kasvojen punoitus & kuumotus

eitoivoa?

miten toivoisinkaan että mun ongelma ois vaan finnit tai mikä muu ongelma tahansa. oon aina ennen ollu semmonen etten punastu millään, paitsi parin viime vuoden aikana aloin punastuun urheillessa, mikä oli ihme mulle. mutta nyt, oon koko ajan ihan punanen koko kasvoista, paitsi leuasta, otsasta ja silmien ympäriltä. näky on oikeesti kamala! oon lukenu paljon kaikkee netistä tämmöseen liittyen, ja oon yrittäny pohtia että mikä ihme mulla on. eka luulin että se ois jotain psykologista, että punastun koska alitajuntaisesti jotenki ootan punastuvani. päädyin kuitenki siihen että onkohan mulla couperosa..? ihossa ei oo kyllä katkenneita verisuonia, punaisuus on tosi tasasta. tää alko puol vuotta sitte, olin ollu useemman kuukauden paikassa jossa paloin auringossa monesti kasvoilta. sieltä lähtemisen jälkeen tää punotuskuumotus on ollu vaivana, nykyään jokapäiväistä. voikohan toi puhjeta tulehduksen seurauksena? ku tää kaikki alko siitä kun sain tulehduksen, en kasvoihin kuitenkaan, ja siitä nousevan kuumeen takia kasvot punotti tosi paljo, ja sen jälkeen se punotus onki ollu ihan selittämätöntä. tulee millon vaan ja missä vaan, yksinki ollessa, takuuvarmasti ihmisten seurassa. tää on hyvää vauhtia pilaamassa elämäni.

jos joku osaa antaa neuvoja tai on kokemuksia tai ihan mitä vaan niin otan kiitollisin mielin vastaan!!

16

8109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arpinaamaX

      Sellainen SLE tauti tekee myös naaman punaiseksi. Jonkin sorttista ihottumaa kai

      • öö tota

        SLE on hyvin selkeesti perhosmallinen, naamassa. Sairaus iskee ihon sidekudoksiin, ja muutakin vähempi kivaa tekee- ei aurinkoa sle-potilaalle. tuskin tuolla nuorella siitä on kyse kuitenkaan, mutta jos epäilee voi asiaan hakea internetistä kuvia, et vertailee naamaansa ja niitä- onko ihottuma "isokorvaisen koirannaaman", hukan näköinen, tai perhosen... Jos on, tutkimuksiin...(sle ei ole ihon sairaus sinänsä).


    • Topi89

      Syytä en tiiä kyllä mutta itellä on kans tuota samaa ongelmaa. Varmaan se on sitten se couperosa joka multa löytyy. Poskissa on kohdat jotka on aina punaisena, sitten jos alkaa jännittämään tai muuta vastaavaa ne lehahtaa ihan kunnolla ja muaaltakin kuin poskista. Just äskön äippä tossa jotain möykkäs "voi että sulla on aurinko ottanu naamaan ku se on nii punanen" :D Noh, tätä oikeastaan toivon itsekkin että se olis ainakin osittain auringosta johtuvaa eli vähän helpottas jossainvaiheessa.

      Ei näin nuorena pitäs tulla mitään tällasia. Koitahan jaksella, ei se niin paha kuitenkaan ole kuin mitä kirjoitat :)

      • Sirkkuz

        Sle on harvinainen autoimmuunisairaus, jota sairastaa arviolta 2000 suomalaista, joten todennäköisyys on pieni (mutta toki mahdollinen), että kysyjällä on ko. tauti. Sle:lle on ominaista kasvojen ns. perhosihottuma, jossa punaista laikkua on poskissa ja nenänvarressa muodostaen perhosen kuvion; auringon valo pahentaa... Tämä on vain yksi Sle:n lukuisista muista oireista.

        Suosittelen lääkärillä käyntiä, täältä on turha diagnoosia metsästää!!


      • eitoivoa?
        Sirkkuz kirjoitti:

        Sle on harvinainen autoimmuunisairaus, jota sairastaa arviolta 2000 suomalaista, joten todennäköisyys on pieni (mutta toki mahdollinen), että kysyjällä on ko. tauti. Sle:lle on ominaista kasvojen ns. perhosihottuma, jossa punaista laikkua on poskissa ja nenänvarressa muodostaen perhosen kuvion; auringon valo pahentaa... Tämä on vain yksi Sle:n lukuisista muista oireista.

        Suosittelen lääkärillä käyntiä, täältä on turha diagnoosia metsästää!!

        en diagnoosia metsästäkään, kunhan ajattelin että jos jossain ois joku kohtalotoveri, eikös nää palstat sitä varten ole että neuvoja saa kysellä. tää on sitä paitsi niin arka asia mulle ettei siitä halua/uskalla puhua edes lähimmille. lääkäriaika on varattuna, siihen vaan on vielä vitsin monta viikkoo. eipä ne kuitenkaan siellä mitään osaa sanoo.


      • eitoivoa?

        usko pois, en liioittele! tiiän etten vaan pysty oppia elämään tän kans, saa nähä meneekö uravalinnat ja muut tulevaisuudensuunnitelmat tän takia uusiks. kamalaa edes ajatella jotain laser-hoitoja tai muita tommosia jotka vie rahat ja josta saattaa ehkä olla jotain hyötyäki vähäks aikaa. lääkkeet ja voiteet ne vasta rahat vieki jos jokaista lajia lähtee kokeilemaan. voisinpa itekki suhtautua tähän hymyillen :/ mullekki äiti sano heti ensimmäisenä ku tuli linja-autoasemalta hakemaan ja näki mut "oliko linja-autossa kuuma?". "joo." hyvä viilee ilmastointihan se siellä oli, punasuus johtu ja johtuu jostain ihan muusta.. ku tietäisinki mistä ja mikä auttais.


      • ruokapoliisi
        eitoivoa? kirjoitti:

        usko pois, en liioittele! tiiän etten vaan pysty oppia elämään tän kans, saa nähä meneekö uravalinnat ja muut tulevaisuudensuunnitelmat tän takia uusiks. kamalaa edes ajatella jotain laser-hoitoja tai muita tommosia jotka vie rahat ja josta saattaa ehkä olla jotain hyötyäki vähäks aikaa. lääkkeet ja voiteet ne vasta rahat vieki jos jokaista lajia lähtee kokeilemaan. voisinpa itekki suhtautua tähän hymyillen :/ mullekki äiti sano heti ensimmäisenä ku tuli linja-autoasemalta hakemaan ja näki mut "oliko linja-autossa kuuma?". "joo." hyvä viilee ilmastointihan se siellä oli, punasuus johtu ja johtuu jostain ihan muusta.. ku tietäisinki mistä ja mikä auttais.

        on käydä testauttamassa oma allergisuus vehnälle. Itse olen monen vuoden asian tutkimisen jälkeen tajunnut, että olen vehnälle todella allerginen ja tämä aiheuttaa kuumotuksen ja punoituksen kasvoillani.
        Vehnää on JOKA paikassa, ruisleivässä, jätskissä, suklaassa, karkissa, lakussa....kaikkialla.


      • Rudolffiino
        ruokapoliisi kirjoitti:

        on käydä testauttamassa oma allergisuus vehnälle. Itse olen monen vuoden asian tutkimisen jälkeen tajunnut, että olen vehnälle todella allerginen ja tämä aiheuttaa kuumotuksen ja punoituksen kasvoillani.
        Vehnää on JOKA paikassa, ruisleivässä, jätskissä, suklaassa, karkissa, lakussa....kaikkialla.

        Hei keskuselun aloittaja. Oletko löytänyt selitystä punoitukselle? itselläni hyvin samanlaiset oireet, alkaa pikkuhiljaa masentaa... :(


    • kuumottaaaa

      Sama täällä. Kuumottaa 24/7, epämiellyttävää punoitusta mm. liikunnasta, lämpötilan vaihteluista, lämpimistä/tulisista ruuista. Millon mistäkin. Voikun ketjun aloittaja hoksais vilkasta tätä viestiketjua ja kirjotella kuulumisia. Itellä tää kaikki just alkoi kun poltin naamani. Lääkärin aika vasta 5viikon päästä. Masentaa ja pilaa kyllä hyvää vauhtia tänkin tytön elämää.

    • qhit

      Onko kukaan löytänyt ratkaisua ongelmaa? Täälläkin sama ongelma mutta on tullut hieman hiipien sillä muista milloin tämä ongelma on alkanut.

    • eiiivittu

      itse pistänyt laseriin rahaa ~800euroa ilman näkyvää tulosta. hieman ehkä kuumotus helpottanut siitä, mitä se oli ennen laseria. ongelmaan en ole löytänyt ratkaisua. olen käynyt noin 4 lääkärillä joista kahta ei ongelma edes kiinnostanut. allergiatestit ottanut verikokeella, mutta niissä ei ollut mitään erikoista. betasalpaajaa kokeillut ei apua punoitukseen, aspirinia kokeiltu ei apua, virtsasta otettiin näyte ja arvot olivat kunnossa, eli ilmeisesti esim. kasvain voi aiheuttaa tällaista punoitusta kasvoilla. ongelma pysyy mysteerinä, mutta toivotaan että joskus saisi vielä normaalin kasvojen värin takaisin. välillä vituttaa niin suunnattomasti, vaikka olen jo jotenkin oppinut elämään tämän kanssa.

      en ole aloituspostaaja

      kirjoitelkaa punanaamat kuulumisia.

    • paippa

      Ruusufinni? Kuumottaa ja punottaa. Sauna on jotain kamalaa.

    • Elsie

      Jep. Mulla sama ongelma. Kirvelee, kuumottaa, punottaa. Vähänkin tujummat aineet (hajut) ym. tuntuu heti kasvoissa, chili, aurinko, viima. Varmaan toi on mullakin vaikuttanut, kun oon monesti polttanut kasvoni auringossa (ei kauaa tarvitse olla auringossa että palaa). Liian voimakkaat puhdistusmenetelmät teininä.

      Näitä aion seuraavaksi kokeilla:

      http://www.sinunapteekki.fi/catalog/luonnonkosmetiikka/detria-arbutin-c-220_260.html?gclid=CLaLpYGxrUCFSx7cAod9SoAjg

      http://terveyshymy.fi/artikkelit/pirjo-sai-couperosaan-avun

    • Toivonsa menettänyt

      Itselläni ollut hyvin vaalea iho, palan helposti.. Pientä punoitusta aina ollut käsissä ja kasvoissa.. Teini-iän jälkeen kasvoissa ja rinnalla punoitusta, ei muita oireita.. Nyt noin vuoden ajan punoitus lisääntynyt. Muutaman kuukauden ollut tukkoisuutta (röntgenkuvissa ontelot turvoksissa, ei tulehdusta) sekä hirvittävä punoitus ja kuumotus! Kasvot ovat varsinkin iltaisin kuin tulessa, pikkuhiljaa punoitus ja kuumotus levinnyt kaulalle ja lähes "yhdistynyt" rinnan punoituksen kanssa. Ruusufinniä itsekin epäilin, mutta siihen tarkoitetut voiteet eivät todellakaan ole helpottanut vaan päinvastoin: kuivattanut ennestään herkkää ihoani. Minulla on myös paljon finnejä, mikä on ikävää sillä jos pelkkä veden kosketus tietää tuskaa.. Suihkussa käyn hyvin pikaisesti, haaleaa vettä ja suihkussa pesen kasvoni rasvaisella voiteella ja heti kun olen kerran taputtanut pyyhkeellä naamaani, rasvaan sen. Rasva kirvelee vietävästi.. Meikkiä en todellakaan pysty käyttämään sillä se kirvelee ja kutisee, kiristää ja on kivuliasta. Atooppista ihoani osaan kyllä hoitaa.. Mutta nyt olen kyllä neuvoton. Lääkärissä olen käynyt mutta aikamoista odottelua.. Voiko olla vain allergiaa?? Kokemuksia kellään?

    • entinen punanaama

      Itsellä punoitukseen auttoi apteekista saatava acetium. Se on siis semmoinen luonnontuote, joka otetaan aina ruokailun tai alkoholin nauttimisen yhteydessä. Sitä pari viikkoa aina tosiaan ruoan ja alkoholin kanssa, niin eipä enää punota. suosittelen!

      • pinjakastanja

        kiitos vinkistä acetium auttoi jo parissa päivässä yhdessä Benadryl kapselien kans se on tarkoitettu allergisen ihon hoitoon ja siitä hyvä lääke et tarttee ottaa vaan silloin ku on tarpeeen vaikuttaa aika nopeasti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe