AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Vanhat Perämoottorit

Vanhat Perämoottorit

35 Vastausta 26 641 Lukukertaa
Minkälainen osien saaatavuus on tuollaisilla 1965-1985.vm Evinrude,Johnson,Mercury,Yamaha 7,5-35hp. Saako esim uusia osia vielä. Mikä tuolaisista ensimmäisenä rikkoutuu.

Itse olen kauhistellut ns. vähän uudempien koneiden hintaa ja siten ajatellut vanhasta laittaa.

Pääsääntönä

Vanhaa perämoottoria et vielä remontoi uuden hinnalla uudenveroiseksi. Jos haluat harrastuksena rakennella "vaarin vanhasta moottorista sukukalleuden" niin tee se. Jos taas ostat vanhan perämoottorin kunnostettavaksi käyttömoottoriksi niin neuvoni on 36 vuoden veneily- ja 2tahtimoottorilkokemuksella lyhyesti: UNOHDA KOKO JUTTU.
Varaosien saatavuus on "vaihteleva", USA:sta saa tilaamalla mutta siinä kuluu aikaa ja rahaa.
Jos olet kauhistellut uusien koneiden hintaa niin vielä enemmän tulet kauhistelemaan vanhojen koneiden varaosahintoja.
Osta mieluummin uusi, siinä on varaosien saatavuus varsin hyvä vielä 10-20 vuotta mallin lopettamisen jälkeen; jos aiot ajaa paljon muutamassa vuodessa, osta japanilainen, jos taas ajat vähän mutta seuraavat 30 vuotta, osta amerikkalainen. Amerikkalaiseen saat varaosia vielä 30 vuoden kuluttua (mutta maksat kiroillen), tiedät moottorin kunnon ja käyttöhistorian.
Jos pidät moottoria seuraavat 30 vuotta niin nostaisin ykköseksi 10-20hp Mercuryn 2t-moottorin. Johnsonissa on paljon muoviosia joiden kestävyys on pitkän päälle "kyseenalainen". En ostaisi itse tällä kokemuksella, käyttökokemusta on 20hp Johnsonista (vm -84) eikä sen laatu vastannut samanikäistä Mercuryä.

Muut kommentoikoon lisää.

honda 15hv 4tahti

olen ostamassa tämmöstä (hehe) lyönkö käteni p-sk--n mutta ku se tulee veneen mukana :)

anteeks tuli

että se oliki 1987 mallia .sorry :(

Ei paljon

Hondassa on varaosat sieltä kalliimmasta päästä. Jos kyseessä on järvikone niin -87 mallinen on vielä hyväksyttävissä (merikoneelle ei kannata juuri mitään arvoa laskea). Edellytyksenä että moottori on ehjä, vaihteisto toimii eikä sinne ole päässyt vettä, käynti on tasaista ja lähtee käyntiin viimeistään 3 vedolla. Hondan pitäisi lähteä. Vesipumpun siipipyörä on todennäköisesti loppu, ÄLÄ KÄYTÄ PITKÄÄN EIKÄ KUIVANA MISSÄÄN TAPAUKSESSA: Jos siipipyörä murtuu koekäytössä niin noukit kuminpalaset pois vesikanavista; kuivakäyttöä ei neopreeninen siipipyörä kestä ja vanhemmiten nuo murenevat. Max käyttöikä noin 5 vuotta jolloin siipipyörä on vaihdettava (jotkut suosittelevat 3 vuoden välein). Honda pitää kuulemma venttiilivälyksensä suht hyvin, jos venttiilikoppa ei vuoda öljyä eikä venttiilit naputa niin älä turhaan avaa. Tiiviste voi olla kallis.
Kuulemma 7,5-10hp malleissa pakosarja ruostuu puhki (lähtee sylinteriryhmästä peltipakosarjana), 15hp konstruktiosta en ole aivan varma onko tehty tuon 10hp mukaisena.
Japanilaiskoneissa on ollut ongelmana vanhemmiten pulttien juuttuminen (erityisesti Suzukissa) jolloin ne lähtevät auki vasta lämmittämällä. Suurempaa remonttia ei siis kannata ruveta tekemään, on sekä kallista että vaivalloista.
Jos saat veneen mukana toimivan koneen niin aja sillä niin kauan kuin toimii ja rikkouduttua myyt varaosiksi. Huoltoina moottoriöljyn ja peräöljyn vaihdot joka syksy. Kysy ennen veneen ostamista Brandt Oy:stä paljonko maksaa vesipumpun korjaussarja ja saako tuon ikäiseen moottoriin. Jos sarjan hinta on "satasen-pari" niin moottorista ei kannata maksaa juuri mitään -pumppu on kuitenkin korjattava ennen käyttöä ellei sitä ole korjattu viimeisen 3 vuoden aikana.
Mercury/Johnson/Evinrudeen vastaavan korjaussarjan saisi US Partsista halvemmalla...
En nyt mainosta mitään merkkiä tai moiti toisia, amerikkalaisiin saa vain osia melko pitkään, lisäksi esim Evinrude /Johnsonin termostaatti on ollut sama jo 1950-luvulta lähtien. Vähän niin kuin jenkkiautoihinkin kulutusosia saa vanhoihinkin malleihin.

kiitos vaivannäöstä

että täällä on ihan asiallisia ihmisiäki. mutta siihe moottori asiaan ostin sitte sen veneen ja kun jäät lähtee niin palailen kertomaan kuin mun kävi ;)
kiitos vielä kerran...

Ole

Ole hyvä! Neuvoja ja kokemusta jaetaan mielellään jos joku niitä oikeasti haluaa. Hyvää veneilykesää, pidän peukaloja pystyssä että sait kelpo koneen ;-)

terve taas

löytyy tämmönen kirjanen :: Omistajan käsikirja BF 8/9,9/15A. onko tämä sama kaikille 15 heppasille 4-tahti koneille vai onko toisenlaista ohjekirjaa saatavilla jotenki tuntu että tää kirja ei ole huono. ????? vai jos huollan moottorin tämän mukaan niin teenkö suuuren virheen?
ps. merimari....ssa on huono as.pal. koska ei ole 2 viikkoo vastattu s-postiini

Vastaan

Tuohon 80-luvun 15hp Hondaan voit ilmeisen hyvin soveltaa BF 100 käsikirjan ohjeita. Tämä malli oli 7.5hp;stä viritetty "vanha kymppi" ja käsikirjan voit ladata englanninkielisenä Hondan sivuilta tästä osoitteesta:
www.honda-marine.com/mar_pages/bf100.aspx

Siitä kannattaa printata valikoiden jokunen sivu ja lukea ruudulta loput aina tarvittaessa.
Mallit ovat sen verran lähellä toisiaan että melkein kuin kirjalla kuin kirjalla pärjäilee.
Taitaa Näsijärvestä olla jäät pois ja työt painamassa päälle jos ei m...ssa vastata ;-)

Toivottavasti pääset näillä neuvoilla askeleen eteenpäin veneilyssä. Vanhana konkarina vuosien päästä voit neuvoa muita...

lähti laakista

jee. sain veneen eilen nässylle ja moottori toimi ku unelma, toivotaa että pysyy pari vuotta kunnossa. ;)

Hyviä

Hyviä veneilykelejä, laitan omanikin parin viikon päästä samaan järveen, pääsee iltakahville murolen kanavakahvilaan :-)

Toivottavasti neuvoista oli apua! Kyllä Honda toimii huonollakin hoidolla muutaman vuoden, öljynvaihto moottoriin ja perään on tärkein. Ja aina syksyllä, tuoreet öljyt talvea varten.

joo suuri

tämä on ollut todella hyvää palvelua parempaa ku se mer.m.ri.nassa ku ei vieläkää oo vastattu s-postii. vielä kerra suuri kiitos ja hyvää kesää myös sulle!

Chrysler perämoottori

Entäs Saakohan tälläseen koneeseen hyvin varaosa esim.vesipumpun siipipyörää?.
Olis nurkassa tälläinen "30hp?" 70-luvulta ja varmaan ei ole käynyt 90-luvulla lainkaan.

Pitäisi

Chrysleriä tehtiin vielä 90-luvulla Force -nimisenä (joidenkin puheiden mukaan Force oli yhdistelty Chrysleristä ja West Bendistä). Forcen maahantuojana oli Vator Oy mutta kysy osia mieluummin tuosta mainitsemastani US Partsista. He tuovat USA:sta tarvikeosia ja hinnat ovat suunnilleen samassa suhteessa kuin autojen alkuperäis- ja tarvikeosilla.
Chrysler oli aikanaan hiljainen, siistikäyntinen ja kauniisti tehty kone, kuin automaailmasta 60-luvun lopun Dodge Monaco. Testeissä vain Chrysler vei eniten polttoainetta muttei mitenkään tolkuttomasti.

Todennäköisesti joutuisit vaihtamaan vaihteiston tiivisteet, vesipumpun korjaussarjan, bensapumpun korjaussarjan ja kaasutttimen korjaussarjan, uudet sytytystulpat. Tuo 30-35hp (veikkaisin 35) taitaa olla jo kärjettömällä sytytyksellä joten katkojankärkiäkään ei tarvitse vaihtaa. Näitä osia pitäisi löytyä vielä hyvin, ovat sen verran tavallista kulutustavaraa. Karstanpoisto sylintereistä kemikaalein, älä avaa kantta ellei kannentiiviste vuoda.
Rasvaat nipat, vaihdat vaihteistoöljyn ja se on siinä.

Huomaa että pultit ovat tuumakierteisiä, ja pulttien kannat tuumakokoisia. Älä avaa ellei ole pakko, ja käytä tuumaisia työkaluja.

Ehdit tehdä kesäksi jos rupeat hommiin.
On tässä tullut OMC:n muoviosista kokemusta parikymmentä vuotta, että hyvin kestää, koska ei niitä muoviosia ole muualla kuin vaihteistovivun yläpäässä.
ja muutama kaasuttimen vivun laakereissa, sekä sytytysennakon säätölevyn etureunassa. Ja 22 vuoden ikäisessä 20 Johnsonissa on kaikki alkuperäisessä kunnossa
, eikä ees missään syöpymiä, vaikka on ollu merelläkin käytössä vuosikausia, ja puristukset on tallella, ja kertanykäisyllä käyntiin.

Mulla on 5metrinen puuvene, ja kolmen hengen kuormalla työntää iloisesti pintaan, -neljättä ei oo ollu mukana- ja kulkee hyvin.24,5 solmua 2 hengen kuormalla, ja 11 tuuman potkurilla, ja käy aivan hyvin tuntikausia tyhjäkäynnillä uistellessa.

Joten pistä vaan merkkurysi viivalle, tiedän että niissä ei oo sitä vääntöä,mikä Omsissa löytyy, ja kato kaikenvaralta se kampiakselin keskilaakeri, ja pystyakselin poorit joka vuosi :))-Ainakaan OMC;ssä ei ne petä, eikä vikise koskaan.

Ja eipä silti, ajaahan ne ruspallakin-jotkut monta sukupolvea.

Osien saatavuus

Ainakin Mercuryn 60-luvun koneisiin on saanut osia erittäin hyvin suoraan maahantuojalta/merkkiliikkeistä.Toisin on ollut Yamahan suhteen,sillä minulla oli korjattavana 1979 vuodelta oleva kone johon ei meinannut saada edes tilaamalla ulkomailta määrättyjä osia.

kyllä kannattaa

korjata jos osaat sen itse. ja ei mene uuden koneen hintaa. pitää vaan olla tarkkana mistä osat hommaa. vanhoihin merkkuihin olen kyllä löytäny osat aina 50lukuisiin. täällä kuvia kunnostamistani koneista: http://kotinetti.suomi.net/jansix/

Osia

Esim. mitä Yamaha:n osia et ole saanut ?
Anna varaosanumerot, niin katsotaan jos vaikka löytyisi.

osia

kyllä saa uusia osia viel 70-2000 vm kaikkia kun oikeasta paikasta kysyy löytyy kaikkia...
mistä saa p250 yamaha varaosia ? Tarvitsisin käret, männän renkaita,kannentiivisteen ynm. puh 040-1984677.

Ei -

-rikkoonnu välttämättä mikään. Hyvin säilytetty esim. järvi-jamaha 80-luvulta on täysi peli. Niin kuin mainittiin osia saa, aina on uusi osa löytynyt, käytettyjäkin on tarjolla. Osat ovat järkyttävän hintaisia. Resua ei kannata ostaa, ellei ihan varmasti tiedä mihin on ryhtymässä. Mutta, jos on oikean merkkinen, oikean hintainen käyvä tarjolla ja pystyy/ kykenee itse laittelemaan niin ihan hyvä "harrastus".

osia

kirjoittakaa googleen voimakone ja klikatkaa sitä ensimmäistä.Siellä myydään osia sellaisiinki perämoottoreihin joita ei ole valmistettu moneen vuotee!

johnson

mulla on johnson 33hv vm.-65 osia on aina saanut kun on tarvinnut.nyt joutuu kyl luopuu ko tarvisin lyhyt rikisen.osta pois.huollettu oiva peli.

Varaosia saa ja edullisesti

Varaosia saa ja melkoisen edullisesti sellaisesta paikasta kuin www.jr-parts.com. Sieltä löytyy osia Evinrudeen, Mercuryyn, Yamahaan, Suzukiin ym. ja vesijetteihin. Kannattaa kysellä sieltä!
jonson 3hv 1974.mistä voi saada käynistysjouse ?onko tietoja? kiitos
Tuo jousi löytynee voimakoneen listoilta,jos ei niin sen saa tilaamalla!
Ostin edullisesti hyvin vähän ajetun Kiekkaefer Mercury 35A Thunderbolt perämoottorin vuodelta 1959. Virranjakajan, kärkien ja kaasuttimien ultraäänipuhdistuksen jälkeen kone loikkasi iloisesti tulille, ja käynti on hienoa ja tasaista, moottoriin oli aikaisempi omistaja vaihtanut uudet tulpat. Myyjä kertoi ostaneensa moottorin Tampereelta kuolinpesästä, suolavettä kone ei ole nähnyt. Koneen ulkokuoressa on pientä kulumaa, Mutta Mercurylle tyypillinen "pelti" poistettuna näkymä on kuin uudessa koneessa. Testasin moottoria Finnmark 425 veneessä, ja kyyti oli hienoa, bensiiniä kone nauttii reippaasti, kuten vanhoilla Mercuryillä on yleisesti tapana. Onko kenelläkään tietoa onko moottorilla keräilyarvoa. Olen ajatellut myydä moottorin, koska en yksinkertaisesti raaski ajaa noin hienolla ja vanhalla moottorilla, ennen myyntiä pitäisi selvittää koneen todellinen arvo. Moottori on väriltään "kermankeltainen", keskipelti on kiiltävää rosteria, ja potkuri kaksilapainen messinkipotkuri (virheetön)
olikos se sama yksilö joka oli nettiveneessä myynnissä tovi sitten?
Ei ole ollut vielä julkisessa myynnissä.
Nettiveneessä oli samanlainen 60-mallinen 35hv myynnissä tovi sitten ja siinä oli 400e hintaa... Vanhat perämoottorit eivät ikävä kyllä ole juurikaan minkään arvoisia
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta Suzuki 25 v-twin moottorista? Koneen rakenne on hiukan erikoinen, kaksi sylinteriä" lappeellaan" 60 asteen kulmassa. Venttiilikoneisto on työntötankotoiminen, ja seosta syöttää kaasutin. Moottoria mainostetaan "värinättömänä" ja koneen painopiste sijaitsee kuulemma veneen peräpeilin sisäpuolella? itse näen moottorin hyvinä puolina yksinkertaisen rakenteen (ei esim. hammashihnaa), kaasutin ruiskun sijasta, kuutiotilavuus tehoon verrattuna suurehko (muistaakseni hiukan yli 500 cm). Suzukeilla on myös viiden vuoden takuu, minulle tarjotussa moottorissa on vielä pari vuotta takuuta voimassa. Pitkä takuu ei tosin ole automaattsesti merkki laadusta, tämän olen kokenut karvaasti ja kantapään kautta erään Korealaisvalmisteisen auton kautta. Merkkiä en kerro, autopalstat ovat erikseen.
Vee suzuki on muuten sitten painava kone. On hienokäyntinen kone ja varmaan hyvä muutenkin mutta se paino... noin 25kg ylimääräistä
Turha niitä on säästellä, laita kone vain perään, ja anna koneen viedä.
Parempaa tuskin löydät, ne tehtiin silloin kestämään, varaosiakin vielä saa hyvin.
Niistä ei kovin montaa satasta myydessä saa, joten parhaan ilon ja hyödyn saat ajelemalla sillä itse.
Tuolta löytyy ainakin 1968 lähtien uusia Evari/Johnson osia.

http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/parts.html
eivät lähetä enää eurooppaan, se lukee siellä sivustollakin
evinrude johnson osat jatkossa metsästettävä euroopan ebayn kautta, ja suomessa mm voimakone nettikaupasta
Juu unohdin mainita, että tuolta kannattaa katsoa varaosanumerot ja em. numerolla hakea netistä. Ei tuolla ole kyllä listassa yhtää Euro maata ja hinnatkin saa euroina. Itse tilasin tuolta 2012 tosin tilasin myös muualata USA:sta.

Country Limitations
Unfortunately, we cannot ship to the following countries: Afghanistan; Algeria; Angola (Cabinda); Belarus; Bosnia; Burma; Cote d'Ivoire (Ivory Coast); Croatia; Cuba; Democratic Republic of the Congo; Herzegovina; Iran; Iraq; Jordan; Liberia; Libya, Moldova; Montenegro; Nigeria; North Korea; Paraguay; Republic of the Congo (Zaire); Serbia; Sierra Leone; Somalia; Sri Lanka; Sudan; Syria; Togo; Yemen; Zimbabwe or any other country that is or may become embargoed by the United States or United Nations as sanctioned by the Office of Foreign Asset Control (OFAC).
 /   /  /  / Vanhat Perämoottorit

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta