Hei!! Minulla ei oo ennen ollut gerbiilejä, pari hamsua vaan.
En oo vielä lukenut pahemmin gerbiilikirjoja (aion kyllä), mutta tässä ois kysymyksiä gerbiileistä, kun ajattelin joskus syksyllä ottaa 2 gerbua. Voisiko joku / jotkut vastata?
1. Kannattaako ottaa 2 gerbiiliä? Mitä jos ne tappelevat?
2. Kannattaako ottaa 2 poikaa vai 2 tyttöä?
3. Voiko niiden häkkiin laittaa: sinisen "ylätason", wc:n, puumökin?? vai jotain muuta?
4. pitääkö niille antaa tuoreruokaa joka päivä?
Jooo, noi vastaukset löytyis kyllä gerbiilikirjoista, mut mul ei nyt oo semmosia. aion kyllä lukea viel niitä :) mut jos joku haluis vastata? :D
kysymyksiä gerbiileistä!
15
3478
Vastaukset
- Mä vaan
1. gerbut ovat laumaeläimiä, joten niitä pitää olla vähintään kaksi ja mieluiten samasta pentueesta. Jos ne ottavat oikein verisesti yhteen niin sitten ne pitää erottaa toisistaan.
2. ehkä kaksi poikaa? Ei naaraissakaan varmaan mitään vikaa ole, mutta oon kuullut että on helpompi totuttaa toisiinsa kaksi urosta kuin kaksi naarasta. ( siis jos toinen gerbuista vaikka kuolee ja yksin jäänelle pitää hankkia uusi kaveri. ) Joten ehkä kaksi urosta aloittelijalle. Mulla itellä on kokemusta vain urosgerbuista.
3. Ylätason voi laittaa kunhan se ei ole muovia. Gerbiilit jyrsii innokkaasti kaikkea mihin hampaat pystyy ja jos niiden elimistöön joutuu vahingossa muovin palanen, niin se voi vaikka rikkoa gerbun sisuskalut. Wc:ssä gerbut ei opi välttämättä käymään, ne kun kakkii minne sattuu. Puumökin voit laittaa. Lisäksi voisi olla vaikka wc-paperirullien hylsyjä jyrsittäväksi. Ja eläinkaupasta saa kaikkea mukavaa gerbuille. Mutta ei siis mitään muovista.
4. Ainakin joka toinen päivä. Ja kuivaruokaa pitää aina olla saatavilla. ( esim. supa hamsteri ) - suski87
"1. Kannattaako ottaa 2 gerbiiliä? Mitä jos ne tappelevat?"
Gerbiileitä pitää olla aina vähintään kaksi, sillä ne ovat laumaeläimiä. Useimmissa tapauksissa gerbut tulevat koko ikänsä toimeen keskenään, kunhan niitä ei erota toisistaan esim. näyttelypäivän ajaksi tai muuta vastaavaa. Jos gerbut kuitenkin alkavat tapella, täytyy ne erottaa eri terraarioihin ja mieluiten hankkia kummallekin uusi kaveri, etenkin jos eläimet ovat nuoria.
"2. Kannattaako ottaa 2 poikaa vai 2 tyttöä?"
Makukysymys. Molemmat tulevat yhtä hyvin toimeen keskenään. Urokset ovat aikuisina monesti hieman isompia ja rauhallisempia ja naaraat sirompia ja vilkkaampia. Erot eivät kuitenkaan ole niin suuret, kuin esim. rotilla.
"3. Voiko niiden häkkiin laittaa: sinisen "ylätason", wc:n, puumökin?? vai jotain muuta?"
Sininen taso on ilmeisesti muovia tai maalattua puuta, joten sitä ei voi laittaa. Kaikki muovinen on kiellettyä gerbuilla. Gerbuja ei muutenkaan suositella pidettäväksi häkissä, vaan niille tulisi hankkia lasi- tai pleksiterraario. Häkkiin ei mm. saa tarpeeksi kuiviketta (yli 15cm, jotta tunnelien kaivuu onnistuu) ja gerbiilit voivat jyrsiä itsensä muovipohjasta läpi.
"4. pitääkö niille antaa tuoreruokaa joka päivä?"
Ei pidä. Joitain kertoja viikossa sitä on kuitenkin hyvä antaa vaihtelua tuomaan. - suski87
Tässä muuten vielä pari hyvää gerbuaiheista linkkiä. Kirjoihin kun ei kannata monissa asioissa luottaa, koska ne sisältävät osin valitettavan virhellistä ja/tai vanhentunutta tietoa:
http://gerbiili.fi/
http://www.gerbiili.info/foorumi/
http://gerbiili.net/- gerbiiliii
Höh. :( mulla kun ois iso duna valmiina. Eikö sitä vai kannata antaa gerbiilille?
Ja sit mulla on ylätaso (mikä on kyllä muovia eli siitäkään ei ois hyötyä..) ja wc.. eihän niillä gerbuilla sit ois mitää kivoi juttui siel, muuta ku joku kukkaruukku, wc paperirullia ja puumökki? :O - suski87
gerbiiliii kirjoitti:
Höh. :( mulla kun ois iso duna valmiina. Eikö sitä vai kannata antaa gerbiilille?
Ja sit mulla on ylätaso (mikä on kyllä muovia eli siitäkään ei ois hyötyä..) ja wc.. eihän niillä gerbuilla sit ois mitää kivoi juttui siel, muuta ku joku kukkaruukku, wc paperirullia ja puumökki? :OKopioin hamsteri.infon puolelta oman mielipiteeni dunasta gerbiileillä:
"Itsekään en uskaltaisi enää majoittaa useimpia gerbiileitä dunaan. Meillä ja yhdellä tutulla tultiin läpi siitä dunan 'heikoimmasta lenkistä' eli juomapullon aukosta. Tutun gerbut lähtivät karkuteille ja ilman valvontaa yksi niistä onnistui katkaisemaan häntänsä jossain. Meillä parivuotias terveenä ollut gerbu löytyi kuolleena aukon vierestä muovinsälöjen keskeltä, kenties oli saanut niitä sitten myös elimistöönsä dunaa jyrsiessään. Toisella tutulla gerbut kävivät dunan lukkosyvennysten kimppuun ja jyrsivät myös kovempaa läpinäkyvää muovia kattoritilän reunoilta. Eivät ehtineet kovin isoa reikää tehdä kun muuttivat sitten terraarioon. Meillä yksi gerbu koitti niin ikään tuhota nuo lukonkohdat, jotka eivät ole täysin tasaiset terran sisäpuoleltakaan ainakaan tuossa mallissa mikä meillä on. Tietenkin osa gerbuista dunassa pysyy eikä sitä jyrsi, mutta itse en ottaisi riskiä, kaikkein vähiten jossain lomapaikassa.
Terraa kevyempi ja dunaa turvallisempi vaihtoehto olisi esim. pleksiterraario. Siinä ei ole sen enempää ylimääräisiä aukkoja, syvennyksiä tai epätasaisuuksia kuin lasiterraariossa, mutta se on kevyempi. Myös purua saa mahtumaan enemmän kuin dunaan. Meillä suurin osa gerbuista on kuitenkin asunut ihan lasiterraarioissa. Dunat tulivat kokeiluun kun niitä oli hamsterien jäljiltä."
- gerbiil
en nyt jaksanut muita lukea, vastaan nyt:
1. Kannattaako ottaa 2 gerbiiliä? Mitä jos ne tappelevat?
=kaksi tai kolme.ne ei voi olla yksin,kaipaavat seuraa ja ei ne tappele, mutta jotkin.ota kasvattajalta.
2. Kannattaako ottaa 2 poikaa vai 2 tyttöä?
=makuasia.urokset on isompia ja tykkään itse niistä enemmän.
3. Voiko niiden häkkiin laittaa: sinisen "ylätason", wc:n, puumökin?? vai jotain muuta?
=HÄKKI ON KIELLETTY!iso terraario on paras,jonne laitetaan purua n.30cm(terraarion koko voisi olla esim.80*40*50huom.korkeutta paljon, että mahtuu paljon purua!)
virikkeiksi puupalikoita,heinää, oksia jne...mutta mitään muovista EI SAA ANTAA!ei edes muovista ruokakippoa!
4. pitääkö niille antaa tuoreruokaa joka päivä?
=juu
Jooo, noi vastaukset löytyis kyllä gerbiilikirjoista, mut mul ei nyt oo semmosia. aion kyllä lukea viel niitä :) mut jos joku haluis vastata? :D
=useimmissä gerbukirjoissa puhutaan esim.häkeistä.
www.gerbiiliyhdistys.fi
www.gerbiili.info
minulle voi myös laittaa spostilla lisää kysymyksiä jne - Gerbiili tietäjä
1. Gerbiilejä PITÄÄ olla vähintään kaksi! Ja kun ottaa kaksi gerbiiliä niin niiden pitää olla ennestään tuttuja! näin ne eivät tappele ja niillä on aina leikki kaveri vaikket olisikaan kotona :)
2. voit ottaa kummat vain. ihan mielesi mukaan. mutta minä suosittelisin kahta tyttöä, koska poika gerbiileissä on se pienen pieni riski että ne voivat tapella vaikka olisivatkin samasta perheestä. mutta riski ei ole ollenkaan suuri :)
3.huomaa että gerbiilit ovat todella aktiivisia eläimiä. siksi niillä pitää olla paaaaljon virikkeitä. En usko että gerbiilit pitävät kirkkaan värisitä esineistä! jos se "yläosa" on VAALEAN-sininen niin voit panna sen. Puumökki olisi kyllä kuin omiaan gerbiileille! muista että IKINÄ saa laittaa gerbiilille juoksu pyörää! ja tiedäthän että gerbiiliä ei saa panna HÄKKIIN! gerbiili asustaa TERRAARIOSSA! Gerbiilin tuntokarvat voivat revetä kun gerbiili työntää kuononsa häkin kaltereihin.
4. Jos tarkoitat kurkkua, tomaattia, sun muuta niitä PITÄÄ antaa joka päivä. niinkuin ihmistenkin pitäisi.
jos jotain jäi epä selväksi tai haluat kysyä jotain muuta kirjoita osoitteeseen: [email protected]
rattoisaa elämän viettoa uusien gerbiileidesi kanssa! :D Tv. Ellu - tietäväinen:)
VASTAUKSIA:
1. Gerbiileitä pitää olla vähintään kaksi. Gerbsut ovat lauma eläimiä ja yleensä jos gerbiilit tappelevat ne tappelevat leikillään:)
2. Pojat tottuvat paremmin toisiinsa.( Meillä nyt kaksi poikaa ja tykäävät toisistaan) Aloitelialle suosittelisin kaksi poikaa.
3. Voi laittaa sinisen ylätason jos se EI ole muovia! Voihan sinne laittaa WC:en mutta eivät ne siinä käy. Puumökki käy tai jokin muu turvapaikka, mutta Ei muovia!( Muista laitta purua 10-20cm ainakin)
4.Juu, mutta jokatoinen päiväkin käy. - nikita koripalloilij
minä annan joka päivä jotain tuore ruoka..kun niille on kivaa valmistaa ruokaa ja kerran viikossa lihaa((; ja olen huomannut että ne gebut jotka käy näyttelyissä tai gebu agilitis elää kauemmin...että sellasta..mitä ootte ite mieltä ((((;siis tost ruoka jutskastttttaaa(=???????????????
- GER-BII-LI! <3
Pidä gerbuja aina yhdessä! meillä on kolme, ja kun häntä katkes yhellä, kaikki vietiin lääkäriin kuljetuskopassa ja tarkastuksen jälkeen heti takas muiden luo! Hyvin on tullu toimeen kolmikkona ilman tappeluita vaikka pian täyttääki jo kolme vuotta! :D
Älä sitte anna niille muovia! Ne nakertaa kaikkea ja muovin nakertaminen on niiden terveydelle vahingollista! - esrdftyuhipoå
1. Ei ne derbiilit yleensä tappele muutakun leikillään ja kannattas olla samaa perhettä nii ei tuu totuttamisongelmia.
2. 2 poikaa. Jos toinen kuolee, uros hyväksyy sen uuden toverin paremmin kuin naaras :)
4. Ei oo pakko mutta jokatoinen tai 3 päivä riittää.
Ja mun mielestä wc on turha, koska ei ne osaa käydä siellä tarpeillaan. ei sitten vaikka koko gerbiilin iän opettasit nii ei ne opi... - pp-Hantzu
1. Jos gerbiilisi tappelevat, kysy joltain tietoiselta henkilöltä asiasta. Jos todetaan gerbiilien tappelevan, ne on erotettava häkeistä välittömästi. Yleensä tappelusta vain erehtyy, vaikka se on vain leikkiä.
2. Mun mielestä sillä ei ole käytännössä väliä, onko 2 poikaa vai 2 tyttöä. Oma valintasi : )
3. Kyllä, mutta puusta tehdyt tavarat ova helposti jyrsitty. Vauraudu siis siihen : )).
4. Gerbiilien herkkua on tuoreruoka. Jos joka päivä antaa vain sitä, gerbiilisi ei syö omaa perusruokaansa. Sitä se kuitenkin eniten tarvitsee. - thebeautiestanimal
en lukenut muita vastauksia, en tiedä mainittiinko nämä jo:
Kirjaksi suosittelen gerbiilifaktaa, ainoa hyvä gerbiilikirja
älä anna muovia todellakaan
muista asuinpaikan vähimmäismitat 30x60x30
ota sisarukset, ei ole väliä ovatko tyttöjä vai poikia (pojat kyllä tappelevat vähemmän, mutta naaraani eivät ole myöskään tapelleet)
Ja sisarusten ei pitäisi tapella:) - Marbeleontti
Gerbiilit ovat kyllä laumaeläimiä, mutta 2 ei vielä ole lauma. 3 gerbbua olis aika hyvä jo.Ihminen ei koskaan pysty korvaamaan eläintoveria :)
- ♥♥
Gerbiilini seisovat paikallaan monta minuuttia tekemättä mitään. Joskus ihmettelen mitä se tekee? Onko siihen joku syy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295099Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644091Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773657Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732718Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1512520Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602378Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272167- 1381695
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401538