NARSISMI

rakastunutko?

Hei, onko Teillä kenellekään kokemuksia narsismista
parisuhteessa? Millain ne ovat tulleet ilmi,ja
mitä seuraamuksia on ollut? Minkälaisia kertomuksia ja käyttäymisiä on ollut? Olen seurustellut 7 v
ja seurustelen sellaisen henkilön kanssa tällä
hetkellä. Olen aika loppu tällä hetkellä.
Kertokaa millai olette päättäneet suhteen tai
muuten päässeet eroon, toista ihmistä ei varmaankaan
pysty enään muuttamaan!

34

11847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse narsismiin

      lukeutuva ihminen.yleensä ihminen joka epäilee toista on kyseisen luonteen omaava. Menehän itseesi.

      • nainen hki

        että narsisti haukkuu kaikki ex:nsä narsistiksi yms. mutta jossain tilanteissa se on hyvin selkeää kumpi on narsisti.

        Kuten itse olin 8 vuotta miehen kanssa joka oli hyvin väkivaltainen milloin mistäkin syystä ja syytti minua siitä.

        Lisäksi miehellä oli mahdottomuus olla uskollinen ja syytti minua pettämisestä vaikka en pettänyt.

        Lisäksi mies valehteli minusta asioita joita äitinsä ym uskoivat.

        Onneksi lopulta mies itse jätti minut koska olin liian alistettu lähtemään. Nyt olen onnellisessa parisuhteessa normaalin miehen kanssa ollut 2 vuotta ja olen todella onnellinen.

        Narsistin selvät tuntomerkit:

        väkivalta, pettäminen, tunteettomuus, huume- ja alkoholiongelmat, pulisosta valehtelu.


      • nainen hki
        nainen hki kirjoitti:

        että narsisti haukkuu kaikki ex:nsä narsistiksi yms. mutta jossain tilanteissa se on hyvin selkeää kumpi on narsisti.

        Kuten itse olin 8 vuotta miehen kanssa joka oli hyvin väkivaltainen milloin mistäkin syystä ja syytti minua siitä.

        Lisäksi miehellä oli mahdottomuus olla uskollinen ja syytti minua pettämisestä vaikka en pettänyt.

        Lisäksi mies valehteli minusta asioita joita äitinsä ym uskoivat.

        Onneksi lopulta mies itse jätti minut koska olin liian alistettu lähtemään. Nyt olen onnellisessa parisuhteessa normaalin miehen kanssa ollut 2 vuotta ja olen todella onnellinen.

        Narsistin selvät tuntomerkit:

        väkivalta, pettäminen, tunteettomuus, huume- ja alkoholiongelmat, pulisosta valehtelu.

        hauskinta tässä on se että ex mies syyttelee yhä vain minua olen niin kamala ihminen yms. ja kaikki hänen ex naisensa ovat olleet. Me olemme narsisteja kun hänen on pitänyt lyödä yms.

        Jos olet narsistin kanssa lähde pois jos vielä pystyt. Alku oli erossa tosi rankka mutta nyt kun olen pois päässyt olen todella onnellinen!


      • e-leena

        Vastauksesi on epäempaattisen ihmisen tyyppivastaus, eli narsistisen ihmisen vastaus.

        Logiikkasi mukaan poliisi, joka epäilee miestä murhaajaksi, on itse murhaaja.


      • nainen hki
        e-leena kirjoitti:

        Vastauksesi on epäempaattisen ihmisen tyyppivastaus, eli narsistisen ihmisen vastaus.

        Logiikkasi mukaan poliisi, joka epäilee miestä murhaajaksi, on itse murhaaja.

        ottaneet aseekseen haukkua toisia narsistiksi. Tuntemani narsisti ja ex mieheni haukkui kaikki ex naisensa sekopäiksi yms. Se on narsistin tapa alistaa suhteessa toinen. Lopulta narsisti voikin sekoittaa uhrinsa pään. Närsisti ei itse kykene häpeään ja pelkoon. Niitä hän saa uhrinsa kokemaan...


      • muuta, mutta...
        nainen hki kirjoitti:

        ottaneet aseekseen haukkua toisia narsistiksi. Tuntemani narsisti ja ex mieheni haukkui kaikki ex naisensa sekopäiksi yms. Se on narsistin tapa alistaa suhteessa toinen. Lopulta narsisti voikin sekoittaa uhrinsa pään. Närsisti ei itse kykene häpeään ja pelkoon. Niitä hän saa uhrinsa kokemaan...

        Narsisti todellakin kääntää asian niin, että kumppani on "hullu".

        Olen silti sitä mieltä, että jos täällä joku, kuten nyt ap., kysyy neuvoa ongelmaansa, niin ei ole todennäköistä, että hän on itse narsisti - narsistit nimittäin eivät kysele palstalla neuvoja tilanteeseensa. He syyttävät suoraan kumppaniaan, ja kaikille muille selitellään asiat parhain päin aina tilanteen vaatimalla tavalla.


      • LÄHTENYT
        nainen hki kirjoitti:

        että narsisti haukkuu kaikki ex:nsä narsistiksi yms. mutta jossain tilanteissa se on hyvin selkeää kumpi on narsisti.

        Kuten itse olin 8 vuotta miehen kanssa joka oli hyvin väkivaltainen milloin mistäkin syystä ja syytti minua siitä.

        Lisäksi miehellä oli mahdottomuus olla uskollinen ja syytti minua pettämisestä vaikka en pettänyt.

        Lisäksi mies valehteli minusta asioita joita äitinsä ym uskoivat.

        Onneksi lopulta mies itse jätti minut koska olin liian alistettu lähtemään. Nyt olen onnellisessa parisuhteessa normaalin miehen kanssa ollut 2 vuotta ja olen todella onnellinen.

        Narsistin selvät tuntomerkit:

        väkivalta, pettäminen, tunteettomuus, huume- ja alkoholiongelmat, pulisosta valehtelu.

        Kaikki on tuttua. Vain lähtemällä suhteesta pelastat itsesi ja jos on lapsia niin lapsesi ja sitten vahvistavaan terapiaan tai vertaistukiseuraan. Ainoa mahdollisuus tällaisen ihmisen kanssa.


      • fdsf
        nainen hki kirjoitti:

        ottaneet aseekseen haukkua toisia narsistiksi. Tuntemani narsisti ja ex mieheni haukkui kaikki ex naisensa sekopäiksi yms. Se on narsistin tapa alistaa suhteessa toinen. Lopulta narsisti voikin sekoittaa uhrinsa pään. Närsisti ei itse kykene häpeään ja pelkoon. Niitä hän saa uhrinsa kokemaan...

        ...juuri näin. Voin allekirjoittaa tuon omasta kokemuksesta. Ja lopulta tämänkin sekopään elämä muuttui tasapainoiseksi elämäksi, jossa oli aurinko, ystäviä, rakkautta ja mielenrauhaa. Mutta kova oli koulu päästä narsista eroon ja rakentaa itsetunto uudelleen.

        Ei enää koskaan siihen helvettiin.


    • pipsa72

      Omakohtaisesti täytyy sanoa, että olin tyhmä joka uskoi narsistin juttuihin.... on erittäin taitava lyömään lyttyyn sekä koittaa manipuloida oman valehtelunsa/töppinsä olevan aina muiden syytä! Mulle kilttinä ihmisenä kävi huonosti...sai hajoitettua mut ja joutusin käymään terapiassa 3 vuotta ennen kuin vihdoinkin nyt olen omilla jaloillani!

    • seurustelen

      sellasen kaa..narsistin.. 4vuotta ollaan seurusteltu. voisin paremmalla ajalla kirjotta tänne lisää mutta nyt en kerkee,ajattelin van kertoa että täällä sellanen henkilö on..

      • rakastunutko?

        HEI

        Voisitko vielä kirjoittaa omia kokemuksia
        asiasta. Kun olet 4 v seurustellut, kun sitten
        jaksat..


      • vähän jotain..
        rakastunutko? kirjoitti:

        HEI

        Voisitko vielä kirjoittaa omia kokemuksia
        asiasta. Kun olet 4 v seurustellut, kun sitten
        jaksat..

        No niin, no ensin tää mun miesystävä oli tietty ihana ja huomioonottava jne..
        kunnes sitten alkoi pikkuhiljaa muuttumaan..
        hän suuttui siitä että puhuin muille miehille, loukkaantui jos lähdin jonnekkin enkä ollut hänen kanssaan..
        lopulta se sitten johti siihen että minä en käy missään, en nää kettään tai no todella harvoin ja miesystäväni on paikalla tietty..mies itse näkee kavereitansa..sanoo mulle säännöt miten pitää elää. elän mun miesystävän elämää, en omaa!
        kun mä luin narsistien oireita niin järkytyin miten moni juttu pitää paikkansa mun miesystävän kohdalla!!
        olen kovasti yrittänyt päästä hänestä eroon mutta eihän se onnnistu. minäkin olen niiin loppu tähän kaikkeen tuntuu etten jaksa..
        Joo, toista ei voi muuttaa, itse vaan voi muuttaa itseään..


      • rakastunutko?
        vähän jotain.. kirjoitti:

        No niin, no ensin tää mun miesystävä oli tietty ihana ja huomioonottava jne..
        kunnes sitten alkoi pikkuhiljaa muuttumaan..
        hän suuttui siitä että puhuin muille miehille, loukkaantui jos lähdin jonnekkin enkä ollut hänen kanssaan..
        lopulta se sitten johti siihen että minä en käy missään, en nää kettään tai no todella harvoin ja miesystäväni on paikalla tietty..mies itse näkee kavereitansa..sanoo mulle säännöt miten pitää elää. elän mun miesystävän elämää, en omaa!
        kun mä luin narsistien oireita niin järkytyin miten moni juttu pitää paikkansa mun miesystävän kohdalla!!
        olen kovasti yrittänyt päästä hänestä eroon mutta eihän se onnnistu. minäkin olen niiin loppu tähän kaikkeen tuntuu etten jaksa..
        Joo, toista ei voi muuttaa, itse vaan voi muuttaa itseään..

        Hei,toi sinun kirjoituksesti oli kuin minulta
        tullut. Ja nuo sinun kertomuksesi suhteestasi
        mieheen oli kuin meiltä. Olen yrittänyt eroon
        hänestä 3 kertaa, ja aina ollaan palattu yhteen.
        En ole kestänyt hänen temppujaan, lähettää emailit työpaikalleni,tuttavallani. Miten sinä
        olet yrittänyt päästä eroon hänestä? Tekeekö
        hän samoja temppuja vai mitä? Olisin halukas
        kuulemaan lisää sinulta.....Miten Sinä itse jaksat, tämä on aika kuluttavaa? Minulla on tullut liuta stressinpitäisi oireita. Lääkäri
        sanoi just viimeksi minulle, että hankkiudu eroon
        hänestä pian. On syöpä joka kuluttaa minut loppuun aika pian......


      • paha olla :(
        rakastunutko? kirjoitti:

        Hei,toi sinun kirjoituksesti oli kuin minulta
        tullut. Ja nuo sinun kertomuksesi suhteestasi
        mieheen oli kuin meiltä. Olen yrittänyt eroon
        hänestä 3 kertaa, ja aina ollaan palattu yhteen.
        En ole kestänyt hänen temppujaan, lähettää emailit työpaikalleni,tuttavallani. Miten sinä
        olet yrittänyt päästä eroon hänestä? Tekeekö
        hän samoja temppuja vai mitä? Olisin halukas
        kuulemaan lisää sinulta.....Miten Sinä itse jaksat, tämä on aika kuluttavaa? Minulla on tullut liuta stressinpitäisi oireita. Lääkäri
        sanoi just viimeksi minulle, että hankkiudu eroon
        hänestä pian. On syöpä joka kuluttaa minut loppuun aika pian......

        Hei!
        Ihan totta? kiva kuulla etten ole ainoa!
        Mä taidan olla vähän nuorempi kun sinä, mulla ei ole edes työpaikkaa, koska mieheni ei anna tehdä töitä.
        Koko 4vuotta on mennyt täysin hukkaan!
        en ole edes päässyt opiskelemaan.
        Olen koittanut olla päiviä erossa hänestä, mutta hän vain aina keplottelee minut takaisin luokseen.
        Voin todella huonosti tämän takia, univaikeuksia, stressiä, masennusta..myös ihan fyysisiä , kuten mahakipu ja pahaolo..päänsärky jne..
        Tuo on niin totta tuo syöpä vertaus.
        Mutta mikä siinä on ettei voi erota?
        minä en tiedä!
        Rakastatko sinä sinun miestäsi?
        minä rakastan omaani, vaikka hän tekeekin minulle näin. en tiedä miksi.


      • rakastunutko?
        paha olla :( kirjoitti:

        Hei!
        Ihan totta? kiva kuulla etten ole ainoa!
        Mä taidan olla vähän nuorempi kun sinä, mulla ei ole edes työpaikkaa, koska mieheni ei anna tehdä töitä.
        Koko 4vuotta on mennyt täysin hukkaan!
        en ole edes päässyt opiskelemaan.
        Olen koittanut olla päiviä erossa hänestä, mutta hän vain aina keplottelee minut takaisin luokseen.
        Voin todella huonosti tämän takia, univaikeuksia, stressiä, masennusta..myös ihan fyysisiä , kuten mahakipu ja pahaolo..päänsärky jne..
        Tuo on niin totta tuo syöpä vertaus.
        Mutta mikä siinä on ettei voi erota?
        minä en tiedä!
        Rakastatko sinä sinun miestäsi?
        minä rakastan omaani, vaikka hän tekeekin minulle näin. en tiedä miksi.

        HEI
        Mikä meitä naisia oikein vaivaa,onko yksikään
        mies tämän arvoinen??!!! Ei ole, olen tehnyt
        itselleni selväksi mitä haluan elämältä. Olen
        jättämässä hänet kun tiedän hyvän keinon,ettei
        kaikki sais kärsiä.Mutta siihen asti pitää näytellä. Mutta Sinulle, yritä mennä töihin jollet opiskele,millä meinaat elää vanhuutesi.
        Yksikään mies ei ole tämän arvoinen,PIDÄ ITSESTÄSI HUOLTA, ARVOSTA ITSEÄSI.Mieti mitä
        haluat elämältäsi?! Ensitöiksesi mene töihin.
        Hommaa itsellesi kavereita joiden kanssa käyt
        ulkona. Ketään ei saa kahlehtia kotiin ja KUKAAN
        EI OMISTA SINUA. Anteeks jos on jyrkkää tekstiä,
        mutta tuli paha olo sun puolesta.Miten kestät?
        Haluatko ennenaikaiseen hautaan.
        Rakastan tai en tiedä,tässä on niin kaikkia tapahtunut näiden vuosien aikana.Vaiko onko se
        vain yhdessä olemista,kaikkea hyvääkin olla koettu. Mutta aina välillä tulee ne huonot muistot mieleen tai joku saattaa sanoa jotakin...niin silloin kaikki muu menettää merkityksensä. Tämä on kuin taakka, jos punnitaan hyviä tai huonoja puolia. Niitä löytyy
        suurin piirtein tasan, erittäin raskaalta tuntuu
        silloin kun hän puhuu ettei elä kauan ja ottaa
        kaiken irti tästä hetkestä. Tai puhuu tekevänsä
        itsarin. Nyt hän tekee kaikkea mun eteeni mutta
        tiedän että löydän nämä kaikki edestäni kun tulee
        riitaa tai uhkaillaan erota.


      • jättänyt

        Jos vielä serustelet toivottavasti et niin lopeta seurustelu. Narsisti ei parane niinkuin toivomme. Se on hänessä sisäänrakennettu asia, josta ei pääse itsekään eroon. Aina hän toimii sen mukaan mikä on. Ei auta rakkaus, rukous, usko tai toivo muuttumisesta ,ei mikään. Pitää vain jättää sellainen ihminen. Pelasta itsesi ennenkuin uuvut.


      • yksin onnellinen
        vähän jotain.. kirjoitti:

        No niin, no ensin tää mun miesystävä oli tietty ihana ja huomioonottava jne..
        kunnes sitten alkoi pikkuhiljaa muuttumaan..
        hän suuttui siitä että puhuin muille miehille, loukkaantui jos lähdin jonnekkin enkä ollut hänen kanssaan..
        lopulta se sitten johti siihen että minä en käy missään, en nää kettään tai no todella harvoin ja miesystäväni on paikalla tietty..mies itse näkee kavereitansa..sanoo mulle säännöt miten pitää elää. elän mun miesystävän elämää, en omaa!
        kun mä luin narsistien oireita niin järkytyin miten moni juttu pitää paikkansa mun miesystävän kohdalla!!
        olen kovasti yrittänyt päästä hänestä eroon mutta eihän se onnnistu. minäkin olen niiin loppu tähän kaikkeen tuntuu etten jaksa..
        Joo, toista ei voi muuttaa, itse vaan voi muuttaa itseään..

        Tarinasi on kuin omani paitsi mun mies ei mennyt mihinkään. Vahti vain minua. Joskus oli hyviäkin aikoja mutta aina jonkun ajan päästä hänen piti " KURITTAA" aihetta kyllä löytyi. Minulla on paljon naisystäviä , kokoonnuimme säännöllisesti, teimme laivamatkoja pyrin itse määrätä itsestäni. Nämä naiset olivat tietysti huoria, niinkuin minäkin. Ei yhtään ihmistä ,joka olisi hänelle kelvannut... yms. Aina hän jaksoi viestittää
        rumasti kun olin poissa. Minä olin uskollinen niinkuin olin luvannut ... lähdin 5 v. jälkeen.


      • oma elämä
        rakastunutko? kirjoitti:

        HEI
        Mikä meitä naisia oikein vaivaa,onko yksikään
        mies tämän arvoinen??!!! Ei ole, olen tehnyt
        itselleni selväksi mitä haluan elämältä. Olen
        jättämässä hänet kun tiedän hyvän keinon,ettei
        kaikki sais kärsiä.Mutta siihen asti pitää näytellä. Mutta Sinulle, yritä mennä töihin jollet opiskele,millä meinaat elää vanhuutesi.
        Yksikään mies ei ole tämän arvoinen,PIDÄ ITSESTÄSI HUOLTA, ARVOSTA ITSEÄSI.Mieti mitä
        haluat elämältäsi?! Ensitöiksesi mene töihin.
        Hommaa itsellesi kavereita joiden kanssa käyt
        ulkona. Ketään ei saa kahlehtia kotiin ja KUKAAN
        EI OMISTA SINUA. Anteeks jos on jyrkkää tekstiä,
        mutta tuli paha olo sun puolesta.Miten kestät?
        Haluatko ennenaikaiseen hautaan.
        Rakastan tai en tiedä,tässä on niin kaikkia tapahtunut näiden vuosien aikana.Vaiko onko se
        vain yhdessä olemista,kaikkea hyvääkin olla koettu. Mutta aina välillä tulee ne huonot muistot mieleen tai joku saattaa sanoa jotakin...niin silloin kaikki muu menettää merkityksensä. Tämä on kuin taakka, jos punnitaan hyviä tai huonoja puolia. Niitä löytyy
        suurin piirtein tasan, erittäin raskaalta tuntuu
        silloin kun hän puhuu ettei elä kauan ja ottaa
        kaiken irti tästä hetkestä. Tai puhuu tekevänsä
        itsarin. Nyt hän tekee kaikkea mun eteeni mutta
        tiedän että löydän nämä kaikki edestäni kun tulee
        riitaa tai uhkaillaan erota.

        ...nämä narskut uhkailevat itsareilla , tekeytyvät sairaiksi jos onnistut olemaan erossa jonkun aikaa hänestä. Kaikki keinot on nähty. Niihin ei pidä langeta. Itsemurha vaatii paljon ei heillä ole siihen rohkeutta. Ei heillä ole rohkeutta edes siihen.!!Ja jos niin kävisi niin kenen on vastuu. Hänen ei sinun. Älä anna hänen enää koskea sinuun, lähde pois se on ainoa mahdollisuus. Hae vert. tukea ja sellaista ihmistä, joka on saman kokenut ja tullut viisaammaksi ainakin naskun elämästä. Tai ainakin luulen tulleeni. Rakastan nyt omaa elämääni ja määrään itse mitä haluan.


    • omat sivut

      olen itse vieraillut narskujen sivustolla, en muista osoitetta, googlesta sen löysin...sieltä löytää mielenkiintoista materiaalia

    • kun vielä pystyt

      Oikeassa Narsistissa on yksi, todella huono puoli. Se ei pysty rakastamaan, se kyllä osaa näytellä rakkauden ja kaikkia muitakin tunteita silloin kun se on hänelle edullista (jos halutaan vaikka vastapuolen rakastuvan ja jäävän koukkuun). Kun vastapuoli on koukutettu, loppuvat rakkaus-esitykset ja alkaa alistaminen, toisen ihmisen käyttäminen omiin tarkoituksiin.

      Kysymys kuuluu, miksi olla ihmisen kanssa joka ei rakasta sinua? Joka ei koskaan edes pystyisi rakastamaan.

      Se kannattaa muistaa, että jos "Narsisti"-puolisonne ei ole saanut diagnoosia lääkäriltä, kannattaa miettiä että onko todella kyse narsistista ja onko maallikosta todella tekemään tätä diagnoosia. Melkein jokaisestahan näitä piirteitä voi löytää elämäntilanteestakin riippuen. Joskus vaan on niin, että esim. mies käyttäytyy vaimoaan kohtaan kuin narsisti uhriaan kohtaan ihan muista syistä. Syy voi olla miehen oma paha olo, heikko itsetunto, loppuuneletty parisuhde, vuosia nalkuttanut vaimo jne jne

      Mutta, jos kyseessä oikeasti on narsisti kumppanina, niin kannattaa lähteä kävelemään jos sinulla vielä on jalat millä kävellä.

      • no-more

        Narsistien kanssa kannattaa olla varovainen ettei satuta itseään liikaa


      • rakastunutko?

        HEI
        Mistä tiedät ettei narsismi henkilö pysty rakastamaan aidosti. onko sinulla kokemuksia?
        Kun tämä mun kumppani vakuuttaa rakastavansa minua enemmän kuin silloin kun oltiin kihloissa!
        Mikä tuntuu minusta aika kummalliselta. Ja hän
        vakuuttaa sitä aidosti,on valmis tekemään mun eteeni vaikka mitä. Siinä olet oikeassa että
        hänellä on huono itsetunto,joka juontaa hänen
        lapsuudestaan....


      • mummo 50 v.
        rakastunutko? kirjoitti:

        HEI
        Mistä tiedät ettei narsismi henkilö pysty rakastamaan aidosti. onko sinulla kokemuksia?
        Kun tämä mun kumppani vakuuttaa rakastavansa minua enemmän kuin silloin kun oltiin kihloissa!
        Mikä tuntuu minusta aika kummalliselta. Ja hän
        vakuuttaa sitä aidosti,on valmis tekemään mun eteeni vaikka mitä. Siinä olet oikeassa että
        hänellä on huono itsetunto,joka juontaa hänen
        lapsuudestaan....

        Elin Narskun kanssa 13 v. ja eroa käytiin 5 v !! että semmoista se on HAKEA eroa narskuista. NARSKU on se joka jättää, Narskua ei jätetä. Minun ongelmani ja kiusanteko (välillä imelyys jne..yök) poistui, kun mieheni muutti 150 km:n päähän. Työnsä takia, mikä onni. Häivy hyvän sään aikana!


      • mummo 50 v.
        rakastunutko? kirjoitti:

        HEI
        Mistä tiedät ettei narsismi henkilö pysty rakastamaan aidosti. onko sinulla kokemuksia?
        Kun tämä mun kumppani vakuuttaa rakastavansa minua enemmän kuin silloin kun oltiin kihloissa!
        Mikä tuntuu minusta aika kummalliselta. Ja hän
        vakuuttaa sitä aidosti,on valmis tekemään mun eteeni vaikka mitä. Siinä olet oikeassa että
        hänellä on huono itsetunto,joka juontaa hänen
        lapsuudestaan....

        paljastaa lopulta vääjäämättä, että kyseessä on Narsku. Etsi googlelta: narsistien uhrien tuki ry ja lue sieltä sekä lue kirja Naamiona terve mieli, Raimo Mäkelä. Huomaat silloin varmasti missä menet. Tämän kirjan lukeminen ja tiedon etsiminen palajasti minulle narskuksi muutamia todella omituisia ja hankalia tyyppejä. Oli hyvä, että luinkin, koska nyt osaan olla tosi kaukana heistä ja kun tiedän, mitä nämä ihmiset oikeasti ovat, en mene lankaan enkä varsinkaan luota heihin! Enkä välitä heistä ja heidän sanomisistaan yhtikäs mitään, en ole näkevinänikään. Olkoot omassa erinomaisuudessaan. Niin Narsku puolisonikin oli kuin sokerikaramelli, jotta sai minut ja sitten alkoi määräämään kaikista sosiaalisista suhteistani, löi, haukkui, arvosteli, petti minua, huusi kuin hinajaaja. Olin tulla hulluksi ja aloin jopa uskoa, että olen hirveän huono. Onneksi otin eron. Parempi yksi hullu kuin koko perhe !!


    • martin

      Ei ole muuta neuvoa kuin että sinun lähdettävä. Nimittäin jos tosiaan on kysessä persoonallisuushäiriöinen ihminen eli narsisti. Tuntomerkkejä on paljonkin:-hän on aina oikeassa ja vika muissa, -päihteiden yletön käyttö(ei aina), -kylmyys tunne-elämässä, -järjen vievä riitely-sopiminen. Tässä muutama esim. Käy narsistien tuki ry-sivuilla.

    • vahingosta viisaammaksi

      Olen tanssinut tätä tuhoisaa tangoa unelmieni mieheksi kuvittelemani hirviön kanssa nyt 9 vuotta. "Kunnon mies", niillä sanoilla muistan häntä kuvailleeni vielä 5 vuotta sitten. Nyt kaksi lasta myöhemmin olen tajunnut kuinka väärässä olen ollut.

      Kotielämä muuttui helvetiksi. Se oli päivittäistä huutoa, haukkumista ja mitätöimistä höystettynä esimerkiksi tukasta repimisellä. Entinen unelmien prinssi nöyryytti minua pian lasten kuullen, sitten yleisönä oli sukulaiset, lopulta ystävät ja naapurit. Viimeisin vaihe on nyt kun hän tekee sen julkisesti, sosiaalitoimiston ja lakimiehen avulla.

      Oman kokemukseni mukaan narsistista eroon pääsyssä ratkaisevaa on vahvistua itse siitä että tämä päätös on ainoa, oikea ja lopullinen. Kukaan muu ei voi auttaa sinua pääsemään henkisesti irti narsistista jos et itse ole siihen valmis. Niin kauan kun kuvittelet rakastavasi hirviötä joka hymy huulillaan tuhoaa määrätietoisesti elämääsi ja mielenterveyttäsi olet menossa vain syvemmälle hänen rakentamaansa ansaan. Panokset kovenevat koko ajan. Kuinka pitkälle olet valmis antamaan hänen mennä?

      Itse menetin täysin toimintakykyni. Istuin nojatuolissa pystymättä nousemaan ylös. Ruuan laittaminen lapsille tuntui yhtä helpolta kuin kasvattaa siivet ja lentää kuuhun. Mieleni oli pirstaleina ja vajosin useaksi vuodeksi vakavaan masennukseen.

      Parisuhteessa ei voi muuttaa kuin itseään. Mieheni teki 4kk sitten riittävän törkeän tempauksen jotta minäkin tajusin tilanteen vakavuuden. Sen, että tämä ei muutu koskaan paremmaksi vaan menee koko ajan vaarallisemmaksi. Olin pelosta sekaisin kun yritin löytää jostakin selitystä miehen järjettömälle käyttäytymiselle. Sitten löysin netistä suoran kuvauksen perhe-elämästäni, ja siinä puhuttiin narsistista. Hain lisää tietoa ja ymmärsin että nyt minun täytyy pelastaa itseni ja lapseni, eikä sitä voi lykätä enää hetkeäkään.

      Sain miehen ulos asunnostani vasta lakimiehen avulla. Se oli elämäni pisin 2 kuukautta. Nyt hän vaatii lakiteitse lasten huoltajuutta. Se ei valitettavasti ollut yllätys. Yllätys on sen sijaan ollut se että olen itse yhä pystyssä tämän henkisen moukaroinnin keskellä. Ja päivä päivältä vahvistun siinä että ero on ollut ainoa oikea päätös. Nyt taistelen lasteni huoltajuudesta, ja samalla heidän loppuelämänsä mielenterveyden puolesta jottei heistä kasvaisi isänsä vaikutuksen alaisena isänsä kaltaisia. Ja taistelen muuten loppuun asti.

      • uusi elämä

        Käytä kaikki keinot miestä vastaan, käytä poliisia, oikeutta. Ota todistajiksi kaikki ne ihmiset, jotka ovat nähneet miehen käytöksen. Älä luovuta milloinkaan. Pelasta lapsesi.Hae lähestymiskielto , jos hän häiritsee, sen saa oikeustalosta eikä maksa mitään. Olen sinun tukenasi henkisesti koska tiedän kuinka vaikeaa tällaisen ihmisen kanssa on. Usko itseesi narsku ei voi eikä pysty rakastamaan hänellä ei ole empatiaa sielussaan.Eikä opi siihen. Hän on myös vaarallinen ihminen. Onnea uuteen elämääsi ja lapsillesi.


    • poislähtenyt.

      Lähde suhteesta se on ainoa tapa päästä eroon. Jos nyt olet aika loppu tulee aika jolloin olet ihan loppu. Lähde pois, ennenkuin on myöhäistä. Onnea uuteen elämään.

    • vaikutti hyvältä

      Voi järkytys...... Takana vuosi avioliittoa narsistin kanssa ja olen aivan loppu. Olen sairastunut itsekin toisen väärinkäytöstä. Sairainta on, että kestin kauan itsesyytöksiä vaikka tiesin että jossain mättää pahasti. Riita/konflikti saattaa alkaa aivan mitättömästä asiasta milloin tahansa, yleensä kun kuvittelen kaiken olevan hyvin, Mies on äärettömän mustasukkainen ja vainoharhainen. Kun hän tulee kotiin komennushommista, käy yhä uudelleen kaikki komerot ja laatikot läpi minun poissaollessani ja etsii? Mitä etsii...todistuaineistoa, riidan aihetta...mitä vaan. Olen sietänyt väkivaltaa koska hän kokee aiheelliseksi sitä tehdä, olen sekoittanut poliisit elämäämme perheväkivallan takia ja sekin on minun vikani. Hän ei näe syytä tai seurausta itsessään tai omissa teoissaan. Olen jo aikoja sitten lakannut yrittämästä muuttaa häntä ja alkanut itse liukumaan omista toimistani, arvoistani, periaatteistani vaikka tiedän etten saisi antaa sen tapahtua. Viimeisin hänen keinonsa minun alistamiselle on minun ulkonäön arvostelu, en saisi kulkea minihameessa ja saappaissa koska ne näyttävät huorahtavalta. Myös muissa vaatteissani on vikaa. Minussa on myös muita elämän tuomia epätäydellisyyksiä joista hänestä on kiva minulle mainita ja pahoittaa mieleni. Minusta on tullut epävarma ja olen alkanut eristäytyä ihmisistä. En jaksa kertoa ystäville enää mitä paskaa joudun (miksi?) kokemaan avioliitossani. Alkoholia hänellä kuluu ja sen lisäksi muut riippuvuudet/pakkomielteet ovat pahentuneet, mm pelaaminen ja seksihimo. Kaikki kauniisti käsi kädessä. Jos hän juo ja käyttää iltansa minun solvaamiseen, seuraavana päivänä hän ei pahoittele eikä asioita käydä läpi, se on turhaa. Hän ei koe tarpeelliseksi vastata. Jotenkin hän sivulauseessa on joskus antanut ymmärtää ettei tarkoita niitä asioita ja minun pitäisi se automaattisesti ymmärtää. Seksiä pitää saada vaikka olisi loukannut todella pahasti. Isänä hän ei ole osannut olla, eikä saa tavata omia lapsiaan. Ei kykene pitkäjännitteiseen suhteeseen edes lapsen kanssa....... Humalassa ollessaan uhkaa pettää, mennä naimaan toisten kanssa, tämä on toistuvaa. Hän on myös kova huorittelemaan, mutta minä en ole tottunut sitä kuuntelemaan. Ystäviini hän ei halua edes tutustua saati käydä kylässä. Ei ole yhtään sosiaalinen muutakuin humalassa ja silloinkin hakeutuu vain naisseuraan. Minua on nöyryytetty usein, riitamme loppuvat vasta kun minä pahoittelen asioista joita en ole tehnyt, mutta en vain jaksa enää jauhaa sontaa. Koen suurta tuskaa hänen kanssaan, mutta myös sairaalloisesti suurta rakkautta. Viime aikoina olemme pystyneet olemaan sovussa ehkä kaksi päivää, näen sen hänestä etukäteen mitlloin herne menee nenään ja riita on valmis. Kun hän suuttuu, mikään selitys ei auta vaan siinä menee yleensä se 2-3 päivää oli syy miten mitätön tahansa. Hän on syytellyt minua perheensä kanssa narsistiksi koska en uskaltanut tavata häntä kuukauteen pahan väkivaltatilanteen jälkeen. Olen syyllinen ja minut piti hakata, näin sain kuulla. Ainoa asia mitä olen häneltä pyytänyt on että olisi juomatta. Viina on aiheuttanut perheellemme vaikeuksia, tekee yhteiselomme mahdottomaksi. Eika minun mielestä lasten tarvitse sellaista elämää kokea tai nähdä. Hän myönsi jo jossain välissä, että hänelle ei juominen sovi ja aikoi hakeutua a-klinikalle, tosin painostuksen alla. Lupauksiksi jäi ja alkoi uhkaileen ja tekemään kauppaa asialla. Luovutin ja menin itse terapiaan että pysyisin järjissäni.

    • 1119

      Mitä ihmeen merkitystä sillä on, onko kumppani "narsku" vai muuten vain p*kamainen?? Ei yhtään mitään.

      Keskittykää miettimään mikä teidät itsenne saa olemaan sellaisen ihmisen kanssa joka pahoinpitelee henkisesti tai fyysisesti.

      Voitte kirjoittaa kilometrikaupalla tekstiä ja lukea hyllymetreittäin kirjoja narsismista mutta ei se sitä elämää miksikään muuta. Mutta onhan se tietysti harrastus sekin...

    • vieläkin terapiassa.

      Minä seurustelin joskus miehen kanssa, joka oli mielestäni narsisti.
      Mies kielsi minua kaveeraamasta miespuolisten ystävieni kanssa, kielsi jopa naispuoliset ystävät lähes kokonaan, en saanut lähteä heidän kanssaan baariin, en saanut juoda alkoholia ja mies yritti jopa kieltää minua harrastamasta harrastuksiani sillä samaa harrastavat miehet saattaisivat vain iskeä ja raiskata minut ja se olisi vain oma vikani.
      Mies vertali minua naispuolisiin ystäviinsä, kehui kaikkia ja minusta sanoi, että saisi parempiakin naisia kuin minut.
      Mies itse kyllä teki kaikkea mitä minulta kielsi. Totesi vain, että hän saa tehdä koska hän ei ole epärehellinen. Hän syytti minua kaikesta.
      Ensimmäinen seurustelusuhteeni ja luulin että vika todella oli minussa.
      Hän musersi minut täysin, en enää luottanut itseeni ja yritin ehdottaa eroa, jolloin mies uhkasi tappaa itsensä jos eroaisin.
      Aloin hautoa itsemurhaa mutten sitten siihen pystynytkään.
      Valehtelin pettäneeni ja mies jätti minut. Onneksi..

      • 135

        Ja mies meni elämässä eteenpäin mutta sinä jäit miettimään sitä oliko hän narsku?


    • Minä Vain

      Kirjoitan tänne nyt vaikka vanha viestiketju on.

      Jaan tässä kokemukseni. Ja kysyisin, onko muilla samantapaisia kokemuksia?

      Kyseessä on läheinen sukulaiseni. Hänessä on kaksi täysin erilaista puolta. Siksi hänestä on vaikeaa irrottautua (täällä palstalla joku ihmettelee, miksi joku vapaaehtoisesti pitää narsistin elämässään). Tämä minun läheiseni....joko käyttäytyy täydellisen itsekkäästi ja ilkeästi (aivan kuin hänessä asuisi jokin hirmuinen pahuus) tai sitten hän on hauska huumoriveikko. Ilkeily ja itsekkyys ilmenee yleensä vain kotioloissa perheen sisällä. Kodin ulkopuolella käyttäytyy täydellisesti. Läheisiä ystäviä hänellä ei ole, ainoastaan hyvän päivän tuttuja, joita hän selän takana pilkkaa muille.

      Usein tuntuu että on turhaa avautua tästä "narsistin kanssa elämishelvetistä" kellekään, täällä tai muualla. Tämä johtuu siitä, että ihmiset vähättelevät henkistä väkivaltaa, ikään kuin se ei olisi mitään verrattuna näkyviin mustelmiin. Koen, että vähättely on todella satuttavaa. Sielun haavat voivat olla syvät ja narsisti todellakin saa toisen ihmisen niin masentuneeksi, ettei ole voimaa irrottautua toisen vaikutuspiiristä. Itse koen olevani henkisesti vammautunut tämän kyseisen narsistin takia. Ja olen hukassa itseni kanssa.

      Eli kaikki te Suomi24-pahanmielenlähettiläät, joilla ei ymmärrystä riitä, jotka täällä kummastelette ja hämmästelette, suorastaan syytätte, narsistin uhreja suhteeseen jämähtämisestä....Jättäkää ne kommenttinne kirjoittamatta. Narsistin uhri tarvitsee ymmärrystä enemmän kuin perseelle potkimista ja viisaita neuvoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe