Kuluttajavirasto neuvoo

reklamoimaan

Jos sinulla oli ongelmia pääsiäisenä sähköpostisi kanssa niin kuluttajaviraston mukaan olet oikeutettu reklamoimaan Soneralle.

HESARI 12.4.2007
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kuluttajavirasto Yksityisasiakkaat voivat vaatia korvausta sähköpostikatkoksesta/1135226513048?ref=rss

KULUTTAJAVIRASTO 12.4.2007
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=19678&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

22

8556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjeen

      Paras tapa reklamoida on lähettää selvästi kirjoitettu standardin muotoinen allekirjoitettu reklamaatio suoraan Soneran asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun osoitetta ei tosin tietenkään ole Soneran webbisivulla, joten joudumme lähettämään kirjeen osoitteella :

      TeliaSonera Finland Oyj
      Teollisuuskatu 15, Helsinki
      PL 106, 00051 SONERA
      Finland

      Tietoa reklamaatiosta :
      http://www.docutech.fi/mini/reklamaatio.html

      http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;3042;3044

      http://www.pori.tut.fi/~jet/reklamaatio.htm

      http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/0/30c39a39c2fd6b3ac2256b990025e733?OpenDocument


      Ole hyvä ja Googleta lisää itse, tuo vantaan ohje on mielestäni paras.

      • wwwg

        Ilman muuta kirjattuna jos tuon lähetät, muutoin Sonera voi sanoa, ettei kirjettäsi ole saanut ja asia vanhentunut.


      • Pave.

        Kannattaa myös antaa niille kaikesta huolimati palautetta (risuja) http://www.sonera.fi/artikkeli2/0,3843,l-fi_h-14303,00.html niiden oman palutelomakkeen kautta ja vaikkapa siihenkin kirjoittaa vielä ylälaitaan Reklamaatio.
        Mutta toki kannattaa muistaa silti lähettää sama kirjallisena, kun sitähän ei tiedä mihin "roskakoriin" nuo joutuvat suoraan.


    • vaan boikotoidaan

      TeliaSoneran palvelut ovat täydellisessä boikotissa minun osaltani ja tulen tekemään kaikkeni, että muutkin vaihtaisivat matkapuhelinliittymänsä/nettiliittymänsä ruotsalaiselta TeliaSoneralta toisiin operaattoreihin, TeliaSoneran boikotointi on minulle kunnian ja periaatteen asia!

      • samaa mieltä!

        Tuo TeliaSonera ei ole mielestäni kuin ruma kirosana.


      • J R

        Olen täysin samaa mieltä..... KOKO teliasonera on ihan PERSEESTÄ.... itellä on tällanen soneran "liikkuva laajakaista" jossa luvataan nopeudeksi mahdollisesti jopa 3,6 Mbit/s, itellä se ei ole kertaakaan ollut yli 300 Kbit/s. En sano että vaatisin 3,6Mbit/s mutta tulisi vaikka 1Mbit/s tai edes 500Kbit/s. Voisivat laittaa suoraan ilmoitukseen että todellinen nopeus 3G verkossa on vajaa 300Kbit/s, eivätkä kusettaisi ihmisiä!!!!!! On kyl mukava maksaa 2 vuotta tästä mokkulasta, jolla ei edes tee mitään, saa 8 % luvatusta maksimiyhteydestä... Kiitoksia Sonera.... Pitää kirjoittaa lehtiiin ja haukkua koko firma ja yritän itsekin pitää huolen että kukaan ei erehtyisi mihinkään soneran tuotteeseen!!!!


      • samojakokemuksia

        Sonera on ollut pelkkää harmia myös täällä. Laajakaistaliittymästä, joka oli täysin alimitoitettu ja ylimainostettu, sain valtavan (melkein 1000 euron) laskun. Totta kai toimitusehdoissa mainitaan, että tälläinen määräaikainen sopimus voidaankin kerralla pamauttaa heidän puoleltansa laskutukseen, jos asiakas haluaa irtisanoa sopimuksen. Sonera pelaa likaista peliä. He ilmeisesti laskennallisesti vetävät nyt aikamoista summaa välistä, mainostamalla nettiä nopeana ja ottamalla nopeamman liittymän hintaa. Laskin nopean arvion mukaan että vuositasolla puhutaan 30-40 miljoonan euron laskutuksesta. Helpdesk ei auttanut; omat järjestelmät olivat sekaisin, asiakkuusrekisteri sekaisin, laiterekisteri sekaisin, kone kaatui, ja eivät vaivautuneet kysymään tuliko asia kuntoon. Todella ala-arvoista! Vaihdan pois Soneralta ja myös suosittelen samaa.


      • j

        olen samaa mieltä


      • Kökkeli
        J R kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä..... KOKO teliasonera on ihan PERSEESTÄ.... itellä on tällanen soneran "liikkuva laajakaista" jossa luvataan nopeudeksi mahdollisesti jopa 3,6 Mbit/s, itellä se ei ole kertaakaan ollut yli 300 Kbit/s. En sano että vaatisin 3,6Mbit/s mutta tulisi vaikka 1Mbit/s tai edes 500Kbit/s. Voisivat laittaa suoraan ilmoitukseen että todellinen nopeus 3G verkossa on vajaa 300Kbit/s, eivätkä kusettaisi ihmisiä!!!!!! On kyl mukava maksaa 2 vuotta tästä mokkulasta, jolla ei edes tee mitään, saa 8 % luvatusta maksimiyhteydestä... Kiitoksia Sonera.... Pitää kirjoittaa lehtiiin ja haukkua koko firma ja yritän itsekin pitää huolen että kukaan ei erehtyisi mihinkään soneran tuotteeseen!!!!

        Niinno jos nettiliittymän luvattu nopeus on (eli myyntinimike) esim 1Mbit/s niin käytännössöhän se on hieman yli 100kt/s ja tällöin 3,6Mbit/s= max. noin 400kt/s jotta saavuttaisit 3,6 Mbit/s sekunnin latausnopeuden liittymäsi myyntinimike tulisi olla 40 Mbit... =) eli 100/10 meganen netti= 10mbit/s lataus ja 1mbit/s lähetys käytännössä...


    • tulkoon reklamoitua

      Tämänpäivän hesarissa,perjantai 13, oli kuluttajaviraston haastattelu ja siinä haastattelussa neuvotaan edelleen reklamoimaan heti. Jos TeliaSonera/Sonera ei vastaa reklamaatioosi niin sinulla on oikeus viedä asiasi oikeuteen.

      Kehottaisin kaikkia kynnelle kykeneviä sähköpostin toimimattomuudesta pääsiäisenä kärsineitä reklamoimaan välittömästi, muuten ei tulevaisuudessakaan sähköpostia saada säädyllisessä ajassa kuntoon ja vetkuttelu jatkuu. Kuten edellä kehotettiin niin kannattaa lähettää reklamaatio kirjeenä, kannattaa ottaa valokopio allekirjoitetusta ja päivätystä reklamaatiosta ennen lähettämistä jatkotoimia silmälläpitäen.

      Reklamaatio on virallinen valitus, johon yrityksen on suomen lain mukaan reakoitava. Tästä syystä reklamaatio kannattaa kirjoittaa selvästi ja standardin mukaisesti. Etsi hyvä malli ja selvitä reklamaation muoto. Ällekirjoitus kannattaa ottaa vähintäin 18 vuotiaalta ja nimen selvennystä ei saa unohtaa.

      Kyllä se 15 euroa kannattaa ottaa pois kuleksimasta !! Ei maksa paljoa vaivaa, senkun rustaat hyvän ja asiallisen reklamaation ja uhraat yhden postimerkin.

    • uskottavuutensa...

      Esim. se takertuu moniin niin mitättömiin pieniin asioihin tehden niistä isoja ja jotka ei edes kuluttajan mielestä ole mikään ongelma (esmes tv-kanavapaketit taannoin). Toisaalta eräisiin selviin epäkohtiin ei tartuta (esmes tietokoneiden ja käyttöjärjestelmien kytkykauppa, ts. pakkomyynti), sitten se opastaa asioissa joista se ei käytännössä tiedä mitään tai jotka on muutenkin niin selvää pässinlihaa (Soneran sähköpostijumitukset) koska käytännössähän asiakas voi kyllä reklamoida mutta tuskin tulee mitään korvauksia saamaan. Telia-Soneran kantahan on se että silloin kun korvauksia vaaditaan niin liittymään kuuluva email ei ole maksullinen, vaan ilmainen. mutta silloin kun asiakkaan pitää maksaa lasku niin yllättäen se email-palvelu onkin maksullinen ja kuuluu osana maksullista palvelua.

      Että näin...meillä "maailman vähiten korruptoituneessa maassa" ja huomaa nuo lainausmerkit...

      • Pave.

        Jos se kerran on maksuton palvelu, niin silloinhan kuka tahansa, jolla ei ole edes laajakaistaa voi vaatia Soneralta ilmaisen sähköposti osoitteen.
        Joten kun vaihdatte operaattoria, muistakaa vedota tuohon kohtaan mitä Sonera on sanonut, niin sillä perusteella voitte pitää vanhan sähköpostiosoitteenne ilmaiseksi voimassa ikuisesti!!!!!


      • Entinen Soneran asiakas

        Olipa asenteellinen vuodatus, jonka joka kohdasta olen erimieltä, mutta se siitä.

        Lainsäädäntöömme on aiheesta lisätty internet-operaattorille nimellinen 15 euroa / viikko korvausvelvollisuus mikäli palvelu ei ole käytettävissä. Sonera totesi ylimielisesti että ei koske meitä, koska nythän on kyse Suomesta jossa pätee vahvemman oikeus. Laissa sanotaan kuitenkin toisin, sähköposti on osa palvelua ja kun se on 1,5 vuorokautta toimimatta, niin Sonera on kiistatta korvausvelvollinen. Sonera syyllistyi myös törkeään asiakkaiden halventamiseen kun ei välittänyt korjata vikaa heti.

        Eihän 15 euroa riitä korvaaman sitä vaivaa ja useassa tapauksessa suoranaista vahinkoa mikä toimimattomasta sähköpostitsa on aiheutunut, se on puhtaasti symbolinen pakote operaattorille.

        On Soneralta erittän lyhytnäköistä kieltäytyä korvauksen automaattisesta suorittamisesta. Asiakapalveluun panostava yritys tarjoaisi korvauksen ilman lainsäädännön pakotettakin. Kehotan _kaikkia_ Soneran asiakkailta reklamoimaan ja viemään korvauskanne eteenpäin sekä irtisanomaan Soneran nettipalvelu.

        Maksuton sähköpostipalvelu jää silti käyttöön, sitähän pystyy käyttämään toisen operaattorin nettiyhteydellä.

        Minä vaihdoin Soneralta Welholle jo aiemmin, hyvästä syystä silloinkin.


      • spädä
        Entinen Soneran asiakas kirjoitti:

        Olipa asenteellinen vuodatus, jonka joka kohdasta olen erimieltä, mutta se siitä.

        Lainsäädäntöömme on aiheesta lisätty internet-operaattorille nimellinen 15 euroa / viikko korvausvelvollisuus mikäli palvelu ei ole käytettävissä. Sonera totesi ylimielisesti että ei koske meitä, koska nythän on kyse Suomesta jossa pätee vahvemman oikeus. Laissa sanotaan kuitenkin toisin, sähköposti on osa palvelua ja kun se on 1,5 vuorokautta toimimatta, niin Sonera on kiistatta korvausvelvollinen. Sonera syyllistyi myös törkeään asiakkaiden halventamiseen kun ei välittänyt korjata vikaa heti.

        Eihän 15 euroa riitä korvaaman sitä vaivaa ja useassa tapauksessa suoranaista vahinkoa mikä toimimattomasta sähköpostitsa on aiheutunut, se on puhtaasti symbolinen pakote operaattorille.

        On Soneralta erittän lyhytnäköistä kieltäytyä korvauksen automaattisesta suorittamisesta. Asiakapalveluun panostava yritys tarjoaisi korvauksen ilman lainsäädännön pakotettakin. Kehotan _kaikkia_ Soneran asiakkailta reklamoimaan ja viemään korvauskanne eteenpäin sekä irtisanomaan Soneran nettipalvelu.

        Maksuton sähköpostipalvelu jää silti käyttöön, sitähän pystyy käyttämään toisen operaattorin nettiyhteydellä.

        Minä vaihdoin Soneralta Welholle jo aiemmin, hyvästä syystä silloinkin.

        Itse reklamoin ja sain korvaukset pitkän hieromisen jälkeen.

        Vaihdoin elisalle.

        ei ongelmia


      • duumipeikko
        spädä kirjoitti:

        Itse reklamoin ja sain korvaukset pitkän hieromisen jälkeen.

        Vaihdoin elisalle.

        ei ongelmia

        4898 view

        nyt 4899


    • timo1

      Sonera on ihan käsittämätön laitos lasku 2pv myöhässä niin yritykselle tuli 40,23€ muistutus lasku alkuperiänne laajakaista maksu 34,89 eli yht. 75,12 ihan peestä.

      • Moro timo1,

        Hmmm, hmmm. Vakiokorvaus myöhästyneestä maksusta muodostuu vasta jos lasku on avoinna/maksamatta kaksi viikkoa tai enemmän (eräpäivästä laskien). Kahden päivän myöhästymisen takia tuota siis ei tule.

        Tero@SoneraPartio
        www.sonera.fi/sonerapartio


    • Asiakastyytyväisyys0

      Minulla oli Telefinlandin liittymä. Liittymä temppuili lähes vuoden (numerooni ei saatu yhteyttä, minä itse en pystynyt soittamaan puhelimella, puhelut katkeilivat, ei yhteyttä/verkkoa jne) ja päätin soittaa asiakaspalveluun asiasta. Turhaan. Soittelin kolmisen kertaa, saamatta minkäännäköistä pahoittelua, asian korjausta, hyvitystä tms. Menin sitten Soneran liikkeeseen paikanpäälle. Sieltä sain vastauksen "toiset liittymät kuuluu, toiset ei". Vaadin sielläkin paikanpäällä hyvitystä laskuista, turhaan. Siinä yhteydessä vaihdoin operaattoria. Sain liittymäni laitemaksun ja 30€ kkk maksun lahjani liittymäni vaihtamisesta. Tällä hetkellä velkaa operaattorille melkein 130€. Kirjoittelin myös s-postia monta kertaa TeleFinladille. Siellä sanoivat että ongelmat voi johtua uusien talon rakentamisesta tms (?) ei muuta. Minä muuten asun maalla. Olen myös laittanut kirjallisen reklamaation TeliaSoneralle. Saamatta vastausta. Äskettäin lähetin myös s-postia TeliaSoneraFinancelle. Uskomatonta sanon minä, vai tyytyväisiä asiakkaita?

    • Lapsiaikuinen

      Onko Suomi oikeusvaltio????!!! Miten tällainen asiakkaiden pompottelu sallitaan!!???
      Näkee kyllä että "mettäläisiä" ollaan kaikki, sairasta repimistä, ollaan muka aikuisia,

      • Anonyymi

        Pompottelu jatkuu telian asiakastuen chatissa. Kannattaa pysyä erossa koko laitoksesta.


    • Anonyymi

      Siellä annetaan vittuilukoulutusta asiakaspalvelijoille. Juuri muuta heidän ammattitaitoonsa ei kuulukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe