AA-n uskonnollisuus

tekee...

...järkyttävän karhunpalveluksen koko RAITTIUS-sanalle.

55

2149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanasi

      Miksi tosiaan pitää istua kuin körttiseuroissa, kuunnella pirtin vanhimman lukevan isoa kirjaa ja kaavamaisesti jauhaa: "minä olen mika(nimi tekaistu) ja alkoholisti", esimerkiksi. Päivästä toiseen samat itsensä ruoskinnat ja lopuksi kiitos tästä raittiista päivästä. Tyyneysrukous väliin.
      Kyllä moni, joka kaipaisi tukea keskustelemalla kääntyy pois juuri tuon uskonnollisuuden vuoksi.

      • Unza

        Olen ymmärtänyt, että kenenkään Suomen -tai muun maan- kansalaisen ei ole pakko mennä AA:han.
        Ei minulle ainaan kukaan ole moista ehdottanut.
        Hehheh.. se siitä.


      • Ke-ke

        Sanasi kirjoitti:
        >>Kyllä moni, joka kaipaisi tukea keskustelemalla kääntyy pois juuri tuon uskonnollisuuden vuoksi.>>

        Jep, joo...
        "Moni" voi kyllä saada keskustelutukea ihan mielin määrin, mutta ei taida ihan "keskustelu" ja Rennie enää auttaa?


      • on pakko mennä.
        Unza kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että kenenkään Suomen -tai muun maan- kansalaisen ei ole pakko mennä AA:han.
        Ei minulle ainaan kukaan ole moista ehdottanut.
        Hehheh.. se siitä.

        Siellä tuomari voi määrätä henkilön vieroitukseen ja koska maassaa on kehittymätön terveydenhoito-järjestelmä niillä joilla ei ole varaa mennä minnekään yksityisklinikalle määrätään AA:han.

        Itselleni on kahdesti oltu tyrkyttämässä kyseistä puulaakia, kerran psykologin ja toisen kerran A-klinikan toimesta. Pakko ei suomessa ole sinne mennä, pelkään vain pahoin että siihen AA yrittää saada muutosta vielä aikaiseksi.


      • "moni"
        Ke-ke kirjoitti:

        Sanasi kirjoitti:
        >>Kyllä moni, joka kaipaisi tukea keskustelemalla kääntyy pois juuri tuon uskonnollisuuden vuoksi.>>

        Jep, joo...
        "Moni" voi kyllä saada keskustelutukea ihan mielin määrin, mutta ei taida ihan "keskustelu" ja Rennie enää auttaa?

        lahkolaisetkaan.
        Rennie? Luehan tyyneysrukous.


      • Makarios.
        on pakko mennä. kirjoitti:

        Siellä tuomari voi määrätä henkilön vieroitukseen ja koska maassaa on kehittymätön terveydenhoito-järjestelmä niillä joilla ei ole varaa mennä minnekään yksityisklinikalle määrätään AA:han.

        Itselleni on kahdesti oltu tyrkyttämässä kyseistä puulaakia, kerran psykologin ja toisen kerran A-klinikan toimesta. Pakko ei suomessa ole sinne mennä, pelkään vain pahoin että siihen AA yrittää saada muutosta vielä aikaiseksi.

        This is not America.


      • jo että
        on pakko mennä. kirjoitti:

        Siellä tuomari voi määrätä henkilön vieroitukseen ja koska maassaa on kehittymätön terveydenhoito-järjestelmä niillä joilla ei ole varaa mennä minnekään yksityisklinikalle määrätään AA:han.

        Itselleni on kahdesti oltu tyrkyttämässä kyseistä puulaakia, kerran psykologin ja toisen kerran A-klinikan toimesta. Pakko ei suomessa ole sinne mennä, pelkään vain pahoin että siihen AA yrittää saada muutosta vielä aikaiseksi.

        kannettu vesi ei kaivossa pysy.


      • Pure Jenkkiii
        Ke-ke kirjoitti:

        Sanasi kirjoitti:
        >>Kyllä moni, joka kaipaisi tukea keskustelemalla kääntyy pois juuri tuon uskonnollisuuden vuoksi.>>

        Jep, joo...
        "Moni" voi kyllä saada keskustelutukea ihan mielin määrin, mutta ei taida ihan "keskustelu" ja Rennie enää auttaa?

        Pubissa istuessaan saa keskusteluapau runsain mitoin.


    • niin johan..
      • raittiuttasi

        tai pyrkimystäsi raittiuteen. Raittius voi olla myös iloinen asia.


      • Unza
        raittiuttasi kirjoitti:

        tai pyrkimystäsi raittiuteen. Raittius voi olla myös iloinen asia.

        Raittius ja AA-liike kulkevat käsi kädessä. Molemmat ovat iloisia ja elämää edistäviä asioita. Jatka sillä linjalla!


      • jatka...
        Unza kirjoitti:

        Raittius ja AA-liike kulkevat käsi kädessä. Molemmat ovat iloisia ja elämää edistäviä asioita. Jatka sillä linjalla!

        niinkuin viestissäsi totesit, ilman AA-ta. Paitsi tietysti jos olet valmiiksi altis uskovaisuuteen. Silloin pärjäät AA-ssa. Et muuten. Sillä AA on uskovaisten ja tekouskovaisten pätemiskilpailu. Vaatii lujaa itsetuntoa teeskennellä hengellistä heräämistä, jos et siis sattumalta hurahda aidosti uskoon.
        Mutta silloin on terveellisintä hakeutua rehellisesti uskonnollisuutensa tunnustavaan yhteisöön.


      • niin nytpäs menenkin

        ja otan selvää, mikä ihmeen mokajuttu se sieltä Bushin maasta onkaan lähtenyt maailmaa valloittamaan.

        Järjestö jota näin paljon arvostellaan, on varmasti tutustumisen arvoinen. Voipi olla niin hieno juttu, ettei sitä tolloimmat ymmärrä...niin että minä Wiisas sinne nyt ainakin meen omin silmin ja korvin asian katsomaan.

        Kiitos tuosta otsikosta, se herätti mielenkiintoni. Jokohan mun viinani tulikin juotua, saapa nähdä.


      • yli 20v
        jatka... kirjoitti:

        niinkuin viestissäsi totesit, ilman AA-ta. Paitsi tietysti jos olet valmiiksi altis uskovaisuuteen. Silloin pärjäät AA-ssa. Et muuten. Sillä AA on uskovaisten ja tekouskovaisten pätemiskilpailu. Vaatii lujaa itsetuntoa teeskennellä hengellistä heräämistä, jos et siis sattumalta hurahda aidosti uskoon.
        Mutta silloin on terveellisintä hakeutua rehellisesti uskonnollisuutensa tunnustavaan yhteisöön.

        Tosi vanha ketju, mutta osallistun, koska joku tämänkin joskus googlettaa.

        Olet osittain oikeassa, mutta vain osittain. Yhteisön (vanhempien aa:laisten) paine ja vanhan amerikkalaisesta tapauskovaisuudesta ponnistavan ohjelman "ehdotukset" saattava saada sellaisen, joka ei ole taipuvainen hengellisiin uskomuksiin, myös omaksumaan jonkinlaisen puolivillaisen "hengellisen" uskomusjärjestelmän.

        Olen itse aa-lainen ja olen ollut kauan raittiina. Minulla meni vuosia, ennen kuin omanarvontuntoni oli niin vankalla pohjalla, että minuun ehdollistunut pelko helpotti ja tajusin, että pysyn raittiina ihan ilman uskonnollisia tai jotain naurettavia new-age-höpötyksiä.

        Minulle parikymppisestä jatkunut itseni etsiminen ja alkoholisoituminen osoittautui tieksi, joka johti minut AA:han.

        En tajunnut, miten jossain kellarissa kahvittelemalla voisin saada ratkaistua alkoholiongelmani, mutta porukan lämpö ja suvaitsevaisuus silloin sinä iltana sai minut lopulta myöntämään ääneen ongelmani. Siitä alkoi raittiuteni.

        Sen ensimmäisen illan jälkeen kävin vuosia aktiivisesti ryhmissä ja vedin niitä myös, vaikka Suomeen juuttunut simpanssimainen lukinkinkeri, joku raamattupiirin tyyppinen ryhmäformaatti, alkoikin vähitellen ärsyttää. Osaanhan lukea itsekin. Kuvittelen, että suomalaiset AA-ryhmät ovat ehkä saaneet muotonsa juuri kirkon jutuista.

        Kuitenkin sopuilin ja pelkäsin ihan helvetisti, että romahtaisin vielä juomaan, jos en tee juuri, niin kuin monet vanhemmat aa-laiset kehoittivat, uskomisiin sun muuhun. Ei siitä sinänsä kai haittaa ollut. Pääsin eroon viinasta, sain mielenrauhaa ja tasapainoa ja aivan uudenlaisen toimintakyvyn, jolla olen selviytynyt elämässäni varsin mallikkaasti ja hyvin onnellisena jopa.

        Kuitenkin väistämätön ristiriita tosiasiallisen ateismini ja kaikenlaisten uskomisien kanssa alkoi käydä sietämättömäksi. Jos AA:ssa ei olisi ollut joitakin ateisteja ennestään, olisin varmaankin joutunut jättämään sen. Jouduin toki omaksumaan myös suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan.

        Kun sitten lopulta myönsin itselleni myös sen, ettei minusta ole mihinkään taikauskoon, enkä tarvitse mitään korvaavia seliseli-tyyppisiä väännelmiä, laskin irti ja tunsin helpotusta. Mitään pelkoa raittiuden menetyksestä ei tullut. Lopulta, se on aina kuitenkin oman päätöksen takana.

        Käyn edelleen AA:ssa. En edelleenkään pidä sen ajoittaisesta kulttimaisuudesta, mutta siellä minulla on paljon ystäviä ja olen nähnyt uskomattomia elämänmuutoksia. Minusta AA:n hoitotulokset ovat alkoholismin hoidossa omaa luokkaansa.

        Käyn ryhmissä edelleen, mutta en salaa ateismiani, joku voi tulla ryhmään ja haluan että hänelläkin on mahdollisuus, ihan ilman falskeja "uskon"määritelmiä.

        Jotkut saavat uskosta voimaa, jotkut saavat siitä vain tekosyitä. Mutta se on jokaisen oma asia.

        jk. Minulla ei myöskään ole mitään sitä vastaan, jos on muitakin vertaistukiryhmiä. Kaikki keinot millä ihminen pääsee viinasta eroon, tyytyväiseen elämään ovat ok.


      • nimetön holisti

        Paremminkin ollennosta ihminen joka kykenee itse hallitsemaan elämäänsä ja rajaamaan viettejään.


      • piitsi

        on. koska se oma tahto ajaa juomaan eikä tiedä mistään mitään. pää kun on sairas, parempi luovuttaa.


    • järjestö!

      Suomen Lääkäriliitto antoi muistaakseni vuonna 1985 vuoden tunnustuspalkinnon Suomen AA-liikkeelle sen tekemästä arvokkaasta työstä alkoholismin hoidossa.

      Niin että semmoinen porukka se AA. Tokkopa lääkärit nyt uskovaisuutta palkitsevat?

      • uskonto!

        AA pehmittää terveydenhuoltokenttää lääkäreitä myöten antamalla väärän kuvan ja väärää informaatiota itsestään ja tuloksistaan.
        Päämääränä on saattaa AA viralliseksi ja ainoaksi hoitomuodoksi, ja saada yhteiskunta rahoittamaan AA toiminta verovaroista.
        Silloin AA alkaa laskuttaa "hoidostaan" yhteiskuntaa. Niin tapahtuu jo Yhdysvalloissa.


      • vastaan ulkopuolisia
        uskonto! kirjoitti:

        AA pehmittää terveydenhuoltokenttää lääkäreitä myöten antamalla väärän kuvan ja väärää informaatiota itsestään ja tuloksistaan.
        Päämääränä on saattaa AA viralliseksi ja ainoaksi hoitomuodoksi, ja saada yhteiskunta rahoittamaan AA toiminta verovaroista.
        Silloin AA alkaa laskuttaa "hoidostaan" yhteiskuntaa. Niin tapahtuu jo Yhdysvalloissa.

        avustuksia. Olen AA:n jäsen ja maksan omasta pussista kahvini ja pullani.


      • tietysti
        vastaan ulkopuolisia kirjoitti:

        avustuksia. Olen AA:n jäsen ja maksan omasta pussista kahvini ja pullani.

        Maksoit silti. Paljonko iso kirja maksoi?


      • "riippumattomuus"
        vastaan ulkopuolisia kirjoitti:

        avustuksia. Olen AA:n jäsen ja maksan omasta pussista kahvini ja pullani.

        Sponsoreilla kun on tapana valvoa mihin heidän rahansa menevät. Kirjajulkaisu-toiminta tuntuu olevan aktiivista. Se kait on liiketoimintaa? Kun ilman rahaa ei mikään järjestö voi toimia.

        Ei AA ole keksinyt ikiliikkujaa, ainoastaan tavan välttää keinon vähentää ulkopuolinen valvonta minimiinsä. Eli valvoa itse itseään.


      • mitäs tosta
        "riippumattomuus" kirjoitti:

        Sponsoreilla kun on tapana valvoa mihin heidän rahansa menevät. Kirjajulkaisu-toiminta tuntuu olevan aktiivista. Se kait on liiketoimintaa? Kun ilman rahaa ei mikään järjestö voi toimia.

        Ei AA ole keksinyt ikiliikkujaa, ainoastaan tavan välttää keinon vähentää ulkopuolinen valvonta minimiinsä. Eli valvoa itse itseään.

        Pitäähän toiminta rahoittaa. Pysyisi vaan aisoissa. AA-n uskonnollisuus vaan tekee kaikesta sen toiminnasta epäluotettavaa, minun silmissä.


      • kun ostin sen,
        tietysti kirjoitti:

        Maksoit silti. Paljonko iso kirja maksoi?

        se maksoi melkein täsmälleen yhtä paljon kuin koskispullo. Koskiksen tämänhetkistä hintaa en tiedä.


      • nimetön holisti
        uskonto! kirjoitti:

        AA pehmittää terveydenhuoltokenttää lääkäreitä myöten antamalla väärän kuvan ja väärää informaatiota itsestään ja tuloksistaan.
        Päämääränä on saattaa AA viralliseksi ja ainoaksi hoitomuodoksi, ja saada yhteiskunta rahoittamaan AA toiminta verovaroista.
        Silloin AA alkaa laskuttaa "hoidostaan" yhteiskuntaa. Niin tapahtuu jo Yhdysvalloissa.

        Aika hiljaa AA on ollut mediassa. Ja ennakkoluulot ja asenteet, mitä itselläkin oli, on yleensä täysin vääriä. Ja jokainen alkoholisti joka lopettaa juomisen edes hetkeksi tietenkin vähentää "terveydenhuoltokenttää" ja hyvä niin.

        AA:n päämääränä taitaa olla yksilön auttaminen raitistumaan ja AA:sta kertominen eteenpäin vielä juoville holisteille. Tietenkään kaikki jotka juovat ei välttämättä ole alkoholisteja.

        AA ryhmät rahoittavat itse oman toimintansa eivätkä ota vastaan ulkopuolista rahoitusta, ei valtiolta, kunnilta, terveydenhuoltopiireiltä, sos.toimistoista tai RAYlta.

        Noista amerikan malleista en tiedä, eikä ne juuri kosketa kun en ole siellä päin käynyt enkä sinne veroja maksanut.


    • ei tietääkseni

      puhuta uskonnollisista asioista. Antabuksen käyttäminen ei myöskään ole uskonnollisuutta. Katkolla ei käy papit saarnaamassa. Sairaaloissa ja alkoholistien hoitolaitoksissa pappi tulee vain pyydettäessä. Raitistuminen ilman AA:n uskonnollisuutta on siis mahdollista.

    • vajaa

      viinavoimasta, ilman omaa kokemustaan. Umpimielisenä näkee vain sen minkä haluaakin, lukee vain sen minkä alkoholinhuuruissaan jaksaa ja luetun, kuullun, nähdyn ymmärtäminen ja tajuaminen jää lapsen tasolle.

      Halu juoda ja halu kieltää on voimakkaampi ja aivot ovatkin sitten viinanvoimasta muuttuneet putkiaivoiksi, niin ei jää muuta keinoa , kuin syyttää jotakin, joitakin muita omasta typeryydestään ja sitä edes itse tajuamatta.

      Ärsyttävintä varmasti on kaikille niille jotka yrittävät haukkua, herjata,parjata,kieltää ja siten pakeneville, on se, että hekin ovat tervetulleita AAhan, kunhan on ensin tullut oma halu lopettaa juominen.Hahahahaha. Kunhan on tullut tajuihinsa hahahaha.

      • ystävä hyvä

        Olisit jättänyt viimeisen kappaleen pois. Tai virkkeen. Muuten suht. asiallisesta viestistä. Pilkkaaminen ei ole kovin aikuismaista.


      • ...on

        Vastauksesi on malliesimerkki itsenäisen ajattelukykynsä kulttiuskonnolle luovuttaneen henkilön mielentilasta.
        AA-n uskonnollisuutta ei kukaan voi järkiargumentein kiistää.


      • suurempi
        ...on kirjoitti:

        Vastauksesi on malliesimerkki itsenäisen ajattelukykynsä kulttiuskonnolle luovuttaneen henkilön mielentilasta.
        AA-n uskonnollisuutta ei kukaan voi järkiargumentein kiistää.

        AA vai juomisesi tai kumpi oli ensin, oliko juomisesi ensin ongelmallista ja sitten kun siitä ei haluakaan eroon, niin ongelmaksi muuttuikin AA.

        Turhaa on kinata sellaisen kanssa joka haluaa edelleen juoda ja puolustautuu vain hyökkäämällä jotakin vastaan mitä ei ymmärrä tai ymmärtää hyvinkin, mutta sen vuoksi juuri hyökkääkin sitä vastaan.

        Rakkikoirat haukkuvat kylillä juuri sitä mitä pelkäävät eniten, aivan kuin juovat alkoholistitkin, juuri omaa heikkouttaan ja juuri sitä "omaa uskoaan".

        Ja mitä enemmän hyökkää ja haukkuu, sitä enemmän sitä AAta lopullisesti haluaa, terve tuloa vaan.


      • TARJOUS!!!

        Mene vaikka steissin intimiteetti tiloihin ja katso peiliin. Asioiminen on kyllä muuten maksullista mutta peiliin katsominen on ilmaista. Siis kun ensin olet hoitanut asiasi :D


      • pelottaa niin...
        suurempi kirjoitti:

        AA vai juomisesi tai kumpi oli ensin, oliko juomisesi ensin ongelmallista ja sitten kun siitä ei haluakaan eroon, niin ongelmaksi muuttuikin AA.

        Turhaa on kinata sellaisen kanssa joka haluaa edelleen juoda ja puolustautuu vain hyökkäämällä jotakin vastaan mitä ei ymmärrä tai ymmärtää hyvinkin, mutta sen vuoksi juuri hyökkääkin sitä vastaan.

        Rakkikoirat haukkuvat kylillä juuri sitä mitä pelkäävät eniten, aivan kuin juovat alkoholistitkin, juuri omaa heikkouttaan ja juuri sitä "omaa uskoaan".

        Ja mitä enemmän hyökkää ja haukkuu, sitä enemmän sitä AAta lopullisesti haluaa, terve tuloa vaan.

        hanki kyynelkaasua, koirat vain suuttuvat pippurisumutteesta.


      • ongelma....
        suurempi kirjoitti:

        AA vai juomisesi tai kumpi oli ensin, oliko juomisesi ensin ongelmallista ja sitten kun siitä ei haluakaan eroon, niin ongelmaksi muuttuikin AA.

        Turhaa on kinata sellaisen kanssa joka haluaa edelleen juoda ja puolustautuu vain hyökkäämällä jotakin vastaan mitä ei ymmärrä tai ymmärtää hyvinkin, mutta sen vuoksi juuri hyökkääkin sitä vastaan.

        Rakkikoirat haukkuvat kylillä juuri sitä mitä pelkäävät eniten, aivan kuin juovat alkoholistitkin, juuri omaa heikkouttaan ja juuri sitä "omaa uskoaan".

        Ja mitä enemmän hyökkää ja haukkuu, sitä enemmän sitä AAta lopullisesti haluaa, terve tuloa vaan.

        Kultti-uskonto "hoitona" vakavaan sairauteen.


      • haavaa tee
        pelottaa niin... kirjoitti:

        hanki kyynelkaasua, koirat vain suuttuvat pippurisumutteesta.

        Koirat voivat vain ruikkia kintuille ja jää paha haju.


      • wuffffffffffffffff
        haavaa tee kirjoitti:

        Koirat voivat vain ruikkia kintuille ja jää paha haju.

        vai oliko se folkkewuff???


    • sanalle järkyttävämpää

      on kahden kaljan pöhnässä sanottu, "olen kuules vähentänyt juomistani....... vaihdoin siitä osan lääkkeisiin, kun ahdistaa ja masentaa sekä edelleen janottaa.

    • Oranssi

      AA:n uskonnollisuuden voisi kestää, mikäli sen tulokset alkoholistien raitistamisessa olisivat parempia kuin muiden hoitomuotojen.

      Tosiasiassa AA:n onnistumisprosentti on sama kuin kokonaan hoitamatta jättäminen eli n. 5 %. Alkoholistin kannattaa pysyä raittiina mieluummin omalla päätöksellä kuin AA:n avulla, sillä AA:ssa kävijät retkahtavat juomaan useammin ja rankemmin kuin omalla päätöksellään raitistuneet.

      Yli puolet pysyvästi raitistuneista ihmisistä saavuttaa raittiuden itsekseen.

      • niin, että

        itsekseni raitistuin monen monta kertaa, AA:han päästyäni vain kerran joskus 20 vuotta sitten. Huomisesta en vielä tiedä, mutta uskon ja toivon raittiutta sillekin päivälle.


      • Raittina pysynyt

        Mistähän tollaista tietoa olet saanut .On yleisesti sanottu ,että parhaat tulokset on AA:lla ,tai oikeasti uskoon tulolla.Ne jotkka ei ole edellä mainitulla tiellä pysyneet,tai omin voimin yrittävät.Siis välillä juovat, näitä nopammin kannetaan hautaan,ainakin meillä päin.


      • Raittinapysynyt
        Raittina pysynyt kirjoitti:

        Mistähän tollaista tietoa olet saanut .On yleisesti sanottu ,että parhaat tulokset on AA:lla ,tai oikeasti uskoon tulolla.Ne jotkka ei ole edellä mainitulla tiellä pysyneet,tai omin voimin yrittävät.Siis välillä juovat, näitä nopammin kannetaan hautaan,ainakin meillä päin.

        Ne jotka ei ole edellä mainitulla tiellä pysyneet,tai omin voimin yrittävät.Siis välillä juovat, näitä nopammin kannetaan hautaan,ainakin meillä päin.
        Ps. Korjaan kirjoitus virheeni, ettei siihen takeruta.


      • ei kumoa
        niin, että kirjoitti:

        itsekseni raitistuin monen monta kertaa, AA:han päästyäni vain kerran joskus 20 vuotta sitten. Huomisesta en vielä tiedä, mutta uskon ja toivon raittiutta sillekin päivälle.

        sitä seikkaa, että AA täyttää uskonnollisen kultin tunnusmerkit.


      • Oranssi
        Raittina pysynyt kirjoitti:

        Mistähän tollaista tietoa olet saanut .On yleisesti sanottu ,että parhaat tulokset on AA:lla ,tai oikeasti uskoon tulolla.Ne jotkka ei ole edellä mainitulla tiellä pysyneet,tai omin voimin yrittävät.Siis välillä juovat, näitä nopammin kannetaan hautaan,ainakin meillä päin.

        " Mistähän tollaista tietoa olet saanut?"

        Esimerkiksi täältä:
        http://www.orange-papers.org/orange-effectiveness.html

        Artikkelistä käy ilmi mm. kuinka AA:n ei-alkoholisti-kunniajäsen, professori Vaillant, teki kaikkensa saadakseen AA:n onnistumistulokset tieteellisesti todistettua. Se, mikä tuli todistetuksi oli, että AA ei ylitä omin voimin raitistuneiden onnistumisprosenttia hiukkaakaan. Itse asiassa, kun itsemurhaluvut kyseisissä ryhmissä otetaan huomioon, AA on vaarallisempi vaihtoehto alkoholistille kuin olla kokonaan ilman hoitoa.

        Parhaat tulokset on saavutettu kognitiivisella psykoterapialla, jota edustaa esim. SMART Recovery:
        http://smartrecovery.infopop.cc/mbsolintro.htm


      • punapersepaviaani
        Oranssi kirjoitti:

        " Mistähän tollaista tietoa olet saanut?"

        Esimerkiksi täältä:
        http://www.orange-papers.org/orange-effectiveness.html

        Artikkelistä käy ilmi mm. kuinka AA:n ei-alkoholisti-kunniajäsen, professori Vaillant, teki kaikkensa saadakseen AA:n onnistumistulokset tieteellisesti todistettua. Se, mikä tuli todistetuksi oli, että AA ei ylitä omin voimin raitistuneiden onnistumisprosenttia hiukkaakaan. Itse asiassa, kun itsemurhaluvut kyseisissä ryhmissä otetaan huomioon, AA on vaarallisempi vaihtoehto alkoholistille kuin olla kokonaan ilman hoitoa.

        Parhaat tulokset on saavutettu kognitiivisella psykoterapialla, jota edustaa esim. SMART Recovery:
        http://smartrecovery.infopop.cc/mbsolintro.htm

        Olinkin ihmetellyt kun jostain syystä kellään ei tuntunut olevan yhtään mitään tilastoa "mutun" lisäksi.


      • saisi tällaista
        Oranssi kirjoitti:

        " Mistähän tollaista tietoa olet saanut?"

        Esimerkiksi täältä:
        http://www.orange-papers.org/orange-effectiveness.html

        Artikkelistä käy ilmi mm. kuinka AA:n ei-alkoholisti-kunniajäsen, professori Vaillant, teki kaikkensa saadakseen AA:n onnistumistulokset tieteellisesti todistettua. Se, mikä tuli todistetuksi oli, että AA ei ylitä omin voimin raitistuneiden onnistumisprosenttia hiukkaakaan. Itse asiassa, kun itsemurhaluvut kyseisissä ryhmissä otetaan huomioon, AA on vaarallisempi vaihtoehto alkoholistille kuin olla kokonaan ilman hoitoa.

        Parhaat tulokset on saavutettu kognitiivisella psykoterapialla, jota edustaa esim. SMART Recovery:
        http://smartrecovery.infopop.cc/mbsolintro.htm

        kognitiivista psykoterapiaa? Onko se kallista? Montako kertaa siellä pitää käydä saadakseen pysyvän raittiuden?

        Mulla on muutamia tuttuja kun on kuollut aika nuorena viinaan.


      • googlaa
        saisi tällaista kirjoitti:

        kognitiivista psykoterapiaa? Onko se kallista? Montako kertaa siellä pitää käydä saadakseen pysyvän raittiuden?

        Mulla on muutamia tuttuja kun on kuollut aika nuorena viinaan.

        http://www.finkat.net/tluettelo/list.php

        Terapiankesto kait aina riippuu terapian tarvitsijasta.

        Mulla on kolme lapsuuskaveria elossa mutta punaisilla papereilla viinasta johtuen.


      • lääkäriltäsi
        saisi tällaista kirjoitti:

        kognitiivista psykoterapiaa? Onko se kallista? Montako kertaa siellä pitää käydä saadakseen pysyvän raittiuden?

        Mulla on muutamia tuttuja kun on kuollut aika nuorena viinaan.

        Pysyvä raittiuden saavuttaa olemalla juomatta alkoholia.


      • saahan sitä
        saisi tällaista kirjoitti:

        kognitiivista psykoterapiaa? Onko se kallista? Montako kertaa siellä pitää käydä saadakseen pysyvän raittiuden?

        Mulla on muutamia tuttuja kun on kuollut aika nuorena viinaan.

        Kognitiivista terapiaa saa ilmaiseksi aa-ryhmistä.


      • Mulle sattui
        ei kumoa kirjoitti:

        sitä seikkaa, että AA täyttää uskonnollisen kultin tunnusmerkit.

        Mulle sattui niin, että kun raitistuin, en hoksannut, että raitistuin uskonnollisen kultin tunnusmerkit täyttäbän toverieuran vertaistuella.


    • p aljon

      käyty katsomassa tätä viestiä.

    • feikin feikkikö..

      Aloittaja sitten vain etsii itselleen sopivan raitistumistavan jos ei AA kelpaa.Kaikki on vain halusta kiinni..´Kokeile roskapussin vientiä vaikkapa!

    • palvelijaotso

      Mitä sulle kuuluu nykyisin?

    • Pankin asiakas

      Eiks ole hyvä, että sinunkaan ei ole pakko liittyä siihen?
      AA on vain niitä varten, jotka hyväksyvät ainakin jotain sen toiminnasta.

    • feikin feikkikö..

      En itsekkään tunnusta mitään uskontoa ja AA:n ns uskonnollisuus on jokaisen yksilön itse käsiteltävä.Uskon korkeampaan voimaan eikä se tarkoita minulle Jumalaa eikä Jeesustelua.AA on hengellinen yhteisö.Usko ja hengellisyys on aivan kaksi eri asiaa..Sitäpaitsi Amerikassa varsinainen uskonnollisuus on paljon suuremmassa asemassa kuin suomessa ja AA:n tekstit ovat käännetty englanninkielestä.Niitä ei ole lupa muokkailla miten vaan koska AA-aate on maailmanlaajuinen.Perinteitä kunnioitetaan.Eikö ole tärkeintä että vaikka AA:sta löytyisi edes yksi samoin ajatteleva toipuja?Liika kriittisyys ei aina ole hyväksi,sen itse huomasin.Ovi on aina auki tulijoille eikä ketään pakoteta käymään.

    • ihan mieleisesi

      Perusta uusi nimettömien juoppojen maailmanlaajuinen yhteisö.
      Ainakin Suomessa on kokoontumisvapaus.

      • vapaus!

        Pas-kat AA mikään uskonnollinen piiri ole! Siellä tekstissä puhutaan jumalasta, korkeimmasta voimasta, ja jokainen saa käsittää sen miten haluaa. Jollekin korkein voima voi olla aa-palaveri ja sen ihmiset joiden avulla pysyy raitiina. AA:ssa on ateisteja, kuten muitakin. Siellä ei tartte omaksua noita asioita jos ei halua. Ohjelmaa ja askelia ei tartte suorittaa hampaat irvessä ja kirjaimellisesti, en itsekään ole niin tehnyt -silti olen raittiina ja käyn aa;ssa.

        AA on erittäin tehokas hoito, ja ilmainen. Raittius muutti elämäni täysin; entinen romahtanut, henkisesti ja fyysisesti rapakuntoinen ja pohjalla ollut juoppo pysyy tänään elämään normaalisti ja nauttimaan elosta. On se ihme!


      • minäkin vapauduin
        vapaus! kirjoitti:

        Pas-kat AA mikään uskonnollinen piiri ole! Siellä tekstissä puhutaan jumalasta, korkeimmasta voimasta, ja jokainen saa käsittää sen miten haluaa. Jollekin korkein voima voi olla aa-palaveri ja sen ihmiset joiden avulla pysyy raitiina. AA:ssa on ateisteja, kuten muitakin. Siellä ei tartte omaksua noita asioita jos ei halua. Ohjelmaa ja askelia ei tartte suorittaa hampaat irvessä ja kirjaimellisesti, en itsekään ole niin tehnyt -silti olen raittiina ja käyn aa;ssa.

        AA on erittäin tehokas hoito, ja ilmainen. Raittius muutti elämäni täysin; entinen romahtanut, henkisesti ja fyysisesti rapakuntoinen ja pohjalla ollut juoppo pysyy tänään elämään normaalisti ja nauttimaan elosta. On se ihme!

        Kiitos asiallisesta viestistä. AA auttoi minutkin alkuun. Ja sillä tiellä on hyvä pysyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe