Joulumerkkikoti

Laira

Olisin kiinnostunut Tampereen joulumerkkikodista keväällä 1947 juhannukseen asti. Jos löytyisi valokuviakin , olisin halukas tutustumaan.
Uskon, että omat juuret kiinnostavat muitakin, joilla on aikaa niihin perehtyä.

74

6729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulumerkkipoika 1955-1956

      Hei!
      Jos olet kiinnostunut omista tiedoistasi ja yleensä tästä toiminnan taustasta käy sivulla:
      www.filha.fi siellä on ota yhteyttä kenttä.Itse sain omat tietoni joulumerkkiajalta ja kirjan ko. toiminnasta, kirjassa on kuvia myös Tampereen kodista ja tarinaa eri ajoilta ja historia.
      Toivottavasti tärppää...

      • Laira

        Kiitos vinkistä.Uteliaisuus ei tietenkään kuulu sivistykseen sanotaan, mutta itseensä tutustuminen on ihan mukavaa.


      • Joulumerkkipoika 1955-1956
        Laira kirjoitti:

        Kiitos vinkistä.Uteliaisuus ei tietenkään kuulu sivistykseen sanotaan, mutta itseensä tutustuminen on ihan mukavaa.

        Hei!
        Juuri siksi pitää olla utelias, koska tästä aiheesta ei phuta, eikä 'ulkopuoliset' edes tiedä mistä on ollut kyse. Saati siitä, miten se on meihin vaikuttanut. Aiheeseen liittyen on tehty Oulun yliopistossa väitös, joka ei asioita ainakaan mairittele. Mielisairautta ja rikollisuutta tämäkin on aiheuttanut tai ainakin edesauttanut.


      • Laira
        Joulumerkkipoika 1955-1956 kirjoitti:

        Hei!
        Juuri siksi pitää olla utelias, koska tästä aiheesta ei phuta, eikä 'ulkopuoliset' edes tiedä mistä on ollut kyse. Saati siitä, miten se on meihin vaikuttanut. Aiheeseen liittyen on tehty Oulun yliopistossa väitös, joka ei asioita ainakaan mairittele. Mielisairautta ja rikollisuutta tämäkin on aiheuttanut tai ainakin edesauttanut.

        Ulkopuolisten en ole kuullut puhuvan, mutta kyllä äitini puhui ja isosiskoni.Itsehän en asiasta tiedä, koskapa olin siellä elämäni ensimmäiset kuusi viikkoa.Äiti lypsi maidon ja siskoni kanssa veivät sen minulle. Syöttäminen oli sitten heidän kertomansa mukaan toinen juttu. Kotona asiaa ei salailtu ja minä olen elänyt onnellisen elämän tähän asti.


      • Joulumerkkipoika 1955-1956
        Laira kirjoitti:

        Ulkopuolisten en ole kuullut puhuvan, mutta kyllä äitini puhui ja isosiskoni.Itsehän en asiasta tiedä, koskapa olin siellä elämäni ensimmäiset kuusi viikkoa.Äiti lypsi maidon ja siskoni kanssa veivät sen minulle. Syöttäminen oli sitten heidän kertomansa mukaan toinen juttu. Kotona asiaa ei salailtu ja minä olen elänyt onnellisen elämän tähän asti.

        Hei!
        Itse olin heti syntymästä eristettynä äidistä 8 kk ja vielä kaukana kotoa , satojen kilometrien päässä. Tästä on kylää meilläkin puhuttu ja olihan pikkuveljeni samoin samassa paikassa, jonka kyllä muistan.
        Tämä on kuitenkin 'ulkopuolisille' nykyihmisille todella vieras ja kauhistuttava asia. Se koetaan jotenkin keskitysleirimäiseksi ja yhteiskunnasta eristämiseksi. Tätähän jatkui aina 1970-luvulle asti ja sitäkään moni ei tiedä.
        Markku


      • Laira
        Joulumerkkipoika 1955-1956 kirjoitti:

        Hei!
        Itse olin heti syntymästä eristettynä äidistä 8 kk ja vielä kaukana kotoa , satojen kilometrien päässä. Tästä on kylää meilläkin puhuttu ja olihan pikkuveljeni samoin samassa paikassa, jonka kyllä muistan.
        Tämä on kuitenkin 'ulkopuolisille' nykyihmisille todella vieras ja kauhistuttava asia. Se koetaan jotenkin keskitysleirimäiseksi ja yhteiskunnasta eristämiseksi. Tätähän jatkui aina 1970-luvulle asti ja sitäkään moni ei tiedä.
        Markku

        Minutkin vietiin synnytyslaitokselta suoraan joulumerkkikotiin, koska isäni, joka sairasti tubia, oli kotona.Vaihtoehtona olisi ollut isän eristäminen.Ilmeisesti se olisi ollut vielä vaikeampi ratkaisu perheessä, jossa oli kaksi lasta ja isä oli juuri yrittänyt kotiutua sodan aiheuttamista fyysissitä ja psyykisistä ongelmista.Lapsen vienti pois oli tietenkin äidille ja siskolleni vaikea juttu. Itse en muista siitä mitään. Joka tapauksessa laihduin ja olisin vain nukkunut ja unissaanhan vauvaa ei syötetä. Kuka lie saanut äitini lypsämät maidot. Siksipä äidilläni oli kiire saada minut kotiin ja isä oli jonkinaikaa poissa. Papereissa lukee, että omalla vastuulla vauva saa lähteä.
        Kotiin päästyäni aloin lihoa ja kehittyä normaalisti ja puolivuotiaana sanoin:äiti ja seisoin pinnasängyssä.
        Kotiväelleni se on ollut vaikeaa aikaa, ei minulle. Pikkuveljeni vitsailivat perästäpäin, että mahdanko kuulua porukkaan. Jos vaikka antoivat väärän lapsen. Isäni näköinen kuitenkin olen.Meillä vitsit olivat ehkä hieman kroisimpia kuin monessa muussa perheessä. Elämä on kuitenkin jatkunut.
        Se oululainen väitöskirja minua kyllä vielä kiinnostaisi.
        Olihan siellä leikki-ikäisiäkin lapsia, joilla omakohtaisia muistoja.


      • Joulumerkkipoika 1955-1956
        Laira kirjoitti:

        Minutkin vietiin synnytyslaitokselta suoraan joulumerkkikotiin, koska isäni, joka sairasti tubia, oli kotona.Vaihtoehtona olisi ollut isän eristäminen.Ilmeisesti se olisi ollut vielä vaikeampi ratkaisu perheessä, jossa oli kaksi lasta ja isä oli juuri yrittänyt kotiutua sodan aiheuttamista fyysissitä ja psyykisistä ongelmista.Lapsen vienti pois oli tietenkin äidille ja siskolleni vaikea juttu. Itse en muista siitä mitään. Joka tapauksessa laihduin ja olisin vain nukkunut ja unissaanhan vauvaa ei syötetä. Kuka lie saanut äitini lypsämät maidot. Siksipä äidilläni oli kiire saada minut kotiin ja isä oli jonkinaikaa poissa. Papereissa lukee, että omalla vastuulla vauva saa lähteä.
        Kotiin päästyäni aloin lihoa ja kehittyä normaalisti ja puolivuotiaana sanoin:äiti ja seisoin pinnasängyssä.
        Kotiväelleni se on ollut vaikeaa aikaa, ei minulle. Pikkuveljeni vitsailivat perästäpäin, että mahdanko kuulua porukkaan. Jos vaikka antoivat väärän lapsen. Isäni näköinen kuitenkin olen.Meillä vitsit olivat ehkä hieman kroisimpia kuin monessa muussa perheessä. Elämä on kuitenkin jatkunut.
        Se oululainen väitöskirja minua kyllä vielä kiinnostaisi.
        Olihan siellä leikki-ikäisiäkin lapsia, joilla omakohtaisia muistoja.

        Hei!
        Ohessa suomenkielinen tiivistelmä väitökirjasta. Alussa myös tiedot siitä.
        Mäki, Pirjo, Parental separation at birth and maternal depressed mood in pregnancy:
        associations with schizophrenia and criminality in the offspring
        Psykiatrian klinikka; Kansanterveystieteen ja yleislääketieteen laitos, Oulun yliopisto, PL 5000,
        FIN-90014 Oulun yliopisto, Finland
        2003
        Oulu, Finland
        Tiivistelmä
        Raskaus- ja imeväisajan varhaiset tekijät on lisääntyvästi yhdistetty lapsen tuleviin
        mielenterveyshäiriöihin. Tarkoituksena oli tutkia hyvin varhaisen eron (separaation) ja äidin
        raskaudenaikaisen masentuneen mielialan yhteyttä lasten skitsofreniaan ja rikollisuuteen
        nuoruudessa ja aikuisuudessa kahdessa eri aineistossa.
        Joulumerkkikoti-lasten tutkimuksessa indeksikohortti koostui 1945–65 syntyneistä 3 020
        tutkittavasta, jotka erotettiin väliaikaisesti perheistään heti syntymän jälkeen hoitokoteihin,
        Joulumerkkikoteihin, perheen tuberkuloosin takia. Ero vanhemmista kesti keskimäärin seitsemän
        kuukautta. Jokaiselle indeksitutkittavalle valittiin kaksi sukupuolen, syntymävuoden ja -paikan
        mukaan kaltaistettua verrokkitutkittavaa. Tieto skitsofreniaan sairastumisesta hankittiin sairaaloiden
        poistoilmoitusrekisteristä vv. 1971–98 ja rikoksista Tilastokeskuksesta 1977–98. 28 vuoden
        kumulatiivinen sairastuvuus skitsofreniaan oli 1,6 % sekä indeksi- että verrokkikohortilla (riskisuhde
        RR 1.0; 95 %:n luottamusväli CI 0,8–1,4). Sekä miehistä että naisista indeksitutkittavat olivat tehneet
        useammin rikoksia kuin vertailuryhmä (miehillä RR 1,3; 1,2–1,4; naisilla RR 1,5; 1,2–2,0). Miehistä
        12,1 % indeksitutkittavista ja vain 7,1 % vertailuryhmästä oli tehnyt väkivaltarikoksen (RR 1,7;
        1,4–2,1).
        Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortin 12 058 lapsen äideiltä kysyttiin keskiraskauden aikana
        äitiysneuvolassa, kokivatko he mielialansa masentuneeksi. Tämän väestötason syntymäkohortin (siis
        lasten) tietoja hankittiin 31-vuotisseurannassa sairaaloiden poistoilmoitusrekisteristä vuosilta
        1982–97 ja oikeusministeriön rikosrekisteristä vuoteen 1998. Skitsofreniaan sairastuneet jaettiin
        niihin, joiden 1. asteen sukulainen oli ollut / ei ollut ollut psykoottinen. Sairaalahoitoa vaatineen
        skitsofrenian kumulatiivinen sairastuvuus oli 1,3 % masentuneiden ja 0,9 % masentumattomien äitien
        lapsilla (RR 1,5; 0,9–2,4). Raskaudenaikaisen masentuneen mielialan esiintyvyys oli 35 % niiden
        skitsofreniapotilaiden äideillä, joilla oli ollut lähisuvussa psykoosia. Vastaavasti masentunutta
        mielialaa esiintyi 14 %:lla sekä niiden skitsofrenia-potilaiden äideistä, joilla ei ollut sukurasitusta,
        että muiden kohorttitutkittavien äideistä. Sekä masentuneiden äitien pojista että tyttäristä useampi oli
        tehnyt rikoksen kuin masentumattomien äitien lapset (miehillä vakioitu vedonlyöntisuhde OR 1,5;
        1,2–1,9; naisilla OR 1,5; 0,8–3,0). Masentuneiden äitien pojista 6,5 % ja masentumattomien äitien
        pojista 3,2 % oli tehnyt väkivaltarikoksen (vakioitu OR 1,6; 1,1–2,4).
        Hyvin varhainen ero ja äidin masentunut mieliala raskauden aikana eivät todennäköisesti sinänsä
        lisää skitsofrenian vaaraa lapsilla, mutta näyttävät olevan yhteydessä lasten rikolliseen
        käyttäytymiseen, erityisesti väkivaltarikoksiin miehillä.
        Asiasanat: Joulumerkkikoti, Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortti, raskaudenaikainen
        masennus, raskaus, rikollisuus, seurantatutkimus, skitsofrenia, varhainen ero, varhainen
        separaatio, äidin masentuneisuus, äiti-lapsi suhde


        Markku


      • Laira
        Joulumerkkipoika 1955-1956 kirjoitti:

        Hei!
        Ohessa suomenkielinen tiivistelmä väitökirjasta. Alussa myös tiedot siitä.
        Mäki, Pirjo, Parental separation at birth and maternal depressed mood in pregnancy:
        associations with schizophrenia and criminality in the offspring
        Psykiatrian klinikka; Kansanterveystieteen ja yleislääketieteen laitos, Oulun yliopisto, PL 5000,
        FIN-90014 Oulun yliopisto, Finland
        2003
        Oulu, Finland
        Tiivistelmä
        Raskaus- ja imeväisajan varhaiset tekijät on lisääntyvästi yhdistetty lapsen tuleviin
        mielenterveyshäiriöihin. Tarkoituksena oli tutkia hyvin varhaisen eron (separaation) ja äidin
        raskaudenaikaisen masentuneen mielialan yhteyttä lasten skitsofreniaan ja rikollisuuteen
        nuoruudessa ja aikuisuudessa kahdessa eri aineistossa.
        Joulumerkkikoti-lasten tutkimuksessa indeksikohortti koostui 1945–65 syntyneistä 3 020
        tutkittavasta, jotka erotettiin väliaikaisesti perheistään heti syntymän jälkeen hoitokoteihin,
        Joulumerkkikoteihin, perheen tuberkuloosin takia. Ero vanhemmista kesti keskimäärin seitsemän
        kuukautta. Jokaiselle indeksitutkittavalle valittiin kaksi sukupuolen, syntymävuoden ja -paikan
        mukaan kaltaistettua verrokkitutkittavaa. Tieto skitsofreniaan sairastumisesta hankittiin sairaaloiden
        poistoilmoitusrekisteristä vv. 1971–98 ja rikoksista Tilastokeskuksesta 1977–98. 28 vuoden
        kumulatiivinen sairastuvuus skitsofreniaan oli 1,6 % sekä indeksi- että verrokkikohortilla (riskisuhde
        RR 1.0; 95 %:n luottamusväli CI 0,8–1,4). Sekä miehistä että naisista indeksitutkittavat olivat tehneet
        useammin rikoksia kuin vertailuryhmä (miehillä RR 1,3; 1,2–1,4; naisilla RR 1,5; 1,2–2,0). Miehistä
        12,1 % indeksitutkittavista ja vain 7,1 % vertailuryhmästä oli tehnyt väkivaltarikoksen (RR 1,7;
        1,4–2,1).
        Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortin 12 058 lapsen äideiltä kysyttiin keskiraskauden aikana
        äitiysneuvolassa, kokivatko he mielialansa masentuneeksi. Tämän väestötason syntymäkohortin (siis
        lasten) tietoja hankittiin 31-vuotisseurannassa sairaaloiden poistoilmoitusrekisteristä vuosilta
        1982–97 ja oikeusministeriön rikosrekisteristä vuoteen 1998. Skitsofreniaan sairastuneet jaettiin
        niihin, joiden 1. asteen sukulainen oli ollut / ei ollut ollut psykoottinen. Sairaalahoitoa vaatineen
        skitsofrenian kumulatiivinen sairastuvuus oli 1,3 % masentuneiden ja 0,9 % masentumattomien äitien
        lapsilla (RR 1,5; 0,9–2,4). Raskaudenaikaisen masentuneen mielialan esiintyvyys oli 35 % niiden
        skitsofreniapotilaiden äideillä, joilla oli ollut lähisuvussa psykoosia. Vastaavasti masentunutta
        mielialaa esiintyi 14 %:lla sekä niiden skitsofrenia-potilaiden äideistä, joilla ei ollut sukurasitusta,
        että muiden kohorttitutkittavien äideistä. Sekä masentuneiden äitien pojista että tyttäristä useampi oli
        tehnyt rikoksen kuin masentumattomien äitien lapset (miehillä vakioitu vedonlyöntisuhde OR 1,5;
        1,2–1,9; naisilla OR 1,5; 0,8–3,0). Masentuneiden äitien pojista 6,5 % ja masentumattomien äitien
        pojista 3,2 % oli tehnyt väkivaltarikoksen (vakioitu OR 1,6; 1,1–2,4).
        Hyvin varhainen ero ja äidin masentunut mieliala raskauden aikana eivät todennäköisesti sinänsä
        lisää skitsofrenian vaaraa lapsilla, mutta näyttävät olevan yhteydessä lasten rikolliseen
        käyttäytymiseen, erityisesti väkivaltarikoksiin miehillä.
        Asiasanat: Joulumerkkikoti, Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortti, raskaudenaikainen
        masennus, raskaus, rikollisuus, seurantatutkimus, skitsofrenia, varhainen ero, varhainen
        separaatio, äidin masentuneisuus, äiti-lapsi suhde


        Markku

        Kiitos vaivannäöstä ja vielä suomenkielisestä versiosta, jonka laitoit minulle luettavaksi. Tulostan ja liitän sen tuon Filhan lähettämän historiikin mukaan.Asia on sikäli minua kiinnostanut, kun aloin kysellä Tampereen kaupparekisteristä ja muista, joilla pitäisi olla tietoa, sain vastaukseksi ettei sellaista laitosta ole Tampereella ollut.
        Siskoni, joka on 9 vuotta minua vanhempi antoi hyvinkin seikkaperäisen kuvan laitoksesta ja miten he ikkunan läpi kävivät minua katsomassa joka päivä.
        Siellä oli joku äidille tuttu hoitaja, joka tiesi kertoa tuosta ruokintaprosessistakin.
        Mielenterveyteeni ei ole ymmärtääkseni jäänyt piiruakaan siitä ajasta, vaikka kaikenlaisilla muillakin tutkmuksilla on osoitettu, että ensi kosketukset lapseen ohjaavat myöhemmin äidin ja isän suhdetta lapseen.
        Toivottavasti sinullekkaan Markku tai veljellesi ei siitä ajasta ole jäänyt mitään psyykkisiä vammoja.
        Sillä laitoksella oli varmaan alun alkaen hyvä tarkoitus pysäyttää tuberkuloosin leviäminen Suomessa. Kuitenkin, kun sinne lapsen jätti tai antoi, häntä olikin tosi vaikea saada pois.
        Se tuotti varmaan monelle suuria kärsimyksiä vanhemmuutta ajatellen.
        Toivotan sinulle aurinkoista päivää .
        Jos haluat keskustella henkilökohtaisesti asiasta, annan e-meilinikin.


      • Yksi heistä
        Laira kirjoitti:

        Kiitos vaivannäöstä ja vielä suomenkielisestä versiosta, jonka laitoit minulle luettavaksi. Tulostan ja liitän sen tuon Filhan lähettämän historiikin mukaan.Asia on sikäli minua kiinnostanut, kun aloin kysellä Tampereen kaupparekisteristä ja muista, joilla pitäisi olla tietoa, sain vastaukseksi ettei sellaista laitosta ole Tampereella ollut.
        Siskoni, joka on 9 vuotta minua vanhempi antoi hyvinkin seikkaperäisen kuvan laitoksesta ja miten he ikkunan läpi kävivät minua katsomassa joka päivä.
        Siellä oli joku äidille tuttu hoitaja, joka tiesi kertoa tuosta ruokintaprosessistakin.
        Mielenterveyteeni ei ole ymmärtääkseni jäänyt piiruakaan siitä ajasta, vaikka kaikenlaisilla muillakin tutkmuksilla on osoitettu, että ensi kosketukset lapseen ohjaavat myöhemmin äidin ja isän suhdetta lapseen.
        Toivottavasti sinullekkaan Markku tai veljellesi ei siitä ajasta ole jäänyt mitään psyykkisiä vammoja.
        Sillä laitoksella oli varmaan alun alkaen hyvä tarkoitus pysäyttää tuberkuloosin leviäminen Suomessa. Kuitenkin, kun sinne lapsen jätti tai antoi, häntä olikin tosi vaikea saada pois.
        Se tuotti varmaan monelle suuria kärsimyksiä vanhemmuutta ajatellen.
        Toivotan sinulle aurinkoista päivää .
        Jos haluat keskustella henkilökohtaisesti asiasta, annan e-meilinikin.

        Kiinnostava aihe. Koskettaa henkilökohtaisesti. Nyt vanhempana on alkanut kovastikin kiinnostaa. Minun joulumerkkikotini oli Oulussa ja vietin siellä 9 kk. Hyvän elämän olen saanut viettää ilman rikollista taustaa..


      • Maija R
        Joulumerkkipoika 1955-1956 kirjoitti:

        Hei!
        Juuri siksi pitää olla utelias, koska tästä aiheesta ei phuta, eikä 'ulkopuoliset' edes tiedä mistä on ollut kyse. Saati siitä, miten se on meihin vaikuttanut. Aiheeseen liittyen on tehty Oulun yliopistossa väitös, joka ei asioita ainakaan mairittele. Mielisairautta ja rikollisuutta tämäkin on aiheuttanut tai ainakin edesauttanut.

        Hei,
        itse olin joulumerkkikodissa heti syntymäpäivästäni noin viiden kuukauden ikään asti. Vaihtoehtoja ei oikein ollut, koska äidillä oli vaikea tubi, johon hän kuoli muutaman kuukauden kuluttua. Isä ja veljeni elivät puolikuntoisina (lievempi tubi) kotona, äiti oli parantolassa ja vauva vielä kolmannella paikkakunnalla. En usko, että mitään vakavia jälkiä sieluuni olen tuosta jaksosta saanut, olinhan vielä aivan ymmärtämätön vauva.

        Kotiin pääsy oli mahdollista sitten kun rokotuksen teho oli riittävä ja muut perheenjäsenet tarpeeksi terveitä. Vaihtoehto olisi ollut murheellinen. Kuolemantapauksia lähipiirissäkin oli vielä viisikymmenluvulla.


      • Utelias tytär

        Isäni on adoptoitu joulumerkkikodista ja se on selkeästi jättänyt jälkensä. Minua kiinnostaisi kovasti tietää enemmän tästä aiheesta, josta puhuminen ei ole erityisen helppoa isälleni. Luuletko, että myös minun olisi mahdollista saada jotain tietoa kyseisen linkin kautta?


      • Joulumerkkipoika 1955-1956
        Utelias tytär kirjoitti:

        Isäni on adoptoitu joulumerkkikodista ja se on selkeästi jättänyt jälkensä. Minua kiinnostaisi kovasti tietää enemmän tästä aiheesta, josta puhuminen ei ole erityisen helppoa isälleni. Luuletko, että myös minun olisi mahdollista saada jotain tietoa kyseisen linkin kautta?

        Hei!
        Voi olla vaikea saada toisen henkilön tietoja. Kuten alunperin kirjoitin, tämä on hyvin vaiettu aihe, harva tietää koko järjestelmästä. Tosiasiassa nämä 'pakkohuostaanotetut' ehkäisivät ja pysäyttivät Suomessa tuberkuloosin leviämisen. Sitä ei ole silloin ajateltu, että äidistä erottaminen heti syntymästä voisi vaikuttaa persoonallisuuteen. Tämän on minulta kieltänyt yksi joulumerkkikotitoiminnan perustajahenkilöistä, kun satuin tapaaman hänet aivan sattumalta.
        Tämänkaltaiset 'pakkohoidot' ovat kiusallisia, koska niiden seurauksia ei ole tunnettu tai haluttu selvittää. Tiedän vaan että monen elämä on enemmän tai vähemmän ollut vaikeata ja tasutalta löytyy tämä tai vastaava kokemus. Tuo väitöskirja myös tukee tätä. Oma nuorempi veljeni oli joulumerkkilapsi ja yhteiskunnan mieliharmi, kunne hänet surmattiin raa'asti viime kesänä. Itse olen selvinnyt elämässä oikeinkin hyvin, tosin minulla on korostuneen voimakas hylätyksi tulemisen pelko ja kumppanin miellyttämisen tarve ehkä em. syystä. Oma identiteetti on ollut kohtuu pitkään hukassa. Omalla kohdallani on ollut myös vahva kiintymys äitiin (joka muuten kuoli 3 viikkoa ennen veljeäni (onneksi).
        Voit pyytää ainakin tuota historiiikia, jos et muuta materiaalia saa. Ja kannattaa keskustella avoimesti isän kanssa, jos mahdollista.
        Terv. Markku


      • Utelias tytär
        Joulumerkkipoika 1955-1956 kirjoitti:

        Hei!
        Voi olla vaikea saada toisen henkilön tietoja. Kuten alunperin kirjoitin, tämä on hyvin vaiettu aihe, harva tietää koko järjestelmästä. Tosiasiassa nämä 'pakkohuostaanotetut' ehkäisivät ja pysäyttivät Suomessa tuberkuloosin leviämisen. Sitä ei ole silloin ajateltu, että äidistä erottaminen heti syntymästä voisi vaikuttaa persoonallisuuteen. Tämän on minulta kieltänyt yksi joulumerkkikotitoiminnan perustajahenkilöistä, kun satuin tapaaman hänet aivan sattumalta.
        Tämänkaltaiset 'pakkohoidot' ovat kiusallisia, koska niiden seurauksia ei ole tunnettu tai haluttu selvittää. Tiedän vaan että monen elämä on enemmän tai vähemmän ollut vaikeata ja tasutalta löytyy tämä tai vastaava kokemus. Tuo väitöskirja myös tukee tätä. Oma nuorempi veljeni oli joulumerkkilapsi ja yhteiskunnan mieliharmi, kunne hänet surmattiin raa'asti viime kesänä. Itse olen selvinnyt elämässä oikeinkin hyvin, tosin minulla on korostuneen voimakas hylätyksi tulemisen pelko ja kumppanin miellyttämisen tarve ehkä em. syystä. Oma identiteetti on ollut kohtuu pitkään hukassa. Omalla kohdallani on ollut myös vahva kiintymys äitiin (joka muuten kuoli 3 viikkoa ennen veljeäni (onneksi).
        Voit pyytää ainakin tuota historiiikia, jos et muuta materiaalia saa. Ja kannattaa keskustella avoimesti isän kanssa, jos mahdollista.
        Terv. Markku

        että voi olla vaikeaa saada toisen tietoja. Toisaalta isälläni ei varmaan olisi mitään sitä vastaan mutta häntä itseään ei tunnu sanottavammin kiinnostavan hänen oma historiansa. Lämmin osanottoni Markku menetyksiesi johdosta. On varmasti erityisen vaikeaa menettää läheinen noin kaamealla tavalla.


      • M........
        Yksi heistä kirjoitti:

        Kiinnostava aihe. Koskettaa henkilökohtaisesti. Nyt vanhempana on alkanut kovastikin kiinnostaa. Minun joulumerkkikotini oli Oulussa ja vietin siellä 9 kk. Hyvän elämän olen saanut viettää ilman rikollista taustaa..

        Milloin olit siellä?


      • Eheytynyt sielu
        Joulumerkkipoika 1955-1956 kirjoitti:

        Hei!
        Ohessa suomenkielinen tiivistelmä väitökirjasta. Alussa myös tiedot siitä.
        Mäki, Pirjo, Parental separation at birth and maternal depressed mood in pregnancy:
        associations with schizophrenia and criminality in the offspring
        Psykiatrian klinikka; Kansanterveystieteen ja yleislääketieteen laitos, Oulun yliopisto, PL 5000,
        FIN-90014 Oulun yliopisto, Finland
        2003
        Oulu, Finland
        Tiivistelmä
        Raskaus- ja imeväisajan varhaiset tekijät on lisääntyvästi yhdistetty lapsen tuleviin
        mielenterveyshäiriöihin. Tarkoituksena oli tutkia hyvin varhaisen eron (separaation) ja äidin
        raskaudenaikaisen masentuneen mielialan yhteyttä lasten skitsofreniaan ja rikollisuuteen
        nuoruudessa ja aikuisuudessa kahdessa eri aineistossa.
        Joulumerkkikoti-lasten tutkimuksessa indeksikohortti koostui 1945–65 syntyneistä 3 020
        tutkittavasta, jotka erotettiin väliaikaisesti perheistään heti syntymän jälkeen hoitokoteihin,
        Joulumerkkikoteihin, perheen tuberkuloosin takia. Ero vanhemmista kesti keskimäärin seitsemän
        kuukautta. Jokaiselle indeksitutkittavalle valittiin kaksi sukupuolen, syntymävuoden ja -paikan
        mukaan kaltaistettua verrokkitutkittavaa. Tieto skitsofreniaan sairastumisesta hankittiin sairaaloiden
        poistoilmoitusrekisteristä vv. 1971–98 ja rikoksista Tilastokeskuksesta 1977–98. 28 vuoden
        kumulatiivinen sairastuvuus skitsofreniaan oli 1,6 % sekä indeksi- että verrokkikohortilla (riskisuhde
        RR 1.0; 95 %:n luottamusväli CI 0,8–1,4). Sekä miehistä että naisista indeksitutkittavat olivat tehneet
        useammin rikoksia kuin vertailuryhmä (miehillä RR 1,3; 1,2–1,4; naisilla RR 1,5; 1,2–2,0). Miehistä
        12,1 % indeksitutkittavista ja vain 7,1 % vertailuryhmästä oli tehnyt väkivaltarikoksen (RR 1,7;
        1,4–2,1).
        Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortin 12 058 lapsen äideiltä kysyttiin keskiraskauden aikana
        äitiysneuvolassa, kokivatko he mielialansa masentuneeksi. Tämän väestötason syntymäkohortin (siis
        lasten) tietoja hankittiin 31-vuotisseurannassa sairaaloiden poistoilmoitusrekisteristä vuosilta
        1982–97 ja oikeusministeriön rikosrekisteristä vuoteen 1998. Skitsofreniaan sairastuneet jaettiin
        niihin, joiden 1. asteen sukulainen oli ollut / ei ollut ollut psykoottinen. Sairaalahoitoa vaatineen
        skitsofrenian kumulatiivinen sairastuvuus oli 1,3 % masentuneiden ja 0,9 % masentumattomien äitien
        lapsilla (RR 1,5; 0,9–2,4). Raskaudenaikaisen masentuneen mielialan esiintyvyys oli 35 % niiden
        skitsofreniapotilaiden äideillä, joilla oli ollut lähisuvussa psykoosia. Vastaavasti masentunutta
        mielialaa esiintyi 14 %:lla sekä niiden skitsofrenia-potilaiden äideistä, joilla ei ollut sukurasitusta,
        että muiden kohorttitutkittavien äideistä. Sekä masentuneiden äitien pojista että tyttäristä useampi oli
        tehnyt rikoksen kuin masentumattomien äitien lapset (miehillä vakioitu vedonlyöntisuhde OR 1,5;
        1,2–1,9; naisilla OR 1,5; 0,8–3,0). Masentuneiden äitien pojista 6,5 % ja masentumattomien äitien
        pojista 3,2 % oli tehnyt väkivaltarikoksen (vakioitu OR 1,6; 1,1–2,4).
        Hyvin varhainen ero ja äidin masentunut mieliala raskauden aikana eivät todennäköisesti sinänsä
        lisää skitsofrenian vaaraa lapsilla, mutta näyttävät olevan yhteydessä lasten rikolliseen
        käyttäytymiseen, erityisesti väkivaltarikoksiin miehillä.
        Asiasanat: Joulumerkkikoti, Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortti, raskaudenaikainen
        masennus, raskaus, rikollisuus, seurantatutkimus, skitsofrenia, varhainen ero, varhainen
        separaatio, äidin masentuneisuus, äiti-lapsi suhde


        Markku

        Minäkin olen ollut Oulun Joulumerkkikodissa 1956-1957 välillä 11 kuukautta ja risat. Kiinnostaisi saada tuo väitöskirja luettavaksi. Kiinnostaa sillä minulla oli valtavia ongelmia äidin kanssa. Ero äidistäni oli hänelle kova sillä hän oppi vihaamaan minua ja en saanut tulla samaan ruokapöytäänkään välillä. Vaihtunu kakara, ei meidän lapsi.


      • Eheytynyt sielu
        Eheytynyt sielu kirjoitti:

        Minäkin olen ollut Oulun Joulumerkkikodissa 1956-1957 välillä 11 kuukautta ja risat. Kiinnostaisi saada tuo väitöskirja luettavaksi. Kiinnostaa sillä minulla oli valtavia ongelmia äidin kanssa. Ero äidistäni oli hänelle kova sillä hän oppi vihaamaan minua ja en saanut tulla samaan ruokapöytäänkään välillä. Vaihtunu kakara, ei meidän lapsi.

        Onko jollakin kuvia Oulun Joulumerkkikodin ajalta 12/1956-11/1957 jolloin olin siellä. Minusta on otettu siellä kuva jossa opettelin kävelemään jollakin kärryllä. Haluaisin nyt niin elämäkertakirjaani mukaan tämän kuvan. Minulla on kuvia entinen hoitaja lähetti muutaman en ole itse niissä. Kodin historia tulee minulle kirjaan aika laajana sain sen historiikin itselleni. Mutta se kuva......


      • anne-hellevi-64
        Eheytynyt sielu kirjoitti:

        Minäkin olen ollut Oulun Joulumerkkikodissa 1956-1957 välillä 11 kuukautta ja risat. Kiinnostaisi saada tuo väitöskirja luettavaksi. Kiinnostaa sillä minulla oli valtavia ongelmia äidin kanssa. Ero äidistäni oli hänelle kova sillä hän oppi vihaamaan minua ja en saanut tulla samaan ruokapöytäänkään välillä. Vaihtunu kakara, ei meidän lapsi.

        hei.olin itse -64 oulunjoulumerkki kodissa.itselleni on aina ollut ulkopuolinen olo jotta en kuulu perheeseeni.kuulin usein jotta on väärä lapsi tullut kotiini.syrjintää olen kokenut,lyömistä ja kaltoin kohtelua aina lapsena.olin rakkauden nälkäinen ja äitini ei sitä minulla antanut.koin ja koen edfelleen etten kuulu perheeseemme ollenkaan.he vanhemmat sisarukset pitävät yhteyttä mutta eivät minuun ja olen perheemme nuorin.olen silloin ollut tärkee kun minua tarttettiin.mutta ei kuulumisiani kysellä mitenkään.eikä minua olla tuettu henkisesti mitenkään,nykyisinkin vain kuin mustamaalataan.mutta siasukas oon ja pärjään hyvin vaikka itsetuntoa ei ole.nyt hyvä tuki oma mies joka näyttää rakkauden.vaikea luottaa keneenkään,enkä osaa päästää lähelle juur ketään.


      • oilikki
        Eheytynyt sielu kirjoitti:

        Minäkin olen ollut Oulun Joulumerkkikodissa 1956-1957 välillä 11 kuukautta ja risat. Kiinnostaisi saada tuo väitöskirja luettavaksi. Kiinnostaa sillä minulla oli valtavia ongelmia äidin kanssa. Ero äidistäni oli hänelle kova sillä hän oppi vihaamaan minua ja en saanut tulla samaan ruokapöytäänkään välillä. Vaihtunu kakara, ei meidän lapsi.

        Minä olin Joulumerkkikodissa 1958 heti syntymäni jälkeen 10 kk. Myös minulla oli ongelmia äitini kanssa. Minulla on sellainen mielikuva, ettei äitini juuri puhunut minulle 9-vuoteen. Isäni kuoli, kun olin 9-v ja sen jälkeen äidin oli pakko kommunikoida kanssani. En sietänyt äitini läheisyyttä, kuten fyysistä kosketusta. Ajatuskin inhottaa yhä tänä päivänä. Olen käynyt 7-v terapiassa ja keskeisin puheenaihe on ollut äiti-suhde. Kahden vuoden terapian jälkeen muistin, että olen ollut Joulumerkkikodissa 10-kk ja sen jälkeen käsittelin tätä asiaa melko perusteellisesti. Olen haastatellut Päivärinteen sosiaalihoitajaa ja erästä Joulumerkkikodin hoitajaa. Olen myös käynyt silloisessa Joulumerkkikodissa, nykyisessä Snellmantalossa monta kertaa äänestämässä. Kun asian käsittely oli pinnassa, äänestämään mennessä portaiden ylöskipuaminen tuotti tuskaa. En ole skitsofreenikko enkä rikollinen, mutta olen masennukseen taipuvainen.


      • sama1
        Eheytynyt sielu kirjoitti:

        Onko jollakin kuvia Oulun Joulumerkkikodin ajalta 12/1956-11/1957 jolloin olin siellä. Minusta on otettu siellä kuva jossa opettelin kävelemään jollakin kärryllä. Haluaisin nyt niin elämäkertakirjaani mukaan tämän kuvan. Minulla on kuvia entinen hoitaja lähetti muutaman en ole itse niissä. Kodin historia tulee minulle kirjaan aika laajana sain sen historiikin itselleni. Mutta se kuva......

        moi..
        Olin samaan aikaan siellä, tai marraskuu 56 ja sitten suunnilleen vuoden.
        En ole aiemmin ottanut mitään tietoja. Ihan hyvin on minulla mennyt elämässä.


      • L.H.L-luoto

        Olin joulumerkkikodissa harjoittelijana vuonna 1954 oli ihanapaikka jäi hyviä muistoja. Olin hoitamassa muutaman kuukauden jkäisiä lapsia joista on jään yt mieleen kaksoset. Pari kuvaakin minulla on-


      • joulumer

      • Anonyymi
        oilikki kirjoitti:

        Minä olin Joulumerkkikodissa 1958 heti syntymäni jälkeen 10 kk. Myös minulla oli ongelmia äitini kanssa. Minulla on sellainen mielikuva, ettei äitini juuri puhunut minulle 9-vuoteen. Isäni kuoli, kun olin 9-v ja sen jälkeen äidin oli pakko kommunikoida kanssani. En sietänyt äitini läheisyyttä, kuten fyysistä kosketusta. Ajatuskin inhottaa yhä tänä päivänä. Olen käynyt 7-v terapiassa ja keskeisin puheenaihe on ollut äiti-suhde. Kahden vuoden terapian jälkeen muistin, että olen ollut Joulumerkkikodissa 10-kk ja sen jälkeen käsittelin tätä asiaa melko perusteellisesti. Olen haastatellut Päivärinteen sosiaalihoitajaa ja erästä Joulumerkkikodin hoitajaa. Olen myös käynyt silloisessa Joulumerkkikodissa, nykyisessä Snellmantalossa monta kertaa äänestämässä. Kun asian käsittely oli pinnassa, äänestämään mennessä portaiden ylöskipuaminen tuotti tuskaa. En ole skitsofreenikko enkä rikollinen, mutta olen masennukseen taipuvainen.

        Olen ollut
        syntymäni 1958 jälkeen eristtettynä päivärinteen hoitolaitoksessa. Minulla ei ole mitään tietoa kuinka kauan olen ollut siellä. Mistä saisin tietoa siitä. Minulle ei ole jäänyt mitään muistoja siitä.


    • Tsydeemi

      Kaipailen myös tietoja Tampereen Joulumerkkikodista 1951. Osoite ja mahdolliset kuvat kiinnostavat kovasti. Muistoksi lapsille ja lastenlapsille.

    • KST

      Hei, minuakin kiinnostaa tämä aihe, veljeni on ollut Kuopion Joulumerkkikodissa. Hänet vietiin sinne heti syntymän jälkeen. Onkohan tähän aihepiiriin omaa blogia. Olisi milenkiintoista koota hiukan enemmän kokemuksia, aiheesta. Kiintymyssuhteen muodostuminen kun tapahtuu lapsella, tai vaurioituu juuri syntymän jälkeisenä aikana herkimmin.

      • wiwi

        Heippa! Olen itsekin joulumerkkikodin kasvatti Tampereelta 9 ensimmäisen elinkuukauteni ajan. Nyt on alkanut kovasti kiinnostaa nämä ajat ja kun luin näitä viestejä, niin huomaan että joillakin "kasvateilla" voisi olla jopa kuviakin Tampereelta.
        Olisin mahdottoman innoissani ja kiitollinen jos joku voisi palata asiaan tällä palstalla.
        Hyvää kevättä kauikille!


      • heidikatariina
        wiwi kirjoitti:

        Heippa! Olen itsekin joulumerkkikodin kasvatti Tampereelta 9 ensimmäisen elinkuukauteni ajan. Nyt on alkanut kovasti kiinnostaa nämä ajat ja kun luin näitä viestejä, niin huomaan että joillakin "kasvateilla" voisi olla jopa kuviakin Tampereelta.
        Olisin mahdottoman innoissani ja kiitollinen jos joku voisi palata asiaan tällä palstalla.
        Hyvää kevättä kauikille!

        Hei! Äitini oli hoitamassa lapsia Tampereen joulumerkkikodissa joskus v.1965 (?) aikoihin. Hänellä on muutamia valokuvia ajalta, joitain lapsista, yhteiskuva kastetilaisuudesta jossa useampia lapsia kastettiin, sekä kuva, jossa lapset nukkuvat ulkona. Hän kertoi, että on hoitanut ainakin identtisiä kaksosia, joiden nimet oli Päivi ja Pirjo ja heidät pystyi erottamaan vain toisen mahassa olevasta luomesta. Jos joku haluaa kuvia, laita viestiä ja osoitteesi tälle palstalle!


      • ¤

        Josko *ittuilisit ihan hiljokseen?
        Minusta ainakin aihe on kiinnostava, enkä ole hän, jolle keljuilit!
        Suuri lahja ihmiskunnalle, että tubi ei enää raivoa entiseen tahtiin.

        Minusta on ilkeää ilkkua ihmisille, joille aihe voi olla kuinkakin tärkeä.
        Josko joskus koittaisi aika, että ihmiset olisivat sovussa toistensa kanssa?
        Edes täällä.


      • ja pokka pitää

        ei lienee meille muille epäselvää kuka se oikeasti typerä on


    • ***

      Vakava vitsaus aikanaan tuo tuberkuloosi. Onneksi sitä osattiin parantaa, mutta sairaala-aika oli pitkä.
      Oli monia tuberkuloosisairaaloita, ja lisänä näitä joulumerkkikoteja.
      Voi vain kuvitella, kuinka hankalaa oli, kun perheenäiti joutui sairaalaan jopa yli puoleksi vuodeksi.

      Eihän tubi ole täysin hävinnyt vieläkään.

    • isoveli IA

      Kävin tänään etsimässä Tampereen Ristikadulta Joulumerkkikodin rakennusta. Tapasin kadulla kaksi vanhempaa ihmistä. Toinen sanoi, että Jm-koti oli puutalossa, jonka osoite on nykyään Ristikatu 2. Vähän myöhemmin toinen sanoi, että koti oli Mariakadun ja Ristikadun kulmassa olevan kerrostalon paikalla.

      Tampereen puhelinluettelossa vuodelta 1967 oli vielä Joulumerkkikodin puhelinnumero.

      Sisareni oli joulumerkkikodissa joskus 1950-51.

    • Joulumerkkejä nähnyt

      Kiitos teille, jotka avasitte tänne inhimillisen ja koskettavan pätkän lähes tuntemattomaksi jäänyttä historiaa.
      Toivottavasti häiriköt eivät estä ketään jatkamasta ketjua.

    • ||||
    • Hs
    • Lassi 49

      Hei! minut on viety oulun joulumerkkikotiin 2 tunnin vanhana.Äitini vietiin Päivärintaan joka oli tuberkuloosi potilaitten hoitopaikka Oulussa.Olin 1.5 vuotta kun äitini haki minut sieltä.Isäni joka oli kotona kahden toisen lapsen kanssa sai maksaa minun hoitopaikasta Päiväkodissa.Äitini on kertonut että kun he olivat hakeneet minut sieltä en ollut puhunut en itkenyt kahteen viikkoon.Ensimmäisen kerran kun olin polttanut käteni kuumalla hellalla.Se minulla on ollut koko ikäni että aina yrittää miellyttää toisia ihmisiä.Ehkä se on pelkoa että hylätään.En tiedä.

      • ||||

        Päivärinne ja Muhoksella.

        Mutta on se ollut surullista, kun tubi vaati niin pitkän sairaalassaoloajan.
        Oma sukulaisenikin oli aikoinaan pitkään tuberkuloosisairaalassa.


      • anne-hellevi-64

        hei.itsekkin jouduin suoraan synnyttyäni ouluun.elämäni on ollut myös kuin toisten miellyttämistä.perheeeni on syrjinyt minua aina ja edelleenkin.ikuinen hylätyksi tullut olo on.mutta lohtuu saan hyvältä mieheltäni nyt.rakkauden nälkäinen olin lapsena mutta sitä ei minulle antanut,äiti eikä yksikään sisar vaikka nuorin olin ja vuoden ikäisenä kotiin saivat,hakivat minut.pilkattu,loukattu sielultaan oon ollut.nyt sisua jo vastaankin sanoa,elää jo hyvää elämää.ilman sisarusten pilkkaa.eivät soittele,kysele kuulumisii.elävät kyllä toisilleen mut minä en kuulu siihen hejän arkeen ym...vain kun m inua jossaan vakavas asiassa tarvitaan.hyväksi käytetään ja haukut päälle.tää on näin pää piirtettäin.


    • ...

      Vanha aloitus.

      Mutta asiaa. Päivärinne on Muhoksella, ne tietää, ketkä sen tietää. Tubihan se oli aikanaan, paha vitsaus. Sinällään Päivärinne oli vanhemmiten erittäinkin tärkeä paikka, maatalouskoulu, sieltä valmistui paljon emäntiä maataloihin.on noita omiakin sukulaisia sen käyneet. Tässä helpolla sotketaan sekaan Pohjolan poikakoti, joka myös oli Muhoksella. Sinne sotkettiiin hankala nuoriso piiloon. Päivärinne eri asia.


      =DW=

    • Olli Mertanen

      Haloo kaikki !

      Etsin jotain yhteyttä Kuopion Joulumerkkikodin "vauvakavereihin" vuonna 1955 ja syntymäaikani 1.7.1955.

      Kaikesta tiedosta etukäteen kiittäen.

      Aurinkoisesti Olli Mertanen Lohja, [email protected]

    • Kuvaa etsivä 56

      Haluaisin saada yhteyttä Oulun Joulumerkkikodissa olleisiin lapsiin ajalla 1956-1957.

    • voin kysyä

      Hei!
      Äitini on ollut hoitajana Oulun Joulumerkkikodissa välillä 1955-1957. 1958 hänelle syntyi ensimmäinen lapsi. Äitini on nyt 81 v, elossa ja hyvämuistinen.
      Voin kysäistä häneltä, kunhan kerrotte mitä kysyn.

      • joulumerkkityttö

        Hei
        Tietäisiköhän äitisi Oulun Joulumerkkikodista hoitajaa vuosilta 1959-1960? Valokuvat tuolta ajalta myös kiinnostaa.
        sp-osoite [email protected]


      • Rospuutto1956

        Kysäise ihmeessä.


    • Voin kysyä

      Hei!
      Kysäisen huomenna äidiltäni, muistaako Paavoa!

    • niin_pieni_poika

      Elämäni alkoi vuoden kokemuksella joulumerkkikodissa. Päästyäni kotiin, olin siellä outo vanhemmille. Sain kuulla yli kymmenvuotiaaksi saakka, että olin vaihtunut joulumerkkikodissa. Vanhemmat olivat luovuttaneet hyvän sinne ja tuommoinen "huono" saatiin takaisin. Et ole edes meidän lapsi olet aivan eri näköinenkin. Älä tule syömään samaan ruokapöytään, tämä on tarkoitettu ihmisille. Mm näitä sain kuulla ja muistan kuinka se sattui sisälle ja samalla tuli nyrkkiä naamaan ja nenä verissä itkin kurjuuttani. Olin yksin vaikka minulla oli sisaruksia. Näitä sain kuulla niin pienestä kun muistan. Eheytyminen tällaisesta kestää koko elämän ajan. Nyt olen itsekin isä ja aamulla ensimmäinen ja illalla viimeinen ajatus on minun rakkaat lapset, on mahtavaa että olen saanut teidät.

      • anne-hellevi-64

        kerrot kuin minunkin kokemuksia.hyvin rankkaa pienelle ihmiselle joutua hakeen hyväksyntää.en itsekkään edes näin aikuisena saa hyväksyntää.kyllä se niin on että leima on jäänyt jotta on kuin ulkopuolinen.mut koetetaan ajatelle että olemme nyt tärkeitä omalle perheelle.hyvää joulua sinulle,perheellesi.t.anne-hellevi-64


    • Joulumerkkikoti

      Hei!

      Olen ollut vuonna helmikuusta 1962 marraskuuhun 1962 Oulun joulumerkkikodissa koska vanhemmilla oli tuperkuloosi. Olen tehnyt kovasti töitä löytäkseen tietoa joulumerkkikodista ja Joulumerkkikoti lapsista. Ja nyt olen perustannut facebook ryhmän nimeltä Joulumerkkikot johon olen kerännyt tietoa ja jossa voisi vaihtaa tietoa. Kiinostaako teitä tulla mukaan?

      • Merkki lapsi

        Hei.
        Olen ollut Joulumerkki kodissa vuonna 1959,Mutta en tiedä tarkkaan milloin olen päässyt pois.


      • Joulumerkkikoti
        Merkki lapsi kirjoitti:

        Hei.
        Olen ollut Joulumerkki kodissa vuonna 1959,Mutta en tiedä tarkkaan milloin olen päässyt pois.

        Voit kysellä omia papereita http://www.filha.fi/suomi/
        Niissä lukee ajan jakso ja muutaki tietoa.

        Olen kuullu että välttämättä ei kaikkien papereita ole löytynnyt filhasta. Voitte ainaki yrittää soittaa ja kysellä onko heillä teidän papereita.

        Minä olen saanut omat paperit ja niissä oli paljonki tietoa sain myös kirjan nimeltä Joulumerkkikotimme 1936-1973.


      • anne-hellevi-64

        hei..onpa hyvä jotta on fb sivu tästä aiheesta.olin -64 oulun joulumerkki kodissa ..vuoden ikäiseen asti.haluaisin ryhmään myös mukaan.miten se käy.t.anne-hellevi-64


    • (Joulu)merkki otsass

      Tätä lukiessa sain lisäperspektiiviä lapsuuteni helvettiin ja mahdollisista syistä. Tehtyjä ei saa tekemättömiksi, mutta ymmärrys auttaa.
      Ehkä minäkin "vaihduin" Joulumerkkikodissa Tampereella 64-65, jonne kuusi tuntia vanhana menin.

      • hylätty

        samat fiilikset minulla... :( mutta pärjätty on,mutta ei kivutta vieläkään :)


    • Minäkin olin siellä

      Ihanaa,löysin vihdoinkin jotain joulumerkkikodeista! Olin Kuopiossa vuonna 1956 heti syntymäni jälkeen puoli vuotta. Aika jätti minuun jälkensä kuten myös suhteeseeni vanhempiini.

      • Oulu syyskuu 1949

        Olen ollut Oulussa Joulumerkkikodissa syyskuusta 1949 eteenpäin joitakin kuukausia.ASIA ON MIELESTÄNI TODELLA POSITIIVINEN,ETTÄ TÄLLAINEN MAHDOLLISUUS ON OLLUT HOITAA VAUVOJA.
        Äitini,isäni,ja 8 vanhempaa sisaruatani asuimme kauempana pienemmällä paikkakunnalla,mutta jo heti kun ymmärsin ,että olin SAANUT olla joulumerkkikodissa kehuin kulukavereille,että olen syntynyt OULUSSA.
        Läpi elämän on itsetuntoni ollut erittäin hyvä ja olen ylpeä lapsuudestani siellä pohjoisessa ,mistä olen kotoisin.
        Mielikuva pikkutytön päässä oli ,että,kun minut oli tuotu sitten kotiin kopassa,olin ihanassa valkoisilla lakanoilla /röyhelö/pitsi lakanoin varustetussa pikku vuoteessa.
        Sain juuri vasta tietää eräältä sukulaiseltani,että sitä oli kovin ihmetelty ,kun minä en juuri itkenyt.Lienen ollut tyytyväinen ja onnellinen lapsi silloin,kuten olen myös nyt kiitollinen elämälle.Vanhempani ovat jo kuolleet,etten voi lisää kysellä.


    • Ruotsinsuomalainen57

      Ja täällä yksi lisää Ruotsista,olin 57-58 kuopiossa joulumerkkikodissa n.13 kk .Olen kiitollinen kaikesta infosta ja tulen varmasti tutkimaan lisää.Reissu jätti vakavat vammat koko elämäksi minulle,toistuvat masennukset mutta olen pärjännyt hyvin sisukkuuteni ansiosta! Pekka

    • Katariina Vuori

      Hei vaan kaikki!
      Kerään kertomuksia ja muistoja Joulumerkkikodista kirjaa varten. Jos haluat osallistua kirjan tekoon haastattelun, valokuvien tms. muodossa, voit ystävällisesti lähettää sähköpostia (korvaa at- sana @- merkillä ja jätä välit sen molemmilta puolilta pois). Kertomuksissa voi esiintyä anonyymisti tai omalla nimellä.
      katariina.vuori at gmail.com

    • SINI2

      Hei!

      Minulla on albumi täynnä kuvia joulumerkki kodista. Voisin lähettää sen.
      terv,Sinikka Riskilä
      0407459645

      • malla62

        Hei Sinikka Riskilä mistä joulu merkki-kodidista teilllä on kuvia.Minua kuvat kiinnostavat ajalta 1962 olin kuopion joulu-merkki-kodissa vuoden.Minut vietiin sinne viikon ikäisenä.Johtaja oli ollut silventoinen,jos joku hoitaja olisi ollut sielllä töissä ja hänelle kuvia ,niiltä ajoilta.OLISIN INNOLLA SAAMAAN KUVIA SIIITÄ KUOPION MERKKI-KODISTA JOSSA OLIN ENSIMÄISEN VUODEN.T: Marja lång kiuruvesi


    • Roikko

      Saakohan noita omia tietojaan koskaa selville ja mistä niitä vois kysellä . Olin oulussa vuosina 72-73? Olis mahtavaa tavata joku joka ollu samaan aikaan .

      • sarra1

        Itse olin Tampereen jm-kodissa v.1971, elämäni ensimmäiset 4kk. Sain itseäni koskevaa tietoa tuolta ajalta sekä kirjan, kaiken huippuna sain äitini käsinkirjoittaman kirjeen vuodelta-71, jossa hän kiitteli hoitajia jälkeenpäin ja kertoi, miten "tyttö on kasvanut ja hyvin helppohoitoinen, ihana lapsi". Tuo kirje merkitsi äidilleni, nyt 78-vuotiaalle paljon. Valokuvia jäin kaipaamaan tuolta ajalta, saamassa kirjassa s.60 oleva vauva muistuttaa jonkinverran itseäni (mulla vain 1 valokuva vauva-ajoilta). mistähän saisi tietää, kuka kuvassa oleva lapsi on?


    • Joulumerkki-poika 52

      Hei! Minä olin Tampereen joulumerkkikodissa 1952, 8 kk. Kaikki tieto sieltä kiinnostaisi, osoite, kuvat ym. Edellisiä viestejä tulkiten paikka lienee ollut Ristikadulla?
      Kyllä minullekin äiti sanoi joskus suutuspäissään, että olen Tampereella vaihtunut, se tuntui pahalta. En silti kokenut tulleeni syrjityksi en varsinkaan viiden sisarusteni enkä muittenkaan omaisteni taholta. Omasta mielestäni joulumerkkikodissa vietetty aika ei ole jättänyt pahempia kolhuja. Ehkä se on vaikuttanut jotenkin alitajunnassa, mutta melko hyvin olen pärjännyt.

      Myöhemmin minulle sanottiin, että silloinen kunnanlääkäri passitti tuberkuloosiperheiden vauvoja vähän hepposin perustein joulumerkkikotiin. Isäni tuberkuloosi ei siinä vaiheessa ollut tarttuvaa sorttia eli oli turhaa viedä minut joulumerkkikotiin ja erottaa näin muusta perheestä.

      Matkaa kotipaikkakunnaltani Tampereelle oli n. 200km, joten vierailuja ei ollut kovin monta, isä oli käynyt kurkkaamassa minua lasin takaa.

      Minun oli tarkoitus olla pidempään kuin 8kk karanteenissa Tampereella. Kun joulumerkkikodista oli soitettu ettei kaikki ollut kohdallani kunnossa, minut haettiin kiireesti kotiin.

    • Katariina V

      Kerään edelleen kertomuksia ja muistoja Joulumerkkikodista kirjaa varten. Jos haluat osallistua kirjan tekoon haastattelun, valokuvien tms. muodossa, voit ystävällisesti lähettää sähköpostia (korvaa at- sana @- merkillä ja jätä välit sen molemmilta puolilta pois). Kertomuksissa voi esiintyä anonyymisti tai omalla nimellä.
      katariina.vuori at gmail.com

    • Milja J.

      Hei! Olen tekemässä pro gradua Helsingin yliopistossa kansatieteen oppiaineeseen, ja kartoitan alustavasti löytäisinkö tätä kautta henkilöitä, jotka ovat viettäneet varhaisimman lapsuutensa joulumerkkikodissa ja jotka olisivat valmiita vastaamaan luottamuksellisesti muutamaan kysymykseeni aiheeseen liittyen.

      Minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostitse: milja.jokelainen(a)helsinki.fi

    • Olli Mertanen

      Moi !

      Lue nyt Joulumerkkikoti 16.12.2014 TEHY lehti !

      Yst Olli Mertanen puh 0451260712

      Ps Kuopion Joulumerkkikoti 1955

    • malla62

      Onko kennelllään kuvia joulu merkki-kodista vuodelta 1962-1963.Olin näinä vuosina kuopion joulu merkkikodissa ensimmäisen vuoden.Jos joku hoitaja olisi ollut siellä töissä ja tämän kirjoituksen pohjalta saisin kuvia,nämä kovin kiinnostaa.Silventoinen silloin ollut sielllä johtajana.Asun kiuruvedellä

      • malla62

        Olin kuopion joulu-merkki kodissa 1962-1963.Sain vuosia sitten arkiostosta itseäni koskevat tiedot,ja äitini sinne kirjoittamat kirjeet itselleni.Sieltä paljastui että silloin johtajana ollut talossa Pirkko Silvennoinen,soitin silloin kyseiselle henkillölle.Sain tietää että talossa ollut Anna Pennanen lastenhoitaja silloinen osoite : Anteronkierto 13 B 7 Siilinjärvi.Ja johtajatar: Aune Vainio osoite: Keskuskatu 6A34 04200 Kerava osoite silloin.Jos tunnistat itsesi näistä voitko ottaaa yhteyttä.Tai joku toinen näiden hoitajien sukulainen tunnistaisi nämä hoitajat saisin silloin yhteyden näihin ihmisiiin.Kaikki tieto ja kuvat näiltä ajoilta olisi rakkkaita muistoja.Toivon pikaisia yhteyden ottoja.Ja se vielä lisäys ,olisi hyvä saada tietoa siitä kuka hoitaja olisi halunut ottaa minut kasvattilapseekseen,hänelllä ei ollut omiaa lapsia äidin kertomaam mukaa.Mutta minua ei annettu,haettiin pikku- hirsimökkiin pohjois-savoon kiuruveden aittojärvelle olin meidän perheen nuorin ja äitini viides lapsi.Nimeni oli joulu-merkki kodin papereissa Maria-Riitta ja olin hyvin tumma tukkainen,tässä tuntomerkkejä jos tunnistat minut näistä.Äitini kirjoitti sinne aktiivisesti sieltä vastasi kirjeisiin Pirkko Silventoinen asuu nykyisin mikkelissä.siis sinä tunnistatko itsesi Pirkko ja muut hoitja ottakaa yhteyttä puh:040-4177283


      • Kysymy

        Oletko löytänyt kuvia Kuopiosta ajalta 62-63? Itseäkin kiinnostaisi.


      • Joulumerkki-poika52

    • TML49

      Itse olen ollut Tampereen joulumerkki kodissa maaliskuusta 1949 noin puolivuotta. Sieltä lähetettiin kirje kotiin joka kuukausi missä kerrottiin kuulumisen ja joissakin kirjeissä oli valokuviani mukana. Äitini on säästänyt nämä kirjeet sekä mukaani annetut hoitoaineet. Kuvat ovat henkilökohtaisia,vain yhdessä on mukana hoitajaksi. Olisin kiitollinen myös muista tiedoista ja silloisesta henkilökunnasta. Toden näköistä on että heitä ei enää ole elossa.

    • tubilapsi

      Hei! Olin joulumerkkikodissa syyskuusta -47 juhannukseen -48 aluksi Pälkäneellä ja sitten Tampereella. Vähän fyysisesti heikko olin ollut kotiin tullessani, mutta mitään muuten negatiivisia seurauksia, syrjintää tms. en todella kokenut. Mielestäni ovat olleet todella hyviä laitoksia näille perheile siinä tilanteessa. Ikävää, että tuon edellä olevan keskustelun perusteella monella on ollut ikäviä kokemuksia joulumerkkikodin jälkeen! Tuberkuloosin Vastustamisyhdistys eli nykyinen Filha ry on nähdäkseni tehnyt hyvää työtä ja olen myöhemmin saanut olla työssä yhteisössä, jonka toimintaa yhdistys tuki myös muulla tavalla.
      On mielenkiintoista lukea muiden joulumerkkikotilasten kokemuksista. Tiettävästi on olemassa myös facebook-ryhmä, mutta siihen en vielä ole onnistunut pääsemään mukaan ("suljettu ryhmä").

    • lentävä_kalakukko

      Tervehdys teille kaikille!

      Luin juuri Joulumerkkikodin lapset-kirjan ja se nosti tunteet pintaan. Siksi aloin etsiä tätä keskustelua ja mahdollisia kohtalotovereita.

      http://www.kaleva.fi/kale/katariina-kirjoitti-kirjan-joulumerkkikotien-lasten-kovasta-kohtalosta/725582/

      Synnyin 1963 keskosena Jyväskylässä ja vietin sairaalajakson jälkeen ehkä noin alle vuoden Kuopion joulumerkkikodissa. Isäni ja hänen sisarensa sairastivat keuhkotuberkuloosia ja olivat hoidossa Kinkomaalla Keski-Suomen parantolassa.

      Minusta ei ole yhtään kuvaa aivan vauvana, vaan ilmaannuin kuviin vasta 1-vuotiaana kesällä 1964. Kirjasta luetut tunnot ovat tuttuja, mutta hyvästä terveydestäni saan varmaan kiittää joulumerkkikodin hyvää hoitoa. Isä ja sisarensakin selvisivät tuberkuloosista hengissä.

      Olisi mielenkiintoista lukea omat paperit. Filha:n sivuilla lukee, että joulumerkkikotiarkisto siirretään Kansallisarkistoon syksyllä ja siksi materiaalia ei saa tilattua enää Filha:sta. Ilmeisesti omat paperit saa kopioitua sieltä sitten myöhemmin.
      http://www.filha.fi/suomi/yhteystiedot/

      • MaijaRR

        Tunteet nousivat pintaan kirjaa lukiessa. Monenlaisia kohtaloita on yli viiteentuhanteen tapaukseen mahtunut.
        Oma elämäni on alkukankeuksien jälkeen sujunut hyvin, mutta valtavan kova ikävä äidilläni oli, kun ei saanut eikä voinut pienokaista itse hoitaa.


      • Joulumerkki-poika52

      • Anonyymi
        Joulumerkki-poika52 kirjoitti:

        Omat joulumerkkikotiajan tiedot on saatavissa nykyään Kansallisarkistosta. Ohje tietopyynnön tekemiseen löytyy Jolumerkkikotilapset ry:n kotisivulta osoitteesta: https://www.joulumerkkikotilapset.fi/jmklry/omat-tiedot-kansallisarkistosta/

        Kaikki nuo Filhan tiedot on siirretty 2016 Kansallisarkistoon, joka laskuttaa kaikesta omien tietojen kyselyistä.
        11,50€/ kysely ja 0,65€ jokaiselta sivulta.
        Tiedoillamme tehdään nyt rahaa.

        Terv. Kuopion Joulumerkkikodin asukas 1958-1959


    • joulumerkki-tyttö49

      Hei. Olen ollut Tampereen joulumerkkikodissa kesän 1949 josta syystä kiinnostuin. Sain paperini aikanaan Finhalta ja niiden mukana kirjasen joulumerkkikotimme 1936 - 1973 kirjasta löysin kuvan Tampereen joulumerkkikodista ja samoin johtajattarena toimineesta Kaisa Saarisesta kuvan. Minulla ainostaan muutama kuva jotka ovat siellä otettuja. Toivotaan että tästä on apua. Hyvää vuoden 2019 jatkoa. Terveisin tyttövauva 1949

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe