Pieksämäen

Nuorten SM-kisojen käytös

Monissa kisoissa olen ollut mukana, kilpailijana ja huoltajana, mutta vastaavaa en ole vielä nähnyt : tatamilla B- nuori sylkee ja kiroilee, toinen potkii laitamainokset yleisön päälle ja ovenlasin rikki hävityn ottelun jälkeen -((
Eikö kotisaleilla opeteta, että kilpailuissa voi myös hävitä ? "Jollet osaa hävitä, niin et opi voittamaan" taottiin päähän ainakin minulle aikaa sitten.
Miten muu judoväki asian kokee ?
Tulikohan kilpailu- ja sääntövaliokunnalta seuramuksia ko tapauksista ?

41

12183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikalla olija

Ihan samaa jäin miettimään tuosta tapauksesta.

olisi hyvä että kipailuvaliokunta linjaisi ettei tuollaista käytöstä voida sallia.

nyt juttu ikkunan rikkomisesta levisi pienempien kundien kautta salissa kulovalkean tavoin tyyliin: "olipa kova kundi kun rikkoi lasin".

en toivoisi lasten ja nuorten saavan tuollaista esimerkkiä

• ennakkotapaus

kahden vuoden takaa! Silloinen tapaus taisi olla lievempi ja asianosainen judoka hoiti jutun tyylikkäästi omalta osaltaan.
        Mitä sen jälkeen tapahtui, olikin sitten oma juttunsa, mutta virallinen toimintamalli lienee selvillä?

• Jari Rännälä

Siitä en tiedä kuka on sylkenyt ja kiroillut tatamilla, mutta selvennys siihen mitä tapahtui mainoksen potkimisen ja lasin rikkomisen jälkeen; asia käsiteltiin judoliiton / kilpailuvaliokunnan toimesta paikan päällä ja pojalleni tuli sanktio (kilpailukielto). Tämä on aivan oikea käytäntö kyseisessä tapauksessa, luonnollisesti itse maksan rikkoutuneen ikkunan ja henkilöltä joka oli mainoksen lähellä poikani ja seuramme päävalmentaja pyysivät paikan päällä anteeksi tapahtunutta.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että asian todellinen ongelma on kun sivulliset mahdollisesti kärsivät (mitään loukkaantumista tai vammaa ei kenellekään tullut tässä tapauksessa) ja nuorille judokoille tai kisoja seuraaville katsojille tällainen käytös aiheuttaa hämmennystä ja huonoja mielikuvia.

Siitä että kilpaurheilijan pitäisi oppia häviämään, olen täysin eri mieltä. Kun oppii häviämään voi unohtaa kilpailemisen. Se mitä täytyy oppia on tapa käsitellä sekä tappio että omat virheensä (joista aiheutuu tappio kilpailutilanteessa) sellaisella tavalla, että se ei aiheuta ongelmia ympäristölle. Asian toinen puoli on se, että kun "kilpailuvietti" on äärimmäinen, on asioiden ja tapahtumien rationalisoimininen välittömästi kilpailutilanteen jälkeen erittäin vaikeaa.

• ,.,.,...,.

Juuri niin, eli kun pystyt käsittelemään ko. asian tarkoittaa, että osaat myös hävitä.
        Kovuus on sitä, että pystyy myöntämään omat kehitystarpeet.
        Tuo loppulause kirjoituksessa tarkoittaa myös sitä, että sen kirjoittaanut lienee kilpaillut kamppailulajeissa ITSE aika vähän, lastensa kautta toki enemmän....

• tällänen selitys

kiitos vaan, toivottavasti seuraan kisaan (milloin sitten kilpailukielto loppuukaan) mennessä on tapahtunut kasvua analysoida nopeasti tapahtumat, ettei " mopo keuli" taas...

• kisahan
        tällänen selitys kirjoitti:

kiitos vaan, toivottavasti seuraan kisaan (milloin sitten kilpailukielto loppuukaan) mennessä on tapahtunut kasvua analysoida nopeasti tapahtumat, ettei " mopo keuli" taas...

kaiketikin on nuorten FJO kolmella tatamilla kymenlaaksossa... jospa siellä mopo jo tallissa

• ....on....
        kisahan kirjoitti:

kaiketikin on nuorten FJO kolmella tatamilla kymenlaaksossa... jospa siellä mopo jo tallissa

Kymijoki Shiaihan on kolmen viikon kuluttua?
        Jos ei tuon pidempää kilpailukieltoa saanut, niin onko se edes rangaistus, kun ei tässä välissä ole kai mitään kisoja.

• roiskuu...
        ....on.... kirjoitti:

Kymijoki Shiaihan on kolmen viikon kuluttua?
        Jos ei tuon pidempää kilpailukieltoa saanut, niin onko se edes rangaistus, kun ei tässä välissä ole kai mitään kisoja.

mutta asiahan on puitu, anteeksi pyydetty ja kilpailukielto saatu. mitä vielä vaaditaan?

en tiedä millaisia pyhimyksiä täällä oikein kirjoittelee mutta kyllä sitä itsekin on tullut nuorena poikana hölmöiltyä. kun se kisaaminen on henki ja elämä ja tunteet 101% pelissä...mutta virheistä oppii kunhan ne myöntää ja pyytää reilusti tekojaan anteeksi. ja näinhän tässä on toimittu.

over and out!

• mielenkiinnosta, ei muusta
        roiskuu... kirjoitti:

mutta asiahan on puitu, anteeksi pyydetty ja kilpailukielto saatu. mitä vielä vaaditaan?

en tiedä millaisia pyhimyksiä täällä oikein kirjoittelee mutta kyllä sitä itsekin on tullut nuorena poikana hölmöiltyä. kun se kisaaminen on henki ja elämä ja tunteet 101% pelissä...mutta virheistä oppii kunhan ne myöntää ja pyytää reilusti tekojaan anteeksi. ja näinhän tässä on toimittu.

over and out!

olisko kellään heitta juutuubiin videota tapauksesta? vois muodostaa mielipiteensä muutenkin kuin sanailemalla täällä.

• ei liene kokoontunut

koska liiton kilpailu-ja sääntövaliokunnan koostumuksesta paikalla oli vain yksi henkilö. Todennäköisesti kilpailujen jury ( = vastaava tuomari, kilpailujen johtaja ja liiton edustaja) on tehnyt jonkun päätöksen, mutta asia tultaneen käsittelemään myöhemmin myös kilpailu- ja sääntövaliokunnan kokouksessa - kunhan se aikanaan kokoontuu.

• katsoja +kilpailija

olin itsekkin rännälän kanssa samassa sarjassa ja samassa lohkossa... ihan vaan tideoksi... jarin loppu on asiaa jos myöntää hävinneensä on hävinnyt...
        omasta mielestäni ronyn asia on täyttä paisuttelua ja sontaa en löydä mitään väärää ronyn käytöksessä... okei vihan purku oli ehkä väärä.
        mutta sen sanon heikin kiroilu on pahempi kuin ronyn teot...kilpailu kielto on aiheeton ainoastaan lasin korvaus on aiheellinen olisi sitä myös voinut jonkun korvauksen antaa mainoksen lähellä olevalle pojalle...

Minusta kiroilijalle eli heikille, olisi ollut parempi oikeuden mukaisempaa hänen saada se kilpailu kielto...

• Jepulis
        katsoja +kilpailija kirjoitti:

olin itsekkin rännälän kanssa samassa sarjassa ja samassa lohkossa... ihan vaan tideoksi... jarin loppu on asiaa jos myöntää hävinneensä on hävinnyt...
        omasta mielestäni ronyn asia on täyttä paisuttelua ja sontaa en löydä mitään väärää ronyn käytöksessä... okei vihan purku oli ehkä väärä.
        mutta sen sanon heikin kiroilu on pahempi kuin ronyn teot...kilpailu kielto on aiheeton ainoastaan lasin korvaus on aiheellinen olisi sitä myös voinut jonkun korvauksen antaa mainoksen lähellä olevalle pojalle...

Minusta kiroilijalle eli heikille, olisi ollut parempi oikeuden mukaisempaa hänen saada se kilpailu kielto...

Judo on kyllä aika paljon enemmänkin kuin voitettuja otteluita. Totta kai ottelun voittamiseen pitää olla tahto voittaa, mutta mitä on sen ottelun jälkeen? Ja vaikka kuinka olisi halu voittaa ja tappio harmittaisi, niin huono käytös ja mellastaminen eivät kuitenkaan tuo otteluvoittoja seuraavissa kisoissa. Se energia kannattaisi mieluummin käyttää kovempaan harjoitteluun, jos kerta se halu voittaa on niin suuri.

Todellinen mestari ottaa voiton tai tappion vastaan tyynesti, koska hänellä on jo tapahtunut jotain kamppailulajin vaatimaa henkistä kasvua päässään. Mehukkaimmat legendat syntyvät henkilöstä, joka ottelee voittamatomana 20 vuotta, kunnes eräänä päivänä hän kumartaa nöyrästi voittajalleen ja poistuu paikalta. Mutta kuka muistaa enää vuoden päästä, kuka voitti ja kuka hävisi jonkun B-nuorten ottelun? Nämä kisat pitäisi olla alkumatkan välietappeja judon _pitkällä_ tiellä. Tuolla tiellä -tottakai- jokainen saavutettu etappi on arvokas, mutta miksi itkeä yhden hukatun lantin takia, jos niitä on mahdollista saada vielä tuhansia lisää?

• Qnna

Hieman naisnäkökulmaa aiheeseen.

Lueskelin tässä viestiketjua läpi ja tuli hieman huvittunut olo. On helppo tuoda esiin omia kapeita mileipiteitä ja lyödä lyötyä nimimerkin takaa, varsinkin jos kokemusta ja elämän ymmärrystä laajemmin ei löydy.

Vastaan mielelläni molemmille henkilöille, joilla näissä kirjoituksissa oli kanttia esittäytyä omalla nimella.

Urheilijat panostavat usein täysillä suorituksiinsa (on-off-asenteella), jolloin harjaantuneillekin voi tulla primitiivisiä ylilyöntejä. Saati sitten nuorille junnuille.

Itse laajalti mokanneena ja niistä paljon oppineena olen samaa mieltä, ettei kisaamisen nälkää kannata tukahduttaa, mutta jälkipelien hallintaa aina voi kehittää.

Ihmiset keskimäärin eivät opi moralisoinnin kautta, koska se lyö aina vastareaktion. Suvaitsevaisuus ja kokonaisuuksien eri näkökulmien ymmärtäminen sen sijaan voi olla helpotus tavoitteelliselle nuorelle, jolle tappion nieleminen ei ole helppoa.

Hyvää jatkoa,
        - sillä se, että ylilyöntejä joskus tapahtuu, on jo riittävästi pohdiskeltavaa ja korjattavaa omalle kontolle. Nimimerkkien takaa on helppo ulkopuolisena moralisoida, varsinkin jos itse ei panosta asioihin samoissa määrin. jos taas panostaa, ei tarvitse moralisoida nimimerkin takaa (sillä jokainen, joka joskus yrittää jotain, myös tasan tarkkaan mokaa myös)

• maito
        Qnna kirjoitti:

Hieman naisnäkökulmaa aiheeseen.

Lueskelin tässä viestiketjua läpi ja tuli hieman huvittunut olo. On helppo tuoda esiin omia kapeita mileipiteitä ja lyödä lyötyä nimimerkin takaa, varsinkin jos kokemusta ja elämän ymmärrystä laajemmin ei löydy.

Vastaan mielelläni molemmille henkilöille, joilla näissä kirjoituksissa oli kanttia esittäytyä omalla nimella.

Urheilijat panostavat usein täysillä suorituksiinsa (on-off-asenteella), jolloin harjaantuneillekin voi tulla primitiivisiä ylilyöntejä. Saati sitten nuorille junnuille.

Itse laajalti mokanneena ja niistä paljon oppineena olen samaa mieltä, ettei kisaamisen nälkää kannata tukahduttaa, mutta jälkipelien hallintaa aina voi kehittää.

Ihmiset keskimäärin eivät opi moralisoinnin kautta, koska se lyö aina vastareaktion. Suvaitsevaisuus ja kokonaisuuksien eri näkökulmien ymmärtäminen sen sijaan voi olla helpotus tavoitteelliselle nuorelle, jolle tappion nieleminen ei ole helppoa.

Hyvää jatkoa,
        - sillä se, että ylilyöntejä joskus tapahtuu, on jo riittävästi pohdiskeltavaa ja korjattavaa omalle kontolle. Nimimerkkien takaa on helppo ulkopuolisena moralisoida, varsinkin jos itse ei panosta asioihin samoissa määrin. jos taas panostaa, ei tarvitse moralisoida nimimerkin takaa (sillä jokainen, joka joskus yrittää jotain, myös tasan tarkkaan mokaa myös)

Judo-ottelu käydään kilpailu-alueella: Hajime(on)-Soremade(off); ehkä sinäkin jossain vaiheessa ymmärrät mitä se tarkoittaa tai sitten olet valinnut väärän lajin.

• qnna
        maito kirjoitti:

Judo-ottelu käydään kilpailu-alueella: Hajime(on)-Soremade(off); ehkä sinäkin jossain vaiheessa ymmärrät mitä se tarkoittaa tai sitten olet valinnut väärän lajin.

Olet tietyllä tapaa oikeassa. Mutta kilpailu on vain osa judoa. itseäni kiehtoo aihe laaja-alaisemmin. Laaja-alaisuus tuo aina riskitekijöitä siihen, että elämä / toiminta ei ole ideaalia. se taas johtaa siihen, että tekevälle sattuu.

• maito
        qnna kirjoitti:

Olet tietyllä tapaa oikeassa. Mutta kilpailu on vain osa judoa. itseäni kiehtoo aihe laaja-alaisemmin. Laaja-alaisuus tuo aina riskitekijöitä siihen, että elämä / toiminta ei ole ideaalia. se taas johtaa siihen, että tekevälle sattuu.

"optimi kilpailija" elää elämää kilpailun kautta; kaikella muulla toiminnalla hänen on tuettava sitä toimintaa mikä tapahtuu hajimen ja sore-maden välillä. Judo on vain osa Elämää.Judo on todellakin laaja juttu , juuri niin laaja kun itse sitä haluat; kilpailu on osa kasvua Judokaksi kaiken muun Judo-jutun ohessa.

• Qnna
        maito kirjoitti:

"optimi kilpailija" elää elämää kilpailun kautta; kaikella muulla toiminnalla hänen on tuettava sitä toimintaa mikä tapahtuu hajimen ja sore-maden välillä. Judo on vain osa Elämää.Judo on todellakin laaja juttu , juuri niin laaja kun itse sitä haluat; kilpailu on osa kasvua Judokaksi kaiken muun Judo-jutun ohessa.

Ajatuksissasi on tiettyä loogisuutta -> Olen ajatellut vastaavalla tavalla itsekin joskus. Loogisuus ei katoa, mutta inhimillisyyden yhdistäminen loogisuuteen on joskus hieman vaikeaa.

En jatka tätä keskustelua enää osaltani. idealistisuus kohdaltani on ohi ja realistisuuden tajuaminen on haaste.

Joka tapauksessa kommenttien antaminen idealismin/ realismin kautta antaa kuitenkin aina erilaisen vastauksen.

Anayway
        Mukavaa lauantai-iltaa Sinulle Maito!

• maito
        Qnna kirjoitti:

Ajatuksissasi on tiettyä loogisuutta -> Olen ajatellut vastaavalla tavalla itsekin joskus. Loogisuus ei katoa, mutta inhimillisyyden yhdistäminen loogisuuteen on joskus hieman vaikeaa.

En jatka tätä keskustelua enää osaltani. idealistisuus kohdaltani on ohi ja realistisuuden tajuaminen on haaste.

Joka tapauksessa kommenttien antaminen idealismin/ realismin kautta antaa kuitenkin aina erilaisen vastauksen.

Anayway
        Mukavaa lauantai-iltaa Sinulle Maito!

Noillahan kriteereillä ihminen on taistellut iät ajat eikä vieläkään ole selvyyttä mikä on oikea tie.
        Toisaalta tiettyihin asioihin tulee suhtautua loogisesti mutta tunnemaailmassa se on hiukan eriasia. Tsemppiä sulle!

• separoidaan-kurria
        maito kirjoitti:

Joopa joo, "soturin tietä"... Kumma vaan, että tatameilla tai niiden liepeillä tuntuu kuitenkin pyörivän suhteellisen punaniskaista porukkaa ja vähemmän valistuneita saati valaistuneita viisaita:-).

• täällä kyselet

Mitä sää Tapsa täällä näitä kyselet, kun tiedät, mistä voi saada oikeitakin vastauksia?

• jeesustelijaa

Mistä sen oikean vastauksen saa tähän kysymykseen: "Miten muu judoväki asian kokee?"

• täältä voi
        jeesustelijaa kirjoitti:

Mistä sen oikean vastauksen saa tähän kysymykseen: "Miten muu judoväki asian kokee?"

saada ainaski mun mielipiteen, ku liiton sivuille en rekisteröidy....
        Mielestäni kilpailija kieltoon pidemmäksi aikaa, ei päivä (su A-nuorten SM mihin ei kaiketi ollu edes tulossa) ole mikään sanktio tollasesta käytöksestä. Mut jos muistellaan nuorten muita kieltoja , ni ½ vuotta tuli yhdelle nuorelle Ruotsin matkan päälle.... se jo opettaa.

• vai muka

täällä Tapsa? Enkä oo ku Maija

• säävetelet
        täältä voi kirjoitti:

saada ainaski mun mielipiteen, ku liiton sivuille en rekisteröidy....
        Mielestäni kilpailija kieltoon pidemmäksi aikaa, ei päivä (su A-nuorten SM mihin ei kaiketi ollu edes tulossa) ole mikään sanktio tollasesta käytöksestä. Mut jos muistellaan nuorten muita kieltoja , ni ½ vuotta tuli yhdelle nuorelle Ruotsin matkan päälle.... se jo opettaa.

Mistä ihmeestä sää vetelet noita puoliavuosiasi ruotsin matkasta. Voiko tosiaan matkailustakin antaa jotain kilpailukieltoja? Onko tää tapahtunu tällä vuosikymmenellä vaiko joskus kultaisella kuuskäätluvulla.

• VAikko
        säävetelet kirjoitti:

Mistä ihmeestä sää vetelet noita puoliavuosiasi ruotsin matkasta. Voiko tosiaan matkailustakin antaa jotain kilpailukieltoja? Onko tää tapahtunu tällä vuosikymmenellä vaiko joskus kultaisella kuuskäätluvulla.

onko tota tapahtunu ollenkaan? Täälä kirjootellaan aikapaljon sontaa. Se kannattaa huomioida.......

• judoka
        vai muka kirjoitti:

täällä Tapsa? Enkä oo ku Maija

Toi Ruotsinlaiva juttu on ihan totta, puolivuotta kilpailukieltoa tuli viime kevään Öxelosundin matkalla. En kerro asiasta enempää

• muistit
        säävetelet kirjoitti:

olla lyhyitä joillakin, erään hesalaisen seuran junnu sai alkoholin käytöstä muistaakseni ton ½ vuotta... korjakkoon ken muistaa paremmin ( tai ei tarvi)

• Jaakko Alli
        judoka kirjoitti:

Toi Ruotsinlaiva juttu on ihan totta, puolivuotta kilpailukieltoa tuli viime kevään Öxelosundin matkalla. En kerro asiasta enempää

Eiköhän tämä oxelösundin tapaus ala olla pikkuhiljaa loppuunkäsitelty. onhan tässä jo puolisen vuotta kuunneltu asiasta. Ja itse sanktion saaneena voin sanoa kilpailukiellon kestäneen kaksi kuukautta.

• manazgeriii
        Jaakko Alli kirjoitti:

Eiköhän tämä oxelösundin tapaus ala olla pikkuhiljaa loppuunkäsitelty. onhan tässä jo puolisen vuotta kuunneltu asiasta. Ja itse sanktion saaneena voin sanoa kilpailukiellon kestäneen kaksi kuukautta.

huhuhh ? jaakko alli koetko itsesi jollain tapaa yliihmiseksi, joka voi jättää säännöt huomioimatta ja kulkea omaa polkuaan?
        Kuulin huhua että olit juonut yhden kaljan ja olit siitä humaltunut niin paljon, että sinusta oli huomattu humalaisen merkkejä ja tämän vuoksi sait aivan oikeutetun kilpailukiellon.

Tuleeko sinulle ylpeä olo kun palstalla on puhuttu sinusta ja haluat korjata kunnian teostasi.

"omena päivässä pitää lääkärin loitolla"

• se ollu
        muistit kirjoitti:

olla lyhyitä joillakin, erään hesalaisen seuran junnu sai alkoholin käytöstä muistaakseni ton ½ vuotta... korjakkoon ken muistaa paremmin ( tai ei tarvi)

joo kyllä tästä on kuultu ja tuskin on ainoa tapaus. Nyt vaan on niin, ettei siinä tapauksessa liitto asiaan puuttunut, vaan seura itse, kun ei halunnut kenenkään biletysreissuja maksella. Kannattas nyt pitää nää kaks asiaa erillään.

• jutoka
        manazgeriii kirjoitti:

huhuhh ? jaakko alli koetko itsesi jollain tapaa yliihmiseksi, joka voi jättää säännöt huomioimatta ja kulkea omaa polkuaan?
        Kuulin huhua että olit juonut yhden kaljan ja olit siitä humaltunut niin paljon, että sinusta oli huomattu humalaisen merkkejä ja tämän vuoksi sait aivan oikeutetun kilpailukiellon.

Tuleeko sinulle ylpeä olo kun palstalla on puhuttu sinusta ja haluat korjata kunnian teostasi.

turha penkoa jo asiaa mikä on hoidettu pois päiväjärjestyksestä.. antakaa jo olla

• Hishigi
        manazgeriii kirjoitti:

Tiedän Allin ja hän on hyvä tyyppi, ja myöskin kohtuullisen hyvä judoka. Tulee esiin pelottomasti, eikä jauha sontaa toisista kuten edellä mainittu nimimerkki.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että puolen vuoden kilpailukiellot olisivat paha moga ihan miltä tahansa seuralta. Kasvava lupaus voi haistattaa huilut koko lajille, ja se on koko judoyhteisön tappio. Ei sillä linjalla ainakaan leivota EM, MM tai olympia mestareita.

Pojat on poikia, ja tytöt on tytöjä...

Tyhmyyksien teko kuuluu nuoruuteen. Me kaikki ollaan hölmöilty, jotkut enempi - jotkut vähempi. Turha ruveta jeesustelemaan. Ja ne sellaiset tyypit vasta onkin tosi luusereita, jotka ei ole koskaan mogannu; ne on niitä MEGA pakahousu-häviäjiä joista ei kokaan tule yhtään mitään.

Elämä koettelee. Koettele takaisin.

• maito
        Hishigi kirjoitti:

Tiedän Allin ja hän on hyvä tyyppi, ja myöskin kohtuullisen hyvä judoka. Tulee esiin pelottomasti, eikä jauha sontaa toisista kuten edellä mainittu nimimerkki.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että puolen vuoden kilpailukiellot olisivat paha moga ihan miltä tahansa seuralta. Kasvava lupaus voi haistattaa huilut koko lajille, ja se on koko judoyhteisön tappio. Ei sillä linjalla ainakaan leivota EM, MM tai olympia mestareita.

Tyhmyyksien teko kuuluu nuoruuteen. Me kaikki ollaan hölmöilty, jotkut enempi - jotkut vähempi. Turha ruveta jeesustelemaan. Ja ne sellaiset tyypit vasta onkin tosi luusereita, jotka ei ole koskaan mogannu; ne on niitä MEGA pakahousu-häviäjiä joista ei kokaan tule yhtään mitään.

Aika tyhmää kannustusta tekemään väärin.Et taida sinäkään hemmo tietää juuri mitään lajin sisäisestä kurista; taidat olla erään jäälajin seuraaja jossa toisen vahingoittajasta tehdään sankari ja jonka harrastukset rajoittuu tv.n katseluun.Liiton tulisi julkaista lista kilpailukiellossa olevista perusteluineen.Hyshigi kannattaa salailua joka opettaa juniorit moraalittomuuteen Lajia kohtaan.Maailmalla eräässä hanska lajissa myymälävarkaat saivat elinikäisen kilpailukiellon. Hyssyttely väärinkäytöksissä murentaa lajin moraalia johon mm. myös hyshigi pyrkii eli ei ole lajin aito edustaja vaan desantti.

• ei näinkään
        Hishigi kirjoitti:

"Ja ne sellaiset tyypit vasta onkin tosi luusereita, jotka ei ole koskaan mogannu; ne on niitä MEGA pakahousu-häviäjiä joista ei kokaan tule yhtään mitään."

Hei hei, eipäs nyt ruveta tässä testoillessa halveksimaan yhtään ketään. Ja otetaan sen verran rauhallisesti, että konsonantitkin pysyy kyydissä:-)

• Hishigi
        maito kirjoitti:

Aika tyhmää kannustusta tekemään väärin.Et taida sinäkään hemmo tietää juuri mitään lajin sisäisestä kurista; taidat olla erään jäälajin seuraaja jossa toisen vahingoittajasta tehdään sankari ja jonka harrastukset rajoittuu tv.n katseluun.Liiton tulisi julkaista lista kilpailukiellossa olevista perusteluineen.Hyshigi kannattaa salailua joka opettaa juniorit moraalittomuuteen Lajia kohtaan.Maailmalla eräässä hanska lajissa myymälävarkaat saivat elinikäisen kilpailukiellon. Hyssyttely väärinkäytöksissä murentaa lajin moraalia johon mm. myös hyshigi pyrkii eli ei ole lajin aito edustaja vaan desantti.

"Hyssyttely väärinkäytöksissä murentaa lajin moraalia johon mm. myös hyshigi pyrkii eli ei ole lajin aito edustaja vaan desantti".....

HAH HAH HAAAAA......!

Nauroin ihan oikeasti vedet silmissä noita värikkäitä kielikuvia. Voihan vinde. Todella hauska veikko olet! ....niin ja tietysti lausuntojesi ja suvaisevuutesi perusteella TODELLA paljon elämää nähnyt ja kokenut ;)

• maito
        Hishigi kirjoitti:

"Hyssyttely väärinkäytöksissä murentaa lajin moraalia johon mm. myös hyshigi pyrkii eli ei ole lajin aito edustaja vaan desantti".....

HAH HAH HAAAAA......!

Nauroin ihan oikeasti vedet silmissä noita värikkäitä kielikuvia. Voihan vinde. Todella hauska veikko olet! ....niin ja tietysti lausuntojesi ja suvaisevuutesi perusteella TODELLA paljon elämää nähnyt ja kokenut ;)

Elämää(Judo) ei pelkästään nähneenä vaan myös kokeenena voin sanoa että em. jutussa täytyy olla tarkkana, pienekin löysäily hyväksytyn suuntaan aiheuttaa jatkossa myös harmia tekijälle itselleen.
        "paljon Elämää nähnyt" vastauksena: tiedät varmaankin pokkari Remon ja hänen opettajansa Chiunin? Chiunin ikää kysyttäessä hän vastasi: appelsiiniksi olen kovin vanha, vuoreksi en ole vielä syntynytkään, ihmiseksi olen juuri sopivan ikäinen.
        Vaikka en olekaan samaa mieltä monista sinun jutuistasi niin kuitenkin arvostan niitä ja huumori on yksi niistä.

• Hishigi
        maito kirjoitti:

Elämää(Judo) ei pelkästään nähneenä vaan myös kokeenena voin sanoa että em. jutussa täytyy olla tarkkana, pienekin löysäily hyväksytyn suuntaan aiheuttaa jatkossa myös harmia tekijälle itselleen.
        "paljon Elämää nähnyt" vastauksena: tiedät varmaankin pokkari Remon ja hänen opettajansa Chiunin? Chiunin ikää kysyttäessä hän vastasi: appelsiiniksi olen kovin vanha, vuoreksi en ole vielä syntynytkään, ihmiseksi olen juuri sopivan ikäinen.
        Vaikka en olekaan samaa mieltä monista sinun jutuistasi niin kuitenkin arvostan niitä ja huumori on yksi niistä.

"Minä näet olen jo pohtinut näinä menneinä viikoina, että eikö jo Sinanjun Mestarin olisi aika panna miekkansa lepoon"

LÄHDE:
        Richard Sapir & Warren Murphy
        SURMAAJA (= REMO)
        RAJU METSÄSTYS
        s. 31

Kaikki nämä, ja kuin myös "Morgan Kane" pokkarit kuulukoon mielstäni ehdottomasti menestyvien Suomalaisjudokoiden lukemistoon !!!

• maito
        Hishigi kirjoitti:

"Minä näet olen jo pohtinut näinä menneinä viikoina, että eikö jo Sinanjun Mestarin olisi aika panna miekkansa lepoon"

LÄHDE:
        SURMAAJA (= REMO)
        RAJU METSÄSTYS
        s. 31

Kaikki nämä, ja kuin myös "Morgan Kane" pokkarit kuulukoon mielstäni ehdottomasti menestyvien Suomalaisjudokoiden lukemistoon !!!

Sinne lukemistoon täytyy laittaa ehdottamasti ja ensimmäiseksi Tex Willer. Willer: On tapahtunut niin suuri vääryys että se huutaa kostoa taivaaseen asti!

• maito
        Hishigi kirjoitti:

LÄHDE:
        SURMAAJA (= REMO)
        RAJU METSÄSTYS
        s. 31

Remo ja Morgan ei ilmesty enään mutta willer vielä porskuttaa ja vahvasti. Ippon-lehden sijaan Judokalle tulisi tilata Tex Willer.
        Kysyttäessä Willeriltä miten selviät vastustajistasi, Willer vastasi: yleensä riittää puhuminen, jos se ei riitä käytän nyrkkejäni jos nekään ei riitä on vyössäni kaksi pätevää asianajajaa.

• Sokratesko?
        maito kirjoitti:

Olkaapas nyt kaikki ihan hiljaa vaan. Sanakirjastako etsitte sivistyssanoja, kun niin ylpeästi yritätte koreilla niillä? Ärsyttää myös, kun leikitte olevanne isojakin filosofeja. Naurettavaa...

• maito(aito)
        Sokratesko? kirjoitti:

Olkaapas nyt kaikki ihan hiljaa vaan. Sanakirjastako etsitte sivistyssanoja, kun niin ylpeästi yritätte koreilla niillä? Ärsyttää myös, kun leikitte olevanne isojakin filosofeja. Naurettavaa...

Em. pokkarit eivät paljon sivistyssanoja jakele siellä toiminta on etusijalla. Desantti tarkoittaa lähinnä selkäänpuukottajaa; sotien aikaan vihollisen alueelle pudotettiin laskuvarjoilla sissejä jotka sitten aiheuttivat kaikenlaista jäynää pääasiassa siviiliväestölle. Desantti taitaa tulla venäjänkielen laskuvarjoa tarkoittavasta sanasta. Muuten, ärsyttäminen ja naurattaminen on näiden keskustelupalstojen yksi tekijä ei hiljaa oleminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4006
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      126
      1544
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1495
    Aihe