Kertokaa ja muistelkaa.

Historia kiinnostaa.

Mitä kaikkia paikkoja tai taloja muistatte porvoossa joita ei enään ole.

Tässä joitakin:
Wanha Nimbustalo, lasitalo(nyk. cittari)Porvoon motelli (Runeberginkatu)
Kertokaa muita, jään ihan mielenkiinnolla oottelemaan mitä kerrotte.

Kaiholla muistelen nuita aikoja ja paikkoja.

390

27830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon:

      Seurahuone (pahin kulttuurimoka), Royalin leffateatteri, Labor, Hankkija, Porvoon panimo, Nopp-Shell. Ja kauniiksi lopuksi vanha vesitorni. Ai niin, vielä bonuksena jokirannan kusiputka.

      • Alottaja

        Royalin leffateatteri, mä muistan vain Gino Grandin leffateatterin, jossa kävin katsomassa ainakin Asterix leffan, muita en muista.

        Sähän muistat todella vanhoja taloja.
        Seurahuone on purettu ennen kuin mä ilmestyin 70 luvun puolessa välissä porvooseen. Hankkijan muistan, pentuna hypittiin siellä romukasassa.
        Porvoon panimosta muistan niin heikosti sen rakennuksen.


      • mieleen, jotenkin
        Alottaja kirjoitti:

        Royalin leffateatteri, mä muistan vain Gino Grandin leffateatterin, jossa kävin katsomassa ainakin Asterix leffan, muita en muista.

        Sähän muistat todella vanhoja taloja.
        Seurahuone on purettu ennen kuin mä ilmestyin 70 luvun puolessa välissä porvooseen. Hankkijan muistan, pentuna hypittiin siellä romukasassa.
        Porvoon panimosta muistan niin heikosti sen rakennuksen.

        rakennukset oli silloin ehkä persoonallisempia. Sithän sitä vois muistella vaikkapa entisiä kioskeja, Ärriäkin on hävinnyt puolenkymmentä. Onneks legendaarisin, nykyisin rautatieasemalla, on säilynyt. Tiedätte varmaan missä se oli alunperin (enkä tarkoita jokirantaa).


      • suunnilleen siinä
        Alottaja kirjoitti:

        Royalin leffateatteri, mä muistan vain Gino Grandin leffateatterin, jossa kävin katsomassa ainakin Asterix leffan, muita en muista.

        Sähän muistat todella vanhoja taloja.
        Seurahuone on purettu ennen kuin mä ilmestyin 70 luvun puolessa välissä porvooseen. Hankkijan muistan, pentuna hypittiin siellä romukasassa.
        Porvoon panimosta muistan niin heikosti sen rakennuksen.

        missä nyt mennään Lundiin sisään Rauhankadun puolelta. Vastapäätä sitä oli puutalo, jossa oli mm. kellokauppa. Royalin ja Grandin lisäks sirppiliiterissä oli leffateatteri, Kaivokadun päässä siis.


      • Aiheen alottaja
        suunnilleen siinä kirjoitti:

        missä nyt mennään Lundiin sisään Rauhankadun puolelta. Vastapäätä sitä oli puutalo, jossa oli mm. kellokauppa. Royalin ja Grandin lisäks sirppiliiterissä oli leffateatteri, Kaivokadun päässä siis.

        Muistan se kellokaupan ja sen takana oli se bingo jossa minäkin kerran kävin pelaamassa. Ja senkin muistan että jossain muuallakin oli toinen leffateatteri, taisi olla just siellä mistä kerroit.


      • jota tarkoitan
        Aiheen alottaja kirjoitti:

        Muistan se kellokaupan ja sen takana oli se bingo jossa minäkin kerran kävin pelaamassa. Ja senkin muistan että jossain muuallakin oli toinen leffateatteri, taisi olla just siellä mistä kerroit.

        oli vastapäätä, siis tien toisella puolella, Akilleksen bingoa. Siis nykyisestä postista, silloisesta Elannosta, torille päin. En ole kuitenkaan varma olivatko yhtä aikaa toiminnassa.


      • Aiheen alottaja
        jota tarkoitan kirjoitti:

        oli vastapäätä, siis tien toisella puolella, Akilleksen bingoa. Siis nykyisestä postista, silloisesta Elannosta, torille päin. En ole kuitenkaan varma olivatko yhtä aikaa toiminnassa.

        Kellokaupan takana oli se bingo jossa mä kävin kerran, olikohan samaa rakennustakin. Aika jännää muistella....


      • vm6kytjotain
        Aiheen alottaja kirjoitti:

        Kellokaupan takana oli se bingo jossa mä kävin kerran, olikohan samaa rakennustakin. Aika jännää muistella....

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?


      • keksiä, sä
        Aiheen alottaja kirjoitti:

        Kellokaupan takana oli se bingo jossa mä kävin kerran, olikohan samaa rakennustakin. Aika jännää muistella....

        tarkoitat Hannes Heikkilän kelloliikettä Lundinkadulla (suunnilleen nykyisen Lundin sisäänkäynnin kohdalla), tavallaanhan bingo oli sen takana (yläpuolella), sisään mentiin Rauhankadulta ikään kuin sivusta. Heikkilän vieressä oli Onni Sjöströmin sähköliike, johon mentiin sisään kirjaimellisesti kulmasta, samalla tavalla kuin Ojasen kirjakauppaan....Tää oli ehkä 1975-96. Mun tarkoittama kellokauppa oli ehkä 5 vuotta aiemmin siinä vastapäätä, Rauhankadun toisella puolella.


      • Alottaja...
        keksiä, sä kirjoitti:

        tarkoitat Hannes Heikkilän kelloliikettä Lundinkadulla (suunnilleen nykyisen Lundin sisäänkäynnin kohdalla), tavallaanhan bingo oli sen takana (yläpuolella), sisään mentiin Rauhankadulta ikään kuin sivusta. Heikkilän vieressä oli Onni Sjöströmin sähköliike, johon mentiin sisään kirjaimellisesti kulmasta, samalla tavalla kuin Ojasen kirjakauppaan....Tää oli ehkä 1975-96. Mun tarkoittama kellokauppa oli ehkä 5 vuotta aiemmin siinä vastapäätä, Rauhankadun toisella puolella.

        No just sieltähän se tuli, mä mietinkin että mikä se nimi oli, niin Heikkilä. Kellokauppaan mentii ihan siitä lähellä nurkkaa, kun se oli sellanen kapee puinen korkee talo.


      • Alottaja...
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        Outs, olen kuullut että siinä oli sairaala, nyt terveyskeskus. Muistako siinä kelan kohalla oli sellanen puinen talo, oisko ollu nimeltään "Kansaneläkelaitos"


      • joskus asunut
        keksiä, sä kirjoitti:

        tarkoitat Hannes Heikkilän kelloliikettä Lundinkadulla (suunnilleen nykyisen Lundin sisäänkäynnin kohdalla), tavallaanhan bingo oli sen takana (yläpuolella), sisään mentiin Rauhankadulta ikään kuin sivusta. Heikkilän vieressä oli Onni Sjöströmin sähköliike, johon mentiin sisään kirjaimellisesti kulmasta, samalla tavalla kuin Ojasen kirjakauppaan....Tää oli ehkä 1975-96. Mun tarkoittama kellokauppa oli ehkä 5 vuotta aiemmin siinä vastapäätä, Rauhankadun toisella puolella.

        Sillä paikalla on nyt sairaalan henkilökunnan asuntoja. Se vanha kolerasairaala oli tarpeellinen kun tarvittiin hätäasuntoja. Kaksi huoneistoa siinä vain oli. Rauhallinen paikka asua.


      • tykin paikalla

        Muistan pikkupoikana kun sieltä tuli päivän päätteeksi nokisia miehiä. Sittemmin olin siellä töissä - yhden päivän. Viihdyin paremmin Hevoskenkätehtaalla. Onhan myös Primon valimo purettu.


      • myöhemmin
        Aiheen alottaja kirjoitti:

        Kellokaupan takana oli se bingo jossa mä kävin kerran, olikohan samaa rakennustakin. Aika jännää muistella....

        mainitusta linkistä www.helenius.net löydät kyseisen paikan kohdasta "Fredsgatan". Siinä näkyy mainittu Royal-laffateatteri ja vastapäätä ollut talo, jossa oli se kelloliike, josta puhuin.


      • Alottaja
        myöhemmin kirjoitti:

        mainitusta linkistä www.helenius.net löydät kyseisen paikan kohdasta "Fredsgatan". Siinä näkyy mainittu Royal-laffateatteri ja vastapäätä ollut talo, jossa oli se kelloliike, josta puhuin.

        Hyvä kun mainitsit, just kävin kurkkaan sitä Royal leffateatteria, kiehtovaa.


      • Fisole
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        Todennäköisesti minä, en tosin muista syntymästäni mitään.
        Umpilisäkkeeni poistettiin kyseisessä sairaalassa v. -57.
        1900-luvun alkuvuosien asemakaavassa sairaala on jo, kuten maalaiskunnan sairaalakin siitä vähän pohjoisempana. Sen vuodeosastohan paloi Uudenvuoden päivänä -62, siis se puutalo-osuus. Jos muistan oikein, 3 potilasta menehtyi siinä palossa.


      • olintyössäsiellä
        myöhemmin kirjoitti:

        mainitusta linkistä www.helenius.net löydät kyseisen paikan kohdasta "Fredsgatan". Siinä näkyy mainittu Royal-laffateatteri ja vastapäätä ollut talo, jossa oli se kelloliike, josta puhuin.

        Muistaako kukaanPORVOON
        KROUVISTA MITÄÄN ?


      • Skånepåg
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        Minä Itte :D


      • Kusta6

        Kustas lasket minne nykyään ?


      • Anonyymi
        Fisole kirjoitti:

        Todennäköisesti minä, en tosin muista syntymästäni mitään.
        Umpilisäkkeeni poistettiin kyseisessä sairaalassa v. -57.
        1900-luvun alkuvuosien asemakaavassa sairaala on jo, kuten maalaiskunnan sairaalakin siitä vähän pohjoisempana. Sen vuodeosastohan paloi Uudenvuoden päivänä -62, siis se puutalo-osuus. Jos muistan oikein, 3 potilasta menehtyi siinä palossa.

        Tulipalo oli 25.2.1962.


      • Anonyymi
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        Minä Itte :)


      • Anonyymi
        olintyössäsiellä kirjoitti:

        Muistaako kukaanPORVOON
        KROUVISTA MITÄÄN ?

        Olin siellä kokkina 1976. omistajat tuli Helsingistä, pari portsaria. Menulla oli härkää, poroa ja hevosta, mutta varastossa vain hevosen sisäfileetä, mistä kaikki pihvit valmistettiin.


      • Anonyymi
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        Olen syntynyt siellä - 64


      • Anonyymi
        keksiä, sä kirjoitti:

        tarkoitat Hannes Heikkilän kelloliikettä Lundinkadulla (suunnilleen nykyisen Lundin sisäänkäynnin kohdalla), tavallaanhan bingo oli sen takana (yläpuolella), sisään mentiin Rauhankadulta ikään kuin sivusta. Heikkilän vieressä oli Onni Sjöströmin sähköliike, johon mentiin sisään kirjaimellisesti kulmasta, samalla tavalla kuin Ojasen kirjakauppaan....Tää oli ehkä 1975-96. Mun tarkoittama kellokauppa oli ehkä 5 vuotta aiemmin siinä vastapäätä, Rauhankadun toisella puolella.

        Oli myös Aarre Heikkilän kellosepänliike.
        Muistaako kukaan vielä Bio Lux-nimistä elokuvateatteria? se oli Akilleksen talossa. Nykyään kai Porvoon Teatteri


      • Anonyymi
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        Se oli Porvoon kaupungin sairaala. Maalaiskunnan sairaala eli sairastupa oli suunnilleen siinä, missä Omppula on. Osa siitä on jäljellä Mannerheiminkaadun puolella. Paloi.


      • Anonyymi
        Alottaja... kirjoitti:

        Outs, olen kuullut että siinä oli sairaala, nyt terveyskeskus. Muistako siinä kelan kohalla oli sellanen puinen talo, oisko ollu nimeltään "Kansaneläkelaitos"

        Sairaalan ylilääkäri asui siinä pienessä puutalossa vuosia.
        Kolerasairaala on lähellä nykyistä sairaalaa metsässä. Vielä jokunen vuosi sitten oli rakennus jäljellä.


      • Anonyymi
        olintyössäsiellä kirjoitti:

        Muistaako kukaanPORVOON
        KROUVISTA MITÄÄN ?

        Siellä oli Porvoon ensimmäiset discovalot. Omistajan lahja vaimolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin siellä kokkina 1976. omistajat tuli Helsingistä, pari portsaria. Menulla oli härkää, poroa ja hevosta, mutta varastossa vain hevosen sisäfileetä, mistä kaikki pihvit valmistettiin.

        Ensimmäinen omistaja oli porvoolainen.


      • Anonyymi
        myöhemmin kirjoitti:

        mainitusta linkistä www.helenius.net löydät kyseisen paikan kohdasta "Fredsgatan". Siinä näkyy mainittu Royal-laffateatteri ja vastapäätä ollut talo, jossa oli se kelloliike, josta puhuin.

        Hanneksen veli Aarre Heikkilän liike?


      • Anonyymi

        Pyhäinhäväistys että tuhottiin !

        Borgåbo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä oli Porvoon ensimmäiset discovalot. Omistajan lahja vaimolle.

        Ai !!! Minulleko ?
        Sain kyllä uuden ww kuplan
        myös !!! Pariisin matkan jälkeen!
        Pariisin kansainvälisen
        autonäyttelyn jälkeen .
        ww Super !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai !!! Minulleko ?
        Sain kyllä uuden ww kuplan
        myös !!! Pariisin matkan jälkeen!
        Pariisin kansainvälisen
        autonäyttelyn jälkeen .
        ww Super !!!

        Nyt itärajalla !!!


      • Anonyymi
        suunnilleen siinä kirjoitti:

        missä nyt mennään Lundiin sisään Rauhankadun puolelta. Vastapäätä sitä oli puutalo, jossa oli mm. kellokauppa. Royalin ja Grandin lisäks sirppiliiterissä oli leffateatteri, Kaivokadun päässä siis.

        kaivokadun päässä oli elokuvateatteri alfa romeo


      • Anonyymi
        vm6kytjotain kirjoitti:

        Kuka on syntynyt Lundinkadun itäisessä päässä olevassa puutalossa - sehän oli ennen Porvoon sairaala?! Verotoimistokin välillä, ja nyt taitaa olla joku niistä terveyskeskuksen soluista,,, onkohan se tehty alunperinkin sairaalaksi - kuka tietää?

        synnyin kyseisessä sairaalassa siinä oli myös rikospoliisi


    • varrella,

      merenpuolella oli koristeellinen huvila, jossa oli torni. Kukahan sen mahtoi omistaa?

    • Balder

      Succes-baari oli aikoinaan Lundinkadulla, nykyisen If-vakuutusfirman kohdalla, ennen siirtymistään Osuuspankkitalon yläkertaan.

      • Alottaja

        Niinpä olikin ja siellä perällä oli toinen paikka ja sillä oli ihan oma nimike en vaan muista että mikä.

        Voi kun haikeesti muistelen grandin kesäpihaa, siellä oli mukava istua. Kerran sain kauheen kasan vettä niskaan kun istuin just markiisin reunan alapuolella, oli kaikilla hauskaa.


      • edelleen pitää
        Alottaja kirjoitti:

        Niinpä olikin ja siellä perällä oli toinen paikka ja sillä oli ihan oma nimike en vaan muista että mikä.

        Voi kun haikeesti muistelen grandin kesäpihaa, siellä oli mukava istua. Kerran sain kauheen kasan vettä niskaan kun istuin just markiisin reunan alapuolella, oli kaikilla hauskaa.

        niin sanoisin, että sen nimi oli Corner. Sairaalasta sen verran, että se paloi 60-luvun alussa, mutta saattaa olla, että se oli se tien toisella puolella oleva rakennus, joka oli sittemmin neuvola. 60-luvun lopussa rakennettiin sitten uusi sairaala, jonka nimi oli aluksi Aluesairaala.


      • Alottaja...
        edelleen pitää kirjoitti:

        niin sanoisin, että sen nimi oli Corner. Sairaalasta sen verran, että se paloi 60-luvun alussa, mutta saattaa olla, että se oli se tien toisella puolella oleva rakennus, joka oli sittemmin neuvola. 60-luvun lopussa rakennettiin sitten uusi sairaala, jonka nimi oli aluksi Aluesairaala.

        Ai Cornerhan se oli, me vaan sanottiin aina "korneri" Tahtoo nuo nimet unohtua.


      • sit heittää
        Alottaja... kirjoitti:

        Ai Cornerhan se oli, me vaan sanottiin aina "korneri" Tahtoo nuo nimet unohtua.

        kysymyksen entisistä porvoolaisista ravintoloista. Pistän tähän kaks aika legendaarista: Silta-grilli ja Safakka. Saa kommentoida ja heittää omia lisää.


      • mikä oli Cornerin
        Alottaja... kirjoitti:

        Ai Cornerhan se oli, me vaan sanottiin aina "korneri" Tahtoo nuo nimet unohtua.

        ykkösruoka? Tuo unohdettu legenda. Saakohan sitä enää Porvoosta? Siis kunnollista.


      • Alottaja
        mikä oli Cornerin kirjoitti:

        ykkösruoka? Tuo unohdettu legenda. Saakohan sitä enää Porvoosta? Siis kunnollista.

        Täh, Cornerin, en koskaan syöny siellä mitään. Joskus piipahdin siellä.


      • Alottaja
        sit heittää kirjoitti:

        kysymyksen entisistä porvoolaisista ravintoloista. Pistän tähän kaks aika legendaarista: Silta-grilli ja Safakka. Saa kommentoida ja heittää omia lisää.

        Mikä ihmeen Safakka? tai sitten olen kuullu toisella nimellä sen. SiltaGrilli on jotenkin mielessä mutta en ihan muista.


      • se oli
        Alottaja kirjoitti:

        Täh, Cornerin, en koskaan syöny siellä mitään. Joskus piipahdin siellä.

        wienerleike, oikeaoppisesti sitruunalla, anjoviksella ja kapriksella. Suoraan pannulta. Jokainen täysjärkinen söi sen tietysti perunamuusin kanssa. Ranskalaisista piti maksaa markka lisähintaa...


      • tosiaan on.
        Alottaja kirjoitti:

        Mikä ihmeen Safakka? tai sitten olen kuullu toisella nimellä sen. SiltaGrilli on jotenkin mielessä mutta en ihan muista.

        Silta-Grilli oli tosiaan "kunnioitetun" Arne Romsin eka yritys (rahat tuli Herlevistä, sieltä Crystalin alakerrasta, pitkä tarina....). Sen jälkeen siihen tuli Safakka, joka oli Sakta Fartenin ravintola. Se ja Porvoon Krouvi (se puutalo) olivat ensimmäiset pizzaa tarjoavat ravintolat. Kumpi oli ensin? Molemmat arvioitiin Uusimaassa yhtä aikaa, vuosi oli varmaan 1974. Arnen jälkeen siinä piti majaa Kim Floorin veli Lars (putiikin nimi oli Siltaravinto muistaakseni) ja sit oikeesti joku lappalainen, en muista millä nimellä, poronkäristystä kävin kyllä siellä syömässa. Nykyään siellä on ihan jotain muuta. Rakennus on siis yksi Paahtimosta itään, ostin sieltä lapsuudessani jäätelöä... Ja luistimet terotutin Pyörä-Urheilussa. Kalle on muuten edelleen "alalla".


      • Rampeleiuss

        Sukkess (LAUSUTTIIN NÄIN) oli todella legandaarinen, rapuusia ylos ja kahville , peremmällä oli restaurant hoveineen oikein ja sieltä sai 4-kaljaa!


    • kaikki juustopäät...

      Linnajoen yläasteen lähellä oli Romsin talo, missä oli peliluolakin joskus. Talon liiteri paloi vuonna 1985 ollessaan jo purkutuomion alainen. Nykyisen Nesteen lähellä, entisen Vehon vastapäätä oli Union ja BP, jossa jälkimmäisessä toimi myös jonkinlainen peliluola myöhemmin ja ilmeisen epäonnistunut autoliike. Poliisilaitoksen kohdin oli joku ns. liikekeskus, jossa oli muistini mukaan ainakin divari ja Helgen Kone. Hotelli Herlevi oli Cittarin kohdin. Olishan näitä paljonkin muistissa, mutta sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee. Etolan talossa on ollut joskus sosiaalitoimisto, saattanut olla siihen aikaan vielä kansanhuoltolaitoksen nimellä. Aleksanterinkadulla oli joskus sininen puutalo, missä toimi divari ja Sirenin baarissa samalla kadulla lintsattiin koulusta ja pelattiin kolikkopelinä Super Mario I:stä.

      • ja Romsillahan

        on mielenkiintoinen yhteys... Oliko siinä myös hotelli? Mä muistan vaan Herlevin ruokakaupan. Poliisilaitoksen vieressä ollut kiinteistö kuului Hellbergin kaartiin (kuten Herlevikin) ja siinä oli autoliike, mm. VW- ja Fiat-edustus. Sittenhän siitä tuli Autotilus. Nykyinen Marski oli alkuperäiseltä nimeltään Supermarket Hellberg. Kun autoliikkeltä vapautunut tila muutettiin NIIN SANOTUKSI liikekekeskukseksi, ensimmäiset liikkeet olivat Inn Center ja Cafe Lord Sandwich(!) sekä huonekaluliike Hesan Halpa....jotakin. Kaikki lähinnä säälittäviä ja niiden taru loppui äkkiä. Helgen Koneesta en ois ihan varma, sehän oli alunperin Raatihuoneenkadulla.


      • Alottaja
        ja Romsillahan kirjoitti:

        on mielenkiintoinen yhteys... Oliko siinä myös hotelli? Mä muistan vaan Herlevin ruokakaupan. Poliisilaitoksen vieressä ollut kiinteistö kuului Hellbergin kaartiin (kuten Herlevikin) ja siinä oli autoliike, mm. VW- ja Fiat-edustus. Sittenhän siitä tuli Autotilus. Nykyinen Marski oli alkuperäiseltä nimeltään Supermarket Hellberg. Kun autoliikkeltä vapautunut tila muutettiin NIIN SANOTUKSI liikekekeskukseksi, ensimmäiset liikkeet olivat Inn Center ja Cafe Lord Sandwich(!) sekä huonekaluliike Hesan Halpa....jotakin. Kaikki lähinnä säälittäviä ja niiden taru loppui äkkiä. Helgen Koneesta en ois ihan varma, sehän oli alunperin Raatihuoneenkadulla.

        Hotelli tai motelli oli se vihree rakennus siinä Runeberginkadulla. Se lasitalo missä oli Crystalli/Extasis se ruokakuppa/rajalan huonekaluliike, alakerrassa populus/krouvin kellari


      • Alottaja...

        Aleksanterinkadulla oli myös eläinkauppa, aivan ihana. Sitten siinä ihme rakennuskessa oli joku kauppa josta ostin lattiaharjan kun asuttiin kaivokadulla. Sireninbaarin muistan, juu joku divari siellä oli.


      • Herlevi oli
        Alottaja kirjoitti:

        Hotelli tai motelli oli se vihree rakennus siinä Runeberginkadulla. Se lasitalo missä oli Crystalli/Extasis se ruokakuppa/rajalan huonekaluliike, alakerrassa populus/krouvin kellari

        hotelli.


      • se oli myös
        Herlevi oli kirjoitti:

        hotelli.

        ruokakauppa. Oliko hotellihuoneet ylläkerrassa, siis siellä minne Crystal tuli?


      • Balder
        se oli myös kirjoitti:

        ruokakauppa. Oliko hotellihuoneet ylläkerrassa, siis siellä minne Crystal tuli?

        Siinä Hotelli Herlevin alakerrassa, Crystalin puolella oli kahvibaari, muistaako kukaan?


      • entinen työntekijä
        se oli myös kirjoitti:

        ruokakauppa. Oliko hotellihuoneet ylläkerrassa, siis siellä minne Crystal tuli?

        Mannerheiminkadun puolelta oli sisään käynti Herlevin kauppaan, yläkerrassa oli Crystalin ravintola, kulman takana kellarissa oli Populus, jossa oli erillinen taiteilija nurkkaus. Piha piirissä oli Makupala, jossa oli pieni ilta kauppa ja grilli. Crystallin tontilla oli muinoin Elannon kauppa. Piha piirissä oli myös vihreä puu rakennus, jossa alakerrassa oli pesula yläkerrassa Herlevin konttori, myöhemmin samassa rakennuksessa oli Itäväylän konttori tai oliko Porvoonsanomien ?Sitten oli kivi rakennus ,jossa oli yläkerrassa Herlevi hotelli, respa alakerrassa. Seinän takana Grillipala baari entinen Angora baari. Samassa rakennuksessa myös leipomo. Runebergin kadun puolella vaate kauppa, nimeä en muista. Pihan perällä iki vanha iso puu rakennus, joka toimi varastona ja jäte astioiden säilytys paikkana.


      • tärkeimmät
        entinen työntekijä kirjoitti:

        Mannerheiminkadun puolelta oli sisään käynti Herlevin kauppaan, yläkerrassa oli Crystalin ravintola, kulman takana kellarissa oli Populus, jossa oli erillinen taiteilija nurkkaus. Piha piirissä oli Makupala, jossa oli pieni ilta kauppa ja grilli. Crystallin tontilla oli muinoin Elannon kauppa. Piha piirissä oli myös vihreä puu rakennus, jossa alakerrassa oli pesula yläkerrassa Herlevin konttori, myöhemmin samassa rakennuksessa oli Itäväylän konttori tai oliko Porvoonsanomien ?Sitten oli kivi rakennus ,jossa oli yläkerrassa Herlevi hotelli, respa alakerrassa. Seinän takana Grillipala baari entinen Angora baari. Samassa rakennuksessa myös leipomo. Runebergin kadun puolella vaate kauppa, nimeä en muista. Pihan perällä iki vanha iso puu rakennus, joka toimi varastona ja jäte astioiden säilytys paikkana.

        tulikin. Hotelli Herlevi oli vihreä kivirakennus ja vieressä oli se Crystal. Pihapiirissä oli vielä Itäväylän puutalo, jossa Ilkka Murajalla oli muistaakseni joku galleria. Sitten oli vielä grilli, olisiko ollut Kings Burger, muutti kuitenkin ns. Greenets greenin taloon, sitäkään liikettä ei enää ole. Nimbuksen kohdin oli pari sinistä puutalo, jotka ovat tulleet jo mainituksi.


      • Kaiffarilainen
        Alottaja kirjoitti:

        Hotelli tai motelli oli se vihree rakennus siinä Runeberginkadulla. Se lasitalo missä oli Crystalli/Extasis se ruokakuppa/rajalan huonekaluliike, alakerrassa populus/krouvin kellari

        Olin itse Ravintola Extasissa töissä.. :)


      • Anonyymi
        Alottaja kirjoitti:

        Hotelli tai motelli oli se vihree rakennus siinä Runeberginkadulla. Se lasitalo missä oli Crystalli/Extasis se ruokakuppa/rajalan huonekaluliike, alakerrassa populus/krouvin kellari

        crystalissa ja extasiksessa oli menoa ja meininkiä 80-luvulla ja tiskijukat soitti hyvää musaa, oi niitä aikoja.


    • Balder

      Nykyisen Sevillan portaiden edessä oli pieni erillisrakennus, jossa oli lihakauppa. Seek tms. nimeltään. Muistanko oikein?

      • rakennuslupaa

        ihmeteltiin aika yleisesti. Jos oikein muistan, se kirjoitettiin Seeck. Marschania tarjosin tuolla aiemmin siihen paikkaan, mutta muisti ei riitä siihen, että mitä tai miten ne kumpikin oli.


      • porvoseeen -71

        Muistan Porvoosta 2 lihakauppaa. Toinen nyk, Sevillan edessä, jossa toimi myöhemmin kukkakauppa. Toinen Grandin talossa. Seeck ja Marchall kumpi oli kumpi ?Aleksanterin kadulla toimineen eläinkaupan tiloissa oli ennen Elannon ruoka kauppa.


      • muistu mieleen
        porvoseeen -71 kirjoitti:

        Muistan Porvoosta 2 lihakauppaa. Toinen nyk, Sevillan edessä, jossa toimi myöhemmin kukkakauppa. Toinen Grandin talossa. Seeck ja Marchall kumpi oli kumpi ?Aleksanterin kadulla toimineen eläinkaupan tiloissa oli ennen Elannon ruoka kauppa.

        eli mä sijoitin väärin aiemmin Marschanin Sevillan (silloisen apteekin) eteen, mutta Seeckhän siinä oli ja Marschan Piispankadulla. Lihakauppoja oli toki muitakin, mm. Mannerheiminkatu 30, Lehdon kampaamon vieressä. Siinä kiinteissö on muuten ollut jos jonkinlaista kauppaa, moottorisahaa, lp-levyjä, kauneushoitolaa, kukkakauppaa...


      • kukkakauppa...
        muistu mieleen kirjoitti:

        eli mä sijoitin väärin aiemmin Marschanin Sevillan (silloisen apteekin) eteen, mutta Seeckhän siinä oli ja Marschan Piispankadulla. Lihakauppoja oli toki muitakin, mm. Mannerheiminkatu 30, Lehdon kampaamon vieressä. Siinä kiinteissö on muuten ollut jos jonkinlaista kauppaa, moottorisahaa, lp-levyjä, kauneushoitolaa, kukkakauppaa...

        oli nimeltään Vakkuri. Ja Strömin karkkikauppa torin laidalla tulkoon myös mainituksi. Ja siinä Lundinkadulla toimi bussiasemaa vastapäätä joskus Tampereen Jalkine. Ja nykyisen postitalon tilalla oli vanha postitalo.


      • kauppahan oli
        kukkakauppa... kirjoitti:

        oli nimeltään Vakkuri. Ja Strömin karkkikauppa torin laidalla tulkoon myös mainituksi. Ja siinä Lundinkadulla toimi bussiasemaa vastapäätä joskus Tampereen Jalkine. Ja nykyisen postitalon tilalla oli vanha postitalo.

        alunperin ruokakauppa. Karkkikauppa jatkoi toimintaansa Käsityöläiskadulla. Mulla on mielikuva, että Tampereen Jalkine ois jossain vaiheessa ollut Rihkamatorilla mlk:n talossa, jossa oli jossain vaiheessa mlk:n kirjasto. Rihkamatorin ympärillä oli monenlaisia liikkeitä, nyk. Itä-Uudenmaan osuuspankin tiloissa on ollut apteekki ja Hellbergin urheiluliike. Simolin on tietty itsestään selvä, veneosasto oli sillan kupeessa. Kansallisosakepankki oli Simolinia vastapäätä.


      • tuolla aiemmin

        kysymyksiä kioskeista. Lainmuutoksen myötähän perinteiset, erilliset kioskirakennuksethan ovat kadonneet lähes kokonaa katukuvasta. Äkkipäätään ei tule tällä hetkellä muita kuin rautatieasemalla oleva Tötterströmin vanha kioskin. Onko muita? Ja mitä vanhoja kioskeja muistatte?


      • pikkutyttö
        tuolla aiemmin kirjoitti:

        kysymyksiä kioskeista. Lainmuutoksen myötähän perinteiset, erilliset kioskirakennuksethan ovat kadonneet lähes kokonaa katukuvasta. Äkkipäätään ei tule tällä hetkellä muita kuin rautatieasemalla oleva Tötterströmin vanha kioskin. Onko muita? Ja mitä vanhoja kioskeja muistatte?

        Kerrankin asiallinen ja kiinnostava viestiketju! Minä muistan vanhan linja-autoaseman, jossa Piispankadun puolella oli muistaakseni Strömin kioski. Lundinkadun puolella oli taksiasema ja Rauhankadun puoleisessa päädyssä huoltoasema. Itse linja-autoasema oli siinä keskellä. Piispankadun puoleisessa päädyssä oli myös kukkakioski ja kaksi nakkikioskia sekä kesäisin jäätelökioski.


      • noin, just
        pikkutyttö kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen ja kiinnostava viestiketju! Minä muistan vanhan linja-autoaseman, jossa Piispankadun puolella oli muistaakseni Strömin kioski. Lundinkadun puolella oli taksiasema ja Rauhankadun puoleisessa päädyssä huoltoasema. Itse linja-autoasema oli siinä keskellä. Piispankadun puoleisessa päädyssä oli myös kukkakioski ja kaksi nakkikioskia sekä kesäisin jäätelökioski.

        katselin, että tämä alkaa kohta olla pisin ketju, eikä yhtään asiatonta viestiä (kohta takuulla on, kun joku innostuu. Aika mielenkiintoista, että Porvoon ja porvoolaisuuden syyksi on laitettu tällä palstalla (muissa ketjuissa) vaikka mitä. Sitten tulee ketju, johon "olosuhteiden pakosta" voivat osallistua vain ne, jotka ovat täällä viettäneet vähän pidemmän osan elämästään. Ja asiattomuudet loistavat poissaolollaan...


      • löytyi toinenkin
        pikkutyttö kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen ja kiinnostava viestiketju! Minä muistan vanhan linja-autoaseman, jossa Piispankadun puolella oli muistaakseni Strömin kioski. Lundinkadun puolella oli taksiasema ja Rauhankadun puoleisessa päädyssä huoltoasema. Itse linja-autoasema oli siinä keskellä. Piispankadun puoleisessa päädyssä oli myös kukkakioski ja kaksi nakkikioskia sekä kesäisin jäätelökioski.

        kioski-ihminen. Sanokaapas missä oli 3 kioskia vierekkäin. Mä muista pari poistunutta kioskia: yks Mannerheiminkadun Esso vastapäätä, toinen Vänrikinkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa, urheilukentän kupeessa. Yks muistamisen arvoinen kioski oli (vaikkei ollut perinteinen koppikioski) oli Kirkkokadun Ärrä Saaren talossa. Ja alapuolella Frysari oli nykyisen paikan edessä omassa kioskissaan.


      • kadonnut varmaan

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?


      • Aiheen alottaja.
        pikkutyttö kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen ja kiinnostava viestiketju! Minä muistan vanhan linja-autoaseman, jossa Piispankadun puolella oli muistaakseni Strömin kioski. Lundinkadun puolella oli taksiasema ja Rauhankadun puoleisessa päädyssä huoltoasema. Itse linja-autoasema oli siinä keskellä. Piispankadun puoleisessa päädyssä oli myös kukkakioski ja kaksi nakkikioskia sekä kesäisin jäätelökioski.

        Hienoo että muistat vielä vanhemman muistot mitä minä. Olin ihan ällikällä lyöty kun luin sun kertomusta.

        Tän aiheen kun alotin niin aiemmnin jo rupesin miettimään mitä kaikkee porvoossa ennen oli. Mun mielestä ennen oli jotankin paremmin asiat mitä nyt, voi olla syy kun mä olin nuorempi sillon ja oli kaikenlaista mitä nyt kaipais.


      • porvooseen 71
        pikkutyttö kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen ja kiinnostava viestiketju! Minä muistan vanhan linja-autoaseman, jossa Piispankadun puolella oli muistaakseni Strömin kioski. Lundinkadun puolella oli taksiasema ja Rauhankadun puoleisessa päädyssä huoltoasema. Itse linja-autoasema oli siinä keskellä. Piispankadun puoleisessa päädyssä oli myös kukkakioski ja kaksi nakkikioskia sekä kesäisin jäätelökioski.

        noi edellä mainitut kioskit muistan, toinen nakki kioskeista oli fyysärin torin laidassa. Sit oli Pappilanmäen kioski Vanha Kuninkaantie 2, jossa oli myös elintarvikkeita. Samalla kadulla oli Gräd o. Mjölk ihana tosi vanhanaikainen kauppa, joka nykyään on kunnostettu asunnoksi, oli lehdessä kerran kuvia.Sit oli vaatekauppa Fucks Grandin talossa. Elannon ruokakauppa kirkkokadun päässä johon tuli 70- luvun alussa bingo. Elannon ruokakauppa oli myös Itäisellä pitkäkadulla rapattu puu talo, toisessa päässä yläkerrassa oli yleinen sauna. Samalla kadulla kaupunkiin päin tullessa oli myös 70- luvulla Mini Market ruokakauppa. Ja 60-luvulla oli niinikään Elannon kosmetiikka myymälä nyk. Cafe Old Townin paikalla. Muistan Tampereeen jalkineen ja kirjaston ns. maalaiskunnan talossa. Ja niin ihana Vilosen kauppa leffa teatteria vasta päätä miljoona talossa, josta poikani haki vielä 80- luvulla hyviä irtokarkkeja, muistaa kaupan vieläkin lämmöllä.Onhan mulla vielä paljonkin muistissa, mut antaa jonkun toisen kirjoittaa ja muistella välillä, mut olen kuullut et Porvoossa ois ollut toinenkin yleinen sauna mut en muista missä ?


      • Alottaja...
        kadonnut varmaan kirjoitti:

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?

        Sä muistat hirveesti.:)

        Muistatko vielä sen Cityhalli ruokakaupan joka oli Seurahovin alakerrassa. Waltersia ennen oli "totari" eli Totitupa. Aika paha juttu oli se kun poliisiasema oli kaupungintalossa. :)) Entisessä elannossa oli ne porvoon ensimmäiset liukuportaat.


      • tarinaa mäkin
        Aiheen alottaja. kirjoitti:

        Hienoo että muistat vielä vanhemman muistot mitä minä. Olin ihan ällikällä lyöty kun luin sun kertomusta.

        Tän aiheen kun alotin niin aiemmnin jo rupesin miettimään mitä kaikkee porvoossa ennen oli. Mun mielestä ennen oli jotankin paremmin asiat mitä nyt, voi olla syy kun mä olin nuorempi sillon ja oli kaikenlaista mitä nyt kaipais.

        oon tähän ketjuun laittanut, viimeiseksi kioskeista ja ruokakaupoista. Täytyy sanoa poliitikkomaisesta "juu ja ei" siihen, että oliko ennen paremmin. Mikä nykyään on mun mielestä paremmin, ehdoton ykkönen on jokiranta. Mun lapsuudessa se oli lähinnä pelottava paikka, itäpuolella legendaarinen kusiputka eikä oikeastaan mitään muuta, länsipuolella Hankkija (pari murhaa vielä 80-luvulla niillä nurkilla). Nykyään istutukset ja kuppilat on tosi jees Aleksanterin silta. Kaupoissa on tullut onneksi sopivasti kilpailua, eikä "Simolin"-huonoa palvelua taida saada enää mistään. Huonompaan suuntaan on mennyt ehkä jatkuva roskaaminen ja tietysti tämän ketjun aihe eli kauniiden rakennusten purku, joista Seurahuone on ylivoimainen ykkönen. Vanhan vesitornin peräänkin on haikailtu, mutta kaikki ei taida muistaa miten järkyttävässä kunnossa se oli lopussa. Liikuntapaikat on jonkin verran kehittyneet ja lisäntyneet, mutta enenmmänkin voisi. Uimahalli on tietty parasta plussaa. Urheiluhalli ei vastaa enää nykyajan tarpeita. Liikenne... varmaan on muuttunut siitä kun Porvoossa oli 3 autoa (Eklöf, ESV, WSOY muistaakseni), onneksi tuli A-silta. Kielitasapainon muuttuminen... hmmm tuntuu, että se on ongelma muille kuin porvoolaisille, muistan hyvin kun katukyltit vaihdettin toisin päin 70-luvun puolivälissä.


      • mä Cityhallin,
        Alottaja... kirjoitti:

        Sä muistat hirveesti.:)

        Muistatko vielä sen Cityhalli ruokakaupan joka oli Seurahovin alakerrassa. Waltersia ennen oli "totari" eli Totitupa. Aika paha juttu oli se kun poliisiasema oli kaupungintalossa. :)) Entisessä elannossa oli ne porvoon ensimmäiset liukuportaat.

        C-G Rayn putiikki tuotti mukavasti. Totarissa ("Öljymäellä") oli erikseen ruokapaikka, Pihvitupa. Poliisiasemalla tuli käytyä.... Niitähän oli 2, mlk:n oli Vuorikadulla.


      • pikkuisen korjata
        porvooseen 71 kirjoitti:

        noi edellä mainitut kioskit muistan, toinen nakki kioskeista oli fyysärin torin laidassa. Sit oli Pappilanmäen kioski Vanha Kuninkaantie 2, jossa oli myös elintarvikkeita. Samalla kadulla oli Gräd o. Mjölk ihana tosi vanhanaikainen kauppa, joka nykyään on kunnostettu asunnoksi, oli lehdessä kerran kuvia.Sit oli vaatekauppa Fucks Grandin talossa. Elannon ruokakauppa kirkkokadun päässä johon tuli 70- luvun alussa bingo. Elannon ruokakauppa oli myös Itäisellä pitkäkadulla rapattu puu talo, toisessa päässä yläkerrassa oli yleinen sauna. Samalla kadulla kaupunkiin päin tullessa oli myös 70- luvulla Mini Market ruokakauppa. Ja 60-luvulla oli niinikään Elannon kosmetiikka myymälä nyk. Cafe Old Townin paikalla. Muistan Tampereeen jalkineen ja kirjaston ns. maalaiskunnan talossa. Ja niin ihana Vilosen kauppa leffa teatteria vasta päätä miljoona talossa, josta poikani haki vielä 80- luvulla hyviä irtokarkkeja, muistaa kaupan vieläkin lämmöllä.Onhan mulla vielä paljonkin muistissa, mut antaa jonkun toisen kirjoittaa ja muistella välillä, mut olen kuullut et Porvoossa ois ollut toinenkin yleinen sauna mut en muista missä ?

        (tässä tapauksessa sillä on merkitystä) oikea kirjoitusasu oli varmaan Fuchs, omistajan nimi oli kai Jaaran. Jossain vaiheessa se sijaitsi nykyisen Osuuspankin kohdalla, Succes-ravintolan alapuolella. Samassa talossa oli Knutarin ruokakauppa. Mini Marker on sama kuin aiemmin mainitsemani Johanssonin kauppa. Bragellahan oli niitä useampia. Mukavaa kun muistit miljoonatalon nimen, mä olin sen jo unohtanut. Oliko se Pappilanmäen kioski siinä mihin tuli sitten jäähdyttäjäkorjaamo ja myöhemmin jäätelöpaikka, Iloinen Kuningas taisi olla nimi.


      • porvooseen 71
        Alottaja... kirjoitti:

        Sä muistat hirveesti.:)

        Muistatko vielä sen Cityhalli ruokakaupan joka oli Seurahovin alakerrassa. Waltersia ennen oli "totari" eli Totitupa. Aika paha juttu oli se kun poliisiasema oli kaupungintalossa. :)) Entisessä elannossa oli ne porvoon ensimmäiset liukuportaat.

        Niin kirjoitin vahingossa et Elanto Itäisellä Pitkäkadulla oli rapattu puu talo , piti olla tietenkin rapattu kivi talo, sori.Elannon talossa oli myös ensimmäinen hissi.Muistatteko Porvoon Krouvin punaisine sisustuksineen puutalossa Mannerheiminkadulla, paikassa jossa nyt on Radiotähti ? Entäs Auto- Palan nykyisen Makuunin paikalla, joka oli eritäin suosittu ruokapaikka ? Olen kuullut vanhoilta Porvoolaisilta vanhoista ravintoloista joilla on ollut tosi hienot nimet, joista en nyt muista yhtään onko jollain tietoa ?


      • Auto-Palan
        porvooseen 71 kirjoitti:

        Niin kirjoitin vahingossa et Elanto Itäisellä Pitkäkadulla oli rapattu puu talo , piti olla tietenkin rapattu kivi talo, sori.Elannon talossa oli myös ensimmäinen hissi.Muistatteko Porvoon Krouvin punaisine sisustuksineen puutalossa Mannerheiminkadulla, paikassa jossa nyt on Radiotähti ? Entäs Auto- Palan nykyisen Makuunin paikalla, joka oli eritäin suosittu ruokapaikka ? Olen kuullut vanhoilta Porvoolaisilta vanhoista ravintoloista joilla on ollut tosi hienot nimet, joista en nyt muista yhtään onko jollain tietoa ?

        suosiosta ruokapaikkana voi olla monta mieltä, sitä vois tiedustella omistajalta, joka nykyään toimii täällä kiinteostövälittäjänä. Sen sijaan seuraava yritys eli ravintola Janne oli todella tasokas ravintola. Vanhat ravintolat riippuu tietty siitä mitä ajankohtaa tarkoitat. 70-luvulta tulee mieleen Camena (nyk. Rosso), jonka ruoka oli yhtä surkeaa kuin nykyäänkin. Sen sijaan Nimbuksen kellari oli loistava. Lopettaneita on mm. Vanha Werneri (meniköhän oikein?) nykyisen Paalaamon tiloissa. Välissä se ehti olla Nevada. Populus ja Crystal tuli jo aiemmin mainittua, ruoka ei ollut pääasia. Ja sitten tietys Grand, siinäkin oli useampia vaiheita. Samoin Paahtimo, joka oli ensin Oskar sitten Pantagruel. Nykyinen Terra Mian kiinteistökin on nähnyt monenlaista. Paras oli Pirkon baari...


      • porvooseen 71
        pikkuisen korjata kirjoitti:

        (tässä tapauksessa sillä on merkitystä) oikea kirjoitusasu oli varmaan Fuchs, omistajan nimi oli kai Jaaran. Jossain vaiheessa se sijaitsi nykyisen Osuuspankin kohdalla, Succes-ravintolan alapuolella. Samassa talossa oli Knutarin ruokakauppa. Mini Marker on sama kuin aiemmin mainitsemani Johanssonin kauppa. Bragellahan oli niitä useampia. Mukavaa kun muistit miljoonatalon nimen, mä olin sen jo unohtanut. Oliko se Pappilanmäen kioski siinä mihin tuli sitten jäähdyttäjäkorjaamo ja myöhemmin jäätelöpaikka, Iloinen Kuningas taisi olla nimi.

        sori kirjoitus virheeni Fushcista, en tiä tuliko nytkään oikein. Pappilanmäen kioski oli ensin, erillinen kioski rakennus kuin iso puutalo vieressä , jossa ensin oli rengas korjaamo Sydänmaanlakka, sen jälkeen jäähdytin korjaamo sen jälkeen matto pesula. V. -88 Saarnion myytyä kiinnteistön ja kioskin uusi omistaja perusti tämän Ilosen Kuninkaan


      • pikkutyttö taas...
        Auto-Palan kirjoitti:

        suosiosta ruokapaikkana voi olla monta mieltä, sitä vois tiedustella omistajalta, joka nykyään toimii täällä kiinteostövälittäjänä. Sen sijaan seuraava yritys eli ravintola Janne oli todella tasokas ravintola. Vanhat ravintolat riippuu tietty siitä mitä ajankohtaa tarkoitat. 70-luvulta tulee mieleen Camena (nyk. Rosso), jonka ruoka oli yhtä surkeaa kuin nykyäänkin. Sen sijaan Nimbuksen kellari oli loistava. Lopettaneita on mm. Vanha Werneri (meniköhän oikein?) nykyisen Paalaamon tiloissa. Välissä se ehti olla Nevada. Populus ja Crystal tuli jo aiemmin mainittua, ruoka ei ollut pääasia. Ja sitten tietys Grand, siinäkin oli useampia vaiheita. Samoin Paahtimo, joka oli ensin Oskar sitten Pantagruel. Nykyinen Terra Mian kiinteistökin on nähnyt monenlaista. Paras oli Pirkon baari...

        Kioskeista vielä; ainakin Mannerheiminkadulla taisi olla nykyistä Marskia vastapäätä kolme kioskia; kukka- nakki- ja karkkikioski. Lisäksi Aleksanterinkadulla oli legendaarisen "Tantan"-kioski, joka sitten myöhemmnin siirrettiin Werner Söderströminkadulle. "Tantta" Tötterströmillä taisi olla kioski aikoinaan myös Runeberginpuistossa (?). Mieleen on myös jäänyt neiti Vilosen Jokikadulla pitämä "lyhyttavarakauppa"; tavaraa lattiasta kattoon, etenkin leluja... Porvoon toinen yleinen sauna oli muistaakseni (en ole varma) Raatihuoneenkadulla, jossakin niillä paikoin missä nykyään on videovuokraamo.


      • porvooseen- 71
        Auto-Palan kirjoitti:

        suosiosta ruokapaikkana voi olla monta mieltä, sitä vois tiedustella omistajalta, joka nykyään toimii täällä kiinteostövälittäjänä. Sen sijaan seuraava yritys eli ravintola Janne oli todella tasokas ravintola. Vanhat ravintolat riippuu tietty siitä mitä ajankohtaa tarkoitat. 70-luvulta tulee mieleen Camena (nyk. Rosso), jonka ruoka oli yhtä surkeaa kuin nykyäänkin. Sen sijaan Nimbuksen kellari oli loistava. Lopettaneita on mm. Vanha Werneri (meniköhän oikein?) nykyisen Paalaamon tiloissa. Välissä se ehti olla Nevada. Populus ja Crystal tuli jo aiemmin mainittua, ruoka ei ollut pääasia. Ja sitten tietys Grand, siinäkin oli useampia vaiheita. Samoin Paahtimo, joka oli ensin Oskar sitten Pantagruel. Nykyinen Terra Mian kiinteistökin on nähnyt monenlaista. Paras oli Pirkon baari...

        Tarkoitin Auto- Palaa 70 luvulla , silloin sen omisti Runar Hellberg samoin kuin Nimbus ravintolatkin. Niitä oli katu tasossa baari ja ravintola kellarissa tunnelmallinen ns. parempi puoli, jossa ruoka annokset valmistettiin ravintola salissa. Tulihan sielläkin oltua töissä. Camenaa en meinannu muistaakaan.
        Ai niin olihan Hellbergin marketissa myös ilta kauppa ja grilli.


      • vaan, että
        porvooseen 71 kirjoitti:

        sori kirjoitus virheeni Fushcista, en tiä tuliko nytkään oikein. Pappilanmäen kioski oli ensin, erillinen kioski rakennus kuin iso puutalo vieressä , jossa ensin oli rengas korjaamo Sydänmaanlakka, sen jälkeen jäähdytin korjaamo sen jälkeen matto pesula. V. -88 Saarnion myytyä kiinnteistön ja kioskin uusi omistaja perusti tämän Ilosen Kuninkaan

        Fucks voi viitata "vähän" muuhun... Ai Sydänmaanlakka aloitti siellä, sittenhän se meni Ölsteniin.


      • muistatko
        porvooseen- 71 kirjoitti:

        Tarkoitin Auto- Palaa 70 luvulla , silloin sen omisti Runar Hellberg samoin kuin Nimbus ravintolatkin. Niitä oli katu tasossa baari ja ravintola kellarissa tunnelmallinen ns. parempi puoli, jossa ruoka annokset valmistettiin ravintola salissa. Tulihan sielläkin oltua töissä. Camenaa en meinannu muistaakaan.
        Ai niin olihan Hellbergin marketissa myös ilta kauppa ja grilli.

        grillin nimen? Se oli Snack bar. Ja pihalla oli Shellin huoltoasema. Ja toinen saman putiikin Shell oli Koskenkylässä.


      • vastauksesi
        pikkutyttö taas... kirjoitti:

        Kioskeista vielä; ainakin Mannerheiminkadulla taisi olla nykyistä Marskia vastapäätä kolme kioskia; kukka- nakki- ja karkkikioski. Lisäksi Aleksanterinkadulla oli legendaarisen "Tantan"-kioski, joka sitten myöhemmnin siirrettiin Werner Söderströminkadulle. "Tantta" Tötterströmillä taisi olla kioski aikoinaan myös Runeberginpuistossa (?). Mieleen on myös jäänyt neiti Vilosen Jokikadulla pitämä "lyhyttavarakauppa"; tavaraa lattiasta kattoon, etenkin leluja... Porvoon toinen yleinen sauna oli muistaakseni (en ole varma) Raatihuoneenkadulla, jossakin niillä paikoin missä nykyään on videovuokraamo.

        on täydellinen, syvä kumarrus. Tötterströmin kioskihan oli sittemmin jokirannassa tykin vieressä ja nyt rautatieasemalla. Enempää ei tule "irto"kioskeja mieleen. No joo, puistossahan oli. Ja minigolf.


      • Balder
        muistatko kirjoitti:

        grillin nimen? Se oli Snack bar. Ja pihalla oli Shellin huoltoasema. Ja toinen saman putiikin Shell oli Koskenkylässä.

        Muistuu vielä joitakin kahvi ja ruokabaareja, esim. Torinkulma siinä nykyisen GloryDaysin vieressä ja Österbergin baari Lundinkadulla nykyisen kenkäkaupan tiloissa, kahdessa kerroksessa (linja-autoaseman kohdalla). Ruokabaari oli myös ns. Valashovissa(?) onkohan sen talon nimi näin? Siinä on ollut myöhemmin ainakin kampaamo(voi olla vieläkin)


      • porvooseen -71
        Balder kirjoitti:

        Muistuu vielä joitakin kahvi ja ruokabaareja, esim. Torinkulma siinä nykyisen GloryDaysin vieressä ja Österbergin baari Lundinkadulla nykyisen kenkäkaupan tiloissa, kahdessa kerroksessa (linja-autoaseman kohdalla). Ruokabaari oli myös ns. Valashovissa(?) onkohan sen talon nimi näin? Siinä on ollut myöhemmin ainakin kampaamo(voi olla vieläkin)

        Niin ja olihan myös Elannon baari, jossa on ollut kuulemma ´´herrojen ravintola´´ yläkerrassa ja alakerassa ´´karvahattu ´´ puoli.Kaupoista tulee vielä mielen Poppamonttu Jokikadulla, josta sai makeita kuteita, kuin myös Vuorikadun Intian basaarista. Unohtamatta parasta farkku kauppaa Elomaata Mannerheiminkadulla, jonka kulmauksessa oli tunnelmallinen kirjakauppa, nimee en muista.


      • baarin
        porvooseen -71 kirjoitti:

        Niin ja olihan myös Elannon baari, jossa on ollut kuulemma ´´herrojen ravintola´´ yläkerrassa ja alakerassa ´´karvahattu ´´ puoli.Kaupoista tulee vielä mielen Poppamonttu Jokikadulla, josta sai makeita kuteita, kuin myös Vuorikadun Intian basaarista. Unohtamatta parasta farkku kauppaa Elomaata Mannerheiminkadulla, jonka kulmauksessa oli tunnelmallinen kirjakauppa, nimee en muista.

        nimi oli Ulrika. Elomaallahan oli putiikki myös Välikadulla ja myöhemmin Nimbuksessa. Oliko yhden Elomaan putiikin nimi Bagy? Valitettavasti Nimbus suunniteltiin pitkälti Elomaan ehdoilla. Aikanaan naureskeltiin, että Nimbuksen ainoa voitollinen yritys oli Raittisen suutari, joka silloin sijaitse kierreportaiden alla. Kirjakauppaa kutsuttiin sekä Suomalaiseksi kirjakaupaksi että Ojasen kirjakaupaksi. Se oli 100 kertaa parempi kuin Söderströmin kirjakauppa, jonka myyjät olivat saaneet koulutuksensa todennäköisesti Itä-Saksassa. Vain Simolinista löytyi yhtä "hyviä" korppikotkia.


      • porvooseen- 71
        baarin kirjoitti:

        nimi oli Ulrika. Elomaallahan oli putiikki myös Välikadulla ja myöhemmin Nimbuksessa. Oliko yhden Elomaan putiikin nimi Bagy? Valitettavasti Nimbus suunniteltiin pitkälti Elomaan ehdoilla. Aikanaan naureskeltiin, että Nimbuksen ainoa voitollinen yritys oli Raittisen suutari, joka silloin sijaitse kierreportaiden alla. Kirjakauppaa kutsuttiin sekä Suomalaiseksi kirjakaupaksi että Ojasen kirjakaupaksi. Se oli 100 kertaa parempi kuin Söderströmin kirjakauppa, jonka myyjät olivat saaneet koulutuksensa todennäköisesti Itä-Saksassa. Vain Simolinista löytyi yhtä "hyviä" korppikotkia.

        80- luvun puoli välissä Elannon baarin nimi vaihtui Ulrikaksi. Kun kirjoitin E baari- ravintolan kahdesta eri puolesta niin se oli joskus 50-60 luvulla, sen jälkeen herrojen puoli oli lopetettu.


      • sen kahteen
        porvooseen- 71 kirjoitti:

        80- luvun puoli välissä Elannon baarin nimi vaihtui Ulrikaksi. Kun kirjoitin E baari- ravintolan kahdesta eri puolesta niin se oli joskus 50-60 luvulla, sen jälkeen herrojen puoli oli lopetettu.

        osaan jakamisen, mutta kyllä mun mielestä se oli Ulrika jo 70-luvulla, mutta ei se oo varmaan kovin olennainen tieto. Sen sijaan Elannossa ollut flipperi oli...


      • kukaan?
        sen kahteen kirjoitti:

        osaan jakamisen, mutta kyllä mun mielestä se oli Ulrika jo 70-luvulla, mutta ei se oo varmaan kovin olennainen tieto. Sen sijaan Elannossa ollut flipperi oli...

        Vänrikinkadulla nykyisessä Akilles-talossa on kuulemma viisikymmentäluvulla ollut rullaluistelurata.


      • rajoittuu
        kukaan? kirjoitti:

        Vänrikinkadulla nykyisessä Akilles-talossa on kuulemma viisikymmentäluvulla ollut rullaluistelurata.

        tältä osin Akilleksen punttisaliin. Ei oo voinut olla kovin iso rata.


      • Borgåbisin
        kadonnut varmaan kirjoitti:

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?

        Turkkurinkatu ja Sibeliusbulevaardin risteyksessa Heliinin ruokakauppa ja senjälkeen Osku nykyinen Canonin kauppa . Pihlajatiellä kukkataloa vastapäätä Micke Lindforsin kauppa ehkä-70/80 luvulla. Ja sairaalaan päin Hoffreenin kauppa ja senjälkeen samassa paikassa Elses snabbköp Pihlajatiellä nykyisessä adventtikirkon tiloissa.Taisi siinä olla myös Brage johanssonin kauppa mutta sitä en muista.


      • rukapaikka?
        Borgåbisin kirjoitti:

        Turkkurinkatu ja Sibeliusbulevaardin risteyksessa Heliinin ruokakauppa ja senjälkeen Osku nykyinen Canonin kauppa . Pihlajatiellä kukkataloa vastapäätä Micke Lindforsin kauppa ehkä-70/80 luvulla. Ja sairaalaan päin Hoffreenin kauppa ja senjälkeen samassa paikassa Elses snabbköp Pihlajatiellä nykyisessä adventtikirkon tiloissa.Taisi siinä olla myös Brage johanssonin kauppa mutta sitä en muista.

        "Ruokabaari oli myös ns. Valashovissa(?) onkohan sen talon nimi näin? Siinä on ollut myöhemmin ainakin kampaamo(voi olla vieläkin)"

        Ihan oikein muistit, Valashovi voi ja elää hyvin vieläkin Sibeliuksen Bulevardin varrella ja kampaamokin löytyy. Sen sijaan ruokakauppaa ei kyllä (ainakaan enää) ole, mutta onneksi Aleksanterinkadun Siwa on lähellä, eikä enää toimi parakissa.


      • vuonna-71
        sen kahteen kirjoitti:

        osaan jakamisen, mutta kyllä mun mielestä se oli Ulrika jo 70-luvulla, mutta ei se oo varmaan kovin olennainen tieto. Sen sijaan Elannossa ollut flipperi oli...

        nimi vaihtui kyllä 80-luvun puoli välissä, kaverini teki sinne ikkuna teippaukset silloin. Mut hyvänenaika Old Foxhan on kokonaan unohtunut mainita sen jälkeenhän nimi vaihtui Old Malley ennenkuin Rosso otti tilat käyttöönsä.
        Tämä keskustelu ketju ois hyvää materiaalia jollekkin fiksulle , vaikka kirjan kirjoittamiseen. Monella kirjoittajalla ois varmaan kertoa omia kokemuksia ja tarinoita usemmista näistä paikoista, Mulla ois lähinnä Elannosta ja Hellbergin paikoista.


      • periksi, en
        vuonna-71 kirjoitti:

        nimi vaihtui kyllä 80-luvun puoli välissä, kaverini teki sinne ikkuna teippaukset silloin. Mut hyvänenaika Old Foxhan on kokonaan unohtunut mainita sen jälkeenhän nimi vaihtui Old Malley ennenkuin Rosso otti tilat käyttöönsä.
        Tämä keskustelu ketju ois hyvää materiaalia jollekkin fiksulle , vaikka kirjan kirjoittamiseen. Monella kirjoittajalla ois varmaan kertoa omia kokemuksia ja tarinoita usemmista näistä paikoista, Mulla ois lähinnä Elannosta ja Hellbergin paikoista.

        ollut asiasta ihan varma. Old Fox tosiaan. Kahviloissa Sirenillä oli aikamoinen ketju, oisko ollut 5 kpl. Bellarosaa ei ole tainnut kukaan mainita, mutta se ei varsinaisesti mikään vanha paikka. Mutta kuka muistaa diskon Aleksanterinkadulla? Aika erikoinen historia silläkin rakennuksella, nythän sitä remontoidaan alkuperäisen näköiseksi.


      • oli myös
        Borgåbisin kirjoitti:

        Turkkurinkatu ja Sibeliusbulevaardin risteyksessa Heliinin ruokakauppa ja senjälkeen Osku nykyinen Canonin kauppa . Pihlajatiellä kukkataloa vastapäätä Micke Lindforsin kauppa ehkä-70/80 luvulla. Ja sairaalaan päin Hoffreenin kauppa ja senjälkeen samassa paikassa Elses snabbköp Pihlajatiellä nykyisessä adventtikirkon tiloissa.Taisi siinä olla myös Brage johanssonin kauppa mutta sitä en muista.

        Säästöpankki. Vaskenvalajantiellä oli myös aika pitkään kauppa.


      • oli ilman muuta
        baarin kirjoitti:

        nimi oli Ulrika. Elomaallahan oli putiikki myös Välikadulla ja myöhemmin Nimbuksessa. Oliko yhden Elomaan putiikin nimi Bagy? Valitettavasti Nimbus suunniteltiin pitkälti Elomaan ehdoilla. Aikanaan naureskeltiin, että Nimbuksen ainoa voitollinen yritys oli Raittisen suutari, joka silloin sijaitse kierreportaiden alla. Kirjakauppaa kutsuttiin sekä Suomalaiseksi kirjakaupaksi että Ojasen kirjakaupaksi. Se oli 100 kertaa parempi kuin Söderströmin kirjakauppa, jonka myyjät olivat saaneet koulutuksensa todennäköisesti Itä-Saksassa. Vain Simolinista löytyi yhtä "hyviä" korppikotkia.

        Uuno Heimanin ruokakauppa Tarmolan kupeessa. Heimanin aladobi oli maan kuulua ja sitä haettiin pitkän matkan takaa. " Kunkku " oli viimeinen vanhan hyvän ajan kauppias Porvoossa. Palvelu oli viimeisen päälle hyvää. Nyt siinä talossa on R-kioski ja pizzeria. Leskirouva asustelee ilmeisesti tänä päivänäkin omistamassaan talossa. Hän on aina ollut miellyttävä ihminen. Pitkän päivätyön hän teki kaupassa miehensä rinnalla.


      • paikka on
        oli ilman muuta kirjoitti:

        Uuno Heimanin ruokakauppa Tarmolan kupeessa. Heimanin aladobi oli maan kuulua ja sitä haettiin pitkän matkan takaa. " Kunkku " oli viimeinen vanhan hyvän ajan kauppias Porvoossa. Palvelu oli viimeisen päälle hyvää. Nyt siinä talossa on R-kioski ja pizzeria. Leskirouva asustelee ilmeisesti tänä päivänäkin omistamassaan talossa. Hän on aina ollut miellyttävä ihminen. Pitkän päivätyön hän teki kaupassa miehensä rinnalla.

        sama, josta tuolla aiemmin mainitsin eil se ehti välillä olla nimeltään Kotikulma, muistaakseni.


      • oli nimeltään
        paikka on kirjoitti:

        sama, josta tuolla aiemmin mainitsin eil se ehti välillä olla nimeltään Kotikulma, muistaakseni.

        Tarmolan Puoti. Ehkä oli Kotikulma seuraavan kauppiaan, Kristerin aikaan.


      • tarkoitinkin,
        oli nimeltään kirjoitti:

        Tarmolan Puoti. Ehkä oli Kotikulma seuraavan kauppiaan, Kristerin aikaan.

        Himahörnan...


      • vanhoista
        tarkoitinkin, kirjoitti:

        Himahörnan...

        työtodistuksista ja nimeksi varmistui Uuno Heimanin Valintakauppa, joten tuo mun em. Tarmolan Puoti oli varmaankin kutsumanimi kaupalle.


      • mutta 99%
        vanhoista kirjoitti:

        työtodistuksista ja nimeksi varmistui Uuno Heimanin Valintakauppa, joten tuo mun em. Tarmolan Puoti oli varmaankin kutsumanimi kaupalle.

        varmuudella viimeinen kauppa (ulkopuolella olevan kyltin mukaan) oli nimeltään Kotikulma - Hemhörnan.


      • Puhun
        mutta 99% kirjoitti:

        varmuudella viimeinen kauppa (ulkopuolella olevan kyltin mukaan) oli nimeltään Kotikulma - Hemhörnan.

        kaupasta, joka oli Uuno Heimanin omistuksessa ja hän tietääksen rakensi koko talon. Taloa kutsutaan vieläkin Heimanin taloksi. Ja vanhat työtodistukset kyllä varmaan kertovat kaupan nimen oikein, siitä löytyy mustaa valkoisella. Heiman itse on nuo työtodistukset kirjoittanut ja uskon hänen tietäneen kauppansa nimen. Seuraavan kauppiaan aikaan saattanut ollakin Kotikulma-nimellä. Toini Heiman omistaa ko. talon edelleen.


      • pitää mainita...
        kadonnut varmaan kirjoitti:

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?

        On vissiin kaksi kertaa kokenut laajennuksen. Ensiksi siitä tuli CitySokos ja sen jälkeen Kauppakeskus Lundi.


      • Alottaja
        pitää mainita... kirjoitti:

        On vissiin kaksi kertaa kokenut laajennuksen. Ensiksi siitä tuli CitySokos ja sen jälkeen Kauppakeskus Lundi.

        Muistan millanen sokos oli ennen, sieltä sai jopa viherkasveja. Ostin äidilleni sieltä kirjovehkan ja siihen tuli tauti. Rappusia pitkin pääsi rossoon.
        Ai niin kerran olin niin ajatuksissani että menin kassan ohi maksamatta astioita joita mun piti ostaa. Siellä ei ollu mitään porttia joka olis pysäyttänyt minut. HUOM! Maksoin kyllä astiani kun palasin takaisin ovelta.


      • Balder
        Alottaja kirjoitti:

        Muistan millanen sokos oli ennen, sieltä sai jopa viherkasveja. Ostin äidilleni sieltä kirjovehkan ja siihen tuli tauti. Rappusia pitkin pääsi rossoon.
        Ai niin kerran olin niin ajatuksissani että menin kassan ohi maksamatta astioita joita mun piti ostaa. Siellä ei ollu mitään porttia joka olis pysäyttänyt minut. HUOM! Maksoin kyllä astiani kun palasin takaisin ovelta.

        OSLA on muuttanut muotoaan vaikka kuinka monta kertaa, joskus siellä oli rautaosastokin.
        Kuinka monta eri kauppaa muistatte Nimbuksen talosta? Alakerrassa oli yhteen aikaan musiikkikauppa ja yläkerrassa urheiluvälinekauppa.


      • Alottaja
        Balder kirjoitti:

        OSLA on muuttanut muotoaan vaikka kuinka monta kertaa, joskus siellä oli rautaosastokin.
        Kuinka monta eri kauppaa muistatte Nimbuksen talosta? Alakerrassa oli yhteen aikaan musiikkikauppa ja yläkerrassa urheiluvälinekauppa.

        Jos alotetaan yläkerrasta niin siellä oli päädyssä kahvila josta pääsi parvekkeellekin. Pieni matkatoimisto niin kuin aiemmin mainitsin.
        Mitä ihmeen siinä oli muuta, no seppälä kuitenkin myöhemmin. Oliko nappikauppa jo sillon.
        Tokassakerroksessa oli Rouge, joku vaatekauppa jossa myytiin intianpuuvilla vaatteita. Suutari Raittinen kaarirappujen alla. Kirjakauppa tietty. Oliko sielläkin joku kahvila jossa myytiin paljon karkkeja. Valtsu alakerrassa. Tässä nämä alkuun.


      • Alottaja
        Alottaja kirjoitti:

        Jos alotetaan yläkerrasta niin siellä oli päädyssä kahvila josta pääsi parvekkeellekin. Pieni matkatoimisto niin kuin aiemmin mainitsin.
        Mitä ihmeen siinä oli muuta, no seppälä kuitenkin myöhemmin. Oliko nappikauppa jo sillon.
        Tokassakerroksessa oli Rouge, joku vaatekauppa jossa myytiin intianpuuvilla vaatteita. Suutari Raittinen kaarirappujen alla. Kirjakauppa tietty. Oliko sielläkin joku kahvila jossa myytiin paljon karkkeja. Valtsu alakerrassa. Tässä nämä alkuun.

        Se oli yläkerrassa.


      • tohon ainakin
        Alottaja kirjoitti:

        Se oli yläkerrassa.

        Simon kengän.


      • yläkerrassa
        tohon ainakin kirjoitti:

        Simon kengän.

        toimi myös Divari :) Oli siinä heti kahvion vieressä. Pari kertaa tuurasinkin omistajaa :)


      • muistelen
        kadonnut varmaan kirjoitti:

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?

        Kirkkotorilta alkaen oli Pikku-Rickman, sitten isompi Rickman. Sitten tuli Enholm, Otto Alho ja Helmi Haapa. Ylempänä oli vielä yksi, jonka mimeä en muista.

        Haapan neiti kuoli talvisodan kieppeillä. Alho lopetti myöhemmin. Enholm oli melko pitkään jäljellä.

        Lukiokujalla oli Elanto ja Axel Forsblom vastakkain.


      • Enholmia
        muistelen kirjoitti:

        Kirkkotorilta alkaen oli Pikku-Rickman, sitten isompi Rickman. Sitten tuli Enholm, Otto Alho ja Helmi Haapa. Ylempänä oli vielä yksi, jonka mimeä en muista.

        Haapan neiti kuoli talvisodan kieppeillä. Alho lopetti myöhemmin. Enholm oli melko pitkään jäljellä.

        Lukiokujalla oli Elanto ja Axel Forsblom vastakkain.

        hain mielessäni pitkään, oisko ollut Gösta etunimeltään. Oli isäni seurakaveri ja muistan kun hänestä puhuttiin entisenä kauppiaana.


      • J.S.
        porvooseen 71 kirjoitti:

        noi edellä mainitut kioskit muistan, toinen nakki kioskeista oli fyysärin torin laidassa. Sit oli Pappilanmäen kioski Vanha Kuninkaantie 2, jossa oli myös elintarvikkeita. Samalla kadulla oli Gräd o. Mjölk ihana tosi vanhanaikainen kauppa, joka nykyään on kunnostettu asunnoksi, oli lehdessä kerran kuvia.Sit oli vaatekauppa Fucks Grandin talossa. Elannon ruokakauppa kirkkokadun päässä johon tuli 70- luvun alussa bingo. Elannon ruokakauppa oli myös Itäisellä pitkäkadulla rapattu puu talo, toisessa päässä yläkerrassa oli yleinen sauna. Samalla kadulla kaupunkiin päin tullessa oli myös 70- luvulla Mini Market ruokakauppa. Ja 60-luvulla oli niinikään Elannon kosmetiikka myymälä nyk. Cafe Old Townin paikalla. Muistan Tampereeen jalkineen ja kirjaston ns. maalaiskunnan talossa. Ja niin ihana Vilosen kauppa leffa teatteria vasta päätä miljoona talossa, josta poikani haki vielä 80- luvulla hyviä irtokarkkeja, muistaa kaupan vieläkin lämmöllä.Onhan mulla vielä paljonkin muistissa, mut antaa jonkun toisen kirjoittaa ja muistella välillä, mut olen kuullut et Porvoossa ois ollut toinenkin yleinen sauna mut en muista missä ?

        Ja Heimanin lihakauppa Kirkkokadulla, Pirkon baari, missä sai hyvää palapaistia !
        Pirkon baarin alapuolella olevassa pikkupuistossa kävi aikoinaa melkoinen kuhin kun Alko oli vielä Rihkamakadulla. -Tämä 60-70 luvun taitteessa.


      • 40talist
        J.S. kirjoitti:

        Ja Heimanin lihakauppa Kirkkokadulla, Pirkon baari, missä sai hyvää palapaistia !
        Pirkon baarin alapuolella olevassa pikkupuistossa kävi aikoinaa melkoinen kuhin kun Alko oli vielä Rihkamakadulla. -Tämä 60-70 luvun taitteessa.

        Pirkon baari oli kai Tarubaari jonka Sintonen omisti?


      • Fisole
        porvooseen 71 kirjoitti:

        noi edellä mainitut kioskit muistan, toinen nakki kioskeista oli fyysärin torin laidassa. Sit oli Pappilanmäen kioski Vanha Kuninkaantie 2, jossa oli myös elintarvikkeita. Samalla kadulla oli Gräd o. Mjölk ihana tosi vanhanaikainen kauppa, joka nykyään on kunnostettu asunnoksi, oli lehdessä kerran kuvia.Sit oli vaatekauppa Fucks Grandin talossa. Elannon ruokakauppa kirkkokadun päässä johon tuli 70- luvun alussa bingo. Elannon ruokakauppa oli myös Itäisellä pitkäkadulla rapattu puu talo, toisessa päässä yläkerrassa oli yleinen sauna. Samalla kadulla kaupunkiin päin tullessa oli myös 70- luvulla Mini Market ruokakauppa. Ja 60-luvulla oli niinikään Elannon kosmetiikka myymälä nyk. Cafe Old Townin paikalla. Muistan Tampereeen jalkineen ja kirjaston ns. maalaiskunnan talossa. Ja niin ihana Vilosen kauppa leffa teatteria vasta päätä miljoona talossa, josta poikani haki vielä 80- luvulla hyviä irtokarkkeja, muistaa kaupan vieläkin lämmöllä.Onhan mulla vielä paljonkin muistissa, mut antaa jonkun toisen kirjoittaa ja muistella välillä, mut olen kuullut et Porvoossa ois ollut toinenkin yleinen sauna mut en muista missä ?

        Se toinen sauna oli Raatihuoneenkadun varrella muistaakseni nykyisen Jutta Kaksosen toimiston talossa.


      • Fisole
        kukaan? kirjoitti:

        Vänrikinkadulla nykyisessä Akilles-talossa on kuulemma viisikymmentäluvulla ollut rullaluistelurata.

        60- luvun alussa se oli elokuvateatteri Bio Lux. Olen kyllä kuullut siellä olleen sen radan mutta oliko silloin myös elokuvateatterina, sitä en tiedä.


      • 11+4
        oli ilman muuta kirjoitti:

        Uuno Heimanin ruokakauppa Tarmolan kupeessa. Heimanin aladobi oli maan kuulua ja sitä haettiin pitkän matkan takaa. " Kunkku " oli viimeinen vanhan hyvän ajan kauppias Porvoossa. Palvelu oli viimeisen päälle hyvää. Nyt siinä talossa on R-kioski ja pizzeria. Leskirouva asustelee ilmeisesti tänä päivänäkin omistamassaan talossa. Hän on aina ollut miellyttävä ihminen. Pitkän päivätyön hän teki kaupassa miehensä rinnalla.

        Onkohan jo poisnukkunut? Talo oli myynnissä muutamavuosi sitten. Talo missä on asunto yläkerrassa ja alakerrassa on pizzeria ja R-kioski.


      • kisse7

        marschan tai ainkin sinnepäin oli mielestäni nimi


      • MARIZA'
        vuonna-71 kirjoitti:

        nimi vaihtui kyllä 80-luvun puoli välissä, kaverini teki sinne ikkuna teippaukset silloin. Mut hyvänenaika Old Foxhan on kokonaan unohtunut mainita sen jälkeenhän nimi vaihtui Old Malley ennenkuin Rosso otti tilat käyttöönsä.
        Tämä keskustelu ketju ois hyvää materiaalia jollekkin fiksulle , vaikka kirjan kirjoittamiseen. Monella kirjoittajalla ois varmaan kertoa omia kokemuksia ja tarinoita usemmista näistä paikoista, Mulla ois lähinnä Elannosta ja Hellbergin paikoista.

        ULRIKA!!Meillä sitten sama ystävä, joka teippas turkoosin väriset Ulrika ikkunateippaukset. Itse olin 23v Elannon t.talon palveluksesta, joten tiedän et aiemmin kirjoitetut jutut on totta.1972 olin persoonallisen johtajan Runar Helbergin palveluksessa. Ensin Auto-Helberg marketissa( nyk. Marski, vai onko sekin jo vaihtunut) grilli puolella ja ilta kaupassa. Myöhemmin Ninbus ravintoloissa, baarissa, kylmäkön apulaisena ja kellari ravintolassa, jossa avokeittiö, ois tänäkin päivänä upee kaariholveineen. Sit Herlevi hotellin aamiaisen laittajana ja grillipalan työntekijänä. ETsiitäkin kirjoitetut on totta, mut sitä ei moni tiedä et grillipalan alle oltiin rakentamassa ravintolaa oli jo aika pitkälle tehty kun toiminta sit loppu. Olin Runarin lemppari työntekijä, vaikka olin 17 v, kävi aina kierroksellaan mua moikkaamassa ja jutteli kivoja. Mul oiskin paljon kerrottavaa hänestä ja opeista joita häneltä sain, muistan koko elämäni.
        Mut kerroinpa vaan kokemuksiani, mut aloitin n,5 vuotta sitten tälläisen samanlaisen historia ketjun tässä, josta tuli tosi pitkä ja mielenkiintoinen,.
        Ravintoloista , kaupoista, kioskeista, saunoista joita täs ketjus on suurin osa mainittu, mut yleisiä saunoja oli enenmän, mut kun nyt en muista.
        Sen minkä silloikin kirjoitin kun sain asiantuntija apua on, nykyisen Grönmanin ravintolan ent, Ågan paikalla oli 1932 Porvoon ensinmäinen Alko!!!!
        Myöhemmin Tracktor oy, jolla oli Fordin edustus. Itse muistan 70-luvun alussa siinä olleen pala kaupan(kangas) vieressä superhalli laajoine valikoimineen sekalaista tavaraa ja tyrkyttävine myyjiineen jotka kulki perässä koko ajan.


      • mariza3
        yläkerrassa kirjoitti:

        toimi myös Divari :) Oli siinä heti kahvion vieressä. Pari kertaa tuurasinkin omistajaa :)

        Ninbus optik ja Vainionpään Ekin kelloliike keskikerroksessa ala kerta valintatalon hallussa.


      • myyjän poika
        mutta 99% kirjoitti:

        varmuudella viimeinen kauppa (ulkopuolella olevan kyltin mukaan) oli nimeltään Kotikulma - Hemhörnan.

        Kotinurkka


      • tviiris
        J.S. kirjoitti:

        Ja Heimanin lihakauppa Kirkkokadulla, Pirkon baari, missä sai hyvää palapaistia !
        Pirkon baarin alapuolella olevassa pikkupuistossa kävi aikoinaa melkoinen kuhin kun Alko oli vielä Rihkamakadulla. -Tämä 60-70 luvun taitteessa.

        Hieno ketju !


      • KauppisRampe
        kadonnut varmaan kirjoitti:

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?

        Käräjätalontien kaupan pihassa autotalli jossa kaverin kanssa asuttiin alivuokralaisina kun opiskeltiin Kauppaopistossa 70-luvun loppupuoella.


      • Anonyymi
        kadonnut varmaan kirjoitti:

        pari kymmentä Mannerheiminkadun (vai pitäisikö sanoa Nikolainkadun) pohjoispuolelta (ei mlk:n alueelta). Tällä hetkellähän Huhtisten Spar lienee ainoa. Jos yrittäisi takaperoisessa järjestyksessä: Valintatalo nykyisen Gigglinin paikalta, Simolin, Museotori,Elanto WS-kadulla, Kotinurkka samalla kadulla nykyisen Kotipizzan kiinteistössä, Söderholmin kauppa aiemmin mainitussa Mannerheiminkatu 30:ssä, ja edelleen aiemmin mainittu Strömin kioskia edeltänyt kauppa Käsityöläiskadulla, Kirkkoa vastapäätä kulmassa ja toisella puolella Kirkkokatua Elantoa (myöhemmin Tarmon bingo), Studio 123:sta kadun toisella puolella vähän ylöspäin, Kallenlinnan kadun ja Myllymäenkadun kulma, Suomenkyläntie, Käräjätalontie, Anttilantie, Itäinen Pitkäkatu Elanto ja Johanssonin kauppa toinen Elanto taisi olla Vanhalla Kuninkaantiellä. Vähän jäi puuttumaan 20:stä, muistaako joku lisää?

        Tuossa Käräjätalontien Kaupan pihassa, autotallissa, asuin vuonna 1978-79 kaverin kanssa kun opiskeltiin PKOL:ssa.

        Oli silloin vielä kauppa myös jonka asukas vanha rouva piti (nimi on päässyt unohtumaan)


      • Anonyymi
        kukaan? kirjoitti:

        Vänrikinkadulla nykyisessä Akilles-talossa on kuulemma viisikymmentäluvulla ollut rullaluistelurata.

        Oli 60 luvulla Lucander niminen herra pyöritti piti myös käärmenäyttelyn siellä.


      • Anonyymi
        Alottaja... kirjoitti:

        Sä muistat hirveesti.:)

        Muistatko vielä sen Cityhalli ruokakaupan joka oli Seurahovin alakerrassa. Waltersia ennen oli "totari" eli Totitupa. Aika paha juttu oli se kun poliisiasema oli kaupungintalossa. :)) Entisessä elannossa oli ne porvoon ensimmäiset liukuportaat.

        City halli oli Porvoon paras kauppa


      • Anonyymi
        muistu mieleen kirjoitti:

        eli mä sijoitin väärin aiemmin Marschanin Sevillan (silloisen apteekin) eteen, mutta Seeckhän siinä oli ja Marschan Piispankadulla. Lihakauppoja oli toki muitakin, mm. Mannerheiminkatu 30, Lehdon kampaamon vieressä. Siinä kiinteissö on muuten ollut jos jonkinlaista kauppaa, moottorisahaa, lp-levyjä, kauneushoitolaa, kukkakauppaa...

        Lihakauppoja: Melin, Koski, Karjakunta, Lagerqvist. Ehkä vielä muitakin.


      • Anonyymi
        tuolla aiemmin kirjoitti:

        kysymyksiä kioskeista. Lainmuutoksen myötähän perinteiset, erilliset kioskirakennuksethan ovat kadonneet lähes kokonaa katukuvasta. Äkkipäätään ei tule tällä hetkellä muita kuin rautatieasemalla oleva Tötterströmin vanha kioskin. Onko muita? Ja mitä vanhoja kioskeja muistatte?

        Runebergin puistossa oli kaunis kioski.


      • Anonyymi
        porvooseen 71 kirjoitti:

        noi edellä mainitut kioskit muistan, toinen nakki kioskeista oli fyysärin torin laidassa. Sit oli Pappilanmäen kioski Vanha Kuninkaantie 2, jossa oli myös elintarvikkeita. Samalla kadulla oli Gräd o. Mjölk ihana tosi vanhanaikainen kauppa, joka nykyään on kunnostettu asunnoksi, oli lehdessä kerran kuvia.Sit oli vaatekauppa Fucks Grandin talossa. Elannon ruokakauppa kirkkokadun päässä johon tuli 70- luvun alussa bingo. Elannon ruokakauppa oli myös Itäisellä pitkäkadulla rapattu puu talo, toisessa päässä yläkerrassa oli yleinen sauna. Samalla kadulla kaupunkiin päin tullessa oli myös 70- luvulla Mini Market ruokakauppa. Ja 60-luvulla oli niinikään Elannon kosmetiikka myymälä nyk. Cafe Old Townin paikalla. Muistan Tampereeen jalkineen ja kirjaston ns. maalaiskunnan talossa. Ja niin ihana Vilosen kauppa leffa teatteria vasta päätä miljoona talossa, josta poikani haki vielä 80- luvulla hyviä irtokarkkeja, muistaa kaupan vieläkin lämmöllä.Onhan mulla vielä paljonkin muistissa, mut antaa jonkun toisen kirjoittaa ja muistella välillä, mut olen kuullut et Porvoossa ois ollut toinenkin yleinen sauna mut en muista missä ?

        Fuchs:in vaatekauppa oli Lundinkadun ja Rauhankadun kulmassa. Ns iso Fuchs. Leopold Fuchs oli nyk. Uuden Apteekin talossa.
        Grandin talossa oli Sunbäckin vaatekauppa.


      • Anonyymi
        pikkuisen korjata kirjoitti:

        (tässä tapauksessa sillä on merkitystä) oikea kirjoitusasu oli varmaan Fuchs, omistajan nimi oli kai Jaaran. Jossain vaiheessa se sijaitsi nykyisen Osuuspankin kohdalla, Succes-ravintolan alapuolella. Samassa talossa oli Knutarin ruokakauppa. Mini Marker on sama kuin aiemmin mainitsemani Johanssonin kauppa. Bragellahan oli niitä useampia. Mukavaa kun muistit miljoonatalon nimen, mä olin sen jo unohtanut. Oliko se Pappilanmäen kioski siinä mihin tuli sitten jäähdyttäjäkorjaamo ja myöhemmin jäätelöpaikka, Iloinen Kuningas taisi olla nimi.

        Jaaran ei ollut omistaja. Hän ol irakennusalalla. Jaaran oli naimissa vanhan Fuchsin tyttären kanssa.
        Muisttako kukaan Säästöpankin talossa olleen kaupan nimen? Se oli kaupungin ensimmäinen pikamyymälä (itsepalvelumyymälä) ja niin ahdas, että ostoskärryillä oli vaikea liikkua.


      • Anonyymi
        oli myös kirjoitti:

        Säästöpankki. Vaskenvalajantiellä oli myös aika pitkään kauppa.

        En ole koskaan nähnyt Vaskenvalajankadulla kauppaa. Wittenberginkadulla oli kauppa ja Trukkurinkadun ja Tuomarinkartanonkadun kulmassa.


      • Anonyymi
        Fisole kirjoitti:

        Se toinen sauna oli Raatihuoneenkadun varrella muistaakseni nykyisen Jutta Kaksosen toimiston talossa.

        Martinin sauna oli Lundinkatu 6:ssa.


      • Anonyymi
        Fisole kirjoitti:

        60- luvun alussa se oli elokuvateatteri Bio Lux. Olen kyllä kuullut siellä olleen sen radan mutta oliko silloin myös elokuvateatterina, sitä en tiedä.

        Oli siellä elokuvateatteri. Pianoa soitti usein Rva Tiippana. En muista minkä takia piano soitettiin ennen elokuvan alkua.


      • Anonyymi
        kukkakauppa... kirjoitti:

        oli nimeltään Vakkuri. Ja Strömin karkkikauppa torin laidalla tulkoon myös mainituksi. Ja siinä Lundinkadulla toimi bussiasemaa vastapäätä joskus Tampereen Jalkine. Ja nykyisen postitalon tilalla oli vanha postitalo.

        Eikö Tampereen Jalkine on ns. Maalaiskunnan talossa Rihkamatorin varrella? Lähellä linja-autoasemaa oli Tuomalan kenkäkauppa ja Piispankadun puolella Sirolan kenkäkauppa.
        Kenkäkauppoja: Mars Laborin talossa ja Martha Karlsson Jokikadulla pienen torin varrella lähellä siltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Käräjätalontien Kaupan pihassa, autotallissa, asuin vuonna 1978-79 kaverin kanssa kun opiskeltiin PKOL:ssa.

        Oli silloin vielä kauppa myös jonka asukas vanha rouva piti (nimi on päässyt unohtumaan)

        Vanha rouva oli nimeltään Adele Stengård, tarkan markan ihminen. Tuli naapurina nähtyä kaupan touhuja aika paljonkin, mutta ehkä ei niistä sen enempää. Kauppaa vastapäätä oli muuten vielä -70-luvulla leipomo, jonka omisti laulaja Tapio Heinosen isä, talo oli laulajan lapsuuden koti. Erinomaiset voipullat ovat jääneet mieleen. Leipomotoiminta loppui leipurin kuolemaan olisko ollut -78.


      • Anonyymi
        porvooseen -71 kirjoitti:

        Niin ja olihan myös Elannon baari, jossa on ollut kuulemma ´´herrojen ravintola´´ yläkerrassa ja alakerassa ´´karvahattu ´´ puoli.Kaupoista tulee vielä mielen Poppamonttu Jokikadulla, josta sai makeita kuteita, kuin myös Vuorikadun Intian basaarista. Unohtamatta parasta farkku kauppaa Elomaata Mannerheiminkadulla, jonka kulmauksessa oli tunnelmallinen kirjakauppa, nimee en muista.

        Oi Intian basaari, miten olen kaivannut sitä putiikkia. Ja ne ihanat vaatteet vuosia sitten pois heivatut kun kroppakin jostain syystä vanhetessaan muuttui 🙄

        Oi niitä aikoja


    • oli...

      ykkösessä parikin pankkia: Osuuspankki toimi siinä, missä ainakin ennen oli vartiointiliike, vanhaa Erlanssonia vastapäätä. Ja Hansatiellä oli Postipankki. Ja Kamppulassahan oli ne kuuluisat navetan rauniot :)

      • Alottaja

        Muistan sen kun kevarissa oli se OP siinä pikkukaupan viressä tien toisella puolella risteyksessä. Muistan myös sen kun siinä kerrostalossa oli posti. Muutin pois kevarista -75-76 joten on tainnu muuttua aika paljon se paikka.

        Muuten eihän sillon ollu muuta kuin se ykkönen vaan 70 luvulla.


      • verran, että
        Alottaja kirjoitti:

        Muistan sen kun kevarissa oli se OP siinä pikkukaupan viressä tien toisella puolella risteyksessä. Muistan myös sen kun siinä kerrostalossa oli posti. Muutin pois kevarista -75-76 joten on tainnu muuttua aika paljon se paikka.

        Muuten eihän sillon ollu muuta kuin se ykkönen vaan 70 luvulla.

        HOPilla oli kaks aika mielenkiintoista konttoria: toinen torin vieressä nykyisen Cabriolen tiloissa ja toinen Kiito-baarin vieressä. Ja Aktialla sairaalassa pankkiauto.


      • Anonyymi
        Alottaja kirjoitti:

        Muistan sen kun kevarissa oli se OP siinä pikkukaupan viressä tien toisella puolella risteyksessä. Muistan myös sen kun siinä kerrostalossa oli posti. Muutin pois kevarista -75-76 joten on tainnu muuttua aika paljon se paikka.

        Muuten eihän sillon ollu muuta kuin se ykkönen vaan 70 luvulla.

        1. Kevari kaikkein paras, entinen asukas 1975- 2012


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Kevari kaikkein paras, entinen asukas 1975- 2012

        Oli, itsekkin siellä 1975-1987🙂


    • Tai siihen kuuluen ?

      Veneenveistämöntietäkään ei enää ole, se muuttui aikapäiviä sitten Teollisuustieksi. Oli vissiin se pätkä, mikä meni Autosalvalta Kevariin päin. Ja matkan varrella oli Inkkarikylä, joka on myös mainitsemisen arvoinen alunperin Nesteen komennusmiesten parakkialue. Ja Kevari kakkosessa ei ole enää Kiveä, jossa ryypättiin joskus 80-luvulla nuorisotaloa vastapäätä. Ovat pirulaiset laittaneet sen paikalle jonkun neuvolan. Ja Mannerheiminkatu oli ennen Nikolainkatu. Ja linnaakaan ei enää ole Linnanmäellä. Kuoppa vaan ja vallihaudanjämät ryyppysakeille jätetty.

      • muistelua..

        Milloinkohan se linna on viimeksi ollut siellä linnanmäellä? Olen itse luullut että sitä linnaa ei ole ollut siellä useampaan sukupolveen.


    • ..........

      Se R-kioski joka oli keskuskentän vieressä. Siellä tuli käytyä karkkiostoksilla muksuna :)

      • muistellen

        Joo, se ärrä oli jossain vaiheessa niin, että siitä pystyi ostamaan sekä kadun, että kentän puolelta. Mun varhaisin muisto siitä on se, kun kansakoulun ope lähetti mut sinne viemään lottokuponkia. Viikonpäivä oli torstai ja ope pyysi kysymään ehtisikö kuponki vielä sen viikon kierrokselle, no ei ehtinyt.

        Asuinrakennuksista sen verran, että tässä ketjussa kukaan ei ole niitä maininnut, varmaan sen vuoksi, ettei mulle ainakaan tule mieleen mitään merkittäviä tai kauniita asuinrakennuksia, joita olis purettu. Nykyisistä mun mielestä ykkönen on Villa Anna, joka oli Uusimaan kilpailussakin. Ihmettelen muuten mikä järki oli laittaa Teboil sinne. Sehän oli aikanaa hyvin komea tyylisuuntansa edustaja "lippoineen" ja erkkereineen, mutta nyt siltä osin täysin tuhottu.


      • Alottaja

        Muistatko Kalenin kauppan joka oli siinä keskuskentän lähellä.....ei se kaivokatu ollu vaan....en muista.


      • Vesitorninkadulla
        Alottaja kirjoitti:

        Muistatko Kalenin kauppan joka oli siinä keskuskentän lähellä.....ei se kaivokatu ollu vaan....en muista.

        (nyk. Linnankoskenkatu). Joku muukin piti siinä kauppaa, olisko ollu Laitinen, tais olla ennen Kalenia. Ja jompikumpi siirtyi sitten Suomenkyläntielle.


      • Borgåbisin
        muistellen kirjoitti:

        Joo, se ärrä oli jossain vaiheessa niin, että siitä pystyi ostamaan sekä kadun, että kentän puolelta. Mun varhaisin muisto siitä on se, kun kansakoulun ope lähetti mut sinne viemään lottokuponkia. Viikonpäivä oli torstai ja ope pyysi kysymään ehtisikö kuponki vielä sen viikon kierrokselle, no ei ehtinyt.

        Asuinrakennuksista sen verran, että tässä ketjussa kukaan ei ole niitä maininnut, varmaan sen vuoksi, ettei mulle ainakaan tule mieleen mitään merkittäviä tai kauniita asuinrakennuksia, joita olis purettu. Nykyisistä mun mielestä ykkönen on Villa Anna, joka oli Uusimaan kilpailussakin. Ihmettelen muuten mikä järki oli laittaa Teboil sinne. Sehän oli aikanaa hyvin komea tyylisuuntansa edustaja "lippoineen" ja erkkereineen, mutta nyt siltä osin täysin tuhottu.

        Löytyipä tälläinen sivu jossa tooodella vanhoja kuvia Porvoosta. Osa rakennuksista ja paikoista on käsitelty tässäkin keskustelussa.


      • kiitos,
        Borgåbisin kirjoitti:

        Löytyipä tälläinen sivu jossa tooodella vanhoja kuvia Porvoosta. Osa rakennuksista ja paikoista on käsitelty tässäkin keskustelussa.

        täytyy tutustua tarkemmin.


      • helpottaa...
        Borgåbisin kirjoitti:

        Löytyipä tälläinen sivu jossa tooodella vanhoja kuvia Porvoosta. Osa rakennuksista ja paikoista on käsitelty tässäkin keskustelussa.

        HTTP://www.helenius.net .


      • Alottaja
        Borgåbisin kirjoitti:

        Löytyipä tälläinen sivu jossa tooodella vanhoja kuvia Porvoosta. Osa rakennuksista ja paikoista on käsitelty tässäkin keskustelussa.

        Tää oli tosi hyvä ilmoitus, mä olen monta kertaa etsinyt netistä porvoon vanhoja kuvia mutta ne taitaavat olla pelkästään ruotsin kielellä.

        Kopsasin heti ton linkin.:)


      • aika paljon
        Alottaja kirjoitti:

        Tää oli tosi hyvä ilmoitus, mä olen monta kertaa etsinyt netistä porvoon vanhoja kuvia mutta ne taitaavat olla pelkästään ruotsin kielellä.

        Kopsasin heti ton linkin.:)

        postikortteja. Mullakin on ollut tilaisuus tutustua sellaisiin. Vuosisadan alkupuoliskolla oli aika tavallista ottaa "maisemakortti" katunäkymästä. Ajatelkaapa miltä ne näyttäisi nyt! Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta on pääsiäiskortit, niitä oli tapana lähetellä. Lopuksi toistan kysymykseni niistä asuinrakennuksista, onko kellään mielikuvaa puretuista. Ainoa minkä mä muistan on Alavan talo Adlercreutzinkadun ja Teinikadun kulmasta. Todella kaunis talo ja puutarha. Taiteilija Alavan tunnetuin teos lienee poika ja kala keskuspuiston altaassa. Lisäksi Porvoon sairaalan alta purettiin pari omakotitaloa, mutta ne olivat muistaakseni varsin tavanomaisia.


      • oli ainakin
        Vesitorninkadulla kirjoitti:

        (nyk. Linnankoskenkatu). Joku muukin piti siinä kauppaa, olisko ollu Laitinen, tais olla ennen Kalenia. Ja jompikumpi siirtyi sitten Suomenkyläntielle.

        Jämppärissä. Onkohan se sitten Suomenkyläntietä. Linnanmäkeä alas ja siinä se oli.


      • sit muistin
        oli ainakin kirjoitti:

        Jämppärissä. Onkohan se sitten Suomenkyläntietä. Linnanmäkeä alas ja siinä se oli.

        oikein. Mutta muuttiko myös Kalen sinne? Aika mielenkiintoista muuten, että ennen kaupoista puhuttiin aina omistajansa (Söderholm, Kalen, Laitinen, Hoffren, Johansson, Karlsson, Knutar, Hellberg jne.) nimellä. Onkohan yhtään sellaista jäljellä?


      • Alottaja
        aika paljon kirjoitti:

        postikortteja. Mullakin on ollut tilaisuus tutustua sellaisiin. Vuosisadan alkupuoliskolla oli aika tavallista ottaa "maisemakortti" katunäkymästä. Ajatelkaapa miltä ne näyttäisi nyt! Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta on pääsiäiskortit, niitä oli tapana lähetellä. Lopuksi toistan kysymykseni niistä asuinrakennuksista, onko kellään mielikuvaa puretuista. Ainoa minkä mä muistan on Alavan talo Adlercreutzinkadun ja Teinikadun kulmasta. Todella kaunis talo ja puutarha. Taiteilija Alavan tunnetuin teos lienee poika ja kala keskuspuiston altaassa. Lisäksi Porvoon sairaalan alta purettiin pari omakotitaloa, mutta ne olivat muistaakseni varsin tavanomaisia.

        Mä tapasin siellä sivulla sellasen kuin keuhkotautisairaala. Kuuluuko se jotekin näsin terveyskeskukseen? Rakennukset olivat ihan outoja mulle. Sitten siellä oli porvoon parantola ja senkin on ollu näsissä.


      • junttabackkalainen
        sit muistin kirjoitti:

        oikein. Mutta muuttiko myös Kalen sinne? Aika mielenkiintoista muuten, että ennen kaupoista puhuttiin aina omistajansa (Söderholm, Kalen, Laitinen, Hoffren, Johansson, Karlsson, Knutar, Hellberg jne.) nimellä. Onkohan yhtään sellaista jäljellä?

        Vesitorninkadulla kentän kulmalla oli Löfgrenin kauppa (Kalen)Edelfeltinbulevardilla oli Stömmin kauppa (Lindqvist) ja Wegan kadulla oli Lappalaisen kauppa. Neoli kaupat kentän nurkilla 50 luvulla.


      • Anonyymi
        Alottaja kirjoitti:

        Muistatko Kalenin kauppan joka oli siinä keskuskentän lähellä.....ei se kaivokatu ollu vaan....en muista.

        Linnankoskenkatu, siellä oli hyviä T-pullia mitä haettiin välitunneilla


      • Anonyymi
        aika paljon kirjoitti:

        postikortteja. Mullakin on ollut tilaisuus tutustua sellaisiin. Vuosisadan alkupuoliskolla oli aika tavallista ottaa "maisemakortti" katunäkymästä. Ajatelkaapa miltä ne näyttäisi nyt! Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta on pääsiäiskortit, niitä oli tapana lähetellä. Lopuksi toistan kysymykseni niistä asuinrakennuksista, onko kellään mielikuvaa puretuista. Ainoa minkä mä muistan on Alavan talo Adlercreutzinkadun ja Teinikadun kulmasta. Todella kaunis talo ja puutarha. Taiteilija Alavan tunnetuin teos lienee poika ja kala keskuspuiston altaassa. Lisäksi Porvoon sairaalan alta purettiin pari omakotitaloa, mutta ne olivat muistaakseni varsin tavanomaisia.

        Eikö Alava suunnitellut Hymypojan ja -tytön? Se oli todella kaunis talo!


      • Anonyymi
        Alottaja kirjoitti:

        Mä tapasin siellä sivulla sellasen kuin keuhkotautisairaala. Kuuluuko se jotekin näsin terveyskeskukseen? Rakennukset olivat ihan outoja mulle. Sitten siellä oli porvoon parantola ja senkin on ollu näsissä.

        Keuhkotautisairaala oli Näsissä, missä nyt terveyskeskus. Vanhaa osaa on jäljellä, ainakin parvekkeet näkyvät tielle. Sisällä on historiikki ja kuvia seinillä. Sairaalan perustaja oli rikas teollisuusmies Koskenkylästä. Sukunimi häippäsi nyt just. Suvulla on hieno hautamonumentti hautausmaalla, missä symbolit kertovat alueista, missä suku vaikutti.


      • Anonyymi
        Vesitorninkadulla kirjoitti:

        (nyk. Linnankoskenkatu). Joku muukin piti siinä kauppaa, olisko ollu Laitinen, tais olla ennen Kalenia. Ja jompikumpi siirtyi sitten Suomenkyläntielle.

        1972 vuonna kun aloitin oppikoulun Salmisen kauppa oli enne kalenia.Välitunnilla ostettiin TV pullia ja bingo salmiakkia.


    • Alottaja

      Kyllä täytyy tunnustaa että hieman kaiholla muistelen niitä mitä ootte kertoneet ja jotenkin on ikävä joitakin paikkoja. Jotenkin tuntuu että ennen oli mukavempaa, oli kaikkea. Nykypäivänä on vaan nuita "tähdenlentoja" joista ei oikeen mitään muistoja jää mukavasti mieleen.

      • Alottaja

        Varmasti jokainen teistä muistaa porvoon ekan valintatalon joka sijaitsi nimbuksen alakerrassa. Se oli kerrassaan mahtava kauppa. Sieltä sai vaatteita, kenkiä, laukkuja, musiikkia ruokaa ym. Harmi kun se lopetti siellä ja muutti pienempiin tiloihin sinne mannerheiminkadulle jatkossa sitä ei enään ollut. Toinen on ollu ties miten kauan siellä linnankoskenkadulla.


      • tähän ketjuun

        toistakymmentä viestiä ja tiedän, että todennäköisesti provosoin jonkun kirjoittamaan tänne jonkun vallankumouksellisen läpän, mutta siitä huolimatta: Ystävät hyvät; tämä on tällä hetkellä pisin Porvoo-aiheinen ketju. Ja mikä ihmeellisintä, koko ketjussa ei ole yhtään negatiivista kirjoitusta, siis sellaista, jossa mollattaisiin jotain kirjoittajaa tai hänen mielipidettään. Kiitos siitä kaikille ja ennen kaikkea aloittajalle. Yllättävän monessa muiden ketjujen viestissä on kritisoitu Porvoota ja porvoolaisia, sisään päin lämpiävyyttäkin on usein otettu esiin. Siihen sanoisin, että sellaisesta sisään päin lämpiävyyydestä mitä oli 60- ja 70-luvuilla ei ole tietoakaan. Jotenkin ihmetyttään se, että tähän ketjuunhan on täytynyt osallistua ne, jotka ovat asuneet täällä vähitään parkymmentä vuotta, siis pitkäaikaisia porvoolaisia, niitä joita monissa ketjuissa on kritisoitu muita halveksiviksi jne. Siitä huolimatta tämä ketju on ollut sellaista keskusetelua, jota mä kaipaan. Kiitos kaikille, jatketaan yli sadan viestin. Ja pidemällekin.


      • nykyisen
        Alottaja kirjoitti:

        Varmasti jokainen teistä muistaa porvoon ekan valintatalon joka sijaitsi nimbuksen alakerrassa. Se oli kerrassaan mahtava kauppa. Sieltä sai vaatteita, kenkiä, laukkuja, musiikkia ruokaa ym. Harmi kun se lopetti siellä ja muutti pienempiin tiloihin sinne mannerheiminkadulle jatkossa sitä ei enään ollut. Toinen on ollu ties miten kauan siellä linnankoskenkadulla.

        Gigglininkin tiloissa ollut Valintatalo? Sanoin tuolla aiemmin, että aikanaan huhuiltiin, että Raittinen oli Nimbuksen ainoa menestyvä liike. Tosiaan, Valintatalo oli toinen, aikansa peruskauppa.


      • Alottaja
        tähän ketjuun kirjoitti:

        toistakymmentä viestiä ja tiedän, että todennäköisesti provosoin jonkun kirjoittamaan tänne jonkun vallankumouksellisen läpän, mutta siitä huolimatta: Ystävät hyvät; tämä on tällä hetkellä pisin Porvoo-aiheinen ketju. Ja mikä ihmeellisintä, koko ketjussa ei ole yhtään negatiivista kirjoitusta, siis sellaista, jossa mollattaisiin jotain kirjoittajaa tai hänen mielipidettään. Kiitos siitä kaikille ja ennen kaikkea aloittajalle. Yllättävän monessa muiden ketjujen viestissä on kritisoitu Porvoota ja porvoolaisia, sisään päin lämpiävyyttäkin on usein otettu esiin. Siihen sanoisin, että sellaisesta sisään päin lämpiävyyydestä mitä oli 60- ja 70-luvuilla ei ole tietoakaan. Jotenkin ihmetyttään se, että tähän ketjuunhan on täytynyt osallistua ne, jotka ovat asuneet täällä vähitään parkymmentä vuotta, siis pitkäaikaisia porvoolaisia, niitä joita monissa ketjuissa on kritisoitu muita halveksiviksi jne. Siitä huolimatta tämä ketju on ollut sellaista keskusetelua, jota mä kaipaan. Kiitos kaikille, jatketaan yli sadan viestin. Ja pidemällekin.

        Wau, kiitos sulle tuosta hyvästä palutteesta. :)


      • Alottaja
        nykyisen kirjoitti:

        Gigglininkin tiloissa ollut Valintatalo? Sanoin tuolla aiemmin, että aikanaan huhuiltiin, että Raittinen oli Nimbuksen ainoa menestyvä liike. Tosiaan, Valintatalo oli toinen, aikansa peruskauppa.

        Juu sitä mä tarkoitinkin oikeessa oot.
        Nimbuksen yläkerrassa oli pikkunen matkatoimisto josta ostin ensimmäisen ulkomaanmatkan espanjaan (2viikkoo)siellä yläkerrassa oli myös kiva kahvila.
        Toka kerroksesta ostin usein meikkejä, mikä meikkikauppa siellä oli ei kai Rouge?


      • kirjoitan tähän
        Alottaja kirjoitti:

        Wau, kiitos sulle tuosta hyvästä palutteesta. :)

        kai sitten sadannen viestin ja totean, että kiitos hyvin keksitystä aiheesta ja pyydän (kolmannen kerran) tarinaa asuinrakennuksista.


      • Alottaja
        tähän ketjuun kirjoitti:

        toistakymmentä viestiä ja tiedän, että todennäköisesti provosoin jonkun kirjoittamaan tänne jonkun vallankumouksellisen läpän, mutta siitä huolimatta: Ystävät hyvät; tämä on tällä hetkellä pisin Porvoo-aiheinen ketju. Ja mikä ihmeellisintä, koko ketjussa ei ole yhtään negatiivista kirjoitusta, siis sellaista, jossa mollattaisiin jotain kirjoittajaa tai hänen mielipidettään. Kiitos siitä kaikille ja ennen kaikkea aloittajalle. Yllättävän monessa muiden ketjujen viestissä on kritisoitu Porvoota ja porvoolaisia, sisään päin lämpiävyyttäkin on usein otettu esiin. Siihen sanoisin, että sellaisesta sisään päin lämpiävyyydestä mitä oli 60- ja 70-luvuilla ei ole tietoakaan. Jotenkin ihmetyttään se, että tähän ketjuunhan on täytynyt osallistua ne, jotka ovat asuneet täällä vähitään parkymmentä vuotta, siis pitkäaikaisia porvoolaisia, niitä joita monissa ketjuissa on kritisoitu muita halveksiviksi jne. Siitä huolimatta tämä ketju on ollut sellaista keskusetelua, jota mä kaipaan. Kiitos kaikille, jatketaan yli sadan viestin. Ja pidemällekin.

        Mun tarvii kiittää kaikkia osallistuja, enpä olisi tienny että tämä näin suosittu ketju on, te teitte sen.


      • tää ei ollut
        Alottaja kirjoitti:

        Mun tarvii kiittää kaikkia osallistuja, enpä olisi tienny että tämä näin suosittu ketju on, te teitte sen.

        "näin suosittu", vaan kaikkein suosituin.


      • Balder
        Alottaja kirjoitti:

        Juu sitä mä tarkoitinkin oikeessa oot.
        Nimbuksen yläkerrassa oli pikkunen matkatoimisto josta ostin ensimmäisen ulkomaanmatkan espanjaan (2viikkoo)siellä yläkerrassa oli myös kiva kahvila.
        Toka kerroksesta ostin usein meikkejä, mikä meikkikauppa siellä oli ei kai Rouge?

        Rougessa oli myös solarium.


      • Balder
        Alottaja kirjoitti:

        Mun tarvii kiittää kaikkia osallistuja, enpä olisi tienny että tämä näin suosittu ketju on, te teitte sen.

        Olen asunut porvoossa reilut 40 vuotta ja tekee hyvää pinnistellä muistiaan sen aikaisista näkymista ja asioista. Yllättävän vähän sitä muistaa, mutta kun joku vähän vihjaisee, niin sitten tulee mieleen.


      • ja tiedon mukaan
        Alottaja kirjoitti:

        Varmasti jokainen teistä muistaa porvoon ekan valintatalon joka sijaitsi nimbuksen alakerrassa. Se oli kerrassaan mahtava kauppa. Sieltä sai vaatteita, kenkiä, laukkuja, musiikkia ruokaa ym. Harmi kun se lopetti siellä ja muutti pienempiin tiloihin sinne mannerheiminkadulle jatkossa sitä ei enään ollut. Toinen on ollu ties miten kauan siellä linnankoskenkadulla.

        se eka Valintalo oli Linnankoskella. Kulkee nimellä Vanha Valtsu. Toinen Valintatalo oli juuri Nimbuksessa > Nimpparin Valtsu ja Mannerheiminkadulla oli Uusi Valtsu.


      • sen verran,
        Balder kirjoitti:

        Olen asunut porvoossa reilut 40 vuotta ja tekee hyvää pinnistellä muistiaan sen aikaisista näkymista ja asioista. Yllättävän vähän sitä muistaa, mutta kun joku vähän vihjaisee, niin sitten tulee mieleen.

        että lapsuudessani suurin osa vanhan Porvoon ja empirekaupunginosan sekä Joonaanmäen asukkaista oli tavallisia pienituloisia työläisiä. Nyt kaikki on päinvastoin; 80-luvun loppu toi remontti- ja myyntibuumin ja kiinteistöjen arvot nousivat huimasti. Silti on hienoa, että nämä kaupunginosat ovat säilyneet ja talot ovat remontoitu "vanhaa kunnoittaen".


      • Alottaja
        ja tiedon mukaan kirjoitti:

        se eka Valintalo oli Linnankoskella. Kulkee nimellä Vanha Valtsu. Toinen Valintatalo oli juuri Nimbuksessa > Nimpparin Valtsu ja Mannerheiminkadulla oli Uusi Valtsu.

        Mun mielestä nimbuksen valintatalo oli eka sehän sitten myöhemmin levis että porvoossa oli 2 valtsua. Sittemmin nimbuksen valtsu siirty mannerheiminkadulle ja lopetti tavaratalona.
        Voi kunpa joku vois tarkistaa jostain ettei kellekään jää kaivertaan mieleen.


      • Valintalo
        Alottaja kirjoitti:

        Mun mielestä nimbuksen valintatalo oli eka sehän sitten myöhemmin levis että porvoossa oli 2 valtsua. Sittemmin nimbuksen valtsu siirty mannerheiminkadulle ja lopetti tavaratalona.
        Voi kunpa joku vois tarkistaa jostain ettei kellekään jää kaivertaan mieleen.

        oli Porvoon ensimmäinen. Tarkistin sen isältäni joka on asunut Porvoossa paljasjalkaisena jo ennen maailmansotaa... En omaan muistiin luottanut, vaikka olin samaa mieltä. Sen verran ikää mulla on, että muistan hyvin sen kun Nimbusta aloitettiin rakentamaan.


      • ei siirtynyt
        Alottaja kirjoitti:

        Mun mielestä nimbuksen valintatalo oli eka sehän sitten myöhemmin levis että porvoossa oli 2 valtsua. Sittemmin nimbuksen valtsu siirty mannerheiminkadulle ja lopetti tavaratalona.
        Voi kunpa joku vois tarkistaa jostain ettei kellekään jää kaivertaan mieleen.

        Mannerheiminkadulla, sillä Porvoossa oli yhteen aikaan kolme Valtsua samaan aikaan.


      • Alottaja
        Valintalo kirjoitti:

        oli Porvoon ensimmäinen. Tarkistin sen isältäni joka on asunut Porvoossa paljasjalkaisena jo ennen maailmansotaa... En omaan muistiin luottanut, vaikka olin samaa mieltä. Sen verran ikää mulla on, että muistan hyvin sen kun Nimbusta aloitettiin rakentamaan.

        Ooho, mä en oo sitten huomannu sitä linnakosken valtsua tai sitten en oo asioinut siellä niin ei oo mieleen jäänyt.


      • Alottaja
        ei siirtynyt kirjoitti:

        Mannerheiminkadulla, sillä Porvoossa oli yhteen aikaan kolme Valtsua samaan aikaan.

        Jaaha, mä luulin sitten että se muutti sinne kun rupesin käymään vaan siellä mannerheiminkadun valsussa.


      • muistaakseni
        Alottaja kirjoitti:

        Jaaha, mä luulin sitten että se muutti sinne kun rupesin käymään vaan siellä mannerheiminkadun valsussa.

        Mannerheiminkadun Valtsu avattiin. Olin silloin seiskaluokalla. Saattaa olla, että Nimbuksen Valtsun levypuoli muutti heti tuonne Mannerheiminkadun myymälään. Kolme niitä kuitenkin oli aikanaan. Saattaa olla, että Nimbuksen Valtsun henkilökunta muutti liikkeen lopettamisen jälkeen muihin Valtsuihin, jos se sotkee ajatuksia. Mutta asiaa en tiedä.


      • Alottaja
        muistaakseni kirjoitti:

        Mannerheiminkadun Valtsu avattiin. Olin silloin seiskaluokalla. Saattaa olla, että Nimbuksen Valtsun levypuoli muutti heti tuonne Mannerheiminkadun myymälään. Kolme niitä kuitenkin oli aikanaan. Saattaa olla, että Nimbuksen Valtsun henkilökunta muutti liikkeen lopettamisen jälkeen muihin Valtsuihin, jos se sotkee ajatuksia. Mutta asiaa en tiedä.

        No siihen aikaan mä olin jo duunissa -85 ja kävin usein nimbuksen valtsusta ostamassa LP levyjä joita mulla on vieläkin.:))
        Muistan sen kun nimbuksen valtsuun tuli eräs epämiellyttävä kassaneiti, joten en enään hirveesti siellä halunnut käydä.:\


      • Borgåbisin
        Alottaja kirjoitti:

        No siihen aikaan mä olin jo duunissa -85 ja kävin usein nimbuksen valtsusta ostamassa LP levyjä joita mulla on vieläkin.:))
        Muistan sen kun nimbuksen valtsuun tuli eräs epämiellyttävä kassaneiti, joten en enään hirveesti siellä halunnut käydä.:\

        Joo.. radiota tuli kerran kuunneltua ja hyvä biisi sai jalan naputtamaan. Bisin nimi oli Don't break my heart again ja bändi Whitesnake. Eikun mopon selkään ja nimbuksen valtsuun , siellähän se levy odotti innokasta ostajaa. Ja vuosi oli jotain -81. Toinen levy minkä sieltä hankin oli Frank Marino The power of rock & roll ja vissiin -81 tai 82. Molemmat levyt viellä tallessa ja soittokunnossa. P.S. oli helppoa otta ale levyistä hintalappu ja liimata siihen levyyn minkä "halvalla" halusi. Kassatädit kun ei ymmärtänyt bändeistä mitään...heh ;)


      • Alottaja
        Borgåbisin kirjoitti:

        Joo.. radiota tuli kerran kuunneltua ja hyvä biisi sai jalan naputtamaan. Bisin nimi oli Don't break my heart again ja bändi Whitesnake. Eikun mopon selkään ja nimbuksen valtsuun , siellähän se levy odotti innokasta ostajaa. Ja vuosi oli jotain -81. Toinen levy minkä sieltä hankin oli Frank Marino The power of rock & roll ja vissiin -81 tai 82. Molemmat levyt viellä tallessa ja soittokunnossa. P.S. oli helppoa otta ale levyistä hintalappu ja liimata siihen levyyn minkä "halvalla" halusi. Kassatädit kun ei ymmärtänyt bändeistä mitään...heh ;)

        Voi voi sua :D minkä teit. Juu olen ton ennenkin kuullut jostain että jotku liimas halvempia hintalappuja just tolleen kuin sanoit. :D Sanoitko vuosi 81, no millon se nimbuksen valtsu sitten tuli? oon ihan ulalla.:)))


      • Anonyymi
        Alottaja kirjoitti:

        Varmasti jokainen teistä muistaa porvoon ekan valintatalon joka sijaitsi nimbuksen alakerrassa. Se oli kerrassaan mahtava kauppa. Sieltä sai vaatteita, kenkiä, laukkuja, musiikkia ruokaa ym. Harmi kun se lopetti siellä ja muutti pienempiin tiloihin sinne mannerheiminkadulle jatkossa sitä ei enään ollut. Toinen on ollu ties miten kauan siellä linnankoskenkadulla.

        Juu hyvät vaatteet sieltä sai,


      • Anonyymi
        kirjoitan tähän kirjoitti:

        kai sitten sadannen viestin ja totean, että kiitos hyvin keksitystä aiheesta ja pyydän (kolmannen kerran) tarinaa asuinrakennuksista.

        Alavan talon, Seurahuoneen ja vanhan vesitornin purun lisäksi on hävinnyt kauniita puutaloja.
        Mainitsen muutaman:
        Myllylän talo, missä toimi pikku-Elanto. Aleksanterinkadun ja silloisen Vesitorninkadun kulmassa. Sitä vastapäätä oli Rouva ? kaunis vaalea talo ja iso puutarha.
        Martinin talo Lundinkatu 6.
        Hospitz Elim Piispankadulla ennen Sokosta ja kulmassa vanha puutalo, jonka alakerassa oli Lagerqvistin lihakauppa.
        Ruusupuiston alapuolelta hävisi muutama kaunis puutalo uudisrakennusten tieltä.
        Varmaan on vielä monta kaunista taloa, mutta muistan juuri nyt vain nämä.


    • joita ei enää ole...

      Kaivokadulla oli kaksi Jugend-taloa, jossa toisessa toimi mm. Aunelan galleria ja toinen oli lääkäri Appelgrenin perikunnan talo. Aunelan gallerian talossa taisi toimia se Aleksanterinkadun divari, josta puhuin aikaisemmin. Varmuudella en asiaa muista. Aunelan gallerian talo paloi jonkun puliukon toimesta osittain ennen purkamista. Horttanainenhan osti molemmat talot. Oli siinä esikoulun vieressä ne talot. Appelgrenin mummo oli yli 90 v pirteä vanhapiika ja kävin monet kerrat hänen luona juttelemassa. Pilliklubia poltettiin Appelgrenin mummon kanssa pihalla silloinkin kun Tsernobyl räjähti : )

      • muistan kuinka

        myin vanha Playboyni sinne. Kyseinen divarin pitäjä siirtyi Jokikadulle, legendaariseen Os-Myyn, kun sen edellinen omistaja kuoli Porvoon putkaan. Aunelana "galleria", hmmmm, ei pilata tämän ketjun henkeä, ja onhan "Punkku" ihan ok jätkä.


      • jatkaen
        muistan kuinka kirjoitti:

        myin vanha Playboyni sinne. Kyseinen divarin pitäjä siirtyi Jokikadulle, legendaariseen Os-Myyn, kun sen edellinen omistaja kuoli Porvoon putkaan. Aunelana "galleria", hmmmm, ei pilata tämän ketjun henkeä, ja onhan "Punkku" ihan ok jätkä.

        Kamppulassa oli puutalossa jonkin aikaa Homo-Viikillä divari, josta hankin melkein täyden kokoelman Jippo-lehtiä. Yksi numero jäi puuttumaan. Ja mainitsin edellisessä vain Aunelan gallerian, en itse Jormaa...


      • Alottaja

        Ai mä muistin että Aunelan galleria oli alksanterinkadun puolella, voi olla että olen aina luullut niin.
        Oisko tuo Appelgren sen jumppaopettajan sukulainen, mä inhosin koulussa sitä opettajaa aina.:)


      • ..............................
        Alottaja kirjoitti:

        Ai mä muistin että Aunelan galleria oli alksanterinkadun puolella, voi olla että olen aina luullut niin.
        Oisko tuo Appelgren sen jumppaopettajan sukulainen, mä inhosin koulussa sitä opettajaa aina.:)

        Aunelan gallerian talo oli Aleksanterinkadun ja Kaivokadun kulmassa. Osoite oli Kaivokadun puolelle ja toimihan ko. talossa Aleksanterinkadun divari, joka on aikaisemmin mainittu :) Ja sun muisti pätkii ainakin noissa Valtsuissa.


      • ONNITTELUT
        Alottaja kirjoitti:

        Ai mä muistin että Aunelan galleria oli alksanterinkadun puolella, voi olla että olen aina luullut niin.
        Oisko tuo Appelgren sen jumppaopettajan sukulainen, mä inhosin koulussa sitä opettajaa aina.:)

        ja kiitokset parhaimman, kiinnostavimman, asiallisimman ja pisimmän viestiketjun ideasta! Taisit itsekkin lentää pyllyllesi hämmästyksestä ja viestiketjun suosiosta.
        PS. Minäkään en tykännyt Appelgrenistä... :)


      • Alottaja
        ONNITTELUT kirjoitti:

        ja kiitokset parhaimman, kiinnostavimman, asiallisimman ja pisimmän viestiketjun ideasta! Taisit itsekkin lentää pyllyllesi hämmästyksestä ja viestiketjun suosiosta.
        PS. Minäkään en tykännyt Appelgrenistä... :)

        Muutamassa päivässä on tosiaan tullu viestejä aika mohottomasti :)) Olin hämmästynt.:)


      • Alottaja
        .............................. kirjoitti:

        Aunelan gallerian talo oli Aleksanterinkadun ja Kaivokadun kulmassa. Osoite oli Kaivokadun puolelle ja toimihan ko. talossa Aleksanterinkadun divari, joka on aikaisemmin mainittu :) Ja sun muisti pätkii ainakin noissa Valtsuissa.

        Juu myönnän, olen sekottanut nyt pahemman kerran nuo valtsut. Mä en ees käytä nykyisellään niitä kun mun bonus kortit ovat muihin kauppoihin.:D
        Mutta silti mun PITÄISI muistaa kun olen asunut täällä 70 luvulta lähtösin. :))


      • mentäessä

        mäki alas oli heti mäen alla vasemmalla puolella autoromuttamo. Nykyään siinä on jotain liikkeitä. Mm. Ripakka toimi siinä. Heti perään siinä oli kaksi omakotitaloa. Valkoinen rapattu ja keltainen puinen. Jälkimmäisessä piti sekä poliisi että palomiehet harjoituksia. Palokunta sen talon sitten vissiin loppujen lopuksi polttikin harjoituksen yhteydessä :)


      • Alottaja
        mentäessä kirjoitti:

        mäki alas oli heti mäen alla vasemmalla puolella autoromuttamo. Nykyään siinä on jotain liikkeitä. Mm. Ripakka toimi siinä. Heti perään siinä oli kaksi omakotitaloa. Valkoinen rapattu ja keltainen puinen. Jälkimmäisessä piti sekä poliisi että palomiehet harjoituksia. Palokunta sen talon sitten vissiin loppujen lopuksi polttikin harjoituksen yhteydessä :)

        Voi kääk, yritän kovasti hahmottaa mitä rakennusta tarkoitat.
        Muistan ainakin kun sitä punaista tiilistä kerrostaloa rakennettiin, no sitä ekaa jotka on siinä risteyksessä kun tullaan veckijärventieltä.


      • vedät
        Alottaja kirjoitti:

        Voi kääk, yritän kovasti hahmottaa mitä rakennusta tarkoitat.
        Muistan ainakin kun sitä punaista tiilistä kerrostaloa rakennettiin, no sitä ekaa jotka on siinä risteyksessä kun tullaan veckijärventieltä.

        Kiitobaarin suunnasta mäen alas kaatopaikalle päin niin heti siinä vasemmalle ne oli mäen alla.


      • Alottaja
        vedät kirjoitti:

        Kiitobaarin suunnasta mäen alas kaatopaikalle päin niin heti siinä vasemmalle ne oli mäen alla.

        Ai jaa, no mä lähin heti keskustaan päin, ei ihme kun en heti älynnyt.


      • Fisole

        Siinä palaneessa talossa oli Elannon ruokakauppa -50-luvulla, ehkä 60-luvullakin vielä . Kauppaa kutsuttiin Puuelannoksi.


    • porvoolainen

      Ainakin pirkonbaarin....fryysarin nakki kiskan vieressä:)

    • kauan porvoossa

      että rihkamatorin kupeessa jossa oli Tampereen jalkine.

      • Alottaja

        Tuomalan kenkäkauppa oli ainakin jossain vaiheessa dösiksen takana.


      • nimi oli
        Alottaja kirjoitti:

        Tuomalan kenkäkauppa oli ainakin jossain vaiheessa dösiksen takana.

        alunperin Sirola.


    • Alottaja

      Oliko KA vaatekauppa? Siellä muistini mukaan kävin usein, mutta en muista mitä siellä myytiin. :D

      • kirjainyhdistelmä

        tarkoitti Kymen Asustetta, oli ainakin kahdessa paikassa Lundinkadulla.


      • Balder
        kirjainyhdistelmä kirjoitti:

        tarkoitti Kymen Asustetta, oli ainakin kahdessa paikassa Lundinkadulla.

        Karjaan Vaatetusliike?


      • kun sanot,
        Balder kirjoitti:

        Karjaan Vaatetusliike?

        mutta en saa päähäni missä se oli. Ekana tulee mieleen torin lähistö. Grangin talossa oli kanssa joku vaateusliike, mutta taisi olla vain naisille. Muistan sen siitä, kun sen mainos oli aina leffoissa. "Tässä talossa"...


      • Grandin....
        kun sanot, kirjoitti:

        mutta en saa päähäni missä se oli. Ekana tulee mieleen torin lähistö. Grangin talossa oli kanssa joku vaateusliike, mutta taisi olla vain naisille. Muistan sen siitä, kun sen mainos oli aina leffoissa. "Tässä talossa"...

        pitäis oikolukea, mutta ei aina muista.


      • Alottaja
        kirjainyhdistelmä kirjoitti:

        tarkoitti Kymen Asustetta, oli ainakin kahdessa paikassa Lundinkadulla.

        Juu sen muistin että 2 paikassa se oli, en vaan ihan tarkkaan muistanut.


      • talossahan
        Alottaja kirjoitti:

        Juu sen muistin että 2 paikassa se oli, en vaan ihan tarkkaan muistanut.

        se aloitti ja sitten Sammon taloon. Top Sport on sitten mennyt samoja jalanjälkiä. Tästä hyvä aasinsilta urheilukauppoihin: Helmer Karlsson (samassa Yhdyspankin talossa), Hellberg (Itä-Uudenmaan osuuspankin talossa) ja sokerina pohjalla Pyörä-Urheilu (sillan kupeessa). Karlsson oli "palvelultaan" yksi kaupungin järkyttävimmistä, omistajaperhe etunenässä. Veti vertoja jopa Simolinille. Hellberg oli muistaakseni jossain muualla aluksi, olikohan se säästöpankin kieppeillä?


      • missä oli

        Söderströmin kirjakauppa oli joku kommunistien vaatekauppa, olisikohan ollut Kuusinen nimeltään.


      • Alottaja
        missä oli kirjoitti:

        Söderströmin kirjakauppa oli joku kommunistien vaatekauppa, olisikohan ollut Kuusinen nimeltään.

        Mulla on pikkanen muistikuva tuolta v-75-76 että jossain rauhankadulla oli sellanen pieni auditorion tyylinen paikka. Siitä jostain siis mentiin sisälle mistä nykyään mennään rosson parkkikselle jos oikein muistan.
        Se oli kevättä kun opettaja vei meidät sinne syömään kakkua, en muista mikä tilaisuus siellä oli. Muistan sen kun menin ensin rappuja ylös ja kohta menin rappuja alas.


      • Alottaja
        missä oli kirjoitti:

        Söderströmin kirjakauppa oli joku kommunistien vaatekauppa, olisikohan ollut Kuusinen nimeltään.

        Kuin mä sulle sen viestin nakkasin kun se piti noin yleisesti olla.:D


      • tähän väliin
        Alottaja kirjoitti:

        Kuin mä sulle sen viestin nakkasin kun se piti noin yleisesti olla.:D

        ja yritän vastata useampaankiin kysymykseen. Eikö kirjaston talossa ollut KA? Se oli siis sen 3. paikka, aiemmin muistelin, että niitä ois ollu 2. Auditorio, jota muistelet on todennäköisimmin Royal-leffa, josta tuolla aiemmin kertoilin. Silloin, kun Porvoossa oli Kino Grand ja Royal, niin kävin paljon mieluummin Royalissa, siellä kun oli vino katsomo, koska se oli rakennettu elokuvateatteriksi. Grandissa piti mennä parvekkeen eturiville, jotta näki kunnolla, hinta vaan oli yli kaksinkertainen lastenlippuun (2,50 mk vs 5,50 mk jossain vaiheessa) verrattuna. Grandin erikoisuutena oli yönäytökset, jotka muistaakseni alkoivat klo 22.30.

        Sit vielä Hellbergistä. Yritin eilen muistella missä se oli ennen Itä-Uudenmaan Osuuspankin taloa. Sit muistin, että Söderströmin kirjakauppa oli säästöpankin talossa, niin tuli muistikuva, että Hellberg olisi ollut siinä missä Söderström oli viimeiseksi, oliko näin?

        Sit vielä kirjakaupoista. Muistaakseni sinä kyselit mikä oli toisen kirjakaupan nimi, vastasin, että Suomalainen kirjakauppa. Se taisi olla vain kutsunimi ("vastavetona" Söderströmille, jonka myyjille suomen kieli ei tunnetusti maistunut), oikea nimi löytyi Heleniuksen sivuilta eli Porvoon kirjakauppa. Yleisesti sitä kutsuttiin myös Ojasen kirjakaupaksi omistajansa mukaan. Tämä taisi lopettaa samoihin aikoihin, kun Nimbukseen tuli kirjakauppa, sitä ei täällä ole kai aiemmin mainittu.


      • Balder
        talossahan kirjoitti:

        se aloitti ja sitten Sammon taloon. Top Sport on sitten mennyt samoja jalanjälkiä. Tästä hyvä aasinsilta urheilukauppoihin: Helmer Karlsson (samassa Yhdyspankin talossa), Hellberg (Itä-Uudenmaan osuuspankin talossa) ja sokerina pohjalla Pyörä-Urheilu (sillan kupeessa). Karlsson oli "palvelultaan" yksi kaupungin järkyttävimmistä, omistajaperhe etunenässä. Veti vertoja jopa Simolinille. Hellberg oli muistaakseni jossain muualla aluksi, olikohan se säästöpankin kieppeillä?

        Hellberg oli 60 luvulla siinä Mannerheimin- ja Rauhankadun kulmassa. Sen jälkeen siihen tuli se kirjakauppa. Siitä se siirtyi sitten siihen sillan viereen kivitaloon (joka oli tietääkseni Hellbergien omistuksessa)
        Kallekin oli Hellbergillä hommissa enne kuin perusti oman firman siihen sillan kupeeseen (-70 luvun alussa)


      • Balder
        kun sanot, kirjoitti:

        mutta en saa päähäni missä se oli. Ekana tulee mieleen torin lähistö. Grangin talossa oli kanssa joku vaateusliike, mutta taisi olla vain naisille. Muistan sen siitä, kun sen mainos oli aina leffoissa. "Tässä talossa"...

        Se oli nykyisen Vanhan Apteekin paikalla. Saa korjata, jos muisti pätkii...


      • muistin oikein.
        Balder kirjoitti:

        Hellberg oli 60 luvulla siinä Mannerheimin- ja Rauhankadun kulmassa. Sen jälkeen siihen tuli se kirjakauppa. Siitä se siirtyi sitten siihen sillan viereen kivitaloon (joka oli tietääkseni Hellbergien omistuksessa)
        Kallekin oli Hellbergillä hommissa enne kuin perusti oman firman siihen sillan kupeeseen (-70 luvun alussa)

        Ja nyt Kalle on Puhoksessa, kuten aika moni muukin porvoolainen urheiluvälinemyyjä, ja löytyyhän sieltä toinenkin entinen yrittäjä, kun Rofakin siirtyi sinne.


      • kun ei saa
        Balder kirjoitti:

        Se oli nykyisen Vanhan Apteekin paikalla. Saa korjata, jos muisti pätkii...

        mitään mielikuvaa paikasta, nimi muistui heti mieleen kun sanoit sen. Muistatko Fuckhsin?


      • Balder
        muistin oikein. kirjoitti:

        Ja nyt Kalle on Puhoksessa, kuten aika moni muukin porvoolainen urheiluvälinemyyjä, ja löytyyhän sieltä toinenkin entinen yrittäjä, kun Rofakin siirtyi sinne.

        Vai on Rofa siirtynyt takaisin Puhokselle! Sieltähän hän tuli Porvooseen yrittäjäksi, oli ensin jonkin aikaa toisen hommissa.


      • nyt mulla
        kun ei saa kirjoitti:

        mitään mielikuvaa paikasta, nimi muistui heti mieleen kun sanoit sen. Muistatko Fuckhsin?

        lipsahti k sinne nimeen, pahoitteluni ko. perheelle, vaikka ainakin Rosa lienee kuollut aikaa sitten. Omistajan etukirjain tais olla J? Siis J.Fuchs.


      • Balder
        nyt mulla kirjoitti:

        lipsahti k sinne nimeen, pahoitteluni ko. perheelle, vaikka ainakin Rosa lienee kuollut aikaa sitten. Omistajan etukirjain tais olla J? Siis J.Fuchs.

        Muistini mukaan kyseinen vaatekauppa oli Grandin talossa.


      • ainakin ennen
        Balder kirjoitti:

        Vai on Rofa siirtynyt takaisin Puhokselle! Sieltähän hän tuli Porvooseen yrittäjäksi, oli ensin jonkin aikaa toisen hommissa.

        joulua. Puhoksen yrittäjähän oli ennen Porvoossa Intersportin vetäjänä ja on ottanut sieltä pikku hiljaa myyjiä Itikseen. Paitsi Teemun...


      • oli joku toinen
        Balder kirjoitti:

        Muistini mukaan kyseinen vaatekauppa oli Grandin talossa.

        jonka nimeä tuolla aiemmin muistelin, kun se tuli aina leffamainoksissa. Fuchs oli Succesin alakerrassa, siis nykyisen Osuuspankin kohdalla. Lundinkadun puolella oli sit T.G. Knutarin elintarvikeliike. Grandin vaateliikkeen nimi oli muistaakseni joku sukunimi, joka ei nyt millään tuu päähäni.


      • sen muistin!
        oli joku toinen kirjoitti:

        jonka nimeä tuolla aiemmin muistelin, kun se tuli aina leffamainoksissa. Fuchs oli Succesin alakerrassa, siis nykyisen Osuuspankin kohdalla. Lundinkadun puolella oli sit T.G. Knutarin elintarvikeliike. Grandin vaateliikkeen nimi oli muistaakseni joku sukunimi, joka ei nyt millään tuu päähäni.

        Toivottavasti vielä oikein, se oli Sundbäck, "tässä talossa - i detta hus" kuului mainos ennen leffoja. Ja sitten Sjöholm ja Volvo 3 - 4 - 3. Vaateliikkeen ikkunoita tuli katseltua putkella istuessa ja kun hiivittiin Grandin taakse huikalle.


      • Alottaja
        tähän väliin kirjoitti:

        ja yritän vastata useampaankiin kysymykseen. Eikö kirjaston talossa ollut KA? Se oli siis sen 3. paikka, aiemmin muistelin, että niitä ois ollu 2. Auditorio, jota muistelet on todennäköisimmin Royal-leffa, josta tuolla aiemmin kertoilin. Silloin, kun Porvoossa oli Kino Grand ja Royal, niin kävin paljon mieluummin Royalissa, siellä kun oli vino katsomo, koska se oli rakennettu elokuvateatteriksi. Grandissa piti mennä parvekkeen eturiville, jotta näki kunnolla, hinta vaan oli yli kaksinkertainen lastenlippuun (2,50 mk vs 5,50 mk jossain vaiheessa) verrattuna. Grandin erikoisuutena oli yönäytökset, jotka muistaakseni alkoivat klo 22.30.

        Sit vielä Hellbergistä. Yritin eilen muistella missä se oli ennen Itä-Uudenmaan Osuuspankin taloa. Sit muistin, että Söderströmin kirjakauppa oli säästöpankin talossa, niin tuli muistikuva, että Hellberg olisi ollut siinä missä Söderström oli viimeiseksi, oliko näin?

        Sit vielä kirjakaupoista. Muistaakseni sinä kyselit mikä oli toisen kirjakaupan nimi, vastasin, että Suomalainen kirjakauppa. Se taisi olla vain kutsunimi ("vastavetona" Söderströmille, jonka myyjille suomen kieli ei tunnetusti maistunut), oikea nimi löytyi Heleniuksen sivuilta eli Porvoon kirjakauppa. Yleisesti sitä kutsuttiin myös Ojasen kirjakaupaksi omistajansa mukaan. Tämä taisi lopettaa samoihin aikoihin, kun Nimbukseen tuli kirjakauppa, sitä ei täällä ole kai aiemmin mainittu.

        Ai se oli elokuvateatteri, en olis uskonu kun se oli niin pikkanen. Mä vissiin luulin että se on jotenkin sokoksen joku paikka. Mistä kohalta sinne sisälle oikeen mentiin, muistan vaan että rauhankadun puolelta jostain.


      • Alottaja
        Alottaja kirjoitti:

        Ai se oli elokuvateatteri, en olis uskonu kun se oli niin pikkanen. Mä vissiin luulin että se on jotenkin sokoksen joku paikka. Mistä kohalta sinne sisälle oikeen mentiin, muistan vaan että rauhankadun puolelta jostain.

        Kävin kurkkaamassa siitä linkistä sitä paikkaa. On aika surullista kun katsoo niitä kuvia miten kaikki on muuttunut. Miten se entisen Elannon talo pääty on nykyään korkee, onko siitä purettu se matala talo ja levennetty mannerheiminkatua?


      • että Royal
        Alottaja kirjoitti:

        Kävin kurkkaamassa siitä linkistä sitä paikkaa. On aika surullista kun katsoo niitä kuvia miten kaikki on muuttunut. Miten se entisen Elannon talo pääty on nykyään korkee, onko siitä purettu se matala talo ja levennetty mannerheiminkatua?

        tosiaan menetys. Sisäänkäynti oli siis Rauhankadulta, ehkä aika lailla nykyisen Lundin sisäänkäynnin ja parkkiksen kohdalla, siis Rauhanhadulta. Ei mun mielestä Elannon kohdalta ole purettu tai muutettu mitään, Rauhankatua alaspäin mentäessä on purett se puutalo, jossa oli se aiemmin mainittu kelloliike. Elannon talossahan on aina ollut useita asuntoja.


      • Alottaja
        että Royal kirjoitti:

        tosiaan menetys. Sisäänkäynti oli siis Rauhankadulta, ehkä aika lailla nykyisen Lundin sisäänkäynnin ja parkkiksen kohdalla, siis Rauhanhadulta. Ei mun mielestä Elannon kohdalta ole purettu tai muutettu mitään, Rauhankatua alaspäin mentäessä on purett se puutalo, jossa oli se aiemmin mainittu kelloliike. Elannon talossahan on aina ollut useita asuntoja.

        Hmmm, siinä mannerheiminkadun puolella on entisen elannon päässä joku matala talo siinä yhessä kuvassa.

        Tässä linkki siihen kuvaan, toivottavasti toimii.

        http://www.helenius.net/vykort/borga/centrum/fredsgatan/cefr005f.jpg


      • että nyt
        Alottaja kirjoitti:

        Hmmm, siinä mannerheiminkadun puolella on entisen elannon päässä joku matala talo siinä yhessä kuvassa.

        Tässä linkki siihen kuvaan, toivottavasti toimii.

        http://www.helenius.net/vykort/borga/centrum/fredsgatan/cefr005f.jpg

        tais mennä reilusti mun elinajan ulkopuolelle. Olet varmaan oikeassa, täytyy selvittää edellisiltä sukupolvilta.


      • J.S.
        sen muistin! kirjoitti:

        Toivottavasti vielä oikein, se oli Sundbäck, "tässä talossa - i detta hus" kuului mainos ennen leffoja. Ja sitten Sjöholm ja Volvo 3 - 4 - 3. Vaateliikkeen ikkunoita tuli katseltua putkella istuessa ja kun hiivittiin Grandin taakse huikalle.

        Putkella istumisesta...

        Muistaako kukaan sen putkikaiteen vanhan linja-autoaseman edessä ?
        -Siinä istuttiin kun kanat orrella kunnes tuli poliisi-Puttonen ja komensi meidät alas. - Puttonen oli silloin 60-luvulla "ei niin suosittu" nuorison keskuudessa.
        - Muuten, Karjaan vaatetusliike taisi olla Hellbergin talossa 70-luvun alussa.
        (säästöpankkia vastapäätä M.h.tiellä-?).


      • suurityöllistäjä

        Porvoon Krouvin omisitaja oli
        merkittävä työllistäjä Porvoossa
        Noin 500 sai työpaikan hänen
        firmoissaan . 15 vuoden ajan.
        Runar Hellberg oli pidetty johtaja.


      • Anonyymi

        KA:sta ostin kauneimman talvitakkini vuonna - 88


      • Anonyymi
        kun ei saa kirjoitti:

        mitään mielikuvaa paikasta, nimi muistui heti mieleen kun sanoit sen. Muistatko Fuckhsin?

        Entisessä kirjaston talossa yläkerrassa


    • porvoossa kauan asunut edel...

      Nimbus Baari piispankadulla puutalossa..ja alakerrassa ravintola....siitä nimbus taloon nimi aikoinaan:)

      • ja kuten

        aiemmista viesteistä huomaat, niin niitä oli 3: katutasossa oli ensin kulmassa ravitola (enemmän juomasellainen) ja baari. Sitten kellarissa ruokaravintola.


      • J.S.

        - Ja vanhan Seurahuoneen alakerta sanottiin renkituvaksi ja yläkerta saliksi.


      • Fisole
        ja kuten kirjoitti:

        aiemmista viesteistä huomaat, niin niitä oli 3: katutasossa oli ensin kulmassa ravitola (enemmän juomasellainen) ja baari. Sitten kellarissa ruokaravintola.

        Mulla on muistikuva ihan kakarana, että siinä kulmassa olisi ollut sekatavarakauppa. Mentiin kulmassa puuportaita ylös katukäytävältä.


    • J.G

      Muistaakseni Piispankadun ja Mannerheiminkadun risteyksessä oli jonkinlainen kukkakauppa tai kukkakioski, siinä nykyisen Sevillan edustalla. Oliko apteekki joskus Sevillan talossa?

      • J.G

        Tämä oli näköjään käsitelty aikaisemmin jo, sori.


      • siinä apteekkia
        J.G kirjoitti:

        Tämä oli näköjään käsitelty aikaisemmin jo, sori.

        piti. Talo paloi kertaalleen 70-luvun lopulla. Kukkakauppaa en muista, lihakaupan kylläkin.


      • Alottaja
        siinä apteekkia kirjoitti:

        piti. Talo paloi kertaalleen 70-luvun lopulla. Kukkakauppaa en muista, lihakaupan kylläkin.

        Siinähän se pihalla kukkakauppa oli, mun mielestä se kukkakauppa ei oikeen sopinu siihen pihalle jotenkin se oli liikaa edessä.


      • mulla vaihteeks
        Alottaja kirjoitti:

        Siinähän se pihalla kukkakauppa oli, mun mielestä se kukkakauppa ei oikeen sopinu siihen pihalle jotenkin se oli liikaa edessä.

        pätkii. Oliko se niin, että kukkakauppa tuli siihen lihakaupan jälkeen. Mulla on sellainen mielikuva, että kukkakaupan rakennusluvassakin Poppius oli vaikuttamassa...


      • Balder
        mulla vaihteeks kirjoitti:

        pätkii. Oliko se niin, että kukkakauppa tuli siihen lihakaupan jälkeen. Mulla on sellainen mielikuva, että kukkakaupan rakennusluvassakin Poppius oli vaikuttamassa...

        Kun muutin Porvooseen 60-luvun puolessa välissä, oli siinä lihakauppa ja sen jälkeen kukkakauppa.


      • Fisole
        Balder kirjoitti:

        Kun muutin Porvooseen 60-luvun puolessa välissä, oli siinä lihakauppa ja sen jälkeen kukkakauppa.

        Ennen lihakauppaa siinä oli pyöreä puinen kioski, jonka penkeillä istuttiin katoksen alla. Kioski näkyy jo 1900- luvun alkupuolen valokuvissa.


      • MARIZA3
        mulla vaihteeks kirjoitti:

        pätkii. Oliko se niin, että kukkakauppa tuli siihen lihakaupan jälkeen. Mulla on sellainen mielikuva, että kukkakaupan rakennusluvassakin Poppius oli vaikuttamassa...

        Vakkurin kukkakauppahan se siinä oli!


    • Alottaja

      Kovin näyttää siltä että tämä keju menee seuravaalle sivulle kun olemme jo niin alhaalla. Ei se mitään voimmehan jatkaa siellä kunhan se on ajankohtainen.:D

      • toivon, että

        tarina jatkuu.


      • Alottaja
        toivon, että kirjoitti:

        tarina jatkuu.

        Voihan aina pistää muistiin sen kohdan missä mennään ettei aina tarvitse etsiä. ;)


      • mistä johtuu,
        Alottaja kirjoitti:

        Voihan aina pistää muistiin sen kohdan missä mennään ettei aina tarvitse etsiä. ;)

        mutta juurikaan ei ole tullut tarinaa asuinrakennuksista. Ehkä se on hyvä merkki, siis siitä, että niitä ei ole juurikaan tuhottu.


      • Alottaja
        mistä johtuu, kirjoitti:

        mutta juurikaan ei ole tullut tarinaa asuinrakennuksista. Ehkä se on hyvä merkki, siis siitä, että niitä ei ole juurikaan tuhottu.

        En saa päähäni kyllä yhtään, ehkä ne on tosiaan säilyneet. Siellä missä on uudisrakennusta, niin siellä voisi olla tarinaa.


      • Alottaja
        Alottaja kirjoitti:

        En saa päähäni kyllä yhtään, ehkä ne on tosiaan säilyneet. Siellä missä on uudisrakennusta, niin siellä voisi olla tarinaa.

        Piti siirtyy tänne kun hierarkia kuulemma täynnä :D

        Ai päiväkodin vierestä, ooho.


      • päiväkodin
        Alottaja kirjoitti:

        Piti siirtyy tänne kun hierarkia kuulemma täynnä :D

        Ai päiväkodin vierestä, ooho.

        pihalta, löytyi kaivauksista. Mun muistissa "ykkönen" tuhotuista asuinrakennuksista on (kuten aiemmin kirjotin) Alavan talo Adlercreutzinkadulla. Aiheestä oli muutama vuosi sitten Uusimaassa artikkelisarja. En kyllä muista mitä muita rakennuksia sarjassa oli.


      • Alottaja
        päiväkodin kirjoitti:

        pihalta, löytyi kaivauksista. Mun muistissa "ykkönen" tuhotuista asuinrakennuksista on (kuten aiemmin kirjotin) Alavan talo Adlercreutzinkadulla. Aiheestä oli muutama vuosi sitten Uusimaassa artikkelisarja. En kyllä muista mitä muita rakennuksia sarjassa oli.

        No joo niin kirjoititkin että pihasta, jostain vaan iskin että vierestä. En minä tuota juttua muista jos siitä on muutama vuosi vierähtäny.


      • bbb
        Alottaja kirjoitti:

        No joo niin kirjoititkin että pihasta, jostain vaan iskin että vierestä. En minä tuota juttua muista jos siitä on muutama vuosi vierähtäny.

        Testi


      • pallo hukassa...
        bbb kirjoitti:

        Testi

        Voihan tähänkin ketjuun vastata, ei ole mikään ongelma. Mutta kirjoitelkaa vaan siihen uuteen ketjuun kun sellainen on jo aloitettu...


    • Lammaspää

      Pakko herättää vanha ketju henkiin taas kun vasta nyt huomasin tän. Ihan loistavaa luettavaa.

      Pakko lisätä omia muistoja, eli ensin kauan sitten kadonneet F-Musiikin liikkeet. Ainakin tuossa Citymarketin vieressä oli yksi ja sitten joko Strömin karkkikaupan vieressä tai sen paikalla. Tästä toisesta tuli monen monta pianonuottikirjaa ostettua.

      Sitten tottakai Intersport Piispankadulla ja Seppälän liike Rauhankadulla.

      Sellainen mielikuva mulla olisi että siinä missä nyt on Lundin pääsisäänkäynti olis joskus ollut vihreänvärinen puutalo jossa sähkö-/lamppuliike, muistaako kukaan?

      Kaiholla muistelen vielä kun sai käydä Vilosen liikkeessä irtokarkkeja ostamassa. Suurella vaivalla aina siirreltiin niitä karkkilaatikoita kun aina piti saada just niitä alimmaisia :).

      Aikaisin 80-luvulla torin laidalla, suurinpiirtein siinä missä nyt on Glory Days oli pieni elintarvikeliike. jostain syystä se oli ainoa paikka mistä sai tietynsorttisia eskimo-jäätelötikkuja joita ei muualta harmikseni löytyny. Suurin piirtein samaan kohtaan tuli sitten myöhemmin R-kioski.

      • 1618

        Glory Daysin paikalla oli 60-70 lukujen vaihteessa Torinkulman Baari ja siinä R-kioskin paikalla oli Porvoon säästöpankin konttori joskus myöhemmin.


      • Lammaspää
        1618 kirjoitti:

        Glory Daysin paikalla oli 60-70 lukujen vaihteessa Torinkulman Baari ja siinä R-kioskin paikalla oli Porvoon säästöpankin konttori joskus myöhemmin.

        Eikös se Säästöpankki ollut siinä eteläisessä kulmassa? Siis siinä missä nykyään on Ärrä? Tämä Ärrä josta puhuin oli kiinteistön keskivaiheilla eli ei kummassakaan kulmassa.

        Nimbuksesta muistuu mieleen iso kahvio toisessa kerroksessa terrasseineen ja sitten tottakai alakerran Valintatalon levyosasto jossa kuolasin Ritari Ässä tähden Hasselhoffin levyn perään.

        Paikassa jossa aikasemmin oli Cafe Old Town (nykyisin irkkupubi) oli joskus ehkä noin 1984 cafe Pinokkio tai jotain siihen suuntaan. Jokikadulla Rihkamakadun päädyn kohdalla oli kanssa lelukauppa 80-luvun keskivaiheilla.

        Aikaisimmat muistot Sokoksesta / Oslasta kun oli vain yksi sisäänkäynti, siis Piispankadulta, ja heti sisäänkäynnin oikella puolella oli karkkitiski. Tiskin edessä rivissä oli läpinäkyvissä muoviputkiloissa paperiin käöärityt makeiset a'la fazermint jne. Vasemmalla puolella olikin sitten kassat.

        80-luvulle myös tiukasti kuului farkkukauppa heti sillan oikella puolella, entisen Kansanmarketin lähellä.


      • Ei kaikkea muista
        Lammaspää kirjoitti:

        Eikös se Säästöpankki ollut siinä eteläisessä kulmassa? Siis siinä missä nykyään on Ärrä? Tämä Ärrä josta puhuin oli kiinteistön keskivaiheilla eli ei kummassakaan kulmassa.

        Nimbuksesta muistuu mieleen iso kahvio toisessa kerroksessa terrasseineen ja sitten tottakai alakerran Valintatalon levyosasto jossa kuolasin Ritari Ässä tähden Hasselhoffin levyn perään.

        Paikassa jossa aikasemmin oli Cafe Old Town (nykyisin irkkupubi) oli joskus ehkä noin 1984 cafe Pinokkio tai jotain siihen suuntaan. Jokikadulla Rihkamakadun päädyn kohdalla oli kanssa lelukauppa 80-luvun keskivaiheilla.

        Aikaisimmat muistot Sokoksesta / Oslasta kun oli vain yksi sisäänkäynti, siis Piispankadulta, ja heti sisäänkäynnin oikella puolella oli karkkitiski. Tiskin edessä rivissä oli läpinäkyvissä muoviputkiloissa paperiin käöärityt makeiset a'la fazermint jne. Vasemmalla puolella olikin sitten kassat.

        80-luvulle myös tiukasti kuului farkkukauppa heti sillan oikella puolella, entisen Kansanmarketin lähellä.

        En huomannut että olisi mainittu kioskia leikkipuiston vieressä Werner Söderströmin kadulla. Samalla kadulla taisi olla joku Green&Green( varasto)myymälä ? taisi olla jossain muuallakin aiemmin? Nimen muistan myivätkö sateenvarjoja tms ? Linjatien mutkassa on talon alakerrassa ollut kuullemma kauppa ? Entä muistaako kukaan Ent Savilinnan kohdalla ollutta Nahkatehdasta.? Maneesikadulla toimi kangaskauppa autotallissa.


      • ..kukaan..

        Wanhaa Werneriä vastapäätä tien toisella puolella oli se pikkuruinen huoltoasema. Oli tosi ahdas paikka. Onko se siellä siellä?


      • Navix
        Ei kaikkea muista kirjoitti:

        En huomannut että olisi mainittu kioskia leikkipuiston vieressä Werner Söderströmin kadulla. Samalla kadulla taisi olla joku Green&Green( varasto)myymälä ? taisi olla jossain muuallakin aiemmin? Nimen muistan myivätkö sateenvarjoja tms ? Linjatien mutkassa on talon alakerrassa ollut kuullemma kauppa ? Entä muistaako kukaan Ent Savilinnan kohdalla ollutta Nahkatehdasta.? Maneesikadulla toimi kangaskauppa autotallissa.

        Nykyisinhän samainen Tötterströmin kioski on rautatieasemalla.


      • Navix

        Jep. sähköliike oli O. Sjöström, siirtyi sittemmin Rihkamakadulle.

        Elintarvikeliike oli Mjölkcentral.


    • paluumuuttaja

      Nykyisen Sokoksen kohdalla oli Stigun AutoSIX ja Hospits Elin(uskonnollinen majatalo?)
      MUTTA missä on ollut Eugen Schaumannin aukio??

      • Navix

        Aukea oli nykyisen Kallenlinnankadun ja Mannerheiminkadun risteyksessä (siihen aikaan myös Tulliportinkatu ylsi risteykseen ja Mannerheiminkatu oli Nikolainkatu). Parhaiten sen voisi nykyään ehkä kuvailla suunnilleen kulmittain toisiaan vastaan olevien Porvoon Energian ja poliisilaitoksen väliin.

        Aleksanterinkadun ja Sibeliuksen bulevardin risteyksessä oli Edelfeltin aukea.


      • paluumuuttaja
        Navix kirjoitti:

        Aukea oli nykyisen Kallenlinnankadun ja Mannerheiminkadun risteyksessä (siihen aikaan myös Tulliportinkatu ylsi risteykseen ja Mannerheiminkatu oli Nikolainkatu). Parhaiten sen voisi nykyään ehkä kuvailla suunnilleen kulmittain toisiaan vastaan olevien Porvoon Energian ja poliisilaitoksen väliin.

        Aleksanterinkadun ja Sibeliuksen bulevardin risteyksessä oli Edelfeltin aukea.

        KIITOS Sinulle Navix!
        Minkähän takia ky.aukio ei enään mahdu Porvoon historiaan/kaduille/puistoihin?
        Tekihän kaveri alustavan työn joten voisi saada muutakin kuin hautapaikan.


      • Navix
        paluumuuttaja kirjoitti:

        KIITOS Sinulle Navix!
        Minkähän takia ky.aukio ei enään mahdu Porvoon historiaan/kaduille/puistoihin?
        Tekihän kaveri alustavan työn joten voisi saada muutakin kuin hautapaikan.

        Eipä kestä. Ihan samaa mieltä kanssasi, ihan yleensäkin aukeista (tai aukioista) ja pienistä puistoista. Ne antaa mukavan säväyksen katukuvaan. Nykyäänhän em. aukealla on olevinaan puisto, olikohan nimeltään kirjaltajan puisto, mutta ei se ole oikein onnistunut. 70-luvulla siinä oli kolme kioskia vieretysten.


    • pluttarkkis

      Ellen väärin muista vanhaa karttaa väärin, Eugen Schaumannin aukio oli Aleksanterinkadun ja Sibeliuksenbulevardin risteyksessä. Se oli käytännössä maaseutua silloin, laitumetkin ihan vieressä.

      • paluumuuttaja

        Epäilen tuota,Uusimaa 50v. sitten luki että "pysäköinti kielto Mannerheiminkadulla E.Scaumannin aukean ja Sibeliusbulevardin välisellä osalla eli siis Auto Hellbergin luota Esson bensa asemalle."
        Tuskinpa silloin Aleksanterin kadulla päin ky.aukea?


    • entisaikoina

      Muistui mieleeni että siinä Sevillan mikä oli aiemmin apteekki siinäedessä oli kioski. Sen jälkeen tuli lihakauppa ja kukkakauppa. Lundinkadulla Nimbusta vastapäätä oli joskus musiikkikauppa missä levyjä kuunneltiin vielä puhelimen luurista. Siinä tais olla muuten myös Radiotähti joskus.
      Piispankadun ja lundinkadun kulmassa oli ennen puutalo ja siinä oli lihakauppa mihin mentiin portaita alas. Uuden apteekin paikalla oli joskus vaateliike nimeltään Leopold. Sinne mentiin kulmasta sisään. Sitten siihen tuli Karjakunnan lihakauppa.
      Grandin talossa ollut vaateliike oli Sundbäck. Samassa talossa oli myös lihakauppa ja ainakin kampaamo ja leipomoliike.
      Paljonhan noita muistuisi mieleen kun vaan alkaisi muistella.

    • Historia kiinnostaa.

      Kiitos kaikille, jotka on nostellut tämän minun aloitukseni 4 vuotta vanhan aiheen. Näitä oli aloitettu ainakin 3 kertaa uutta aihetta, koska ketjut oli täynnä heidän mielestä.

      Eli tästä aiheesta on yhteensä 3 aihetta ja jos joku jaksaa, niin kaivaa ne esille. ;))

    • pluttarkkis

      Taisin olla väärässä, mutta myös Aleksanterinkadun ja Sibeliuksenbulevardin (silloin eri nimellä, tietty) risteyksessä oli aukio, jolla oli hieno nimi. Siis se paikka missä on PM-kioski.

      • Navix

        No se Edelfeltin aukea....tietenkin, koska siitä kohtaahan lähtee vielä tänäkin päivänä Edelfeltin bulevardi. Sibeliuksen bulevardi taasen oli silloin nimeltään Suuri Bulevardi.

        Yksi risteys pohjoiseen ja siinä oli Ratsastajan aukea, Wittenberginkadun ja silloisen Tapani Löfvinginkadun risteyksessä. Jälkimmäinen taas siirrettiin Huhtisiin ja aiemmalle paikalle tuli Kevätkummuntie. No se taas "siirrettiin" sinne sairaalaan johtavalta tieltä, ts. Porvoon (alue)sairaalan alkuperäinen osoite oli Kevätkummuntie. Nykyään Sairaalantie....


      • dannat
        Navix kirjoitti:

        No se Edelfeltin aukea....tietenkin, koska siitä kohtaahan lähtee vielä tänäkin päivänä Edelfeltin bulevardi. Sibeliuksen bulevardi taasen oli silloin nimeltään Suuri Bulevardi.

        Yksi risteys pohjoiseen ja siinä oli Ratsastajan aukea, Wittenberginkadun ja silloisen Tapani Löfvinginkadun risteyksessä. Jälkimmäinen taas siirrettiin Huhtisiin ja aiemmalle paikalle tuli Kevätkummuntie. No se taas "siirrettiin" sinne sairaalaan johtavalta tieltä, ts. Porvoon (alue)sairaalan alkuperäinen osoite oli Kevätkummuntie. Nykyään Sairaalantie....

        siis... mikä edelfeltin bulevardi??? e:n polku löytyy, mutta se on muualla


      • Navix
        dannat kirjoitti:

        siis... mikä edelfeltin bulevardi??? e:n polku löytyy, mutta se on muualla

        Siis tuossa ja jatkuu Linnajoen koululle, jonka katuosoitekin se on:

        "Taisin olla väärässä, mutta myös Aleksanterinkadun ja Sibeliuksenbulevardin (silloin eri nimellä, tietty) risteyksessä oli aukio, jolla oli hieno nimi. Siis se paikka missä on PM-kioski.

        No se Edelfeltin aukea....tietenkin, koska siitä kohtaahan lähtee vielä tänäkin päivänä Edelfeltin bulevardi."


      • tärkeätä tietoa
        Navix kirjoitti:

        Siis tuossa ja jatkuu Linnajoen koululle, jonka katuosoitekin se on:

        "Taisin olla väärässä, mutta myös Aleksanterinkadun ja Sibeliuksenbulevardin (silloin eri nimellä, tietty) risteyksessä oli aukio, jolla oli hieno nimi. Siis se paikka missä on PM-kioski.

        No se Edelfeltin aukea....tietenkin, koska siitä kohtaahan lähtee vielä tänäkin päivänä Edelfeltin bulevardi."

        Kauankos olet taksia ajanut?


      • Navix
        tärkeätä tietoa kirjoitti:

        Kauankos olet taksia ajanut?

        No en ole kyllä koskaan ajanut taksia, kyydissä tietty aika monta kertaa. Sen sijaan olen kävellyt Edelfeltin bulevardia varmaankin muutaman tuhat kertaa = 5 vuoden koulumatkat ja urheiluhallilla käynnit päälle.


    • Balderi

      Nyt tulee hyvä kysymys kaikille tietäjille: Missä sijaitsee (nykyisin) Hamarin puisto?

      • Navix

        Ihan hyvä kysymys, vähän kompasellainen, koska "Hamarin puisto" ei ole saanut nimeään Hamarista eikä myöskään sijaitse siellä, vaan Näsissä, Ratsumiehentiellä. Nimi tulee Hamar-nimisestä norjalaisesta Porvoon ystävyyskaupungista.


    • kasi historiassa

      Minäki tiijän, että Mannerheimintie tulee siitä ko oli kerran yks sotapäällikkö kuka oli Mannerrheim.

      • Navix

        Samoin Mannerheminkatu....


      • en sitä tiijä
        Navix kirjoitti:

        Samoin Mannerheminkatu....

        Missäs semmonen on?


    • KLJLJFÖAK

      nYKYISEN cITTARIN TILALLA OLI AINAKIN RAVINTOLA EXTASIS, JOSSA ITSEKIN OLIN TÖISSÄ.. sAMOILLA PAIKOILLA ENNEN EXTASIA OLI POPULUS.

      • Aiheen aloittaja

        Ennen exua oli Crystalli.
        Populus oli siellä alakerrassa.
        Populuksen jälkeen Krouvin kellari.

        Keskellä lasitaloa oli kauppoja.


      • Navix
        Aiheen aloittaja kirjoitti:

        Ennen exua oli Crystalli.
        Populus oli siellä alakerrassa.
        Populuksen jälkeen Krouvin kellari.

        Keskellä lasitaloa oli kauppoja.

        Hellbergin surullisenkuuluisa Herlevi varmaan pisimmän aikaa. Viimeiseksi huonekaluliike Rajala, joka piti 1½ vuotta loppuunmyyntiä. Pihalla sitten grilli, Suomen ensimmäisiä hampurilaispaikkoja, olikohan Makupala nimeltään.


      • J.S.
        Navix kirjoitti:

        Hellbergin surullisenkuuluisa Herlevi varmaan pisimmän aikaa. Viimeiseksi huonekaluliike Rajala, joka piti 1½ vuotta loppuunmyyntiä. Pihalla sitten grilli, Suomen ensimmäisiä hampurilaispaikkoja, olikohan Makupala nimeltään.

        Juu, Makupala. - Se oli vissin ensimmäinen paikka Porvoossa missä sai ranskiksia.:)) Jotain 50-60-luvun vaihteesa.


    • Borggoo

      En ole pitkään asunut Porvoossa (vasta noin seitsemisen vuotta), mutta tarinat kertovat, että Porvoossa olisi joskus ollut kaupungintalo, jossa tehtiin viisaita päätöksiä.

      Mihinkähän se on hävinnyt?

    • Aiheen aloittaja

      Hei,

      Tulipa mieleeni, että ne kaikki tämän aiheet on yhdistetty tähän ketjuun.

      Mietittää kyllä, että olikohan niitä yhteensä 3 samaa aihetta?

    • Aiheen aloittaja

      Ja tämä ykkönen vielä ;D

    • A 4

      Synnyin vuonna 1963 ja asuin Porvoossa 1981 asti. Kasari meni osittain Helsingissä, ysäri Porvoossa ja nyt taas Helsingissä.
      Voi kiitos ihanat!
      Mun ekat vuodet meni Mannerheiminkatu 28:ssa, joten Lehdon kampaamo, Lönnforsin kampaamo. Söderholmin ruokakauppa, ne kolme kioskia Mannerheiminkadulla ennen WSOY:n rakennusta (josta vihreäkattoisesta ja punaseinäisestä karkkikiskasta sai 50 pennillä maailman ihaninta päärynäjäätelö tötteröllisen) on mun lapsuudenmaisemia.
      Parhaat leikit oli sähkiksen pihalla ja kevät tuli kun tivolit tuli Myllymäen vanhalle tivolikentälle. 60-luvulla trapetsitaitelijan temput näkyi meidän parvekkeelle, koska se käveli nuoralla jossain 20 metrissä ja heilui siellä tolpannokassa :D
      Jos muistan oikein, ainakin kerran Sariolan norsu käveli läpi kaupungin sillalta sinne sähkikselle asti pitkin Mannerheiminkatua.
      Paloasema taitaa vieläkin olla samalla paikalla?
      Siinä vieressä oli Thesslundin kukkatalo ja puutarhat, missä käytiin omena- ja marjavarkaissa. Neuvola oli miedän taloa vastapäätä ja siellä oli kans vadelmia, mitä käytiin napsimassa ja talkkaria karkuun :D
      Kadun toisella puolella oli sen kerrostalon alakerrassa paitsi yksi ruokakauppa myös meidän talon C-rapun Fredrikssonin tädin :) kemppari. Rabben äiti tais omistaa sen tai oli ainakin siellä töissä. Semmonen punatukkanen ja isot korvikset.
      Sitten oli 70-luvulla bingo ainakin hetken Mannerheimintiellä WSOYtä vastapäätä puutalossa. Siinä oli kans kahvila.
      Muistan vielä että systerin tuttu oli pallotyttönä.
      Voi ihanaa teittii :)
      Oispas hauska tietää nimiä ja tavata omaa ikäluokkaa :D

      • sixties...

        Aika paljon noista on kadonnut, Lahdon kampaamo on toki vanhalla paikallaan. Söderholmin kauppa muutti ruokakaupasta kangaskaupaksi muutamaksi vuodeksi, kunnes lopettivat sen. Neuvolan tilalla on Omenamäki ja sähkiksenkin piha on muuttunut tylsäksi, kun se ei ole enää täynmnä kaapelikeloja. Kioskit katosivat kauan sitten, samoin kemppari ja ruokakauppa. Niissä tiloissa on ollut mm. kiinteistövälitystä ja konttorikoneliike. Tivolikenttäkin on pienentynyt kirjaston parkkipaikan vuoksi. Adlercreutzinkatukin on muuttunut melkoisesti: Thesslundin puutarhojen ja paloaseman tilalla on asuinrakennuksia, samoin bussivarikon. Akilleen vanhalle bingotalollekin taitaa käydä kalpaten, Etolahan siinä oli pitkään. Viereinen "kylmä" huoltoasema on äskettäin purettu. 70-luvullahan siinä oli Wallun Kesoil. Ennen bingoa siinä oli tosiaan kahvila, jossa oli takahuoneessa kaupungin ensimmäisiä kolikkobiljardeja. Yritin pähkäillä kahvilan nimeä. Arvaus on, että se olisi ollut Felicia tai joku sinne päin.


      • sixties...
        sixties... kirjoitti:

        Aika paljon noista on kadonnut, Lahdon kampaamo on toki vanhalla paikallaan. Söderholmin kauppa muutti ruokakaupasta kangaskaupaksi muutamaksi vuodeksi, kunnes lopettivat sen. Neuvolan tilalla on Omenamäki ja sähkiksenkin piha on muuttunut tylsäksi, kun se ei ole enää täynmnä kaapelikeloja. Kioskit katosivat kauan sitten, samoin kemppari ja ruokakauppa. Niissä tiloissa on ollut mm. kiinteistövälitystä ja konttorikoneliike. Tivolikenttäkin on pienentynyt kirjaston parkkipaikan vuoksi. Adlercreutzinkatukin on muuttunut melkoisesti: Thesslundin puutarhojen ja paloaseman tilalla on asuinrakennuksia, samoin bussivarikon. Akilleen vanhalle bingotalollekin taitaa käydä kalpaten, Etolahan siinä oli pitkään. Viereinen "kylmä" huoltoasema on äskettäin purettu. 70-luvullahan siinä oli Wallun Kesoil. Ennen bingoa siinä oli tosiaan kahvila, jossa oli takahuoneessa kaupungin ensimmäisiä kolikkobiljardeja. Yritin pähkäillä kahvilan nimeä. Arvaus on, että se olisi ollut Felicia tai joku sinne päin.

        Siis Lehdon...


    • Palokunnan hevonen

      "Paloasema taitaa vieläkin olla samalla paikalla?"

      Paloasema on nykyään Kuninkaanportissa.

    • Aiheen aloittaja

      Kiitos taas kerran kaikille , että tämä aihe on otettu ylös.

    • 80-luvun lapsi

      Mieleeni tulee ainakin Cityhalli, joka sijaitsi Seurahovin alakerrassa. Siellä oli oikein lihatiskikin. Ala-Näsin ostarilla oli K-kauppa, jonka kyljessä oli iltaisin myöhään auki oleva Plussa. Oli pirun pieni ja ahdas, mutta kaikkea tarpeellista löysi.
      Ylä-Näsissä oli myös pikku K-kauppa talossa, jossa nykyään taitaa olla joku kapakantapainen?
      Huhtisissa oli kioski nimeltä Valtikka (onkohan enää?), josta sai maitolitran sunnuntaisin.
      Nimbuksessa oli kakkoskerroksessa Mangströmin kampaamoparturi, jossa kävin asiakkaana, ja Elomaan vaatekauppa oli myös samassa kerroksessa.

      Muistan myös kauppareissut Rabattiin, joka sijaitsi Linnankoskenkadun Valtsua vastapäätä. "Rabatti ja rahat riitti!" luki mainosteksteissäkin :)

      Kirjastojakin piisasi keskustassa, peräti kolme kappaletta! Maalaiskunnan aikuistenkirjasto Rihkamatorin laidalla ja lastenkirjasto R-kiskan talon takana, plus kaupunginkirjasto Mannerheiminkadulla. Lastenkirjastossa oli oikein akvaariokin. Kävin siellä ahkerasti lukemassa Suosikkia ja Koululaista. Siihen aikaan lainakirjat "kuvattiin" jollain ihme laitteella johon työnnettiin myös paperinen kirjastokortti (muovitaskussa). Virkailija avasi jokaikisen kirjan takasivun ja painoi kunkin kirjan kohdalla pedaalia ja kuvasi lainan. Huhhuh!

      Parhaimmat muistot liittyvät jo mainittuun Vilosen sekatavarakauppaan Bio Rexiä vastapäätä. Neiti Vilonen otti karkkilaatikoista paljain käsin (!) karkit (10 penniä kpl) paperiarkin päälle ja laski ne moneen kertaan höpisten. Laatikoita oli kymmeniä ja hän jaksoi kärsivällisesti esitellä vaihtoehtoja, vaikka jono olisi jo ulos asti. Lopuksi asiakkaan piti ottaa pussin suusta kiinni ja Vilonen kaatoi karkit paperin avulla. Hirveä vaiva ja tuloksena ehkä kolmen markan ostokset! :)

    • huhuuhuhuh

      Minnes unohtui Inkkarikylä Enston vierestä ?

      • arvuuttaja5

        Inkkarikylä mainittiin tuolla ylempänä. Nyt arvuutellaan taas: Tarmolassa on nykyisin Realisointipörssi; mitkä firmat ovat toimineet siinä ennen tätä nykyistä?


    • Fisole

      Kysymykseen minulla ei ole vastausta mutta voin valottaa hieman aiempia. Joku kysyi hienoista ravintolannimistä. Pari olisi tiedossa eli Unter den Linden. Tämä sijaitsi Runeberginkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa. Talo paloi kivijalkaan saakka 13.2.-40 talvisodan pommituksessa. Uudelleen rakennetun (entinen paloi samoin 13.2.-40) Laborin talon yläkerrassa oli Piispankadun puolella ravintola Victoria.
      Kyseisenä yhtenä päivänä paloi 22 taloa pommituksessa ja kun joku kysyi asuintaloista, niin palaneiden tilalla ovat ainakin seuraavat nimillä tunnetut, Hamratalo, Suomitalo, Sydfinskan (ESV) talo, Fredden talo entisen Fredrika-baarin mukaan vastapäätä em. Unter den Lindeniä. Liiketaloja paloi Runeberginkadun ja Nikolainkadun kulmauksessa molemmin puolin. Herlevin kiinteistössä olleet Elannon päämyymälä (sittemmin siinä Crystal) ja naapurissa Uusimaan kirjapaino. Vastapäätä (nyt Suomitalo) olivat Söderströmin Kirjakauppa ja Raul Hellbergin urheiluliike.
      Erillisiä muita yksittäisiä pohdinnan kohteena olleista:
      Karjaan Vaatetusliike oli Säästöpankin talossa liki kulmassa vastapäätä Raul Hellbergin urheiluliikettä, johon sittemmin tuli Söderströmin kirjakauppa ja yläkertaan kirjasto
      Fuchsia on pohdittu moneen kertaan. Liikkeitä taisi olla kaksi, Leopold Fuchsin ja se toinen, josta tuli sittemmin Seppälä myynnin kautta. Jaaran oli alunperin M.Johansson, joka muutti nimensä mennessään naimisiin juutalaisen kanssa.
      Vanhoista marketeista kukaan ei ole muistanut Porvoon ensimmäistä eli Kekin kauppaa Säästöpankin talossa -60-luvulla. Kauppias lanseerasi iskulauseen "Kekin kulmilla kuhisee", jonka vanhemmat porvoolaiset saattavat vielä muistaa.
      Grandin talossa oli Mellinin lihakauppa ja Hunaeuksen oli nykyisen J.Kaksosen liijkkeen kohdilla.
      Yhdestä diskosta Aleksanterinkadulla vähäsen. Talo paloi samoin 13.2.-40 kivijalkaan. Sittemmin siinä oli ollut Vulcon kumikorjaamo maalattioineen. V.1968 tienoilla perustetun "Kulttuurikerhon" jäsenet saneerasivat sen talkoilla kerhotilakseen vähän "Rakuunan" malliin. Sittemmin tila lienee ollut täällä kerrotun laisessa käytössä.

      • movk

        Suurinman osan kyllä muistan,en kylläkään Unter der Lindeniä mutta missäpäin oli kahvila Mokka?ja mikä niminen oli se matkustuskoti Jokikadulla vanhalle sillalle päin entä ky."miljoonatalossa"?Eikö Kekki ollut myös jonkinaikaa kirkkokadulla?


      • arvuuttaja5

        Olin sen mainitun "kulttuurikerhon" perustamiskokouksessa ja ilmeisesti viimeiseksi jääneessä vapun, taimikäsenytoli, vietossa siinä mainitussa kivijalassa (mikäli muistan)
        Realisointipörssi-rakennuksen ensimäinen firma oli Jorma Roukon valaisintehdas, sen jälkeen siinä oli K-rauta.


      • Fisole
        arvuuttaja5 kirjoitti:

        Olin sen mainitun "kulttuurikerhon" perustamiskokouksessa ja ilmeisesti viimeiseksi jääneessä vapun, taimikäsenytoli, vietossa siinä mainitussa kivijalassa (mikäli muistan)
        Realisointipörssi-rakennuksen ensimäinen firma oli Jorma Roukon valaisintehdas, sen jälkeen siinä oli K-rauta.

        Mielenkiintoista arvuuttaja5, olitko mukana myös talkoissa. Minä olin.


      • arvuuttaja5
        Fisole kirjoitti:

        Mielenkiintoista arvuuttaja5, olitko mukana myös talkoissa. Minä olin.

        Taisinpa olla mukana touhuissa.


      • Fisole
        arvuuttaja5 kirjoitti:

        Taisinpa olla mukana touhuissa.

        Väiski eli Pena teki lattiat ja maalasi ne. Minä skrapasin ikkunoita ja maalasin, entä sinä?


    • pos.palsta!

      Luin viikolla Uusimaasta että Etolan talo Mannerheimink.on aikaisemmin ollut asuin talona,kuinkahan monta huoneistoa ja kuka omisti?Tiedän että ennen Etolaa siinä oli Kela joten nyt vanhat Porvoonlaiset aivonystyrät toimimaan!

      • 1946.

        Viisikymmentäluvulla siinä toimi Puristustuote Oy ennenkuin siirtyi teollisiuusalueelle. Kela tuli sen jälkeen.


    • tietoo1

      Mistä löytää kuvia 1970-1980 luvun porvoon keskustasta..

      • mm.täältä

        Itse olen katsellut www.helenius.net. ja kuvat ovat eri aikakausilta!Voihan olla jossain muuallakin joten ehkä tietoa tulee muiltakin!


      • juutuubissa

    • oi niitä aikoja

      60-luvulla Nimbuksen talossa oli kulmassa ravintola, jonka alakerrassa oli sellainen sähkötakka (muistanko oikein?) siitä eteenpäin oli samassa talossa kahvila. Lundinkadun kulmassa vastapäätä nimbusta, apteekin paikalla oli muistaakseni Karjakunnan -lihakauppa. Joskus 80-luvulla oli Tarmolassa nykyisen Nesteen huoltsikan paikkeilla Tähtigrilli ja nykyisen OP-kulmassa, missä nykyään Sonerakauppa oli Seppälä ja samassa kulmassa vastapäätä Lundinkadulla puutalossa joku sähkökauppa (nimeä en muista), Nykyisen Filmtownin paikalla oli Forsanderin kodinkoneliike joka muuttui sitten Expertiksi, vastapäätä oli Silanderin vaatekauppa.

      • Bobå

        Vähän täsmennyksiä tai korjauksiakin: Nimuksessa oli tosiaan samanniminen ravitsemusliike, joka oli 3 osassa: kahvila, kaljakuppila ja alakerrassa varsin tyylikäs ravintola. Sähkökauppa oli O.Nyström, eikö niin.Filmtownin paikalla oli kodinkoneliike, mutta kylläkin Radio-Tähti. Forsander oli Lundinkadulla, samassa talossa kuin Auto-opisto. Kodinkoneliike ja Silanderin vaatekauppa olivat ihan eri vuosikymmeninä naapuritaloissa. Ennen kodinkoneliikettähän paikalla oli Porvoon Lasihiomo, joka taisi olla samaan aikaan kuin vaatekauppakin 60-luvulla. Radio-Tähtihän oli ensin Lundinkadulla Nimbusta vastapäätä ja sitten Linnankoskenkadulla (tai silloisella Vesitorninkadulla) nykyisen Seireenin paikalla, joka taas oli alunperin Hellbergin autoliike. Sittenhän Radio-Tähti oli Mannerheiminkadulla postia vastapäätä talossa, joka oli alunperin Valintatalo. Mykyistä postiahan moni kutsuu edelleen Elannon taloksi. Ja posti taas on ollut mm. aiemmin mainitussa Seireenin tiloissa...


      • toivon niin
        Bobå kirjoitti:

        Vähän täsmennyksiä tai korjauksiakin: Nimuksessa oli tosiaan samanniminen ravitsemusliike, joka oli 3 osassa: kahvila, kaljakuppila ja alakerrassa varsin tyylikäs ravintola. Sähkökauppa oli O.Nyström, eikö niin.Filmtownin paikalla oli kodinkoneliike, mutta kylläkin Radio-Tähti. Forsander oli Lundinkadulla, samassa talossa kuin Auto-opisto. Kodinkoneliike ja Silanderin vaatekauppa olivat ihan eri vuosikymmeninä naapuritaloissa. Ennen kodinkoneliikettähän paikalla oli Porvoon Lasihiomo, joka taisi olla samaan aikaan kuin vaatekauppakin 60-luvulla. Radio-Tähtihän oli ensin Lundinkadulla Nimbusta vastapäätä ja sitten Linnankoskenkadulla (tai silloisella Vesitorninkadulla) nykyisen Seireenin paikalla, joka taas oli alunperin Hellbergin autoliike. Sittenhän Radio-Tähti oli Mannerheiminkadulla postia vastapäätä talossa, joka oli alunperin Valintatalo. Mykyistä postiahan moni kutsuu edelleen Elannon taloksi. Ja posti taas on ollut mm. aiemmin mainitussa Seireenin tiloissa...

        Sähkökauppa oli Onni Sjöström joka siirtyi sitten Rihkamakadun -Rauhankadun kulmaan jossa nyt on pizzeria.Toivottavasti tämä palsta voi jatkua yhtä positiivisena !!


    • Oi niitä aikoja

      Ai juu kuka muistaa Porvoon jokirannan nähtävyyden, Kusiputkan? Se oli Gluckauffin terassista nykyiselle Paahtimolle päin.

      • Bobå

        Jep, hajumuistihan on tehokkain...


      • nimi muutettu

        Kusiputka oli jokirannan ainoa nähtävyys ennen Aarnen tuloa rantakioskin pitäjäksi, ja siitähän kaikki alkoi...voi NIITÄ aikoja


      • Fisole

        Jäätelökioskin tuolit ja pöydät ovat kutakuinkin sen kusiputkan kohdalla.


    • Oi niitä aikoja

      Kiitos Bobå täsmennyksistä ja korjauksista, näin se meikäläisenkin muisti pätkii. Täällä on hyvä näitä omia muistikuvia toisten ystävällisellä avustuksella paikkailla. Tämä on kiva ja kiinnostava ketju :)

      • vuosi hukassa

        Muistaako kukaan mikä oli vuosiluku kun lätkäkenttä tuli Edelfeltinbulevardin varrelle?


      • "el loco"

        Kyllä juuri siinä oli minun muistojen ensinmäinen Pääposti!Voin myös lisätä että kyselin joskus kuka on tehnyt patsaat Seurakuntakodin ulkopuolelle(ent.Sparbankenin)ja sain vastauksen eräältä papilta että Muumimamman veli siis Janson!Odotan vielä vastausta kenen yksityisasuntona oli ent.Etola


      • Bobå
        "el loco" kirjoitti:

        Kyllä juuri siinä oli minun muistojen ensinmäinen Pääposti!Voin myös lisätä että kyselin joskus kuka on tehnyt patsaat Seurakuntakodin ulkopuolelle(ent.Sparbankenin)ja sain vastauksen eräältä papilta että Muumimamman veli siis Janson!Odotan vielä vastausta kenen yksityisasuntona oli ent.Etola

        No nyt mulla vasta muisti pätkiikin! Siis ihan oikeesti: onko mun viimeinen viesti poistettu? Kirjoitin kuta kuinkin siitä, että oma muistini pätki, mun aiemmassa viestissä kun Sjöström oli vaihtunut Nyströmiksi ja sitten pohdin missä kaikkialla posti on ollut Porvoossa. Siinä kaikki. Kai siinä sitten jotain dramaattista oli... Ylläpito: oliko tuo joku ennenaikainen aprillipila?


      • "el loco"
        Bobå kirjoitti:

        No nyt mulla vasta muisti pätkiikin! Siis ihan oikeesti: onko mun viimeinen viesti poistettu? Kirjoitin kuta kuinkin siitä, että oma muistini pätki, mun aiemmassa viestissä kun Sjöström oli vaihtunut Nyströmiksi ja sitten pohdin missä kaikkialla posti on ollut Porvoossa. Siinä kaikki. Kai siinä sitten jotain dramaattista oli... Ylläpito: oliko tuo joku ennenaikainen aprillipila?

        Näin on ei ehkä pidä sun nimimerkistä,kuten huomaat niin tämä viestiketju on ollut liian hyvä ollakseen totta,eilen päivällä oli kylläkin tuttu vierailija paikalla.Porvoon Yhteislyseon uusi nimi oli kai jollainlailla loukkaavaa.


      • Bobå
        "el loco" kirjoitti:

        Näin on ei ehkä pidä sun nimimerkistä,kuten huomaat niin tämä viestiketju on ollut liian hyvä ollakseen totta,eilen päivällä oli kylläkin tuttu vierailija paikalla.Porvoon Yhteislyseon uusi nimi oli kai jollainlailla loukkaavaa.

        Joo, en kyl tod ymmärrä. Täysin samaa mieltä kanssasi, että tämä on ollut tosi hyvä ketju ja harmitti kyllä, kun "eräs tietty" kirjoittaja vaahtosi täällä ja ketju poistettiin, onneksi sitten palautettiin. Kyllä LiLu on ihan virallinen lyhenne, jota koulu itsekin käyttää, joten ei kai siinä oikeesti mitään voi olla. Tai missään muussakaan mitä kirjoitin. Muistin pätkimisestäkin syytin vain itseäni. Nimimerkki taas, no sehän ei oikeasti tarkoita mitään, vaan on väännös ihan omata jutusta.


      • "el loco"
        Bobå kirjoitti:

        Joo, en kyl tod ymmärrä. Täysin samaa mieltä kanssasi, että tämä on ollut tosi hyvä ketju ja harmitti kyllä, kun "eräs tietty" kirjoittaja vaahtosi täällä ja ketju poistettiin, onneksi sitten palautettiin. Kyllä LiLu on ihan virallinen lyhenne, jota koulu itsekin käyttää, joten ei kai siinä oikeesti mitään voi olla. Tai missään muussakaan mitä kirjoitin. Muistin pätkimisestäkin syytin vain itseäni. Nimimerkki taas, no sehän ei oikeasti tarkoita mitään, vaan on väännös ihan omata jutusta.

        Juuri se voi häiritä jotain,itse kävin juuri tuota koulua silloin se lyhennettiin PYL:ssi.Muistaakseni olen nähnyt myös kakkos osan tätä ketjua,siinä oli kai enemmän kohdistettu määrättyihin aiheisiin.Mielestäni on mukavaa kun asia poikii jostain jutusta toiseen.Jatkoa Meille kaikille jotka yrittävät ainakin olla asialinjalla.


      • Bobå
        "el loco" kirjoitti:

        Juuri se voi häiritä jotain,itse kävin juuri tuota koulua silloin se lyhennettiin PYL:ssi.Muistaakseni olen nähnyt myös kakkos osan tätä ketjua,siinä oli kai enemmän kohdistettu määrättyihin aiheisiin.Mielestäni on mukavaa kun asia poikii jostain jutusta toiseen.Jatkoa Meille kaikille jotka yrittävät ainakin olla asialinjalla.

        Tästä vois poikia vaikka vähän kouluhistoriaa, vaikka entisen rehtorin 80-v.synttärihaastattelun kunniaksi. Hyvä kompakysymys olisikin kuinka monen porvoolaisen koulun rehtorina ko. henkilö on ollut.

        Porvoon yhteislyseo (PYL), alunperin Porvoon suomalainen yhteiskoulu, oli pitkään Porvoon ainoa oppikoulu, siis keskikoulu ja lukio. "Yhteis-" sen vuoksi, että se oli pojille ja tytöille, toisin kuin ruotsinkieliset koulut paikkakunnalla. Linnajoen yhteiskoulu oli kaupungin koulu ja sen lukion historia on varmaan Suomen ennätys, siis lyhyydessään.
        Uuteen Linnankosken lukioon (en uskalla käyttää lyhennettä) yhdistettiin sitten nämä kaksi lukiota 70-luvun puolivälissä.


    • Shalis

      Ei ole huhtisissa Valtikkaa enää. Joku Thai hieronta siinä oli Valtikan jälkeen ja nyt vissiin kampaamo.

    • ääminä aloittaja

      Kiitos teille kaikille jotka olette nostanut tämän aiheen jonka olen itse tehnyt tästä historia aiheen.

      Kiitos myös hänelle joka laittoi linkin Porvoo päivän 1971 youtuben. Itse muutin perheeni kanssa 1974 porvooseen, mutta silti videoa oli kiinnostava.

      • oliko se tosiaan?

        Tämä on ehdottomasti Porvoo palstan PARAS viestiketju!Ei haukuta,tulee AHAA elämyksiä,oliko se noin,en minä tuota muista noin!Toivottavasti jatkuu....


    • Ketjukko

      Hieno ketju ja tässä yövuorossa sitä selasin läpi ja minusta puuttuu ainakin yksi Kevätkummun (entisistä) maamerkeistä eli Jääppis-kioski. Vartiainenhan sitä pyöritti. Lisäksi joku mainitsi Hansatiellä olleen postin. Itse 70-luvun alussa syntyneenä ja siitä 80-luvun loppuun kevarissa asuneena en kyllä muista. Viikinkitien puolella oli kauppa ja tien toisella puolen taisi olla pankki...

    • Bobo

      Joo, Jääpishän oli alunperin taksikoppi.

      Muistaako kukaan missä Kevätkummuntie oli alunperin? Sielläkin oli posti ja pankki, vaan ei kauppaa...

      • nimi muutettu

        Taksikoppiko? Olikohan näin? Muisteluni mukaan se rakennettiin Akilleen jääpallojaoston rahankeruuseen tai ainakin sen pitäjä (Pekka Vartiainen) oli jääpalloilija. (Asuu tietääkseni Floridassa)
        En muista siellä taksitoimintaa, vaikka se on ollut aina reittini varrella. Voin kyllä olla siltikin muistamaton n40 vuoden takaisista asioista


    • Bobo

      Joo, Vartsun grilli piti perustaa, kun Vartiaiselle piti saada oikeitakin töitä. Mutta taksikopiksi se rakennus siis alunperin rakennettiin. Ei varmaan yllätä, kun ulkomuotoa katselee.

    • neste asuntoalue

      Onko paikalla ketään Nesteen asuntoalueella asuneita? Nykyisinhän alue on jyrätty maantasalle, mutta aikoinaan oli ihan ok paikka asua.

      • kkl332

        Asuntoalue oli hauska paikka asua. Olin sillä päiväkodissa, joka sijaitsi siinä kaupan vieressä vai oliko peräti samassa rakennuksessa. En ihan tarkkaan muista.


    • Kevarilainen

      Tämä on todella milenkiintoinen viestiketju, tunnistan monta paikkaa, vaikka olen syntynyt vasta 70-luvun puolessavälissä. Olen aina Porvoossa asuessani asunut Kevätkummussa, muistin Erlandssonin kaupan (myöhemmin Cecilia) Kevari 1:ssa, mutta en sitä, että sen vieressä oli Osuuspankki. Muista vain STV:n toimiston, joka ilmeisesti tuli OP:n jälkeen samlle paikalle (kun OP muutti Kevätkummun uuteen ostariin?)

      En tiedä, että mainitiinko jo elokuvateatteri Alfa Romeo, joka sijaitsi muistaakseni Kaivokadulla, tässä ketjussa? Siellä kävin isäni kanssa katsomassa Riemukupla-leffoja 80-luvun alussa, ennen kuin se lopetettiin.

      • Anonyymi

        Elokuvateatteri Alfa-Romeo oli siellä mäen päällä, siinä toimi aikaisemmin Työväentalo .


    • Erlandssonin

      kauppa oli alunperin Velkalassa Turkkurinkadun ja Tuomarinkartanonkadun kulmassa 50-luvulla. Siihen aikaan Erämiehenkadusta itään oli pelkkä metsää, niittyä, suota ja kalliota Skaftkärriin saakka, lapsuuteni leikkipaikat.
      Niin olihan siellä mm. Porvoon kaupungin teurastamon kaatopaikka, jonne tuotiin traktorin peräkärrytolkulla pötsejä ja muita sisäelimiä. Snadina ritsoilla ammuttiin valtavia rottalaumoja kaatopaikan liepeiltä. En nyt lähde kartoittamaan silloista sijaintia, ettei kenellekään tule paha mieli sinne toimitetuista kemikalitynnyreistäkään. Maapohjaa ehkä ei ole puhdistettu ennen niiden luovutusta omakotitonteiksi.

      • Mid-somer

        Surullinen kiinteistö jossa tapahtui 2 murhaa :(


      • Anonyymi
        Mid-somer kirjoitti:

        Surullinen kiinteistö jossa tapahtui 2 murhaa :(

        Jokohan "Liisa" vapaalla jalalla ?


    • mävaanx

      Ruokakauppa siinä jokikadun tuntumassa, Laivurinkadulla. Nimbuksen yläkerrassa kahvila, kattoterassi kesällä. Puutaloja siinä Suistokadun tuntumassa. Siinä missä nyt on paljon uusia taloja Jokikadun lopussa oli ehkä 70-80-luvulla vielä jotain teollista toimintaa ja epämääräisiä rakennuksia. Nimbus oli aluksi jonkin ostari? Siitä nyt ei ole kauan, mutta Alkon Simolinin talossa muistan. Ja tietty ennen sitä SImolin tavaratalona. Sitten muistan hankkijat ja mitkä lie agrimarketit siellä junaradan lähellä, Kiialaan päin. Ostettiin hevosille ruokaa ja tarvikkeita. Nykyään kaikki semmoset liikkeet Loviisantielle päin. Muistan SYP:in lundinkadulla. Ja Glückaufissa oli kauppa 80-luvulla! Vaatteita ja/tai venetarvikkeita. Erityisen hyvin muistan Kokonissa sen edellisen talon mihin mentiin lämmittelemään. Oli pelejä,musaa, munkkeja, sämpylöitä, kuumaa mehua yms. Teleskooppihissi ja vanhat liput :) Haikeudella muistan myös joogasalin Fredrikassa....

    • turisteillekin

      Nyt kun Porvooseen halutaan uutta hotellia niin miksi sitä ei voisi rakentaa vanhan KOPin taloon Rihkamatorille niin saisi Porvookin oman Kämpin kuten Hesassa?Sopivasti lähelle vanhaa kaupunkia!

      • Anonyymi

        Ja toiveesi toteutuu...


    • sesiitä

      Olen asunut Porvoossa reilut 50 vuotta. Muistelen eläväistä keskustaa, jota ei enää ole. Torin ympäristössä oli lujuisia kahviloita, ruokapaikkoja, putiikkeja...vaikka mitä ja elämää. Katselin just torikamerakuvaa, josta näkee nykytilan. Kahvilabussi ja kukkakauppias. Ja taksiasema...siinä kaikki. Ihmisiä ei näy.

      • nimbusbus

        Muilta osin komppaan, mutta tarkoitatko ruokapaikoilla kauppoja vai ravintoloita? Ruokaravintoloita nimittäin oli 70-80-luvuilla vähemmän kuin nyt.


      • BarMaryTakaisin

        Eloisan torin kuolema alkoi siitä kun torin läpi ajaminen kiellettiin. Sen jälkeen tori ei tuntunut kiinnostavalta paikalta enää päivisinkään. Siitä tuli liian kliininen paikka.

        Mutta niitä muistoja; tässä vähän ydinkeskustaa kauempaa: Yksittäinen kioski, jota tuolla aiemmin kutsuttiin PM-kioskiksi, kulki jossain välissä myös nimellä HB-kioski. Romssilla oli jossain Suistohallin takana myös romukauppa, se oli vähän pelottava paikka. Kokonniemen tien varrella oli pienenpieniä grillauspaikkoja tasaisin välein (3 kpl). Elokuvateattereista on jäänyt mainitsematta Alfa Romeo... (miksiköhän ;)) Huhtisissa oli Hopean ratsastustalli, keskellä ei-mitään. Joku kyseli Realisointipörssin vanhoja tiloja. En tiedä missä rakennuksessa tarkkaan ottaen Realisointipörssi on/oli, mutta siinä tai viereisessä rakennuksessa oli squash-halli ja Porvoon ainoa keila"halli" (2 ratainen putka). Tien toisella puolella olevan rakennuksen takana oli Brunberg, kunnes muutti naapuritaloon, josta sittemmin 80-luvulla muutti nykyiseen paikkaansa. Missäköhän Brunberg on aivan alun perin ollut, tietääkö joku?


      • Anonyymi
        BarMaryTakaisin kirjoitti:

        Eloisan torin kuolema alkoi siitä kun torin läpi ajaminen kiellettiin. Sen jälkeen tori ei tuntunut kiinnostavalta paikalta enää päivisinkään. Siitä tuli liian kliininen paikka.

        Mutta niitä muistoja; tässä vähän ydinkeskustaa kauempaa: Yksittäinen kioski, jota tuolla aiemmin kutsuttiin PM-kioskiksi, kulki jossain välissä myös nimellä HB-kioski. Romssilla oli jossain Suistohallin takana myös romukauppa, se oli vähän pelottava paikka. Kokonniemen tien varrella oli pienenpieniä grillauspaikkoja tasaisin välein (3 kpl). Elokuvateattereista on jäänyt mainitsematta Alfa Romeo... (miksiköhän ;)) Huhtisissa oli Hopean ratsastustalli, keskellä ei-mitään. Joku kyseli Realisointipörssin vanhoja tiloja. En tiedä missä rakennuksessa tarkkaan ottaen Realisointipörssi on/oli, mutta siinä tai viereisessä rakennuksessa oli squash-halli ja Porvoon ainoa keila"halli" (2 ratainen putka). Tien toisella puolella olevan rakennuksen takana oli Brunberg, kunnes muutti naapuritaloon, josta sittemmin 80-luvulla muutti nykyiseen paikkaansa. Missäköhän Brunberg on aivan alun perin ollut, tietääkö joku?

        Hopean hevostallin takana oli jonkinlainen romupiha, josta saattoi tehdä löytöjä, ja sen vieressä "Nestorin talo", autiotalo jossa majaili epämääräistä porukkaa joskus, scary place...


    • fröökynä69

      Kunnollista kahvilapalvelua ei taida olla tällä hetkellä (la klo 16.42) Porvoon keskustassa.

    • Paahtimo

      Ainoa kahvila, joka on lähes koko ajan auki on Porvoon Paahtimo jokirannassa Jokikadun päässä.

    • japorvoonkrouvi

      Ja Porvoon Krouvi !

    • Ramppe61

      "mun" aikana 70/80-luvun taitteessa opiskelin kauppiksessa ja asuin ekan vuoden Käräjätalontiellä tuolla Kirkon takana lähes Järnbölessä. Kävelin aamulla hautausmaan poikki Näsiin. Siellä lähellä oli mäen päällä puutalo jossa toimi leffateatteri, en nimee muista. Pirkon baarissa tuli käytytä jo pikkasen alaikäsenä. Myös Krouvissa alaikäsenä jossa tutustuttiin yhden portsarin kanssa, en nyt enää nimeä muista. Hänen kanssa käytiin successisa ja cornerissa mm.

    • makeitse

      Muistaako kukaan enään Pappilanmäellä ollutta kansakoulua 50 luvun alussa? Oli vanhassa puurakennuksessa mäen rinteessä, ja erillinen piharakennus missä PuuCeet oppilaille.

      • Anonyymi

        se koulu oli Apukoulu, jossa kävi oppimirajoitteisia koululaisia, aika pieni se oli. sijaitsi käräjätalontiellä, missä itsekin asuin Stengårdin kaupan yläkerrassa muutaman vuoden.


    • seitkytluvulla

      Ravintola Crystallissa oli ensimmäinen strippari

    • hienoravintola

      Crystallin omisti Runar Hellberg ja
      johtajana oli Reijo Wesstman .

    • Per-kel

      Eklöfvin saha Hattulassa , hinaaja Trio:n, Haikkas ramlistfabrik siinä joen länsipuolella.-

    • kuuskytluku

      Yksi yleinen sauna muistaakseni nimeltään oli Borgå Bastu.

    • PikkuF

      Mikä mahtoikaan olla sen kahvilan nimi mikä sijaitsi 70-luvulla nykyisen OMB:n paikalla Mannerheiminkadulla?

    • bobotox

      Siinähän on ollut vaikka mitä, mutta oletan, että muistelet varmaan Autopalaa. Suunnilleen paskin paikka ikinä ja sieltä se ex-vanki Jutta lähti kassan kanssa. Sitä ennen sitä paikkaa kutsuttiin mun muistaakseni Hellbergin baariksi. Melkein yhtä paska paikka. Tuon paikan huippuhetki oli Janne Åkerströmin ravintola, täysin aikaansa edellä ja sen vuoksi laulu loppui. Tyttärestäkin tuli huippukokki.

    • VM-91

      Hei vanhemmat ja viisaat, muistanko aivan väärin vai oliko 90-luvulla jokirannassa bensa-asema kävelysillan vieressä?

      • 0.553

        Kyllä oli Esso itärannalla kävelysiltaan nähden joen alajuoksun eli nykyisen Aleksanterinkadun sillan puolella. En ole ihan varma oliko vielä 90-luvulla.


    • Anonyymi

      Muistan Auto-Hellbergin automaalaamon, olin siellä töissä 1966-67 :)
      (Per-kel)

    • Anonyymi

      Oli se Esso siinä vielä kesällä 1995 ainakin, koska käytiin siinä veneet tankkaamassa tai Hamarin SEOlla. Rantsussa myytin sinä kesänä kalaa suoraan savustuskopista kannelta ja pienestä kojusta :D

    • Anonyymi

      80-luvulla oli Extasis siinä entisen Chyrstalin paikalla...siellä tuli jorattua aika lailla viikonloppuisin! Oi, nuoruus!

    • Anonyymi

      Muistan kun taksiasema oli Lundinkadun varrella siinä Fryysarin nakkikispan takana vanhan
      linjaautoaseman vieressä :)

    • Anonyymi

      Jäppiksen grilli ja elintarvikekiska Kevätkummun suoralla.
      Henrikossonin leipäkauppa Grandintalossa.
      Tiimari Nimbuksessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Bio-Lux , siinä urheilukentän vieressä :)

    • Anonyymi

      Brunbergin tehtaan , Linnankosken puiston vieressä , oli omistajan poikakin samalla eka-luokalla Lycessä :)

    • Anonyymi

      Rosenströmin ruokakauppa Tampereen Jalkineen vieressä , ja vanhan apteekin vastapäätä Laborin kulma jossa yläkerrassa ravintola Viktoria jollen väärin muista , tuli käytyä nuorena vanhempien ka :)

    • Anonyymi

      Muistan Auto-Sävyn automaalaamon siinä Oppipojantiellä , ympärillä Lamro .Norpe ja Henrikssonin leipomo , tais olla lumppurikin kadun toisell puolell.- Olin jokunen vuosi töissä 70-luvun alkua :)

    • Anonyymi

      Kiitos, nämä ketjut on kaivettu esille, sillä aikoinaan 2007 avasin tämän aiheen. ;)

      Alottaja

    • Anonyymi

      Hei, muistaako kukaan missä kohtaa Rihkamakadulla oli maitokauppa 60-luvun lopulla? Asuttiin Valtimontalossa ja haettiin maidot siitä jostain naapurista, ekas päälärillä ja sitten muovipusseissa.

      • Anonyymi

        Minä muistan tuon pikkuriikkisen maitokaupan vastapäätä Palokunnantaloa. Kula muistaa Laborin (nykyinen Fittnes24)? Entä muistaako kukaan Tikkasen suutariliikettä museotorilla? Itse Tikkanenhan tapettiin omassa liikkeessään. Tikkanen oli todella ihana lupsakka suutari. Entä Jokikadun lelukauppa, joka oli ääriään myöten täynnä leluja. Siellä Herlevin sisäpihalla oli vielä pikkuinen kauppa nimeltään Box. Ostin sieltä mm lakanakangasta ja korujakin taisi löytyä. Muistaako kukaan kun joulun aikaan Mannerheiminkadun (olikohan Säästöpankki) ikkunassa oli mahtava junarata ja iso joulupukki, joka liikutti suutaan ja silmiään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä muistan tuon pikkuriikkisen maitokaupan vastapäätä Palokunnantaloa. Kula muistaa Laborin (nykyinen Fittnes24)? Entä muistaako kukaan Tikkasen suutariliikettä museotorilla? Itse Tikkanenhan tapettiin omassa liikkeessään. Tikkanen oli todella ihana lupsakka suutari. Entä Jokikadun lelukauppa, joka oli ääriään myöten täynnä leluja. Siellä Herlevin sisäpihalla oli vielä pikkuinen kauppa nimeltään Box. Ostin sieltä mm lakanakangasta ja korujakin taisi löytyä. Muistaako kukaan kun joulun aikaan Mannerheiminkadun (olikohan Säästöpankki) ikkunassa oli mahtava junarata ja iso joulupukki, joka liikutti suutaan ja silmiään?

        Unohdin vielä edellisestä viestistäni, että Näsin terveyskeskus oli ennen tuberkuloosisairaala. Muistan hyvin kun potilaat kuljeksivat sairaalavaatteissaan siinä mäntyisessä metsikössä.


    • Anonyymi

      Muistan Granfeltin paska auton !

      :-)

    • Anonyymi

      Ennustan että muistan joidenkin vuosien kuluttua poliisiasematalon jota ei enää ole. Se laitettiin maan tasalle kun poliisitoiminta päätettiin lopettaa kokonaan Suomessa, liian vaarallisena rikollisjenginä.

    • Anonyymi

      Osoitteesta vanhatkartat.fi löytyy esim. vuoden 1962 kartta Porvoon alueelta antamalla hakusanaksi vaikkapa Näsinmäki.

    • Anonyymi

      Linnamäen leirintäalueesta ei ole tainnut olla mainintaa? Siellähän oli myös kioski, ja Pikku Linnamäen takana "mutis", jossa saattoi fillareilla ajella "rataa" ympäri.

    • Anonyymi

      Joen varrella oli viihtyisä ja tunnelmallinen Romsin baari, jossa sai nestevajauksen korjattua ja tapasi paljon kavereita. Kaikki kävi siellä. Onkohan siellä mitä nyt?

    • Anonyymi

      Muistan ajan kun Socis vielä oli olemassa ja kadunkylteissä luki ensteks ruottiks !
      Det var bättre förr !

      Der Alte

    • Anonyymi

      Mikäs olikaan sen kapakan nimi Sokoksen ylätasanteella ?

    • Anonyymi

      Aiheen aloittaja

      Tulipa mieleeni, että täytyy tallentaa omaan muistiin mitä nykyään on ja muistella 20 vuoden jälkeen.
      Kuinkahan paljon porvoon kaupunki pistää alueita nurin ja rakentaa betonitaloja.
      Porvoon keskusta on jotenkin "kuollut".

    • Anonyymi

      Karjakunta niminen lihakauppa oli missä on nyt uusi apteekki torin kulmalla ja torin toisella puolella oli maitokeskus niminen leivos ja maitokauppa

    • Anonyymi

      Ei niin kauan sitten...Paahtimon ja Jokikadun välissä oli pieni ravintola. Kristiina Söderströmin (?) pitämä. Mikä sen nimi olikaan?

    • Anonyymi

      Missähän torilla olevat taksisuharit käyvät pissalla ?

      246848

      • Anonyymi

        Viimeksi kuin näin, kusivat torille, missähän käyvät paskalla


    • Anonyymi

      Torin yleisövessassa.

    • Anonyymi

      Vilenius-rotiskot pous.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole porvoolainen ja muistoni ovat melko tuoreita, mutta kun 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa menin bussilla Helsinkiin (ja se oli vakiovuoro), niin siinä ehti Lundin vieressä olevasta kaupasta hakea lisää kaljaa matkaevääksi tai kipaista jopa nopeasti Diskantista ostamassa levyn, jos tiesi mitä haki! Kaupan paikalla on yökerho ja levykauppa toisella torin kulmalla on ollut muisto vain jo pitkään. Porvoon parhaan kebapin sai Topkapista torin kyljestä.

    • Anonyymi

      Muistan 60-luvun alkua ku fennot alkoi ängetä kaupunkiin :´-(
      Kadunkyltit vaihtoivat paikkaa , suomenkieliset ylempänä .-
      Siitä se alkoi Porvoon alasajo !

      Finnjävlar

      • Anonyymi

        Tuo kadunkylttien vaihtaminen taisi tapahtua vasta 70-luvun alkupuolella. Muistan sen ilonpäivän! Neste kommer!


    • Anonyymi

      Muistaako joku Soturinkylän kioskin? Onko kenties kuvia?

    • Anonyymi

      Ennen oli Porvoossa terveyskeskus, josta sai lääkäriajan, jos oli tarvetta. Ja muutenkin, heillä oli , ihmejakumma, ihan oikeasti halu auttaa asiakkaitaan. Nyt on kyllä sen paikalla ollut talo vielä jäljellä, ja siellä haahuilee paljon porukkaa, mutta mitä lie tekevät, ei tietoa.

    • Anonyymi

      Muistelen, mutta en muista, mikä oli sen lastenvaatekaupan nimi, joka sijaitsi Kevätkummun ostarilla, entisen kirjaston alapuolella, rakennuksen päädyssä.

    • Anonyymi

      Gnutar kauppa Lundinkadulla. Kaupunginpuiston ja torin välissä. Jauhelihaa ostin ja kinnumakkaraa. RRe

    Ketjusta on poistettu 41 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe