Punametsän ratsastuskoulu - kokemuksia?

aloittelija_

Onko kenelläkään kokemuksia Punametsän ratsastuskoulusta, joka sijaitsee Espoossa? Onko mukava talli käydä ratsastamassa? Minkälaisia opettajia? Kannattaako mennä?

Kiitos vastauksista!!

130

13426

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mibä

      ÄLÄ mene sinne!! Opettajat polttaa tupakkaa, kenttä on huono, eri tasoisia ratsastajia n. 9 tunnilla, inhottava, pimeä talli jne. Älä mene!

      • kissankakka

        Muistakaa ihmiset:
        Teillä on suu.
        Sillä puhutaan.

        Ettekö voisi vaikuttaa tallin tilaan puhumalla?
        Vai karkaatteko sanomatta mitään?
        Olette nähtävästi karanneet häntä koipien välissä.
        Hevosilla on mukavempaa ulkona kuin maneesissa.
        Ulkona kun näkee asioita ja luontoa.
        Maneesissa ratsastus on masentavaa kehässä kiertoa.
        Vai onko hevoset teille vain esineitä ja asetatte itsenne heidän edelle?
        Niin kai sitten.

        SANOKAA ASIOISTA!

        Talli on kodikas mielestäni.
        Kaikki kun eivät ole miljönääri porvareita.


      • Anonyymi

        Ei oo totta


    • eeveeva

      kuulostivat puhelimessa todella epämiellyttäviltä ihmisiltä, eikä tuntunut olevan mitään mielenkiintoa potentiaalisia uusia asiakkaita kohtaan... en sitten koskaan mennyt sinne.

      • Punametsän ratsastaja

        Olen itse ratsastanut punrassa n. 6kk. Opettajat polttavat kyllä, mutta yleensä ilmapiiri on ERITTÄIN mukavaa! Hevoset hyvin hoidettuja yms. Tallitytöt puheliaita.


    • huono talli

      Itse aloitin siellä koska Leppävaaran ratsastuskoulu ja Kilon talli joilla olin aiemmin ratsastanut alkoivat käydä liian kalliiksi, ratsastin siellä puoli vuotta minkä aikana kiinnostukseni koko ratsastusta kohtaan väheni niin paljon että lintsasin maksetuilta tunneilta. Kun vaihdoin muualle palasi sama innostus koko harrastukseen.
      Huono kenttä, eri tasoisia ratsastajia samassa ryhmässä, välinpitämätön opettaja ja osaamattomia hevosia. Sori, mutta en pitänyt. Tallikin epämiellyttävän pimeä ja jotenkin sekava.

      • ei kannata

        Ratsastin tuolla joskus.

        Opettajat ovat epämiellyttäviä ja huutavat. Kerran opettaja jopa alkoi läimiä raipalla tottelematonta ponia oikein kunnolla.

        Silloin kun kävin siellä, siellä ei ollut edes maneesia.

        valitse mieluummin vaikka Kilon talli. Siellä käyn nykyisin ja hyvä paikka on.


      • anni
        ei kannata kirjoitti:

        Ratsastin tuolla joskus.

        Opettajat ovat epämiellyttäviä ja huutavat. Kerran opettaja jopa alkoi läimiä raipalla tottelematonta ponia oikein kunnolla.

        Silloin kun kävin siellä, siellä ei ollut edes maneesia.

        valitse mieluummin vaikka Kilon talli. Siellä käyn nykyisin ja hyvä paikka on.

        Siis opettajat huutavat ratsastajille?


      • krooooh
        anni kirjoitti:

        Siis opettajat huutavat ratsastajille?

        Opettajat eivät huuda.
        He SANOVAT suoraan mitä voisi parantaa.
        Tunneilla on n.6 ratsastajaa.
        Kenttä on ISO.

        Lellivauvoja nuo lapset ovat.
        Hmph.
        Kilon talli on kallis.


      • punran jäsen

        Kannattaa tutustuu paremmin ennenkuin sanoo mitää. Punametsäs opitaan oikeiks hevos ihmisiksi.


      • K
        ei kannata kirjoitti:

        Ratsastin tuolla joskus.

        Opettajat ovat epämiellyttäviä ja huutavat. Kerran opettaja jopa alkoi läimiä raipalla tottelematonta ponia oikein kunnolla.

        Silloin kun kävin siellä, siellä ei ollut edes maneesia.

        valitse mieluummin vaikka Kilon talli. Siellä käyn nykyisin ja hyvä paikka on.

        Kerroppa mihin sinä tarvitset maneesia? Nimittäin en usko että sinä noilla tiedoilla mikään huippuluokan kilparatsastaja olet. Hevosethan on luotu liikkumaan ulkona.


      • ..
        krooooh kirjoitti:

        Opettajat eivät huuda.
        He SANOVAT suoraan mitä voisi parantaa.
        Tunneilla on n.6 ratsastajaa.
        Kenttä on ISO.

        Lellivauvoja nuo lapset ovat.
        Hmph.
        Kilon talli on kallis.

        En tiedä tästä Punametsästä mitään, mutta maksan mielummin vaikka sen 10e enemmän hyvästä tunnista, jolla pääsee menemään koulutetuilla hevosilla hyvän opettajan opetuksessa ja neuvonnassa, kuin yritän kouluttamattomalla ja hyvin epävarmalla hevosella toteuttaa ratsastuksenopettajan tupakanpolton lomasta huutelemia ohjeita toteuttaa.

        Ja en siis viittaa tällä Punametsään mitenkään, en sitten mitenkään.


      • Jepsistä
        .. kirjoitti:

        En tiedä tästä Punametsästä mitään, mutta maksan mielummin vaikka sen 10e enemmän hyvästä tunnista, jolla pääsee menemään koulutetuilla hevosilla hyvän opettajan opetuksessa ja neuvonnassa, kuin yritän kouluttamattomalla ja hyvin epävarmalla hevosella toteuttaa ratsastuksenopettajan tupakanpolton lomasta huutelemia ohjeita toteuttaa.

        Ja en siis viittaa tällä Punametsään mitenkään, en sitten mitenkään.

        Yhdyn kyllä sanomaasi, jatkossa maksan vaikka sen 20 eur/h lisää, että tunnista saa jotain irti ja hevosissa on jotain järkeä....


      • Anonyymi
        ei kannata kirjoitti:

        Ratsastin tuolla joskus.

        Opettajat ovat epämiellyttäviä ja huutavat. Kerran opettaja jopa alkoi läimiä raipalla tottelematonta ponia oikein kunnolla.

        Silloin kun kävin siellä, siellä ei ollut edes maneesia.

        valitse mieluummin vaikka Kilon talli. Siellä käyn nykyisin ja hyvä paikka on.

        Olen itse käynyt viimeiset 5 vuotta hevosilla on kaikilla oma persoona ja ne ovat ainutlaatuisia on baikeaa miettiä miten vanhasta ravurista saa niin hyvän ratsun ja opetuksen laatu on parantunut huomattavasti


      • Anonyymi
        K kirjoitti:

        Kerroppa mihin sinä tarvitset maneesia? Nimittäin en usko että sinä noilla tiedoilla mikään huippuluokan kilparatsastaja olet. Hevosethan on luotu liikkumaan ulkona.

        Niin on! Hevosille on mukavampi mennä ulkona ku maneesissa.


    • hemmetinidiootit

      Itse aloitin punametsän ratsastuskoululla hevosharrastuksen. Opettaja poltti kyllä tupakkaa, mutta oli erittäin asiantunteva ja mukava. Sellainen topakka täti kuitenkin. Tallitytöt olivat myös mukavia, ja avuliaita. Ilmapiiri on oli todella hyvä. Silloin kun kävin siellä, niin ei ollut maneesia (nykyään kait on?). Hevoset ihan kivoja, kaikki hyvin erilaisia ja osa hyvällä tavalla haastaviakin.

      Vaihdoin kuitenkin lähempään talliin (Lounaisrannikon Ratsastuskouluun) Joka oli suoraan sanottuna suolesta! Tallilla oli paremmat ja hienommat tilat, kuin punametsässä, mutta opettaja vain rääkyi, ja oli erittäin ärsyttävä, sekä epäasiallinen. Tallitytöt nyrpiselivät nenäänsä, eivätkä auttaneet kun pyysin apua. Muut tunnillani ratsastavat tytöt rupesi heti ennen tutustumista haukkumaan ja syrjimään. Ja lisäksi sen opettajan ärsyttävä kaikkitietävä kakara oli siellä heti neuvomassa ja ei itse saanu laittaa poniaan valmiiksi!
      Lopetin ratsastuksen kokonaan.

      Eli pieni, huonompi talli voi silti ilmapiiriltään olla paljon mukavampi, kuin joku iso hieno tila, joka on täynnä koppavia ihmisiä..

      • nepsu12345

        Niin, en itse ole vielä käynyt kyseisellä tallilla (Punametsäntalli), mutta olen ratsastanut eräällä toisella tallilla, jossa ratsastusopettaja oli kauhea huutava opettaja, jonka takia monesti itkin tunneilla. Nyt ratsastamisen kiinnostus on noussut ja haluaisin taas aloittaa ratsastamisen. Vaikka talli ei olisikaan mikään Roope Ankan rahasäiliö, niin se ilmapiiri on todella tärkeä.


    • hoitaja

      Punis on tosi mukava talli.Olen ite ratsastanut siellä melkein kuusi vuotta ja hoitanut yli neljä.Opetuskin on hyvä tasoista.Kannattaa todelllakin mennä!

    • haju herne

      olen itse käynyt tunnilla punametsäntallilla siellä on tosi kivoja poneja ja mukavat opet.ei ole mitään syytä valittaa tästä tallista.

      • traumat

        Itse olin kyseisellä tallilla joskus 11v? Ratsastin siellä noin vuoden? Mutta siis tallin kenttä oli sillon ihan helvetin kurainen ja siellä ei pystynyt kunnolla edes ravaamaan. Hevoset ovat kaikki aika tottelemattomia ja itsepäisiä lukuunottamatta muutamaa tapausta. Hoidin tallilla noin puol vuotta ennen kuin sain traumat siitä että tallin omistaja kirjaimellisesti huusi täyttä kurkkua minulle etten osaa hoitaa silloin olevaani hoitoponia. Sen jälkeen joka kerralla olin liian ahdistunut tuolla tallilla että päätin lopettaa siellä käymisen kokonaan. En oppinut sen 1,5 vuoden aikana laukkaamaan yhtään vaikka jossain muulla tallilla olisin pystynyt jo puolessa vuodessa. Nyt kun olen siirtynyt Primus tallille niin opin ratsastamaan todella hyvin ilman mitään ongelmaa hevosten tottelemattomuudesta tai pelkoa siitä että joku huutaisi minulle hoitaessani.


      • Anonyymi

        Jep ihana🐴😍


    • ronskiponski

      Olen nyt jonkun aikaa täällä ratsastellut. Ilmapiiri on loistava. Maastot on loistavat. Opettajat asian tuntevia. Eivät huuda, eivät polta tunnin aikana. Hevoset ovat hyviä ja täällä oppii ratsastuksen lisäksi hevosmiestaitoja :))

      • 09090909

        olisin tuomassa connemaratamman mahd. punikseen ylläpitoon ,on lähellä. onko hyvä paikka oikeasti? onko talli mukava viihtyisä, tarhat tarpeeksi suuria yms.


    • redii

      Mulla on ainaki tosi hyvä kuva Punametsästä, olen itse alottamassa siellä syksyllä.
      Ihan erilainen talli kuin tapiolan ratsastuskoulu, iso kenttä ja upeat maastot.
      Mulle kyllä oltiin heti tosi mukavia ja auttavaisia kun lähetin meiliä. Kaverini on ratsatanut siellä joku 6 vuotta ja on tosi tyytyväinen. Tunneilla on 7 ratsastajaa.
      JA EIKÖ SE OLE HYVÄ ETTÄ ON ERITASOISIA HEVOSIA?
      mun mielestä se on, koska sillon kaikille löytyy oma ratsu. Ja ei kaikille ratsastajille voi aina löytyä oikeeta ryhmää, kaikissa sopivissa ryhmissä ei aina oo tilaa, nii pitää laittaa vähä eritasosemmalle tunnille.
      Avoimin ja iloisin mielin tunneille kokeilemaan!

      • puolestapuhuja

        Vastaten lähinnä kaikkiin viesteihin. Tunneilla on yleensä 6 ratsukkoa tai 7. harvoin on ollut 8 ja silloinkin vain jos mukana en esimerkiksi joku yksityisellä ratsastava ihminen. Kenttä on hyvä ja iso. on tuntipuoli ja yksityisille oma puoli. Maastoon pääsee monia eri reittejä . Ja niitä riittää vaikka kolmen päivän vaelluksille. on Espoon ratsastuspolut , peltotiet, metsä, kaurasuo... Mahtavat maastot! Kaikki hevoset hoidetaan hyvin ja saavat henkilökohtaisten tarpeiden mukaan mm. kauraa, litistettyä kauraa, prixiä, mysliä, lesettä, livennäistä, öljyä, suolaa, greenlineä, ponyrehua... yms. ja tietenkin heinä. laitumet isot ja tarhausaika aamulla 8-13 ja iltapäivisin (15-)16-19.30 noin. isot tarhat tosin kovalla sateella menevät mutaisiksi savipohjan takia. mutta kaikkien hevosten jalat pestään pesupaikalla ennen ratsastusta tai tarpeen mukaan. Mahdollisuus itse tienata tallityöllä rahaa. ja tietenkin samalla se on hauskaa ja oppii hevosen käsittely ja muita hevostaitoja. tuntihevoset EIVÄT ole vanhoja. joukosssa on myös eläkepäiviä viettävät ''tuntihevoset'' jotka menevät sen pari TALUTUS tuntia viikossa taikka alkeistunteja missä ei välttämättä edes ravata tai ravataan se 5 pitkää sivua molempiin suuntiin. (esim. malla on 9 nasu on 10 osku on 11 faila on 12 ville on muistaakseni 1999 jeppe on 9 tai 8 jne.) Täällä on kaikille oikean kokoisia ja tasoisia hevosia. Tallitytöt ja tallityöntekijät ovat ystävällisiä ja oikein mukavia ja puheliaita. talli pidetään siistinä ja hevoset hoidetaan hyvin. Kaikki hevoset tarhataan laumoissa poikkeuksia lukuunottamatta (mm. jeppe ei voi tarhata kenenkään kanssa potkimisen vuoksi, jätski voi vaan unskin tai ronin kanssa, ville ei sopeudu laumaan,...) Tutustukaa kunnolla enne kuin alatte haukkumaan! Nimimerkillä minulla on hevpnen tällä tallilla ja ei mitään valittamista!!!!!!!!!!


      • apun

        Minun mielestä punis on kiva paikka, oon itte siellä kauan käynyt. Hepat ei ole mitään kansallisen tason kouluheppoja, mutta pitäisikö ? tykkään ratsastaa siellä ja olen siellä oppinut paljon. Siellä on tosi kiva ilmapiiri ja mukavia ihmisä. Opettajat on kivoja, mutta tarpeeksi tiukkoja. Siellä saa tehdä itse paljon ja siellä oppii enemmän kuin pelkkää ratsastusta. Minusta hyvä paikka, varsinkin kun se ei ole edes kamalan kallis.


    • tittidii

      Suosittelen lämpimästi Nuuksion ratsastuskeskusta tai Primus-tallia. Käy ainakin kokeilemassa ennen kuin teet päätöksen.
      Molemmissa on taso (etenkin Primuksessa) ihan omaa luokkaansa.

    • ###

      käyn kyseisellä tallilla tunneilla, ja itse ainakin olen viihtynyt hyvin. Mukava paikka, auttavaisia ja ystävällisiä tallityttöjä ja rento ilmapiiri. Hevoset mielestäni kivoja ja erilaisia persoonia :)

      • (=

        Tallilla on tosi hyvä ilmapiiri yms. sen semmoista. Tallitytöt on kivoja ja opettajat on myös mukavia, mutta kurinalaisia opettaessa. Puniksessa oppii muutakin kuin vain ratsastamista. Ja tupakoinnista vielä. Vaikka he tupakoivat niin mitä väliä sillä on? Ellei se sitten häiritse opetusta.


      • Anonyymi
        (= kirjoitti:

        Tallilla on tosi hyvä ilmapiiri yms. sen semmoista. Tallitytöt on kivoja ja opettajat on myös mukavia, mutta kurinalaisia opettaessa. Puniksessa oppii muutakin kuin vain ratsastamista. Ja tupakoinnista vielä. Vaikka he tupakoivat niin mitä väliä sillä on? Ellei se sitten häiritse opetusta.

        Koska tupakan savu on hevosille myrkkyä. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska tupakan savu on hevosille myrkkyä. :(

        Niin on.


    • et.espoolainen

      Olen ratsastanut Puniksella jonkin aikaa ja sanoisin että hinta-laatu suhde on okoo. Hinta on hyvin edullinen verrattuna muihin. Opettajilla on eri tyyli, jos tykkää "vanhaniakaiselta" kurinalaisuudesta kannattaa käydä Erjan tunneilla ja jos suosii rauhallisempaa menoa Anniinan tunnit sopivat. Molemmat ovat aika kiireisiä, kysymyksiin saa välillä aika ripeitä vastauksia ja rästiaikojen löytäminen voi olla hankalaa. Opettajat antavat harvoin mitään itsestään tuntien jälkeen tai ennen, koska kertakaikkiaan siiheen ei ole aikaa. Mielestäni kaikki hevoset ovat turvallisia ja hyvin harvoin tunneilla joku hevoinen temppuilee. Tallissa on välillä rauhallista ja välillä paljon vilinää. Sanoisin että plussat ovat hinta, hevoset, turvallisuus ja miinukset opettajien kiireisyys ja rakennuksen kunto. Aloittelijana seniorilla en menisi Punikseen mutta osaava ja reipas ratsastaja pärjää ja viihtyy.

    • Ridaajaaaaa

      Kävin katsomassa Punametsän Ratsastuskoulua ja kaverini kanssa irtotunnilla. Omasta mielestäni talli oli oikein kotoisa, ehkä hieman siistimpää olisi voinut olla (?), joillakin hevosilla hieman erikoiset karsinat, ei kyllä tule mileen tallitiloista kummempia seikkoja. Olin ratsastamassa ja mielestäni hevostenhoitajat välittivät huonoa ilmapiiriä tallille, olen ratsastanut n. 10 vuotta, mutta kun saavuin tallille 45min ennen tunnin alkua, ensimmäisenä eteen tuli ratsuni hoitaja joka rupesi kertomaan hevosesta ja laittamaan hevosta tunnille, kysyin häneltä eikö minun pitäisi laittaa hevonen sen ratsastajana, hoitaja laittoi syyksi "mä tän nyt laitan, kun tää on vähän tällanen haastava hoitaa ja tuntikin alkaa ihan kohta", tuntiin oli aikaa n. 30min ja menin hevosella Lamatar, jota hoitaja kuvaili haastavaksi hoidettavaksi sekä kinkkiseksi ratsastaa. Ensinnäkin hoitaessa hevonen suunnilleen nukkui, ei luiminut eikä tehnyt mitään ns. haastavaa, toiseksi ratsastuskoulun hevosesittelyissä kerrotaan hevosen sopivan jopa aloittelijoille, eli jäin hieman ihmettelemään hoitajan kommentteja, ratsastaessakin hevonen oli aivan kuin enkeli ja todellakin sopii aloittelijoillekkin! Opetuksesta tykkäsin, sai hyviä neuvoja.

      Tallillahan on myös yksityishevosia, kaverini asutti hevosensa punikseen ja otti sieltä tallipaikan. Hän kertoi selvästi, että hevonen potkii muita ja sitä ei saa laittaa muiden hevosten kanssa tarhailemaan.
      En tiedä oliko yksityiset hoitava aikuinen laiska vai eikö vain huvittanut herätä aamutallin hevoset ulos rutiiniin vai mikä oli, mutta nähtävästi oli laittanut alle 15-vuotiaat ite tekemään aamutallin ilman aikuisen läsnäoloa, lapset eivät tienneet tästä potkivasta hevosesta ja veivät sen muiden hevosten luo....
      No mitäpä siitä sitten seurasi potkuja molempiin suuntiin. Kyllä siirsi kaverini äkkiä hevosensa muualle, kun sai tietää että aikuiset laittavat lapset tekemään yksin aamutallin! Muutenkin kun itse olin ratsastamassa en nähnyt yhtä ainutta aikuista (muita kuin yksäreiden omistajia) tallissa n. 9-15 v tyttöjä pyöri tallilla ja tuntuivat kuin ne pitäisivät tallia ns. yllä, ratsastuksenopettaja seisoi vaan kentällä odottelemassa seuraavaa ryhmää....

      • punametsäläinen

        Äskeisestä viestistä... Kyllä. Jotkut tallitytöt tekevät la ja su aamutalleja. Tytöt tietävät mitä tehdä ja epäselvyyksissä kysyvät tallin omistajalta. Tässä tapauksessa on vain käynyt joku kämmi, eikä tytöt ole saaneet tietoa perille potkivasta hevosesta. Aamutalleja ei tee tällä hetkellä kukaan alle 15-vuotias vakituisesti.

        "tallissa n. 9-15 v tyttöjä pyöri tallilla ja tuntuivat kuin ne pitäisivät tallia ns. yllä" Juuri tämän takia puniksessa opitaan oikeiksi hevosihmisiksi. Vastuuntuntoisiksi, reippaiksi ja tehokkaiksi. Punametsässä ei työt lopu kesken, vaan voi reippaasti kysyä tekemistä.

        Toi juttu Lamattaresta pisti kyllä naurattaa.


      • -
        punametsäläinen kirjoitti:

        Äskeisestä viestistä... Kyllä. Jotkut tallitytöt tekevät la ja su aamutalleja. Tytöt tietävät mitä tehdä ja epäselvyyksissä kysyvät tallin omistajalta. Tässä tapauksessa on vain käynyt joku kämmi, eikä tytöt ole saaneet tietoa perille potkivasta hevosesta. Aamutalleja ei tee tällä hetkellä kukaan alle 15-vuotias vakituisesti.

        "tallissa n. 9-15 v tyttöjä pyöri tallilla ja tuntuivat kuin ne pitäisivät tallia ns. yllä" Juuri tämän takia puniksessa opitaan oikeiksi hevosihmisiksi. Vastuuntuntoisiksi, reippaiksi ja tehokkaiksi. Punametsässä ei työt lopu kesken, vaan voi reippaasti kysyä tekemistä.

        Toi juttu Lamattaresta pisti kyllä naurattaa.

        Olen ratsastanut Puniksella ja kokenut että melkein kaikki hoitajat ovat ihan ok. Hoitajien tehtäviin kuuluu hevosien kuntoon laittaminen tunnille. Tuntiratsastaja voi saapua muutama minuutti ennen tunnin alkua. Useimmiten hevonen seisoo satuloituna ja ready-to-go. Kun on kiire tämähän on mukavaa mutta tavallaan käytäntö on ihan turhaa koska tallilla ei ollut yhtään kovasti purevaa tai potkivaa hevosta. Ja välillä systeemi ei sitten vaan toiminut. Ei voinut koskaan luottaa 100% siheen että hoitaja on hoitanut homman. Useimmiten hevonen oli laitettu, mutta välillä ei. Eli oli pakko tulla ajoissa joka kerta, kuitenkin. Piti seisoa toimeettomana tallikäytävässä odottamassa kun hoitaja laittoi... Tavallaan älytöntä, mutta hoitajasysteemi on ilmeisesti tallin tapa.


      • Ratssastannn
        - kirjoitti:

        Olen ratsastanut Puniksella ja kokenut että melkein kaikki hoitajat ovat ihan ok. Hoitajien tehtäviin kuuluu hevosien kuntoon laittaminen tunnille. Tuntiratsastaja voi saapua muutama minuutti ennen tunnin alkua. Useimmiten hevonen seisoo satuloituna ja ready-to-go. Kun on kiire tämähän on mukavaa mutta tavallaan käytäntö on ihan turhaa koska tallilla ei ollut yhtään kovasti purevaa tai potkivaa hevosta. Ja välillä systeemi ei sitten vaan toiminut. Ei voinut koskaan luottaa 100% siheen että hoitaja on hoitanut homman. Useimmiten hevonen oli laitettu, mutta välillä ei. Eli oli pakko tulla ajoissa joka kerta, kuitenkin. Piti seisoa toimeettomana tallikäytävässä odottamassa kun hoitaja laittoi... Tavallaan älytöntä, mutta hoitajasysteemi on ilmeisesti tallin tapa.

        Olen ratsastanut Puniksella noin. 2 vuotta. Käyn Anninan ja Saanan tunneilla. Kumpikaan heistä ei polta. Erja saattaa polttaa... Tuntihepat valitaan ratsastajan osaavaisuuden perusteella ja kaikkia tuntiheppoja joskus kokeillaan. Jokaisella hevosella on oma hoitaja joka päivä.(Sitä pitää kysyä) Tuntihuoneessa on hoitajalista. Tavallisesti hoitaja pistää hoitsunsa kuntoon ja harjaa. Tallille saa mennä kolmen jälkeen hoitamaan ja harjaamaan hevosia, joilla ei ole hoitajia. Punis on mukava paikka ja opettajat huomauttavat tarvittaessa asioista. Tunneilla pyörii kk. eli kakankerääjä. Kuuden kakankeruun jälkeen saa 2tunnin maaston. Lamatar on oikeasti tosi kiltti hevonen. Olen itsekkin laittanut sen kuntoon...=)))


      • Mietin...
        Ratssastannn kirjoitti:

        Olen ratsastanut Puniksella noin. 2 vuotta. Käyn Anninan ja Saanan tunneilla. Kumpikaan heistä ei polta. Erja saattaa polttaa... Tuntihepat valitaan ratsastajan osaavaisuuden perusteella ja kaikkia tuntiheppoja joskus kokeillaan. Jokaisella hevosella on oma hoitaja joka päivä.(Sitä pitää kysyä) Tuntihuoneessa on hoitajalista. Tavallisesti hoitaja pistää hoitsunsa kuntoon ja harjaa. Tallille saa mennä kolmen jälkeen hoitamaan ja harjaamaan hevosia, joilla ei ole hoitajia. Punis on mukava paikka ja opettajat huomauttavat tarvittaessa asioista. Tunneilla pyörii kk. eli kakankerääjä. Kuuden kakankeruun jälkeen saa 2tunnin maaston. Lamatar on oikeasti tosi kiltti hevonen. Olen itsekkin laittanut sen kuntoon...=)))

        Miksi kukaan ei sano että sitä häiritsee jos joku polttaa???? Mitä täällä valittaa. Ei kukaan sano kenellekkään ni mistä kuukaan tietäis et saako polttaa????? Miettikää!!!


      • Maneesia rakentaa
        Mietin... kirjoitti:

        Miksi kukaan ei sano että sitä häiritsee jos joku polttaa???? Mitä täällä valittaa. Ei kukaan sano kenellekkään ni mistä kuukaan tietäis et saako polttaa????? Miettikää!!!

        Erja kuulemma olisi rakentanut maneesin, mutta naapurit eivät antaneet lupaa ja väittävät, että talli pilaa muutenkin ympäristöä!! Ei minusta ainakaan!


      • Ville-fani
        Maneesia rakentaa kirjoitti:

        Erja kuulemma olisi rakentanut maneesin, mutta naapurit eivät antaneet lupaa ja väittävät, että talli pilaa muutenkin ympäristöä!! Ei minusta ainakaan!

        Ville on 98-syntynyt suomenhevonen. Todella nätti ruuna. Rakastaa esteitä ja hyppä yli 80 4-5 vuotta ratsastaneila. Kiihdyttä aika helposti, mutta sen saa kulkemaan tahdolla. Ville taitaa myös koulun kiemurat ja askeleet. Kannattaa kokeilla!


      • Oksnu poksnu
        Ville-fani kirjoitti:

        Ville on 98-syntynyt suomenhevonen. Todella nätti ruuna. Rakastaa esteitä ja hyppä yli 80 4-5 vuotta ratsastaneila. Kiihdyttä aika helposti, mutta sen saa kulkemaan tahdolla. Ville taitaa myös koulun kiemurat ja askeleet. Kannattaa kokeilla!

        Osku on todella lempeä lasten suosikki. Se on suklaan ruskea ja musta harja. Osku on nätisti sekä hoidettaessa, että ratsastettaessa. Lisää tietoa punametsän ratsastuskoulun sivuilta!
        Ihania hevosia ja poneja. Ei edes kallista! Olen samaa mieltä tuon kolmanneksi tästä viestistä ylöspäinlukien. Sanokaa opettajille jos polttaminen häiritsee teitä!!


      • Kannatan Punista
        Oksnu poksnu kirjoitti:

        Osku on todella lempeä lasten suosikki. Se on suklaan ruskea ja musta harja. Osku on nätisti sekä hoidettaessa, että ratsastettaessa. Lisää tietoa punametsän ratsastuskoulun sivuilta!
        Ihania hevosia ja poneja. Ei edes kallista! Olen samaa mieltä tuon kolmanneksi tästä viestistä ylöspäinlukien. Sanokaa opettajille jos polttaminen häiritsee teitä!!

        Itse olen ratsastanut Puniksella n.3 vuotta, eikä se ole näitä asioita: KAmala, tylsä, pimeä talli... No joo jotkut polttaa, mutta eihän kukaan oo sanonu et hei et mua ja muita häiritsee ku sä poltat. Ainakaan Anniina, Saana tai Kamilla polta, Erja niinkuin tuossa yhdessä viestissä oli niin saattaa polttaa. Talli on maalaismainen ja ihana. Ihanat ponit ja hevoset. Tunnit ovat mukavia ja opettavaisia. Opet ei huuda turhaan, ja muutenkin todella vähän. Niinkuin monimuukin on täällä asian tuonut esille, niin minustakin Puniksella ei opi vain ratsastamaan vaan myös hoitamaan myös hevosia ja poneja. Kannattaa käydä Puniksella ennen kuin rupeaa vinkumaan. Ratsastus ei ole edes kallista! Mielummin maksan vähemmän yhtä hyvästä opetuksesta, kuin maksaisin jonkun priimustallin hinnat yhtä hyvästä tunnista! Eli kannattaa mennä Punikselle!!!


      • Hoitaja ja ratsastaj
        Kannatan Punista kirjoitti:

        Itse olen ratsastanut Puniksella n.3 vuotta, eikä se ole näitä asioita: KAmala, tylsä, pimeä talli... No joo jotkut polttaa, mutta eihän kukaan oo sanonu et hei et mua ja muita häiritsee ku sä poltat. Ainakaan Anniina, Saana tai Kamilla polta, Erja niinkuin tuossa yhdessä viestissä oli niin saattaa polttaa. Talli on maalaismainen ja ihana. Ihanat ponit ja hevoset. Tunnit ovat mukavia ja opettavaisia. Opet ei huuda turhaan, ja muutenkin todella vähän. Niinkuin monimuukin on täällä asian tuonut esille, niin minustakin Puniksella ei opi vain ratsastamaan vaan myös hoitamaan myös hevosia ja poneja. Kannattaa käydä Puniksella ennen kuin rupeaa vinkumaan. Ratsastus ei ole edes kallista! Mielummin maksan vähemmän yhtä hyvästä opetuksesta, kuin maksaisin jonkun priimustallin hinnat yhtä hyvästä tunnista! Eli kannattaa mennä Punikselle!!!

        Jos tallitytöt ovat mielestänne epäkohteliaita, niin ilmoittakaa opettajille, koska oikeasti he haluavat tallin ilmapiiristä mukavan. Itsekin aina kysyn (olen yksi hoitajista) että haluaako tuntilainen pistää kuntoon/autta kuntoon laitettaessa! Olen samaa mieltä siitä, että osa vain on silleen että *tää on aika hankala* ym... MUTTA sanokaa. Itse olen esimerkiksi sanonut siitä ja he ovat luvanneet ilmoitta hoitaja kokouksissa näistä asioista!!
        SUOSITTELEN LÄMPIMESTI PUNAMETSÄN TALLIA!!!!


      • "JA PAH, SANON MINÄ"
        Mietin... kirjoitti:

        Miksi kukaan ei sano että sitä häiritsee jos joku polttaa???? Mitä täällä valittaa. Ei kukaan sano kenellekkään ni mistä kuukaan tietäis et saako polttaa????? Miettikää!!!

        Mä en yhtään tajuu, miks te täällä valitatte. Arvatkaa käyks Erja tääl! No ei varmasti käy, SE HOITAA HEVOSIA! Ja jos teit yhtää kiinnostaa. Ni miettikää... PRIMUS: Joo, iso, rauhallinen talli. HOITAJAT: No ne ei sano sanaakaan. No en oo varma, mut maneesissa on peili, ni eiks se saata vähän pelottaa hevosii??
        Ja siel on juoma-automaatit. Hei miettikää jos joku niist menee rikki? Siin sit hevonen seisoo päivät pikät ilman vettä. Puniksessa sentään annetaan itse hevosille vedet. Ne saa sitäpaitsi niin paljon kuin haluaa. Ja punametsäs annetaan päiväkaurat... Hoitajat VARSINKIN "ISOT" ovat mukavia ja avuliaita. Taas sit on näit 8-12-v (en tarkota kaikkia) ni saattaa olla sillee et sit joku muu kerta. Mut ole ittekki kertonut yhdestä hoitajasta, joka aloitti aina 5 vaille ja tuli 5 minaa myöhäs kentälle, ja ei saanu koskaa hoidettuu. No tietysti Erja huomautti siit ni käviki ilmi, et se ei ollu ees kiinostunu.
        Itse en vaihtaisi mihinkään pois! Siel on kaks 107- senttist ponii 180-senttisiin hevosiin. Ja priimukses esim. yhel alkeisleirillä ni kaikkien, ainakin mun kaverin joka o 7, piti harjata ite hevoset. No kyl semmosen Ponitan voi viel hoitaa, mut se joutu hoitaa Ladyn. Joo, hei siel on arabi, andalusia, ja tyyliin kaikki on jotai vitsin GP-tason kilpahevosia....:O Ni jos oot semmonen joka pääsee olee niin cool, ku ratsastaa GP-tason hepoilla, ni sinne vaa, mut EN suosittele. SE ON IHAN SAIRAAN KALLIS!! KORKEIMMILLAAN !!!!!!!!! (1188€) !!!!!! ET JUU SINNE VAA TARJA HALOSET JA PAAVO LIPPOSET!! KOKENEIDEN RATSASTAJIEN TALLI....JA PAH, SANON MINÄ!!!!


      • g
        "JA PAH, SANON MINÄ" kirjoitti:

        Mä en yhtään tajuu, miks te täällä valitatte. Arvatkaa käyks Erja tääl! No ei varmasti käy, SE HOITAA HEVOSIA! Ja jos teit yhtää kiinnostaa. Ni miettikää... PRIMUS: Joo, iso, rauhallinen talli. HOITAJAT: No ne ei sano sanaakaan. No en oo varma, mut maneesissa on peili, ni eiks se saata vähän pelottaa hevosii??
        Ja siel on juoma-automaatit. Hei miettikää jos joku niist menee rikki? Siin sit hevonen seisoo päivät pikät ilman vettä. Puniksessa sentään annetaan itse hevosille vedet. Ne saa sitäpaitsi niin paljon kuin haluaa. Ja punametsäs annetaan päiväkaurat... Hoitajat VARSINKIN "ISOT" ovat mukavia ja avuliaita. Taas sit on näit 8-12-v (en tarkota kaikkia) ni saattaa olla sillee et sit joku muu kerta. Mut ole ittekki kertonut yhdestä hoitajasta, joka aloitti aina 5 vaille ja tuli 5 minaa myöhäs kentälle, ja ei saanu koskaa hoidettuu. No tietysti Erja huomautti siit ni käviki ilmi, et se ei ollu ees kiinostunu.
        Itse en vaihtaisi mihinkään pois! Siel on kaks 107- senttist ponii 180-senttisiin hevosiin. Ja priimukses esim. yhel alkeisleirillä ni kaikkien, ainakin mun kaverin joka o 7, piti harjata ite hevoset. No kyl semmosen Ponitan voi viel hoitaa, mut se joutu hoitaa Ladyn. Joo, hei siel on arabi, andalusia, ja tyyliin kaikki on jotai vitsin GP-tason kilpahevosia....:O Ni jos oot semmonen joka pääsee olee niin cool, ku ratsastaa GP-tason hepoilla, ni sinne vaa, mut EN suosittele. SE ON IHAN SAIRAAN KALLIS!! KORKEIMMILLAAN !!!!!!!!! (1188€) !!!!!! ET JUU SINNE VAA TARJA HALOSET JA PAAVO LIPPOSET!! KOKENEIDEN RATSASTAJIEN TALLI....JA PAH, SANON MINÄ!!!!

        Must punis on silleen aika epämiellyttävä paikka, koska jos teet siel jotain väärin, siis ihan mitä tahansa, esim; jätät ämpärin juoton jälkeen karsinaan VAHINGOSSA NIIN TULEE HETI HIRVEÄT HUUDOT. yrittää kai esittää et pitäis olla hyvä talli tai jotain. hmph..


      • Punis VS Primus
        "JA PAH, SANON MINÄ" kirjoitti:

        Mä en yhtään tajuu, miks te täällä valitatte. Arvatkaa käyks Erja tääl! No ei varmasti käy, SE HOITAA HEVOSIA! Ja jos teit yhtää kiinnostaa. Ni miettikää... PRIMUS: Joo, iso, rauhallinen talli. HOITAJAT: No ne ei sano sanaakaan. No en oo varma, mut maneesissa on peili, ni eiks se saata vähän pelottaa hevosii??
        Ja siel on juoma-automaatit. Hei miettikää jos joku niist menee rikki? Siin sit hevonen seisoo päivät pikät ilman vettä. Puniksessa sentään annetaan itse hevosille vedet. Ne saa sitäpaitsi niin paljon kuin haluaa. Ja punametsäs annetaan päiväkaurat... Hoitajat VARSINKIN "ISOT" ovat mukavia ja avuliaita. Taas sit on näit 8-12-v (en tarkota kaikkia) ni saattaa olla sillee et sit joku muu kerta. Mut ole ittekki kertonut yhdestä hoitajasta, joka aloitti aina 5 vaille ja tuli 5 minaa myöhäs kentälle, ja ei saanu koskaa hoidettuu. No tietysti Erja huomautti siit ni käviki ilmi, et se ei ollu ees kiinostunu.
        Itse en vaihtaisi mihinkään pois! Siel on kaks 107- senttist ponii 180-senttisiin hevosiin. Ja priimukses esim. yhel alkeisleirillä ni kaikkien, ainakin mun kaverin joka o 7, piti harjata ite hevoset. No kyl semmosen Ponitan voi viel hoitaa, mut se joutu hoitaa Ladyn. Joo, hei siel on arabi, andalusia, ja tyyliin kaikki on jotai vitsin GP-tason kilpahevosia....:O Ni jos oot semmonen joka pääsee olee niin cool, ku ratsastaa GP-tason hepoilla, ni sinne vaa, mut EN suosittele. SE ON IHAN SAIRAAN KALLIS!! KORKEIMMILLAAN !!!!!!!!! (1188€) !!!!!! ET JUU SINNE VAA TARJA HALOSET JA PAAVO LIPPOSET!! KOKENEIDEN RATSASTAJIEN TALLI....JA PAH, SANON MINÄ!!!!

        *Reps*
        Että repesin tohon vikaan lauseeseen. Mut on kyl totta, et Primus-tallil ei oo minkäänlaist kommunikointii ratsastajiin. Mut muuten paikka on tosi hieno.
        Ja jos jotkut osaa ajatella ni:
        A) Hevoset EI kato, et onko jossain hämähäkin seittii tai astuuks ne lannan päälle.
        B) Hevoset viihtyy paikassa, jossa niitä rakastetaan ja hoidetaan.
        Ei kymmenen loimea päällekkäin ulkona josta ne tuodaan sisälle. Sit sisällä ne pakahtuu joten ne juo vettä. Sit yllätykseks se automaatti onki rikki. Et tos oli niinku esimerkki
        PUNIS= Rakkautta hevosiin ja HOIDETAAN niitä.
        PRIMUS=Hevosille tasokasta ratsatusta, hienot loimet ja kullatut vesikipot. LOL! Lissut voiki mennä sinne ettei vaan astu lantakasan päälle.


      • Sääliksi kävi
        Punis VS Primus kirjoitti:

        *Reps*
        Että repesin tohon vikaan lauseeseen. Mut on kyl totta, et Primus-tallil ei oo minkäänlaist kommunikointii ratsastajiin. Mut muuten paikka on tosi hieno.
        Ja jos jotkut osaa ajatella ni:
        A) Hevoset EI kato, et onko jossain hämähäkin seittii tai astuuks ne lannan päälle.
        B) Hevoset viihtyy paikassa, jossa niitä rakastetaan ja hoidetaan.
        Ei kymmenen loimea päällekkäin ulkona josta ne tuodaan sisälle. Sit sisällä ne pakahtuu joten ne juo vettä. Sit yllätykseks se automaatti onki rikki. Et tos oli niinku esimerkki
        PUNIS= Rakkautta hevosiin ja HOIDETAAN niitä.
        PRIMUS=Hevosille tasokasta ratsatusta, hienot loimet ja kullatut vesikipot. LOL! Lissut voiki mennä sinne ettei vaan astu lantakasan päälle.

        EN ole kyseisellä tallilla ratsastanut, mutta 40v hevoskokemuksella niin ei ollut hurraamista. Pyöritän tallia parhaillaankin, eli jotain tiedän asiasta. Punametsässä kun kävimme alkeiskurssia katsomassa ja tuntilainen pyysi apua satulavyön kiristämiseen, niin ei viitsinyt opettaja käydä edes kokeilemassa, vaan totes et kyllä se on varmaan ihan OK. Että sellasta välittämistä. Voisin kirjoittaa tästä pitkänkin romaanin, mutta en viitsi.


      • Anonyymi
        Maneesia rakentaa kirjoitti:

        Erja kuulemma olisi rakentanut maneesin, mutta naapurit eivät antaneet lupaa ja väittävät, että talli pilaa muutenkin ympäristöä!! Ei minusta ainakaan!

        Erja vaan sanoo, ei tee. Kamala ihminen huutaa oppilaille ja pilkkaa niitä. Ei kannata mennä.


      • Anonyymi
        Kannatan Punista kirjoitti:

        Itse olen ratsastanut Puniksella n.3 vuotta, eikä se ole näitä asioita: KAmala, tylsä, pimeä talli... No joo jotkut polttaa, mutta eihän kukaan oo sanonu et hei et mua ja muita häiritsee ku sä poltat. Ainakaan Anniina, Saana tai Kamilla polta, Erja niinkuin tuossa yhdessä viestissä oli niin saattaa polttaa. Talli on maalaismainen ja ihana. Ihanat ponit ja hevoset. Tunnit ovat mukavia ja opettavaisia. Opet ei huuda turhaan, ja muutenkin todella vähän. Niinkuin monimuukin on täällä asian tuonut esille, niin minustakin Puniksella ei opi vain ratsastamaan vaan myös hoitamaan myös hevosia ja poneja. Kannattaa käydä Puniksella ennen kuin rupeaa vinkumaan. Ratsastus ei ole edes kallista! Mielummin maksan vähemmän yhtä hyvästä opetuksesta, kuin maksaisin jonkun priimustallin hinnat yhtä hyvästä tunnista! Eli kannattaa mennä Punikselle!!!

        Olen aivan eri mieltä. Oon ollu siellä 7 vuotta, joka päivä joudun näkemään pilattuja ratsuja, joista ois voinu tulla hyvää kauraa ja kilpa-ainesta. Espoon talli on paljon parempi.


    • hevosmaija

      Vieläkö ketju on elossa?

      Olisi kiva kuulla aikuisratsastajien tai yli 16 vuotiaiden mielipiteitä tallista ja tunneista. En nyt kaipaa hoitajien mielipiteitä sillä ne ovat ehkä turhan puolueellisia :) en tarkoita siis pahalla, mutta haluan objektiivisempia kommentteja lähempänä omaa ikääni olevilta ihmisiltä.

      Millaisia tunnit yleensä on? Kuinka usein hypätään tai maastoillaan?

      Neuvotaanko uutta tulokasta tallin tavoille mitenkään?

      Punis on harkinnassa ratsastuspaikaksi.

      • Anonyymi

        Tuolla vois käydä ja harrastaa ittekki ratsastusta


    • kokenut ratsastaja

      Olen ollut kymmenisen vuotta sitten kerran Punametsän ratsastusleirillä kesällä ja piti jättää leiri kesken, lähteä kotiin. Koskaan aiemmin ei millään muulla leirillä/kurssilla niin käynyt. Toiminta oli vastuutonta, asiatonta, hällä väliä (rahastus) touhua eikä opetuksenkaan taso päätä huimannut.

      Leiri oli siis senioreiden leiri ja muulle porukalle ratsastusta/hevosia tärkeämpää oli muu ajanvietto jokailtaisine kaljankittaamisineen/tupakanpolttoineen. Ratsastustunnit alkoivat puoliltapäivin, kun useimmiten porukka oli aamulla sen verran krapulassa ettei jaksanut herätä.

      Meitä oli leirillä jotain 12 hlöä ja suurin osa oli tuttuja keskenään (paitsi minä ja kaverini) ja ollut aiemminkin samaisella leirillä. Hevosten kohtelu oli myös asiatonta. Niille huudettiin, kiroiltiin ja läpsitiin jos hevonen vähänkin luimi tai yritti näykkäistä. Ja tottakai jotkut sitä tekivät johtuen huonosta kohtelusta.

      Meno oli sellaista, että totesimme leirin puolessa välissä, että on lähdettävä kotiin. Sitä touhua ei vaan kestänyt katsoa, eikä rahoille saanut vastinetta (suurista lupauksista huolimatta). Sanoimmme leirin vastuuhenkilölle/tallin omistajalle lähtevämme, kun emme ole ihan tyytyväisiä toimintaan. Hän lupasi hyvitykseksi muutaman ilmaisen ratsastustunnin Punametsässä, mutta emme niitä koskaan käyttäneet. Ei tehnyt mieli, kun näki mitä se touhu jo leirilläkin oli.

      Olin käynyt Punametsässä aiemmin katselemassa tunteja/tallia muutaman kerran. Sen koommin en ole käynyt. Hinnoista vielä, että halvalla ei useinkaan saa hyvää....Tosin kalliskaan ei aina ole siitä tae.

      Omiin tuntemuksii ja vaistoihin kannattaa luottaa. Ja tutkia vertaisarviointeja puolesta ja vastaan. Faktoihin kannattaa myös tutustua: hevosten kohtelu (myös kuormitus), asiakaspalvelun laatu, tallin kunto ja siisteys, opetuksen taso (mm.tupakointi ei kuulu tunnille), neuvontahalukkuus jne.

    • PUNIS!

      hehe :) siskoni ratsasti siellä monta vuotta sitten, oli kuulemma tosi kiva talli, hyvä opetus, KILTIT JA HYVÄT OPETUS HEPAT/PONIT., hyvä ilmapiiri.
      Entä sitten jos ei ole maneesia? kenttäkin on ihan hyvä, pue talvella vaatteita päälle niin ei tule kylmä ;)
      Sisareni lopetti, koska tallille oli matkaa meiltä :s

    • itseasiassa

      Olen käynyt Primus tallilla sekä Punametsässä ja tässä mielipiteeni kummastakin.

      Punametsä
      Ratsastin punametsässä vuoden, kaksi kertaa viikossa enkä pitänyt paikasta. Yksi syy oli maneesi, anteeksi nyt vaan mutta itse en ainakaan saa ratsastuksesta kauheasti irti kun ulkona on -15 ja paleltaa niin perkeleesti. Talli oli ehkä hiukan huonossa kunnossa, mutta se ei minua haitannut. Opettajat oli ihan mukavia, ei tosin kauhean osaavia. Suurin syy miksi en paikasta pitänyt oli hoitajien vika. Ensimmäisenä päivänä punametsässä yksi tyttö jutteli minulle, neuvoi ja auttoi ja oli mukava, hän oli ainoa, ja on nyt siirtynyt primus tallille. Kukaan hoitajista ei ollut mukava. Ja tosiaan miten punametsässä opitaan hevosmiestaitoja jos ei saa edes laittaa itse hevosta tunnille ? Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta ruveta hoitamaan. Kerrankin kun soitin tallille sopiakseni jotain asioita puhelimeen vastasi hoitaja ja kun kysyin opettajaa, hoitaja jätti puhelimen pöydälle auki ja kuulin kun nauroi siellä muiden kanssa. Tiivistettynä, en pitänyt koska ei saanut itse laittaa hevosta tunnille, hoitajat olivat todella epämiellyttäviä eikä ollut maneesia.

      Primus
      Kävin Primuksella kaksi vuotta silloin kun se oli vielä vanhassa paikassa ja uudessa paikassa olen käynyt kesäkurssilla. Primuksessa pidän siitä että tallit ovat hyvässä kunnossa, ja sielä näkee tehdäkin jotain. Varusteet ja kaikki muut tavarat ovat siististi sielä missä pitää. Ja nykyään siellä on lämmitetty maneesi. Ennen ainakaan Primuksella ei ollut hoitajia ja jokainen laittoi hevosensa itse ennen tuntia. Mielestäni ihmiset olivat siellä mukavia ja avuliaita. Ja kun joku valitti siitä että se on hienompien ihmisten paikka koska sielä on niin koulutetut ratsut, huomaat varmasti kuinka pystyt keskittymään enemmän omaan asentoosi ja esim. kouluratojen suorittamiseen kuin siihen että hevonen ei liiku/pysähdy. Ratsastuksesta saa paljon enemmän irti koulutetuilla ratsuilla. Opetus on enemmän valmennus tyyppistä ja itse ainakin opin enemmän Primuksella kuin Punametsässä, myöskin pidän enemmän primuksesta kuin punametsästä.

    • Rebekka ykköshoitaja

      Heippa!

      Oon ratsastanu punametsäs kohta vuoden. Paikat siellä on aika rapistuneita ja päivälläkin saattaa nähdä Rotan tai kaksi. Punametsän hevoset ovat vanhoja ravureita ja opettajat ovat sitä keski tasoa.
      Hoidan Punametsässä 4 kertaa viikossa ja matkaan kuluu 1h per suunta. Vaikka ihan vieressä olisi hieno leppävaara, miksi?

      Siksi koska punametsässä on niin hyvä ilmapiiri! Jos kotona on riitaa tai on pahamieli on ihanaa tulla punametsään joka on niin kodikas ja ja... Primus on jo mennyt yli. Tallin pitää olla talli. Puniksen hevoset on vähän sitäsuntätä mutta kun niiden luottamuksen saavuttaa se on todella suuri! EI Primuksella sellasia ole. P




      PUNAMETSÄ ON KODIKAS EI NIIN RIKKAITTEN PAIKKA JOTKA HALUAA LÖYTÄÄ HEVOSILTA __RAKKAUDEN__ !
      Melkeee itken, mä ainakin halauan enemmän rakkaaan hevosen joka rakastaa suo sydämestään enkä osata laukkapiruettia!!!!:(♥

    • Mummo

      Olen ite köynny siellä ja en oikee tyytyväinen ollu ku en saanut harjata hevosta laittaa suitsia tai satulaa... muuten hyvä talli

    • ei oo totta

      mä oon käyny pari kertaa punikses ja en oo pitäny kauheesti paikast.... ja ny ratsastan vakkaristi primuksel. niille tiedoks jotka sanoo ettei primuksel rakasteta hevosii nii on täysin vääräs, se on rakkautta et hevosten ei tartte konytä mudassa ja olla kovissa sateissa, pakkasissa tai ylikuumissa helteissä ulkona. ja primuksella ei pidetä mitään 10 loimea päällekkäin ulkona, sehän on eläinrääkkäystä!!! max.2-3 loimea ja sisälle ei pidetä edes yleensä loimia joskus ja silloinkin vain 1 ja hevoset pärjäävät hyvin ilmanloimea sisällä koska talli on LÄMMITETTY!!!!!!! itsekkin on kivempi ratsastaa lämpimässä eikä jäätyneenä. primuksessa hevoset saavat myös lomailla. TALLI ja HEVOSET tarkistetaan JOKA PÄIVÄ. puniksessa ei ole edes käytävä sallittujen mittojen kokoinen. ja saanokaa nyt jos on vielä jotain valittamista primuksesta niin kerron mielelläni!!

    • Homokana

      Elikkä puniksessa ei ole VIELÄKÄÄN maneesia!! Talvella on kylmä ratsastaa ja entä hevosten kaviot ja jalat?!? Laita google hakuun: Stall Gobbacka ja mee sinne! Kukaan ei näykki,pelästy mitään, talli ihana ja hepat

    • hah3

      puniksellä ei oo mitään yli kalliita diivaponeja vaan jotkut on pelastettu jostai tai niitä on pahoinpidelty kuitenkin ne voi olla tunneilla ja sieltä löytyy ihania persoonia ja voin lyödävetoettä sielä on kolmesti parempi tallihenki kun jossain diivatalleilla

    • Kokemuksia.

      Itse ratsastin punametsässä ensimmäiset 2 vuotta ratsastusurastani. Pelkäsin alottaessani hevosia mutta halusin silti aloittaa. Pelkoja ei parantanut se että ensimmäisellä tunnilla ponini hyppäsi sivulle kun säikähti jotain. Jatkoin kuitenkin tallilla, ja aloitin jopa hoitamaan yhtä ponia. Sekä myöhemmin yhtä hevosta. Poni linttasi minut kerran seinän ja sen väliin ja hevonen jota hoidin maatakuopaisseassaan osui jalkaan minua ja pyöri karsinassa koko ajan yms. Eihän nuo sinänsäole pahoja mutta kun pelkäsin hevosia ennestään jo riittävästi halusin kuitenkin päästä tuosta pelosta joten jatkoin hoitamista. TUnneille en noiden 2vuoden aikana juuri koskaan varustanut hevosta hoitajat ne aina varusti, silloin se oli minun mielestäni toisaalta ihan hyvä sillä en olisi varmaan uskaltanutkaan. Mutta kun nyt ajattelee olisin varmaan tullut rohkeammaksi vaustaessani useimmin hevosia. Lopulta 2 vuoden jälkeen lopetin sillä en vain pystynyt ratsastamaan siinä kylmyydessä. Olin puoli vuotta ratsastamatta ja sitten aloitin taas mutta tällä kertaa Uotilanratsastuskoulussa ensimmäisenä kertana kun tulin heti kun pääsin tallin pihaan siletä tuli joku esittelemään tallia ja näytti hevosen millä menisin sekä varusteiden paikan ja kertoi hevosesta. Kysyi myös että tarvitsenko apua vai en. Tunnilla menin yhtäkauan ratsastaneiden/tasoisten kanssa. Rakastuin talliin heti kerran siellä käytyäni. Nyt olen ratsastanut uotilassa 2 vuotta ja olen oppinut paaaljon enemmän kun mitä opin koko punametsä aikana, olen valmennus ryhmässä pääsen kisaamaan yms.

      Punametsässä oppii mielestäni alkeet ihan hyvin, hevosmies taidoista en olisi niinkään varma. Mutta mikäs siinä jos haluaa ratsastaa ulkona eikä pelkäää kylmää. Mutta en myöskään kiistä ettei ihan pääkaupunkiseudulla olisi parempia talleja saamalla hinnalla.

      Nämä olivat minun kokemuksia ja mileipiteitä. Kannatan jokaista kuitenkin käymään tallilla ennenkuin kuuntelisi muiden mielipiteitä, päättää sitten itse haluaako jatkaa vai ei.

      • Korjatkaa asenne

        Kaikki on asenteesta kiinni. Itse löysin punametsän sivut ja innostuin heti. Hinta oli kohdillaan ja hevoset vaikutti mukavilta ja hyvinhoidetuilta kuvien perusteella. Laitoin erjalle viestiä ja hän vastasi tosi ystävällisesti kaikkeen mitä kysyin. Maksoin pian varausmaksun ja juuri äsken loppumaksun. Tunnit alkaa maanantaina. Erja ainakin puhelimessa vaikutti iloiselta ja tsemppaavalta tuntien suhteen :)
        Jos sulla on jo huono asenne kaikkeen, niin totta kai tunti menee pilalle ja jää huono fiilis paikasta. Jos itse vaan menee nöyränä ja oppivaisella asenteella, ja ajattelee muita kuin itseään, niin pärjää hyvin. Miettikää nyt, jos erja pitää paljon tunteja ja tallia kasassa, ja reippaat tallitytöt haluaa tehdä aamutallia, niin eikö se ole kaikin puolin hyvä ?
        Olisi vielä mukava lukea uudempia kokemuksia yms tästä ratsastuskoulusta. Itse ainakin odotan innolla tunteja täällä!


      • punia
        Korjatkaa asenne kirjoitti:

        Kaikki on asenteesta kiinni. Itse löysin punametsän sivut ja innostuin heti. Hinta oli kohdillaan ja hevoset vaikutti mukavilta ja hyvinhoidetuilta kuvien perusteella. Laitoin erjalle viestiä ja hän vastasi tosi ystävällisesti kaikkeen mitä kysyin. Maksoin pian varausmaksun ja juuri äsken loppumaksun. Tunnit alkaa maanantaina. Erja ainakin puhelimessa vaikutti iloiselta ja tsemppaavalta tuntien suhteen :)
        Jos sulla on jo huono asenne kaikkeen, niin totta kai tunti menee pilalle ja jää huono fiilis paikasta. Jos itse vaan menee nöyränä ja oppivaisella asenteella, ja ajattelee muita kuin itseään, niin pärjää hyvin. Miettikää nyt, jos erja pitää paljon tunteja ja tallia kasassa, ja reippaat tallitytöt haluaa tehdä aamutallia, niin eikö se ole kaikin puolin hyvä ?
        Olisi vielä mukava lukea uudempia kokemuksia yms tästä ratsastuskoulusta. Itse ainakin odotan innolla tunteja täällä!

        Eikö ole jokaisen oma asia millä tallilla ratsastaa? Miks siitä täytyy tehä hirvee haloo?


      • :D :D
        Korjatkaa asenne kirjoitti:

        Kaikki on asenteesta kiinni. Itse löysin punametsän sivut ja innostuin heti. Hinta oli kohdillaan ja hevoset vaikutti mukavilta ja hyvinhoidetuilta kuvien perusteella. Laitoin erjalle viestiä ja hän vastasi tosi ystävällisesti kaikkeen mitä kysyin. Maksoin pian varausmaksun ja juuri äsken loppumaksun. Tunnit alkaa maanantaina. Erja ainakin puhelimessa vaikutti iloiselta ja tsemppaavalta tuntien suhteen :)
        Jos sulla on jo huono asenne kaikkeen, niin totta kai tunti menee pilalle ja jää huono fiilis paikasta. Jos itse vaan menee nöyränä ja oppivaisella asenteella, ja ajattelee muita kuin itseään, niin pärjää hyvin. Miettikää nyt, jos erja pitää paljon tunteja ja tallia kasassa, ja reippaat tallitytöt haluaa tehdä aamutallia, niin eikö se ole kaikin puolin hyvä ?
        Olisi vielä mukava lukea uudempia kokemuksia yms tästä ratsastuskoulusta. Itse ainakin odotan innolla tunteja täällä!

        Joo, totta :D Ite kävin punikses pienest asti ja nää pari viimest vuotta ku kävin siel ni kävin melkee joka päivä, niin ihana talli :D Ja siel oppii hoitaa hevosii eikä tartte hoitajillakaan olla mitään hoitomerkkejä, vaan hoitokokemuksen mukaan kattellaan hoitsui :D Ja ite oon ainaki ain tykänny paikast tunneist, ja Erjaki on tosi kiva :D


    • hummaani hii

      Moi
      Diivat maneesissa ... aloitin ratsatstus harratukseni punametsänratsatuskoulussa v 1984 jolloin se oli juuri valmistunut josta se on pysynyt samana ilman yleelyyksiä ja omistajan vihdos äidiltä tyttärelle 2012 (mitä jäi nyt väliin n20 v milloin en harrastellut ratsastusta nyt aloitin taas ja punametsässä))mitä hevoset eivät kaipaa vaan hoitoa kunnioitusta ihmisiltä koska mehän kunnioitamme n 500 kg kokoista eläintä ja opettjat tunnilla ei omista mikrofonia jos tunnilla joutuu käyttää ääntä ja joka tunnin jälkeen on kyselty tunnin fiiliksistä

    • 11+15

      Mitä kuuluu Donna Shotille? :)

      • Donnafani

        Donnalle kuuluu hyvää!!!!(: se on aivan ihana!!! menin sil yks päivä esteitä tunnilla ja se hyppäs ihanasti!!!!!! Virtaa sillä kyllä piisaa (:


      • Anonyymi
        Donnafani kirjoitti:

        Donnalle kuuluu hyvää!!!!(: se on aivan ihana!!! menin sil yks päivä esteitä tunnilla ja se hyppäs ihanasti!!!!!! Virtaa sillä kyllä piisaa (:

        Nyt se Donna on jo kuolla tohon ähkyyn. Joku oli antanut joka päivä liikaa kauraa. Raukka oli kaunis heppa.


      • Anonyymi

        Sori Mut nyt kun kirjoitan Donna shot on kuollut 😪


    • Ylpeä

      Moi! On aika hirveetä lukea, kun kaikki haukkuu Punista ilman kunnon syytä. Itse alotin Puniksessa 7 vuotiaana ja ratsastin tunneilla pari vuotta. Myöhemmin jatkoin siellä itsenäisesti ratsastelua, koska tunteihin ei enään ollut varaa. Opin aivan valtavasti ja omasta mielestä tää talli on aivan paras, kaikki kun ei tarvise lissujen tavoin maneesia yms. Mielestäni Punametsässä on hyvä opetus ( no riippuu näkökulmasta ) ja aivan paras porukka, ihmiset on ystävällisiä ja avuliaita, ja niin, opettajat polttaa,mutta ei ne tunnin aikana polta, eikä ees kentän edessä, eikä polttaminen ookkaan nykypäivän mitään uutta.
      No niin, ei Puniksessa mitään parhaita hevosia olekkaan, mutta ei oo kyllä missään muuallakaan ratsastuskouluilla, vaikka kaikki väittää ratsastuskoulunsa hevosia tosi osaaviks yms. Ja nää hepat on tosi ihanii :D

      Sit siit kentäst, joo punikses ei oo maneesii, mut kaikki ei sitä edes tarvitse, kenttä on ihan ok, ehkä vähän kova talvella, mut kyl sil pärjää, ja jos ei, niin eipä oo pitkä matka naapuritallin maneesille. Ja jos ei kentällä kiinnosta ratsastaa, niin aivan ihanat maastot löytyy.

      Ja sit, jos multa kysyttäisiin että Punis vai Primus, vastaisin Punis. Joo, syitä on; Mä en tartte mitään lissuporukkaa ja "tasokasta tuntihevosta", vaan haluun vaan olla ihanien hevosten ja ihmisten kanssa, oppia ratsastamaan ( hyvät opettajat nimittäin, ), yms, ja siellä sentään oppii hoitamaan, loimittamaan, taluttamaan hevosia, toisin kun Primuksella, jolla on ihme jos saa viedä hevosen pihalle, tai on aivan kamalaa jos hevosella on ruununrajassa milli mutaa. Puniksessakin saa mennä usein ilman satulaa, kysyy vaan, toisin kun Primuksella jolla on ehkä jopa 3 hevosta/ponia, jolla saa mennä ilman satulaa xDD Mua vaan niin naurattaa kun Primuksen porukka lesoilee kun pääsee menee ilman satulaa tai taluttamaan hevosta, kun Puniksessa se on aivan normiarkea. :D

      Mut joo, kaikil on se oma mielipide asioist, mut mun mielest ei tarttis alkaa valittaa Puniksest, kun se on oikeest tosi ihana talli. Ja jos puhutte et surkee porukka, ni ei tarttis väittää et se koko porukka on sellasta, jos yhen tyypin kaa ois joku riita ...

      • Diivatalliko?????

        Et vaikuta koskaan ratsastaneen Primuksella?
        Miksi alat syytellä noin räikeästi ilman mitään selvää syytä?
        Primus on hyvä paikka. Hevosista pidetään huolta, onko se huono asia?
        Mitä se sinulle kuuluu kuka taluttaa, kuka menee ilman satulaa? Ja kaikilla saa mennä ilman satulaa.
        Ratsastajat ovat asiakkaita. Primuksen porukka ei lesoile.
        "ni ei tarttis väittää et se koko porukka on sellasta, jos yhen tyypin kaa ois joku riita ..." Lukisitko kirjoittamasi viestin uudelleen? Sinähän juuri itse yyllistyt tuohon yleistämiseen.
        Primus on kotoisa ja kiva paikka, ei mikään tehdas. Hoitajat ovat mukavia eivätkä lissuja. Itse en ole hoitaja tai kovin kokenut ratsastaja, mutta minusta hoitajat ja muut tallilla käyvät ovat ihania ja ystävällisiä.
        Lissuhoitajia löytyy mm. Tuomarinkylästän Ratsastuskoulusta. Kävin siellä pari vuotta. Hoitajat lyövät ja säikyttelevät hevosia! Tallilla myös huudetaan paljon. Tallityöntekijätkin käyttäytyvät törkeästi hevosia kohtaan. Laiskempaa ponia eräs ratsastaja hakkasi kannuksilla niin kovaa kuin jaloista lähtee jo alkukäynneistä. Yhdellä hepalla, Charon Starilla, oli juuri pari viikkoa sitten joku potkinut kyljet verille kannuksilla. Ja Charon on sitä paitsi superreipas! Ja kun pari viikkoa sitten eräällä hepalla oli kyljessä haava, n.11 hoitajaa tunki karsinaan kiljumaan ja hihittämään ja he olivat kai laittamassa jotain desinfiointiainetta. Jack-poni on ylisuosittu ja aina kun joku tuo sen ulos harjattavaksi, loput 10 pikkulissua tulevat viereen häiriköimään. Ja eivät ole mitään hepparakkaita! Oikeita hirviöitä hevosia kohtaan. Kun Jack pihalla säikähti jotain, se nosti pään ylös. Silloin hoitaja läimi sitä kylkeen ja selkään riimunnarun toisella päällä ja repi toisella vähän kuin nykyttäen isolla liikkeellä ponin päätä alas. Hevosten kuolaimet kiristävät jo valmiiksi niin että suupielet on koko ajan rutussa. Tallilla huudetaan paljon. Leikki/ilman satulaa-tunteja on ehkä kerran tai enimmillään kaksi vuodessa.


        Primuksella on ihanaa, suosittelen kaikille! Hevoset ovat kivoja, persoonallisia, mutta eivät apaattisiksi koulutettuja. Ne viihtyvät selvästi tallilla. Primuksella on lämmin tunnelma. Ilman satulaa mennään usein ja tuttuni on hypännyt siellä 90 cm estettä ilman satulaa joulutunnilla! Ja siis ilman käsiä! Oli niin kivan näköistä, olin katsomassa.
        Primuksella on kahvila, josta voi ottaa vaikka tunnin jälkeen kermavaahtokaakaon tai muuta.
        Ymmärrän, että voi pitää muista talleista, mutta Primusta ei tarvitse haukkua sen kattavuuden takia!
        Älkää kuunnelko nettivalittajia MITÄÄN tallia miettiessä. Jokaisella on oma mielipide mutta jotkut haluavat vain haukkua. Kannattaa kokeilla Primusta!


      • Ed.Viestin lähettäjä
        Diivatalliko????? kirjoitti:

        Et vaikuta koskaan ratsastaneen Primuksella?
        Miksi alat syytellä noin räikeästi ilman mitään selvää syytä?
        Primus on hyvä paikka. Hevosista pidetään huolta, onko se huono asia?
        Mitä se sinulle kuuluu kuka taluttaa, kuka menee ilman satulaa? Ja kaikilla saa mennä ilman satulaa.
        Ratsastajat ovat asiakkaita. Primuksen porukka ei lesoile.
        "ni ei tarttis väittää et se koko porukka on sellasta, jos yhen tyypin kaa ois joku riita ..." Lukisitko kirjoittamasi viestin uudelleen? Sinähän juuri itse yyllistyt tuohon yleistämiseen.
        Primus on kotoisa ja kiva paikka, ei mikään tehdas. Hoitajat ovat mukavia eivätkä lissuja. Itse en ole hoitaja tai kovin kokenut ratsastaja, mutta minusta hoitajat ja muut tallilla käyvät ovat ihania ja ystävällisiä.
        Lissuhoitajia löytyy mm. Tuomarinkylästän Ratsastuskoulusta. Kävin siellä pari vuotta. Hoitajat lyövät ja säikyttelevät hevosia! Tallilla myös huudetaan paljon. Tallityöntekijätkin käyttäytyvät törkeästi hevosia kohtaan. Laiskempaa ponia eräs ratsastaja hakkasi kannuksilla niin kovaa kuin jaloista lähtee jo alkukäynneistä. Yhdellä hepalla, Charon Starilla, oli juuri pari viikkoa sitten joku potkinut kyljet verille kannuksilla. Ja Charon on sitä paitsi superreipas! Ja kun pari viikkoa sitten eräällä hepalla oli kyljessä haava, n.11 hoitajaa tunki karsinaan kiljumaan ja hihittämään ja he olivat kai laittamassa jotain desinfiointiainetta. Jack-poni on ylisuosittu ja aina kun joku tuo sen ulos harjattavaksi, loput 10 pikkulissua tulevat viereen häiriköimään. Ja eivät ole mitään hepparakkaita! Oikeita hirviöitä hevosia kohtaan. Kun Jack pihalla säikähti jotain, se nosti pään ylös. Silloin hoitaja läimi sitä kylkeen ja selkään riimunnarun toisella päällä ja repi toisella vähän kuin nykyttäen isolla liikkeellä ponin päätä alas. Hevosten kuolaimet kiristävät jo valmiiksi niin että suupielet on koko ajan rutussa. Tallilla huudetaan paljon. Leikki/ilman satulaa-tunteja on ehkä kerran tai enimmillään kaksi vuodessa.


        Primuksella on ihanaa, suosittelen kaikille! Hevoset ovat kivoja, persoonallisia, mutta eivät apaattisiksi koulutettuja. Ne viihtyvät selvästi tallilla. Primuksella on lämmin tunnelma. Ilman satulaa mennään usein ja tuttuni on hypännyt siellä 90 cm estettä ilman satulaa joulutunnilla! Ja siis ilman käsiä! Oli niin kivan näköistä, olin katsomassa.
        Primuksella on kahvila, josta voi ottaa vaikka tunnin jälkeen kermavaahtokaakaon tai muuta.
        Ymmärrän, että voi pitää muista talleista, mutta Primusta ei tarvitse haukkua sen kattavuuden takia!
        Älkää kuunnelko nettivalittajia MITÄÄN tallia miettiessä. Jokaisella on oma mielipide mutta jotkut haluavat vain haukkua. Kannattaa kokeilla Primusta!

        Ja viestistä unohtui: On helpompi opetella ratsastamaan, kun ei tarvitse keskittyä koko ajan siihen, saako hepan eteenpäin, säikähtääkö se jotain, kuunteleeko se, pysähtyykö se halutessa, pysyykö uralla tms. Mieluummin kannattaa aloittaa parilla vuodella paikassa, jossa hepat osaa ja kaikki aika ei kulu siihen, että saa hepan kuuntelemaan edes vähän.
        En halua haukkua Punametsää, sillä omakohtaista kokemusta ei ole. Jos et sinäkään haukkuisi Primusta ilman oikeaa kokemusta paikasta?
        Ps. Primukselta löytyy myös haastavampia heppoja, vaihtoehtoja on mukavan paljon. :)
        Ja jos puniksella tosiaan usein mennään ilman satulaa, voisin ottaa sieltä kokeilutunnin. Kuulostaa kivalta! ;)


    • Punkkari-Unski

      Hoi!
      Punis jakaa mielipiteitä, kuten jokainen talli. Suurin ongelma siellä on puitteet. Kun maaperä on tallin alla savea, kevät ja syksy on haasteellista aikaa. Tarhat ovat mutaiset ja hevoset sen näköisiä. Automaattijuottoa ei ole. Hevoset juotetaan ämpäreillä kolme (kesällä neljä) kertaa, jotta hevosten saamaa nestemäärää voidaan tarkkailla. Joku mainitsi rotat. Kyllä, niitä löytyy, tosin ongelma on saatu aika hyvin kuriin nykyisten tallikissojen avulla. Näyttäkää minulle talli, jossa ei rottia ole, niin näytän, että löytyy niitä sieltäkin. Toisista enemmän, kuin toisista. Erja on tiukka opettaja, joka vaatii jokaista ratsastajaa antamaan parastaan. Valitettavasti tämä on ainoa väylä oppia ratsastamaan. Hevoset osaavat, toiset enemmän, toiset vähemmän. Osaako ratsastaja, onkin sitten kysymys sinänsä. Hevoset eivät ole rahantekoa varten, vaan ne ovat Erjan työkavereita, joista pidetään huolta. Kun hevonen ei enää ole kykenevä tekemään tuntityötä, saa se aina vähintään yhden eläkevuoden, ennen kuin siirtyy vihreämmille laitumille. Tietysti tässäkin otetaan terveyskysymykset huomioon. Itse olen käynyt puniksessa enemmän ja vähemmän aktiivisesti 16 vuotta, joten aika hyvin uskallan väittää tallin toimintatavat tuntevani. Kehoitan kaikkia lämpimästi tutustumaan talliin henkilökohtaisesti, Täällä nähdyt "asiantuntijalausunnot" eivät välttämättä anna ihan oikeaa kuvaa...

      • Päätauyia

        Siis soitin sinne vähän aikaa sitten vuokrausta kysellessä niin kertoivat että päätautia oli tallilla..


      • 837
        Päätauyia kirjoitti:

        Siis soitin sinne vähän aikaa sitten vuokrausta kysellessä niin kertoivat että päätautia oli tallilla..

        Mutta teidän ihmisten pitää muistaa että jos tallilla on pääntautia se ei tarkoita että se olisi huono talli koska niinkin on ajateltu.


    • selittäjäsuosittelee

      Siis soitin sinne vähän aikaa sitten vuokrausta kysellessä niin kertoivat että päätautia oli tallilla.. - Joo, siellä oli pääntautia.. Ajat sitten :'d... Koko tallialue puhdistettiin ja desinfioitiin ihan kunnolla, joten siitä ei ole enää ollut pitkään aikaan huolta ;)

      Punis on vanha talli, ilman maneesia, hiekkatarhoja, tai vesiautomaatteja, se on totta... Mutta siellä on hyvä ryhmähenki, tosi mukava ja innokkas talliporukka, hyvät opettajat (jotka sanovat miten asiat on) ja kivat hevoset. Omasta mielestä tosi kotoinen talli :).

      Hevosista suurin osa on peruskilttejä suokkeja, ja niiden lisäksi löytyy pv, lv, ja poneja :3. Joo, ei punikseen mitään 10 tuhannen euron hevosia olla ostettukaan, vaan hevosia on itse koulutettu punametsässä, ja kyllä ne mielestäni toimii ihan hyvin ? :D

      Puniksessa on iso kenttä, kivat, monipuoliset maastot, kiva(vaikka vanha) talli, -hepat ja -työntekijät ym...

      Ja maneesissa ainainen ratsastus on hevosellekkin aika tylsää kehänkiertoa, kun ei ole maisemiakaan... Mutta, jos maneesillekkin haluat joskus (vaikka oman hevosen kanssa), on kävelymatkan päässä maneesi jota saa vuokrata.

      Kiva talli siis, suosittelen :)

    • jipjipj

      En suosittele.. huono opetus, omistaja aivan kamala, no hevoset ovat mitä ovat. Ja kyllä olen paljon tallilla käynyt, joten kokemuksesta puhun.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä


    • entiiämutjuuihansama

      Olen aloittamassa (ehkä?) Puniksella. Tänä kesänä meen sellaselle alkeiskurssille mikä on sen 4 kertaa ;D Oon vielä aika säikky hevosten kanssa, mutta kai se on normaalia, kun on kerran elämässä ratsastanu, ja sekin oli vaan puoli tuntia käyntiä. Oikeesti toivon et se on hyvä talli. Onko se hyvä talli, onko hevoset kilttejä autetaanko alottelijoita yms? Toivottavasti ketju elää yhä ;D

    • vuosiasittenkäynyt

      Aikamoisia mielepiteitä puolin jos toisin. Oon molemmilla (Primus&Punis) ratsastanu ja MUN kokemukset on seuraavat.

      Puniksella aloitin ratsastuksen ihan pienenä (about 2lk). Ei ollut silloin mikään hieno paikka ja tosiaan ränsistynyt likainen yms. Tuntien varaus ja peruminen oli hankalaa, kun ei keneenkään saanut yhteyttä. Aikuisia poltti aivan oven edessä joka ei myöskään ollut kovin mukavaa. Maneesin puuttuminen ei haitannut silloin, mutta jos menestyä tahtoo niin eihän kukaan voi "treenata" -15 asteessa. Opetus oli ihan hyvätasoista aloittelijalle, mutta avustaminen silloin kun sitä tarvittiin oli puuttellista. Hoitajat kyllä autoivat ennen tuntia, mutta talvella nekin katosivat tunnin aikana jonnekkin ja joskus iso suomenhevonen piti hoitaa yksin pois. Kerran tunnin jälkeen vein Lamatarta pois tunnilta ja tallin piha oli peilijäässä. Eihän silloin pikku tyttö millään pärjännyt vahvalle suomenhevoselle. Opettajasta en tiedä, mutta onneksi tuli äiti apuun. Sisätiloista vielä että oli kyllä välillä pelottavaa kulkea käytävälle otetun potkivan hevosen ohi. MUTTA näistä on jo useampi vuosi joten en tiedä mikä meinkinki siellä tänä päivänä on.

      Primus on sitten niille jotka haluavat valmentautua. Talli on siisti ja tilava ja sieltäkin niitä yli-innokkaita pikku tyttöjä löytyy. Apua kyllä saa jos sitä pyytää ja ihmiset ovat helposti tutustuttavia. Hankalaa vain että jos on ujompi niin tutustumisessa voi mennä kauan. Opetus on OIKEASTI tehokasta, mutta siellä ei juurikaan niitä vapaampia tunteja ole. Opet on ystävällisiä mutta eivät juuri kuulumisia kysele. Hevosia kohdellaan hyvin ja kun joku tuolla ylempänä mainitsi juoma-automaateista, niin kyllä nekin tarkistetaan vähintään joka päivä että ne varmasti toimivat.

      Oon pahoillani mahdollisista kirjotusvirheistä ja siitä että en jaksanut laittaa pilkkuja.

      • Huonojärjestelmä

        Mut mistä sitte tiiätte että hevonen juo tarpeeksi.. vaikka kuinka testaisitte päivittäin, että toimiiko automaatti niin eihän se tarkota että hevonen juo yhtään..


    • Lololololooooo

      Mun mielestä Punametsän talli on ihan hyvä paikk,siis sellasta keskivertoa. Aloittelijat saa ainakin hyvää opetusta mut en oo varma kokeneille😕 Hevoset on ihan perus,aika vanhoja vaan, mut on tietty poikkeuksia esim. Ettei Faila voi käydä talvisin tunneilla ja et Mallal on nyt joku juttu kavioissa. Ihan kiva tunnelma mut hoitsut on vähän epäkäytännöllistä, harrastan punikses kerran viikossa enkä oo saanu laittaa heppa kertaakaan kuntoon!

      • Lållålålålål

        Jos et ole saanut laittaa hevosta tunnille kuntoon, voit toki pyytää. Useimmat hoitajat neuvovat mielellään, miten hevonen varustetaan. Lisäksi jos haluat harjata, tule ajoissa ja pyydä lupaa :)

        ps. Mallalla ei ole kavioissa vikaa :)


      • Anonyymi
        Lållålålålål kirjoitti:

        Jos et ole saanut laittaa hevosta tunnille kuntoon, voit toki pyytää. Useimmat hoitajat neuvovat mielellään, miten hevonen varustetaan. Lisäksi jos haluat harjata, tule ajoissa ja pyydä lupaa :)

        ps. Mallalla ei ole kavioissa vikaa :)

        Ps. Malla on nyt kuollu


    • Jovuodesta

      ite oon käyny Puniksessa enemmän tai vähemmän aktiivisesti vuodesta 2013. Aloitin hoitamisen vuonna 2014, ja en oo päätöstä kertaakaan katunut. Puniksessa on asioita laitettu kuntoon (lisää karsinoita, maalattu, uudistuksia). Suosittelen lämpimästi! kivat, osaavat opet jotka neuvoo. tallikissat söpöjä ja tallinomistajan koirat seurallisia. ei ole maneesia mutta aivan törkeän hyvät maastot. kenttä talvella joskus liukas, mutta silloin voidaan mennä koulua. hoitajat mukavia ja auttaa jos jotain ei osaa. tallihenki paras mitä oon ikinä kokenu. kenttä iso ja tilava, yksityispuoli ja tuntipuoli. kesäisin koko kenttä käytössä. aamu-ja iltatalleista saa rahaa. hevoset mukavia ja helppoja hoitaa. Tosiaan Lamatar ja Jeppe on tän vuoden aikana jouduttu siirtämään vihreämmille laitumille, mikä on tietysti jättänyt aukon sydämeen, mutta syksyn alussa tuli uusi tuntsari Pate (alunperin Kusti). vuonna 2015 talliin saapui pikkuinen Roosa-poni ja villi mutta herrasmies Kapu. Kapu on maastossa pomminvarma. Pelkkää hyvää sanottavaa maailman parhaasta tallista💜!

      • käyvinkoinihastuin

        Oon samaa mieltä sun kanssa! Ja maneesi kun puuttuu, niin omalla hepalla voi käydä maneesilla, joka vain kävelymatkan päässä (alku- ja loppukäynnit hoituu siinä, saa koko maneesiajan käyttää tehokkaasti!). Puniksessahan järkätään myös vammasratsastusta, ja siellä on aina 4-5 heppaa, eikä aina edes samat. Eli luotettavia ja varmoja heppoja löytyy myös aremmille! Suosittelen<3


    • Enookäynykummassakaa

      MMILLÄ TAVALLA MANEESISSA RATSASTAMINEN TEKEE IHMISESTÄ LISSUN? Kommentteja luettuani suurimmat puutteet puniksessa ovat olleet hoitajat ei maneesi. Ja miksi primusta pitää haukkua kermaperseiden talliksi? Sielläkin ratsastetaan varmaan oman kehityksen vuoksi eikä marmoroidun lattian ja kultaisten karsinanovien takia. Ja jos ne karsinat kerta tarkistetaan päivittäin niin ne hevoset ei kuole janoon jos se automaatti oliski rikki vaan sinne kannettaisiin vettä käsin.

      • ilmapiirionsejuttu

        Olen itse ratsastanut nyt Primuksella 3 vuotta. Hevosten juoma-automaatit tarkistetaan joka päivä ja jos ne ovat rikki, niin hevosille laitetaan isot saavit karsinaan, niinkuin esimerkiksi Gandalfilla. Primuksella hevosten karsinat ovat avoimia, joten vaikuttaa hevosille mukavammalta vaihtoehdolta. Tallissa on aina hoitajia tai muita ihmisiä joista suurin osa osaa ja haluaa auttaa. Primuksella ihan vain harrastaminen on mahdollista, mutta siellä on lähes joka viikonloppu kilpailut ja 3 erilaista kilpavalmennusryhmää. Maneesi on hyvä talvella,, koska hevosen ihannelämpötila on 3-8 celsiusta. Sateella ulkona ei ole kiva ratsastaa, sillä Primuksella on muutama hevonen, jotka ovat tosi säikkyjä. Opettjat ovat todella asiantuntevia ja auttavat ja juttelevat mielellään, jos on aikaa. Primuksella on tällähetkellä sellainen hoitomenetelmä, ettei kenelläkään ole omaa hoitohevosta, sillä jokut hoitajat tekivät sit, etteivät antaneet ratsastajan laittaa hevosta tunnille. Nyt on ns. yleishoitajia, jotka tekevät hoitajalistan tehtäviä. Pidän paikasta hyvin paljon.

        Punametsässä en ole koskaan ratsastanut, mutta olen käynyt kyllä tallilla katsomassa kerran yhden puolitutun tuntia. Paikka vaikutti muuten erittäin mukavalta, mutta kun joku hoitaja kysyy, että missä minä ratsastan ja sanon, että Primuksella, niin heti ruvvetaan haukkumaan. Minkä takia lähes kaikki puniksen hoitajat vihaavat Primusta? Aion itse käydä siellä nyt kevällä irtotunnilla ja todennäköisesti vuokraan kesällä.

        Ja ihan yleisenä huomiona kaikille:
        Jos joku opettaja sanoo teille mitä teidän pitää korjata ratsastuksessanne, ÄLKÄÄ RUVETKO ÄNKYTTÄMÄÄN JA ITKEMÄÄN. OLKAA ITSEVARMOJA. Tuollainen käytös saa kyllä käämit palamaan. Ymmärrän kyllä, että jotkut ovat ujompia, mutta miksi jos opettaja käskee tehdä puoliympyrän, niin kesken sen täytyy pysäyttää hevonen ja alkaa itkeä, vaikka opettaja ei ole sanonut mitään muuta, kuin että "hyvin menee"

        Toivon, että mennessäni punikselle hoitajat eivät tapa minua, koska ridaan primuksella :)


    • EiPuniskeen

      Olin ratsastanut puniksessa yhen kaudentoisen, joista kyllä lintsasin muutaman. Hevoset ovat huonosti koulutettuja, ja ainakin meidän tunnilla joka kerta joku heppa pelleilee. Vihasin ja pelkäsin mun ratsastus opettajaakin ja itkukin tunneilla joskus pääsi. Koko ratsastus into häipyi olemattomiin ja mietin vaan että milloin tuntipääsisin loppuu. Halusin lopettaa, mutta jatkoin, tosin eri tallilla. Koko into ratsastukseen palasi ja tällähetkellä olen yhden ponin ylpeä omistaja. Jos haluat nauttia ratsastuksesta, älä mene sinne. Halpa ei ole aina hyvä.

    • Hulluahommaa

      Kamala paikka! Tosi ränsistynyttä ja tallinomistaja on ihan hirveä, monet häipyneet vain sen takia. Jos haluat kehittyä ratsastuksessa, älä mene sinne, surkea paikka! Huonot opettajat ja se vaaleahiuksinen blondi lapsi jolla on oma heppa on tosi ahdistava henkilö! Naama on kuin litistynyt mopsi! Kerjäsi multa ruokaa kun söin mun omaa leipää. Hullua sakkia. Tallilla on varmaan sata pikkutyttöä jotka suostuvat vain hoitamaan söpöjä Hemppaa ja Oskua, eikä hepoista välitetä. No, mitä siitä, koska hevoset eikä ponit osaa MITÄÄN! Tallilla on kaksi helppoa, jotka ovat Hemppa ja Osku. Kaikki tytöt sitten niitä paijailee ja pussailee, säälin poniraasuja!

      • Siismitähäh

        Keistäköhän mahdatte puhua? Tallilla ei mielestäni tällä hetkellä ole ketään blondia mopsinaamaista tyttöä jolla on oma heppa sen kaveria jolla on rohtuneet huulet.


    • hihhuliiiiii

      Hyhhyh koko paikka haisee paskalta! Ei kannata mennä.

    • tyytyvainenn

      Olen ratsastanut punametsässä 2 vuotta ja se on mielestäni ihana talli! tallin omistaja on mukava ja helposti lähestyttävä. En tiedä millaisen kuvan te muut olette tallista saaneet mutta mielestäni talli on enemmän ratsastajille jotka haluavat enemmän ratsastukseta kuin vain kerran viikko tunti ja sitten pois.. Maastot ovat upeat ottaen huomioon että paikka on niin pääkaupunki seutua. Jos haluat valmentautua aktiivisesti samalla hevosella ja kisata ulkopuolisissa kilpailuissa niin kannattaa tulla tänne koska täällä on siihen sopivia hevosia ja kisoihin lähdetään usein. Tänne tulee myös usein ulkopuolisia valmentajia. Mielestäni ratsastus on laji jossa voi likaantua ja jos ei sitä halua niin voi sitten valita suoraan Ainon tai Priimuksen.. Talli on mielestäni ihanan yksityinen ja rauhallinen ja siellä tuntuu kuin sinua kohdeltaisiin persoonallisesti ja kaikki tuntevat kaikki! Hevoset ovat monipuolisia ja hyvin koulutettuja. Toivottavasti jaksoitte lukea ja saitte vähän toisenlaisen käsityksen tallista !!

      • tyytyvainenn

        puhun siis gobbacan tallista ja uskoisin että minella on rässä kohdassa mennyt sekaisin gobbacan talli ja punametsän talli koska myös gobbaccaa kutsutaan punametsäksi


    • Kamalamopsinaama

      Ahaa on mopsinaamanen blondi 🤔 Hei te jotka sanoitte mua mopsiks ja kamalaks ni kertokaapa et keitä ootte puniksesta?

    • Ehdottomastipunikseen

      Punametsä on mahtava paikka! Meiän heppa viihtyy tosi hyvin, sillä isot tarhat yms. Hevoset ovat hyvin ruokittuja sekä selvästi onnellisia. Ne lissut jotka ei selviä jos lattia ei oo pesty joka aamu ni voi mennä sellaselle tallille mut punikseen voi tulla ne jotka haluu tallille jossa on hyvä ilmapiiri sekä kivat tunnit. Vaikka hevoset eivät ole välttämättä hirmu taitavia niin niissä on ainakin haastetta ja voi kehittyä toisin kuin jos meet tosi taitavilla hevosilla ni et ite pysty oikeen kehittymään. Puniksessa oppii myös hevosmiestaitoja sillä lapsillekkin annetaan mahdollisuuksia tehdä tallitöitä, sekä puniksessa on myös tosi kivat hoitamismahdollisuudet. Voi pyytää jotain heppaa hoitsuksesi hoitajakokouksissa ja saat hoidella ja laittaa sen kuntoon niinä päivinä kun lupaudut hoitamaan. Tiedän paljon talleja joissa tullaan vaan ratsastamaan että ei saa laittaa kuntoon itse yms. Musta ratsastus on harrastus johon kuuluu myös muutakin kuin ratsastusta esimerkiksi hoitamista yms. Vielä lopuksi sanon että suosittelen punista erittäin lämpimästi!!!!!

    • StadinC

      Vieläkö siellä Puniksessa pihtaillaan vedestä? Joskus 1999 tienoilla rohkenin pestä käsiäni (vai olivatkohan ne kuolaimet?) jolloin omistaja nosti siitä hyvästä metelin "älä ihmeessä pese niitä juoksevalla vedellä, tuo meidän pumppu ei kestä"...kaipa se pumpusta (ja maneesista) pihtaileminen on silkkää omistajan itaruutta...*LOL*

    • PunisOnParas

      "Hevoset ovat huonosti koulutettuja??" Anteeksi vain mutta minkäs tasoinen pitäisi olla normaalin ratsastuskoulun hevonen?! Omasta mielestäni sellainen heC/B riittää.. ja tarkoittaako se, että jos pari hevosta säikähtää tunnilla niin kaikki on "huonosti koulutettuja"?? Ei minun mielestäni ainakaan.. ja mitä sille mahtaa jos ne säikkyy?? Sitäpaitsi, jos ratsastaa "huonosti koulutetulla hevosella" niin eikö siinä ole enemmän haastetta kun sellaisella GP-tason automaatissa?? Joten uskon, että puniksen hepoilla kehittyy aikas hyvin.. Ja kaikki hevoset ovat erilaisia..

      Ja ehkä punis ei ole se kaikista hienoin ja paras talli maailmassa, mutta siellä on maailman paras ilmapiiri!! Kaikki henkilökunta on todella ihanaa väkeä<3 (myös tämä "mopsinaamainen tyttö" <3 :D ) Puniksessa hevosia rakastetaan ja niitä hoidetaan hyvin ja kaikilla on hoitajia. (Muillakin kun niillä oskulla ja hempalla xd) siellä ei ole ehkä maneesia, tallia ei ole ehkä lämmitetty ja siellä ei ole ehkä mitään kahvilaa mutta hyvä talli se silti se on erittäin hyvä talli! Opettajat osaavat hommansa ja ovat erittäin osaavia ja mukavia!! Ja hevoset juotetaan ämpäreillä vettä vieden. Omasta mielestä se on parempi vaihtoehto kun juoma-automaatti, sillä silloin pystyy tarkkailemaan, että onko hevonen juonut tarpeeksi. Ja vaikka juoma-automaatit tarkistettaisiin päivittäin, niin mistä tiedätte että hevonen on juonut tarpeeksi??

      Ja kyllä ainakin nykyään hevosen saa itse laittaa kuntoon:0 ehkä jossain alkeis- tai jatkokurssilla hoitaja avustaa/laittaa kuntoon..

      Suosittelen siis punista lämpimästi kaikille!!<3 (paitsi niille jotka pelkäävät hämähäkinseittiä satulahuoneen nurkassa..)

      Itse olen puniksessa ratsastanut nyt yli 4 vuotta joten kokemusta on!!

      • Anonyymi

        Kiitos! Tätä kaipasin:)


    • Lopetin

      Puniksen omistaja kiroilee ja polttaa tupakkaa. Hänen koira voi välillä "hyökätä". Jos kestää tällaista perussuomalaista meininkiä talli on ok.

      • PunisOnParas

        Sulla todennäköisesti on suu. Miksi et käytä sitä ja kerro että kyseinen toiminta häiritsee:'D
        Ja mun mielestä tallin omistaja ei kyllä polta... ainakaan ikinä en itse ole neljän vuoden aikana kertaakaan kyllä nähnyt.. perehdy ennen kuin alat valittamaan:D


      • PunisOnParas

        Mutta tosiaan, mitä siitä mielipideasiasta kiistelemään.. nämä ovat omia näkemyksiäni.. :)


    • StadinC

      Samat kokemukset, "Lopetin". No, jos joku tykkää paikasta niin pysyköön sitten siellä. Makuasioista ei kannata kiistellä.

    • StadinC

      ...Ja kyllä säpsyille hevosille löytyy apua ja koulutusta. Säpsyilyä ei tarvitse hyväksyä. Ratsastuksen tulisi olla mahdollisimman turvallinen laji jotta tavikset eivät pääse levittelemään valeuutisia.

      • Öötotanoinn

        "Ratsastuksen tulisi olla mahdollisimman turvallinen laji" et varmaan tiennyt, että ratsastus on yksi vaarallisimmista lajeista tallista huolimatta :D Ja oli sitten miten hieno talli vaan, niin kyllä sielläkin voi olla säpsyjä hevosia ja voi sielläkin onnettomuuksia tapahtua... ei punista tarvitse pitää huonona tallina, jos siellä on muutama säpsy hevonen.. et tiiäkkää mite helvetisti mä nauran sulle :DD


    • punisonparas

      Mun mielestä punis on aivan mahtava paikka ja SUOSITELEN lämmin mielisesti:) Kenttä on sopivan kokoinen paitsi silloin, jos tunnille on ängetty esim. yli 7 tai 7 ratsastajaa. Tallin omistaja on tosi kiva ja siltä saa/kannattaa kysyä, eikä pelätä. Tunnit ovat hyvin opettavaisia ja kivoja. Suurin osa hevosista on koulutettu tosi hyvin, en paheksu sitä, vaikka jokin asia ei onnistu tunnilla, mutta silloin kannattaa miettiä, onko vika itsessäsi, eikä aina hevosessa/ponissa. Kenttä on kyllä alku talvesta kenttä ei ole ihan parhaimmilla, mutta kun enemmän lunta tulee niin kyllä se siitä. En jaksa enempää kirjoittaa joten joo

    • olentietoinenasioista

      ihan järkyttävä paikka. Opettajana toimi alkeistunneilla harrasteohjaaja ei siis ollut papereita edes ratsastuksen ohjaamisesta. Ihminen on minulle tuttu ja olen nähnyt hänen itse ratsastavan mikä oli kamalaa katsottavaa. Edes oikea kevennys ei tahtonut löytyä, kädet heilui minne sattui ja oli selässä kuin perunasäkki. Sekä todella törkeä pienten lasten vanhemmille. Hevoset ovat huonosti hoidettuja, vanhoja jakyllä todellakin melkein jokainen hevonen tuntikäytössä on 20v. Ja nämä asiat sanon tiedolla koska olen ollut töissä kyseisellä tallilla. Koko ajan joku lopetetaan ähkyn vuoksi, monella hengitysongelmia huonon sisäilman takia. Kentän pohja todella kova jonka vuoksi melkein jokaisella jotain jalkavaivaa. Punis on todella hevosharrastuksen häpeäpilkku eikä siellä käy kuin tietämättömät. Hevosetkin usei non vanhoja ravureita tai teuraalta pelastettu. älkää tukeko tätä toimintaa!!!

      • Oletkoskuullut

        Oletko kuullut sanonnasta "älä tee niin kuin mä, vaan tee niin kuin mä sanon" :)


      • Juutotanoinn

        Ja musta kyllä tuntuu, ettei alkeiskurssien pitämiseen pikkutallilla tarvitse mitään papereita... ja puniksessa hepat tekevät töitä niiden jaksamisen mukaan, ei iän. Esim donnakin on yli 25, ja käy välillä tunneilla koska työintoa riittää :) ei sekään kävisi tunneilla jos ei työintoa ja jaksamista enään riittäisi :) "jokainen hevonen on 20v" ehei, eihän siellä montaa yli 20v ole, ja kuten sanoinkin niin kyllä niilläkin työintoa riittää, jonka ansiosta käyvät tunneilla :) "koko ajan joku lopetetaan ähkyn vuoksi" milloinkas on viimeksi lopetettu hevonen puniksessa ähkyn takia?? tuntihevosista 2013?? 2012?? Ennemmin?? Kirjoittamasi perusteella et näköjään ole kyllä perehtynyt ollenkaan punikseen, vaikka väitätkin siellä tehneesi töitä :D


      • Emtjuu
        Juutotanoinn kirjoitti:

        Ja musta kyllä tuntuu, ettei alkeiskurssien pitämiseen pikkutallilla tarvitse mitään papereita... ja puniksessa hepat tekevät töitä niiden jaksamisen mukaan, ei iän. Esim donnakin on yli 25, ja käy välillä tunneilla koska työintoa riittää :) ei sekään kävisi tunneilla jos ei työintoa ja jaksamista enään riittäisi :) "jokainen hevonen on 20v" ehei, eihän siellä montaa yli 20v ole, ja kuten sanoinkin niin kyllä niilläkin työintoa riittää, jonka ansiosta käyvät tunneilla :) "koko ajan joku lopetetaan ähkyn vuoksi" milloinkas on viimeksi lopetettu hevonen puniksessa ähkyn takia?? tuntihevosista 2013?? 2012?? Ennemmin?? Kirjoittamasi perusteella et näköjään ole kyllä perehtynyt ollenkaan punikseen, vaikka väitätkin siellä tehneesi töitä :D

        Puniksessa olisi kyllä maneesikin, mutta pellot ovat vuokrapeltoa :)


      • Anonyymi

        Joo katoppas niiden netti sivut tarkemmin useat hevoset syntyneet mm. 2004 tai 2003 en nyt sanois et ne on 20 vuotiaita


    • lmlsmkoe

      vaikka punis ei se mikään maailman paras ja laadukkain talli olekaan, niin silti siellä on hyvä opetus, ihanat hevoset ja mahtava talliporukka <3 itse olen 5v puniksella käynyt eli kokemusta on!

    • StadinC

      38 vuotta hevosteltuani luulen tietäväni jotain. En tietenkään niin paljon kuin joku ammattiratsastastaja tai ratsu/ravitallin omistaja.

    • talliin.rakastunut

      Punis aivan mahtava paikka! Ihanat ja persoonalliset hevoset ja ponit. <3 Tallin omistaja mukava. Tallilla paljon reippaita ja ahkeria tyttöjä ja poikia. Aivan mahtavat maastot ja varmasti löytyy kavereita. <3

    • Nwjwjbw

      Ilmapiiri on aivan mahtava, kysyy vaan rohkeesti apua jos tarvitsee kyllä siellä hoitajat ja opettajat auttavat mielellään

    • Uudelleen_aloittamassa

      Löytyykö kokemuksia tältä vuodelta? Aijemmin kuullemma huono paikka, mutta miten nykyään,,,

      • Anonyymi

        Olen käynyt nyt reilun kaksi vuotta ja en vaihtaisi. Mukavat ihmiset, opetus ja hevoset. Aina saa apua! Jos ei luksus tiluksia kaipaan, niin suosittelen ilman muuta!

        Ja aina kannattaa käydä pyörähtämässä :)


    • Anonyymi

      Alotin ratsastaa punametsäntallilla vuosi sitte, mutta lopetin. Syy lopettamiseen ei johtunut tallista, vaan siihen että meiltä tallille on liian pitkä matka. Siirryin lähemmälle tallille.

      Punikselta löytyy loistava ilmapiiri. Tunnilta löytää kavereita.

      Tallilla asustaa ihania poneja ja hevosia. Osa poneista/hevosista ovat laiskoja ja osa pirteempiä. Jotkut ponit/hevoset voivat olla haastavempia kuin toiset.

      Tallil läheisyydessä on kauniit maastot. Kenttä on hyväkuntoinen.

      Opettajat polttavat, mutta ne ei häiritse muita sillä.

      Poneja ja hevosia on kiva hoitaa, koska kaikilla on ees vähän eri luonne.

      Suosittelen punametsän ratsastuskoulua.

    • Anonyymi

      Mikä meininki tallilla on nyt 2019? Saako hevoset nykyään laittaa tunnille itse? Onko maneesi? Onko hevoset hyvässä kunnossa? Saako mahdollisesti hoitsun? Eihän opettajat huuda, kohtele hevosia huonosti jne? Onko mahdollisuutta hypätä, mennä ilman satulaa ja laukata? Onko kenttä hyvä? Suurimmaksi osaksi kuulostaa kivalta paikalta. 😊 En usko, että tallilta löytyy ”mopsinaamoja” jotka hinkuvat toisten eväsleipiä. 😂 Kaikki hepat on ihania! ❤️ Jos on säikky, sille on syy. Kaikki hevoset pelkäävät jotain. Minusta on vaan ihanaa, että ovat ottaneet erilaisia hevosia. Haluan oppia ja ratsastaa kaikenlaisilla hevosilla ja poneilla. 😍Olen siis todellinen heppatyttö joka RAKASTAA hevosia ja poneja. 😍💕Olen siis aloittamassa varmaan Espoon Puniksessa. Oli kiva löytää netistä näin edullinen ratsastusKOULU tältä Espoo Vantaa Helsinki -alueelta. Olisi kiva jos tallilta löytyisi kavereita, jotka haluaisivat vaihtaa puhelinnumeroita ja olla ystäviä. 💓 Koska luokallani ei ole heppatyttöjä tai poikia. Olen jo kokenut, mutta edellisellä tallillani, ei saanut ratsastaa ilman taluttajaa, hoitaa itsenäisesti tunnille, laukata, hypätä esteitä, mennä ilman satulaa tai käydä uittamassa koska ei ollut kenttää, vain maastot. Vastaisiksi joku ainakin kolme vuotta Puniksessa ratsastanut vastata kysymyksiini ja yleisesti tähän? 🥰

      T: heppatyttö joka ehkä aloittaa Puniksessa 🏇🏻

      • Anonyymi

        Menitkö punikseen:)? tuun kokeilemaan 2 tai 3 viikon päästä yhtä tuntia:)❤️ja jos menit millainen talli on haluaisin tietää?


    • Anonyymi

      Lopetakaa toi väitely mulemmat tallit ovat hyviä mutta erilasia hyvällätavalla tarkoiya punist ja primus talleja!!!

    • Anonyymi

      Itse ratsastan siellä ja tallitilat ovat vähän hämäriä,mutta hevoset ovat kilttejä ja nykyiset opettajatkin kuuntelevat toiveita hyvin. Vuokraviikotkin ovat sopivat edullisia.

    • Anonyymi

      Opettajat eivät myöskään huuda niinkuin usea väittää. Ratsastuksen opettajilla pitää olla kantava ääni jotta se kuuluu kentän toisesta laidasta toiseen laitaan. Itse ratsastan punametsässä ja keskustallilla. Keskustalli on siistimpi mutta punametsä puolet halvempi ja siellä otetaan rennommin. Olen saanut sieltä kymmeniä kavereita joka on yllättävää koska keskustallilta vain pari. Siellä ei myöskään vertailla oppilaita keskenään niinkuin useilla muilla talleilla, mutta en ole kyllä usealla ratsastanutkaan. Hevoset ovat kilttejä ja hyvin hoidettuja ja pääsee leireillä itsekkin hoitamaan paljon ja oppilaat pääsevät halutessaan taluttamaan tunneille jos taluttajat loppuvat. Minulla alkaa tänään 6.7 minun vuojraviikko ja odotan suuria.

    • Anonyymi

      On mukava talli käydä. Punametsällä ei ole maneesia mutta jos on kiva talli niin kyllä sen kestää. Opettajat ovat asialliset. Kannattaa käydä kokeilemassa. Siellä ei ole mitää miinusta mutta ei ole mikään huipputalli. Punametsällä pääsee hyvin vauhtiin. Siellä on ihanat hevoset ja tallin hoitajat ja taluttajat ovat avuliaita.

    • Anonyymi

      Eli siis olin yhen roosan kaa kentäl ja se on vähä sellanen villi joten piti laukata liinassa ja no ennenku olin valmis nostaa laukan niin roosa lähti väärään suuntaan laukkaa ihan täysii ja sit jäin vähä roikkuu ja tipuin

      Mut siis todellakin kannattaa mennä

    • Anonyymi

      Minkälainen paikka punametsän talli on nykyään?
      Pääseekö punametsässä hyppäämään esteitä vaikka yksäritunnilla?
      Jos pääsee niin kuinka korkeita. (tietty kaikki riippuu tasosta)
      Itte hyppään n. 70cm ratana niin pääsiskö punametsässä sellasta korkeutta hyppäämään.
      -heppatyttö

    • Anonyymi

      punametsä on paras talli. kannattaa käydä kivat opettajat.

    • Anonyymi

      Talli on kiva .Olen ratsastanun siellä neljä vuotta.Tallitytöt
      on kivoja ja auttaa kun pyytää apua. Kaikkia talli ei miellytä mutta minua se miellyttää. Opettajat on kivoja ja sanoo suoraan mitä pitää ratsastuksessa muuttaa.Talli on vähan sotkuinen jne mutta ei se haittaa. Maneesi olisi tallille kiva kun kenttä on talvella jäässä eikä rahalle saa vastinetta kun ei pysty laukkaamaan ja kun kenttä on aivan jäässä ei tehdä tunnilla muuta kun kävellä.

    • Anonyymi

      Paska talli

    • Anonyymi

      Tallissa on plussia ja miinuksia. Olen käynyt punametsässä noin 3v nytten. Eka vuosi oli kiva. Olin aloittelija joten en tiennyt kamalasti. Ekan vuoden jälkeen aloin tylsistyä, tunneilla teemme kokoajan samoja asioita. Aina luvataan että hypätään mut ei sitten ikinä hypätä. Minulla on ollut neljä opettajaa ja vain yksi niistä opettaa ilman että huutaa. Välillä talliavustajat istuu mulkkaamassa toisten tuntia. Yksi avustaja on todella kiva mutta muut ei. Sitten asia joka minua ärsyttää on että peruttuja tunteja on tullut jo 6 pakkasen takia. ei yhtäkään teoriatuntia tai rästituntia olla tarjottu edes lämpimillä keleillä. Tuntihevosia on vähän. Joskus hevoset karkailee tarhoista kesken tunnin ja tarhat menevät rikki. Kenttä on talvella jäässä ja muutenkin huonokuntoinen. Sitten hyvät puolet. Hevoset saa tarhata isoissa tarhoissa. Tuntilaiset ovat mukavia. Enintään kuusi ihmistä samalla tunnilla. Tarkoituksena ei olla haukkua tallia ja tänne voi aloittelijat ihan hyvin mennä. Halvat tunnit jne. Mutta jos haluat hyppäämistä tai olet jo edistyneempi en välttämättä suosittele.

    • Anonyymi

      Opettajat kans tupakoi tallilla

    • Anonyymi

      Tämä yrittäjä on jättänyt laskuja maksamatta monelle eri toimittajalle. Varastaa väittäen saadun palvelun olevan huonoa ja kelpaamatonta, todellisuudessa yrittää tinkiä ja jättää maksamatta. Satuilee myös ihan omia tarinoitaan ja kun jää valheesta kiinni, yrittää kääntää kyllä asian toiselle tolalle. En suosittele rahtifirmoille, enkä kellekkään jolta yrittää ostaa mitään. Ammattiylpeys on jäänyt jo aikaa sitten. Surullista, sillä talli ilmeisen toimiva ollut aikoinaan.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe