mitään millä sitä voisi vähentää / lieventää. Ilman kiskoja hampaat kuitenkin kuluu, joten niitä on nyt käytettävä.

    • sdfsffhf

      Minulla purentakiskot tulivat maksamaan 200 euroa yksityisellä. Vielä en ole kiskojani saanut, mutta tulevatkohan sovittamiskäynti ja mahdolliset myöhemmät hiomiset ja tarkkailut maksamaan paljonkin lisää?

      • fsölfsdkjfslkj

        Kannattaa kysyä hammaslääkäriltä. Mulla ainakin sovittiin heti alkuun hinta käynneille ja itse kiskoille. Käyntimaksu sisälti 3 käyntiä (kiskojen teko (muotit), kiskojen sovitus ja hionta muutaman viikon päästä tarkistus ja hionta). Eli kolme käyntiä tarvinnee.

        Tonkin jälkeen oon käyny kiskoja fixauttamassa kun mielestäni eivät ihan istuneet suuhun. Tuosta sitten jo veloitettiin erikseen, oisko ollu 40 Eur.


      • Lisää maksettavaa?

        Tuo hinta on sen verran "alhainen", että todennäköisesti sen päälle tulee vielä nuo käyntimaksut. Ainakin itselläni purentakiskon hiomiseen meni lähes tunti.


    • epätietoinen000

      Millä yksityisellä purentafysiologilla olette käyneet Jyväskylässä hankkimassa purentakiskon ja paljonka se on maksanut?

    • auttakaa1

      Hei,

      itselläni on purentakisko ja se painaa etuhammasta niin että hammas on aamuisin ja pitkin päivää kipeä. Ei arista kylmää eikä kuumaa. Sain hammaslääkäri ajan kiskon hiomiselle vastaa 1 kk päähän. Voiko kisko aiheuttaa tuhoa hampaalle, kun se painaa sitä? Pelkään että kyseinen hammas joudutaan juurihoitamaan tuon kiskon takia, osaako kukaan vastata että onko siitä haittaa käyttää tuota niin kauan että se on hiottu kunnolla?

    • apuvaaaaaa2

      onko todella apua

    • kiskosta 500

      5oo

    • Anonyymi

      Kunnalliselta hommasin, hinta n.290e mikä on vähän käsittämätöntä kun nyt täällä kattoo mitä porukka omistaan maksaneet? Minulla vaiva oli hampaiden yöllinen narskuttelu. Ei se narskuttelua estä mut suojaa hampaita kulumiselta.

    • Anonyymi

      Huomioi, että aiemmat kommentit ovat vuosia vanhoja. Terveyskeskushintoja on nostettu aika paljon. Myöskin hammaslaboratorioiden (joka siis tekee sen teknisen työn) hinnat ovat nousseet. Lisäksi joku verokarhu keksi lisätä kiskon tekniseen työhön arvonlisäveron, joka nosti labrahintaa n. viidellä kympillä.
      Kisko maksaa itsensä takaisin, jos sen avulla voi välttää esim. paikkojen lohkeamista ja puremalla halki purrun hampaan. Puhumattakaan, kuinka kallista ja hankalaa on korjaus, jos purenta pääsee kulumaan voimakkaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe