Google.com ja Marion 7400 ja on hienoja kuvia
http://www.nesys.org/HCEA/M7400/M7400.html
http://www.nesys.org/3D/HCEA/M7400/m7400.html
The 7400 was Marion's most popular walking dragline; nearly 100 were built between 1940 and 1974 They swung a bucket in the 9-14 cu.yd. range, comparable to a Page 728
http://edu.suomussalmi.fi/lukio/globe/luonto/marion.htm
Valmistaja Dresser inc. Marion Power Showel Co, Ohio, USA Valmistettu v. 1950, valmistusnumero 9138
Oulujoki Oy:n kaivinkone numero 9
Romutettu v. 1986
Paino 600 t
Puomin pituus 63 m
Kävelynopeus 240 m/h
Kääntönopeus 2,15 r/min
Kaivuusäde 58 m
Kaivuusyvyys 41 m
Maksimiveto 68 t
Kauhat 6 ja 8 m³
Vetovaijerin paksuus 50 mm
Nostovaijerin paksuus 45 mm
Kaivoi maata ja kiveä 23 vuotta, yhteensä 111600 tuntia:
Oulujoella 4,85 milj. m³
Emäjoella 5,55 milj. m³
Vuoksella 1,5 milj. m³
Marion 7400 kaivurin tietoja
12
8734
Vastaukset
- Vili Elelijä
...kaikki on suhteellista. Bucyrus-Erien valmistama laahakauhakaivinkone BE 4250 W ("Big Muskie") painoi 12.250 tonnia eli kahdenkymmenen Marion 7400:n verran! Sen pelkkä kauha painoi 218 meikätonnia; tavaraa siihen mahtui 168 kuutiometriä. Yhteen järeään 7-akseliseen rekkaan jos 20 kuutiota mahtuu, niin yhdestä kauhallisesta saisi 8 rekkakuormaa ja risat!
Pistokauhavarusteinen Marion 6360 ("The Captain") painoi suunnilleen saman verran: 12.700 tonnia. Kauhan tilavuus 138 m3.
Ihan piskuinen ei ollut myöskään Bucyrus-Erien BE1950 ("The Silver Spade"): 6.350 tonnia ja kauhakoko 80 m3.
Mm. kaikista näistä kolmesta koneyksilöstä löytyy tietoja ja komeaa kuva-aineistoa avolouhosten historiallisiin konejätteihin keskittyvästä sivustosta
http://www.stripmine.org/
Pistokauhakoneet löytyvät otsikon "Stripping Shovels" ja laahakauhakoneet otsikon "Draglines" takaa. Huomionarvoinen on myös P&H:n muutaman vuoden takainen laahakauhakonemalli 9020, jonka kauhakoko on "vain" vajaan 80 kuutiometrin luokkaa, mutta tekniikka tietokoneohjauksineen uusinta huutoa. Kone heiluu täydessä työssä Kanadassa; siitä löytyy videonpätkäkin osoitteessa
http://www.cat.csiro.au/cmst/automation/videos/dragline.avi- voimarakentaja
Marion 7400 ei ollut suurin Marion-malli. Mutta se on ollut suosituin. Myös Suomeen on tuotu näitä kaivureita kolme kpl; yksi Oulujoki Oy:lle Oulujoen voimalaitostyömaille taisi olla vuonna 1950. Tämä kone oli säilötty käyttökuntoisena Utajärven alakanavan työmaan valmistuttua Sotkalle, oli vielä vuonna 1978 käyttöönotettavissa, mutta sittemmin romutettu (mikä menetys maanrakennuksen historialle!) Toinen Marion 7400 oli Kemijoki Oy:llä viimeksi Ossauskosken alakanavaa ruoppaamassa. Se oli varustettu 75m puomilla. Töiden valmistuttua kone purettiin ja myytiin Ruotsiin jollekin isolle työmaalle. Kolmas Marion 7400 oli Insinööritoimisto Vesi-Pekalla. Se oli luultavasti Iijoen työmailla käytetty, joka sittemmin romutettiin. Marionit olivat sähkökäyttöisiä valtavia (Pohjoismaiden suurimpia) ns. käveleviä laahakaivinkoneita, jollaisten hankkiminen 50-luvulla oli todella valtava hanke. Voimalaitosyhtiöiden käytössä oli myös kävelevä Bucyrys-Erie -laahakauhakone (kävelevä "Pisarus") sekä useita pistokauhapisaruksia. Kyllä kunnon pistokauhakone hakkaisi vielä tänäänkin louhoksella ja soramontulla kauhakuormaajan lastauskoneena!
