Pallolaajennuksen jälkeen?

mitä voi tehdä

Olin taannoin pallolaajennuksessa. Lääkäri teki toimenpite4en eikä sitä sitten enää näkynyt.

Odottelin yön yli ja aamulla lähdin sitten kanslian kautta kotiin.

Ihmetytti vaan,että kukaan ei jutellut eikä kertonut että mitä siitä pallolaajennuksesta sitten eteenpäin.

Lähtiessäni sain kansliasta kardiologisen raportin ja loppulausunnon sekä reseptin käteen.
Luulin,että edes siellä olisi vielä lääkäri selittämässä mitä tehtiin ja mitä on odotettavissa.

Kun kysyin valkotakkisilta, joita oli toimistossa useampia etten pysty sanomaan ketkä lääkäreitä ketkä kanslisteja tai hoitajia niin aika heikoille jätetään potilas.

Yksi valkotakkinen nainen sanoi,että "voi elää ihan normaalisti niinkuin ennenkin".

Minä olen normaalisti ennen mm. osallistunut veteraanien kilpailuihin ja laturetkiin:
Voiko siis osallistua niihin pallolaajennuksen jälkeen kuten olen normaalisti osallistunut ja valkotakki sanoi,että jatkaa vaan normaalia elämää.

Olen soitellut perään parikin kertaa vielä kansliaankin. Ei kuulema saanut pariin päivään nostella raskaita painoja. En ole nostellutkaan mitään kuin ei tiedä mitä voi tehdä mitä ei.

Mikä on -raskas paino-. Eikö se ole toiselle ihan eri asia kuin toiselle ihmiselle?

Mitään eivät kertoneet mitä stenttien asentamisen jälkeen on odotettavissa. Google näköjään antaa tietoo,että tulee arpia ja voi saada akuutin veritulpan ym. mukavaa.

Eikö olisi paras että sängyn vieren asennettaisiin internet-yhteys niin potilas ei häritisis hoitajia turhaan?

Kummallisinta sairaalakäynnissä oli se,että ainoa joka sen vuorokauden aikana vähän jutteli oli inkeriläinen harjoittelija. Suomalainen henkilökunta oli jo saavuttanut ammatissaan puhumattomuuden korkeamman tason.

Onko niin,että sairaalan sisäisessä hierarkiassa vain alimpana oleva voi olla ystävällinen ja käyttää aikaa potilaaseen.

Noustessaan hierarkiassa ylöspäin hänen on se osoittaakseen oltava etäinen potilaalle.

Siellä ne istu lasikopissa keskenään kun kävin etsimässä niitä tippatelineen kanssa.

No tämä oli eka kokemus sairaalasta,että ilmeisesti kyse on kulttuurishokistakin.


Lisää ulkomaalaisia inhimillisiä hoitajia ja lääkäreitä suomalaisiin sairaaloihin jos minusta on kiinni.

10

4043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamalaa!

      En tiedä tuosta toimenpiteestäsi mitään, mutta haluan antaa suuren myötätuntoni sairaalakokemuksesi johdosta. Hyvä kirjoitus!

      Itse olin kuolla keuhkoveritulppaan ja sen jälkeiseen infarktiin, kun lääkärin mielestä olin vain hermostunut. Niin terveyskeskus kuin sairaalakin taitaa olla nykyisin varsinainen survival-kokemus. Heikot sortuu ja vahvat sisulla ja onnella porskuttaa... En tiedä, onko nykyinen sydänhoitotieto "noussut hattuun", kun sitä verrataan kuin murtumaan tai muuhun vähäarvoiseen sairaustilaan.

      Varsinkin sydänperäiset sairaudet ja niiden tutkimukset täytyy selvittää selvästi potilaalle. Ja toimenpiteitten jälkeinen kuntoutus tai hoito tai ylipäätään tieto, miten toimia arjessa. Kaikki toimenpiteet ovat yhteiskunnalle kalliita ja päämäärä kai on, ettei enää tarvitsisi hakeutua uudelleen hoitoon.

      Itselläni jäi kaiken sairaalahoidon jälkeen suuresti kysymyksiä, joihin vasta yksityissektorilla sain vastauksia. Ja silloin mm. selvisi, että olin saanut loppuelämää vaivaavan sydänvian, jonka ymmärtäminen rajoittaa
      myös elämää.
      Voi näitä aikoja!

    • kuulostaa

      näin kohdellaan myös muita ,hoito on tehokasta mutta tieto on kiven alla.
      Itse olin ohituksen jälkeen kuin orpo piru kokemäen markkinoilla,netti antoi tietoja paljon enemän kuin sairaala.
      Kehottaisin sinua liittymään paikalliseen sydän liittoon niin saat viimeiset tierot tauristas.
      Sydän potilairen jatkohoito on todella syvältä tääl Suomes

      • sitten muuta

        Suomalainen sairaanhoitaja ja lääkäri on niin ylpistynyt niistä hienoista verorahoilla hankituista laitteistaan,että ihminen on heille vain potilasmateriaalia.


        Kaikkein vähiten lääkärit haluaa työskennellä päivistysvastaanotossa, koska _siellä on ihmisiä_ toisena osapuolena.


    • Hoitsuli

      Ikävää, että saamasi jälkiohjaus oli noin puutteellista, Olisi kiva tietää mikä sairaala mahdollisesti kyseessä..?

      Joka tapauksessa, pallolaajennus ei pidä suonia ikuisesti auki, vaan jälleen tukkeutumisen vaara on ikävä kyllä olemassa. Ensimmäisten kuukausien aikana se on kohtalainen ja sen takia kannattaakin tarkkailla oireita ja mikäli rintakipua tms. infarktiin liittyvää ilmenee, tulee lähteä välittömästi päivystykseen. Itse sepelvaltimotautia eli taudin syytä, pallolaajennut tai ohitusleikkaus kumpikaan ei paranna.

      Pallolaajennuksen jälkeen suonet saattavat pysyä kuitenkin auki jopa kymmennenkin vuotta ja stentti pitää suonta auki vieläkin paremmin. Tosin jos stentillinen suoni tukkeutuu myöhemmin uudelleen, on se hankalampi hoitaa takaisin auki, mutta ei toki este.

      Pallolaajennuksen jälkeen voi elää normaalia elämää ottaen kuitenkin huomioon sydänpotilaan elämäntavat. Ilmeisesti sinullakin on taustalla MCC eli sepelvaltimotauti, joten hyvät elämäntavat, kuten ruokavalio(vähän suolaa, tyydyttymättömiä rasvoja jne), kolesteroli alas, alkoholinkäyttö minimiin, tupakointi pois, stressi pois, sopivaa liikuntaa ym. on syytä pitää mielessä.

      Itse pallolaajennuksen jälkeen tulee välttää raskaiden taakkojen nostamista saamasi ohjeen mukaan siks, ettei punktiokohta nivusessa (tai joskus rannevaltimossa) ala vuotamaan. Kysyit, mikä on raskas taakka....hmmm..no siinä voi kyllä ihan maalaisjärkeä käyttää ja kannattaa minusta välttää kaikenlaista nostamista ja vaikkapa kauppakassien kantamistakin tutkimuksen jälkeisinä muutaman päivänä.

      Kerrottiinko sinulle, että muutaman kuukauden kuluttua kannattaa varata aika omalle terveysasemalle kontrollia varten? Jos ei, niin se kannattaa tehdä. Ihan vain kontrollimielessä, jossa tsekataan EKG, yleisimmät labrat ja lääkäri tiedustelee vointia pallolaajennuksen jälkeen.

      Toivon, että olet voinut hyvin ja suonet pysyvät auki :)

      • kaikille....

        Sain neuvoja´apteekista ja työterveyslääkäristä ja toiselta sydänlääkäriltä 3 viikon päästä. Itse sairaalaa en viitsi mainita, koska kuitenkin tapaukset on aina ainutlaatuisia. Ehkä olin vaan niin "huomion kipeä".


        Ei edes lääkemääräyksen sisällöstä kerrottu mutta toki apteekissa kerrottiin mistä lääkkeistä on kysymys ja minkä vuoksi.

        Ja onhan internet:) Nyt vaan jännittää arpikudoksen muodostuminen. Tuleeko sitä ja mitä sitten....?


      • paksu potilas
        kaikille.... kirjoitti:

        Sain neuvoja´apteekista ja työterveyslääkäristä ja toiselta sydänlääkäriltä 3 viikon päästä. Itse sairaalaa en viitsi mainita, koska kuitenkin tapaukset on aina ainutlaatuisia. Ehkä olin vaan niin "huomion kipeä".


        Ei edes lääkemääräyksen sisällöstä kerrottu mutta toki apteekissa kerrottiin mistä lääkkeistä on kysymys ja minkä vuoksi.

        Ja onhan internet:) Nyt vaan jännittää arpikudoksen muodostuminen. Tuleeko sitä ja mitä sitten....?

        Pääsin juuri pois Keski-suomen keskussairaalasta missä minulle tehtiin pallolaajennus.
        Siellä se huomattiin ja korjattiin saman tien.
        Ja se työ mikä siellä tehtiin,voi vitsi!!
        En missään hotellissakaan ole saanut niin hyvää ja asiantuntevaa palvelua ja hoitoa.
        Henkilökunta ja koko porukka olivat täysiä ammattilaisia ja osasivat käyttää taitojansa,ei voinut kuin ihmetellä toimintaa.
        Ohjeet ja neuvot käsiteltiin niin moneen kertaan että varmasti meni potilaan jakeluun.Koko ajan kerrottiin missä mennään ja mitä tapahtuu.Ja ohjeet jälkihoitoa varten ja kontrolleja varten oli tosi hyvät.
        Joten suurkiitos osasto 10 porukalle ja lääkäreille,koko korjatusta sydämmestä


    • SHtobe

      Vanha ketju mutta pakko kommentoida. Nykyään kinnitetään enemmän huomiota potilaan ohjaukseen ja se on hyvä! Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja potilas ohjaus sekä hoitoprosessi tuntuu olevan päivän sana. Eipä siinä, tärkeitä molemmat :)

    • Maisu1

      Joo ajat on muuttuneet parempaan päin!Päin vastoin,kysellään ja ollaan liiankin huomaavaisia,kun olen käynyt toimenpiteissä,ainakin täällä päin!

    • johan3

      oys 35 os hyvä palvelu ja opastus pallolaajenuksen jälkeen. ammattitaitoinen henkilökunta ja pitävät huolta potilaista fysioterapeutti mukaan lukien. arvosana 10

    • Michael2

      "After sales-service" kohdallasi kuulostaa tosi kehnolta,ei noin sovi potilasta heitteille jättää..olisko tuohon nyt olemassa jokin selitys esim henkilökuntapula tai kiire..sellaista ei saisi käyttää syynä.

      Itse olin "isossa paikassa" pallolaajennuksessa kaksi kertaa vuoden välein,sama kohta avattiin uudelleen kun oireet alkoi puolen vuoden jälkeen uudelleen mitä ei lekuri meinannut uskoa mutta lopulta tiuskaisi että no tutkitaan sitten uudelleen ja 80 % ahtauma samassa paikassa kuin ennen,sydänhoitajat olivat tietävämpiä kuin lääkäri ja uskoivat minua heti ja toimenpide tulikin silloin nopeasti.

      Itse laajennuksesta sen verran että lääkärit kyllä kertoivat tilanteesta hyvin ennen ja jälkeen toimenpiteiden,piirtelivät vielä kynälläkin paperille kuvia kun oli vähän hankala kohta korjattavana,myös hoitajien ohjeet ja kotiin passitus sujui hyvin ohjeistettuna.

      Rajoituksia jälkeen toimenpiteiden oli kaksi,ponnistelu ja saunominen muuten normaalielämää,kahden kuukauden varoaika annettiin.

      Jälkimmäisestä pallolaajennuksesta tuli viime kesänä kuluneeksi 20 vuotta,ei stenttiä.

      Hyviä vointeja !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe