Molossi-marssi

Kiinnostuneille!

Pahamaineiset koirat tutuksi marssilla

Lahdessa järjestetään lauantaina molossikoirien marssi. Koiraharrastajien ja kasvattajien järjestämälle marssille osallistuu muun muassa bullmastiffeja, napolinmastiffi ja dogo argentiinoja.
Marssilla halutaan tehdä molossirotuja tutuksi ja hälventää ennakkoluuloja rotuja kohtaan.
- Haluamme näyttää, että olemme ihan tavallisia ihmisiä ihan tavallisten koirien kanssa, kertoo tapahtuman järjestäjä Katriina Hägg.
Marssi lähtee Teivaan satamasta yhdeltä. Koirat kiertävät Pikku-Veskun. Koiranomistajat kertovat marssin jälkeen koiristaan ja vastaavat kysymyksiin. Tapahtuman suojelija on Uma Aaltonen.

26.06.2006 13:08

15

476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en halua nähdä enää

tuli oltua ruotsinlaivalla 9.6. ja nähtyä molossikoiran käyvän viattoman ohikulkijan - 4-vuotiaan pojan kimppuun irti päästämättä. Moisia koiria en halua ikinä enää nähdä. Nyt nukun jo yöuneni, mutta parisen viikkoa tuli unissaan katseltua suurta, vahvaa koiraa ja pientä hentoa lasta sen hampaissa.

En tunnusta omaavani ennakkoluuloja, vaan ihan faktaa tuo näky oli.

• tuuli567

haluaisin tietää lisää faktaa tuosta laivan tapahtumasta, koska olen kuullut vain joitain huhuja asiasta. Eli mitä todella tapahtui?

• KSa

tarkoita, että kaikki molossit käyttäytyvät juuri noin. Kaikissa luomakunnan eläimissä, myös ihmisissä, on yksilöjä jotka käyttäytyvät ei-toivotusti/väärin.

Kysymys sinulle: Jos sinun sukulaisesi pahoinpitelisi jonkun ja minä sen johdosta pitäisin sinua hulluna tappajana ja kieltäytyisin mistään kanssakäymisestä, pitäisitkö sitä oikeudenmukaisena?

En epäile, ettei näkemäsi ole faktaa, mutta se ei kerro kuin tästä yhdestä tapahtuneesta. Ei mistään muusta!

• käveli kannella
        tuuli567 kirjoitti:

haluaisin tietää lisää faktaa tuosta laivan tapahtumasta, koska olen kuullut vain joitain huhuja asiasta. Eli mitä todella tapahtui?

koira oli muutaman metrin pituisessa narussa ja yllättäen hyökkäsi pojan kimppuun. Stressi vai mikä lie, mutta pahinta oli se, ettei koira päästänyt irti pojasta. Onneksi paikalle sattunut mies sai koiran irti, omistajan roikkuessa edelleen hihnassa. Muutkin paikalla olevat ihmiset vain huusivat järkyttyneenä. Paikalla oli toinenkin samanlainen koira, joka päästettiin irti, senkin ohikulkija otti kiinni estääkseen sen liittymisen tilanteeseen.
        Poika joutui Helsingissä leikkaukseen ja sai jalkaansa yli 50 tikkiä. Ja menetti yöunensa varmasti pitkäksi aikaa. Ikää pojalla oli siis neljä vuotta, pituutta hieman enemmän kuin oli kiinni käyneen koiran säkä.

Aivan sama minulle, oliko vika koirassa vai omistajassa. Aivan sama sekin, ettei muka kaikki sen rotuiset tee noin. Omistaja kertoi ettei koira koskaan ennen ollut tehnyt mitään vastaavaa. Arvatkaa lohduttiko se henkensä hädässä huutavaa pientä poikaa tai paikalla olijoita?
        Onko järkeä tuollaisissa koirissa kun maailmassa on ihmisystävällisempiäkin rotuja.

Tapahtumasta on ainakin Ilta-Sanomissa ollut useitakin juttuja.

• vai etko halua ymmärtää
        KSa kirjoitti:

tarkoita, että kaikki molossit käyttäytyvät juuri noin. Kaikissa luomakunnan eläimissä, myös ihmisissä, on yksilöjä jotka käyttäytyvät ei-toivotusti/väärin.

Kysymys sinulle: Jos sinun sukulaisesi pahoinpitelisi jonkun ja minä sen johdosta pitäisin sinua hulluna tappajana ja kieltäytyisin mistään kanssakäymisestä, pitäisitkö sitä oikeudenmukaisena?

En epäile, ettei näkemäsi ole faktaa, mutta se ei kerro kuin tästä yhdestä tapahtuneesta. Ei mistään muusta!

On minuakin purrut koira. Aivan toisenlainen, pienet puremajäljet jäivät ja koira päästi irti heti kun omistaja käski. Tapahtuma ei muistuttanut millään tavoilla laivalla tapahtunutta mastiffin hyökkäystä. Joten sen koiran sukulaisen kanssakäymisestä en kieltäydy, tuon mastiffin sukulaisten kyllä.
        Jokainen voi itse valita. Joku tekee viisaan valinnan, joku toinen ei.

• KSa
        vai etko halua ymmärtää kirjoitti:

On minuakin purrut koira. Aivan toisenlainen, pienet puremajäljet jäivät ja koira päästi irti heti kun omistaja käski. Tapahtuma ei muistuttanut millään tavoilla laivalla tapahtunutta mastiffin hyökkäystä. Joten sen koiran sukulaisen kanssakäymisestä en kieltäydy, tuon mastiffin sukulaisten kyllä.
        Jokainen voi itse valita. Joku tekee viisaan valinnan, joku toinen ei.

että olen tyhmä, mutta jos jostain en pidä, niin päätöksenteosta=mielipiteenmuodostamisesta yhden otoksen perusteella. Siinä sitä on päätöksenteon vinoumaa kerrakseen. Asiasta muuten löytyy erinomaisia tieteellisiä artikkeleja, jos kiinnostaa. Samoin en pidä rasistisesta lietsomisesta.

Tapahtuma on todella surullinen ja ihmettelen, että laivalla ei ole kuonokoppapakkoa. Itse olen käyttänyt koirieni kanssa Nordic Jetlinea ja siellä on kaikillla koirilla oltava joko kuonokoppa tai sitten kuljetushäkki. Ja minusta se on hyvä ratkaisu. Koira on aina koira ja ei voi olettaa, että kaikista ihmisistä olisi mukavaa, että koirat ovat matkustajien seassa. Samoin siellä ovat kissat kuljetushäkeissä.

Näinhän se on, joku tekee viisaan valinnan, joku toinen ei. Mutta kuka sen voi arvioida, en minä ainakaan. Niin suuria en sentään itsestäni luuule, että muiden yläpuolella asettuisin.

• oikein on?
        KSa kirjoitti:

että olen tyhmä, mutta jos jostain en pidä, niin päätöksenteosta=mielipiteenmuodostamisesta yhden otoksen perusteella. Siinä sitä on päätöksenteon vinoumaa kerrakseen. Asiasta muuten löytyy erinomaisia tieteellisiä artikkeleja, jos kiinnostaa. Samoin en pidä rasistisesta lietsomisesta.

Tapahtuma on todella surullinen ja ihmettelen, että laivalla ei ole kuonokoppapakkoa. Itse olen käyttänyt koirieni kanssa Nordic Jetlinea ja siellä on kaikillla koirilla oltava joko kuonokoppa tai sitten kuljetushäkki. Ja minusta se on hyvä ratkaisu. Koira on aina koira ja ei voi olettaa, että kaikista ihmisistä olisi mukavaa, että koirat ovat matkustajien seassa. Samoin siellä ovat kissat kuljetushäkeissä.

Näinhän se on, joku tekee viisaan valinnan, joku toinen ei. Mutta kuka sen voi arvioida, en minä ainakaan. Niin suuria en sentään itsestäni luuule, että muiden yläpuolella asettuisin.

Ei ainakaan toisten yläpuolelle asettumista. Se lienee thmyyttä. Oisko viisaus jotain sellaista, että osais jopa ottaa muut huomioon, osais vaikka valita sellaisen koiran, jonka kanssa pärjää itse ja ympäristökin? Esimerkiksi.

• KSa
        oikein on? kirjoitti:

Ei ainakaan toisten yläpuolelle asettumista. Se lienee thmyyttä. Oisko viisaus jotain sellaista, että osais jopa ottaa muut huomioon, osais vaikka valita sellaisen koiran, jonka kanssa pärjää itse ja ympäristökin? Esimerkiksi.

että osaa arvioida omat kykynsä koiranomistajana ja ottaa sopivan koiran itselleen. Ja viisautta on myös ymmärtää se, että kaikki ei mene oman pään mukaan. En halua puolustella tapahtunutta, mutta en myöskään haluaisi tuomita rotua tämän vuoksi. Enkä haluaisi lietsoa koiravihaa.

Mielestäni tosiasia on kuitenkin se, että yhteiskuntamme on jo nyt niin raaka ja vähenevillä viranomaisresursseilla tulee jatkossakin olemaan kysyntää vartioivilla roduilla. Jolloin niitä tulee lisää. Jolloin ihmisten koirataitojen on parannuttava. Jolloin moni muukin asia muuttuu. Kyllä minun on valitettavasti sanottava, että jos minulla ei olisi vartioivia koiria, joutuisin muuttamaan muualle. Ja asun ihan hyvällä alueella.

Ja sitten, me kenellä on näitä "hankalia" koiria, meidän on tiedostettava vastuumme ja ymmärrettävä, että ne eivät ole kultaisia noutajia, eikä niistä selllaisia tule. Meidän on elettävä huomioiden rotumme erikoispiirteet.

• masentavaa
        KSa kirjoitti:

että osaa arvioida omat kykynsä koiranomistajana ja ottaa sopivan koiran itselleen. Ja viisautta on myös ymmärtää se, että kaikki ei mene oman pään mukaan. En halua puolustella tapahtunutta, mutta en myöskään haluaisi tuomita rotua tämän vuoksi. Enkä haluaisi lietsoa koiravihaa.

Mielestäni tosiasia on kuitenkin se, että yhteiskuntamme on jo nyt niin raaka ja vähenevillä viranomaisresursseilla tulee jatkossakin olemaan kysyntää vartioivilla roduilla. Jolloin niitä tulee lisää. Jolloin ihmisten koirataitojen on parannuttava. Jolloin moni muukin asia muuttuu. Kyllä minun on valitettavasti sanottava, että jos minulla ei olisi vartioivia koiria, joutuisin muuttamaan muualle. Ja asun ihan hyvällä alueella.

Ja sitten, me kenellä on näitä "hankalia" koiria, meidän on tiedostettava vastuumme ja ymmärrettävä, että ne eivät ole kultaisia noutajia, eikä niistä selllaisia tule. Meidän on elettävä huomioiden rotumme erikoispiirteet.

Ei kai kukaan koiravihaa halua lietsoa. Eikä tuomita koirarotua. Luetaan vaan faktoja ja muodostetaan oma mielipieemme, eikö niin?

Nuorin lapsistani sanoi tuon järkyttävän tapahtuman jälkeen minulle, että "eihän meidän koirat tee noin koskaan?" . Eipä siihen voi vastata "Ei", vaan oli todettava että kyllä meidänkin koirat saattavat vaikka säikähdyksissään puraista jotain, mutta VARMASTI IRROTTAVAT OTTEENSA KÄSKYSTÄ.

Pahinta tuossa ruotsinlaivan tapahtumassa oli se, että kyseessä oli ammattilaisen, rodun kasvattajan koira. Jonka olisi siis pitänyt tuntea koirarotunsa ja osata varoa tuollaisia tilanteita. Miten joku yksittäinen koiranomistaja voi osata toimia oikein koiransa kanssa, jos ei ammattilainenkaan? Voiko tuollaisiin koiriin tai omistajiin luottaa ollenkaan?

• KSa
        masentavaa kirjoitti:

Ei kai kukaan koiravihaa halua lietsoa. Eikä tuomita koirarotua. Luetaan vaan faktoja ja muodostetaan oma mielipieemme, eikö niin?

Nuorin lapsistani sanoi tuon järkyttävän tapahtuman jälkeen minulle, että "eihän meidän koirat tee noin koskaan?" . Eipä siihen voi vastata "Ei", vaan oli todettava että kyllä meidänkin koirat saattavat vaikka säikähdyksissään puraista jotain, mutta VARMASTI IRROTTAVAT OTTEENSA KÄSKYSTÄ.

Pahinta tuossa ruotsinlaivan tapahtumassa oli se, että kyseessä oli ammattilaisen, rodun kasvattajan koira. Jonka olisi siis pitänyt tuntea koirarotunsa ja osata varoa tuollaisia tilanteita. Miten joku yksittäinen koiranomistaja voi osata toimia oikein koiransa kanssa, jos ei ammattilainenkaan? Voiko tuollaisiin koiriin tai omistajiin luottaa ollenkaan?

aina ajatellut, että kukaan ei halua lietsoa koira/-rotuvihaa. Mutta jos seuraat näitä aloituksia, niin kyllä joissain se tehdään ihan tahattomastikkin. Ja joissain tahallaan. Valitettavasti.

En halua ottaa kantaa siihen miten ihmiset pärjäävät koiran kanssa tai miksi kokeneellekkin tapahtuu vahinkoja, yhden tapahtuman perusteella se olisi kohtuutonta kaikkia kohtaan. Ottamatta edelleenkään kantaa tähän tapahtumaan, en kyllä pidä kaikkia kasvattajia koiran kouluttamisen/koiran kanssa toimimisen ammattilaisina. Ja koulutus on se mikä pitää koiran hanskassa.

Ehkä minullakin on herkässä puolustaa näitä "vaarallisia rotuja", koska olen oman osani saanut niiden maineesta.

• ghuutyub

Tämä ei kyllä kuulu tänne,mutta mikä molossikoira minulle sopisi:
      -Vartioi kiihkeästi omaisuutta
      -Mieluiten lyhytkarvainen
      -Ulkonäöllä ei kovin ratkaisevaa merkitystä,voi olla karskimmankin näköinen
      -Uskollinen ja ystävällinen isännälleen,kiintyy lujasti omistajaansa ja persoonallisuutta pitää löytyä
      -Saisi olla isokokoinen
      -Vahti-ja seurakoira
      -Terveystilanne rodulla nyt niin kuitenkin,että ei tarvitse lopettaa kipujen takia

• Arvaa mikä rotu?

Vartioi kiihkeästi omaa omaisuuttaan ja muidenkin.
        On lyhyt karvainen.
        Aika tuhti ulkonäkö.
        Omistaa läheisensä, ottaa heistä kaiken hyödyn.
        Kokoa piisaa.
        Vahtii 24h väsymättä.
        Joskus vikisee olemattomia kipujaan kun ei mikään huvita.
        Kaikki ruokainen.

• ghuutyub

Ei tule ny oikein mieleen,mikä vois olla kyseessä.Mikä se on????

• Seuraavalla kerralla
    • fffrrr

Cesar Millan pystyisi kyllä tuollaisen koiran kuntouttamaan.Olen nähnyt hänen jaksoissaan tuon tapaisia tapauksia ja on saanut helposti huonon käytöksen karsittua.Cesar kuntouttaisi ihan mielellään rottweilerin,sillä sehän on hänen lempikoirarotunsakin ja hän aloitti uransa rottweilereillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4006
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      126
      1544
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1495
    Aihe