- Topias
Hienoja ovat kuvat :o) kiitos linkeistä!
Heitetäänpäs tähän pieni kalluppi: kuinka moni laahakauhakone tiedetään vielä olevan käytössä Suomessa nyt kuluvana kesänä! Itse kävin kuvaamassa työskentelevää Lokomoa viikko sitten eräällä paikkakunnalla, mutta kuinka monta muuta mahtaisi löytyä?- Kiimingissä
Oiskohan Oulun autokuljetuksen soramontuilla Kiimingissä vielä muutama laahakauhakone.
Ottavat tai ainakin 10- vuotta sitten ottivat soraa pohjavesipinnan olapuolelta.
Suurenkaan hydraulikoneen ulottuvuus ei tuolla riitä.
Joskus 15- vuotta sitten niistä suurimpaan vaihdettiin Detroitdieselin tilalle Canian
100 heppaa pienempi turpokone.
Kertoivat koneenvaihdon olleen yllätys, koska uudemmassa koneessa tuntui olevan enempi tehoja ja polttoaineen kulutus putosi tuntuvasti sekin. - Topias
Kiimingissä kirjoitti:
Oiskohan Oulun autokuljetuksen soramontuilla Kiimingissä vielä muutama laahakauhakone.
Ottavat tai ainakin 10- vuotta sitten ottivat soraa pohjavesipinnan olapuolelta.
Suurenkaan hydraulikoneen ulottuvuus ei tuolla riitä.
Joskus 15- vuotta sitten niistä suurimpaan vaihdettiin Detroitdieselin tilalle Canian
100 heppaa pienempi turpokone.
Kertoivat koneenvaihdon olleen yllätys, koska uudemmassa koneessa tuntui olevan enempi tehoja ja polttoaineen kulutus putosi tuntuvasti sekin.Kiimingissä niitä onkin :o) kiitos tiedosta.
>Suurenkaan hydraulikoneen ulottuvuus ei tuolla riitä.
Pitkäpuomikoneella muuten kaivaa kyllä melko syvältä. Pari esimerkkiä:
Priestman VC-20
http://www.machinedrivers.com/myexp/VC20-2.html
Ja Dorfman kaivurit
http://www.dorfmanconstruction.com/models.htm
niistä malli 1466, ja ulottuvuus on enimmillään jopa 117 jalkaa (lähes 40 metriä!) ja kaivusyvyys 95 jalkaa (yli 30 metriä)! - Konemies
Kiimingissä kirjoitti:
Oiskohan Oulun autokuljetuksen soramontuilla Kiimingissä vielä muutama laahakauhakone.
Ottavat tai ainakin 10- vuotta sitten ottivat soraa pohjavesipinnan olapuolelta.
Suurenkaan hydraulikoneen ulottuvuus ei tuolla riitä.
Joskus 15- vuotta sitten niistä suurimpaan vaihdettiin Detroitdieselin tilalle Canian
100 heppaa pienempi turpokone.
Kertoivat koneenvaihdon olleen yllätys, koska uudemmassa koneessa tuntui olevan enempi tehoja ja polttoaineen kulutus putosi tuntuvasti sekin.Joo, taitaa Jäälissä, ns. Shelin montulla, olla kovin hylätyn oloinen Bucyrus-Erie. Jos oikein muistan, ei ole puomikaan paikallaan. Muistan kyllä kun sillä ja toisella Ruston-Bucyruksella kaivettiin hiekkaa veden alta vielä vajaat kymmenen vuotta sitten. Taisivat vain ottoluvat loppua.
Mutta onhan esim. Jaaralla Oulussa useampikin laahakone käytössä, niitä voi ohiajaessa ihailla Ruskossa, jos eivät ole työmaalla. Ja aivan pari päivää sitteen olin näkevinäni Toppilan satamassa hyvin uuden näköisen Liebhrerr-laahakoneen lautan päällä. Olisiko ollut YIT:n väreissä.
Pieniä koneitahan nämä tietenkin ovat Marioneihin ja muihin verrattuna... - operator
Konemies kirjoitti:
Joo, taitaa Jäälissä, ns. Shelin montulla, olla kovin hylätyn oloinen Bucyrus-Erie. Jos oikein muistan, ei ole puomikaan paikallaan. Muistan kyllä kun sillä ja toisella Ruston-Bucyruksella kaivettiin hiekkaa veden alta vielä vajaat kymmenen vuotta sitten. Taisivat vain ottoluvat loppua.
Mutta onhan esim. Jaaralla Oulussa useampikin laahakone käytössä, niitä voi ohiajaessa ihailla Ruskossa, jos eivät ole työmaalla. Ja aivan pari päivää sitteen olin näkevinäni Toppilan satamassa hyvin uuden näköisen Liebhrerr-laahakoneen lautan päällä. Olisiko ollut YIT:n väreissä.
Pieniä koneitahan nämä tietenkin ovat Marioneihin ja muihin verrattuna...raahessa seisoo vesi-pekan lima 2400 jonka työpaino on 230 tonnia. kone on vaan vailla puomia joka tuli alas malmossa 2007. muuten käyntikuntoinen ja jollain lailla työkuntoinen.porvoossa on myös saman kokoluokan kone mutta vuoden pari uudempi. raahessa myös työskentelee tällä hetkellä manitowoc 4600 joka on samaa kokoluokkaa.
- Rasvari Jalasjärvi
On ollut samainen kone Aittokosken voimalaitoksella Ämmänsaaressa vuosi joku1957 -1959 OLi aika ison näköinen kun oli itse noin 10- 12 vuotiasOliskohan ollut Pohjolan Voima joka rakensi sitä voimalaitosta Itse olen Ollut töissä LIMA 2400 kemijoen oy omistamalla 1966-1969 rasvarina eli huoltomies
- Rasvarin poika 54v.
Joo hulppeita koneita olivat, tosin omat kokemukseni puuttuvat ja olen vain isältäni kuullut kertomuksia laahakaivinkoneista, sekä parilta muulta aikalaiselta. Isälläkään ei ole valitettavasti yhtää säilynyttä valokuvaa työmailta. Ensimmäiseen Marion merkiseen kaivinkoneeseen isäni kertoi tutustuneensa sodan jälkeen Rantasalmella v. 1947?, tuolloin tuota ihmettä oli katsomassa jopa paikkakunnan kirkkoherrakin. Myöhemmin isäni oli tekemisissä Ruston merkkisen laahakaivinkoneen kanssa.
- alkaa olla historiaa
Yksikään näistä 3 suurimmasta Marionista eli tyyppi no 7400 ei ollut Rantasalmella, ja tulivat Suomeen kaikki vuorollaan tuon mainitun vuosiluvun jälkeen, pienempiä Marijoneita on ehkä ollut ko pitäjässä kaivamassa. Olen ajanutkin 2 pienempää ja tunnen kyllä tämän viimeisen jonka osti Suomeen 1962 v. Vesi-Pekka, ja myytiin sittemmin Pohjolanvoimalle, ja valitettavasti lyötiin romuksi Iissä 1996.
- Marion7400_No8596
Aitik, Ruotsi
Marion Grävmaskin Big Excavator
Ladattu 22.11.2008:
https://www.youtube.com/watch?v=NQuMjxQZ6i8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....1719452Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3517171Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?1056062Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen254220- 1714084
Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht823815Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu913716Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.353318- 1933034
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik132727