Iso ongelma

silmien kuivuminen

Mulla silmien kuivuminen alkoi syksyn alussa ja olen siitä lähtien käyttänyt silmätippoja päivittäin. Lääkrärillä olen käynyt useammalla, ja kuulema saan syyttää kuivaa huoneilmaa ja päätetyöskentelyä. Sen lisäksi, että herkäsilmäisyyttä kulkee suvussa.
Outoa on, että joinain viikkoina oireet pahenevat ja toisinaan helpottuvat? Mikäköhän siihen vaikuttaa? Hormonit, sään vaihtelut vai mikä?

Onko täällä muita joilla on samanlainen ongelma?

Olen normaalinäköinen (en käytä laseja tms.), hoikka, perusterve ym.

66

22218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mulla

      Itsekkin näyttöpäätteellä vietän suurimman osan päivästäni ja täysin samanlaisia ongelmia, toisinaan jopa niin kuivat että jopa kirkkaat valot käyvät niihin.

      • Kuivis

        Täällä samaa vikaa.Lääkäri totesi ,että TODELLA kuivat silmät.Kannattaa tutkituttaa ne silmät,jos et oo jo tutkituttanu.Minultahan löysi tulehduksen ja huomaahan sen itekki ,ku tavallista enemmän rupeaa punoittamaan silmät.Diagnoosi oli ,että kyynelnesteen eritys pienentynyt huomattavasti.Tällä hetkellä käytän geelimäistä kostutustippaa ja monta kertaa päivässä.


    • Odotteleva

      Itselläni laser-leikkauksen jälkeen silmien kuivuminen on suuri ongelma (kaikkia muita ongelmia on jo hoidettu...). Tosi kovat vaivat aiheuttavat minulle (kirvely, polttelu, vetistys, punoittaminen,roskantunne, kutiaminen). Minä huomaan, että kosteassa ulkoilmassa olo ja "höyryävän" puulämmitteisen saunan jälkeen olo on vähän aikaa helpompi. Tippoja/geelejä vaihtelen ja käytän paljon, mutta ei niistä ole tuntemuksiin juurikaan apua. Myös kosteaa käärettä silmien päällä olen kokeillut. Minulla on selvä syy siis kuivuuteen ja sen luvataan vähenevän ja poistuvan 6-12kk. Toivottavasti hellittäisi pikku hiljaa. Ymmärrän kyllä, että kärsit kuivuudesta. Minusta tuntuu välillä, että se hallitsee koko elämääni, koska oireet ovat niin kovat. Minkälaiset oireet sinulla on? Onko sinulla jotain "poppakonsteja", mikä parhaiten auttaa sinulla olotilaan?

    • Kuulostaa

      Kuivat silmät vaivaa meikäläistäkin, mitään tauteja ei ole mistä johtuis. Tippoja ja geelejä käytän. Tosiaan oireiden kiusaavuus vaihtelee, mutta ei osaa sanoa mikä niiden muutoksiin vaikuttaa...

      Jos on paljon kiireitä niin silloin ainakin ehtii vähemmän asiaa murehtimaan...

      • että työpaikkani

        likaisuus vaikuttaa. loma-aikana ei ollenkaan niin pahana. ja osa lääkkeistä lisää kuivuuden tunnetta. lecrolyn -nimiset allergiatipat helpottaa oloa, ja olenkin harkinnut paluuta vesimäisempiin tippoihin geeliytyvien sijasta. tosin tippojen säilytysaineetkin voi ajan kanssa herkistää. kaipaisin myös vinkkejä, mitkä tipat auttaa!!

        mun kohdalla ei ole tutkittu syytä, hoidetaan vain oireita..


      • Kuivis
        että työpaikkani kirjoitti:

        likaisuus vaikuttaa. loma-aikana ei ollenkaan niin pahana. ja osa lääkkeistä lisää kuivuuden tunnetta. lecrolyn -nimiset allergiatipat helpottaa oloa, ja olenkin harkinnut paluuta vesimäisempiin tippoihin geeliytyvien sijasta. tosin tippojen säilytysaineetkin voi ajan kanssa herkistää. kaipaisin myös vinkkejä, mitkä tipat auttaa!!

        mun kohdalla ei ole tutkittu syytä, hoidetaan vain oireita..

        Miten muilla silmien luomet.Minulla ainakin ne vaivaa ja itse asiassa nykyään enemmän kuin itse silmät.Varsinkin alaluomien reunat tosi arat.Oletteko hoitanu mitenkää?


      • silmäluomet olisi
        Kuivis kirjoitti:

        Miten muilla silmien luomet.Minulla ainakin ne vaivaa ja itse asiassa nykyään enemmän kuin itse silmät.Varsinkin alaluomien reunat tosi arat.Oletteko hoitanu mitenkää?

        kiinni silmissä.. kuivuvat yön aikana. ja jotain outoja näppyjä reunoissa ja sisäpuolella. koska eivät olleet herpestä, ei asiaan enempää puututtu, eikä silmälääkärikään tiennyt mitä ovat. et se siitä.

        itse en meikkaa silmien alueelta, enkä myöskään laita rasvaa lähellekään.


    • Odotteleva

      Itse sain neuvoja syödä A-vitamiinia. Joku neuvoi kalanmaksaöljykapselit, koska niissä monia rasvoja/vitamiineja, jotka vaikuttavat silmiinkin. Aloitan tänään kokeilun.

      • Odotteleva

        Kävin hakemassa apteeksita ravintolisää Möller tupla. Se on kalaöljy-vitamiinikapseli. Siinä on hyviä rasvahappoja (A-,D-ja E-vitamiineja). Pitäisi vaikuttaa myös silmiin. Luontaistuotekaupasta hain Visio balancea. Se on luteiini-zeaksantiinivalmiste kehäkukasta. Pitäisi myös olla silmiin positiivisesti vaikuttava. Nyt vain kokeilemaan ja odottelemaan tuloksia. Voin laittaa viestiä, jos tuntuu, että on jotain vaikutusta.


    • silmiäni

      enää:( Ovat kuivat,kutisevat ja väsyneen näköiset.Pilaa jo arkenikin!

      Tavaratalot,auton puhaltimet ym. ovat hirveitä.

      Olen kokeillut jo lähes kaikki silmätipat ja geelit.Mistään ei apua :( Jopa sitä kaikkein kalleinta ja parhaaksi kehuttua koitin,nyt tuntuu että vain pahentaa oireita.

      Muutama vuosi sitten s.lääkäri totesi luomitulehduksen ja sanoi että silmäni ovat todella kuivat,ettei kyynelkanava tuota tarpeeksi nestettä.

      Eikö tähän vaivaan ole mittään tehtävissä??

      • Odotteleva

        Sama juttu täällä. Mutta olin lasik-leikkauksessa ja sen jälkeen TODELLA KOVAT kuivuusongelmat!! Minua lisäksi polttaa ja kirvelee. Sitten olen kuullut jostain sellaisista, mitkä asennetaan käsittääkseni kyynelkanavaan ja sulaa sieltä itsekseen. En tiedä, onko niistä apua. Verkkoklinikalla puhutaan jostain pilokarpiinista, jota otetaan suun kautta ja sen pitäisi lisätä kyyneleritystä. Itse myös epätoivoisesti haen apua tilanteeseen. Tähän mennessä mikään ei ole tuottanut merkittävää apua. Minulle on kyllä "luvattu" että leikkauksen jälkeen viimeistään vuoden kuluttua kuivuusongelma on häipynyt. Mutta on kyllä niin paha, että tarvitsen kyllä jotain tehokasta helpottamaan sitä. "En jaksa silmiäni" kuulostaa ihan kuin olisi minun suustani tullut. Nyt täytyy tehdä niin, että aktiivisesti etsitään tietoa/apua ja kokeillaan kaikenlaista, mikä soveltuu vaivaan. Ja sitten raportoidaan täällä sivustolla!


      • Odotteleva
        Odotteleva kirjoitti:

        Sama juttu täällä. Mutta olin lasik-leikkauksessa ja sen jälkeen TODELLA KOVAT kuivuusongelmat!! Minua lisäksi polttaa ja kirvelee. Sitten olen kuullut jostain sellaisista, mitkä asennetaan käsittääkseni kyynelkanavaan ja sulaa sieltä itsekseen. En tiedä, onko niistä apua. Verkkoklinikalla puhutaan jostain pilokarpiinista, jota otetaan suun kautta ja sen pitäisi lisätä kyyneleritystä. Itse myös epätoivoisesti haen apua tilanteeseen. Tähän mennessä mikään ei ole tuottanut merkittävää apua. Minulle on kyllä "luvattu" että leikkauksen jälkeen viimeistään vuoden kuluttua kuivuusongelma on häipynyt. Mutta on kyllä niin paha, että tarvitsen kyllä jotain tehokasta helpottamaan sitä. "En jaksa silmiäni" kuulostaa ihan kuin olisi minun suustani tullut. Nyt täytyy tehdä niin, että aktiivisesti etsitään tietoa/apua ja kokeillaan kaikenlaista, mikä soveltuu vaivaan. Ja sitten raportoidaan täällä sivustolla!

        Soitin juuri silmäpoliklinikalle Helsinkiin. Sieltä sanottiin, että kuivasilmäsyyttä hoidetaan juuri tiputtelulla ja jos se ei auta, niin sitten lyhyt- tai pitkäkestoisilla kyyneltietulpilla. Alan selvittämään omaa mahdollisuuttani noihin kyyneltietulppiin. Ja jatkan raportointia...


      • Odotteleva
        Odotteleva kirjoitti:

        Soitin juuri silmäpoliklinikalle Helsinkiin. Sieltä sanottiin, että kuivasilmäsyyttä hoidetaan juuri tiputtelulla ja jos se ei auta, niin sitten lyhyt- tai pitkäkestoisilla kyyneltietulpilla. Alan selvittämään omaa mahdollisuuttani noihin kyyneltietulppiin. Ja jatkan raportointia...

        Menen tällä viikolla kontrolliin. Soitin paikkaan ja sieltä sanottiin, että kyyneltietulpat on mahdollista asentaa, jos lääkäri katsoo sen aiheelliseksi. Toivottavasti saisin niistä apua!!!!


      • kyyneltietulpat
        Odotteleva kirjoitti:

        Menen tällä viikolla kontrolliin. Soitin paikkaan ja sieltä sanottiin, että kyyneltietulpat on mahdollista asentaa, jos lääkäri katsoo sen aiheelliseksi. Toivottavasti saisin niistä apua!!!!

        auttavat?Siis eikö ne tuki juuri tuon kyynelkanavan?

        Millaisessa paikassa niitä laitetaan tai määrätään?


      • tiputtelija
        Odotteleva kirjoitti:

        Sama juttu täällä. Mutta olin lasik-leikkauksessa ja sen jälkeen TODELLA KOVAT kuivuusongelmat!! Minua lisäksi polttaa ja kirvelee. Sitten olen kuullut jostain sellaisista, mitkä asennetaan käsittääkseni kyynelkanavaan ja sulaa sieltä itsekseen. En tiedä, onko niistä apua. Verkkoklinikalla puhutaan jostain pilokarpiinista, jota otetaan suun kautta ja sen pitäisi lisätä kyyneleritystä. Itse myös epätoivoisesti haen apua tilanteeseen. Tähän mennessä mikään ei ole tuottanut merkittävää apua. Minulle on kyllä "luvattu" että leikkauksen jälkeen viimeistään vuoden kuluttua kuivuusongelma on häipynyt. Mutta on kyllä niin paha, että tarvitsen kyllä jotain tehokasta helpottamaan sitä. "En jaksa silmiäni" kuulostaa ihan kuin olisi minun suustani tullut. Nyt täytyy tehdä niin, että aktiivisesti etsitään tietoa/apua ja kokeillaan kaikenlaista, mikä soveltuu vaivaan. Ja sitten raportoidaan täällä sivustolla!

        Tämmöstä ainetta taidetaan suomessakin testata, pitäis lisätä kyyneleritystä:

        http://www.allergan.com/site/products/consumers/home.asp?id=restasis

        Onko kellää tietoa tästä?

        Toi pilokarpiini taitaa enemmänkin tehota kuivaan suuhun lisäämällä syljen eritystä, ei niinkään auta silmiin - sano yks silmälääkäri...


      • Odotteleva
        kyyneltietulpat kirjoitti:

        auttavat?Siis eikö ne tuki juuri tuon kyynelkanavan?

        Millaisessa paikassa niitä laitetaan tai määrätään?

        Hei!
        pitäisi olla kuivasilmäisyydestä kärsivälle. Tosin toisille on apua, ehkä kaikki eivät koe saavansa apua. Kysyin asiaa eilen HYKS:n silmäklinilta ja myös eräältä Suomen arvostetuimmista silmälääkäreistä. Molemmissa paikoissa sanottiin, että jos tiputtelusta ei ole apua, niin seuraava on lyhytaikaiset kyyneltietulpat, jotka sulavat vähitellen pois. Ja jos niistä apua, voidaan asentaa pitkäaikaiset. Menen huomenna kontrolliin. Kyselen tarkemmin asiasta ja toivon, että saisin sellaiset. Kerron huomenna tarkemmin.


      • odottelen
        Odotteleva kirjoitti:

        Hei!
        pitäisi olla kuivasilmäisyydestä kärsivälle. Tosin toisille on apua, ehkä kaikki eivät koe saavansa apua. Kysyin asiaa eilen HYKS:n silmäklinilta ja myös eräältä Suomen arvostetuimmista silmälääkäreistä. Molemmissa paikoissa sanottiin, että jos tiputtelusta ei ole apua, niin seuraava on lyhytaikaiset kyyneltietulpat, jotka sulavat vähitellen pois. Ja jos niistä apua, voidaan asentaa pitkäaikaiset. Menen huomenna kontrolliin. Kyselen tarkemmin asiasta ja toivon, että saisin sellaiset. Kerron huomenna tarkemmin.

        kuulumisia innolla,toivotavasti olisi löytynyt apu meille kuiviksille!

        Kiitos!


      • Odotteleva
        odottelen kirjoitti:

        kuulumisia innolla,toivotavasti olisi löytynyt apu meille kuiviksille!

        Kiitos!

        Hei!
        Minkälaiset sinun silmäoireesi ovat? Kun tuntuu, että voiko kenelläkään olla näin kovat kuin minulla. Selvitin vielä kyyneltietulppia sen verran, että ne tukkivat tosiaan kyyneltietä aiheuttaen sen, että kosteuden on tarkoitus pysyä kauemmin silmän pinnalla. Niitä laitetaan sekä yksityisesti että jos saa lähetteen vaikka keskussairaalaan. Toimenpiteen pitäisi olla helppo ja kivuton. Todella toivon, että siitä olisi apua!!!!!!


      • silmissäni
        Odotteleva kirjoitti:

        Hei!
        Minkälaiset sinun silmäoireesi ovat? Kun tuntuu, että voiko kenelläkään olla näin kovat kuin minulla. Selvitin vielä kyyneltietulppia sen verran, että ne tukkivat tosiaan kyyneltietä aiheuttaen sen, että kosteuden on tarkoitus pysyä kauemmin silmän pinnalla. Niitä laitetaan sekä yksityisesti että jos saa lähetteen vaikka keskussairaalaan. Toimenpiteen pitäisi olla helppo ja kivuton. Todella toivon, että siitä olisi apua!!!!!!

        Samaa olen minäkin miettinyt että eikö kenelläkään muulla ole näin kamalan kuivat silmät kuin minulla.

        Olen nyt jo varmaan neljä vuotta kärsinyt näistä silmistni,tuntuu että arkikin menee oireiden takia aivan pilalle.Silmät ovat väsyneet,kuivat,kutisevat,sellaiset ihmeelliset.

        Ripsaria ym. silmämeikkejä kartan,tuntuu että ne vain pahentavat oireita.

        olin kaksi vuotta sitten s.lääkärillä ja hän totesi että silmäni ovat todella kuivat,ettei kyynelkaavat tuota tarpeeksi nestettä,että haihtuu silmän pinnalta aivan liian nopeasti aiheuttaen silmien kuivuuden.Määäräsi hn tippoja ja geelejä ja kun menin uudelleen ja valitin ettei auta niin määräsi erimerkkisiä.Sanoi että eivät nyt punoita tms. mutta eipä tiennyt miltä silmäni minusta tuntuvat.

        Kamalaa kun kaikki tavaratalotkin pahentavat oireita ja varsinkin auton puhaltimet.

        Tippoja ja geelejä olen kokeillut lähes kaikkia,eivät vain yksinkertaisesti auta.

        Olisi todella ihanaa saada apua tähän vaivaan,tuntuu tosiaan etten enää jaksa silmiäni,olen valmis kokeilemaan melkein mitä vaan.Mihinköhän sitä pitäisi soittaa niistä tulpista?


      • Odotteleva
        silmissäni kirjoitti:

        Samaa olen minäkin miettinyt että eikö kenelläkään muulla ole näin kamalan kuivat silmät kuin minulla.

        Olen nyt jo varmaan neljä vuotta kärsinyt näistä silmistni,tuntuu että arkikin menee oireiden takia aivan pilalle.Silmät ovat väsyneet,kuivat,kutisevat,sellaiset ihmeelliset.

        Ripsaria ym. silmämeikkejä kartan,tuntuu että ne vain pahentavat oireita.

        olin kaksi vuotta sitten s.lääkärillä ja hän totesi että silmäni ovat todella kuivat,ettei kyynelkaavat tuota tarpeeksi nestettä,että haihtuu silmän pinnalta aivan liian nopeasti aiheuttaen silmien kuivuuden.Määäräsi hn tippoja ja geelejä ja kun menin uudelleen ja valitin ettei auta niin määräsi erimerkkisiä.Sanoi että eivät nyt punoita tms. mutta eipä tiennyt miltä silmäni minusta tuntuvat.

        Kamalaa kun kaikki tavaratalotkin pahentavat oireita ja varsinkin auton puhaltimet.

        Tippoja ja geelejä olen kokeillut lähes kaikkia,eivät vain yksinkertaisesti auta.

        Olisi todella ihanaa saada apua tähän vaivaan,tuntuu tosiaan etten enää jaksa silmiäni,olen valmis kokeilemaan melkein mitä vaan.Mihinköhän sitä pitäisi soittaa niistä tulpista?

        Varmaan vaikka tilaamalla ajan paikalliseen terkkariin ja pyytämään sieltä lähetteen keskussairaalaan. Se voi kuitenkin kestää...Joten soita johonkin yksityiseen lääkärifirmaan ja kysy ensin, tekevätkö silmälääkärit siellä kyseistä toimenpidettä (vaikka varmaan tekevät, kun on käsittääkseni aika simppeli) ja sitten vaan aika tilaamaan. Minä soitin jo omalle lääkärille. Minulle on tarkoitus tehdä huomenna toimenpide illan suussa. Raportoin vaikka sitten heti, minkälainen operaatio oli ja sitten jatkossa, miltä vaikuttaa.

        Äsken muuten huomasin, että kuin hain autoon jääneitä Vickotears-pipettejä, niin kylmä geeli rauhoitti ainakin tällä kertaa. Toiset kuivikset nukkuvat yöt laput silmillä, kun yöllä ei luomet liiku, niin kuivuus ei iskisi. Toisaalta taas mietin vähän tulehduspuolta. Kuiva silmä tulehtuu muutenkin helposti ja jos siihen laittaa ensin geelin ja sitten "suojuksen", niin ei silmä saa happea tai en tiedä. Oma teoriani...

        Aika jännä juttu toi, kun sanoit, ettei lääkäri tiennyt, miltä sinusta tuntuu. Minulla välillä sama juttu. On kyllä sanottu kuiviksi, mutta ei tajuttu, että ongelma on todella haittaava (polttaa/kirvelee!!!). Usein tuntuu, että lääkärit luulevat minun suurentelevan ongelmaa.Minulle ei ole edes lääkärit ehdottaneet kyyneltietulppia, käskeneet vain tiputella tunnin välein. Mutta kun ei se auta!

        Itse olen asiaa netistä selvittänyt ja löytänyt noi kyynelkanavatulpat. Yksi konsti, mitä myös yritän muistaa harrastaa, on vettä kurkusta alas.

        Itse hankin silmälasit takaisin, vaikka olisin juuri ja juuri voinut "uudella" näöllänikin pärjätä. Myös silmälasit vähän suojaavat tullelta/puhaltimilta, mutta ei laseistakaan silti ole mitään merkittävää apua ollut.

        Joko olet ottanut jotain silmiin vaikuttavia vitamiineja kokeiluun? Kokeilen nyt niitäkin, mutta kokeilu kestänyt vasta pari päivää. Kokeilen kaikkea, mitä ikinä keksin!!!


      • Tiputtelija
        Odotteleva kirjoitti:

        Varmaan vaikka tilaamalla ajan paikalliseen terkkariin ja pyytämään sieltä lähetteen keskussairaalaan. Se voi kuitenkin kestää...Joten soita johonkin yksityiseen lääkärifirmaan ja kysy ensin, tekevätkö silmälääkärit siellä kyseistä toimenpidettä (vaikka varmaan tekevät, kun on käsittääkseni aika simppeli) ja sitten vaan aika tilaamaan. Minä soitin jo omalle lääkärille. Minulle on tarkoitus tehdä huomenna toimenpide illan suussa. Raportoin vaikka sitten heti, minkälainen operaatio oli ja sitten jatkossa, miltä vaikuttaa.

        Äsken muuten huomasin, että kuin hain autoon jääneitä Vickotears-pipettejä, niin kylmä geeli rauhoitti ainakin tällä kertaa. Toiset kuivikset nukkuvat yöt laput silmillä, kun yöllä ei luomet liiku, niin kuivuus ei iskisi. Toisaalta taas mietin vähän tulehduspuolta. Kuiva silmä tulehtuu muutenkin helposti ja jos siihen laittaa ensin geelin ja sitten "suojuksen", niin ei silmä saa happea tai en tiedä. Oma teoriani...

        Aika jännä juttu toi, kun sanoit, ettei lääkäri tiennyt, miltä sinusta tuntuu. Minulla välillä sama juttu. On kyllä sanottu kuiviksi, mutta ei tajuttu, että ongelma on todella haittaava (polttaa/kirvelee!!!). Usein tuntuu, että lääkärit luulevat minun suurentelevan ongelmaa.Minulle ei ole edes lääkärit ehdottaneet kyyneltietulppia, käskeneet vain tiputella tunnin välein. Mutta kun ei se auta!

        Itse olen asiaa netistä selvittänyt ja löytänyt noi kyynelkanavatulpat. Yksi konsti, mitä myös yritän muistaa harrastaa, on vettä kurkusta alas.

        Itse hankin silmälasit takaisin, vaikka olisin juuri ja juuri voinut "uudella" näöllänikin pärjätä. Myös silmälasit vähän suojaavat tullelta/puhaltimilta, mutta ei laseistakaan silti ole mitään merkittävää apua ollut.

        Joko olet ottanut jotain silmiin vaikuttavia vitamiineja kokeiluun? Kokeilen nyt niitäkin, mutta kokeilu kestänyt vasta pari päivää. Kokeilen kaikkea, mitä ikinä keksin!!!

        Itse hankin virtaviivaiset päänmukaiset aurinkolasit vahvuuksilla ulkoiluun ja autolla ajoon. Auttaa niin paljon että oli pitkästä aikaa mahdollista alkaa taas harrastaa fillarilla ajoa, tosin vain aurinkoisina päivinä kun muutoin mitään näe :(

        Mutta on tarkoitus hankkia oikeat suojaavat ajo/urheilulasit joissa linssejä voi vaihtaa eri tummuisiksi tai vaikka ihan kirkkaiksi. Likinäköisille niihin saa sisäpuolelle erilliset linssit vahvuuksilla - sanovat niitä adaptereiksi. Tietysti ihanteelliset olisi valoisuuden mukaan tummuvat linssit, kai niitäkin urheilulaseihin saa...

        Maailmalla ainakin on myynnissä kuivasilmille suunniteltuja "muodikkaita" suojalaseja. En vaan tiedä saako suomesta, tai tilattua jostain nettikaupasta?

        http://www.ophthalmologytimes.com/ophthalmologytimes/article/articleDetail.jsp?id=90369&searchString=PanOptx


      • kokenut
        silmissäni kirjoitti:

        Samaa olen minäkin miettinyt että eikö kenelläkään muulla ole näin kamalan kuivat silmät kuin minulla.

        Olen nyt jo varmaan neljä vuotta kärsinyt näistä silmistni,tuntuu että arkikin menee oireiden takia aivan pilalle.Silmät ovat väsyneet,kuivat,kutisevat,sellaiset ihmeelliset.

        Ripsaria ym. silmämeikkejä kartan,tuntuu että ne vain pahentavat oireita.

        olin kaksi vuotta sitten s.lääkärillä ja hän totesi että silmäni ovat todella kuivat,ettei kyynelkaavat tuota tarpeeksi nestettä,että haihtuu silmän pinnalta aivan liian nopeasti aiheuttaen silmien kuivuuden.Määäräsi hn tippoja ja geelejä ja kun menin uudelleen ja valitin ettei auta niin määräsi erimerkkisiä.Sanoi että eivät nyt punoita tms. mutta eipä tiennyt miltä silmäni minusta tuntuvat.

        Kamalaa kun kaikki tavaratalotkin pahentavat oireita ja varsinkin auton puhaltimet.

        Tippoja ja geelejä olen kokeillut lähes kaikkia,eivät vain yksinkertaisesti auta.

        Olisi todella ihanaa saada apua tähän vaivaan,tuntuu tosiaan etten enää jaksa silmiäni,olen valmis kokeilemaan melkein mitä vaan.Mihinköhän sitä pitäisi soittaa niistä tulpista?

        Kannattais välttää päätteellä olemista niin paljon kuin voi. Samoin hajuvesien käyttöä, tupakan savu on haitallista muutenkin, varmaan myös silmille. Allergialääkkeet auttoivat jonkin verran. Puhdas, siisti, hajusteeton elinympäristö ei varmaan huononna asiaa. Tsemppiä ja Hyvää Uutta Vuotta!


      • kärsivä...
        silmissäni kirjoitti:

        Samaa olen minäkin miettinyt että eikö kenelläkään muulla ole näin kamalan kuivat silmät kuin minulla.

        Olen nyt jo varmaan neljä vuotta kärsinyt näistä silmistni,tuntuu että arkikin menee oireiden takia aivan pilalle.Silmät ovat väsyneet,kuivat,kutisevat,sellaiset ihmeelliset.

        Ripsaria ym. silmämeikkejä kartan,tuntuu että ne vain pahentavat oireita.

        olin kaksi vuotta sitten s.lääkärillä ja hän totesi että silmäni ovat todella kuivat,ettei kyynelkaavat tuota tarpeeksi nestettä,että haihtuu silmän pinnalta aivan liian nopeasti aiheuttaen silmien kuivuuden.Määäräsi hn tippoja ja geelejä ja kun menin uudelleen ja valitin ettei auta niin määräsi erimerkkisiä.Sanoi että eivät nyt punoita tms. mutta eipä tiennyt miltä silmäni minusta tuntuvat.

        Kamalaa kun kaikki tavaratalotkin pahentavat oireita ja varsinkin auton puhaltimet.

        Tippoja ja geelejä olen kokeillut lähes kaikkia,eivät vain yksinkertaisesti auta.

        Olisi todella ihanaa saada apua tähän vaivaan,tuntuu tosiaan etten enää jaksa silmiäni,olen valmis kokeilemaan melkein mitä vaan.Mihinköhän sitä pitäisi soittaa niistä tulpista?

        Tätä omaa silmien kuivuutta on jo hankala edes kuvailla uskottavasti. Mikään silmägeeli tai tippa mitä olen kokeillut ei ole tähän päivään asti auttanut ja tuskin tulee auttamaankaan, tai no, auttavathan ne, muutaman sekunniän laiton jälkeen, sen jälkeen kuivuus jatkuu entisellään.

        Huomasin omien oireiden alkaneen Roaccutan-kuurin jälkeen, joten omat silmäoireet johtuvat tai ovat ainakin entisestään pahentuneet varmaankin liiallisesta "A-vitamiinista". Suoranaista A-vitamiinia se ei kuitenkaan kai ole, vaan mitä tiedän, keinotekoista A-vitamiinin tapaista ainetta.

        Oma silmälääkäri totesi 4 vuotta sitten samaa siitä että silmieni pinnalle erittyy liian vähän kyynelnestettä, eikä sen vähän kyynelnesteen laatukaan ole silmille sopiva. Omat silmät ovat vielä niinkin kuivat ettei niihin tule edes kyynelnestettä äkisti yhdellä kertaa liikaa tuulen tai muun viiman seurauksena niin kuin lääkäri kuivien silmien oireita kuvaili, vaan omat silmät kuivavat viimassa vain entisestään niin että luomien liikuttelukin tuntuu oudolta.

        Silmien kuivuuden vielä kyllä kestäisi, mutta kun se rajoittaa sitä minne haluaa mennä ja mitä tehdä. Asiaa tuntomattomien on vaikea edes kuvitella miten moneen asiaan silmien kuivuus voi vaikuttaa...

        Niitä kyynelkanavien tulppia tulen kyllä kokeilemaan.


      • ja Äh
        kokenut kirjoitti:

        Kannattais välttää päätteellä olemista niin paljon kuin voi. Samoin hajuvesien käyttöä, tupakan savu on haitallista muutenkin, varmaan myös silmille. Allergialääkkeet auttoivat jonkin verran. Puhdas, siisti, hajusteeton elinympäristö ei varmaan huononna asiaa. Tsemppiä ja Hyvää Uutta Vuotta!

        Eiköhän jokaiselle kuivasilmäiselle ole itsestään selvää ettei polteta, käytetä hajuvesiä jne. jne.

        Itsellä on kanssa kuivat silmät, joskus kuivuu niin että joutuu pakottamaan silmät kiinni kun tuntuvat kuivuneen auki. Optikko vaihtaa tasaisin väliajoin tippoja ja käskee tiputella, mutta miten hemmetissä on tarkoitus töissäkin keretä joka ikisen tunnin välein vessaan, tiputtaa tipat ja sitten odotella kymmenisen minuuttia että näkö selvenee?


    • Odotteleva

      Tänään asennettiin kyyneltietulpat, jotka sulavat pois 4-6kk kuluessa. Pitävät siis silmää pitempään kosteana ja estävät nesteen takaisinvirtaamista. Toimenpide oli ihan kivuton. Monelle tuo apua, kaikille ei. Kyyneltulppia voidaan asentaa sekä ala- että yläluomeen. Minulle laitettiin vain alaluomeen, koska sitä kautta suurin osa silmän nesteistä poistuu. Lisäksi sain sitä reseptillä olevaa A-vitamiinivoidetta. Laitoinkin sitä jo, kun lepäilin. On sellaista paksua, että sopii parhaiten yöksi. Vielä en tiedä, näiden vaikutusta, MUTTA PAKKO ALKAA VAIKUTTAMAAN!!!! Raportoin taas.

      • Odotteleva

        Sain taas uuden neuvon. Jollakin oli tepsinyt silmävaivoihin, kun oli levittänyt apteekista ostettavaa Ceridal-öljyä. Silmät kiinni ja öljyä ala- ja yläluomen päälle ja neuvon antaja oli vetänyt ripsetkin sillä. Joku terveydenhoitaja oli neuvonut. Hänelle oli tepsinyt!! Juuri näitä vinkkejä tarvitaan. Toiselle auttaa toinen juttu, toiselle toinen.


      • sinulle!:)
        Odotteleva kirjoitti:

        Sain taas uuden neuvon. Jollakin oli tepsinyt silmävaivoihin, kun oli levittänyt apteekista ostettavaa Ceridal-öljyä. Silmät kiinni ja öljyä ala- ja yläluomen päälle ja neuvon antaja oli vetänyt ripsetkin sillä. Joku terveydenhoitaja oli neuvonut. Hänelle oli tepsinyt!! Juuri näitä vinkkejä tarvitaan. Toiselle auttaa toinen juttu, toiselle toinen.

        Täytyy kokeilla tuota öljyä.

        Olen niitä vitamiineja kokeillut,möllerin tuplaa,sitten oli joitakin haikapseleita a-vitamiinia?Piti auttaa kuiviin limakalvoihin,ei minulle kyllä näistäkään ollut apua.

        Niin,veden juonnista kyllä olen tuntenut että olisi apua:)

        Jaksatko raportoida auttavatko nuo tulpat sinulla,ajattelin itsekkin että olen valmis koikeilemaan niitä.


    • Kuivat silmät

      Hei!Onko tulpista ollut vielä apua ja entä silmävoiteesta? Mikä oli silmiesi "kunto" kk:kontrollissa,entä visusarvosi?Onko näkösi ihan kirkas vaikka silmäsi ovat kuivat? Poltteleeko sinun silmäluomiasi? Minun polttelee,en tiedä voiko johtua kostutustipoista kun joutuu käyttämään niin paljon(käytän säilöntäaineettomia).

      • Odotteleva

        Hei!
        Torstaina asennettiin tulpat ja siitä saakka olen sitä reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta käyttänyt. Heti kyyneltietulppien asennuksen jälkeen silmät olivat vähän aikaa kosteat. Lääkäri ensin venytteli kanavia ennenkuin asensi tulpat. En ole sen jälkeen huomannut, että silmät olisivat pysyneet kosteampana. Minulle siis asennettiin alaluomiin tulpat. Lääkärin mukaan niiden kautta kulkee 85 prosenttia silmän nesteistä. Yläluomiinkin on mahdollista asentaa tulpat vielä lisäksi, mutta lääkäri ei pitänyt sitä tarpeellisena. Kävin jo viime viikolla yhdellä toisella leikkaavalla lähellä tässä lähellä, koska oli niin paljon polttelua. Hänen mukaansa silmien tilanne oli "kohtuu hyvä". Kovan kuivuuden hänkin totesi, varsinkin uusintaleikatussa silmässä. Nyt torstaina leikannut lääkäri sanoi visukseni olevan 1.0, kun kysyin sitä. En edes tiedä, mitä se tarkoittaa. Joka tapauksessa ilmeisesti hajataitto tekee sen, että laseilla näen mielestäni paljon kirkkaammin/paremmin. Leikanneen lääkärin mukaan silmien tilanne on hyvä. Kuivuutta hän ei pitänyt ihan mahdottomana. Sanoi, ettei ole esim. haavaumia. Epäili, että on niin herkät silmät, että reagoivat näin voimakkaasti kuivuuteen. Ei näköni ole mielestäni ihan kirkas. En tiedä, tekevätkö tipat vai kuivuus sen. Näkö on vähän sellainen kuin olisi voidetta silmässä, vaikka sitä ei olisikaan oikeasti.
        Minä olen tähän asti ajatellut, että silmiäni polttelee/kirvelee, mutta vasta viime aikoina olen alkanut tajuamaan, että kyse taitaa olla enemmänkin luomista. Luomet ovat turvoksissakin. Kysyin lääkäriltä, voivatko säilöntäaineettomat tipat ärsyttää. Hän sanoi, että ei. Itse koitin olla eilisen päivän pelkällä A-vitamiinivoiteella. Ei tulosta. Sitten hankin kertakäyttöisiä allergiaan tarkoitettuja tippoja. Lääkäri sanoi, että niitäkin voi kokeilla, kun kysyin asiaa. Kokeilenkin niitä kuurina, jos vaikka jotenkin rauhoittaisivat tilannetta. En enää muista, mikä sinun tilanteesi on. Kuinka kauan sinulla on toimenpiteestä? Onko sinun polttelusi molemmissa silmissä samanlaista? Onko se tosi haittaavaa niin kuin minulla? Jatkan raportointia. Jatka sinäkin.


      • Kuivat silmä
        Odotteleva kirjoitti:

        Hei!
        Torstaina asennettiin tulpat ja siitä saakka olen sitä reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta käyttänyt. Heti kyyneltietulppien asennuksen jälkeen silmät olivat vähän aikaa kosteat. Lääkäri ensin venytteli kanavia ennenkuin asensi tulpat. En ole sen jälkeen huomannut, että silmät olisivat pysyneet kosteampana. Minulle siis asennettiin alaluomiin tulpat. Lääkärin mukaan niiden kautta kulkee 85 prosenttia silmän nesteistä. Yläluomiinkin on mahdollista asentaa tulpat vielä lisäksi, mutta lääkäri ei pitänyt sitä tarpeellisena. Kävin jo viime viikolla yhdellä toisella leikkaavalla lähellä tässä lähellä, koska oli niin paljon polttelua. Hänen mukaansa silmien tilanne oli "kohtuu hyvä". Kovan kuivuuden hänkin totesi, varsinkin uusintaleikatussa silmässä. Nyt torstaina leikannut lääkäri sanoi visukseni olevan 1.0, kun kysyin sitä. En edes tiedä, mitä se tarkoittaa. Joka tapauksessa ilmeisesti hajataitto tekee sen, että laseilla näen mielestäni paljon kirkkaammin/paremmin. Leikanneen lääkärin mukaan silmien tilanne on hyvä. Kuivuutta hän ei pitänyt ihan mahdottomana. Sanoi, ettei ole esim. haavaumia. Epäili, että on niin herkät silmät, että reagoivat näin voimakkaasti kuivuuteen. Ei näköni ole mielestäni ihan kirkas. En tiedä, tekevätkö tipat vai kuivuus sen. Näkö on vähän sellainen kuin olisi voidetta silmässä, vaikka sitä ei olisikaan oikeasti.
        Minä olen tähän asti ajatellut, että silmiäni polttelee/kirvelee, mutta vasta viime aikoina olen alkanut tajuamaan, että kyse taitaa olla enemmänkin luomista. Luomet ovat turvoksissakin. Kysyin lääkäriltä, voivatko säilöntäaineettomat tipat ärsyttää. Hän sanoi, että ei. Itse koitin olla eilisen päivän pelkällä A-vitamiinivoiteella. Ei tulosta. Sitten hankin kertakäyttöisiä allergiaan tarkoitettuja tippoja. Lääkäri sanoi, että niitäkin voi kokeilla, kun kysyin asiaa. Kokeilenkin niitä kuurina, jos vaikka jotenkin rauhoittaisivat tilannetta. En enää muista, mikä sinun tilanteesi on. Kuinka kauan sinulla on toimenpiteestä? Onko sinun polttelusi molemmissa silmissä samanlaista? Onko se tosi haittaavaa niin kuin minulla? Jatkan raportointia. Jatka sinäkin.

        Minun toimenpiteestä on kohta 4 kk:tta. Olen noin kuukauden syönyt Omega 3:sta ja nyt olen ollut pari päivää ilman, ei ehkä luomet kutise niin paljon . Olen ajatellut,että kostutustippoja joutuu koko ajan luomille niin luulisi sen myös ärsyttävän ihoa kun se kostuu koko ajan.Luin jostain ,että allergiaan tarkoitetut tipat kuivattaisivat silmiä? Ceridal öljyä olen laittanut ohuelti luomille,se antaa ilmeisesti suojaavan kalvon iholle.


      • myös leikattu
        Kuivat silmä kirjoitti:

        Minun toimenpiteestä on kohta 4 kk:tta. Olen noin kuukauden syönyt Omega 3:sta ja nyt olen ollut pari päivää ilman, ei ehkä luomet kutise niin paljon . Olen ajatellut,että kostutustippoja joutuu koko ajan luomille niin luulisi sen myös ärsyttävän ihoa kun se kostuu koko ajan.Luin jostain ,että allergiaan tarkoitetut tipat kuivattaisivat silmiä? Ceridal öljyä olen laittanut ohuelti luomille,se antaa ilmeisesti suojaavan kalvon iholle.

        Jos sun visus ODOTTELEVA on 1.0 on sulla normaali näkö.


      • Odotteleva
        myös leikattu kirjoitti:

        Jos sun visus ODOTTELEVA on 1.0 on sulla normaali näkö.

        Joo, niin lääkärikin sanoi. Vasen silmä on 0.75 ja oikea 0.25 ja oikean silmän hajataitto -0.5. Yritin totutella uuteen näkööön, mutta totuus oli se, että olin tottunut näkemään paljon tarkemmin. Ja kun minulla on ollut silmissä niin paljon vaivoja, ajattelin, että jos se, etten näe kunnolla, niin aiheutti sen kipuilun. No, ei ne vaivat laseista parantunut, mutta heti kun sain lasit, niin tuntui, että "maailma on kohdallaan". Optikon mukaan minulla on ilmeisesti ollut ennen leikkausta jo niin tarkka näkö lasikorjauksella, kun sen saa nytkin lasikorjauksella normaalia paremmaksi. Se on ehkä syy, etten ole leikkauksen jälkeenkään tottunut näkemään huonommin. Välillä olen ilman laseja, mutta mielelläni laitan lasit päähän ja katselen maailmaa tarkemmin. Vaikka sainkin selvää leikanneen lääkärin näyttämistä kirjaimista alarivin ilman laseja, niin laseilla näen kirjaimet aivan tarkasti. Aivan poissuljettu vaihtoehto ei ole se, että joskus yrittäisin totutella olemaan ilman laseja, mutta nyt en vielä jaksa, kun on muutenkin vielä vaivaa silmissä.


      • Odotteleva
        Kuivat silmä kirjoitti:

        Minun toimenpiteestä on kohta 4 kk:tta. Olen noin kuukauden syönyt Omega 3:sta ja nyt olen ollut pari päivää ilman, ei ehkä luomet kutise niin paljon . Olen ajatellut,että kostutustippoja joutuu koko ajan luomille niin luulisi sen myös ärsyttävän ihoa kun se kostuu koko ajan.Luin jostain ,että allergiaan tarkoitetut tipat kuivattaisivat silmiä? Ceridal öljyä olen laittanut ohuelti luomille,se antaa ilmeisesti suojaavan kalvon iholle.

        Onko sinulla kuitenkin muutosta parempaan suuntaan tapahtunut neljän kuukauden aikana? Minä luulen myös, että kosteustipat ärsyttävät, vaikka se ei ollut lääkärin mukaan mahdollista. Se voi olla, että noi allergiatipat kuivattavat. On vain niin hankalat oireet, että olen jo kaikkea valmis kokeilemaan. Mulla on nyt noi omegat käytössä myös. Ocutears tippoja olen tänään kokeillut, eivätkä ainakaan huonoilta vaikututa. Kun käyn suihkussa, niin vesikin kirvelee silmiin.


      • Kuivat silmät
        Odotteleva kirjoitti:

        Onko sinulla kuitenkin muutosta parempaan suuntaan tapahtunut neljän kuukauden aikana? Minä luulen myös, että kosteustipat ärsyttävät, vaikka se ei ollut lääkärin mukaan mahdollista. Se voi olla, että noi allergiatipat kuivattavat. On vain niin hankalat oireet, että olen jo kaikkea valmis kokeilemaan. Mulla on nyt noi omegat käytössä myös. Ocutears tippoja olen tänään kokeillut, eivätkä ainakaan huonoilta vaikututa. Kun käyn suihkussa, niin vesikin kirvelee silmiin.

        Välillä oli paremmat silmät. nyt on enemmin vaivana luomet.Luomen reunat ovat hiukan turvoksissa ja luomet kutisevat. Laita kostutustippaa silmiin ennen kuin menet suihkuun. Minulle tehtiin monovisio leikkaus,mutta 0-silmään on tullut hajataittoa ja miinusta hiukan. En mennyt korjausleikkaukseen. Hankin kaukolasit ja täytyy kohtapuolin ostaa monitehot,kunhan tilanne tästä rauhoittuu. Näillä uusilla laseilla näkö tuntuu jotenkin oudolta, en tiedä olisiko tuo hajataitto jotenkin erilaista leikkauksen jälkeen ja voiko sitä laseilla korjata. Mietin tässä, että mistä löytäisin pääkaupunkiseudulta hyvän lääkärin.


      • Odotteleva
        Kuivat silmät kirjoitti:

        Välillä oli paremmat silmät. nyt on enemmin vaivana luomet.Luomen reunat ovat hiukan turvoksissa ja luomet kutisevat. Laita kostutustippaa silmiin ennen kuin menet suihkuun. Minulle tehtiin monovisio leikkaus,mutta 0-silmään on tullut hajataittoa ja miinusta hiukan. En mennyt korjausleikkaukseen. Hankin kaukolasit ja täytyy kohtapuolin ostaa monitehot,kunhan tilanne tästä rauhoittuu. Näillä uusilla laseilla näkö tuntuu jotenkin oudolta, en tiedä olisiko tuo hajataitto jotenkin erilaista leikkauksen jälkeen ja voiko sitä laseilla korjata. Mietin tässä, että mistä löytäisin pääkaupunkiseudulta hyvän lääkärin.

        Silmälääkäreistä varmasti yksi parhaista on Timo Tervo. Netistä löydät, missä on hänen yksityisvastaanottonsa. Itse en ole hänellä käynyt


    • sairastava

      Kilpirauhsen sairaudet saattaa aiheuttaa kuivasilmäisyyttä sekä Sjögrenin oireyhtymä jne.

      • Odotteleva

        Oikreet ovat alkanut heti lasik-leikkauksen jälkeen 2 kuukautta sitten.


      • Helpottanut yhtään?
        Odotteleva kirjoitti:

        Oikreet ovat alkanut heti lasik-leikkauksen jälkeen 2 kuukautta sitten.

        Niin onko kuivuus yhtään helpannut nyt tässä ajassa?


      • Odotteleva
        Helpottanut yhtään? kirjoitti:

        Niin onko kuivuus yhtään helpannut nyt tässä ajassa?

        Hei!
        Minulla oli terapeuttinen piilari yhden vuorokauden kokeilussa "huonommassa" silmässä. Sitä piti pitää viikon, mutta koksa se rupesi ärsyttämään silmää/kutiamaan, niin se poistettiin. Sen jälkeen oireet ovat jostain syystä olleet vähäisempiä. En tiedä, ehtikö se rauhoittaa silmän pintaa jo vähän paranemiselle. Vai alkavatko viikko sitten asennetut kyyneltulpat jotenkin vaikuttamaan. Olen myös yrittänyt juoda pajon, käyttänyt buranaa kuuriluontoisesti (lääkäri suositteli) ja sitten olen pakastimesta ottanut aina välillä "kylmäkallen" ja laittanut sen pyyheen sisälle ja laittanut vähän silmien päälle rauhoittamaan. Katsotaan, miten etenee. Heti kun on pari päivää ollut vähän parempi tilanne, niin mielikin on heti toiveikkaampi/parempi.


      • Odotteleva
        Odotteleva kirjoitti:

        Hei!
        Minulla oli terapeuttinen piilari yhden vuorokauden kokeilussa "huonommassa" silmässä. Sitä piti pitää viikon, mutta koksa se rupesi ärsyttämään silmää/kutiamaan, niin se poistettiin. Sen jälkeen oireet ovat jostain syystä olleet vähäisempiä. En tiedä, ehtikö se rauhoittaa silmän pintaa jo vähän paranemiselle. Vai alkavatko viikko sitten asennetut kyyneltulpat jotenkin vaikuttamaan. Olen myös yrittänyt juoda pajon, käyttänyt buranaa kuuriluontoisesti (lääkäri suositteli) ja sitten olen pakastimesta ottanut aina välillä "kylmäkallen" ja laittanut sen pyyheen sisälle ja laittanut vähän silmien päälle rauhoittamaan. Katsotaan, miten etenee. Heti kun on pari päivää ollut vähän parempi tilanne, niin mielikin on heti toiveikkaampi/parempi.

        Piti vielä sanoa, että lisäksi minulla on kaiken maailman konstit käytössä, mm. saunassa pidän märkää käärettä silmillä kuivumisen estämiseksi. Välillä pidän yöllä esim. kangasnenäliinaa silmillä, jotta eivät kuivuisi. Tosin en voi jatkuvasti pitää tai ainakaan mitään kovin "hengittämätöntä", koska huomaan, että jos silmä ei pääse hengittämään, niin se alkaa rähmimään enemmän. Viscotears-geelimäisiä kertakäyttöpipettejä käytän tunnin välein ja myös yölläkin, jos herään, niin laitan. Sitten tuli mieleen alkuviikolla sellainen asia, kun lääkäri sanoi, että erityisesti reunoilla on kuivuutta, niin nyt olen laittanut alaluomitaskuun reunasta reunaan geeliä koko matkalle vähän. Tärkeää on saada tippa tai geeli alaluomitaskuun. Aluksi vaan tiputtelin suoraan silmään. Ne on varmaan kaikki tullut silmästä suoraan poskelle. Sitten minulla on tosiaan omegat käytössä ja jotkut luontaistuotteet. Ceridalin tilalla olen nyt levittänyt Frantsilan sellaista jotain ruusuöljyä myös luomille, mikä on tarkoitettu esim. kosteusvoiteen asemasta käytettäväksi kasvoille. En tiedä, mikä näistä tepsii ja mikä ei, mutta kaikkea olen ollut valmis kokeilemaan ja nyt tosiaan on parempi tilanne tällä hetkellä. Tulin juuri suihkusta, eikä silmät kirvelleet!! Tästä sen täytyy nyt lähteä. Tarpeeksi on jo kärsitty.


      • Odotteleva
        Odotteleva kirjoitti:

        Piti vielä sanoa, että lisäksi minulla on kaiken maailman konstit käytössä, mm. saunassa pidän märkää käärettä silmillä kuivumisen estämiseksi. Välillä pidän yöllä esim. kangasnenäliinaa silmillä, jotta eivät kuivuisi. Tosin en voi jatkuvasti pitää tai ainakaan mitään kovin "hengittämätöntä", koska huomaan, että jos silmä ei pääse hengittämään, niin se alkaa rähmimään enemmän. Viscotears-geelimäisiä kertakäyttöpipettejä käytän tunnin välein ja myös yölläkin, jos herään, niin laitan. Sitten tuli mieleen alkuviikolla sellainen asia, kun lääkäri sanoi, että erityisesti reunoilla on kuivuutta, niin nyt olen laittanut alaluomitaskuun reunasta reunaan geeliä koko matkalle vähän. Tärkeää on saada tippa tai geeli alaluomitaskuun. Aluksi vaan tiputtelin suoraan silmään. Ne on varmaan kaikki tullut silmästä suoraan poskelle. Sitten minulla on tosiaan omegat käytössä ja jotkut luontaistuotteet. Ceridalin tilalla olen nyt levittänyt Frantsilan sellaista jotain ruusuöljyä myös luomille, mikä on tarkoitettu esim. kosteusvoiteen asemasta käytettäväksi kasvoille. En tiedä, mikä näistä tepsii ja mikä ei, mutta kaikkea olen ollut valmis kokeilemaan ja nyt tosiaan on parempi tilanne tällä hetkellä. Tulin juuri suihkusta, eikä silmät kirvelleet!! Tästä sen täytyy nyt lähteä. Tarpeeksi on jo kärsitty.

        Ei se mitään ruusuöljyä ollut, mitä käytän...vaan Frantsilan Kaste-sarjasta hoitavaa kasvoöljyä (kamomilla, laventeli,santeli).


      • Kuivat silmät
        Odotteleva kirjoitti:

        Piti vielä sanoa, että lisäksi minulla on kaiken maailman konstit käytössä, mm. saunassa pidän märkää käärettä silmillä kuivumisen estämiseksi. Välillä pidän yöllä esim. kangasnenäliinaa silmillä, jotta eivät kuivuisi. Tosin en voi jatkuvasti pitää tai ainakaan mitään kovin "hengittämätöntä", koska huomaan, että jos silmä ei pääse hengittämään, niin se alkaa rähmimään enemmän. Viscotears-geelimäisiä kertakäyttöpipettejä käytän tunnin välein ja myös yölläkin, jos herään, niin laitan. Sitten tuli mieleen alkuviikolla sellainen asia, kun lääkäri sanoi, että erityisesti reunoilla on kuivuutta, niin nyt olen laittanut alaluomitaskuun reunasta reunaan geeliä koko matkalle vähän. Tärkeää on saada tippa tai geeli alaluomitaskuun. Aluksi vaan tiputtelin suoraan silmään. Ne on varmaan kaikki tullut silmästä suoraan poskelle. Sitten minulla on tosiaan omegat käytössä ja jotkut luontaistuotteet. Ceridalin tilalla olen nyt levittänyt Frantsilan sellaista jotain ruusuöljyä myös luomille, mikä on tarkoitettu esim. kosteusvoiteen asemasta käytettäväksi kasvoille. En tiedä, mikä näistä tepsii ja mikä ei, mutta kaikkea olen ollut valmis kokeilemaan ja nyt tosiaan on parempi tilanne tällä hetkellä. Tulin juuri suihkusta, eikä silmät kirvelleet!! Tästä sen täytyy nyt lähteä. Tarpeeksi on jo kärsitty.

        Lopettaako kuivuuden se, kun tärveltyneet silmähermot "paranevat" vai mikä vie kuivuuden pois? Odottelen tässä sitä päivää, että silmät tuntuisi normaaleilta.


      • Odotteleva
        Kuivat silmät kirjoitti:

        Lopettaako kuivuuden se, kun tärveltyneet silmähermot "paranevat" vai mikä vie kuivuuden pois? Odottelen tässä sitä päivää, että silmät tuntuisi normaaleilta.

        Kuulostat ihan minulta!!!! Kuivuuden tosiaan pitäisi viedä pois sen, tärveltyneet silmähermot palautuvat. Sanotaan, että se voi kestää vuodenkin. Tottakai pitäisi pikku hiljaa tulla toipumisen merkkejä jo sitä ennen. Suomessa leikkauksia tekevät firmat selvästi vähättelevät tätä kuivuusongelmaa. Että se on hyvin hoidettavissa kostutuksella jne. Ja että vaiva häviää muutaman viikon tai kuukauden kuluttua. Käypä hoito-suosituksessa kuitenkin sanotaan, että kuivuutta tulee ainakin väliaikaisesti (=joillekin saattaa jäädä pysyväksi ongelmaksi). Nyt vasta kun kärsin tästä kuivuusongelmasta valtavasti, olen saanut selville, että toiset kärsivät näin paljon, vaikka leikkauksia tekevät firmat eivät sitä "muista" mainita. Vakuuttavat kuivuusongelman menevän ajan kanssa ohi. Yhden firman sivuilta olen nyt löytänyt riskeistä että "pieni kuivasilmäisyyden riski". Tarkoittaa varmaan pysyvää ongelmaa. Jos haluat masentaa itseäsi, niin laita googleen hakusanoiksi lasik dry eyes. Sieltä tulee vähän kansainvälisimmiltä vesiltä lasikista ja kuivasilmäisyydestä suoraa puhetta. Se voi jäädä joillekin pysyväksi, hankalaksi ongelmaksi, siellä sanotaan. Siitä ei ole Suomessa puhuttu. No, onhan sinulla ja minulla tässä vielä aikaa ennenkuin esim. 12kk tulee täyteen. Kaverilleni tehtiin juuri lasik ja lääkäri oli todennut hänellä kuivat silmät ja sanonut, että vuoden voi joutua kärsimään kuivuudesta. Hänelle sentään oli selitetty, että se on roskantunnetta ja kirvelyä. No, hän on nyt ainakin toistaiseksi säästynyt ongelmilta. Jatketaan taas raportointia.


      • Odotteleva
        Odotteleva kirjoitti:

        Kuulostat ihan minulta!!!! Kuivuuden tosiaan pitäisi viedä pois sen, tärveltyneet silmähermot palautuvat. Sanotaan, että se voi kestää vuodenkin. Tottakai pitäisi pikku hiljaa tulla toipumisen merkkejä jo sitä ennen. Suomessa leikkauksia tekevät firmat selvästi vähättelevät tätä kuivuusongelmaa. Että se on hyvin hoidettavissa kostutuksella jne. Ja että vaiva häviää muutaman viikon tai kuukauden kuluttua. Käypä hoito-suosituksessa kuitenkin sanotaan, että kuivuutta tulee ainakin väliaikaisesti (=joillekin saattaa jäädä pysyväksi ongelmaksi). Nyt vasta kun kärsin tästä kuivuusongelmasta valtavasti, olen saanut selville, että toiset kärsivät näin paljon, vaikka leikkauksia tekevät firmat eivät sitä "muista" mainita. Vakuuttavat kuivuusongelman menevän ajan kanssa ohi. Yhden firman sivuilta olen nyt löytänyt riskeistä että "pieni kuivasilmäisyyden riski". Tarkoittaa varmaan pysyvää ongelmaa. Jos haluat masentaa itseäsi, niin laita googleen hakusanoiksi lasik dry eyes. Sieltä tulee vähän kansainvälisimmiltä vesiltä lasikista ja kuivasilmäisyydestä suoraa puhetta. Se voi jäädä joillekin pysyväksi, hankalaksi ongelmaksi, siellä sanotaan. Siitä ei ole Suomessa puhuttu. No, onhan sinulla ja minulla tässä vielä aikaa ennenkuin esim. 12kk tulee täyteen. Kaverilleni tehtiin juuri lasik ja lääkäri oli todennut hänellä kuivat silmät ja sanonut, että vuoden voi joutua kärsimään kuivuudesta. Hänelle sentään oli selitetty, että se on roskantunnetta ja kirvelyä. No, hän on nyt ainakin toistaiseksi säästynyt ongelmilta. Jatketaan taas raportointia.

        Taas on ollut tämän päivän kovat oireet, joten ei tämä nyt sitten lähtenytkään parempaan suuntaan. Tulisi nyt edes välillä parempia hetkiä, niin tietäisi, että toipuminen menossa. Mikä sinulla on nyt tilanne, Kuivat silmät?


      • Kuivat silmät
        Odotteleva kirjoitti:

        Taas on ollut tämän päivän kovat oireet, joten ei tämä nyt sitten lähtenytkään parempaan suuntaan. Tulisi nyt edes välillä parempia hetkiä, niin tietäisi, että toipuminen menossa. Mikä sinulla on nyt tilanne, Kuivat silmät?

        Välillä on parempi, mutta sitten taas seuraavana päivänä tuntuu kuivemmalta.Rasittavaa tämä kostuttaminen.


      • Odotteleva
        Kuivat silmät kirjoitti:

        Välillä on parempi, mutta sitten taas seuraavana päivänä tuntuu kuivemmalta.Rasittavaa tämä kostuttaminen.

        Moi Kuivat silmät!
        Mikä kostutus sinulla toimii parhaiten? Itse olen monia testaillut, mutten vielä löytänyt sellaista, mikä helpottaisi oloa. Helpottaako sinulla kuitenkin kostutus edes tilapäisesti? Minulla ei. Kysyin yhdeltä Suomen parhaista silmäasiantuntijoista tästä tilanteestani. Hän sanoi, että leikkaavat firmat usein kaunistelevat asioita ja esim. puhuessaan juuri kuivuudesta, niin he puhuvat yleensä optimitilanteesta "Et välttämättä edes huomaa kuivuutta, mutta kostuttaa kannattaa silti"...Tämä silmäasiantuntija ei pitänyt tilannettani näinä kovine oireineen poikkeuksellisina. Hän kehoitti odottamaan rauhassa 6kk ja uskoi silloin tilanteen olevan jo parempi. Aika tuskallista odotusta!!


      • Kuivat silmät
        Odotteleva kirjoitti:

        Moi Kuivat silmät!
        Mikä kostutus sinulla toimii parhaiten? Itse olen monia testaillut, mutten vielä löytänyt sellaista, mikä helpottaisi oloa. Helpottaako sinulla kuitenkin kostutus edes tilapäisesti? Minulla ei. Kysyin yhdeltä Suomen parhaista silmäasiantuntijoista tästä tilanteestani. Hän sanoi, että leikkaavat firmat usein kaunistelevat asioita ja esim. puhuessaan juuri kuivuudesta, niin he puhuvat yleensä optimitilanteesta "Et välttämättä edes huomaa kuivuutta, mutta kostuttaa kannattaa silti"...Tämä silmäasiantuntija ei pitänyt tilannettani näinä kovine oireineen poikkeuksellisina. Hän kehoitti odottamaan rauhassa 6kk ja uskoi silloin tilanteen olevan jo parempi. Aika tuskallista odotusta!!

        Käytän Viscotearsia. Oculatia ,Artelacia ja Oftageliä(säilöntäaineettomia).Tänään on tuntunut, että kostutuksella ei ole mitään tehoa. Silmä tuntuu heti kuivalta tiputuksen jälkeen.Viscotears on sen verran paksua, tuntuu,että se vaan pursuaa luomitaskusta ulos.Räpyttelet tai pidät silmiä kiinni tiputuksen jälkeen,niin eihän sinne jää mitään.Laitan useamman kerran tunnissa tippoja. Niin, toivottavasti silmäasiantuntija on oikeassa, että tämä helpottaisi ajan myötä.Talviaika on huonoa kun patterit paahtaa täysillä. Ulkona on vähän helpompaa.


      • Odotteleva
        Kuivat silmät kirjoitti:

        Käytän Viscotearsia. Oculatia ,Artelacia ja Oftageliä(säilöntäaineettomia).Tänään on tuntunut, että kostutuksella ei ole mitään tehoa. Silmä tuntuu heti kuivalta tiputuksen jälkeen.Viscotears on sen verran paksua, tuntuu,että se vaan pursuaa luomitaskusta ulos.Räpyttelet tai pidät silmiä kiinni tiputuksen jälkeen,niin eihän sinne jää mitään.Laitan useamman kerran tunnissa tippoja. Niin, toivottavasti silmäasiantuntija on oikeassa, että tämä helpottaisi ajan myötä.Talviaika on huonoa kun patterit paahtaa täysillä. Ulkona on vähän helpompaa.

        Kokeillut reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta, siis sitä silmävoidetta? Sain siihen reseptin ja kokeilinkin aikaisemmin, mutta en huomannut muutosta. Tänään, kun silmät ovat koko päivän taas polttaneet/kirvelleet (minun ei tunnu kuivilta, vaikka sitä ovat), niin laitoin tunti sitten sitä A-voidetta luomitaskuun. Se on kyllä oikein akropatiaa vaativaa, että sen saa hyvin, mutta nyt sain ja sen jälkeen on ollut helpompi olla. Täytyy nyt taas ottaa se voide kokeiluun, jos se vaikka toisi apua. Minulla ei myöskään mikään kostutus toimi. Nyt kyllä tuntuu vielä tunninkin päästä, että on voidetta silmissä. Sitten se reseptivapaa Lacrilube, mikä on myös voide. Kannattaa kokeilla sitäkin. Se sopii leikatuille myös.


      • Odotteleva
        Odotteleva kirjoitti:

        Kokeillut reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta, siis sitä silmävoidetta? Sain siihen reseptin ja kokeilinkin aikaisemmin, mutta en huomannut muutosta. Tänään, kun silmät ovat koko päivän taas polttaneet/kirvelleet (minun ei tunnu kuivilta, vaikka sitä ovat), niin laitoin tunti sitten sitä A-voidetta luomitaskuun. Se on kyllä oikein akropatiaa vaativaa, että sen saa hyvin, mutta nyt sain ja sen jälkeen on ollut helpompi olla. Täytyy nyt taas ottaa se voide kokeiluun, jos se vaikka toisi apua. Minulla ei myöskään mikään kostutus toimi. Nyt kyllä tuntuu vielä tunninkin päästä, että on voidetta silmissä. Sitten se reseptivapaa Lacrilube, mikä on myös voide. Kannattaa kokeilla sitäkin. Se sopii leikatuille myös.

        Olen nyt muutaman päivän laittanut sitä reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta (en tiedä, miten poikkeaa siitä ilman reseptiä saatavasta) monta kertaa vuorokaudessa. Ensin laitoin kolme kertaa niin kuin lääkäri määräsi. Sekin jo vähän toi apua, mutta sitten luin pakkausselosteen ja siinä sanottiin, ettei ole mitään estettä laittaa voidetta vaikka monta kertaa päivässä. Nyt olen laittanut kerran tunnissa oikeaan silmään, mikä oirehtii paljon enemmän. Vasempaan olen laittanut 3 kertaa päivän aikana. Tipat jätän nyt toistaiseksi pois. Kokeilin käyttää vasemmassa tippoja, kun se ei oirehdi niin paljoa, mutta tipat jotenkin ärsyttävät paljon enemmän kuin A-voide, joten nyt vain voide käytössä. Se on tarkoitettu kuiville silmille ja esim. parantaa silmän pintaa. Kannattaa kokeilla!!!!! Ainut, mikä tähän mennessä tuonut jotain apua. Leikannut lääkäri sen minulle määräsi tai siis kysyin, voisinko sitä käyttää, joten varmasti voit kokeilla. Tai jos et viitsi reseptiä hakea, niin kysy apteekista, miten se ilman reseptiä saatava poikkeaa tästä reseptillä saatavasta. Tätä reseptivoidetta pidetään jääkaapissa. Viileyskin tuntuu rauhoittavalta. Jatkan taas raportointia. Mieli on heti korkeammalla, kun silmävaivat vähän edes taka-alalla.


      • Kuivat silmät
        Odotteleva kirjoitti:

        Kokeillut reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta, siis sitä silmävoidetta? Sain siihen reseptin ja kokeilinkin aikaisemmin, mutta en huomannut muutosta. Tänään, kun silmät ovat koko päivän taas polttaneet/kirvelleet (minun ei tunnu kuivilta, vaikka sitä ovat), niin laitoin tunti sitten sitä A-voidetta luomitaskuun. Se on kyllä oikein akropatiaa vaativaa, että sen saa hyvin, mutta nyt sain ja sen jälkeen on ollut helpompi olla. Täytyy nyt taas ottaa se voide kokeiluun, jos se vaikka toisi apua. Minulla ei myöskään mikään kostutus toimi. Nyt kyllä tuntuu vielä tunninkin päästä, että on voidetta silmissä. Sitten se reseptivapaa Lacrilube, mikä on myös voide. Kannattaa kokeilla sitäkin. Se sopii leikatuille myös.

        En ole kokeillut voidetta silmiin. Pitäisi ehkä pyytää lääkäriltä resepti.


      • Kuivat silmät
        Odotteleva kirjoitti:

        Olen nyt muutaman päivän laittanut sitä reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta (en tiedä, miten poikkeaa siitä ilman reseptiä saatavasta) monta kertaa vuorokaudessa. Ensin laitoin kolme kertaa niin kuin lääkäri määräsi. Sekin jo vähän toi apua, mutta sitten luin pakkausselosteen ja siinä sanottiin, ettei ole mitään estettä laittaa voidetta vaikka monta kertaa päivässä. Nyt olen laittanut kerran tunnissa oikeaan silmään, mikä oirehtii paljon enemmän. Vasempaan olen laittanut 3 kertaa päivän aikana. Tipat jätän nyt toistaiseksi pois. Kokeilin käyttää vasemmassa tippoja, kun se ei oirehdi niin paljoa, mutta tipat jotenkin ärsyttävät paljon enemmän kuin A-voide, joten nyt vain voide käytössä. Se on tarkoitettu kuiville silmille ja esim. parantaa silmän pintaa. Kannattaa kokeilla!!!!! Ainut, mikä tähän mennessä tuonut jotain apua. Leikannut lääkäri sen minulle määräsi tai siis kysyin, voisinko sitä käyttää, joten varmasti voit kokeilla. Tai jos et viitsi reseptiä hakea, niin kysy apteekista, miten se ilman reseptiä saatava poikkeaa tästä reseptillä saatavasta. Tätä reseptivoidetta pidetään jääkaapissa. Viileyskin tuntuu rauhoittavalta. Jatkan taas raportointia. Mieli on heti korkeammalla, kun silmävaivat vähän edes taka-alalla.

        Onko A-vitamiinivoide Oftan A-pant niminen? Siinä on ilmeisesti säilöntäainetta. Tukkikohan se "lluomirauhasia" ?


      • Perjantaina
        Odotteleva kirjoitti:

        Olen nyt muutaman päivän laittanut sitä reseptillä saatavaa A-vitamiinivoidetta (en tiedä, miten poikkeaa siitä ilman reseptiä saatavasta) monta kertaa vuorokaudessa. Ensin laitoin kolme kertaa niin kuin lääkäri määräsi. Sekin jo vähän toi apua, mutta sitten luin pakkausselosteen ja siinä sanottiin, ettei ole mitään estettä laittaa voidetta vaikka monta kertaa päivässä. Nyt olen laittanut kerran tunnissa oikeaan silmään, mikä oirehtii paljon enemmän. Vasempaan olen laittanut 3 kertaa päivän aikana. Tipat jätän nyt toistaiseksi pois. Kokeilin käyttää vasemmassa tippoja, kun se ei oirehdi niin paljoa, mutta tipat jotenkin ärsyttävät paljon enemmän kuin A-voide, joten nyt vain voide käytössä. Se on tarkoitettu kuiville silmille ja esim. parantaa silmän pintaa. Kannattaa kokeilla!!!!! Ainut, mikä tähän mennessä tuonut jotain apua. Leikannut lääkäri sen minulle määräsi tai siis kysyin, voisinko sitä käyttää, joten varmasti voit kokeilla. Tai jos et viitsi reseptiä hakea, niin kysy apteekista, miten se ilman reseptiä saatava poikkeaa tästä reseptillä saatavasta. Tätä reseptivoidetta pidetään jääkaapissa. Viileyskin tuntuu rauhoittavalta. Jatkan taas raportointia. Mieli on heti korkeammalla, kun silmävaivat vähän edes taka-alalla.

        Onko se samaa kuin se reseptivapaa Vita-po, josta jo aiemmin täällä keskustelimme. Minun tapauksessani se oli erittäin miellyttävä kokemus. Käytin sitä reilun viikon ajan iltaisin tai siis öisin. Sumuverhon se tietysti muodostaa silmiin, mutta aamulla kun heräsi, ei edes silmätippoja tarvinnut kuin vasta puolen päivän jälkeen laittaa. Nyt on lasikista 6 viikkoa, saunassa kävin viikonloppuna ja oikein mukavasti meni. Kävin nimittäin viikko leikkauksesta saunassa ja säikähdin niin paljon sitä silmien kuivumista, etten ole uskaltanut uudestaan kokeilla! Huomattavasti on siis parantunut silmien luonnollinen kostuminen nyt viimeisten päivien aikana. Joko se johtuu saunan miellyttävästä kosteudesta tai vain parantumisesta. Mukava kuulla, Odotteleva, että sinullakin alkaa tulosta näkyä!


      • Odotteleva
        Perjantaina kirjoitti:

        Onko se samaa kuin se reseptivapaa Vita-po, josta jo aiemmin täällä keskustelimme. Minun tapauksessani se oli erittäin miellyttävä kokemus. Käytin sitä reilun viikon ajan iltaisin tai siis öisin. Sumuverhon se tietysti muodostaa silmiin, mutta aamulla kun heräsi, ei edes silmätippoja tarvinnut kuin vasta puolen päivän jälkeen laittaa. Nyt on lasikista 6 viikkoa, saunassa kävin viikonloppuna ja oikein mukavasti meni. Kävin nimittäin viikko leikkauksesta saunassa ja säikähdin niin paljon sitä silmien kuivumista, etten ole uskaltanut uudestaan kokeilla! Huomattavasti on siis parantunut silmien luonnollinen kostuminen nyt viimeisten päivien aikana. Joko se johtuu saunan miellyttävästä kosteudesta tai vain parantumisesta. Mukava kuulla, Odotteleva, että sinullakin alkaa tulosta näkyä!

        mitä eroa A-voiteilla on, siis reseptillisellä ja reseptivapaalla. Reseptillinen A-voide on ollut käytössä ja aluksi tuntui tepsivän, mutta kyllä taas on oireillut. Taidan kokeilla seuraavaksi sitä reseptivapaata, jos vaikka siitä saisi paremman avun.


      • Odotteleva
        Kuivat silmät kirjoitti:

        En ole kokeillut voidetta silmiin. Pitäisi ehkä pyytää lääkäriltä resepti.

        Lueskelin eilen verkkoklinikalta silmälääkärin neuvoja kuivasilmäisille. Kannattaa tutustua. Esim. kutiseville luomille voi levittää ohuen kerroksen 1 prosenttista hydrocortisonia. Sitten siellä oli siitä lääkkeestä puhetta, mikä lisää kyynelnestettä.


      • Mannalainen
        Odotteleva kirjoitti:

        Lueskelin eilen verkkoklinikalta silmälääkärin neuvoja kuivasilmäisille. Kannattaa tutustua. Esim. kutiseville luomille voi levittää ohuen kerroksen 1 prosenttista hydrocortisonia. Sitten siellä oli siitä lääkkeestä puhetta, mikä lisää kyynelnestettä.

        Loppujen lopuksi on aika paljon vaivoja. Kiitos kun olette jaksaneet kirjoittaa, itse juuri harkitsen leikkausta. (muuten kortsiooni on sellainen myrkku ettei sitä voi silmiin koko ajan säännöllisetsi tuupata).

        Olisikohan mahdollista saada teiltä leikatuilta vielä sellainen tieto että:
        a)missä leikkautitte (paikka ja lääkäri)
        b) millä mentelemällä
        c) onko ollut vaivoja. Vaivat voisi kategorisoida vaikka näin: 1= kaikki hyvin, 2= hieman kuivuvia silmiä tai pientä "valokehää, 3= aika paljon vaivoja, kipuja, näkövikoja ja 4= paljon ongelmia, kadun leikkausta


      • lacrilube
        Mannalainen kirjoitti:

        Loppujen lopuksi on aika paljon vaivoja. Kiitos kun olette jaksaneet kirjoittaa, itse juuri harkitsen leikkausta. (muuten kortsiooni on sellainen myrkku ettei sitä voi silmiin koko ajan säännöllisetsi tuupata).

        Olisikohan mahdollista saada teiltä leikatuilta vielä sellainen tieto että:
        a)missä leikkautitte (paikka ja lääkäri)
        b) millä mentelemällä
        c) onko ollut vaivoja. Vaivat voisi kategorisoida vaikka näin: 1= kaikki hyvin, 2= hieman kuivuvia silmiä tai pientä "valokehää, 3= aika paljon vaivoja, kipuja, näkövikoja ja 4= paljon ongelmia, kadun leikkausta

        Kuivista silmistä.
        Käytän kosteuttavia silmätippoja erilaisia. Kun silmät on oikeen kuivan tuntuset
        otan kuurin Lacrilube voidetta, laitetaan yöksi silmiin. Lacrilubea saa apteekista ilman reseptiä. Tehoaa minulla pahimpaan kuivetukseen.


    • bfhbdfhfh5353

      a) Mehiläinen Tampere, leikkaaja JP
      b) femtolasik
      c) 4

    • Femto1

      Vieläköhän tämä keskustelu on käytössä... no, osallistun kuitenkin. :D Itse kävin noin 6 viikkoa sitten femtolasik-leikkauksessa ja silmät on olleet tosi kuivat sen jälkeen, Kärsin kyllä kuivista silmistä jo aiemmin. Ensimmäinen kuukausi oli pahin, mutta sen jälkeen on helpottanut. Pahinta on kuitenkin töissä, jossa ilmastointi on kovalla ja teen 8h näyttöpäätetyötä... tässä muutamia vinkkejä, joita olen itse hyväksi havainnut (voi olla samoja kuin aiemmin täällä jo kerrotut):

      1) Vita-pos-voide! Ihan mahtava tuote. Käytän silloin tällöin öisin, mutta myös päivisin töissä jos silmiä kirvelee kovasti ja tipat ei auta (ne pahentaa usein tilannetta). Yleensä iltapäivisin menee kerran tunnissa. Jotenkin rauhoittaa silmää.

      2) Systane geeli- ja vesipohjaiset tipat on olleet ehdottomasti parhaita minulle. Geelitipoista lisäksi Oftagel ja Viscotears. Tippoja joudun kuitenkin vaihtelemaan usein, koska tuntuu että silmä ärtyy tietyn ajan (ehkä viikko tai pari) jälkeen yhdestä tipasta. Huonoimmiksi olen kokenut Artelac- ja Cationorm-tipat.

      3) Luontaistuotekaupasta saatavat tyrniöljykapselit (tai tyrniöljy) tutkitusti auttaa silmien kuivuuteen ja lisäksi Klarin Perfekt-vitamiinit. Jälkimmäisestä olen huomannut olevan selkeästi apua, sillä lopetin tuotteen viikoksi ja oireet paheni heti. Tuosta tyrniöljystä en ole niin varma toimiiko, mutta syön nyt jonkin aikaa kun ei siitä haittaakaan varmasti ole.

      4) Ilmankostutin. Tämä auttaa ehkä kaikista eniten. Toivoisin työpaikallekin samaa, mutta ainakin kotona ilmankostutin tekee sellaisen olon, että toisinaan jopa unohtaa laittaa tippoja. Ja ulkona en myöskään juuri tarvitse silmätippoja, kai se sisäilma vaan on niin kuiva ja tuulinen että se aiheuttaa oireita...

      Tsemppiä kaikille kuivasilmäisille! Leikkauksen jälkeen kyllä ymmärsi mitä oikeasti tarkoittaa kuivasilmäisyys ja se ei ole kivaa, vie kaiken energian elämästä. :( Mutta niinä päivinä kun oireet helpottaa, osaakin nauttia elämästä täysillä. :)

      • nonna32

        Minulla aivan samanlaiset kokemukset Klarin Perfekt monivitamiineistä kuin Femto1 ylhäällä. Jos jätän ne pois muutamaksi päiväksi niin oireet pahenee heti.


    • Masentunut1

      "Kuivat silmät" ja "Odotteleva", olisi todella mielenkiintoista saada kuulla miten teillä menee ja miten tiedän silmät jakselevat tänä päivänä?, jos satutte lukemaan tämän...

      Ja muutkin, kertokaa kokemuksistanne jos silmien kuivuus on vaivannut. Onko ollut jotain mitä siihen on auttanut?

      Itselläkin iso ongelma oikean silmäni kanssa ja en oikein tiedä mitä tehdä ja tuntuu että se tällä hetkellä hallitsee koko elämäni... :(

    • itse näin

      Kokemusta myös. Iän myötä kyynelnesteen eritys heikkenee ja itse neste laimenee. Kyynelnestehän sisältää suolaa joka samalla estää tulehduksia. Vaiva on yleinen ja hyvin kiusallinen. Silloin kun ongelma alkaa haitata jokapäiväistä elämää kehottaisin turvautumaan kotikonsteihin. Ensisijaisestihan lääkäri on jolta (pitäisi saada apua) ,mikäli ei ole tyytyväinen käynteihin voi kokeilla kotihoitoa. Palstalla otsikolla ..Silmiä polttaa on eräs kotikonsti jota suosittelen.

    • Antilasik

      Olen saanut Espanjassa Alicantessa PRP hoitoa (platelet rich plasma) kuivasilmäisyyteen. Omasta verestä kerätään verihiutaleita ja ne tiivistetään. Sain mukaani 10 tippapulloa, joita on pidettävä pakkasessa, paitsi yhtä, jota saa käyttää viikon ajan ja säilyttää jääkaapissa. Hoito on vasta aluillaan, mutta olen huomaavinani jo parannusta kuivasilmäisyyteen. Kuivailmäisyyteni johtuu lasik-leikkauksesta, jossa yli puolelle vaiva jää krooniseksi. Tässä firman nettisivut: http://www.vision-research.eu/index.php?id=51

    • Masentunut1

      Olen sitä miettinyt että onko tosiaan niin että kaikenlaisia lääkkeitä kyl löytyy erilaisiin vaivoihin ym. mutta silmien kuivuuteen/kuivumiseen on vain ne hiivatin silmätipat joita pitäisi tiputella säännöllisin väliajoin????
      Miten on mahdollista että sellaista lääkettä ei vielä ole joka jotenkin lisäisi silmien kyynelnesteen muodostumista tai vastaavaa, kun se vaikuttaa olevan niin tavallinen ongelma toi silmien kuivuminen ja ihmiset todella kärsivät siitä...

      Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän tosta PRP hoidosta, kuinka kallista se on ja miten se sit on sujunut...
      Milloin olet käynyt laserleikkauksessa ja missä (mikä lääkäri)? Sanottiinko jotain syytä siihen miksi sun silmät (molemmat?) ovat jääneet että ovat niin kuivat?

    • Antilasik

      Masentuneelle. Olin lasikleikkauksessa 2009 ja sen jälkeen silmät ovat ollet tosi kuivat. Kuivuus johtuu siitä, että silmän pinnalla olevat hermot katkeavat, eivätkä enää siten pysty "tuntemaan" silmien kosteustasoa. Kyynelnestettä kyllä riittäisi, mutta käskytys puuttuuu.
      PRP hoito on maailmalla paljon tutkittu, esimerkiksi PubMedistä löytyy n. 6500 artikkelia. Vaikka kyseessä ei ole kantasoluhoito, niin on kuitenkin samankalatista. Verihiutaleet sisältävät satoja erilaisia kasvutekijöitä, mm. haavojen ja kipujen parantamiseen. Myös julkaisujen mukaan, PRP voi uudistaa silmien hermoitusta ja saada jälleen kyynelnesteen kulkemaan, niin kuin pitääkin. Professori Jorge Alio Vissum klinikalla on hoitanut PRP:llä yli 500 potilasta ja hänen mukaansa paranemis% on 89. Se on lääketieteessä todella suuri lukema.
      Hoito toki ei ole halpaa, mutta silmien kunnosta on kyllä valmis maksamaankin. Maksaisin monin kerroin lasik hinnan, jos voisin leikkauksen peruuttaa.

    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • Myös kuivat silmät

      Vinkki kuivasilmäiselle: Myös silmien kuivuus voi johtua, yllätys, yllätys, suoliston huonosta kunnosta. Ruokavalio kuntoon. Lisää ruokia, joissa on C-, ja E-vitamiinia sekä hyviä öljyjä ja omega3 rasvahappoja. Vatsan bakteerit pitää myös saada kuntoon esim. maitohappobakteereilla. Tämä tieto on Paula Heinosen terveyden avaimet ohjelmasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe