Rasitus tien leveys

Ile2

Täällä näyttää olevan seriffinä maanmittari.
Kysynkin kuinka mitataan rasietien levys, kun siinä ei ole reunassa ojia tai muuta luonnollista rajaa?

Tein rikosilmoitusen tiehoitukunnan osakkaasta, kun tämä rupesi korottamaan ja leventämään tietä yli rasitetien reunojan ylitse ja käytti hallitsemaani aluetta rakennus massojan välivarastointi paikkoina ja siten rikkoi alueen alkuperäisen luonnonnon, jonka olisin halunnut säilyttää.

Todisteen ylityksitä olivat mielestäni kiisttämättömät, olin kuvannut kaiken digi kameralla. Asia tuntui olevan ylivoimaisen vaikea Vihdin poliissille joka kutsui Lohjan syyttäjä Soukolan apuun. Päätös oli tutkinta keskeytetään, eikä asiaa tutkita sen enempää onko rikos tapahtunut vai ei, koska rikoksesta seuraisi vain sakkoja. Yleinen etu kuulema ei vaadi syytteen nostamista.

Nyt kuitenkin minua ja varmaan monia muitakin kiinostaa näinä aikoina mikä on luonnontilan tahallisen tuhuomisen rangaistavaisuus ja sen korvattavuus. Luonnon tilan palauttaminenhan entiseen tilaan kestään kymmeniä tai satoja vuosia ja menetettyyä maisemia ei korvaa mikään raha.

Tämän takia on erittäin tärkeä ,että tämän kaltaisia juttuja saataisiin ennakkotapauksia varten kärajille.Aion valittaa päätöksestä Valtakunnan syyttäjän virastoon.

21

22139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanmittari

      Rasitetien leveys on se joka tien perustamista koskevissa asiakirjoissa on määrätty tieoikeuden leveydeksi.

      Todennäköisimmin saat selville tieoikeuden leveyden käymällä paikallisessa (kiinteistön sijaintipaikkakunnasta katsoen) maanmittaustoimistossa tutkimassa tieoikeuden perustamistoimituksen asiakirjoja jos tie on perustettu maanmittausviranomaisen pitämässä toimituksessa.

      Jos tieoikeuden perustamisasiakirjoissa ei ole tien leveyttä mainittu tai koko perustamistoimituksen asiakirjoja ei löydy maanmittuastoimistosta on tilanne ongelmallinen. Tällainen tapaus voi tulla kyseeseen jos tie on perustettu kunnan tielautakunnan toimituksessa olemassa olevaan tiehen perustettavana oikeutena (asiakirjat pitäisi löytyä kunnasta mutta leveyttä ei ehkä ole määrätty) tai tie on perustettu muussa viranomaisessa (eräissä harvinaisissa tapauksissa on tie perustettu käräjäoikeuden tai vesioikeuden päätöksne perusteella) tai jos kyseessä on niin vanha tie ettei maanmittausasiakirjoissa ole leveyttä määrätty (yleensä ennen 1900 luvun alkua perustetut tieoikeudet) tai jopa tien käyttö on voinut perustua ns. ylimuistoiseen nautintaan (erittäin harvinainen nykyään). Näissä tapauksissa leveys on selvitettävä yksityistietoimituksessa.

      Jos voidaan todeta että tietä on luvatta levitetty tieoikeusalueen ulkopuolelle on kaksi toimintavaihtoehtoa. Joko haetaan yksityistietoimitusta jossa perustetaan puuttuvat tieoikeudet tien nykyiselle leveydelle ja määrätään leventämisestä johtuvat korvaukset tai asia laitetaan vireille riita-asiana käräjäoikeudessa. Käräjäoikeus ei voi perustaa tieoikeuksia puuttuvalle alueelle mutta se voinee määrätä tieaineksen poistettavaksi siltä alueelta jolla tietä ei ole ja määrätä mahdollisesti korvauksia.

      • Sohvatiikeri

        Ymmärsin, että ile2:lla on tieoikeus tai rasiteoikeus maanomistaja A:n tontilla.

        Jos asia on näin, ile2:lla on oikeus rakentaa tie tieoikeuden sisällä pysyen, ja käyttää tietä. Sen sijaan ile2:lla ei ole oikeutta yksipuolisesti vaatia luonnonkukkien säilyttämistä vedoten rasiteoikeuteen.

        Maanomistaja A:lla on oikeus leventää tietä, kunhan ei (kohtuuttomasti) haittaa ile2:n tienpitoa tai kulkemista. Hän saa levittää tien omalle maalleen, tosin rasitealueen raja ei tästä muutu ilman toimitusta.

        Luonnonkukkia suojaa vain rauhoituspäätös.

        Jos taas rasite on ile2:n mailla, rasittajalla ei ole oikeutta ylittää rasitealueen rajoja - niin kuin sanoit. Luonnonkukkien osalta asia on mitä epäselvin.

        Joka tapauksessa, rasitetien ollessa kyseessä, omavaltaisuus ei ole suotavaa - kaikesta pitäisi keskustella.


      • Ile2

        Tarkennuksia. Tie on tehty 3 v sitten maanmittari kokouksessa vaahvistettiin tien leveys 11 m ja paikka . Koko tie alue on perimälläni maalla johon se siirrettiin , koska entinen meni pihani lävitse. Takimmaisen tontin osti maansiirtokone urakoisija, joka jatkuvasi on parantelevinaan tietä kippaamalla sille ja sen läheisyyteen eri työmailtaan tulevia ylijäämämaita, ja nämä ylijäämä maat ylittävät minun mittausten mukaan monessa kohtaan tien rajat eli jos tie 11m. ja mitattuna tie keskiviivalta uloimmat maat ovat 6m. päässä ja kun tiessä ei ole ojia niin nämä rajat muuttuvat koko ajan. Siis saako tie olla esim ajolinjan keskeltä mitattuna toiselle puolelle 3m ja toiselle puolelle 9m. Lisäksi tien alussa oleva raja pyykki, joka on merkitty tien uloimmaksi reunaksi on ylitettty 2 m. Reuna- pyykin peittämisestä olen tehnyt rikosilmoiutksen, mutta Valtakunnan syyttäjä ei halua nostaa asiasta syytettä. Kuinka voin saada tien takaisin oikealle lailliselle paikalle ja korvausta menetetystä maasta.


      • maanmittaustoimistoon
        Ile2 kirjoitti:

        Tarkennuksia. Tie on tehty 3 v sitten maanmittari kokouksessa vaahvistettiin tien leveys 11 m ja paikka . Koko tie alue on perimälläni maalla johon se siirrettiin , koska entinen meni pihani lävitse. Takimmaisen tontin osti maansiirtokone urakoisija, joka jatkuvasi on parantelevinaan tietä kippaamalla sille ja sen läheisyyteen eri työmailtaan tulevia ylijäämämaita, ja nämä ylijäämä maat ylittävät minun mittausten mukaan monessa kohtaan tien rajat eli jos tie 11m. ja mitattuna tie keskiviivalta uloimmat maat ovat 6m. päässä ja kun tiessä ei ole ojia niin nämä rajat muuttuvat koko ajan. Siis saako tie olla esim ajolinjan keskeltä mitattuna toiselle puolelle 3m ja toiselle puolelle 9m. Lisäksi tien alussa oleva raja pyykki, joka on merkitty tien uloimmaksi reunaksi on ylitettty 2 m. Reuna- pyykin peittämisestä olen tehnyt rikosilmoiutksen, mutta Valtakunnan syyttäjä ei halua nostaa asiasta syytettä. Kuinka voin saada tien takaisin oikealle lailliselle paikalle ja korvausta menetetystä maasta.

        sekä tieoikeuden että pyykin peittämisasiassa.


    • pyykkisieltaitääl

      aika jäsnkää luettavaa, vaikkakin jo vuosien takaa. aina ajankohtaista jollekin, valitettavasti...

    • Harmia jo yli 10 v

      Minulla on rantakaava tontti Myrskylässä jossa 5 metrin yksin minulle rasitetie jyrkässä rinteessä. Naapurillani kuivanmaan tontti hän osti lisämaata rantaan asti noin 25m toista rajaa sivuaa luonnonsuojelualue ensin hän hakkasi rannan puoleisen osan aukoksi hiljattain oli hirvittävät kaivuutyöt kaivatti tien reunaan noin 3m jyrkän putouksen itselle liittymän lisäksi istutti jotain pensaita tie kapeni noin 2.5 metriin. Olen ollut jo rakennusvalvojaan yhteydessä. Voiko samalle tontille saada kaksi tieoikeutta ?????

      • 9+6

        Kuetn aiemmiille kirjoittajille esitetty, ota yhteys maanmittaustoimistoon, rasiteasiat kuuluvat heille, ei kunnan rakennusvalvonnalle.


      • Kokemusta on

        Ei voi kaventaa. Tielaki lakipykälä 16 §


      • §§§§§§§

        Hänen olisi pitänyt ennen lisämaan ostoa hakea rasitetien kavennusta tie alueseen jälkikäteen ei voi hakea tien kavennusta myös ojat ja penkereet kuuluu tiealueeseen tien pientareile ei saa istuttaa mitään puita tai pensaita. Kun rasitetie on rakenettu jos maanomistaja ei ole siihen puuttunut on se leveys mikä on tehty penkkoineen. Rasitetiellä saa kävellä juosta hyppiä pyöräillä pysähtyä autolla, muttei pysäköidä autoa.


    • Laillista?

      Vanhan rintamamiesmökkini tontin reunassa on v. 1977 lakkautettu vanhan kylätie, joka aikoinaan perustettiin evakko-isovanhempieni maalle ja tien lakkauttamisen myötä maapohja palautui isovanhemmilleni. Läheisen mökin naapuri (ei rajanaapuri) , joka on myös perinyt tieoikeuden, alkoi viime syksynä rakentaa omin lupinensa ko. tietä ja kaatoi toiselta reunalta n. 20 kpl n.10-20 cm läpimittaisia puita (ja varasti rungot) ja siirsi tonttini reunakiviä - en ollut itse silloin paikalla. Lisäksi hän karsi pihani puolelta puiden oksia ja tuhosi osan ruusupensaastani. Huomautin hänelle, että hän ei voi yksin ruveta tekemään tietä. Hän kävi pihallani poikansa kanssa ja käyttäytyi todella uhkaavasti ja meinasi tulla perässäni, kun pakenin sisälle. Kuvitteli varmaan pelottelevansa eläkeläisnaisen puolustuskyvyttömäksi. Onneksi sain oven vedettyä ajoissa kiinni. Kaiken huipuksi hän väitti, ettei minulla ole oikeutta käyttää tietä! Hänellä on toimiva ajoyhteys omalle mökkitontilleen toista kautta (saman tien toinen pää, jonka varrella on neljä muuta kiinteistöä).
      Nyt hän on ruvennut raivaamaan omaa tonttiaan ja ilmeisesti aikoo rakentaa samalle tontille, lähemmäs minun mökkiäni, pojalleen mökkipaikkaa. Todennäköisesti liikenne minun tontillani tämän vuoksi tulee lisääntymään. Pari vuotta sitten toisen rajanaapurini tontilla tehtiin lohkominen ja silloin maanmittaustoimituksessa päätettiin, että tietä uudelle tontille ei voi tehdä minun tonttini kautta, koska se haittaisi minua kohtuuttomasti: vanhan talousrakennuksen pääty on n. 2 m päässä lakkautetun tien reunasta ja ko rakennus myös katkaisee kolmiomallisen tonttini (n. 2300 m2) kahtia.
      Olen ymmärtänyt, että lakkautetun vanhan kylätien uudelleen käyttöönotto perustuu kaikkien oikeudenomistajien yhteiseen sopimukseen tai maanmittauslaitoksen suorittaman yksityistietoimitukseen. Kyseinen naapuri ei ole minun kanssani neuvotellut, vain uhkaillut mm. oikeuteen haastamisella. Kutsua yksityistietoimitukseen en ole myöskään saanut.
      Mitä voin tehdä? Pitääkö vain katsoa vierestä, kun maatani käytetään ajotienä ilman lupaani? Mökin käytön vähentämistä olen jo harkinnut ko herran uhkaavan käytöksen vuoksi.

      • ei ole laillista!

        Laillistahan naapurisi toiminta ei ole missään nimessä, jos kerran vanhan kylätien käyttö tienä on lakkautettu ja tiealue palautunut osaksi sinun tonttiasi. Hän ilmeisesti vain kopasee josko alistuisit hänen hääräilyynsä etkä osaisi hakea apua oikeilta tahoilta. Voit ottaa yhteyttä kunnan tielautakuntaan, maanmittaustoimistoon ja kunnan rakennusvalvojaan. Lisäksi netissä löytyy puhelinjuristeja, jotka toki ovat maksullisia mutta joilta saa nopeasti vastauksen kysymyksensä ydinkohtaan. Väkivallalla uhkailusta ilmoita poliisille ja tee rikosilmoitus jos sinusta tuntuu että väkivaltaisiksi äityvät. Kuvaa ja dokumentoi kaikki mielestäsi luvattomat rakennustyöt, jotta voit todistaa tapahtumat. Toivon että olit jo löytänytkin apua ongelmaasi, mutta tässä nyt viimeistään.
        Ällistyttävää miten omavaltaisia ihmisiä Suomestakin löytyy!


    • tilanne edessä

      Onko jollakulla tietoa siitä kenellä on oikeus laajentaa Tietoimituksen määrittelemän yksityistien leveys. Riittääkö kunnan tielautakunnan päätös, vai tarvitaanko maanmittausinsinöörin tietoimitus. Kysymyksessä on ns. ennestään oleva tie, jonka leveyttä tulisi laajentaa 1-2 metriä

      • Kunta voi mitä vaan

        Meidän pihatiekin oli yksityinen, mutta jossain meille tuntemattomassa vaiheessa kunta otti sen jollain perusteella haltuunsa ja levensi tietä sillä perusteella että jossain on määritelty pihakadun minimileveys. Pakkolunastivat monilta maata ja mitään eivät korvanneet. Meidän tontti rajoittuu kunnan omistamaan joutomaahan, josta olisi voinut antaa meille pakkolunastettua maata vastaava palanen.


    • tielautakuntalainen

      Ei kenekään maalle saa mitään laittaa tai sieltä pois ottaa.
      Rajapyykkejä/rajoja EI saa poistaa/siirrellä tai peittää,aika outoa oli luettava että rajapyykkejä peitellään tai mennään toisten puolelle luvatta tekemään yhtään mitään...
      Kaikki omaa tonttia koskevat paperit täytyy tutkia tarkkaan MITÄ niissä on olemassa,hyvin usein oletkin itse antanu/sopinu kunnan/kaupungin tai valtion tms kanssa ´jostain joskus ja NYT he sitä toimitusta käyttävät kun lupa on joskus annettu.
      Aina kun kunta/kaupunki pakkolunastaa maata on siitä saatava korvaus,ei ilman sitä mitään voi kukaan saada.

    • Hei, kysyn tällaista.
      Kiinteistörekisteritiedoissa mökilleni menevä tie on merkitty 5 m leveäksi todellisuudessa se on 3 m useissa paikoin puun rungosta runkoon mitattuna ei ojia.
      Olen siis saanut palstan muutama vuosi sitten perintönä.
      Tien hoidon kannalta tämä on huono kun sorakuskit eivät pääse mökilleni tien kapeudesta johtuen.
      Olen ollut yhteydessä maanomistajaan puiden kaatamisesta hänellä ei ole tulossa metsäkauppoja joten niitä ei kaadeta hän totesi.
      Voinko tehdä mitään asialle, minulle on tulossa keväällä rakennustarvikkeita jotka pitäisi saada mökille ja sitä ennen tie sorittaa nimittäin osa tiestä on vanhaa viljelyssuon pohjaa eikä kestä kuorma-autoa, soritus on tehtävä nyt talvella.
      Lasse

      • Lawetorder

        Onko sinulla kaksi kättä ja selkäranka? Jos on, niin sinä teet käsipelillä, tai hommaa mönkijä johon peräkärry, rasitetielle et saa tehdä itse mitään ilman sen maanomistajan lupaa jonka alueella rasitetie on, hyvin yksinkertaista.


      • Lawetorder
        Lawetorder kirjoitti:

        Onko sinulla kaksi kättä ja selkäranka? Jos on, niin sinä teet käsipelillä, tai hommaa mönkijä johon peräkärry, rasitetielle et saa tehdä itse mitään ilman sen maanomistajan lupaa jonka alueella rasitetie on, hyvin yksinkertaista.

        Toinen vaihtoehto on, että pyydät maanomistaja n tekeen, joiden kustannukset sinä maksat, ota huomioon, että rasitetie on rasite, ei siis kumalan lahja sinulle ja jos tiukkaa tekee yhden mökin takia tulla toimeen maanomistajan kanssa, voi katsoa peiliin.

        Esim. voin kertoa, että kyllä meikälläkin on ainoana rasitetien päässä mökki, tein ilman maanomistajan lupaa salaojia poikkipäin tien alle, että sorastukset tielle käsipelillä, hyötynä: tie kesti raskaankin kuljetuksen ja edesauttoi myös maanomistajaa, paitsi että tulen erittäin hyvin toimeeņ maanomistajan kanssa.


      • Lawetorder kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto on, että pyydät maanomistaja n tekeen, joiden kustannukset sinä maksat, ota huomioon, että rasitetie on rasite, ei siis kumalan lahja sinulle ja jos tiukkaa tekee yhden mökin takia tulla toimeen maanomistajan kanssa, voi katsoa peiliin.

        Esim. voin kertoa, että kyllä meikälläkin on ainoana rasitetien päässä mökki, tein ilman maanomistajan lupaa salaojia poikkipäin tien alle, että sorastukset tielle käsipelillä, hyötynä: tie kesti raskaankin kuljetuksen ja edesauttoi myös maanomistajaa, paitsi että tulen erittäin hyvin toimeeņ maanomistajan kanssa.

        Aikamoinen satusetä ensin kertoo ettei ilman maanomistajan lupaa voi tehdä mitään, sitten kommentoi, että tein ilman maanomistajan lupaa salaojia.
        Tollasten idioottien takia kaikki hyvätkin keskustelut menevät pilalle.


    • Ikääntynyt

      Tämäpä mielenkiintoinen aihe....

      Rasite rekisterissä 8m...tiehen on kuulunut oja ja toiselle puolelle piennar...nyt pelkkää soraa 8-12sta...oja ja pientareet soran alla...ei hiustupsun vertaa kasvillisuutta...
      Tiekunta perustettu aikanaan... ja siellä jyllää tällä hetkellä 2 suurinta osakasta...tekevät mitä huvittavat...ilman mitään päätöksiä...nostavat valtion ja kunnan avustuksia tiekunnan nimissä...väittävät 5 vuotta sitten ojankin avatuksi...mitä ei ole tehty...ja niin monen viranomaisen kautta olen saannut kuulla että osakkaat ovatviimekädessä vastuussa tien ylläpidosta...käräjän yritän välttää...mitä teen...

    • Anonyymi

      juuri uusi naapuri levitti tien risteyksen minun tontilla yli 10m leveäksi. rasitteena 3 m leveys. 10 nuorta koivua ja mäntyä jäi alle. teki siis rekkojen kääntöpaikan omaan mökkitienristeykseen

      • Anonyymi

        siinä meni monen tulevan kesän saunapuut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe